I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Dat ieder mens als kind begint. Een wet die op kinderen slaat, slaat daarom op iedereen - en het gaat over.begintmeta schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 17:54:
Dido, wat is eigenlijk het verschil tussen de groep 'kinderen' en de groep 'vrouwen'
Nu zou een SGP-vrouw zich kunnen laten ombouwen (maar ja, ik vermoed dat dat ook weer niet geaccepteerd wordt).
Maar goed, het onderscheid dat gemaakt wordt op basis van leeftijd in sommige gevallen is al lang en breed bediscussieerd en beargumenteerd, en hoort sowieso niet in dit topic.
Dat is per se geen goede reden voor het maken van onderscheid lijkt me, het is hooguit een mitigerende factor als je het doet. Ook zijn er genoeg andere kenmerken die niet iedereen heeft en waarop wordt gediscrimineerd (nationaliteit, ziekte...). Dat kan ook best terecht zijn, discriminatie is niet per se discriminatie. Maar goed, het hoort hier niet thuis, deDido schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 18:28:
Dat ieder mens als kind begint. Een wet die op kinderen slaat, slaat daarom op iedereen - en het gaat over.
Omdat de hedendaagse wereld de vrouw en man gelijk zijn qua rechten en plichten kan ik zeggen: Dat doet de SGP dus wel omdat zij alleen de vrouwelijke SGP-aanhanger te weren van de kieslijst. Hoe je het ook ziet, het weren van een bepaalde groep personen vanaf de kieslijst op basis van hun geslacht is discriminatie. En daardoor geeft de SGP aan, dat de vrouw dus minderwaardig is. Mede omdat zij dus niet dezelfde kans krijgt ten opzichte van de mannelijke SGP-aanhanger. Als een vrouw wel als gelijkwaardig wordt gezien, dan had zij namelijk wel dezelfde kansen gehad en gekregen.kdekker schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 17:26:
[...]
Welke schade dan? Het gros van de vrouwen heeft geen boodschap aan de SGP. Dat kleine deel dat het wel heeft, heeft er kennelijk geen last van, want anders had het Clara Wichmann fonds wel eentje gevonden die in het proces mee wilde draaien. Je conclusie klopt in zoverre dat de SGP een afweging maakt tussen het ene (Bijbel) en het andere (rechten van de vrouw) en daarin een keuze maakt. Dit is niet hetzelfde als de hele vrouw in een minderwaardige positie te plaatsen. De conclusie dat vrouw-mag-niet-meedoen-op-SGP-kieslijst = maakt-vrouw-minderwaardig is onterecht. De vrouw wordt alleen anders gewaardeerd (en zover ik kan zien, wordt hier onderscheid gemaakt omdat er ook wel degelijk verschillen zijn).
Dat klopt maar je leest dus ook compleet over bepaalde zaken heen. De wet geeft aan wat je rechten zijn, maar dus ook wat je beperkingen zijn. En het niet toekennen van dezelfde rechten aan vrouwen binnen de SGP is discriminatie en dus tegen de wet. Sowieso kan je ook wel snappen dat de wetten en regels van meer dan 2000 jaar geleden niet meer 1 op 1 zijn in te vullen in de hedendaagse maatschappij. Misschien willen jij en de SGP dit wel, maar de werkelijkheid is anders.kdekker schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 17:30:
[...]
Zo simpel is het niet. Want wat je nu zegt overrule je dus de regels van het geloof (jouw woorden). Laat nu ook net geloof in het rijtje vrijheden staan.
Wordt er dan nu niet een groep collectief uitgesloten van het passieve stemrecht?kdekker schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 17:36:
[...]
Wat jij nu noemt is een groep collectief uitsluiten. Zolang de wet luidt zoals die nu luidt, lijkt me dit wel onterecht onderscheid (=discriminatie). Het verschil is subtiel, maar volgens mij wel aanwezig.
Ja, maar is dat een probleem? En weegt dat op tegen de vrijheid van partij? Los van het - toch niet onbelangrijke feit - dat de dames er zelf kennelijk geen last van hebben. Daarbij: de conclusie dat de SGP vrouwen daarom (dus als gevolg van het uitsluiten) minderwaardig vindt, is onterecht. Als zal niet iedereen de argumenten van de SGP accepteren (elders wordt verwezen naar een document van de SGP, man & vrouw schiep Hij).Gomez12 schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 19:38:
[...]
Wordt er dan nu niet een groep collectief uitgesloten van het passieve stemrecht?
Je gaat wel heel snel: allereerst de conclusie dat vrouwen beschadigt worden door ze uit te sluiten van passief kiesrecht lijkt me voorbarig. De SGP (en wellicht anderen) zeggen dat dit niet zo is (en de SGP dames zijn het daar kennelijk mee eens) maar jij (en anderen) bent het daar mee oneens. Het lijkt me dan toch nuttig om:gambieter schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 17:50:
[...]
Nee, of kdekker geeft toe dat beide groepen rechten worden afgenomen (en dan geeft hij toe dat de SGP fout is) of kdekker ziet geen van beide groepen beschadigd, en dan lijkt me dat een mooie start om de SGP uit te sluiten van het democratisch proces. Twee vliegen in een klap
a. vast te stellen wat de schade is
b. de schade zo hoog is, om een vonnis zoals er nu ligt te rechtvaardigen (met in je achterhoofd de rechten uit de grondwet)
Hallo, wel een van de WET gehoord? "jij en anderen" zijn niet heel erg relevant, "WE" zijn in dit land democratisch tot de conclusie gekomen dat mensen bepaalde rechten hebben die niet afgenomen mogen worden door andere mensen.kdekker schreef op woensdag 14 april 2010 @ 11:50:
Je gaat wel heel snel: allereerst de conclusie dat vrouwen beschadigt worden door ze uit te sluiten van passief kiesrecht lijkt me voorbarig. De SGP (en wellicht anderen) zeggen dat dit niet zo is (en de SGP dames zijn het daar kennelijk mee eens) maar jij (en anderen) bent het daar mee oneens.
Ook zijn "WE" democratisch tot de conclusie gekomen dat een van die rechten passief kiesrecht is. Dan kun je wel, zoals begin vorige eeuw hip was, in twijfel gaan trekken of dat passieve kiesrecht voor vrouwen nou wel nuttig is, maar uiteindelijk zijn "WE" democratisch tot de conclusie gekomen dat het voor vrouwen net zo hard een recht is als voor mannen. En dat betekent dus dat het net zo verkeerd is om iemand dat recht te onthouden als elk ander recht (in die zin is het net zo schadelijk als het afpakken van je geliefde vrijheid van godsdienst).
In principe staan op dat punt het recht op (passief) kiesrecht, godsdienstvrijheid en integriteit van het lichaam allemaal op hetzelfde niveau: je hebt dat recht, en iemand mag het niet afnemen.
Als jij het ene recht zo interpreteert dat je dat wel mag, is je interpretatie op dit moment in de Nederlandse rechtstaat niet houdbaar.
Ik noem net drie rechten. Volgens jou mag je het recht op godsdienstvrijheid gebruiken om het recht op passief kiesrecht af te nemen.
Waarom zou ik dan het recht op godsdienstvrijheid niet mogen gebruiken om jou je recht op lichamelijke integriteit af te nemen?
Als je wilt cherrypicken uit de bijbel, mag eenieder dat voor zich weten. De Nederlandse wet is iets anders: die geldt integraal voor iedereen. Dus als je nu inderdaad even de rechten uit de grondwet in je achterhoofd houdt begrijp je dat je die rechten niet mag afnemen.b. de schade zo hoog is, om een vonnis zoals er nu ligt te rechtvaardigen (met in je achterhoofd de rechten uit de grondwet)
[ Voor 10% gewijzigd door Dido op 14-04-2010 12:07 ]
[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 14-04-2010 12:11 ]
Wel eens van het Stockholm syndroom gehoord? Van indoctrinatie door sekten?kdekker schreef op woensdag 14 april 2010 @ 11:46:
Los van het - toch niet onbelangrijke feit - dat de dames er zelf kennelijk geen last van hebben.
Verder, als je iemand maar lang genoeg traint of iets onthoud, zal hij (of in dit geval zij) het niet meer als een gemis beschouwen. Als jij nooit chocolade hebt gegeten, kun je niet zeggen dat je het mist; daarvoor moet je het eerst kunnen proberen. Je doet aan de (in religie standaard) cirkelredenering om een gebrek aan valide argumenten te verbergen.
Geef die vrouwen maar eens een paar generaties de kans, en vraag ze dan of ze het op willen geven. En laat ze die beslissing zelf nemen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 14-04-2010 12:18 ]
Je antwoord klopt echt niet, of ik ben niet in staat het uit te leggen. Met NU bedoel ik : na de meest recente uitspraak van de rechter van de Hoge Raad. Met voorheen bedoelde ik: de tijd ervoor, incluis de uitspraak van de rechter uit 2006. Dus ik praat hooguit over een periode van de laatste paar jaar. Om dan te zeggen dat de SGP geluk haddat ze 100 jaar gedoogd zijn, is dan buiten de werkelijkheid. Het was recht dat ze de afgelopen 100 jaar hebben kunnen mogen functioneren zoals ze functioneerde. Dus geen mazzel of zo.Dido schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 17:53:
[...]
De "waarom NU" vraag ga ik niet meer beantwoorden, aangezien het antwoord al kang is gegeven. het lijkt alsof je niet begrijpt waarom het na 100 jaar misschien een keer tijd wordt om (ook gedoogde) situaties te herzien.
[...]
De grondwet weegt ze wel gelijk. Waarom kun je ze dan opeens ongelijk laten wegen? Voor een deel kunnen ze zelfs strijdig met elkaar zijn. Daar valt jouw voorbeeld ook onder. Alhoewel het toch al veel langer dan 100 jaar geleden is dat je onder het mom van aanhangen van foute godsdienst opgelosten werd. Tijden veranderen in dat opzicht wel gelukkig.Maar "we" laten die rechten dus niet gelijk wegen. Als de staat aan mensen bepaalde rechten heeft gegeven mag iemand anders die niet afnemen, ook al gebeurt dat afnemen weer onder het mom van een ander recht.
Ik mag jou ook niet opsluiten (je recht op fysieke vrijheid ontnemen) omdat ik mijn recht op godsdienst wil uitoefenen, of wel soms?
Arbritraire eigen bronnen? De grondwet? Niet zo heel arbitrair. En de Bijbel. Voor mij niet arbitrair, voor de SGP niet, voor velen anderen wellicht wel. Maar met de grondwet heb ik toch een onderbouwing van mijn stelling?Leuke stelling, ik mis weer onderbouwing.
Kennelijk moet die weging wel door een rechter uitgevoerd worden omdat er anders mensen zijn die anderen hun recht ontnemen gebaseerd op een arbitraire interpretatie van hun eigen bronnen.
Slaven kunnen ook vrouwen zijnWat is precies het verschil tussen de groep "slaven" en de groep "vrouwen"? Die laatste zijn geen mensen, dus dan mag het?
Er worden wel rechten ontnomen, maar de vraag is in hoeverre je daarom dwingend een ander recht (partijvrijheid) moet ontnemen. Godsdienstvrijheid/partijvrijheid/discrimminatie zijn voor een deel ook subjectief. En de grondwet biedt daar gelukkig ruimte voor. Anders krijg je ook geforceerde eenheidsworst, onder druk van de meerderheid...Dat jij nu, met jouw achtergrond de bijbel zo interpreteerd dat je negers geen wettelijke rechten mag ontnemen, maar vrouwen wel zegt helemaal niets, want het is zo subjectief als wat. De christelijke (!!) slaveneigenaar interpreteerde net zo hard dat hij goed bezig was.
Totdat je met een objectieve interpretatie komt is elke bijbelse interpretatie ongeschikt als argument (of liever, precies even geschikt als elke andere interpretatie).
Het gaat in beide gevallen om grondwettelijke rechten (alhoewel, zie voorgaande, voor slavernij een rij kanttekeningen valt te maken). Ik ga er voor het gemak uit dat we het over grondwettelijke rechten hebben en niet-grondwettelijke rechten een lagere rangschikking hebben t.o.v. de grondwet (daarbij valt het recht op sexualiteit af als grondwettelijk recht). Hierna is dus met recht = grondwettelijk recht bedoeld.Je slaagt er vooralsnog niet in het verschil duidelijk te maken. In beide gevallen worden van een groep mensen collectief rechten afgenomen.
In het geval van slavernij was dit op zijn minst nog wettelijk verdedigbaar, maar in het geval van vrouwen hebben ze verdorie een (grond!)wettelijk recht dat ze wordt onthouden.
Je hebt me nog niet geantwoord op de vraag hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat de beperking van een grondrecht erger is dan het volledig afnemen van een grondrecht, trouwens.
Of het afnemen van een ene recht (minder) erg(er) is, dat is nu door de rechter beoordeeld. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat een (grotere) groep buiten de SGP dat inperken van een recht (passief stemrecht) erger vindt dan de groep binnen de SGP. De discussie gaat om: mag je het recht op vrijheid van partij inperken ten faveure van het recht op gelijkheid (of andersom geformuleerd: verbod op ongeoorloofd onderscheid). Ik heb duidelijk proberen te maken dat de SGP het over geoorloofd onderscheid heeft (dus geen discriminatie), n.l. op grond van de Bijbel. De rechter ging nu (maar 2 jaar geleden wel) hier in mee.
Ja dag, een van die voorwaarden is dat ze erin slagen de wet dienaangaande aan te passen. Het is het democratische recht van elke partij om dat te willen.begintmeta schreef op woensdag 14 april 2010 @ 12:10:
Dido, zoals ik eerder schreef: uit dit oordeel blijkt niet dat die rechten niet mogen worden afgenomen, want partijen die het afnemen ervan nastreven, mogen dit doen en kunnen dit streven, zodra ze aan de voorwaarden voldoen, ook uitvoeren.
Ze mogen het echter niet uitvoeren zolang die wet niet aangepast is.
Dat grondrechten niet mogen worden afgenomen hoeft toch ook niet expliciet in elke rechtelijke uitspraak te staan, hoop ik? Als ik iemand vermoord word ik ook niet berispt vanwege het schenden van zijn recht op lichamelijke integriteit

Dat is een heel aparte discussie, waarin je ook extreem-rechts en pedopartijen mee moet nemen (alsmede D'66, die het koningshuis af wil schaffen!).Eigenlijk zou een (partij met) een dergelijk steven dan verboden moeten worden.
Weer is de associtatie flauw. De SGP'er zijn geen misdadigers. En self-fullfilling prophecy bestaat ook. Stockholm is in dit verand niet relevant. Ken je SGP'er in je sociale kring? Boemannen, onderdrukkers, taliban dat zijn het, echt waargambieter schreef op woensdag 14 april 2010 @ 12:12:
[...]
Wel eens van het Stockholm syndroom gehoord? Van indoctrinatie door sekten?
Verder, als je iemand maar lang genoeg traint of iets onthoud, zal hij (of in dit geval zij) het niet meer als een gemis beschouwen. Als jij nooit chocolade hebt gegeten, kun je niet zeggen dat je het mist; daarvoor moet je het eerst kunnen proberen. Je doet aan de (in religie standaard) cirkelredenering om een gebrek aan valide argumenten te verbergen.
Geef die vrouwen maar eens een paar generaties de kans, en vraag ze dan of ze het op willen geven. En laat ze die beslissing zelf nemen.
Een van de argumenten die worden gebruikt om tegen het recht op afschaffen van de rechtstaat te pleiten is dat men dat niet nu ook voor komende generaties kan beslissen. Ook verbindt men eventueel een soort hogere waarde aan bepaalde rechten (zoals lichamelijke integriteit, vrijheid van meningsuiting, zelfbeschikkingsrecht etc.) waardoor die niet ter discussie mogen staan.Dido schreef op woensdag 14 april 2010 @ 12:26:
...
Ja dag, een van die voorwaarden is dat ze erin slagen de wet dienaangaande aan te passen. Het is het democratische recht van elke partij om dat te willen. Ze mogen het echter niet uitvoeren zolang die wet niet aangepast is.
Verder blijft het mogelijk die mening te hebben, je mag hem slechts niet binnen het bestaande systeem politiek nastreven. Een evolutionaire overgang naar een totalitair systeem wordt zo lastiger, revolutie blijft vanzelfsprekend mogelijk.
Die opmerking snap ik niet, moord blijft toch net zo goed (potentieel) toegestaan, er is maar een wetswijziging voor nodig... Mijn conclusie lijkt, ook in het licht van wat je hierboven schreef, wel te kloppen: grondrechten mogen worden afgenomen.Dat grondrechten niet mogen worden afgenomen hoeft toch ook niet expliciet in elke rechtelijke uitspraak te staan, hoop ik? Als ik iemand vermoord word ik ook niet berispt vanwege het schenden van zijn recht op lichamelijke integriteit
Klopt. (al vraag ik me af of door het vervangen van het koningshuis door iets anders bijvoorbeeld echt die fundamentele principes in het gedrang zouden komen, maar dat valt natuurlijk weer van alle kanten te beredeneren)...
Dat is een heel aparte discussie, waarin je ook extreem-rechts en pedopartijen mee moet nemen (alsmede D'66, die het koningshuis af wil schaffen!).
[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 14-04-2010 12:44 ]
De associatie is niet flauw. Jij probeert de SGP als goed en braaf af te schilderen, en onschuldig. Dat is de partij echter niet: ze zijn al heel vaak gewezen op het ovetreden van de wet, en ze negeren dat door te claimen dat "de wil van God" (zoals ze die zelf verzinnen) daar boven gaat.kdekker schreef op woensdag 14 april 2010 @ 12:30:
Weer is de associtatie flauw. De SGP'er zijn geen misdadigers.
Nee hoor. De partij is net een appel die rot is van binnen: bij een oppervlakkige inspectie is het allemaal niet zo erg, tot je dieper gaat graven. Wat ik doe is het brave en huichelachtige omhulsel weghalen om te laten zien dat de denkwijze niet anders is dan die gebruikt door slaveneigenaars en andere mensen/activiteiten die jij wel als verachtelijk of slecht ziet. Slaveneigenaren waren ook niet altijd bruten thuis, en zullen best vaak lieve echtgenoten zijn geweest.En self-fullfilling prophecy bestaat ook. Stockholm is in dit verand niet relevant. Ken je SGP'er in je sociale kring? Boemannen, onderdrukkers, taliban dat zijn het, echt waar. Volgens mij is je beeld over SGP'er in het bijzonder en religieuziteit toch wel iets verwrongen (niet overeenkomstig de werkelijkheid).
Het is de denkwijze die achter de SGP schuilt die fout is. Dat zegt niets over de individuele SGPers, maar alles over de partij en haar denkbeelden.
Verder blijf je met het drogargument komen dat de SGP-vrouwen het zelf niet willen en niet klagen. Dat kun je niet zeggen, omdat ze niet weten wat ze missen. Al vele generaties wordt het ze onthouden. Pas als ze het vele generaties hebben en hun grondrecht hebben, zonder dat er een predikant ze van jongstafaan indoctrineert dat ze het niet mogen hebben van God, en dan zelf zeggen dat ze het niet willen, dan heb je recht van spreken. Nu niet, en is het gewoon een drogargument gebaseerd op een cirkelredenering.
In plaats van beledigd te doen, zou ik je willen uitnodigen daar inhoudelijk op in te gaan
[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 14-04-2010 12:56 ]
En hoe handel je dan strijdigheden af tussen al die genoemde vrijheden uit de grondwet? Het gaat dus niet zozeer om 'afpikken' dan wel 'afwegen'.Dido schreef op woensdag 14 april 2010 @ 12:05:
[...]
Hallo, wel een van de WET gehoord? "jij en anderen" zijn niet heel erg relevant, "WE" zijn in dit land democratisch tot de conclusie gekomen dat mensen bepaalde rechten hebben die niet afgenomen mogen worden door andere mensen.
Ook zijn "WE" democratisch tot de conclusie gekomen dat een van die rechten passief kiesrecht is. Dan kun je wel, zoals begin vorige eeuw hip was, in twijfel gaan trekken of dat passieve kiesrecht voor vrouwen nou wel nuttig is, maar uiteindelijk zijn "WE" democratisch tot de conclusie gekomen dat het voor vrouwen net zo hard een recht is als voor mannen. En dat betekent dus dat het net zo verkeerd is om iemand dat recht te onthouden als elk ander recht (in die zin is het net zo schadelijk als het afpakken van je geliefde vrijheid van godsdienst).
In principe staan op dat punt het recht op (passief) kiesrecht, godsdienstvrijheid en integriteit van het lichaam allemaal op hetzelfde niveau: je hebt dat recht, en iemand mag het niet afnemen.
Als jij het ene recht zo interpreteert dat je dat wel mag, is je interpretatie op dit moment in de Nederlandse rechtstaat niet houdbaar.
Ik noem net drie rechten. Volgens jou mag je het recht op godsdienstvrijheid gebruiken om het recht op passief kiesrecht af te nemen.
Waarom zou ik dan het recht op godsdienstvrijheid niet mogen gebruiken om jou je recht op lichamelijke integriteit af te nemen?
[...]
Als je wilt cherrypicken uit de bijbel, mag eenieder dat voor zich weten. De Nederlandse wet is iets anders: die geldt integraal voor iedereen. Dus als je nu inderdaad even de rechten uit de grondwet in je achterhoofd houdt begrijp je dat je die rechten niet mag afnemen.
De lust tot antwoorden ontgaat me een beetje bij (subjectieve, niet onderbouwde) kwalificaties als:gambieter schreef op woensdag 14 april 2010 @ 12:53:
[...]
De associatie is niet flauw. Jij probeert de SGP als goed en braaf af te schilderen, en onschuldig. Dat is de partij echter niet: ze zijn al heel vaak gewezen op het ovetreden van de wet, en ze negeren dat door te claimen dat "de wil van God" (zoals ze die zelf verzinnen) daar boven gaat.
[...]
Nee hoor. De partij is net een appel die rot is van binnen: bij een oppervlakkige inspectie is het allemaal niet zo erg, tot je dieper gaat graven. Wat ik doe is het brave en huichelachtige omhulsel weghalen om te laten zien dat de denkwijze niet anders is dan die gebruikt door slaveneigenaars en andere mensen/activiteiten die jij wel als verachtelijk of slecht ziet. Slaveneigenaren waren ook niet altijd bruten thuis, en zullen best vaak lieve echtgenoten zijn geweest.
Het is de denkwijze die achter de SGP schuilt die fout is. Dat zegt niets over de individuele SGPers, maar alles over de partij en haar denkbeelden.
Verder blijf je met het drogargument komen dat de SGP-vrouwen het zelf niet willen en niet klagen. Dat kun je niet zeggen, omdat ze niet weten wat ze missen. Al vele generaties wordt het ze onthouden. Pas als ze het vele generaties hebben en hun grondrecht hebben, zonder dat er een predikant ze van jongstafaan indoctrineert dat ze het niet mogen hebben van God, en dan zelf zeggen dat ze het niet willen, dan heb je recht van spreken. Nu niet, en is het gewoon een drogargument gebaseerd op een cirkelredenering.
In plaats van beledigd te doen, zou ik je willen uitnodigen daar inhoudelijk op in te gaan.
- De partij is net een appel die rot van binnen is
- Brave huichelactige omhulsel
- Al vele generaties wordt ze het onthouden
Hoe kun ik daar dan inhoudelijk op in gaan (afgezien van de ergenis die deze stijl opwekt)? Ik probeer op argumenten aan te geven hoe en waarom de SGP zich gedraagt zoals ze dat doet. Die argumenten doe je met 1 veeg af als onzin. Als de Bijbel niet als argument wilt erkennen - de basis van de SGP - dan valt er toch nog weinig verder te argumenteren? Het is toch logisch dat de overtuiging van iemand het prive domein overschrijdt? Ik kan dus verder erg weinig met je punten.
De SGP verliest geen recht, want ze heeft nooit dat recht gehad; alleen werder ze niet aangepakt. Vrouwen binnen de SGP worden echter rechten onthouden. Dus er is helemaal geen afweging nodig, want de SGP kan nog steeds een partij zijn/vormen, haar standpunten uitdragen etc.kdekker schreef op woensdag 14 april 2010 @ 13:06:
En hoe handel je dan strijdigheden af tussen al die genoemde vrijheden uit de grondwet? Het gaat dus niet zozeer om 'afpikken' dan wel 'afwegen'.
Hoe denk je dat mijn mening is over jouw herhaling dat de SGP een brave partij is, terwijl er een vracht aan argumenten is gegeven waarom dat niet zo is? Wat je nu doet is beledigd doen om zo niet op argumenten in te gaan.kdekker schreef op woensdag 14 april 2010 @ 13:15:
De lust tot antwoorden ontgaat me een beetje bij (subjectieve, niet onderbouwde) kwalificaties als:
- De partij is net een appel die rot van binnen is
- Brave huichelactige omhulsel
- Al vele generaties wordt ze het onthouden
De SGP bestaat meer dan 90 jaar. Dat zijn veel generaties vrouwen die het passief stemrecht is onthouden.
Nee, dat is helemaal niet logisch. Een pedofiel heeft ook een overtuiging die het privedomein overschrijdt. Mijn overtuiging dat je christenen niet in de natuurwetenschappen moet toelaten mag ik ook niet in de praktijk brengen.Als de Bijbel niet als argument wilt erkennen - de basis van de SGP - dan valt er toch nog weinig verder te argumenteren? Het is toch logisch dat de overtuiging van iemand het prive domein overschrijdt?
De bijbelinterpretatie van de SGP is een argument, maar daar staan heel veel andere argumenten tegenover. Wat jij wilt is de bijbel het alfa en omega-argument maken, en daarmee alles negeren.
En zo werkt het niet in een maatschappij. De bijbel geeft de SGP geen extra rechten.
[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 14-04-2010 13:21 ]
kdekker, de rechter en de wetgever zijn er nu eenmaal voor rechten en belangen af te wegen.
[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 14-04-2010 13:37 ]
Heel simpele vuistregel is dat mijn vrijheid stopt waar hij die van jou belemmert. Dus mijn vrijheid van religie stopt waar mijn religie voorschrijft mensen met de nick kdekker op te sluiten in mijn kelder.kdekker schreef op woensdag 14 april 2010 @ 13:06:
En hoe handel je dan strijdigheden af tussen al die genoemde vrijheden uit de grondwet? Het gaat dus niet zozeer om 'afpikken' dan wel 'afwegen'.
Zo stopt mijn vrijheid van religie ook waar mijn religie voorschrijft dat ik negers als slaaf mag nemen, seks met kinderen mag hebben, meerdere vrouwen mag trouwen of vrouwen stemrecht mag ontzeggen.
Het is de enorm brede interpretatie van godsdienstvrijheid door de SGP die het probleem veroorzaakt, gecombineerd met de arrogante (ik heb er geen ander woord voor) houding dat hun bijbelinterpretatie boven de wet staat.
Inderdaad. Zolang de SGP (hun interpretatie van(!)) de bijbel boven de Nederlandse wet stelt is er weinig discussie mogelijk. Het is alleen vreemd dat dezelfde SGP zich wel denkt te kunnen beroepen op de delen van de Nederlandse wet die ze wel leuk vinden. Maar zoals gezegd, cherrypickers will keep on picking...kdekker schreef op woensdag 14 april 2010 @ 13:15:
Als de Bijbel niet als argument wilt erkennen - de basis van de SGP - dan valt er toch nog weinig verder te argumenteren?
Het cliche-antwoord op iedere vraag lijkt "de bijbel!", maar je bent nog nergens ingegaan op de kritiek dat jouw interpretatie (of die van de SGP, of die van mij) op geen enkele manier objectief te noemen is, waardoor het argument "het staat in de bijbel" niets anders betekent "want we willen het zo!".
Beargumenteer dus liever niet de bijbelinterpretatie, maar probeer eens het echte waarom te beargumenteren: waarom wil de SGP vrouwen uitsluiten?
Niet omdat het in de bijbel staat - het staat in hun bijbelinterpretatie omdat zij het willen.
Is dat zo logisch? Het gebeurt, maar hoe logisch is het?Het is toch logisch dat de overtuiging van iemand het prive domein overschrijdt?
Overigens gaat het hier niet alleen om een persoonlijke overtuiging die buiten het privedomein van die persoon komt, maar die de in Nederland geldende grondwettelijke rechten van iemand anders aantast. En de stortvloed aan voorbeelden die al gegeven zijn maken overduidelijk dat het allesbehalve "logisch", laat staan acceptabel is als dergelijke overtuigingen een dergelijke impact hebben.
Dido schreef op woensdag 14 april 2010 @ 13:41:
Heel simpele vuistregel is dat mijn vrijheid stopt waar hij die van jou belemmert. ...meerdere vrouwen mag trouwen ...
Waar precies zou hier vrijheid worden belemmerd? 'niet' vergeten?
'Heel simpele vuistregel is dat mijn vrijheid stopt waar hij die van jou belemmert.' is ook niet meer of minder logisch trouwens. Wat niet wil zeggen dat dat al die zaken ook even goed zijn.
[ Voor 27% gewijzigd door begintmeta op 14-04-2010 13:53 ]
Hoe kom je bij het idee dat de SGP niet eerder aangepakt werd? Dat is toch wel vooringenomendheid of heb je een bron? Want anders lijkt het ook verdacht veel op een drogredenering van jouw kant.gambieter schreef op woensdag 14 april 2010 @ 13:16:
[...]
De SGP verliest geen recht, want ze heeft nooit dat recht gehad; alleen werder ze niet aangepakt. Vrouwen binnen de SGP worden echter rechten onthouden. Dus er is helemaal geen afweging nodig, want de SGP kan nog steeds een partij zijn/vormen, haar standpunten uitdragen etc.
Dat rechten ontnomen worden voor vrouwen binnen de SGP, dat klopt wel. En gezien de motivatie waarom de SGP dat doet samen met de geringe impact op de rest van de samenleving kan ik me voorstellen dat de SGP dat recht had mogen houden. Of de SGP zelf nog vind dat ze na de uitspraak van de Hoge raad als partij kan blijven bestaan weet ik niet. De klap kwam erg hard aan. En gezien het feit dat ze hun (en voor een groot deel ook mijn) uitgangspunten serieus nemen, zal er zeker een interne discussie op gang komen.
Dat is ook logisch, en heb ik geen probleem mee. Waar ik moeite mee hebt dat de ene rechter iets volledig tegenstrijdigs zegt dan de andere. Iets kan toch niet gelijk waar en onwaar zijn. En tevens zijn er - nu voor de rechter - geen middelen om het vonnis af te dwingen. De partij verbieden of subsidie stoppen zijn geen reele opties (gezien eerdere rechtsuitspraken). Daarom, de grote vraag: wat is de logica achter dit geheel. Genoemde stukken geven daar geen (volledig) uitsluitsel over?? (ik ben geen jurist).begintmeta schreef op woensdag 14 april 2010 @ 13:31:
Misschien heb ik verwijzingen ernaar over het hoofd gezien, maar de uitspraak opzich in de SGP-zaak op zich kan eventueel ook wel interessant zijn in dit kader. BK4547, BK4549
kdekker, de rechter en de wetgever zijn er nu eenmaal voor rechten en belangen af te wegen.
De vice voorzitter van de Hoge Raad erkent een verschil, en zou daarvoor een constitutioneel hof zou willen hebben: http://www.refdag.nl/arti...chters+eens+over+SGP.html
En waar belemmert de SGP jouw vrijheid dan? Als je dit consequent doorvoert, moet je een vrouw vinden die zich belemmert voelen. En een andere mening is niet hetzelfde als arrogantie. Als de SGP zo overkomt moet je je afvragen of dat door onbegrip komt, of dat ze werkelijk arrogant gedrag vertonen. Ik hoop dat het hebben van een eigen mening niet hetzelfde als arrogant is...Dido schreef op woensdag 14 april 2010 @ 13:41:
[...]
Heel simpele vuistregel is dat mijn vrijheid stopt waar hij die van jou belemmert. Dus mijn vrijheid van religie stopt waar mijn religie voorschrijft mensen met de nick kdekker op te sluiten in mijn kelder.
Zo stopt mijn vrijheid van religie ook waar mijn religie voorschrijft dat ik negers als slaaf mag nemen, seks met kinderen mag hebben, meerdere vrouwen mag trouwen of vrouwen stemrecht mag ontzeggen.
Het is de enorm brede interpretatie van godsdienstvrijheid door de SGP die het probleem veroorzaakt, gecombineerd met de arrogante (ik heb er geen ander woord voor) houding dat hun bijbelinterpretatie boven de wet staat.
Er is geen ander antwoord mogelijk dan 'omdat de Bijbel, het fundament' van de SGP dat zo zegt. Er zijn geen andere argumenten. D.w.z. de historische argumenten dat vrouwen niet meededen aan bijv. politiek die golden gelden inmiddels niet meer, omdat de maatschappij veranderd is. Sinds het (passief) vrouwenkiesrecht is dat standpunt achterhaald. Je kunt toch niet zeggen: een grote groep mensen hecht geen waarde aan de Bijbel, dus de argumentatie van de SGP is flut? Hoe dacht je dat 'gewetensbezwaarden', bijv. voor de diensplicht (vroeger dus) behandeld werden. En af en toe vallen er 'gewetensbezwaarden' door de mand (niet-rokers-kerk).[...]
Inderdaad. Zolang de SGP (hun interpretatie van(!)) de bijbel boven de Nederlandse wet stelt is er weinig discussie mogelijk. Het is alleen vreemd dat dezelfde SGP zich wel denkt te kunnen beroepen op de delen van de Nederlandse wet die ze wel leuk vinden. Maar zoals gezegd, cherrypickers will keep on picking...
Het cliche-antwoord op iedere vraag lijkt "de bijbel!", maar je bent nog nergens ingegaan op de kritiek dat jouw interpretatie (of die van de SGP, of die van mij) op geen enkele manier objectief te noemen is, waardoor het argument "het staat in de bijbel" niets anders betekent "want we willen het zo!".
Beargumenteer dus liever niet de bijbelinterpretatie, maar probeer eens het echte waarom te beargumenteren: waarom wil de SGP vrouwen uitsluiten?
Niet omdat het in de bijbel staat - het staat in hun bijbelinterpretatie omdat zij het willen.
[...]
Is dat zo logisch? Het gebeurt, maar hoe logisch is het?
Overigens gaat het hier niet alleen om een persoonlijke overtuiging die buiten het privedomein van die persoon komt, maar die de in Nederland geldende grondwettelijke rechten van iemand anders aantast. En de stortvloed aan voorbeelden die al gegeven zijn maken overduidelijk dat het allesbehalve "logisch", laat staan acceptabel is als dergelijke overtuigingen een dergelijke impact hebben.
Overigens: het staat letterlijk in de Bijbel dat de vrouw geen regeerambt toekomt. Dit is geen interpretatie van de SGP. De letterlijke context gaat wel over - in de eerste, en volgens anderen uitsluitend - de kerk.
Dan is hun argument wel flinterdun. Een selectieve interpretatie van een niet-algemeen geldend zelfheiligverklaard en zelfgeschreven boek.kdekker schreef op woensdag 14 april 2010 @ 14:25:
Er is geen ander antwoord mogelijk dan 'omdat de Bijbel, het fundament' van de SGP dat zo zegt. Er zijn geen andere argumenten.
Je gebruikt hier het woord context, maar het is interpretatie. De letterlijke tekst van de bijbel zegt niets over stemrecht, politieke partijen, etc. Het is ook nog eens een vertaling. Dat wil dus zeggen dat het juist alleen maar een interpretatie is. Nergens staat: de vrouw mag geen passief stemrecht hebben, noch een regeerambt in Nederland.Overigens: het staat letterlijk in de Bijbel dat de vrouw geen regeerambt toekomt. Dit is geen interpretatie van de SGP. De letterlijke context gaat wel over - in de eerste, en volgens anderen uitsluitend - de kerk.
Je moet wel heel flexibel denken als je verdedigd dat het letterlijk in de bijbel zou staan...
De klap kwam erg hard aan? Dit is het zuchtje wind wat een Suarez of Tomasson over de grond doet rollen van de pijn, om in voetbaltermen te spreken.kdekker schreef op woensdag 14 april 2010 @ 14:00:
Of de SGP zelf nog vind dat ze na de uitspraak van de Hoge raad als partij kan blijven bestaan weet ik niet. De klap kwam erg hard aan. En gezien het feit dat ze hun (en voor een groot deel ook mijn) uitgangspunten serieus nemen, zal er zeker een interne discussie op gang komen.
Nu zal ik er geen traan om laten als de SGP vind dat dit hun bestaansrecht onderuithaalt. Dat is dan hun interpretatie, en het zal geen verlies zijn voor de Nederlandse politiek.
Als wij nu punt 1 even letterlijk pakken dan zien wij dat iedereen het recht heeft op zijn godsdienst of levensovertuiging. Maar het stukje "behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet" geeft aan dat de wet hier een beperking op mag zetten. Dus de grondwet geeft wel aan dat jij (en anderen) zijn recht heeft om zijn religie uit te oefenen, maar dat dit gebonden kan zijn aan bepaalde voorwaarden/kaders.1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2. De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
Uiteindelijk is dus gebleken dat een politieke(!) standpunt en/of regel van de SGP haaksrecht staat op een andere wet (of wetten) die wij in Nederland kennen. De rechterlijke macht zegt niet van dat jij en/of de SGP-aanhangers je religie niet mag uitoefenen, ze geven alleen aan dat de reglementen van de SGP - die gebaseerd zijn op de Christelijke normen en waarden van de bijbel - niet rechtsgeldig zijn en dat de SGP zich daardoor niet kan beroepen op artikel 6 van hoofdstuk 1. En dit kan dus vanwege de tekst "behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet".
Net zoals dat volledige vrijheid van meningsuiting niet vanzelfsprekend is, is ook volledige godsdienstvrijheid vanzelfsprekend. Maar ongeacht je religie en/of politieke standpunt, de Nederlandse (grond)wet is altijd leidend en staat altijd in zijn recht om je bij te sturen zodra je dus andere wetten overtreedt.
[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 14-04-2010 17:52 ]
Een eigen mening hebben is niet arrogant.kdekker schreef op woensdag 14 april 2010 @ 14:25:
En een andere mening is niet hetzelfde als arrogantie. Als de SGP zo overkomt moet je je afvragen of dat door onbegrip komt, of dat ze werkelijk arrogant gedrag vertonen. Ik hoop dat het hebben van een eigen mening niet hetzelfde als arrogant is...
Je eigen interpretatie van een enorm polyinterpretabel boek zo ongelofelijk fantastisch feilloos vinden dat je het als argument gebruikt om de wet naast je neer te leggen, dat is arrogant.
Op dezelfde manier dat een automobilist arrogant is als hij vindt dat de snelheidsbeperkingen voor hem niet gelden omdat hij zo goed rijdt.
Om die parallel door te trekken: ter verdediging voert de automobilist niet alleen aan dat hij beter weet wat verantwoord is dan de staat die de snelheidsbeperking oplegt, maar hij blijft keer op keer verwijzen naar het feit dat hij op die snelweg mag rijden, terwijl hij volledig negeert dat het recht om met je auto op de snelweg te rijden je nog niet het recht geeft om dat met 180 km/uur te doen.
Dat fundament van de SGP is hun eigen interpretatie van de bijbel, en daarmee is het hele arument niets anders dan "omdat wij dat vinden".Er is geen ander antwoord mogelijk dan 'omdat de Bijbel, het fundament' van de SGP dat zo zegt. Er zijn geen andere argumenten.
En jammer, maar helaas voor hun, "omdat ik dat vind" is geen geldige reden om de wet te overtreden.
Sterker nog: de SGP leest in de bijbel wat zij erin willen lezen, zoals iedereen die dat (of welk ander polyinterpretabel, verouderd en vertaals (!) boek dan ook) gaat interpreteren. De SGP wil vrouwen geen rechten ontnemen omdat het in de bijbel staat, zij lezen in de bijbel dat vrouwen uitgesloten moeten worden van bestuursambten omdat zij dat erin willen lezen.
Exact. Het is dan ook niet uit te leggen dat het vasthouden aan dat verouderde maatschappelijk standpunt gebaseerd is op een achterhaalde manier om die bijbel te interpreteren. Zoals ik al eerder zei: de heksenverbranders, kruisvaarders en slavendrijvers lazen ook in hun bijbel dat ze goed bezig waren.D.w.z. de historische argumenten dat vrouwen niet meededen aan bijv. politiek die golden gelden inmiddels niet meer, omdat de maatschappij veranderd is. Sinds het (passief) vrouwenkiesrecht is dat standpunt achterhaald.
En waarom niet? Als ik met een heilig boek aan kom zetten waar jij geen waarde aan hecht ga je me toch ook niet toestaan de wet te overtreden omdat ik je vertel dat mijn boek dat zegt?Je kunt toch niet zeggen: een grote groep mensen hecht geen waarde aan de Bijbel, dus de argumentatie van de SGP is flut?
Ik heb geen idee waar je hiermee naar toe wil. Een humanitair pacifist mocht gewoon vervangende diesnplicht doen als hij gewetensbezwaren had tegen een opleiding tot moordenaar. Had hij geen bijbel(interpretatie) voor nodig.Hoe dacht je dat 'gewetensbezwaarden', bijv. voor de diensplicht (vroeger dus) behandeld werden. En af en toe vallen er 'gewetensbezwaarden' door de mand (niet-rokers-kerk).
Er staat letterlijk in de bijbel dat je iemand die een ander geloof komt prediken moet stenigen. Your point being? Jaaah, context. Oftewel, interpretatie.Overigens: het staat letterlijk in de Bijbel dat de vrouw geen regeerambt toekomt. Dit is geen interpretatie van de SGP. De letterlijke context gaat wel over - in de eerste, en volgens anderen uitsluitend - de kerk.
Als je de bijbel per se zo wilt interpreteren dat je vrouwen moet achterstellen is dat je eigen probleem. Het is ook mogelijk de bijbel zo te interpreteren dat je slaven mag houden, maar dat geeft je nog steeds niet het recht dat te doen.
Ik ben redelijk thuis in de Bijbel, maar dit weet ik niet (letterlijk) te vinden. Ter verduidelijking een korte uitleg:Dido schreef op woensdag 14 april 2010 @ 19:36:
[...]
Er staat letterlijk in de bijbel dat je iemand die een ander geloof komt prediken moet stenigen. Your point being? Jaaah, context. Oftewel, interpretatie.
Als je de bijbel per se zo wilt interpreteren dat je vrouwen moet achterstellen is dat je eigen probleem. Het is ook mogelijk de bijbel zo te interpreteren dat je slaven mag houden, maar dat geeft je nog steeds niet het recht dat te doen.
- de Bijbel bestaat uit 2 delen, Oude en Nieuwe Testament (OT & NT)
- het eerste deel heeft grootdeels betrekking op de Joden en hun land en de tempeldienst.
- het tweede deel gaat over de komst van Jezus en alles daarna. Dit deel geldt niet alleen de Joden
Zelfgeschreven, zelfvertaald, zelfgeinterpreteerd. Heb je helemaal geen opperwezen voor nodig, alleen een claim dat het van dat opperwezen komt en mensen die het voor waarheid aannemen. Dus nee, dat geeft je geen enkel extra recht, en al helemaal niet om de wet te overtredenkdekker schreef op woensdag 14 april 2010 @ 22:02:
Dat deel wat ik noemde over leren van de vrouw in de gemeente staat in het NT. Dus de context is hier de kerkelijke gemeente. Dat is volgens mij niet multi-interpretabel. Voor de volledigheid: http://www.statenvertaling.net/bijbel/1tim/2.html
Die kunstmatige scheiding tussen OT en NT wordt ook ingezet als het goed uitkomt. Dat is precies het supermarktshoppen waar we het al een heel topic over hebben.
Hoe het ook zei, jouw interpretatie is er een van velen, en welke interpretatie je ook aanhangt, in een rechtstaat geeft geen enkele interpretatie van welke tekst dan ook je het recht om de wet te overtreden of om anderen een recht te ontzeggen.
Dat een veranderende maatschappij en navenant veranderende wetten het steeds moeilijker maken om vast te houden aan een bepaalde interpretatie van een tekst is, nogmaals, het probleem van degene die eraan vast wenst te houden. Het illustreert alleen de halstarrigheid van sommige gelovigen, en hun weigering om daadwerkelijk deel uit te maken van de maatschappij waar ze in leven. Dat het in het geval van de SGP decennia geduurd heeft voordat ze met hun neus op dat feit gedrukt worden is jammer, maar ligt echt niet alleen aan degenen die het aan de kaak stellen, maar zeker ook aan een zekere wereldvreemd gedrag van de zelfverklaarde "slachtoffers".
Dus als ik nu even met jouw redenering meega.kdekker schreef op woensdag 14 april 2010 @ 22:02:
[...]
Ik ben redelijk thuis in de Bijbel, maar dit weet ik niet (letterlijk) te vinden. Ter verduidelijking een korte uitleg:Het OT bevat een hele rij ceremoniële wetten, o.a. ook een over de Godslasteraar die gestenigd mag worden. De ceremoniële wetten zijn vervallen sinds de tempeldienst vervallen is. De tempeldienst is vervallen sinds Jezus de wet volbrancht heeft. Het deel uit het OT wat geen betrekking heeft op de ceremoniele eredienst van de Joden is niet vervallen (vandaar mijn 'grootdeels' hierboven). Los van de vele verschillende interpretaties, zijn er ook hele delen die niet multi-interpretabel zijn, of een stuk geschiedsschijving. Dat deel wat ik noemde over leren van de vrouw in de gemeente staat in het NT. Dus de context is hier de kerkelijke gemeente. Dat is volgens mij niet multi-interpretabel. Voor de volledigheid: http://www.statenvertaling.net/bijbel/1tim/2.html
- de Bijbel bestaat uit 2 delen, Oude en Nieuwe Testament (OT & NT)
- het eerste deel heeft grootdeels betrekking op de Joden en hun land en de tempeldienst.
