Je zal het tegendeel moeten bewijzen omdat die aanname een volledig geaccepteerd uitgangspunt is in de westerse wetenschap sinds de natuurfilosofen. Dus als je wilt beweren dat er wel iets uit het niks kan ontstaan, dan moet je met voorbeelden komen. (zie ook maar het immuniteitsprincipe dat uitgelegd wordt in WL beleid).gambieter schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:52:
[...]Waarom moet ik het tegendeel bewijzen? Laat ze maar met onderbouwing voor het eigen punt komen. En mijn "aanname over de aanname" wordt erg duidelijk ondersteund door het ge/misbruik van de redenering en is geen aanname meer. Het is gewoon het opstapje naar het definieren van een scheppende kracht en deze dan god noemen.
Wat betreft de aanname over een aaname: het feit dat de conclusie van de redenering de scheppende kracht is, betekent niet dat die redenering begonnen is om de scheppende kracht te kunnen opvoeren. Je neemt het eindpunt om een aanname over het beginpunt te doen (wat trouwens ook gebeurt bij de ID'ers die zeggen dat omdat de natuur zo goed in elkaar zit [eindpunt] er wel een scheppende kracht + doel moet zijn [beginpunt]).
Tsja, dat zou je ook als tegenwerping kunnen gebruiken tegen de Big Bang. Of de evolutietheorie. Maar op zich maakt dat argument niks uit: het universum is ooit begonnen. Als je wilt beargumenteren dat het universum nooit is begonnen en dus niet bestaat en altijd zo heeft bestaan, be my guest. Want dat zijn de enige andere mogelijkheden als je die positie verwerpt.gambieter schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:52:
[...]Het gaat van een lineair tijdverloop uit, namelijk van begin naar einde. Maar tijd hoeft niet noodzakelijkerwijs lineair te zijn.[...]
Waar je ook begint, maakt niks uit. Je begint ergens.gambieter schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:52:
[...]Nee hoor. Je kunt ook een cirkel tekenen door op oneindig veel plaatsen veel potloden neer te zetten. Dat betekent niet dat er 1 begin is. Ook betekent het niet dat de cirkel er vanaf het begin was, misschien begon het wel als een gebogen lijn waarvan je niet weet of er een begin of einde was.
Maar wat ze doen, is juist niet wat jij ervan maakt. En het is geen cirkelredenering. Er is geen sprake van "het is zo omdat het zo is".gambieter schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:52:
[...]Een mogelijk antwoord is Big Bang, maar men laat andere opties open. Maar dat is niet hetzelfde als wat Craig en volgers doen. Maar het is wel een cirkelredenering: je concludeert dat iets bestaat, door eerst te definieren dat het moet bestaan, en gebruikt dan die voorwaarde om het bestaan aan te tonen. Dat het vaker gebruikt wordt maakt niet uit; cirkel is cirkel.
Er zijn twee aannames waaruit je een conclusie trekt. De aannames verschillen van de conclusie. Het zit, volgens de regels van de logica zoals die gebruikt worden in de filosofie, gewoon goed in elkaar. Het enige wat je kan doen is de aannames aanvallen en laten zien dat ze incorrect zijn.
Ja, de Engelse benaming voor een Doctor in de Wetenschappen roept inderdaad wel vlug misverstanden op.gambieter schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:52:
[...]Of filosofie als echte wetenschap kan worden gezien vraag ik me af (zelfs al heb ik de titel Doctor of Philosophy).
"A count of the articles in the philosophy journals shows that more articles have been published about Craig’s defense of the Kalam argument than have been published about any other philosopher’s contemporary formulation of an argument for God’s existence."gambieter schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:52:
[...]Dat iets veel bediscussieerd wordt is niet relevant; het is geen populariteitspoll. Evangelisten als Craig en volgelingen zijn vasthoudend.
Volgens jouw zeggen wordt Craig niet serieus genomen en ook niet geciteerd in de litteratuur. Ik geef aan dat het niet waar is. Op zijn terrein wordt hij juist veelvuldig geciteerd en is zijn argument een serieus argument. Ook in de filosofie gaat men niet massaal discussieren over iets wat niemand serieus neemt.... en publiceert men niet over een onderwerp/theorie die niemand serieus neemt. En dat al sinds 1979 toen hij voor het eerst kwam zijn The Kalam Cosmological Argument publiceerde.
Op het gebied van filosofische godsbewijs is zijn werk even belangrijk als het werk van Darwin op het gebied van evolutietheorie.
Dat kan het geval zijn. Echter is dat niet het geval in deze situatie.gambieter schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:52:
[...]De redenering die men volgt in de quote "het wordt veel bediscussieerd dus moet het wel goed zijn" gaat echter totaal niet op. Als het veel bediscussieerd wordt, kan dat ook komen (zoals in dit topic) dat de volgelingen er maar terug mee blijven komen, ondanks alle fouten, en de tegenstanders het weer moeten afschieten.
Nou vind ik een rechter niet echt de juiste persoon om te beoordelen of iets wetenschap is of niet. Overigens vind ik "zelfs een Amerikaanse rechter heeft ingezien dat ID religieuze pseudo-wetenschap is" een autoriteitsdrogreden. Ik begrijp dan ook niet waarom je het gebruikt.gambieter schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:52:
[...]Dat zie je ook met ID. Zelfs een Amerikaanse rechter heeft ingezien dat het religieuze pseudo-wetenschap is, maar het blijft terugkomen. Ook creationistische argumenten blijven als onkruid boven komen; religieuze fanatici zullen nooit opgeven.