Moederbord-op-de-groei (voor zware foto- en videobewerking) Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 17.655 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

druipgrot schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 15:50:
Ook als ik me richt op een moederbord-op-de-groei qua snelheid zie ik geen borden die bij overklokken meer dan 5% sneller zijn. Maar ook op het gebied van duurzaamheid ben ik geen harde onbevooroordeelde argumenten tegen de Extreme6 tegengekomen, dat bord gebruikt ook duurzame elementen.
Dus komt het er eigenlijk op neer dat het in jouw geval geen klap uitmaakt wel bord je neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
klinkt als: bord voor me kop |:( O-)

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283615

Als je nu zou gaan voor een Gigabyte MB zoals er straks de GA-P67A-UD7 verschijnt en je zet daar vier modules Corsair Vengeance in, aangedreven door een Corsair AX850 met een nVidia FX3800 en een GV-N98SL-1G in Physix, dan kun je met Adobe CS5 de hele Photo- en video-bewerkings-wereld aan is mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wachten op Sandy Bridge lijkt me in dit geval ook niet eens zo'n stom idee. Hij doet er nu toch al dik een jaar over om een X58 uit te zoeken, dan kun je makkelijk nog 3 maanden wachten tot de Sandy Bridge er is en gelijkv oor wat nieuwers gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:17
Terw_Dan schreef op zondag 19 december 2010 @ 14:12:
Wachten op Sandy Bridge lijkt me in dit geval ook niet eens zo'n stom idee. Hij doet er nu toch al dik een jaar over om een X58 uit te zoeken, dan kun je makkelijk nog 3 maanden wachten tot de Sandy Bridge er is en gelijkv oor wat nieuwers gaan.
Aan de ene kant mss geen gek idee, maar dan is hij straks ook weer minstens 8 maanden zoet om daarvoor een goed mobo te kopen, dat schiet niet veel op. Was het gezegde niet altijd iets in de vorm van als je iets nodig hebt (en je er eindelijk uit bent) dat je dat gewoon gaat kopen, aangezien er toch altijd wel weer wat nieuws uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Ik had met 'klinkt als:bord voor mijn kop' eigenlijk gehoopt dat je nog wat door zou gaan op de tekst die je van me citeerde: "Maar ook op het gebied van duurzaamheid ben ik geen harde onbevooroordeelde argumenten tegen de Extreme6 tegengekomen, dat bord gebruikt ook duurzame elementen." Ben jij op de hoogte van de technische details op het niveau van soldeermateriaal, soldeerprecisie en dergelijke of weet je op welke sites men daar op ingaat?

edit: ik wil 10 jaar met het moederbord doen, anders is het niet 'op de groei'. En dan vraag ik me af waar borden binnen 10 jaar het eerst aan kapot gaan.

edit2: grappig dat rond de tijd dat ik hier het overklokken van 24GB met de i7-950 aan de orde stelde, dat elders ook is gebeurd. Daar werd ook verwezen naar resultaten met een i7-920. Het schijnt goed te kunnen.

[ Voor 61% gewijzigd door druipgrot op 19-12-2010 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
marcel87 schreef op zondag 19 december 2010 @ 16:07:
[...]

Aan de ene kant mss geen gek idee, maar dan is hij straks ook weer minstens 8 maanden zoet om daarvoor een goed mobo te kopen, dat schiet niet veel op. Was het gezegde niet altijd iets in de vorm van als je iets nodig hebt (en je er eindelijk uit bent) dat je dat gewoon gaat kopen, aangezien er toch altijd wel weer wat nieuws uitkomt?
Precies, en aangezien ik uiterlijk op de dag voor de lancering van de Sandy Bridge er eindelijk uit zal zijn, ben ik van de Nehalem-generatie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Anoniem: 283615 schreef op zondag 19 december 2010 @ 13:48:
Als je nu zou gaan voor een Gigabyte MB zoals er straks de GA-P67A-UD7 verschijnt en je zet daar vier modules Corsair Vengeance in, aangedreven door een Corsair AX850 met een nVidia FX3800 en een GV-N98SL-1G in Physix, dan kun je met Adobe CS5 de hele Photo- en video-bewerkings-wereld aan is mijn idee.
In mijn huis komt geen Sandy Bridge. Dat heb ik gezworen aan Nehalem Himself.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

edit2: grappig dat rond de tijd dat ik hier het overklokken van 24GB met de i7-950 aan de orde stelde, dat elders ook is gebeurd. Daar werd ook verwezen naar resultaten met een i7-920. Het schijnt goed te kunnen.
Ik heb ook nooit gezegd dat het niet kan, het is alleen stukken moeilijker om het te doen met 6 DIMMen dan met 3 DIMMen omdat je veel meer vraagt van de geheugencontroller.
druipgrot schreef op zondag 19 december 2010 @ 16:30:
[...]
In mijn huis komt geen Sandy Bridge. Dat heb ik gezworen aan Nehalem Himself.
Waarom zou je geen Sandy Bridge nemen als je een systeem wil nemen dat nog 10 jaar meekan. Sowieso is dat compleet gekkenwerk, 10 jaar is een tijd die jij echt niet kan voorspellen.
10 jaar geleden kocht je een Pentium III, of een K6. Dat zijn systemen waarmee je nu echt NIETS zinnigs meer mee kan. Zelfs al had je de meest uitgebreidde dual setup met 1GB RAM, dat ding trekt het nu echt niet meer.
Als je nu een platform koopt (dat al een paar jaar op de markt is) dan kun je echt niet verwachten dat je daar 10 jaar mee kan doen.

Ik zou zeggen, word wakker, beland met beide voetjes op de grond en kweek wat realiteitszin. Dan zul je tot de conclusie komen dat wat jij wilt gewoon niet kan en het zinniger is gewoon mainstreamspul te kopen en dat om de zoveel jaar te upgraden en te vervangen. Ik vraag me echt af waarom je een jaar geleden niet gewoon een X58-plank gekocht hebt, de ontwikkelingen op dat platform staan zo goed als stil, het enige dat gebeurd is is dat er iets snellere procs zijn uitgebracht, maar aan de moederborden zelf is niet bepaald iets drastisch veranderd, maar in dat jaar heb jij er niets mee gedaan uiteindelijk, en als ik het zo lees komt er in 't komende jaar waarschijnlijk ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:48
Tja ik zit ook nog hard te twijfelen, of een sandy of toch een x58. Ik wil wel minstens 12gb geheugen, dat is nu niet zo heel kostbaar (3x4gb) op een x58 chip. Op een sandy wordt dat dus 4x4gb, maar dan zit t plankje vol. (en dat clockt meestal niet zo lekker?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-06 18:37
@druipgrot

Ik had je aan het begin van de topic al wat tips gegeven, maar zie ik het nu goed dat je al meer dan een jaar aan het overwegen bent wat een goede PC voor langere termijn moet zijn?

Als ik het zo zie ben je dan de typische twijfelaar-tweaker die altijd weer iets beters op de markt ziet komen en toch even wil wachten, intussen zijn er wel mensen die tijd in je topic steken, maar je doet er uiteindelijk niks mee.

Ik adviseer, neem een Nehalem (die wil je blijkbaar) koop er een X58 bord bij en 3 plakken geheugen en hak de knoop door. De 1 is wat goedkoper en doet wat minder, de ander is wat duurder en kost wat meer. Nehalems klokken doorgaans lekker over, je wil het voor foto- en videobewerking dus raad aan om niet te gaan voor de laatste beetje procenten die je systeem instabiel maken en dan is 3 of 6 latjes eigenlijk ook meteen minder relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Terw_Dan schreef op maandag 20 december 2010 @ 08:27:
[...]

Ik heb ook nooit gezegd dat het niet kan, het is alleen stukken moeilijker om het te doen met 6 DIMMen dan met 3 DIMMen omdat je veel meer vraagt van de geheugencontroller.

[...]

Waarom zou je geen Sandy Bridge nemen als je een systeem wil nemen dat nog 10 jaar meekan. Sowieso is dat compleet gekkenwerk, 10 jaar is een tijd die jij echt niet kan voorspellen.
10 jaar geleden kocht je een Pentium III, of een K6. Dat zijn systemen waarmee je nu echt NIETS zinnigs meer mee kan. Zelfs al had je de meest uitgebreidde dual setup met 1GB RAM, dat ding trekt het nu echt niet meer.
Als je nu een platform koopt (dat al een paar jaar op de markt is) dan kun je echt niet verwachten dat je daar 10 jaar mee kan doen.

Ik zou zeggen, word wakker, beland met beide voetjes op de grond en kweek wat realiteitszin. Dan zul je tot de conclusie komen dat wat jij wilt gewoon niet kan en het zinniger is gewoon mainstreamspul te kopen en dat om de zoveel jaar te upgraden en te vervangen. Ik vraag me echt af waarom je een jaar geleden niet gewoon een X58-plank gekocht hebt, de ontwikkelingen op dat platform staan zo goed als stil, het enige dat gebeurd is is dat er iets snellere procs zijn uitgebracht, maar aan de moederborden zelf is niet bepaald iets drastisch veranderd, maar in dat jaar heb jij er niets mee gedaan uiteindelijk, en als ik het zo lees komt er in 't komende jaar waarschijnlijk ook niets.
Nu ga je me even heel eigenwijs meemaken. Dat is nu exact wat ik draai: een Pentium III, single setup, 0,5GB RAM. Daar kan ik nu wel wat zinnigs mee, alleen veel te traag, maar het kan gewoon wel. Maakt mij niet uit dat de hele wereld meedoet met de hele wereld, de mainstream met de mainstream ongeremd vervuilt en verkwist: ik doe het niet. Over 25 jaar is die visie van mij algemeen aanvaard, dan is energie het probleem niet meer, dan is grondstof de kwestie. Met andere woorden: ik ben al wakker, júllie moeten nog wakker worden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Hi vlaaing peerd, long time no see :) Alle adviezen en alle tijd die mensen, waaronder jij, in dit topic hebben gestoken is zinnig. Een jaar geleden ben ik begonnen. In december is het zakelijk bij mij altijd kwakkelen. Daarna kwamen de opdrachten weer, dus deze winter had ik pas weer tijd. Maar ik blijf één der slechtste beslissers aller tijden, dat klopt. Ik ben zo op de ins en outs dat ik een keuze-agent zou kunnen programmeren op het moment dat ik eruit ben. Een keuze-agent die dan onderdelen koopt als ze in prijs zakken. Dat deed ik ook met de i7-950 zodra die prijs kelderde (1), maar dat was een foutje van de distributeur. Dat deed ik ook toen ik een 2maanden oude AsusAEH 5770 voor 40% kon kopen (2) geen foutje.

Dat bord, de Asrock X58 Extreme6 heb ik ook al besteld en aanbetaald(3)! Dat was nu juist die mijlpaal. Maar dan geeft die winkel de bestelling en aanbetaling terug omdat de winkel geen zicht heeft op levering, apart verhaal voert te ver, maar als je het interessant vindt: hajo.nl. Toen heb ik natuurlijk stiekem verlekkerd naar de Rampage III Extreme gekeken. Dat bord gooit vast hogere ogen als het 10 jaar mee moet gaan. Maar harde bewijzen ontbreken.

