Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.463 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 15:46
Gizz schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 09:53:
We hadden het hier over RAID0, dus in beide gevallen is het 160GB (1x 160GB of 2x 80GB samengesmolten tot 160GB). Je hoeveelheid data blijft hetzelfde, maar de kans op verlies is 2x zo groot (mits een 160GB net zo betrouwbaar is als de 80GB versie).
Ja je hebt gelijk!
maratropa schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 10:35:Maar ik vind sowieso al het gepraat over veiligheid van data en raid een beetje onzin, want raid is voor redundancy of snelheid, niet voor data veiligheid. Ook raid 5 is bedoeld voor data beschikbaarheid, niet om je data veilig te houden, waar sommige mensen het wel voor gebruiken.
Redundancy is geen doel, maar een middel. (En bij RAID0 heb je feitelijk geen redundantie)

De scheiding tussen data beschikbaar houden en veilig houden vind ik erg dun.
Je wil gewoon dat als je harddisk er mee stopt je data niet weg is.
Je hebt met bijv. RAID 5 wel meer kans dat er een schijf heengaat, maar je hebt je data nog. Met 1 schijf ben je inderdaad afhankelijk van een backup. En backups terugzetten is vaak geen feest.
Of ze doen het niet of ze zijn oud ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk een heel domme vraag, maar mijn computer staat altijd doodstil op m'n tafel en ik versleep 'm nooit: als ik een SSD-schijf aanschaf, kan ik die dan los erin leggen? Scheelt me weer kosten en gedoe met een bracket (die je voor onbouwen toch nodig hebt?) Omdat een SSD geen bewegende onderdelen heeft, lijkt het me niet van belang hoe dat ding in de kast hangt, toch...? Of ben ik nu erg doM? (Ik denk er aan een SSD van 40 of 60 Gb te kopen, enkel en alleen om FSX op te zetten, zodat textures etc. sneller geladen worden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 15:28:
Omdat een SSD geen bewegende onderdelen heeft, lijkt het me niet van belang hoe dat ding in de kast hangt, toch...?
Denk ook even aan de andere onderdelen in je kast. Als een losse SSD een flinke klap maakt tegen het moederbord of iets dergelijks is dat niet fijn.

Bij diverse winkels zag ik trouwens een 3,5" naar 2,5" setje voor €4 of €5, dus om daar nou op te besparen? Als je een Postville neemt is het zelfs goedkoper om de retail met montagemateriaal te kopen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welja
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-09 09:24
Femme schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 14:02:
De Express Card ssd's van OCZ ondersteunen geen trim en de prestaties zullen niet geweldig zijn...., of neem meteen een goede ssd zoals de Kingston SSDNow V 40GB.
Bedankt voor het advies! Dat wordt dan een Kingston :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Welja schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 15:36:
[...]
Bedankt voor het advies! Dat wordt dan een Kingston :)
Ze zijn alleen op dit moment moeilijk leverbaar. De enige die ze wel heeft vraagt € 105.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 15:28:
Waarschijnlijk een heel domme vraag, maar mijn computer staat altijd doodstil op m'n tafel en ik versleep 'm nooit: als ik een SSD-schijf aanschaf, kan ik die dan los erin leggen? Scheelt me weer kosten en gedoe met een bracket (die je voor onbouwen toch nodig hebt?) Omdat een SSD geen bewegende onderdelen heeft, lijkt het me niet van belang hoe dat ding in de kast hangt, toch...? Of ben ik nu erg doM? (Ik denk er aan een SSD van 40 of 60 Gb te kopen, enkel en alleen om FSX op te zetten, zodat textures etc. sneller geladen worden.)
tja waarom zou je dit willen in zo´n bracket ziet het er toch wel wat afgewerkter uit en de kans inderdaad dat het tegen andere systeem onderdelen aankomt,zou mij die paar euro al willen spenderen aan een bracket :) .Mijn advies,koop zo´n ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23
@Maratropa : aangezien je dezelfde setup hebt als ik, hoe hou je je RAID set lekker fris? Het is volgens mij wachten op FW1.41 waar Garbage Collection in zit.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 16:23:
[...]

yja waarom zou je dit willen in zo´n bracket ziet het er toch wel wat afgewerkter uit en de kans inderdaad dat het tegen andere systeem onderdelen aankomt,zou mij die paar euro al willen spenderen aan een bracket :) .Mijn advies,koop zo´n ding :)
Omdat het reinste geld verspilling is... :9
Een stukje dubbelzijdig foamtape, werkt bij mij goed. Mijn SSD ligt dus, vast geplakt op de bodemplaat van mijn Antec P182 onder de voeding.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 17:53:
@Maratropa : aangezien je dezelfde setup hebt als ik, hoe hou je je RAID set lekker fris? Het is volgens mij wachten op FW1.41 waar Garbage Collection in zit.
Euhm.. Niet? :P

De meetbare snelheid is achteruitgegaan, maar in windows vista 64 werkt het voor mijn gevoel allemaal nog erg lekker, misschien ieeeetsje voelbaar trager. Volgens mij heb ik alleen maar een ge-alignde partitie er op zitten en geen ruimte overgelaten. Ik ga wel een keer een re-install doen, maar liever als er nieuwe firmware is..
Alles start nog fijn snel op en dat is het belangrijkste. Het is ook een werk machine dus ik kan er niet te veel mee rotzooien helaas :)

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 29-12-2009 22:03 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi allemaal
ik heb ook een postville 80gb aangeschaft. vreemd is dat mijn model name op de verpakking is:

box : SSDSA2MH080G201
ssd : SSDSA2M080G2GN (geen "H" aanwezig).

blijkbaar staat de H voor High Perfomance ??

http://img3.imageshack.us/img3/1166/intelssd.jpg

nog mensen die dit gezien hebben ? Ook geraak ik maar niet boven de 170 mb/s read.. Ik heb een nieuw systeem met een core i7 920, windows 7 en 6 gig ram.
alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kokorico schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 13:35:
Het ik heb sinds gisteren een SSD in mijn pc hangen, werkt prima alleen is hij stukken trager dan de opgegevens leessnelheid van 250mb/s.
Ik kom met hd tune uit op gemiddelde read van 158.0MB/s. Het is een Intel SSD SA2M080G2GC dus een x-25 80GB.

Weet er iemand een oplossing?

Mijn pc:
mobo: Gigabyte GA-P55M-UD2
cpu i5 750
4GB DDR3 ram
ik heb dus net hetzelfde probleem. merk op dat ook bij jouw de H in het modelnummer ontbreekt (zie mijn post hierboven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 02:11:
hoi allemaal
ik heb ook een postville 80gb aangeschaft. vreemd is dat mijn model name op de verpakking is:

nog mensen die dit gezien hebben ? Ook geraak ik maar niet boven de 170 mb/s read.. Ik heb een nieuw systeem met een core i7 920, windows 7 en 6 gig ram.
alvast bedankt !
wat ik me gelijk afvraag isde SSD wel aangesloten op de INTEL S-ATA controller op je moederbord?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

hoi allemaal

nog mensen die dit gezien hebben ? Ook geraak ik maar niet boven de 170 mb/s read..
Bij staat op het doosje ook de H, op de SSD niet, en ik krijg reads van 250 MB/sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KHdV
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-09 11:42
Ik ben van plan om de Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2C1 omdat deze op voorraad is.

Maar wat is nu eugenlijk het verschil tissen deze???

- Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2C1
- Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2R5
- Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G201

in de specs zie ik geen verschillen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 22:00
KHdV schreef op woensdag 30 december 2009 @ 10:12:
Ik ben van plan om de Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2C1 omdat deze op voorraad is.

Maar wat is nu eugenlijk het verschil tissen deze???

- Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2C1
- Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2R5
- Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G201

in de specs zie ik geen verschillen :)
Zie allereerst de TS, deze vraag is al relatief vaak gesteld. De specs zijn inderdaad exact hetzelfde, alleen het formaat (spacer of niet) en hetgeen je bij je SSD krijgt (bracket of niet) is verschillend. Zie ook:
Intel SSD

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

kokorico schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 13:35:
Het ik heb sinds gisteren een SSD in mijn pc hangen, werkt prima alleen is hij stukken trager dan de opgegevens leessnelheid van 250mb/s.
Ik kom met hd tune uit op gemiddelde read van 158.0MB/s. Het is een Intel SSD SA2M080G2GC dus een x-25 80GB.

Weet er iemand een oplossing?
Een secure erase over de ssd heen gooien en er geen data meer op zetten.

Het is normaal dat het flashgeheugen van de ssd tijdens gebruik fragmenteert en dat dit gevolgen heeft voor de leessnelheid. Het verlies van 'sequentiële' transfer rate is een trade-off om de schrijfprestaties op niveau te houden. Als de ssd ter plekke gegevens zou wijzigen zodat ze bij het lezen mooi in sequentiële volgorde liggen, zou dat desastreus zijn voor de prestaties van kleine schrijfacties. De X25-M kiest ervoor om wijzigingen elders weg te schrijven, wat zeer hoge random write prestaties oplevert met als keerzijde fragmentatie die de leesprestaties licht verminderd.

Als ik mag kiezen tussen 40 procent minder leesprestaties en een schrijflatency van 0,04ms tegen een stabielere leessnelheid met een schrijflatency van 200ms zoals bij een drive met een JMicron JMF602 (of 9,0ms bij een oudere Mtron slc-drive) dan weet ik wel wat ik liever heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Laatst online: 15:59
Philflow schreef op donderdag 24 december 2009 @ 09:30:
[...]
Het gaat niet alleen om die dip, het gaat ook om de meer dan 30 minuten minder battery life t.o.v. de Seagate 5400.6

Maar goed, ik zal idd eerst eens die update doen en de toolbox.
Philflow.Ik heb mijn Acer Timeline 3810t geupgrade met een intel X25-M 160GB SSD. Heel tevreden tot nu toe. Ik heb ook BatteryBar 3.3.1 geinstalleerd en kwam erachter dat hierdoor explorer of mijn virusscanner 50% CPU load eten in idle toestand! Na deinstallatie van BatteryBar was dit over. Ik gebruik nu BatteryBar 3.3 (1 versie eerder) en nu is het probleem er niet.

Dus die mindere battery life kan hier wel eens de reden van zijn!

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

SpeedingWilly schreef op woensdag 30 december 2009 @ 12:40:
[...]
Philflow.Ik heb mijn Acer Timeline 3810t geupgrade met een intel X25-M 160GB SSD. Heel tevreden tot nu toe. Ik heb ook BatteryBar 3.3.1 geinstalleerd en kwam erachter dat hierdoor explorer of mijn virusscanner 50% CPU load eten in idle toestand! Na deinstallatie van BatteryBar was dit over. Ik gebruik nu BatteryBar 3.3 (1 versie eerder) en nu is het probleem er niet.

Dus die mindere battery life kan hier wel eens de reden van zijn!
Ok thanks voor de tip. Overigens is mijn battery life wel bijgetrokken nadat ik de Bluetooth drivers heb geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Philflow. Misschien kun je mij helpen. Ik heb Windows 7 x64 Ultimate geinstalleerd (bios in AHCI mode). Vervolgens de intel toolbox (voor handmatige trim eventueel) en de AHCI drivers van de acer website. Mijn SSD wordt niet gezien als hot plugable. Werkt AHCI nu niet?

Mijn CrystalDiskMark scores:

read write
Seq 230 98
512k 168 99
4K 8.7 22

Vooral de 4K scores zijn aan de lage kant. Maar de SSD zit wel in mijn 3810T en dan kan ik toch geen superscores verwachten?

[ Voor 7% gewijzigd door SpeedingWilly op 30-12-2009 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Crystal Mark scores kunnen flink varieren. Hier is de mijne (W7 x86):
Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/InteldriverCryst.jpg

Overigens heb ik de Intel Rapid Storage Driver geinstalleerd, misschien helpt dat. Op NBR denken ze van wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 30-12-2009 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Mijn hardware is niet compatable geeft de setup aan als ik de Intel Rapid Storage Driver installeer.

[ Voor 31% gewijzigd door SpeedingWilly op 30-12-2009 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
hoi allemaal

alvast bedankt !
http://communities.intel.com/message/69715#69715
Understand the confusion.

The H was dropped off the 34nm SSD label. We were required to move to 14 characters on the product and the H did not differientate our drive.

We only have one product. The 80GB that you highlight could be labeled: SSDSA2M080G2GN or SSDSA2M080G2GC.

One product.

Alan
Intel NAND Solutions Group

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

SpeedingWilly schreef op woensdag 30 december 2009 @ 13:35:
Mijn hardware is niet compatable geeft de setup aan als ik de Intel Rapid Storage Driver installeer.
Ja bij mij ook. Dan kun je zeggen 'let me choose manually' ofzo. Ik had trouwens versie 10.46 ofzo.

Kun je ook je HDtune eens posten, met de blocksize op 1MB? (zit in Options)

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 30-12-2009 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Zie hier onder (het is me nog niet gelukt de Intel RS driver te installeren).

Waarom heb ik geen rechte lijn maar een gerimpelde???

Afbeeldingslocatie: http://s827.photobucket.com/albums/zz198/SpeedingWilly/HDTune1-1.png

Zijn jouw benchmarks van je 1810TZ of een desktop Philflow?

[ Voor 54% gewijzigd door SpeedingWilly op 30-12-2009 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KHdV
  • Laatst online: 02-09 11:42
IJnte schreef op woensdag 30 december 2009 @ 10:26:
[...]

Zie allereerst de TS, deze vraag is al relatief vaak gesteld. De specs zijn inderdaad exact hetzelfde, alleen het formaat (spacer of niet) en hetgeen je bij je SSD krijgt (bracket of niet) is verschillend. Zie ook:
Intel SSD
Bedankt ik ben er inderdaad uit nu ;)

Morgen komt de SSD . Denken jullie dat het handig is om van mijn huidige net geïnstalleerde Winows 7 een image te maken en deze terug te plaatsen op de SSD??? Het lijkt me dat dit zou moeten werken. Of zitten hieraan nog nadelen?

Ik kan ook de boel compleet opnieuw installeren, maar als dit werkt scheelt het een hoop tijd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:14
Een 1:1 image overzetten en daarna even de Intel SSD Toolbox draaien. Opnieuw installeren is nergens voor nodig imho.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

SpeedingWilly schreef op woensdag 30 december 2009 @ 14:13:
Zie hier onder (het is me nog niet gelukt de Intel RS driver te installeren).

Waarom heb ik geen rechte lijn maar een gerimpelde???

Zijn jouw benchmarks van je 1810TZ of een desktop Philflow?
Had je de blocksize wel op 1MB? De lagere gebiedjes zijn waar de data staat. Op zich ziet het er niet slecht uit. Wellicht dat het nog beter kan met geoptimaliseerde drivers.