- het tweede deel gaat over de komst van Jezus en alles daarna. Dit deel geldt niet alleen de Joden
De Joden aanvaarden afaik niet Jezus als de wetsvolbrenger, oftewel de ceremoniele wetten zijn voor hun nog in stand, oftewel godslasteraars stenigen is toegestaan onder vrijheid van Godsdienst als je jood bent?
Als dit niet is toegestaan dan wordt er een rangorde in de grondwet aangebracht waar jij je twijfels bij zet?
Klopt de redenatie zo ongeveer?
Of gaat jouw redenatie enkel en alleen maar op als het jouw versie van het geloof betreft?
Zoniet, dan meen ik dat er mensen zijn die zeggen dat er in de Koran mooie stukjes staan over ongelovigen doden etc.
Wat denken jullie van een kerkbelasting, of is dit ooit al eens aangehaald geweest? wikipedia artikel
Ik ben persoonlijk voorstander van een variant waarbij men zelf kiest of men dit betaalt (1% v/h inkomen of whatever) en aan welke organisatie dit toekomt. Hiermee zouden alle kerkorganisaties zichzelf moeten kunnen betalen en de niet-gelovigen religies niet langer subsidiëren. Is ineens het probleem van de statistieken (niet-gelovigen geregistreerd als gelovigen) opgelost en komt er eindelijk een financiële scheiding tussen kerk en staat. Waarom is zoiets geen realiteit? Ik betaal nu belastingen voor instellingen die ideeën verspreiden waar ik helemaal niet achter sta.
[ Voor 18% gewijzigd door Thunderhawk0024 op 15-04-2010 04:14 . Reden: kleine toevoeging ]
Dat klopt. Rij maar op sabbat door een orthodox joodse wijk in Jeruzalem. Met pech wordt je auto gestenigd. En er zijn ook Joodse stromingen die de tempel willen herbouwen, en de OT eredienst opnieuw starten.Gomez12 schreef op woensdag 14 april 2010 @ 23:38:
[...]
Dus als ik nu even met jouw redenering meega.
De Joden aanvaarden afaik niet Jezus als de wetsvolbrenger, oftewel de ceremoniele wetten zijn voor hun nog in stand, oftewel godslasteraars stenigen is toegestaan onder vrijheid van Godsdienst als je jood bent?
Als dit niet is toegestaan dan wordt er een rangorde in de grondwet aangebracht waar jij je twijfels bij zet?
Klopt de redenatie zo ongeveer?
Of gaat jouw redenatie enkel en alleen maar op als het jouw versie van het geloof betreft?
Zoniet, dan meen ik dat er mensen zijn die zeggen dat er in de Koran mooie stukjes staan over ongelovigen doden etc.
Aan het feit zelfgeschreven, zelfvertaald, zelfgeinterpreteerd hangt de betrouwbaarheid niet noodzakelijkerwijs af. Er zijn wel meer (wetenschappelijke) 'Bijbels' die aan hetzelfde criterium voldoen (zoveel Nederlandstalig wetenschappelijk werk is er niet, neem alleen al de Darwinistische 'Bijbel'). En ook wetenschappers geven een multi-interpretabele weergave van de zelfgeschreven (hoe wil je eigenlijk anders een boek maken) en zelfvertaalde bronnen.gambieter schreef op woensdag 14 april 2010 @ 22:09:
[...]
Zelfgeschreven, zelfvertaald, zelfgeinterpreteerd. Heb je helemaal geen opperwezen voor nodig, alleen een claim dat het van dat opperwezen komt en mensen die het voor waarheid aannemen. Dus nee, dat geeft je geen enkel extra recht, en al helemaal niet om de wet te overtreden.
Die kunstmatige scheiding tussen OT en NT wordt ook ingezet als het goed uitkomt. Dat is precies het supermarktshoppen waar we het al een heel topic over hebben.
Ik zie niet op voorhand in waarom de Bijbel een 'sproojesboek' zou zijn. Als je kijkt naar de periode (vele duizenden jaren) en de hoeveelheid auteurs (tientallen) en het aantal vertalingen (100den) kijkt, samen met andere niet-Bijbels bronnen (bijv Flavius Josephus over de Makkabeeen) en gevonden Bijbelfragmenten/rollen uit de oudheid heb je toch wel wat historisch materiaal dat de authenticiteit van de Bijbel staaft. Als het echt een sprookje zou zijn, dan moet je toch bijna in een complot geloven dat het sprookje zoveel duizenden jaren in stand wilt houden.
Kortom: het waarheidsgehalte van de Bijbel is niet onwaarschijnlijker dan andere bronnen (op rationele gronden dus. Ik laat religieuze gronden nu buiten beschouwing). Een groot deel van je argument klopt volgens mij daarom niet.
Oh nee? Jij doet de aanname dat het waar is tot een ander het tegendeel bewijst, maar zo werkt het niet. Wie beweert, moet bewijzen. Als jij claimt dat de bijbel het wingende woord van je opperwezen is, dan ligt de bewijslast volledig aan jouw kant.kdekker schreef op donderdag 15 april 2010 @ 09:40:
Aan het feit zelfgeschreven, zelfvertaald, zelfgeinterpreteerd hangt de betrouwbaarheid niet noodzakelijkerwijs af.
neem alleen al de Darwinistische 'Bijbel'
Ik zag gisteravond nog een stuk documentaire welke als titel had "Wat Darwin niet wist". Darwin's evolutietheorie is al heel veel aangepast en verbeterd, omdat Darwin zijn theorie opbouwde met wat hij wist en observeerde. Gelukkig heeft de wetenschap het intellectuele vermogen om te leren en niet de oren en ogen dicht te houden en alles te negeren zoals de SGPers doen.
Er is geen enkele rationele grond om de bijbel als waarheid of woord van een opperwezen te zien. Tot er bewijs is dat het meer is (en dat is er niet), is het gewoon een generaties lang doorgegeven en aangepast stuk moraliserende fictie.Kortom: het waarheidsgehalte van de Bijbel is niet onwaarschijnlijker dan andere bronnen (op rationele gronden dus. Ik laat religieuze gronden nu buiten beschouwing). Een groot deel van je argument klopt volgens mij daarom niet.
Jouw (en de SGP) enige argument is dat de bijbel het woord van God is. Geen enkele onderbouwing daarvoor, en daarmee is er geen fundament om het SGP-fundamentalisme extra rechten te geven.
En in jouw redenering hebben ze het recht dat te doen, net zoals moslims ongelovigen mogen doden, omdat het in hun zelfverklaarde heilig boek staat? Dan gaan we maar eens een anti-religieus heilig boek schrijven, en partijen als de SGP met haar eigen "wapens" aanpakkn.kdekker schreef op donderdag 15 april 2010 @ 09:32:
Dat klopt. Rij maar op sabbat door een orthodox joodse wijk in Jeruzalem. Met pech wordt je auto gestenigd. En er zijn ook Joodse stromingen die de tempel willen herbouwen, en de OT eredienst opnieuw starten.
Alhoewel, waarom tot dat niveau zinken?
[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 15-04-2010 11:07 ]
[ Voor 93% gewijzigd door begintmeta op 15-04-2010 11:28 ]
Excuse me? Als iemand of een groep de wet overtreed, maar daarmee maar een klein deel van de samenleving raakt/schaadt, moet dat maar kunnen? Waarom dan wel? Hun interpretatie van dat sprookjesboek geeft ze niet het recht om de wet te overtreden, niet de Nederlandse, noch de internationaal vastgestelde rechten van de mens. Dat geldt net zo goed voor gristenen als voor alle andere religieuzen. Als je werkelijk denkt dat het feit dat ze belachelijk religieus zijn ze het recht geeft om mensen uit te sluiten van kiesrecht, moet je echt even wakker worden.kdekker schreef op woensdag 14 april 2010 @ 14:00:
Dat rechten ontnomen worden voor vrouwen binnen de SGP, dat klopt wel. En gezien de motivatie waarom de SGP dat doet samen met de geringe impact op de rest van de samenleving kan ik me voorstellen dat de SGP dat recht had mogen houden.
Lijkt mij prima. Laat de religieuzen zelf maar betalen. Ik snap toch al niet waarom religieuze instellingen vaak vrijgesteld worden van belastingen en daarbij ook nog bakken met geld krijgen om hun sprookjes te verkondigen.Thunderhawk0024 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 04:07:
Wat denken jullie van een kerkbelasting, of is dit ooit al eens aangehaald geweest? wikipedia artikel
Ik ben persoonlijk voorstander van een variant waarbij men zelf kiest of men dit betaalt (1% v/h inkomen of whatever) en aan welke organisatie dit toekomt. Hiermee zouden alle kerkorganisaties zichzelf moeten kunnen betalen en de niet-gelovigen religies niet langer subsidiëren. Is ineens het probleem van de statistieken (niet-gelovigen geregistreerd als gelovigen) opgelost en komt er eindelijk een financiële scheiding tussen kerk en staat. Waarom is zoiets geen realiteit? Ik betaal nu belastingen voor instellingen die ideeën verspreiden waar ik helemaal niet achter sta.
[ Voor 37% gewijzigd door MueR op 15-04-2010 12:13 ]
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
En de situatie in Israel is er echt een die we in Nederland ook graag willen. Laat de SGP dan naar Israel gaan als ze ze beter thuisvoelen in een verzuilde maatschappij waar geweld tegen andersgelovenden wat normaler is dan hier.kdekker schreef op donderdag 15 april 2010 @ 09:32:
Dat klopt. Rij maar op sabbat door een orthodox joodse wijk in Jeruzalem. Met pech wordt je auto gestenigd. En er zijn ook Joodse stromingen die de tempel willen herbouwen, en de OT eredienst opnieuw starten.
Al kun je bewijzen dat de bijbel zo oud is als geclaimd wordt, al zou je kunnen bewijzen dat er niets aan veranderd is, dan nog heb je geen enkel bewijs dat wat erin staat waar is. Het feit dat iemand iets lang geleden opschreef maakt het niet waar, en die waarheid ga je niet bewijzen door het auteurschap te bewijzen of door de authenthiciteit van de tekst te bewijzen.kdekker schreef op donderdag 15 april 2010 @ 09:40:
Kortom: het waarheidsgehalte van de Bijbel is niet onwaarschijnlijker dan andere bronnen (op rationele gronden dus. Ik laat religieuze gronden nu buiten beschouwing). Een groot deel van je argument klopt volgens mij daarom niet.
Het waarheidsgehalte van de bijbel is niet a priori minder dan andere bronnen uit dezelfde tijd maar zeker ook niet meer. En ik zou geen enkele bron van enkele duizenden jaren oud a priori erg betrouwbaar vinden wanneer het gebruikt wordt om hedendaagse vraagstukken op te lossen. Zou jij een kerncentrale bouwen gebaseerd op (interpretaties van) een hieroglypheninscriptie op een tempelwand? Onder het motto, het is oud, dus het is waar?
Ben benieuwd of je wel vind dat het hebben van de meerderheid ervoor het recht geeft mensen uit te sluiten van kiesrecht.MueR schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:07:
... Dat geldt net zo goed voor gristenen als voor alle andere religieuzen. Als je werkelijk denkt dat het feit dat ze belachelijk religieus zijn ze het recht geeft om mensen uit te sluiten van kiesrecht, moet je echt even wakker worden. ...
Wie ik waarom zou willen uitsluiten van kiesrecht is een politieke discussie en hoort niet in een topic over religie. Ik ga er daarom ook niet verder op in.begintmeta schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:18:
Ben benieuwd of je wel vind dat het hebben van de meerderheid ervoor het recht geeft mensen uit te sluiten van kiesrecht.
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Mij lijkt dat dan een heel groot deel (de hele discussie over afwegen van grondrechten, en heel veel andere sgp-oordeel -gerelateerde posts) niet in dit topic thuishoort, een afsplitsing naar een topic 'over de bescherming van de rechtsstaat' zou misschien geen slecht idee zijn.
[ Voor 30% gewijzigd door begintmeta op 15-04-2010 12:33 ]
Nou, dat valt wel mee, en is imo niet politiekgerelateerd. Het nulniveau is dat niemand uitgesloten is van kiesrecht, en daarna ga je limitaties aanbrengen, welke onderbouwd dienen te zijn. Buitenlanders hebben kiesrecht in hun eigen land, kinderen worden als niet beslissingsbekwaam gezien, etc.begintmeta schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:26:
Het komt niet uit de lucht vallen hoor, in je post schrijf je 'Als je werkelijk denkt dat het feit dat ze belachelijk religieus zijn ze het recht geeft om mensen uit te sluiten van kiesrecht, moet je echt even wakker worden.'. Dat is toch ook al een politiek-gerelateerde uitspraak, en hoort dan eventueel ook niet thuis in een topic over religie lijkt me.
Dat zijn echter allemaal goed onderbouwde keuzes, en algemeen geldig. Ze hangen niet op de interpretatie van zelfgekozen heilige boeken, waarbij er maar een kleine subset aan mensen wordt uitgesloten op iets waar ze niets aan kunnen doen.
Je bedoelt die rechtsstaat waarvan de SGP wel de voordelen wil, maar niet de nadelen?'over de bescherming van de rechtsstaat'
[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 15-04-2010 12:33 ]
Ik zou daarom ook pleiten voor het niet toelaten van partijen die bepaalde principes willen afschaffen. begintmeta in "Zin en onzin van religie" is denk ik wel duidelijk.
Van mij zou de SGP verboden mogen worden, als ze vasthoudt aan haar beginselen die indruisen tegen de rechtsstatelijke principes zoals die tegenwoordig leven.
De discussie over inperken van rechten van bijvoorbeeld onder-18-jarigen etc. is verder niet zo simpel als je het doet voorkomen (stereotyipisering etc). Dat iets niet van heilige boekeninterpretaties afhangt maakt het niet per se juister.
[ Voor 42% gewijzigd door begintmeta op 10-04-2015 10:08 ]
Al en al IMHO een lange discussie over dingen die te ridiculeus zullen worden beschouwd in de Nederlandse Nuchterheid. Vrouwen zijn ook mensen.
Niet alleen in de Nederlandse nuchterheid, hoor, internationaal is het ook zo. De SGP heeft nu eenmaal veel maatschappelijke ontwikkeling moedwillig gemist.DeX schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:46:
Al en al IMHO een lange discussie over dingen die te ridiculeus zullen worden beschouwd in de Nederlandse Nuchterheid. Vrouwen zijn ook mensen.
Is het inderdaad een democratisch recht om de democratie af te schaffen? Is het een ontoelaatbare beperking van vrijheden de vrijheid om de vrijheid af te schaffen te beperken?
[ Voor 53% gewijzigd door begintmeta op 15-04-2010 16:03 ]
Het is inderdaad de vraag of je een partij die bescherming van de democratie moet gunnen als diezelfde partij dit niet wederzijds wenst te doen. Moet je die bescherming verdienen?begintmeta schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:59:
Is het inderdaad een democratisch recht om de democratie af te schaffen? Is het een ontoelaatbare beperking van vrijheden de vrijheid om de vrijhijd af te schaffen te beperken?
Om mee te mogen spelen met het spel, moet je de spelregels niet via het spel dermate willen veranderen dat het een ander spel wordt. Wel mag je in de buurt van de speeltafel blijven en mensen oproepen jouw spel mee te gaan spelen.
Daar ging het niet om. Ik antwoorde op een vraag van gambieter.Dido schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:11:
[...]
En de situatie in Israel is er echt een die we in Nederland ook graag willen. Laat de SGP dan naar Israel gaan als ze ze beter thuisvoelen in een verzuilde maatschappij waar geweld tegen andersgelovenden wat normaler is dan hier.
[...]
Al kun je bewijzen dat de bijbel zo oud is als geclaimd wordt, al zou je kunnen bewijzen dat er niets aan veranderd is, dan nog heb je geen enkel bewijs dat wat erin staat waar is. Het feit dat iemand iets lang geleden opschreef maakt het niet waar, en die waarheid ga je niet bewijzen door het auteurschap te bewijzen of door de authenthiciteit van de tekst te bewijzen.
Mijn reactie ging erom dat de Bijbel zonder verdere argumentatie als sprookjesboek werd weggezet. Je vraag is in deze context niet relevant.Het waarheidsgehalte van de bijbel is niet a priori minder dan andere bronnen uit dezelfde tijd maar zeker ook niet meer. En ik zou geen enkele bron van enkele duizenden jaren oud a priori erg betrouwbaar vinden wanneer het gebruikt wordt om hedendaagse vraagstukken op te lossen. Zou jij een kerncentrale bouwen gebaseerd op (interpretaties van) een hieroglypheninscriptie op een tempelwand? Onder het motto, het is oud, dus het is waar?
Dat deed Hitler. En kijk maar wat er van terecht kwam. Al vroeg hij (Hitler) zich niet of hij democratisch was, vermoed ik. Maar zijn machtsbasis kwam wel tot stand. Democratie heeft dus zijn beperkingen. Ik weet niet of je hierin remmen in wilt bouwen. Al zou je dat doen, dan zijn die remmen vervat in wetten. Die in eerste of tweede lezing al dan niet met gekwalificeerde meerderheid afgeschaft kunnen worden. En als de meerderheid morgen een dictatuur wilt, zijn de wetten veel sneller afgeschaft. Ik denk niet dat de democratie tegen zichzelf te beschermen is.begintmeta schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:59:
Voorzichtigheid is soms wel handig hoor. Dat de SGP weing kans heeft op een tweeederde meerderheid (eventueel in coalitieverband) bij de komende paar verkiezingen realiseer ik me ook wel. Dat iets een mens is is trouwens kennelijk onvoldoende reden om het het kiesrecht niet af te nemen.
Is het inderdaad een democratisch recht om de democratie af te schaffen? Is het een ontoelaatbare beperking van vrijheden de vrijheid om de vrijheid af te schaffen te beperken?
Er wordt democratisch besloten wie er mee mag doengambieter schreef op donderdag 15 april 2010 @ 13:19:
[...]
Het is inderdaad de vraag of je een partij die bescherming van de democratie moet gunnen als diezelfde partij dit niet wederzijds wenst te doen. Moet je die bescherming verdienen?
Dan loop je kans dat nieuwkomers die tegen de gevestigde orde schoppen ook nooit mee kunnen doen.
Dit lijkt me uiterst lastige materie om tot goede criteria te komen. In ieder geval zou zo'n besluit niet via de politiek komen, vanwege belangenverstrengeling. Idem via de rechterlijke macht (die is in principe niet politiek van aard... nu ja...). Dan via 1 van de Europese organen? Ook geen goed plan, zo democratisch steekt de EU niet in elkaar... Dit lijkt me een doodlopende weg dus.
Dat komt omdat de SGP en jijzelf de bijbel als waarheid wegzetten, ook maar zonder enige argumentatie. Dat is dan simpelweg op te heffen door precies dezelfde claim er tegenover te zetten, waarmee de bijbel dus niet meer gebruikt kan worden in de discussie.kdekker schreef op donderdag 15 april 2010 @ 15:58:
Mijn reactie ging erom dat de Bijbel zonder verdere argumentatie als sprookjesboek werd weggezet.
En dan blijft er helemaal niets over van de SGP-redeneringen.
Jij gebruikte de "waarheid" van de bijbel als argument, zonder enige onderbouwing waarom die waarheid zou bestaan. Het wegzetten als sprookjesboek is geen vreemdere stelling als die van jou. Als reactie kom je vervolgens met een verhaal over de mogelijke authenticiteit van de bijbel, hetgeen op geen enkele manier de waarheid van de inhoud ondersteunt. Zo irrelevant lijkt me m'n vraag dus niet.kdekker schreef op donderdag 15 april 2010 @ 15:58:
Mijn reactie ging erom dat de Bijbel zonder verdere argumentatie als sprookjesboek werd weggezet. Je vraag is in deze context niet relevant.
Vandaar dat het "geloof" heet. Tis niet te bewijzen, maar we zeggen dat het waar is, omdat we dat "geloven".Dido schreef op donderdag 15 april 2010 @ 18:47:
[...]
Jij gebruikte de "waarheid" van de bijbel als argument, zonder enige onderbouwing waarom die waarheid zou bestaan. Het wegzetten als sprookjesboek is geen vreemdere stelling als die van jou. Als reactie kom je vervolgens met een verhaal over de mogelijke authenticiteit van de bijbel, hetgeen op geen enkele manier de waarheid van de inhoud ondersteunt. Zo irrelevant lijkt me m'n vraag dus niet.
De bijbel is toch x keer bewerkt, x keer vertaald en er missen een zooi boeken toch? Wikipedia is betrouwbaarder.
DeX schreef op donderdag 15 april 2010 @ 19:04:
Wikipedia is betrouwbaarder.
Ik denk dat het grootste verschil erin zit dat wikipedia ge-update wordt door mensen die in de huidige maatschappij leven...
Dit is mijns inziens niet mogelijk, het is al zo vaak geprobeerd maar nog nooit 100% gelukt.
Vanuit de bijbel gezien is het ook: "een vaste grond van dingen die men hoopt en een bewijs van zaken die men niet ziet".
De bijbel aan te nemen tot absolute waarheid is niets meer en minder dan een geloof, te bewijzen is het niet, alleen 100% te geloven in de waarheid hiervan.
Christenen zullen altijd beargumenteren vanuit de bijbel, omdat dit de absolute waarheid voor hun is, daaruit te beargumenteren is niet te bewijzen maar alleen te geloven.
[ Voor 15% gewijzigd door Ora et Labora op 16-04-2010 09:05 ]
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Waarmee het dus gelijk een relevantie van nul komma nul krijgt als je aan een ongelovige iets wil opleggen.EJVL schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 09:04:
Christenen zullen altijd beargumenteren vanuit de bijbel, omdat dit de absolute waarheid voor hun is, daaruit te beargumenteren is niet te bewijzen maar alleen te geloven.
Of als je algemeen afgesproken wetten wenst te overtreden.
En als je religie door geweten vervangt? Vind je dat dan nog steeds? Zelf hoop ik altijd dat mensen wetten die tegen hun geweten indruisen niet altijd opvolgen. Ik ben een voorstander van burgelijke ongehoorzaamheid op zijn tijd.Dido schreef op maandag 12 april 2010 @ 23:36:
[...]Tsja, zo grijs lijkt het gebied me niet: maatschappelijk wordt er verwacht dat je het andersom doet: je mag gehoorzaam zijn aan je religie zolang dat niet in strijd is met de wet.
Alleen maar dat je de kleding van je eigen geslacht moet dragen. Vandaar dat in strengreligieuze milieus je geen vrouw met een broek ziet.
Het is helemaal niet vreemd dat een rechter of vereniging een bepaalde afweging maakt in verschillende grondwetten. Grondrechten botsen wel vaker en in die gevallen zal er een afweging plaatst moeten vinden.Dido schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 15:36:
Ik ben nog steeds nergens enig argument tegengekomen waarom een rechter niet, en de SGP wel het ene grondrecht boven het andere mag plaatsen.
Wel lees ik keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer dat het "raar" of "opmerkelijk" is dat een rechter een afweging maakt, maar de vraag waarom het vreemd is blijft ook onbeantwoord.
1) Hoe kun je bepalen of iets toelaatbaar is als recht 1 geschonden wordt uit naam van recht 2, zonder dat je het ene recht prioriteit geeft boven het andere?
2) Waarom is het vreemd als een rechter in zijn afweging die prioriteit aanbrengt?
3)Waarom is het niet vreemd als een vereniging die prioriteit aanbrengt?
Afhankelijk van de tijdsgeest, eerdere uitspraken, persoonlijke voorkeuren van rechters etc zal de ene grondwet boven de andere worden gesteld. In dit geval gaat het om de volgende grondrechten: grondrecht op gelijke behandeling, neergelegd in (o.m.) art. 7 Vrouwenverdrag (wat in dit geval van belang is!), vrijheid van godsdienst, vrijheid van meningsuiting, vrijheid van vereniging.
Het Clara Wichmann proefprocessenfonds heeft erg slim gehandeld in haar proces. Als ze zich enkel op de Nederlandse grondwet had beroept, dan had ze waarschijnlijk verloren. Echter door haar argumentatie te baseren op het Vrouwenverdrag en de Staat voor het gerecht te dagen, heeft ze kunnen winnen.
Artikel 7 van het Vrouwenverdrag luidt:
De Nederlandse staat heeft zich te houden aan het verdrag en door dit verdrag heeft de Staat geen vrijheid van eigen beleid op dit terrein. Waardoor ze onrechtmatig handelen door de SGP niet aan te pakken. Het SGP hoeft zich enkel te houden aan de Nederlandse grondwet en de daaruit vloeiende wetten. In tegenstelling tot wat er meerdere malen beweerd wordt in dit topic, doen ze dat ook (zie de wet op politieke verenigingen) en zijn hun statuten, in het licht van de Nederlandse grondwet, niet onwettig.De Staten die partij zijn bij dit Verdrag, nemen alle passende maatregelen om discriminatie van vrouwen in het politieke en openbare leven van het land uit te bannen, en verzekeren vrouwen in het bijzonder het recht om op gelijke voet met mannen:
a.hun stem uit te brengen bij alle verkiezingen en volksstemmingen, en verkiesbaar te zijn in alle openbaar gekozen lichamen;
b.deel te nemen aan de vaststelling van het overheidsbeleid en aan de uitvoering hiervan, alsook openbare ambten te bekleden en alle openbare functies op alle overheidsniveaus te vervullen;
c.deel te nemen aan niet-overheidsorganisaties en verenigingen op het gebied van het openbare en politieke leven van het land.
Voor kdekker: dat is vermoedelijk de reden dat er twee verschillende en tegenovergestelde uitspraken liggen.
Waarom zou je niet met meerdere vrouwen (of mannen!) mogen trouwen. Het is belachelijk dat de wet beslist hoeveel officiele partners je mag hebben. Zoiets hoort een individuele keuze te zijn. (Overigens is de reden in de Westerse maatschappij dat je maar een partner mag hebben, juist religieus!)Dido schreef op woensdag 14 april 2010 @ 13:41:
[...]Heel simpele vuistregel is dat mijn vrijheid stopt waar hij die van jou belemmert. Dus mijn vrijheid van religie stopt waar mijn religie voorschrijft mensen met de nick kdekker op te sluiten in mijn kelder.
Zo stopt mijn vrijheid van religie ook waar mijn religie voorschrijft dat ik [...] meerdere vrouwen mag trouwen of vrouwen stemrecht mag ontzeggen.
Je mag in Nederland een vereniging oprichten waar alleen maar mannen of vrouwen of mensen onder de 75 kg (daadwerkelijk gevonden op internet!) etc lid van mogen worden.
Natuurlijk is het wel een verlies: een groep mensen zal zich niet vertegenwoordigd voelen door de bestaande partijen. En daar draait het in de politiek om: dat men zich vertegenwoordigd voelt.gambieter schreef op woensdag 14 april 2010 @ 15:19:
[...]Nu zal ik er geen traan om laten als de SGP vind dat dit hun bestaansrecht onderuithaalt. Dat is dan hun interpretatie, en het zal geen verlies zijn voor de Nederlandse politiek.
Je kan het eens of niet eens zijn met de standpunten van de SGP. Je kan het eens of niet eens zijn met het feit dat zij vinden (en blijkbaar ook de vrouwelijke SGP-aanhangers) dat vrouwen geen recht hebben op kiesrecht. Maar juist in een democratische samenleving vind ik het belangrijk dat ook de standpunten waar je het niet mee eens bent, vertegenwoordigd worden in een politieke partij. Hoe bizar die standpunten in de ogen van anderen ook zijn.
Als je het helemaal eerlijk zou willen doen, dan zou het 50/50 moeten zijn. Wat onmogelijk is natuurlijk.gambieter schreef op woensdag 14 april 2010 @ 12:12:
[...]Geef die vrouwen maar eens een paar generaties de kans, en vraag ze dan of ze het op willen geven. En laat ze die beslissing zelf nemen.
Jouw argument is even onzinnig als dat een SGP'er het argument zou gebruiken dat als de rest van de Nederlandse vrouwen een paar generaties de kans krijgen om geen kiesrecht te hebben, je ze dan zou moeten vragen of ze die kans willen opgeven. En ze dan die beslissing zelf laat nemen.
Accepteer gewoon dat er vrouwen zijn, hoe vreemd het jouw ook in de oren klinkt, die gelukkig worden van iets heel anders dan de rest van de vrouwen.
Toch is dat hoe het algemeen stemrecht voor mannen voor elkaar is gekomen (ipv alleen mannen met voldoende inkomen) en hoe het algemeen stemrecht voor vrouwen er is gekomen. Nee, juist als je de regels van het spel wil veranderen is de democratie de juiste weg. Als we jouw lijn zouden vormen, zou je ook geen verbeteringen hebben kunnen krijgen. (Tenminste achteraf gezien: want toen het kiesrecht werd veranderd waren er genoeg mensen die het een verslechtering vonden).begintmeta schreef op donderdag 15 april 2010 @ 13:57:
Ik denk dat je wel bescherming verdient, maar dat je niet mag participeren in bepaalde delen van het systeem:
Om mee te mogen spelen met het spel, moet je de spelregels niet via het spel dermate willen veranderen dat het een ander spel wordt. Wel mag je in de buurt van de speeltafel blijven en mensen oproepen jou spel mee te gaan spelen.
Of de Bijbel een sprookjesboek is of niet, is volledig irrelevant. Elk politiek partij, dus ook de SGP, mag zelf bepalen hoe ze hun ideologische basis (ja, daar heb je het woord weer) willen inrichten: op de Bijbel, de geschiften van Karl Marx, de filosofie van John Locke, een zelfgeschreven pamflet etc etc.gambieter schreef op donderdag 15 april 2010 @ 16:13:
[...]Dat komt omdat de SGP en jijzelf de bijbel als waarheid wegzetten, ook maar zonder enige argumentatie. Dat is dan simpelweg op te heffen door precies dezelfde claim er tegenover te zetten, waarmee de bijbel dus niet meer gebruikt kan worden in de discussie.
En dan blijft er helemaal niets over van de SGP-redeneringen.
Burgerlijke ongehoorzaamheid kan inderdaad goed zijn om belangrijke punten onder de aandacht te brengen. Dat is in dit geval echter niet zo; dit gaat om een paar fundamentalisten die alleen tevreden is als ze 100% alles mogen doen wat ze zelf willen, en niet met 99.9999999999999999999% tevreden zijn.CatharinaBE schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 01:44:
En als je religie door geweten vervangt? Vind je dat dan nog steeds? Zelf hoop ik altijd dat mensen wetten die tegen hun geweten indruisen niet altijd opvolgen. Ik ben een voorstander van burgelijke ongehoorzaamheid op zijn tijd.
Verder: burgerlijke ongehoorzaamheid is normaal bedoeld om een signaal af te geven. Daar gaat het hier niet om: dit is een partij die vind dat de wet voor hen niet geldig is als ze het er niet mee eens zijn. Ze kunnen de correcte democratische weg volgen door voor te stellen de wet aan te passen.
Ik ben trouwens benieuwd waar je de grens legt. Je zou ook geen probleem hebben met een racistische partij die kleurlingen of juist blanken uitsluit van passief kiesrecht? Of een partij die alleen vrouwen met cupmaat D en groter passief kiesrecht wil geven (de Berlusconi-aanpak)? Of mag alles en mag je nooit de wet toepassen op politieke partijen? Wat is toelaatbaar en wat is ontoelaatbaar, en waarom een arbitraire grens waar de SGP wel iets mag en andere partijen niet?
Er is ook geen partij voor roodharige, eenbenige, zesvingerige kleurlingen met een anti-clowncomplex gebaseerd op It van Stephen King. je doet het voorkomen of alleen de SGP hun behoefte kan vervullen, maar je vergeet dat politieke partijen je nooit volledig zullen vertegenwoordigen. Zoals in de discussie naar voren komt, voorstanders van slavernij, racisten en pedofielen voelen zich ook niet vertegenwoordigd door de huidige politieke partijen.Natuurlijk is het wel een verlies: een groep mensen zal zich niet vertegenwoordigd voelen door de bestaande partijen. En daar draait het in de politiek om: dat men zich vertegenwoordigd voelt.
Verder komt dit verlies door een compleet onnodige zelfmoordactie, dus nee, geen verlies. Als de partij zich om haar leden zou bekommeren en ze zo goed mogelijk zou willen vertegenwoordigen, dan zou de SGP zich niet opheffen, maar zich realiseren dat ze a) een onhoudbaar principieel standpunt over een wissewasje maken en b) dat er in de praktijk niets hoeft te veranderden.
Dus doe svp niet alsof de SGP hier de "goeden" zijn: ze tonen zich nog steeds dramaqueens die van anderen pragmatisch handelen verwachten, maar er zelf niet toe in staat lijken te zijn. Dus nee, het is helemaal geen verlies, het is gewoon natuurlijke selectie, waarbij de SGP een Darwin-award probeert te claimen door op een zo dom mogelijke manier ten onder te gaan en hun "politieke genen" uit het politieke proces verwijderen. Er zullen verschillende meningen zijn of ze daarmee de "politieke genenpoel" verbeteren
En zoals al tig keer uitgelegd is: dat standpunt kunnen ze nog steeds uitdragen. Maar niet uitvoeren zolang ze geen 2/3 meerderheid hebben (of via een coalitie regelen) en de wet veranderen.Je kan het eens of niet eens zijn met de standpunten van de SGP. Je kan het eens of niet eens zijn met het feit dat zij vinden (en blijkbaar ook de vrouwelijke SGP-aanhangers) dat vrouwen geen recht hebben op kiesrecht. Maar juist in een democratische samenleving vind ik het belangrijk dat ook de standpunten waar je het niet mee eens bent, vertegenwoordigd worden in een politieke partij. Hoe bizar die standpunten in de ogen van anderen ook zijn.
Maar coalities vereisen de mogelijkheid water bij de wijn te doen. Als de SGP dat vermogen zou hebben, zouden ze dat al gedaan hebben.
Je leest of begrijpt het niet goed. Kdekker beweert dat de SGP-vrouwen het niet willen en niet missen, en dat is helemaal geen argument. Je kunt niet zeggen als ze de mogelijkheid nooit gehad hebben en dus niet weten waar het om gaat; net zoals zeggen dat je chocolade vies vind zonder het ooit geproefd te hebben onzinnig is.Als je het helemaal eerlijk zou willen doen, dan zou het 50/50 moeten zijn. Wat onmogelijk is natuurlijk.
Jouw argument is even onzinnig als dat een SGP'er het argument zou gebruiken dat als de rest van de Nederlandse vrouwen een paar generaties de kans krijgen om geen kiesrecht te hebben, je ze dan zou moeten vragen of ze die kans willen opgeven. En ze dan die beslissing zelf laat nemen.
Accepteer gewoon dat er vrouwen zijn, hoe vreemd het jouw ook in de oren klinkt, die gelukkig worden van iets heel anders dan de rest van de vrouwen.
Als SGP-vrouwen een aantal generaties passief kiesrecht zouden hebben, zonder hun mannen die dreinen dat ze het niet mogen hebben, en dan besluiten dat ze het niet willen, dan zou kdekker en de SGP het kunnen opvoeren als argument. Nu niet.
En de rest van de vrouwen (of de mannen) kunnen nu inderdaad besluiten hun passief kiesrecht op te geven, omdat ze weten wat het is het te hebben. Dat is een individuele beslissing, en niet een groepsbeslissing, en dat is wat de SGP nu probeert af te dwingen: een hele groep uit te sluiten.
Accepteer gewoon dat de SGP een onterechte uitzonderingspositie claimt.
Ook hier lees of begrijp je niet goed waar het om gaat (al kan ik me dat wel voorstellen bij de snelheid van de discussie). Kdekker en de SGP poneren de bijbel als waarheid en als rechtvaardiging van hun ideologie, en vinden dat dat hun het recht geeft de wet te negeren, en dat ze goed handelen. Hierbij wordt echter geen onderbouwing gegeven waarom de bijbel iets speciaals zou zijn, en dat wordt teniet gedaan door de even goed onderbouwde claim dat de bijbel een sprookjesboek is. Daardoor staan kdekker en de SGP met lege handen in de discussie.Of de Bijbel een sprookjesboek is of niet, is volledig irrelevant. Elk politiek partij, dus ook de SGP, mag zelf bepalen hoe ze hun ideologische basis (ja, daar heb je het woord weer) willen inrichten: op de Bijbel, de geschiften van Karl Marx, de filosofie van John Locke, een zelfgeschreven pamflet etc etc.
Daarna kom je weer op het al vaak herhaalde punt dat ze inderdaad helemaal zelf mogen weten waar ze hun ideologie op baseren: bijbel, de verhalen van Hans Christian Andersen, de Lord of the Ring boeken, Star Trek, de negerhut van Oom Tom, Alleen op de Wereld, etc. En die mening mogen ze uitdragen, of ze nu zwarte kousen, Federation uniformen etc aan willen doen, en zelfs prediken. Maar ze mogen die mening niet uitvoeren als ze daarmee de wet overtreden.
Maar ik ben dus heel benieuwd waar jouw grens ligt. Moeten sommige partijen een uitzonderingspositie krijgen, en gaan we weer de bijzonder religieus onderwijsnonsens krijgen waar religie en sprookjesverhalen een eenzijdige en exclusieve reden voor een uitzondering zou moeten zijn? Waar christendom wel als religie geld en pastafarianisme opeens niet? Je wel een God mag aanhalen als reden, maar niet een FSM terwijl de onderbouwing voor beiden identiek is?
Als religie een geldige reden gaat zijn om de wet te kunnen ontduiken, dan is dat een gat in de martkt voor een opperwezen dat verkondigd "het is tegen Mijn leer om verkeersboetes te betalen" of "het is tegen Mijn leer om belasting te betalen". Als je dan aangepakt wordt kun je gaan schreeuwen dat het intolerantie tegen religie is en claimen dat er een uitzondering voor je moet worden gemaakt. Die gasten van de Rokerskerk hadden het bij degenen die de SGP steunen dus wel gered?
Ik moet trouwens wel lachen om de eenzijdige redeneringen op refdag.nl. Nu is dat natuurlijk een WC-eend blad, maar als ik dan bijvoorbeeld lees:
Het is waarschijnlijker dat de uitspraak komt van een kleine groepering die geinfecteerd is met het "religieus fundamentalisme-virus", en zichzelf als speciaal vind omdat ze geinfecteerd zijn...Maar ik vrees dat dat niet gebeurt, want ook de meeste Nederlandse politici zijn geïnfecteerd door het gelijkheidsvirus.
[ Voor 21% gewijzigd door gambieter op 17-04-2010 03:36 ]
Als de SGP de wet breekt en dat opzettelijk doen, dan zijn ze bezig met het opzettelijk geweldloos breken van de wet met een politieke doel. Wat de definitie is van burgelijk ongehoorzaamheid. Tot op heden breken ze trouwens niet de wet. En dáárom doen ze niet aan burgelijke ongehoorzaamheid.gambieter schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 02:40:
[...]Burgerlijke ongehoorzaamheid kan inderdaad goed zijn om belangrijke punten onder de aandacht te brengen. Dat is in dit geval echter niet zo; dit gaat om een paar fundamentalisten die alleen tevreden is als ze 100% alles mogen doen wat ze zelf willen, en niet met 99.9999999999999999999% tevreden zijn.
Verder: burgerlijke ongehoorzaamheid is normaal bedoeld om een signaal af te geven. Daar gaat het hier niet om: dit is een partij die vind dat de wet voor hen niet geldig is als ze het er niet mee eens zijn. Ze kunnen de correcte democratische weg volgen door voor te stellen de wet aan te passen.
Elke keer dat er burgelijk ongehoorzaamheid plaatst vind is zijn er mensen (individueel of in groep) die vinden dat de wet voor hen niet geldig is. Als ze het tegenovergestelde zouden vinden, dan zouden ze de wet gewoon gehoorzamen.
Maar mijn vraag was meer algemeen van aard: vind je dat als een wet indruist tegen je geweten, je die wet mag breken?
Vraagje: hoeveel Moslims zijn er volgens jou op de kieslijst van de PVV? En denk je nou niet dat dat bewust is? Dan is er opeens een stuk minder ophef.gambieter schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 02:40:
[...]Ik ben trouwens benieuwd waar je de grens legt. Je zou ook geen probleem hebben met een racistische partij die kleurlingen of juist blanken uitsluit van passief kiesrecht? Of een partij die alleen vrouwen met cupmaat D en groter passief kiesrecht wil geven (de Berlusconi-aanpak)? Of mag alles en mag je nooit de wet toepassen op politieke partijen? Wat is toelaatbaar en wat is ontoelaatbaar, en waarom een arbitraire grens waar de SGP wel iets mag en andere partijen niet?
Overigens, want je hebt het over de wet: al eens de vereniging wet op politieke partijen gelezen? De SGP breekt de Nederlandse wet niet.
Racisten voelen zich prima vertegenwoordigd door de PVV. Pedofielen hebben een tijdje de pedopartij gehad. En als men zich niet goed genoeg vertegenwoordigd voelt, dan moet men maar een politieke partij oprichten. En regelmatig worden er genoeg politieke partijen opgericht die gezien het succes op lokaal niveau blijkbaar aan een behoefte voorzien.gambieter schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 02:40:
[...]Er is ook geen partij voor roodharige, eenbenige, zesvingerige kleurlingen met een anti-clowncomplex gebaseerd op It van Stephen King. je doet het voorkomen of alleen de SGP hun behoefte kan vervullen, maar je vergeet dat politieke partijen je nooit volledig zullen vertegenwoordigen. Zoals in de discussie naar voren komt, voorstanders van slavernij, racisten en pedofielen voelen zich ook niet vertegenwoordigd door de huidige politieke partijen.
Voor de fundamentaliste christen is er op dit moment een partij. Die genoeg ondersteunt wordt zodat er vertegenwoordiging mogelijk is in de kamer en gemeenteraad. Alleen dat al zorgt voor een bestandsrecht van dat partij. Jij vindt het geen verlies, ik wel.
Of er een verlies komt, is een pure speculatie. Maar ik zou het een verlies vinden.gambieter schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 02:40:
[...]Verder komt dit verlies door een compleet onnodige zelfmoordactie, dus nee, geen verlies. Als de partij zich om haar leden zou bekommeren en ze zo goed mogelijk zou willen vertegenwoordigen, dan zou de SGP zich niet opheffen, maar zich realiseren dat ze a) een onhoudbaar principieel standpunt over een wissewasje maken en b) dat er in de praktijk niets hoeft te veranderden.
Als er in de praktijk niks hoeft te veranderen (wat waar is) waarom dan die rechtszaak?
Waar doe ik alsof de SGP hier de goeden zijn?gambieter schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 02:40:
[...]
Dus doe svp niet alsof de SGP hier de "goeden" zijn:
Waarschijnlijk kunnen ze dat standpunt nog steeds uitvoeren: het zal de Staat (want die moet actie ondernemen) best wel moeite kosten om ze dat te verbieden op korte termijn.gambieter schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 02:40:
[...]En zoals al tig keer uitgelegd is: dat standpunt kunnen ze nog steeds uitdragen. Maar niet uitvoeren zolang ze geen 2/3 meerderheid hebben (of via een coalitie regelen) en de wet veranderen.
De enige manier om ze dat te verbieden via staatswegen is de wet op vereniging aanpassen. En ben erg benieuwd of de staat dat gaat lukken.... (en welke verenigingen die op dit moment een eis stellen aan hun leden - want de SGP is niet de enige vereniging die dat doet - daardoor geraakt worden).
SGP vrouwen willen en missen het op dit moment niet. Dat is de realiteit. Net zoals het de realiteit is dat de rest van de vrouwen het wel willen. In beiden gevallen kan je stellen dat als men het tegenovergestelde had geproeft, men het zou willen. Wat een vreemd argument is.gambieter schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 02:40:
[...]Je leest of begrijpt het niet goed. Kdekker beweert dat de SGP-vrouwen het niet willen en niet missen, en dat is helemaal geen argument. Je kunt niet zeggen als ze de mogelijkheid nooit gehad hebben en dus niet weten waar het om gaat; net zoals zeggen dat je chocolade vies vind zonder het ooit geproefd te hebben onzinnig is.
Als SGP-vrouwen een aantal generaties passief kiesrecht zouden hebben, zonder hun mannen die dreinen dat ze het niet mogen hebben, en dan besluiten dat ze het niet willen, dan zou kdekker en de SGP het kunnen opvoeren als argument. Nu niet.
Je vergelijking met chocola gaat niet op aangezien genoeg vrouwen voordat ze ooit van het algemeen kiesrecht hadden geproeft het juist wel wilden. Je hoeft niet van iets te proeven om er een oordeel over te hebben. Het bestaat dus je kan er al een oordeel over hebben zonder het zelf te doen. Net zoals je als man zonder ooit aan de herenliefde te hebben geproefd kan weten dat het niks voor je is.
Nu kan dat argument nog steeds worden opgevoerd als argument. Dit argument is zelfs doorslaggevend geweest in het verleden (voor een rechtszaak moeten mensen zich benadeeld voelen). De reden dat het in dit geval niet toelaatbaar was voor de rechter is dat het Wichmann proefprocessenfonds ook weer heel slim is geweest in haar argumentatie (dat het VN vrouwenverdrag om een algemeen principe gaat).
Nee hoor. Er hoeft geen onderbouwing te zijn waarom men een bepaalde ideologie volgt. Er hoeft geen onderbouwing te zijn waarom de Bijbel wordt gevolgd. Zoals dat ook niet hoeft bij de andere partijen. Dat hoeft ook niet als je de filosofie van John Locke (en dus liberaal bent). Het gaat er niet om of de Bijbel speciaal is.gambieter schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 02:40:
[...]Ook hier lees of begrijp je niet goed waar het om gaat (al kan ik me dat wel voorstellen bij de snelheid van de discussie). Kdekker en de SGP poneren de bijbel als waarheid en als rechtvaardiging van hun ideologie, en vinden dat dat hun het recht geeft de wet te negeren, en dat ze goed handelen. Hierbij wordt echter geen onderbouwing gegeven waarom de bijbel iets speciaals zou zijn, en dat wordt teniet gedaan door de even goed onderbouwde claim dat de bijbel een sprookjesboek is. Daardoor staan kdekker en de SGP met lege handen in de discussie.
Ze hoeven niet meer te zeggen dan: dit is ons standpunt omdat het in de bijbel staat.
Er wordt hier gejuigd bij deze uitspraak omdat hierdoor de wet en grondwet eindelijk recht wordt aangedaan (wat nog maar zeer de vraag is, maar dat terzijde). Tegelijk wordt er volkomen genegeerd dat er verschillende grondwetten aan de kant worden geschoven (of ondergeschikt gemaakt). Wat mij betreft is de Bijbel helemaal niet speciaal (in de zin dat religieuse mensen hem speciaal vinden). Maar vrouw zijn is ook niet speciaal. Je beschermt religieuze of vrouwen niet omdat ze speciaal zijn, maar omdat iedereen recht heeft op bescherming van de staat.
Gelukkig dat ze de wet niet overtreden (ik kan me voorstellen dat je dat gemist hebt: het was een proces tegen de Staat die een international verdrag niet in werking stelt).gambieter schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 02:40:
[...]
Daarna kom je weer op het al vaak herhaalde punt dat ze inderdaad helemaal zelf mogen weten waar ze hun ideologie op baseren: bijbel, de verhalen van Hans Christian Andersen, de Lord of the Ring boeken, Star Trek, de negerhut van Oom Tom, Alleen op de Wereld, etc. En die mening mogen ze uitdragen, of ze nu zwarte kousen, Federation uniformen etc aan willen doen, en zelfs prediken. Maar ze mogen die mening niet uitvoeren als ze daarmee de wet overtreden.
Nogmaals de SGP heeft geen Nederlandse wet gebroken. En een proces tegen de SGP had weinig kans van slagen. Vandaar het proces tegen de Nederlandse Staat.gambieter schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 02:40:
[...]Als religie een geldige reden gaat zijn om de wet te kunnen ontduiken, dan is dat een gat in de martkt voor een opperwezen dat verkondigd "het is tegen Mijn leer om verkeersboetes te betalen" of "het is tegen Mijn leer om belasting te betalen". Als je dan aangepakt wordt kun je gaan schreeuwen dat het intolerantie tegen religie is en claimen dat er een uitzondering voor je moet worden gemaakt. Die gasten van de Rokerskerk hadden het bij degenen die de SGP steunen dus wel gered?
In de twee voorbeelden die je noemt, ga je wel tegen bestaande wetten in. Als het jouw leer was om Moslims geen passieve stemrecht te geven omdat je vindt dat hun ideologie gevaarlijk is en daarom geen Moslims op je kieslijst heb staat, dan ga je niet in tegen bestaande wetten (o, en welke partij zou dat doen?!!)
gambieter schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 02:40:
[...]Ik moet trouwens wel lachen om de eenzijdige redeneringen op refdag.nl. Nu is dat natuurlijk een WC-eend blad, maar als ik dan bijvoorbeeld lees:
Het is waarschijnlijker dat de uitspraak komt van een kleine groepering die geinfecteerd is met het "religieus fundamentalisme-virus", en zichzelf als speciaal vind omdat ze geinfecteerd zijn...
En dit is een uitspraak waar ik gevoelig voor ben. En dat is ook wat er wringt voor mij in de uitspraak. Grondrechten zijn er inderdaad om minderheden te beschermen. En hoe je het went of keert de SGP neemt een minderheidspositie in. Wat mij ook erg wringt in die utispraak is dat politieke partijen van oudsheer de vrijheid hebben (en ook moeten hebben) om eigen keuzes te maken bij het samenstellen van de kandidatenlijsten."Het is een omkering van waarden. Het hoogste rechtsorgaan van ons land heeft een onjuiste visie op de betekenis van grondrechten. Van oorsprong zijn die namelijk bedoeld om de rechten van minderheden te beschermen. Nu gebruikt de rechter het grondrecht van gelijke behandeling om een minderheid de wil van de meerderheid op te leggen. Het SGP-arrest keert de betekenis van grondrechten radicaal om.”
Ik vind van wel, maar de imho interessantere vraag is dan : Vind je dat je aangepakt mag worden als je de wet breekt?CatharinaBE schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 12:31:
[...]
Maar mijn vraag was meer algemeen van aard: vind je dat als een wet indruist tegen je geweten, je die wet mag breken?
Ik kan in plaats van geweten ook man met een pistool tegen je kop zetten. Iets met nood breekt wet etc.
Maar moet de handhaver van de wet er dan maar niets aan mogen doen?
Waar staat dat er geen moslims op de kieslijst van de PVV mogen staan?[...]
Vraagje: hoeveel Moslims zijn er volgens jou op de kieslijst van de PVV? En denk je nou niet dat dat bewust is? Dan is er opeens een stuk minder ophef.
Dat is namelijk de crux, de theoretische mogelijkheid. Niet de praktische uitvoering...
Imho principekwestie. De onmogelijkheid is er nu uitgehaald. Nu is het theoretisch mogelijk.[...]
Als er in de praktijk niks hoeft te veranderen (wat waar is) waarom dan die rechtszaak?
Nieuwsgierige vraag, waar haal je deze wijsheid vandaan?[...]
SGP vrouwen willen en missen het op dit moment niet. Dat is de realiteit.
Ik kan me van het nieuws herinneren dat die er al 1 gevonden hadden die best wel politieke aspiraties in de toekomst ambieerde. Ze vond de huidige aanpak ( van externen ) verkeerd, maar het doel ambieerde zij ook.
Nope, subtiel verschil. Het is hun standpunt omdat hun het zo interpreteren vanuit de bijbel.[...]
Ze hoeven niet meer te zeggen dan: dit is ons standpunt omdat het in de bijbel staat.
Wat er feitelijk op neerkomt dat het zo is omdat zij het zo willen.
Wil je nu echt persoonlijke willekeur bij het navolgen van wetten gaan promoten?
Wat jij en Kdekker lijken te missen is dat ze die vrijheid nog steeds hebben, ze mogen het enkel niet meer 100% bij voorbaat uitsluiten dat er een vrouw mogelijkerwijs op die kieslijst terecht komt...[...]
En dit is een uitspraak waar ik gevoelig voor ben. En dat is ook wat er wringt voor mij in de uitspraak. Grondrechten zijn er inderdaad om minderheden te beschermen. En hoe je het went of keert de SGP neemt een minderheidspositie in. Wat mij ook erg wringt in die utispraak is dat politieke partijen van oudsheer de vrijheid hebben (en ook moeten hebben) om eigen keuzes te maken bij het samenstellen van de kandidatenlijsten.
Ja, als je religie door geweten vervangt geloof ik dat nog steeds. En burgerlijke ongehoorzaamheid kan zeker zijn nut hebben, maar ik zie het georganiseerd uitsluiten van een bevolkingsgroep niet als burgerlijke ongehoorzaamheid.CatharinaBE schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 01:44:
En als je religie door geweten vervangt? Vind je dat dan nog steeds? Zelf hoop ik altijd dat mensen wetten die tegen hun geweten indruisen niet altijd opvolgen. Ik ben een voorstander van burgelijke ongehoorzaamheid op zijn tijd.
Ik was ook niet degene die dat steeds "vreemd" noemde, hoor. Dat deed degene aan wie ik deze vragen stelde.Het is helemaal niet vreemd dat een rechter of vereniging een bepaalde afweging maakt in verschillende grondwetten. Grondrechten botsen wel vaker en in die gevallen zal er een afweging plaatst moeten vinden.
Art.1 van de Nederlandse grondwet (valt onder je o.m., natuurlijk) is m.i. wel waard om ook in het lijstje genoemd te worden. Daarnaast mis ik de kieswet in je lijstje, lijkt me ook niet onbelangrijk.Afhankelijk van de tijdsgeest, eerdere uitspraken, persoonlijke voorkeuren van rechters etc zal de ene grondwet boven de andere worden gesteld. In dit geval gaat het om de volgende grondrechten: grondrecht op gelijke behandeling, neergelegd in (o.m.) art. 7 Vrouwenverdrag (wat in dit geval van belang is!), vrijheid van godsdienst, vrijheid van meningsuiting, vrijheid van vereniging.
Daar is zeker wat voor te zeggen, en als genoeg mensen vinden dat de wet aangepast moet worden is er dus draagvlak voor een partij die dat in zijn programma opneemt. Zo gek is dat niet, als je bedenkt dat dat precies is hoe het homohuwelijk erdoor is gekomen.Waarom zou je niet met meerdere vrouwen (of mannen!) mogen trouwen. Het is belachelijk dat de wet beslist hoeveel officiele partners je mag hebben. Zoiets hoort een individuele keuze te zijn. (Overigens is de reden in de Westerse maatschappij dat je maar een partner mag hebben, juist religieus!)
Prima. Die vereniging mag zelfs meedoen aan verkiezingen als ze dat willen. Maar ze mogen dan niet statutair roodharige leden uitsluiten van het passief kiesrecht.Je mag in Nederland een vereniging oprichten waar alleen maar mannen of vrouwen of mensen onder de 75 kg (daadwerkelijk gevonden op internet!) etc lid van mogen worden.
Ik geloof niet dat iemand dat hier ontkent?Je kan het eens of niet eens zijn met de standpunten van de SGP. Je kan het eens of niet eens zijn met het feit dat zij vinden (en blijkbaar ook de vrouwelijke SGP-aanhangers) dat vrouwen geen recht hebben op kiesrecht. Maar juist in een democratische samenleving vind ik het belangrijk dat ook de standpunten waar je het niet mee eens bent, vertegenwoordigd worden in een politieke partij. Hoe bizar die standpunten in de ogen van anderen ook zijn.
Hoe benadeel je die vrouwen door ze een recht te geven? Ze hoeven er toch geen gebruik van te maken?Jouw argument is even onzinnig als dat een SGP'er het argument zou gebruiken dat als de rest van de Nederlandse vrouwen een paar generaties de kans krijgen om geen kiesrecht te hebben, je ze dan zou moeten vragen of ze die kans willen opgeven. En ze dan die beslissing zelf laat nemen.
Je argumentatie is nu vergelijkbaar met die van tegenstanders van euthenasie: je doet of het toestaan ervan even belemmerend is als het verbieden ervan, terwijl dat simpelweg onwaar is. Het feit dat een recht er is betekent op geen enkele manier een beperking voor iemand die daar om wat voor reden dan ook geen gebruik van wil maken, terwijl het ontzeggen van het recht wel degenen beperkt die er wel gebruik van willen maken.
Klopt. De hele bron is irrelevant als het gaat om het beargumenteren van je standpunten tegenover mensen voor wie die bron geen waarde heeft.Of de Bijbel een sprookjesboek is of niet, is volledig irrelevant. Elk politiek partij, dus ook de SGP, mag zelf bepalen hoe ze hun ideologische basis (ja, daar heb je het woord weer) willen inrichten: op de Bijbel, de geschiften van Karl Marx, de filosofie van John Locke, een zelfgeschreven pamflet etc etc.
Het is nou net dat punt dat zo moeilijk te verkroppen lijkt voor sommige mensen die aan de bijbel een bijzondere status willen toekennen: als de SGP vindt dat de bijbel vrouwen passief kiesrecht ontzegt mogen ze vrouwen uitsluiten, maar als ik een pamflet schrijf dat christelijke scholen wil sluiten is het land te klein...
Niet als je daarmee derden rechten ontzegt die hun wettelijk toekomen. Als mijn geweten zegt dat ik wel mag moorden, mag ik alsnog de wet niet breken.CatharinaBE schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 12:31:
Dat is niet de gewraakte wet, hoor. Ik refereerde al aan de kieswet.Overigens, want je hebt het over de wet: al eens de vereniging wet op politieke partijen gelezen? De SGP breekt de Nederlandse wet niet.
Omdat het oogluikend toelaten van discriminerende statuten een teken is dat we als maatschappij accepteren dat er regels worden opgesteld die mensen grondrechten ontzeggen.Als er in de praktijk niks hoeft te veranderen (wat waar is) waarom dan die rechtszaak?
Dat is een heel ander signaal dan het accepteren dat er groeperingen zijn waarin het hoogst onwaarschijnlijk is dat bepaalde mensen van die grondrechten gebruik kunnen maken als lid van die vereniging.
Zo zal de PVV inderdaad niet snel een Marokkaanse uitkeringstrekker met een kersvers Nederland spaspoort op de kieslijst zetten, evenmin als de CU een homo als lijsttrekker naar voren zal schuiven.
Dat is nog iets heel anders dan die partijen toestaan in de statuten op te nemen dat leden, als ze aan de voorbeeldbeschrijving voldoen, uitgesloten zijn van die rol. De CU heeft dat ook ondervonden.
Het grappige is dat ze het heel lang kunnen blijven uitvoeren, bijvoorbeeld door een CU-constructie. Maar ze zijn zo op hun pik getrapt door de uitspraak dat er nu gedaan wordt alsof het voortbestaan van de partij in gevaar gebracht wordt omdat ze sommige delen van de dagelijkse praktijk niet in de regels mogen verankeren.Waarschijnlijk kunnen ze dat standpunt nog steeds uitvoeren: het zal de Staat (want die moet actie ondernemen) best wel moeite kosten om ze dat te verbieden op korte termijn.
Er wordt helemaal geen eis gesteld aan SGP-leden. Er wordt statutair bepaald dat sommige leden hun passief kiesrecht ontnomen wordt. Dat is iets heel anders.De enige manier om ze dat te verbieden via staatswegen is de wet op vereniging aanpassen. En ben erg benieuwd of de staat dat gaat lukken.... (en welke verenigingen die op dit moment een eis stellen aan hun leden - want de SGP is niet de enige vereniging die dat doet - daardoor geraakt worden).
Een andere oplossing is natuurlijk om vrouwen het lidmaatschap van de partij (opnieuw) te ontzeggen, maar daar zaten ook wat haken en ogen aan.
Dus door ze het recht te geven verandert er helemaal niets. Wat is dan het probleem van de SGP?SGP vrouwen willen en missen het op dit moment niet. Dat is de realiteit.
Mocht er ooit een SGP-vrouw opstaan die wel verkozen wil worden, wordt ze nu bij voorbaat al uitgesloten, terwijl er geen enkele SGP-vrouw benadeeld wordt door haar het passief kiesrecht te gunnen.
Als ze enig respect voor het standpunt verwachten is het toch aan te raden om met meer onderbouwing te komen. Het idee dat een standpunt respect verdient enkel omdat het bestaat is in mijn ogen een gevaarlijk idee.Nee hoor. Er hoeft geen onderbouwing te zijn waarom men een bepaalde ideologie volgt. Er hoeft geen onderbouwing te zijn waarom de Bijbel wordt gevolgd. Zoals dat ook niet hoeft bij de andere partijen. Dat hoeft ook niet als je de filosofie van John Locke (en dus liberaal bent). Het gaat er niet om of de Bijbel speciaal is.
Dat is een interessante vraag, maar er ontbreekt iets in de vraagstelling. Mag je die wet breken zonder de consequenties te moeten ondergaan? Accepteer je de straf zonder morren?CatharinaBE schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 12:31:
Niet relevant. Sluiten ze het statutair uit? De racistische British National Party (BNP) heeft recent haar statuten aan moeten passen, precies omdat ze een dergelijke statutaire uitsluitingsclausule hadden. Wat dat betreft is de SGP niet verschillend van de BNP.Vraagje: hoeveel Moslims zijn er volgens jou op de kieslijst van de PVV? En denk je nou niet dat dat bewust is? Dan is er opeens een stuk minder ophef.
Nee hoor, want de PVV is primair islamofoob.Racisten voelen zich prima vertegenwoordigd door de PVV.
Omdat de SGP duidelijk moet worden gemaakt dat religieus fundamentalisme ze geen uitzonderingspositie geeft, zoals ze wel denken. In dit tijdperk is het heel verstandig om religieus fundamentalisme aan te pakken, of het nu moslims of christenen zijn. En dit is imo een goede manier om de SGP van haar zelfverklaarde voetstuk af te halen.Of er een verlies komt, is een pure speculatie. Maar ik zou het een verlies vinden.
Tomato tomatoe. Net zoals het rookverbod gericht was op de consument, maar de aanpak via het personeel voor procedurele redenen.Gelukkig dat ze de wet niet overtreden (ik kan me voorstellen dat je dat gemist hebt: het was een proces tegen de Staat die een international verdrag niet in werking stelt).
Zolang de PVV dat niet statutair doet, maakt de praktijk niet uit. Trouwens, CU, SPG (en CDA?) zullen ook niet snel moslims opstellen, alleen de PVV doet dat vanuit een islamofoob standpunt en de andere partijen meer uit gebrek aan religieuze tolerantie.Als het jouw leer was om Moslims geen passieve stemrecht te geven omdat je vindt dat hun ideologie gevaarlijk is en daarom geen Moslims op je kieslijst heb staat, dan ga je niet in tegen bestaande wetten (o, en welke partij zou dat doen?!!)
Tja, en voor de zoveelste keer: die vrijheid heeft de SGP nog steeds, ze mogen het alleen niet statutair vastleggen. Dat de dramaqueens van de SGP doen alsof het niet statutair vastleggen van deze aanpak de fundamenten van de partij ondergraaft, geeft aan hoe weinig ze in de realiteit verkeren en hoe lang ze al als struisvogels de maatschappelijke ontwikkelingen hebben genegeerd, denkend dat hun religieus fundamentalisme-schild ze wel zou beschermen.En dit is een uitspraak waar ik gevoelig voor ben. En dat is ook wat er wringt voor mij in de uitspraak. Grondrechten zijn er inderdaad om minderheden te beschermen. En hoe je het went of keert de SGP neemt een minderheidspositie in. Wat mij ook erg wringt in die utispraak is dat politieke partijen van oudsheer de vrijheid hebben (en ook moeten hebben) om eigen keuzes te maken bij het samenstellen van de kandidatenlijsten.
Wat is het hele probleem van de SGP nou precies dat ze iets niet statutair mogen vastleggen maar wel mogen uitvoeren?
Praktisch gezien is er helemaal niets veranderd, hun kieslijst mag blijven zoals die nu is.
Ze mogen nu enkel niet meer bij voorbaat mensen uitsluiten.
Er is ze dus praktisch gezien niets afgenomen. Het enige wat er veranderd is dat wat eerst in de statuten stond nu verplaatst moet worden naar achterkamertjespolitiek, laten we aub niet doen alsof achterkamertjespolitiek onbekend is bij partijen als de SGP.
Oftewel wat is er praktisch veranderd waartegen geprotesteerd moet worden?
Verwijderd
Klinkklare onzin.CatharinaBE schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 12:31:
Gelukkig dat ze de wet niet overtreden (ik kan me voorstellen dat je dat gemist hebt: het was een proces tegen de Staat die een international verdrag niet in werking stelt).
De overheid gedoogt dat de SGP vrouwen niet toestaat zich verkiesbaar te stellen, en handelt daarmee in strijd met het VN Vrouwenverdrag en de Grondwet. Dat stelt de Hoge Raad, die daarmee een eerdere uitspraak van het gerechtshof in Den Haag bevestigt.
Dat de staat de wet overtreedt door de SGP's activiteiten te gedogen, wil niet zeggen dat de SGP de wet niet overtreedt. Wel de feiten controleren voordat je dit soort uitspraken doet.De Hoge Raad heeft beslist dat het VN-Vrouwenverdrag ‘rechtstreekse werking’ heeft. Dat betekent dat burgers, dus ook de eisende partijen, zich op de regels van dat verdrag kunnen beroepen. Dat verdrag verplicht de Staat er effectief voor te zorgen dat vrouwen volwaardig aan politieke partijen kunnen deelnemen. De Staat moet er dan ook voor zorgen dat vrouwen zich via de politieke partijen kandidaat kunnen stellen op kieslijsten. De Staat heeft daarbij in beginsel geen ruimte voor een eigen belangenafweging.
Dit wordt niet anders doordat de SGP haar standpunt baseert op haar godsdienstige overtuiging. Het grondrecht van vrijheid van godsdienst geeft haar weliswaar het recht haar standpunt uit te dragen. Maar in een democratische rechtsstaat mag aan politieke beginselen en programma’s slechts praktische uitvoering worden gegeven binnen de grenzen die wetten en verdragen daaraan stellen, ook als die beginselen godsdienstig of levensbeschouwelijk van aard zijn. Het actief en het passief kiesrecht zijn essentieel voor het democratische gehalte van de vertegenwoordigende organen. Daarom is het onaanvaardbaar dat een politieke groepering bij het samenstellen van kandidatenlijsten in strijd handelt met het grondrecht dat de kiesrechten van alle burgers waarborgt.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2010 15:28 ]
Dat is het toestaan van partijen met als doelstelling het ontzeggen van grondrechten ook lijkt me. Partijverbod?Dido schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 13:05:
... Omdat het oogluikend toelaten van discriminerende statuten een teken is dat we als maatschappij accepteren dat er regels worden opgesteld die mensen grondrechten ontzeggen. ...
Er is een verschil tussen het doel hebben om grondrechten af te schaffen en actief deze grondrechten te ontnemen. En dat weet jij best.begintmeta schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 15:39:
[...]
Dat is het toestaan van partijen met als doelstelling het ontzeggen van grondrechten ook lijkt me. Partijverbod?
In beide gevallen geef je echter een duidelijk signaal dat het ontnemen OK kan zijn.
[ Voor 31% gewijzigd door begintmeta op 17-04-2010 15:44 ]
Verwijderd
Dat dat niet snel zal gebeuren is evident: het huidige systeem is gebaseerd op eeuwenlange ervaring, en een werelddekkende maatschappij die ontzettend moeilijk om te draaien is. Als je 1 van de huidige grondrechten wijzigt, dan trek je het halve systeem onderuit, en dat wil niemand. Dus houdt het zichzelf vast wel in stand. Maar het feit dat de grondrechten schier onbeweegbaar lijken, maken ze nog niet een 'objectieve waarheid'. Dus die mag je best in twijfel trekken. Ook weer zo'n grondrecht, vrijheid van meningsuiting.
