Aangezien we beiden dezelfde tekst hebben gelezen, maar verschillende conclusies trekken, is er of een misverstand over wat we bedoelen met “democratie als norm” of lezen we iets heel anders in die tekst.
Ik vermoed dat het eerste het geval is (tenminste, ik ga ervan uit dat we beiden kunnen lezen) en dat het te maken heeft met “democratie als norm”. Wat
ik begrijp uit de teksten van de SGP is dat ze niet zozeer de democratie als norm verwerpen (integendeel zelfs, ze zijn geankerd in het democratisch systeem en eerbiedigen dat) maar dat ze vinden dat de morele waarde van de democratie gebaseerd moeten zijn op een godsnorm. In mijn ogen is dat vergelijkbaar met een Europese Unie die vindt dat de economische normen van Europa een liberale moet zijn of een SP die vindt dat de democratie gebaseerd moet zijn op een sociale norm.
Ze verwerpen wel – in mijn ogen – het secularisme als norm. Waardoor ze ook een seculiere democratie verwerpen. Ze staan voor een soort theocratische democratie. Volgens mij is Florence ze ooit voorgegaan. Hoe ze dat precies voor zich zien en hoe ze dat praktisch willen uitvoeren, daar heb ik geen idee van. Van hun teksten word ik niet veel wijzer. Maar zeggen dat een theocratische democratie per definitie ondemocratisch is omdat het theocratisch is, zoals Gambieter beweert, vind ik niet correct. Het is hetzelfde als zeggen dat een constitionele monarchie per definitie ondemocratisch is, omdat er een monarchie in zit terwijl Nederland bewijst dat dat niet het geval is.
Vandaar dat ik zeg dat ze de democratie als norm niet verwerpen. Waarom vind jij dat ze dat wel doen?
gambieter schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 00:48:
[...]Ik heb expres de twee delen van de quote gescheiden[
feit]. Hoeveel mensen zullen de website bezoeken van een partij waar ze nooit en te nimmer op zullen stemmen [
vraag], en hoeveel mensen lezen de teksten van de partij waar ze wel op stemmen[
vraag]? Jij ziet het nu ook pas, of pas sinds dit topic [
feit], maar de meeste mensen op wie de PR gericht is niet[
speculatie: je weet niet op wie de PR gericht is]. Het is bedoeld om meer stemmen te trekken [
speculatie: je weet enkel de bedoeling die ze er zelf aan geven], dus om aantrekkelijker te worden[
conclusie gebaseerd op je speculatie], zonder dat ze de koers echt wijzigen [
feit die ze zelf aangeven].
Je mengt vragen, feiten en speculaties. En op basis van je speculaties trek je conclusies. Oké, ik weet nu dat aluhoedje niet de juiste benaming is aangezien het teveel op de persoon is, CT is ook niet de juiste benaming of je moet er een conspiratie van de SGP in zien, maar speculatief is wél de juiste benaming.
gambieter schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 00:48:
[...]Mijn analyse is dus wel correct (doch scherp en negatief geformuleerd). Als ze zeggen dat ze een theocratie nastreven, zal alleen de standaard achterban op ze stemmen; de mensen die de enge visie niet erg vinden. Maar daarmee gaan ze het niet redden, dus moeten ze zich redelijker voordoen dan dat ze echt zijn, dus noemen ze het geen theocratie meer, er op rekenend dat de meeste mensen niet het partijprogramma echt gaan lezen.
Je analyse is speculatief en vergeet een hele belangrijke punt: de SGP is een
beginselpartij . Daarom denk ik dan ook niet dat hun beweegredenen zijn om meer stemmen te winnen: daar zijn ze op geen enkele andere manier op uit (anders zouden ze geen beginselenpartij meer zijn) en wordt ook niet ondersteund door hun eigen uitleg. Ze willen wel hun beginselen meer salonfähig maken, of beter gezegd, ze willen zich niet hoeven te verdedigen tegen aantijgingen die stromanredeneringen zijn.
Een democratie die voor zijn wetgeving uitgaat van de SGP visie van christelijke normen en waarden. Dat kan nog steeds een democratie zijn. Ik geef toe dat het een andere invulling is van democratie zoals we in Nederland gewend zijn, maar de Nederlandse invulling van democratie is ook een andere invulling dan de Franse of die van de Verenigde Staten.
