Niet minder denigrerend dan het impliceren dat niet-gelovige mensen het verkeerd zien en iets missen.vlaaing peerd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 17:05:
@dido. Het is goed dat er theepotjes en de roze onzichtbare eenhoorn is uitgevonden om aan te tonen dat je niet iets kan bewijzen wat je niet ziet, maar verder vind ik het aanhalen van kabouters, eenhoorns en andere fantasiebeesten niet in vergelijking staan met het menselijke idee van een schepper, bovendien is het nogal denigrerend naar de gelovigen onder ons.
Ik vergelijk me niet echt met de voornamelijk laag of niet-opgeleide mensen op deze aardkloot. Van de 6 miljard op deze aardkloot kun je er sowieso al 5,5 miljard wegstrepen als niet voldoende in staat om iets goed te begrijpen, ofwel door gebrek aan intelligentie, ofwel door gebrek aan kennis en educatie.De universele overeenkomsten in de religies en het feit dat de meerderheid van de wereld gelooft in een scheppende kracht is reden voor mij om niet te zwelgen in mijn eigen (onbewezen)gelijk, bij het onbewezene sluit ik god niet uit noch neem ik klakkeloos aan dat ie bestaat.
Dat wordt toch al duizend keer genoemd? Er is voor veel mensen geen reden om wél te geloven aangezien ze voor veel dingen prima verklaringen hebben. En een god is niet nodig voor die verklaringen.Wat ik ergerlijk vind is dat de atheist zich ontdoet van enige bewijslast door bv die kabouters aan te halen, als jij een gelovige weerspreekt, mag hij gaan aantonen waarom hij wel gelooft, maar daar tegenover zal jij moeten aantonen waarom jij dat niet doet.
Idem.Ik vraag je dus niet God's bestaan te bewijzen of te ontkrachten, maar de reden waarom jij het oneens met de religieus bent,
Waarom fiets je daar zo makkelijk overheen? Waarom zou een gelovig iemand in een bijbelse god geloven maar niet in een FSM? Waarom is een bepaald geloof de juiste en zijn alle anderen dat niet?ongeacht theepotjes,
Wat een gelul. Waarom zou een atheïst zich sportief moeten gedragen als het juist de andere groep is die nooit durft uit te gaan van een stelling dat er geen god zou bestaan. Ze lijken het gewoon niet te kunnen, terwijl omgekeerd dat prima mogelijk is.filosofishe stellingen mbt tot bewijs aantonen, is dit een normale manier van converseren met verschillen in meningen en visies, ik tref echter een bijzonder onsportieve houding aan van athiestische tweakers die niet hun best doen zich te verplaatsen in andermans dogmatiek en elke moeite ontzien een goede reden te geven om niet te geloven, maar intussen wel met elke easy picking (en die zitten er veel in de bijbel) aanhalen om religie te ontkrachtigen.
De oneerlijkheid van de dialoog zit het in de rigide houding van beide zijden. Alleen is één van beide zijden in staat logisch en objectief te redeneren, de ander is dat niet.Het is dus imo oneerlijke dialoog. Ik hoop dat ik je dat hiermee aantoon, want hoewel ergerlijkheid mij gisteren wel bereikt heeft is het niet een flame maar een onderbouwd verweer in een discussie waar ik hoop dat mijn mening netzo veel weegt als die van de mensen waar je gelijkgestemder mee bent.
Ik denk dat je ook eens naar jezelf moet kijken, jij wilt per se iedereen agnost noemen. Jouw doel in deze discussie is mij wel duidelijk.