Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.559 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus253
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 19:33

Odysseus253

Metzonderzijwieltjes

212 pagina's... tijd voor een deel 7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:42

Arfman

Drome!

Misschien tijd voor een nieuwe TS, waarin ook de laatste ontwikkelingen m.b.t. Sandforces/Crucial's (evt. in combinatie met bepaalde chipsets) zijn meegenomen? Philflow?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:37
Odysseus253 schreef op zondag 12 september 2010 @ 11:09:
212 pagina's... tijd voor een deel 7?
Je instellingen aanpassen, dan zitten we op 54 pagina's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 20:57

Deathchant

Don't intend. Do!

offtopic:
ik stond ook op 212 pagina's en heb de setting veranderd naar 50 posts/pagina en kom op 107 uit nu. Hmmm is wel shit zo idd, dan kun je nooit tegen iemand zeggen "kijk op pagina xxx" :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:16
Maar je kunt wel zeggen typ in het zoekvakje " zoekterm" want standaard zoek je dan alleen binnen dit deeltje.
Dat is het voordeel van een groot topic.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:28

Matis

Rubber Rocket

Cardinal schreef op zondag 12 september 2010 @ 11:56:
Je instellingen aanpassen, dan zitten we op 54 pagina's.
_/-\o_

Persoonlijk heb ik eigenlijk liever een groot topic, dat zoekt veel makkelijker dan dat je in 10 deeltjes moet zoeken (waar overigens wel een Feature-Request voor is ingediend).

Echter is er zoveel veranderd sinds de TS, dat het misschien geen kwaad kan om een nieuw deeltje te lanceren ;)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 20:42
klaasbram schreef op zondag 12 september 2010 @ 12:39:
Maar je kunt wel zeggen typ in het zoekvakje " zoekterm" want standaard zoek je dan alleen binnen dit deeltje.
Dat is het voordeel van een groot topic.
Maar een groot topic betekent ook een oud topic. Gevonden informatie kan dan alweer gedateerd zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:16
Rave17 schreef op zondag 12 september 2010 @ 12:54:
[...]

Maar een groot topic betekent ook een oud topic. Gevonden informatie kan dan alweer gedateerd zijn :)
Maar dan heb ik liever een gedateerd resultaat dan geen :P
Bij elke post staat gewoon een datum vermeld dus de keuze is aan de persoon zelf bij welke resultaten deze begint te lezen.
Maar ja dit is allemaal behoorlijk offtopic.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 23:19
blmp schreef op zondag 12 september 2010 @ 02:24:

(...)

Ben toch teleurgesteld dat Intel dit probleem heeft (Zeker naast het mobile core i piep probleem).

(...)
/offtopic: piep probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blmp
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

blmp

Life is Strange

/offtopic: Je een piep probleem. Vrij veel notebooks met een mobiele Core i processor geven een hoge pieptoon (door schakelen van status dingen oid) aka CPU whine. Ken zo gouw alleen Sony Vaio F en E seies, maar er zijn ook modellen van Asus, Acer, HP en andere merken die het probleem hebben.

7950x/32GB/860 Pro 2TB/MSI Suprim X RTX4090 | MacBook Pro M1 Pro 16"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijkert
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-04-2022
Ik ben van plan binnekort een ssd te kopen om mijn systeempje up te graden. Ik gebruik mijn systeem voornamelijk voor gaming en het viel me op dat in de ssd budget roundup van techspot, bij alle ssd's het laatste level van starcraft 2 niet veel sneller lade dan een F1. Ervaren jullie wel snellere laadtijden tijdens het gamen en is starcraft 2 een uitzondering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blmp
  • Niet online

blmp

Life is Strange

Merk wel degelijk snellere laadtijden hier. Maar dat kan natuurlijk van het spel afhangen, of het uit veel kleine bestandjes bestaat, 1 groot bestand etc.

7950x/32GB/860 Pro 2TB/MSI Suprim X RTX4090 | MacBook Pro M1 Pro 16"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Online BF1942 merk je met starten van een game , dat een ssd wel een van de eerste is die klaar is met kaarten laden , dat zijn dan willekeurig 64 andere computers . De game draait ook soepeler van ssd , no latency :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:31

nWn

In Geocentric Orbit

Ik had een vraag. Ik ben van plan een SSD te kopen, en daarvan mijn OS schijf te maken. Windows 7 x64 Ultimate staat inclusief zaken als FF etc. op een aparte partitie en neemt gezamelijk 30gb in beslag, dus de Kingston SSD van 64gb die ik op het oog had is ruim voldoende. Het OS is echter in topconditie nu, getweaked etc., dus ik zou graag de hele meuk naar de nieuwe SSD clonen ipv een clean install te doen. Nu kan dit, maar zal het een merkbaar verschil in performance opleveren ten opzichte van een clean install? Of is het verschil verwaarloosbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

nWn Music schreef op zondag 12 september 2010 @ 19:25:
Ik had een vraag. Ik ben van plan een SSD te kopen, en daarvan mijn OS schijf te maken. Windows 7 x64 Ultimate staat inclusief zaken als FF etc. op een aparte partitie en neemt gezamelijk 30gb in beslag, dus de Kingston SSD van 64gb die ik op het oog had is ruim voldoende. Het OS is echter in topconditie nu, getweaked etc., dus ik zou graag de hele meuk naar de nieuwe SSD clonen ipv een clean install te doen. Nu kan dit, maar zal het een merkbaar verschil in performance opleveren ten opzichte van een clean install? Of is het verschil verwaarloosbaar?
sowieso even kijken naar de software die je gaat gebruiken voor de clone, zodat je de juiste allignment hebt, dit scheelt namelijk wel wat in performance.