Inmiddels doorgelezen, dat voor overclock -ook van 24GB- toch wel 1600 geheugen nodig is. En tegelijk gezien dat Kingston 4GB 1333 alleen in losse modules leverbaar is. In dit topic niet van bijster belang geacht, maar door Asrock wel, die zeggen dat ik het beste voor een kit van 6 of als dat niet kan voor 3 kan gaan. Dus toen net het Kingston geheugen: HyperX 12GB, 1600MHz, DDR3, Non-ECC, CL9 (9-9-9-27), DIMM, (Kit of 3), XMP in prijs daalde van €290 naar €190 heb ik beslissing 4 genomen: een kit gekocht, hopen dat het niet net zo'n foutje is als bij de i7-950..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 16:03:
[...]

Dus komt het er eigenlijk op neer dat het in jouw geval geen klap uitmaakt wel bord je neemt.
Het echte antwoord is eigenlijk dat ik aan het vissen was naar doorslaggevende argumenten. Niet zo eigenwijs als het lijkt. Na meer dan honderd uur mobo-reviews blijft er namelijk ook heel veel ónduidelijk.

Zoals wel vaker met internetonderzoek moet je nét even langer doorzoeken om dat advies te vinden dat precies op jou is toegesneden. Stop je te vroeg, dan heb je alleen dit gelezen van een Newegg-reviewer die onomwonden zegt: "De BIOS OC is een grote grap, alle BIOS EZ CPU en RAM overclockprofielen weigeren te posten. XMP profielen vertalen zich nooit in CAS parameters. DR Debug tool is zinloos. The BIOS dumpt al je settings als je maar één verkeerde waarde invoert. Bij de i7-950 gaat de FSB multiplier niet voorbij de 153, of de Uncore voorbij de 4ghz zonder te crashen. " etc

Voorheen prikte ik daar niet doorheen, was ik meteen van slag. Zo keihard onwaarheid spreken, ik kan er nog steeds niet aan wennen. Dan ga ik geschrokken weer aan Sabertooth of de UD3R snuffelen. Maar dóórzoeken betekent reviews op Pureoverclock en Hardwareheaven tegenkomen waaruit blijkt dat het onzin is wat die Newegg-reviewer zegt, dat het bord zelfs de concurrentie aankan met Gigabytes UD9.... Het langer doorzoeken kan echter ook tot helemaal niets leiden en dat is frustrerend.

Na meer dan honderd uur mobo-reviews wordt er ook veel duidelijk.. Zo wordt Asrock toch een beetje buitengesloten door de spraakmakende sites en tweakers. Je kunt wel zeggen dat je iets niet gebruikt omdat het slecht is, maar dan verlies je wel het bewijs dat het slecht is.. Anderzijds zie je dan weer reviews die erg lief zijn voor Asrock, zoals van Tweaktown en PCTreiber. Keurmerk onafhankelijke reviewsite zou geen luxe zijn. Maar ook de Awardfabrik schaalt de Extreme6 een paar punten hoger in dan de Sabertooth, en niet alleen om de features, ook om 'leistung'.

In afwijking van het begin van dit topic wil ik nu ook overclocken, daarom heb ik gister dat 1600 Hyper Kingston gekocht, zo komt langzaam mijn Nehalem tot leven. Ja ik weet dat de Sabertooth en UD3R handiger zijn in overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

Ik volg dit topic al enige tijd en ik val van de ene verbazing in de andere.
Enkele zaken begrijp nog steeds niet.
Je werkt nu op een P3 met 0,5 RAM enz. Dus kennelijk is performance niet heel belangrijk voor je, anders had die P3 nu al lang plaatst gemaakt voor wat anders.
Maar aan de andere kant wil je nu het beste en het snelste en je wilt erop gaan OC'en. Waarom is die performance nu ineens zo belangrijk?
Is dat allemaal omdat je een machine wilt kopen die 10 jaar mee kan?
Op tweakers is al veel geschreven over toekomst-kijkers en het komt allemaal op hetzelfde neer, het heeft geen zin.
Ik vind research en onderzoek zeer belangrijk, begrijp me niet verkeerd. Maar ik vind ook dat je er misschien wat in doorgeslagen bent.
Je geeft ook aan dat je al meer dan 100 uur in onderzoek heb gestoken. Als je dat omrekent in uurloon en je had het op de bank gezet, dan had je over 5 jaar een nieuwe PC kunnen kopen.

Nou ja, ik wil er ook niet al teveel woorden aan vuil maken, ik zou wel bij die groep horen die nog 'wakker' moet worden.
Ondanks alles wens ik je heel veel plezier met je config en misschien dat je over 10 jaar dit topic weer in leven kan roepen om eens terug te blikken op deze mooie tijden.

edit 2;
Oja, wat ik me ook nog afvraag. Is Asrock nou het bord waar je voor kiest na een jaar lang onderzoek?

[ Voor 4% gewijzigd door mushia op 21-12-2010 11:29 . Reden: typo ]

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 20:52
Er is maar een beperkte hoeveelheid informatie die je uit een moederbord review kan halen. Net zoals bij geheugen en processors het geval is zitten er gewoon slechte exemplaren tussen. Wanneer een review site een dergelijk MB binnen krijgt kunnen ze een vernietigend oordeel schrijven of een bord. Zegt nog niet dat het bord dat jij besteld slecht is. Meestal is het een kiezen van een MB niet veel anders dat identificeren waar jij het moederbord voor wilt gebruiken, het opstellen van noodzakelijke (!) features, een shortlist maken welke borden daar aan voldoen en als laatste een kort/globaal internetonderzoek naar gebruikerservaringen/reviews. In mijn optiek kun je maar gewoon beter een moederbord kopen dat aan bovenstaande eisen voldoet, wanneer het allemaal niet zo werkt als je zou willen kun je je beroepen op je recht bij het kopen op afstand en het terugsturen. Dit kost uiteindelijk minder tijd/geld dan al die uren die je stopt in het "research". Mijn inziens kun je het beste research doen door het product zelf in de hand te hebben.
druipgrot schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 05:56:
[...]

In afwijking van het begin van dit topic wil ik nu ook overclocken, daarom heb ik gister dat 1600 Hyper Kingston gekocht, zo komt langzaam mijn Nehalem tot leven. Ja ik weet dat de Sabertooth en UD3R handiger zijn in overklokken.
Volgens mij stel je nu weer onmogelijke eisen aan je PC. Denk je dat een pc 10 (!) jaar mee gaat wanneer je het gaat overclocken? Ik zou bij normaal gebruik aan niemand durven garanderen dat zijn of haar pc het 10 jaar vol gaat houden, laat staan bij overclocken. Dat is ook precies de reden waarom er in reviews niet vaak wordt getest op duurzaamheid, niemand haalt het in zijn hooft om een pc die economisch na 3 jaar en voor tweakers vaak technisch onder de 3 jaar al afgeschreven is te testen op duurzaamheid na 10 jaar....

Verder ligt duurzaamheid maar net aan het gebruik. Gebruik je de pc 24/7? Stof je de kast netjes om de paar maanden uit? Zijn de componenten goed gekoeld? Hoever is de pc overgeklokt? Dit zijn ook factoren die over het algeneem meer invloed hebben op de duurzaamheid dan de gebruikte componenten (in het high end segment bij A-merken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarom heb je niet gelijk 32GB gekocht zodat je dat in een Sandy Bridge kan duwen? Dan ben je geheugenwise gewoon nog meer futureproof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

druipgrot schreef op maandag 20 december 2010 @ 12:54:
[...]
Nu ga je me even heel eigenwijs meemaken. Dat is nu exact wat ik draai: een Pentium III, single setup, 0,5GB RAM. Daar kan ik nu wel wat zinnigs mee, alleen veel te traag, maar het kan gewoon wel. Maakt mij niet uit dat de hele wereld meedoet met de hele wereld, de mainstream met de mainstream ongeremd vervuilt en verkwist: ik doe het niet. Over 25 jaar is die visie van mij algemeen aanvaard, dan is energie het probleem niet meer, dan is grondstof de kwestie. Met andere woorden: ik ben al wakker, júllie moeten nog wakker worden :9
Je diskwalificeert jezelf enorm met deze opmerking. Je bent al een jaar op zoek naar een systeem voor 'zware foto- en videobewerking' en claimt nu dat een P3 wel volstaat, maar veel te traag voor je is. Vervolgens kom je met onzin over grondstoffen? Waar ben je in vredesnaam mee bezig? De economische logica van je keuzes is ver te zoeken en daar waar ik soms nog wel het idee had dat je weloverwogen keuzes maakte, begin je op dit moment toch echt met enige regelmaat volledig irrationele argumenten te hanteren.

Misschien dat je ons nog één keer duidelijk kunt maken wat je nu eigenlijk echt wil, want ik vraag me ernstig af of je het zelf nog wel weet. En houd het kort; je hebt de neiging om je lezer in slaap te wiegen met teveel tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
mushia schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 11:25:
Ik volg dit topic al enige tijd en ik val van de ene verbazing in de andere.
Enkele zaken begrijp nog steeds niet.
Je werkt nu op een P3 met 0,5 RAM enz. Dus kennelijk is performance niet heel belangrijk voor je, anders had die P3 nu al lang plaatst gemaakt voor wat anders.
Maar aan de andere kant wil je nu het beste en het snelste en je wilt erop gaan OC'en. Waarom is die performance nu ineens zo belangrijk?
Is dat allemaal omdat je een machine wilt kopen die 10 jaar mee kan?
Op tweakers is al veel geschreven over toekomst-kijkers en het komt allemaal op hetzelfde neer, het heeft geen zin.
Ik vind research en onderzoek zeer belangrijk, begrijp me niet verkeerd. Maar ik vind ook dat je er misschien wat in doorgeslagen bent.
Je geeft ook aan dat je al meer dan 100 uur in onderzoek heb gestoken. Als je dat omrekent in uurloon en je had het op de bank gezet, dan had je over 5 jaar een nieuwe PC kunnen kopen.

Nou ja, ik wil er ook niet al teveel woorden aan vuil maken, ik zou wel bij die groep horen die nog 'wakker' moet worden.
Ondanks alles wens ik je heel veel plezier met je config en misschien dat je over 10 jaar dit topic weer in leven kan roepen om eens terug te blikken op deze mooie tijden.

edit 2;
Oja, wat ik me ook nog afvraag. Is Asrock nou het bord waar je voor kiest na een jaar lang onderzoek?
Performance is belangrijk voor me. Beleving van performance. Nu kijk ik steeds in Windows Taakbeheer welke processen CPU en geheugenkracht gebruiken. Dat weet ik inmiddels zo goed dat als ik wat vertraging voel, ik ook weet welk proces is opgestart! Performance voelen is belangrijk voor me. Ik verheug me ook al op het performanceverschil dat ik ga krijgen. Vergelijkbaar met toen ik op de Canon 5D MarkII overstapte van een kleine -wel goeie- compact. Dat was alsof er een mistlaag van het beeld werd weggetrokken. Maar met die compact maakte ik wel foto's die de cover haalde. Beide performance :*)

Twee winterperiodes heb ik onderzoek gedaan, klinkt toch korter dan een jaar. Op het P55-platform was mijn keuze de Asus p7p55d e pro geweest (o.a. door pata). En nu, ja, ik weet dat overclocken bij de Sabertooth of UD3R gladder en stabieler verloopt dan bij de Extreme6. En de UD3R heeft zelfs de floppy en pata-aansluiting waar ik aan hecht. Maar in mijn beleving kan dat lichte kleutertoiletdeurenblauw echt niet. Als ik voor een Sabertooth ga word ik hier vast voor voller aangezien. Dat zou ook beter passen bij het topic. Het topic is niet zo zweverig als de topicstarter, in wiens beleving je niet voor je moeder kiest, de moeder wordt voor je gekozen, en zolang niemand van jullie zegt 'neem die nu maar' is dat de Extreme6 van in zak en asrock.

edit. o ja, voor dat uurloon had ik al een paar computers met de i7-980x kunnen kopen, kant en klaar en deze zelfbouw is een oude droom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
Terw_Dan schreef op donderdag 16 december 2010 @ 15:12:
Gewoon zorgen dat je compatible geheugen hebt. Of je dat nu in kits koopt of niet maakt niet uit, het is niet meer dan marketing (en vaak een net iets gunstigere prijs als je ze per 2 koopt).
Maar dan ga je toch huilen als de fabrikant ondertussen heeft besloten om op 2 van je 6 los gekochte latjes andere chips toe te passen (andere productie batch). Een huis tuin en keuken pc heeft daar geen last van, maar jij wel als je wil gaan overclocken.
Daarom worden sets van 2 en 3 verkocht, zodat je gegarandeerd dezelfde geheugen chips op je latjes hebt zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een fatsoenlijke fabrikant van DIMMen vermeldt welke chips erop zitten, daar kun je ze prima op uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Edmin schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 11:58:
[...]

Je diskwalificeert jezelf enorm met deze opmerking. Je bent al een jaar op zoek naar een systeem voor 'zware foto- en videobewerking' en claimt nu dat een P3 wel volstaat, maar veel te traag voor je is. Vervolgens kom je met onzin over grondstoffen? Waar ben je in vredesnaam mee bezig? De economische logica van je keuzes is ver te zoeken en daar waar ik soms nog wel het idee had dat je weloverwogen keuzes maakte, begin je op dit moment toch echt met enige regelmaat volledig irrationele argumenten te hanteren.

Misschien dat je ons nog één keer duidelijk kunt maken wat je nu eigenlijk echt wil, want ik vraag me ernstig af of je het zelf nog wel weet. En houd het kort; je hebt de neiging om je lezer in slaap te wiegen met teveel tekst.
Of het onzin is wat ik over grondstoffen zeg, daarvoor moeten we uiteindelijk tot 2035 wachten. Bedenk maar welk probleem het grootste is als het energieprobleem is opgelost, want dat is volgens de wetenschap voor die tijd opgelost. Bedankt voor je uitnodiging om nog één keer aan te geven wat ik écht wil.

De top 3 is bekend: 1. RAM uitgroeimogelijkheid: tot 24GB (heb ik al door de gister gekochte 3x4GBkit). 2. Processor uitgroeimogelijkheid: tot i7-99x. 3. Goede (bouw)kwaliteit en levensduur. De volggroep. 4. Prijs: liever onder de €250, maar als het 'echt moet' onder de €330. 5. Beleving: de mogelijkheid om ervaring op te doen met overklokken. Ik neem een kast met venster, geen babykleuren en lampjes die reageren op toenemende belasting zijn een leuke bijkomstigheid. 6. Processor-snelheid uitgroeimogelijkheid: als het verenigbaar is met een levensduur van 5jr. zou ik een i7-950 graag op 4ghz draaien. Daarvoor heb ik het geheugen al, (gister gekocht khr1600). 7. fijn zou zijn: een floppy- en pata-aansluiting, usb3 en voldoende sloten voor toekomstige ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:51

epic_gram

undercover moderator

druipgrot schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:41:
[...]
Of het onzin is wat ik over grondstoffen zeg, daarvoor moeten we uiteindelijk tot 2035 wachten. Bedenk maar welk probleem het grootste is als het energieprobleem is opgelost, want dat is volgens de wetenschap voor die tijd opgelost. Bedankt voor je uitnodiging om nog één keer aan te geven wat ik écht wil.

De top 3 is bekend: 1. RAM uitgroeimogelijkheid: tot 24GB (heb ik al door de gister gekochte 3x4GBkit). 2. Processor uitgroeimogelijkheid: tot i7-99x. 3. Goede (bouw)kwaliteit en levensduur. De volggroep. 4. Prijs: liever onder de €250, maar als het 'echt moet' onder de €330. 5. Beleving: de mogelijkheid om ervaring op te doen met overklokken. Ik neem een kast met venster, lampjes die reageren op toenemende belasting zijn een leuke bijkomstigheid. 6. Processor-snelheid uitgroeimogelijkheid: als het verenigbaar is met een levensduur van 5jr. zou ik een i7-950 graag op 4ghz draaien. Daarvoor heb ik het geheugen al, (gister gekocht khr1600). 7. fijn zou zijn: een floppy- en pata-aansluiting, usb3 en voldoende sloten voor toekomstige ontwikkelingen.
Niet zo slim om eerst geheugen te kopen en daarna pas je moederbord. Je had het beter andersom kunnen doen IMO, verschil tussen verschillende dimmetjes merk je niet zo, behalve idd als je loopt te fappen op windows task manager of benchmarks. :')

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
epic_gram schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:45:
[...]

Niet zo slim om eerst geheugen te kopen en daarna pas je moederbord. Je had het beter andersom kunnen doen IMO, verschil tussen verschillende dimmetjes merk je niet zo, behalve idd als je loopt te fappen op windows task manager of benchmarks. :')
'fappen'? het geheugen staat in de QVL's van zowel de Extreme6, de UD3R, de Sabertooth, de D-E en nog vele anderen, die gangbaarheid maakt het sowieso geen miskoop. Het geheugen arriveert waarschijnlijk donderdag, dolle boel op het geheugeninwijdingsritueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarmee ga je het inwijden dan? Vast niet op die P3 die je nog hebt draaien of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Terw_Dan schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 16:13:
Waarmee ga je het inwijden dan? Vast niet op die P3 die je nog hebt draaien of wel?
Nee niet op de P3 waarmee ik je nu beantwoord. Ik denk met de schoonmaakploeg van mijn nieuwe kast. Tegelijk met het inwijden van het meubilair dat op het terras bij de SATA poorten komt te staan.

Edit voor Ed L, voordat mijn antwoord op je vraag raakt ondergesneeuwd, het is hier, eind vorige bladzijde.

[ Voor 19% gewijzigd door druipgrot op 21-12-2010 16:28 . Reden: sneeuwruimen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Ik denk dat het platform nou niet veel voor je zal uitmaken en het Asrock bordje zal ongetwijfeld zijn werk meer dan goed doen.

Vraag jezelf misschien even af of je echt zwaar wilt overklokken. De 1366 CPU's hebben de marge wel, maar in jouw situatie zou ik wel een easy overklok doen en nou niet de laatste druppel die erin zit eruit te persen. Tenminste, als ik er nog steeds van uit kan gaan dat je deze bak ook als serieuze workstation wilt gaan toepassen.

De i7 950 moet denk ik met gemak 4Ghz halen (ik vraag me wel echt af of je dat de komende 5 jaar uberhaupt nodig zal hebben, ze zijn nl echt retesnel) en RAM snelheid, knappe jongen als je daar een bottleneck mee gaat krijgen hoor.

Ik zou zeggen; koop die sjizl, zet het inelkaar en knijp in je handjes hoeveel sneller en soepeler die bak zal lopen tov je P3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 22:33
vlaaing peerd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 17:06:
Ik zou zeggen; koop die sjizl, zet het inelkaar en knijp in je handjes hoeveel sneller en soepeler die bak zal lopen tov je P3.
Ook een budgetpc'tje van €400,- zal gevoelsmatig 100x soepeler en fijner aanvoelen dan een P3/512 config, daar heb je echt geen i7/12GB voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-06 16:16
Maar kan je het geheugen nu wel testen? Je moet wel weten of het goed is om op tijd gebruik te maken van omruilen, garantie etc.......Je zult niet de eerste zijn met memory dat niet (goed) werkt nieuw uit de doos.

Verder zou ik met de alsmaar dalende geheugenprijzen pas geheugen kopen tegelijk met het mobo en de proc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 17:06:
Ik denk dat het platform nou niet veel voor je zal uitmaken en het Asrock bordje zal ongetwijfeld zijn werk meer dan goed doen.

Vraag jezelf misschien even af of je echt zwaar wilt overklokken. De 1366 CPU's hebben de marge wel, maar in jouw situatie zou ik wel een easy overklok doen en nou niet de laatste druppel die erin zit eruit te persen. Tenminste, als ik er nog steeds van uit kan gaan dat je deze bak ook als serieuze workstation wilt gaan toepassen.

De i7 950 moet denk ik met gemak 4Ghz halen (ik vraag me wel echt af of je dat de komende 5 jaar uberhaupt nodig zal hebben, ze zijn nl echt retesnel) en RAM snelheid, knappe jongen als je daar een bottleneck mee gaat krijgen hoor.

Laatste druppel deksel op je kop. Beleving staat in de top 5, prestatie komt daarna: de beleving van de prestatiedynamiek weegt zwaarder voor me dan de prestatieverhoging op zich. Maar goed, ik bestel pas na Ed L's reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
rows schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 17:35:
Maar kan je het geheugen nu wel testen? Je moet wel weten of het goed is om op tijd gebruik te maken van omruilen, garantie etc.......Je zult niet de eerste zijn met memory dat niet (goed) werkt nieuw uit de doos.

Verder zou ik met de alsmaar dalende geheugenprijzen pas geheugen kopen tegelijk met het mobo en de proc
Daar is mee gerekend hoor en ik moet mezelf ook dwingen om dat mobo snel te kopen...... Met een levertijd van 5 dagen voor het mobo en de CPU kan ik het dit jaar nog testen met memtest+ op een usb-stick. Het geheugen is na de €100,-val van gister vandaag niet verder gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Nielson schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 17:24:
[...]
Ook een budgetpc'tje van €400,- zal gevoelsmatig 100x soepeler en fijner aanvoelen dan een P3/512 config, daar heb je echt geen i7/12GB voor nodig.
eens. zeker. maar dat is niet op-de-groei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia

mushia

In a World of LCD

druipgrot schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 17:47:
[...]
eens. zeker. maar dat is niet op-de-groei.
Ik denk dat je beter af bent met 2x een PC van 400 euro (1x nu en 1x over 5 jaar) dan nu 1 Pc van 800 euro.
Ik bedoel, je neemt genoegen met een P3......what more can I say?

