Dan speelt niet de motivatie an sich mee, maar het ontbreken van essentiele informatie. Want de oorzaken voor het ontbreken van essentiele informatie kan divers zijn: onkunde, onbekendheid met die informatie, zelf die informatie als onbelangrijk inschatten, wens om te simplificeren (voor welke reden dan ook), tijdsgebrek, misleiding etc.
Dido schreef op woensdag 07 april 2010 @ 19:03:Als je stelt A en B zijn een C, en je definieert C zo dat dat waar is, is er weinig op tegen. Wat de ervaring echter leert is dat C helemaal niet zo gedefinieert wordt, maar dat voor C een definitie wordt gehanteert die vooral voor A of B van toepassing is.
En als je een ideologie definieert als een samenhangend geheel van onaantoonbare, irrationele en arbitraire ideeen en grondslagen, dan gaat uiteraard de stelling "wetenschap is, net als religie, een ideologie" totaal niet meer op.
Er zijn echter drie problemen met jouw definitie. De eerste is dat het geen algemene definitie is van ideologie. De tweede is, dat zelfs met jouw persoonlijke definitie die stelling vanuit de wetenschapfilosofie te verdedigen is.
Meer en meer wetenschapfilosofen hebben het idee losgelaten dat wetenschap een rationele activiteit is, waarbij men speciale methodes hanteert. Feyerabend is daar de meest extreme in maar ondertussen ben ik meer namen tegen gekomen*. Zelfs de wetenschapfilosofen die zich verzetten tegen het sceptisme van Feyerabend over pogingen om wetenschap te rationaliseren, geven aan dat genoeg twijfels van Feyerabend en wetenschapfilosofen die schrijven vanuit een sociologische of postmodern perspectief, steekhoudend zijn.
Het derde probleem is meer fundamenteel van aard. Een ideologie gaat altijd over ideeën (gedachtes en opvattingen). Nou heb je al gedachtes en opvattingen nodig over gedachtes en opvattingen om te bepalen welke gedachtes en opvatting onaantoonbaar, irrationeel en arbitrair zijn. Waardoor jouw definitie eigenlijk wordt: een ideologie is een samenhangend geheel van ideeen en grondslagen die door een andere samenhangend geheel van ideeen en grondslagen over wat aantoonbaar, rationeel en niet willekeurig als onaantoonbaar, irrationeel en arbitrair worden beoordeeld.
*Mijn stelling dat er nauwelijks zelfreflectie lijkt te zijn, trek ik dan ook bij deze in. Het moet meer worden iets in de geest dat de zelfreflectie die er bestaat vanuit de wetenschap nauwelijks bekendheid lijkt te genieten.Dido schreef op woensdag 07 april 2010 @ 19:03: Een wandelstok is net als een vliegtuig een vervoermiddel (waarbij ik vervoermiddel definieer als iets dat gebruikt kan worden door iemand die zich verplaatst. Ik heb dan echter geen enkele
relevante overeenkomst tussen de wandelstok en het vliegtuig aangeduid.
Met jouw definitie van vervoermiddel, is een wandelstok een vervoermiddel. Echter als je de algemene definitie voor vervoermiddel gebruikt (
Wikipedia: Vervoermiddel) , dan valt een wandelstok niet onder een vervoermiddel. Een fiets, hondenkar, paard, metro, vliegtuig wel. Vind jij nou dat al die vervoermiddelen gelijkwaardig en vergelijkbaar zijn omdat ze onder dezelfde definitie van vervoermiddel vallen? En zijn al die vervoersmiddelen inwisselbaar als je van plan bent om naar de VS te gaan?
Waar deze discussie ondertussen op begint te lijken is op een discussie van een voetbalfan die zegt dat of basketball of voetbal geen sport kan zijn omdat ze niet beiden een doel gebruiken en de spelregels echt verschillend zijn.
Die voetbalfan lijkt maar niet te beseffen dat zeggen dat voetbal een sport is, er niet voorzorgt dat voetbal opeens slechter of beter wordt. Of dat zeggen dat basketbal een sport is er niet voor zorgt dat voetbal opeens beter of slechter is. Het maak voor beiden niks uit als de andere activiteit ook een sport wordt genoemd. Het verandert de spelregels van voetbal niet als basketbal een sport wordt genoemd. Noch worden de spelregels van voetbal anders als je voetbal een sport noem. Voetbal blijft voetbal.
Verwijderd schreef op donderdag 08 april 2010 @ 22:10:
[...]Gek he, dat iemand die gelooft in god denkt dat zonder religie god nog steeds zou bestaan. Dat is echter niet waar. Zonder religie geen abrahamische god, zoals hij hem bedoelt. Misschien zou er wel
een god kunnen bestaan, maar de kans dat er een die zo expliciteit geduid kan worden als zijn religie doet bestaat, is zo onwaarschijnlijk klein dat je hem kan verwaarlozen.
Maar volg nu de redenering eens: religie zegt dat god bestaat. Vervolgens zegt religie dat god de bron van moraliteit is. Waar ligt dan het monopolie op moraliteit? Bij god? Ja, dat zegt
religie maar zonder religie zou die moraliteit niet bij god belegd zijn, dus zit je vast in een cirkel waar religie zo graag van gebruik maakt.
Het ging om zijn redenering. Niet om de jouwe. Het ging erom of volgens zijn redenering religie de monopolie op moraliteit heeft. In zijn redenering is dat niet zo. Zijn redenering heeft geen religie nodig, gebruikt het ook niet en maakt het zelfs overbodig.
Dat jij vindt dat een godsbewijs (want daar gaat het hier om) religie wel nodig zou moeten hebben, doet er niet toe. En is ook niet waar.
[...]Dat werkt alleen als die kaders zodanig gesteld zijn dat die de ruimte geven aan zulke excessen, en kan je dan je ogen sluiten voor het feit dat de realiteit laat zien dat religie (als een bron voor onbetwistbare waarheid zonder bewijs) daar wel degelijk een monopolie op heeft?
Ik kan zonder probleem mijn ogen sluiten voor
jouw mening aangezien de sociale psychologie en de geschiedenis voornamelijk een andere richting op wijst.
[...][...]en nee, daaronder versta ik niet een quote van een filosoof die start met een premisse die zo overduidelijk onwaar [...]
[knip – samenvoeging van twee quotes omdat ik anders in herhaling val]
Dat hoeft ook niet, omdat Feyerabend niet beargumenteert waarom het een ideologie is, hij poneert het. Laat het bewijs maar van hem komen (tough chance by now) dat het zo is; 'burden of proof', zogezegd.
Voor het geval dat het je ontschoten is, het was enkel
een stuk uit
zijn laatste hoofdstuk. Meestal zitten in een laatste hoofdstuk voormanelijk conclusies aan de hand van het voorafgaande.
Overigens vraag ik me wel af, waarom als Feyerabend zo overduidelijk onwaar is, hij met zijn boek zo'n grote invloed heeft gehad op de moderne wetenschapfilosofie en de sociologie van wetenschappelijke kennis. Er zijn twee mogelijkheden: wetenschapfilosofen en sociologen zijn idioten of wellicht zit er meer in zijn verhaal dan jij denkt/ziet.
[...]Absoluut niet. Ik zeg namelijk dat wetenschap wel degelijk bewust is van de beperkingen, en dat het enige bestaansrecht van wetenschap als een waarheidszoekende methode is dat het goed functioneert. Zou er iets beters zijn, dan zou het vervangen worden. En natuurlijk is alleen het beste aanvaardbaar! Waarom zou je een systeem vervangen door iets wat 'ook wel goed is, maar net iets minder goed'? Dan moet je toch echt wel met een hele goede reden komen.
Je reageerde op de volgende quote van Feyerabend “ Een wetenschap die blijft beweren dat zij beschikt over de enige juiste methode en de enige aanvaardbare resultaten, is een ideologie.”
En nog steeds zeg je hetzelfde als Feyerabend. Aangezien wetenschap niet is vervangen, beschikt wetenschap volgens jouw redenering dus (op dit moment) over de enige juiste (of om in jouw woorden te blijven de beste) methode en de enige aanvaardbare resultaten.
Behalve zijn stelligheid, is er weinig verschil in jullie beide uitspraken. Of zou je zeggen dat er naast de wetenschap andere methodes zijn die even goed zijn en waardoor je komt tot resultaten die even aanvaardbaar zijn en dat dat kan vanuit wetenschappelijk oogpunt?
Overigens is het feit dat het goed functioneert, geen argument om het minder een ideologie te maken. Er zijn genoeg ideologieën die (tijdelijk?) goed functioneren (bijv. de vrije markt ideologie en de gelijkheidsideologie).
[...]Ik ben erg persoonlijk ja, dat vind ik persoonlijk ook een onderdeel van mijn persoonlijkheid.

En ja, ik zou je een stapel namen kunnen geven, maar wat ik probeer te triggeren is een kritische gedachte van
jezelf, zonder inspiratie van een filosoof.
Iemand anders wees je er al op dat je veel aannames maakt. Ook hier. Ik heb een kritische gedachte, denk ervoor na, ga op zoek naar litteratuur die het onderschrijft of die juist het tegendeel zegt om mijn horizon te verbreden als ik merk dat ik tegen de limiten van mijn gedachten aanloop.
Ik ben van mening dat je je eigen mening toetst aan en laat botsen met de meningen van anderen om zo tot een nieuwe/verfijnder mening te komen. Op de een of andere manier heb ik de illusie dat je van anderen kan leren.
Daarnaast heb ik begrepen dat een onderdeel van GoT is dat je je mening onderbouwd. Dat kan je doen met kranteartikelen, onderzoeken, wikipediapagina's en als het om filosofische getinte vragen gaat met filosofen.
[...]Maar gaat het niet juist om het conflictpunt tussen religieuze en wetenschappelijke indoctrinatie? Als je goed religieus geindoctrineerd bent, dan zeg je toch juist dat wetenschap niet de enige juiste methode voor waarheidsvinding levert, maar dat het ook prima is om gewoon blindelings te geloven? Je kan toch niet geindoctrineerd zijn met beide conflicterende opinies en ze beiden accepteren (als je niet ontzettend dom bent tenminste)?
Je maakt verschillende aannames. Dat mensen geen tegenstrijdige informatie in zich kunnen hebben. Dat is onjuist. Dat gelovige blindelings geloven. Ook niet juist. Dat enkel domme mensen tegenstrijdige informatie in zich hebben. Ook niet juist. Dat geloven en wetenschap over hetzelfde gaan. Ook niet juist.
Geloven dat God de wereld geschapen heeft en dat de evolutietheorie klopt, is an sich geen probleem (een franse dichter, volgens mij Victor Hugo, heeft het zelfs in dichtvorm gegoten) . Geloven dat God de wereld in 7 dagen geschapen heeft en dat de wereld is ontstaan door een big bang, lijkt mij al een stuk problematischer. Geloven dat God bestaat, maar de wereld niet heeft geschapen en de evolutietheorie klopt, is ook geen probleem. Geloven dat wetenschap over de meeste terreinen de juiste en correcte weg is om aan waarheidsbevinding te doen en dat God bestaat en de wereld in 7 dagen heeft geschapen, is ook geen probleem.
En wat mij betreft is het toppunt van beide indoctrinaties om te proberen via wetenschappelijke weg het bestaan van God te bewijzen.
[...]Nee, ik zeg niet dat je enkel dingen mag schrijven waar je helemaal uit bent. Ik zeg dat je door een standpunt als vraagteken te poneren niet kan wegkomen met dat standpunt. Want je vervolgt de discussie wel in de aanname dat dat vraagteken een uitroepteken is -
behalve als je het vraagteken weer nodig hebt, want dan kan je je weer verschuilen achter het punt dat je het nog helemaal niet zeker wist.
Het is geen standpunt als vraagteken. Het was een stukje informatie. Het is informatie die ik leuk vind en waar ik interesse in heb (anders had ik het boek niet besteld en was ik niet van plan om het te gaan lezen) maar waar ik nog geen vastomlijnde mening over heb (wat mij betreft zou het kunnen kloppen, niet kloppen en – wat ik vermoed dat het zal zijn – gedeeltelijk kloppen).
Op dat stukje informatie komen meningen waarover ik in discussie ga en vragen die ik probeer te beantwoorden. Maar dat proces (van discussieren en vragen beantwoorden) zegt niet dat er een standpunt van mijn kant al klaar ligt over Feyerabend en alles wat hij schrijft. Ik probeer in het algemeen mijn mening op zoveel mogelijk en diverse informatie en feiten te baseren.