Mijn benchmarks zijn op een HP DM1 (SU2300, 2GB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
ja blocksize 1MB. Mijn C schrijf staat vrij vol. D is leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
*zucht*

Wanneer accepteren jullie beiden dat SSD's variabel presteren afhankelijk van workload, interne fragmentatie en het feit dat ze gevuld zijn of niet?
Als een deel van je schijf nog nooit beschreven is dan neemt de controller ook niet de moeite om het flash daadwerkelijk te lezen, maar geeft hij gewoon meteen nullen terug.
Die 250MB/s in lege gebieden is dus feitelijk een bonus, waar je helaas nooit iets aan hebt behalve in benchmarks zoals HDtune. In real life scenario's zul je natuurlijk nooit lege gebieden lezen, omdat je er niets te zoeken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

offtopic:
* zucht * wanneer ga jij eens op een normale toon berichtjes posten hier.
SpeedingWilly schreef op woensdag 30 december 2009 @ 15:38:
ja blocksize 1MB. Mijn C schrijf staat vrij vol. D is leeg.
Volgens mij is er niks mis met je SSD. Misschien dat je CrystalMark wat hoger zou kunnen zijn maar mijn ervaring is dat de resultaten nog al wild varieren met CrystalMark. Heb je hem meerdere keren gedaan?

PS. Op Notebookreview zijn wat tips terug te vinden over het installeren van IRSD.

[ Voor 78% gewijzigd door Philflow op 30-12-2009 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:53
P5ycho schreef op woensdag 30 december 2009 @ 15:30:
Een 1:1 image overzetten en daarna even de Intel SSD Toolbox draaien. Opnieuw installeren is nergens voor nodig imho.
Als je windows 7 geinstalleerd is in IDE mode (in je BIOS) (op je oude HDD) en je zet je BIOS na het terugplaatsen van je image op je SSD op AHCI mode, dan moet je wel even een setting veranderen in je register. Maar voor de rest lijkt het me ook prima kunnen.
1.Sluit alle Windows-toepassingen af.
2. Klik op Start, typ regedit in het vak Zoeken en druk op Enter.
3. Als het dialoogvenster Beheer van gebruikersaccount wordt weergegeven, klikt u op Doorgaan.
4. Klik op de volgende registersubsleutel:
5. HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
6. Klik in het rechterdeelvenster met de rechtermuisknop op Start in de kolom Naam en klik op Wijzigen.
7.Typ 0 in het vak Waardegegevens en klik op OK.
8.Klik in het menu Bestand op Afsluiten om de Register-editor te sluiten.

[ Voor 36% gewijzigd door s441558 op 30-12-2009 17:47 ]

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img130.imageshack.us/img130/1050/hdtune301209win7ahci.png

Om eerlijk te zijn: die grote dips aan het begin van de SSD zijn niet normaal. Ik had dat bij mijn eerste G2 ook, tot zo'n 80 MB/s. Ik heb dat ding dan ook succesvol voor RMA gestuurd en ik had binnen 2 dagen een vervanging. Mijn voorlopige conclusie: de ene flashchip is de andere niet en je kan het gewoon slecht treffen.

Bovenstaand screenshot van de vervangende SSD is zonet genomen in Win 7 x64 Prof., geinstalleerd op die SSD, met 10 tabs open in Firefox en nog een aantal andere open apps. Deze SSD is nu 490 uur (1.5 maand) in gebruik en ik draai Win 7 in AHCI mode, dus Trim staat automatisch aan. Daarnaast voer ik eens per 24 uur een optimalisatie uit met de Intel Toolbox (oude versie, want ik gebruik geen System Restore).

Ik moet er wel bij zeggen dat ik (vrijwel) al de maatregelen heb getroffen die in de startpost worden beschreven. De SSD is aangesloten op een volledig bezette ICH10R, met 6 drives,de SSD zit op SATA0.

Afbeeldingslocatie: http://img190.imageshack.us/img190/2563/cdx64101209win7ahci.png

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2009 18:27 . Reden: typo/CDM image toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
De manual trim functie in de Intel toolbox, werkt deze ook voor de G2's in raid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 18:02:
Om eerlijk te zijn: die grote dips aan het begin van de SSD zijn niet normaal. Ik had dat bij mijn eerste G2 ook, tot zo'n 80 MB/s. Ik heb dat ding dan ook succesvol voor RMA gestuurd en ik had binnen 2 dagen een vervanging. Mijn voorlopige conclusie: de ene flashchip is de andere niet en je kan het gewoon slecht treffen.
Wat voor systeem heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gallery: staaijtech

@330D: Nee, RAID wordt helaas (nog) niet ondersteund.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2009 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ok ja een krachtig systeem. Het lijkt erop dat de dips in mijn HDTune grafiek werden veroorzaakt door de zwakkere SU2300 die het niet helemaal trekt. De hogere CPU belasting wijst daar ook op. De dips verdwenen ook toen ik de blocksize op 1MB zette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Philflow schreef op woensdag 30 december 2009 @ 18:57:
[...]

Ok ja een krachtig systeem. Het lijkt erop dat de dips in mijn HDTune grafiek werden veroorzaakt door de zwakkere SU2300 die het niet helemaal trekt. De hogere CPU belasting wijst daar ook op. De dips verdwenen ook toen ik de blocksize op 1MB zette.
Dat zou zo maar kunnen, maar ik heb die dips dus ook gehad met mijn eerste G2 en dat geeft te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 19:04:
[...]
Dat zou zo maar kunnen, maar ik heb die dips dus ook gehad met mijn eerste G2 en dat geeft te denken.
Dat zet inderdaad te denken. En toen ik jouw verhaal las dacht ik ook dat er mogelijk iets mis was met mijn G2. Maar het feit dat de dips verdwenen toen ik de blocksize in HDTune op 1MB zette en het het feit dat mijn CrystalMark resultaten prima waren geeft me toch de indruk dat er niets aan de hand is.

Overigens waren de dips op mijne zo rond de 150MB/sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Philflow schreef op woensdag 30 december 2009 @ 19:49:
[...]

Dat zet inderdaad te denken. En toen ik jouw verhaal las dacht ik ook dat er mogelijk iets mis was met mijn G2. Maar het feit dat de dips verdwenen toen ik de blocksize in HDTune op 1MB zette en het het feit dat mijn CrystalMark resultaten prima waren geeft me toch de indruk dat er niets aan de hand is.

Overigens waren de dips op mijne zo rond de 150MB/sec.
Inderdaad lijkt het bij jou allemaal goed te zitten, maar lees dit topic maar eens door: veel mensen hebben last van die dips en ik, sprekend uit eigen ervaring, kan niet geloven dat al die mensen iets verkeerd doen qua config. Ik heb, toen ik die dips constateerde, ook van alles en nog wat geprobeerd om er achter te komen waar het aan lag. Ik heb een triple boot ( Win7 op SSD, Win Vista op een Raptor en Win XP op een 1TB WD) en vanuit welk OS ik ook de benchmarks draaide maakte geen verschil. Het bleef k*t.

RMA dus en nu is het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbeh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-07 11:54
Ik heb vandaag bij Komplett een OCZ Summit opgehaald. Ik ontzettend blij, na werk naar huis geracet en hem ingeplugd. Helaas doet hij alleen niks, mijn POST screen blijft ontzettend lang zoeken naar devices maar zonder resultaat.

Mijn mobo is een GA-MA790X-UD3P (Bios: F5), ik heb alle verschillende SATA slots geprobeerd maar zonder resultaat.
Ik las net op de Gigabyte site dat er een F6 update is voor mijn mobo, heeft dit nut of kan ik hem beter terug brengen?

Update:
Inmiddels mijn bios geupdate naar F6 en hij doet het nog steeds niet.
Nog andere opties?

[ Voor 10% gewijzigd door Bobbeh op 30-12-2009 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23
Bobbeh schreef op woensdag 30 december 2009 @ 22:24:
Ik heb vandaag bij Komplett een OCZ Summit opgehaald. Ik ontzettend blij, na werk naar huis geracet en hem ingeplugd. Helaas doet hij alleen niks, mijn POST screen blijft ontzettend lang zoeken naar devices maar zonder resultaat.

Mijn mobo is een GA-MA790X-UD3P (Bios: F5), ik heb alle verschillende SATA slots geprobeerd maar zonder resultaat.
Ik las net op de Gigabyte site dat er een F6 update is voor mijn mobo, heeft dit nut of kan ik hem beter terug brengen?

Update:
Inmiddels mijn bios geupdate naar F6 en hij doet het nog steeds niet.
Nog andere opties?
Summit stuk? Probeer eens een andere PC.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbeh
Toevallig net gedaan, wel op een ouder Abit AN-M2HD mobo . Deed het nog steeds niet, maar dit kan ik begrijpen.
Voor de rest geen andere pc beschikbaar, heb de HD uit mijn laptop gehaald maar dit past niet. (Timeline 3810T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andere kabels proberen, proberen zonder alle andere sata apparaten aan te sluiten.
AHCI/IDE in bios proberen.

Of heel dom maar logisch; stroomkabel erin?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2009 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbeh
Allemaal al gedaan, kabels, SATA/stroom poorten , geen/wel andere HD.
Denk dat hij maar terug gaat, weet niet wat ik nog meer kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan denk ik dat je dan eerst even bij iemand anders kan testen.
Ikzelf heb precies hetzelfde mobo maar totaal geen problemen met mijn ssd's.

edit: en als je een jumper achterop plaatst; herkent het bios hem dan wel?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2009 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:53
Philflow schreef op maandag 28 december 2009 @ 11:13:
[...]

Volgens mij is dat sterk aanbevolen want 02HA had de bekende bug.
Beetje late reactie. Vraag was of het zin heeft te updaten naar 02HD als 02HA al op de schijf staat.

De 02HA gaf alleen in een hele specifieke omstandigheid problemen: bij een oude versie van de Tool Box, 64-bit Win 7 en dat je zelf een update deed van een oudere FW.

Er is inmiddels een nieuwe Toolbox, zonder deze 'bug'. De 02HA staat al op je SSD, dus ook dat is al geen probleem meer.

Met andere woorden, het heeft waarschijnlijk geen zin. Ik update zelf nooit een firmware, omdat het ook minder kan worden. Als het goed werkt, blijf er dan gewoon af, tenzij er duidelijke voordelen zijn. Duidelijke voordelen zijn er nu niet tussen 02HA en de 02HD.

Ben je een measurebator en slaap je niet als je niet de nieuwste FW hebt, dan zou ik wel updaten. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door honey op 31-12-2009 09:32 ]

• Bobbeh
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 23:52:
Dan denk ik dat je dan eerst even bij iemand anders kan testen.
Ikzelf heb precies hetzelfde mobo maar totaal geen problemen met mijn ssd's.

edit: en als je een jumper achterop plaatst; herkent het bios hem dan wel?
Jumper achterop de SSD? Hier is namelijk geen plaats voor.

Ps. Heeft de Corsair X32/64/128 TRIM support? Is mij niet helemaal duidelijk kan ook geen firmware updates vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door Bobbeh op 31-12-2009 10:26 ]

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 09:11
Ik ben ook van plan om eindelijk een ssd te gaan halen.
Mijn oog viel op
http://www.alternate.nl/h...ks+%2F+SSD&l2=SSD&l3=SATA

Zijn er mensen die hier op of aanmerkingen hebben?
of misschien andere sugesties

[ Voor 5% gewijzigd door chimera2 op 31-12-2009 09:53 ]

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Na 3 maanden toch benieuwd hoe mijn 2 postville's presteren. In de praktijk heb ik weinig gemerkt van performance degradatie.

Na een run van crystalmark haal ik slechts 450mb/s vs 518mb/s read in het begin.
Atto geeft een kleiner verschil aan, max 523mb/s vs 527mb/s. Write prestatie's zijn gelijk gebleven.

Writeback cache aan, ICH9R, 128kb stripe, 1 partitie 126gb heb slechts 5gb gebruikt voor XP Pro 32bit.

Ik ben tevreden :)

• Philflow

Philflow

honey schreef op woensdag 30 december 2009 @ 23:55:
[...]
Ben je een measurebator en slaap je niet als je niet de nieuwste FW hebt, dan zou ik wel updaten. ;)
Iedere het zijne natuurlijk, maar aangezien het nogal weinig moeite is om de laatste firmware te installeren vanaf een USB stickje, zou ik er toch liever de laatste firmware opzetten.

Dan ben ik maar een "measurebator". ;)
chimera2 schreef op donderdag 31 december 2009 @ 09:47:
Ik ben ook van plan om eindelijk een ssd te gaan halen.
Mijn oog viel op
http://www.alternate.nl/h...ks+%2F+SSD&l2=SSD&l3=SATA

Zijn er mensen die hier op of aanmerkingen hebben?
of misschien andere sugesties
reviews: Kingston SSDNow V 40GB

[ Voor 44% gewijzigd door Philflow op 31-12-2009 10:57 ]

Verwijderd

Meuh... }:O dacht ik 'Laat ik dan toch maar speciaal voor FSX zo'n Kingston SSDNow V 40GB kopen (niet de beste, wel nog te betalen) is 'ie nergens te koop. Ja, ergens in Zoetermeer voor een nog weer hogere prijs... Balen. :(

OT: Maakt het trouwens nog uit wat voor SATA kabel ik erbij koop? Heb je nog goede of slechte...? }:O

Verwijderd

Bobbeh schreef op donderdag 31 december 2009 @ 00:07:
[...]

Jumper achterop de SSD? Hier is namelijk geen plaats voor.

Ps. Heeft de Corsair X32/64/128 TRIM support? Is mij niet helemaal duidelijk kan ook geen firmware updates vinden.
Nee, alleen de P serie van Corsair heeft dat.

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Voor de mensen die zich zorgen maken over de HDtune grafieken lees mijn bevindingen eens:

Mijn SSD is onderverdeeld in 1/4 - 3/4 (40GB en 120GB).
Van de 40GB is 25GB gebruikt (15GB vrij dus), van de 120GB is 4Gb gebruikt (en de rest vrij).

Mijn HDtune grafiek laat exact daar waar data staat de drop in performance zien, wat logisch is want dat kost moeite en de files staan niet netjes op rij natuurlijk. Ik ga niet om mijn punt te maken mijn SSD wissen en de test nog een keer leeg runnen, maar de drop is daar waar de data staat en naar alle redelijkheid staat mijn data niet exact op de plekken waar mijn SSD rot is....

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

A-Data komt met een SSD die SATAII én USB 3.0 (en 2.0) ondersteunt, en heel dicht bij de Postville in de buurt komt (200/170 MB/sec): nieuws: A-data bouwt ssd met usb 3.0- en sata-300-interface

Maten: 64, 128 en 256 GB.

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 31-12-2009 15:52 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Tijgert

Tijgert

en heel dicht bij de Postville in de buurt komt (200/170 MB/sec):
Mwa 'heel' dichtbij... 260 van mijn Postville is een stuk meer dan 200 hoor.. en 170 weer een stuk verder dan 108 (in mijn geval).

Op schrijfsnelheden na schiet je er niks mee op t.o.v. een Postville en dan weten we nog niks over de random read/write performance en de iops.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
Ik denk dat ik een Postville 160 GB ga bestellen voordat ik een nieuwe PC ergens anders samenstel. Maar wat een belachelijk hoge prijzen zeg. Ik zit dit al 1 tot 1,5 jaar aan te kijken met de gedachte dat ik dadelijk in 2010 wel voor 200 euro zo'n ding kan krijgen, niet dus. De prijzen zijn niet eens gedaald in al die tijd, misschien 10 % hoogstens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Volgens Anandtech gaan we later dit jaar een flinke prijsdaling zien. Zie laatste pagina van dat laatste artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SuX DeLuXe schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 15:46:
Ik denk dat ik een Postville 160 GB ga bestellen voordat ik een nieuwe PC ergens anders samenstel. Maar wat een belachelijk hoge prijzen zeg. Ik zit dit al 1 tot 1,5 jaar aan te kijken met de gedachte dat ik dadelijk in 2010 wel voor 200 euro zo'n ding kan krijgen, niet dus. De prijzen zijn niet eens gedaald in al die tijd, misschien 10 % hoogstens.
Ach, dat is natuurlijk allemaal zeer relatief. Ik weet nog dat ik begin jaren 90 zo'n 1000 gulden (€ 450 euro) betaalde voor een HDD van 160 MB. En ook zo'n zelfde bedrag voor een reepje geheugen van (jawel!!) 8 MB en een CD-ROM speler (2x speed!!) kostte ook zoiets.

Early adopters betalen dus altijd een prijspremie, niks bijzonders dus. En je krijgt met een SSD wel een performance-upgrade die je moeilijk voor dat geld kan realiseren met een ander onderdeel van je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 21:51:
[...]

Ach, dat is natuurlijk allemaal zeer relatief. Ik weet nog dat ik begin jaren 90 zo'n 1000 gulden (€ 450 euro) betaalde voor een HDD van 160 MB. En ook zo'n zelfde bedrag voor een reepje geheugen van (jawel!!) 8 MB en een CD-ROM speler (2x speed!!) kostte ook zoiets.

Early adopters betalen dus altijd een prijspremie, niks bijzonders dus. En je krijgt met een SSD wel een performance-upgrade die je moeilijk voor dat geld kan realiseren met een ander onderdeel van je PC.
ben ik helemaal mee eens.....eind jaren 80 verkocht mijn broer hitachi schijven van 25 GB met 5.25 inch schijven,wogen ook 25 kilo, onderhand voor ongeveer 25.000 gulden...toen was dat ook de prijs....net zoals je nu bijna 200 euro voor een postville betaald van 80 GB.wat het zeker als performance-upgrade waard is(als je het er voor uit wilt geven :*) )...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Effe on-topic... Als die nieuwe controller zo veel sneller is, zal iNtel dan wellicht de blokkade op z'n 100MB/Sec write opheffen? Ik bedoel, bijna 2,5x zo snel schrijven is toch wel iets om achter je oor over te krabben... en om geen marktaandeel te verliezen... De refresh van iNtel laat toch nog op zich wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:59

painkill

Pain(k)(ill)

Mijn Kinston SSDnow 40GB na een paar dagen OS te hebben gedraaid:

Kingston SSDnow 40GB

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2chpatt.jpg
Voor secure erase en reinstall van Vista

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/8wk0va.jpg
Erna. Weer netjes terug gelukkig :)

Helaas nog geen trim/gc voor de X serie van Corsair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-09 13:25
@maratropa

Dat is niet slecht! En als de prijzen die Anandtech aanhaalde kloppen, hebben we straks een 160GB SSD voor $225, ofwel ~€160

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

honey schreef op woensdag 30 december 2009 @ 23:55:
[...]

Beetje late reactie. Vraag was of het zin heeft te updaten naar 02HD als 02HA al op de schijf staat.

De 02HA gaf alleen in een hele specifieke omstandigheid problemen: bij een oude versie van de Tool Box, 64-bit Win 7 en dat je zelf een update deed van een oudere FW.

Er is inmiddels een nieuwe Toolbox, zonder deze 'bug'. De 02HA staat al op je SSD, dus ook dat is al geen probleem meer.

Met andere woorden, het heeft waarschijnlijk geen zin. Ik update zelf nooit een firmware, omdat het ook minder kan worden. Als het goed werkt, blijf er dan gewoon af, tenzij er duidelijke voordelen zijn. Duidelijke voordelen zijn er nu niet tussen 02HA en de 02HD.
Ok, helder.
Maar hoe kan je nu zien of TRIM daadwerkelijk werkt met 02HA?
En kan je de nieuwe toolbox nu wel of niet draaien op deze firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49

job

Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 10:01:
Ok, helder.
Maar hoe kan je nu zien of TRIM daadwerkelijk werkt met 02HA?
Door te kijken naar de snelheid van je schijf. Blijft deze in de loop van de tijd goed, dan werkt het.
En kan je de nieuwe toolbox nu wel of niet draaien op deze firmware?
Ja dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 01:47:
[afbeelding]
Voor secure erase en reinstall van Vista

[afbeelding]
Erna. Weer netjes terug gelukkig :)

Helaas nog geen trim/gc voor de X serie van Corsair.
die 2de is wel met 100mb getest... :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Het zat er aan te komen natuurlijk.

Intel is ook die kant op aan het gaan. Stiekem ondersteunt de Postville al interne encryptie. De Intel 2010 roadmap zwerft al een tijdje op het web rond, daar is van af te leiden dat Intel MLC flash gaat gebruiken op de volgende generatie enterprise drives. Daar durf ik wel uit af te leiden dat Intel dezelfde route gaat volgen als SandForce.
Zo te zien levert SandForce een stabiel nieuw platform af, en nu hebben we ook redelijke zekerheid dat Seagate SSD's gaat leveren op basis van de SandForce chips.
Als ik Seagate was had ik SandForce meteen ingelijfd btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
intressant te zien dat de techniek weer slimmer word
zal wel een aardig prijskaartje aan hangen.
wat ik dan minder vind,is dat ze stellen goedkopere nand chips te kunnen/gaan gebruiken,dat lijkt me dan weer geen vooruitgang.
wat me verder opvalt dat ze veel ruimte vrij laten op de ssd

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
P5ycho schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 12:14:
[...]
Zo te zien levert SandForce een stabiel nieuw platform af, en nu hebben we ook redelijke zekerheid dat Seagate SSD's gaat leveren op basis van de SandForce chips.
Als ik Seagate was had ik SandForce meteen ingelijfd btw.
Bron ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-09 13:25
De link van maratropa ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga zo een X25-M 80 Gb bestellen (Postville) plus SATA-kabel. Maar ik vroeg me opeens af hoe het zit met de voeding: is de aansluiting daarvoor gelijk aan die van normale hd's? Zal toch wel, maar ik vraag het maar even voor de zekerheid. ;)

Edit:
En wat is het verschil tussen een Intel X25-M Postville SSD 80GB,2.5",9.5mm en een Intel X25-M Postville SSD 80GB,2.5",7.0mm...?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2010 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Seagate heeft enterprise level SSD's aangekondigd, welke aan de specs te zien niet van Intel afkomstig zijn. Tenzij Samsung stiekem een nieuwe controller ontwikkeld heeft met enterprise class prestaties, zie ik niet wie anders die controller zou moeten leveren aan Seagate. Ik kan het echter mis hebben natuurlijk.

Zie ook: nieuws: Seagate introduceert zijn eerste ssd
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 14:56:
Ik ga zo een X25-M 80 Gb bestellen (Postville) plus SATA-kabel. Maar ik vroeg me opeens af hoe het zit met de voeding: is de aansluiting daarvoor gelijk aan die van normale hd's? Zal toch wel, maar ik vraag het maar even voor de zekerheid. ;)

Edit:
En wat is het verschil tussen een Intel X25-M Postville SSD 80GB,2.5",9.5mm en een Intel X25-M Postville SSD 80GB,2.5",7.0mm...?
Een SATA powerplug werkt prima op de 2.5" varianten. De nog kleinere 1.8" standaard gebruikt een mini SATA plug.
Voor de verschillen tussen de Intel X25-M SSD's (...G201, ...G2C1, ...G2R5), zie de topicstart.

[ Voor 37% gewijzigd door P5ycho op 02-01-2010 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P5ycho schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 14:58:
Voor de verschillen tussen de Intel X25-M SSD's (...G201, ...G2C1, ...G2R5), zie de topicstart.
Eh.., ik zal wel niet goed kijken, maar ik vind in de topicstart niets over 7.0mm of 9.5mm of G201 of G2C1 of G2R5...?

EDIT±
C1 en R5 is OEM en retail, heb ik via google al gezien, nu nog ff die 7.0 en 9.5... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2010 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 15:20:
[...]

Eh.., ik zal wel niet goed kijken, maar ik vind in de topicstart niets over 7.0mm of 9.5mm of G201 of G2C1 of G2R5...?
Dan zal ik het plaatje even copypasten voor je:
Afbeeldingslocatie: http://www.benophetinternet.nl/tweak/intel_ssd_models.jpg

Kijk ook even hier, en doe mij de gratis 2de ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O, shit, een plaatje... Tsssssssssssssssss... daar werkt de zoekfunctie niet mee... }:O

Dank je!!! :)

Kies maar!

Afbeeldingslocatie: http://wagblog.files.wordpress.com/2009/10/istockphoto_9956248-eyeglasses-vector-illustrations.jpg

:P

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2010 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeelenSchmerz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 18:04
_Arthur schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 12:48:
[...]

Als je Intel SSD als "Removable ata device" wordt herkent (en je hem dus kan 'uitwerpen') staat AHCI aan en werkt TRIM.

Dit is de meest eenvoudige controle of AHCI aanstaat voor je SSD (en dus ook TRIM).
Ik heb net de Intel X25-M SSD 160GB binnen en er Windows 7 x64 op geinstalleerd. Van te voren heb ik in mijn Phoenixbios gechecked voor een optie om AHCI aan te zetten. De enige optie die ik kon vinden was: "Sata Native Support: enabled/disabled". Deze stond reeds enabled met mijn oude HDD en die heb ik zo gelaten.

Na de installatie van Windows 7 x64 heb ik gechecked voor de optie "uitwerpen" maar die is niet aanwezig en klaarblijkelijk wordt de SSD niet als "Removable ata device" gezien.

Het lijkt er dus op dat AHCI niet aanstaat...

Ik heb daarna nog Crystaldiskmark gedraaid en die geeft vrij lage waarden, zou dat met het niet aanstaan van AHCI te maken hebben?

Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/1098/cdm.jpg

Heeft iemand nog suggesties wat ik kan doen om de snelheden te verhogen? Van wat ik heb gelezen zal Trim ook niet gaan werken als AHCI niet enabled is?

Het betreft een Compaq Presario V6346ea notebook laatste firmware F.2D (Phoenixbios)
4GB Ram
Intel X25-M SSDSA2MH160G2R5 160GB SSD met lastste firmware 02HD
Windows 7 x64 NL (nog niet geactiveerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 17:17
Ik ben van plan een SSD aan te schaffen, en heb hier al een hoop gelezen.
Maar eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik hoop dat hier iemand is die me wil helpen / concrete antwoorden kan geven.

Mijn pc:
Central Processing Unit(CPU): Intel(R) Core(TM) i7 CPU 920 @ 2.67GHz
Motherboard: Asus P6TD Deluxe
Pysical Memory: 3x 2GB Corsair
Hard Disk:
WDC WD1001FALS-00K1B0 (0,91TB)
WDC WD3000HLFS-01G6U0 (279,46GB)
Video Card: Asus NVIDIA GeForce GTX 275

Ik zit te denken over: (Misco namen)
1. Intel SSD/2.5 X25-M 160G SATA MLC 9.5mm blk (SSDSA2MH160G2C1)
2. Intel X25-M SATA SSD II 160GB 9.5MM 2,5 (SSDSA2MH160G2R5)
Voor zover heb begrepen is 2 de retail versie van 1? Of is er toch nog verschil?
Waar moet ik op letten in mijn configuratie?
Of heeft misschien iemand nog wel andere aanbevelingen?

Ik heb het begin van dit topic door gelezen maar hem nog enkele vragen over de termen:
- TRIM: Heeft deze schijf dit?
- Onderpartitioneren: Is dit bij bovenstaande schijven nodig?
- Alignen: Dit gaat automatisch in mijn configuratie?
- Swapfile: Uit? (speel eigenlijk geen spelletjes)
- Wipen: Hoe zit dit bij intel schijven?

Ook gebruik ik wel eens eraser (http://eraser.heidi.ie/) om bestanden echt te verwijderen, kan dit met een ssd ook?

Hoop dat iemand mij kan helpen met concrete antwoorden.

[ Voor 0% gewijzigd door MikeT80 op 02-01-2010 21:37 . Reden: Te veel ?? verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

SeelenSchmerz schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 21:01:
Het lijkt er dus op dat AHCI niet aanstaat...

Ik heb daarna nog Crystaldiskmark gedraaid en die geeft vrij lage waarden, zou dat met het niet aanstaan van AHCI te maken hebben?
Wat ik bij jou vreemd vind is dat 4K QD32 wel al vrij hoog is. Die stond bij mij zonder AHCI op 20MB/s read en met AHCI op 80MB/s. Maar de rest van je resultaten blijven erg achter inderdaad.

Ben bang dat je AHCI kunt vergeten als het echt niet in je BIOS te vinden is.

[ Voor 35% gewijzigd door Gizz op 02-01-2010 21:14 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MikeT80 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 21:13:
Ik zit te denken over: (Misco namen)
1. Intel SSD/2.5 X25-M 160G SATA MLC 9.5mm blk (SSDSA2MH160G2C1)
2. Intel X25-M SATA SSD II 160GB 9.5MM 2,5 (SSDSA2MH160G2R5)
Voor zover heb begrepen is 2 de retail versie van 1 ?? Of is er toch nog verschil ??
Ja. En dat houdt in dat je er een sticker bij krijgt en een metalen plaatje + schroefjes om hem normaal in je pc te kunnen bevestigen.
Waar moet ik op letten in mijn configuratie ??
De kleur. Serieuzer: wat bedoel je? :)
Of heeft misschien iemand nog wel andere aanbevelingen ??
Gebruik alsjeblieft één vraagteken en haal de spatie voor het vraagteken weg. Leest een stuk fijner.
- TRIM: Heeft deze schijf dit ???
Ja, staat ook in dit topic, op de site van intel en op tientallen andere sites (via google te vinden)
- Alignen: Dit gaat automatisch in mijn configuratie ??
Dat staat toch gewoon in de topicstart?
"Windows Vista (vanaf SP1) en Windows 7 maken altijd alignde partities aan."
- Swapfile: Uit ?? (speel eigenlijk geen spelletjes)
Staat in topicstart
- Wipen: Hoe zit dit bij intel schijven ??
What about it?

Oftewel: gewoon even de topicstart lezen en anders zoeken in dit topic of op google ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeelenSchmerz
Zer0 schreef op maandag 30 november 2009 @ 09:54:
[...]

De indexing service wordt niet uitgezet, maar wordt niet toegepast op de SSD, met uitzondering van je gebruikersprofiel en het startmenu. Alle andere schijven worden wel geindexeerd.
Betekent dit dat ik de indexeer optie in Windows 7 voor mijn SSD nu nog wel of niet uit moet zetten?

Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/4596/ssdindexeren.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
Gizz,
Het is gewoon allemaal nieuw voor mij. Heb de overtollige ???? verwijderd.
Maar zou graag hulp krijgen van mensen met meer ervaring met ssd's.
En ja ik heb het begin gelezen. Maar zie even door de bomen het bos niet meer.

Ook is het me niet duidelijk of: Onderpartitioneren nog nodig is nu TRIM uit is
Eigenlijk zoek ik gewoon de bevestigingen.

Met: Waar moet ik op letten in mijn configuratie? bedoel ik: Moet ik nog speciale dingen doen gezien mijn moederbord of configuratie.

Sorry als het voor jou als ervaren gebruiker dom over komt

[ Voor 14% gewijzigd door MikeT80 op 02-01-2010 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het is niet erg dat je nog niet veel van SSD's weet. Maar het begin van dit topic is juist geschreven voor mensen die niks van SSD's weten, vandaar dat ik je ernaar verwijs.

Onderpartitioneren is niet meer nodig met TRIM en met een Postville doe je echt geen miskoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeelenSchmerz
Gizz schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 21:13:
[...]

Wat ik bij jou vreemd vind is dat 4K QD32 wel al vrij hoog is. Die stond bij mij zonder AHCI op 20MB/s read en met AHCI op 80MB/s. Maar de rest van je resultaten blijven erg achter inderdaad.

Ben bang dat je AHCI kunt vergeten als het echt niet in je BIOS te vinden is.
Toch vreemd, want als ik wat google dan lijkt het er op dat Sata Native mode gelijk zou moeten staan aan AHCI.

Daarom veronderstelde ik dat:

Sata Native mode enabled = AHCI

Sata Native mode disabled = IDE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
Gizz schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 21:44:
Het is niet erg dat je nog niet veel van SSD's weet. Maar het begin van dit topic is juist geschreven voor mensen die niks van SSD's weten, vandaar dat ik je ernaar verwijs.

Onderpartitioneren is niet meer nodig met TRIM en met een Postville doe je echt geen miskoop :)
Oke dit is me nu duidelijk. Alleen het Wipen dat volg ik dus niet. Moet je dit echt doen (handmatig?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

SeelenSchmerz schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 21:27:
[...]

Betekent dit dat ik de indexeer optie in Windows 7 voor mijn SSD nu nog wel of niet uit moet zetten?

[afbeelding]
Je kunt bij "indexeringsopties" precies zien wat er geïndexeerd wordt. Standaard wordt indexering voor de gehele SSD uitgezet, op een paar dingen na, zoals het startmenu, gebruikersprofielen en mail.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossinl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 21:54

rossinl

Audio/Videophile

MikeT80 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 21:53:
[...]

Oke dit is me nu duidelijk. Alleen het Wipen dat volg ik dus niet. Moet je dit echt doen (handmatig?)
Onder AHCI + Windows 7 gaat het automatisch, onder IDE mode + Windows 7 OF onder XP/Vista dien je de SSD Toolbox van Intel te gebruiken voor handmatig wipen.

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

SeelenSchmerz schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 21:44:
[...]

Toch vreemd, want als ik wat google dan lijkt het er op dat Sata Native mode gelijk zou moeten staan aan AHCI.
Ik heb het ook even opgezocht en dat lijkt inderdaad zo te zijn. Waar het aan ligt dat je 4K waarde goed is en de rest maar half zo snel als zou moeten: geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeelenSchmerz
Gizz schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 22:00:
[...]

Ik heb het ook even opgezocht en dat lijkt inderdaad zo te zijn. Waar het aan ligt dat je 4K waarde goed is en de rest maar half zo snel als zou moeten: geen idee.
Ja en het vreemde is ook dat de SSD niet als removable drive wordt gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

SeelenSchmerz schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 22:06:
Ja en het vreemde is ook dat de SSD niet als removable drive wordt gezien...
Kijk eens bij systeembeheer welke driver er voor de sata controllers zijn geinstalleerd.
Dus kijk bij driverdetails en dan zoeken naar: xxxxx.sys
en dan even hier neerzetten wat er bij jou ipv de xxxx staat

Bij mij staat er bijvoorbeeld atapi.sys, dat betekent dat ik de standaard microsoft ide drivers geinstalleerd hebt staan. Had ik wel ahci, dan waren de microsoft ahci drivers wel geinstalleerd en zou er msahci.sys staan.

[ Voor 39% gewijzigd door job op 02-01-2010 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:45
Sinds deze week ook de gelukkige eigenaar van een Intel SSD. Alleen vaag 'probleem'.
Wanneer ik onder apparaatbeheer kijk, zie ik bij de IDE/ATA controllers staan dat er 1 (volgens mij waar de SSD aanhangt) deze draait in PIO modus, en ik kan DMA niet aanzetten. Alle andere staan wel in DMA. Kan dit eventueel ook de DVD speler zijn? Kan ik ergens zien waar de SSD aanhangt, ik heb hem ingebouwd op SATA1, de DVD speler op SATA5. Zie screen:

Afbeeldingslocatie: http://img63.imageshack.us/img63/3946/screengr.jpg

De snelheden van de SSD zijn wel super en ik zie hem ook in de taakbalk bij de klok staan als AHCI. Zie snelheid:

Afbeeldingslocatie: http://img197.imageshack.us/img197/1901/96892894.jpg

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeelenSchmerz
job schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 22:08:
[...]

Kijk eens bij systeembeheer welke driver er voor de sata controllers zijn geinstalleerd.

Bij mij staat er bijvoorbeeld atapi.sys, dat betekent dat ik de standaard microsoft ide drivers geinstalleerd hebt staan. Had ik wel ahci, dan waren de microsoft ahci drivers wel geinstalleerd en zou er msahci.sys staan.
Ik zet hieronder even de screenshots, Bij ATA channel 0 en 2 staat als driver atapi.sys

Afbeeldingslocatie: http://img194.imageshack.us/img194/3954/satadriver.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img51.imageshack.us/img51/7924/ssddriver.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 13:54

Hakker

a.k.a The Dude

Nou hier eens een 1000MB test met een 160 GB postville aan een ICHR10 controller.
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/ngzldy.png
en ook gelijk maar even aan een sata 3 controller.
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/34orj37.png
conclusie is toch wel dat de Intel de huidige sata 3 controllers schijnbaar nog niet helemaal tof vindt. Het voelt ook allemaal langzamer aan dan, als in minder qua reactie dus ik hou hem maar lekker aan mijn ICHR10 :) Beide met de 02HD firmware.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 15:34:
O, shit, een plaatje... Tsssssssssssssssss... daar werkt de zoekfunctie niet mee... }:O

Dank je!!! :)

Kies maar!

[afbeelding]

:P
Zit niet te mekkeren man, P5ycho heeft gelijk. Deze vraag is zo makkelijk op te zoeken en herhaaldelijk ter sprake geweest hier. Een beetje eigen initiatief lijkt tegenwoordig al snel teveel gevraagd.

[ Voor 6% gewijzigd door pafdaddy op 02-01-2010 23:42 ]

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

groxgrox schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 22:21:
Kan ik ergens zien waar de SSD aanhangt, ik heb hem ingebouwd op SATA1, de DVD speler op SATA5. Zie screen:
Het zal je ssd niet zijn, anders had je niet zulke scores.
Maar als je wilt weten welk apparaat het is: ga naar tabblad details. daar zie je bij busrelations de naam van het apparaat. Waarschijnlijk je dvd-rom speler/brander. Als dat zo is zal het systeem echt sloom worden zodra je dus een dvd in je dvd-speler steekt.. dus ik zou het maar even fixen.

De desbetreffende sata controller verwijderen uit systeembeheer, een reboot en hij zou weer op udma moeten staan. Werkt dit niet, verwijder dan alle sata/ide controllers, en een reboot.
Als dat ook niet werkt, kijk in je bios of daar wellicht een apparaat geforceerd op pio staat, is dat niet zo.. sluit dan het apparaat waar het om gaat aan op andere sata aansluiting. (of beging met de laatste oplossing, en eindig met de eerste :) ).
SeelenSchmerz schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 22:59:
Ik zet hieronder even de screenshots, Bij ATA channel 0 en 2 staat als driver atapi.sys
Duidelijk je draait in ide modus. Hoe je de boel op ahci krijgt (als dat mogelijk is) moet je zelf even zien uit te vinden. Daar is dit topic niet voor.
Bij sommige moederborden kan het alleen maar met de drivers van de chipset fabrikant (sommige nforce chips), en dan heb je dus nog steeds geen trim.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 03-01-2010 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

@ Seelenschmerz en Groxgrox (ofzo :P )

Ik heb exact hetzelfde. Ik 'dacht' AHCI aangezet te hebben in de Bios maar zie het nergens in W7 terugkomen wat ik kan controleren.
Ook ik heb de AHCI Sata controller (iNtel EN standaard) in de lijst staan met een hele trits ATA controllers en op ATA channel 0 zit een SSD waarvan ik de DMA wel aan kan vinken, maar als ik weer check, staat ie uit. De SSD lijkt dus op IDE te zitten. Bij Policies staat wel een stukje over removal gedrag.

Qua performance is het best ok :

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eikelman/temp/ssdof.jpg

Edit due to job:
Duidelijk je draait in ide modus. Hoe je de boel op ahci krijgt (als dat mogelijk is) moet je zelf even zien uit te vinden. Daar is dit topic niet voor.
Als eerste ben ik het hier fundamenteel mee oneens want AHCI is een vereiste voor TRIM terwijl TRIM en SSD performance een zeer belangrijke combinatie is in dit topic. AHCI en problemen om het aan en/of werkend te krijgen is net zo belangrijk als welke stekkertjes op welke SSD moeten, belangrijker zelfs want het gaat direct over het functioneren en de performance van de SSD en we kopen hem allemaal voor... de performance. Wie het niet met me eens is mag me negeren, maar liever heb ik ieders hulp of ideeen.

We gaan verder. Ik heb ook atapi staan bij al mijn ATA channels, maar dat lijkt em logish, dat zijn IDE controllers. Als ik update driver kies dan zegt hij ook dat de 'IDE channel' al de laatste drivers heeft... weer hint dat hij geen AHCI draait. De SSD draait ook in PIO mode 4... nog een hint...

Wat is nou DE manier om te zien of drives in AHCI draaien of niet? ik weet het niet meer...

Either way, effe geGoogled -> http://www.itechtalk.com/thread6494.html

Helaas stond er bij mij al een nul, dus ik kon niks veranderen en AHCI stond al aan in m'n BIOS :S

Ik heb vervolgens de laatste iNtel storage driver handmatig geupdate naar de ICH10R controller.
(via de zip file en dan update en zo, maar de exe file runnen doet blijkbaar hetzelfde).
Hierdoor verdwenen bijna al mijn ATA kanalen behalve 0 en 1 (de standaard IDE poorten natuurlijk) en werden er drivers voor de drives geinstalleerd.
Bij de SSD is bij policies dat stukje over verwijder gedrag verdwenen.
Bij driver staan nog steeds disk.sys en partmgr.sys en nog steeds geen AHCI o.i.d.

Al met al kan ik nog steeds niet zeggen dat ik kan 'zien' dat hij op AHCI draait.
@ staaijtech: Hoe weet jij zeker dat je in AHCI draait?

Als er mensen zijn die wel iets zeer tekenend voor AHCI werking hebben staan in hun device manager, zou die dat dan kunnen laten zien zodat we allemaal weten wat we moeten bereiken?

Als laatste wel een screenie van mijn marks met de laatste ingreep. Vooral de QD32 waarden zijn substantieel hoger dan de vorige, maar de vorige waren ook met de oude HA firmware gemaakt en dus kan ik niet exact zeggen of die grote increase van AHCI komt. Iemand?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eikelman/temp/ssdnew.jpg

Bij mij staat er iaStor.sys. Er zaten twee drivers in het iNtel matrix storage driver pakketje, iaAHCI.sys en iaStor.sys. iaAHCI selecterende pakte hij toch de iaStor...

[ Voor 100% gewijzigd door Tijgert op 03-01-2010 03:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2010 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
job schreef op zondag 03 januari 2010 @ 00:36:
[...]
Het zal je ssd niet zijn, anders had je niet zulke scores.
Maar als je wilt weten welk apparaat het is: ga naar tabblad details. daar zie je bij busrelations de naam van het apparaat. Waarschijnlijk je dvd-rom speler/brander. Als dat zo is zal het systeem echt sloom worden zodra je dus een dvd in je dvd-speler steekt.. dus ik zou het maar even fixen.
Ik heb even gekeken welke er bij BUSRELATIONS staat maar dit is de SSD!! Hoe kan deze dan toch zo snel zijn? Zie screenshot. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: http://img689.imageshack.us/img689/6629/screnft.jpg

@tijgert: ik zie exact hetzelfde en alles staat ook op AHCI, ook in het register....

Iemand een idee om dit op DMA te krijgen? Ik heb een Asus P5q Pro. Net nog even in de bios gekeken maar daar staat alles op AHCI. Bovendien werkt TRIM ook gewoon vanuit de Toolbox, heel vaag.....

[ Voor 6% gewijzigd door groxgrox op 03-01-2010 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:51

ResuCigam

BOFH

Tijgert schreef op zondag 03 januari 2010 @ 00:38:
Wat is nou DE manier om te zien of drives in AHCI draaien of niet? ik weet het niet meer...

Als er mensen zijn die wel iets zeer tekenend voor AHCI werking hebben staan in hun device manager, zou die dat dan kunnen laten zien zodat we allemaal weten wat we moeten bereiken?
Volgens mij zijn er 2 snelle manieren om te zien of je drives in AHCI mode staan:

- je moet vanuit je system tray bij 'safely remove hardware' de mogelijkheid hebben om je schijven te ejecten >:) Dat is de hot-swap functie van AHCI.

Afbeeldingslocatie: http://i331.photobucket.com/albums/l456/ResuCigam/Troep/Ahci1.jpg

- een andere optie is het broertje van je test programma installeren Crystal Disk Info en die geeft bij de supported features ook TRIM aan:

Afbeeldingslocatie: http://i331.photobucket.com/albums/l456/ResuCigam/Troep/Ahci2.jpg

@groxgrox:
Volgens mij gebruik jij niet de Microsoft driver maar de Intel AHCI driver die momenteel nog geen trim support heeft. Het zou er dan als volgt uit moeten zien:

Afbeeldingslocatie: http://i331.photobucket.com/albums/l456/ResuCigam/Troep/Ahci3.jpg

Succes!

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
@groxgrox:
Volgens mij gebruik jij niet de Microsoft driver maar de Intel AHCI driver die momenteel nog geen trim support heeft. Het zou er dan als volgt uit moeten zien:

[afbeelding]

Succes!
Welke driver zou ik dan moeten pakken? Ik heb geen drivers geïnstalleerd. Laat windows dit zelf doen....
Onder de toolbox zie ik wel dat hij TRIM uitgevoerd heeft... Ook met Disk Info zie ik TRIM supported. Zie screen:

Afbeeldingslocatie: http://img177.imageshack.us/img177/2493/sreeee.jpg

Dit is wat ik onder apparaatbeheer zie, volgens mij de juiste drivers, toch?

Afbeeldingslocatie: http://img177.imageshack.us/img177/5213/testbq.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door groxgrox op 03-01-2010 10:17 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD