[quote]
Spruit 11 schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 15:51:Ik kan ook zeggen dat jij juist niet wil dat de mens meer is dan een dier en dat je daarom met de drogredenering aankomt waarbij de de biologie misbruikt om je eigen standpunt te onderbouwen.
Nee dat kun je niet.
Als ik de mens vergelijk met (andere) dieren dan vergelijk ik puur op technische eigenschappen. Als ik dan zeg de mens is niet speciaal, dan is dat 'speciaal' geen moreel waardeoordeel maar slechts de samenvantting van het feit dat wij weliswaar in wat vaardigheden uitblinken, maar voor 99% het zelfde in elkaar steken.
Natuurlijk ben ik wel benieuwd naar jouw theorie over hoe het psychologisch dan zou werken dat ik niet zou willen dat de mens speciaal is. Wat is mijn belang daarbij voor mij persoonlijk?
Jij verdraait echter de betekenis van speciaal als in 'verheven' of 'er boven staan' of 'meerdwaardig'. Dat wij mensen meer waard zijn dan dieren. Speciaal in de natuurkundige zin is iets anders dan speciaal in de 'morele' zin waar jij de discussie naar verschoof.
Maar moraal bestaat niet. Het is fictie. Jouw wens om op moreel vlak de mens verheven of superieur te maken. Is zinloos. Het zit alleen maar tussen je oren.
Inderdaad, dus hoe kun je in vredesnaam natuurwetenschap gebruiken om zinvolle uitspraken te doen over waarde/speciaalheid/moraliteit? Dat kan niet, want natuurwetenschap geeft een benaderende beschrijving van de werkelijkheid, en gaat dus niet over waarden. Inzicht in de waarde/speciaalheid/etc van iets moet dus ergens anders vandaan komen: er zijn geen zinvolle uitspraken over mogelijk vanuit de natuurwetenschap.
Je maakt een woordspelletje van.
Waar ik heen wil is dat mensen de natuurwetenschap niet misbruiken om hun eigen standpunt (namelijk: de mens is niet speciaal) er doorheen te rammen.
Waar ik heen wil is dat mensen niet twee verschillende definities van 'speciaal' door elkaar heen gebruiken en van betekenis wisselen als hun dat uitkomt.
Ik zou God inderdaad kunnen positioneren en dan zeggen dat de mens speciaal is voor God als ik daar zin in had. Binnen deze discussie doe ik dat niet, maar het zou niet tegen de natuurwetenschap in gaan.
Dat kun je zeggen maar je hebt:
1. geen bewijs
2. geen bewijs
3. geen bewijs
Kortom: je uitspraak is betekenisloos. Je zou ook kunnen zeggen dat er een roze olifant is en dat de mens speciaal is voor de roze olifant.
De uitspraak is net zo betekenisloos.
De uitspraak is tevens heel erg in tegenspraak met de wetenschap en natuurkunde omdat die een God positioneert en daar is nul bewijs voor.
Eerst aantonen dat God bestaat, dan kunnen we het dan hebben over of de mens dus 'speciaal' is. Mogelijk kunnen we het dan even rechtstreeks aan hem vragen.
Het standpunt dat wij veel specialer zijn dan dieren is nergens weerlegd.
1. Het standpunt dat wij veel specialer zijn in de morele of technische zin dan dieren is nergens
aangetoond
2. het gaat niet om het weerleggen van iedere hersenscheet, het gaat om dat mensen die een hersenscheet laten die ook mogen bewijzen.
Bewijs jij maar dat wij 'specialer' zijn dan dieren. En dan bedoel ik niet dat wij beter zijn in rekenen, want andere dieren kunnen ook tellen en rekenen. Dat gaat je niet lukken wat al onze eigenschappen komen voor bij andere dieren. Bepaalde eigenschappen zijn bij ons echter wat beter ontwikkeld. Dat plaatst ons nog niet boven de rest van de natuur, wij zijn gewoon onderdeel van de natuur.
Het enige argument dat ik tot nu toe heb gezien is flauwekul dat de mens biologisch gezien niet speciaal zou zijn. De mens is biologisch gezien niets speciaals, maar dat is niet relevant: de vraag of de mens speciaal is kan niet worden beantwoord vanuit de biologie omdat de biologie geen waarde-oordelen geeft. Dit schijnt echter niet door te dringen.
Maar we zijn het er over eens: biologisch gezien zijn we niet speciaal. Is dat punt afgehandeld.
Nu is de vraag: zijn we op moreel filosofisch vlak speciaal? Hebben wij een waarde? Maar die vraag impliceert dat er dus iets is dat een waarde aan ons toe kent.
Door te beweren dat wij een waarde hebben of dat wij speciaal zijn, impliceer je dat er iets is dat ons speciaal vind en ons een waarde geeft. En daarmee impliceer je al een God.
Je redeneert met je 'speciaal' zijn richting God. Maar zo werkt het natuurlijk niet.
En als er geen god is, dan is de vraag 'zijn wij speciaal' snel beantwoord: uw vraag slaat nergens op. Als jer geen subject is dat ons speciaal kan vinden.
De huidige stand van zaken is dat er geen subject is dat ons speciaal zou kunnen vinden. En daarmee is de discussie over speciaal zijn volstrekt irrelevant.
Maar als waardeoordelen pure fictie zijn, en alleen relevant voor de mens, hoe kun je dan waardeoordelen geven op basis van natuurwetenschap? Dat kan dus niet, juist omdat waardeoordelen zijn pure fictie zijn.
Je haalt twee definities door elkaar, zoals gewoonlijk.
Omdat waardeoordelen pure fictie zijn geeft de natuurwetenschap geen inzicht in die waarden. Daarom kan er niet gezegd worden dat de mens speciaal is, noch dat de mens niet speciaal is op basis van de natuurwetenschap. De fout die Gambieter etc maken is dat ze zeggen dat je op basis van de natuurwetenschap niet kunt zeggen dat de mens wel speciaal is, maar wel kunt zeggen dat de mens niet speciaal is. Daarmee misbruiken zij de wetenschap om hun eigen standpunt (namelijk: de mens is niet speciaal) kracht bij te zetten.
Gambieter: op basis van de natuurwetenschap kan gezegd worden dat de mens niet speciaal is.
Spruit 11: op basis van de natuurwetenschap kan er niets zinnigs worden gezegd over de vraag of de mens speciaal is.
Het is eigenlijk niet zo dat de mens binnen de biologie niet speciaal is. "Speciaal zijn" heeft gewoon geen betekenis binnen de biologie omdat de biologie zich niet bezighoudt met "speciaal zijn". En omdat "speciaal zijn" binnen de biologie geen betekenis heeft zijn er vanuit de biologie geen zinvolle uitspraken mogelijk over de vraag of de mens, of welke diersoort dan ook, speciaal is.
Vanuit de biologie volgt er geen inzicht over bijv. de vraag of het erg is als de ijsbeer uitsterft, of dat er overbevissing is. Dat zijn vragen die op heel andere gronden moeten beantwoord.
Samenvatting.
Vanuit technisch oogpunt is een mens niet speciaal, maar dat wordt ook beaamd. Ook wordt gezegd dat dit niet relevant is, want Spuit11 bedoelt speciaal niet op die manier, maar meer in de trant van 'dat wij uitverkoren' of 'verheven' zijn.
Maar that begs the question: uitverkoren
door wie? of verheven
door wie?. Dit illustreert twee zaken: betekenis en waarde is fictie en bestaat alleen bij gratie van een entiteit voor wie een subject betekenis/waarde heeft.
Het is echter logisch gezien een grove fout om de constructie van betekenis en waarde buiten onszelf te plaatsen en op ons zelf toe te passen. Dat slaat nergens op.
En als je dat dan toch doet, en dus God introduceert voor wie wij 'speciaal' zijn. Wat betekent dat dan? Jeuh, we zijn speciaal. Maar wie is die God dan?
Waarom moet ik waarde hechten aan het feit dat God mij speciaal vindt? Krijgen we dan een soort van Cirkelredenatie van dat God mij waarde geeft en ik God?
Of is er dan een schildpad die weer waarde aan God geeft. En een tweede schildpad die weer waarde aan de eerste schildpad geeft.