De SGP heeft inderdaad geen neutraal standpunt. Maar het niet hebben van een neutraal standpunt is niet hetzelfde als het niet respecteren van andere meningen. Overigens is een seculier standpunt ook geen neutraal standpunt. Zoals
wiki het mooi beschrijft “Een neutraal standpunt (in het Engels: Neutral point of view) houdt in dat men probeert ideeën en feiten op een zodanige wijze te presenteren dat zowel voor- als tegenstanders ermee uit de voeten kunnen.” Gezien de verschillende discussies over de SGP en bepaalde van hun standpunten is het duidelijk dat ze er niet mee uit de voeten kunnen

Spheroid schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 09:37:
[...]Ik heb in principe evenveel problemen met een economisch motief om veelbelovend onderzoek niet te doen als met een
misplaatst moreel bezwaar. Er zijn echter een aantal verschillen tussen de beide motieven met betrekking tot het gemak waarmee ze aan te pakken zijn. [...]
Bedankt. Erg duidelijk. Je legt goed uit in de rest van je tekst wat je bedoelt met
misplaatst.
Met veel van je argumenten ben ik het 100% eens. En zolang het om stamcellen van de navelstreng, botten of beenmerg gaat, heb ik zelf ook geen enkele bezwaar of weerstand tegen stamcellen onderzoek en kan ik me ook niet voorstellen dat iemand daar bezwaren tegen heeft.
Het wordt al ietsje moeilijker voor mij als het gaat om embryonaal stamcelonderzoek. Ik blijf dan een beetje dezelfde soort weerstand
1 hebben als heb met abortus. Het heeft ook – als ik me niet vergis – dezelfde resultaat. Aan de andere kant heb ik al mezelf moeten toegeven dat de stadium waarin dit gebeurt ik nog niet kan spreken van een persoon of een daadwerkelijke mensenleven.
Toch wringt het: op de een of andere manier voelt het niet goed. Met de Bijbel heeft het bij mij niks te maken (dat is in ieder geval zeker). Maar je hebt me in ieder geval weer genoeg stof tot nadenken gegeven. Vooral over mezelf. Tot nu toe lijkt mijn introspectie tot de conclusie te leiden dat mijn persoonlijke weerstand tegen embryonaal stamcellenonderzoek meer te maken heeft met een soort Frankenstein-syndroom dan met rationele argumenten. Introspectie is niet altijd fijn
1 Weerstand is niet hetzelfde als tegenstander. In ieder geval niet als het gaat om regelgeving. Als je zegt dat je Genesis gelooft, wat geloof je dan precies? En hoe combineer jij dat geloof met wetenschappelijke ontdekkingen? Ik moet bekennen dat ik daar ondertussen wel nieuwsgierig naar ben.
Ik vond het een goed opiniestuk waarin even goed de fundamentalistische gelovige als fundamentalistische niet gelovige op de korrel werden genomen. Dat er daarbij sprake is van karakterisering, ontkom je niet aan.
Het artikel is in ieder geval de moeite van het lezen waard.
gambieter schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 16:48:
[...]Deze journalist heeft de waanvoorstelling dat religieus en wetenschappelijk denken hetzelfde is, waar alleen de uitgangspunten anders zijn. Maar dat is dus echt nonsens: de religieus denkwijze is compleet verschillend van de wetenschappelijke denkwijze.
Op welke manier is volgens jou de religieus denkwijze (wat je daar ook mee bedoelt) compleet verschillend van de wetenschappelijke denkwijze (wat je daar ook mee bedoelt). Met een premisse die je aanneemt kan je logisch en onlogisch redeneren. Vanuit religieuze premissen kan je nog steeds logisch redeneren en vanuit wetenschappelijke premissen kan je nog steeds onlogisch redeneren. Maar een verschil is er niet in de mogelijke denkwijzes (of logisch aan de hand van de premissen of onlogisch aan de hand van de premissen, meer keuzes zijn er niet).
Ik krijg altijd het gevoel als je dat soort dingen schrijft dat je bedoelt dat een religieus persoon niet wetenschapelijke kan denken of niet logisch kan redeneren. Als ik me niet vergis in wat jij denkt, dan is die denkwijze ook niet wetenschappelijk behalve als je een goed wetenschappelijk artikel hebt waarin dat wordt bewezen.