Lordy79 schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 17:27:
Ockham's Razor is pas van toepassing als er een god is die die god heeft gecreëerd. Er is een wezenlijk verschil tussen ons heelal en de god. (nogmaals: ik wil geen labels plakken op de eerste oorzaak maar aangezien jij het hier god noemt ga ik daar ff in mee)
Fout, Ockham's razor is altijd van toepassing als een component aan een hypothese wordt toegevoegd die de complexiteit niet oplost, maar simpelweg verplaatst. Je hebt nog steeds het probleem dat je niet weet waar god vandaan komt, en de verklaring 'god is eeuwig' is geen verklaring, dat is een holle uitspraak die, gezien ook de kritiek die we eerder op wikipedia zagen, zichzelf tegenspreekt.
Verder zeg je dat er betere verklaringen zijn. Daar ben ik benieuwd naar!
Ik ben geen ster in quantumtheorie, maar daaruit komt, als ik me niet vergis, een hypothese dat iets wel degelijk uit niets kan ontstaan. De Lage Hadron Collider is niet voor niets gebouwd; dat ding kostte ruwweg 7,5 miljard om te bouwen, en dit soort onderzoek is nou precies wat men daarmee probeert te doen. Het feit dat er praktisch onderzoek uitgevoerd wordt zegt m.i. al een hele hoop.
Je mag er van mij aan twijfelen (graag zelfs want daar zitten we hier toch voor) maar kom dan met alternatieven. En je zegt hierboven dat er 'betere verklaringen' zijn dus ik ben benieuwd.
Even los van het feit dat er alternatieven zijn: ook al had je maar 1 verklaring, een slechte verklaring is niet beter dan geen verklaring. Als een verklaring duidelijk niet voldoet aan de standaarden die hieraan gesteld worden, dan is hij gewoon niet goed, en dan mag het de enige zijn, dat maakt hem niet meer waard. Dus ook zonder alternatieven is je verklaring waardeloos (wederom in de letterlijke zin des woords).
Nee, het is een logisch gevolg van het feit dat je anders in een oneindige reeks vragen 'wat is dáár dan de oorzaak van' krijgt. Er MOET een eerste oorzaak zijn die zelf zonder oorzaak is. En als iemand beweert dat de energie etc. zelf de eerste oorzaak is, dan gaan we wat mij betreft daar op voortborduren.
Kijk, hier zie je twee van de belangrijkste fouten in je redenering:
1. Er MOET een verklaring zijn. Ben ik op zich met je eens, maar dat wil niet direct zeggen dat jij en ik hem hier zomaar kunnen verzinnen. Accepteer nou gewoon eens dat er dingen zijn die je niet begrijpt. Je kan vervolgens een hypothese poneren en die vervolgens gaan onderzoeken, maar nu poneer je een hypothese, en ondanks de herhaaldelijke demonstraties van een aantal hier dat je hypothese simpelweg niets waard is, wil je er perse aan vasthouden.
2. Je zegt het zelf al: "anders kom je in een oneindige reeks vragen 'wat is daar dan de oorzaak van' terecht". Met andere woorden: je omzeilt een probleem zonder een echte oplossing te vinden, je stelt gewoon dat bepaalde kritiek ('de onbewogen beweger is een contradictio in terminis') niet geleverd mag worden, door keihard vast te houden aan de initiele premisse ('de onbewogen beweger is onveranderlijk'). Je zegt gewoon: die kritiek mag niet, want ik zeg dat hij niet geldig is.
Dat is geen oplossing, dat is een cirkelredenering, zoals herhaaldelijk gesteld.
Ok, dus hieruit concluderen we dan dat de 'oer-singulariteit' uit zichzelf bestond / is ontstaan ?
Nee, hieruit concluderen we dan dat jouw hypothese niet klopt. Als je logica fout is, is je hypothese fout. Dat is geen bewijs dat een andere hypothese wel juist is! De volgende hypothese moet dezelfde toetsing ondergaan als de jouwe, en op basis van haar eigen merites kan die wel of niet juist bevonden worden.
De logica die je hier gebruikt is hetzelfde als wat veel christenen doen: eerst op kleine onderdelen bepaalde wetenschappelijke zaken onderuit proberen te halen (dat faalt altijd, alleen zien ze dat zelf nooit), en dan te zeggen: zie je, wetenschap heeft het fout,
dus moet god wel bestaan. Hoezo? Moet die hypothese niet ook gewoon een toets ondergaan voordat hij geaccepteerd wordt?
Omdat ik alleen eigenschappen wil toekennen die noodzakelijk zijn om het probleem van de eerste oorzaak op te lossen. Dat het overeenkomsten vertoont met de bijbelse schepper spijt me zeer; dat is geen opzet.
Maar uiteindelijk verklaar je dus niets, maar verleg je het probleem. In jouw hypothese is ineens de godheid, of wat je het ook wilt noemen, het probleem: wat is het, hoe kan het bestaan, hoe kunnen we het onderzoeken, testen, toetsen en controleren, en hoe is het begonnen en waar eindigt het? Dat onderzoeksveld is net zo groot als het hele onderzoeksveld van de natuurwetenschappen, en er is nergens 1 greintje bewijs van te vinden! Is dat een pragmatische benadering, denk je?
Nee precies. Zoals jij zelf al zegt: dat ik het niet heb waargenomen wil niets zeggen.
Hah, da's een grappig trucje dat je daar probeert, maar ik zei er direct achteraan "laat staan dat deze wetenschappelijk bewezen is". Je denkt toch niet echt dat ik dezelfde fout maak als degene die ik net bij jou heb aangewezen?

Nee, dat jij het niet hebt waargenomen wil niets zeggen. Dat het wetenschappelijk gezien fictie is, dat wil wel wat zeggen. Eens of niet?
Ik begrijp je punt. Het is in jouw ogen hetzelfde als beweren dat er een figuur in een wagen rondrijdt die met een hamer hard op de wolken slaat om op die manier onweer te verklaren.
Ja, exact. En om dat te illustreren, zou het juist zo enorm verlichtend zijn als je de door mij aangeraden filmpjes zou bekijken.
Het feit dat er mensen waren die dat (en nog veel meer oznin) beweerden, kan natuurlijk niet het argument zijn om ALLE metafysische entiteiten uit te sluiten.
Zeker niet. Echter, ook dat is nog geen enkele reden om ze uberhaupt maar enige waarheidswaarde toe te kennen, voordat ze het stadium van hypothese zijn ontgroeid. Zoals al vaker gesteld: de kans dat een metafysische verklaring waar is, is niet gelijk aan 0. Echter, alle metafysische verklaringen zijn qua waarheidswaarde wat mij betreft gelijk aan elkaar. Dus die kans moeten ze met elkaar delen. De vliegende theepot, de FSM, alle Egyptische, Griekse, Romeinse, Perzische, Indische, Centraal-Afrikaanse, Indiaanse en Noord-Europese goden, alle monotheistische goden, kabouters, Sinterklaas, de Kerstman, etc. etc., hebben allemaal evenveel kans om waar te zijn.
En ik kan zo slecht kiezen.
Wat betreft die filmpjes: evenmin dat ik lange lappen quotes ga lezen ga ik ook geen 20 minuten naar filmpjes kijken. Dat jij het niet wilt samenvatten is pas luiheid.
Grappig. Je neemt wel de tijd om te reageren op die dingen die je zelf interessant vindt om op te reageren (de rest laat je weg), je leest ook wat je interessant vindt om te lezen (de rest negeer je), en ik heb vandaag denk ik al zeker een tweetal uren besteed om een onderbouwde reactie te geven op jouw post, onder meer geillustreerd met twee zeer educatieve filmpjes, en ik ben lui?
Ik blijf bij mijn eerdere statement.