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:31

nWn

In Geocentric Orbit

Fanatic_FS schreef op zondag 12 september 2010 @ 21:01:
[...]

sowieso even kijken naar de software die je gaat gebruiken voor de clone, zodat je de juiste allignment hebt, dit scheelt namelijk wel wat in performance.
OK, bedankt! Kan ik hiervoor Acronis True Image gebruiken, of de ingebouwde Windows Backup en Restore functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Volgens mij kan Acronis het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
M'n 1e flash based SSD is onderweg, een Corsair force series F60, deze zal gaan draaien op een Sil 3124 pci-x to Sata raid controller. Lang getwijfeld over de overstap..ook vanwege performance drop omdat ik geen gebruik kan maken van trim.
Maar aangezien de OCZ revodrive intern gebruik maakt van dezelfde chip i.c.m. een sandforce ga ik er toch maar voor...het wordt nog geen raid opstelling, heeft geen nut denk ik omdat de pci-x controller op een pci 64/66Mhz slot zit, bij raid 0 zou dit de complete bus plat kunnen leggen en ik vrees dan voor de stabilliteit van de rest van het syteem.

Weet alleen nog niet of alignen nut heeft of uberhaupt kan....kom er vanzelf wel achter. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Klunssmurf op 12-09-2010 23:31 ]

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Allignen kan zeker, gewoon een partitie maken met windows 7 en je hebt meteen de juiste allignment.

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjansen
  • Laatst online: 18:45
Via de zoekfunctie kon ik mijn probleem niet vinden dus hopelijk is er iemand hier die me kan helpen.
Ik heb in mijn laptop een SSD zitten. (OCZ Vertex Series SATA II 2.5" SSD 30GB)
Nu wil ik de firmware hiervan upgraden. (Indien nodig) Maar als ik de bootcd vande ocz site( http://www.ocztechnology...._OCZ_Indilinx-Based_SSDs/) met de firmware opstart dan ziet hij mijn ssd niet.

Ik heb de SSD al in IDE mode staan in de bios.
Wie weet wat er kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 15:46
Heb je wel firmware 1.5? Dat is een van de eisen die ook in http://www.ocztechnologyf...and-also-EX-1.6-FW-Update staat.

Zo ja, daar even zoeken? Of een gebruiker daar aanmaken en probleem posten (of RyderOCZ een mailtje sturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:11
Ik zie dat vandaag de vertex 2 in 3,5" behuizing beschikbaar is gekomen! Hij is zelfs nog goedkoper dan de Agility 2, dat is best gunstig!

http://tweakers.net/price...ssd-120gb.html#tab:prices (€1,91/GB)

Hij zou hetzelfde horen te presteren als de 2,5" versie.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjansen
  • Laatst online: 18:45
_H_G_ schreef op maandag 13 september 2010 @ 12:57:
Heb je wel firmware 1.5? Dat is een van de eisen die ook in http://www.ocztechnologyf...and-also-EX-1.6-FW-Update staat.

Zo ja, daar even zoeken? Of een gebruiker daar aanmaken en probleem posten (of RyderOCZ een mailtje sturen).
Ik weet dus niet of ik wel 1.5 heb, omdat het tooltje de SSD helemaal niet ziet. Maar ik zal eens een post aanmaken.

P.s. Ik heb net ook firmware 1.5 op een cd gezet en ook deze ziet de SSD niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:30
Hmm, de OCZ 30 GB installatie heeft me gisteren toch nog de nodige breinbrekers gegeven. Het kreng wordt wel in BIOS herkend zodra ik hem in mijn gigabyte X48-DQ6 prik (met nieuwste bios-update), maar volgens zie ik hem dan niet als optie bij de Vista/win 7 installatie optie als schijf.
Pogingen die zijn ondernomen:
- formatteren
- geen partitie aangemaakt
- met alleen SSD opstarten + Vista DVD (mooi groen scherm, verder 0 reactie)

Het geheel wordt nog eens lastiger gemaakt doordat mijn win 7 versie een update-versie betreft. Dit houdt dus in dat ik te allen tijde moet starten vanaf de Vista installatie. Op de normale HDD's heb ik inmiddels win 7 wel draaien, maar dat was nou net niet de doelstelling :+

Iemand die soortgelijke ervaringen heeft gehad?

edit, zo te lezen ook van sjansen moet ik ook maar eens naar die firmware kijken vanavond

[ Voor 6% gewijzigd door Joarie op 13-09-2010 14:54 ]

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 15:46
Joarie schreef op maandag 13 september 2010 @ 14:52:
Iemand die soortgelijke ervaringen heeft gehad?
Idem, al moet je dan een aantal Grote SSD topics terug. Er waren er toen meerdere die problemen hadden als de vertex niet op de eerste sata poort zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:30
_H_G_ schreef op maandag 13 september 2010 @ 15:12:
[...]

Idem, al moet je dan een aantal Grote SSD topics terug. Er waren er toen meerdere die problemen hadden als de vertex niet op de eerste sata poort zat.
Thx voor de tip. Ik zal eens de zoekfunctie gooien over de andere 5 delen. Had alleen nog maar dit deel gehad.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

• Klunssmurf
  • Niet online
Het 1e resultaat van m'n nieuwe SSD:

Afbeeldingslocatie: http://i108.photobucket.com/albums/n26/xantia1995/Corsairf60sil3124.jpg

Ben niet ontevreden maar had toch iets meer verwacht, misschien komt dit ook door m'n eerdere ervaring met RAM based SSD's op dezelfde controller.

Gebruikte hardware:

Corsair F60GB2
Addonics Sil3124r5 PCI-X raidcontroller
Addonics AD5SAPM Sata port multiplier
2x Maxtor 6V250F0 (raid-0)
2x Western Digital WDC 6400AACS-00G8B1 (single via portmultiplier)
MSI-K7D Master-L (moederbord met pci64/66MHz)
2x Athlon MP2800+
Gainwaird 6800GT golden sample AGP
ATI HD4350 pci
Corsair LL-pro DDR 400 2048MB (2x 1024MB)

Ik heb 'm alleen maar erbij gehangen, ge-aligned en geformatteeerd en daarna gebenched.
O.S. is win XP sp3.

• Philflow

Philflow

Klunssmurf, CrystalDiskMark met random data wordt afgeraden voor Sandforce SSDs. Niet goed voor de levensduur, zegt men.