Je insinueert wel degelijk dat de signalen gelijk van aard zijn, maar dat is klinkklare onzin. Een staat die een partij toestaat te pleiten voor euthenasie geeft een heel ander signaal dan een staat die, ondanks een wettelijk verbod, euthenasie toestaat.begintmeta schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 15:43:
Tuurlijk is er een verschil (uiteindelijk voert men vaak zijn doelstellingen niet uit tenslotte).
In beide gevallen geef je echter een duidelijk signaal dat het ontnemen OK kan zijn.
Godzijdank (pun intended) mag de SGP uitdragen wat ze willen, ook als ze het fundament van de democratie aan willen tasten. Maar met het uitvoeren ervan mogen ze toch even wachten tot ze het wettelijk mogelijk hebben gemaakt. Ik doel dan niet eens op het vrouwenstandpunt, maar meer op het theocratische ideaal van de SGP, dat, als het ooit bewaarheid wordt, het einde van de huidige democratie zou betekenen.
Het verbieden van een partij op grond van onwelgevallige partijstandpunten lijkt me een heel heikel punt, maar het lijkt me ook op geen enkele manier een redelijke reactie op de conclusie dat je de wet niet mag overtreden, ook niet als politieke partij, en ook niet omdat je je toevallig op de bijbel baseert. Dus je originele vraag lijkt me nogal een non sequitur.
Hoho, de eerste, echte en enige dramaqueens zijn natuurlijk de mensen van het Clara Wichmann Instituut, en jullie huilen vrolijk met deze wolven mee.gambieter schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 14:12:
Tja, en voor de zoveelste keer: die vrijheid heeft de SGP nog steeds, ze mogen het alleen niet statutair vastleggen. Dat de dramaqueens van de SGP doen alsof het niet statutair vastleggen van deze aanpak de fundamenten van de partij ondergraaft, geeft aan hoe weinig ze in de realiteit verkeren en hoe lang ze al als struisvogels de maatschappelijke ontwikkelingen hebben genegeerd, denkend dat hun religieus fundamentalisme-schild ze wel zou beschermen.
Daarnaast stap je (weer) veel te snel over het punt heen dat grondrechten zijn bedoeld om de rechten van minderheden te beschermen. Nu gebruikt de rechter gelijke behandeling om een minderheid de wil van de meerderheid op te leggen. En dan kun je wel duizend keer roepen dat ze 'de vrijheid nog hebben' en dat het eigenlijk niets betekent, en dat fundamenten van de partij niet ondergraaft worden, maar hoe harder je dat roept, hoe minder overtuigend het wordt.
Ook nog even mijn nuance-argument: De SGP kiest het vrouwenstandpunt alleen voor zichzelf tot norm.
Citaat van mr. dr. M. de Blois, hoofddocent rechtstheorie en rechtsfilosofie aan de Universiteit Utrecht:
"Voor zover ik weet hebben SGP-vertegenwoordigers en -bestuurders alle respect voor hun vrouwelijke collega’s. Verder zijn er geen SGP-vrouwen te vinden die op lijsten willen. Als je dat allemaal op een rijtje zet, vind ik het zeer te verdedigen als de overheid aan een partij die negentig jaar met dezelfde uitgangspunten in het parlement zit en de democratische rechtsorde als geen ander respecteert, ruimte biedt."
In je verdediging van de SGP schiet je een beetje door. De SGP is de verzameling dramaqueens doordat ze gaan steigeren bij 99.99% vrijheid, en praten over opheffing van de partij. Of je het eens bent met de mensen van het Clara Wichmann instituut is een tweede, maar zij gaan niet huilen over afschaffing van hun instituut als ze hun zin niet 100% krijgen.zeeg schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 21:44:
Hoho, de eerste, echte en enige dramaqueens zijn natuurlijk de mensen van het Clara Wichmann Instituut, en jullie huilen vrolijk met deze wolven mee.
Dus nee, de SGP-houding is die van dramaqueens. Je vergelijking met wolven mag, tenslotte voeg jij je bij de struisvogels. Is wel druk, want je moet dat stukje grond delen met Paus Struisvogel XVI en de leiding van de RK-kerk. Vreemde bedpartners kiezen die SGPers toch
Ah, als ik iets vaak roep met onderbouwing, dan wordt het minder overtuigend, als de SGP en verdedigers het zonder onderbouwing blijven roepen, dan ben je wel overrtuigd? Tja, tunnelvisie zullen we het maar noemen.Daarnaast stap je (weer) veel te snel over het punt heen dat grondrechten zijn bedoeld om de rechten van minderheden te beschermen. Nu gebruikt de rechter gelijke behandeling om een minderheid de wil van de meerderheid op te leggen. En dan kun je wel duizend keer roepen dat ze 'de vrijheid nog hebben' en dat het eigenlijk niets betekent, en dat fundamenten van de partij niet ondergraaft worden, maar hoe harder je dat roept, hoe minder overtuigend het wordt.
Ook blijf je drammen dat de SGP de wil van de meerderheid wordt opgelegd, en dat is gewoon klinkklare onzin. De SGP claimt zich aan de wet te houden, en dat doen ze dus niet. Er wordt gewoon een misleidende claim van de SGP weerlegd.
En probeer nu eens 1x uit te leggen waarom het de fundamenten van de SGP ondergraaft als ze niet in hun statuten mogen hebben dat vrouwen van het passief kiesrecht zijn uitgesloten. Want tot nu toe hebben zowel kdekker als jij daarin compleet gefaald.
Ja, ik heb dat stuk ook gelezen (zie de link die ik eerder gaf). De Refdag site laat alleen mensen aan het woord die het met het SGP-standpunt eens zijn, dwz de WC-eend aanpak. Zo doen ze het net voorkomen alsof iedereen het met de SGP eens is. Laat ze maar eens met iemand komen die niet-religieus is, liefst antipathie tegen religieus fundamentalisme heeft, en toch vind dat de SGP oneerlijk behandeld wordt.Ook nog even mijn nuance-argument: De SGP kiest het vrouwenstandpunt alleen voor zichzelf tot norm.
Citaat van mr. dr. M. de Blois, hoofddocent rechtstheorie en rechtsfilosofie aan de Universiteit Utrecht:
"Voor zover ik weet hebben SGP-vertegenwoordigers en -bestuurders alle respect voor hun vrouwelijke collega’s. Verder zijn er geen SGP-vrouwen te vinden die op lijsten willen. Als je dat allemaal op een rijtje zet, vind ik het zeer te verdedigen als de overheid aan een partij die negentig jaar met dezelfde uitgangspunten in het parlement zit en de democratische rechtsorde als geen ander respecteert, ruimte biedt."
Verder: als de SGP in haar programma zou hebben staan dat vrouwen dagelijk gekastijd moeten worden, zou dat ze ook het recht geven dat vast in de praktijk te brengen? Of mogen ze op zijn Taliban's vrouwen onderwijs ontzeggen als dat hun interpretatie van de bijbel zou zijn?
[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 17-04-2010 22:03 ]
Verwijderd
1) Jankerds die zeuren dat ze de wet niet mogen overtreden en huilie doen dat ze daarom gediscrimineerd worden, zijn dramaqueens. Da's de SGP. En nee, dat die mannen net in het pak lopen doet daar niets aan af.zeeg schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 21:44:
Hoho, de eerste, echte en enige dramaqueens zijn natuurlijk de mensen van het Clara Wichmann Instituut, en jullie huilen vrolijk met deze wolven mee.
2) Niemand praat het Clara Wichmann Instituut na. Dat zij toevallig pleitbezorgers waren van een mening die breed gedragen wordt, wil niet zeggen dat iedereen die die mening ondersteunt 'meehuilt met de honden'.
Ben je echt helemaal los van hoe het concept 'democratie' werkt? Sorry, maar wil je nou gewoon voor dom uitgemaakt worden? Want dommer dan bovenstaand lukt echt niet he, dat snap je toch zelf ook wel? Democratie betekent 'volksheerschappij', namelijk het recht van de meerderheid. De meerderheid heeft lang geleden besloten dat vrouwen niet gediscrimineerd mogen worden. Dat doet de SGP wel. Dus wat de SGP doet, mag niet. Dan krijgt de SGP, net als andere kleine jammerkindjes, een tik op de fikken. En natuurlijk gaan jammerkindjes janken. Maar dan zet je ze in de hoek, negeer je, en dan is het vanzelf een keer over met het gejammer. Meestal weten ze daarna niet eens meer dat ze op de fikken getikt zijn. Zo ook met de SGP: hoevaak hebben ze hun standpunt niet moeten wijzigen vanwege vooruitgang in de maatschappij? En waarom is dat? Omdat de SGP, door vast te houden aan een sprookjesboek, altijd en per definitie achterloopt op ontwikkelingen in de maatschappij. Al hun partijprincipes zijn een gekunstelde aan elkaar hangende farce van onverenigbare standpunten uit de bijbel met huidige sociaal-maatschappelijke uitgangspunten. En dan moet de wereld zich nu drukmaken om het feit dat ze weer achter de feiten aanlopen? Word eens wakker, schaap!Daarnaast stap je (weer) veel te snel over het punt heen dat grondrechten zijn bedoeld om de rechten van minderheden te beschermen. Nu gebruikt de rechter gelijke behandeling om een minderheid de wil van de meerderheid op te leggen.
De enige reden dat er harder geroepen wordt, is dat sommigen hier nog de hoop koesteren dat je het ooit zal begrijpen. Pure frustratie. Ik zie nu in dat dit zinloos is.En dan kun je wel duizend keer roepen dat ze 'de vrijheid nog hebben' en dat het eigenlijk niets betekent, en dat fundamenten van de partij niet ondergraaft worden, maar hoe harder je dat roept, hoe minder overtuigend het wordt.
1) Het argument 'we doen het al 90 jaar zo dus het is goed' is kolder. Dat de SGP al 90 jaar hopeloos achterloopt is een bekend feit, maar zeker geen reden om ze maar te vergeven voor hun zonden.Ook nog even mijn nuance-argument: De SGP kiest het vrouwenstandpunt alleen voor zichzelf tot norm.
2) 'Verder zijn er geen SGP-vrouwen te vinden die op lijsten willen'. Oh ja? Is dat echt zo? Denk je echt dat er in Barneveld nooit een vrouw achter het aanrecht met haar handen in het sop uit het raam staat te staren en denkt: volgens mij moet er meer zijn dan dit, en zijn er dingen die ik ook wil doen. Maar om de lieve vree, 'for the sake of the children' en om manlief maar niet boos te maken zal ze zich gewoon fijn in haar door god toebedeelde rol schikken.
En echt, ik zal vol overtuiging het recht van de SGP om hun mening over deze kwestie te ventileren verdedigen. Maar als je het verschil niet kan zien tussen 'uitspreken' en 'uitvoeren', dan ben je te stom voor woorden, zeeg.
Voor alle lezers van dit topic: excuses voor mijn uitbarsting, maar er is geen grotere doodzonde dan domheid wat mij betreft, zeker niet als je bewust kiest voor die domheid. Mijn frustratie uit zich dan op bovenstaande wijze. Daarbij is het een klein experimentje om te zien of dit misschien wel werkt. Zal wel niet, maar dan heb ik het toch geprobeerd.
[ Voor 5% gewijzigd door Dido op 18-04-2010 00:37 ]
Oei, ik krijg op m'n kop van papa Kryz...Verwijderd schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 22:10:
Voor alle lezers van dit topic: excuses voor mijn uitbarsting, maar er is geen grotere doodzonde dan domheid wat mij betreft, zeker niet als je bewust kiest voor die domheid. Mijn frustratie uit zich dan op bovenstaande wijze. Daarbij is het een klein experimentje om te zien of dit misschien wel werkt. Zal wel niet, maar dan heb ik het toch geprobeerd.
Je kunt beter reageren als je tot 10 geteld hebt.
Jammer trouwens dat je mensen als dom wegzet die het toevallig niet met je eens zijn, W&L-onwaardig mijns inziens.
Zo, nu weer ontopic?
[modbreak]ik zal ook deze reactie laten staan omdat er al op gereageerd is, maar het mag als voorbeeld gelden van posts die voortaan zonder boodschap verdwijnen:
• Op de man gespeeld
• Denigrerend
• Off-topic
• Wannabe-mod
[ Voor 14% gewijzigd door Dido op 18-04-2010 00:37 ]
Verwijderd
Ik heb tot 10 geteld, en het resultaat was therapeutisch, accuraat en noodzakelijk.zeeg schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 22:51:
Oei, ik krijg op m'n kop van papa Kryz...![]()
Wat W&L-onwaardig is, is het structureel negeren of weigeren te begrijpen van de posts van je discussiepartners, en het complete gebrek aan inzicht dat jij tentoonspreidt. En vergeet niet dat je jezelf als dom wegzet, het enige wat ik doe is dat feit benoemen. Don't blame the messenger.Jammer trouwens dat je mensen als dom wegzet die het toevallig niet met je eens zijn, W&L-onwaardig mijns inziens.
Mijn reactie, hoewel overtrokken, was zeker on-topic. Jij bent degene die alleen op het [small] deel reageert.Zo, nu weer ontopic?
Mooi, zullen we dan eens beginnen met de godslasterende minderheid te beschermen tegen de SGP/CU/CDA-tirannie? Of hen die euthanasie willen kunnen plegen, te beschermen tegen diezelfde brigade? Juist deze groeperingen zijn het meeste anti-vrijheid, behalve als het hun eigen vrijheid betreft.zeeg schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 21:44:
Daarnaast stap je (weer) veel te snel over het punt heen dat grondrechten zijn bedoeld om de rechten van minderheden te beschermen.
De reactie van kryz is heel erg on-topic, en toont zijn (begrijpelijk) frustratie dat er niet door de muur heen is te komen. In vele pagina's topic is er nog niet een fatsoenlijk argument langsgekomen om het standpunt van de SGP te verdedigen, maar toch blijft de dramaqueen argumentatie (repressie door de meerderheid) langskomen. Ipv toe te geven dat de SGP zelf geen vrijheden aan anderen wil gunnen, wordt er net gedaan alsof de SGP "goed" is. En dan haal je uit.zeeg schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 22:51:
Oei, ik krijg op m'n kop van papa Kryz...![]()
Jammer trouwens dat je mensen als dom wegzet die het toevallig niet met je eens zijn, W&L-onwaardig mijns inziens.
Zo, nu weer ontopic?
Echter, wat je nu doet is de argumenten in Kryz zijn post negeren, en dat is jammer. Alhoewel, dat gebeurt al een topic lang, dus niet echt verrassend
Bedoel je met die smiley nu dat je weet dat deze uitlating onzin is? Je kunt noch de drama-queenaantijging, noch het meehuilen met de wolven kennelijk onderbouwen, laat dit soort trolls dan ook achterwege.zeeg schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 21:44:
En jij stapt eroverheen dat die grondrechten door de SGP geschonden worden.Daarnaast stap je (weer) veel te snel over het punt heen dat grondrechten zijn bedoeld om de rechten van minderheden te beschermen.
Zoek het woord democratie eens op in het woordenboek?Nu gebruikt de rechter gelijke behandeling om een minderheid de wil van de meerderheid op te leggen.
Ik weet dat de SGP geen voorstander van democratie is, maar als ze er zo'n probleem mee hebben zullen ze waarschijnlijk moeten verhuizen...
Want hoe harder je je vingers in je oren stopt en "nanananananaikhoorjelekkerniet" roept? Sorry, maar je reageert nergens inhoudelijk op welk argument dan ook, en blijft slechts dezelfde mantra herhalen.En dan kun je wel duizend keer roepen dat ze 'de vrijheid nog hebben' en dat het eigenlijk niets betekent, en dat fundamenten van de partij niet ondergraaft worden, maar hoe harder je dat roept, hoe minder overtuigend het wordt.
Leg bijvoorbeeld eens uit waarom vrijheid van godsdienst belangrijker is dan een Europees verdragm artikel 1 van onze grondwet en de kieswet? Want je roept het wel, maar voert er geen enkel argument voor aan.
Dat mag ook best.Ook nog even mijn nuance-argument: De SGP kiest het vrouwenstandpunt alleen voor zichzelf tot norm.
Kan iemand me eindelijk eens uitleggen wat het probleem nou is om dat regeltje uit de statuten te halen als er kennelijk toch geen SGP-vrouw op de lijst wil? Dan maakt het toch geen ruk uit of je ze het recht geeft of niet?Citaat van mr. dr. M. de Blois, hoofddocent rechtstheorie en rechtsfilosofie aan de Universiteit Utrecht:
Nee, de enige verklaring waarom de SGP-heren dat regeltje niet weg willen halen is omdat ze als de dood zijn dat er wel vrouwen op de lijst willen. Maar hypocriet als ze zijn geven ze dat niet toe en doen ze alsof ze vermoord worden als ze een regeltje dat volgens eigen zeggen geen praktisch nut heeft (zonder het regeltje vernadert er immers niet, een SGP-vrouw wil toch niet op de lijst) moeten schrappen.
Twee verschillende verantwoordelijkheden: een burger is verantwoordelijk voor zijn geweten.Gomez12 schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 12:51:
[...]Ik vind van wel, maar de imho interessantere vraag is dan : Vind je dat je aangepakt mag worden als je de wet breekt?
Ik kan in plaats van geweten ook man met een pistool tegen je kop zetten. Iets met nood breekt wet etc.
Maar moet de handhaver van de wet er dan maar niets aan mogen doen?
De wethandhaver is verantwoordelijk voor het handhaven van de wet.
(Overigens hoop ik ook dat een wethandhaver zich niet verschuild achter: regels zijn regels...).
Wetten ontslaan mensen niet van het nadenken over de wet en hun geweten. Dat geldt voor degene die de wet moeten volgen en degene die de wet moeten handhaven.
En of je ervoor moet worden aangepakt? De antwoord op die vraag is weer afhankelijk van welke kant de gescheidenis opgaat...
Het leuke (sic) is trouwens dat de PVV juist omdat het geen vereniging is, niet transparent is wat betreft de praktische uitvoering: er zijn geen statuten, mogelijkheden om lid te worden, mogelijkheden om invloed uit te oefenen op het beleid of standpunten. Maar als je Wilders goed beluistert, dan weet je ook wel dat er geen theoretische mogelijkheid is dat een Moslim op de kandidatenlijst van de PVV komt te staan. Laat staan een praktische uitvoering...Gomez12 schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 12:51:
[...]Waar staat dat er geen moslims op de kieslijst van de PVV mogen staan?
Dat is namelijk de crux, de theoretische mogelijkheid. Niet de praktische uitvoering...
Er is nog steeds geen theoretische mogelijkheid binnen de SGP. De Staat is aan zet. En ik ben erg benieuwd naar wat ze gaan doen.Gomez12 schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 12:51:
[...]Imho principekwestie. De onmogelijkheid is er nu uitgehaald. Nu is het theoretisch mogelijk.
Bij een generalisatie (en als je het hebt over de vrouwen van de SGP) dan heb je het over een grote groep. Dat de grote groep het op dit moment niet wilt, komt naar voren uit het feit dat het nog steeds staat in de statuten.Gomez12 schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 12:51:
[...]Nieuwsgierige vraag, waar haal je deze wijsheid vandaan?
Ik kan me van het nieuws herinneren dat die er al 1 gevonden hadden die best wel politieke aspiraties in de toekomst ambieerde. Ze vond de huidige aanpak ( van externen ) verkeerd, maar het doel ambieerde zij ook.
Leden van een vereniging hebben stemrecht en beslissen over de koers van een politieke partij. Dat er altijd individuele leden zijn die het er niet mee eens zijn, is normaal. Zo vind je ook binnen het CDA mensen die voorstander zijn van het legaliseren van softdrugs.
Binnen de SGP is er een discussie gaande over de vrouwenkwestie en verdeelheid over die kwestie. Op dit moment is de meerderheid voor het weren van vrouwen van kieslijsten, binnen een aantal jaren (ik verwacht op de middellange termijn – dus 5 a 20 jaar) zal het waarschijnlijk omslaan. En dat allemaal via de natuurlijke weg. Op gecombineerde lijsten (SGP/CU) op lokaal niveau, zie je al die omslag (bron)
Ben ik daar dan mee bezig? Ik verdedig het recht van een ieder om zijn argumenten te baseren op wat hij wil. Dat heeft niks te maken met persoonlijke willekeur bij het navolgen van wetten promoten. Ik hoop dat je dat verschil kan zien.Gomez12 schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 12:51:
[...]Nope, subtiel verschil. Het is hun standpunt omdat hun het zo interpreteren vanuit de bijbel.
Wat er feitelijk op neerkomt dat het zo is omdat zij het zo willen.
Wil je nu echt persoonlijke willekeur bij het navolgen van wetten gaan promoten?
Ze mogen nog steeds vrouwen bij voorbaat uitsluiten: die uitspraak was niet gericht tegen de SGP (hoewel ze wel belang hadden bij de uitspraak) maar tegen de Staat.Gomez12 schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 12:51:
[...]Wat jij en Kdekker lijken te missen is dat ze die vrijheid nog steeds hebben, ze mogen het enkel niet meer 100% bij voorbaat uitsluiten dat er een vrouw mogelijkerwijs op die kieslijst terecht komt...
Verder mis ik niks: ik geef enkel aan wat er wringt wat mij betreft bij de uitspraak.
Dan ben ik benieuwd wat jij wel als burgelijke ongehoorzaamheid ziet? Moet het aan jouw morele standaard beantwoorden voordat je het ziet als burgelijke ongehoorzaamheid? (open vraag – ben nieuwsgierig naar jouw antwoord).Dido schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 13:05:
[...]Ja, als je religie door geweten vervangt geloof ik dat nog steeds. En burgerlijke ongehoorzaamheid kan zeker zijn nut hebben, maar ik zie het georganiseerd uitsluiten van een bevolkingsgroep niet als burgerlijke ongehoorzaamheid.
Ik heb ooit een discussie gehad met iemand die vond dat het weigeren van dienstplicht geen burgelijke ongehoorzaamheid was omdat die van mening was dat je je plicht voor het vaderland moest doen. Ik was het niet met hem eens.
Het is de lijst van grondwetten van de rechtbank. Die vonden het blijkbaar niet belangrijk.Dido schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 13:05:[...]Art.1 van de Nederlandse grondwet (valt onder je o.m., natuurlijk) is m.i. wel waard om ook in het lijstje genoemd te worden. Daarnaast mis ik de kieswet in je lijstje, lijkt me ook niet onbelangrijk.
De kieswet zover ik kan zien, gaat enkel over de procedure maar er staat niks over hoe partijen hun kandidatenlijst moeten samenstellen.
Er waren twee mogelijkheden: de Staat aanpakken of de SGP aanpakken. Er is een reden dat er gekozen is om de Staat te vervolgen en niet de SGP.....Dido schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 13:05:[...]Prima. Die vereniging mag zelfs meedoen aan verkiezingen als ze dat willen. Maar ze mogen dan niet statutair roodharige leden uitsluiten van het passief kiesrecht.
Waar staat dat ik zou vinden dat je vrouwen benadeeld door ze een recht te geven? Ik heb het puur over de gebruikte argumentatie van Gambieter die zegt dat de vrouwen niet weten wat ze missen en het daarom eens zijn met het feit dat ze geen passief stemrecht hebben.Dido schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 13:05:[...]Hoe benadeel je die vrouwen door ze een recht te geven? Ze hoeven er toch geen gebruik van te maken?
Je argumentatie is nu vergelijkbaar met die van tegenstanders van euthenasie: je doet of het toestaan ervan even belemmerend is als het verbieden ervan, terwijl dat simpelweg onwaar is. Het feit dat een recht er is betekent op geen enkele manier een beperking voor iemand die daar om wat voor reden dan ook geen gebruik van wil maken, terwijl het ontzeggen van het recht wel degenen beperkt die er wel gebruik van willen maken.
Het probleem met deze discussie, is zoals zo vaak met discussies, dat er (minstens) twee verschillende discussies door elkaar lopen. En de argumenten van de ene discussie worden gebruikt in de tweede.
De ene discussie gaat over politieke verenigingen en de tweede over emancipatie. Waarom is dat onderscheidt belangrijk?
Laten we even terug gaan naar de grondwet en artikel 1 nader bekijken:
Als je deze grondwet letterlijk neemt dan zondigen verschillende poltiieke partijen tegen deze grondwet. De SGP is al genoemd, maar ook de SP (waar je enkel lid van mag worden als je geen lid bent van een andere politieke partij), de PvdA (waar je enkel passief kiesrecht heb als je niet actief bent – hoe onofficieel dan ook – voor een andere politieke partij) etc. Feitelelijk doet elke politieke vereniging aan discrimatie naar de letter van de wet.Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Voor degene die beginnen te roepen, ja, maar je kiest voor een politieke partij en niet voor je geslacht, wijs ik er even op dat dat compleet irrelevant is voor artikel 1 van de grondwet.
Terug naar de eerste discussie over politieke verenigingen.
Op het moment dat je zegt dat een politieke vereniging zijn statuten zodanig moet inrichten dat het beantwoordt aan artikel 1 van de grondwet, zullen de meeste politieke verenigingen hun statuten moeten wijzigen. Want de meeste politieke partijen ontzeggen bepaalde groepen het recht om lid te worden cq het passief kiesrecht te excereren (welliswaar meestal op politieke gronden). Het principe van gelijkheid in artikel 1 van de grondwet (dat het verkeer tussen burgers en staat regelt) zou dat eisen op het moment dat je dat vraagt van de SGP. Dan zou het lidmaatschap en het passief kiesrecht open moeten staan voor een ieder ongeacht politieke gezindheid. Dat is een ongewenste situatie want dan zou je je veel te veel bemoeien met het (politieke) verenigingsrecht. Daar wil je niks aan afdoen.
De tweede discussie is de emancipatiediscussie. Natuurlijk vind ik wel als feminist (ja, ik noem mij een feminist
Geloof je dat nou zelf? Er zijn genoeg mensen die vinden dat christelijke scholen geen bestaandsrecht hebben. Binnen o.a. de SP (Jasper van Dijk) en de VVD (Bolkestein, Dijkstal, Zalm en Hirschi Ali) zijn er genoeg pleitten geweest voor het afschaffen van bijzonder onderwijs. En dan heb ik het niet over opiniemakers etc.Dido schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 13:05:[...]
Klopt. De hele bron is irrelevant als het gaat om het beargumenteren van je standpunten tegenover mensen voor wie die bron geen waarde heeft.
Het is nou net dat punt dat zo moeilijk te verkroppen lijkt voor sommige mensen die aan de bijbel een bijzondere status willen toekennen: als de SGP vindt dat de bijbel vrouwen passief kiesrecht ontzegt mogen ze vrouwen uitsluiten, maar als ik een pamflet schrijf dat christelijke scholen wil sluiten is het land te klein...
Als het land echt te klein zo worden indien je zo'n pamflet schrijft, dan zou Nederland nu de grootte van een postzegel hebben...
Als jouw geweten zegt dat je (in een land waar geen euthanasieregeling is) recht hebt om iemand uit zijn lijden te verlossen (wat dus in dat land moord is) mag je dat dan niet doen?Dido schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 13:05:[...]
Niet als je daarmee derden rechten ontzegt die hun wettelijk toekomen. Als mijn geweten zegt dat ik wel mag moorden, mag ik alsnog de wet niet breken.
Je lijkt ervan uit te gaan dat er maar 1 kant van het verhaal iets wettelijk toe kan komen. En dat er maar 1 manier is om ernaar te kijken.
Daarnaast heeft de SGP de wet tot op heden niet gebroken. Of beter gezegd: de SGP is tot op heden niet veroordeeld voor het breken van de wet. Ook niet van de discriminatie wet. Dat is de reden dat ze nog gewoon subsidie krijgen op grond van de wet subsidiering politieke partijen (waar de enige reden om een subsidie te weigeren aan een politieke partij is als ze veroordeeld zijn tot een geldboete wegens discriminatie – zie artikel 16 wssp).
Zover ik kan oordelen, breekt de SGP ook de kieswet niet.Dido schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 13:05:[...]
Dat is niet de gewraakte wet, hoor. Ik refereerde al aan de kieswet.
Bijna elk politieke vereniging heeft discriminerende statuten. Toch staan we dat met zijn allen toe.Dido schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 13:05:[...]
Omdat het oogluikend toelaten van discriminerende statuten een teken is dat we als maatschappij accepteren dat er regels worden opgesteld die mensen grondrechten ontzeggen.
Dat is een heel ander signaal dan het accepteren dat er groeperingen zijn waarin het hoogst onwaarschijnlijk is dat bepaalde mensen van die grondrechten gebruik kunnen maken als lid van die vereniging.
En toch doet bijna elke politieke vereniging het.Dido schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 13:05:[...]
Dat is nog iets heel anders dan die partijen toestaan in de statuten op te nemen dat leden, als ze aan de voorbeeldbeschrijving voldoen, uitgesloten zijn van die rol.
Ik zou op dit moment niet durven zeggen dat ze het niet mogen verankeren in de regels. Ze zijn hiervoor niet veroordeeld tot op heden.Dido schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 13:05:[...]
Het grappige is dat ze het heel lang kunnen blijven uitvoeren, bijvoorbeeld door een CU-constructie. Maar ze zijn zo op hun pik getrapt door de uitspraak dat er nu gedaan wordt alsof het voortbestaan van de partij in gevaar gebracht wordt omdat ze sommige delen van de dagelijkse praktijk niet in de regels mogen verankeren.
Voorlopig hoeven ze niks te veranderen. De staat is op dit moment aan zet. De staat kan de subsidie niet stopzetten zonder een veroordeling van de SGP wegens discriminatie. En de kans dat de SGP wordt veroordeeld is niet enorm groot met de uitspraak van de Raad van Staten (eerdere uitspraak over subsidiering van de SGP). Ze kunnen niet zomaar de wet op politieke vereniging veranderen zonder zich andere problemen op de hals te halen. Om de SGP te verbieden hebben ze ook al geen grond. Ik ben dus erg benieuwd naar wat de Staat gaat doen.Dido schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 13:05:[...]
Er wordt helemaal geen eis gesteld aan SGP-leden. Er wordt statutair bepaald dat sommige leden hun passief kiesrecht ontnomen wordt. Dat is iets heel anders.
Een andere oplossing is natuurlijk om vrouwen het lidmaatschap van de partij (opnieuw) te ontzeggen, maar daar zaten ook wat haken en ogen aan.
Dat moet je niet aan mij vragenDido schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 13:05:[...]
Dus door ze het recht te geven verandert er helemaal niets. Wat is dan het probleem van de SGP?
(al heb ik een vermoeden dat als je het de SGP vraagt, ze zullen antwoorden dat het om een principe kwestie gaat).
In mijn ogen ook.Dido schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 13:05:[...]
Het idee dat een standpunt respect verdient enkel omdat het bestaat is in mijn ogen een gevaarlijk idee.
En dat is de reden dat zelfstandigen zonder personeel er onderuit hebben gekund. In de wet zijn dit soort (wellicht in jouw ogen subtiele) onderscheidingen van belang. Dus niks tomato tomatoe.gambieter schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 14:12:
[...]Tomato tomatoe. Net zoals het rookverbod gericht was op de consument, maar de aanpak via het personeel voor procedurele redenen.
En voor de zoveelste keer: de SGP is niet veroordeeld. Dus of ze het wel of niet statuair mogen vastleggen, is geen rechtszaak over geweest. En aan de andere kant, moet de Staat er iets aan doen. Maar hoe ze er iets aan moeten doen, is niet gezegd. En wat hun mogelijkheden zijn binnen de bestaande wetten, is ook niet gezegd.gambieter schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 14:12:
[...]Tja, en voor de zoveelste keer: die vrijheid heeft de SGP nog steeds, ze mogen het alleen niet statutair vastleggen. Dat de dramaqueens van de SGP doen alsof het niet statutair vastleggen van deze aanpak de fundamenten van de partij ondergraaft, geeft aan hoe weinig ze in de realiteit verkeren en hoe lang ze al als struisvogels de maatschappelijke ontwikkelingen hebben genegeerd, denkend dat hun religieus fundamentalisme-schild ze wel zou beschermen.
Dat doe ik ook. Je kan pas zeggen dat de SGP de wet overtreedt op het moment dat de SGP veroordeeld wordt: het is immers aan een rechter om te bepalen of er sprake is van het niet naleven van de wetgeving. Zolang hierover geen uitspraak is, kan je niet zeggen dat de SGP zich niet houdt aan de wet. En tot op heden is de SGP niet veroordeeld wegens discriminatie. Vandaar ook dat de SGP nog steeds subsidie volgens wspp ontvangt.Verwijderd schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 15:25:[...]Dat de staat de wet overtreedt door de SGP's activiteiten te gedogen, wil niet zeggen dat de SGP de wet niet overtreedt. Wel de feiten controleren voordat je dit soort uitspraken doet.
De vraag is of SGP door een tribunaal daadwerkelijk veroordeeld zal worden wegens discriminatie. De Raad van Staten heeft immers al eerder geoordeeld dat de SGP terecht een beroep deed op de vrijheid van godsdienst en de vrijheid van vereniging. Ook in de uitspraak van de Hogere Raad wordt gerefereerd aan die uitspraak en dat een subsidieverbod dus niet aan de orde is.
(ik lees liever de uitspraak ipv de samenvatting).Dit geldt ook voor een bevel tot stopzetting van de door de Staat aan de SGP verleende subsidie. Daarbij komt dat, zoals de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft beslist (ABRvS 5 december 2007, LJN BB9493, AB 2008, 35), noch art. 7 Vrouwenverdrag, noch het IVBPR noch het EVRM daartoe verplicht en de huidige wet geen mogelijkheden daartoe biedt buiten het zich niet voordoende geval van een onherroepelijke veroordeling door de strafrechter wegens discriminatie in de zin van de in art. 16 Wspp genoemde strafbepalingen.
We hebben dus de vreemde situatie dat een partij wel discrimineerd, maar daarvoor niet veroordeeld is en de kans daarop in de toekomst is ook klein. Tegelijk moet de Staat iets aan die situatie doen, terwijl ze daarvoor niet echt de middelen hebben.
Ben erg benieuwd nu naar de volgende stappen (van SGP, Staat en Clara Wichmannfonds)
41 (CDA) + 6 (CU) + 2 (SGP) is in mijn rekenboekje geen 76...gambieter schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 23:03:
[...]Mooi, zullen we dan eens beginnen met de godslasterende minderheid te beschermen tegen de SGP/CU/CDA-tirannie? Of hen die euthanasie willen kunnen plegen, te beschermen tegen diezelfde brigade? Juist deze groeperingen zijn het meeste anti-vrijheid, behalve als het hun eigen vrijheid betreft.
Correcte samenvatting van de feiten, maar vreemd is naar mijn mening een understatement. Het Clara Wichmann instituut is ook niet de eerste die dit aankaart. Vanuit de EC is er ook al tijden commentaar geweest maar blijkbaar kan die zich niet hard genoeg maken.CatharinaBE schreef op zondag 18 april 2010 @ 04:48:
[
[...]
(ik lees liever de uitspraak ipv de samenvatting).
We hebben dus de vreemde situatie dat een partij wel discrimineerd, maar daarvoor niet veroordeeld is en de kans daarop in de toekomst is ook klein. Tegelijk moet de Staat iets aan die situatie doen, terwijl ze daarvoor niet echt de middelen hebben.
De staat heeft natuurlijk wel een middel, namelijk de wet zo aanscherpen dat deze "vreemde" situatie niet meer kan worden toegestaan. Het is niet vreemd maar fout dat anti-discriminatie wetten rechters wel doen oordelen dat er sprake is maar discriminatie maar vervolgens geen grond geven om te veroordelen. Zo is een wet maar een velletje papier.
Ik zie het niet als afhankelijk van mijn morele standaard, maar meer van de definitie van een burger. Als een burger bewust de wet overtreedt wegens een moreel probleem met die wet noem ik het burgelijke ongehoorzaamheid. Als een politieke partij dit doet zie ik het toch anders. Die partij vertegenwoordigt welliswaar burgers, maar waar de ongehoorzame burger ook de verantwoordelijkheid kan (en in mijn ogen dient) te nemen voor zijn actie, zou bij een politieke partij die verantwoordelijkheid ook weer door de patij genomen moeten worden.CatharinaBE schreef op zondag 18 april 2010 @ 04:48:
Dan ben ik benieuwd wat jij wel als burgelijke ongehoorzaamheid ziet? Moet het aan jouw morele standaard beantwoorden voordat je het ziet als burgelijke ongehoorzaamheid? (open vraag – ben nieuwsgierig naar jouw antwoord).
Belangrijk in de afweging of ik het acceptabel vind is dan vervolgens nog of die ongehoorzame burger door het negeren van de wet een derde partij schaadt (waarbij "de staat" als belanghebbende van de uitvoering van de wetten van de staat even buiten beschouwing moet blijven, maar ene derde partij wederom uit burgers bestaat). Zo zie ik nogal een principieel verschil tussen principieel weigeren om belasting te betalen (onhoudbaar maar in principe slachtofferloos) en iemand opsluiten omdat je het principieel oneens bent met het verbod erop (er is dan zeer duidelijk wel een geschade derde partij, namelijk het slachtoffer).
Ik zou in die discussie aan jouw kant gestaan hebben, schat ik.Ik heb ooit een discussie gehad met iemand die vond dat het weigeren van dienstplicht geen burgelijke ongehoorzaamheid was omdat die van mening was dat je je plicht voor het vaderland moest doen. Ik was het niet met hem eens.
Het gaat ook niet om het samenstellen van de kieslijst, maar om het recht van iedere Nederlander om op die kieslijst te staan.Het is de lijst van grondwetten van de rechtbank. Die vonden het blijkbaar niet belangrijk.
De kieswet zover ik kan zien, gaat enkel over de procedure maar er staat niks over hoe partijen hun kandidatenlijst moeten samenstellen.
Uiteraard zul je via democratische weg die plek moeten afdwingen, maar het is nogal een verschil of een partij zegt "sorry, we denken dat er betere kandidaten zijn om op de lijst te zetten, dus kom je er niet op", of
"nee, je bent een vrouw/neger/jood/gehandicapte dus kom je er niet op". Dat in de praktijk de eerste formulering een prima verbloeming is van de tweede zuigt aarsch, maar het verbieden van de tweede forulering zorgt in ieder geval voor een afgedwongen zorgvuldigheid als je wilt discrimineren (en dat het werkt blijkt wel uit het feit dat er nog steeds bedrijven op de vingers worden getikt door de comissie gelijke behandeling, kennelijk zijn mensen en instanties die willen discrimineren vaak onzorgvuldig genoeg om zich bloot te geven).
Ik zie anders nog wel andere voordelen. Door de staat aan te pakken wordt er ook meteen een deur gesloten voor andere partijen (stel dat de PVV ooit een partij wordt bijvoorbeeld) om te rekenen om een toegeknepen oogje van de staat.Er waren twee mogelijkheden: de Staat aanpakken of de SGP aanpakken. Er is een reden dat er gekozen is om de Staat te vervolgen en niet de SGP.....
Je impliceerde dat (maar misschien las ik er teveel in) door de oproep te accepteren dat er vrouwen zijn die er gelukkig mee zijn niet gekozen te kunnen worden.Waar staat dat ik zou vinden dat je vrouwen benadeeld door ze een recht te geven?
Dat kun je toch prima accepteren terwijl ze toch het recht hebben?
Klopt, het is lastig om de verschillende subdiscussie gescheiden te houdenHet probleem met deze discussie, is zoals zo vaak met discussies, dat er (minstens) twee verschillende discussies door elkaar lopen. En de argumenten van de ene discussie worden gebruikt in de tweede.
Je lijkt over dat detail heen te lezen waar veel mensen overheen lezen: "in gelijke gevallen", en daarnaast wordt nergens lidmaatschap van een politieke partij, danwel actief zijn voor een politieke partij, uitgesloten als terechte discriminatiegrond.Laten we even terug gaan naar de grondwet en artikel 1 nader bekijken:
[...]
Als je deze grondwet letterlijk neemt dan zondigen verschillende poltiieke partijen tegen deze grondwet. De SGP is al genoemd, maar ook de SP (waar je enkel lid van mag worden als je geen lid bent van een andere politieke partij), de PvdA (waar je enkel passief kiesrecht heb als je niet actief bent – hoe onofficieel dan ook – voor een andere politieke partij) etc. Feitelelijk doet elke politieke vereniging aan discrimatie naar de letter van de wet.
Voor degene die beginnen te roepen, ja, maar je kiest voor een politieke partij en niet voor je geslacht, wijs ik er even op dat dat compleet irrelevant is voor artikel 1 van de grondwet.
Ik denk dat je met je SP en PvdA-voorbeelden verwijst naar "politieke overtuiging", maar daar bezondigen SP noch PvdA zich aan op basis van jouw voorbeelden. Ik kan best een overtuigd nationaal-socialist zijn, maar als geen lid zijn van een dergelijke partij.
Sowieso is uitsluiting van lidmaatschap (SP) al veel minder een probleem dan uitsluiting van rechten voor je leden (ik merkte al eerder op dat de SGP dan maar geen vrouwen als lid moest accepteren als ze ze niet als volwaardig lid willen zien).
Daarnaast is de PvdA-regel niets anders dan een praktische regel die in menig arbeidscontract staat: je mag zonder toestemming van je baas geen werkzaamheden voor een ander verrichten. Het gaat dan dus expliciet niet om discriminatie op basis van ploitieke voorkeur!
[quote[Terug naar de eerste discussie over politieke verenigingen.
Op het moment dat je zegt dat een politieke vereniging zijn statuten zodanig moet inrichten dat het beantwoordt aan artikel 1 van de grondwet, zullen de meeste politieke verenigingen hun statuten moeten wijzigen. Want de meeste politieke partijen ontzeggen bepaalde groepen het recht om lid te worden cq het passief kiesrecht te excereren (welliswaar meestal op politieke gronden). Het principe van gelijkheid in artikel 1 van de grondwet (dat het verkeer tussen burgers en staat regelt) zou dat eisen op het moment dat je dat vraagt van de SGP. Dan zou het lidmaatschap en het passief kiesrecht open moeten staan voor een ieder ongeacht politieke gezindheid. Dat is een ongewenste situatie want dan zou je je veel te veel bemoeien met het (politieke) verenigingsrecht. Daar wil je niks aan afdoen. [/]
Ten eerste mag je lidmaatschap wel degelijk beperken, evenals het vrouwenkoor, de contrareformatorische bijbelstudiegroep of de Marokkaanse gezelligheidsvereniging.
Dan blijft over hoe je onderscheid mag maken onder je leden. Daar is een heerlijke blanket-rule voor: op basis van geschiktheid. Dat je daarnaast nog eisen stelt a la een anti-concurrentiebeding is ook nog prima verdedigbaar (let wel: ik denk niet dat de PvdA een poot heeft om op te staan als ze iemand van de a priori van de lijst weren omdat hij zijn neefje heeft geholpen postzegels te plakken op een JOVD-mailing!) maar op het moment dat je leden grondrechten ontneemt op basis van criteria die expliciet verboden zijn ga je (imho) een flinke stap te ver. Weiger ze dan aan de poort, en maak van je partij een partij die uit de aard van de partij zelf dat lidmaatschap kan weigeren (als de SGP zich statutair neerzet als mannenpartij komen ze daar nog wel mee weg, alleen niet meer bij de eigen achterban...)
Ik ben het volledig met je eens dat dit niet de enige, en wellicht ook zeker niet de beste, methode is om de SGP-heren in te laten zien dat ze naar onze mening verkeerd bezig zijn. Aan de andere kant denk ik dat in dezen alle beetjes helpen.De tweede discussie is de emancipatiediscussie. Natuurlijk vind ik wel als feminist (ja, ik noem mij een feminist) dat vrouwen in deze maatschappij dezelfde rechten moeten hebben als mannen. Dat is een politiek standpunt die ik inneem en waar ik volledig achter sta. En als feminist vind ik het niet fijn (en dat is een understatment) dat binnen de SGP vrouwen en mannen niet dezelfde rechten hebben. Dat is wat mij betreft niet alleen een politieke kwestie, maar ook een maatschappelijke kwestie. De vraag is echter op welke manier je zo'n probleem oplost zonder er een ander (nog wezenlijker) probleem bij te creëren.
Ik denk dat de meeste ophef veroorzaakt wordt door de overdreven reactie van de SGP op de uitspraak, en niet eens zozeer door de uitspraak zelf. Immers, er verandert de facto helemaal niets, en zelfs als de SGP er door de staat op aangesproken wordt kunnen ze met een simpele statutenwijziging exact hetzelfd eblijven doen als altijd (dat heeft de CU effectief laten zien).
Mijn voorbeeld was slecht gekozen, inderdaad.Geloof je dat nou zelf? Er zijn genoeg mensen die vinden dat christelijke scholen geen bestaandsrecht hebben. Binnen o.a. de SP (Jasper van Dijk) en de VVD (Bolkestein, Dijkstal, Zalm en Hirschi Ali) zijn er genoeg pleitten geweest voor het afschaffen van bijzonder onderwijs. En dan heb ik het niet over opiniemakers etc.
Als het land echt te klein zo worden indien je zo'n pamflet schrijft, dan zou Nederland nu de grootte van een postzegel hebben...
Ik probeerde een keertje de extreme (maar daardoor vaak bruikbaardere) voorbeeld te vermijden, had ik niet moeten doen. Probleem is natuurlijk dat je het pleiten voor afschaffing moeilijk in de praktijk kunt brengen tot je in de positie bent dat je daadwerkelijk de wet aan kunt passen, waardoor het hele probleem van tegen de wet handelen omzeilt wordt.
Nu neem ik in mijn pamflet op dat Wilders-aanhangers als staatsgevaarlijk gedeporteerd moeten worden. Ik mag het vinden, ik mag het beweren, ik mag het uitdragen. Ik moet dan wel oppassen dat ik mensen niet aanspoor om het in de praktijk te brengen, en hoe genuanceerd ik het ook verwoord, ik zal de beschuldiging van demonisatie kunnen verwachten, maar er is in principe weinig in te brengen tegen mijn recht om het te vinden.
Als ik nu op basis van dat pamflet ook daadwerkelijk Wilders-aanhangers in een busje prop en in Verweggistan ga droppen, denk ik dat ik zelfs van de SGP geen sympathie hoef te verwachten, ondanks het feit dat ik me, net als zij, baseer op een tekst.
Nee, je mag het niet doen. Als je geweten zo hard knaagt dat je het toch wilt doen zul je in ieder geval bereid moeten zijn de consequenties te dragen. Ik kan het jammer vinden dat je dan de bak indraait, maar het is volkomen terecht als de wet dat voorschrijft. Het laat ook onverlet dat ik grote bewondering heb voor mensen die in gevallen waar ik zelf achter sta toch de wet breken.Als jouw geweten zegt dat je (in een land waar geen euthanasieregeling is) recht hebt om iemand uit zijn lijden te verlossen (wat dus in dat land moord is) mag je dat dan niet doen?
De manier waarop er in Nederland met deze kwestie is omgegaan vindt ik wel een mooi voorbeeld van hoe je, als er genoeg mensen zijn die inderdaad die consequenties aanvaarden, wel kunt komen tot een wetswijziging die gedreven wordt buiten de politieke partijen om (jarenlang werden artsen die ethenasie pleegde wel strafrechtelijk vervolgd, maar ze werden niet gestraft als ze aantoonbaar zorgvuldig hadden gehandeld. De uiteindelijke wetswijziging maakte niet opeens euthenasie mogelijk, maar maakte vooral een einde aan een praktijksituatie die als vaag en risicovol werd ervaren).
Die aanvulling is essentieel. Ze gillen nu al als speenvarkens, terwijl er inderdaad nog helemaal geen veroordeling van de partij ligt, maar als mij verteld wordt dat ik jou iets niet mag toestaan impliceert dat natuurlijk wel degelijk dat jij iets doet dat niet mag.Daarnaast heeft de SGP de wet tot op heden niet gebroken. Of beter gezegd: de SGP is tot op heden niet veroordeeld voor het breken van de wet.
Daarom zou het wel eens interessant zijn om dat door iemand te laten beoordelen die er meer verstand van heeft (of zou moeten hebben) dan jij en ik. Zeker in het licht van het feit dat de staat nu op zijn vingers getikt is wegens het toestaan van de werkwijze van de SGP, lijkt het er toch op dat geimpliceerd wordt dat ook die werkwijze zelf niet door de beugel kan.Zover ik kan oordelen, breekt de SGP ook de kieswet niet.
Wellicht biedt inderdaad de huidige wetgeving een loophole waardoor het kan, maar dan is het dus nu aan de staat om die wetgeving aan te passen in antwoord op de huidige uitspraak.
Omdat onderscheid niet per definitie verboden is, en omdat lidmaatschap van een vereniging wel degelijk mag gebeuren op basis van normaliter discriminatoire kenmerken.Bijna elk politieke vereniging heeft discriminerende statuten. Toch staan we dat met zijn allen toe.
Daar heb ik nog weinig voorbeelden van gezien, anders.En toch doet bijna elke politieke vereniging het.
Dat je niet veroordeeld bent wil nog niet zeggen dat het mag. Ik ben ook nog nooit veroordeeld voor moord of diefstalIk zou op dit moment niet durven zeggen dat ze het niet mogen verankeren in de regels. Ze zijn hiervoor niet veroordeeld tot op heden.
Ik ook. Ik vermoed dat ze, gezien de uitspraak, wel degelijk actie zullen moeten ondernemen, en gezien die uitspraak van de Raad van State lijkt het er inderdaad op dat een wetszijziging daarvoor misschien wel noodzakelijk is. Dat dat het nodige stof zal doen opwaaien is inderdaad te verwachten, maar ik kijk nu al uit naar de brede maatschappelijke discussie die dan zal ontstaan. Als een wetswijziging betekent dat sommige andere partijen ook hun statuten moeten veranderen is het meteen een mooie lakmoesproef voor de flexiblititeit van die partijen. Ik ben benieuwd of aan PvdA of SP gaat roepen dat hun bestaanrecht in het gedrang komt als ze hun statuten moeten wijzigen. Zoals al genoemd, de CU ging er in ieder geval een stuk pragmatischer mee om.Voorlopig hoeven ze niks te veranderen. De staat is op dit moment aan zet. De staat kan de subsidie niet stopzetten zonder een veroordeling van de SGP wegens discriminatie. En de kans dat de SGP wordt veroordeeld is niet enorm groot met de uitspraak van de Raad van Staten (eerdere uitspraak over subsidiering van de SGP). Ze kunnen niet zomaar de wet op politieke vereniging veranderen zonder zich andere problemen op de hals te halen. Om de SGP te verbieden hebben ze ook al geen grond. Ik ben dus erg benieuwd naar wat de Staat gaat doen.
Ik hoop voor ze dat het om een pricipekwestie gaat, want als ze voor iets niet-principieels zo'n ophef maken ben ik bang dat ze letterlijk een oorlog ontketenen als er wel een principe ter discussie gesteld wordtDat moet je niet aan mij vragen
(al heb ik een vermoeden dat als je het de SGP vraagt, ze zullen antwoorden dat het om een principe kwestie gaat).
Men (de SGP) is bang voor precedent werking. Al zou de regel uit de statuten weg zijn:Dido schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 23:08:
[...]
Kan iemand me eindelijk eens uitleggen wat het probleem nou is om dat regeltje uit de statuten te halen als er kennelijk toch geen SGP-vrouw op de lijst wil? Dan maakt het toch geen ruk uit of je ze het recht geeft of niet?
1. het is de vraag of de rechter daar tevreden over is.
2. de publieke opinie lijkt dit als opstap te zien, om ook maar direct artikel 23 aan te passen.
Ik kan me dat gevoel/angst voor precedent werking prima begrijpen.
@CatharineBE: je reactie biedt meerwaarde. Een genuanceerde uitleg, met een hoop informatie, bedankt.
@Dido: het gegil van de SGP als speenvarkens is wel te begrijpen als je de tegenstrijdigheden ziet in wat de beide rechters uitgesproken hebben, en de onduidelijkheid welke maatregelen de staat werkelijk heeft. Daarom is het niet onlogisch dat er ophef gemaakt wordt over een 'politieke' uitspraak van de rechtbank.
[ Voor 24% gewijzigd door kdekker op 19-04-2010 09:28 ]
Dat is het glijdende schaal drogargument. Als w dat doortrekken kunnen we inderdaad beter de SGP verbieden, want elke dag dat je partijen blijft toestaan die andermans vrijheden willen afpakken en de theocratiedictatuur in willen voeren, is een stap dichterbij naar die zwaar repressieve maatschappij. Dan liever een repressieve splinterpartij verbieden dan hun ideologie de maatschappij langzaam zien vergiftigen.kdekker schreef op maandag 19 april 2010 @ 09:14:
Men (de SGP) is bang voor precedent werking. Al zou de regel uit de statuten weg zijn:
1. het is de vraag of de rechter daar tevreden over is.
2. de publieke opinie lijkt dit als opstap te zien, om ook maar direct artikel 23 aan te passen.
Ik kan me dat gevoel/angst voor precedent werking prima begrijpen.
De SGP zou ook de zelfgeplaatste plaat kunnen demonteren en kunnen inzien dat een beroep op de bijbel ze geen uitzonderingssituatie geeft, en een zelfonderzoek doen waar ze zich nog meer moeten aanpassen om positief te kunnen bijdragen aan de maatschappij waar ze van profiteren.
Ik denk trouwens dat de maatschappij meer last zal hebben van precedentwerking als er niets aan de SGP wordt gedaan. Elke religieuze splintergroepering kan zich dan verschuilen achter zelfverkozen heilige boeken en selectieve interpretaties. Geen aantrekkelijk vooruitzicht.
Wat is er drogreden aan glijdende schaal? De hele discussie over euthenasie is amper afgerond, c.q. de beloofde evaluatie is er nooit geweest, en men praat al over de pil van Drion. Voornoemde noem ik als voorbeeld, en is niet de bedoeling daar op verder te gaan. Dat er een glijdende schaal is, en de SGP daar bang voor is, is daarom geen drogargument.gambieter schreef op maandag 19 april 2010 @ 10:19:
[...]
Dat is het glijdende schaal drogargument. Als w dat doortrekken kunnen we inderdaad beter de SGP verbieden, want elke dag dat je partijen blijft toestaan die andermans vrijheden willen afpakken en de theocratiedictatuur in willen voeren, is een stap dichterbij naar die zwaar repressieve maatschappij. Dan liever een repressieve splinterpartij verbieden dan hun ideologie de maatschappij langzaam zien vergiftigen.
Sorry, bovenstaande begrijp ik niet. Wat bedoel je nu te zeggen en welke relatie ligt er met mijn reactie/deze discussie?De SGP zou ook de zelfgeplaatste plaat kunnen demonteren en kunnen inzien dat een beroep op de bijbel ze geen uitzonderingssituatie geeft, en een zelfonderzoek doen waar ze zich nog meer moeten aanpassen om positief te kunnen bijdragen aan de maatschappij waar ze van profiteren.
Verduidelijk dit eens? De SGP is er al 100 jaar of zo. Waar ben je bang voor? En de SGP is hier ook niet uniek in. Iedere partij heeft zijn ideologie, al dan niet uit een heilig boek. Het hebben van een heilig boek maakt dat de ideologie nog een beetje verifieerbaar is (zonder dat je er achter staat). De ideologie van (bijv)D66 is veel gevaarlijker, want die veranderd met de richting van de wind.Ik denk trouwens dat de maatschappij meer last zal hebben van precedentwerking als er niets aan de SGP wordt gedaan. Elke religieuze splintergroepering kan zich dan verschuilen achter zelfverkozen heilige boeken en selectieve interpretaties. Geen aantrekkelijk vooruitzicht.
Mijn andere punten over het vreemd zijn van het oordeel over de Hoge Raad herhaal ik niet opnieuw. Ik zag wel dat ook bijv. in Elsevier/Trouw/Volkskrant tamelijk kritisch op het oordeel gereageerd wordt. Dan zijn nu niet bepaald pro-SGP bladen, maar die zien kennelijk ook bezwaren.
Het probleem is dat de SGP er op tegen is en dit ook wil uitstralen in hun eigen principes.Dido schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 23:08:
Kan iemand me eindelijk eens uitleggen wat het probleem nou is om dat regeltje uit de statuten te halen als er kennelijk toch geen SGP-vrouw op de lijst wil? Dan maakt het toch geen ruk uit of je ze het recht geeft of niet?
Nee, de enige verklaring waarom de SGP-heren dat regeltje niet weg willen halen is omdat ze als de dood zijn dat er wel vrouwen op de lijst willen. Maar hypocriet als ze zijn geven ze dat niet toe en doen ze alsof ze vermoord worden als ze een regeltje dat volgens eigen zeggen geen praktisch nut heeft (zonder het regeltje vernadert er immers niet, een SGP-vrouw wil toch niet op de lijst) moeten schrappen.
Stel dat er in Nederland nooit te hard zou worden gereden, dan schaffen we de snelheids limiet niet af, die blijft van kracht.
Stel dat er op het werk nooi porno zou worden gekeken, toch blijft de regel bestaan dat je geen porno op het werk mag kijken en je geeft je werknemer niet het recht om het wel te doen.
Ik denk dat er wel een hoop vrouwen zijn die het niet uitmaakt of de SGP dit wel of niet toestaat maar gewoon de regels accepteerd, en ik denk dat een SGP stemmer (vrouw) inderdaad niet op de lijst zou willen komen om de simpele reden dat je dan niet op de SGP gaat stemmen als je als vrouw op een lijst wil.
Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info
Ik zeg alleen hoe ik denk waarom de SGP dit punt wil vast blijven houden.Grijze Vos schreef op maandag 19 april 2010 @ 13:24:
Stel dat vrouwen nooit gediscrimineerd worden, dan vernieten we het vrouwenverdrag ook niet...
Veel SGP stemmers zijn ook tegen het vrouwen standpunt, maar willen dit niet van buitenaf opgelegd krijgen, Als het de volgende keer begint waarom er geen homosexuelen op de lijst mogen wat dan? . Denk aan b.v. de aanvallen op het Reformatorisch onderwijs hun aannamebeleid van de leerlingen en hun aanstelbeleid van de leerkrachten is liberaal nederland een doorn in het oog.
Christelijke verpleegtehuizen/Hospice's die als ze geen euthanasie willen aanbieden geen subsidie meer krijgen enz enz.
Dit is geen doemscenario maar na de uitspraak van gisteren zeer realistisch op korte termijn in ons "vrije" Nederland.
Reactie die ik kreeg over een SGP vrouw:
SGP-vrouw wil geen seculiere barmhartigheid
Als SGP-vrouwen moeten wij ons, ten onrechte, gedragen zoals de seculiere meerderheid wenst.
De uitspraak van de Hoge Raad is het voorlopige slotakkoord van de feministische krijgsmars tegen de SGP. Net als het gerechtshof in 2007 schaart ’s lands hoogste rechtsorgaan zich achter de feministen, onder leiding van het Clara Wichmannfonds, die van mening zijn dat de Staat te weinig doet om de ’discriminatie’ van vrouwen binnen de SGP tegen te gaan. Een overwinning voor hen, maar een aderlating voor de democratische rechtstaat.
De kracht van de democratie is dat de rechten van minderheden worden gewaarborgd. Iedereen die een bepaalde mening is toegedaan, is vrij om deze te uiten en zich met gelijkgezinden te verenigen. Pluriformiteit, tolerantie en multiculturaliteit vormen samen de Heilige Graal van de dienaars van de Kroon en de regering laat dan ook geen mogelijkheid onbenut dit te propageren. De praktijk is echter anders.
De meerderheidscultuur die in Nederland is ontstaan – een blanke, progressieve, seculiere meerderheid – dicteert aan minderheden wat ze moeten denken en hoe ze zich moeten gedragen. Dit gaat ten koste van groeperingen die juist, om het met de woorden van de Raad van State over de SGP te zeggen, ’een verrijking en geen belemmering’ vormen voor de pluriforme samenleving die Nederland is.
In haar oordeel heeft de Hoge Raad de klassieke vrijheden van godsdienst, meningsuiting en vereniging enerzijds, en het verbod op discriminatie anderzijds, tegen elkaar afgewogen. De rechter liet, triest als het is, het gelijkheidsideaal prevaleren boven aloude verworvenheden. Wie garandeert ons dat ook in andere situaties de klassieke grondrechten niet op de tocht komen te staan? Moeten straks scholen, verenigingen en kerken er ook aan geloven?
Overigens meten de gelijkheidsstrijders met verschillende maten. Bij christenen zijn de seculiere fundamentalisten er als de kippen bij, maar bij moslims wordt graag een oogje toegeknepen. In de achterliggende jaren waren het linkse partijen die, vol begrip, gescheiden zwemuurtjes en gescheiden loketten voor mannen en vrouwen faciliteerden.
Maar wat ons vooral stoort, is dat onder het mom van compassie voor ’de onderdrukte SGP-vrouw’ onze zelfredzaamheid in twijfel getrokken wordt. Vrouwen hebben altijd een belangrijke rol gespeeld binnen de SGP. En als wij als SGP-vrouwen meer invloed willen hebben, zijn we mans genoeg dat zelf te bepleiten. Daarnaast is er altijd nog ruimte om zelf een partij op te richten.
Wij zijn twee zelfbewuste en maatschappelijk actieve jonge vrouwen die het Clara Wichmannfonds niet nodig hebben om bevrijd te worden van de ons toegedichte ’onderdrukking’. En is het Clara Wichmannfonds nu werkelijk begaan met ons lot? Of is dit niets meer dan de zoveelste versluierde aanval van de seculiere djihad? Deze seculiere barmhartigheid is een schijnbarmhartigheid.
Want wees eerlijk: is er voor SGP-vrouwen ooit een fonds opgericht of subsidie uitgetrokken om ons maatschappelijk vooruit te helpen? Waarom wel de bestraffende aandacht, maar als wij dan een minderheid in een beklagenswaardige situatie zijn, niet de positieve stimulans die bijvoorbeeld allochtone vrouwen wel krijgen? Ons maatschappelijk succes hebben we geheel en al te danken aan onze eigen inspanningen, en niet te vergeten die van onze vaders én moeders.
Mochten de feministen uit hun overwinningsroes zijn ontwaakt en niks meer omhanden hebben, dan zouden ze hun aandacht kunnen richten op vrouwen in Nederland die écht onderdrukt worden. In hun haast de SGP in hun strik te vangen, hebben ze bij het lezen van het VN-Vrouwenverdrag waarschijnlijk over artikel 6 heen gelezen. Horen we feministen ooit over de Wallen of over alle vrouwen die tegen hun zin de arbeidsmarkt worden opgejaagd?
Als er één partij is die hiertegen in het verweer komt, is het de SGP wel. Mede daarom is wat ons betreft de SGP de meest vrouwvriendelijke partij van Nederland.
Volgens mij kan de SGP vrouw alles binnen de SGP behalve een politiek of kerkelijk ambt vervullen dus ja de mening is daar ook van belang.Brons schreef op maandag 19 april 2010 @ 13:47:
Waarom is de mening van SGP-vrouwen van belang?
[ Voor 7% gewijzigd door Ora et Labora op 19-04-2010 13:53 ]
http://ad.nl/ad/nl/2361/A...lk-is-straf-van-God.dhtmlROTTERDAM - De christelijke beweging Nederland Pro Deo (NPD) zegt dat de chaos in het luchtverkeer door een aswolk een 'rode kaart van God' is. De vereniging waarschuwt voor grote natuurrampen omdat de tien geboden niet meer worden nageleefd, zo schrijft Trouw.
Bewijs maar dat het niet zo is he.
Hoe durft die beweging dit te claimen? Het is aangebrande pasta van het FSM.Modus47 schreef op maandag 19 april 2010 @ 18:00:
http://ad.nl/ad/nl/2361/A...lk-is-straf-van-God.dhtml
Bewijs maar dat het niet zo is he..
Om het FSM te eren moeten we die groepering maar eens aanbakken tot een beetje as.
Een kort verslag is hier te vinden.kdekker schreef op maandag 12 april 2010 @ 09:29:
Andere vraag: in een hele hoop posts terug wordt gerefereerd naar de meeting van prof. Philipse en dr(s?) van den Brink op 15 april. Post iemand zijn bevindingen? Ik ga zelf niet, maar ben wel benieuwd.
Aanrechtsubsidie is nog niet voldoende, mensen met kinderen en een duobaan moeten ook maar extra gestraft worden!SGP:mes in kinderopvang en omroep
De SGP vindt dat de subsidies voor kinderopvang en de publieke omroep fors omlaag kunnen. In totaal wil de SGP de komende kabinetsperiode 18 miljard euro bezuinigen, staat in het programma voor de Tweede Kamerverkiezingen.
De publieke omroep moet volgens de SGP nog maar één televisiezender en twee radiozenders in de lucht houden. Verder moeten de cultuursubsidies 20 procent omlaag, waardoor kaartjes voor theater, concerten en musea duurder worden.
De SGP denkt het meeste geld te kunnen bezuinigen door de overheid efficiënter te laten werken. Ook wil de SGP minder geld afdragen aan Brussel.
(waarbij het fiscale voordeel dat men nu heeft vervalt, dat overigens terecht is, daardoor wordt er meer gewerkt, is de ATV overbodig en wordt dus per saldo ook meer de schatkist gespekt))
En dan ook nog bezuinigen op het Grote Kwaad, de TV.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Ik weet het beter: kerkbezoek gaat belast worden. Je gaat tenslotte naar een voorstelling van historische cultuur toeRamzzz schreef op maandag 19 april 2010 @ 18:31:
Aanrechtsubsidie is nog niet voldoende, mensen met kinderen en een duobaan moeten ook maar extra gestraft worden!
(waarbij het fiscale voordeel dat men nu heeft vervalt, dat overigens terecht is, daardoor wordt er meer gewerkt, is de ATV overbodig en wordt dus per saldo ook meer de schatkist gespekt))
En dan ook nog bezuinigen op het Grote Kwaad, de TV.

Wel een hele schrale cultuur, na de beeldenstorm. Dit is kennelijk een echo van de vorige...gambieter schreef op maandag 19 april 2010 @ 18:45:
[...]
Ik weet het beter: kerkbezoek gaat belast worden. Je gaat tenslotte naar een voorstelling van historische cultuur toe
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
hmmm, dan moet het toch juist gesubsidieerd worden...?gambieter schreef op maandag 19 april 2010 @ 18:45:
[...]
Ik weet het beter: kerkbezoek gaat belast worden. Je gaat tenslotte naar een voorstelling van historische cultuur toe
Waarom? Het is een massa-product, vergelijkbaar met Nederlandstalige "muziek"UltraR-pc schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 14:40:
hmmm, dan moet het toch juist gesubsidieerd worden...?

Ik las net dit stukje op de BBC News website, over de Britse verkiezingen (waar je dus geen aparte religieuze partijen hebt):
Oftewel: net als de SGP ze willen de volledige vrijheid om zelf te weten wat ze doen, en zich achter de religie te kunnen verschuilen. Andersom willen ze die vrijheid niet aan anderen gunnen, of het nu om euthanasie, abortus, godslastering, discriminatie etc gaat: niemand mag tegen hun religie ingaan.The declaration goes on: "We call upon all those in UK positions of leadership, responsibility and influence to pledge to respect, uphold and protect the right of Christians to hold these beliefs and to act according to Christian conscience."
Misschien verduidelijkt dat de antipathie voor partijen als de CU of SGP, en de angst dat die partijen met hun repressieve en eenzijdige visie ooit enige macht krijgen? Of zullen ze nooit inzien wat de antipathie veroorzaakt?
Gezien dit topic al ruim 4500 reacties heeft, en het daardoor lastiger word te zoeken en te beheren, hebben we (nou ja, eigenlijk DeX; bedankt hiervoor!) deel 2 aangemaakt. Hierin hebben we gelijk wat guidelines kunnen voorschrijven, zodat we progressief kunnen blijven discussieren.
Graag hier voortzetten dus:
Zin en onzin van religie - Deel 2
Uiteraard mag je je laatste posts nog een keer plaatsen, als dat nodig is.