Het is een kwestie van balanceren. Als je bepaalde goederen in overvloed hebt dan heb je waarschijnlijk een te grote productieketen en lijd je verlies, heb je een kleine winst maar hebben je burgers niet alles wat ze willen hebben, dan moet je investeren.
Als je aan het handje gedragen wilt worden moet je deze calculator maar eens gebruiken:
http://www.anno1404-rechner.de/index.php?lang=en
Daar vul je in hoeveel inwoners je nu hebt en dan zie je gelijk waar je teveel of te weinig van hebt. Klopt dit een beetje, maar loopt het toch nog niet lekker in je stad, controleer dan of je alle voorzieningen hebt (kapel/taveerne/debtors prison/kerk) en of je handelsroutes wel adequaat zijn ingericht.
Ook moet je de belasting naar het laagste niveau brengen als je wilt dat de mensen opklimmen naar het volgende niveau. Daarvoor moeten ook alle resources voldoende aanwezig zijn.
Ik heb al enige ervaring met het spel en ik heb laatst besloten om één centraal productie-eiland te bouwen voor bijna alle goederen. Vanuit verschillende eilanden worden grondstoffen aangevoerd, waarna deze gestroomlijnd in één productieketen terechtkomen. Deze aanpak vereist veel handelsroutes en schepen (ik heb nu 35 trading routes met in totaal 85 schepen), maar loont wel naarmate je stad op een bepaald niveau is. Ik zat t/m 25.000 inwoners en de hoogste belastingen telkens op -3000 tot -5000 per periode, maar ik kon zoveel verkopen dat ik altijd een beetje geld had. Nu heb ik mijn schaalbare architectuur en indeling uit laten groeien door een stad te bouwen op een tweede eiland. Nu loopt het als een geoliede machine met 49.000 inwoners in totaal en een winst per periode van +3000 tot +7000 (met vrij lage belastingen!).
Als jullie screenshots en meer info willen hoor ik het wel.
Ik kan mijn savegame ook wel op mijn webspace gooien als daar behoefte aan is. Savegame (11MB)
Edit: Savegame toegevoegd