Moederbord-op-de-groei (voor zware foto- en videobewerking) Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 17.656 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou het jezelf makkelijker maken
Heb je daadwerkelijk meer dan 16GB nodig? Ja, neem dan s1366. Nee, neem dan s1156.
Verder is het natuurlijk zo dat er heus wel meer borden dan alleen die GD65 overweg kunnen met 1333MHz ram, dus daar zou ik niet te zwaar aan tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Kijk nu eens... zat ik er toch naast! :o
nieuws: Samsung rondt ontwikkeling 30nm-ddr3 af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Terw_Dan schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 15:36:
Ik zou het jezelf makkelijker maken
Heb je daadwerkelijk meer dan 16GB nodig? Ja, neem dan s1366. Nee, neem dan s1156.
Verder is het natuurlijk zo dat er heus wel meer borden dan alleen die GD65 overweg kunnen met 1333MHz ram, dus daar zou ik niet te zwaar aan tillen.
Was een mooi tabelletje he? Wat zeg ik, 'THE MATRIX'! Heeft keuzeproces wel vergemakkelijkt. Ben benieuwd wat Ed L ervan vond en dion b. Mocht je het uit de laatste post op de vorige pagina niet hebben meegekregen, mijn oog is n.a.v. de gegeven redenering dus gevallen op de ASUS P7P55D E PRO dankzij Ed L. Zo'n mooi beestje maakt de rest inclusief mijn matrix geneuzel, nu kijken hoe ik er 1333 in kan RAMMEN. Denk dat ik Asus een slijmail stuur met de strekking van 'zo'n mooi bordje en hoe kan ik daar 4gb 1333 op berijden?'

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Zeker een mooie tabel, en dat maakt het natuurlijk een stuk inzichtelijker om dingen af te strepen.
Verder zou ik gewoon vragen aan de winkel waar je het wil kopen of zij kunnen garanderen dat het geheugen werkt wat je erop wil zetten, grote kans dat Asus met dimmen aan komt zetten die duur zijn of we hier niet hebben liggen. Dan zou ik het gewoon dichterbij huis zoeken. Dan kunnen ze je ook nog een ander moederbord adviseren als die Asus niet werkt, maar een Gigabyte of MSI bijvoorbeeld wel (ik heb nog niet zo heel veel ervaring met de Asus P55s, maar in mijn ervaring zijn juist Asusborden ontzettend kieskeurig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Weet ik niet, misschien was je opzet wel een1366 met 4 geheugenslots, en anders weer wat geleerd. Of bedoel je dat men investeert in DDR3 en nog niet in DDR4? Maar op dat geheugen uit die link ga ik dus niet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Oh, dat hoeft ook niet, maar het biedt je wel meer uitzichen in de toekomst. Overigens denk ik dat je met die P7P55D E Pro een mooie keuze hebt gemaakt. Ik deel de ervaringen vwb geheugen compatibiliteit van Terw_Dan niet; sterker nog, mijn enige negatieve ervaringen waren met Gigabyte planken (onder P45 chipset), Zo zie je maar dat het allemaal niet zo erg rechtlijnig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Edmin schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 18:38:
Oh, dat hoeft ook niet, maar het biedt je wel meer uitzichen in de toekomst. Overigens denk ik dat je met die P7P55D E Pro een mooie keuze hebt gemaakt. Ik deel de ervaringen vwb geheugen compatibiliteit van Terw_Dan niet; sterker nog, mijn enige negatieve ervaringen waren met Gigabyte planken (onder P45 chipset), Zo zie je maar dat het allemaal niet zo erg rechtlijnig is.
Hoezo uitzichten in de toekomst? Ik snap het even niet.

Mooie keuze ja, ken jij een mooier bord zowel binnen Asus als erbuiten? Rustig maar niet saai. Toen ik in de overzichtsfoto een vogelvlucht van een stedenbouwkundig tafereel (slots als langgerekte flatgebouwen) zag, was ik verkocht. Wat dat betreft vind ik 'gulftown' meer passen als type-aanduiding voor een moederbord. En ik ga helemaal kwijlen van dat koelelement op de PCH of hoe heet dat.

Gigabyte vind ik ook niet lelijk maar dat merk moet zo nodig met koeienletters op een kapje staan. Net als Ultra Durable, ik haat het als men hoog opgeeft met wat normaal zou moeten zijn. Ook hier weer een relatie met (steden)bouw waar het soms helaas ook gebruik is om hoog op te geven van duurzaamheid. Hé ik woon in een pand uit de achttiende eeuw, toen was dat normaal.

Gaat Gigabyte nog best, de MSI P55 GD65 viel echt buiten de boot toen ik op uiterlijk ging selecteren (en de Asrock P55 Pro helemaal). Maar gelukkig, de overclockersclub zegt over het Asus bord: "It looks like ASUS has taken on MSI's one touch overclocking and made it work as this overclock was fully stable."

Ik heb me wel verbaasd over de enorm tegenstrijdige adviezen die allemaal met even grote stelligheid worden gegeven. 1 Voorbeeld op Tom's Hardware: "i5 750 A good choice for mid-ranged gaming builds. i7 920 Best value in the LGA 1366 family. i7 860 If you intend to spend more than about $150 on a motherboard, get an i7 920 instead." Maar het omgekeerde wordt net zo bout beweerd (1366 obsolete). Neem het mij dan kwalijk dat ik een lange tijd nodig had om door door dat soort tegenstrijdige info heen te kijken! Jouw mening is in eerste instantie voor mij ook een van de vele. Voor een leek wordt het dan wel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 10:05:
[...]
4GB RAM is nog niet erg gangbaar, dus er zijn weinig leveranciers en prijzen kunnen flink schommelen. Sowieso, hou er rekening mee met import vanuit US dat je BTW en douanerechten moet betalen, waardoor die bedragen sowieso sterk de hoogte in gaan. Als iets in NL niet te vinden is kun je veel beter in eerste instantie in UK en DE gaan zoeken. Daar is ook meer te vinden maar omdat het in EU is, komt er muv verzendkosten niets bovenop.
Een OT'tje. Het enige 1333 4GB van de QVL voor de ASUS P7P55D E PRO is alleen in Amerika (of Azië) leverbaar. Het goedkoopst bij aztekcomputers, omgerekend naar Euro's €121 per reepje, komt BTW bij, maar circa €142 is nog te doen. En het mooie is natuurlijk dat het van een echte sjipbakkert is. Het slechte geen garantie, enig idee? En er komen invoerrechten en verzendkosten bij. Weet iemand toevallig wat de invoerrechten voor geheugens zijn, zijn dit gegevensdragers op basis van halfgeleiders (8523 -51)? Want dan zou het wel eens slechts circa 3,5% kunnen zijn, zeg €5 erbij, verzenden nog eens €30, dan is de geheugenschade €324,- voor twee reepjes om mee te beginnen.... eigenlijk gekkenwerk.. Maar goed, om dat te compenseren, loont het dan de moeite om meer in de USA te kopen? Bijv. met Borderlinx of kan ik met zo'n vraag beter naar importers.net.

Een technicus van Asus heeft dit geheugen ook aangeraden. Toen ik aangaf dat het niet in Europa Nederland werd verkocht en vroeg of ik met die Kingston ValueRam reepjes succes zou kunnen hebben, raadde hij me dat niet af, maar drukte me op het hart om dan wel met de dealer af te spreken dat je het kunt ruilen.

[ Voor 6% gewijzigd door druipgrot op 04-02-2010 03:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, dat laatste is natuurlijk begrijpelijk: het is niet getest, dus er kunnen problemen mee zijn of niet. Als je afspraken hebt dat je kunt ruilen als het niet werkt is dat geen probleem. Ik zou in zijn schoenen exact hetzelfde aanraden, en alleen expliciet geheugen wat ik getest heb aanraden.

Trouwens, heb je ook in DE en UK gekeken? Ik zie in DE meerdere Hynix en Nanya dingen te koop (incl 4GB Hynix DDR3) voor gunstige prijzen. Als je toch over de grens kijkt zou ik aanraden om eerst in de buurt te beginnen - verzendkosten vanuit DE zijn een stuk lager en garantie is zeker mogelijk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
LINK
Dit draadje laat ik niet afzakken voor ik het van een goeie verwijzing heb voorzien. Dat verdienen de bezoekers die in de toekomst nog via Google op dit draadje stuiten. Daarom een link naar een pagina uit de categorie als-ik-dat-eerder-had-gelezen-was-me-een-hoop-zoekwerk-bespaard-gebleven.

De link werpt ook de vraag op of je/ik bij vragen over benodigde hardware voor foto- en videowerk niet bij een forum van de te draaien applicatie moet zijn. Ik heb in ieder geval veel te lang gezocht bij hardwaresites. Het antwoord was niet weggestopt, ik zocht gewoon verkeerd. Als ik deze link eerder had gezien had ik dit draadje niet eens opgezet. Dat relativeert ook dat je eerst onderzoek moet doen voordat je een vraag stelt, met een soort van [shout]draadjes-gelegenheid zou je zulke opborrelende vragen misschien sneller in goede banen kunnen leiden.

De link vond ik via het zoeken in de afgelopen maand op de tekst bij de Asus P6X58D Premium: "Next Gen 32nm 6 Core Processor Ready." Je komt dan in een draadje van de voortreffelijke Harm Millaard. Normaal pak ik de cache, maar die frustreert de links 'more like this' in de rechterkantlijn. Rechts vond ik nml. het draadje "Why is 24GB or RAM so much more then 12GB?" En daar staat weer aan de rechterkant bij 'more like this': "Best processor for Photoshop." En in dat draadje staat de link die ik hier wil meegeven: http://forums.adobe.com/thread/436215?tstart=0 De buying guide die Harm Millaard daar geeft (A PC buying guide for NLE.) is de beste die ik ooit heb gelezen voor foto- en videowerk. http://forums.adobe.com/thread/433549

Het forum kende ik, en ik wist ook wel dat Harm zeer goed is ingevoerd, maar die specifieke draadjes kende ik niet. Ze zijn een goeie tip voor iedereen die zoekt wat ik zocht. Misschien gingen de posters er wel vanuit dat ik dat hele forum van onder tot boven had omgekeerd voordat ik de vraag hier stelde. Doe dat niet. Nu is het wel zo dat ik door de bijdragen in dit draadje kan beoordelen dat bovenstaande link zo voortreffelijk is. Door dat draadje van Harm ben ik toch weer geswapped, van de 1156d/8GB-strategie naar de 1366b/6GB-strategie (zie tabel:)
druipgrot schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 14:37:

€mb+g
(+proc)
4GB6GB8GB10GB12GB14GB16GB18GB20GB22GB24GB26GB
1156a230

(460)
 320

(550)
 590

(820)
 860

(1090)

1156b230

(460)
   500

(730)
 770

(1000)

1156c  410

(640)
 500

(730)
 770

(1000)

1156d  410

(640)
   680

(910)

1366a 300

(520)
  435

(655)
  825

(1045)
  1215

(1435)

1366b 300

(520)
     690

(910)
  1080

(1300)

1366c    550

(770)
  690

(910)
  1080

(1300)

1366d    550

(770)
     940

(1160)

double socket, vergelijkbaar met 1366s, maar nu mobo = dubbel zo duur en vanaf 12 GB kun je extra processor inzetten. Loont pas boven 24GB. Erg duur!

1156s mb = €140 (MSI P55 GD65) RAM 2 x 2 GB = € 90; 2 x 4GB = € 270 proc.= € 230 (i7-860)
1366s mb = €165 (goedkoopste mb) RAM 3 x 2 GB = € 135; 3 x 4GB =€ 390 proc.=€ 220 (i7-920)
De verschillende versies 1156a/b/c/d vloeien voort uit de RAM strategie, in paren van 2x2GB en/of 2x4GB. Waarbij na de investeringen in kleine hoeveelheden (2x2GB) bij een grotere RAM-behoefte vervangingsinvesteringen moeten worden gedaan.
Giga Herzliche Grüße!

Joe Druipgrot

[ Voor 107% gewijzigd door druipgrot op 06-02-2010 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Ik zoek bevestiging voor mijn gevoel dat, sinds de introductie van de goedkope 6-cores van AMD, het voordeel van Intel in foto- en videobewerking is geslonken. Voor de prijsklasse van een 1366 bord en i7-920 processor.

Die 6-core van AMD is even duur als/goedkoper dan de i7-920 en presteert in de benchmarks bij videobewerking/multi tasking beter. Ook al is de 6-core wel wat zwaar voor de AM3 moederborden. 1366 is met zijn triple memory toch beter voorbereid op de 6-core schijnt, maar die 6-core is weer veel te duur. Alleen voor hoge kracht in enkele taken voor rekening van één processor (fotobewerking) zou Intel nog winnen.

ik dacht ik houd deze vraag maar even in dit draadje om versnippering te voorkomen

En dan heb ik het nog niet over de imagoschade die Intel bij mij oploopt met dat het bedrijf in 2011 alweer met nieuwe sockets komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat maakt het uit als Intel in 2011 met een nieuwe socket komt? Het gaat toch om het systeem dat je nu koopt?

En of je nu een i7 of een X6 hebt, in de praktijk is het allebei gewoon lekker snel om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
Mag ik een kritische noot spelen hier ?

Ik vind dat je (en de mensen die je advies geven) compleet bent/zijn doorgeslagen. Niemand heeft _echt_ nagedacht over wat je nou feitelijk nodig hebt, in mijn ogen.

Ik heb een 5D MKII. Ik bewerk foto's voor op printformaten van 1.5 meter+.
Ik stack fotos (27 x 16bit x 21megapixel + 27 masks + history van 40 diepte + Bridge open + indesign + gewoon doen waar je zin in hebt ondertussen).
Ik maak gestichte beelden tot wel 1 gigapixel, en bewerk daar lekker op los met lagen, history en alles.

Dit alles doe ik met zo'n 350 euro aan meest 2dehands spulletjes, ik vind het een sport om op klein budget hoge prestaties te krijgen. Ik ben bovendien veeleisend, heb een hekel aan wachten en wil graag t gevoel hebben dat alles 'vliegt'.

Mijn specs?
Q6600 @ 3GHz
8GB DDR2 ram @ 1066
64 GB SSD met goede writespeeds
HD4830 @ 4850 snelheden

Met CS5 draait dit als een ZONNETJE.
Nogmaals, ik kan me niet voorstellen dat je veel zwaardere dingen dan ik gaat doen met photoshop...
Videobewerking kan je zoveel geheugen tegen aan smijten als je wil, uiteindelijk telt alleen de cpu en hdd write speeds. En dan nog wacht je _lang_ met renderen, ipv 2 kopjes koffie kan je er 1 gaan zetten wellicht als je héél veel geld aan je CPU uitgeeft (En/of Nvidia videokaart ivm rendering offloading naar GPU).

Ik nodig je uit om gewoon eens langs te komen hier, en je eigen bewerkingen te doen op mijn systeem....betwijfel of je hem meer kunt laten zweten dan ik doe.

Enige verbeterpuntje is de cpu ; een snellere proc is minder lang wachten op stacking/merging/blending.

KORTOM ; 8)

Een i5 of i7 met 8 a 12 GB ram. Phenom kan ook prima.
Een recente, redelijk vlotte Nvidia videokaart (ivm GPU offloading voor video renderen)
Willekeurig moederbord wat 16gb ram aan kan (16GB is _echt_ meer dan zat voor komende 3 jaar)
SSD schijven met goede schrijfprestaties + hdd's in raid met goede schrijfprestaties voor video

Ik denk dat je dat met 1000 euro echt makkelijk red. En dat het allemaal echt geen ene r**t gaat uitmaken, in de praktijk merk je er allemaal niet zoveel verschil in. T' zijn maar 21 megapixel bestandjes, t' is niet alsof je 4x5" drumscans gaat bewerken van 15000x12000 pixels ....

My $0.02

[ Voor 15% gewijzigd door majic op 11-05-2010 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
De Asrock X58 Extreme6 heeft mijn hoofd op hol gebracht. Voor de Laatste der Nehalem (zoals ik mijn deze maand aan te schaffen systeem noem) wilde ik ruimte voor een floppy en IDE-schijven. En de Assange onder de mobo's had -naast 6 USB3's- ook nog eens 6 SATA600 aansluitingen. Hardware.info deed ook enthousiast, natuurlijk, je kon niet alle poorten tegelijk gebruiken maar wat was het uniek! Helaas is er nog geen diepgravende test met benchmarks gedaan. Maar. Bittech zette me met beide benen op de grond. Daar in de derde alinea bleken de SATA600 poorten van een andere Asrock-extremist, de Extreme4 ronduit slecht te presteren.

Mijn vraag, moet ik nu gewaarschuwd zijn en is dit geen incident? Blijft het bij ASRock, ondanks de mooie verhaaltjes dat ASRock zich aan de hoede van grote broer Asus heeft ontworsteld, toch behelpen? Het bord is ook niet voor niets niet genomineerd voor bord van het jaar. En ik lees ook slechte verhalen over allerlei onderdelen die gammel zijn of snel kapot gaan. (alternatief x58a ud3r scoort weer slecht op de sata-2 controllers)
-> Of is de Extreme6 afgezien van die SATA600-marketingfabel (en slechte support) best een goed én duurzaam bord, en moet ik voor eventueel Sata-III gewoon een controllertje kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:11

Deathchant

Don't intend. Do!

je moet een moederbord natuurlijk niet alleen maar kopen om sata3. Je moet een moederbord pakken omdat die op de meeste gebieden goed scoort. Ik let met name op de koeling van de north/southbridge (die is niet geweldig op de extreme6), het aantal powerfases voor de CPU en het memory (stabiliteit, die is ook niet geweldig), de soorten onderdelen en de plaatsing van de verschillende componenten.
Zoals je kunt zien, heeft het extreme6 moederbord de DiMM sloten helemaal aan de rand zitten (wat het misschien lastig maakt met een geheugenkoeler o.a.) en is de plaatsing van de 8pins CPU powerconnector niet handig, evenals vele fanheaders die niet handig geplaatst zijn.

Momenteel zijn er nog niet echt goed doorontwikkelde SATA3 controllers die de load van bijvoorbeeld een Crucial C300 SSD aankunnen.

Het is goed om "voorbereid" te zijn op de toekomst, maar zie je jezelf nu echt die 6 SATA3 poorten helemaal volproppen met solid state disks? De reguliere harde schijven halen nog net de helft van SATA2 doorvoersnelheden en dat zal de komende 2-3 jaar echt niet anders gaan.
Ik verwacht ook niet dat er over een jaar SATA3 SSD's zijn met een grote opslagcapaciteit die betaalbaar zijn voor de consument. Buiten HDD's zou ik zo 1,2,3 geen huidige drives/toepassingen kunnen bedenken die je op sata3 zou kunnen laten lopen.

Ik persoonlijk zie meer in de PCI-E "schijven", zoals de RevoDrive. PCI-E heeft natuurlijk een VEEL hogere doorvoersnelheid dan SATA3. Maar goed, ik schrijf sata3 nog niet af, het moet alleen nog goed doorontwikkeld worden en dat zie ik het komende jaar nog niet echt gebeuren.

Dus bekijk eerst goed of dat moederbord ook voor de verdere rest aan je verwachtingen voldoet (layout, powerfases en dus stabiliteit, het aantal LAN poorten e.d.) voordat je tot aankoop overgaat. Een SATA3 controllertje achteraf is natuurlijk nooit verkeerd. Deze kun je namelijk zelf kiezen achteraf. Koop je nu een sata-3 mobo, dan zit je vast aan de marvell chip.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het gezeur dat je nu met SATA 6Gbps (niet SATA 3, SATAIII of SATA600, dat zijn allemaal verkeerde termen) ziet is eigenlijk niet heel veel ander als met de eerste SATA 1.5Gbps controllers toen die voor 't eerst op moederborden werden geprikt naast de bestaande controllers, omdat het nieuw is loop je meer kans tegen incompatibilityissues aan te lopen.

Maar SATA 6Gbps is op dit moment nog niet echt heel bijzonder, en tegen de tijd dat het dat wel wordt zullen er vast meer controllers te vinden zijn (of is het fatsoenlijk geïntegreerd in de chipset).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Deathchant schreef op zondag 05 december 2010 @ 21:43:
je moet een moederbord natuurlijk niet alleen maar kopen om sata3. Je moet een moederbord pakken omdat die op de meeste gebieden goed scoort. Ik let met name op de koeling van de north/southbridge (die is niet geweldig op de extreme6), het aantal powerfases voor de CPU en het memory (stabiliteit, die is ook niet geweldig), de soorten onderdelen en de plaatsing van de verschillende componenten.
Zoals je kunt zien, heeft het extreme6 moederbord de DiMM sloten helemaal aan de rand zitten (wat het misschien lastig maakt met een geheugenkoeler o.a.) en is de plaatsing van de 8pins CPU powerconnector niet handig, evenals vele fanheaders die niet handig geplaatst zijn.

Momenteel zijn er nog niet echt goed doorontwikkelde SATA3 controllers die de load van bijvoorbeeld een Crucial C300 SSD aankunnen.

Het is goed om "voorbereid" te zijn op de toekomst, maar zie je jezelf nu echt die 6 SATA3 poorten helemaal volproppen met solid state disks? De reguliere harde schijven halen nog net de helft van SATA2 doorvoersnelheden en dat zal de komende 2-3 jaar echt niet anders gaan.
Ik verwacht ook niet dat er over een jaar SATA3 SSD's zijn met een grote opslagcapaciteit die betaalbaar zijn voor de consument. Buiten HDD's zou ik zo 1,2,3 geen huidige drives/toepassingen kunnen bedenken die je op sata3 zou kunnen laten lopen.

Ik persoonlijk zie meer in de PCI-E "schijven", zoals de RevoDrive. PCI-E heeft natuurlijk een VEEL hogere doorvoersnelheid dan SATA3. Maar goed, ik schrijf sata3 nog niet af, het moet alleen nog goed doorontwikkeld worden en dat zie ik het komende jaar nog niet echt gebeuren.

Dus bekijk eerst goed of dat moederbord ook voor de verdere rest aan je verwachtingen voldoet (layout, powerfases en dus stabiliteit, het aantal LAN poorten e.d.) voordat je tot aankoop overgaat. Een SATA3 controllertje achteraf is natuurlijk nooit verkeerd. Deze kun je namelijk zelf kiezen achteraf. Koop je nu een sata-3 mobo, dan zit je vast aan de marvell chip.
Hoe kan ik weten of een mobo op de meeste bouwgebieden goed scoort? Het wordt mijn eerste bouwsel! Of de plaatsing van de koelingen en ventilators niet geweldig is, kan ik niet uit ervaring invoelen. Ik ben zulke praktische punten (behalve de 8pins CPU powerconnector) niet in de reviews tegengekomen. Waar vind je zulke praktische reviews? Daarom ben ik ook zo blij met je reactie.

Ik dacht dat overigens dat 10 powerfases voor de CPU niet zo slecht was, ok dat haalt het niet bij de UD7. En de memorystabiliteit? Zeg je hier met andere woorden eigenlijk wat ik omschreef als 'gammel of snel kapot'? Hoezo memorystabiliteit? er is toch een qvl en ik zal niet echt gaan overclocken denk ik. Wat moet ik overigens in dit verband met: "Supports DDR3 ECC, un-buffered memory with Intel® Workstation 1S Xeon® processors 3500 series"? kan ik dat ECC-geheugen nu gewoon in het mobo met een i950 combineren?

Het ging me niet alleen om SATA 6Gbps. (Hoezo zit ik vast aan de Marvell chip als ik later een controllertje wil bijplaatsen?) Ik gaf al aan floppy/PATA, verder kan ik eSATA noemen en niet onbelangrijk: de recente releasedatum. En de mooie lay out, daarom dacht ik dat het met de rest qua koeling/ventilators ook wel los liep. Deze pro's kan ik ook formuleren als tekortkomingen van de Asus P6X58D-E, die vind ik dan nog wel mooi, maar de GA X58A UD3R niet. Maar als jij zegt, als je voor het eerst bouwt moet je gewoon een **** nemen, dan kan ik eventueel een mouw passen aan het gebrek aan floppy/PATA/eSATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ECC geheugen kun je gewoon in een bord prikken, in het ergste geval wordt de ECCchip gewoon niet gebruikt. Zolang het maar unbuffered is zit je goed.

Verder kun je reviews lezen om te zien hoe het staat gesteld met de bouwkwaliteit, meestal wordt er wel gekeken naar de onderdelen die op het bord zitten en eventuele onhebbelijkheden die je tegenkomt bij die bordjes.

Waarom wi je per se nog een floppy en PATA op een nieuw systeem (eSATA kan ik me voorstellen, maar dat is te doen met iedere poort en een $4 verloopstekkertje). Floppies zijn zo obsoleet als de pest (en altijd nog in USB te vinden) en PATA is ook gewoon oud. Alles wat je op PATA had heb je als snellere varianten op SATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zondag 05 december 2010 @ 22:47:
ECC geheugen kun je gewoon in een bord prikken, in het ergste geval wordt de ECCchip gewoon niet gebruikt. Zolang het maar unbuffered is zit je goed.

Verder kun je reviews lezen om te zien hoe het staat gesteld met de bouwkwaliteit, meestal wordt er wel gekeken naar de onderdelen die op het bord zitten en eventuele onhebbelijkheden die je tegenkomt bij die bordjes.

Waarom wi je per se nog een floppy en PATA op een nieuw systeem (eSATA kan ik me voorstellen, maar dat is te doen met iedere poort en een $4 verloopstekkertje). Floppies zijn zo obsoleet als de pest (en altijd nog in USB te vinden) en PATA is ook gewoon oud. Alles wat je op PATA had heb je als snellere varianten op SATA.
De bemerkingen van Deathchant ben ik op één na niet in de besprekingen/reviews tegengekomen.

Als je niet kunt aangeven waarom je een waaromvraag stelt bij mijn verlangen naar Floppy/PATA, dan heeft je waaromvraag weinig zin ben ik bang. 8)7 Tuurlijk, ik ben bereid Floppy/PATA op te geven als er goeie redenen zijn! Maar vooralsnog zijn het factoren die meespelen. eSATA evenzo, een verloopstekkertje blijft een suboptimale oplossing. Dat geldt ook alternatieven voor Floppy/PATA. Mijn wens tot Floppy/PATA, ja dat is een diepe, legacy? en dat hangt weer samen met wat ik met die Laatste der Nehalem wil. Het wordt mijn eerste nieuwe computer, die ik zelf bouw en waarin ik al mijn bouwidealen stop, daarom is de lay out van het bord ook zo belangrijk, ook moet er een venster in de kast komen. Ik kan het niet helemaal uitleggen, ik ben een liefhebber, het gaat om veel meer. Als ik het koddig mag zeggen ga ik een relatie aan met de schakelingen, tijdens PCwerk zal ik soms met mijn gedachten afdwalen naar de schakelingen op het mobo en wegdromen in een universum van bits en bytes, volts en latencies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarom is een verloopstekker een suboptimale oplossing? Die 20CM langere kabel ga jij echt niet terugzien in je performance.

Kijk, wat je allemaal wil op een moederbord is leuk, maar in sommige gevallen is dat er gewoon niet en dan moet je concessies doen. En PATA + floppysupport dumpen is er eentje die bijzonder makkelijk is, omdat er gewoon genoeg alternatieven zijn. Geen vaste eSATApoort is helamaal een nonargument, omdat het met een stukje kabel op te lossen is.

Neem **LET OP** Welk moederbord moet ik kopen? eens door. Kijk welk moederbord het beste aan je eisen voldoet en koop dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zondag 05 december 2010 @ 23:15:
Waarom is een verloopstekker een suboptimale oplossing? Die 20CM langere kabel ga jij echt niet terugzien in je performance.

Kijk, wat je allemaal wil op een moederbord is leuk, maar in sommige gevallen is dat er gewoon niet en dan moet je concessies doen. En PATA + floppysupport dumpen is er eentje die bijzonder makkelijk is, omdat er gewoon genoeg alternatieven zijn. Geen vaste eSATApoort is helamaal een nonargument, omdat het met een stukje kabel op te lossen is.

Neem **LET OP** Welk moederbord moet ik kopen? eens door. Kijk welk moederbord het beste aan je eisen voldoet en koop dat gewoon.
niet de performance, gewoon het verloopstekkertje op zich, een stukje kabel op zich, een usb-floppydrive op zich. Je zegt in sommige gevallen is het er niet, maar bij de Extreme6 is het er wel, en ook bij de X58A-UD3R en X58A UD7 van Gigabyte. Al zijn die SATA 3Gbps controllers weer niet zo puik. Maar ik daag je uit om me een bord te noemen dat de naam Laatste der Nehalem mag dragen (ik was van dat ellenlange draadje mobo-op-de-groei voor foto- en videobewerking precies een jaar terug weet je nog), liever onder de €300 en met de voorwaarde: recente releasedatum. (Want dat let op welk mobo dat heb ik al tig keer gelezen en daar kwam die extreme6 uit)

[ Voor 8% gewijzigd door druipgrot op 05-12-2010 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat boeit een kabeltje? Heb jij liever een vaste eSATAconnector op een mindere chipset waarbij je gebonden bent aan die chipset, of wil je de vrijheid van zelf je SATAconnectoren in kunnen delen en bepalen wat je als eSATA wil hebben en wat niet?

Je bent jezelf het nu zo ontzettend lastig aan het maken dan je gewoon nooit een moederbord gaat vinden als je al moeilijk doet over een floppydrive via USB (die je misschien eens in de 20 jaar gebruikt).

Wat zou er anders zijn aan de 3Gbps controllers die op de Gigabyte borden zitten ten opzichte van die op de ASRock. Het zijn dezelfde ICH10Rs, hooguit een 2e controllertje dat wat minder werkt. Maar op het moment dat je die echt nodig hebt en je de performance daarvan echt nodig hebt is het gewoon slimmer om eens te kijken naar een losse controller in plaats van een goedkoop extra chipje.

Als je de guide al 2x hebt doorgenomen maar nog steeds geen bord hebt kunnen vinden kan dat 2 dingen betekenen.
1. Je zoekt iets wat gewoon compleet niet bestaat.
2. Je weet niet wat je wil.

En ik denk dat het bij jou een combinatie van die 2 is. Je maakt je druk om een stekkertje dat volstrekt irrelevant is maar je bent er blijkbaar ook nog niet helemaal over uit of je PATAsupport wel of niet wil laten vallen.

Ik heb het in een eerder topic ook al gemeld, maar de 0,5% performanceverschil die je nu nog gaat vinden tussen moederborden met dezelfde chipset ga je gewoonweg echt niet merken. Wat maakt het uit als een SATA controller 298MB/s haalt ipv 300MB/s, en wie zegt dat de benchmarks die dat laten zien niet gewoon onderhevig zijn aan meetfoutjes?

Maar begrijp ik trouwens goed dat we inmiddels (op 4 dagen na) een jaar verder zijn sinds je vorige topic, en je nu nog geen keuze hebt gemaakt?

[ Voor 4% gewijzigd door TERW_DAN op 05-12-2010 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zondag 05 december 2010 @ 23:43:
Wat boeit een kabeltje? Heb jij liever een vaste eSATAconnector op een mindere chipset waarbij je gebonden bent aan die chipset, of wil je de vrijheid van zelf je SATAconnectoren in kunnen delen en bepalen wat je als eSATA wil hebben en wat niet?

Je bent jezelf het nu zo ontzettend lastig aan het maken dan je gewoon nooit een moederbord gaat vinden als je al moeilijk doet over een floppydrive via USB (die je misschien eens in de 20 jaar gebruikt).

Wat zou er anders zijn aan de 3Gbps controllers die op de Gigabyte borden zitten ten opzichte van die op de ASRock. Het zijn dezelfde ICH10Rs, hooguit een 2e controllertje dat wat minder werkt. Maar op het moment dat je die echt nodig hebt en je de performance daarvan echt nodig hebt is het gewoon slimmer om eens te kijken naar een losse controller in plaats van een goedkoop extra chipje.

Als je de guide al 2x hebt doorgenomen maar nog steeds geen bord hebt kunnen vinden kan dat 2 dingen betekenen.
1. Je zoekt iets wat gewoon compleet niet bestaat.
2. Je weet niet wat je wil.

En ik denk dat het bij jou een combinatie van die 2 is. Je maakt je druk om een stekkertje dat volstrekt irrelevant is maar je bent er blijkbaar ook nog niet helemaal over uit of je PATAsupport wel of niet wil laten vallen.

Ik heb het in een eerder topic ook al gemeld, maar de 0,5% performanceverschil die je nu nog gaat vinden tussen moederborden met dezelfde chipset ga je gewoonweg echt niet merken. Wat maakt het uit als een SATA controller 298MB/s haalt ipv 300MB/s, en wie zegt dat de benchmarks die dat laten zien niet gewoon onderhevig zijn aan meetfoutjes?

Maar begrijp ik trouwens goed dat we inmiddels (op 4 dagen na) een jaar verder zijn sinds je vorige topic, en je nu nog geen keuze hebt gemaakt?
Ik wil PATA support, maar wat ik zeg, behalve als er goede redenen zijn om het te laten vallen, dat is wat anders als dat ik er niet helemaal over uit ben. Floppies gebruik ik zomers dagelijks in een €35 duur oud compaq notebook dat ik de tuin in neem.

Gigabyte’s own-branded SATA II ports were universally rubbish on all the motherboards, whichever test we ran speeds never exceeded 130MB/sec. Despite these ports having all kinds of hard disk-related wizardry such as driver-free RAID to entice you to attach storage devices to them, they’re so slow that we wouldn’t recommend using them. The Gigabyte SATA II controller chip is based on a JMicron design. It’s a fairly old chip now, as it’s been used on Gigabyte boards for a couple of years.

Nee, je begrijpt me verkeerd, ik heb voor de Asrock X58 Extreme6 gekozen, en leg dat voor en dan komt Deathchant met dingen die ik in geen enkele review heb gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die Gigabyte SATA 3Gbps chip is prut, maar hoe bijzonder boeiend is dat? Voor PATA zijn ze snel zat (want PATA gaat toch niet vlotter) en als je echt alle SATApoorten op een ICH10 vol hebt zitten en dan nog meer nodig hebt is het sowieso interessant om naar een fatsoenlijke controller te kijken. Dus zo'n klein puntje zou ik me niet druk over maken.

Voor wat betreft PATA, waarom zou je het nog willen? En net als floppies, waarom niet een externe floppydrive?, dan beperk je jezelf een stuk minder mocht je die ASRock alsnog niet willen.

Die ASRock heeft een nadeel, namelijk dat die SATA 6Gbps controller wat issues heeft met bepaalde SSDs. Maar is dat een probleem dan? Als de rest toch allemaal aan je eisen voldoet dan kun je voor die ene controller tegen de tijd dat je het ding nodig hebt ook gewoon een alternatief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Terw_Dan schreef op maandag 06 december 2010 @ 00:08:
Die Gigabyte SATA 3Gbps chip is prut, maar hoe bijzonder boeiend is dat? Voor PATA zijn ze snel zat (want PATA gaat toch niet vlotter) en als je echt alle SATApoorten op een ICH10 vol hebt zitten en dan nog meer nodig hebt is het sowieso interessant om naar een fatsoenlijke controller te kijken. Dus zo'n klein puntje zou ik me niet druk over maken.

Voor wat betreft PATA, waarom zou je het nog willen? En net als floppies, waarom niet een externe floppydrive?, dan beperk je jezelf een stuk minder mocht je die ASRock alsnog niet willen.

Die ASRock heeft een nadeel, namelijk dat die SATA 6Gbps controller wat issues heeft met bepaalde SSDs. Maar is dat een probleem dan? Als de rest toch allemaal aan je eisen voldoet dan kun je voor die ene controller tegen de tijd dat je het ding nodig hebt ook gewoon een alternatief nemen.
PATA omdat ik de harde schijven die in mijn huidige machine zitten in de nieuwe wil kunnen zetten, gewoon omdat het kan, een blitse gegevensverwerker met daarin antieke elementen... Bij meubels zie je die combinatie modern/antiek ook. Ik kan me voorstellen dat dit soort argumenten niet voor iedereen spelen, maar ik ben een designer en ik zou ook het liefst een hele kast bouwen.

De SATA 6Gbps functie in de Extreme6 is een grote grap. Maar ik vind slechte SATA 3Gbps controllers (van GigaByte) een groter probleem dan slechte SATA 6Gbps controllers. Zo theoretisch bezien heeft de Asrock X58 Extreme6 meer voor me dan de Asus P6X58D-E en de Gigabyte GA X58A UD3R, overigens niet op het gebied van compatibele geheugenreepjes. Qua merk had ik het echt liever anders gezien. Maar dan komt Deathchant dus met die praktische dingen als ventilator en koelingplaatsing. Ik wist dat niet en het ergste is: ik kan de urgentie van zijn punten niet eens inschatten! Ik hoop dat hij zich daar nog even over uitlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je haalt nu wel 2 dingen door elkaar je hebt op dat GB bord 2 SATA controllers, de ICH10R en de losse externe chip met SATA 3Gbps, de ICH10R is gewoon een superstabiele controller die perfecte resultaten haalt en al sinds de p45 chipset wordt toegepast op moederborden'.

De losse controller die op vrijwel ieder moederbord wordt toegepast presteert op bijna ieder moederbord onder de maat, maarja, heb je niet genoeg aan de 6/8/10 poorten die op de ICH10R zitten....

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

druipgrot schreef op maandag 06 december 2010 @ 00:32:
[...]
De SATA 6Gbps functie in de Extreme6 is een grote grap. Maar ik vind slechte SATA 3Gbps controllers (van GigaByte) een groter probleem dan slechte SATA 6Gbps controllers.
Waarom zijn die 2 poortjes zo'n issue voor je dan? Je hebt 6 3Gbps poorten op de ICH10R zitten die gelijk zijn aan die op de ASRock (immers, zelfde chipset). Alleen de 2 extra poorten zijn een stuk minder, so what?, dan gebruik je die controller toch niet (of hooguit voor de PATApoort).

Zo snap ik ook de drang om antiek spul te gebruiken niet. Met meubels is dat leuk, een kast van 100 jaar oud verliest z'n functie niet, een schijf van 5 jaar oud is nu klein en traag. Voor 4 tientjes heb je al een SATAschijf die sneller is en je waarschijnlijk nog meer opslag biedt ook.
Op die manier kun je om die issues heenwerken, want zoals gezegd, je bent jezelf het nu bijzonder moeilijk aan het maken door naar iets te zoeken dat niet bestaat. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Ik heb het zelf niet zo op de Realtek netwerkcontrollertjes, ga ik dan een jaar lopen zoeken naar een moederbord? Nee, ik prak er een Intelkaartje in voor 3 tientjes en gebruik gewoon de onboard netwerkchips niet.
nedernakker schreef op maandag 06 december 2010 @ 06:46:
de ICH10R is gewoon een superstabiele controller die perfecte resultaten haalt en al sinds de p45 chipset wordt toegepast op moederborden'.
Sterker nog, er zijn zelfs al X48 borden met een ICH10R te vinden, dus die controller gaat inderdaad al een tijdje mee en is gewoon een prima chip. Ik snap de heisa over 2 losse poortjes op een externe controller dan ook niet.

[ Voor 15% gewijzigd door TERW_DAN op 06-12-2010 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je had al een topic over je queeste lopen: Moederbord-op-de-groei (voor zware foto- en videobewerking)
Wat mij betreft kun je daar prima verder. Ik ga dit topic sluiten; als je wil dat ik de berichten hier verplaats naar je oude topic, dan kun je me dat per DM laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik wist dat niet en het ergste is: ik kan de urgentie van zijn punten niet eens inschatten! Ik hoop dat hij zich daar nog even over uitlaat.
Ik heb even alle posts terug gelezen en ik begrijp dus ook niet de reden om antiek spul te gebruiken maar goed.....

Of al die praktische punten, die ik eerder opsomde, ernstig zijn laat ik aan jezelf over. Ik gaf alleen aan dat er meer was aan een moederbord dan alleen maar SATA 6Gbps, want je kwam helemaal enthousiast over vanwege die SATA 6Gbps.
En dan zie ik je laatste post:

De SATA 6Gbps functie in de Extreme6 is een grote grap.
En dan doe je je eerste enthousiasme weer te niet, waardoor we gewoon twijfelen wat je nou precies zoekt en wilt en of je inderdaad alles hebt gelezen/gereviewed.
Verder reageer je hier en daar wat paniekerig....niet doen, slecht voor je gezondheid :)

Geheugen DiMMs helemaal aan de bovenkant:
Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/content/3/5/3598_06.jpg
Dit kan natuurlijk de plaatsing van geheugenkoeling, of de plaatsing van de voeding bovenaan in een krappe kast beinvloeden.

CPU powerconnector onhandig geplaatst:
Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/content/3/5/3598_07.jpg
Je kunt natuurlijk gaan wrikken, maar verstandig is om je 4/8 pins cpu voeding in te prikken als het moederbord nog niet ingebouwd is. Kan onhandig zijn. Ernstig, I don't know.

Geen heatpipe cooling die van north naar southbridge doorloopt:
Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/content/3/5/3598_08.jpg
Ik persoonlijk heb chipsets e.d. liever koel en zou dan ook geen bezuinigingen hierop willen zien zoals het bij deze extreme6 wel het geval is. Ernstig? Geen idee, maar koeler is beter voor de levensduur.

Vreemd geplaatste fan headers...klote als je met die kabels naar daar moet -> slecht voor airflow, maar hoeft natuurlijk geen probleem te vormen mits je alle fankabels lang genoeg hebt:
Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/content/3/5/3598_11.jpg
Wanneer je gebruik wilt maken van rpm-uitlezing en je wilt je fans op het moederbord aansluiten heb je wel een probleem. Je moet extreem lange kabels hebben om de fans die ver weg staan van die headers aan te kunnen sluiten, wat natuurlijk wel kan, maar je verneukt je airflow dan wel. En juist die airflow heb je nodig om de northbridge chip te koelen, zoals ook in de review staat aan gegeven.
Ernstig, I don't know....

1x GBit lan ipv 2x:
Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/content/3/5/3598_12.jpg
Maar ja dat is naar je eigen smaak natuurlijk. Ik vind het prettig om met 2 poorten te werken thuis voor een extra netwerkje. En wanneer er 1 kaduuk zou gaan heb je tenminste een 2e. Niet dat dat snel gebeurt maar toch. Ernstig? I don't know.

Bron: http://www.tweaktown.com/...s_motherboard/index3.html

Northbridge wordt stuk warmer dan anderen:
Heat is another item altogether. The much smaller heatsink on the X58 Extreme6 allows the temperatures to build up fairly quickly. It is not a big issue, but is one that needs to be kept in mind while you are planning out your case choices. Make sure you have good air flow over the heatsink for the X58 Northbridge.
Bron: http://www.tweaktown.com/..._motherboard/index11.html

Het zijn allemaal kleine dingetjes waar je rekening mee moet houden bij het kopen van een moederbord.
Zo moeilijk is het in feite allemaal niet. En ik wil echt niet zeggen dat de extreme 6 een slecht moederbord is. Er zijn wel slechtere, maar je moet gewoon even voor jezelf bepalen of jij het ook goed vindt allemaal.
druipgrot schreef op maandag 25 januari 2010 @ 08:57:
[...]
Ik hoop toch niet dat ik jullie irriteer he. Ik weet dat ik een langzame beslisser ben, maar ik heb me bij wijze van compensatie werkelijk uit de naad gewerkt om mijn kennis op te vijzelen en geen domme vragen te stellen die ik zelf had kunnen opzoeken. Misschien heb ik ook te hoge verwachtingen van dit forum.
Ben jij tussen 21 september en 21 oktober geboren? :P

[ Voor 22% gewijzigd door Deathchant op 06-12-2010 15:09 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Dank je, de reviews heb ik gezien (ook nog twee Duitse, pctreiber en awardfabrik) maar kon de ernst van de praktische punten niet beoordelen, zelfs de Rampage III Extreme en Big Bang Xpower krijgen kritiek op praktische punten. Alleen deze combi snap ik niet: "Wanneer je gebruik wilt maken van rpm-uitlezing én je wilt je fans op het moederbord aansluiten heb je wel een probleem" (ja ik heb gegoogled).

Dankzij het vuur dat vooral Terw Dan me aan de schenen heeft gelegd weet ik inmiddels beter waar ík op let. Als je die persoonlijke criteria ziet snap je direct waarom ik op de Extreme6/3 uitkom. Als je niet tegen gezeur kunt moet je dit niet lezen.
1. Uiterlijk. Niet dat het uiterlijk de functie in de weg mag zitten. Mijn wensen: hoe groter hoe beter, een overzichtelijke lay-out en kleurig (blauw) maar niet té. Zoals bij Gigabyte te helder blauw (kleuterschooltoiletdeurenblauw) en het heldere mij veel te optimistische blauw van de Asus, zeker sinds het ook nog op de North Bridge van de P6X58D's zit. Rood zie ik eigenlijk niet zitten, dus ligt de Rampage III Extreme helaas moeilijk. Asrock X58 Extreme6 biedt in kleur en lay-out eigenlijk precies wat ik bedoel. De Big Bang Xpower komt in de buurt (iets te donker), 2jaar terug was de P6T WS Pro ook een mooie.

2. Recent uitgebracht. Dan is IDE en een Floppy aansluiting natuurlijk uitzonderlijk. IDE zit ook wel op de Asus P6T WS Pro, maar 2jr oud spreekt me niet zo aan. Graag zou ik worden beloond dat ik tot eind 2010 heb gewacht met upgraden door een recent mobo (begrijpelijk). Ook al behelst het recente eigenlijk alleen beter usb/sata (3), maar dan niet-optimaal geïmplementeerd (minder zinnig). Thumbs up for recent shit...

3. Oude standaarden of achterwaartse compatibiliteit. Dit verhoudt zich lastig met het vorige punt. Als een bord nog mogelijkheden biedt om oude volle harde schijven te plaatsen, of een floppy, dan ben ik blij. OK het is controversieel, maar ik ben niet de enige: de Duitse site Awardfabrik noemt als nadeel van de Asus P6X58D-E bijvoorbeeld "Kein eSATA, IDE"

Uit bovenstaande criteria volgt automatisch als winnaar: De Asrock X58 Extreme6 of3 (mooi, recent, oude standaarden). Afgezien van de duurzaamheid (en dus overcapaciteit in kwaliteit/stevigheid) waar ik in reviews geen uitspraken zie, en waarom ik dit bord ook aan de orde stel. Daarna volgt dan de GA-X58A-UD3R (recent, oude standaarden, alleen niet zo mooi)

Zou ik afstappen van de eis van oude standaarden wordt de keuze breder en dus moeilijker; de MSI Big Bang Xpower gooit dan hoge ogen en is nog net binnen het budget wat ik maximaal uit wil geven. Andere criteria komen dan aan de orde zoals die ik net van deathchant heb gehoord "heatpipe cooling die van north naar southbridge doorloopt" dat is bij de Asus p6x58d-e aanwezig en wellicht ook bij de zeer goed geteste Asus Rampage III Extreme, moet ik mijn kleursmaak opzij zetten.

ben niet tussen 21/9 en 21/10 geboren, gewoon filosofisch aangelegd. overigens scheelt het wachten me wel honderden euro's aan geheugenkosten. Maar ik wil echt knopen doorhakken. Ten bewijze daarvan, en om er bij mezelf druk achter te zetten heb ik net een klein bankrunnetje gedaan en alvast €1000 opgenomen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Je hebt behoorlijk wat eisen: kwaliteit, antieke interfaces, nieuwste technologien (sata3 e.d.), mooie kleuren.....

Anywayz, over die fanheaders. Ik bedoelde te zeggen dat de enige manier om fans uit te lezen is via de fanheaders op het moederbord OF een fancontroller. Gebruik je die fanheaders op het moederbord, dan wordt je kast wel een kabelbende, omdat je van alle kanten van de case (waar de fans zitten) die kabels over je moederbord hebt liggen. Belemmert je airflow.

De Xpower heeft alleen maar PCI-E 16x sloten. Ik weet niet of je ooit nog eens een revodrive of een soundcard/tv card erin wil knallen..... (tenzij deze met een PCI-E 16x interface gemaakt gaan worden...Lijkt me sterk, maar goed).
Tis wel een goed moederbord. Goeie features zoals die OC knop, waarmee je echt supergoeie en stabiele overclockresultaten schijnt te krijgen met maar 1 druk op de knop.

De extreme 3 zou ik NIET nemen. De fan op de VRM's links naast de CPu is echt mega onhandig geplaatst. Die is zo dik dat je je achterste casefan naar alle waarschijnlijkheid eruit moet halen. En daarbij is de cooling ook niet geweldig en maakt de fan lawaai.

Je zegt dat het wachten je wel honderden euro's scheelt.....dat valt best mee hoor. Honderden weet ik niet. Vergeet ook niet dat je AL die wachttijd wel ligt te dubben en te stressen wat je nou moet nemen......mij zou het die 100 euro niet waard zijn. Dan had ik liever 100 euro meer uit gegeven en dan 4 maanden eerder plezier willen hebben. Maar goed, dat ben ik.

Aan je post te lezen heb je eigenlijk je keuze al gemaakt. Je zegt zelf al dat je door TERW_DAN beter hebt gelet op wat JIJ wilt. Je zegt wel steeds dat je knopen wilt doorhakken, maar je doet het gewoon niet, ondanks ALLE informatie die je hebt kunnen vinden. Je hebt het perfectionistische/controle van de maagd en de besluitvorming van een weegschaal :) Een dodelijke combi als je het mij vraagt, want uiteindelijk zijn dingen nooit goed genoeg, laat staan dat je een keuze kunt maken. Je zou wat meer met Rammen zoals ik moeten omgaan ;)

Even zonder flauwekul....Je hebt de reviews gelezen, er zitten de aansluitingen op die jij wilt, het kleurschema dat je wilt, nieuwe features......Het is duidelijk te merken dat er gewoon niet genoeg tegens om de extreme6 niet te nemen. Dus ik zou zeggen, voeg de daad bij het woord en koop die extreme6 en ga niet verder liggen zoeken naar 'slechte' dingen, want die extreme6 voldoet gewoon aan jouw standaarden ;)

offtopic:
By the way, ik ben ook al sinds augustus een pc aan het samenstellen. Alleen kan ik rustig aan doen. Heeft geen haast. Ik heb de kast, cpu koeler, fans, fancontroller e.d. al binnen. Ik heb ook lang getwijfeld over het moederbord, waarbij de BigBang, de extreme6, de P6T V2, de Workstation, supercomputer allemaal de revue gepasseerd hebben, maar ik ga uiteindelijk voor de P6X58D Premium. Goeie cooling, zeer stabiel, genoeg sata aansluitingen, 2xgbit LAN, niet alleen maar PCI-E16x....het blauwe design vind ikzelf ook niet echt mooi, maar goed. Dat is voor mij inferieur aan de rest wat ik net noemde.
Oh, wanneer er zich wat beters voordoet, kan ik zomaar besluiten om te schakelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De vraag die me nog rest, waarom moet het bord per se recent uitgebracht zijn?
Ik heb laatst 2 bordjes vergeleken, de eerste release van de P55 in de vorm van een P55M-UD4 van Gigabyte, en een heel recente, in de vorm van een P55A-GD65 van MSI. De verschillen zijn er niet/nauwelijks. In ruwe benchmarks zie je wel een verschilletje, maar bij normaal gebruik is het er niet. Ik heb beide borden een tijd in gebruik, en ik merk eigenlijk niet op welke van de 2 dat ik aan het werken ben.
De enige toevoeging die borden hebben gekregen is USB3.0 en SATA 6Gbps. Beide zitten op losse chips en zijn niet geïntegreerd in de chipset. Dus het maakt geen klap uit of het nu een los kaartje is of een los chipje op het bord.
Ik heb getest met een USB3.0 kaartje van Gigabyte op de P55A-GD65 die ook een USB3.0 chip onboard heeft. De verschillen zijn gewoon 0, ze zijn even snel.

Wat ik je ook per mail zei, staar je niet blind op alle losse extra's die je met minimale moeite (extra kabeltje of kaartje) ook zo op je bord kan prikken mocht het nodig zijn, dat zijn de minder belangrijke punten van een bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 20:52
Volgens mij is dit een topic die kan dienen als schoolvoorbeeld van miscommunicatie tussen aan de ene kant techneuten en aan de andere kant designers...

Zelf kan design (op de exterieur van de kast na) bij het samenstellen van een computer aan m'n r**t roesten. Maar van Druipsteen merk ik dat voor techneuten hele "triviale" dingen als extra kabeltjes voor esata of het niet ondersteunen van oude standaarden als Pata en FDD redelijk hoog op z'n prioriteiten lijst staat. Kunnen wij niet begrijpen, voor mij bijvoorbeeld zijn die antieke aansluitingen alleen maar overbodig en geld verspilling.

Zo zijn ook voor techneuten belangrijke dingen als gebruikte controller bij onboard lan, koeling van de northbridge of hoeveelheid stroomfasen mijns inziens helemaal niet interessant voor een designer. Zoals ik denk moet je een pc er in dit geval mooi uit zien en moet hij het goed doen (snel genoeg en stabiel). Overclockbaarheid is dan veel minder interessant.

Ik zou je adviseren om gewoon te kopen wat je mooi vind en dat te laten controleren (of zelf controleren) door een designer die toevallig genoeg van hardware af weet om te kunnen stellen dat het gaat werken en niet door een techneut die met geen mogelijkheid kan begrijpen waarom je in vredesnaam een extreem onhandige en airflow belemmerende PATA kabels wil gaan gebruiken....

edit: Overigens bestaat er naar mijn mening bijna niet zoiets als computeronderdelen die je op de groei koopt. Soms heb je meevallers zoals bijvoorbeeld bij AM2(+) amd sockets waar je nieuwe processors op kunt prikken, maar vaak kan dat gewoon niet. Bijvoorbeeld bij Intel heb je begin volgend jaar een nieuwe socket voor 1156 en in de loop van het jaar een vervanger voor socket 1366. Ook heeft AMD voor de nieuwe processor architectuur een nieuwe socket in de planning.

Wanneer je het over upgradebaarheid hebt kijk ik vooral naar een degelijke kast (+het oog heeft dan ook wat) en een goede voeding. Prik je daar ipv duur high end spul in van b.v. €2000 gewoon voor €1000 euro aan mid end spul in (€1000 euro is nog steeds erg veel) dan kun je makkelijk 2 jaar prima met je systeem werken. Vervolgens knal je er na 2 jaar nog eens b.v. €1000 euro tegen aan dan heb je na 4 jaar een sneller systeem dan wanneer je 4 jaar met je €2000 euro kostende systeem moet doen.

[ Voor 41% gewijzigd door jaapsander op 07-12-2010 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Denk jij dat het euvel van de 6Gbps poorten van de ASR P55 Extreme4 ook geldt voor de ASR X58 Extreme6? (However, two SATA 6Gbps ports – the pair of Marvell controllers of the ASRock P55 Extreme4 – failed to keep up with the rest in most tests).

Verder, kan een revodrive met zijn x4 niet gewoon in een x16 slot? Als ie niet in de Big Bang kan, dan kan ie toch ook niet in de Extreme6 of jouw P6X58D Premium? Of vergis ik me nu deerlijk in de x? Anyway, ik ga de keuzemogelijkheden reduceren; vanochtend kreeg ik van Tweakers.net een prijsalert: Intel Core i7 950: €160,-. (Intel BX80601950=D0stepping gleuf ik) Geweldig die Tweakers! Ik ga hem halen (bij Afuture), want ik vermoed niet dat ie deze week elders voor wat tientjes minder opduikt. Mijn keuzeproces is obstipatoir ;-)

Best prijzig bordje ben je voor gevallen. Over de OC knop van de MSI heb ik te vaak gelezen dat hij niet werkt. Maar goed mijn tweakerij betreft het design, niet de klok. Natuurlijk is de tijd die ik erin stop niet economisch, maar ik ben een liefhebber, in love met de Extreme6 en als je denkt dat dat euvel waar ik mee begon niet de 6Gbps poorten van de Extreme6 betreft dan bestel ik dat bordje deze week nog hier bij hajo.nl (support your own economy). De rammen? Das wel een nadeel van de Extreme6, ik ga er KVR1333 D3 E9S/4G in stoppen. Misschien wel meteen alle zes...

en TERW DAN: Die extra's zijn dan wel de minder belangrijke punten van het bord, maar dat mijn dierbare asielzoekertjes, op dat volle bord tegen de stroom in gehandhaafd, dat scheelt in de 'sympathiebonus' voor het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan moet je gewoon die Extreme6 kopen. Voor ieder bord is wel wat te zeggen, maar als jij in dat bord vindt wat je nodig ehbt moet je dat ding gewoon nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Het 6GBPS euvel is er sowieso. het ligt aan de slechte implemenatie van de marvell sata3-controller. Er zijn momenteel geen andere sata3 controllers behalve die marvell 9123 en 9128 helaas. Daarom hopen we ook dat deze in de nabije toekomst verbeterd wordt. Ik vind het erg lang duren.....USB3.0 is er al een tijdje, sata3 ook, maar van beide is het nog steeds niet optimaal: geen gestandaardiseerde USB3.0 headers voor moederborden en een brakke marvell sata3 controller die de load die bijvoorbeeld de Crucial C300 vraagt, niet stabiel aankan......
RevoDrives zitten in 4x sloten inderdaad. Of die in een 16x slot kan weet ik niet. Lijkt mij niet.
Het gaat zich mij erom dat de bigbang ALLEEN MAAR PCI-E 16x sloten heeft. De extreme6 en de p6x58d premium hebben nog andere sloten. De reden dat ik dat zei is dat pci-e 16x alleen voor videokaarten gebruikt wordt. Overige insteekkaarten worden met de minder lange pci-e 1x of 4x interfaces gemaakt.
Ik ging er even vanuit, gezien het feit dat je antiek spul wilt handhaven, dat je ook niet beperkt wilt worden tot alleen maar PCI-E 16x sleuven.....
De i7 950 is sowieso een vet goeie keuze. Ik ga em ook halen (heb de prolimatech megahalems shadow al hier liggen om erop te zetten!!)

Ik zou gewoon een triple channel kit van 3x2048MB DDR3-1600 erin knallen. Kun je je pagefile uitzetten en je hebt triple channel. Kost toch niks meer tegenwoordig (100 euro voor de corsair vengeance modules voor 6Gig), maar ik kan jou niet in de beurs kijken natuurlijk.

Dus conclusie: het sata3 euvel is op ELK moederbord aanwezig, en dit komt dus niet door de sata3 poortjes zelf, maar door de controller die dat aanstuurt (die altijd een marvell 9123 of 9128 is). Dus ik zou zeggen kopen die hap!!!

offtopic:
(pssst.....rammen, weegschaal, maagd als in sterrenbeelden!!)

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 07-12-2010 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Natuurlijk kan een x1, x4 of x8 kaart in een x16 slot werken. Andersom kan ook (het wordt fysiek wat moeilijk om een x16 kaart in een x1 slot te plaatsen, maar als je het slot aan de achterkant openzaagt gaat dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Deathchant schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 12:08:
Het 6GBPS euvel is er sowieso. het ligt aan de slechte implemenatie van de marvell sata3-controller. Er zijn momenteel geen andere sata3 controllers behalve die marvell 9123 en 9128 helaas. Daarom hopen we ook dat deze in de nabije toekomst verbeterd wordt. Ik vind het erg lang duren.....USB3.0 is er al een tijdje, sata3 ook, maar van beide is het nog steeds niet optimaal: geen gestandaardiseerde USB3.0 headers voor moederborden en een brakke marvell sata3 controller die de load die bijvoorbeeld de Crucial C300 vraagt, niet stabiel aankan......
RevoDrives zitten in 4x sloten inderdaad. Of die in een 16x slot kan weet ik niet. Lijkt mij niet.
Het gaat zich mij erom dat de bigbang ALLEEN MAAR PCI-E 16x sloten heeft. De extreme6 en de p6x58d premium hebben nog andere sloten. De reden dat ik dat zei is dat pci-e 16x alleen voor videokaarten gebruikt wordt. Overige insteekkaarten worden met de minder lange pci-e 1x of 4x interfaces gemaakt.
Ik ging er even vanuit, gezien het feit dat je antiek spul wilt handhaven, dat je ook niet beperkt wilt worden tot alleen maar PCI-E 16x sleuven.....
De i7 950 is sowieso een vet goeie keuze. Ik ga em ook halen (heb de prolimatech megahalems shadow al hier liggen om erop te zetten!!)

Ik zou gewoon een triple channel kit van 3x2048MB DDR3-1600 erin knallen. Kun je je pagefile uitzetten en je hebt triple channel. Kost toch niks meer tegenwoordig (100 euro voor de corsair vengeance modules voor 6Gig), maar ik kan jou niet in de beurs kijken natuurlijk.

Dus conclusie: het sata3 euvel is op ELK moederbord aanwezig, en dit komt dus niet door de sata3 poortjes zelf, maar door de controller die dat aanstuurt (die altijd een marvell 9123 of 9128 is). Dus ik zou zeggen kopen die hap!!!

offtopic:
(pssst.....rammen, weegschaal, maagd als in sterrenbeelden!!)
Wat dat 6Gbps euvel betreft, je hebt die link waarschijnlijk niet gelezen, want hierin was die P55 Extreme4 juist uniek slecht ten opzichte van de andere moederboarden met Marvells.

Ik ben netjes opgevoed door tweakers, of moet ik zeggen opgetweakt ;-) 1600 voegt niet veel toe en ik houd me netjes aan de QVL. Met 2GBreepjes en dus een halve vulling van de geheugenslots frustreer ik mijn uitzicht op een uitloop naar 24GB. 24GB van het door mij genoemde 1333 Kingston ECC geheugen kost ook geen €400,- meer, dat zie ik niet meer €100,- dalen.

Die rammen was ook een functioneel grapje, ik denk dat mijn ascendant weegschaal of maagd is. Ik weet niet hoelang ze die i7 950 voor me vasthouden, want de rest (megahalem o.g.,fancontroller, etc) moet ik nog kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarom ECC geheugen? NonECC kan toch ook prima en waarschijnlijk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Terw_Dan schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 12:59:
Waarom ECC geheugen? NonECC kan toch ook prima en waarschijnlijk goedkoper.
in 4GB modules laat de QVL me geen andere keuze als KVR1333D3E9S/4G (ECC) en KVR1066D3N7/4G, nu weet ik dat 1066 net zo goed is, maar bij 1333 zou ik me ietsje beter voelen in verband met hergebruik in een toekomstig platform. Ze schelen €15 per reepje, jij vindt het zonde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik begrijp ook niet waarom je ECC zou willen....DDR31600 modules zijn backwards compatible met 1333. 1600 is een van de gangbaardere modules en zijn dus goedkoop.
Misschien dat ik je uitleg niet begrijp, maar waarom hou je zo vast aan 4G modules dan?

Laat ik het anders zeggen: wat denk je verkeerd te doen als je 3x2048 o.i.d. zou nemen?

QVL lijst extreme6 voor DDR3-1600:
Size Vendor Module P/N. SS/DS Chip Brand Part No. Triple channel
2GB Kingston KHX1600C9D3T1K3/6GX DS V
1G Kingston KHX12800D3/1G DS 3PCS
2G Kingston KHX12800D3/2G DS 3PCS
2GB Kingston KHX12800D3K2/4G SS V
1GB Kingston KHX13000D3LLK2/2GX SS 3PCS
1GB Kingston KHX12800D3K3/3GX SS 3PCS
1GB Kingston KHX14400D3/1G SS 3PCS
1GB A-DATA DDR3-1600X SS 3PCS
2GB A-DATA DDR3-1600X DS 3PCS
2GB Aeneon AXH860UD20-16H DS 3PCS
1GB Aeneon AXH760UD10-16H SS V
1GB Apacer 78.0AGCA.BN0 SS 3PCS
2GB Apacer 78.AAGCA.BN1 DS 3PCS
2GB Avexir AVD3U16000902G-2S DS V
2GB CORSAIR CM3X2G1600C9DHXNV DS V
2GB CORSAIR CM3X2048-1600C7DHXIN) DS 3PCS
1GB CORSAIR CM3X1024-1600C7DHXIN SS 3PCS
1GB Crucial BL12864BA1608.8SFB(XMP) SS V
1GB GEIL GV32GB1600C8DC SS 3PCS
1GB G.SKILL F3-12800CL7D-2GBHZ SS 3PCS
2G G.SKILL F3-12800CL7D-4GBBHZ DS V
2GB G.SKILL F3-12800CL7D-4GBPI DS V
2GB G.SKILL F3-12800CL9D-4GBNQ DS 3PCS
1GB OCZ OCZ3P16002GK SS 3PCS
1GB OCZ OCZ3P1600EB1G(XMP) SS 3PCS
1GB OCZ OCZ3T1600XM2GK SS 3PCS
2GB OCZ OCZ3P1600EB4GK DS 3PCS
2GB OCZ OCZ3RPR16004GK DS 3PCS
1GB OCZ OCZ3P1600EB2GK SS 3PCS
2GB OCZ OCZ3G1600LV6GK DS 3PCS
1GB PATRIOT PVS32G1866LLK SS 3PCS
1GB Patriot PVS34G1600LLKN DS 3PCS
1GB PQI MFADR322LA0101-08A3 DS 3PCS
2GB Team TXD32048M1600HC8-D DS 3PCS
1GB Team TXD32048M16000HC7 SS 3PCS
1GB Transcend TX1800KLU-2GK SS 3PCS
1GB Qimonda IMNH1GU13A1F1C-XPH DS 3PCS

Genoeg goedkope keuzes lijkt me.

offtopic:
de ascendant laat naar de buitenwereld zien hoe je overkomt, dus dat zou wel eens goed kunnen :) mijn ascendant is leeuw, sterrenbeeld ram :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

druipgrot schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 13:16:
[...]

in 4GB modules laat de QVL me geen andere keuze als KVR1333D3E9S/4G (ECC) en KVR1066D3N7/4G, nu weet ik dat 1066 net zo goed is, maar bij 1333 zou ik me ietsje beter voelen in verband met hergebruik in een toekomstig platform. Ze schelen €15 per reepje, jij vindt het zonde?
Natuurlijk is het zonde. Je betaalt 15 euro (per DIMM) voor iets waar je niets aan hebt.
http://ark.intel.com/Prod...r=i7-950&spec-codes=SLBEN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Terw_Dan schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 13:40:
[...]

Natuurlijk is het zonde. Je betaalt 15 euro (per DIMM) voor iets waar je niets aan hebt.
http://ark.intel.com/Prod...r=i7-950&spec-codes=SLBEN
Nu niet, dat geef ik ook toe. Maar wel als ik het in 2012 voor een Sandy Bridge platform zou gebruiken/verkopen, niet dan? Of is het dan gewoon een kwestie van het OC'en van 1066?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik betwijfel of de Sandy Bridge die er voor de consumenten gaat zijn ECCsupport zal gaan krijgen. Het is een mooi verkoopargument voor de workstation en serverhardware om daar ECC aan te bieden. Intel heeft jaren geleden deze splitsing al gemaakt, het lijkt me sterk dat ze dat gaan veranderen bij Sandy Bridge. Zolang ECC niet strikt noodzakelijk is zal het niet zomaar op een consumentenplatform verschijnen.
Wil je ECCsupport dan zul je toch in een andere richting moeten gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Deathchant schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 13:35:...
Misschien dat ik je uitleg niet begrijp, maar waarom hou je zo vast aan 4G modules dan?
Er zijn 6 slots, als ik er drie vul met elk twee, kan ik door bijplaatsen hooguit 18GB bereiken en dan moet ik die 3x2 weer van de hand doen als ik door wil groeien naar 24GB RAMtotaal. kben Leeuw en die willen graag veel RAM ;-) Met 1066reepjes kost dat me slechts €300,-. helaas hoor ik je niet meer over dat specifieke Extreme4 probleem met 6Gbps, maar het zal je planeetstand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Terw_Dan schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 13:59:
Ik betwijfel of de Sandy Bridge die er voor de consumenten gaat zijn ECCsupport zal gaan krijgen. Het is een mooi verkoopargument voor de workstation en serverhardware om daar ECC aan te bieden. Intel heeft jaren geleden deze splitsing al gemaakt, het lijkt me sterk dat ze dat gaan veranderen bij Sandy Bridge. Zolang ECC niet strikt noodzakelijk is zal het niet zomaar op een consumentenplatform verschijnen.
Wil je ECCsupport dan zul je toch in een andere richting moeten gaan kijken.
Niet per se, maar ik dacht, het is mooi meegenomen omdat die Extreme6 niet het meest stabiel omgaat met het geheugen. Waarom zou dat Extreme6-bord eigenlijk ECC ondersteunen? Zal de Sandy Bridge versie van de Extreme6 dat niet doen volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik lees net: leeuwen zijn dominante vuurtekens die graag in het middelpunt staan. (grote ego's dus hehe).
Helaas voor jou ben ik een ram, het fundamentele vuurteken in de dierenriem en ik blijf toch even "doorrammen":
Waarom denk jij 24Gig nodig te hebben dan?

Over die extreme4...tja wat moet ik erop zeggen dan? Je wilt toch de extreme6, ookal als die extreme4 idd de allerbeste sata3 oplossing heeft.......De meeste reviews hebben een gelijk oordeel over het nut van sata 6gbps. Er zijn mensen die totaal geen problemen hebben met een C300 op sata 6gpbs om het maximale eruit te halen, maar de meeste wel. Het is gewoon een kwestie van controllers en dat zit nu nog niet helemaal jofel. Het laatste wat ik wil is inkakkende schijven of schijven kopen die ik niet ten volle kan benutten.

Ik wil absoluut niet te bot zijn, maar ik merk dat je nog best ver weg bent in het doorhakken van knopen. Elk antwoord levert op zijn minst weer 2 nieuwe vragen op. In feite stel je 1 vraag om de discussie aan te wakkeren en nu, enkele pagina's verder zijn al zoveel vragen beantwoord maar zijn we nog steeds bezig met elk individueel dingetje te bespreken, tot op hoe ECC werkt.
Dit geeft mij een beetje het gevoel dat je toch niet zo goed alles doordacht hebt wat je nou eigenlijk wilt en we nu in feite een mobo-questionnaire aan het doen zijn. Sorry als ik ernaast zit, maar het komt zo over.

Je kunt wel blijven wachten en wachten, maar er komt nooit iets perfects uit wat 100% de lading dekt, en dat moet je wel accepteren, anders kun je nooit een keuze maken. Het hebben van antieke en de meeste state-of-the-art features is mooi meegenomen, maar vergeet niet te relativeren wat je er eigenlijk mee gaat doen, zoals bijvoorbeeld met die 24G.....Ga je er gebruik van maken?
SATA3: ga je er gebruik van maken als je weet dat de controllers niet deugen?
ECC: wat voor voordelen levert het voor je op en is het het verschil van +-200 euro waard?

Het futureproof-zijn kan maar tot op een bepaalde hoogte. Ervaring wijst uit dat wanneer je gebruik gaat maken van die futureproof-functionaliteiten, dat dat dusdanig "verouderd" is dat je toch weer iets nieuws gaat halen. Dus focus niet teveel op futureproof, maar kijk daarbij alleen naar wat je binnen nu en 1 jaar wilt gaan doen/bereiken. Probeer het doel van je nieuwe pc niet uit het oog te verliezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 07-12-2010 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

druipgrot schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 14:08:
[...]

Niet per se, maar ik dacht, het is mooi meegenomen omdat die Extreme6 niet het meest stabiel omgaat met het geheugen. Waarom zou dat Extreme6-bord eigenlijk ECC ondersteunen? Zal de Sandy Bridge versie van de Extreme6 dat niet doen volgens jou?
Dat bord doet het niet, de Sandy Bridge consumenten zal het ook niet gaan doen. ECC is weggelegd voor workstations en servers en het lijkt me onwaarschijnlijk dat Intel dat snel gaat veranderen.
Overigens ligt dat niet aan het bord, maar aan de geheugencontroller (en die zit in de CPU).

Je kunt ECC kopen, maar dat betekent gewoon dat 1 op de 9 chips niet gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Ik wil kunnen uitlopen tot 24GB, misschien start ik wel met 12GB. Dit is al eens in dit topic aan de orde geweest, dat maakt zoeken gemakkelijk. Adobe beveelt zelf voor een programma dat ik overweeg 16GB aan en minimaal 12GB. Verder is het gewoon een gekte, ik wil érgens in uitblinken!

Je bent heel niet bot hoor, je kritiek heb ik tienmaal luider alllang in mijn eigen hoofd rondbonzen ;-)
In twijfelen ben ik ook niet de enige. Ik heb de Extreme6 wel gekozen, maar dat neersabelen(derde alinea) van speciaal de Extreme4 van dezelfde fabrikant mocht ik van mezelf niet negeren.

En dan de rest he, even afgezien van harde schijven, geheugen, processor. Ik wil dat X6-mobo natuurlijk wel in de watten leggen. Fancontroller, ventilatoren, een voeding die zelfs een i7-999 in de lucht kan houden.... Ik wil gewoon het beste voor mijn zextreempje. Doel van de PC 'Last of the Nehalem' is in ieder geval dat hij minstens vijf jaar meegaat.

[ Voor 10% gewijzigd door druipgrot op 07-12-2010 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
druipgrot schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 16:21:
[...]
Ik heb de Extreme6 wel gekozen, maar dat neersabelen (derde alinea) van speciaal de Extreme4 van dezelfde fabrikant mocht ik van mezelf niet negeren.
In de vierde alinea staat de reden er toch ook bij? De Marvell 9123/9128 s-ata 6Gbps controller dient voor maximale snelheid met een single PCI-e v2.0 lane aangesloten te zijn. Helaas zijn de losse SB lanes van de P55 chipset technisch wel 2.0 maar qua snelheid beperkt tot 1.1, waardoor de controller afgremd wordt. De X58 heeft wel 'echte' PCI-e 2.0 lanes dus bij S1366 borden speelt dit probleem niet.

/edit: Artikel zit trouwens niet echt zorgvuldig in elkaar heb ik het idee:
While we weren’t surprised by the SATA II chip’s poor showing, we were impressed by the speed of JMicron’s JMB362 SATA 6Gbps controller. The fashion for SATA 6Gbps certainly favours Marvell’s 9128 chip, as the Gigabyte GA-X58-UD7 is the only board to use the JMicron chip for its SATA 6Gbps ports.
Volgens de JMicron site is de JMB362 gewoon een s-ata 3Gpbs controller, en wordt deze volgens Gigabyte voor de e-sata aansluitingen gebruikt. 6Gbps poorten ook hier gewoon via een Marvell 9128.

[ Voor 31% gewijzigd door Nielson op 07-12-2010 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Nielson schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 16:39:
[...]
In de vierde alinea staat de reden er toch ook bij? De Marvell 9123/9128 s-ata 6Gbps controller dient voor maximale snelheid met een single PCI-e v2.0 lane aangesloten te zijn. Helaas zijn de losse SB lanes van de P55 chipset technisch wel 2.0 maar qua snelheid beperkt tot 1.1, waardoor de controller afgremd wordt. De X58 heeft wel 'echte' PCI-e 2.0 lanes dus bij S1366 borden speelt dit probleem niet.
Was me er niet van bewust dat de s-ata 6Gbps controller bij de GA-P55A-UD3R anders is geregeld, ik weet het nog niet hoor, kan het even niet meer vinden. En de RAM in mijn kop had deze lovende 6Gbps review van de Extreme6 helaas ook niet bewaard...

je edit onderschrijf ik, dat is ook bij de reacties bij dat artikel aan de orde geweest. men doet alsof er een JMicron 6Gbps-controller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
jaapsander schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 10:27:
Volgens mij is dit een topic die kan dienen als schoolvoorbeeld van miscommunicatie tussen aan de ene kant techneuten en aan de andere kant designers...
(....)
Beste jaapsander. Techneuten en designers hebben elkaar nodig zoals de linker hersenhelft de rechter. Een designconcept moet altijd functioneel en uitvoerbaar zijn. De mooiste dingen ontstaan als het hoog oploopt tussen techneuten en designers. De designer wil niet af van zijn vorm, de techneut toont wat wel en niet handig is.

Ik heb jullie techneuten nodig. Maar ik weet ook dat de Asrock X58 Extreme6 door techneuten is gemaakt, dus ik zie de tegenstelling niet helemaal ;-) Stroomfasen CPU, 10 klinkt niet echt slecht, ik wil ook niet OC'en, koeling van de northbridge snap ik ook nog wel. Maar ik ben een stel muizen aan het dresseren en die hebben me al beloofd om 24/7 de northbridge koel te blazen. Als ik de computer 's nachts uitzet gaan ze de schakelingen boenen, hebben ze beloofd althans.

O ja, de kast, dat gaat er nog een worden... Liefst met een voordeurtje en vitrage en een kattenluikje dat in computerschaal toch net groot genoeg is voor de muizenblaas- en schoonmaakploeg die ik je net heb voorgesteld. Voeding wordt ook top, elke dag een kaasschotel. Maar goed, dat valt onder andere rubrieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:47
druipgrot schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 17:43:
[...]
Was me er niet van bewust dat de s-ata 6Gbps controller bij de GA-P55A-UD3R anders is geregeld, ik weet het nog niet hoor, kan het even niet meer vinden. En de RAM in mijn kop had deze lovende 6Gbps review van de Extreme6 helaas ook niet bewaard...

je edit onderschrijf ik, dat is ook bij de reacties bij dat artikel aan de orde geweest. men doet alsof er een JMicron 6Gbps-controller is.
Het moederbord zet dan je videokaart op pci-e x8 ipv 16, daar merk je niks van. De marvell sata-600 controller is trouwens crap, hij is snel op sequential maar kut met veel kleine bestandjes. Gewoon je ssd op sata2 aansluiten al heeft je mobo sata-600.

Ik zou gewoon een gigabyte p55-usb3 nemen, 8GB ram op 2 dimmen, een i5-760 en een lief klein videokaartje.

[ Voor 5% gewijzigd door haarbal op 07-12-2010 23:42 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:36
Machtig topic dit, ik ben een besluitloze Stier die een mooi mobo zoekt (qua uiterlijk) en goed is qua specs. @Deathchant, wat zegt het sterrenbeeld hierover???? :P
Het lijkt werkelijk een onmogelijke combo. En de beslissing, tja die schuift nog steeds naar voren, nu het gevoel, kan ik niet beter wachten op de nieuwe P67/X67 moederborden. Haha ;)

Mijn systeempje dient een alleskunner te worden, maar waarbij deze snel is met RealFlow 5, AutoCAD 2011 (incl. Civil 3D), CS5 (Photoshop en Lightroom 3) en de toekomstige nieuwe versies van deze programma's. Best veeleisend dus weer :9.

Wel goed trouwens dat jij Deathchant het op zich ook rustig aan doet, maar wel de basic dingen in huis hebt, zoals fans, kast, etc. en die machtig mooie Prolimatech Shadow :9~ .

[ Voor 38% gewijzigd door Aardwolf op 08-12-2010 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ik heb geen haast, dus tijd genoeg om te kijken wat ik wil. De dingen die ik nu gekocht heb, hoef ik niet perse direct te testen. Mobo, geheugen, cpu, videokaart....dat zijn toch de onderdelen die ik meteen wil testen en terugsturen wanneer dat moet.
Normaal kijk ik een maand wat ik wil, lees me kapot op alle reviews, en dan in het midden van de maand erna (meestal komen nieuwe launches van videokaarten e.d. begin van de maand en nieuwe geheugen launches eind van de maand) hak ik de knoop door en ga ik het spul kopen. Maar nu heb ik een redelijke PC, het heeft geen haast en hoeft niet voor een bepaalde LAN party klaar te zijn :) Dus lekker relaxed :) Ik stress niet, geniet van elk dingetje dat ik me kan kopen, en ik kan gewoon in een keer ineens alles omgooien als ik dat wil :)
Ik ben nu al maanden aan het azen op een GTX460 met een superieure cooling en heb nu eindelijk mijn heil gevonden in de GTX460 SOC van Gigabyte. Het kan zomaar zijn dat ik ineens voor een GTX570 ga ofzoiets :)\

Dus jij zoekt een mooi moederbord (welke kleuren vind je mooi?), met dikke specs. De Asus P6T6 WS revolution is een zeer stabiel moederbord met de nieuwste dingen EN mooie kleuren:
Afbeeldingslocatie: http://www.pcdistrict.com/modules/productcatalog/product_images/130628-asus-intel-x58-p6t6-ws-revolution-613.jpg
Volgens mij is dit niet echt de bedoeling omdat dit topic door Druipgrot gestart is en we op deze manier "crossposten", dus ik laat het er even bij ;)

offtopic:
Stieren zijn koppige materialisten, niet snel boos te krijgen, maar indien ze boos zijn, dan explodeert het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar die P6T6 maakt wel gebruik van een NF200 chip om meerdere lanes voor elkaar te krijgen. Het ding zuipt stroom en genereert een bult warmte. Imho niet echt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 20:52
druipgrot schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 20:54:
[...]
Beste jaapsander. Techneuten en designers hebben elkaar nodig zoals de linker hersenhelft de rechter. Een designconcept moet altijd functioneel en uitvoerbaar zijn. De mooiste dingen ontstaan als het hoog oploopt tussen techneuten en designers. De designer wil niet af van zijn vorm, de techneut toont wat wel en niet handig is.

Ik heb jullie techneuten nodig. Maar ik weet ook dat de Asrock X58 Extreme6 door techneuten is gemaakt, dus ik zie de tegenstelling niet helemaal ;-) Stroomfasen CPU, 10 klinkt niet echt slecht, ik wil ook niet OC'en, koeling van de northbridge snap ik ook nog wel. Maar ik ben een stel muizen aan het dresseren en die hebben me al beloofd om 24/7 de northbridge koel te blazen. Als ik de computer 's nachts uitzet gaan ze de schakelingen boenen, hebben ze beloofd althans.

O ja, de kast, dat gaat er nog een worden... Liefst met een voordeurtje en vitrage en een kattenluikje dat in computerschaal toch net groot genoeg is voor de muizenblaas- en schoonmaakploeg die ik je net heb voorgesteld. Voeding wordt ook top, elke dag een kaasschotel. Maar goed, dat valt onder andere rubrieken.
Designers en techneuten komen samen inderdaad tot de mooiste en meest functionele dingen. Maar hou jij je dan niet teveel bezig met de technische dingen ipv de echte techneuten (no offence)? Naar mijn mening kun je beter het oordeel over de puur technische zaken aan de harcore techneuten over laten (hoef je alleen maar de randvoorwaarden aan te leveren en eindoordeel vellen). Kun jij je beter met het esthetische deel bezig houden. Overigens moet je techneuten volgens mij ook niet vragen wat ze mooi vinden, want als ik naar mezelf kijk vind ik een mooi opgeruimd interieur van mijn kast mooi (wat eigenlijk meer technisch is dan vormgeving).

Overigens ben ik geen echte techneut, maar een bioloog met een voorliefde voor het schroeven aan computers in mijn vrije tijd. Dus ben erg geïnteresseerd in je computerbehuizing met kattenluikje en muizenschoonmaak/ventilatie ploeg. Heb ik ook nog wel wat professionele aantekeningen op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Deathchant schreef op woensdag 08 december 2010 @ 10:49:
ik heb geen haast, dus tijd genoeg om te kijken wat ik wil. De dingen die ik nu gekocht heb, hoef ik niet perse direct te testen. Mobo, geheugen, cpu, videokaart....dat zijn toch de onderdelen die ik meteen wil testen en terugsturen wanneer dat moet.

(...)

Volgens mij is dit niet echt de bedoeling omdat dit topic door Druipgrot gestart is en we op deze manier "crossposten", dus ik laat het er even bij ;)

offtopic:
Stieren zijn koppige materialisten, niet snel boos te krijgen, maar indien ze boos zijn, dan explodeert het :)
Als je gaat crossposten heb je eerder een probleem met een moderator dan met mij.

Je wilt mobo, geheugen, cpu en videokaart....meteen testen om terug te sturen wanneer dat moet. Heb je kennis aan internetplekken waar daarop helder wordt ingegaan? (bijv. waarop testen zonder OS en testopstellingen)

Gister was echt knoopdoorhakdag voor mij, i7-950 besteld, maar die bestelling is wegens fout aankoopbedrag door afuture geannuleerd. Eind van de dag ging ik de Extreme6 bestellen! Maar het was 18:00:11u... Maar goed, die had ik dan toch nog niet kunnen testen want ik weet nog niet welk tweedehands videokaartje ik er voorlopig op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Deathchant schreef op woensdag 08 december 2010 @ 10:49:
Dus jij zoekt een mooi moederbord (welke kleuren vind je mooi? -> zwart met of zonder donkerblauw), met dikke specs. De Asus P6T6 WS revolution is een zeer stabiel moederbord met de nieuwste dingen EN mooie kleuren
Nee inderdaad, maar dat was mijn bedoeling ook helemaal niet. Tegen die tijd gooi ik denk ik zelf wel een topic open, of ga dit ff laten checken/discussie opstarten in één van de BBG's :P.
offtopic:
Klopt wel aardig, hahaha, je bent toch niet helderziend ofzo :9 ???
druipgrot schreef op woensdag 08 december 2010 @ 12:16:
[...]
Gister was echt knoopdoorhakdag voor mij, i7-950 besteld, maar die bestelling is wegens fout aankoopbedrag door afuture geannuleerd. Eind van de dag ging ik de Extreme6 bestellen! Maar het was 18:00:11u... Maar goed, die had ik dan toch nog niet kunnen testen want ik weet nog niet welk tweedehands videokaartje ik er voorlopig op zet.
Balen dan dat die i7-950 is geannuleerd. Afuture is de laatste tijd sowieso geloof ik een beetje aan het rommelen, mss dat het komt door die verhuizing van Arnhem naar Veenendaal, maar jammer dat de klant daar iets (negatiefs) van moet merken. Normaal gesproken een goede shop vind ik.
Maar heb je nu wel of niet die Asrock besteld? Ik bedoel bestellen kan toch ook best na 18.00u?

[ Voor 34% gewijzigd door Aardwolf op 08-12-2010 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
marcel87 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 15:18:
Balen dan dat die i7-950 is geannuleerd. Afuture is de laatste tijd sowieso geloof ik een beetje aan het rommelen, mss dat het komt door die verhuizing van Arnhem naar Veenendaal, maar jammer dat de klant daar iets (negatiefs) van moet merken. Normaal gesproken een goede shop vind ik.
Maar heb je nu wel of niet die Asrock besteld? Ik bedoel bestellen kan toch ook best na 18.00u?
Afuture viel niet veel te verwijten, de distributeur had foute prijzen gegeven.

En over die Asrock, het was een fysieke winkel en die Asrock zat niet in hun webwinkelassortiment. Dus dan sluit het om 18uur. Ik dacht 'support your own economy'. Echter, als iets niet blijkt te werken nemen ze het niet terug... Verliest dit fysieke winkeltje het dan qua service van de internetjongens? Morgen ga ik ze daarover doorzagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Terw_Dan schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 14:51:
[...]

Dat bord doet het niet, de Sandy Bridge consumenten zal het ook niet gaan doen. ECC is weggelegd voor workstations en servers en het lijkt me onwaarschijnlijk dat Intel dat snel gaat veranderen.
Overigens ligt dat niet aan het bord, maar aan de geheugencontroller (en die zit in de CPU).

Je kunt ECC kopen, maar dat betekent gewoon dat 1 op de 9 chips niet gebruikt wordt.
Een reden om dat ECC te kopen.. Een beetje een academische hoor, maar ik heb er tóch een gevonden.. Ik heb dus gekozen voor the Unimaginable Asrock x58 Extreme6 en de enige 4GB reepjes die dat bord ondersteunt zijn die ECC 1333 en een non-ECC 1066. Al begin ik met een i7-950 processor, ondertussen houd ik Marktplaats of wat dan ook in de gaten voor een tweedehands processor die wel met 1333 kan omgaan (omdat dat sneller is), zoals de Xeon W3570 of de W5590, of ik koop die gelijk. Kun je zeggen, dat is vergezocht, tegen die tijd wil je naar een nieuw platform, mja, maar het is wel een situatie waarin ECC 1333 zin heeft.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, waarin ECC gebruikt kan worden. Maar ook al wordt het gebruikt, dan wil nog niet zeggen dat dat zinnig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Terw_Dan schreef op donderdag 09 december 2010 @ 15:16:
Nee, waarin ECC gebruikt kan worden. Maar ook al wordt het gebruikt, dan wil nog niet zeggen dat dat zinnig is ;)
Aangezien de enige 4GB-1333-reepjes die op deze unbelievable Astonishing Asrock X58 Extreme6 passen (qvl) ECC zijn -de QVL noemt geen 4GB-1333 non-ECC reepjes- lijkt je opmerking minder zinvol. toch?

Zou jij overigens deze processor zomaar durven kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat ik bedoel, je hebt als thuisgebruiker weinig tot niets aan ECC. Dat ze die DIMMen toevallig getest hebben met ECC doet er niet zo gek veel toe. Als je dezelfde DIMMen zonder ECCchips koopt zal het ook precies werken, zeker met een standaard i7 erin, die ziet die chips toch niet.

Tuurlijk zou ik die CPU durven kopen, 't is gewoon een standaard Xeon ding. Ik heb alleen geen X58 borden meer liggen waar die oppast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Terw_Dan schreef op donderdag 09 december 2010 @ 15:57:
Wat ik bedoel, je hebt als thuisgebruiker weinig tot niets aan ECC. Dat ze die DIMMen toevallig getest hebben met ECC doet er niet zo gek veel toe. Als je dezelfde DIMMen zonder ECCchips koopt zal het ook precies werken, zeker met een standaard i7 erin, die ziet die chips toch niet.

Tuurlijk zou ik die CPU durven kopen, 't is gewoon een standaard Xeon ding. Ik heb alleen geen X58 borden meer liggen waar die oppast :P
Wat jij bedoelt snap ik wel. Maar de QVL is toch heilig, althans, zo ben ik opgetweaked door dion_b/Ed_L of behoorde jij tot de ongelovigen, of eet ik de soep weer te heet? Een KVR1333D3E9S zonder ECC is een KVR1333D3N9? Daarbij is die Xeon natuurlijk geen standaard i7, zien Xeon's dan ECCchippies?.

Jij zou het durven? Rocksolid? Wat te denken van de slogan 'als het te mooi is om waar te zijn dan is het waarschijnlijk ook niet waar'. Als ik het net zo zeker beschouwde als wanneer ik hier bij Mycomm een i7-950 haal dan deed ik het meteen. Maar dat waag ik toch te betwijfelen.

By the way, dit tipoc viert vandaag zijn eerste verjaardag (1,5 uur geleden om precies te zijn) *O* Neem een glas chipanje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

druipgrot schreef op donderdag 09 december 2010 @ 16:27:
[...]
Wat jij bedoelt snap ik wel. Maar de QVL is toch heilig, althans, zo ben ik opgetweaked door dion_b/Ed_L of behoorde jij tot de ongelovigen, of eet ik de soep weer te heet? Een KVR1333D3E9S zonder ECC is een KVR1333D3N9? Daarbij is die Xeon natuurlijk geen standaard i7, zien Xeon's dan ECCchippies?.
De QVL is op zich wel heilig, maar net als het met alle heiligen is vertellen zij niet als enige de waarheid. Ook spul dat niet op de QVL staat kan werken (maar wordt niet gegarandeerd).

Of een KVR1333D3E9S zonder ECC gelijk is aan een KVR1333D3E9 zou ik niet weten, dat ligt maar net aan de naamgeving van de DIMM, en ik zou toch echt eerder kijken naar de chips die erop zitten, daar draait het om.
Verder kunnen Xeons wel overweg met ECC, zoek ze maar op op ark.intel.com
Jij zou het durven? Rocksolid? Wat te denken van de slogan 'als het te mooi is om waar te zijn dan is het waarschijnlijk ook niet waar'.
Maar dit klinkt niet te mooi om waar te zijn toch. Een ebayverkoper met bijna 3000 beoordelingen (en de paar negatieve beoordelingen zijn imho niet echt goed onderbouwd). Met een CPU die een vrij normale prijs heeft op de 2ehands markt. Het is gewoon een goede deal (als je die extra snelheid echt de moeite waard vind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Hong Kong en vooruit betalen... maar goed ik heb vandaag de Shopping Guide zitten lezen en eigenlijk heb je als koper op afstand meer garanties dan als koper in de winkel, want bij die winkel waarbij ik de Asrock X58 Extreemgek wil kopen kun je hem niet eens binnen een kwartier retourneren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Iets kopen voor in de toekomst zal ik domweg niet doen. Ik maakte die vergissing voor het laatst met S939.

Probleem met technieken is dat ze tegenwoordig de levensduur hebben van de gemiddelde wesp. Er komt een nieuwe socket uit en er staan er alweer 2 op de rol.

Je kan je, met duurzaamheid op het oog, het beste concentreren op zo veel mogelijk bang for buck en daar domweg het langst op door blijven werken. Of gewoon nu een extreem goed systeem kopen die je een x aantal jaren probleemloos gaat dienen, wat een wat grotere investering vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Anoniem: 80487 schreef op donderdag 09 december 2010 @ 17:47:
Iets kopen voor in de toekomst zal ik domweg niet doen. Ik maakte die vergissing voor het laatst met S939.

Probleem met technieken is dat ze tegenwoordig de levensduur hebben van de gemiddelde wesp. Er komt een nieuwe socket uit en er staan er alweer 2 op de rol.

Je kan je, met duurzaamheid op het oog, het beste concentreren op zo veel mogelijk bang for buck en daar domweg het langst op door blijven werken. Of gewoon nu een extreem goed systeem kopen die je een x aantal jaren probleemloos gaat dienen, wat een wat grotere investering vraagt.
Het is toch gelukt hoor, precies een jaar na de opening van dit topic......
druipgrot schreef op woensdag 09 december 2009 @ 15:02:
Moederbord-op-de-groei (voor zware foto- en videobewerking)

Welk (type) moederbord leent zich goed en redelijk goedkoop om lang/minimaal 3 jaar in het kassie te houden en met de tijd uit te breiden met processorkracht en geheugen. Als ik mij tweaker zou mogen noemen ben ik geen oc-tweaker maar een duurtweaker: ik wil de levensduur uitrekken. (.......)
De Astonishing Awful Asrock X58 Extreme6 Mothaboardfuckin' Merveilleux Mainboard, ik heb 'm besteld. Jullie zullen me noooooooooooooooooooooooooooooit meer horen over welk mobo!!!! *O* *O* *O* Heb je het gehoord Dion_b, Ed_L, Terw_Dan, Deathchant, bwerg, Klunssmurf en nedernakker etc? NOOIT MEER! :*) Dank jullie voor de fijne en liefdevolle zorgzame begeleiding bij mijn psychotische keuze.

Qua op de groei wil ik er natuurlijk 4gb reepjes 1333 in zetten om niet meteen de weg af te sluiten naar een tweedehands xeon die op 1333 kan draaien. Ik roep dan ook de bovengenoemde dion, ed, terw, etc op om me te vertellen hoe je de QVL kunt interpreteren. De QVL van de Extreme6 geeft alleen de ECC variant aan, maar de QVL van de Extreme3 zelfde versie (Rev 1.08 26/5/2010) geeft ook de non-ECC variant: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9 en dat is net zo duur als 1066 geheugen KVR1066D3N7. De QVL van de Extreme3 lijkt me niet zomaar voorop te lopen omdat ie ook t.a.v. 1600 geheugen veel ruimer is dan de QVL van de Extreme6. Your two cents?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Een QVL is niet meer dan een lijst met modules die getest en goedbevonden zijn met dat specifieke moederbord en een specifiek BIOS. Zoals al eerder aangehaald is het testen een langdurig en dus duur proces. Daar komt nog eens bij dat niet alle DIMMs op alle markten te koop zijn. Daardoor zie je vaak modules voorbijkomen die in NLD niet eens te koop zijn.
De kans dat een DIMM die op een Extreme3 werkt ook op een Extreme6 werkt is waarschijnlijk 99,99%, gezien de componenten van beide borden. Er is echter niemand die je er garanties over kan geven, maar wellicht dat er ervaringen met dit moederbord en bepaald modules te vinden zijn.

Mijn ervaring is dat het niet enorm vaak voorkomt dat DIMMs niet werken op een bepaald moederbord. In de enkele keren dat dat het geval was, waren ze snel weer ingeleverd (leve de wet koop op afstand) of geruild (RMA, coulance). Je komt er ook snel genoeg achter na je eerste run memtest. Ik zie een QVL dan ook meer als een verzekering dat het werkt dan een lijst met geschikte componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Ik heb een mailtje naar Asrock gestuurd, kijken of ik iets terug krijg. Dat brengt me op hoe ik mobo en geheugen kan testen. Klopt het dat ik daarvoor minimaal nog een processor, videokaart en monitor nodig heb maar geen harddisk, cd/dvd-lade? Bios is genoeg? Ik heb het niet zo snel kunnen vinden, maar ben ook wel een beetje aan het eind van mijn Latijn. Ben ook tevreden met wat google-woorden. 'k begin wel met http://www.memtest.org/

[ Voor 5% gewijzigd door druipgrot op 10-12-2010 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Asrock support is meestal vrij vlot. Geheugen test je het best met memtest86+. Kun je draaien vanaf usb of cd, in 't laatste geval moet je dus ook een cd/dvd aansluiten. Kingston ValueRam werkt in erg veel gevallen probleemloos, dus lijkt me een goede keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Je snapt natuurlijk wel dat je nu onder het vergrootglas ligt...overal waar in je toekomstige topics het woord "moederbord" in voorkomt, krijg je een DM met ban-waarschuwing hehehe ;)

Ik begrijp nog steeds niet goed waarom je niet gaat voor de goedkopere DDR3-1600 modules. Deze zijn backwards compatible met DDR3-1333. En je wilt voorbereid zijn op de toekomst e.d., dus overklokken (door de mem-multiplier van je CPU te verhogen) zorgt ervoor dat je dan WEL die 1600MHz kunt benutten, zonder dat je nieuw geheugen hoeft te kopen. Die Kingston valueram dingen hebben meestal geen heatsinks en zijn ook niet echt geschikt om te overklokken. Dus die ruimte heb je dan niet.

En tja die QVL lijsten.....het is wel mooi dat het er is, maar het kan nooit 100% garantie bieden of iets werkt of niet. Hou je je aan de QVL, dan heb je de allergrootste kans dat het zondermeer werkt.
Er zijn genoeg geheugenmodules die later zijn uitgekomen dan het moederbord, en die staan dan ook niet op de QVL lijst. Ik ga het Asus P6X58D Premium mobo kopen met de pas nieuwe Corsair Vengeance DDR3-1600 modules, maar die staat ook niet op de QVL lijst, maar ik zou niet weten waarom het niet zou werken. Dat moederbord kan ook default "maar" 1333MHz aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Groeien zie ik vooral in het aantal GB's. Dus naar 24GB. Ik doe echt supermaffe dingen, met een weirde perspectiefvertekening blaas ik een bestandje van 3MB al binnen enkele seconden over de GB-grens en ik wil gewoon lekker door kunnen renderen. Heb ik het nog niet over bepaalde videodingen waarbij 24GB volgens Adobe (zeer zelden) zelfs een beperkende factor kan zijn.

Asrock gaf me trouwens in 4 uur antwoord: "If a module is not listed on the QVL, then it is usually because it simply has not been tested. I expect that the modules you mentioned can work just fine. Maybe you will have to set the DRAM Voltage close to 1.5V." (Ik vroeg of niet QVL-listed 1333 geheugen wel kon) DRAM Voltage close to 1.5V moet ik nog uitzoeken. (tweemaal lezen van voor 90% begrepen OC-topics betekent toch weer snel vergeten) Ik had Asrock er niet bij verteld dat ik de geheugenbanken vol wilde zetten met 24GB, of dat zou uitmaken?

In ieder geval lijkt me dat bij 1600 wel een bottleneck te zijn. Bij volle geheugenbanken schijnt overklokken niet zo'n slim idee te zijn volgens dion_b halverwege pagina 2 van dit topic:
dion_b schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 10:05:
[...]
- grote hoeveelheid geheugen (en dus belasting van de geheugenbus) en OC bijt elkaar

[ Voor 87% gewijzigd door druipgrot op 10-12-2010 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
druipgrot schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 15:06:
Heb ik het nog niet over bepaalde videodingen waarbij 24GB volgens Adobe (zeer zelden) zelfs een beperkende factor kan zijn.
Maar ja, hoe reëel is dat? Op 12 GB loopt het programma volgens mij ook als een tierelier. Adobe zegt ook dat je het beste nVidia Quadro kaarten kunt gebruiken, maar een ander kaartje gaat ook best werken ben ik van mening. Enig puntje van kritiek is dat vele nVidia kaarten gewoon bij Adobe gecertificeerde drivers heeft, maar ja, doen andere drivers het dan niet, lijkt me sterk. Het lijkt allemaal een beetje op het verhaal van de QVL, waarbij een bedrijf zegt dat als je iets van die lijst koopt je garantie hebt dat het (beter) werkt.
Bij volle geheugenbanken schijnt overklokken niet zo'n slim idee te zijn.
Ook hier zet ik mijn vraagtekens, ik bedoel ga je met je dikke workstation ook nog eens zwaar OC-en dan? Volgens mij als je alles gewoon op stock of misschien iets OC-ed dan loop het ook wel. Het ding hoeft toch niet hele dagen op 4,5 GHz (CPU) en >1600 MHz (RAM) te lopen?

Heeft zoiets ook niet met de bandbreedte van je CPU/mobo te maken en stroomvoorziening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.asrock.com/mb/photo/Angle-X58%20Extreme6%28m%29.jpg
even de conclusie van mijn queeste in beeld (in bestelling) (op het 1156-platform was het de Asus P7P55D-E Pro geweest)
Bedankt dion_b en terw_dan en anderen -uit het topic blijkt wel wie- voor het eindeloze geduld!

Marcel, ik wil niet zwaar OC'en. Ik verzette me juist tegen Deathchants 1600DDR3-voorstel. Ik vroeg me zelfs af of ik niet te zwaar aan het OC'en ben als ik mijn, voor 1066DDR3-geheugen voorbestemde i7-950 op een propvol geheugen/24GB aan 1333DDR3-reepjes aansluit en die reepjes ook daadwerkelijk op 1333MT/s wil laten werken. Als dat al kan en ik al zou weten hoe.

En wat dat met de bandbreedte te maken heeft? Ik blijf van mening dat de RAM FAQ hier niet helder in is. Ik word er letterlijk dood-ziek van dat ik hier niets over kan vinden: dit soort sommetjes, maar dan nog iets helderder. ik kom niet verder dan deze googlestring, maar ik tast nog steeds in het duister. Dion_b kwam er op pagina 2 van dit topic nog het dichtst bij:
dion_b schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 18:05:
[...]
De *hoeveelheid* geheugen is volstrekt irrelevant voor de bandbreedte, zolang je ze per 2 (voor dual channel) plaatst. 2x 512MB geeft je exact dezelfde bandbreedte op dezelfde kloksnelheid als 2x 4GB. Hoe groot de chips zijn is ook niet zo interessant - 512MB DIMMs hebben doorgaans 512Mb chips, een 2GB DIMM kan 2Gb chips hebben, maar zolang het er in beide gevallen maar 8 van zijn is de belasting op de bus even groot. Als je echter 16 chips hebt, heb je lichtjes kort door de bocht, zie de RAM FAQ voor meer details dubbelzijdig geheugen. Een 4GB DIMM zal 16 stuks 2Gb DIMMs hebben, en veruit de meeste 2GB DIMMs zullen 16 stuks 1Gb DIMMs hebben.

(let bij bovenstaande trouwens goed op hoofdletters: B = Byte = 8 bit, b = bit = 1/8 Byte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-06 21:48
Ik ben ook aan het rondkijken naar nieuw spul maar mijn budget is helaas wel gelimiteerd. Ik heb niet het hele draadje gevolgd, maar waar je zeker aan moet denken als je met 1080p film en foto's van > 20mp aan de slag gaat:

> 12gb ram
- videokaart die helpt rekenen.
- quad core.
- os en software op snelle ssd ( > 64gb)
- snelle schijven! (raid 0?)

om future proof te zijn zou ik vooral niet besparen een goed moederbord, genoeg geheugen en je ssd / schijven. Het is later makkelijker om je cpu te vervangen. Plus het is erg kostbaar om nu 10 a 20% sneller te zijn kwa mhzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Fijn om te lezen: "> 12gb ram" Ik word hier om mijn ramlust vaak voor stapelmesjogge uitgemaakt. ;) Voor je mobo-advies is het al te laat, ik ben verliefd geworden op het bord hierboven en heb het besteld. Wat meerekenende videokaart betreft. Ik heb er een handje van om elk onderdeel net zo snel te kiezen als mijn mobo en dat werd ik zo spuugzat dat ik vannacht om 5uur... besloot om gewoon maar even een goedkope tweedehands videokaart te kopen om het mobo (en geheugen) te kunnen testen; Asus EAH5770 CuCore/2DI/1GD5 2mnd oud, helft van de prijs, van zo'n goeie deal wordt zelfs deze slak een turbojet. Het mobo op de groei krijgt waarschijnlijk deze behuizing: Silverstone SST-KL02B-W Zwart

Binnen dit topic heb ik nog maar één vraag voor de deskundigen.
Kan de Intel Core i7-950 processor een maximaal volgestopt geheugen op 1333-snelheid laten werken? Hetzij door de geheugenmultiplier op de niet ondersteunde 10 te zetten, hetzij door de baseclock te verhogen tot ca. 170. Met maximaal bedoel ik 24GB aan 1333DDR3. Intel Core i7-950 ondersteunt officieel geen 1333DDR3 maar 1066. Of is op 1333 draaien van 24GB aan 1333DDR3-geheugen alleen weggelegd voor de tweemaal zo dure (via ebay) Intel Xeon W3570 processor die officieel wel 1333DDR3 ondersteunt? Kwestie vergelijkbaar aan het verschil tussen een gemiddelde Opel en een gemiddelde BMW? OK onder tweakologen is er weinig tot geen ervaring met 24GB geheugen, maar als je het zou moeten inschatten? En als je toch aan het inschatten bent, en omdat Deathchant zo op 1600DDR3 bleef hameren hoewel niet met 24GB; waar slaat de stop precies door als je die 1600 ook echt zou willen gaan benutten? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het ligt compleet aan de geheugencontroller, deze stuurt je geheugen aan en bepaalt de snelheid waarop het loopt. Maar waarom wil je per se die zooi op 1333 laten lopen? Draai het gewoon lekker in sync met je CPU, dat is in de meeste gevallen nog het snelste ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Terw_Dan schreef op maandag 13 december 2010 @ 19:02:
Het ligt compleet aan de geheugencontroller, deze stuurt je geheugen aan en bepaalt de snelheid waarop het loopt. Maar waarom wil je per se die zooi op 1333 laten lopen? Draai het gewoon lekker in sync met je CPU, dat is in de meeste gevallen nog het snelste ook.
En als je de waarom-vraag los laat? In dit draadje is me door kenners gezegd dat je met een maximaal volle geheugenbank niet wilt overclocken. Maar ja, het bloed druipt waar het niet gaan kan. Misschien wil ik die processor wel ietsiepietsie sneller laten lopen (dat ís toch sneller?), een klein kabouterstapje in de baseclock omhoog, gewoon omdat het kan, kijken wat er gebeurt. Je weet toch. Misschien ook wel omdat ik met een schuin oog naar die Xeon W3570 kijk die via ebay maar €150 meer kost. Maar vooral voor de weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met 6 DIMMen wordt het gewoon lastiger om te kunnen overclocken dan met 3. Of je dat nu doet met een Xeon of met een i7, je blijft tegen dat probleem aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
24RAM versus 12RAM is als het mennen van een mammoet ten opzichte van het mennen van een tijger? En beide processoren (W3570-QPI Speed 6.4 GT/s versus de i7-950-QPI Speed 4.8 GT/s) staan even machteloos tegenover die stampvoetert? Dank je voor dit inzicht. Maar welke zóemt dan lekkerder, de beste Proc zweeft tenslotte de komende jaren ter hoogte van mijn hart. Weliswaar op een halve meter afstand, maar miljarden wissels op een halve meter afstand, blijft een hoop activiteit, wie weet raakt mijn aura van de leg.

Lach mij maar uit: op ooghoogte houd ik nu in mijn linkerhand de ASUSAEHVIJFZEVENZEVENZERO CUcore en in mijn rechterhand een hard schijfke. De processor en mijn moerbord, de In-Zak-en-Asrock visualiseer ik erbij. Moet wel want mijn huisdealert kan het moerbord nog niet leveren en die 4GB KVR ga ik voor kerst niet meer zien: de verleiding om een tijger te nemen wordt almaar groter. Maar voorlopig benut ik de vertraging om me extra te oriënteren op voeding-op-de-groei/casemoderatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

druipgrot schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 17:06:
24RAM versus 12RAM is als het mennen van een mammoet ten opzichte van het mennen van een tijger? En beide processoren (W3570-QPI Speed 6.4 GT/s versus de i7-950-QPI Speed 4.8 GT/s) staan even machteloos tegenover die stampvoetert?
Je analogie raakt kant noch wal in dit geval, de hoeveelheid geheugen is niet eens zo boeiend, de hoeveelheid DIMMen en hun bijbehorende belasting van de geheugencontroller is dat wel en daar loop je tegenaan bij het OCen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Terw_Dan schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 17:13:
[...]

Je analogie raakt kant noch wal in dit geval, de hoeveelheid geheugen is niet eens zo boeiend, de hoeveelheid DIMMen en hun bijbehorende belasting van de geheugencontroller is dat wel en daar loop je tegenaan bij het OCen.
Dus als Druipgrot gewoon 3 keer een 8GB dimmetje er in stopt, dan zou het gewoon kunnen qua belasting. Zeer waarschijnlijk zijn de kosten voor 3x een 8GB latje erg hoog, aangezien het goedkoopste latje 8GB in de PW al 210 euries kost. Pfff.

Maar ik begrijp wat je bedoelt, je zegt ook niet dat je 3x 8GB ipv 6x4GB moet doen.

Edit: Maakt het trouwens nog iets uit qua hoe de chips zijn geplaatst, dus single sided of double sided?

[ Voor 6% gewijzigd door Aardwolf op 14-12-2010 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

3x 8GB is makkelijker voor het OCen naar alle waarschijnlijkheid. Maar de kans is natuurlijk dat 8GB DIMMen helemaal niet ondersteund worden door de CPU (volgens mij is 24GB max in een config van 6x4GB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Terw_Dan schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 23:20:
3x 8GB is makkelijker voor het OCen naar alle waarschijnlijkheid. Maar de kans is natuurlijk dat 8GB DIMMen helemaal niet ondersteund worden door de CPU (volgens mij is 24GB max in een config van 6x4GB).
Ja dat klinkt ook best logisch inderdaad. Maar dat betekent dan gewoon een 6x4GB opstelling, stock gaat hij het sowieso doen en OC-en is denk ik dan voorzichtig try-and-error. Al moet je niet te veel aan die error-kant zitten :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

OCen is sowieso trial and error, maar in dit geval weet je op voorhand dat het met 6 DIMMen lastiger wordt dan met 3, maar of dat nou zo'n punt is moet de TS natuurlijk voor zichzelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Terw_Dan schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 23:27:
OCen is sowieso trial and error, maar in dit geval weet je op voorhand dat het met 6 DIMMen lastiger wordt dan met 3, maar of dat nou zo'n punt is moet de TS natuurlijk voor zichzelf bepalen.
Mijn voorgenomen laatste vraag rekt wel ver uit; bij het overklokken van 24GB maakt het niet uit of je (1333-9-9-9-24) of (1066-7-7-7-20) gebruikt, al zet je er een msi big bang Xpower of een Rampage III Extreme aan, je komt niet verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

OCen is voornamelijk afhankelijk van het geheugen, je moederbord en je CPU. Al deze 3 onderdelen moeten sowieso meewerken wil het lekker werken. Ik weet niet hoe lekker die ASRocks tegenwoordig overclocken, Vroeger was ASRock in elk geval geen merk waarmee dat echt lekker ging (andere merken deden dat eigenlijk altijd wel wat lekkerder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Het idee van een moederbord op de groei is nu nog, voor de geboorte van Sandy Bridge, voor Intel-ligente wezens dat je er over enige tijd nog een unlocked hexacore i7 999 Extreme in kunt zetten. Ik maakte uit je woorden op dat je het overklokken van elke 24GB geheugenconfiguratie op een enkele socket kansarm vond. Wat maakt een moederbord dan nog uit?

[ Voor 39% gewijzigd door druipgrot op 15-12-2010 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als jij een moederbord hebt dat totaal niet mee wil werken dan is de kans dat je het spul fatsoenlijk geOCed krijgt een stuk kleiner als dat je een bord hebt dat wel lekker kan OCen.
Een ketting is zo sterk als z'n zwakste schakel, en dat is met OCen precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Voor de meelezers onder ons, welk bord kan 24GB's dan een beetje laten steigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Probleem is niet zozeer het moederbord. Dat moet slechts over de juiste Voltage regulering beschikken om de spanning stabiel te houden (wat met goedkopere borden minder goed lukt). De geheugencontroller is daarbij het knelpunt en die zit in je cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

druipgrot schreef op woensdag 15 december 2010 @ 23:13:
Voor de meelezers onder ons, welk bord kan 24GB's dan een beetje laten steigeren?
Je probleem gaat niet alleen bij je bord liggen. Zoek een goed OCbord uit, maar houdt er rekening mee dat niet alleen je mobo, maar ook je geheugencontroller zal gaan zeiken.

• druipgrot
  • Niet online
De suggestie die ik nu lees is, mits de voltageregulering van het bord in orde is, kan de geheugencontroller verschil maken om een X58-single socket systeem met 24GB over te klokken. Maar ik heb je nooit gehoord over verschillen tussen processoren (i7/xeon) voor het licht overklokken van een, met 24GB 'overladen' X-58bord.

edit, ik zoek nog wel even met de strings "with 24GB" en "rampage III" of "big bang xpower" zo vind ik soortgelijke discussies als hier. Ik zie me over een paar jaar voor zo'n tweedehands i7-999 Extreme Edition nog wel eens 12 van de 24GB weghalen voor een overklok.

[ Voor 38% gewijzigd door druipgrot op 16-12-2010 05:36 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan lees je verkeerd. Immer kan ALLES verschil maken. Op het moment dat jij een ideaal OCbord hebt, een geweldige set OCDIMMen, maar je geheugencontroller wil niet, dan kom je geen steek voooruit. Op het moment dat je DIMMen prima willen OCen en de geheugencontroller ook, maar je moederbord wil niet mee, dan kom je er ook niet. Alle factoren moeten gewoon kloppen.
En waarom zou ik het gaan hebben over de verschillen tussen een Xeon en een i7? Het is dezelfde architectuur en implementatie, je kunt daarbij keihard tegen dezelfde problemen aanlopen.

Overclocken is geen exacte wetenschap, het is de grenzen van al je onderdelen opzoeken. Wil je het goed doen kun je uren bezig zijn om bepaalde settings goed te krijgen en vanaf daar weer een paar MHz verder te kunnen komen.

• druipgrot
  • Niet online
Lees ik niet goed dat je bij de Xeon en de i7 tegen dezelfde problemen met 24GB geheugen aanloopt, en dus dat je bij een X58 moederbord tegen deze problemen oploopt? Ooit zal ik ons misverstand begrijpen. Kan ik de vraag misschien zo stellen: wat voor soort X58mobo/cpu/24GBgeheugenconfiguratie is de top?

Windows taakbeheer is het programma dat ik het meest open heb staan. Ik maak vaak foto's van de grafieken en soms film ik het verloop van de processen. Ik ervaar een bepaalde band met de rekenkracht. Het lijkt me leuk om de dynamiek te beïnvloeden. Dus ik wil me verder verdiepen in OC. Wat de beleving betreft is de Rampage III Extreme, met normal/high/crazy indicators, wel een heel mooie keuze. Zeker bij een open window. Jaha, de winkel geeft de bestelling van de in zak en asrock terug, ze kunnen hem niet op tijd leveren... :X

Wilde net 4GB Kingston geheugen kopen en de kits van 3 zijn er in Nederland niet meer. Nu kakelt iedereen elkaar na dat geheugenmodules met geheugenchips uit eenzelfde productieserie een betere compatibiliteit opleveren dan losse modules. Maar Kingston heeft niet eens een hexakit. Denk je desondanks dat twee kits van drie toch beter zijn dan 6 losse? Dan moet ik buiten Nederland gaan zoeken. Of is 3 kits van 2 een betere keuze dan 6 losse? Die zijn namelijk wel in Nederland.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

druipgrot schreef op donderdag 16 december 2010 @ 15:05:
Lees ik niet goed dat je bij de Xeon en de i7 tegen dezelfde problemen met 24GB geheugen aanloopt, en dus dat je bij een X58 moederbord tegen deze problemen oploopt? Ooit zal ik ons misverstand begrijpen. Kan ik de vraag misschien zo stellen: wat voor soort X58mobo/cpu/24GBgeheugenconfiguratie is de top?
Een config met meer modules is minder lekker te overclocken dan eentje met minder modules. Of je dit nu doet op het goedkoopste of dikste bord, die limitatie is er nu eenmaal en daar kun je niets aan veranderen.
Of je nu een Xeon gebruikt of een i7, of je nu ASRock, MSI of Gigabyte gebruikt, met al die configs ga je met 6 modules minder ver komen dan 3 modules.
Wilde net 4GB Kingston geheugen kopen en de kits van 3 zijn er in Nederland niet meer. Nu kakelt iedereen elkaar na dat geheugenmodules met geheugenchips uit eenzelfde productieserie een betere compatibiliteit opleveren dan losse modules. Maar Kingston heeft niet eens een hexakit. Denk je desondanks dat twee kits van drie toch beter zijn dan 6 losse? Dan moet ik buiten Nederland gaan zoeken. Of is 3 kits van 2 een betere keuze dan 6 losse? Die zijn namelijk wel in Nederland.
Gewoon zorgen dat je compatible geheugen hebt. Of je dat nu in kits koopt of niet maakt niet uit, het is niet meer dan marketing (en vaak een net iets gunstigere prijs als je ze per 2 koopt).

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

druipgrot schreef op donderdag 16 december 2010 @ 15:05:
Of is 3 kits van 2 een betere keuze dan 6 losse? Die zijn namelijk wel in Nederland.
Zolang je hetzelfde merk en type gebruikt, is er weinig aan de hand (en zelfs dan nog). In dat geval kunnen 6 losse perfect samen werken en betaal je in sommige gevallen zelfs minder.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online
Als iemand je ooit vraagt naar een moederbord-op-de-groei, weet dan dat het antwoord moet zijn: "Groei waarin?" Want een moederbord-op-de-groei qua snelheid is wat anders dan een moederbord-op-de-groei qua geheugen. Om over andere opties, zoals een moederbord-op-de-groei qua duurzaamheid of een moederbord-op-de-groei qua in te steken kaarten(=toekomstige vernieuwingen) maar te zwijgen. Wat heb ik veel geleerd van mijn twee 'wintercursussen' tweakers.net. De eerste berichten in dit topic lees ik liever niet, anders word ik overvallen door schaamte en kromme tenen. Het voelt als een compleet vakgebied. Ik besef dat ik nog maar aan het begin sta, maar dat bewijst wel dat ik er wat van weet.

De winkel waar ik de Asrock X58 Extreme6 had aanbetaald, gaf mijn geld terug omdat men geen zicht had op levering. Daardoor kon ik die keuze heroverwegen. Inmiddels waren mijn eisen, PATA en floppy-poorten afgezwakt. Ook rood (Rampage Extreme) zou ik accepteren als het nodig was. Toch ontbeer ik voldoende argumenten om een ander moederbord te kiezen. Ook als ik me richt op een moederbord-op-de-groei qua snelheid zie ik geen borden die bij overklokken meer dan 5% sneller zijn. Mijn minst te beredeneren keuze is dat ik blind voor een 10-jarige verbintenis met het Nehalem-platform ga en niks met Sandy Bridge te maken wil hebben. Maar ook op het gebied van duurzaamheid ben ik geen harde onbevooroordeelde argumenten tegen de Extreme6 tegengekomen, dat bord gebruikt ook duurzame elementen.

Inmiddels heb ik ook mijn tweede had ik dit maar eerder gelezen. Daar stond wat ik over geheugenmogelijkheden bij een X58 had verwacht te lezen in RAM FAQ.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.