kdekker schreef op donderdag 23 september 2010 @ 22:06:
Nee niet helemaal. Kerkelijk recht kent dus ook kerkelijke rechtspraak. In kerkelijk jargon: tuchtzaken bijvoorbeeld. Deze worden intern afgehandeld naar kerkelijk recht. Die gaan voor het burgerlijk recht zolang het kerkelijke zaken betreft (dus geen misdrijven). Een bedrijf als Daf of ABN-Amro heeft geen eigen recht(bank). Nu heet dat in kerkelijke termen vaak iets als classis of synode.
Wil mis mee: de kerkelijke regels van in dit geval de RK kerk over homofilie hebben voorrang (omdat het de kerk betreft) op burgerlijk recht. Hier heb je dus typisch een voorbeeld van een verschil met Daf of ABN-Amro. Wel denk ik dat het kerkelijk recht minder bekend is bij de gewone burger (zeker naarmate minder mensen naar de kerk gaan).
Veel organisaties tot en met studentenverenigingen toe hebben tuchtcommissies en dergelijke. Net als kerkelijke rechtbanken mogen die de regels voor gedrag binnen de organisatie vaststellen. Dat betekent echter niet dat ze daarmee geen invloed van buiten kunnen ondervinden. Ook al wordt de wet niet geschonden, dan nog hebben mensen van buiten van tijd tot tijd een mening en die moeten ze kunnen uiten. De kerk hoeft zich daar in dit geval niets aan gelegen te laten liggen, maar dat maakt de oproep niet onterecht.
Ik ben nog steeds overtuigd dat een bijzondere school meer in het prive domein bevindt dan het openbare. Weliswaar geldt de leerplicht, maar ook geldt dat a. niet iedereen op school kan komen, b. niet iedereen er kan werken. M.a.w. het is toch een besloten geheel. Niet openbaar dus. Die kenmerken plaatsen een school in het prive domein (als verlengstuk van de prive opvoeding ook nog geen onlogische gedachte).
Dat is geen goed argument. Er zijn een groot aantal dingen in het openbare domein waar niet iedereen toe kan behoren, zoals de tweede kamer, waar maar plaats is voor 150 leden. Dat betekent niet dat het daarmee ineens tot het prive-domein behoort.
Een school mag inderdaad kinderen bijbrengen dat de daad van homosexualiteit zonde is. Mag dat niet, dan zegt de overheid in wezen: je mag de Bijbel geloven, maar de een aantal elementen niet (bijv. het stuk over homofilie). Die uiting valt dan onder de godsdienstvrijheid.
Nee. Een school mag dat niet bijbrengen. Je mag dat wel geloven, maar dat moet je in je kerk en in je zondagsschool doen. Je kunt niet met belastinggeld een apert onzinnig standpunt gaan onderwijzen.
De overheid zegt dus helemaal niets over wat je wel of niet mag geloven, alleen dat je openbare middelen niet mag verpesten.
De situatie zoals ik beschrijf, is volgens mij al bijna een eeuw zo. Als de situatie zo oneerlijk had geweest had er toch al eerder iemand geroepen?
Geen goed argument. Vrouwen hadden ook eeuwen geen stemrecht. Daarmee was de situatie niet juist.
Ik twijfel er aan dat degene die nu roepen om afschaffing van artikel 23 het wel om eerlijkheid te doen is. Zou het niet zo kunnen zijn dat aversie tegen het feit dat op grond van de Bijbel anti-homo-praxis (praxis! let op, niet tegen de persoon) op school verteld mag worden geen grotere rol spelen? Waarom zou jij artikel 23 weg willen zien ? Omdat het een probleem oplost, of omdat je werkelijk onrecht constateert? Een onrecht wat kennelijk nu pas opspeelt (homofiele geaardheid bestaat beslist langer). Of is het aversie tegen God zelf?
Omdat het meerdere problemen oplost. Je maakt een einde aan discriminatie van personeel en je maakt een einde aan het onderwijzen met openbare middelen van onzin.
Dat de bijbel zegt dat homofilie fout is, is imho prima, maar je kunt dat niet onderwijzen. Want de bijbel is niet eenduidig (Anglicanen hebben hetzelfde boek, maar daar kan homofilie wel) en op veel onderdelen aantoonbaar onjuist. Om daar je lesmethode op te baseren is dus fout. Dat betekent niet dat ik een aversie tegen God heb, alleen dat ik een aversie heb tegen groepen christenen die de bijbel op vreemde wijze uitleggen en die uitleg ook nog aan anderen (waaronder hun eigen kinderen) proberen op te leggen. Als je dat wil dien je dat in de kerk en thuis te doen.
Voor de duidelijkheid: als je religieuze trucjes bedoeld, dan zie ik het verband niet met bijv. rekenen.
Ik bedoel dat het goed oplossen van sommen een trucje is. Dat kan op tentamen herhaald worden. Daarbij kun je de geest van een kind nog vergiftigen door te zeggen: op examen moet je 1+1=2 opschrijven, maar eigenlijk is het nonsens.
Volgens mij is het juist de taak van de inspecteur om een school te toesten op de vaardigheden. Het hoe dat er minder toe (alleen voor rekenen zijn er bijna net zoveel methodes als scholen). Wel kan de inspecteur op zachte zaken als: schoolklimaat (niet de kachel dus, maar intermenselijk), burgerschapsvorming (een stuk culturele bagage) letten. Maar beslist niet als meester met opgeheven vinger een oordeel vormen over religie of identiteit (fout/goed). Wel - maar dat weet ik niet zeker - kan de inspecteur constateren dat schoolstatuten en werkelijke identiteit niet met elkaar in overeenstemming zijn. Maar dat zou op het randje zijn denk ik.
Daarom vind ik dus dat de inspecteur geen goed middel is. De overheid zou moeten kunnen controleren of er onzin aan kinderen verteld wordt (zoals dingen over homofilie of creatie) en daar een stokje voor moeten kunnen steken.
Je bent in NL leerplichtig tot je 18e. Als zodanig voldoet de zondagschool niet. Daar leer je stukjes uit de Bijbel of versjes. Dat is beperkter dan op een christelijke school gebeurd, want daar is - als het goed is - de christelijke identiteit ook verwerkt in omgangsvormen, zorg voor de naaste etc. M.a.w. die identiteit strekt zich verder uit dan een paar Bijbelversen. In tegenstelling tot de moslim is christendom geen politieke of staatsvorm, maar wel onderdeel van je leven. Je doet je identiteit niet aan of uit als een jas. Als het goed is herken je een christen, ook door de weeks. Helaas is dat (lang) niet (altijd) het geval.
Als het goed is brengen je ouders je manieren bij. Ik heb bijv. leren eten met mes en vork. Dat ging prima zonder dat daar op school aandacht aan werd besteed. Een christen herken je imho ook nog door de week als ie naar een openbare school geweest is.
Ik ben geen natuurwetenschapper, maar geloof dat de aarde geschapen is. Dat is onderdeel van mijn identiteit, en mijn religieuze opvattingen.
Maar die opvatting wordt weersproken door iedere vezel van de fysieke wereld. Daarom mag je die opvatting niet op school aan kinderen onderwijzen. Hij is namelijk aantoonbaar onjuist.
Dat betekent dus niet dat je dat niet mag geloven, je recht daartoe is in de grondwet verankerd. Het betekent alleen dat je het niet op kosten van de belastingbetaler mag onderwijzen.
Alleen al het feit dat de aap en de mens bestaan, maar alle tussenvormen niet, geeft aan dat er in de evolutietheorie hiaten zitten.
Dat klopt niet. Zoals je ongetwijfeld wel eens is verteld stammen wij niet van een nu bestaande aap af, maar delen we een gemeenschappelijke voorouder met mensapen. De ontwikkeling van mensachtigen gedurende de laatste vijf miljoen jaar is goed gedocumenteerd. We kennen veel fossiele soorten mensachtigen en hebben ondertussen redelijk inzicht in de ontwikkeling van alle belangrijke kenmerken van onze soort. Dat we nog steeds niet alles weten laat de ontdekking van een nieuwe soort,
Australopithecus sediba eerder dit jaar zien.
Dat geeft echter niet aan dat er hiaten in de theorie zitten, maar hiaten in onze kennis van het fossiele bestand. Hiaten die steeds verder opgevuld raken.
Door vondsten zoals deze:
In Nederland kun je het type-fossiel voor
Homo erectus bezichtigen in Naturalis. Die soort, ontdekt in 1896 illustreert het debat goed. Er was veel onenigheid over de evolutie van de mens, er zou geen missing link zijn. Dus zei de Nederlander Eugene Dubois: Ik ga de missing link vinden en hij deed dat. Nu was er een goede primitieve mensensoort bekend. Tegenstanders vonden echter dat er nu een missing link tussen apen en
Homo erectus en tussen
Homo erectus en de modederne mens was. In de vroege 20e eeuw werd dan
Australopithecus africanus gevonden, een nog primitievere soort dan
Homo erectus. Ook dat was blijkbaar niet genoeg. Ondertussen kennen we tientallen soorten. Te spreken over hiaten in de evolutietheorie vanwege het gebrek aan missing links duidt daardoor imho eerder op gebrek aan kennis over wat we allemaal weten.
Zo kennen we tegenwoordig de volgende soorten fossiele mensachtigen:
pre 5 miljoen jaar geleden
Sahelanthropus tchadensis
Orrorin tugenensis
Ardipithecus ramidus
Laten o.a. de vroege ontwikkeling van het lopen op twee benen zien.
5-2.5 miljoen jaar geleden
Autralopithecus anamensis
Australopithecus afarensis
Australopithecus africanus
Australopithecus bahrelghazali
Australopithecus garhi
Kenyanthropus platyops
Laten zien dat onze voorouders op twee benen, maar met hersenen ter grootte van een chimpansee erg succesvol zijn, eerste aanwijzingen voor gebruik van stenen werktuigen.
2.5 -
Autralopithecus sediba
Paranthropus robustus
Paranthropus boisei
Paranthropus ethiopicus
Homo habilis
Homo rudolfensis
Homo erectus
Homo ergaster
Homo antecessor
Homo heidelbergensis
Homo neanderthalensis
Homo floresiensis
Homo sapiens sapiens
Laten zien dat een bepaalde groep mensachtigen grotere hersenen ontwikkeld en steeds complexer werktuigen gaat gebruiken.
Door de constante stroom nieuwe kennis zal ons beeld in de toekomst aangepast worden, maar de grote lijnen zijn zeker al bekend en beyond doubt.
Ik denk ook dat indoctrinatie of hersenspoeling slechts negatief kan zijn. Vandaar dat ik religie daaronder niet schaar.
Dat is vreemd.
Wikipedia
Indoctrinatie (of: indoctrineren) is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard.
Religie voldoet aan de definitie. De bijbel is op veel punten aantoonbaar onjuist. Toch wordt de inhoud door grote groepen mensen kritiekloos aanvaard. Dat wijst toch op indoctrinatie?
kdekker
Tegen mij is gezegd: God bestaat. Tegen de ander: God bestaat niet. Puur an-sich zijn of beiden indoctrinaties of beiden niet, want geen van beiden is te bewijzen.
Maar het is wel te bewijzen dat de aarde niet in 7 dagen geschapen is, dat Jezus' profetien niet zijn uitgekomen, dat Johannes' profetien niet zijn uitgekomen, enz. Het is ook te bewijzen dat de aarde wel om de zon draait, dat de continenten bewegen, dat het leven zich evolutionair ontwikkeld heeft, enz.
In iets bredere zin: naast de versimpeling van religie tot de vraag God bestaat (niet), leggen zowel religie als niet-religie leefgewoonten op, de adat. Ook hier weer de vraag: waarom is het ene wel indoctrinatie en het ander niet?
Leefgewoonten hoef je niet kritiekloos aan te nemen. Leefgewoonten zou je moeten evalueren volgens de golden rule: hebben deze gewoonten gevolgen die ik, als ze mij zouden raken, onprettig zou vinden?
Als ik dan als reactie krijg: puur wetenschappelijk is het meest waarschijnlijk dat enz. enz. maakt daarmee het ene toch geen indoctrinatie en het ander niet?
Dat maakt alleen wetenschap
geen indoctrinatie. Het maakt religie niet automatisch
wel tot indoctrinatie. Dat doen jullie zelf, door bewijsbare onzin als "waar" te onderwijzen en criticasters af te doen als handlangers van de duivel (
zie bijv. hier).
Sorry, weer voor de lap tekst. Ik had er vanavond even tijd voor...
Sorry voor de late reactie, maar ik kon het toch niet laten te reageren.
[
Voor 100% gewijzigd door
Spheroid op 25-09-2010 12:37
]
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France