Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.460 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:32
jeroen__online schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 22:33:
Had iemand al opgemerkt dat een niet nader te noemen webshop de 40GB Intel Postville X-25 X al in het assortiment heeft opgenomen? Als releasedatum wordt 4 januari 2010 gegeven, met een prijs van 99 euri :)

Nu volg ik dit topic en de ontwikkelingen rond SSD's in het algemeen al een tijdje, maar ik wil eigenlijk binnenkort een SSD aanschaffen voor m'n Linux server en er niet teveel geld aan kwijt zijn :P De 40GB Kingston of Intel SSD's lijken me dan groot genoeg en erg aantrekkelijk, maar ik wil dan wel (liefst bij installatie al) TRIM support hebben. Hopelijk komt dat snel met de release van de 40GB Intel disc! En dan uiteraard nog kijken of het makkelijk met (Debian) Linux werkend te krijgen is, maar dat zien we tegen die tijd wel ;)
Met welk doel ga je een SSD in je server zetten? Wat zijn de taken van die bak?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:20

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Omdat die 80 GB postvilles nu lastig te vinden zijn heb ik maar meteen een 160 postville genomen. Wat duur, maar heb wel wat ik wilde hebben. Voor de zelfde prijs zet je twee postviles in RAID 0. Maar 1 enkele Postville is al zo allejezus snel dat ik me afvraag of je daar nog wat van merkt maar goed.

Dood aan de harde schijf. Zo snel mogelijk. Lang leve de SSD. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Q schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 22:58:
Dood aan de harde schijf. Zo snel mogelijk. Lang leve de SSD. _/-\o_
Ik hoop van niet, SSD's hebben nog lang niet de prijs per GB verhouding van HDD's bereikt. En aangezien de ontwikkeling van HDD's ook gewoon doorgaat zullen we die nog lang blijven zien.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 22:40

pcprutser

No message

Verwijderd schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 01:31:
[...]

Je doet je naam zeker eer aan :).
Ja, tuurlijk }:O

K kwam er gister alleen ff achter dat ik de gaten niet perfect genoeg heb uitgetekend... moet morgen ochtend (of wanneer ik ff tijd heb) dus de gaatjes even wat breder uitboren...

En owja, je kan niet de 'standaard schroefjes' (die schroefjes om je kast mee dicht te schroeven, of je voeding, of je HDD) maar de 'mobo schroefjes' die je gebruikt om je mobo mee vast te zetten, maar daar was menig tweaker zelf ook wel achter gekomen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
jeroen__online schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 22:33:
Had iemand al opgemerkt dat een niet nader te noemen webshop de 40GB Intel Postville X-25 X al in het assortiment heeft opgenomen? Als releasedatum wordt 4 januari 2010 gegeven, met een prijs van 99 euri :)

Nu volg ik dit topic en de ontwikkelingen rond SSD's in het algemeen al een tijdje, maar ik wil eigenlijk binnenkort een SSD aanschaffen voor m'n Linux server en er niet teveel geld aan kwijt zijn :P De 40GB Kingston of Intel SSD's lijken me dan groot genoeg en erg aantrekkelijk, maar ik wil dan wel (liefst bij installatie al) TRIM support hebben. Hopelijk komt dat snel met de release van de 40GB Intel disc! En dan uiteraard nog kijken of het makkelijk met (Debian) Linux werkend te krijgen is, maar dat zien we tegen die tijd wel ;)
Kingston = Intel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:20

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Zer0 schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 23:05:
[...]

Ik hoop van niet, SSD's hebben nog lang niet de prijs per GB verhouding van HDD's bereikt. En aangezien de ontwikkeling van HDD's ook gewoon doorgaat zullen we die nog lang blijven zien.
Ik bedoel natuurlijk dat ik hoop dat SSD's '"zo snel mogelijk" qua kosten per GB gelijk aan of onder die van HD's komen te zitten.

Het moet zo zijn dat nieuwe pc's standaard met een SSD geleverd moeten gaan worden Dat een reguliere HD een 'special' gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 17:36

Eagle Creek

Breathing security

Iemand enige ervaring met Clear virtual memory pagefile when system shuts down i.c.m. een SSD? Ik twijfel over het inschakelen van de optie op mijn laptop, maar vraag me af of het geen extra slijtage met zich meebrengt. Het gehele pagefile wordt immers overschreven.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Laatst online: 14:59

painkill

Pain(k)(ill)

Ik zou het sowieso uitzetten, mits je natuurlijk genoeg geheugen hebt :)

Of dan desnoods het op een HD laten schrijven, je wilt immers je SSD zo min mogelijk laten schrijven, dat houd hem mooi :D

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Mijn laptop heeft maar één HDD (SSD) :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Ok, maar waarom zou je hem willen clearen elke keer dat je afsluit?
Lijkt mij dat je dan alleen maar langer bezig bent met het afsluiten..

Maar als jij het nodig vind dan moet je inderdaad rekening houden met meer schrijf/wis acties, en dus meer slijtage. Als je TRIM hebt is het niet zo'n groot probleem, maar anders raad ik je aan om het gewoon te laten staan.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Als je TRIM hebt
Een Postville op Windows 7.
Maar ik hoor de wildste verhalen, dus daar moet ik me nog even in verdiepen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

P5ycho schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 22:57:
[...]

Met welk doel ga je een SSD in je server zetten? Wat zijn de taken van die bak?
Vrij simpele webserver, een enkele VM, fileserver (met files vooral op 2 andere HD's) en wat download proggies. Ik hoop er vooral energie mee te besparen (andere HD's in standby) en natuurlijk wat snelheid mee te winnen (altijd welkom). Daarnaast wil ik al een tijdje overstappen van Mandriva op Debian, een nieuwe harddisc is dan een mooie gelegenheid voor zoiets :)
I know, maar dat bleek idd niet heel duidelijk uit m'n vorige post :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

* Gizz is erg blij met de 160GB Postville die hij zichzelf als kerstpakket gegeven heeft :)

Over Crystalmark: weet iemand wat de '4K QD32' benchmark inhoudt in versie 3.0 van CM? In IDE-mode halen de meeste mensen daar 20MB read (ik ook), maar in AHCI vliegt hij omhoog naar 160MB terwijl de normale 4K rond 20MB blijft.

Heeft QD32 met NCQ te maken? Benadert het de werkelijkheid beter? Wat is het? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie in mijn bios geen setting voor AHCI, maar alleen IDE en RAID.
Betekent dit dat mijn moederbord AHCI niet ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto538
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-09 19:53
He mannen een vraagje , volgens mij is er iets niet goed gegaan met het activeren van die AHCI enzo.
Want nu krijg ik bij elke reboot het pictogram " Hardware veilig verwijderen en media uitwerpen" in me taakbalk.