[ Voor 1% gewijzigd door mushia op 21-12-2010 19:37 . Reden: typo ]

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
mushia schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 19:28:
[...]

Ik denk dat je beter af bent met 2x een PC van 400 euro (1x nu en 1x over 5 jaar) dan nu 1 Pc van 800 euro.
Ik bedoel, je neemt genoegen met een P3......what more can I say?
De P3 is de woestijn voor de oase, de vrieskou voor de haard en de ellende voor de verlossing. P3 is afzien, ik wijs zelfs fotografie-opdrachten af omdat ik het niet meer zie zitten om op dit ding met tifjes van 100MB te werken. Ten tweede wil ik een zelfbouwdroom waarmaken. Ten derde is de spin-off voor mijn eigenlijke werk (design) niet in geld uit te drukken. Ten vierde is er de kennismaking met de diversiteit aan tweakers. What more can I say? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia

mushia

In a World of LCD

Ja een zelf bouw kan ook met een leuke AMD dual core, wat echt niet veel hoeft te kosten.
Vooral als je geen ervaring hebt met computers bouwen, als je je net nieuwe i7 9xx beukt dan kan jeje zelf wel voor de kop slaan. (een AMD dual beuken is ook niet leuk natuurlijk, maar goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
mushia schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 19:57:
Ja een zelf bouw kan ook met een leuke AMD dual core, wat echt niet veel hoeft te kosten.
Vooral als je geen ervaring hebt met computers bouwen, als je je net nieuwe i7 9xx beukt dan kan jeje zelf wel voor de kop slaan. (een AMD dual beuken is ook niet leuk natuurlijk, maar goed)
Maar is dat ook 'op-de-groei (voor zware foto- en videobewerking)'? Op Adobe waar de gebruikers van mijn programma's zitten komt AMD niet aan bod. Daar houd ik me maar aan. No offence, maar ik haat games. En aangezien AMD in de komende systemen ook flipflapt met compatibiliteit zoals Intel sinds de 775 socket, krijgen ze ook niet meer het voordeel van mijn twijfel. Dan de prijs. Dat is wel van belang, maar ondergeschikt. Ervaring met computers bouwen? Nee, maar ik ben heel voorzichtig, technisch opgeleid en heb 4 rechterhanden. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

druipgrot schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 17:37:
[...]
Laatste druppel deksel op je kop. Beleving staat in de top 5, prestatie komt daarna: de beleving van de prestatiedynamiek weegt zwaarder voor me dan de prestatieverhoging op zich. Maar goed, ik bestel pas na Ed L's reactie.
Ik weet niet wat je daarvan verwacht, maar het belangrijkste punt dat ik maakte was dat je met veel zaken irrationeel lijkt. Het vasthouden aan s1366 bijvoorbeeld, terwijl je het beste na zoveel tijd even de SB Benfica af kunt wachten over een week of twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia

mushia

In a World of LCD

Okee een dual core AMD voor zware foto en videobewerking, daar wordt je waarschijnlijk niet heel vrolijk van. Maar dan praat ik over een budget systeem van 400 euro. (letwel, laat je niet van de wijs brengen over naam budget, want hij rokt die P3 er zo hard uit).
Maar stel je pakt een hexacore van AMD, een leuk mobootje met sata600 en usb3.
Daar druk je 2x 4GB op (met nog 2 slots open voor een toekomstige upgrade).
Een leuke graka en een SSD, daar wordt jij echt wel vrolijk van. En je CS5 pakket of 3D modelling wordt daar ook vrolijk van. En dit kost niet de volle mep.

Ik wil hier de andere adviezen niet in de wind slaan. Sterker nog ik zelf zou denk ik een Intel systeem samenstellen, maar je legt de lat misschien wel erg hoog voor de werkzaamheden die je wilt verrichten.
en de paar honderd euro die je daar op kan besparen, die kan je over 5 jaar in je nieuwe systeem drukken!

edit:
Edmin schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 20:36:
[...]
....terwijl je het beste na zoveel tijd even de SB Benfica af kunt wachten over een week of twee.
Ik zou ook de SB afwachten, maar 24 GB geheugen???? Als je systeem klaar is ben ik benieuwd naar een screenshot van taskmanager.

[ Voor 16% gewijzigd door mushia op 21-12-2010 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Edmin schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 20:36:
[...]

Ik weet niet wat je daarvan verwacht, maar het belangrijkste punt dat ik maakte was dat je met veel zaken irrationeel lijkt. Het vasthouden aan s1366 bijvoorbeeld, terwijl je het beste na zoveel tijd even de SB Benfica af kunt wachten over een week of twee.
Wat ik van je antwoord verwacht? Jij bent de deskundige! Dus ik wacht op je antwoord, hopelijk nog vanavond. Ik moet -jawel na een jaar aarzelen- nu iets hebben. En is het zo irrationeel om die 200 reacties van tweakers uit het Nehalem-tijdperk te belonen met een Nehalem-setje? Dat lijkt me het ultieme respect -met een knipoog- voor de tijd en de moeite van degenen die hebben gereageerd, tijd in dit topic hebben gestoken. Dit topic is voor mij als schrijver-designer evenzeer een project als de computer. Je hebt met mijn meubilair op het terras bij de SATA poorten door dat ik wat dichterlijker omga met hardware dan gangbaar is? Iets als Murdock die een PC bouwt. :*) Met SB Benfica kan ik weinig, en Google ook: Geen resultaten gevonden voor "Sandy Bridge Benfica"

edit. als het antwoord wat lastig is, misschien een idee om aan de hand van die criteria iets te zeggen over de UD3R, de Sabertooth (of D-E) en de Extreme6? Alle drie hebben ze volgens de QVL graag die 4GB reepjes van Kingston Hyper 1600 (die ik donderdag binnen krijg) in hun mik. In de QVL van de R3E staan sowieso geen 4GB reepjes, wat wel wat zegt over wat goed is voor overklokken.

[ Voor 18% gewijzigd door druipgrot op 21-12-2010 21:47 . Reden: alternatief antwoord voorstel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Benfica is een typisch gevalletje autocorrect van mijn iPad :S

Het punt is dat je, met een launch over slechts twee weken en langzaam binnendruppelende benches (en dat is het woord waar de iPad Benfica van maakt) eigenlijk nu die weloverwogen keuze niet moet maken. Die 200 Posts zijn voor een belangrijk deel alweer een jaar oud. Verouderd advies is maar weinig waard en het zou zonde zijn als je mooie i7 950 binnen twee weken al achterhaald is en voorbijgestreefd wordt door een i7 2600K. Dat is niet bepaald toekomstgericht.

[ Voor 79% gewijzigd door Edmin op 21-12-2010 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Edmin schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 21:59:
Benfica is een typisch gevalletje autocorrect van mijn iPad :S

Het punt is dat je, met een launch over slechts twee weken en langzaam binnendruppelende benches (en dat is het woord waar de iPad Benfica van maakt) eigenlijk nu die weloverwogen keuze niet moet maken. Die 200 Posts zijn voor een belangrijk deel alweer een jaar oud. Verouderd advies is maar weinig waard en het zou zonde zijn als je mooie i7 950 binnen twee weken al achterhaald is en voorbijgestreefd wordt door een i7 2600K. Dat is niet bepaald toekomstgericht.
Punt is dat ik over twee weken geen tijd meer heb om me daarin te verdiepen, ik ben ook echt aan het eind van mijn Latijn. Die 200 posts zijn van toepassing op het Nehalem platform, mijn kennis is van toepassing op het Nehalem platform. Ook heb ik hier van een mod gelezen dat de vooruitgang van SB nou niet om over naar huis te schrijven is. En die 2600 is nu ook niet echt veel sneller dan de 950. Wellicht wist hij niet van de 32GB uitloopmogelijkheid waar ik net over lees. Maar of het over een maand zal wemelen van de tweedehands Bloomfield processors waag ik te betwijfelen. OK, dan heb je gelijk. Kun je me -gegeven dat ik morgen moet kopen- dan toch een antwoord geven op mijn vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je zal aan dat Asrock bord in dat geval een prima plank hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Edmin schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 23:40:
Je zal aan dat Asrock bord in dat geval een prima plank hebben.
Was dat nou zo moeilijk? 8) Dankjewel. Ik had eerder verwacht dat je die Asrock onderaan een top3 van de door mij genoemde borden had gezet.

Wat ik wel raar vind is dat die i7-950 de laatste tijd omhoog kruipt in de prijs, €10 in een week. En dat je in Amerika gewoon het Euro-teken in het Dollar-teken kunt veranderen en er dan nóg 20 af kunt halen..... Vreemd. Weet je overigens uit ervaring wanneer de prijsdalingen in december zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Die zijn er eigenlijk niet. Als er al aanbiedingen zouden zijn, dan had je ze al moeten zien.

En over het algemeen is mijn mening dat bij gelike prijs een Asrock bord completer is dan bijv. Een Asus, dus zo verrassend is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Edmin schreef op woensdag 22 december 2010 @ 00:08:
Die zijn er eigenlijk niet. Als er al aanbiedingen zouden zijn, dan had je ze al moeten zien.

En over het algemeen is mijn mening dat bij gelike prijs een Asrock bord completer is dan bijv. Een Asus, dus zo verrassend is dat niet.
Niet om de compleetheid, ik had gedacht dat je meer naar degelijkheid zou kijken, aangezien ik die fdd/pata pas aan het eind had gezet onder 'zou fijn zijn dat'.

edit: Wat doe je eigenlijk met die P3 (sig)?

[ Voor 3% gewijzigd door druipgrot op 22-12-2010 00:14 . Reden: bemoeizucht met de gear van een ander ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

druipgrot schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 20:31:
Daar houd ik me maar aan. No offence, maar ik haat games. En aangezien AMD in de komende systemen ook flipflapt met compatibiliteit zoals Intel sinds de 775 socket, krijgen ze ook niet meer het voordeel van mijn twijfel.
Wat heeft AMD met games te maken wat Intel niet heeft?
En wat is er mis met compatibiliteit van AMD? Die is echt niet minder dan die van Intel hoor. Incompatibiliteit van AMD kwam voor toen het nog allemaal VIAchipsets waren die niet echt geweldig werkten, maar dat is al jaren achter ons.

Imho is er geen reden om AMD niet te overwegen bij je keuze.
druipgrot schreef op woensdag 22 december 2010 @ 00:13:
Volgens mij zijn dat z'n oude systemen en heeft hij die P3 ettelijke jaren geleden al afgeschreven ;)

[ Voor 16% gewijzigd door TERW_DAN op 22-12-2010 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

druipgrot schreef op woensdag 22 december 2010 @ 00:13:
[...]
Niet om de compleetheid, ik had gedacht dat je meer naar degelijkheid zou kijken, aangezien ik die fdd/pata pas aan het eind had gezet onder 'zou fijn zijn dat'.
Het zou me verbazen als je daar verschil in zou merken, ook op de lange termijn.
Die P3 heb ik vziw gekocht in 1999 en weggegeven in 2001.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Terw_Dan schreef op woensdag 22 december 2010 @ 00:20:
[...]

Wat heeft AMD met games te maken wat Intel niet heeft?
En wat is er mis met compatibiliteit van AMD? Die is echt niet minder dan die van Intel hoor. Incompatibiliteit van AMD kwam voor toen het nog allemaal VIAchipsets waren die niet echt geweldig werkten, maar dat is al jaren achter ons.

Imho is er geen reden om AMD niet te overwegen bij je keuze.

[...]
ik doel met compatibiliteit op dat voor een bepaald type bord steeds nieuwe processoren uitkomen, dat is de komende tijd wel over bij AMD toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Edmin schreef op woensdag 22 december 2010 @ 00:26:
[...]

Het zou me verbazen als je daar verschil in zou merken, ook op de lange termijn.

[...]

Die P3 heb ik vziw gekocht in 1999 en weggegeven in 2001.
Ik ken de voetbalclub vziw niet, heb je een link? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

druipgrot schreef op woensdag 22 december 2010 @ 00:50:
[...]
ik doel met compatibiliteit op dat voor een bepaald type bord steeds nieuwe processoren uitkomen, dat is de komende tijd wel over bij AMD toch?
Die is bij Intel net zo goed als bij AMD, dus dat maakt echt 0,0 verschil.
druipgrot schreef op woensdag 22 december 2010 @ 00:51:
[...]
Ik ken de voetbalclub vziw niet, heb je een link? :*)
vziw = voor zover ik weet.
Waar haal jij een voetbalclub vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mogelijk uit mijn 'benfica' :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Terw_Dan schreef op woensdag 22 december 2010 @ 00:56:
[...]

Die is bij Intel net zo goed als bij AMD, dus dat maakt echt 0,0 verschil.

[...]

vziw = voor zover ik weet.
Waar haal jij een voetbalclub vandaan?
nou precies, de sympathie gaat daarom niet meer automatisch naar AMD

Ik dacht dat vziw net zoiets was als dat Ed L's spellingsdictator benchmark tot Benfica corrigeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Goed, ben benieuwd of dit topic nog op de Sandy Bridge -de naam alleen al- wordt betrokken. Ben nu een voeding (moederkoek) aan het uitkiezen, verwacht een beslissing eind 2012

[ Voor 3% gewijzigd door druipgrot op 22-12-2010 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Maar daar hebben we al een topic voor: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Misschien is het een idee om nu gewoon je Nethalem te kopen en vervolgens een jaar of 2 te discussiëren over het aanschaffen van nieuwe hardware? Tegen die tijd zul je er achter komen dat door de omgang met rasechte tweakers er een honger naar nieuwe hardware is ontstaan, wat resulteert in de drang naar het niet onbedwingbaar aanschaffen van nieuwe hardware en het doorschuiven van oude naar de slaapkamer/partner/mediacenter binnen de 3 jaar. Het tweaker virus is namelijk erg besmettelijk (weet ik uit ervaring).

Overigens leest dit topic erg leuk weg. Lijkt op een kruising tussen een soap en psychologisch artikel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Een core i7 in je mediacenter... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-06 14:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Edmin schreef op woensdag 22 december 2010 @ 10:44:
Amateur, een echte vent zet daar een quad Xeon voor neer :+

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Edmin schreef op woensdag 22 december 2010 @ 10:44:
Geef toe, in dit topic heb je al veel vreemdere dingen gelezen.....

edit en offtopic: Ondanks dat een i7 in een HTPC extreem teveel van het goede is kun je het begrip mediacenter ook ruim definiëren en zien als een vervanger voor bijvoorbeeld een playstation of xbox. Knal er een leuke videokaart in en je hebt met 2 controllers erbij een leuk systeem om te gamen in de huiskamer. Het is maar net wat je wensen zijn.......

[ Voor 45% gewijzigd door jaapsander op 22-12-2010 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Vanmiddag ga ik de onderdelen voor de echte-jannen-pc bestellen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia

mushia

In a World of LCD

Kan je eens een opsomming maken van wat je gaat bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
mushia schreef op woensdag 22 december 2010 @ 13:03:
Kan je eens een opsomming maken van wat je gaat bestellen?
als dat mag, een kit van 3x4GB KVR1600 heb ik al besteld, videokaart 5770 heb ik al en WD opslagschijven

-Asrock X58 Extreme6 € 202,10
-Silverstone KL01-B € 103,60
-Seasonic x-650 € 142,60
-Intel Core i7-950 € 253,90
-Crucial CTFDDAC064MAG-1G1 € 116,30 (nog kleine twijfel over, maar vraag in SSDtopic bleef onbeantwoord)
-Microsoft Windows 7 Professional, DVD, OEM, 64bit, NL € 123,10 (ook kleine twijfel)
bovenstaande bestelling is €940 bij afuture, met geheugen en e.a. zit ik dan op €1300
dan kan ik de boel testen met mijn monitor en toetsenbord die ik nu nog gebruik

-eigenlijk moet ik nog een scherm (toetsbord+muis) hebben, maar ik had weinig tijd om uit te zoeken welke. maar nabestellingen zijn mogelijk, ik ga het ophalen en ter plekke betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 14:50
Je kan beter om de 2 jaar een nieuwe systeem (mid-end) aanschaffen. Elk jaar komt er nieuwe dingen uit die veel sneller zijn dan het huidige spul.

Waarom?
Stel als jevgaat benchmarken 3d vantage en de I7-980X index cijfer zet als 100

dan heb je het volgende:
100- I7 980X
54 - I7 920
27 - Core2 Q6600
2 - N230

Soms is het handiger om ff 2 minuutjes langer te wachten, scheelt je veel geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia

mushia

In a World of LCD

Je mist nog een fatsoenlijke CPU-fan, vooral als je wilt gaan OC'en
En ik heb ook me twijfels over die behuizing, heeft die wel voldoende in/out-take?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-05 09:08
Ik lees pagina 1 en spring naar pagina 11.

Iemand met eigenlijk amper eigen verstand van een platform laten overclocken? Waar zijn jullie mee bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Alsof je specialist moet zijn om je i7 veilig op 4GHz te laten lopen? Alles is te leren en TS heeft iig bewezen niet bang te zijn om dingen te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En het is niet alsof er nu echt wat fout kan gaan. In het ergste geval throttlet de CPU of worden de biosinstellingen gereset. De tijd dat je hardware echt doorfikte ligt al een tijdje achter ons (tenzij je echt extreem gaat OCen, maar dat lijkt me hier niet aan de orde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
mushia schreef op woensdag 22 december 2010 @ 16:14:
Je mist nog een fatsoenlijke CPU-fan, vooral als je wilt gaan OC'en
En ik heb ook me twijfels over die behuizing, heeft die wel voldoende in/out-take?
CPU-fan koop ik pas als ik ga overklokken. Ik ken de toppers. Die behuizing is vooral mooi, de in en out houdt inderdaad niet over, maar de voeding werkt wel goed mee natuurlijk. edit: ik zit nog te kijken of ik een window kan regelen, die komt dan wel naar mijn kant gericht (op tafel), de shielding is dan ook niet je dat.

Ik zal wel zien hoe ver ik kan komen, ik heb al gezegd dat het spelen met de dynamiek belangrijker voor me is dan de hoogste prestatie. Anders had ik ook wel alvast een Xeon W3580 gekocht, voor minder dan €600 heb je die toch wel uit de states naar hier dacht ik.

[ Voor 8% gewijzigd door druipgrot op 22-12-2010 16:34 . Reden: window dressing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-06 11:45

BTU_Natas

Superior dutchie

Hilarische is dit topic!

Meer dan een jaar lang een topic laten lopen, wat maar over 1 ding gaat! Welk onderdeel moet ik kopen?

Uitkomst? een asrock bord.

Ik ga even ergens huilen ofzo.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
BTU_Natas schreef op woensdag 22 december 2010 @ 16:45:
Hilarische is dit topic!

Meer dan een jaar lang een topic laten lopen, wat maar over 1 ding gaat! Welk onderdeel moet ik kopen?

Uitkomst? een asrock bord.

Ik ga even ergens huilen ofzo.. |:(
Kun je niet beter gaan lachen? Je bent overigens te laat, 5 minuten geleden besteld. Vannacht heb ik de vraag voor het laatst opgeworpen aan Ed L en deze deskundoloog zei niet dat een Sabertooth bijvoorbeeld zoveel degelijker was. Maar jij weet het beter? Of spreekt je onderbordgevoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

druipgrot schreef op woensdag 22 december 2010 @ 16:32:
[...]
CPU-fan koop ik pas als ik ga overklokken.
Als je een PC koopt van bijna €1000 dan zou er toch makkelijk nog wel een paar tientjes vanaf kunnen voor een betere CPUfan? Die zou ik gewoon gelijk meebestellen en inbouwen. Het vervangen van een CPUkoeler kost je weer een bult werk (zeker als je de kast netjes hebt opgeruimd e.d), terwijl als je die gelijk installeert je in principe amper extra tijd kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Terw_Dan schreef op woensdag 22 december 2010 @ 16:52:
[...]

Als je een PC koopt van bijna €1000 dan zou er toch makkelijk nog wel een paar tientjes vanaf kunnen voor een betere CPUfan? Die zou ik gewoon gelijk meebestellen en inbouwen. Het vervangen van een CPUkoeler kost je weer een bult werk (zeker als je de kast netjes hebt opgeruimd e.d), terwijl als je die gelijk installeert je in principe amper extra tijd kwijt bent.
Goed dat je het zegt. Ik had ook moeten zeggen; die koop ik pas als ik het mobo in de kast zet. Teveel gehoord van eindeloze RMA's dat ik er niet van uit ga dat ik het mobo snel in de kast kan zetten.

Ook had ik de keuze uitgesteld. ... De Noctua14 is denk ik te groot, de 12 kan, maar de dubbele fan vind ik afzichtelijk, Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev. C vind ik mooier. Had jij dan een tip? Ik heb continu een tabblad op http://www.silentpcreview.com/Recommended_Heatsinks staan. Ik zit overigens ver over de duizend hoor.

Edit: mijn esthetisch ideaal bij de heatsink is dat het vanuit het oosten oogt als de wolkenkrabber, ten opzichte van de reepjes geheugen en slots die dan gewone flats voorstellen.

[ Voor 8% gewijzigd door druipgrot op 22-12-2010 17:16 . Reden: esthetiek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia

mushia

In a World of LCD

druipgrot schreef op woensdag 22 december 2010 @ 16:50:
[...]
..... Je bent overigens te laat, 5 minuten geleden besteld. Vannacht heb ik de vraag voor het laatst opgeworpen aan Ed L en deze deskundoloog zei niet dat een Sabertooth bijvoorbeeld zoveel degelijker was. ?
Ik heb je er ook al eens op gewezen. Het zou een prima bord kunnen zijn. Maar ik denk als we over betrouwbaarheid en prestatie praten dan het merendeel van de Tweakers het Asrock bordje zou laten liggen.
Terw_Dan schreef op woensdag 22 december 2010 @ 16:52:
[...]

Het vervangen van een CPUkoeler kost je weer een bult werk (zeker als je de kast netjes hebt opgeruimd e.d), terwijl als je die gelijk installeert je in principe amper extra tijd kwijt bent.
Haha, inderdaad. Je zou niet de eerste zijn die er pas later achter komt dat er bij de nieuw CPU-fan een backplate geinstalleerd moet worden. Kan je het bord er weer uit halen. 1 Voordeel, dan doe je nog meer ervaring op het gebied van assemblage :+
druipgrot schreef op woensdag 22 december 2010 @ 17:11:
[...]
Goed dat je het zegt. Ik had ook moeten zeggen; die koop ik pas als ik het mobo in de kast zet. Teveel gehoord van eindeloze RMA's dat ik er niet van uit ga dat ik het mobo snel in de kast kan zetten.

Ook had ik de keuze uitgesteld. ... De Noctua14 is denk ik te groot, de 12 kan, maar de dubbele fan vind ik afzichtelijk, Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev. C vind ik mooier. Had jij dan een tip? Ik heb continu een tabblad op http://www.silentpcreview.com/Recommended_Heatsinks staan. Ik zit overigens ver over de duizend hoor.

Edit: mijn esthetisch ideaal bij de heatsink is dat het vanuit het oosten oogt als de wolkenkrabber, ten opzichte van de reepjes geheugen en slots die dan gewone flats voorstellen.
Je gaat er bij voorbaat al vanuit dat je een DOA hebt en een RMA mag aanmaken?
Houdt je er rekening mee dat deze 'king size' fans niet in elke behuizing passen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

mushia schreef op woensdag 22 december 2010 @ 17:31:
[...]

Ik heb je er ook al eens op gewezen. Het zou een prima bord kunnen zijn. Maar ik denk als we over betrouwbaarheid en prestatie praten dan het merendeel van de Tweakers het Asrock bordje zou laten liggen.
In 2001 misschien, maar dat is anno 2010 echt niet meer waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Edmin schreef op woensdag 22 december 2010 @ 17:42:
[...]

In 2001 misschien, maar dat is anno 2010 echt niet meer waar.
Inderdaad, ASRock was vroeger echt een budgetmerk met goedkope rotonderdelen. Tegenwoordig gebruiken ze flink hoogwaardige onderdelen gebruiken.
Of die ASRock de beste keuze is hangt natuurlijk af van je eisen, maar het merk is niet per definitie meer bagger zoals het ooit was.

[ Voor 17% gewijzigd door TERW_DAN op 22-12-2010 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-06 11:45

BTU_Natas

Superior dutchie

druipgrot schreef op woensdag 22 december 2010 @ 16:50:
[...]
Kun je niet beter gaan lachen? Je bent overigens te laat, 5 minuten geleden besteld. Vannacht heb ik de vraag voor het laatst opgeworpen aan Ed L en deze deskundoloog zei niet dat een Sabertooth bijvoorbeeld zoveel degelijker was. Maar jij weet het beter? Of spreekt je onderbordgevoel?
Neej, ik ga gewoon door met huilen. :P Een jaar lang wikken en wegen en dan op een budgetbord uitkomen.
Prima bord hoor, zal op stock als een tierelier draaien. Overclocken, zal wel lukken maar het gaat je een hoop tijd en moeite kosten en het bord zal eerder limieten opleggen of je moet een hele goede cpu krijgen en dat is dus puur geluk.

Als je alleen stock gaat draaien, voldoet elk bord dus ook de goedkoopste, zolang het voldoende aansluitingen heeft voor jouw hardware. Dit valt in ongeveer 5min te bepalen, en hoeft geen jaar te duren.
Upgradepad van intel is er niet tot nauwelijks, amd is een ander verhaal. Wat ook wel in 10min te vinden is en te begrijpen (roadmaps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

BTU_Natas schreef op woensdag 22 december 2010 @ 19:15:
[...]

Neej, ik ga gewoon door met huilen. :P Een jaar lang wikken en wegen en dan op een budgetbord uitkomen.
zo'n budgetbord vind ik het anders niet hoor.
Overclocken, zal wel lukken maar het gaat je een hoop tijd en moeite kosten en het bord zal eerder limieten opleggen of je moet een hele goede cpu krijgen en dat is dus puur geluk.
zoveel verschil tussen een gigabyte of msi bord zit er niet ten opzichte van een asrock. Ik vind het een beetje overdreven.
Upgradepad van intel is er niet tot nauwelijks, amd is een ander verhaal.
AMD stapt ook over naar een andere socket, op een AM3 mobo past geen bulldozer. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door epic_gram op 22-12-2010 19:48 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 14:50
@BTU_Natas als jij concrete gegevens van RMA/Defect tov verkoop kan weergeven, dan kan jij bepalen wat A-merk is en B-merk is. Tot die tijd spreekt het eigen ervaring en onderbuiksgevoel.

Want HTC is een B-merk in mijn ogen, ondertussen loopt iedereen met een HTC... Hetzelfde geldt voor Asrock, in iedereens ogen is het een B-merk... terwijl het echt ondertussen een A-merk te worden.

Ennuh die apple van jou is gemaakt door Foxconn, dat is/was een Z-merk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
jaapsander schreef op woensdag 22 december 2010 @ 10:39:
Misschien is het een idee om nu gewoon je Nethalem te kopen en vervolgens een jaar of 2 te discussiëren over het aanschaffen van nieuwe hardware? Tegen die tijd zul je er achter komen dat door de omgang met rasechte tweakers er een honger naar nieuwe hardware is ontstaan, wat resulteert in de drang naar het niet onbedwingbaar aanschaffen van nieuwe hardware en het doorschuiven van oude naar de slaapkamer/partner/mediacenter binnen de 3 jaar. Het tweaker virus is namelijk erg besmettelijk (weet ik uit ervaring).

Overigens leest dit topic erg leuk weg. Lijkt op een kruising tussen een soap en psychologisch artikel
Tegen het virus dat me na drie jaar tot vervanging laat overgaan heb ik voldoende antistoffen. Ik heb al met succes al een ander computervirus overleefd, in 1988 was ik verslaafd aan programmeren in (turbo)pascal.

overigens mag in dit topic één verwijzing niet ontbreken:
http://forums.adobe.com/c...re_forum?view=discussions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

zonglew00 schreef op woensdag 22 december 2010 @ 20:13:
@BTU_Natas als jij concrete gegevens van RMA/Defect tov verkoop kan weergeven, dan kan jij bepalen wat A-merk is en B-merk is. Tot die tijd spreekt het eigen ervaring en onderbuiksgevoel.
Je kan niet zeggen dat een merk A of B is. IMO moet je dat van mobo tot mobo bepalen. Ook asus, wat toch wel word gezien als kwaliteit, maakt soms ook slechtere moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia

mushia

In a World of LCD

epic_gram schreef op woensdag 22 december 2010 @ 19:48:
[...]

zo'n budgetbord vind ik het anders niet hoor.

[...]
zoveel verschil tussen een gigabyte of msi bord zit er niet ten opzichte van een asrock. Ik vind het een beetje overdreven.
Wat ik een beetje overdreven vind is 24GB geheugen. Koop dan die 2de kit (3x4GB) over 2 jaar ofzo. (Indien nodig, want ik verwacht dat je die 200 euro steekt in overkill).
Tenzij geld echt niet uitmaakt, OK, maar dan had je sowieso iets anders gekocht....

[ Voor 6% gewijzigd door mushia op 22-12-2010 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

mushia schreef op woensdag 22 december 2010 @ 20:20:
[...]

Wat ik een beetje overdreven vind is 24GB geheugen. Koop dan die 2de kit (3x4GB) over 2 jaar ofzo.
Tenzij geld echt niet uitmaakt, OK, maar dan had je sowieso iets anders gekocht....
Ben ik ook helemaal met je eens, maar dat staat toch los van de discussie of Asrock goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia

mushia

In a World of LCD

Absoluut! Ik zeg ook niet dat het slecht is. Ik zei; het kan een prima bord zijn, maar ik denk dat het merendeel van de tweakers een ASRock bord zouden laten liggen. Dat zegt niets over dat het goed of slecht is.
Vooral na een jaar aan onderzoek verbaasd het me dat dit dat de beste keuze is voor deze setup.

De opmerking van het RAM is nog even een statement, omdat ik het gevoel heb dat de topicstarter nog steeds niet door heeft dat hij zijn geld ergens insteekt wat hij helemaal niet nodig heeft!

[ Voor 10% gewijzigd door mushia op 22-12-2010 20:38 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
mushia schreef op woensdag 22 december 2010 @ 20:20:
[...]

Wat ik een beetje overdreven vind is 24GB geheugen. Koop dan die 2de kit (3x4GB) over 2 jaar ofzo. (Indien nodig, want ik verwacht dat je die 200 euro steekt in overkill).
24GB heb ik altijd genoemd als uitgroeimogelijkheid. En ik heb ook 'maar' 3x4GB gekocht. Maar ik word onderhand toch wel byteziek van die aanvallen op 24GB hoor. hier: http://www.adobe.com/prod...e/production/performance/ blijkt dat dat helemaal zo gek nog niet is.

En hoezo had ik wat anders gekocht als geld niet uitmaakt? De R3E bijvoorbeeld? Dat is pas overkill. Er is ook een review waarin de Extreme6 en de UD9 gelijk eindigen qua prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia

mushia

In a World of LCD

Er zullen Adobe gebruikers zijn die het wel kunnen gebruiken ja.
De grote vraag voor mij is, heb jij het ook nodig? Daar kom je maar op 1 manier achter, en dat is niet achter een P3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-06 16:16
druipgrot schreef op woensdag 22 december 2010 @ 20:40:
[...]
En hoezo had ik wat anders gekocht als geld niet uitmaakt? De R3E bijvoorbeeld? Dat is pas overkill. Er is ook een review waarin de Extreme6 en de UD9 gelijk eindigen qua prestaties.
Er zijn altijd reviews te vinden die andere reviews weer tegen spreken. Zo zijn er ook goede en ronduit slechte review sites. Ik weet niet in welke context die test gedaan is, maar je kan op je vingers natellen dat de UD9 eigenschappen heeft als het gaat om bijvoorbeeld OC'en en de kwaliteit van de componenten waar de extreme 6 niet aan kan tippen. Je moet de produkten wel in de juiste context zien waar ze voor gemaakt zijn.

• druipgrot
  • Niet online
rows schreef op woensdag 22 december 2010 @ 22:42:
[...]

Er zijn altijd reviews te vinden die andere reviews weer tegen spreken. Zo zijn er ook goede en ronduit slechte review sites. Ik weet niet in welke context die test gedaan is, maar je kan op je vingers natellen dat de UD9 eigenschappen heeft als het gaat om bijvoorbeeld OC'en en de kwaliteit van de componenten waar de extreme 6 niet aan kan tippen. Je moet de produkten wel in de juiste context zien waar ze voor gemaakt zijn.
hier een overklok http://www.hardwareheaven...-review-introduction.html

• druipgrot
  • Niet online
mushia schreef op woensdag 22 december 2010 @ 21:47:
Er zullen Adobe gebruikers zijn die het wel kunnen gebruiken ja.
De grote vraag voor mij is, heb jij het ook nodig? Daar kom je maar op 1 manier achter, en dat is niet achter een P3.
Dat is nu precies de reden waarom ik een andere computer nodig heb. In de topicstart noemde ik de 5DMII monstercamera, die liet mijn P3 alle hoeken van de kamer zien. De titel van het topic zware foto- en videobewerking laat aan duidelijkheid dacht ik niets te wensen over. Dan vind ik het gewoon hoogst irritant dat mensen heel wijs vraagtekens gaan zetten bij de ambitie om uiteindelijk meer dan 12 of 16 GB op je bordje te willen kunnen prikken. Helaas, ik wind me er een beetje over op, ik kom het zo ongelooflijk vaak tegen hier heb ik die link naar Adobe al drie keer gegeven, op buitenlandse forums gebeurt het echter net zo vaak. misschien is het ongelovig ter discussie stellen gewoon een andere manier van vragen, nu ik erbij nadenk: zo doe ik dat ook ja. :X

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-06 14:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

druipgrot schreef op donderdag 23 december 2010 @ 02:03:
[...]
Dat is nu precies de reden waarom ik een andere computer nodig heb. In de topicstart noemde ik de 5DMII monstercamera, die liet mijn P3 alle hoeken van de kamer zien.
Doom was voor mijn 386DX-20 ook te zwaar, maar ik heb toen geen quad PPro-systeem gekocht...
De titel van het topic zware foto- en videobewerking laat aan duidelijkheid dacht ik niets te wensen over. Dan vind ik het gewoon hoogst irritant dat mensen heel wijs vraagtekens gaan zetten bij de ambitie om uiteindelijk meer dan 12 of 16 GB op je bordje te willen kunnen prikken. Helaas, ik wind me er een beetje over op, ik kom het zo ongelooflijk vaak tegen hier heb ik die link naar Adobe al drie keer gegeven, op buitenlandse forums gebeurt het echter net zo vaak. misschien is het ongelovig ter discussie stellen gewoon een andere manier van vragen, nu ik erbij nadenk: zo doe ik dat ook ja. :X
Bij die link van Adobe staat duidelijk 'For optimal performance, we recommend at least 12GB of RAM.', dus met 12 GB zou je al aan optimale prestaties zitten. Met meer geheugen zal het in uitzonderlijke gevallen inderdaad beter lopen, maar ik denk dat je dan héle zware videobewerking moet gaan doen. Niemand zal jou tegenhouden om een hoop geld over de balk te gooien, maar er zijn betere investeringen dan 12 GB extra geheugen. Ik zou zeggen, neem een tweede SSD en bouw een RAID0, dat zal je in 99% van de gevallen meer performancewinst opleveren. En die ene keer dat je dan moet swappen omdat je meer dan 12 GB nodig hebt, gaat dat razendsnel op zo'n RAID0-array.
druipgrot schreef op maandag 20 december 2010 @ 12:54:
[...]
Ongetwijfeld, maar zolang de rest van de wereld nog slaapt, kan je roepen wat je wil maar een 10 jaar oud systeem is gewoon afgeschreven troep waar je geen hedendaagse high-end toepassingen meer op kan draaien. FullHD-materiaal bewerken op een P3 gaat gewoon niet, of je nou hoog springt, laag springt, Wubbo Ockels of Chriet Titulaer bent, het werkt niet.

Als je niet tegen kritiek kan, moet je ook niet om advies vragen op GoT.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• vlaaing peerd
[...]
Dat is nu precies de reden waarom ik een andere computer nodig heb. In de topicstart noemde ik de 5DMII monstercamera, die liet mijn P3 alle hoeken van de kamer zien. De titel van het topic zware foto- en videobewerking laat aan duidelijkheid dacht ik niets te wensen over. Dan vind ik het gewoon hoogst irritant dat mensen heel wijs vraagtekens gaan zetten bij de ambitie om uiteindelijk meer dan 12 of 16 GB op je bordje te willen kunnen prikken. Helaas, ik wind me er een beetje over op, ik kom het zo ongelooflijk vaak tegen hier heb ik die link naar Adobe al drie keer gegeven, op buitenlandse forums gebeurt het echter net zo vaak. misschien is het ongelovig ter discussie stellen gewoon een andere manier van vragen, nu ik erbij nadenk: zo doe ik dat ook ja. :X
Als je 12GB RAM wil kopen moet je dat vooral doen, je hebt dan gegarandeerd genoeg voor de komende 5 jaar. Ik heb zo berekend dat een A0 poster met meerdere layers bewerken in photoshop je nog geen 5GB ram kost, dus je kan je afvragen of het echt nodig is. Het advies om ipv daarvan een SSD of 2 HDD's in RAID0 te zetten is daarom niet onzinnig, want op dit moment zal daar eerder de bottleneck in zitten dan de hoeveelheid of snelheid van je werkgeheugen.

ga je 3D renderen dan vind ik 12GB wel een verantwoorde keuze.

Over verschillende merken mobo's...vroeger had een mobo bakker een wijde keus aan configuraties en chip(sets) en BIOS mogelijkheden waarmee het zich kon onderscheiden van andere merken. Tegenwoordig gebruikt echter ieder merk dezelfde chipset, dezelfde componenten en configuraties voor elk platform. Dus of het nou Asrock, Gigabyte, MSI of Asus is zal niet veel uitmaken.

Hooguit kwakt een fabrikant er een extra chipje op voor een extra USB controller, extra PCI-e lanes of HDD controller, maar dan betaal je ook meteen een euro of 30 extra ervoor en dat hief je alleen te overwegen als je dat ook echt nodig hebt.

Speaking of which, als je toekomst klaar wilt zijn, heb je dan wel SATA 600Gbps en USB 3.0 overwogen?

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het is een Extreme 6, dat zit er beide op ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

@vlaaing peerd: SATA 600Gbps... das wel heel snel niet :P, het is toch echt een factor 100 trager.
Helaas, ik wind me er een beetje over op, ik kom het zo ongelooflijk vaak tegen hier heb ik die link naar Adobe al drie keer gegeven, op buitenlandse forums gebeurt het echter net zo vaak.
Als je advies vraagt dan zullen mensen je inderdaad aanraden om na te denken wat je koopt. Veel geheugen is handig, maar wellicht flink overbodig. 4GB is voor de meeste mensen zat, met 8GB komt bijna iedereen toe en daarboven kom je toch echt op heel specialistisch gebruik uit, en ik vraag me af of dat ook daadwerkelijk hetgeen is dat jij gaat doen, maar goed, dat kun je het best voor jezelf beslissen, maar de reacties die ik hier lees waren meer bedoelt om je niet puur blind te staren op geheugen.

Maar mocht je een manier vinden om die 12GB daadwerkelijk in no-time vol te hebben laat het weten, ik ga met wat geluk een bak bouwen met 32GB intern geheugen, maar moet nog bedenken hoe dat ik die vol ga krijgen ;)

En gebruik je editknop eens :P

[ Voor 3% gewijzigd door TERW_DAN op 23-12-2010 11:11 ]

• druipgrot
  • Niet online
Demoniac schreef op donderdag 23 december 2010 @ 09:30:
[...]
Doom was voor mijn 386DX-20 ook te zwaar, maar ik heb toen geen quad PPro-systeem gekocht...

[...]
Bij die link van Adobe staat duidelijk 'For optimal performance, we recommend at least 12GB of RAM.', dus met 12 GB zou je al aan optimale prestaties zitten. Met meer geheugen zal het in uitzonderlijke gevallen inderdaad beter lopen, maar ik denk dat je dan héle zware videobewerking moet gaan doen. Niemand zal jou tegenhouden om een hoop geld over de balk te gooien, maar er zijn betere investeringen dan 12 GB extra geheugen. Ik zou zeggen, neem een tweede SSD en bouw een RAID0, dat zal je in 99% van de gevallen meer performancewinst opleveren. En die ene keer dat je dan moet swappen omdat je meer dan 12 GB nodig hebt, gaat dat razendsnel op zo'n RAID0-array.

[...]
at least betekent niet optimaal, kijk ook maar naar het tabelletje erboven. of lees een gebruikersforum als dit. tegen de tijd dat ik eruit ben óf ik die 24GB nodig heb kost die extra kit 3x4GB KHR1600 geen hoop geld meer, maar ben ik wel blij dat ik het erbij kan zetten. dat is het hele idee van 'op-de-groei'.
Ongetwijfeld, maar zolang de rest van de wereld nog slaapt, kan je roepen wat je wil maar een 10 jaar oud systeem is gewoon afgeschreven troep waar je geen hedendaagse high-end toepassingen meer op kan draaien. FullHD-materiaal bewerken op een P3 gaat gewoon niet, of je nou hoog springt, laag springt, Wubbo Ockels of Chriet Titulaer bent, het werkt niet.

Als je niet tegen kritiek kan, moet je ook niet om advies vragen op GoT.
bij het eerste heb je natuurlijk gelijk, waar het laatste vandaan komt? op dat ik me stoor aan de geuite twijfels over veel geheugen? waarom zou ik me altijd comfortabel moeten voelen als ik advies krijg? je zou ook kunnen zeggen, als je advies geeft moet je de wensen van de adviesvrager serieus nemen. betekent niet dat je het klakkeloos overneemt of niet bekritiseert, maar het houdt een keer op. doordat ik veel heb gezocht op "with 24GB" ben ik natuurlijk extra veel minachting voor die wens tegengekomen. ik weet zo snel geen voorbeeld van een producent die rijk is geworden met het luisteren naar buitensporige eisen van klanten, maar ze zijn er, legio.

• druipgrot
  • Niet online
Edmin schreef op donderdag 23 december 2010 @ 10:46:
Het is een Extreme 6, dat zit er beide op ;)
van allebei zes, vlaaing peerd, het liefst tegelijk te benutten >:)

• druipgrot
  • Niet online
Terw_Dan schreef op donderdag 23 december 2010 @ 11:03:
@vlaaing peerd: SATA 600Gbps... das wel heel snel niet :P, het is toch echt een factor 100 trager.

[...]

Als je advies vraagt dan zullen mensen je inderdaad aanraden om na te denken wat je koopt. Veel geheugen is handig, maar wellicht flink overbodig. 4GB is voor de meeste mensen zat, met 8GB komt bijna iedereen toe en daarboven kom je toch echt op heel specialistisch gebruik uit, en ik vraag me af of dat ook daadwerkelijk hetgeen is dat jij gaat doen, maar goed, dat kun je het best voor jezelf beslissen, maar de reacties die ik hier lees waren meer bedoelt om je niet puur blind te staren op geheugen.

Maar mocht je een manier vinden om die 12GB daadwerkelijk in no-time vol te hebben laat het weten, ik ga met wat geluk een bak bouwen met 32GB intern geheugen, maar moet nog bedenken hoe dat ik die vol ga krijgen ;)

En gebruik je editknop eens :P
tuurlijk waardeer ik advies, als ik het daarover moet gaan hebben, ik verbaas me enorm over de adviesbereidheid eerlijk gezegd, want wat kopen die adviesgevers daar nu eigenlijk voor?

maar ik vind ook dat ik één keer irritatie mag laten blijken, op een niet persoonlijke manier overigens, hoe zou jij het vinden als men zich steeds afvraagt of jij iets gaat doen wat je in de topictitel hebt aangegeven? hoe bedoel je edit-knop?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

druipgrot schreef op donderdag 23 december 2010 @ 11:22:
[...]
tuurlijk waardeer ik advies, als ik het daarover moet gaan hebben, ik verbaas me enorm over de adviesbereidheid eerlijk gezegd, want wat kopen die adviesgevers daar nu eigenlijk voor?

maar ik vind ook dat ik één keer irritatie mag laten blijken, op een niet persoonlijke manier overigens, hoe zou jij het vinden als men zich steeds afvraagt of jij iets gaat doen wat je in de topictitel hebt aangegeven?
Ik denk dat niemand twijfelt of je daadwerkelijk iets gaat doen dat je in de topictitel vermeldt, maar of je daar daadwerkelijk de hardware voor nodig hebt.

Als ik zeg dat ik postbezorger ben en advies vraag om een voertuig, dan zal een bestelbusje eerder zinnig zijn dan een tientonner met trailer. Dat werkt ook wel, alleen is het overkill.
hoe bedoel je edit-knop?
Nou, je bent continu je topic aan het schoppen, er staan nu weer 3 posts van je onder elkaar. Dat is niet echt netjes. Plaats gewoon 1 post, wil je daar nog iets aan toe voegen, gebruik dan de editknop.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het staat zelfs in het rood en blauw onderaan de pagina als je de laatste poster bent
Je hebt zelf als laatste gereageerd in dit topic, wil je wat toevoegen wijzig dan bij voorkeur je laatste bericht.

[ Voor 36% gewijzigd door Edmin op 23-12-2010 11:30 ]

• mushia

mushia

In a World of LCD

druipgrot schreef op donderdag 23 december 2010 @ 11:22:
[...]
hoe zou jij het vinden als men zich steeds afvraagt of jij iets gaat doen wat je in de topictitel hebt aangegeven? hoe bedoel je edit-knop?
Het enige wat jij aangeeft is 'zware' foto en videobewerking. Wat versta jij onder zwaar.
Zoals vlaaing peerd aangaf; hij bewerkt A0 PSD's met meerdere layers en gebruikt dan ongeveer 5GB RAM.
Ik heb zelf ervaring met Premiere Pro, en die applicatie is niet zo geheugen geil. After effects daarin tegen weer wel.
Als jij nou aangeeft wat je precies verstaat onder zware foto en videobewerking en wat je er mee wilt gaan doen, dan krijg je misschien ook beter onderbouwde argumenten over de RAM size.

Laat je ook niet al teveel van de wijs brengen wat Adobe aangeeft. Onderaan staat at least 12GB, maar daarboven staat weer 8GB voor High Performance! En die voor de Master Collection dat is in mijn optiek alleen voor als je meerdere applicaties van CS5 tegelijkertijd vollop wilt gaan gebruiken.
Kortom ik gebruik ook Photoshop en Premiere Pro tegelijk en ik red me nog prima met me 4GB RAM.
Ik denk dat je aan 12GB een goede keuze hebt, maar de overweging om direct 24GB te plaatsen, dat vind ik een beetje overdreven.

• druipgrot
  • Niet online
Edmin schreef op donderdag 23 december 2010 @ 11:29:
Het staat zelfs in het rood en blauw onderaan de pagina als je de laatste poster bent

[...]
bij voorkeur, heb ik ruim uitgelegd. zou ik de reacties op drie personen bundelen, dan leek het me niet fijn voor die personen om in de quote te moeten gaan schrappen. maar ik kan ze dat gewoon aandoen dus, in dat geval: vanaf nu is het afgelopen met die losse berichten.
Terw_Dan schreef op donderdag 23 december 2010 @ 11:26:
[...]

Ik denk dat niemand twijfelt of je daadwerkelijk iets gaat doen dat je in de topictitel vermeldt, maar of je daar daadwerkelijk de hardware voor nodig hebt.

Als ik zeg dat ik postbezorger ben en advies vraag om een voertuig, dan zal een bestelbusje eerder zinnig zijn dan een tientonner met trailer. Dat werkt ook wel, alleen is het overkill.

[...]

Nou, je bent continu je topic aan het schoppen, er staan nu weer 3 posts van je onder elkaar. Dat is niet echt netjes. Plaats gewoon 1 post, wil je daar nog iets aan toe voegen, gebruik dan de editknop.
ter illustratie dat ik je begrepen heb dit bericht 8)
mushia schreef op donderdag 23 december 2010 @ 12:56:
[...]

Het enige wat jij aangeeft is 'zware' foto en videobewerking. Wat versta jij onder zwaar.
Zoals vlaaing peerd aangaf; hij bewerkt A0 PSD's met meerdere layers en gebruikt dan ongeveer 5GB RAM.
Ik heb zelf ervaring met Premiere Pro, en die applicatie is niet zo geheugen geil. After effects daarin tegen weer wel.
Als jij nou aangeeft wat je precies verstaat onder zware foto en videobewerking en wat je er mee wilt gaan doen, dan krijg je misschien ook beter onderbouwde argumenten over de RAM size.

Laat je ook niet al teveel van de wijs brengen wat Adobe aangeeft. Onderaan staat at least 12GB, maar daarboven staat weer 8GB voor High Performance! En die voor de Master Collection dat is in mijn optiek alleen voor als je meerdere applicaties van CS5 tegelijkertijd vollop wilt gaan gebruiken.
Kortom ik gebruik ook Photoshop en Premiere Pro tegelijk en ik red me nog prima met me 4GB RAM.
Ik denk dat je aan 12GB een goede keuze hebt, maar de overweging om direct 24GB te plaatsen, dat vind ik een beetje overdreven.
Op-de-groei impliceert dat je nog niet helemaal weet waar het heen gaat. Maar zwaar is zwaar met een Canon 5DMII zit je bij tien min hd film zo aan de 4GB. Toen ik nog een compactcamera had blies ik beelden van 2-3MB met perspectief-vertekeningen op tot 1GB, dus wat moet ik dan denken van beelden van 100MB? Ik weet het niet, maar als ik op een 1156 socket zou merken dat ik met 16GB niet alle applicaties van CS5 tegelijk kan gebruiken met filmpjes van 4GB en megabestanden in Photoshop, is het te laat. Niet dat 16 of 24 nu de hele wereld uitmaakt, maar het is een verschil. Ik zie op dat adobeforum ook kenners heel blij als ze meteen 24GB in hun bakkie kunnen duwen

oh, daar is mijn geheugen, je snapt: nu vergeet ik alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:17
druipgrot schreef op donderdag 23 december 2010 @ 14:10:
KNIP
[...]
Op-de-groei impliceert dat je nog niet helemaal weet waar het heen gaat. Maar zwaar is zwaar met een Canon 5DMII zit je bij tien min hd film zo aan de 4GB. Toen ik nog een compactcamera had blies ik beelden van 2-3MB met perspectief-vertekeningen op tot 1GB, dus wat moet ik dan denken van beelden van 100MB? Ik weet het niet, maar als ik op een 1156 socket zou merken dat ik met 16GB niet alle applicaties van CS5 tegelijk kan gebruiken met filmpjes van 4GB en megabestanden in Photoshop, is het te laat. Niet dat 16 of 24 nu de hele wereld uitmaakt, maar het is een verschil. Ik zie op dat adobeforum ook kenners heel blij als ze meteen 24GB in hun bakkie kunnen duwen
Als jij het ervoor over hebt om je RAM sloten vol te drukken met zoveel mogelijk GB's, tja wie ben ik dan om te zeggen dat dit niet nodig is. Ik begrijp wat dat betreft je verhaal volledig en ik geloof dat ik met een dergelijke (halve) workstation ook meteen met 6 tot 12 GB zou beginnen. Heb je het direct nodig, geen flauw benul, maar is het weg dat het erin zit, dat denk ik ook niet. Oké, 24 of 32 GB voor nu is wel een hele klap meer, maar als uitbereidings"gedachte" niet verkeerd.

Wel denk ik dat een paar snelle HDD's (in RAID) of SSD ook al een flink verschil kunnen uitmaken voor je performance. Dus wat Demoniac zei is zo slecht nog niet, maar ik zie dat je al met een dergelijke SSD bezig bent.

Ow ja, en als laatste, je hoeft je niet zo op te winden over de reacties. Ik begrijp je punt, maar als je van de andere kant kijkt, hebben vele reacties hier ook wel een punt. Niet zo zeer van dat je jou idee dan aan de kant moet zetten, maar meer waarover je je gedachte nog eens kunt laten gaan. Volgens mij is dat ook meer zo bedoeld.
oh, daar is mijn geheugen, je snapt: nu vergeet ik alles
Dit snap ik ff niet, geheugen is toch om te onthouden en nu vergeet je alles? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Apart dat mensen nog een jaar terug € 1.250,- voor dat geheugenpakketje hebben betaald.... Trouwens, ik betaal er ook nog € 200 voor, maar € 250 voor een processor is goed beschouwd ook al veel. Computers en inflatie..... Ik heb het geheugen nog niet uitgepakt. Het moet eerst acclimatiseren. Zo'n lange reis achter de rug, het komt helemaal uit China. Ik zou ook een jetlag hebben. Vanavond gaan de reepjes fijn met Niko en Jaap in bad, want ze zullen nu wel een uur in de wind stinken. Oh ja, Niko en Jaap zijn de extra sterke hamsters die via hun hamsterrad de Seasonic (650W) voeding van stroom voorzien.

Het geheugen wil ik testen met memtest86+ op een USB-stick. Als het mobo daarop opstart want mijn huidige computer heeft die optie niet in de bios. Daarom gister uit voorzorg een oud P1 bakkie (1992) ontdaan van fdd en cdspeler die ik losjes om de headgear heen drapeer. Kan ik ook die aansluitingen van het moederbord testen. De werking van de sata-poorten kan ik testen met een gewone hdd.

Is dat voldoende? Kun je er na een geslaagde memtest86+ vanuit gaan dat de rest werkt? Of moet ik ook SDD's en RAID-opstellingen testen? Of moet ik daarna het spul toch echt ook nog met Windows7 testen? Want dan haal ik die C300+Win7 er meteen bij. Misschien doe ik dat sowieso wel, maar het gaat even om het principe.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.