Mijn kritiek is (zoals al zovaak gezegd, en ook door anderen) is dat Craigs redenering een tunnelvisie is (of een (semi)cirkelredenering); hij predefinieert zijn antwoord door de aannames zo te maken dat je nergens anders naar toe kan gaan. De aannames zijn echter op zeer selectief redeneren gebaseerd. Of het knap is of niet is niet zo relevant.CatharinaBE schreef op woensdag 01 september 2010 @ 03:08:
Begrijp ik nu goed dat jouw (en volgens mij ook Gambieters) voornamste kritiek is dat je in de filosofie de dingen niet kunt bewijzen zoals je ze in de natuurkunde bewijst? En dat het woord godsbewijs daarom onjuist is?
Dat is op zich niet zo erg, maar ik erger me eraan als de redenering van Craig dan keer op keer terug wordt gebracht als zijnde "bewijs" of "onderbouwing" voor het bestaan van een opperwezen. En dat is het gewoon niet.
Een sprookjesboek of een muziekstuk kan ook geweldig zijn, en zelfs nieuwe ideeen opwekken, al dan niet bedoeld. Maar ze worden niet als onderbouwing voor iets gebruikt, en dat wordt met Craig's werk wel gedaan.Ik heb daar zelf geen enkele moeite mee. Een godsbewijs, een verhandeling over de nut van schoonheid, een essay over de dood van god, een theorie dat mensen de werkelijkheid nooit kunnen waarnemen, een theorie dat we de werkelijkheid wel kunnen waarnemen, verantwoordelijkheid en schuld, de verschillende visies op moraal etc etc. Wat maakt dat nou uit? Het is allemaal even geweldig omdat het je tot nadenken stemt, omdat je nieuwe invalshoeken krijgt. Juist die tegenspraak vind ik geweldig. Filosofie is niet bedoelt om harde bewijzen te leveren. Filosofie is bedoelt om na te denken. Filosofie is nadenken.
Het komt op mij allemaal een beetje over als dat ik over een bepaalde CD (bijvoorbeeld Metal Machine Music van Lou Reed) zeg dat het teringherrie is, en dan iemand anders zegt "maar luister naar die gitaarbeheersing en de techniek". Technisch virtuoos? Kan best zo zijn. Beluisterbaar of waardevol? Alleen voor een paar mensen.
Voor mij is het werk van Craig een nutteloze factor in deze discussie. Het beantwoord geen vragen, en de denkwijze is zo gericht op een bepaalde uitkomst dat het voorspelbaar is, maar daarmee ook onbruikbaar
Daar kan ik me best in vinden (maar niet in het "geweldig"), maar een beetje realiteitszin over de bijdragen van iemand mag daar ook best bij zitten. Zeggen dat Craigs werk technisch knap filosofisch werk is moet kunnen (al komt dat er voor mij niet uit), maar om het dan als onderbouwing in te zetten zoals hier gebeurt, no thanks.Zo'n Godsbewijs van Craig is geweldig. Net zoals Dawkins geweldig is. Niet omdat een van beiden met hun "bewijs" hebben aangetoont voor eens en altijd dat God bestaat (of juist niet bestaat). Dat is, door wat God is (als hij al is!) domweg onmogelijk. Maar omdat een zoektocht naar God en een afwijzing van God best wel waardevol kan zijn. Het is waardevol, niet omdat het iets zegt over God, maar wel omdat het iets zegt over de mens. Omdat het iets zegt over het beeld dat de mens heeft van de mens.
Ik gaf eerder een antwoord op de slecht gestelde, tendentieuze en incorrecte vraag van je. Aannames mogen, maar niet selectief om maar een antwoord mogelijk te maken. Craig begint bij het willen aantonen van een opperwezen en laat alles achterwege wat het tegen zou spreken, en dat is bij Dawkins andersom niet zo. Dat wil niet zeggen dat Dawkins' redeneringen goed zijn, maar wel dat hij in ieder geval niet selectief te werk gaat om de voorgedefinieerde uitkomst mogelijk te maken.Laat ik die vraag herstellen in een ietsje gewijgde vorm en kijken of je dit keer wel een antwoord geeft: Craig en Dawkins komen beiden met uitgebreidde aannames. Je bekritiseer Craig omdat hij uitgebreidde aannames gebruikt en vind dat hij een Godsbewijs moet leveren zonder uitgebreidde aannames. Vind je dan ook dat Dawkins moet schrijven wat hij schrijft zonder uitgebreidde aannames ?
Je punt blijven herhalen maakt het niet opeens waar. Jij komt met de drogredenering dat ik Craig haat en Dawkins verafgood, beiden compleet onwaar. Ik vind Craig's redeneringen niet van hoge kwaliteit en vind hem een ID-predikant die niet uit is op "waarheid" maar op het verkondigen van zijn opperwezen. Dat is een beoordeling op zijn werk en de denkrichting (want iemand die aan pseudo-wetenschap als ID werkt laat zien niet goed te begrijpen wat wetenschap is). Dawkins is een irritante predikant voor zijn ideeen, maar het verschil is dat Dawkins niet allerlei selectieve aannames maakt maar werkt met wat er is, zonder al het ongewenste maar uit te sluiten.Je blijft maar iets roepen (namelijk dat Craig een drol is en Dawkins een stuk taart) wat niet meer is dan een persoonlijke mening die je maar niet kunt onderbouwen. Wat dat betreft is het inderdaad niet meer dan puberfanclubgedrag.
Zelfs als je er op wordt gewezen, ga je verongelijkt nog zeggen ja, maar als Craig een drol is en ik zeg dat die drol toch echt stinkt.
En weet je nog waarmee de vergelijking Craig-Dawkins is begonnen? Jij noemde ze gelijkwaardig zonder enige onderbouwing. Er zullen ook mensen zijn die Craig de taart vinden en Dawkins de drol; dat maakt niet uit, zolang maar duidelijk is dat ze niet gelijkwaardig zijn.
En wat mij betreft is er nu al veel te veel over de niet bijster interessante Craig en zijn Kalam gezegd. Move on, people, nothing to see here.
[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 01-09-2010 03:41 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.