Toon posts:

Moederbord-op-de-groei (voor zware foto- en videobewerking) OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 17.082 views

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Moederbord-op-de-groei (voor zware foto- en videobewerking)

Welk (type) moederbord leent zich goed en redelijk goedkoop om lang/minimaal 3 jaar in het kassie te houden en met de tijd uit te breiden met processorkracht en geheugen. Als ik mij tweaker zou mogen noemen ben ik geen oc-tweaker maar een duurtweaker: ik wil de levensduur uitrekken.
Wat goedkoop betreft zit hier ook de kwestie aan vast of dat een AM3 of 1366/1156 type is, toch?

Geheugen
Mijn gebruik van zware fotobestanden stuurt deze algemene vraag in de richting van nadruk op het geheugen. Sowieso vind ik de hoogste snelheid nu betrekkelijk in het licht van de situatie over drie jaar. Gezaghebbende bronnen over wat er nodig is bij zware fotobestanden ontbreken, maar ik vond na dagen zoeken wel twee draadjes, een NL-talige:[BBG Aanschaf] Workstation: 2d-systeem juli 2009 en een rake Engelstalige Big problems with 5D Mark II files in Photoshop.

Geheugencapaciteiten moederborden
Gezaghebbende bronnen voor de maximale geheugencapaciteiten van de verschillende moederboarden / systemen vond ik ook niet. Ik zag bijvoorbeeld een betaalbaar AMx-socket dat 16GB aan geheugen aan kan (Gigabyte MA/GA790(F)XT-UDxP). Meer, zoals 24GB kwam ik alleen nog tegen bij 1136-socketers, maar dan zit je ook weer vast aan duurdere processoren. Een maximum van 8MB -is dat zo bij 1156s?- is te mager voor de toekomst. Deze gigageheugens komen niet uit de lucht vallen, een collegafotograaf heeft op zijn dikste mac 32GB ram met een octacore en elders op het net las ik dat 12GB voor een 5DMarkII camera toch wel handig is.

(kleinigheidje
Het zal 64bits worden, maar hoop wel dat ik op het moederbord nog mijn 32bits soft- en hardware kan aansturen, eventueel nog met een 32bits Windows XP (dan maar even max 3GB geheugen). Is het duidelijk allemaal?)

gegrot,
Joe Druipgrot

[Voor 3% gewijzigd door druipgrot op 09-12-2009 19:52. Reden: overbodige vraag geschrapt]

https://www.hpdetijd.nl/2015-12-28/het-stalacpijporgel-van-luray/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Iets kopen op de toekomst is lastig, je weet immers niet wat de toekomst gaat brengen. Daarom is het aan te raden iets te kopen dat nu gewoon voldoet aan je eisen. Of je hardware mee kunt nemen, en welke dan, naar een upgrade ligt er maar helemaal aan wanneer je gaat upgraden, wat er dan op de markt is, wat er tegen die tijd geeist wordt van de hardware etc.

Als je veel geheugen wil moet je een X58 pakken, daar kan gewoon meer in, wil je meer dan kun je naar server/workstationbordjes gaan kijken, maar dan wordt het gewoon erg duur (maar configs met 96GB geheugen zijn dan goed mogelijk). Die afweging moet je zelf maken, maar houdt er rekening mee dat je nooit zeker kunt zijn van een upgrade.

Of je 32b software kunt draaien ligt helemaal aan je OS, daar heeft de hardware weinig over te vertellen. En dat externe geheugen is gewoon een SSD, dat heeft dus 0,0 te maken met je RAM.

Welke plank je dus uiteindelijk moet kiezen hangt helemaal van je eisen af en is goed uit te zoeken door naar de specs te kijken en reviews te lezen.

[Voor 7% gewijzigd door TERW_DAN op 09-12-2009 15:15]

• druipgrot
  • Niet online
TERW_DAN schreef op woensdag 09 december 2009 @ 15:12:
Iets kopen op de toekomst is lastig, je weet immers niet wat de toekomst gaat brengen. Daarom is het aan te raden iets te kopen dat nu gewoon voldoet aan je eisen. Of je hardware mee kunt nemen, en welke dan, naar een upgrade ligt er maar helemaal aan wanneer je gaat upgraden, wat er dan op de markt is, wat er tegen die tijd geeist wordt van de hardware etc.

Als je veel geheugen wil moet je een X58 pakken, daar kan gewoon meer in, wil je meer dan kun je naar server/workstationbordjes gaan kijken, maar dan wordt het gewoon erg duur (maar configs met 96GB geheugen zijn dan goed mogelijk). Die afweging moet je zelf maken, maar houdt er rekening mee dat je nooit zeker kunt zijn van een upgrade.

Of je 32b software kunt draaien ligt helemaal aan je OS, daar heeft de hardware weinig over te vertellen. En dat externe geheugen is gewoon een SSD, dat heeft dus 0,0 te maken met je RAM.

Welke plank je dus uiteindelijk moet kiezen hangt helemaal van je eisen af en is goed uit te zoeken door naar de specs te kijken en reviews te lezen.
Ik lees me suf, maar ik zie toch een klein beetje ruimte in je formulering dat kopen op de toekomst lastig is, niet onmogelijk dus!?. Er zijn namelijk meer dingen die nu voldoen aan mijn eisen. Zeg een mooi Gigabyte AM3 moederboard met een AMD Phenom II X4 620 van totaal €180,- tegenover een even duur Intel pakketje, dat dan niet meer biedt dan een dual core processor met een 1156socket [edit: moet dus s775 zijn met max 16GB geheugen] en dus max 8GB geheugen tegenover een max van 16GB voor de ander. Ik dacht dat er dan wel wat te zeggen viel over de toekomstbestendigheid. Tegenover het X58-platform staat AMD met lege handen (toch?). Daarbij valt het extra geheugen, 24GB (toch?) t.o.v. de 16GB die je al bij het genoemde AMD voorbeeld hebt een beetje tegen als je het tegen de prijs afzet.

[Voor 3% gewijzigd door druipgrot op 09-12-2009 21:39. Reden: :[edit: moet dus s775 zijn met max 16GB geheugen]]

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-03 18:51
Toekomst. Daar is inderdaad niks zeker van. kies dan in elk geval voor zoveel mogelijk nieuwe standaarden, SATA III, USB 3.0, dat soort dingen blijven natuurlijk het langst upgradebaar.

Als budget geen probleem is, neem dan het snelste wat je krijgen kan, een Core i7 is op dit moment wel het snelste op de desktopmarkt. Overweeg anders een dual CPU bord, een dual Opteron of Xeon bied je meer performance en de aard van die produkten verzekert je ook van langere ondersteuning dan van desktopprodukten. Merken zoals Asus, Supermicro of Intel hebben deze voor een (relatief) betaalbare prijs en zijn ook redelijk flexibel t.a.v. workstation gebruik, in het bijzonder de AMD borden daarvan.

Vroeger had je ook nog Tyan, was altijd geweldig spul. maar zover ik weet is die geloof ik over de kop gegaan.

edit: Let WEL altijd bij deze dual server/workstation borden erop dat die het OS van je keuze ondersteunen!!

[Voor 6% gewijzigd door vlaaing peerd op 09-12-2009 16:11. Reden: toevoegen info]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het is niet onmogelijk. Koop een dual socket 1366 bordje met 2 Xeons erop en je kunt doorschalen naar 96GB ram. Het is alleen belachelijk duur, maar als je het snelste van het snelste wil zou dat een optie kunnen zijn.
Overigens klopt 8GB ram niet bij de s1156 systemen, dat is toch echt 16GB.

Wat verstandig is is eens goed naar benchmarks te kijken en kijken wat de beste prijs/kwaliteitverhouding biedt voor iets dat in jouw budget past. Op basis daarvan kun je dan je hardware uit gaan zoeken.

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-03 13:27
Ik zou zoiezo voor een x58 gaan als ik jou was. Het feit dat de i9 er nog voor uitkomt issie zoiezo al future proof qua processor gebied. Ook de 32nm's i7 gaan erin passen.
Of een am3 Mobo daar komt ook een 6core voor uit. Maar zou niet voor de 1156 gaan dit is eigenlijk mainstream en aan jou eisen te horen word dit beestje niet echt mainstream.

Gigabyte heeft een zogenaamde WS SUPERCOMPUTER x58 bord met zeeer veel geheugen slots. Ook een optie

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:09
Jeffrey0416 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 16:18:
Gigabyte heeft een zogenaamde WS SUPERCOMPUTER x58 bord met zeeer veel geheugen slots. Ook een optie
Correctie: ASUS heeft de WS Supercomputer, maar dat is ook maar gewoon 6 sloten met totaal max. 24GB. Niet echt heel bijzonder dus.

Addicted to silent computing

• druipgrot
  • Niet online
TERW_DAN schreef op woensdag 09 december 2009 @ 16:12:
Het is niet onmogelijk. Koop een dual socket 1366 bordje met 2 Xeons erop en je kunt doorschalen naar 96GB ram. Het is alleen belachelijk duur, maar als je het snelste van het snelste wil zou dat een optie kunnen zijn.
Overigens klopt 8GB ram niet bij de s1156 systemen, dat is toch echt 16GB.

Wat verstandig is is eens goed naar benchmarks te kijken en kijken wat de beste prijs/kwaliteitverhouding biedt voor iets dat in jouw budget past. Op basis daarvan kun je dan je hardware uit gaan zoeken.
Sorry dat bordje bij die dual core was s775 en geen s1156. Toch goed om te horen dat s1156 ook 16GB biedt, maar met de processor kom je dan toch duurder uit dan de AM3-combi en die winst in snelheid haal ik liever later in door er een nieuwere processor op te prikken. Ook goed om te horen hoe ik door kan schalen naar 96GB, maar dat is meer voor een mooie droom.

• druipgrot
  • Niet online
Ik zou zoiezo voor een x58 gaan als ik jou was. Het feit dat de i9 er nog voor uitkomt issie zoiezo al future proof qua processor gebied. Ook de 32nm's i7 gaan erin passen.
Of een am3 Mobo daar komt ook een 6core voor uit. Maar zou niet voor de 1156 gaan dit is eigenlijk mainstream en aan jou eisen te horen word dit beestje niet echt mainstream.

"Of een am3 Mobo"... Dat is nu een antwoord dat ik zou willen horen, dat ik mezelf bedacht, maar waarvoor ik -ondanks het vele lezen- de deskundigheid denk te missen. (In mijn vorige bericht schreef ik al dat een even dure Intel-combi hooguit dual core levert) Als het echt moet wil ik best accepteren dat de geheugengrens van mijn komend moederbord bij 16GB ligt. Temeer daar het dichtstbijzijnde alternatief slechts een maximum van 24GB biedt.

Met een Antec300 kast, hoe bescheiden ook, val je sowieso buiten dé mainstream (van niet-tweakers). Mijn beestje wordt in de toekomst ook niet mainstream qua geheugen en aantal harde schijven. Maar ik zoek wel een eerste aanschaf voor een mainstream-bedrag en dan wordt x58 wel prijzig, zeker als ik voor een geheugenmaximum boven de 24GB aan een dual socket 1366 bordje moet gaan denken.
Wat niet betekent dat ik er helemaal niet naar kijk, zeker als het in deze discussie thuis hoort wil ik dat niet frustreren, dit draadje is meer van het T dan van van de TS :X

[Voor 3% gewijzigd door druipgrot op 09-12-2009 17:16]

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Het lijkt me zowieso verstandig om te kijken naar geheugen ondersteuning...

-Wil een bepaald moederbord wel lekker draaien met 4gb reepjes?
-Kan de memory controller van de gekozen CPU wel goed overweg met meer dan 2(3 bij I7) reepjes geheugen?
-Wat voor soort geheugen wil je....gewoon standaard, ECC of ECC registered? (lijkt me niet geheel onbelangrijk bij een workstation met véél geheugen) ...en ondersteund de CPU dit wel?

En in hoeverre moet je bij toekomst gerichtheid uberhaupt kijken naar de CPU snelheid met de opkomst van GPGPU computing? Zeker met video bewerking.

Het klinkt misschien raar...maar zelf zou ik eerst beginnen met de keuze van het langzaamste onderdeel, de eventuele harddisks en SSD's. Dat zijn de onderdelen waarmee je nu het verschil maakt tussen een snelle pc en een snelheidsmonster.

• druipgrot
  • Niet online
Klunssmurf schreef op woensdag 09 december 2009 @ 18:04:
Het lijkt me zowieso verstandig om te kijken naar geheugen ondersteuning...

-Wil een bepaald moederbord wel lekker draaien met 4gb reepjes?
-Kan de memory controller van de gekozen CPU wel goed overweg met meer dan 2(3 bij I7) reepjes geheugen?
-Wat voor soort geheugen wil je....gewoon standaard, ECC of ECC registered? (lijkt me niet geheel onbelangrijk bij een workstation met véél geheugen) ...en ondersteund de CPU dit wel?

En in hoeverre moet je bij toekomst gerichtheid uberhaupt kijken naar de CPU snelheid met de opkomst van GPGPU computing? Zeker met video bewerking.

Het klinkt misschien raar...maar zelf zou ik eerst beginnen met de keuze van het langzaamste onderdeel, de eventuele harddisks en SSD's. Dat zijn de onderdelen waarmee je nu het verschil maakt tussen een snelle pc en een snelheidsmonster.
Dank. Nu je het zegt, ik had nog niet eens in de peiling dat ook s775 borden 16GB DDR2 RAM aan kunnen. (bij DDR3 is dat 8GB) Had ik gewoon overheen gelezen maar dat eroverheen lezen wordt je ook wel erg gemakkelijk gemaakt. Dus is de vergelijking s775-AM3 niet gek. mmmm, een snelheidsmonster hoef ik sowieso niet.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

druipgrot schreef op woensdag 09 december 2009 @ 23:46:
[...]
Dank. Nu je het zegt, ik had nog niet eens in de peiling dat ook s775 borden 16GB DDR2 RAM aan kunnen. (bij DDR3 is dat 8GB) Had ik gewoon overheen gelezen maar dat eroverheen lezen wordt je ook wel erg gemakkelijk gemaakt. Dus is de vergelijking s775-AM3 niet gek. mmmm, een snelheidsmonster hoef ik sowieso niet.
Je wilt kunnen upgraden, maar je noemt dan het jaren oude -en niet meer in ontwikkeling zijnde- s775? Niet doen! :P Het is òf AMD's AM3, of intels s1156/s1366. Ik zou voor foto- en videobewerking liever een intel hebben, met name i7 is daarin gewoon heer en meester. Of in de toekomst de AM3-CPU's dat nog gaan inhalen is nu niet te voorspellen, al zou ik de beste high-end CPU's ook over een jaar (of twee) bij intel verwachten.

echt, s775 niet nemen! Je koopt nu dan een quadcore die al slecht scoort vergeleken met modernere CPU's en dat terwijl er niks nieuwers meer voor uit gaat komen. Niet op de groei, maar juist afgeschrecen bij aankoop dus ;)

[Voor 12% gewijzigd door bwerg op 09-12-2009 23:57]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• druipgrot
  • Niet online
bwerg schreef op woensdag 09 december 2009 @ 23:56:
[...]

Je wilt kunnen upgraden, maar je noemt dan het jaren oude -en niet meer in ontwikkeling zijnde- s775? Niet doen! :P Het is òf AMD's AM3, of intels s1156/s1366. Ik zou voor foto- en videobewerking liever een intel hebben, met name i7 is daarin gewoon heer en meester. Of in de toekomst de AM3-CPU's dat nog gaan inhalen is nu niet te voorspellen, al zou ik de beste high-end CPU's ook over een jaar (of twee) bij intel verwachten.

echt, s775 niet nemen! Je koopt nu dan een quadcore die al slecht scoort vergeleken met modernere CPU's en dat terwijl er niks nieuwers meer voor uit gaat komen. Niet op de groei, maar juist afgeschrecen bij aankoop dus ;)
ik dacht eens 'gehoorzaam' te zijn aan TERW_DAN:
TERW_DAN schreef op woensdag 09 december 2009 @ 15:12:
Iets kopen op de toekomst is lastig, je weet immers niet wat de toekomst gaat brengen. Daarom is het aan te raden iets te kopen dat nu gewoon voldoet aan je eisen. (.... zie tweede bericht in dit draadje....)
B) 7(8)7 :S (bij fotobewerking is geld voor topsnelheid nu eenmaal niet zo belangrijk als voor geheugen)

[Voor 3% gewijzigd door druipgrot op 10-12-2009 00:18]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar er bestaat natuurlijk wel een verschil tussen iets kopen dat nu recent is, of nu al outdated is.

S775 systemen (iig met de P45 chip) kunnen prima 16GB aan met zowel DDR2 als DDR3.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of een am3 Mobo daar komt ook een 6core voor uit. Maar zou niet voor de 1156 gaan
Pas heel erg op met dat soort uitspraken. Er zullen absoluut 32nm i7 en i9 CPUs komen voor So1366, maar ervaringen uit het verleden (denk aan overgang naar 45nm met Penryn) leren dat dat absoluut niet wil zeggen dat *huidige* So1366 borden die toekomstige CPUs aankunnen. 32nm gaat geheid andere (lagere) voltages eisen wat andere VRMs eist. Goede kans dat je ondanks zelfde socket alsnog een ander mobo nodig gaat hebben.

Bij AMD is het minder duidelijk, maar ook daar is een bepaald socket allerminst garantie geweest voor het kunnen plaatsen van nieuwe CPUs.
dit is eigenlijk mainstream en aan jou eisen te horen word dit beestje niet echt mainstream.
Ter info: druipgrot had van tevoren overlegd en gaf daarbij aan nu een P3 ( 8)7 ) te gebruiken voor z'n Photoshop, die ook nog eens door te weinig RAM continu aan het thrashen is. Daarmee vergeleken zou zelfs een Atom met 2GB een enorme sprong voorwarts betekenen. Je hebt echt geen supercomputer nodig om een volstrekte wereld van verschil daarmee te bewerkstelligen :z
Huh? Die "WS Supercomputer" is een Asus bord en heeft "maar" 6 DIMM sloten zoals de meeste andere X58 borden. Het wijkt af door 4 PCIe 16x sloten, niet door de DIMM sloten...

Soittakaa Paranoid!

• Klunssmurf
  • Niet online
bwerg schreef op woensdag 09 december 2009 @ 23:56:
[...]
Ga eerst eens kijken of de door jou gebruikte foto en/of video bewerkingssoftware gpgpu ondersteuning heeft, of wat de ontwikkelingen op dat gebied zijn..(bij een goed pakket komt het zowieso...het is de way of the future)
Je zou dan namelijk best wel eens tot de conclusie kunnen komen ( :P ) dat een ATI 5970 of de Fermi (???) velen malen sneller is dan gaan voor de snelste i7 met een berg aan duur werkgeheugen...die bakken met geld kosten.
Presteert de chipset goed met een SSD?

Er is op dit moment gewoon een duidelijke verandering aan het plaats vinden op pc gebied...om je een voorbeeldje te geven.
Het is erg verelend als je dit investeerd:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P6T7 WS SuperComputer€ 356,-€ 356,-
1Intel Core i7 965 Extreme Edition€ 879,01€ 879,01
1Kingston ValueRAM KVR1333D3D4R9SK3/12G€ 333,-€ 333,-
ImporterenTotaal€ 1.568,01

En het blijkt dat b.v een systeempje met een Athlon II x4 met 8 gb werkgeheugen en 2x een ATI 5970 (gpgpu computing) die dure i7 setup compleet opvreet....let op de prijzen...boven is zonder GPU, onder met 2x de snelste gpu van dit moment. ( Nou is de intel keuze wel erg duur, maar zoveel geld kan je gewoon spenderen aan onnodig dure hardware)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 630€ 86,44€ 86,44
1Kingston ValueRAM KVR1333D3D4R9SK2/8G€ 224,81€ 224,81
1MSI 790FX-GD70€ 130,70€ 130,70
2Sapphire HD5970 2GB GDDR5 PCIE (OC Edition)€ 474,-€ 948,-
ImporterenTotaal€ 1.389,95

Het is tijd om anders te gaan denken als je een snelle renderpc gaat aanschaffen.

;)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-03 18:58
leuk verhaal, maar qua workstation vreet die amd echt niet die intel setup op. totaal omgekeerd dus. die i7 neemt die phenom bij het ontbijt. voor mensen die workstation kracht zoeken en software die multi-core ondersteuing bied is een i7 echt wel de beste keus met zijn hyper threading.

daarbij doe je wel een kromme vergelijking, je vergelijkt de goepkoopste quad van amd met de duurste van intel. neem gewoon een i7 920 en bespaar ruim 750 , koop je daar een 5970 van.. en sowieso.. 2 5970's op een x4 630 8)7 mijn i7 op 4,2 haalt nog niet eens het maximale uit 2 5870's dan is het niet echt handig om dit te adviseren aan iemand die niet overklokt. weggegooid geld...

een p6t7 ws supercomputer bord is ook wel overdreven vind je niet? geeft totaal geen meerwaarde voor de TS een instap model uit de p6t serie voldoet ruimschoots. verdien je weer 200 euro. zo gaat de aanschafprijs natuurlijk snel omlaag, nu zul je altijd duurder zijn dan bij amd, dat is een feit, maar de benchmarks laten duidelijk het verschil zien...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Klunssmurf
  • Niet online
@nedernakker...

Je moet eens tussen de regels door leren lezen.....

Het gaat niet om de vergelijking van i7 versus AM3, maar GPGPU versus i7.
Ik heb alleen laten zien dat je onnodig veel geld kan gaan uitgeven aan een dure setup, terwijl je voor veel minder een monster van een videobewerkings pc kan maken.

Daarbij ga je nog even volledig aan het feit voorbij dat je bij GPGPU computing heel anders gebruikt maakt van de CPU dan een 3d game.

De p6t7 WS supercomputer is even belachelijk als de i7 960 EE.

De Athlon II x4 met 2x zo'n videokaart is ook niet een gelukkige keuze, maar het gaat erom om te laten zien dat je je niet blind moet staren op de cpu.

Toekomst gerichtheid is ook naar GPGPU computing te kijken.

Ik had zo'n reactie als die van jou wel verwacht...jammer dat je het idee niet snapt, het gaat dus niet om de gekozen componenten maar om een andere denkwijze bij het samenstellen van een foto/video bewerkings systeem....daarbij heb je de keuze uit vele componenten. (dus ook een goedkopere i7 setup)

Jouw eigen videokaart maakt al gehakt van je i7 als je de capaciteiten van de GPU gaat benutten voor video renderen...daarbij staat de cpu vrolijk uit z'n neus te eten.

(juist om dit aan te tonen ben ik een pc voor gpgpu computing aan het opbouwen met een zwaar verouderde cpu i.c.m. een redelijk moderne GPU, dan te benchen tegen een snelle AM3 en i7 die rendert op de cpu...ik weet nu al dat wat de uitkomst is)

[Voor 9% gewijzigd door Klunssmurf op 10-12-2009 15:15]

• Anoniem: 331011
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik doe zelf ook afentoe videobewerken [als een noob]

wat mij opvalt dat de GPU veel meer zegt dan de CPU en Geheugen.

Een nieuwe ATI kaart, zoals hier boven ook al genoemt zal zeer goed presteren en maakt het overbodig om bijvoorbeeld naar 16GB ram te upgraden... Even een vraagje, kon het niet 1,2,3 vinden, maar wat is het budget precies als ik vragen mag ?

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

druipgrot schreef op donderdag 10 december 2009 @ 00:14:
[...]

ik dacht eens 'gehoorzaam' te zijn aan TERW_DAN:
Nouja, het mag wel. Maar aangezien je aangeeft dat het mobo 'op de groei' moet zijn is s775 gewoon de slechtste keuze. Het is wel zo dat je niet altijd ervan uit kunt gaan dat er in de toekomst mooie upgrades gaan komen. Maar bij AM3/s1336/s1156 is die kans aanzienlijk en bij s775 is die kans echt nul, intel heeft namelijk al aangegeven geen nieuwe CPU's meer te ontwikkelen voor s775.

Ook vind ik s775 nu in alle opzichten onderdoen voor AM3. AM3 heeft vergelijkbaar presterende CPU's voor minder geld, en dus toekomstbestendiger. De snellere core2quads zijn bijvoorbeeld nog steeds 200 euro of meer, terwijl de snelste phenom II's al rond de 130,- te krijgen zijn.

Verder geen ervaring met workstations maar ik denk niet dat s775 nu nog voordelig is daarvoor. Voor andere toepassingen in ieder geval niet.
Anoniem: 331011 schreef op donderdag 10 december 2009 @ 15:11:

Een nieuwe ATI kaart, zoals hier boven ook al genoemt zal zeer goed presteren en maakt het overbodig om bijvoorbeeld naar 16GB ram te upgraden...
Ligt helemaal aan de applicaties hè. Als je programma's gebruikt die geen GPGPU gebruiken is het uit met de pret :P zit je daar met je radeon voor 500 euro terwijl je daarvoor een i7 + 8GB had kunnen krijgen...

[Voor 21% gewijzigd door bwerg op 10-12-2009 15:16]

• Klunssmurf
  • Niet online
Idd...ga je voor GPGPU, dan moet je zeker weten dat je ook die software hebt of gaat aanschaffen bij je nieuwe systeem....anders heeft het geen nut.

• druipgrot
  • Niet online

Een nieuwe ATI kaart, zoals hier boven ook al genoemt zal zeer goed presteren en maakt het overbodig om bijvoorbeeld naar 16GB ram te upgraden... Even een vraagje, kon het niet 1,2,3 vinden, maar wat is het budget precies als ik vragen mag ?
Ik vraag me eerder af hoe Stroopwafels kunnen overleven tussen vreetgrage Athlon II x4's, smachtende ATI 5970's en hongerige i7's, die hebben je al opgesmurft voordat ze aan het ontbijt toe zijn. Budget is laag, maar als een moederbord van 260 euro gegarandeerd zes jaar zou meegaan zou ik niet meteen nee zeggen. En ondanks de ontiegelijk gave naam vind ik Nedernakker toch iets te eerbiedig voor het laatste snelheidje. Klunssmurf en Nedernakker, een beetje romanschrijver slaat van uw namen alleen al op hol. _/-\o_ Op dit moment laten de bijdragen mijn grotsie het meest druipen van een AM3, gek he.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-03 18:58
@ klunssmurf.

ik snap ook wel dat je het over gpgpu hebt, en ik weet heus wel dat gpu's erg goed zijn voor deze doeleinden. feit blijft dat het er nog niet is. dus als de TS nu een systeem wil aanschaffen, doet hij zich tekort met een amd setup, hij heeft nu kracht nodig.

mocht over 1 a 1,5 jaar gpgu lekker van de grond zijn gekomen en goed ondersteund worden, is zijn cpu al minder high end en kan hij een snelle gpu aanschaffen en gpgpu gaan gebruiken. zo heeft hij mijns inziens het langst plezier en goede performance.

en dat aspect van het verhaal wilde ik even duidelijk maken.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-03 18:51
@druipgrot,

Je hebt blijkbaar voorkeur voor een AM3 platform. Is niks mis mee en kun je erg goedkoop mee al uit de voeten. Kijk eens naar de Phenom II 965 en kies er een leuk bordje bij uit. Voor weinig geld heb jij dan een quadcore bakkie waar je mee kan fotoshoppen tot je een ons weegt en voor dat geld kun je nauwelijks een snellere Intel krijgen. Evt zou je nog voor een DDR2 platform kunnen gaan, de performance is verwaarloosbaar lager dan voor DDR3 en ik geloof dat de meeste borden daarvoor ook nog eens goedkoper zijn.

In de praktijk is overigens AMD ook altijd veel vriendelijker geweest in het verleden met de upgradebaarheid van produkten door langer aan een socket vast te houden en andere sockets compatible met elkaar te houden.

• Anoniem: 331011
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 11:21:
@druipgrot,

Je hebt blijkbaar voorkeur voor een AM3 platform. Is niks mis mee en kun je erg goedkoop mee al uit de voeten. Kijk eens naar de Phenom II 965 en kies er een leuk bordje bij uit. Voor weinig geld heb jij dan een quadcore bakkie waar je mee kan fotoshoppen tot je een ons weegt en voor dat geld kun je nauwelijks een snellere Intel krijgen. Evt zou je nog voor een DDR2 platform kunnen gaan, de performance is verwaarloosbaar lager dan voor DDR3 en ik geloof dat de meeste borden daarvoor ook nog eens goedkoper zijn.

In de praktijk is overigens AMD ook altijd veel vriendelijker geweest in het verleden met de upgradebaarheid van produkten door langer aan een socket vast te houden en andere sockets compatible met elkaar te houden.
Denkend aan de toekomst zou ik niet voor een DDR2 platform gaan.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

@druipgrot,

Evt zou je nog voor een DDR2 platform kunnen gaan, de performance is verwaarloosbaar lager dan voor DDR3 en ik geloof dat de meeste borden daarvoor ook nog eens goedkoper zijn.
Was een maandje of twee geleden aanzienlijk goedkoper omdat de prijzen voor DDR2 ingestort waren maar inmiddels is het al weer net zo duur en zijn DDR2- en DDR3-setups dus weer even duur. Moederborden schelen daarin niet veel. Dus als het toch even duur is, is de DDR3-variant voordeliger (eindelijk :)).

en @druipgrot: Tsja, hoe verwerk je "bwerg" nou in dat verhaaltje hè :P

[Voor 5% gewijzigd door bwerg op 11-12-2009 11:29]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Evt zou je nog voor een DDR2 platform kunnen gaan
Moah. DDR3 ligt ondertussen op (ongeveer) hetzelfde prijsniveau van DDR2. Tel daarbij op dat DDR3 bordjes meestal meer nieuwere, betere features hebben en de uitkomst is gauw genoeg duidelijk.

@bwerg
Bwerg, stroopwafels.

I like to take things apart further than I'm supposed to

• druipgrot
  • Niet online

Toffe Tweakers, vergeef mij mijn late reactie. Maar dat deed ik ook om jullie te sparen: ik neem de regel dat je eerst zelf moet zoeken zeer serieus evenals uw energie. Ik heb ver over de 100 uur onderzoek gepleegd, goed naar julder geluisterd en benchmarks doorgenomen. Zodat ik met een beargumenteerde principiele keuze voor een processor en socket kan komen. Graag leg ik die voor met de kans dat ik er door jullie deskundigheid weer op terug moet komen... Vooraf moet ik nog ff vertellen dat fotobewerking bij mij de hoofdmoot is en videobewerking op het tweede plan komt. (computerspellen speel ik niet) Verder heb ik geen geluiden gehoord dat er voor bewerking van zeer zware foto's meer dan 12GB RAM nodig is.

De weletengeleerde Stroopwafel vroeg naar mijn budget. Maar zo werk ik niet, ik vind prijs/kwaliteitverhouding interessanter dan absolute prijzen. Dat wil zeggen, als je de toename in kwaliteit in een grafiekje afzet tegen de geïnvesteerde pegels, vlakt die lijn af. Ergens naar rechts plaats ik het liefst mijn kooppunt waar de hoek met de horizontaal onder de 15 graden is gezakt. Liefst blijf ik voor de kast met inhoud onder de zevenhonderd euro, maar ik heb meer met een grens van prijs/kwaliteit al kost me dat bij wijze van spreken het dubbele.

1. De principiele keuze voor de processor: de i5 750.
Enige onzekerheid is of (de geheugenbeheerder van) deze processor om kan gaan met veel RAM (tot 16GB).

- Tot mijn eigen verbazing geen AMD Phenom. Daarmee gaat het AMD platform aan me voorbij. Zal toch iets te maken hebben wat fotoschietende collega's wat misprijzend tegen me zeiden: "AMD is een spelcomputer." Van de weersomstuit zou ik door zo'n opmerking voor AMD kiezen, maar bij fotobewerking was de topper (AMD Phenom II X4 965 BE) in de benchmarks van AnandTech maar net beter dan een Intel Core 2 Quad Q8200 terwijl hij bijna tweemaal zo duur is. Met de i5 750 win ik 15% snelheid op het paradepaardje van AMD voor een prijs die 50 euro lager ligt.
- Ook niet de net uitgekomen i3-i5-i7 cpu's waarin een gpu is geplaatst. Om twee redenen, ze presteren tegenvallend en een geïntegreerde videokaart druist in tegen mijn idee van het op de groei aanschaffen: wijziging in grafische behoefte neemt te snel vervanging van de cpu met zich mee. Spelen deze gevalletjes overigens in op het door Stroopwafel c.s. naar voren gebrachte GPGPU computing?
- Moeilijker te verteren; geen i7, omdat de winst bij fotobewerking 10% van de tijd is terwijl je voor die processor 40% meer betaalt. Later, als ik met videobewerking tegen grenzen aanloop, kan ik er zo'n i7 of een verbeterde er altijd nog inprikken. Want ik kies voor, en hiermee komen we bij de consequentie van de keuze voor de i5 750 en dat is

2. Een loederbord met de 1156 socket en P55 chipset. (ASUS P7P55D o.g.?)
Hiervoor moest ik koffiedik kijken: gaat de 1366s langer mee dan de 1156s terwijl hij eerder is gelanceerd? Ik zie dat niet zo. Als ze gelijktijdig waren gelanceerd kon ik me er nog iets bij voorstellen, maar nu de 1366 ook nog eens een jaar ouder is (achterloopt) durf ik niet te geloven dat hij een stuk ouder wordt dan de 1156.

En toen
Deze mafgrot dacht dat ie nu wel bijna naar de bakker kon, alleen nog eventjes een videokaartje etc.... Ziet ie het gekmakende woud aan videokaarten en stort compleet in. Videobewerking staat op het tweede plan, dus ik hoef nu niet het beste maar ik moet wel wat aan die kaart hebben. Stel dat ik Adobe CS4 zou gaan gebruiken, dan heb ik niks aan een ati aangezien Adobe heeft aangegeven voor nVidia te gaan. Voor de andere videobewerkingskandidaten Pinnacle Studio en Sony Vegas, ben ik er na behoorlijk lang zoeken nog niet eens achter waar ze het liefst mee werken. Iemand een idee voor deze geenspellenspeler?

Overschrijdt dit niet deze rubriek over processors en moederborden? Het moederbord moet immers voldoende faciliteren. Het zou zelfs kunnen dat de videokaartkwestie de keuze voor 1156s op losse schroeven zet vanwege het hoger aantal PCI Express lanes dat in een 1366s aangestuurd kan worden. Gezien het prijsniveau van de 1366-mobo's ben ik daar nog niet van overtuigd, maar het geeft wel weer aan hoe elke keuze weer met alles -zelfs het meest basale uitgangspunt- samenhangt.

• druipgrot
  • Niet online
Ik heb ver over de 100 uur onderzoek gepleegd
sorry, denk dat ik het aantal uur door de opgelopen frustraties wat heb overdreven, ga er maar vanuit dat ik mijn wijze keuze voor i5 750/s1156 binnen 70 uur onderzoek heb gemaakt. :7

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou persoonlijk voor het echte werk meer uitkijken naar het S1366 systeem vanwege de Xeon cpu. Die lijkt me in heel veel gevallen toch voor het zwaardere werk. Waar de I5/I7 ophouden gaat de Xeon toch even door qua keuze. Maar dat is mijn mening. Ik vind dat een S1366 mb toch even wat betere features heeft dan een gemiddeld S775/S1156 moederbord. De prijs (hoewel je betaald bij een S1366 soms evenveel als het duurste S775/S1156 bord maar de features etc liegen er niet om (bv 96 Gb max werkgeheugen)) is er wel naar maar als je toch even te weinig cpu kracht heb koop je cpu erbij. Heb je te weinig ram dan zit er meestal wel 6 banken op of misschien wel meer met dual cpu setup. Je ziet ook echt bij de echte zware werkstations dat er gekozen is voor een Xeon setup en niet voor een Pentium/C2D.

Ik vind dat de I5 gewoon even een tussenstap is netals bij AMD met de S754/S939/S940 (AM2, AM3).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• druipgrot
  • Niet online
itsalex schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 00:18:
Ik zou persoonlijk voor het echte werk meer uitkijken naar het S1366 systeem vanwege de Xeon cpu. Die lijkt me in heel veel gevallen toch voor het zwaardere werk. Waar de I5/I7 ophouden gaat de Xeon toch even door qua keuze. Maar dat is mijn mening. Ik vind dat een S1366 mb toch even wat betere features heeft dan een gemiddeld S775/S1156 moederbord. De prijs (hoewel je betaald bij een S1366 soms evenveel als het duurste S775/S1156 bord maar de features etc liegen er niet om (bv 96 Gb max werkgeheugen)) is er wel naar maar als je toch even te weinig cpu kracht heb koop je cpu erbij. Heb je te weinig ram dan zit er meestal wel 6 banken op of misschien wel meer met dual cpu setup. Je ziet ook echt bij de echte zware werkstations dat er gekozen is voor een Xeon setup en niet voor een Pentium/C2D.

Ik vind dat de I5 gewoon even een tussenstap is netals bij AMD met de S754/S939/S940 (AM2, AM3).
Dat werkgeheugen ga ik nooit nodig hebben. Is dus overkill. Die extra CPU is vast welkom, maar de dubbele aankoop leidt toch niet tot de dubbele snelheid, dus pegelgezien niet echt prijs/kwaliteit.

Trouwens, ik blijf doorzoeken, vind ik ineens/nu pas Tom's Best Future Proof: LGA 1156 vs LGA 1366!!

[Voor 5% gewijzigd door druipgrot op 08-01-2010 13:04]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Je hebt wel gelijk dat de prijs-prestatieverhouding van een i5 750 veel beter is dan van een i7, zowel die op socket 1156 als 1336 (en vooral die laatste gaat in de toekomst daar helemaal slecht in scoren lijkt me). Tuurlijk zijn de super-i7's voor 1336 mooi voor photoshop, maar verwacht echt niet meer dan 50% meer prestaties dan een i5 750, verwacht wel een drie keer zo hoge prijs...

Dat AM3 als spelcomputer wordt neergezet klopt deels, de phenom II's scoren erg goed in games en daarbuiten inderdaad vergelijkbaar aan de 775's (al vind ik de prijs/prestatie toch wat beter en nog upgradebaar natuurlijk). Dus al met al lijkt me de i5 een goede keuze. Sowieso zijn ook voor s1156 nog nieuwere/snellere CPU's te verwachten voor een upgrade (al geldt nog steeds wat dion_b zegt, je weet maar nooit of jouw moederbord upgradebaar zal zijn).

• druipgrot
  • Niet online
bwerg schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 13:16:
Je hebt wel gelijk dat de prijs-prestatieverhouding van een i5 750 veel beter is dan van een i7, zowel die op socket 1156 als 1336 (en vooral die laatste gaat in de toekomst daar helemaal slecht in scoren lijkt me). Tuurlijk zijn de super-i7's voor 1336 mooi voor photoshop, maar verwacht echt niet meer dan 50% meer prestaties dan een i5 750, verwacht wel een drie keer zo hoge prijs...

Dat AM3 als spelcomputer wordt neergezet klopt deels, de phenom II's scoren erg goed in games en daarbuiten inderdaad vergelijkbaar aan de 775's (al vind ik de prijs/prestatie toch wat beter en nog upgradebaar natuurlijk). Dus al met al lijkt me de i5 een goede keuze. Sowieso zijn ook voor s1156 nog nieuwere/snellere CPU's te verwachten voor een upgrade (al geldt nog steeds wat dion_b zegt, je weet maar nooit of jouw moederbord upgradebaar zal zijn).
Iemand die je gelijk geeft is in deze barre zoektocht als een oase in de woestijn, die incasseer ik effies. Hoewel, het is meer een koek en zoopie in een bevroren polder. Hoewel, voor deze kwestie heb ik al wat uitnodigingen om te gaan schaatsen in de wind geslagen...

Je noemt bij photoshop zeg maar 50% meer prestaties dan een i5 750 voor een halve rug, ja, dat ben ik inderdaad niet bereid te betalen. Net weer wel iemand horen vermoeden dat de 1366 langer leeft, maar die gast geloofde ook al niet in het upgraden van een mobo.

ps het verhaal van bwerg lijkt me een dwerg die ergens tegenaan is gelopen zodat zijn uitstulpingkie naar binnen is gefloept.

[Voor 4% gewijzigd door druipgrot op 08-01-2010 19:04]

• druipgrot
  • Niet online
Het moederbord-op-een-klein-beetje-groei is er bijna. De combi 1156moederbord/geheugen is bijna gemaakt. En ik ben nu wel aan de 100 uur onderzoek geraakt, dit is een compleet vak man. En een sport want in die 100uur had ik natuurlijk het hele geval met gemak bij elkaar verdiend. Overigens heb ik al gezien dat ik met mijn systeempje dik door de €1.000,- barrière ga schieten. Voor de selectie van de laatste vier overgebleven moederborden ben ik toch maar bij de simpele one click overklokmogelijkheden te rade gegaan. En toen werd de lijst (budget, maar moest wel met pata en esata):
- Gigabyte GA P55M-UD2 (Smart QuickBoost die tegelijk kan werken met Intels Turboboost)
- ASRock P55 Pro (ook een of ander simpele overclockmogelijkheid)
- MSI P55 GD65 (oc genie die niet tegelijk kan werken met Intels Turbobo)
- ASUS p7p55D

Misschien kon de beslissing komen van de geheugens voor welke de plankenfabrikanten de handen in het vuur steken. Weet je nog dat ik die 16GB RAM vol wilde plempen, eventueel in twee rondes van 2x4GB. Je raadt het al. Die mooie overclockrates gelden snel geheugen (2000+ toch?) en dat is er niet eens in 4GB. Dus wil je goed overklokken, dan kun je A de RAM niet tot de rand (16GB) vullen. Ik moet kiezen voor A in-4gHz-galop met een RAMmax van 8GB, of B afzien van overclocken en 16GB RAM. Of ijl ik nu? Met 4GBreepjes kun je misschien toch nog wel aardig in galop?

dilemmaat
De prijzen van de 4GBreepjes waar de fabrikanten hun Fiat aan geven liegen er overigens niet om zeg. Mot dat nou echt? De AsRock gaat nog akkoord met €140,-/4GB Kingston reepjes, evenals de Asus p7 (overigens wel gek om die goedkope bordjes met duur geheugen te behangen), maar bij Gigabyte zit je minimaal aan de $495,-/4GB Samsung en dan houdt het natuurlijk op he. Een compromis C is een dubbeldure Gigabyte UD6-plank waar ik met 6 sloten met snel geheugen tot 12GB kan racen.... Achteraf vraag ik me af of de volgorde eigenlijk niet geheugen -> moederbord is in plaats van de route die ik heb afgelegd moederbord -> geheugen.

Ik ben toe aan een troostend schouderklopje van een senior tweaker ;(

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
als je zoo bang bent voor de hoeveelheid geheugen, maar geen processor intensieve taken gaat doen, kun je dus toe met een leuke dual core op een chipset die 12 of meer GB geheugen ondersteunt. (E8400 op een G45 bord met 16 gig DDR2 bijvoorbeeld)

een alternatief is om in plaats van veel geld aan geheugen uit te geven, een kleine maar zeer snelle SSD te kopen en die als scratch disk te gebruiken voor photoshop.

voor foto bewerking heb je echt geen 'toekomst bestendige computer' nodig...

Videobewerking is heel wat anders, zeker AVCHD (HD camcorder) vreet processorkracht. Als dat enigszins van belang is, is zo'n beetje de snelste quadcore die je voor je beschikbare budget kunt kopen een goede keuze.

Overigens vermoed ik dat het probleem wat in de link van je eerste bericht aan de orde komt, puur een slecht geprogrammeerd filter is. Als je goed leest zijn er géén problemen als hij het niet gebruikt, en altijd problemen wanneer ie het wel gebruikt. Zo'n enkel rapport over een programma/filter wat jij missschien helemaal nooit gaat gebruiken is geen goede referentie om je keuze mee te bepalen.

Petrolhead en draadjesnerd

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

antiekeradio schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:19:
als je zoo bang bent voor de hoeveelheid geheugen, maar geen processor intensieve taken gaat doen, kun je dus toe met een leuke dual core op een chipset die 12 of meer GB geheugen ondersteunt. (E8400 op een G45 bord met 16 gig DDR2 bijvoorbeeld)
Een E8400 is (qua verkoop) toe aan zijn pensioen ;) Want de core i3 is sneller en goedkoper... Die kan ook prima met 16GB overweg.

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04-2021

mushia

In a World of LCD

Stroopwafel schreef op donderdag 10 december 2009 @ 15:11:

Heb je hier een bron voor? Video bewerking en met name de rendering doe ik op pure processor kracht hoor, videokaart alleen voor wat HD versnelling meer niet.
antiekeradio schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:19:
Videobewerking eist wel degelijk een goede processor, en fotobewerking juist veel RAM geheugen.

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
mushia schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:18:
[...]

Videobewerking eist wel degelijk een goede processor, en fotobewerking juist veel RAM geheugen.
dat zei ik ook; als videobewerking niet belangrijk is, is processorkracht dat ook niet. en in dat geval kun je toe met een redelijke budget processor die veel geheugen ondersteunt. (zoals de Core i3 blijkbaar)

overigens is fotobewerking wat "veel" geheugen vraagt in veel gevalllen met 8GB al heel tevreden hoor :)

Voor het geld wat je kunt uitgeven aan 16+ gb werkgeheugen kun je ook een vlotte SSD kopen, en daar heb je met andere taken ook nog eens meer aan.

Petrolhead en draadjesnerd

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

druipgrot schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 03:16:
[...]
En toen werd de lijst (budget, maar moest wel met pata en esata):
Hou er rekening mee dat de PATA op deze borden allemaal met een brakke JMicron controller geregeld wordt. Dat betekent slechte prestaties en issues mocht je er vanaf willen booten. Als je echt met PATA devices zit die je (nog) niet wilt vervangen zou ik eerder PATA<->SATA bridges aanraden, om ze alsnog op de ICH10 aan te sluiten.
- Gigabyte GA P55M-UD2 (Smart QuickBoost die tegelijk kan werken met Intels Turboboost)
- ASRock P55 Pro (ook een of ander simpele overclockmogelijkheid)
- MSI P55 GD65 (oc genie die niet tegelijk kan werken met Intels Turbobo)
- ASUS p7p55D
Trek je niet teveel aan van al dat marketingblaat over automatisch overklokken enzo. Er is niets wat die features automatisch kunnen wat je niet met de hand kunt bereiken, en als je de kennis of het vertrouwen mist om het handmatig te doen moet je er ook automatisch niet aan beginnen.
Misschien kon de beslissing komen van de geheugens voor welke de plankenfabrikanten de handen in het vuur steken. Weet je nog dat ik die 16GB RAM vol wilde plempen, eventueel in twee rondes van 2x4GB. Je raadt het al. Die mooie overclockrates gelden snel geheugen (2000+ toch?) en dat is er niet eens in 4GB. Dus wil je goed overklokken, dan kun je A de RAM niet tot de rand (16GB) vullen. Ik moet kiezen voor A in-4gHz-galop met een RAMmax van 8GB, of B afzien van overclocken en 16GB RAM. Of ijl ik nu? Met 4GBreepjes kun je misschien toch nog wel aardig in galop?
4x 4GB moet kunnen. Maar ook hier, trek je niet teveel aan van marketingblaat. Wat is het verschil tussen 1333MT/s DDR3 dat op 1.5V draait, 1600MT/s DDR3 dat op 1.65V draait of 2000MT/s DDR3 dat op 1.9V moet draaien :?

Helemaal niets :o

Het zijn gewoon dezelfde chips die (nogal logisch) op een hogere voltage in staat zijn om op hogere snelheden stabiel te draaien...

Er is dus geen reden om meer te betalen voor 2000MT/s DDR3 op 1.9V dan voor een simpele in-spec DIMM die 1333MT/s op 1.5V haalt. Echt kwalitatief superieur geheugen draait op lage voltages ook sneller, dus 1600MT/s op 1.5V of 2000MT/s op 1.65V. Daar kan het wel lonen om meer geld uit te geven (worden vaak "low voltage" overclockgeheugen genoemd, maar is bullshit - 1.65V is al buiten spec overvolten)

Los daarvan, acht banken geheugen en overclocken gaat slecht samen, en aangezien 4GB repen allemaal dubbelzijdig zijn en dus twee banken bezetten elk, ontkom je daar niet aan. Zo'n zware belasting op de geheugenbus maakt het moeilijker om hogere snelheden te halen. Ik zou eerlijk gezegd niet zo focussen op OC met jouw eisen, eerder om *nu* een betaalbaar en goed systeem neer te zetten, en pas als het niet voldoet beginnen met te kijken hoe ver je het kunt tweaken.
dilemmaat
De prijzen van de 4GBreepjes waar de fabrikanten hun Fiat aan geven liegen er overigens niet om zeg. Mot dat nou echt? De AsRock gaat nog akkoord met €140,-/4GB Kingston reepjes, evenals de Asus p7 (overigens wel gek om die goedkope bordjes met duur geheugen te behangen), maar bij Gigabyte zit je minimaal aan de $495,-/4GB Samsung en dan houdt het natuurlijk op he. Een compromis C is een dubbeldure Gigabyte UD6-plank waar ik met 6 sloten met snel geheugen tot 12GB kan racen.... Achteraf vraag ik me af of de volgorde eigenlijk niet geheugen -> moederbord is in plaats van de route die ik heb afgelegd moederbord -> geheugen.
QVL aanhouden is redelijk een must, en als dat betekent dat de combo mobo+RAM onnodig duur wordt met je eerste keuze qua mobo dan wordt het tijd om naar een ander mobo te kijken (tegenwoordig toch echt allemaal één pot nat). Ik heb dat bij de GA-P55M-UD2 niet gedaan en moest op zoek naar ander geheugen, en er zijn genoeg topics hier op GoT te vinden over de andere borden met compatibility issues. Dat iets niet getest is wil niet zeggen dat het niet gaat werken, maar als je potentieel EUR 560 uitgeeft aan geheugen wil je het niet aan toeval overlaten :o

Wederom, gezien je alle slots met dubbelzijdig geheugen gaat vullen heeft het IMHO geen zin om "snel" geheugen te nemen, maar des te meer zin om zeker te zijn van compatibility.
Ik ben toe aan een troostend schouderklopje van een senior tweaker ;(
In afwachting van Guardian Angel (in vrijwel alle opzichten "senior" >:) ) geef ik je alvast een klopje :z

Soittakaa Paranoid!

• druipgrot
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 12:56:
Hou er rekening mee dat de PATA op deze borden allemaal met een brakke JMicron controller geregeld wordt. Dat betekent slechte prestaties en issues mocht je er vanaf willen booten. Als je echt met PATA devices zit die je (nog) niet wilt vervangen zou ik eerder PATA<->SATA bridges aanraden, om ze alsnog op de ICH10 aan te sluiten.
Wat ben ik blij dat ik pata er nog tussen haakjes bij heb gezet... Want ik heb niet over die issues gelezen. Ik dacht aan een dual boot met mijn huidige patazuchtige XP32bit-schijf voor een programma als photoshop7 waarvan ik niet zeker ben of dat het nog in Windows7-64bit doet en Windows7-64bit aan de andere kant. Misschien kan ik die XP beter op een nieuwe schijf zetten.

Zou je "PATA<->SATA bridges aanraden, om ze alsnog op de ICH10 aan te sluiten" nader kunnen verklaren?
Trek je niet teveel aan van al dat marketingblaat over automatisch overklokken enzo. Er is niets wat die features automatisch kunnen wat je niet met de hand kunt bereiken, en als je de kennis of het vertrouwen mist om het handmatig te doen moet je er ook automatisch niet aan beginnen.
Tuurlijk kun je automatisering altijd ontautomatiseren en weer het handwerk oppakken. Maar het is toch niet louter marketingblaat? Met die feature gun ik mezelf dat duwtje over de drempel; als ik er eenmaal aan heb geroken wil ik misschien ook wel een stapje verder. Ik had van tevoren ook niet bedacht dat ik aan mijn komende systeem meer dan 100uur onderzoek zou wijden.
4x 4GB moet kunnen. Maar ook hier, trek je niet teveel aan van marketingblaat. Wat is het verschil tussen 1333MT/s DDR3 dat op 1.5V draait, 1600MT/s DDR3 dat op 1.65V draait of 2000MT/s DDR3 dat op 1.9V moet draaien :?

Helemaal niets :o

Het zijn gewoon dezelfde chips die (nogal logisch) op een hogere voltage in staat zijn om op hogere snelheden stabiel te draaien...
snelheidsverschil is toch niet helemaal niets? maar voor de rest, dank voor je relativering.
Er is dus geen reden om meer te betalen voor 2000MT/s DDR3 op 1.9V dan voor een simpele in-spec DIMM die 1333MT/s op 1.5V haalt. Echt kwalitatief superieur geheugen draait op lage voltages ook sneller, dus 1600MT/s op 1.5V of 2000MT/s op 1.65V. Daar kan het wel lonen om meer geld uit te geven (worden vaak "low voltage" overclockgeheugen genoemd, maar is bullshit - 1.65V is al buiten spec overvolten)

Los daarvan, acht banken geheugen en overclocken gaat slecht samen, en aangezien 4GB repen allemaal dubbelzijdig zijn en dus twee banken bezetten elk, ontkom je daar niet aan. Zo'n zware belasting op de geheugenbus maakt het moeilijker om hogere snelheden te halen. Ik zou eerlijk gezegd niet zo focussen op OC met jouw eisen, eerder om *nu* een betaalbaar en goed systeem neer te zetten, en pas als het niet voldoet beginnen met te kijken hoe ver je het kunt tweaken.
"acht banken geheugen en overclocken gaat slecht samen" dat was mijn punt ja, al had ik het niet 'acht banken' genoemd maar 4x4GB. Bij 4x4GB denk ik aan vier banken. Dat wordt weer googelen op het idee 'dubbelzijdig/twee banken bezetten'. :9

Als ik dan kies voor de Asrock met 4x4GB geheugen, om te beginnen met 2x4GB zal ik met weemoed kijken naar hoe de overclock van 2,67 naar 3,9 aan mijn neus voorbij gaat. Het is toch niet niets om met je i5 voorbij menig i7-tje te klokken, of verkijk ik me? Ga ik toch nog eens kijken of ik niet met 8GB RAM toekan, zodat ik met de UD2 van GigaByte kan galopperen(oc-en), een merk dat me iets betrouwbaarder in de oren klinkt dan Asrock.
QVL aanhouden is redelijk een must, en als dat betekent dat de combo mobo+RAM onnodig duur wordt met je eerste keuze qua mobo dan wordt het tijd om naar een ander mobo te kijken (tegenwoordig toch echt allemaal één pot nat). Ik heb dat bij de GA-P55M-UD2 niet gedaan en moest op zoek naar ander geheugen, en er zijn genoeg topics hier op GoT te vinden over de andere borden met compatibility issues. Dat iets niet getest is wil niet zeggen dat het niet gaat werken, maar als je potentieel EUR 560 uitgeeft aan geheugen wil je het niet aan toeval overlaten :o
UD2 oogt in de reviews als een ongelooflijk bord. Maar als ik het met 16GB vol wil zetten moet ik Samsung-reepjes kopen van $400,-. Van hoeveel RAM gaat die €560,- uit? En kon je van de Quickboost afblijven? 8)
Wederom, gezien je alle slots met dubbelzijdig geheugen gaat vullen heeft het IMHO geen zin om "snel" geheugen te nemen, maar des te meer zin om zeker te zijn van compatibility.

In afwachting van Guardian Angel (in vrijwel alle opzichten "senior" >:) ) geef ik je alvast een klopje :z
Dankjewel, maar toch vooral voor je zorgvuldige behandeling van mijn uitgebreide vraagtekens!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

druipgrot schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 15:48:
[...]
Wat ben ik blij dat ik pata er nog tussen haakjes bij heb gezet... Want ik heb niet over die issues gelezen. Ik dacht aan een dual boot met mijn huidige patazuchtige XP32bit-schijf voor een programma als photoshop7 waarvan ik niet zeker ben of dat het nog in Windows7-64bit doet en Windows7-64bit aan de andere kant. Misschien kan ik die XP beter op een nieuwe schijf zetten.
Een Windows-installatie kun je niet zomaar transplanteren op een andere computer door een schijf over te zetten. Het is met flink wat moeite en voorbereiding mogelijk om zonder herinstallatie Windows over te zetten, maar 100% veilig is het niet, en het zal niet zo goed presteren als een clean install. Daarnaast zal een PATA schijf ook een oudere, tragere schijf zijn, waarmee je bij voorbaat je performance gaat castreren.

Wil je WinXP32b gebruiken op de nieuwe bak? Bedenk allereerst dat 32b maar 3-3.5GB geheugen kan addresseren, dus de rest gaat niet gebruikt worden. Geen bezwaar? Doe jezelf een plezier en doe een clean install op een nieuwe schijf. Je zult daarbij rekening moeten houden met het feit dat WinXP niet zomaar de AHCI-standaard ondersteunt, dus je zult je eigen install-CD moeten slipstreamen om überhaupt zover te komen. WinXP is een 9-jaar oud besturingssysteem en dat merk je pas echt als je het op een modern systeem wilt installeren...
Zou je "PATA<->SATA bridges aanraden, om ze alsnog op de ICH10 aan te sluiten" nader kunnen verklaren?
Zoek eens op "PATA - SATA bridge". Het is gewoon een kaartje met aan de ene kant een PATA interface en aan de andere kant een SATA interface, waarmee je een PATA schijf aan een SATA poort kunt hangen.
[...]
Tuurlijk kun je automatisering altijd ontautomatiseren en weer het handwerk oppakken. Maar het is toch niet louter marketingblaat? Met die feature gun ik mezelf dat duwtje over de drempel; als ik er eenmaal aan heb geroken wil ik misschien ook wel een stapje verder. Ik had van tevoren ook niet bedacht dat ik aan mijn komende systeem meer dan 100uur onderzoek zou wijden.
Als je wilt leren overclocken, tik dan voor EUR 15 ofzo een Celeron 300A op de kop met een Abit BF6 moederbord en wat SDR-SDRAM. Daar heb je alle opties die je op een modern bord hebt Smartmenu III FTW!, een CPU waarbij 50% overclock nagenoeg altijd mogelijk is, maar met bijkomend voordeel dat je verwaarloosbare financiele risico loopt als je iets verprutst en het verschil echt uitmaakt in real-world zaken. Daarnaast heb je geen last van de onverenigbare eisen van overclock en overladen met RAM :z
[...]

snelheidsverschil is toch niet helemaal niets? maar voor de rest, dank voor je relativering.
Snelheidsverschil op verschillende voltage is wel niets :o

Je kunt ieder geheugen sneller laten draaien door er meer voltage doorheen te pompen. Zelfde chips=zelfde geheugen. Simpel.

Mijn auto doet 170km/u in 5e versnelling, 130km/u in 4e en iets van 110km/u in 3e. Toch is het exact dezelfde motor die het doet. Zou jij meer betalen voor een auto die beweert 170km/u Vmax te hebben dan voor een auto die in z'n 3 110km/u haalt?

Kleine nuancering: bij de duurdere repen garanderen ze dat het op die voltage op de gewenste snelheid draait, bij goedkopere die op lagere snelheden verkocht worden heb je die garantie niet - maar chips zijn chips en als je goede te pakken hebt maakt de reep waar ze op zitten geen drol uit
[...]
"acht banken geheugen en overclocken gaat slecht samen" dat was mijn punt ja, al had ik het niet 'acht banken' genoemd maar 4x4GB. Bij 4x4GB denk ik aan vier banken.
Fout. Een "bank" is iets anders dan een "DIMM" of een "slot". Zie de RAM FAQ, een bank is een virtuele ordening van 64 datalijnen. 4GB DIMMs zijn vooralsnog allemaal dubbelzijdig en dan hebben ze 128 datalijnen in serie geschakeld, dus twee banken. Twee dubbelzijdige DIMMs belasten de geheugenbus(sen) evenveel als vier enkelzijdige.
Dat wordt weer googelen op het idee 'dubbelzijdig/twee banken bezetten'. :9
Idd.
Als ik dan kies voor de Asrock met 4x4GB geheugen, om te beginnen met 2x4GB zal ik met weemoed kijken naar hoe de overclock van 2,67 naar 3,9 aan mijn neus voorbij gaat. Het is toch niet niets om met je i5 voorbij menig i7-tje te klokken, of verkijk ik me?
Tja, je komt hier met twee totaal verschillende en onverenigbare eisen:
1) kijk-hoe-lang-de-mijne-is overclocken omwille van het overclocken
2) zeer grote (zo niet idiote) hoeveelheden RAM om max performance in Photoshop te halen.

De impact van RAM op performance is simpel: als je genoeg RAM hebt voor wat dan ook je doet, maakt het uiterst weinig uit. Als je niet genoeg hebt moet je swappen en keldert je performance. Bepalen wat "genoeg" gaat zijn is hier van belang.

Als ik heel eerlijk ben zou ik 16GB nu idiote overkill noemen. Je kunt beter nu 8GB nemen en het bespaard bedrag in een goede Intel SSD stoppen, want I/O performance is bij dingen als Photoshop net zo belangrijk als CPU snelheid en hoeveelheid RAM - maar doe dat dan met 2x 4GB, want je houdt zo sloten over om later naar 16GB te upgraden als 8GB niet genoeg blijkt.
Ga ik toch nog eens kijken of ik niet met 8GB RAM toekan, zodat ik met de UD2 van GigaByte kan galopperen(oc-en), een merk dat me iets betrouwbaarder in de oren klinkt dan Asrock.
Kijk niet naar merk, kijk naar individuele borden. Asrock heeft veel prul afgeleverd, maar ook goede borden. Gigabyte levert veel goede borden af, maar ook wat prul. Het feit dat Gigabyte gemiddeld betere borden maakt helpt je geen steek als je toevallig een van de slechte borden gekocht hebt :o

Dat gezegd, de meest eenvoudige Gigabyte borden (-UD2 versies) hebben exact dezelfde performance als de meest uitgebreide, hebben doordat ze simpeler zijn meestal minder bugs, en kosten niet veel. Ik heb niet voor niets een bord uit die serie gekozen. Maar dan nog, lees altijd meerdere reviews van een bord die je wilt kopen, let op wat ze getest hebben en wat niet. In jouw geval wil je veel RAM erop prikken. Dat wordt niet altijd gechecked en kan soms tot problemen leiden. Je wilt zeker zijn dat jouw bord met 16GB overweg kan (niet alleen op papier, maar ook in praktijk) voordat je het koopt.
[...]

UD2 oogt in de reviews als een ongelooflijk bord. Maar als ik het met 16GB vol wil zetten moet ik Samsung-reepjes kopen van $400,-. Van hoeveel RAM gaat die €560,- uit?
De EUR 140 die jij noemde (bij de Asrock) keer vier. Goedkoper dan dat ga je niet snel vinden ben ik bang.
En kon je van de Quickboost afblijven? 8)
Ja.

Mijn systeem is fors sneller dan m'n oude op alle vlakken (wat overigens voor een groot deel te danken is aan de Intel SSD die ik erin geprikt heb - dat maakt veel meer uit dan de snellere CPU en GPU en extra RAM), en vooralsnog is het voor alles wat ik ermee doe toereikend. Pas als ik merk dat een onderdeel mij beperkt ga ik ermee overclocken. En dan doe ik dat toch echt met de hand en niet met een of andere Quickboost :z

Soittakaa Paranoid!

• druipgrot
  • Niet online
Wederom veel dank! Je hebt me effectief afgebracht van (dual)booten vanaf een bestaande XP. Virtual Machine of nieuwe schijf wordt het dan. Castratie is bij Photoshop-32bit onvermijdelijk, dat progr. kan op een 64bit platform toch maximaal 3,2MB geheugen aanspreken.

ik heb nog twee puntjes,
dion_b schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:35:
Snelheidsverschil op verschillende voltage is wel niets :o

Je kunt ieder geheugen sneller laten draaien door er meer voltage doorheen te pompen. Zelfde chips=zelfde geheugen. Simpel.

Mijn auto doet 170km/u in 5e versnelling, 130km/u in 4e en iets van 110km/u in 3e. Toch is het exact dezelfde motor die het doet. Zou jij meer betalen voor een auto die beweert 170km/u Vmax te hebben dan voor een auto die in z'n 3 110km/u haalt?
[...]
Kleine nuancering: bij de duurdere repen garanderen ze dat het op die voltage op de gewenste snelheid draait, bij goedkopere die op lagere snelheden verkocht worden heb je die garantie niet - maar chips zijn chips en als je goede te pakken hebt maakt de reep waar ze op zitten geen drol uit

Tja, je komt hier met twee totaal verschillende en onverenigbare eisen:
1) kijk-hoe-lang-de-mijne-is overclocken omwille van het overclocken
2) zeer grote (zo niet idiote) hoeveelheden RAM om max performance in Photoshop te halen.
[...]
Als ik heel eerlijk ben zou ik 16GB nu idiote overkill noemen. Je kunt beter nu 8GB nemen en het bespaard bedrag in een goede Intel SSD stoppen, want I/O performance is bij dingen als Photoshop net zo belangrijk als CPU snelheid en hoeveelheid RAM - maar doe dat dan met 2x 4GB, want je houdt zo sloten over om later naar 16GB te upgraden als 8GB niet genoeg blijkt.
- SSD doe ik 'natuurlijk' sowieso voor de boot (excl. mijn documenten), misschien wel meer dan één, hangt een beetje af van wat ik nog tegenkom over slijtage bij veelvuldig gebruik. Maar dat is een andere rubriek.

1¤ Overklokken omwille van het overklokken bedoel ik niet. Met overklokken kun je een processor toch zo snel laten presteren als duurdere processors ten bate van taken die veel processorkracht nodig hebben, zoals zware videotaken. Wat is daar gek aan?
Hier bij Hardware staat bij geheugen ook 'overklokken ga je bij een dergelijke PC niet doen'. Alleen de uitleg ontbreekt, terwijl hier nog eens een bescheiden 4 x 2GB op zit. Weet jij wat de uitleg is?

Overigens moet je eens kijken wat daar bij het mobo staat, lijkt wel een hack _/-\o_ Ik had een eerdere versie uitgeprint en daar stond nog de p7p55d beschreven, maar die staat alleen nog in de header en de link, terwijl nu gekozen is voor de.... Asrock p55 pro,
2¤ wel met 1333... Zou je dat met een kleine nuancering afdoen met die metafoor van de autoversnelling? 1333 heet het ideaal voor de i5 750, maar is bij de Asrock niet leverbaar in 4GB-reepjes. Even los van of ik zou willen overklokken he, en uitgaande van dat 8GB genoeg is, zou je dan niet zeggen dat ik beter vier 2GB-reepjes met een hogere geheugenfrequentie kan nemen? En als 1333 beter is dan 1066, waarom meer dan niet nog beter?

Asus kan in tegenstelling tot deze Asrock wel weer 4GB in 1333 aan, maar de prijzen zijn nog onduidelijker dan politici, kijk 'voor de lol' eens wat dat kost.... ik kom prijzen tegen van $618.45 / $339.62 / $178.25 / $209.24 / $ 336.60 / $483.75 dus 178 dollar tot 618 dollar. voor de PC3-10666 DDR3-1333MHz Bare of Unbuffered Original

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

druipgrot schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 08:45:
Wederom veel dank! Je hebt me effectief afgebracht van (dual)booten vanaf een bestaande XP. Virtual Machine of nieuwe schijf wordt het dan. Castratie is bij Photoshop-32bit onvermijdelijk, dat progr. kan op een 64bit platform toch maximaal 3,2MB geheugen aanspreken.
VM is een erg goede optie, vooral voor dingen die niet in staat zijn om je geheugen volledig te benutten. Enig potentieel minpunt is geen GPU acceleratie in VM, maar met het software waar jij het over hebt was dat iirc toch niet beschikbaar.
ik heb nog twee puntjes,

[...]
- SSD doe ik 'natuurlijk' sowieso voor de boot (excl. mijn documenten), misschien wel meer dan één, hangt een beetje af van wat ik nog tegenkom over slijtage bij veelvuldig gebruik. Maar dat is een andere rubriek.
Daar is simpelweg nog niet veel over bekend met de huidige generatie SSDs. Met name de vraag of swap op een SSD gezet moet worden is een interessante - het levert veel performance winst op, maar ook veel write acties die slecht zouden zijn. Ben bang dat je met een PC die je binnenkort koopt linksom of rechtsom proefkonijn gaat zijn, want alle uitlatingen die je gaat vinden over SSD betrouwbaarheid komen uit theorie voort, niet praktijk.
1¤ Overklokken omwille van het overklokken bedoel ik niet. Met overklokken kun je een processor toch zo snel laten presteren als duurdere processors ten bate van taken die veel processorkracht nodig hebben, zoals zware videotaken. Wat is daar gek aan?
Als het werkelijk niets "kost", is daar niets mis mee. Maar op moment dat je geheugenhoeveelheid of uitbreidingsmogelijkheden moet opofferen om zo hoog te kunnen clocken, is het contraproductief. Sowieso is het hoogstwaarschijnlijk gerommel in de marge - ten opzichte van wat dan ook je nu hebt is een i7 zodanig veel krachtiger dat je het verschil tussen OC en non-OC waarschijnlijk niet in praktijk gaat merken.
Hier bij Hardware staat bij geheugen ook 'overklokken ga je bij een dergelijke PC niet doen'. Alleen de uitleg ontbreekt, terwijl hier nog eens een bescheiden 4 x 2GB op zit. Weet jij wat de uitleg is?
- grote hoeveelheid geheugen (en dus belasting van de geheugenbus) en OC bijt elkaar
- OC produceert hitte, hitte eist koeling, koeling maakt herrie, herrie verlaagt productiviteit
- workstations worden geacht stabiel te zijn. Overclocken riskeert instabiliteit.

Die laatste argument is discutabel (als je goed overclockt achterhaal je wanneer het nog stabiel is en blijf je daarop zitten), maar het komt er vooral op neer dat je niet qua ontwerp in een spagaat wil zitten.
Overigens moet je eens kijken wat daar bij het mobo staat, lijkt wel een hack _/-\o_ Ik had een eerdere versie uitgeprint en daar stond nog de p7p55d beschreven, maar die staat alleen nog in de header en de link, terwijl nu gekozen is voor de.... Asrock p55 pro,
Tja, HWinfo staat nou niet echt bekend om hoogstaande redactie. Dit is een voorbeeld van hoe dat komt :z

Voor goede achtergrondinfo en reviews zou ik eerder de groote EN-talige sites gebruiken. Met name Anandtech levert IMHO consequent goede kwaliteit.
2¤ wel met 1333... Zou je dat met een kleine nuancering afdoen met die metafoor van de autoversnelling? 1333 heet het ideaal voor de i5 750, maar is bij de Asrock niet leverbaar in 4GB-reepjes. Even los van of ik zou willen overklokken he, en uitgaande van dat 8GB genoeg is, zou je dan niet zeggen dat ik beter vier 2GB-reepjes met een hogere geheugenfrequentie kan nemen? En als 1333 beter is dan 1066, waarom meer dan niet nog beter?
Paar redenen. Allereerst is het zoals ik al zei hetzelfde geheugen met een ander etiketje als het op hogere voltage moet draaien om hogere snelheden te halen. Dus neem alleen sneller geheugen als het ook op 1.5V sneller werkt. Ten tweede is het raar om een "normale" CPU te nemen om te overclocken en dan wel speciale dure geheugen erbij. Als je toch gaat overclocken, doe dat ook op dezelfde manier met je RAM. Ten derde kwestie van prijs. Je steigert van prijzen van >EUR 140/DIMM. Sneller geheugen is bijna altijd duurder. Dat geld kun je beter in iets anders steken.

Verder mbt 4x 2GB DIMMs: doe dat als je sneller wilt vooral niet :o

Zoals ik al aangaf, meer banks = meer belasting op geheugenbus = meer problemen met sneller te draaien. En 2GB is meestal ook dubbelzijdig, zeker de goedkopere DIMMs (en het is verdomd lastig om te vinden of een willekeurige DIMM enkel- danwel dubbelzijdig is). Je hebt boven de 1333MT/s geen enkele garantie dat iets werkt (dat is namelijk JEDEC spec en datgene wat door Intel gesupport wordt), als je echt zeker sneller wilt, pak dan liever 2x 4GB dan 4x 2GB.
Asus kan in tegenstelling tot deze Asrock wel weer 4GB in 1333 aan, maar de prijzen zijn nog onduidelijker dan politici, kijk 'voor de lol' eens wat dat kost.... ik kom prijzen tegen van $618.45 / $339.62 / $178.25 / $209.24 / $ 336.60 / $483.75 dus 178 dollar tot 618 dollar. voor de PC3-10666 DDR3-1333MHz Bare of Unbuffered Original
4GB RAM is nog niet erg gangbaar, dus er zijn weinig leveranciers en prijzen kunnen flink schommelen. Sowieso, hou er rekening mee met import vanuit US dat je BTW en douanerechten moet betalen, waardoor die bedragen sowieso sterk de hoogte in gaan. Als iets in NL niet te vinden is kun je veel beter in eerste instantie in UK en DE gaan zoeken. Daar is ook meer te vinden maar omdat het in EU is, komt er muv verzendkosten niets bovenop.

Soittakaa Paranoid!

• druipgrot
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 10:05:
[...] moment dat je geheugenhoeveelheid of uitbreidingsmogelijkheden moet opofferen om zo hoog te kunnen clocken, is het contraproductief. Sowieso is het hoogstwaarschijnlijk gerommel in de marge - ten opzichte van wat dan ook je nu hebt is een i7 zodanig veel krachtiger dat je het verschil tussen OC en non-OC waarschijnlijk niet in praktijk gaat merken.
Denk inderdaad dat je met overclocken de performance van een i5 750 voorbij een non-OC i7 860 kunt brengen.
[...] - grote hoeveelheid geheugen (en dus belasting van de geheugenbus) en OC bijt elkaar.
[...] Paar redenen. Allereerst is het zoals ik al zei hetzelfde geheugen met een ander etiketje als het op hogere voltage moet draaien om hogere snelheden te halen. Dus neem alleen sneller geheugen als het ook op 1.5V sneller werkt.
Hoe kan ik zien of sneller geheugen ook op 1,5V sneller werkt?
Ten tweede is het raar om een "normale" CPU te nemen om te overclocken en dan wel speciale dure geheugen erbij. Als je toch gaat overclocken, doe dat ook op dezelfde manier met je RAM.
Je bedoelt, doe dat dan met 1066? En dan is het met een (minder normale) i7 860 logischer om 1333 te nemen?
Verder mbt 4x 2GB DIMMs: doe dat als je sneller wilt vooral niet :o

Zoals ik al aangaf, meer banks = meer belasting op geheugenbus = meer problemen met sneller te draaien. En 2GB is meestal ook dubbelzijdig, zeker de goedkopere DIMMs (en het is verdomd lastig om te vinden of een willekeurige DIMM enkel- danwel dubbelzijdig is). Je hebt boven de 1333MT/s geen enkele garantie dat iets werkt (dat is namelijk JEDEC spec en datgene wat door Intel gesupport wordt), als je echt zeker sneller wilt, pak dan liever 2x 4GB dan 4x 2GB.
Bij de eerste regel kraakte mijn hoofd omdat 4x 4GB me even onsnel lijkt, niet dan? Maar het slot 'liever 2x 4GB dan 4x 2GB' laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Dank je. Ik ga me direct verdiepen in geheugen. Want nu denk ik nog zo simpel dat het maximum van 21GB/s delen door max 16GB RAM = 1312,5 is de geheugenfrequentie die maximaal te benutten is, dus dat meer dan 1333 dan niet zoveel zin heeft. En ik ga me verdiepen in de zijdigheid van geheugen, onzijdig geheugen is vast heel goed voor overclocken? :X

voorlopige conclusie mobo-op-de-groei
Als ik nu met een oc-ak47 op mijn bolletje een keuze zou moeten maken (dat is niet het geval, maar de geestelijke uitputting is een waardige vervanger) dan is mijn moederbord-op-de-groei een Asrock P55 Pro (100). Met 2x 4GB Kingston geheugen (280) kan ik groeien naar 16GB totaal maar ook heel erg voorzichtigjes ruiken aan een promieletje overclocken :X Kan ook groeien naar een snellere processor dan de i5 750 die ik er nu in prik (170, zou op het laatst alsnog i7 860 kunnen worden). Verder maar dat valt buiten de rubriek ga ik er een bescheiden gpgpu-geschikte videokaart ingooien (max 105 voor een asus 9600gt/4850), een geluidskaart (150: EMU 1212M), en sdd bootschijf, hdd scratchdisk en hdd opslag (max 370) en een extra scherm (200, hd 24") om een idee te geven want zulke dingen moeten geloof ik in een andere rubriek. Met €1.400,- ga ik precies dubbel zo duur uitkomen als het bedrag dat in mijn hoofd zat toen ik dit draadje begon, dat is het voordeel van geen budget stellen Herr Uberstroopwafel. :7

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

druipgrot schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 17:36:
[...]
Denk inderdaad dat je met overclocken de performance van een i5 750 voorbij een non-OC i7 860 kunt brengen.
Yup. Stond laatst nog een mooi artikel op Tom's Hardware over.

Het wordt enigszins gecompenseerd door de HT van de i7 (die de i5 niet heeft en bij videoencoding wel degelijk baat heeft), maar niet genoeg om een non-OC i7 beter te laten doen dan een OC i5. Dat gezegd, een i7 op 4GHz doet het natuurlijk wel beter dan een i5 op 4GHz :z
[...]
Hoe kan ik zien of sneller geheugen ook op 1,5V sneller werkt?
Soms staat er "low voltage OC" bij oid. Gewoon in de specs kijken, daar staat bij op welke voltage het hoort te draaien. 1600MT/s op 1.5V of 2000MT/s op 1.65V is "low voltage" en daadwerkelijk beter geheugen. 1600MT/s op 1.65V of 2000MT/s op >1.8V is gewoon exact hetzelfde als 1333MT/s op 1.5V.
[...]
Je bedoelt, doe dat dan met 1066? En dan is het met een (minder normale) i7 860 logischer om 1333 te nemen?
1333MT/s DDR3 op 1.5V is in-spec en goed gematched aan een stock speed i7 860. Ik zou afraden om 1066MT/s te nemen, aangezien dat op stock speeds een beperkende factor is voor de i7, en het bovendien niet noemenswaardig goedkoper is dan 1333MT/s DDR3
[...]
Bij de eerste regel kraakte mijn hoofd omdat 4x 4GB me even onsnel lijkt, niet dan? Maar het slot 'liever 2x 4GB dan 4x 2GB' laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Dank je. Ik ga me direct verdiepen in geheugen. Want nu denk ik nog zo simpel dat het maximum van 21GB/s delen door max 16GB RAM = 1312,5 is de geheugenfrequentie die maximaal te benutten is, dus dat meer dan 1333 dan niet zoveel zin heeft.
De *hoeveelheid* geheugen is volstrekt irrelevant voor de bandbreedte, zolang je ze per 2 (voor dual channel) plaatst. 2x 512MB geeft je exact dezelfde bandbreedte op dezelfde kloksnelheid als 2x 4GB. Hoe groot de chips zijn is ook niet zo interessant - 512MB DIMMs hebben doorgaans 512Mb chips, een 2GB DIMM kan 2Gb chips hebben, maar zolang het er in beide gevallen maar 8 van zijn is de belasting op de bus even groot. Als je echter 16 chips hebt, heb je lichtjes kort door de bocht, zie de RAM FAQ voor meer details dubbelzijdig geheugen. Een 4GB DIMM zal 16 stuks 2Gb DIMMs hebben, en veruit de meeste 2GB DIMMs zullen 16 stuks 1Gb DIMMs hebben.

(let bij bovenstaande trouwens goed op hoofdletters: B = Byte = 8 bit, b = bit = 1/8 Byte)
En ik ga me verdiepen in de zijdigheid van geheugen, onzijdig geheugen is vast heel goed voor overclocken? :X
Geniaal, maar aangezien er dan ook geen RAM op zit heb je er bijzonder weinig aan :+
voorlopige conclusie mobo-op-de-groei
Als ik nu met een oc-ak47 op mijn bolletje een keuze zou moeten maken (dat is niet het geval, maar de geestelijke uitputting is een waardige vervanger) dan is mijn moederbord-op-de-groei een Asrock P55 Pro (100). Met 2x 4GB Kingston geheugen (280) kan ik groeien naar 16GB totaal maar ook heel erg voorzichtigjes ruiken aan een promieletje overclocken :X Kan ook groeien naar een snellere processor dan de i5 750 die ik er nu in prik (170, zou op het laatst alsnog i7 860 kunnen worden).
Klinkt aannemelijk, als dat bord een beetje goed is :)
Verder maar dat valt buiten de rubriek ga ik er een bescheiden gpgpu-geschikte videokaart ingooien (max 105 voor een asus 9600gt/4850),
Dat zijn oudere modellen. Overweeg om eea 2e hands te nemen en zo EUR 50 ofzo te besparen, want een 9600GT kun je makkelijk voor EUR <50 vinden.
een geluidskaart (150: EMU 1212M),
Want? Losse geluidskaart is alleen interessant als je analoge audio gaat doen. Voor puur digitaal spul (SPDIF/Toslink in, SPDIF/Toslink/HDMI out) is de kwaliteit van de analoge onderdelen (DACs en filters enzo, juist de dingen waar goede geluidskaarten in uitblinken) irrelevant want je gebruikt ze niet.
en sdd bootschijf, hdd scratchdisk en hdd opslag (max 370)
SSD bootdisk is leuk, maar eenmaal geboot levert het weinig winst op, en helemaal niets als je apps eenmaal geladen zijn. Als je alleen maar geld hebt voor één kleine SSD, gebruik het voor scratch.
en een extra scherm (200, hd 24") om een idee te geven want zulke dingen moeten geloof ik in een andere rubriek.
Klopt, als je hier diep op in wilt gaan is Complete Systemen & Laptops de plek om te kijken.
Met €1.400,- ga ik precies dubbel zo duur uitkomen als het bedrag dat in mijn hoofd zat toen ik dit draadje begon, dat is het voordeel van geen budget stellen Herr Uberstroopwafel. :7
Duh. Als dat een probleem is: stel een budget en begin helemaal opnieuw, maar dan andersom (en dus goed) - kijk naar wat je eisen zijn, kijk naar wat daar minimaal voor nodig is, en kijk vervolgens naar wat de meeste bang voor je buck oplevert. Dat er een quadcore en een SSD met redelijk wat RAM uit komt rollen is duidelijk, maar het kan zijn dat met een beperkt budget exact welke en hoeveel er nogal anders uit komt te zien. Maar goed, ook hiervoor is CSL de plek om te zijn.

Soittakaa Paranoid!

• druipgrot
  • Niet online
Ps. je link naar Tom's Hardware werkt niet, kun je me de juiste link geven?
dion_b schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 18:05:
[...]
1333MT/s DDR3 op 1.5V is in-spec en goed gematched aan een stock speed i7 860. Ik zou afraden om 1066MT/s te nemen, aangezien dat op stock speeds een beperkende factor is voor de i7, en het bovendien niet noemenswaardig goedkoper is dan 1333MT/s DDR3
wat betekent dat ik met 1066MT/s geheugen de weg afsnijd om te groeien van een i5 naar i7?
[...]
Dat zijn oudere modellen. Overweeg om eea 2e hands te nemen en zo EUR 50 ofzo te besparen, want een 9600GT kun je makkelijk voor EUR <50 vinden.
Ik kan niet alles zeggen, de opmerking over tweedehands heb ik laten varen, maar daar denk ik wel aan ja.
Want? Losse geluidskaart is alleen interessant als je analoge audio gaat doen. Voor puur digitaal spul (SPDIF/Toslink in, SPDIF/Toslink/HDMI out) is de kwaliteit van de analoge onderdelen (DACs en filters enzo, juist de dingen waar goede geluidskaarten in uitblinken) irrelevant want je gebruikt ze niet.
Met een Roland Synthesizer en Sample-keyboard en Cubase heb ik graag midi-in midi-out verbindingen direct op de kaart en niet via een snoertje via de 9-pin connector.
SSD bootdisk is leuk, maar eenmaal geboot levert het weinig winst op, en helemaal niets als je apps eenmaal geladen zijn. Als je alleen maar geld hebt voor één kleine SSD, gebruik het voor scratch.
en juist bij Scratch denk ik aan het slijtageprobleem t.g.v. veel schrijfbewegingen.
[...]
Duh. Als dat een probleem is: stel een budget en begin helemaal opnieuw, maar dan andersom (en dus goed) - kijk naar wat je eisen zijn, kijk naar wat daar minimaal voor nodig is, en kijk vervolgens naar wat de meeste bang voor je buck oplevert. Dat er een quadcore en een SSD met redelijk wat RAM uit komt rollen is duidelijk, maar het kan zijn dat met een beperkt budget exact welke en hoeveel er nogal anders uit komt te zien. Maar goed, ook hiervoor is CSL de plek om te zijn.
Ik dacht aan te geven dat ik dat niet echt een wereldprobleem vind. De camera Canon EOS 5D Mark II heb ik ook niet gekocht omdat ik er budget voor had. Maar omdat ik ervoor ging en dan drukt het andere wensen weg, in dat geval privé lessen Chinees. Ik houd er juist van om om inhoudelijke redenen iets te kiezen, niet vanuit een budgetverderrie :)

[Voor 2% gewijzigd door druipgrot op 14-01-2010 19:58. Reden: opmerking dat link naar Tom's Hardware niet werkt]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

druipgrot schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 19:43:
Ps. je link naar Tom's Hardware werkt niet, kun je me de juiste link geven?

[...]
wat betekent dat ik met 1066MT/s geheugen de weg afsnijd om te groeien van een i5 naar i7?
Nouja, je kunt prima een i7 nemen, maar je geheugen gaat dan trager draaien dan door Intel bedoeld en dat is sowieso belemmerend voor performance.
[...]
en juist bij Scratch denk ik aan het slijtageprobleem t.g.v. veel schrijfbewegingen.
Nou, bewegingen zijn het niet hoor, SSD heeft geen bewegende onderdelen :z

Maar goed, slijtage daar denken meer aan, maar er is gewoonweg nog geen bewijs voor of tegen. Wel is zeker dat het voor scratch veel meer gaat helpen, omdat dat juist is waar je I/O limieten zitten.
[...]
Ik dacht aan te geven dat ik dat niet echt een wereldprobleem vind. De camera Canon EOS 5D Mark II heb ik ook niet gekocht omdat ik er budget voor had. Maar omdat ik ervoor ging en dan drukt het andere wensen weg, in dat geval privé lessen Chinees. Ik houd er juist van om om inhoudelijke redenen iets te kiezen, niet vanuit een budgetverderrie :)
Dat is gewoon onzin. Als budget echt niet uitmaakt, neem dan een dual So1366 mobo met Intel 5520 chipset zoals de Supermicro X8DAH+-F, twee Xeon W5580 CPUs, 6x 4GB registered ECC DDR3 1600MT/s, voor de goede orde twee Radeon HD5970 VGA's en een Intel X25-M 160GB OS schijf met een X25-E 64GB SLC SSD voor scratch (SLC kan veel meer herschreven worden dan MLC, maar kost wel vier keer zoveel). Zonder enige twijfel is dit een veel sneller systeem op vrijwel alle vlakken, en kun je bij videobewerking die extra snelheid voor een verrassend groot gedeelte benutten. Maar het kost rond de EUR 8000.

Geen optie? Dan heb je toch een budget en moet je jezelf (en ons) niet voor de gek proberen te houden dat dat niet zo is...

Soittakaa Paranoid!

• druipgrot
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 00:26:
[...]

Nouja, je kunt prima een i7 nemen, maar je geheugen gaat dan trager draaien dan door Intel bedoeld en dat is sowieso belemmerend voor performance.
Dus als het me ernst is met dat op-de-groei kies ik liever alvast i7-ready geheugen. En aangezien het Asrock p55 pro rek nog geen 1333 4GBreepjes ondersteunt en Gigabyte daar nog $400 voor rekent kom ik uit bij MSI65 dat wel betaalbare 1333 4GBreepjes ondersteunt. Is dat een gangbare denktrant? En wat zien ik, het gaat hier om bijna hetzelfde geheugen! Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G is zelfs €10,- goedkoper dan KVR1066D3N7/4G. Voel je 'm?
[...]

Dat is gewoon onzin. Als budget echt niet uitmaakt, neem dan een dual So1366 mobo met Intel 5520 chipset zoals de Supermicro X8DAH+-F, twee Xeon W5580 CPUs, 6x 4GB registered ECC DDR3 1600MT/s, voor de goede orde twee Radeon HD5970 VGA's en een Intel X25-M 160GB OS schijf met een X25-E 64GB SLC SSD voor scratch (SLC kan veel meer herschreven worden dan MLC, maar kost wel vier keer zoveel). Zonder enige twijfel is dit een veel sneller systeem op vrijwel alle vlakken, en kun je bij videobewerking die extra snelheid voor een verrassend groot gedeelte benutten. Maar het kost rond de EUR 8000.

Geen optie? Dan heb je toch een budget en moet je jezelf (en ons) niet voor de gek proberen te houden dat dat niet zo is...
Ik heb toch echt geen budget gesteld, dat betekent niet dat het niet uitmaakt. Ik heb een soort prijskwaliteitniveau gesteld. En een processor van €1000 voldoet daar natuurlijk niet aan. Voor mij betekent een budget een harde bovengrens. En die heb ik niet. [...gebabbel verwijderd...]

[Voor 33% gewijzigd door druipgrot op 20-01-2010 19:16. Reden: gebabbel verwijderd]

• druipgrot
  • Niet online
RAMmen tegen SSD
antiekeradio schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:19:[...]een alternatief is om in plaats van veel geld aan geheugen uit te geven, een kleine maar zeer snelle SSD te kopen en die als scratch disk te gebruiken voor photoshop.[...]
dion_b schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:35:
[...]
[...]
Waarom een SSD-scratchdisk voor Photoshop in plaats van veel geheugen? Scratchvolume bestaat bij de gratie van onvoldoende geheugen! Er is toch voldoende te vinden over dat grote hoeveelheden RAM de scratchdisk feitelijk overbodig maken? Ik kies voor veel RAM. SSD moet maar uitzien naar andere early adapters/buyers. :(

• druipgrot
  • Niet online
Over de toekomstbestendigheid van het 1156s platform versus 1366s kan ik na drie volle weken internetonderzoek wel een iets betere vraag stellen. Zonder bevooroordeeldheid omdat ik vooral de prijs en beschikbaarheid van 1333 4GB-geheugenreepjes laat bepalen welk platform de voorkeur heeft, dus:

De komende Gulftown processors kunnen met een bios-upgrade op 1366s worden geplaatst. Zoek maar op "bios update" gulftown en je vindt duizenden hits. Daarom snap ik niet helemaal wat de volgende hooggeachte Tweaktasten hierover zeggen.
TERW_DAN schreef op woensdag 09 december 2009 @ 15:12:[...] Als je veel geheugen wil moet je een X58 pakken, daar kan gewoon meer in, wil je meer dan kun je naar server/workstationbordjes gaan kijken, maar dan wordt het gewoon erg duur (maar configs met 96GB geheugen zijn dan goed mogelijk). Die afweging moet je zelf maken, maar houdt er rekening mee dat je nooit zeker kunt zijn van een upgrade. [...]
En
dion_b schreef op donderdag 10 december 2009 @ 01:52:
[...]Pas heel erg op met dat soort uitspraken. Er zullen absoluut 32nm i7 en i9 CPUs komen voor So1366, maar ervaringen uit het verleden (denk aan overgang naar 45nm met Penryn) leren dat dat absoluut niet wil zeggen dat *huidige* So1366 borden die toekomstige CPUs aankunnen. 32nm gaat geheid andere (lagere) voltages eisen wat andere VRMs eist. Goede kans dat je ondanks zelfde socket alsnog een ander mobo nodig gaat hebben.
dus wel, respectievelijk niet. Gulftown kan met een bios-update op huidige 1366 mobo's.

1156 update
Waarom zou het vooralsnog uitblijven van nieuws over processor- en bios-updates voor de 1156socket dan bewijs zijn dat die er niet alsnog zullen komen? P55/1156s kwam ook later dan X58/1366s. Dat er nieuwe processors komen is zeker. Waarom zouden er voor het 1156 platform dan niet, net als bij een 1366s, bios-updates kunnen worden gemaakt.

Misschien is er ook antwoord te geven op het feit dat de i5 (750) processor zo weinig wordt genoemd. Bijvoorbeeld in het draadje ‘Minimale systeemeisen AVCHD (afspelen en monteren)’ :
wrcveen schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:39:
Het antwoord is heel simpel de nieuwste Pinnacle Studio 14 vraagt het volgende:
[...] 2 Quad 2.66 GHz of Intel Core i7 voor AVCHD* 1920[...]
bron: http://www.pinnaclesys.nl...ly/Studio+Ultimate+14.htm
Dat negeren van i5-750 gebeurt ook in benchmarks zoals deze http://ppbm4.com/Benchmark.html maar dan is de boventoon van de i7 920 te verklaren doordat die eerder werd gelanceerd. Gelukkig toont de benchmark van Anandtech.com hoe goed die i5 wel niet presteert bij fotobewerking. Jammer dat ik deze daar niet kan afzetten tegen de Xeon X3450 (=circa i5 750+HT).

• druipgrot
  • Niet online
Verrassende conclusie van dit draadje is dat de vraag had moeten zijn: Geheugen-op-de-groei (voor zware foto- en videobewerking). Alleen al omdat het geheugen voor zware fotobewerking tweemaal zoveel kost als het moederbord. Ik kom uit de tijd van reepjes van twee tientjes, dus ik wist dat niet. In de huidige situatie zou ik liever mijn moederbord vervangen dan mijn geheugen. Ik denk dat 1333 (evt. 1600) DDR3 geheugen nu het best geschikt is voor de toekomst, dat kun je lang meenemen, aanvullen dan wel doorverkopen. En in mijn geval 4GB reepjes. Het type socket komt op plan 2. s1156 of s1366 zal me dan aan mijn schijf schiften. (Wel speelt binnen die sockets nog de kwestie of ik tegelijk twee PCI-sloten kan vullen en twee PCI-Express x16 sloten voor respectievelijk mijn dubbelkaartige EMU1212M geluidskaartcombi en toekomstige twe videokaarten.) Goed, vanuit het geheugencriterium kom ik zoals eerder gesuggereerd dus uit op de MSI P55 GD65. Maar ook het X58-Asrock bordje lijkt in haar QVL wat te beloven, alleen 'registered'? (KVR1333D3E9S/4G), Kingston noemt bij dit type het Asrock bord in elk geval niet...
edit:
Als je goedkoop 3x2GB geheugen kunt vinden (zag net OZC voor €100) kun je de kosten van een i7-920 en X58mobo wegstrepen terwijl je horizon dan toch minimaal nog bij 18 GB ligt (nog 3x4GB erbij)

Ook heb ik veel geleerd over de moeilijkheid van het concept ‘op de groei’ in gegevensverwerkers.

Nogmaals dank aan degenen die mij antwoord hebben gegeven en daarvoor mijn soms domme –zie ik nu- uitspraken hebben getrotseerd. Jullie -vooral dion- hebben mij doorheen dit draadje als een docent begeleid van een leek naar een beetje deskundige.

[Voor 6% gewijzigd door druipgrot op 20-01-2010 20:58. Reden: optie over het hoofd gezien]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je bent nu al ruim een maand bezig, als ik jou was zou ik gewoon de knoop doorhakken en de config die je nu voor ogen hebt te kopen. Je kunt wel blijven wikken en wegen, maar daar schiet je natuurlijk alsnog niets mee op.Het is niet zinvol om over ieder schroefje na te denken. Uiteindelijk zal je toch geen merkbaar verschil zien bij normaal gebruik.
Gewoon kopen dus :)

• druipgrot
  • Niet online
TERW_DAN schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 21:44:
Je bent nu al ruim een maand bezig, als ik jou was zou ik gewoon de knoop doorhakken en de config die je nu voor ogen hebt te kopen. Je kunt wel blijven wikken en wegen, maar daar schiet je natuurlijk alsnog niets mee op.Het is niet zinvol om over ieder schroefje na te denken. Uiteindelijk zal je toch geen merkbaar verschil zien bij normaal gebruik.
Gewoon kopen dus :)
Probleem is dat ik niets voor ogen heb. De Asrock P55 biedt geen 1333/4GB, de X58 wel, maar de geheugenfabrikant noemt X58 weer niet. De MSI-65 biedt het ook, maar dat bord spreekt me niet aan, nu zit ik weer te kijken naar die GA P55 UD6 omdat ik ik daar met klein geheugen kan beginnen zonder de 16GB horizon te missen.

Maar niet getreurd, dit is het verhaal van mijn leven. Als calculator bij een aannemer woog ik ook teveel af, uiteindelijk verdien ik mijn geld nu door erover te schríjven... Ik leer hier enorm van en krijg ook veel respect voor jullie Tweakers. Maar je hebt natuurlijk gelijk, ik moet de knoop doorhakken, deze week zelfs ;(

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:26
druipgrot schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 22:11:
[...]
Probleem is dat ik niets voor ogen heb. De Asrock P55 biedt geen 1333/4GB, de X58 wel, maar de geheugenfabrikant noemt X58 weer niet. De MSI-65 biedt het ook, maar dat bord spreekt me niet aan, nu zit ik weer te kijken naar die GA P55 UD6 omdat ik ik daar met klein geheugen kan beginnen zonder de 16GB horizon te missen.

Maar niet getreurd, dit is het verhaal van mijn leven. Als calculator bij een aannemer woog ik ook teveel af, uiteindelijk verdien ik mijn geld nu door erover te schríjven... Ik leer hier enorm van en krijg ook veel respect voor jullie Tweakers. Maar je hebt natuurlijk gelijk, ik moet de knoop doorhakken, deze week zelfs ;(
Waar heb jij het nou weer over.. P55 kan 16GB aan punt uit.. X58 kan 24GB punt uit.. pak je dual socket X5500 dan kun je tot 64+ (maar die dual socket kost meer dan het dubbele )

Maar.. 4gb reepjes kosten VEEL dus zou ik gewoon voor een X58 moederbord gaan en koop 2x een triple channel geheugen dus 6 reepjes met 2gb elk ( dus 6x2 = 12gb ) voor foto bewerking is dat echt wel genoeg.

Een snelle hardeschijf en video kaart is belangrijker dan 'geheugen...." dus je kunt beter een GTX 275 nemen en een SSD... aangezien je voor video bewerking lekker real time wilt editen.

Dus
X58 mobo ( merk maakt geen drol uit)
Intel Core i7 920 is ook wel voldoende.
12gb 1333mhz ( kan ook meer ALS je gaat overclocken anders dan wordt het gedownclocked naar 1333 ipv 1600+)
ssd voor snelle opslag.
Een snelle videokaart is handig voor het real time editen iets als een geforce GTX 275.

Dat lijkt mij persoonlijk goed voor video bewerking.

Zelf doe ik meer 3d ontwerpen :P

• druipgrot
  • Niet online
Waar ik het over heb? Dat het best wel apart is dat overwegingen rond prijsverschillen van €70,- voor processoren (i5-750 vs i7-920) en socket (1156 vs 1366) eenvoudig wegvallen in het licht van wat je voor geheugen kwijt bent. Alsof je een auto moet kiezen naar rato van het soort benzine dat ie zuipt, dat is me een partij verwarrend.
Dat doorslaggevende geheugen geldt vooral als je wél aan veel geheugen hecht zoals ik, omdat ik mijn Photoshop extreem wreed op zijn falie geef en met veel RAM-geheugen ook een SSD-scratchdisk overbodig wil maken. En elke wisseling van socket betekent andere geheugeneisen en juist op het punt van geheugen ontbreekt het aan voor geen tweeërlei uitleg vatbare verhalen over bijv. wat nu het verschil is tussen 1066 of 1333 t.a.v. resp. P55/X58 bijvoorbeeld, ook in de RAM faq.

Dan moet ik ook nog anticiperen op wat ik nodig heb voor programma's die ik nog niet heb en kan draaien. Je doet er gemakkelijk over maar ik moet het allemaal op het internetdoolhof opsnorren waarop als je goed kijkt bronnen elkaar tegenspreken, dus moet je gaan graven en dat kost tijd. Zo is jouw voorstel ook niet het eind van de op-de-groei-discussie, zie hier of hier: 12 GB RAM is slechts het minimum en de Mercury Playback Engine ondersteunt de GTX285, niet de GTX275.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mjah, als ik het zo lees is het niet zo zeer een issue dat je niet weet wat je moet kopen, maar dat je te bang bent om iets te kopen dat niet goed is. En dat is helemaal nergens voor nodig. Je weet waar je eisen liggen (veel geheugen) en je hebt 2 platforms (P55 en X58) uitgekozen die voldoen.

Hak gewoon de knoop door en kies 1 van die 2 platforms en ga daar hardware bijzoeken. Dat kun je prima op basis van budget doen, P55 is mainstream, X58 is highend, waardoor die 2e wat duurder is. Dan maak je voor jezelf de afweging wat belangrijker is, een paar % meer snelheid voor een bom duiten extra, of iets dat een stuk goedkoper is. Voor ieder platform zijn er meer dan genoeg bordjes te vinden (of je nu een MSI, Gigabyte of Asrock wil nemen) die puur op basis van eisen uit te zoeken zijn (wel/geen duallan, wel/geen firewire etc).
Als je dat lijstje hebt, bestel het gewoon en geniet van je aankoop.
Stel dat blijkt over een jaar dat er een config is die 1% sneller is als wat je nu hebt gekocht, dat ga je toch niet merken. En een verkeerde keuze kun je altijd maken, maar dan zal iedereen die hier met je maken, want wij kunnen net zo min in de toekomst kijken.

Goed nadenken over je aankoop is verstandig, dat zeker, maar op een gegeven moment moet je gewoon de knoop doorhakken, en ik denk dat dat moment er nu onderhand wel is, gezien de vele tijd en moeite die je erin hebt gestoken. Maar het is niet zo dat je mogelijk iets koopt dat compleet onbruikbaar voor je gaat zijn de komende tig jaar, dus ben niet bang om die stap gewoon te nemen, anders is het jaar voorbij eer je een keuze hebt gemaakt en kun je opnieuw beginnen gezien er dan weer tig ontwikkelingen zijn.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
druipgrot schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 23:15:
[...]
Waar ik het over heb? Dat het best wel apart is dat overwegingen rond prijsverschillen van €70,- voor processoren (i5-750 vs i7-920) en socket (1156 vs 1366) eenvoudig wegvallen in het licht van wat je voor geheugen kwijt bent. Alsof je een auto moet kiezen naar rato van het soort benzine dat ie zuipt, dat is me een partij verwarrend.
Dat doorslaggevende geheugen geldt vooral als je wél aan veel geheugen hecht zoals ik, omdat ik mijn Photoshop extreem wreed op zijn falie geef en met veel RAM-geheugen ook een SSD-scratchdisk overbodig wil maken. En elke wisseling van socket betekent andere geheugeneisen en juist op het punt van geheugen ontbreekt het aan voor geen tweeërlei uitleg vatbare verhalen over bijv. wat nu het verschil is tussen 1066 of 1333 t.a.v. resp. P55/X58 bijvoorbeeld, ook in de RAM faq.

Dan moet ik ook nog anticiperen op wat ik nodig heb voor programma's die ik nog niet heb en kan draaien. Je doet er gemakkelijk over maar ik moet het allemaal op het internetdoolhof opsnorren waarop als je goed kijkt bronnen elkaar tegenspreken, dus moet je gaan graven en dat kost tijd. Zo is jouw voorstel ook niet het eind van de op-de-groei-discussie, zie hier of hier: 12 GB RAM is slechts het minimum en de Mercury Playback Engine ondersteunt de GTX285, niet de GTX275.
Je bent wel heel erg gericht op het feit dat de fabrikant het geheugen ook opgeeft voor een bepaald moederbord. Maar dat de fabrikant het niet aangeeft sluit niet uit dat het perfect werkt.

Ik hebt laatst in een HP DL180 G6 een zetje extra geheugen bij geprikt. Dit geheugen was officieel niet geschikt, het stond niet op de lijst. Maar het werkt prima.

Ik zou gewoon een X58 met leuke cpu en 12 GB geheugen nemen. En dan hoeft het niet eens 3x 4GB te zijn.
Maar kan je ook prima 6x 2 GB nemen indien moederbord 6 sloten heeft).

Hoe langer je er over nadenkt en over zoekt hoe lastiger de keuze gaat worden, omdat er gewoon veel mogelijkheden zijn.

• druipgrot
  • Niet online
TERW_DAN schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 23:45:[...]Hak gewoon de knoop door en kies 1 van die 2 platforms en ga daar hardware bijzoeken.[...]
Beste TERW_DAN, de knoop doorhakken is inderdaad beter dan -wat nu dreigt- me erin verslikken. Mag ik je aandacht voor mijn gedachtenproces om te laten zien hoe juist het kiezen langs de lijnen van een platform niet werkte?

1. DDR3- 1333 geheugen lijkt me beter op de groei dan DDR3-1066 geheugen (zo las ik van dion b op de vorige pagina dat 1066 nog wel ideaal is voor de i5-750 processor, maar niet voor een i7-geval)
2. Ik moet in het op-de-groei-scenario minimaal kunnen uitlopen naar 12GB geheugen.
3. Dat kan in het 1156s/1366s-platform met DDR3-1333 geheugen in reepjes van 4GB. Ik ga uit van 1156s.
4. De enige betaalbare (<€150) 4GB reepjes voor het 1156s platform biedt de (QVL van de) MSI P55 GD65. Wauw wat handig! Deze gedachtenroute wijst linea recta naar slechts één bord, hoe simpel wil je het hebben. En het is met zijn (forumbron) 1 PCI Express gen2 x4 slot ook nog klaar voor een u3s6 kaart! (en dan komt een maar)
5.Althans dat staat bij MSI-overview, maar als je even verder kijkt bij de specificaties, lees ik 'PCI-Ex4 N/A' en dan raak ik in verwarring. Ik word sowieso niet blij van de presentatie van MSI en ik vind over dat bord op internet eigenlijk gewoon een hoop ellende. Zulke dingen zetten het keuzeproces lelijk on-hold, je gaat verder zoeken.
6. En dan ga je onwillekeurig zo'n eerder besluit voor DDR3-1333 betwijfelen. Zoeken, zoeken, verschillende geluiden, eigenlijk was het alleen dion (zie punt 1) die ik daar zo duidelijk over heb zien zijn. Zal ik dan toch naar 4GB-DDR3-1066 reepjes gaan? Dan kan ik ineens kiezen voor de Asrock P55 Pro en de Asus P7P55D, borden waar ik me heel wat lekkerder bij voel. Als ik in Engeland bestel kan ik ook 4GB reepjes vinden voor Gigabyte borden.
7. Neem ik DDR3-1333 serieus dan moet ik toch echt de platformgrens doorbreken. Als ik de problemen met de MSI P55 GD65 serieus neem, moet ik voor betaalbare DDR3-1333 reepjes uitwijken naar 2GB en kukel ik met een minimale uitloop van 12GB automatisch het 1366s-platform in. De keuze voor een platform (in dit geval de 1156socket) heeft niet gebaat, ik moet nu het hele 1366s-arsenaal langslopen. Snappie? Ik vind dat toch de eye opener van dit draadje. Bij de 1366s-optie start ik met 3x2GB ipv met 2x4GB en kan ik uitlopen naar 18GB ipv 16GB. En in de aanschaf maakt het geen bal uit. De MSI P55 GD65 optie komt neer op €580,- (140 voor het mobo, 180 voor de i5-750 proc en 260 voor 2x4GB RAM) en de 1366s-optie komt ook op €580,- (200 voor het mobo (Asrock x58dl3), 250 voor de i7-920 proc en max 130 voor 2x3GB RAM). In het laatste geval heb je alvast usb3/sata-3 kaarten, voldoende kaartruimte en kun je dromen van een i9-toekomst.
Wel steekt het dat ik dan de niet zo bang-for-the-buck i7-920 moet kopen zodat ik weer ga kijken wat er nu echt waar is van de MSI P55 GD65 problemen. Helaas, die problemen zijn geen indicenten en dan swap ik weer naar het 1366s platform of naar DDR3-1066. Afgezien van dat een deel van mijn probleem spiegologisch is he (perfectionisme), zou ik toch willen vragen of 1333 echt beter is voor i7-processoren. Bedankt voor je aandacht, ik zal je niet meer op deze manier onder tekst bedelven. :X

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:00

Ed_L

Crew Council
druipgrot schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 16:09:
[...]

1. DDR3- 1333 geheugen lijkt me beter op de groei dan DDR3-1066 geheugen (zo las ik van dion b op de vorige pagina dat 1066 nog wel ideaal is voor de i5-750 processor, maar niet voor een i7-geval)
Alle platformen ondersteunen 1333, ook al is het niet officieel bij release.
2. Ik moet in het op-de-groei-scenario minimaal kunnen uitlopen naar 12GB geheugen.
Dan is s1156 al bijna een kansloze missie.
3. Dat kan in het 1156s/1366s-platform met DDR3-1333 geheugen in reepjes van 4GB. Ik ga uit van 1156s.
Waarom dat laatste?
4. De enige betaalbare (<€150) 4GB reepjes voor het 1156s platform biedt de (QVL van de) MSI P55 GD65. Wauw wat handig! Deze gedachtenroute wijst linea recta naar slechts één bord, hoe simpel wil je het hebben. En het is met zijn (forumbron) 1 PCI Express gen2 x4 slot ook nog klaar voor een u3s6 kaart! (en dan komt een maar)
QVLs zijn een richtlijn. Mijn geheugen staat ook niet in de QVL. Geheugen testen op elke plank is een langdurig proces en de lijsten zijn dan ook nooit compleet. Stop het erin, draai memest voor een nacht. Als het niet werkt -> retourzending.
5.Althans dat staat bij MSI-overview, maar als je even verder kijkt bij de specificaties, lees ik 'PCI-Ex4 N/A' en dan raak ik in verwarring. Ik word sowieso niet blij van de presentatie van MSI en ik vind over dat bord op internet eigenlijk gewoon een hoop ellende. Zulke dingen zetten het keuzeproces lelijk on-hold, je gaat verder zoeken.
De GD65? Prima plank. Waar maak je je in vredesnaam druk om?
6. En dan ga je onwillekeurig zo'n eerder besluit voor DDR3-1333 betwijfelen. Zoeken, zoeken, verschillende geluiden, eigenlijk was het alleen dion (zie punt 1) die ik daar zo duidelijk over heb zien zijn. Zal ik dan toch naar 4GB-DDR3-1066 reepjes gaan? Dan kan ik ineens kiezen voor de Asrock P55 Pro en de Asus P7P55D, borden waar ik me heel wat lekkerder bij voel. Als ik in Engeland bestel kan ik ook 4GB reepjes vinden voor Gigabyte borden.
7. Neem ik DDR3-1333 serieus dan moet ik toch echt de platformgrens doorbreken. Als ik de problemen met de MSI P55 GD65 serieus neem, moet ik voor betaalbare DDR3-1333 reepjes uitwijken naar 2GB en kukel ik met een minimale uitloop van 12GB automatisch het 1366s-platform in. De keuze voor een platform (in dit geval de 1156socket) heeft niet gebaat, ik moet nu het hele 1366s-arsenaal langslopen. Snappie? Ik vind dat toch de eye opener van dit draadje.
Nee, snapnie. Is geen eye-opener. Je maakt de zaak vele malen moeilijker dan hij is.
Bij de 1366s-optie start ik met 3x2GB ipv met 2x4GB en kan ik uitlopen naar 18GB ipv 16GB. En in de aanschaf maakt het geen bal uit. De MSI P55 GD65 optie komt neer op €580,- (140 voor het mobo, 180 voor de i5-750 proc en 260 voor 2x4GB RAM) en de 1366s-optie komt ook op €580,- (200 voor het mobo (Asrock x58dl3), 250 voor de i7-920 proc en max 130 voor 2x3GB RAM). In het laatste geval heb je alvast usb3/sata-3 kaarten, voldoende kaartruimte en kun je dromen van een i9-toekomst.
Nou? Wat houdt je nog tegen om een keuze te maken dan?
Wel steekt het dat ik dan de niet zo bang-for-the-buck i7-920 moet kopen zodat ik weer ga kijken wat er nu echt waar is van de MSI P55 GD65 problemen.
Niets.
Helaas, die problemen zijn geen indicenten
Onzin. De plank komt uitstekend uit de reviews. Zowel Reinman als ik gebruiken hem naar volle tevredenheid onder ruime OC.
en dan swap ik weer naar het 1366s platform of naar DDR3-1066. Afgezien van dat een deel van mijn probleem spiegologisch is he (perfectionisme)
is niet perfectionisme, is onzekerheid. In de praktijk merk jij geen verschil tussen je keuzes.
, zou ik toch willen vragen of 1333 echt beter is voor i7-processoren. Bedankt voor je aandacht, ik zal je niet meer op deze manier onder tekst bedelven. :X
Kies gewoon willekeurig 1333 geheugen. Dacht je dat ik het voor Jan met de korte achternaam aanraadde in de verschillende BBGs?
Je redeneert jezelf kapot op je eigen logica, maar ik zie je erg weinig met duidelijke links naar reviews en tests. Lees die gewoon eens.
[/quote]

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Rampage II GENE€ 190,40€ 190,40
2Corsair XMS3 CMX6GX3M3A1600C9€ 119,76€ 239,52
1Intel Core i7 920€ 224,55€ 224,55
ImporterenTotaal€ 654,47

Hebbes

[Voor 12% gewijzigd door Ed_L op 23-01-2010 16:26]

• druipgrot
  • Niet online
Ed_L schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 16:22:
[...]Dan is s1156 al bijna een kansloze missie.[...]
Bijna = niet helemaal
[...]Waarom dat laatste?[...]
Aanvankelijke keuze voor 1156s is voor het gedachtenexperiment waarmee ik TERW_DAN's advies om voor een platform te kiezen ter discussie stel. Dergelijke gedachtenexperimenten zijn routine binnen de logica.
[...]QVLs zijn een richtlijn. Mijn geheugen staat ook niet in de QVL. Geheugen testen op elke plank is een langdurig proces en de lijsten zijn dan ook nooit compleet. Stop het erin, draai memest voor een nacht. Als het niet werkt -> retourzending.[...]
Advies van dion, snap ik ook wel, als men in de QVL van hetzelfde type geheugen wel de 1- en 2GB versie vermeldt, maar niet de 4GB versie, dan lijkt me dat opzettelijk en niet iets om te negeren
[...]De GD65? Prima plank. Waar maak je je in vredesnaam druk om?[...]
Dit is gebaseerd op zowel Engelse als Nederlandse reviews en forumreacties, maar jouw reactie is er ook één die ik serieus neem.
[...]Nee, snapnie. Is geen eye-opener. Je maakt de zaak vele malen moeilijker dan hij is.[...]
ik maak hem wel moeilijker dan hij is, maar ik blijf erbij dat het een eye opener is dat de keuze voor een processor/mobo/geheugen-combinatie door (de prijs en de beschikbaarheid van) het geheugen wordt bepaald. Ik denk dat het benadrukken daarvan mijn persoonlijke keuzebelang overstijgt.
[...]Nou? Wat houdt je nog tegen om een keuze te maken dan?[...]
dat ik mogelijk overdrijf met mijn kritiek op het msi p55 gd65 bord, zoals je nu ook stelt
Niets.
zoals in de vorige zin gesteld
[...]Onzin. De plank komt uitstekend uit de reviews. Zowel Reinman als ik gebruiken hem naar volle tevredenheid onder ruime OC.[...]
goeie informatie!
[...]is niet perfectionisme, is onzekerheid. In de praktijk merk jij geen verschil tussen je keuzes.[...]
perfectionisme is onzekerheid
Kies gewoon willekeurig 1333 geheugen. Dacht je dat ik het voor Jan met de korte achternaam aanraadde in de verschillende BBGs?
Je redeneert jezelf kapot op je eigen logica, maar ik zie je erg weinig met duidelijke links naar reviews en tests. Lees die gewoon eens.
jezelf kapot redeneren met je eigen logica is eigen aan gedachtenexperimenten, dit is logica voor beginners. Ik noem die reviews niet, maar reken erop dat ik ze heb gespeld.
#ProductPrijsSubtotaal
ImporterenTotaal€ 654,47

Hebbes
ik moet nog gaan leren hoe ik zulke tabelletjes kan maken, maar waarom nu die ramp age en vooral waarom haal je met dat DDR3 16003x2GB geheugen je hele verhaal hiervoor onderuit? 3x2GB kun je voor de helft van de prijs scoren.

Mijn bericht was de laatste voordat ik de keuze ga maken, die jouw bijdrage nog dichterbij heeft gebracht (msi p55 gd65) waarvoor dank. Beetje spijtig dat je niet de hele bedoeling van mijn gedachtenexperiment hebt meegekregen. Ligt vast aan mij denk ik dan. Ik wacht nog op de re van TERW_DAN en als tie wil dion en dan hak ik de knoop door, daarna champagne!

• Ed_L

Ed_L

Crew Council
druipgrot schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 20:26:

ik moet nog gaan leren hoe ik zulke tabelletjes kan maken,
Simpel.
Ga naar de pricewatch.
Selecteer een product en stop het in je winkelmandje.
Doe dat ook met alle andere producten die je wil kopen.
Ga naar je winkelmandje.
Klik op de knop 'RML genereren', die onder je lijstje staat.
Selecteer de code die in het tekstvak verschijnt en kopieer (ctrl+c) het.
Paste de code in je forumpost.
Klaar.
maar waarom nu die ramp age en vooral waarom haal je met dat DDR3 16003x2GB geheugen je hele verhaal hiervoor onderuit? 3x2GB kun je voor de helft van de prijs scoren.
Let op, ik heb 2x 3*2GB in het systeem gezet!
Die Rampage was een voorbeeld van 'een' prima plank. Alternatief zou een Gigabyte-X58-UD4 zijn, bijvoorbeeld.
Mijn bericht was de laatste voordat ik de keuze ga maken, die jouw bijdrage nog dichterbij heeft gebracht (msi p55 gd65) waarvoor dank. Beetje spijtig dat je niet de hele bedoeling van mijn gedachtenexperiment hebt meegekregen. Ligt vast aan mij denk ik dan. Ik wacht nog op de re van TERW_DAN en als tie wil dion en dan hak ik de knoop door, daarna champagne!
Gedachtenexperimenten zijn leuk, maar ze moeten niet te lang in het theoretische blijven hangen. Als jij me hier een puntsgewijs lijstje met je eisen + een budget voorschotelt (evt. uit een eerder bericht gekopieerd), dan zet ik zo een paar opties voor je neer en vertel je wat de +'en en -'en zijn.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Neem gewoon wat reviewtjes door van verschillende moederborden, er is meer dan zat over te vinden namelijk. Het kan altijd zijn dat een bord dat bij iedereen perfect werkt bij jou problemen geeft, maar die kans is bijzonder klein dat ze onoplosbaar zijn en dan kun je het spul altijd nog RMAen. De MSI G65 heb ik zelf nog niet gehad, dus ik durf daar geen uitspraken over te doen.
In de regel is er geen slechte hardware die volledig onbruikbaar is, de grootste issue is geheugencompatibiliteit, maar daar zijn QVLs voor en kun je evt gewoon testen.

• druipgrot
  • Niet online
Ed_L schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 16:22:
#ProductPrijsSubtotaal
ImporterenTotaal€ 654,47
Ed_L schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 21:05:[...]Let op, ik heb 2x 3*2GB in het systeem gezet!
Die Rampage was een voorbeeld van 'een' prima plank. Alternatief zou een Gigabyte-X58-UD4 zijn, bijvoorbeeld.[...]
ok sorry dank je, maar in mijn beperkte ogen onderstreep je met jouw basisconfig wat ik probeer te zeggen, nml dat (de prijs en aanwezigheid van) het geheugen leidend is, kijk maar wat mijn uitgangspunt is:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 750€ 157,08€ 157,08
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 251,03€ 251,03
1MSI P55-GD65€ 127,63€ 127,63
ImporterenTotaal€ 535,74

We geven hetzelfde uit aan geheugen, alleen heb jij daar 1,5x zoveel geheugen voor. Dat is de makke van mijn voorstel. Het nadeel van je voorstel is dat ik bij het gebruik van Adobe CS5 een beetje aan het minimum daarvoor (12GB) ben gebonden. Wil ik meer, moet ik alsnog in duur 4GB geheugen investeren en verlies nemen op de verkoop van 2GB reepjes. Het nadeel van mijn voorstel is het dure geheugen, maar ik bespaar €130,- op mobo+proc en op het moment dat ik CS5 aanschaf ben ik niet gebonden aan het minimum van 12GB maar kan ik nog doorgroeien naar 16GB, niet dat dat nu zó veel is. Da's toch best een lastige afweging niet?

• Ed_L

Ed_L

Crew Council
druipgrot schreef op zondag 24 januari 2010 @ 06:11:
[...]

ok sorry dank je, maar in mijn beperkte ogen onderstreep je met jouw basisconfig wat ik probeer te zeggen, nml dat (de prijs en aanwezigheid van) het geheugen leidend is, kijk maar wat mijn uitgangspunt is:
De prijs eneaanwezigheid van het geheugen is niet leidend. Geheugen is slechts een ondersteunend middel. De mogelijkheden van een platform en je budget zijn leidend.
We geven hetzelfde uit aan geheugen, alleen heb jij daar 1,5x zoveel geheugen voor. Dat is de makke van mijn voorstel. Het nadeel van je voorstel is dat ik bij het gebruik van Adobe CS5 een beetje aan het minimum daarvoor (12GB) ben gebonden. Wil ik meer, moet ik alsnog in duur 4GB geheugen investeren en verlies nemen op de verkoop van 2GB reepjes. Het nadeel van mijn voorstel is het dure geheugen, maar ik bespaar €130,- op mobo+proc en op het moment dat ik CS5 aanschaf ben ik niet gebonden aan het minimum van 12GB maar kan ik nog doorgroeien naar 16GB, niet dat dat nu zó veel is. Da's toch best een lastige afweging niet?
Je kijkt naar een i5 750 tegenover een i7 920 en het enige waar je naar kijkt is het geheugen?

Je weet dat dual channel kits ook op een X58 plank werken?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 860€ 228,50€ 228,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3D4R9SK2/8GI€ 233,-€ 233,-
1MSI P55-GD65€ 127,63€ 127,63
ImporterenTotaal€ 589,13

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair XMS3 CMX6GX3M3A1600C9€ 119,76€ 119,76
ImporterenTotaal€ 534,71

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston ValueRAM KVR1333D3D4R9SK3/12GI€ 363,50€ 363,50
ImporterenTotaal€ 778,45

Drie varianten met gelijkwaardige CPU's, maar met verschillende opties voor RAM en je uiteindelijke uitbreidbaarheid. Even tegenover je budget zetten en je hebt vanmiddag nog je bestelling gedaan.

[Voor 61% gewijzigd door Ed_L op 24-01-2010 11:30]

• druipgrot
  • Niet online
Ed_L schreef op zondag 24 januari 2010 @ 11:21:
[...]De prijs en aanwezigheid van het geheugen is niet leidend. Geheugen is slechts een ondersteunend middel. De mogelijkheden van een platform en je budget zijn leidend.[...]
Ja, als je de QVL aan je laars lapt. Alle geheugens die je hebt genoemd staan niet in de QVL's. Geen wonder dat je het niet zo zwaar inziet als ik. En wat zijn pakketvoorstellen waard als niet zeker is dat je iets moet retourneren, in dit geval het geheugen? Als ik zoals jou had geredeneerd had ik allang een Asrock P55 Pro bordje gekocht met twee kvr1333d3n9/4g modules die niet in de QVL staan. Houd je je wel aan de QVL dan liggen de zaken zeker waar het de 4GB modules betreft (prijzen!) veel gecompliceerder en zal de prijs en aanwezigheid van het geheugen veel meer invloed hebben op het pakket dat je voorstelt, dat bedoel ik met leidend zijn.

Inderdaad als je gelijk hebt dan zit ik uit mijn nek te typen. En jij bent de deskundige, voor zover ik kan nagaan net zo als Dion B die me juist op het hart heeft gedrukt om wél volgens de QVL te kiezen. Now we're talking.
Ed_L schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 21:05:
[...]Als jij me hier een puntsgewijs lijstje met je eisen + een budget voorschotelt (evt. uit een eerder bericht gekopieerd), dan zet ik zo een paar opties voor je neer en vertel je wat de +'en en -'en zijn.
Je brain fungeert dan als een soort niet-geautomatiseerde versie van wat bij dpreview 'Buying Guide: Digital Cameras Features Search' heet? Heeft tweakers.net nooit overwogen om een dergelijke tool aan te bieden? Mag ik dan eenmaal van dit aanbod gebruik maken? Waarbij ik in plaats van budget kies voor een goede bang-for-the-buck, maar als je liever een getal hebt, dan is het max. €700 voor mobo/proc/ram, bij voorkeur blijft het onder de €660. - - - - Eisen: 1) processor die op beeld- en videobewerking minimaal als de i5 750 scoort; 2) geheugen minimaal 6GB; 3) Een compatibele combinatie, d.w.z. dat ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen component -zoals het geheugen- hoef te retourneren; 4) Bord-eisen: a) geheugen goed aan te vullen tot minimaal 16GB; b) een overzichtelijk, niet te krap bord waar (al dan niet met bios-update) nog nieuwe processoren voor uit zullen komen; c) moet niet 'voelen' als een volgepakte Fiat Panda op de linkerrijbaan, maar robuust als bijv. een opel die op zijn taak is berekend, BMW is niet nodig maar zou mooi zijn; d) esata; e) 2 pci sloten; f) nVidia SLI en ATI Crossfire compatible. - - - Eisen van het tweede garnituur (zou mooi zijn): klaar voor SATA3/USB3 (door bijvoorbeeld een x4 slot zoals bij de msi p55 gd65?), een PATA-aansluiting en een niet exorbitant energieverbruik. - - - Zwakke wensjes: floppy-aansluiting en overklokmogelijkheid voor luiaards zoals de quickboost optie van gigabyte. Onbelangrijk is LAN, en audio omdat ik daar een kaart voor ga nemen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar is het niet veel makkelijker gewoon dat spul te kopen, te testen en als het niet werkt het geheugen om te ruilen voor ander spul. De QVL is leuk als je zeker wil weten of iets gaat werken of niet, maar als je bereid bent om te testen dan kun je hier prima vanaf wijken. En het lijkt me niet dat tijd echt een gebrek is. Daarbij kun je er vanuit gaan dat als geheugen zich aan de JEDECspecs houden het wat minder een probleem zal geven dan als je zwaar OC geheugen gaat gebruiken.
Maar dat is ggewoon te testen.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb zelf een i7 920 met 2 triple sets van 3x2gb DDR3-1066 erin (sneller dan 1066 kan met mobo niet aan en meer dan 12gb ook niet). Dit draait als een trein, waarom zou dat niet lekker werken? Gaat lekker soepel met videobewerken (AVCHD en MPEG, Premiere Pro CS4) en wat gePhotoshop enzo. 12gb is echt veel hoor, dat heb je niet eens nodig - hij draait niet merkbaar sneller met 6gb als met de huidige 12gb ram erin. Maar het staat wel stoer O-) :*)

• druipgrot
  • Niet online
TERW_DAN schreef op zondag 24 januari 2010 @ 18:29:
Maar is het niet veel makkelijker gewoon dat spul te kopen, te testen en als het niet werkt het geheugen om te ruilen voor ander spul. De QVL is leuk als je zeker wil weten of iets gaat werken of niet, maar als je bereid bent om te testen dan kun je hier prima vanaf wijken. En het lijkt me niet dat tijd echt een gebrek is. Daarbij kun je er vanuit gaan dat als geheugen zich aan de JEDECspecs houden het wat minder een probleem zal geven dan als je zwaar OC geheugen gaat gebruiken.
Maar dat is ggewoon te testen.
Het gemakkelijkst is er vanuit kunnen gaan dat je niets terug hoeft te sturen. Ik laat het waarschijnlijk door een ander in elkaar zetten en die wil ik niet met zo'n vertraging opzadelen. Daarbij, sommige borden hebben voor (1333) 4GB reepjes in de QVL geen dan wel duur geheugen staan. Mocht die QVL gelijk hebben dan blijf je aan het testen en terugsturen totdat je overgeleverd bent aan duur geheugen of 2GB reepjes en dus een onderbezetting van de geheugencapaciteit (bij een 1156s zit je dan aan 8GB) en dan is het hele project een drama geworden. Wat tijd betreft, voor mij is januari tot de 27e een slappe tijd en ik had besloten om dat dit jaar met computertroubles te vullen, de rest van het jaar heb ik het gewoon druk. Verder begrijp ik dus goed dat er onder de moderatoren geen eensgezindheid is over het belang van de QVL's. Dat is niet echt handig he.

Groetjes van Joe Druipgrot die de nachtdienst ingaat in blije verwachting van het advies van Ed_L.

[Voor 3% gewijzigd door druipgrot op 24-01-2010 22:43]

• druipgrot
  • Niet online
dragon2 schreef op zondag 24 januari 2010 @ 18:48:
Ik heb zelf een i7 920 met 2 triple sets van 3x2gb DDR3-1066 erin (sneller dan 1066 kan met mobo niet aan en meer dan 12gb ook niet). Dit draait als een trein, waarom zou dat niet lekker werken? Gaat lekker soepel met videobewerken (AVCHD en MPEG, Premiere Pro CS4) en wat gePhotoshop enzo. 12gb is echt veel hoor, dat heb je niet eens nodig - hij draait niet merkbaar sneller met 6gb als met de huidige 12gb ram erin. Maar het staat wel stoer O-) :*)
Sneller kan mobo niet aan? Dat gaat in tegen wat ik hier van dion b lees: "je geheugen gaat dan trager draaien dan door Intel bedoeld en dat is sowieso belemmerend voor performance".
edit:
mogelijk gevalletje voortschrijdend inzicht in bovenstaande tekst van dion b:
Misschien had hij het wel over de i7 (860) voor het 1156s-platform en dan zit ik uit mijn nek te bazelen.
Blijf het wel vreemd vinden dat 1366 geen 1333 geheugen of sneller aan kan.

En meer dan 12GB? 1366s-borden kunnen 24GB aan. Ik bestrijd niet dat 12GB niet veel is, maar Adobe geeft zelf hier aan dat 12GB voor CS5 het minimum is, en 16GB handiger.

[Voor 10% gewijzigd door druipgrot op 25-01-2010 03:46. Reden: mogelijk gevalletje voortschrijdend inzicht in tekst dion b]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

druipgrot schreef op zondag 24 januari 2010 @ 22:40:
Wat tijd betreft, voor mij is januari tot de 27e een slappe tijd en ik had besloten om dat dit jaar met computertroubles te vullen, de rest van het jaar heb ik het gewoon druk. Verder begrijp ik dus goed dat er onder de moderatoren geen eensgezindheid is over het belang van de QVL's. Dat is niet echt handig he.
Nou, je bent nu al vanaf 9 december aan het nadenken over het geheugen. In die tijd had je makkelijk 20 setjes kunnen testen, dus in dit geval was het een stuk vlotter geweest om gewoon iets te kopen en te testen.

En wat betreft de eensgezindheid over de QVL, die opmerking raakt natuurlijk kant noch wal. Ja, als je 100% zeker wil zijn van compatibiliteit is moet je de QVL aanhouden, maar het is niet zo dat spul dat niet op de QVL staat nooit zal werken (grote kans dat standaard geheugen gewoon werkt).
Gezien je de 4GB dimmen op de QVLs te duur vind is het kiezen of delen. Of je koopt gewoon duur geheugen, of je koopt geheugen waarbij er een kans bestaat dat het niet werkt waardoor je een setje een keer om moet ruilen voor iets anders, maar dat is gewoon de afweging die je voor jezelf moet maken.

• Ed_L

Ed_L

Crew Council
druipgrot schreef op zondag 24 januari 2010 @ 16:27:
[...]

[...]
Je brain fungeert dan als een soort niet-geautomatiseerde versie van wat bij dpreview 'Buying Guide: Digital Cameras Features Search' heet? Heeft tweakers.net nooit overwogen om een dergelijke tool aan te bieden? Mag ik dan eenmaal van dit aanbod gebruik maken?
Ja, als BBG'er geef ik nog wel eens systeemadvies ;)

En dat systeem van dpreview hebben wij ook: de Pricewatch. Helaas werkt dat niet als je naar platforms zoekt, omdat het over meerdere artikelen gaat.

Ik zal vanmiddag eens wat voor je neerzetten.

• druipgrot
  • Niet online
TERW_DAN schreef op maandag 25 januari 2010 @ 07:56:
[...]Nou, je bent nu al vanaf 9 december aan het nadenken over het geheugen.
Ik hoop toch niet dat ik jullie irriteer he. Ik weet dat ik een langzame beslisser ben, maar ik heb me bij wijze van compensatie werkelijk uit de naad gewerkt om mijn kennis op te vijzelen en geen domme vragen te stellen die ik zelf had kunnen opzoeken. Misschien heb ik ook te hoge verwachtingen van dit forum.
In die tijd had je makkelijk 20 setjes kunnen testen, dus in dit geval was het een stuk vlotter geweest om gewoon iets te kopen en te testen.
Voor iemand die tot nu toe alleen kant en klaar tweedehands computers heeft binnengekregen en als toppunt van computerarbeid ooit één kaart in een slot en een geheugenreepje heeft geplaatst ligt de optie van testen erg ver weg. Ik hoop op enig begrip voor mijn keuze om gewoon in één keer goed geheugen te hebben.
En wat betreft de eensgezindheid over de QVL, die opmerking raakt natuurlijk kant noch wal.
die tegenstrijdige opmerkingen zijn natuurlijk gewoon met linken aan te tonen, maar dat gaat me te ver, ik hoef geen gelijk alleen maar goed advies..
Ja, als je 100% zeker wil zijn van compatibiliteit is moet je de QVL aanhouden, maar het is niet zo dat spul dat niet op de QVL staat nooit zal werken (grote kans dat standaard geheugen gewoon werkt).
hoeveel procent kans geef je me dan dat ik respectievelijk op de Asrock P55 Pro en de GigaByte P55M UD2 twee 4GB-reepjes van Kingston ValuwRAM (KVR1333D3N9/4G) kan prikken. Het staat niet in de QVL, maar de 1- en 2GB versies staan er wel in.
Gezien je de 4GB dimmen op de QVLs te duur vind is het kiezen of delen. Of je koopt gewoon duur geheugen, of je koopt geheugen waarbij er een kans bestaat dat het niet werkt waardoor je een setje een keer om moet ruilen voor iets anders, maar dat is gewoon de afweging die je voor jezelf moet maken.
Alleen het QVL-geliste 4GB 1333-reepje bij de MSI P55 GD65 vind ik niet te duur. Maar als ik in het genoemde voorbeeld van de GigaByte P55M UD2 bot vang, dan kan ik wel eens moeten uitwijken naar het wel QVL-geliste $395,- dure 1066 4GB geheugen. Dan zou ik liever gokken op de Asrock waar de QVL half zo duur geheugen met die lage snelheid geeft. Ik heb toch goed begrepen dat het geheugen dat op het 1156socket opitimaal samenwerkt met zowel een aanvankelijke i5-750 als een later op te prikken i7-8xx de snelheid van 1333 heeft? Dat begreep ik van dion b, of is 1066 echt net zo goed?

[Voor 7% gewijzigd door druipgrot op 25-01-2010 09:00]

• druipgrot
  • Niet online
Ed_L schreef op maandag 25 januari 2010 @ 08:55:
[...]

Ja, als BBG'er geef ik nog wel eens systeemadvies ;)

En dat systeem van dpreview hebben wij ook: de Pricewatch. Helaas werkt dat niet als je naar platforms zoekt, omdat het over meerdere artikelen gaat.

Ik zal vanmiddag eens wat voor je neerzetten.
Wauw! Leuk.

• druipgrot
  • Niet online
TERW_DAN schreef op maandag 25 januari 2010 @ 07:56:
[...]Nou, je bent nu al vanaf 9 december aan het nadenken over het geheugen. In die tijd had je makkelijk 20 setjes kunnen testen, dus in dit geval was het een stuk vlotter geweest om gewoon iets te kopen en te testen.[...]
reactie 2

En een bedrijf gaat niet mekkeren als je 20 keer geheugen terugstuurt? Zijn daar eigenlijk gegevens over, van hoe vaak je dingen kunt retourneren?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

druipgrot schreef op maandag 25 januari 2010 @ 09:10:
[...]
reactie 2

En een bedrijf gaat niet mekkeren als je 20 keer geheugen terugstuurt? Zijn daar eigenlijk gegevens over, van hoe vaak je dingen kunt retourneren?
Jij mag gewoon binnen 8 dagen terugsturen als je het online gekocht hebt. Dat is wettelijk geregeld in de wet koop op afstand.

Het makkelijkste is gewoon even te informeren bij de shop, je zult niet de eerste zijn die mogelijk incompatible geheugen heeft, en een goede winkel doet daar dan echt niet moeilijk over.
druipgrot schreef op maandag 25 januari 2010 @ 08:57:
[...]
Ik hoop toch niet dat ik jullie irriteer he. Ik weet dat ik een langzame beslisser ben, maar ik heb me bij wijze van compensatie werkelijk uit de naad gewerkt om mijn kennis op te vijzelen en geen domme vragen te stellen die ik zelf had kunnen opzoeken. Misschien heb ik ook te hoge verwachtingen van dit forum.
Irriteren niet hoor, sterker nog, ik ben blij dat er eens iemand veel moeite steekt in een topic en zelf dingen uitzoekt ipv alles lukraak te vragen.
Alleen vind ik het frappant dat je wel heel lang doet over beslissen, terwijl je in die tijd makkelijk meer spul had kunnen testen, zodat je zelf sneller een resultaat had gehad, iets dat zeker mijn keuze zou zijn.
hoeveel procent kans geef je me dan dat ik respectievelijk op de Asrock P55 Pro en de GigaByte P55M UD2 twee 4GB-reepjes van Kingston ValuwRAM (KVR1333D3N9/4G) kan prikken. Het staat niet in de QVL, maar de 1- en 2GB versies staan er wel in.
Asrock ken ik niet zo goed wat betreft geheugen compatibiliteit, Gigabytes werken meestal prima met standaard geheugen, en valueram draait meestal gewoon op standaard voltages wat al een boel gezeur scheelt. Die kans lijkt me dus vrij groot (sterker nog, waarschijnlijk koop ik het spul voor mijn eigen P55M-UD4)

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:21

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Mensen die zo veel moeite voor hun computer willen doen als jij zijn een verademing :)
Meestal zijn dat alleen de meest extreme nerds, en die kunnen hun vragen hier ook niet kwijt ;)

Ik wil zelf ook een nieuw systeem kopen en zit met precies dezelfde afwegingen als jij.
Laat me je op twee punten uit de brand helpen.

MSI-GD65: lijkt me een prima bord, overweeg ik zelf ook te kopen. Het wordt enorm veel gebruikt, en dus zijn er ook veel mensen met problemen, maar ik geloof niet dat dit nu een probleembordje is.

Geheugen: dood aan die QVL's, die zijn totaal nutteloos voor ons consumenten. Het is gewoon een truuk van de fabrikanten om onder hun verantwoordelijkheid uit te komen. Het betekent niet dat het zeker wel werkt met geheugen op de lijst, of dat je je geld terug krijgt als het toch niet werkt, alleen dat ze een klein beetje minder zeuren.
De werking van RAM balkjes is exact vast gelegd, daar zit niet veel vrijheid in. Ieder A-merk kan goed RAM leveren.

Als jij beter slaapt met goedgekeurd ram dan moet je het vooral doen, maar als je een miskoop wilt vermijden kun je beter voor gewoon Kingston Value ram gaan. Voor hetzelfde geld kun je dan twee keer proberen :)

PS. Bedrijven, die veel geld mislopen als een computer stuk gaat en dus alle risico's willen verzekeren, hebben wel wat aan die hardware compatibility lijsten. Daarmee kunnen ze de verantwoording afschuiven op de fabrikant. Als consument heb je daar niks aan.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• druipgrot
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 25 januari 2010 @ 18:43:
Mensen die zo veel moeite voor hun computer willen doen als jij zijn een verademing :)
Ik vind het zonde om techniek waar zoveel ontwikkeling in zit achteloos te kopen. Ik zou ook het liefst een raam in het zijpaneel inbouwen, maar de strakke antec 300 kast heeft die niet, dat wordt zelf bouwen, misschien wel een echt kozijn 8) met een bovenlicht en zonnescherm (ik lig nu dubbel) 's nachts mogen de kaboutertjes door het kabouterluikje naar binnen om de harde waren te stoffen en te schrobben.

Anderzijds moet ik er ook niet in verzuipen. Pagina's als deze klik ik echter niet meteen weg. Die laat alle i7's met een dwarslaesie in de berm achter. En dan lees ik dat iemand een i5-670 heeft overgeklokt tot 7MHz. En dan moet je jezelf even vermanen, 'we gaan niet oc-en', maar je weet bijna zeker als je het spul hebt en even een vrije regenachtige zaterdag, dat je dan toch eens gaat kijken.
Meestal zijn dat alleen de meest extreme nerds, en die kunnen hun vragen hier ook niet kwijt ;)

Ik wil zelf ook een nieuw systeem kopen en zit met precies dezelfde afwegingen als jij.
Laat me je op twee punten uit de brand helpen.

MSI-GD65: lijkt me een prima bord, overweeg ik zelf ook te kopen. Het wordt enorm veel gebruikt, en dus zijn er ook veel mensen met problemen, maar ik geloof niet dat dit nu een probleembordje is.
Als je dat hebt overwogen he, heb je je dan ook iets afgevraagd als of het x4 slot dat hier op zit geschikt is voor de ASUS U3S6 en wat dat impliceert voor het aantal beschikbare werkende lanes voor de grafische kaart(en)? Voor zulke vragen moet je eigenlijk de werking doorhebben en daar gaat best veel tijd in zitten.

Dat zou me namelijk behoorlijk over de brug helpen. Het is ook nog eens het enige P55-bord waarvan de QVL betaalbaar 1333 geheugen noemt. Toch heb ik mede door de presentaties online het idee dat Asrocks P55 Pro en GigaBytes GA-P55M-UD2 meer bieden. Maar in die intuïtie word ik niet gehinderd door ook maar enige ervaringskennis.
Geheugen: dood aan die QVL's, die zijn totaal nutteloos voor ons consumenten. Het is gewoon een truuk van de fabrikanten om onder hun verantwoordelijkheid uit te komen. Het betekent niet dat het zeker wel werkt met geheugen op de lijst, of dat je je geld terug krijgt als het toch niet werkt, alleen dat ze een klein beetje minder zeuren.
De werking van RAM balkjes is exact vast gelegd, daar zit niet veel vrijheid in. Ieder A-merk kan goed RAM leveren.

Als jij beter slaapt met goedgekeurd ram dan moet je het vooral doen, maar als je een miskoop wilt vermijden kun je beter voor gewoon Kingston Value ram gaan. Voor hetzelfde geld kun je dan twee keer proberen :)

PS. Bedrijven, die veel geld mislopen als een computer stuk gaat en dus alle risico's willen verzekeren, hebben wel wat aan die hardware compatibility lijsten. Daarmee kunnen ze de verantwoording afschuiven op de fabrikant. Als consument heb je daar niks aan.
Kijk aan zo'n uitleg heb ik wat. Jaja. jajaja ja

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 25 januari 2010 @ 18:43:
Oh? Hoezo? Extreme nerds zijn grappig (eh, tenzij ze zonodig alsnog uitgebreid kennis nemen van een vrouwelijke medemens in mijn trapgat, maar dat is een andere trauma...) :+
Waar haal je deze wijsheid vandaan?

Paar punten:
1) was het maar zo dat alle DIMMs "exact vast gelegd" zouden zijn. Er zit verschil tussen, het verschil tussen stabiel werken, instabiel werken en niet werken met een bepaald bord.
2) het verschilt enorm van bord tot bord hoe kieskeurig het is. Dat weet je alleen doorgaans niet van tevoren. Er valt wel degelijk wat te zeggen voor een veilige keuze. Dat mensen af en toe geluk hebben met non-QVL zegt even weinig als dat mensen af en toe pech hebben ermee. Het is niet gedoemd tot mislukken, maar als je pech hebt, gaat het mis.
3) de paar keer dat een DIMM uit de QVL wel problemen geeft is simpel te verklaren. Sommige DIMMbakkers (vooral de resellers als Corsair en consorten) wisselen nogal eens van gebruikte chips zonder een andere typenummer voor de DIMM te nemen. Gevolg is dat je eigenlijk een totaal andere reep hebt. Daarom altijd de chips checken en niet zozeer de DIMM. Een DIMM die niet op QVL staat maar wel chips op QVL heeft gaat hoogstwaarschijnlijk werken, een DIMM die wel op QVL staat maar andere chips heeft is net zo'n gok als eentje die er totaal niet opstaat.
4) merk maakt geen zak uit. En dat hoef je niet van mij aan te nemen, Google heeft het laten uitzoeken door een promovenda in verreweg de grootste wetenschappelijke studie van geheugen en errors tot nu toe:
No significant differences between vendors or DIMM types (DDR1, DDR2 or FB-DIMM). You can buy on price
Sterker nog, in NL zijn tegenwoordig nauwelijks echte A-merken (van de chipbakkers zelf ipv 3rd party resellers) te koop, dan heb je het over Elpida, Hynix, Infineon, Nanya, Samsung etc.
Sterker nog, dat is een van de problemen met toepasbaarheid van de QVL hier - de QVLs zijn gebaseerd op juist die merken, terwijl men hier overwegend in retail Geil-OC-Hyper-Turbo-blaatgeheugen koopt waar je geen benul hebt van de gebruikte chips. Als Infineon de Mercedes is van DIMM-wereld zijn dit soort merken de Sjonnies in verlaagde Golfs :X
Kingston levert doorgaans goed product, maar ook daar is het maar de vraag welke chips je krijgt, en het zijn juist de chips die compatibiliteit bepalen :o
Onzin. Allereerst kun je zelf net zo goed je leverancier aansprakelijk stellen, maar nog los daarvan, als je echt de moeite doet die dingen te begrijpen en meer naar chips kijkt dan naar etiketjes op geheugenrepen, dan kloppen ze wel degelijk.

Soittakaa Paranoid!

• Ed_L

Ed_L

Crew Council
druipgrot schreef op maandag 25 januari 2010 @ 20:17:
[...]

Anderzijds moet ik er ook niet in verzuipen. Pagina's als deze klik ik echter niet meteen weg. Die laat alle i7's met een dwarslaesie in de berm achter. En dan lees ik dat iemand een i5-670 heeft overgeklokt tot 7MHz. En dan moet je jezelf even vermanen, 'we gaan niet oc-en', maar je weet bijna zeker als je het spul hebt en even een vrije regenachtige zaterdag, dat je dan toch eens gaat kijken.
De i5 661?
Overpriced en underpowered. Hij verliest het in al die grafiekjes van de i7's, dus waar je comment op slaat... ik weet het niet.
En 7GHz ga jij niet redden zonder LN2. Phenoms en i7's doen ook zulke clocks met extreme koeling.

Ik had je wat systemen beloofd, daar zal ik eens aan beginnen.

• Ed_L

Ed_L

Crew Council
Eisen: 1) processor die op beeld- en videobewerking minimaal als de i5 750 scoort;
Dat laat alleen de P55 en X58 chipsets over.
2) geheugen minimaal 6GB;
De makkelijkste keuze is dan een X58
3) Een compatibele combinatie, d.w.z. dat ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen component -zoals het geheugen- hoef te retourneren;
Moet te doen zijn.
4) Bord-eisen:
a) geheugen goed aan te vullen tot minimaal 16GB;
b) een overzichtelijk, niet te krap bord waar (al dan niet met bios-update) nog nieuwe processoren voor uit zullen komen;
c) moet niet 'voelen' als een volgepakte Fiat Panda op de linkerrijbaan, maar robuust als bijv. een opel die op zijn taak is berekend, BMW is niet nodig maar zou mooi zijn;
d) esata;
e) 2 pci sloten;
f) nVidia SLI en ATI Crossfire compatible.
a) Dat wordt lastig. Niet zozeer vanwege het bord, maar omdat ik niet verwacht dat 4GB DDR3 DIMMs ooit echt door zullen breken. Pas in de opvolger zullen dergelijke groottes pas echt normaal worden.
b) Overzichtelijk en niet te krap is eenvoudig, maar dat tweede is geen bord-eis; het valt onder de eisen van de chipset. De enige chipset waar we nu zeker van zijn dat er nog een refresh uitkomt is de X58.
c) Luchtfietserij. Een mobo werkt of niet. Het heeft de opties die je wil of niet.
d) simpel
e) ook
f) OK
- - - Eisen van het tweede garnituur (zou mooi zijn):
klaar voor SATA3/USB3 (door bijvoorbeeld een x4 slot zoals bij de msi p55 gd65?),
Als een X4 PCI-e slot al betekent dat het in jouw ogen USB3/SATA3 voorbereid is vanwege een insteekkaart, is het erg eenvoudig.
een PATA-aansluiting en een niet exorbitant energieverbruik. - - -
X58 is niet echt zuinig, maar je kunt niet alles hebben.
Zwakke wensjes: floppy-aansluiting en overklokmogelijkheid voor luiaards zoals de quickboost optie van gigabyte.
OK
Onbelangrijk is LAN, en audio omdat ik daar een kaart voor ga nemen.

• dragon2
  • Niet online
druipgrot schreef op maandag 25 januari 2010 @ 02:19:
[...]
Sneller kan mobo niet aan? Dat gaat in tegen wat ik hier van dion b lees: "je geheugen gaat dan trager draaien dan door Intel bedoeld en dat is sowieso belemmerend voor performance".
edit:
mogelijk gevalletje voortschrijdend inzicht in bovenstaande tekst van dion b:
Misschien had hij het wel over de i7 (860) voor het 1156s-platform en dan zit ik uit mijn nek te bazelen.
Blijf het wel vreemd vinden dat 1366 geen 1333 geheugen of sneller aan kan.

En meer dan 12GB? 1366s-borden kunnen 24GB aan. Ik bestrijd niet dat 12GB niet veel is, maar Adobe geeft zelf hier aan dat 12GB voor CS5 het minimum is, en 16GB handiger.
Hmm ik dacht beide zeker te weten maar ik kan het nu niet nakijken, van 't weekend misschien. Het is in ieder geval een alweer wat ouder i7 moederbord, uit een ixtreme nogwat (Packerd Hell ja).

Zou op zich wel tof zijn als er 6x4gb rams in kunnen, en graag wat sneller geheugen ook: voor mij is snelheid erg van belang, iedere minuut telt bij het renderen. Maar nu met cs4 maakt 6 of 12gb volgens mij niks uit. Op naar cs5 ;)

• Ed_L

Ed_L

Crew Council
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-X58A-UD7€ 263,95€ 263,95
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K3/6G€ 133,08€ 133,08
ImporterenTotaal€ 621,58

Dit systeem voldoet aan veel van je eisen. Het moederbord heeft al SATA3/USB3, dus later uitbreiden met een insteekkaart van $60 is niet nodig en dat maakt de prijs ook weer een beetje goed. Helaas geen PATA en FDD.
Het geheugen staat in de QVL en biedt je ruimte om te upgraden. De enige 12GB kit van 3 DIMMs die op de QVL staat en in NLD te koop is, is echter erg duur:
pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3K3/12GX

edit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P7P55D-E Pro€ 160,23€ 160,23
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/8G€ 251,04€ 251,04
ImporterenTotaal€ 639,77

CPU is net zo snel als de 720. Geheugen staat op de QVL en is 8GB! Wel 1066 Cas7, maar als het nodig is zal je dit waarschijnlijk wel op 1333 Cas9 kunnen zetten.
Het mobo heeft geen PATA.

[Voor 29% gewijzigd door Ed_L op 25-01-2010 21:16. Reden: PATA/FDD foutje]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ed, hoe kom je erbij dat de UD7 geen P-ATA en FDD heeft? Dat zit er namelijk gewoon op (Gigabyte blijft voorlopig zowel op de low-end, mainstream als highend bordjes deze connectoren plaatsen.

• Ed_L

Ed_L

Crew Council
Holy crepe, je hebt gelijk.

Zit wel op een aparte plaats op de plank! :o

• druipgrot
  • Niet online
Ed_L schreef op maandag 25 januari 2010 @ 20:22:
[...]

De i5 661?
Overpriced en underpowered. Hij verliest het in al die grafiekjes van de i7's, dus waar je comment op slaat... ik weet het niet.
En 7GHz ga jij niet redden zonder LN2. Phenoms en i7's doen ook zulke clocks met extreme koeling.

Ik had je wat systemen beloofd, daar zal ik eens aan beginnen.
die dwarslaesie gold alleen single threaded applicaties/processen, niet de multi threaded processen, zag ik achteraf, maar ik wilde ook eens geen 'edit' onder mijn berichtje... Die 7GHz was inderdaad met LN2. Ik kijk zo naar je systemen. Alvast dank, ik denk wel eens waar doen ze het voor/van.

• druipgrot
  • Niet online
Mijn dank is groot. Je hebt mijn blik verruimd. Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken maar ik speel wel even tandarts. Schrik niet
Ed_L schreef op maandag 25 januari 2010 @ 20:35:[...]
a) Dat wordt lastig. Niet zozeer vanwege het bord, maar omdat ik niet verwacht dat 4GB DDR3 DIMMs ooit echt door zullen breken. Pas in de opvolger zullen dergelijke groottes pas echt normaal worden.
Als ze in de opvolger normaal worden zullen ze toch wel ooit doorbreken? Ik kan ze in ieder geval meenemen naar de opvolger, geheugen-op-de-groei, da's niet niks.
b) Overzichtelijk en niet te krap is eenvoudig, maar dat tweede is geen bord-eis; het valt onder de eisen van de chipset. De enige chipset waar we nu zeker van zijn dat er nog een refresh uitkomt is de X58.
c) Luchtfietserij. Een mobo werkt of niet. Het heeft de opties die je wil of niet.[...]
Chipset, goed dat je de puntjes even op de i zet. Ik dacht dat die Gulftowns met een bios update op de 1366 konden, maar het nieuws is dus eigenlijk dat het met een bios update met de X58 samen kan gaan? Ik vind het niet gek om te denken dat het voor de p55-chipset niet is afgelopen met de i7-860/870. Van dat luchtfietserij ben ik het niet mee eens, maar ik heb geen argumenten, nou ja iets met dikkere draden enzo en je komt met GigaByte en Asus ook niet met de meest gammele bakkies..
[...]Als een X4 PCI-e slot al betekent dat het in jouw ogen USB3/SATA3 voorbereid is vanwege een insteekkaart, is het erg eenvoudig.
Dat was mijn vraag. Bron1 Bron2. Maar ik begrijp inmiddels dat de 'true usb3/sata3' in het 1156-voorstel glansrijk wint, afgezien van het geheugen-issue.

-
nu het voorstel
-
Ed_L schreef op maandag 25 januari 2010 @ 20:47:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-X58A-UD7€ 263,95€ 263,95
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K3/6G€ 133,08€ 133,08
ImporterenTotaal€ 621,58

Dit systeem voldoet aan veel van je eisen. Het moederbord heeft al SATA3/USB3, dus later uitbreiden met een insteekkaart van $60 is niet nodig en dat maakt de prijs ook weer een beetje goed. Helaas geen PATA en FDD.
Het geheugen staat in de QVL en biedt je ruimte om te upgraden. De enige 12GB kit van 3 DIMMs die op de QVL staat en in NLD te koop is, is echter erg duur:
pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3K3/12GX
Dat uitbreidingsgeheugen gaat vast in prijs zakken tegen de tijd dat ik het nodig heb. Mooi mobo, lees net review vers van de pers. Dat vaste usb3/sata3 zal wel beter zijn dan de oplossing van de Asrock x58dl3 die met bijgeleverde losse usb3/sata3 kaarten €60,- minder kost, concludeer ik hier uit. Tot welke mobo-voorstel zou je zijn gekomen als ik die minder zware eis 'van het tweede garnituur (zou mooi zijn)' van usb3/sata3 niet had gesteld?
edit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P7P55D-E Pro€ 160,23€ 160,23
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/8G€ 251,04€ 251,04
ImporterenTotaal€ 639,77

CPU is net zo snel als de 720. Geheugen staat op de QVL en is 8GB! Wel 1066 Cas7, maar als het nodig is zal je dit waarschijnlijk wel op 1333 Cas9 kunnen zetten.
Het mobo heeft geen PATA.
Hier zit de angel bij het geheugen. 1333 óf 1066 is al moeilijk genoeg, maar als 1066 ook nog eens 1333 kan worden... Je zet liever 1066 geheugen op 1333 dan dat je 1333 (4gb)geheugen van hetzelfde type kiest dat niet in de QVL staat, maar waarvan wel de 1- en 2GB versie worden vermeld? Je ziet daar meer heil in? Hoe belangrijk vind je eigenlijk 1333? Maf dat het enige betaalbare ($178) 1333-4GB reepje uit de QVL (M378B5273BH1-CH9) niet in Europa wordt verkocht terwijl het door een echte Duitse bakker (Samsung, ok in Azië) wordt gemaakt.

De bordkeuze was nooit in mijn bolletje opgekomen omdat het niet in die 26 hardware.info test voorkwam, wat eigenlijk natuurlijk heel kortzichtig is van mij. Asus lijkt het bord ook te verstoppen op zijn website. Ga ik toch nog eens op googelen. Een vast 'true' usb3/sata3 bord (zonder insteekkaarten). Je hebt niet gekeken naar een bord met een x4-slot dat mogelijk (weet ik dus niet zeker) usb3/sata3-ready is zoals die MSI P55 GD65? Ik noem dat omdat het in de QVL ook nog eens goedkoop 4GB-1333 geheugen autoriseert. Je zult er toch een reden voor hebben om dit bord niet te noemen? Ik kan me niet voorstellen dat je er niet over heb nagedacht namelijk.

-

edit
edit, terwijl ik vannacht genoot van deze spannende review van P7P55D E PRO kwam ik op twee punten.
1) Ik lees over IDE controller en cable, dan heeft ie toch wel PATA?
2). De tweede PCI is niet zeker bij een dubbele GPU. De reviewer: "the board features two PCI-E 16x slots (will degrade to 8x for dual-GPU), three PCI-E 1x and also two legacy PCI slots, one of which will likely be wiped out if a second GPU is installed." Terug naar de reden waarom ik twee 2xPCI nodig dacht te hebben. Ik dacht aan deze geluidskaart(en), maar nu lees ik dat de PCI Card een PCI2.1 compliant slot vereist en de I/O Daughter Card is me onduidelijk. Ik zie nergens in hoeveel sloten ze tegelijk moet lopen. Kan dit HIER dus in, ook tegelijk met twee GPU's?

[Voor 13% gewijzigd door druipgrot op 26-01-2010 15:03. Reden: na lezen reviews]

• Ed_L

Ed_L

Crew Council
druipgrot schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 00:59:
Mijn dank is groot. Je hebt mijn blik verruimd. Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken maar ik speel wel even tandarts. Schrik niet
een sot soude meer vraghen

Dan XII vroede berechten souden.

O-)
Als ze in de opvolger normaal worden zullen ze toch wel ooit doorbreken? Ik kan ze in ieder geval meenemen naar de opvolger, geheugen-op-de-groei, da's niet niks.
Ik doelde op DDR4, waar je DDR3 DIMMs niet op gaan passen.
Chipset, goed dat je de puntjes even op de i zet. Ik dacht dat die Gulftowns met een bios update op de 1366 konden, maar het nieuws is dus eigenlijk dat het met een bios update met de X58 samen kan gaan?
Stop. X58 is de enige chipset voor socket 1366. Gulftowns zullen ook voor dit socket worden gemaakt, zoals dat nu voor de Bloomfields geldt. Waarschijnlijk zal de X58 chipset met een recente BIOS deze CPU ondersteunen.
Ik vind het niet gek om te denken dat het voor de p55-chipset niet is afgelopen met de i7-860/870.
Ik heb anders nog nergens gezien wat de opvolgers van de Lynnfields moeten worden. Jij?
Van dat luchtfietserij ben ik het niet mee eens, maar ik heb geen argumenten, nou ja iets met dikkere draden enzo en je komt met GigaByte en Asus ook niet met de meest gammele bakkies..
Goed, ik zal hem even voor je toelichten: Natuurlijk is er sprake van kwaliteitsverschil, maar dat is tegenwoordig lang niet zo groot meer als een paar jaar geleden. Solid capacitators, meer fasen voeding, dikker pcb zouden bijvoorbeeld argumenten kunnen zijn. Echter in de X58 moederborden zie ik geen echte mindere borden en in de midrange P55 borden ook niet. Wel zou ik persoonlijk minder snel voor Asrock of Foxcon kiezen, maar ik weet zelf niet eens zeker of dat anno 2010 nog wel valide is. Vroeger waren ze iig altijd iets minder en was de support niet naar behoren.
Dat was mijn vraag. Bron1 Bron2. Maar ik begrijp inmiddels dat de 'true usb3/sata3' in het 1156-voorstel glansrijk wint, afgezien van het geheugen-issue.
Die add-on kaart werkt prima, hoor. Het is best een optie.
-
nu het voorstel
-

[...]
Dat uitbreidingsgeheugen gaat vast in prijs zakken tegen de tijd dat ik het nodig heb.
Dat geloof ik eigenlijk niet. Heb je naar de prijen van DDR2 gekeken? Dat is bijna net zo duur als DDR3!
Mooi mobo, lees net review vers van de pers. Dat vaste usb3/sata3, kost me heel wat (€60,-). Want Asrock x58dl3 kost met bijgeleverde losse usb3/sata3 kaarten €60,- minder. Maar die usb3/sata3 van dat UD7 bord zal wel beter zijn en vergelijkbaar aan de ASUS variant hieronder. M.a.w. waarom zou jij dat Asrock bord niet adviseren?
Zie hierboven
Tot welke mobo-voorstel zou je zijn gekomen als ik die minder zware eis 'van het tweede garnituur (zou mooi zijn)' van usb3/sata3 niet had gesteld?
pricewatch: Gigabyte GA-EX58-UD3R
Hier zit de angel bij het geheugen. 1333 óf 1066 is al moeilijk genoeg, maar als 1066 ook nog eens 1333 kan worden... Je zet liever 1066 geheugen op 1333 dan dat je 1333 (4gb)geheugen van hetzelfde type kiest dat niet in de QVL staat, maar waarvan wel de 1- en 2GB verise worden vermeld? Je ziet daar meer heil in?
Nee, _jij_ vind die QVL belangrijker! Dat geef je toch al een aantal keer aan?
Ik koop regelmatig geheugen dat niet op de QVL van een mobo staat (eergisteren nog). Als het dan niet werkt, ruil ik het gewoon om. Jij geeft aan daar geen trek in te hebben.
De klok van het geheugen hangt samen met je CPU. De kloksnelheid van een CPU wordt bepaald door de BaseClock * multiplier. De maximale BClok is afhankelijk van de klok van je geheugen. Lees de overclocktopics voor meer informatie.
Geheugen is echter ook niet vastgelijmd op de specs waar het mee verkocht wordt. Je kunt het handmatig in je BIOS instellen. Nou wil lager geklokt geheugen natuurlijk niet zomaar op een snellere spec lopen, maar als je de timings wat hoger zet, kan dat vaak wel. Zo kan 1066MHz Cl7 mogelijk best naar 1333MHz Cl9 gezet worden. Lees ook daarvoor de RAM FAQ en de OC topics.
Hoe belangrijk vind je eigenlijk 1333? Gek he dat dat het enige betaalbare ($178) 1333-4GB reepje uit de QVL (M378B5273BH1-CH9) niet in Europa wordt verkocht terwijl het door een echte Duitse bakker (Samsung, ok in Azië) wordt gemaakt.
We zullen het er helaas mee moeten doen.
De bordkeuze was nooit in mijn bolletje opgekomen omdat het niet in die 26 hardware.info test voorkwam, wat eigenlijk natuurlijk heel kortzichtig is van mij. Asus lijkt het bord ook te verstoppen op zijn website. Ga ik toch nog eens op googelen. Een vast 'true' usb3/sata3 bord (zonder insteekkaarten). Mooi dat het hier niet zoveel duurder is als bij je 1366s voorstel, terwijl de gekozen oplossing eerder beter is dan minder als ik het goed heb.
HWI? NVM
Gebruik gewoon onze PriceWatch als je op zoek bent naar een prduct en ga daarna pas op zoek naar reviews.
Je hebt niet gekeken naar een bord met een x4-slot dat mogelijk (weet ik dus niet zeker) usb3/sata3-ready is zoals die MSI P55 GD65? Ik noem dat omdat het in de QVL ook nog eens goedkoop 4GB-1333 geheugen autoriseert en PATA heeft... Je zult er toch een reden voor hebben om dit bord niet te noemen? Ik kan me niet voorstellen dat je er niet over heb nagedacht namelijk.
Ik heb specifiek gezocht naar borden met SATA3/USB3 onboard. _Alle_ moederborden met PCIe x4 kunnen die insteekkaart dragen. Die kaart past overigens ook in een PCIe x16 slot. Noem zo'n bord nou niet USB3/SATA3-ready, want dat is misleidend.
Als je een MSI plank met onboard SATA3/USB3 zoekt met de specs van de GD65, kijk dan eens naar de GD85, al vind ik hem erg duur:
pricewatch: MSI P55-GD85
-

edit
edit, terwijl ik vannacht genoot van deze spannende review van P7P55D E PRO kwam ik op twee punten. 1) Ik lees over IDE controller en cable, dan heeft ie toch wel PATA?
Ja
2). De tweede PCI is niet zeker bij een dubbele GPU. De reviewer: "the board features two PCI-E 16x slots (will degrade to 8x for dual-GPU), three PCI-E 1x and also two legacy PCI slots, one of which will likely be wiped out if a second GPU is installed." Terug naar de reden waarom ik twee 2xPCI nodig dacht te hebben. Ik dacht aan deze geluidskaart(en), maar nu lees ik dat de PCI Card een PCI2.1 compliant slot vereist en de I/O Daughter Card is me onduidelijk. Ik zie nergens in hoeveel sloten ze tegelijk moet lopen. Kan dit HIER dus in, ook tegelijk met twee GPU's?
Die 'daughter card' wordt zo te zien intern gekoppeld aan de hoofdkaart met een kabel. Kijk naar het plaatje: hij heeft geen PCI connector! Hij neemt dus ook geen slot op je moederbord in beslag, maar wel een expansion bracket achterop je case.

En dan nu de hamvraag:
Heb je de selectie al wat kunnen beperken in je hoofd en waar neig je op dit moment naartoe en waarom?

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:19
Druipgrot> volgens mij moet je nog eens goed bedenken wat je precies nodig hebt, op de eerste pagina zeg je "Dus is de vergelijking s775-AM3 niet gek. mmmm, een snelheidsmonster hoef ik sowieso niet."

Daarnaast snap ik niet waarom je (althans zo lijkt het) categorisch weigert om geheugen weg te doen bij een upgrade terwijl je dat bij een processor upgrade helemaal niet erg vindt. Besef je je wel dat die 'besparing' in de toekomst voor hoge kosten in het heden zorgt en daardoor uiteindelijk misschien wel duurder is dan je er gewoon bij neer te leggen dat je bij een geheugenupgrade misschien wat oud geheugen overhoud?
Op dit moment is 4G geheugen simpelweg duur en traag dus geen slimme keuze.

De grote vraag is echter, hoeveel geheugen heb je NU nodig? Wil je direct CS4 draaien icm een 5DmarkII, dan heb je waarschijnlijk 12G nodig, X58 + 6*2G ligt dan voor de hand, of een P55+6*2G. Upgraden betekend dan geheugen overhouden, maar omdat dat waarschijnlijk pas over meer dan 1,5 jaar is zal 4G geheugen een stuk goedkoper zijn dan nu en kost het per saldo niet veel meer dan NU 4G reepjes kopen.

Ga je eerst lichtere software draaien dan kan je prima beginnen met 3*2G of 4*2G en tegen de tijd dat je meer geheugen nodig hebt kijk je of 4G reepjes betaalbaar en snel genoeg zijn. Zo ja dan heb je mazzel en heb je goedkoop 16G of 18G, zo nee dan heb je goedkoop 12G en zal -nog verder in de toekomst- de volgende geheugenupgrade inhouden dat je geheugen overhoudt.

Verder denk ik dat je usb3 en sata3 helemaal niet nodig hebt de komende 3 jaar en voor een 2D machine zijn SLI en crossfire volgens mij ook helemaal niet nodig, om van pci-lanes nog maar te zwijgen.

-specs-

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ed_L schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 15:38:

HWI? NVM
Gebruik gewoon onze PriceWatch als je op zoek bent naar een prduct en ga daarna pas op zoek naar reviews.
Wat is er mis met HWI? Die roundup over die borden is meer dan prima, dus die zou ik gewoon gebruiken als je op zoek bent naar een leuk bordje.

• Ed_L

Ed_L

Crew Council
TERW_DAN schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 17:13:
[...]

Wat is er mis met HWI? Die roundup over die borden is meer dan prima, dus die zou ik gewoon gebruiken als je op zoek bent naar een leuk bordje.
Als reviewsite is het bij vlagen wel aardig, maar als bron van advies ronduit waardeloos. Overigens is de conclusie met bijbehorende Awards ook behoorlijk :')
Daarbij is het nog steeds de omgekeerde wereld. Je kiest je moederbord niet uit een roundup, maar uit de vlledige markt. Een roundup dient ter ondersteuning van je keuze.

[Voor 6% gewijzigd door Ed_L op 26-01-2010 17:30]

• druipgrot
  • Niet online
Ed_L schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 15:38:
En dan nu de hamvraag:
Heb je de selectie al wat kunnen beperken in je hoofd en waar neig je op dit moment naartoe en waarom?
Wat ik al zei he, je hebt mijn blik verruimd en daar ben ik alleen maar blij mee, maar dat betekent dus geen beperking. Je hebt ook goed begrepen wat ik bedoelde met een (mooi) overzichtelijk bord, ik heb enorm genoten van het lezen van de review en de beelden van dat Asus E Pro bord. Ik heb emotioneel meer het 1156 platform, alleen de beschikbaarheid 4GB, het hoger zetten van dat geheugen 'kan mogelijk best' voelt nu ook niet als de meest zekere strategie. De kosten van het 1366 bord vallen rauw op me dak, maar dat wordt weer vergoed door het geheugen. Ik moet het laten bezinken, even terzijde leggen, wat nachten over slapen, dromen wellicht. Krijg het de komende dagen druk. Je beantwoording liet helemaal niets te wensen over, dank. Ook dank ik Rrob voor zijn relativerende woorden.

• Rrob
Nu een poging om je keuze te beperken ;)

Je geeft aan dat je een beter gevoel hebt bij 1156, dan gáán we dáár dus voor, als kiezen lastig is, is kiezen op gekke argumenten niet fout maar juist een oplossing 8)
Ik heb zelf een 1366 systeem, gekocht voordat 1156 op de markt kwam, en ik denk dat ik op dit moment ook voor 1156 was gegaan.

Daarnaast wil je:
- esata (hierdoor vallen de meeste 1156 moederborden af)
- pata
- 2 pci-e 16 slots ivm SLI/CF
- 1 pci-e 4 (of groter) slot voor een extra uitbreidingskaart

Dan heb je de keuze uit 3 moederborden (ok, 4 maar 1 is ruim 300 euro en valt dus af), alle andere 1156mobo's met esata hebben maar 2 pci-e sloten van 4 of groter
pricewatch: Gigabyte GA-P55-UD5 (€150)
pricewatch: Gigabyte GA-P55A-UD5 (€175)
pricewatch: Gigabyte GA-P55A-UD6 (€210)

Van deze drie hebben er 2 ook sata3 en usb3, dus laten we de goedkoopste afvallen want die heeft dat niet.

Nu komen we op het geheugen, ik stel voor om met 8G te beginnen en de optie op 12G duidelijk open te houden. Zelf geef ik er niet om maar aangezien jij de voorkeur geeft aan geheugen op de QVL staat, valt het UD5 mobo af. Waarom: om op dat mobo 12G te bereiken heb je 4G latjes nodig en het enige 4G latje op de QVL is ERG duur.
Gefeliciteerd, je hebt gekozen voor een prachtig gigabyte P55A UD6 moederbord!
Nu gaan we je geheugen uitzoeken, we beperken de keuze tot 1333 en 1600 geheugen omdat dat het meest op de QVL staat en prijstechnisch het interessants is.

pricewatch: GeIL GV34GB1333C9DC (1333) staat op de lijst en kost maar €90 voor 2*2G
Toch liever 1600? pricewatch: OCZ Gold Low Voltage OCZ3G1600LV4GK staat niet op de QVL, maar de 6G (3*2G) kit wel, deze zijn identiek alleen zijn het er maar 2, dat wordt dus geen probleem. Voor een tientje extra kiezen we voor de 1600 variant.

Als laatste kiezen we een leuke processor, de i5 750 is snel en niet te duur, precies wat we zoeken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-P55A-UD6€ 210,90€ 210,90
1Intel Core i5 750€ 157,04€ 157,04
2OCZ Gold Low Voltage OCZ3G1600LV4GK€ 99,90€ 199,80
ImporterenTotaal€ 567,74

edit> hmm ik begin een beetje te twijfelen of de esata selectie in de pricewatch wel helemaal klopt, mijn eigen X58 UD5 (met meegeleverde esata bracket) verdwijnt als ik esata selecteer...

[Voor 3% gewijzigd door Rrob op 27-01-2010 15:01]

-specs-

• dragon2
  • Niet online
dragon2 schreef op maandag 25 januari 2010 @ 20:42:
[...]
Hmm ik dacht beide zeker te weten maar ik kan het nu niet nakijken, van 't weekend misschien. Het is in ieder geval een alweer wat ouder i7 moederbord, uit een ixtreme nogwat (Packerd Hell ja).

Zou op zich wel tof zijn als er 6x4gb rams in kunnen, en graag wat sneller geheugen ook: voor mij is snelheid erg van belang, iedere minuut telt bij het renderen. Maar nu met cs4 maakt 6 of 12gb volgens mij niks uit. Op naar cs5 ;)
http://support.packardbel..._bulldog&ppn=PT.U140X.005

CPU Support
* Intel Socket T LGA 1366-pin
* Intel Core i7 CPU
* Intel QuickPath Interconnect (QPI): 6.4 Gigatransfers per second (GT/s)
Chipset (NorthBridge)
* Intel X58
Chipset (SouthBridge)
* ICH10R
System Memory
* 6x 240-pin DDR3 1.5 V SDRAM slots
* DDR3 1066 MHz, triple channel
* Non-ECC RAM
* Support for up to 12 GB system memory
* Supports 1 GB and 2 GB modules per socket

Ofwel, jammer maar helaas? Max 12gb en max 1066mhz? ;(

• Ed_L

Ed_L

Crew Council
Rrob schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:41:
Dan heb je de keuze uit 3 moederborden (ok, 4 maar 1 is ruim 300 euro en valt dus af), alle andere 1156mobo's met esata hebben maar 2 pci-e sloten van 4 of groter

Van deze drie hebben er 2 ook sata3 en usb3, dus laten we de goedkoopste afvallen want die heeft dat niet.
Hate to burst your bubble, maar die eisen zijn niet te combineren. De Gigabyte planken kunnen niet tegelijk Crossfire/SLi en SATA3... nou ja, ze kunnen het wel, maar ze zijn dusdanig beperkt in bandrbreedte op de PCIe dat het een uiterst slechte keuze zou zijn.

pricewatch: MSI P55-GD85
pricewatch: Asus P7P55D-E Pro

[Voor 9% gewijzigd door Ed_L op 27-01-2010 15:16]

• druipgrot
  • Niet online
Rrob schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:41:
He hallo, heb het druk, lange dag (zie tijdstip) morgen vroeg op, geen tijd, of wil je me met een MKZ in het IPC helpen (Moederbord Keuze Zindroom en Intel Psychiatrisch Centrum)? Ik werd vanmorgen al wakker met een heel vreemde moederborddroom, het bord lag op een mooie 'fruitschaal' met een glasplaat erover midden op de tafel... Maar ik heb dus geen tijd, daarom even heel kort door de bocht.
Je geeft aan dat je een beter gevoel hebt bij 1156, dan gáán we dáár dus voor, als kiezen lastig is, is kiezen op gekke argumenten niet fout maar juist een oplossing 8)
Beetje ongerijmd niet? Er ontluikt wel een strategie, ben begonnen met een foto van de asus p7p55d e pro uit te printen en ik vermoed dat ik de keuze door esthetische factoren probeer te beperken. Liever dan door gekke argumenten. >:) zo vind ik een asus p5p55d e pro doorslaggevend mooier dan de even dure maar schreeuwerige gigabye ga-ex58-ud3r.
Ik heb zelf een 1366 systeem, gekocht voordat 1156 op de markt kwam, en ik denk dat ik op dit moment ook voor 1156 was gegaan.

Daarnaast wil je:
- esata (hierdoor vallen de meeste 1156 moederborden af)
maar er blijven er heel veel over hoor.
- pata
- 2 pci-e 16 slots ivm SLI/CF
- 1 pci-e 4 (of groter) slot voor een extra uitbreidingskaart

Nu komen we op het geheugen, ik stel voor om met 8G te beginnen en de optie op 12G duidelijk open te houden. Zelf geef ik er niet om maar aangezien jij de voorkeur geeft aan geheugen op de QVL staat, valt het UD5 mobo af. Waarom: om op dat mobo 12G te bereiken heb je 4G latjes nodig en het enige 4G latje op de QVL is ERG duur.
Gefeliciteerd, je hebt gekozen voor een prachtig gigabyte P55A UD6 moederbord!
Did cross my mind, precies om die reden (4x2GB), maar bij die prijs denk ik, waarom dan geen 1366 mobo. Omdat een van de redenen waarom mijn gevoel bij een 1156 bord ligt het prijspeil is. Ik wil voor een 1156 bord niet meer dan €160 uitgeven, dus die Asusp7p55d e pro of evt. de Msi p55 gd65.
Nu gaan we je geheugen uitzoeken, we beperken de keuze tot 1333 en 1600 geheugen omdat dat het meest op de QVL staat en prijstechnisch het interessants is.

pricewatch: GeIL GV34GB1333C9DC (1333) staat op de lijst en kost maar €90 voor 2*2G
Toch liever 1600? pricewatch: OCZ Gold Low Voltage OCZ3G1600LV4GK staat niet op de QVL, maar de 6G (3*2G) kit wel, deze zijn identiek alleen zijn het er maar 2, dat wordt dus geen probleem. Voor een tientje extra kiezen we voor de 1600 variant.

Als laatste kiezen we een leuke processor, de i5 750 is snel en niet te duur, precies wat we zoeken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-P55A-UD6€ 210,90€ 210,90
2OCZ Gold Low Voltage OCZ3G1600LV4GK€ 99,90€ 199,80
ImporterenTotaal€ 567,74

edit> hmm ik begin een beetje te twijfelen of de esata selectie in de pricewatch wel helemaal klopt, mijn eigen X58 UD5 (met meegeleverde esata bracket) verdwijnt als ik esata selecteer...
het meest sympathieke aan je voorstel vind ik die i5 750. En nu ga ik weer over moederborden dromen.

• Rrob
ik dacht dat ik kon helpen maar zie nu dat er in de pricewatch 2 esata keuzes zitten (waarom???), bij de ene krijg je 12 mobo's maar bij de andere 36 :(

-specs-

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Sowieso, als je eSATA wil hebben kun je prima gebruik maken van een losse dongle als er nog geen op je mobo zitten. Die dingen kosten serieus niet meer dan een paar euro als je ze via DX koopt.

• Rrob
wat is DX?

Druipgrot> je moet niet dromen over moederborden, je moet de QVL van dat mobo (http://www.asus.nl/product.aspx?P_ID=T2FxW2fXGZQgSn2V) vergelijken met het verkrijgbare werkgeheugen http://tweakers.net/pricewatch/cat/545/geheugen-intern.html ! Zijn er betaalbare 4G latjes, zo ja welke?

edit> De enige is (er staat nauwelijks 4G op die lijst):
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/4G en die is 1066

deze 1333 variant is niet getest, maar de 2G versie staat wel op de QVL pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G, lijkt mij ook een zeer veilige keuze

beide zijn voor ~€250 als dual channel kit te koop, koop eerst de snelle, test ze en als ze niet blijken te werken (die kans lijkt me <<5%) weet je zeker dat er ook een QVL setje op te koop is.

Je krijgt dan dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P7P55D-E Pro€ 161,90€ 161,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 251,04€ 251,04
ImporterenTotaal€ 569,98

Met 4*2G bespaar je €80 maar die verlies je weer als je upgrade naar 12G, dus dat lijkt me het wel waard.

de geodkoopste 1366 optie (met 3 grote pci-e slots ivm ontbreken usb3.0 en sata3) is:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 920€ 227,50€ 227,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K3/6G€ 127,27€ 127,27
1MSI X58 Pro-E€ 157,90€ 157,90
ImporterenTotaal€ 512,67

maar daar moet nog een usb3 sata3 kaart bij ban €60 en dan zijn ze even duur, alleen heb je nu minder geheugen.

[Voor 119% gewijzigd door Rrob op 29-01-2010 14:26]

-specs-

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

http://www.dealextreme.com/ - erg goedkope HK leverancier van (o.a.) electronicameuk. Vaak incl verzendkosten goedkoper dan ex verzendkosten in NL, zeker voor dit soort dingen.
[...]

deze 1333 variant is niet getest, maar de 2G versie staat wel op de QVL pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G, lijkt mij ook een zeer veilige keuze
Nee. Dit zegt helemaal niets.

Kingston is geen chipbakker, ze kopen gewoon bij derden chips op en plakken die op repen. Dat twee repen toevallig vergelijkbare Kingston modelnrs hebben zegt werkelijk niets over de chips die erop zitten. Sterker nog, ze kunnen nogal eens binnen een bepaalde modelnr kloten met chips (voor recent voorbeeld waar dat gebeurde en het mis ging, klik hier)
beide zijn voor ~€250 als dual channel kit te koop, koop eerst de snelle, test ze en als ze niet blijken te werken (die kans lijkt me <<5%) weet je zeker dat er ook een QVL setje op te koop is.
Dit is sowieso wel een goed idee :)

Soittakaa Paranoid!

• druipgrot
  • Niet online
er even wat nachtjes over geslapen en even tijd vrijgemaakt voor een update...
Vorige keer corrigeerde ik je op wat features van het 1156s moederbord. Ook over je 1366s alternatieve voorstel heb ik een opmerking, wat verlaat weliswaar. Wist je dat de -overigens niet echt lelijke- ga ex58 ud3r slechts vier geheugenslots biedt? Daarmee zie ik eigenlijk de grootste compensatie van een duurder 1366-socket teloor gaan. Aangezien 4GB reepjes 1,5x zo duur zijn dan 2GB reepjes, is het grootste voordeel van een 1366-bord dat je voor de minimumeisen van CS5 (12GB) kunt volstaan met 6x 2GB reepjes, waarin ook nog een veel grotere keuze is aan snelheden en fabrikanten en compatibele moederboarden zoals mooie Asussen en Gigabytes.

And the winner is...
Het moederbord-op-de-groei voor zwaar foto- en videowerk. Als referentie geldt Adobe CS5. Voor optimale performance raadt Adobe minimaal 12GB RAM aan. En het moment dat RAM tekort nog slechts incidenteel een issue is plaatst men bij 16GB. Met mijn photoshopgedrag ga ik daar echt wel eens aan komen. Voor de Production Premium and Master Collection is 16GB gewoon de aangerade High-performance configuration (RAMtekort incidenteel een issue ligt hier bij de 32GB..) Ik onderscheid dus twee grenzen, 12GB en 16GB RAM.

Conclusie is dat het moederbord op de groei net zo goed een 1156s als een 1366s kan zijn. Hoe graag ik ook een platform als winnaar uit zou roepen. Het Gulftown-ready vind ik geen argument. Tot nu toe heb ik alleen extreem dure versies van die i9-processor gezien. En als er een versie van onder de €300,- komt weet ik niet waarom die niet in een 1156-versie kan komen. Omdat triple channel beter is toegerust om een 6-core te bedienen? Dan denk ik 2x3=3x2. 8) En dat er geen nieuws over een versie voor de 1156 is zegt niks, dat platform kwam ook een half jaar later dan 1366

THE MATRIX
Om een beetje inzicht te geven in waar ik lol in schep, een matrix. Vroeger zou ik er ook meteen een programmaatje in Pascal voor schrijven, maar dat ben ik verleerd. In deze matrix zijn alle dilemma's zichtbaar.

1156s mb = €140 (MSI P55 GD65) RAM 2 x 2 GB = € 90; 2 x 4GB = € 270 proc.= € 230 (i7-860)
1366s mb = €165 (goedkoopste mb) RAM 3 x 2 GB = € 135; 3 x 4GB =€ 390 proc.=€ 220 (i7-920)
De verschillende versies 1156a/b/c/d vloeien voort uit de RAM strategie, in paren van 2x2GB en/of 2x4GB. Waarbij na de investeringen in kleine hoeveelheden (2x2GB) bij een grotere RAM-behoefte vervangingsinvesteringen moeten worden gedaan.

€mb+g
(+proc)
4GB6GB8GB10GB12GB14GB16GB18GB20GB22GB24GB26GB
1156a230

(460)
 320

(550)
 590

(820)
 860

(1090)

1156b230

(460)
   500

(730)
 770

(1000)

1156c  410

(640)
 500

(730)
 770

(1000)

1156d  410

(640)
   680

(910)

1366a 300

(520)
  435

(655)
  825

(1045)
  1215

(1435)

1366b 300

(520)
     690

(910)
  1080

(1300)

1366c    550

(770)
  690

(910)
  1080

(1300)

1366d    550

(770)
     940

(1160)

double socket, vergelijkbaar met 1366s, maar nu mb= dubbel zo duur en vanaf 12 GB kun je extra processor inzetten. Loont pas boven 24GB. Erg duur!

---------einde the matrix---------

De matrix maakt een aantal dingen heel duidelijk
1. Voor de 12GB-RAMgrens. vergelijk 1366a-12GB met 1156c-8GB en 1156b/c-12GB
1366a-12GB is slechts €15-25 duurder dan 1156c-8GB!
1366a-12GB is €65-75 goedkoper dan 1156b/c-12GB!
Het is jammer dat dat geld helemaal verdwijnt zodra je in het 1366 platform onboard sata3/usb3 wilt hebben. Waarom is dat bij 1366 zoveel duurder?

2. Voor de 16GB-RAMgrens
Lood om oud ijzer. Je hebt voor dezelfde prijs 2GB extra op het 1366 platform (1366b/c-18GB) maar gezien het vorige punt (onboard sata3/usb3) wordt dat verschil door het 1156-platform weer gladgetrokken.
Is dat sata3/usb3 nu de in okt 2009 binnen een half jaar verwachtte update? Datgene waarvoor velen hun mobo-aankoop uitstelden? Of zit er nog meer in de pijplijn?

3. Voorbij 16GB tot 24GB RAM blijft 1366 over

In de matrix ga ik voor het 1156 platform uit van een MSI P55 GD65 bord. Je voorstel voor het 1156 moederbord was echt een schot in de roos. Een eye-opener. Het bepaalde mij bij hoe mooi een moederbord kan zijn, ik ben een mafkees, maar daar heb ik zomaar het missen van een extra PCI express x16 slot voor een extra GPU en €40,- extra voor over. Ik ben een beetje verliefd op de P7P55D E Pro. Ik vraag me af of je dat een klein beetje op het oog had. Waarom hebben ze niet zo'n mooi bord op het 1366-platform, ok ze moeten ruimte vinden voor een noordbrug.

Ik was dus uitgegaan van de MSI, het enige 1156 bord met 4GB 1333 geheugen in de QVL. 4GB reepjes, hét RAM voor een volgeladen 1156s moederborden is over het algemeen 'langzaam' wat juist past bij 1366s borden. En bij 1366 "the 1156 platform does have higher memory dividers and an official support for 1333MHz modules, which the 1366 platform lacks" vind je bij 2GB reepjes juist sneller. De MSI X58 kan volgens de QVL wel 1333, maar dat is bij 1366 borden niet meer zo van belang als bij het 1156 platform.

Als er voor het 1366-platform niet zo'n mooi bord is als de P7P55D E Pro, dan ga ik voor de P7P55D E Pro uitzoeken hoe ik 4GB geheugenreepjes op 1333 kan draaien. Of ik probeer dat spec geheugen of ik ga hiertoe gedwongen over tot overclocken, oc tegen wil en dank..?#^ Mogelijk ga ik direct contact opnemen met Asus hierover.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee