@ Seelenschmerz en Groxgrox (ofzo

)
Ik heb exact hetzelfde. Ik 'dacht' AHCI aangezet te hebben in de Bios maar zie het nergens in W7 terugkomen wat ik kan controleren.
Ook ik heb de AHCI Sata controller (iNtel EN standaard) in de lijst staan met een hele trits ATA controllers en op ATA channel 0 zit een SSD waarvan ik de DMA wel aan kan vinken, maar als ik weer check, staat ie uit. De SSD lijkt dus op IDE te zitten. Bij Policies staat wel een stukje over removal gedrag.
Qua performance is het best ok :
Edit due to job:
Duidelijk je draait in ide modus. Hoe je de boel op ahci krijgt (als dat mogelijk is) moet je zelf even zien uit te vinden. Daar is dit topic niet voor.
Als eerste ben ik het hier fundamenteel mee oneens want AHCI is een vereiste voor TRIM terwijl TRIM en SSD performance een zeer belangrijke combinatie is in dit topic. AHCI en problemen om het aan en/of werkend te krijgen is net zo belangrijk als welke stekkertjes op welke SSD moeten, belangrijker zelfs want het gaat direct over het functioneren en de performance van de SSD en we kopen hem allemaal voor... de performance. Wie het niet met me eens is mag me negeren, maar liever heb ik ieders hulp of ideeen.
We gaan verder. Ik heb ook atapi staan bij al mijn ATA channels, maar dat lijkt em logish, dat zijn IDE controllers. Als ik update driver kies dan zegt hij ook dat de 'IDE channel' al de laatste drivers heeft... weer hint dat hij geen AHCI draait. De SSD draait ook in PIO mode 4... nog een hint...
Wat is nou DE manier om te zien of drives in AHCI draaien of niet? ik weet het niet meer...
Either way, effe geGoogled ->
http://www.itechtalk.com/thread6494.html
Helaas stond er bij mij al een nul, dus ik kon niks veranderen en AHCI stond al aan in m'n BIOS
Ik heb vervolgens de laatste iNtel storage driver handmatig geupdate naar de ICH10R controller.
(via de zip file en dan update en zo, maar de exe file runnen doet blijkbaar hetzelfde).
Hierdoor verdwenen bijna al mijn ATA kanalen behalve 0 en 1 (de standaard IDE poorten natuurlijk) en werden er drivers voor de drives geinstalleerd.
Bij de SSD is bij policies dat stukje over verwijder gedrag verdwenen.
Bij driver staan nog steeds disk.sys en partmgr.sys en nog steeds geen AHCI o.i.d.
Al met al kan ik nog steeds niet zeggen dat ik kan 'zien' dat hij op AHCI draait.
@ staaijtech: Hoe weet jij zeker dat je in AHCI draait?
Als er mensen zijn die wel iets zeer tekenend voor AHCI werking hebben staan in hun device manager, zou die dat dan kunnen laten zien zodat we allemaal weten wat we moeten bereiken?
Als laatste wel een screenie van mijn marks met de laatste ingreep. Vooral de QD32 waarden zijn substantieel hoger dan de vorige, maar de vorige waren ook met de oude HA firmware gemaakt en dus kan ik niet exact zeggen of die grote increase van AHCI komt. Iemand?

Kijk eens bij systeembeheer welke driver er voor de sata controllers zijn geinstalleerd.
Dus kijk bij driverdetails en dan zoeken naar: xxxxx.sys
en dan even hier neerzetten wat er bij jou ipv de xxxx staat
Bij mij staat er bijvoorbeeld atapi.sys, dat betekent dat ik de standaard microsoft ide drivers geinstalleerd hebt staan. Had ik wel ahci, dan waren de microsoft ahci drivers wel geinstalleerd en zou er msahci.sys staan.
Bij mij staat er iaStor.sys. Er zaten twee drivers in het iNtel matrix storage driver pakketje, iaAHCI.sys en iaStor.sys. iaAHCI selecterende pakte hij toch de iaStor...
[
Voor 100% gewijzigd door
Tijgert op 03-01-2010 03:54
]
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.