Wat heb ik fout gedaan, en hoe krijg ik het ongedaan?
Het is toch niet zo dat als je AHCI activeert dit ook moet staan op je taakbalk?

heb er even een screenshot van gemaakt

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/312xz5x.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49

job

Dat hoort zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Kan ik mij ook zo voorstellen ja.

De Harde Schijven zijn inderdaad hot swappable met AHCI, dus je kunt ze er uithalen als de pc nog aan is.
Ik kan mij voorstellen windows dat veilig wil laten gebeuren, dat er niet iets nog naar geschreven word ;)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:44
Zo heren, de final results (nu stop ik met tweaken :+ )

Setup:
- Intel Core I7 860
- Asrock P55 Extreme
- 4GB Corsair 1333 geheugen
- 2 OCZ Vertex Turbo 30 GB (fw 1.40) in RAID0

Tweaks:
- BIOS in RAID mode
- Power opties in het BIOS aangepast
- RAID volume van 50GB aangemaakt
- Windows 7 Ultimate
- Defragmenteren uit
- Drive Indexing en Search uit
- Superfetch uit
- System Restore Points uit
- PreFetch uit
- Write Cache aan

Vooral die laatste maakt een wereld van verschil. Ik dacht echt dat ik met 2 SSD's in RAID sneller zou moeten zijn dan een single Postville maar met Write Cache uit ga je dus net zo snel. Schrijven naar de SSD ging wel 2 maal zo snel als een Postville.

Without further addue >:) ....

Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q59/asingb/CDM_final.jpg?t=1261828403

Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q59/asingb/ATTO_final.jpg?t=1261828425

_/-\o_

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 11:13:
Ik zie in mijn bios geen setting voor AHCI, maar alleen IDE en RAID.
Betekent dit dat mijn moederbord AHCI niet ondersteunt?
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat voor bord heb je? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Dell Vostro 410. Kan niet direct zien welk mobo er in zit. In ieder geval Phoenix Award Bios 1.0.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 15:35:
[...]

Ik heb een Dell Vostro 410. Kan niet direct zien welk mobo er in zit. In ieder geval Phoenix Award Bios 1.0.3
Re: How to determine if system is in AHCI mode?
15 Nov 2007 09:42AM
Quote from Intel*:

"Serial ATA (SATA) modes

The SATA controller has three modes of operation:

* IDE mode - no AHCI, no RAID
* SATA mode (sometimes called AHCI mode) - AHCI enabled, no RAID
* RAID mode - AHCI enabled, RAID enabled

NOTE: Your system may not have all three options, depending on the motherboard manufacturer and model."

* http://www.intel.com/support/chipsets/imst/sb/cs-015988.htm

I'm not talking of (P)ATA (which is old) but SATA.

Anyway, I figured out that choosing IDE really is just the IDE mode (without AHCI), which is contrary to what Dell support told me. I can tell because I managed to install XP again without any supplementary driver and it works just the same. Moreover the driver used for the controller is pciide.sys.

So my next question would be: if we can't enable SATA mode (AHCI enabled, no RAID) in the BIOS, can we enable RAID mode (which implicitly enables AHCI) and then just choose not use the RAID feature but to have 2 independent disks operating in SATA mode?

I'm asking because I want to be sure that I can enable the RAID option without messing up the data on my second hdd.

dus waarschijnlijk de raid modus aanzetten en ACHI is enabled.....dit is van de dellsite afkomstig.. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2009 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Gizz schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 02:57:
* Gizz is erg blij met de 160GB Postville die hij zichzelf als kerstpakket gegeven heeft :)

Over Crystalmark: weet iemand wat de '4K QD32' benchmark inhoudt in versie 3.0 van CM? In IDE-mode halen de meeste mensen daar 20MB read (ik ook), maar in AHCI vliegt hij omhoog naar 160MB terwijl de normale 4K rond 20MB blijft.

Heeft QD32 met NCQ te maken? Benadert het de werkelijkheid beter? Wat is het? :P
QD32 staat voor een queue depth van 32. De SSD krijgt dus 32 random writes tegelijk te verwerken ipv. 1 voor 1. Omdat de Intel NCQ ondersteunt kan de controller deze writes dus met meerdere tegelijk geoptimaliseerd wegschrijven, met minder interne fragmentatie tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu in de bios RAID aangezet en een clean Win7 instal gedaan. Scores zijn goed, dus het lijkt erop alsof ACHI enabled is.

Het vreemde is echter dat ik mijn 2e harde schijf (een nieuwe Samsung F3, nog niet geformateerd) niet kan benaderen.
Ik zie hem wel in de Device Manager staan, maar niet onder Computer??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:20
Verwijderd schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 22:14:
Ik heb nu in de bios RAID aangezet en een clean Win7 instal gedaan. Scores zijn goed, dus het lijkt erop alsof ACHI enabled is.

Het vreemde is echter dat ik mijn 2e harde schijf (een nieuwe Samsung F3, nog niet geformateerd) niet kan benaderen.
Ik zie hem wel in de Device Manager staan, maar niet onder Computer??
even via configuratiescherm/systeem/computerbeheer/schijfbeheer formateren, en dan staat ie er wel tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

boers706 schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 22:46:
[...]

even via configuratiescherm/systeem/computerbeheer/schijfbeheer formateren, en dan staat ie er wel tussen.
Ja, tuurlijk. Beetje suf van mij :X

Hoe kan je zien welke firmware je Postville heeft en of TRIM aan staat? -Moet je daarvoor de toolbox van Intel downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:52
Ehm... NOPE, helaas niet! Ja, qua hardware heb je helemaal gelijk maar er is 1 belangrijk verschil wat wel steeds duidelijker lijkt te worden:

Waar Intel inmiddels TRIM support heeft geintroduceerd in hun firmwares, heeft Kingston dit nog steeds niet en er ook nog niets over aangekondigd. Als Intel voor een tientje meer dan Kingston een zelfde SSD zou uitbrengen, heb ik nog steeds liever die intel......

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 07:04

ToeingTheLine

Mask of sanity

eymey schreef op zondag 27 december 2009 @ 11:29:
[...]

Ehm... NOPE, helaas niet! Ja, qua hardware heb je helemaal gelijk maar er is 1 belangrijk verschil wat wel steeds duidelijker lijkt te worden:

Waar Intel inmiddels TRIM support heeft geintroduceerd in hun firmwares, heeft Kingston dit nog steeds niet en er ook nog niets over aangekondigd. Als Intel voor een tientje meer dan Kingston een zelfde SSD zou uitbrengen, heb ik nog steeds liever die intel......
Ik heb wat gezocht, en ik lees op verschillende fora dat er waarschijnlijk geen TRIM support meer komt (volgens mensen die contact met Kingston op hebben genomen) maar ik lees op net zoveel andere fora dat het juist wél zou komen. Heel erg vaag allemaal.

Zijn er trouwens nog meer winkels behalve Informatique die de X25-X verwachten rond 4-1-2010? Ik vraag me namelijk af waar die die datum vandaan halen. Ik vond op hardware.info een release dag van een maand later. Er is imo erg weinig info te vinden rond deze nieuwe drive.

Life is what you others make it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-03-2023
Gisteren SSD van Intel gekregen van 80GB :) Zit in m'n laptop, alleen haal ik ''maar" 180 MB/s, heb nu firmware update gedaan (met TRIM) en haalt ie gemiddeld130MB/s, alleen maar slechter :( Heb defragmentatie uitgezet en search indexing. Als goed is staat ie gewoon in AHCI mode (volgens bios, kan ik kiezen tussen ATA en AHCI). Iemand enig idee hoe ik eventueel hem toch op zijn verwachte 250 MB/s krijg?

[ Voor 3% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 27-12-2009 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48
SOEPSTENGEL13 schreef op zondag 27 december 2009 @ 14:32:
Gisteren SSD van Intel gekregen van 80GB :) Zit in m'n laptop, alleen haal ik ''maar" 180 MB/s, heb nu firmware update gedaan (met TRIM) en haalt ie gemiddeld130MB/s, alleen maar slechter :( Heb defragmentatie uitgezet en search indexing. Als goed is staat ie gewoon in AHCI mode (volgens bios, kan ik kiezen tussen ATA en AHCI). Iemand enig idee hoe ik eventueel hem toch op zijn verwachte 250 MB/s krijg?
Welke poort/controller heb je hem hangen. Aan de ICH8 of de JMicron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Is mijn Crystal Mark wel normaal voor een Intel G2 80GB?

Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/InteldriverCryst.jpg

Edit: Mijn HDtune blijft rond dit niveau:
Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/HDTune_Benchmark_INTEL_SSDSA2M080G2.png

[ Voor 33% gewijzigd door Philflow op 27-12-2009 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:22

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Jup, volkomen normaal. Wat dacht je dat er mis aan was dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

TomasH schreef op zondag 27 december 2009 @ 14:38:
Jup, volkomen normaal. Wat dacht je dat er mis aan was dan?
De HDtune heeft aan het begin een flinke dip en komt niet boven de 200 MB/sec uit. Bij andere mensen blijt ie stabiel rond de 220MB/sec.

[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 27-12-2009 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:05

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn resultaten na 2,5 maand icm Postville (windows 7 x64):
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/15hkikg.jpg

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-03-2023
_Arthur schreef op zondag 27 december 2009 @ 14:36:
[...]

Welke poort/controller heb je hem hangen. Aan de ICH8 of de JMicron?
ICH10M (neem ik aan, het is een laptop met 1 hdd plaats met P45 Chipset.)

P8700 CPU
4GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Is er iemand die de Intel G2 80GB in een notebook heeft zitten met Windows 7 32 bit?
Zo ja, zou je dan een HDtune (free) screenshot kunnen posten?

Ik ben namelijk benieuwd of je met HDtune ook die dip krijgt en of je ook niet meer dan 200 MB/sec krijgt.

Ik heb trouwens meer informatie gevonden over de HDTune dip:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1455544

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto538
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-09 19:53
Pfff Gelukkig, ik dacht me alweer ellende op de hals te hebben gehaald. d:)b
painkill schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 12:35:
Kan ik mij ook zo voorstellen ja.

De Harde Schijven zijn inderdaad hot swappable met AHCI, dus je kunt ze er uithalen als de pc nog aan is.
Ik kan mij voorstellen windows dat veilig wil laten gebeuren, dat er niet iets nog naar geschreven word ;)
Is leuk om te weten, maar als ik ooit zou willen swappen, neem ik toch liever zekere voor onzekere.
en zet em lekker uit :Y

Ach ben blij dat zo soepel draait, zal denk ook niet zo gauw de boel swappen...
ja voor evt nog een grotere ssd in toekomst. maar goed vind nu even gescheten zo,.
pctje heeft me al aaridg wat gekost. en uiteraard veel meer dan budget officieel toe laten.
maar je weet hoe dat gaat, dan zie je dat weer wat net iets beter is, dan haal je toch weer die.
en dan kan het in de papieren oplopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Mijn HDtune ziet er nu meer uit zoals ik zou verwachten:
Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/HDTune2_Benchmark_INTEL_SSDSA2M080G.png

Dit is met de blocksize op 1MB. Die dip in het begin blijft, volgens Hardforum omdat er data op de drive staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Welke blocksize staat er op 1MB? Met iets meer duidelijkheid hebben andere mensen er ook wat aan ;)

edit: doe ook eens wat relevantere benchmarks, zoals wat random IO en write tests. Deze read test zegt helemaal niet zoveel over de daadwerkelijke snelheid van je SSD/systeem.

[ Voor 47% gewijzigd door P5ycho op 27-12-2009 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

P5ycho schreef op zondag 27 december 2009 @ 17:04:
Welke blocksize staat er op 1MB? Met iets meer duidelijkheid hebben andere mensen er ook wat aan ;)
Er is maar 1 Block size en die zit in de options. Ik ga er vanuit dat een Tweaker dat wel kan vinden ;)
edit: doe ook eens wat relevantere benchmarks, zoals wat random IO en write tests. Deze read test zegt helemaal niet zoveel over de daadwerkelijke snelheid van je SSD/systeem.
Ik heb ook CrystalMark gedaan, zie mijn eerdere post van vandaag.

Mijn interesse in HDTune is niet omdat ik denk dat het een goede benchmark is maar omdat ik vreemde resultaten kreeg. Maar als het klopt zijn mijn resultaten normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 18:38
Ik had mijn vraag wellicht beter hier kunnen stellen..... zucht.

Zou iemand mij uit de brand kunnen helpen mebt dit topic: ScooBY_DoO in "Welke SATA kabels heb ik nodig"

Ik zou heel graag vanavond willen bestellen dus ik heb graag even het benodigde advies.

TIA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ik zou me om die HDTune data echt geen zorgen maken. Je zou denken dat de mijne ook stuk is...

Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q59/asingb/hdtune.jpg?t=1261932542

Het is maar net wat er staat op die plekken. Ik denk dat als je je Postville op 200-250MB/s read en 80-90MB/s write hebt zitten, je een aardig goed systeem hebt. Zet je het ding in RAID0, dan kan je voor reads bijna het dubbele verwachten en writes zeker het dubbele.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:05
Is het verstandig om 2 partities te maken op een postville, 1 voor OS en de ander voor backup/opslag.
Vooral gezien het Trim commando, zal deze dan de gehele schijf (alle partities) trimmen of alleen de desbetreffende?

Is het met het Trim commando nog steeds van belang onder te partitioneren? Ik denk alles bij elkaar dat ik een 25GB nodig heb voor OS en software. Ik wil de dan een partitie maken van 50 en 30GB wanneer ik niet hoef onder te partitioneren.

[ Voor 5% gewijzigd door groxgrox op 27-12-2009 19:13 ]

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-09 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

groxgrox schreef op zondag 27 december 2009 @ 19:01:
Is het verstandig om 2 partities te maken op een postville, 1 voor OS en de ander voor backup/opslag.
Vooral gezien het Trim commando, zal deze dan de gehele schijf (alle partities) trimmen of alleen de desbetreffende?
Windows 7 verstuurt trim-commando's op het moment dat een bestand (hard) wordt verwijderd of wanneer je de prullenbak leegmikt. Zolang je alleen Windows 7 op die drive gebruikt maakt het niet uit hoe je de drive partitioneert.
Is het met het Trim commando nog steeds van belang onder te partitioneren? Ik denk alles bij elkaar dat ik een 25GB nodig heb voor OS en software. Ik wil de dan een partitie maken van 50 en 30GB wanneer ik niet hoef onder te partitioneren.
Je hoeft niet onder te partitioneren maar voor optimale prestaties is het nog steeds wel van belang om zo'n 10 tot 15 procent capaciteit ongebruikt te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
ScooBY_DoO schreef op zondag 27 december 2009 @ 17:33:
Ik had mijn vraag wellicht beter hier kunnen stellen..... zucht.

Zou iemand mij uit de brand kunnen helpen mebt dit topic: ScooBY_DoO in "Welke SATA kabels heb ik nodig"

Ik zou heel graag vanavond willen bestellen dus ik heb graag even het benodigde advies.

TIA
Denk er aan dat dat een X18-M is en dus een G1. Dus die SSD zal nooit ondersteuning krijgen voor trim. Dus zal die SSD sneller zijn snelheid verliezen als een X25-M (G2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Als een SSD onder W7 (met trim) alle ruimte heeft geallokeerd aan partities maar een groot deel van deze ruimte niet is volgeschreven met data, is dat dan even 'versnellend' als een deel van de SSD niet partitioneren?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Tijgert schreef op zondag 27 december 2009 @ 23:38:
Als een SSD onder W7 (met trim) alle ruimte heeft geallokeerd aan partities maar een groot deel van deze ruimte niet is volgeschreven met data, is dat dan even 'versnellend' als een deel van de SSD niet partitioneren?
Het OS zegt dat niet alle ruimte vol is geschreven, maar een SSD kan best nog oude data erop hebben staan daar waar het OS zegt dat er niks is.

Dus om zeker te zijn zou ik toch wat ruimte overlaten ;)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Maar ruimte die leeg is omdat de files gewist zijn wordt toch automatisch getrimd?

Wordt niet gepartitioneerde ruimte dan ook weer getrimd zodra de SSD de blocks die het in gebruik had niet meer nodig heeft?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tijgert schreef op maandag 28 december 2009 @ 04:36:
Maar ruimte die leeg is omdat de files gewist zijn wordt toch automatisch getrimd?

Wordt niet gepartitioneerde ruimte dan ook weer getrimd zodra de SSD de blocks die het in gebruik had niet meer nodig heeft?
Het werkt net als een normale harddisk met filesysteem. Het OS geeft aan dat een bestand weg moet. Op dat moment wordt de File Allocation Table aangepast. Vanaf dat moment is het bestand niet meer te zien in de verkenner. Wel kan je met een recover programma de data terughalen omdat deze op de schijf staat. Dat kan totdat er wat nieuws overheen gezet wordt. De harddisk weet namelijk ook niet beter dan dat de blokken vrij zijn.

Een SSD daarentegen heeft hier moeite mee. Een blok wat ooit beschreven was moet eerst gereset worden en kan daarna beschreven worden. Dat kost je je performance. :o Windows 7 weet echter dat de data op een SSD staat en stuurt het TRIM commando. Als de SSD en je controller dat ook snappen, dan wordt tijdens het verwijderen al een reset van de blokken gedaan zodat deze snel beschreven zouden kunnen worden.

Garbage Collection is een andere techniek, waarbij de SSD zelf gaat kijken welke blokken niet beschreven zouden moeten zijn, om deze daarna te resetten.

Het idee om ruimte niet te partitioneren heeft te maken met onbeschreven blokken. Je zorgt er zo voor dat de kans op een leeg blok groter wordt, ook als de partitie bijna vol is. Bij heel excessief gebruik zullen ook die blokken beschreven worden en daalt je performance.

Conclusie : heb je Windows 7, een SSD met TRIM ondersteuning en een controller met TRIM ondersteuning, dan worden de blokken automatisch getrimmed. Voldoe je niet aan die eis, dan zal je SSD zelf een soort Garbage Collection moeten doen, of je bent aangewezen op een wiper tool. Heb je een RAID array gebouwd, dan wordt het een hele uitdaging. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Philflow schreef op zondag 27 december 2009 @ 17:14:
Er is maar 1 Block size en die zit in de options. Ik ga er vanuit dat een Tweaker dat wel kan vinden ;)
Was nog steeds handig geweest als je zei om welke blocksize het gaat :) Het zal wel om HDTune gaan, wat niet iedereen gebruikt. Maar m'n glazen bol vergeten. Die was ook handig geweest om te weten om wat voor systeem het gaat. Anders is het helemaaal gokken waarom je met default HDTune instellingen mindere resultaten kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mensen deel graag ervaringen met postville in 2009 macbook pro?
heb nu 5400 rpm 250 gb hdd. en heb nog maar 40gb gebruitk. + heb 1tb time machine dus grote schijf in macbook is niet nodig.

postville 80gb lijkt mij een mooie ssd voor mijn macbook. lekker rap moet het worden groote boeit niet.
tis nu gewoon irritant om 20 secs op photoshop te moeten wachten:)
ligt iig niet aan 2.53 ghz cpu en de 4gb ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

_H_G_ schreef op maandag 28 december 2009 @ 08:43:
[...]
Was nog steeds handig geweest als je zei om welke blocksize het gaat :)
Heb ik allang gezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Nog geen volledig antwoord, maar zal ff gokken dan :) Netbookje? Systeem trekt het niet geheel bij kleine blocksize, dus mindere benchmark (zie ook je cpu usage). Verder geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

_H_G_ schreef op maandag 28 december 2009 @ 09:24:
[...]
Nog geen volledig antwoord, maar zal ff gokken dan :)
1 MB, zie vorige pagina. De notebook is een HP DM1, maar dat vroeg je niet :)

[ Voor 11% gewijzigd door Philflow op 28-12-2009 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn Postville net voor de kerst binnengekregen.
FW is 02HA. Heeft het veel zin om 02HD er op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 11:09:
Volgens mij is dat sterk aanbevolen want 02HA had de bekende bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:19
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 11:09:
Als je de Intel SSD Toolbox wil gebruiken zou ik het wel doen, want die zegt niet te werken zonder de laatste firmware. De release notes zijn trouwens wel erg vaag omschreven:
This firmware revision (02HD) has several continuous improvement optimizations intended to provide the best possible user experience with the Intel SSD.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Philflow schreef op maandag 28 december 2009 @ 09:30:
[...]

1 MB, zie vorige pagina. De notebook is een HP DM1, maar dat vroeg je niet :)
Het gaat er om dat wij snappen welke blocksize je bedoelt. De test blocksize van HDtune, je clustersize van je partities, de offset van je partities, etc. etc. Het is erg makkelijk om elkaar slecht te snappen met al die op elkaar lijkende benamingen. Verder zijn wij hier om jou te helpen, doe dan ook de moeite om wat duidelijkheid te verschaffen als wij duidelijkheid vragen. Zo moeilijk is het niet.

Concluderend: Jouw hele paniekaanval vanwege dat ene dipje in je HDtune grafiek is op niets gebaseerd, en gewoon een kenmerk van de enigszins wisselende prestaties van SSDs. Je schijf loopt op SATA3G, je benchmarks laten geen rare resultaten zien. Ik heb je ook nog niet horen klagen over de daadwerkelijk merkbare prestatieverschillen los van de nummertjes, dus een storm in een glas water imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

P5ycho schreef op maandag 28 december 2009 @ 11:28:
[...]
Het gaat er om dat wij snappen welke blocksize je bedoelt.
Philflow in "Het grote SSD topic ~ Deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

s441558 schreef op maandag 28 december 2009 @ 11:21:
[...]
Als je de Intel SSD Toolbox wil gebruiken zou ik het wel doen, want die zegt niet te werken zonder de laatste firmware.
[...]
Wat kan je eigenlijk met die toolbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 15:46
Philflow schreef op donderdag 24 december 2009 @ 17:27:
[...]

Sterk overdreven? Hij doet over het eerste gedeelte 70 MB/sec minder dan normaal...

Je mag hem kopen hoor of hij gaat terug naar 4launch, ik zit nog in de eerste 7 dagen. 199,- kost ie.
ALs 4Launch bij mij al zeurt over het terugnemen van een SSD-bracket dat niet past (de verpakking is geopend), hoe ga jij dan voor elkaar krijgen dat ze een gebruikte SSD terug gaan nemen?
Ben serieus benieuwd!
painkill schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 01:07:
Ok, maar waarom zou je hem willen clearen elke keer dat je afsluit?
Lijkt mij dat je dan alleen maar langer bezig bent met het afsluiten..
Bijvoorbeeld uit beveiligingsoogpunt. Alles wat in je geheugen staat maakt kans op harddisk terecht te komen.
Maar als jij het nodig vind dan moet je inderdaad rekening houden met meer schrijf/wis acties, en dus meer slijtage. Als je TRIM hebt is het niet zo'n groot probleem, maar anders raad ik je aan om het gewoon te laten staan.
Trim heeft hier niets mee te maken, dat heeft alleen nut bij het wissen van een bestand. Hier gaat het om het updaten van gegevens, namelijk overschrijven met betekenisloze data.
painkill schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 12:35:
Let wel dat er een verschil is of de standaard het ondersteunt en of de hardware het ondersteunt!
De harddisk blijft immers gewoon SATA.

[ Voor 52% gewijzigd door Titusvh op 28-12-2009 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Titusvh schreef op maandag 28 december 2009 @ 13:00:
[...]
ALs 4Launch bij mij al zeurt over het terugnemen van een SSD-bracket dat niet past (de verpakking is geopend), hoe ga jij dan voor elkaar krijgen dat ze een gebruikte SSD terug gaan nemen?
Ben serieus benieuwd!
Omdat je volgens de wet koop op afstand het recht hebt om producten uit te proberen. Ook laptops mogen altijd aangezet worden en eventueel zelfs Windows installeren.

Veel webshops proberen de consument het zo moeilijk mogelijk te maken door moeilijk te doen of te zeggen dat het product niet gebruikt mag worden of dat de verpakking ongeopend moet zijn. Dit is echter allemaal niet waar. Ook zegels mogen worden verbroken indien dit nodig is om het product uit te testen.

Overigens is het nu niet meer van toepassing voor mij, mijn Intel presteert zoals het hoort.

[ Voor 15% gewijzigd door Philflow op 28-12-2009 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Heren en eventuele Dames,

Ik heb een kleine vraag wat voor jullie makkelijker te beoordelen is dan voor mij omdat ik op het gebied van SSD's nog een noobje ben.
Ik wil weer eens een leuke upgrade in mijn game-bak gooien, wat is dan het snelste?
2* 80gb intel-postville in RAID0
4* 40gb Kingston SSDnow in RAID0
5* Samsung spinpoint F3 in RAID0

Het gaat echt puur om de snelheid, geluid of verbruik maakt niet zo veel uit.
Het komt op een ICH10R onboard controller.

Verdere specs zijn:
I7 920 @ 4GHz
12 GB
2x4870 kaarten

Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen..

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
Ik heb ook een vraagje, ik heb een PC in gedachten om bij Salland te bestellen maar aangezien zij de Intel X-25M's niet leverbaar krijgen voorlopig zit ik te denken om deze appart ergens anders te kopen. Maar hebben die bij Databyte of CDromland wel de nieuwste firmware erop staan? Dit weet je dus niet, het lijkt me van wel maar ik weet het dus niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

SuX DeLuXe schreef op maandag 28 december 2009 @ 19:28:
Ik heb ook een vraagje, ik heb een PC in gedachten om bij Salland te bestellen maar aangezien zij de Intel X-25M's niet leverbaar krijgen voorlopig zit ik te denken om deze appart ergens anders te kopen. Maar hebben die bij Databyte of CDromland wel de nieuwste firmware erop staan? Dit weet je dus niet, het lijkt me van wel maar ik weet het dus niet zeker.
Grote kans van niet en dat je het er zelf op moet zetten. Dat was bij mij in ieder geval, kreeg mijn G2 vorige week binnen van 4 launch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bartijn2 schreef op maandag 28 december 2009 @ 18:59:
Ik wil weer eens een leuke upgrade in mijn game-bak gooien, wat is dan het snelste?
Optie 1 en optie 2 zullen elkaar niet veel ontlopen, de Postville is namelijk 2x zo snel.
Optie 3 gaat het traagst aanvoelen qua geratel en wachten tot windows opgestart is :)

Puntje van kritiek: de Kingston gaat waarschijnlijk nooit TRIM ondersteunen, en door nu al RAID te draaien kunnen je Postvilles TRIM ook niet gebruiken, want er zijn nog geen RAID-drivers die het ondersteunen.
SuX DeLuXe schreef op maandag 28 december 2009 @ 19:28:
Maar hebben die bij Databyte of CDromland wel de nieuwste firmware erop staan? Dit weet je dus niet, het lijkt me van wel maar ik weet het dus niet zeker.
Maakt het heel veel uit? Je brandt 3MB op een CD-R, je reboot en 3 minuten later is je firmware geupdate. Een kind kan de spreekwoordelijke was doen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Gizz op 28-12-2009 19:44 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Dragon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-04 02:04

Ik heb een kleine vraag wat voor jullie makkelijker te beoordelen is dan voor mij omdat ik op het gebied van SSD's nog een noobje ben.

Verdere specs zijn:
I7 920 @ 4GHz
12 GB
2x4870 kaarten

Definieer snelheid :P
Bedoel je: sequentiële throughput bij lezen, sequentiële throughput bij schrijven, avg. service time, random throughput bij lezen, random throughput bij schrijven, rotatie-snelheid :+ , ...

En dan is de vraag misschien of de grootte van de cache van de controller wel te verwaarlozen is, misschien haal je meer winst met een disk minder in RAID0 en een betere controller...

Of misschien kan je wel een leuke RAM-disk maken met die 12GB van jouw ;)

Edit: * Shadow_Dragon moet sneller leren typen en nalezen...

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Dragon op 28-12-2009 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heb je al schijven of die komen er gewoon bij oid? Ik zou 2 postville's nemen, en ik zou ze eerst gewoon los hangen, zodat trim te gebruiken is, en ik heb het idee dat qua gebruiksgevoel er niet zo heel veel verschil zit tussen 1 of 2 raid 0 postville's.

Verdere specs zijn:
I7 920 @ 4GHz
12 GB
2x4870 kaarten

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

maratropa schreef op maandag 28 december 2009 @ 19:47:
en ik heb het idee dat qua gebruiksgevoel er niet zo heel veel verschil zit tussen 1 of 2 raid 0 postville's.
Inderdaad, die dingen zijn al zo verdraaid snel :)

Zelf heb ik daarom juist voor de 160GB Postville gekozen:
  • Goedkoper: 1x €369 ipv 2x€194
  • Betrouwbaarheid: 50% minder kans op dataverlies
  • Fijne maat: 80GB vind ik te klein voor partities. 2x 80GB JBOD kan natuurlijk ook, maar dan verlies je het overzicht wat op welke schijf staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
For the records, mijn 2 Vertex Turbo's in RAID0.

Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q59/asingb/CDM_final.jpg?t=1261828403

En een single Vertex van RielN:

Afbeeldingslocatie: http://www.rielity.org/pics/cdmark.jpg

Maratropa kon overigens nog vlotter met 2 Vertexen 30GB in RAID0

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/ocz/CDM2vertex30gbraid0ich8r.jpg

Helaas concluderen beiden dat na verloop van tijd de performance inkakt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Nja maar dat is veel minder merkbaar dan je op basis van Crystaldiskmark mag geloven.

Al doe je niks dan zit je met een postville of vertex prima en heb je een snel systeem, ook na maanden gebruik. Zorg je voor onderpartitioneren / garbage collection / en vooral trim dan haal je het extra er uit. Al mag trim natuurlijk gewoon wel gemeengoed worden.

Ook zit ik er over te denken om m'n vertexen volgende keer los te hangen, ik heb niet het idee dat mijn OS op een raid 0 nou zo veel meer voordeel heeft.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ik denk ook niet dat je het zo erg merkt. Alleen als je er grote games op gaat zetten, of videobewerking op gaat doen ofzo, gewoon iets wat veel data pompt..... Dan merk je het.

Overigens, mijn boot-tijd vanaf het eerste Windows 7 scherm is iets van 10-12 sec tot de login prompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

asing schreef op maandag 28 december 2009 @ 22:49:
Ik denk ook niet dat je het zo erg merkt. Alleen als je er grote games op gaat zetten, of videobewerking op gaat doen ofzo, gewoon iets wat veel data pompt..... Dan merk je het.

Overigens, mijn boot-tijd vanaf het eerste Windows 7 scherm is iets van 10-12 sec tot de login prompt.
Ga naar "User Accounts Control 2" door het bij start in te voeren.
Druk dat op het knopje naast dat je een wachtwoord etc op moet geven (ergens in bovenmidden)
Typ dan je gebruikersnaam en wachtwoord in.

Dan start hij gelijk door naar je desktop, al heb je zo wel dat je zonder wachtwoord direct op je account zit als je de pc opstart.
Het geeft bij mij in ieder geval het gevoel dat hij sneller opstart. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door painkill op 28-12-2009 22:57 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu ik in AHCI modus draai zie ik dit bij het booten elke keer staan gedurende een seconde of 5. Is dit nog uit te zetten ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Intel ICH10R met 2x Intel postville-G2 80GB SSD's in Raid-0 (na 1 week gebruik):

Raid-0 ICH10R postville's SSD's
Behalve de 4K write's dus. :+ Verder prima hoge snelheid in gebruik. :9

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
bitshape schreef op maandag 28 december 2009 @ 23:27:
Intel ICH10R met 2x Intel postville-G2 80GB SSD's in Raid-0 (na 1 week gebruik):

[afbeelding]
Behalve de 4K write's dus. :+ Verder prima hoge snelheid in gebruik. :9
Die combi is ECHT snel :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

:) Een paar VM's draaien nu vanaf de 2e partitie op de SSD Raid-0 array als test. :9~
Ook enkele Game's laden vanaf deze 2e partitie.

[ Voor 9% gewijzigd door bitshape op 29-12-2009 00:09 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
Ik zag ergens dat er nu ook een 40gb Intel X25-M Postville komt, is deze beter dan die 40gb uitvoering van Kingston?

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Waarschijnlijk wel, want vermoedelijk levert Intel wel TRIM-support. Als je even kan wachten zou ik dat zeker doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
ja hoor, ik moet ook nog windows 7 bestellen dus ik heb nog wel ff de tijd :D

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Laatst online: 12-09 15:46
Gizz schreef op maandag 28 december 2009 @ 19:52:
[...]
Zelf heb ik daarom juist voor de 160GB Postville gekozen (ipv 2x 80GB - red)
  • Betrouwbaarheid: 50% minder kans op dataverlies
Maar als ie gaat ben je tot 2x zoveel data kwijt...

[ Voor 14% gewijzigd door Titusvh op 29-12-2009 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

We hadden het hier over RAID0, dus in beide gevallen is het 160GB (1x 160GB of 2x 80GB samengesmolten tot 160GB). Je hoeveelheid data blijft hetzelfde, maar de kans op verlies is 2x zo groot (mits een 160GB net zo betrouwbaar is als de 80GB versie).

Rekenvoorbeeld met uit de duim gezogen getallen:

Zowel de 80GB als 160GB hebben een failrate van 5% in het eerste jaar.
Kans op dataverlies bij 160GB is dan dus 5% en met 2x 80GB 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-09 13:25
Inderdaad. En al gaat één 80GB Postville naar de eeuwige jachtvelden, dan heb je ook niets meer aan de data op de andere Postville, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
yup.

Maar ik vind sowieso al het gepraat over veiligheid van data en raid een beetje onzin, want raid is voor redundancy of snelheid, niet voor data veiligheid. Ook raid 5 is bedoeld voor data beschikbaarheid, niet om je data veilig te houden, waar sommige mensen het wel voor gebruiken. Als het over raid 0 gaat zijn er altijd wel mensen die angstig gaan zitten doen over de data. Je hebt toch gewoon een backup niet? :)
HotFix schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 10:23:
Inderdaad. En al gaat één 80GB Postville naar de eeuwige jachtvelden, dan heb je ook niets meer aan de data op de andere Postville, toch?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

maratropa schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 10:35:
Je hebt toch gewoon een backup niet? :)
Mwah, van windows + geïnstalleerde programma's niet echt. Dat verandert ook zo vaak, dan zou je elke dag een flinke backup moeten draaien.

Het staat me dan eerder tegen dat de kans 2x zo groot is dat de boel klapt, en dat je dan tijd kwijt bent met de RMA voordat je weer je spullen normaal kunt gebruiken :)

Bestaat er overigens iets á la SMART bij SSD's? Dat je bijvoorbeeld kunt zien of de geheugencellen versleten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Gizz schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 00:30:
Waarschijnlijk wel, want vermoedelijk levert Intel wel TRIM-support. Als je even kan wachten zou ik dat zeker doen :)
Maar Kingston neemt toch gewoon dezelfde firmwares over van Intel? Alleen naampje veranderd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Bartjuh schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 11:18:
[...]

Maar Kingston neemt toch gewoon dezelfde firmwares over van Intel? Alleen naampje veranderd...
Ja maar daarom werkt die van de Intel nog niet op die van de Kingstone.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

maratropa schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 10:35:
yup.

Maar ik vind sowieso al het gepraat over veiligheid van data en raid een beetje onzin, want raid is voor redundancy of snelheid, niet voor data veiligheid. Ook raid 5 is bedoeld voor data beschikbaarheid, niet om je data veilig te houden, waar sommige mensen het wel voor gebruiken. Als het over raid 0 gaat zijn er altijd wel mensen die angstig gaan zitten doen over de data. Je hebt toch gewoon een backup niet? :)
Zelfs als je elke dag backups maakt is het nog steeds mogelijk dat je belangrijke data verliest die je hebt geproduceerd op de dag dat er een drive stuk ging.

De kans op falen neemt toe naarmate de omvang van een array groter wordt. Mijn ervaring met harde schijven is niet al te best. Het komt bij mij een paar keer per jaar voor dat mijn raid 5 array gerebuild moet worden omdat er een disk uit de array dropt. Die komt dan wel weer terug na een reboot maar dan ben ik blij te beschikken over redundancy.

Verder bestaat er nog de kans dat er door onvoorziene omstandigheden iets mis is met je backups. Ik zou maar proberen om er zo min mogelijk van afhankelijk te zijn.

Voor een bootdrive waar geen data op staat is raid 0 prima. Mijn ervaring met ssd's in raid is dat ze een stuk betrouwbaarder zijn dan harde schijven. Ik heb er eigenlijk nog helemaal geen probs mee gehad op mijn Areca, terwijl ik nu al 1¾ jaar vier Mtron's in raid 0 heb draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
  • Laatst online: 30-04-2024
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 12:20:
[...]

Wat kan je eigenlijk met die toolbox?
Goede vraag! ik heb hem dus net gerunt en ik dacht met die tool TRIM aan te kunnen zetten of iig te kunnen controleren of het aan stond. Niets van dat alles, je draait de optimizer die zegt "passed" en je runt de diagnostic die zegt ook "passed", nergens iets over TRIM.

Het verhaal was dat de win7 native ahci driver drivers TRIM supporten, nou die drivers werkten niet bij mij (zagen mijn hdds als removable ata devices, let wel de sata controller staat in de bios gewoon op ahci). Met de 'Intel Mass Storage driver' lijkt alles wel naar behoren te werken, daar is de toolbox het ook mee eens. Maar werkt TRIM nu ja of nee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
En daarom is redundante raid wel handig om dit soort "nieuwe data" een beetje te beschermen. Maar uiteindelijk wil je je belangrijke data toch op 2 verschillende plekken hebben staan niet? Maar het was ook niet echt een opmerking bedoeld voor mensen met jou kennis.. Maar je ziet toch vaak mensen die niet goed nadenken over wat raid nou wel en niet voor ze kan betekenen..

Ik heb ook nog geen rare issues gehad met m'n 2 vertexen in raid 0 qua uitval oid! (klopklop)
Femme schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 11:48:
[...]

Zelfs als je elke dag backups maakt is het nog steeds mogelijk dat je belangrijke data verliest die je hebt geproduceerd op de dag dat er een drive stuk ging.

De kans op falen neemt toe naarmate de omvang van een array groter wordt. Mijn ervaring met harde schijven is niet al te best. Het komt bij mij een paar keer per jaar voor dat mijn raid 5 array gerebuild moet worden omdat er een disk uit de array dropt. Die komt dan wel weer terug na een reboot maar dan ben ik blij te beschikken over redundancy.

Verder bestaat er nog de kans dat er door onvoorziene omstandigheden iets mis is met je backups. Ik zou maar proberen om er zo min mogelijk van afhankelijk te zijn.

Voor een bootdrive waar geen data op staat is raid 0 prima. Mijn ervaring met ssd's in raid is dat ze een stuk betrouwbaarder zijn dan harde schijven. Ik heb er eigenlijk nog helemaal geen probs mee gehad op mijn Areca, terwijl ik nu al 1¾ jaar vier Mtron's in raid 0 heb draaien.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Buntmans schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 12:00:
Goede vraag! ik heb hem dus net gerunt en ik dacht met die tool TRIM aan te kunnen zetten of iig te kunnen controleren of het aan stond. Niets van dat alles, je draait de optimizer die zegt "passed" en je runt de diagnostic die zegt ook "passed", nergens iets over TRIM.

Het verhaal was dat de win7 native ahci driver drivers TRIM supporten, nou die drivers werkten niet bij mij (zagen mijn hdds als removable ata devices, let wel de sata controller staat in de bios gewoon op ahci). Met de 'Intel Mass Storage driver' lijkt alles wel naar behoren te werken, daar is de toolbox het ook mee eens. Maar werkt TRIM nu ja of nee ?
Ahci zorgt ervoor dat je drives o.a. hotpluggable zijn. Daardoor krijg je dus dat ze als removable device worden gezien. Die drivers werkun dus gewoon, en toen had je trim.
Met de intel mass storage drivers heb je geen trim... want dat geven die intel drivers niet door.

Wat die toolbox doet staat ook gewoon op de intel site.
http://downloadmirror.int...SD_Toolbox_User_Guide.pdf
pagina 11&12 zal je wel interessant vinden.
De toolbox kan je schijf controleren, maar ook de garbage collection starten.
Dit doet eigenlijk het zelfde als trim, maar dan achteraf en alleen als je die toolbox start.
die garbage collection heb je nodig als je geen trim hebt. Heb je wel trim, dan heb je de toolbox niet nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 29-12-2009 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48
Buntmans schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 12:00:
Als je Intel SSD als "Removable ata device" wordt herkent (en je hem dus kan 'uitwerpen') staat AHCI aan en werkt TRIM.

Dit is de meest eenvoudige controle of AHCI aanstaat voor je SSD (en dus ook TRIM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
job schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 12:33:
[...]

Ahci zorgt ervoor dat je drives o.a. hotpluggable zijn. Daardoor krijg je dus dat ze als removable device worden gezien. Die drivers werkun dus gewoon, en toen had je trim.
Met de intel mass storage drivers heb je geen trim... want dat geven die intel drivers niet door.
_Arthur schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 12:48:
[...]

Als je Intel SSD als "Removable ata device" wordt herkent (en je hem dus kan 'uitwerpen') staat AHCI aan en werkt TRIM.

Dit is de meest eenvoudige controle of AHCI aanstaat voor je SSD (en dus ook TRIM).
Ok dank jullie wel. Ik heb intel ahci verwijderd en zit weer op de win7 drivers. De SSD en ook mijn beide sata HDDs staan als 'removable ata device'. Bedankt voor de informatie, stom daar ik daar overheen heb gelezen. TRIM werkt dus hier. Meteen ook duidelijk waarom dit zit begon voor te doen na de firmware upgrade :)

Offtopic: kan ik ergens mijn drives flaggen dat ik die drives niet wil hotpluggen of moet ik leven met het feit dat deze nu tussen mijn usbsticks/smartphone staan in de systemtray ? kon ik ook zo direct niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Buntmans schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 12:59:
Offtopic: kan ik ergens mijn drives flaggen dat ik die drives niet wil hotpluggen of moet ik leven met het feit dat deze nu tussen mijn usbsticks/smartphone staan in de systemtray ? kon ik ook zo direct niet vinden.
Ik kwam dit ergens tegen
Go to Device Manger and select disk drives then right click on the harddrive and choose properties then policies. Tick optimize for performance. That should stop the safely remove icon and speed up the system too.
Probeer het eens. Wellicht dat je ook nog een reboot nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokorico
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:13
Het ik heb sinds gisteren een SSD in mijn pc hangen, werkt prima alleen is hij stukken trager dan de opgegevens leessnelheid van 250mb/s.
Ik kom met hd tune uit op gemiddelde read van 158.0MB/s. Het is een Intel SSD SA2M080G2GC dus een x-25 80GB.

Weet er iemand een oplossing?

Mijn pc:
mobo: Gigabyte GA-P55M-UD2
cpu i5 750
4GB DDR3 ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welja
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-09 09:24
Ik zit erover te denken een ssd in mijn oude media center bak te plaatsen (met win xp), voornamelijk om stroom te besparen. Ik wil dan alleen het OS erop zetten zodat ik tv kan kijken zonder dat de hd's hoeven te draaien.
Omdat ik maar 2 a 3 GB nodig heb zat ik aan een 8 GB ssd-tje te denken. (van OZ vanwege het trim gebeuren).

Ik zie echter alleen Express Card SSD's, zijn er ook verloop kabels te koop, of is dat gewoon niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

kokorico schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 13:35:
Het ik heb sinds gisteren een SSD in mijn pc hangen, werkt prima alleen is hij stukken trager dan de opgegevens leessnelheid van 250mb/s.
Ik kom met hd tune uit op gemiddelde read van 158.0MB/s. Het is een Intel SSD SA2M080G2GC dus een x-25 80GB.

Weet er iemand een oplossing?

Mijn pc:
mobo: Gigabyte GA-P55M-UD2
cpu i5 750
4GB DDR3 ram
Je hebt het moederbord in de bios op AHCI gezet?
En je hebt verder ook nog wat trucjes gedaan?

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Express Card ssd's van OCZ ondersteunen geen trim en de prestaties zullen niet geweldig zijn. Je zult alsnog de schrijfacties zoveel mogelijk naar de harde schijf moeten redigeren. Als het je vooral om de energiebesparing is te doen kun je ook een 2,5 inch harde schijf gebruiken, of neem meteen een goede ssd zoals de Kingston SSDNow V 40GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
job schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 13:27:
[...]

Ik kwam dit ergens tegen

[...]
Probeer het eens. Wellicht dat je ook nog een reboot nodig hebt.
hier (win7x64) is het net anders helaas: quick removal (write caching disabled, maar je hoeft ze niet meer te unmounten om te hoeven hotswappen) of performance (wat ik nu dus heb, dan komen ze dus in de system tray zodat je ze kan unmounten, wat ik dus niet wil).
Pagina: 1 ... 9 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD