polthemol schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 12:41:
[...]
dat zijn zonder meer de kwalijke zaken van bepaalde religies, maar nogmaals zijn niet alle religies zo, zelfs het rooms-katholieke geloof niet per definitie, als christen zijnde mag je perfect de woorden van je paus in twijfel trekken, net zoals ik de visie van mijn premier in twijfel mag trekken of zelfs kan negeren, hetgeen ook gebeurt. Veel religieuze groepen zijn het ook echt niet altijd eens met de man en veel mensen die wel christelijk van geloof zijn gebruiken een bijbel eerder als een moral compas dan als een wetboek (je moet het lezen in de 'zeitgeist' van waarin het gemaakt is geworden).
Hiermee spreek je je post waarop ik reageerde dus tegen. Gelukkig laten velen in de praktijk zich niet zoveel gelegen liggen aan religieuze ethiek.
Jij deed het echter voorkomen alsof jij vind dat de rol van religie in ethiek een goede is. Dat is niet zo. Daar ben je het blijkbaar mee eens, want je vindt het een goede zaak dat mensen de ethische geboden van hun religie kunnen negeren.
Dan kun je toch net zo goed religieuze ethiek loslaten en een meer pragmatische ethiek adopteren?
kdekker schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 13:17:
[...]
Ik geloof dat ik je niet helemaal kan volgen. Als vanuit religieuze principes bepaalde beperkingen aan individueel gedraag opgelegd worden, dan is bijv. HPV vaccinatie niet nodig als jouw principes sex voor het huwelijk niet toestaan. Dat is wat anders dan wat jij zegt dat over religieuze belangen en de relatie met meer kankergevallen

. Je moet oorzaak en gevolg niet door elkaar halen. Als je helemaal geen sex hebt, is de kans op HPV een heel eind lager. Idem monogaam en trouw leven.
Er zijn een aantal problemen met je redenatie:
[list]• Sommige christenen willen dat
niemand die vaccinatie kan krijgen, ook niet de mensen die lak hebben aan die religieuze principes.
• De vaccinatie moet op jonge leeftijd plaatsvinden om effectief te zijn. Ouders besluiten dus voor hun minderjarige kind en hebben daardoor macht over leven en dood van het kind op latere leeftijd. Want als het kind bijv. trouwt met een onbetrouwbare vent, dan kan ze door hem het virus oplopen en kanker krijgen ook al heeft ze zelf niets misdaan.
Die christelijke principes kan ze ook
mét vaccinatie naleven. Die optie geeft haar ook de mogelijkheid haar kans baarmoederhalskanker op te lopen radicaal te verminderen. Een win-win situatie dus.
Een kind een vaccinatie onthouden is haar dus haar eigen keuze ontnemen. Dat vind ik niet netjes.
Idem de condoomdiscussie in Afrika: afgezien van het betrouwbaarheidspercentage van de condoom om AIDS te voorkomen, is gehele sex met HIV mensen voorkomen veiliger (Abistinatie uit de ABC formule). Ik weet even niet welk Afrikaans land de ABC formule (naast condooms als er al een partner HIV besmet is) vruchten afwierp, en waardoor het HIV percentage lager was dan omliggende landen.
Onthouding werkt niet!
Kijk naar de katholieke kerk en haar misbruikschandalen. Kijk naar gegevens over tienerzwangerschappen (hoe religieuzer het land hoe meer tienerzwangerschappen). Mensen hebben een enorm sterke seksdrive. Die kun je proberen te ontkennen, maar dat leidt over het algemeen tot problemen. Je kan hem dus beter in goede banen proberen te leiden. Dat geeft veel minder problemen. Als je als individu dan aan onthouding en monogamie wil doen: great! Maar nu kun jij nog zo netjes zijn, als je partner dat niet is (en dat is nu eenmaal in een aanzienlijk percentage van relaties het geval) dan ben je alsnog het zakje. Dat is nergens voor nodig.
We moeten niet alles door de (westerse?) maximale individuele vrijheidsbril bekijken. Als ik al strijdigheden zie, dan alleen met individuele vrijheden. En daar kun je heus een keer kritisch naar kijken of die niet doorschieten.
Wat een nonsens.
[list]• Je kunt religie niet opleggen. Dus individuele vrijheid is altijd belangrijker.
• Ook religieuze mensen gaan vreemd. Daarom is zelfs in een samenleving van 100% mensen van hetzelfde geloof veilige seks belangrijk.
Als religie een beperking is van individuele vrijheid, maar je voorkomt er ziekten mee, dan lijkt me dan een eerlijke overweging/balans.
Religie voorkomt geen ziekten. In Afrika is vrijwel iedereen religieus, en toch is hier een AIDS-epidemie. Religie gebruikt de angst voor ziekten als propaganda. Om seks voor het huwelijk te voorkomen, maar om zwangerschappen die van seks komen te maximaliseren. Beide dingen kun je best preken in de kerk, maar als mensen besluiten die geboden te negeren (en dat doen ze nu eenmaal, ook christenen) kun je ze toch beter de middelen om het in goede banen te leiden niet ontzeggen?
Dat noem ik geen strapatsen. Vraag jezelf eens af: waarom vind je het strapatsen?
Omdat een kardinaal willens en wetens liegt over de effectiviteit van condooms.
Als een kardinaal niet wil dat mensen seks hebben dan moet ie gewoon preken dat dat in de bijbel staat en niet leugens bedenken omdat de bijbel niet voldoende overtuigingskracht heeft.
Los daarvan: waarom denk je dat een mens recht heeft op een minimum aan menselijk lijden? Dat is een interessante discussie waar ik een antwoord op wil weten?
Het lijkt me nogal vanzelfsprekend eigenlijk. Lijden is nutteloos. Het enige dat het doet is iemand ongelukkig maken. Ik snap niet dat iemand dat niet zou willen minimaliseren.
Denk je dat de medische wetenschap een eis is, of rol speelt, of dat lijden te minimaliseren?
Een eis niet. Een rol wel. Medische wetenschap kan lijden verminderen, dat lijkt me goed.
Wat is dan de rol van religie?
Religie zou zich erbuiten moeten houden omdat het meer kwaad dan goed doet.
En waarom mag een mens dan niet lijden?
Het mag wel, als een mens het wil. Maar de meeste mensen willen niet nutteloos lijden. En waarom zouden ze ook?
De direct invloed van een mens op wel/niet lijden is vaak minimaal.
Maar soms niet. Ik kan ervoor kiezen geen AIDS op te lopen door een condoom te gebruiken. Dat vind ik fijn.
Of wil je ook hier weer maximale zelfbeschikking? (en volgens mij komt hier toch weer een stuk ethiek om de hoek kijken).
Niet maximaal. Als mijn handelen mijn eigen lijden zou verminderen ten koste van dat van anderen moeten er grenzen aan mijn handelingsvrijheid opgelegd worden.
Ik vind je laatste alinea nogal masochistich. Vindt jij het belangrijker dat seks afschrikwekkend is omdat je er ziek door kan worden dan dat mensen niet nutteloos ziek worden en doodgaan?
[
Voor 10% gewijzigd door
Spheroid op 16-06-2010 13:54
]
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France