Als je toch CDM wil gebruiken zetten dan de data eens op 0 fill en kijk dan naar je score.

ATTO Disk benchmark geeft waarschijnlijk ook betere scores.

• Klunssmurf
  • Niet online
Maar even ATTO gedraaid.....nu ben ik wel tevreden. :)

Bedankt voor het advies Philflow

Afbeeldingslocatie: http://i108.photobucket.com/albums/n26/xantia1995/CorsairF60sil3124atto.jpg

• Philflow

Philflow

Mooi. Op zich waren je CDM scores ook al heel mooi, de 4K random performance dan.

Als je CDM op 0 fill zet en de filesize op 50MB, 3 runs kan het volgens mij geen kwaad.

• Klunssmurf
  • Niet online
Ga nu over tot een transplantatie van het O.S.
Daarna nog een keer benchen..ben benieuwd of ik er nog wat uit kan persen, al zullen de mogelijkheden beperkt zijn i.v.m. de gebruikte controller.

• Zerosum
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 11:42
Hier ook mijn resultaat van m'n nieuwe SSD:

Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img408/8831/33vertex260gb.jpg

Ben erg tevreden met de resultaten tot nu toe, mooiste snelheidswinst was toch wel Photoshop CS4 opstarten vanaf de SSD ipv de Samsung F1. :) Scheelt zo een factor 2/3 qua opstart tijd.

Gebruikte hardware:

OCZ Vertex 60GB SataII firmware 1.11
2x Maxtor 6V250F0
1x Samsung Spinpoint F1 1GB
Gigabyte EP45C-DS3R 6x SataII
Intel Core 2 Duo E8400 @3.6Ghz, stock 3.0
ATI 4870X2
4096MB Kingston geheugen
1GB swapfile op de SSD.

Ik heb het OS, Windows Ultimate 64bits, wat kleinere apps en COD4, Bad Company2 erop gezet, nog 20GB over. BC2 stottert een beetje, maar dat kan aan de GFX drivers liggen, moet ik nog even uitzoeken.
Ik heb de ACHI aangezet in de BIOS, ik zie wel een hele oude Intel driver van 2006 daar staan tijdens het booten, mijn mobo BIOS drivers updaten heeft echter geen zin volgens de release notes van de Gigabyte site.

Een vraag die ik zou willen stellen, kan ik deze ACHI drivers ook op een andere manier updaten dan BIOS flashen?

Mooiste upgrade stap in jaren in ieder geval, zo een SSD :)

[ Voor 4% gewijzigd door Zerosum op 16-09-2010 21:06 ]

• Billiebier
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik ga volgende week waarschijnlijk een ssd aanschaffen (vertex II 60gb), maar nu rest mij de vraag, wat is de impact van een virusscanner (nod32) op een ssd?

Zorgt het voor een kortere levensduur, word het trager etc? Ik kan hier vrij weinig over vinden.

• Philflow

Philflow

een virusscanner maakt je systeem iets langzamer, wat voor harde schijf je ook hebt. het is niet/nauwelijks merkbaar. verder maakt het niets uit voor een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik krijg mijn SSD niet fatsoenlijk aan de gang in de volgende configuratie:

OCZ Vertex 60GB SataII firmware
Gigabyte P35-DS34 rev1.1

2x Maxtor 150GB in Raid0
Intel Core 2 Duo Q6600 @3.2Ghz
Geforce 8800GTS 512MB
4096MB OCZ XTC

Ik kan in de BIOS een setting van de sata poorten omzetten naar Disabled/AHCI/RAID.

Disabled: Zowel raid als ssd wordt niet herkend
AHCI: SSD wordt herkend, raid niet
RAID: Raid wordt herkend, SSD niet

Ik was eigenlijk van plan om mijn OS op de ssd te zetten en de raid-schijven te gebruiken voor bulk. Films uitpakken enz. Het lijkt er echter op dat dit niet gaat lukken en ik een keuze moet maken. Is er hier iemand met hetzelfde moederbord die dit wel voor elkaar heeft gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Laatst online: 17:27
Billiebier schreef op donderdag 16 september 2010 @ 21:37:
Ik ga volgende week waarschijnlijk een ssd aanschaffen (vertex II 60gb), maar nu rest mij de vraag, wat is de impact van een virusscanner (nod32) op een ssd?

Zorgt het voor een kortere levensduur, word het trager etc? Ik kan hier vrij weinig over vinden.
Ik vraag mij dit ook af, het lijkt me logisch dat de levensduur harder achteruit gaat met een actieve virusscanner.
Zelf gebruik ik Norton internet security en als het systeem idle is gaat hij van alles lopen scannen en optimaliseren.
Vandaag komt mijn SSD en denk dat ik de idle scan en optimalisatie maar uitschakel in NIS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Laatst online: 31-08 19:17
Floris-K schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 09:17:
Ik krijg mijn SSD niet fatsoenlijk aan de gang in de volgende configuratie:

OCZ Vertex 60GB SataII firmware
Gigabyte P35-DS34 rev1.1
Dat lijkt me een ICH9R bord. De juiste setting voor je "Sata ports" is dan "RAID". Je moet dan wel in je RAID settings je disks correct toewijzen (bij het opstarten de juiste key-combinatie indrukken en je SSD als aparte disk aanduiden). Daarnaast moet je natuurlijk ook zorgen dat je Intel Storage Matrix drivers mee geinstalleerd worden als je je OS installeert.

Deze config zou moeten werken (en zelfs trim toelaten op je losse SSD).

EDIT: hier nadere info: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=66727
Ok,

I have the IP 35 Pro now and am glad to say that you can run AHCI and RAID at the same time. By setting the controller mode to RAID it runs both. Also you can have a RAID and non-RAID drives on the same controller and boot from the non-RAID.

The trick in Vista was to set the controller mode to RAID in the bios, disconnect all the RAID drives before installing the OS, then after the OS is in, connect them up and start setting up your raid. Worked like a charm.

[ Voor 28% gewijzigd door DexterBelgium op 17-09-2010 10:27 ]

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ah geweldig ! Vannacht tot 02:00 bezig geweest en de hoop maar opgegeven. Ik ga me hier vanavond nog eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
OCTiMod schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 09:42:
[...]

Ik vraag mij dit ook af, het lijkt me logisch dat de levensduur harder achteruit gaat met een actieve virusscanner.
Zelf gebruik ik Norton internet security en als het systeem idle is gaat hij van alles lopen scannen en optimaliseren.
Vandaag komt mijn SSD en denk dat ik de idle scan en optimalisatie maar uitschakel in NIS.
Waarom zou een scan, wat voornamelijk lees-operaties zijn een negatieve invloed hebben op de levensduur van een ssd? Het zijn de schrijfoperaties die beperkt zijn, lezen van een ssd is onbeperkt.

De optimalisatie is moeilijk te zeggen, maar ik gok dat zelfs met die opties aan, je nog jaren plezier gaat hebben van je ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

OCTiMod schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 09:42:
[...]

Een virusscanner is absoluut geen probleem, omdat het puur lezen is. Als Norton allerlei andere dingen gaat doen, zoals optimaliseren, dan zou dat weleens een probleem kunnen worden.

Als dat optimaliseren iets te maken heeft met defragmenteren moet het uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 17-09-2010 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokolosh
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als ik wil dual booten op een (Intel) SSD (win7 en Ubuntu 10.04/10.10) moet ik dan nog met bijzonderheden rekening houden zoals alignment issues of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-07 12:45
Jongens, hartstikke mooie thread dit. Ik heb er al uren in zitten lezen, maar één vraag krijg ik niet beantwoord.

Ik kijk naar de eerder gepostte voorbeelden, Read rond de ~160mb, write ~80. (heel grof gezien).

Als we dan kijken naar dit SSD'tje:
pricewatch: OCZ Agility 2 SATA II 2.5" SSD 90GB

Hoe komt het dat die (presumably) zo veel harder gaat wat betreft write speed?
enig idee hoe goed die agility is in random write/read?

Als het namelijk echt zo goed is als advertised ga ik er zeker eentje proberen voor m'n OS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Angelusz, een betere SSD met die capaciteit ga je niet vinden voor een soort gelijk bedrag. Ik zeg doen.

De performance wordt uitgebreid besproken op sites als Techreport en Anandtech. Dat zit wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-07 12:45
Ah, die sites had ik nog niet bekeken - thanks! Ik vond 'm er inderdaad ook erg mooi uitzien. 90gb is ook mooi voor OS + veel gebruikte apps.

Prijskaartje is wel pittig, maar zeer netjes als hij die snelheden haalt. Zodra ik 'm binnen heb ga ik 'm uitgebreid testen en een reviewtje achterlaten - wish me luck!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Misshien leuk om te lezen, ook voor gevorderde onder ons ;) maar zeker voor de nieuwe tweakers :)

Linkje over Partitie's en uitleg over alignment van 15 april 2010
http://computertotaal.nl/...stappen-op-een-ssd/1.html

Nog een uit zelfde blad gewoon leuk om te weten. 7 april 2010
http://computertotaal.nl/...d-s-voor-windows-7/1.html

Nu een met trim voor gevorderden. feb 2010
http://computertotaal.nl/...rim-voor-gevorderden.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
PhotoFast komt met nieuwe SSD die tot 430MB/sec leest.
http://nl.hardware.info/n...-met-sata-6-gbps-onderweg

• reddorian
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06 15:53
-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0 x64 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 349.118 MB/s
Sequential Write : 73.128 MB/s
Random Read 512KB : 319.177 MB/s
Random Write 512KB : 73.614 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 18.756 MB/s [ 4579.0 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 51.108 MB/s [ 12477.6 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 206.202 MB/s [ 50342.3 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 76.967 MB/s [ 18790.7 IOPS]

Test : 1000 MB [C: 75.3% (14.3/18.9 GB)] (x1)
Date : 2010/09/18 3:10:24
OS : Windows 7 Home Premium Edition [6.1 Build 7600] (x64)

Mijn CDM score van onderstaand systeem met de beruchte marvell controler in combinatie met de crucial SSD op een sata3 aansluiting.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 53,-€ 53,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Intel Core i7 930€ 241,50€ 241,50
1Cooler Master Silent Pro Gold 700W€ 113,99€ 113,99
1Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB€ 143,-€ 143,-
1OCZ Platinum OCZ3P1600C6LV6GK€ 150,50€ 150,50
1Asrock X58 Extreme3€ 164,10€ 164,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 951,09

Heb alleen Windows 7 geinstalleerd en alle drivers en updates etc.
Tot nu toe geen problemen.

Zal als ik de SSD vol heb nogmaals een scan maken om te kijken of mijn score gelijk blijft.
Tegen die tijd heb ik wel al mijn Processor overgeklokt waarschijnlijk.
Voorlopig heb ik nog geen spijt van mijn aanschaf.

Reddorian

P.s. als iemand me kan vertellen hoe ik mijn CDM score ook zo fraai kan laten zien als Klunssmurf dan hoor ik het graag.

Edit

Had last van spontane vastlopers, scherm bevroor, pc deed niets meer, zelfs ctrl alt del ging niet.
Heb nu ssd afgekoppeld en win7 op de HDD geinstalleerd en nog geen vastloper gehad.
Zal dus over moeten naar sata2 of experimenteren met andere drivers etc.
Ik wil nog steeds op Sata3 draaien, dus ga nu op zoek naar een fix.
Als ik hem vindt zal ik het laten weten.

Ik was gewaarschuwd dus eigen schuld dikke bult, maar nu heb ik tenminste wat te tweaken :P
En als ik mijn eigen CDM mag geloven is het de moeite waard om het te proberen.

2e Edit

Nog steeds last van vastlopers nu ik op de HDD draai.
Schuld ligt dus niet bij SSD, ga nu Proc, Mobo en geheugen checken.

3e edit.

Probleem lag idd niet bij de SSD,had een warmteprobleem, alles weer opnieuw geinstalleerd en draait als een tiet.

[ Voor 8% gewijzigd door reddorian op 24-09-2010 21:53 . Reden: PC troubles solved ]

Op de digitale snelweg is geen maximumsnelheid.

• Zerosum
Ik heb de ACHI aangezet in de BIOS, ik zie wel een hele oude Intel driver van 2006 daar staan tijdens het booten, mijn mobo BIOS drivers updaten heeft echter geen zin volgens de release notes van de Gigabyte site.

Een vraag die ik zou willen stellen, kan ik deze ACHI drivers ook op een andere manier updaten dan BIOS flashen?
Goedenmorgen allemaal, heeft iemand wellicht een idee over het antwoord op mijn vraag enkele posts geleden?
Alvast dank voor een reactie.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:31

Sick Nick

Drop the top!

Even een kleine pats-post :P

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2ut23rb.jpg

De standaard 4x64 GB raid configuratie in m'n Vaio Z doet 350~380 MB schrijven en ~480 MB lezen :9 Dat is best wel lomp snel, dingen installeren vanaf een gemounte iso op de schijf gaat ongeloofwaardig snel. Had hiervoor een Intel Postville 80GB, ook niet echt langzaam natuurlijk maar dit is toch wel een stapje sneller :P En dat in een kleine 13.1" laptop van 1.4 kilo :9

• Philflow

Philflow

Sick Nick schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 09:05:
De standaard 4x64 GB raid configuratie in m'n Vaio Z doet 350~380 MB schrijven en ~480 MB lezen :9 Dat is best wel lomp snel, dingen installeren vanaf een gemounte iso op de schijf gaat ongeloofwaardig snel.
Sequentiele snelheden zeggen niet zo veel over real life performance. Hoe zijn je 4K random waarden met CrystalDiskMark? Heb je een PM55 chipset? (als je de filesize op 50mb zet beperk je de wear)
reddorian schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 03:21:
------------------------------
P.s. als iemand me kan vertellen hoe ik mijn CDM score ook zo fraai kan laten zien als Klunssmurf dan hoor ik het graag.
? jouw CDM ziet er beter uit dan de zijn volgens mij...

Je zou nog eens kunnen proberen CDM te draaien met muziek afspelend op de achtergrond. Dit voorkomt idle states van de CPU.

[ Voor 44% gewijzigd door Philflow op 18-09-2010 09:54 ]

• Zerosum
Nog maar even CDM gebruikt, de waarden verschillen per instelling behoorlijk. Op basis van gebruik ben ik meer dan tevreden, de vraag blijft altijd, zit er meer in :)

Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img265/5776/54vertex260gb.jpg

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Zerosum schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 08:30:
[...]

Goedenmorgen allemaal, heeft iemand wellicht een idee over het antwoord op mijn vraag enkele posts geleden?
Alvast dank voor een reactie.
Ik liep steeds tegen hezelfde probleem aan icm raid0.
Uiteindelijk gevonden dat je de AHCI driver al bij installatie van Windows goed moet zetten en het andersd lastig wordt maar het lukt wel.

Heb mijn setup aan de praat gekregen door Win7 met driver te installeren op AHCI mode.
Raid-schijven losgekoppeld tijdens installatie. Vervolgens in Windows alle RAID controllers geinstalleerd.. Pc uit en de raid schijven erin gegooid. Deze worden in AHCI-modus nu ook herkend en alles draait als een zonnetje :)

• OCTiMod
  • Laatst online: 17:27
Ik heb sinds gister een SSD en heb sinds de installatie random reboots van Windows, geen bluescreen en ook geen dumpfile.
Heb een nieuwe installatie gedaan op de SSD, en alle drivers etc etc zijn goed geinstalleerd na de installatie, net zoals de vorige windows instal.

120GB Vertex 2 (firmware 1.11)
Windows 7 ultimate 64bit alle updates geinstalleerd
Asus Rampage II Extreme (X58/ICH10) laatste bios versie

ACHI aan, Defrag/Indexeren uit
Apparaatbeheer geeft alles als goed geinstalleerd weer

ChrystalDiskInfo screen:
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/zwhr7t.png

Iemand enig idee?

• Zerosum
Dank voor je antwoord Floris, de drivers in W7 zijn echter helemaal up2date. Het gaat om de driver die je vlak na de biosboot ziet. Dat is een Inteldriver ACHI uit 2006. Lijkt mij dat er wel een meer recentere zou moeten zijn. Google helpt niet echt :-( of ik zoek op het verkeerde.

Verwijderd

Hm, ik heb na een week of 2 even een nieuwe test gedaan, en de performance van mijn Vertex2 is wat achteruit gegaan, vooral de write :'( ... Hoe kan dat? En wat kan ik hieraan doen?

Eerst:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1236875/vertex2%20dag%202%20zonder%20eist%20tm%20c1.png

Nu:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1236875/vertex2%2018sept2010.png

Vertex 2 60gb AHCI, Win 7 64bit, Asus P5Q Pro.

Verwijderd

Zerosum schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 10:31:
de vraag blijft altijd, zit er meer in :)
Krijg bij windows XP altijd een hogere scrore als met windows 7 , ondanks dat XP geinstaleerd staat op de ssd , Het is niet zo veel maar toch :)

Windows 7

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/09/18/1284814064-50.jpg

Windows XP
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/09/18/1284813983-420.jpg

• micd33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 01:38
Vraagje.
ik heb twee SSD's van Intel 80 GB Postville...
Vroeger moest je als je wou opnieuw beginnen (alles opnieuw installeren), formatteren, eerst HDDerase uitvoeren op de schijf volledig leeg te maken en in nieuwstand te herstellen...
Is dit nu nog altijd nodig met de Inteltool?
Ik doe die HDDerase nog altijd.. maar is dit nu niet overbodig door de intel Trimtool?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:31

Sick Nick

Drop the top!

Philflow schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 09:46:
[...]

Sequentiele snelheden zeggen niet zo veel over real life performance. Hoe zijn je 4K random waarden met CrystalDiskMark? Heb je een PM55 chipset? (als je de filesize op 50mb zet beperk je de wear)
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/2zi7wye.jpg

Hier zit een HM57 Express chipset in, vooral vanwege de anti-theft die de PM55 niet heeft (het blijft een zakelijk model). Verder is het gewoon een PM55 dacht ik :P Plus het kunnen afspelen van DRM video als ik naar de intel gma switch die op de i7 zit meegebakken. Anders zou ik alleen op de nvidia kaart DRM kunnen bekijken.

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 18:06:
Hm, ik heb na een week of 2 even een nieuwe test gedaan, en de performance van mijn Vertex2 is wat achteruit gegaan, vooral de write :'( ... Hoe kan dat?
Omdat je iedere dag drie keer AS-SSD draait? :) Of schrijf je misschien iedere dag veel images en videos weg?

Ff serieus, benchmarks met compressed data wordt afgeraden op Sandforce SSD's. CDM en AS-SSD schrijven per benchmark enkele GBs weg. Niet zo'n goed idee. Als je wil benchmarken gebruik dan CDM op 0 fill data en zet de file size op 3x 50MB. Of gebruik Atto.

Als je de schrijf performance wil laten toenemen laat je systeem dan eens een paar uur idlen. Ben benieuwd of dat werkt.

Verwijderd

Philflow schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 18:33:
[...]

Omdat je iedere dag drie keer AS-SSD draait? :) Of schrijf je misschien iedere dag veel images en videos weg?

Ff serieus, benchmarks met compressed data wordt afgeraden op Sandforce SSD's. CDM en AS-SSD schrijven per benchmark enkele GBs weg. Niet zo'n goed idee. Als je wil benchmarken gebruik dan CDM op 0 fill data en zet de file size op 3x 50MB. Of gebruik Atto.

Als je de schrijf performance wil laten toenemen laat je systeem dan eens een paar uur idlen. Ben benieuwd of dat werkt.
Ik heb maar 2 keer die ASSSD tool gedraaid, dus dat doe ik niet 3x per dag. Atto geeft ook een verminderde write aan. Verder is mijn pc per dag ongeveer 10 van de 24 uur idle denk ik. Thx voor de input :)

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Zerosum schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 14:50:
Dank voor je antwoord Floris, de drivers in W7 zijn echter helemaal up2date. Het gaat om de driver die je vlak na de biosboot ziet. Dat is een Inteldriver ACHI uit 2006. Lijkt mij dat er wel een meer recentere zou moeten zijn. Google helpt niet echt :-( of ik zoek op het verkeerde.
Die intel AHCI driver die ik op mijn mobo heb zitten is ook die uit 2006. Volgens mij draaien we allemaal op dezelfde oude driver die je ziet bij opstarten vlak voor het lijstje met al je hdd's.

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 18:59:
[...]
Ik heb maar 2 keer die ASSSD tool gedraaid, dus dat doe ik niet 3x per dag. Atto geeft ook een verminderde write aan. Verder is mijn pc per dag ongeveer 10 van de 24 uur idle denk ik. Thx voor de input :)
Da's vreemd. Ik had verwacht dat het door het idlen goed zou moeten komen. Ik zou zeggen post eens een berichtje op het OCZ forum, kijken wat de OCZ experts er van zeggen. PS. zeg liever niet dat je AS-SSD hebt gedraaid, daar houden ze niet zo van. ATTO vinden ze prima.

• hetnet
Sick Nick schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 09:05:
Even een kleine pats-post :P

[afbeelding]

De standaard 4x64 GB raid configuratie in m'n Vaio Z doet 350~380 MB schrijven en ~480 MB lezen :9 Dat is best wel lomp snel, dingen installeren vanaf een gemounte iso op de schijf gaat ongeloofwaardig snel. Had hiervoor een Intel Postville 80GB, ook niet echt langzaam natuurlijk maar dit is toch wel een stapje sneller :P En dat in een kleine 13.1" laptop van 1.4 kilo :9
hoe krijg je er 4 in je kleine laptop ?

Verwijderd

dat is een config, 4x64GB pci-e SSD's in RAID0

daar betaal je je wel helemaal lam aan, maar dat heb je wel het snelste wat er bestaat :+ .

• Zerosum
Floris-K schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 19:00:
[...]Die intel AHCI driver die ik op mijn mobo heb zitten is ook die uit 2006. Volgens mij draaien we allemaal op dezelfde oude driver die je ziet bij opstarten vlak voor het lijstje met al je hdd's.
Floris, dankjewel, dan staak ik mijn zoektocht naar vernieuwing van die bootdriver.

• binjap
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2021
Aangezien de meesten hier dit os nauwelijks meer zullen herinneren misschien 'n bizarre vraag: kan ik een ssd met succes gebruiken in een standalone win98se machine? Die wordt alleen gebruikt voor aansturing van studioapparatuur en moet zo stil mogelijk zijn....

Verwijderd

als er SATA drivers voor win98se zijn: ja.

qua aansturing verschilt een ssd niet van een hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Breaking news: 'Intel postpone 25nm SSDs to February 2011'
Verwijderd schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 18:59:
[...]
Verder is mijn pc per dag ongeveer 10 van de 24 uur idle denk ik. Thx voor de input :)
Heb je toevallig scheduled defrag aan laten staan? dat zou een verklaring kunnen zijn voor de degradatie.

[ Voor 21% gewijzigd door Philflow op 19-09-2010 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op zondag 19 september 2010 @ 08:55:
Breaking news: 'Intel postpone 25nm SSDs to February 2011'

[...]

Heb je toevallig scheduled defrag aan laten staan? dat zou een verklaring kunnen zijn voor de degradatie.
Zo ver ik weet staat dat uit. Ik heb de SSD tweak tool gedraaid, dus alles zou optimaal moeten staan :) Overigens zijn dit de ATTO scores, ietsje achteruit gegaan maar meer dan 1 MB/s niet volgens mij?:

2 weken terug:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1236875/vertex2%20atto%20dag2%20eist%20uit.png

Gister:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1236875/vertex2%2018sept201010%20atto.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Oh lijkt niks aan de hand dan. Atto ziet er gewoon goed uit.

PS. Volgens mij moet scheduled defrag handmatig uit gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 22:35:
als er SATA drivers voor win98se zijn: ja.

qua aansturing verschilt een ssd niet van een hdd.
Er zijn toch ook (een handjevol) PATA SSD's?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, maar van wat ik heb gezien presteren die een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
binjap schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 22:24:
Aangezien de meesten hier dit os nauwelijks meer zullen herinneren misschien 'n bizarre vraag: kan ik een ssd met succes gebruiken in een standalone win98se machine? Die wordt alleen gebruikt voor aansturing van studioapparatuur en moet zo stil mogelijk zijn....
lees deze is.
http://www.computerworld....t_for_solid_state_drives_
http://www.liliputing.com...or-ssds-windows-2000.html

Geen goed idee dus.
Of toch een ander OS erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wear leveling technology? daar heeft het OS toch niets mee te maken, dat gebeurt door de controller zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 01:38
Februari??? pfff, nog zolang wachten op de Intel G3... dat is bijna nog een half jaar...
Dan denk ik dat ik ondertussen toch maar, tijdelijk, een Vertex II koop. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op zondag 19 september 2010 @ 11:00:
ja, maar van wat ik heb gezien presteren die een stuk minder.
Alsof dat bij dat OS erg is :+
Win98 is al supersnel op een systeem van een paar jaar oud :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokolosh
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Tokolosh schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 13:39:
Als ik wil dual booten op een (Intel) SSD (win7 en Ubuntu 10.04/10.10) moet ik dan nog met bijzonderheden rekening houden zoals alignment issues of iets dergelijks?
Nog niemand met ervaring met dual boot op een SSD?? Ik heb ook op de bekende Tech sites rondgekeken maar het lijkt of niemand ervaring heeft met dual boot op een SSD... strange?

Kan ook zijn dat er helemaal niks bijzonders mee is maar ik zou toch graag willen weten als het probleemloos loopt.

[ Voor 12% gewijzigd door Tokolosh op 19-09-2010 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compi_56
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 21:29
Ja op IDF had Intel niets gelost dus lijkt het me logisch.

Maar ik denk dat de prijs ongeveer 1/3 goedkoper zal worden want de helft is te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

job

Tokolosh schreef op zondag 19 september 2010 @ 22:00:
Kan ook zijn dat er helemaal niks bijzonders mee is maar ik zou toch graag willen weten als het probleemloos loopt.
Daar is niets bijzonders aan. Waarom zou het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Niet online
Nu eens even geen keiharde cijfers maar iets wat veel belangrijker is...gebruiks ervaring.
Vandaag Het O.S. (winXP) , office etc.op m'n oude wrak gezet.
Krijg ik op de valreep nog even bezoek van vriend van me die met trots over z'n nieuwe pc begint te vertellen.

AMD 1090T, GTX460 etc....met 2x velociraptor in raid0.

Ik vraag m ff plaats te nemen, op te starten en een paar Excel, Word en PDf files te openen.
1e reactie: WTF..dit kan niet..dat is 10x zo snel als m'n nieuwe pc.

Gelooft niet dat het m'n oude pc is met alleen maar als toevoeging een SSD.
Na het openen van de kast zag hij dat het nog steeds dezelfde oude hardware is met toevoeging van de SSD.
(geen overclock)
Zijn bestelling voor een SSD voor z'n nieuwe pc duurde maar 5 minuten.

Eens te meer het bewijs dat je voor een snelle pc heden ten dage begint met een SSD en dat je dan echt niet de snelste gpu of cpu nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Laatst online: 01-08 03:07
Even een vraagje dat ik aan jullie voor wil leggen:
Ik draai nu 3x60GB Vertex in Raid0 op een Areca 1231ML.
Zou het het waard zijn die te vervangen door een 2x 60GB Vertex 2 Raid0 setup?
Of eventueel door een 120GB Vertex 2 (net iets goedkoper)?
Aangezien de Vertex 2 een hoge random write heeft, maar een lagere random read... wat is voor OS gebruik het beste?
Hier onder wat huidige resultaten. Let wel dat dit dus op de Areca is, met Win7, en met SSD's die al een half jaar in gebruik zijn.
Afbeeldingslocatie: http://alfasdoos.servebeer.com/ssd.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Niet online
Ik zou zeggen...vergelijk je huidige setup met een OCZ revodrive, dat is in feite een raid 0 setup met 2x een vertex 2, in zijn geheel op pci-e board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
overigens zijn dit mijn resultaten als ik de ATTO grootte op 2GB zet (mijn Areca heeft 2GB cache)
Afbeeldingslocatie: http://alfasdoos.servebeer.com/atto2gb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

@ mr alfabet, de snelheden zijn impressive, maar de acces tijd niet. 0.3 seconde lijkt me geen goede invloed hebben. Overigens wordt het sterk afgeraden om CDM op zulke settings op Sandforce drives te draaien.

Nieuws: SSD met Sandforce controller en Intel 25nm flash spotted

[ Voor 20% gewijzigd door Philflow op 20-09-2010 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
Philflow schreef op maandag 20 september 2010 @ 08:38:
@ mr alfabet, de snelheden zijn impressive, maar de acces tijd niet. 0.3 seconde lijkt me geen goede invloed hebben. Overigens wordt het sterk afgeraden om CDM op zulke settings op Sandforce drives te draaien.

Nieuws: SSD met Sandforce controller en Intel 25nm flash spotted
Vertex Generatie 1 zijn geen sandforce SSD's he....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Oh ik had niet gezien dat je generatie 1 had. Als ik jou was zou ik eens onderzoeken of die 0.3 access tijd geen negatieve impact heeft. Da's toch gauw drie keer zo hoog als andere SSDs.

Super hoge sequentiele snelhezen zijn leuk, maar voor een OS zijn lage toegangstijden minstens zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukgevaar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06-2021
Ik heb sinds vandaag mijn SSD (OCZ Vertex 2) aangeschaft, maar hij valt een beetje tegen:

Afbeeldingslocatie: http://img217.imageshack.us/img217/4928/ssdprestatie.jpg[

Zijn deze getallen normaal? Of moet ik nog iets instellen/aanpassen? 8)7

Systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 131,30€ 131,30
1Asus M4A78T-E€ 98,01€ 98,01
1OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB€ 134,51€ 134,51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

staat hij toevallig op IDE modus? die write snelheden lijken mij niet helemaal OK...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukgevaar
Verwijderd schreef op maandag 20 september 2010 @ 17:09:
staat hij toevallig op IDE modus? die write snelheden lijken mij niet helemaal OK...
Ik heb net snel even gegoogeld, maar kan niet vinden waar ik dat kan bekijken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

draai ook ff ATTO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukgevaar
Geen idee welke instellingen te gebruiken maar:

Afbeeldingslocatie: http://img842.imageshack.us/img842/2016/ssdprestatie2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Is iets aan de lage kant. Kijk anders eens of AHCI enabled kan worden in de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukgevaar
Philflow schreef op maandag 20 september 2010 @ 17:25:
Is iets aan de lage kant. Kijk anders eens of AHCI enabled kan worden in de BIOS.
Die keuze heb ik, maar daarna herkende hij de SSD niet meer in mijn BIOS --> Choose a proper boot device, etc

Of moet ik dan Windows opnieuw installeren?

Is RAID misschien een optie?

[ Voor 11% gewijzigd door Beukgevaar op 20-09-2010 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadHost
  • Laatst online: 31-08 21:15
@Beukgevaar, Zie post hieronder uit dit topic.

@TS, Zet dit SVP in de topicstart want deze vraag komt regelmatig langs 8)7
GSlayer schreef op woensdag 02 december 2009 @ 17:40:
Net iets tegekomen, weet niet of dit eerder is gepost, houd dit topic pas bij sinds deeltje 5.

Nu kan je blijkbaar als je windows 7 hebt geïnstalleerd in IDE mode, alsnog veranderen naar ACHI dmv een registery aanpassing.

Heb dit natuurlijk gevolgd aangezien ik mijn Win7 installatie onder IDE had verricht en eenmaal klaar met alles installeren geen zin had in een her-installatie.

En dit werkte gewoon helemaal perfect!

(misschien zelfs iets voor in de TS)
Klik

[...]

Daarna re-booten, de bios in en schakel ACHI aan. Zodra je terug in Windows bent zie je dat er nieuwe drivers geïnstalleerd worden, als die klaar zijn wordt er gevraagd om weer opnieuw op te starten.

Edit:

Snelheden lijken inderdaad nogal een verbetering te zijn tov IDE.
Haal nu:
--------------------------------------------------
CrystalDiskMark 2.2 (C) 2007-2008 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
--------------------------------------------------

Sequential Read : 260.667 MB/s
Sequential Write : 90.200 MB/s
Random Read 512KB : 204.583 MB/s
Random Write 512KB : 90.409 MB/s
Random Read 4KB : 22.407 MB/s
Random Write 4KB : 63.637 MB/s

Test Size : 100 MB
Date : 2009/12/02 18:01:46

System specs | X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukgevaar
Ik ga het proberen, hartstikke bedankt!

Mijn nieuwe waardes:

Afbeeldingslocatie: http://img684.imageshack.us/img684/3165/ssdprestatieerna.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img638.imageshack.us/img638/2627/ssdprestatieerna2.jpg

Maar is zijn dit dan goede cijfers? Of mis ik nog iets?

[ Voor 80% gewijzigd door Beukgevaar op 20-09-2010 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 15:35

Milmoor

Footsteps and pictures.

Tokolosh schreef op zondag 19 september 2010 @ 22:00:
Nog niemand met ervaring met dual boot op een SSD?? Ik heb ook op de bekende Tech sites rondgekeken maar het lijkt of niemand ervaring heeft met dual boot op een SSD... strange?

Ik draai prima dual boot met BootIT. XP en Win7. Maar aangezien een SSD gewoon standaard SATA is, is er geen reden waarom het beter of slechter zou werken dan met een harde schijf.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerosum
Beukgevaar schreef op maandag 20 september 2010 @ 18:46:
Ik ga het proberen, hartstikke bedankt!

Maar is zijn dit dan goede cijfers? Of mis ik nog iets?
Beukert: ik heb dezelfde SSD met bijbehorende resultaten. Zet hem eens op 0-fill in Bestand/Testdate in CrystalDiskMark en dan zelfde run instellingen overnemen als hieronder. Wellicht komen de resultaten dan wat meer overheen. Aan de rest van je systeem lijkt het me niet te liggen. Welk OS draai je?

Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img265/5776/54vertex260gb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukgevaar
Zerosum schreef op maandag 20 september 2010 @ 20:17:
[...]

Beukert: ik heb dezelfde SSD met bijbehorende resultaten. Zet hem eens op 0-fill in Bestand/Testdate in CrystalDiskMark en dan zelfde run instellingen overnemen als hieronder. Wellicht komen de resultaten dan wat meer overheen. Aan de rest van je systeem lijkt het me niet te liggen. Welk OS draai je?

[afbeelding]
Ik draai windows 7 professional..

De bovenste 2 komen aardig overeen, maar de onderste 2 totaal niet ;(

Afbeeldingslocatie: http://img443.imageshack.us/img443/9185/ssdprestatie3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerosum
Da's vreemd, helaas heb ik onvoldoende verstand waar dat nu aan kan liggen. Maar goed, er is in ieder geval wel een vergelijkbaar plaatje. Misschien dat één van de aanwezige guru's hier een verklaring voor heeft.
Pagina: 1 ... 54 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD