Moederbord-op-de-groei (voor zware foto- en videobewerking) Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 17.696 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Je zoekt dus naar een moederbord waar je in de toekomst aan kan upgraden?
Je kan natuurlijk wachten op de nieuwe generatie 7500 serie moederborden van intel.
Maar ik raad zelf het asus z8na-d6(c) moederbord aan (goedkoop voor dual 1366 veel uitbreid mogelijkheden)
Je kan gewoon nu een goedkope quad core xeon van 200 euro erop prikken en later als de prijzen van de hoog geklokte 6 coreres dalen er 2 van zulke op priken.
Ook kan je starten met 1 bankje 4/8/16 gb geheugen en later per proc 24/48 gb prikken.
De pci-e 2 x16 interface word pas in 2013 vervangen dus daar kan je ook nog op vooruit.
Je kan starten met 1 1tb hd kost rond de 50 euro en later als de prijzen wat dallen upgraden naar bijv 4 x snele 3 tb schijven.
Later zou je deze schijven nog in raid kunnen zeten raid0 of raid5 lijken me dan het best raid5 is veiliger.
raid 0 geeft je ongeloofelijke snelheid 4 x 120mb dus pieksnelheid van 480mb/s
Van een videokaart kan ik je niet ech adviseren ik weet niet of je nvidia of ati wil.
Maar voor nu is de 5870 een krachtige niet al te dure kaart.
Later kan er eventueel geupgrade worden naar 595gtx (is nog niet uit maar is gewoon 2 x 580 op een pcb gepropt)
Geheugen veel is niet altijd beter in dit geval het is het best om snelheid van rond de 1333mhz te zoeken en timings van 8 of lager(registered en bufferd moet je zelf weten)
De voeding ik raad een cooler master silent pro 600w aan (710 watt is hij eigenlijk voor maar de inhoud zou eigenlijk wel maximaal 850 watt kunnen halen Dat is natuurlijk alleen voor risk-takers :P)
Later mocht je tekort hebben kan je altijd nog een mileu sloper en energie rekening verhoger nemen.

Uiteraard kan je het ook anders doen.
Je zou ook evga's Super Record 2 bord kunnen nemen.
Helaas zou je dan de energie vretende 1200watt voeding moeten nemen.
Het voordeel is dan wel dat je zelf met goedkope laag geklokte cpu's van 2 ghz kan verhogen naar 4 ghz mit er genoeg koeling is.
Een ander nadeel is dat er maar een paar kasten zijn waar dit moederbord in past.

Ik raad je eigenlijk wel aan om te proberen om je spulen 2e hands te verkrijgen.
Om 2 redenen.
Reden 1 de meeste van deze spulen zijn extreem duur als je ze nieuw koopt.
Reden 2 hergebruik is beter dan maken omdat er zo weinig energie word gebruikt.

Hopen dat je er wat aan hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Dank je. Mooi begin van pagina 13. Toch leuk als een topic zo groot wordt dat het minder goed doenlijk is om alles door te lezen en dus ook te weten dat ik de bestelling al heb gedaan. Keuze en bestelling zijn al gedaan. Maar dit topic is groter dan ik, dus is het niet alleen van belang dat ik er wat aan heb. Het eerste double socket board dat je noemt is nou niet je dat. Dank je ook voor je Reden 2. Maar ik heb mijn hele leven tweedehands gekocht en wil nu één keer iets nieuws.

Voordat mijn vraag aan het eind van de vorige pagina ondersneeuwt zou ik die willen herhalen. Het geheugen wil ik testen met memtest86+ op een USB-stick. Als het mobo daarop opstart want mijn huidige computer heeft die optie niet in de bios. -Is dat voldoende? Kun je er na een geslaagde memtest86+ vanuit gaan dat de rest werkt?

Of is het van belang om ook de fdd-, pata-, sata-connectors, SDD's en RAID-opstellingen te testen? En bovenal, moet ik daarna het moederbord toch echt ook nog met Windows7 testen, omdat memtest86+ daar niet over gaat? Zul je zeggen: je schaft windows toch tegelijk aan? Dat wil ik even in het ongewisse laten, het gaat me even om het principe: kun je er na een geslaagde memtest vanuit gaan dat de rest ook in orde is?

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Denk je echt dat een recent moederbord niet van USB kan booten? Kijk eens in de manual, dan kom je er snel genoeg achter wat je bootopties zijn.
Waarom trouwens zo panisch over testen? Installeer die bak gewoon zoals je wil gaan gebruiken, dan km je er snel genoeg achter of het werkt zoals het moet.

En pagina 13.... we zitten net op pagina 2....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
druipgrot schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 03:32:
Voordat mijn vraag aan het eind van de vorige pagina ondersneeuwt zou ik die willen herhalen. Het geheugen wil ik testen met memtest86+ op een USB-stick. Als het mobo daarop opstart want mijn huidige computer heeft die optie niet in de bios. -Is dat voldoende? Kun je er na een geslaagde memtest86+ vanuit gaan dat de rest werkt?
Fijn dat je je spullen al bestelt hebt ik ben pas een maandje van quad amd naar dual quad xeon en zie echt veel verschil.(niet in opstart tijd want de bios laden kost 15/20 seconden XD)
Maar inderdaad tegenwoordig heeft bijna elk niet oem bord de mogelijkheid om op te starten van usb :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 11:05:
Denk je echt dat een recent moederbord niet van USB kan booten? Kijk eens in de manual, dan kom je er snel genoeg achter wat je bootopties zijn.
Waarom trouwens zo panisch over testen? Installeer die bak gewoon zoals je wil gaan gebruiken, dan km je er snel genoeg achter of het werkt zoals het moet.

En pagina 13.... we zitten net op pagina 2....
Je pagina-instelling is anders dan de mijne.. Dit gaat over het testen binnen de afkoelingsperiode, de periode dat je iets gemakkelijk RMA kunt doen. Ik heb al geanticipeerd op je antwoord: "Zul je zeggen: je schaft windows toch tegelijk aan? Dat wil ik even in het ongewisse laten, het gaat me even om het principe: kun je er na een geslaagde memtest vanuit gaan dat de rest ook in orde is?" En je gaat toch zeggen installeer die bak gewoon. Dan luister je niet naar de vraag.

Misschien beschouw ik op-de-groei wel als een start met alleen het bord, de cpu, de voeding en een usb-stick, misschien loopt de levering van de andere onderdelen slecht of heb ik ineens geen tijd meer om andere keuzes te maken, of erger: heb ik gister tot mijn grote schrik gezien dat ik geen geld meer heb, maar wil ik dat niet vertellen en stel ik dus de principiële vraag: Is het van belang om de test waarbij je kijkt of je het spul moet retourneren niet te beperken tot memtest86+, maar ook zoveel mogelijk andere dingen te testen? Dus ook de fdd-, pata-, sata-connectors, eventueel SDD's en RAID-opstellingen maar bovenal Windows7. Natuurlijk kan er altijd een gebrek aan het licht komen, maar ik vraag meer naar de kans dat dat gebeurt als memtest86+ goed is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
beste is om je systeem op stabiliteit te testen met bijv. linx met mem op all of prime95 blend. hierbij stress je cpu, geheugen en moederbord.. als dit 8u+ draait (prime) of 100 passes (linx) dan kun je gerust zeggen dat je systeem stabiel is..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als er iets stuk is dat niet met je geheugen te maken heeft dan zul je het past zien op het moment dat je dat gaat gebruiken. Memtest test echt je geluidschip niet, en doet ook echt niets met je videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
nedernakker schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 13:50:
beste is om je systeem op stabiliteit te testen met bijv. linx met mem op all of prime95 blend. hierbij stress je cpu, geheugen en moederbord.. als dit 8u+ draait (prime) of 100 passes (linx) dan kun je gerust zeggen dat je systeem stabiel is..
Dan ga je ervanuit dat ik meteen test of ik de CPU kan overklokken? Is dat aan te raden? Of is dit ook slim als algemene test om te kijken of je de spullen niet moet retourneren? Linx is IPC die op http://sourceforge.net/projects/linx/ wordt aangeboden?
Terw_Dan schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 15:37:
Als er iets stuk is dat niet met je geheugen te maken heeft dan zul je het past zien op het moment dat je dat gaat gebruiken. Memtest test echt je geluidschip niet, en doet ook echt niets met je videokaart.
Helder als water. Het geheugen ligt hier nog onuitgepakt. Kan ik pas testen als mijn mobo/proc/voeding arriveren. Als Afuture zich houdt aan de levertermijn lukt dat binnen de zeven dagen van de wet kopen op afstand. Laat ik me niet te veel door die termijn op de stuipen jagen? Als het niet goed is, is er altijd de garantie. Of is het voordeel van 'zonder opgaaf van redenen' retourneren dat je kunt kijken of het spul geschikt is voor het 'illegale' overklokken? (aangezien je niet met de reden aan kunt komen dat je er niet mee kunt overklokken)

Haute Compture
Het Moederbord-op-de-groeiconcept wordt echt heel letterlijk. Mijn absoluut favoriete behuizing heeft me opgehouden. Is EOL en ik ik ben de hele wereld over geweest voor winkels met voorraad, als het op de website stond was het er toch niet. (krijg het idee dat een nadeel van een window in de doofpot wordt gestopt) Mede daardoor ook niet toegekomen om CPU-heatsink te kiezen. De periode zonder behuizing wordt gewoon wat langer. Op zich ook goed om mijn sluimerende casemoddingdroom een kans te geven. De onderdelen dien ik op, op een mooie ronde tafel met een diameter van 1 meter. Als een groot bord met eten. De prachtige Seasonic voeding centraal, dan moederbord met processor en videokaart. Het hamsterrad op de achtergrond, bak erover en je hebt een terrarium-case-mod. Te zijner tijd een foto op de plek waar case mods horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

druipgrot schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 16:36:
Helder als water. Het geheugen ligt hier nog onuitgepakt. Kan ik pas testen als mijn mobo/proc/voeding arriveren. Als Afuture zich houdt aan de levertermijn lukt dat binnen de zeven dagen van de wet kopen op afstand. Laat ik me niet te veel door die termijn op de stuipen jagen? Als het niet goed is, is er altijd de garantie. Of is het voordeel van 'zonder opgaaf van redenen' retourneren dat je kunt kijken of het spul geschikt is voor het 'illegale' overklokken? (aangezien je niet met de reden aan kunt komen dat je er niet mee kunt overklokken)
Als je geheugen stuk is heb je natuurlijk de garantie. Als het niet compatible is kun je het binnen 8 dagen terugsturen (of om wat voor reden dan ook).

En sinds wanneer zou overclocken illegaal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

Ik voorspel nog een extra 10 Pagina's voordat het betreffende systeem up and running is.

- Wat is nu het probleem met je behuizing? Te klein voor heatsink? Niet op voorraad? Dan bestel je toch een andere.
- Wat is nu het probleem met geheugen en het testen van al die onderdelen? Bouw eerst dat systeem eens en ga daarna testen op stabiliteit enzo.

Met OC'en loop je op de zaken vooruit, zorg maar eerst eens dat je systeem draait en ga je daarna inlezen in de materie.

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

• druipgrot
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 18:32:
[...]

Als je geheugen stuk is heb je natuurlijk de garantie. Als het niet compatible is kun je het binnen 8 dagen terugsturen (of om wat voor reden dan ook).

En sinds wanneer zou overclocken illegaal zijn?
Volgens mij kun je verminderd aanspraak maken op garantievoorwaarden als je processor verbrandt. De tegelijk bestelde onderdelen die nodig zijn om het geheugen te testen komen niet binnen de 8-dagen termijn. Nu trek ik voordeel uit mijn klakkeloze QVL-trouw, die me hier is geadviseerd... De kit van 3x4GB KHR DDR3 was het enige 1600 geheugen in 4GB reepjes dat in de QVL werd genoemd. Gekocht toen het van €300 naar €200 was gedaald. Je zou op basis van de prijsalerts van Tweakers.net online prijs-actuele computersystemen kunnen aanbieden. Ja ik zoek werk om te voorkomen dat ik ben aangewezen op een armetierige omgangsregeling met mijn modg.

Asrock 666. :Y) - Intel i7-950 - 12GB1KHR600. Dat was me de rubriekGoT - Processors, Moederborden & Geheugen wel. SB was brug te ver. Topic zal me nog lang heugen. Met de leessnelheid van mijn C300 OS/Programs disk beweeg ik me weg uit dit draadje. Misschien wel op weg naar 2TB met SSD-snelheid, door de spiksplinternieuwe PiaH-ïnjectie...
mushia schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 21:42:
Ik voorspel nog een extra 10 Pagina's voordat het betreffende systeem up and running is.

- Wat is nu het probleem met je behuizing? Te klein voor heatsink? Niet op voorraad? Dan bestel je toch een andere.
- Wat is nu het probleem met geheugen en het testen van al die onderdelen? Bouw eerst dat systeem eens en ga daarna testen op stabiliteit enzo.

Met OC'en loop je op de zaken vooruit, zorg maar eerst eens dat je systeem draait en ga je daarna inlezen in de materie.
Met de frequentie sinds kerst (0) heb ik nog slechts één bericht nodig. 10 Pagina's? De groeimogelijkheden van Nayhem - de laatste der Nehalem kunnen zomaar inspireren tot het gigavoudige.

-Er is maar één behuizing die me blij maakt. Juist door het window-model dat niet meer leverbaar is. Daar had ik wel een wereldreis voor over. Maar de Silverstone Kublai Black met Window, de KL01B-W heeft het eind van 2010 niet gehaald. -testen: in het kader van de wet kopen op afstand. Een hertzrijk 2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninoxps
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 12:14
@ Topicstarter Heb je de c300 al aangeschaft?

Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

druipgrot, ondertussen gaat dit echt alle kanten op...

Dit topic lijkt meer op een blog van jouw PC-bouw ervaringen en dilemma's dan een normaal topic. Ik zou je met klem willen wijzen op het bestaan van Tweakblogs.

De techfora van GoT zijn voor gerichte techvragen en -discussies, als je specifieke problemen ontdekt, maak daar gewoon een nette losse topic over conform het GoT Algemeen Beleid (de Quickstarter) en het beleid van subforum in kwestie.

Als je doorgaat met enkel filosoferen over waarom je niet dingen wilt doen die tot normale troubleshooting behoren (testen van onderdelen etc), gaat dit topic gewoon dicht wegens gebrek aan eigen inzet. Het zo sowieso al een stuk schelen om te denken in termen van oplossingen, niet continu in die van problemen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia

mushia

In a World of LCD

Ik zag dat de C300 performance problemen heeft met de Marvell 9128 SATA controller.
Op de ASrock Extreme6 zit een Marvell 9123, volgens mij heeft deze dezelfde problemen.

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninoxps
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 12:14
Dat is ook de reden waarom ik vraag of hij de c300 heeft, want ben erg nieuwsgierig hoe hij op de native 9123 controller reageert (Asrock Extreme6 heeft beide controllers aan boord voor zover ik weet) dus was erg nieuwsgierig naar de resultaten (had al eens een topic gestart: Hoe met een Crucial C300 SSD max Read @ SATA 6Gb/s halen? ) enkel kon niemand mij een antwoord geven vandaar die vraag weer hier :)

Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia

mushia

In a World of LCD

ninoxps schreef op zondag 02 januari 2011 @ 19:00:
Dat is ook de reden waarom ik vraag of hij de c300 heeft, want ben erg nieuwsgierig hoe hij op de native 9123 controller reageert (Asrock Extreme6 heeft beide controllers aan boord voor zover ik weet) dus was erg nieuwsgierig naar de resultaten (had al eens een topic gestart: Hoe met een Crucial C300 SSD max Read @ SATA 6Gb/s halen? ) enkel kon niemand mij een antwoord geven vandaar die vraag weer hier :)
Zo'n vermoeden had ik al ;)
Wat ik er van weet is dat de gehele 91xx serie last heeft van deze problemen. En dat de 9123 gelijk staat aan de 9128 alleen dan zonder de RAID functie.
Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat een Crucial C300 op een Marvell 91xx net zo presteert als in deze review wordt weergegeven:

productreview: Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB review door Slight

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

dion_b schreef op zondag 02 januari 2011 @ 16:46:
druipgrot, ondertussen gaat dit echt alle kanten op...

Dit topic lijkt meer op een blog van jouw PC-bouw ervaringen en dilemma's dan een normaal topic. Ik zou je met klem willen wijzen op het bestaan van Tweakblogs.
Toen dit topic een jaar geleden werd geopend, heb ik na lang wikken en wegen besloten het open te houden, mede omdat we op het gebied van moederborden geen goed alternatief konden bieden. Tegenwoordig hebben we echter **LET OP** Welk moederbord moet ik kopen? en hoewel dat geen open topic is, is het iig een goed startpunt voor een zoektocht.

Met in het achterhoofd dat dit inmiddels een persoonlijk blog over de bouw van een systeem is geworden, ga ik het topic nu wel sluiten. Het bord is uitgekozen, missie voltooid.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.