After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
[ Voor 95% gewijzigd door Deathchant op 25-08-2010 10:53 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Heb je wel bronnen? Ik weet dat je ook nog een 160Gb versie hebt. Die is echter ook een stuk duurder dan de X25. Dan ga ik liever "all the way", en neem ik 240 GBPhilflow schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 16:26:
Het schijnt dat Sandforce goed werkt met OS X, ik heb er zelf geen ervaring mee.
Random performance is toch een stuk slechter dan de F240 en het prijsverschil is maar 75 euro.Overigens lijkt me dit een veel betere deal (2 eur per GB):
pricewatch: OCZ Agility 2 OCZSSD2-2AGTE240G 240GB
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Lees op Anandtech eens de Vertex 2 review. Volgens mij is zijn conclusie dat het behoorlijk goed werkt zonder TRIM. (maar ik heb me er niet in verdiept)
Zowel Anandtech als Techreport komen tot de conclusie dat je die verschillen in de praktijk niet gaat merken. Ik ben het met ze eens.Random performance is toch een stuk slechter dan de F240 en het prijsverschil is maar 75 euro.
(bron)The fact that not even our IOMeter workloads were able to tease out a meaningful performance difference between the firmware-capped Agility 2 and the Force F100 and Vertex 2 tells me that there's little point in spending extra on SandForce drives with higher random-write ratings. The Agility 2 is already the cheapest 100GB SandForce-based drive at $360 online. Based on current pricing and the performance parity we've observed, the Agility 2 is the one I'd recommend.
Voor 75 euro koop je dus het idee dat je (voorlopig) de snelste hebt maar in praktijk merk je dat verschil niet.
[ Voor 21% gewijzigd door Philflow op 24-08-2010 16:48 ]
Ik ga 2 systemen bouwen een workstation/game-PC (i7-860) en een HTPC (i5-530).
Welke SSD past het best in welk systeem?
De Vertex 2 zou ik in het systeem steken dat je het meest (zwaar) gebruikt, ik neem aan je workstation.jordi.c schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 16:46:
Ik ga 2 systemen bouwen een workstation/game-PC (i7-860) en een HTPC (i5-530).
Welke SSD past het best in welk systeem?
Ik neem aan dat op je HTPC schrijf performance minder belangrijk is, nog een reden om daar de Intel in te steken.
[ Voor 14% gewijzigd door Philflow op 24-08-2010 16:51 ]
Dat is natuurlijk waar (al is het verschil bij de zelfde webshop minder dan 20 euro). Ik ga er nog een keer goed over nadenkenPhilflow schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 16:43:
(bron)
Voor 75 euro koop je dus het idee dat je (voorlopig) de snelste hebt maar in praktijk merk je dat verschil niet.
Vlak voor een updatecycle is het gewoon slimmer om even te wachten als je het niet direkt perse nodig hebt. Zeker omdat je het ook over prijs hebt.voodooless schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 14:28:
[...]
Omdat ik nu iets wil kopen, en niet over een aantal maanden... Ik kan ook nog wel een jaar wachten. Dan is alles nog veel goedkoper
Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat erom hoe goed SSD werken als er geen TRIM wordt gebruikt.
Maar goed, Intel staat op zich goed bekend om zijn Garbage Collection en daar moet je, voor zover ik weet, voor een belangrijk deel op vertrouwen bij een non-trim OS.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Jouke74 schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 11:30:
AMD SB750 Trim werkt met de Intel Toolbox wanneer je:
1. AMD SB750 poorten op AHCI zet, geen AMD AHCI drivers installeert en gebruik maakt van de MS AHCI drivers. Je kan dan wel een lange boot tijd krijgen.
2. AMD SB750 poorten op IDE zet, gewoon de MS IDE drivers laat staan.
De intel Toolbox en dus trim werkt niet meer wanneer je de AMD RAID of AHCI drivers installeert
(althans tot nu toe).
Aangezien ook SMART (bij mij althans) niet vlekkeloos werkt onder de AMD drivers (zonder de RAID utility) heb ik maar besloten om mijn poorten op IDE te zetten. Dit geeft wat performance verlies maar alles is een stuk makkelijker te checken in mijn PC (foei AMD). Zeker voor een SSD wil je SMART aanhebben, omdat dit een mooie indicatie voor als hij gaat degraderen.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Nu, na EIST en C1E te hebben disabled in bios zijn dit mijn resultaten:

Enog probleem is dat een SHUT DOWN ongeveer 1 min op shutting down blijft staan....
iemand een idee?
Never ever financial advice...
Verwijderd
Ik heb zo'n idee dat de prestaties wat tegen vallen.
Het gaat trouwens om 2 OCZ Vertex II 50GB in RAID0 (Intel ICHR10).
Is het slimmer om ze uit RAID0 te halen en ze AHCI aantesturen?
Of is het slimmer om 'n aparte Raid controller te kopen?
Heeft TRIM veel invloed op de prestaties?
Resultaten:

1. Enable AHCI in BIOS.
2. Make sure you did a clean install, from the ground up. Remove all partitions before you start by choosing custom setup. (If performance after applying all tweaks is still not as desired a secure erase might be necessary before doing a clean install)
3. Check partition alignment (not necessary if you did a clean install with Windows 7).
4. If you have an Intel chipset, install the latest Intel Rapid Storage driver (Download Intel® RST Driver Files for F6 Install from Intel.com. Go to Device Manager, select under "IDE ATA/ATAPI controllers" the "Standard AHCI 1.0 Serial ATA Controller". Then right click, update driver software. Browse, browse. Now browse to where you saved the Intel Rapid Storage driver. Select the folder and click OK. Reboot required.)
5. Enable write caching (Device manager → Disk → Double-click on you disk → Strategy tab → check BOTH)
6. Check that TRIM is enabled (Fsutil command)
7. Disable scheduled defragmentation (control panel → type: defrag in search → turn off)
8.* Disable pagefile (control panel → type: pagefile in search box and follow instructions)
9. Disable hibernation (press start and paste " powercfg /hibernate off " in the search box, press enter)
10.* Disable indexing service.
11.* Disable prefetch.
12.* Disable superfetch.
13.* Disable System Restore.
(* Some people do not believe these tweaks are necessary or a good idea)
Ik zou 20 MB/sec 4K random read al bij 1 Vertex 2 verwachten.Verwijderd schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:44:
Wat vinden jullie van deze resultaten. Kan ik de snelheid verder opkriken?
[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 25-08-2010 08:22 ]
Doe dat dan in dit topic: [BBG aanschaf] SSD en niet hiervoodooless schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 17:07:
[...]
Dat is natuurlijk waar (al is het verschil bij de zelfde webshop minder dan 20 euro). Ik ga er nog een keer goed over nadenken
Ik zou zeggen: make sure you "do" ipv did, aangezien het NA stap 1 moet gebeuren (met een clean install op IDE kan je nog wel naar AHCI, maar als de bedoeling is een simpele fool-proof guide te maken, dan moet dat gewoon NA de AHCI gebeuren.Philflow schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 08:08:
Ik ben een lijstje aan het maken van tips voor mensen die niet de performance uit hun SSD halen die ze hadden verwacht. De insteek is laptops met Windows 7. Taal is engels. Schiet u maar
1. Enable AHCI in BIOS.
2. Make sure you did a clean install, from the ground up. Remove all partitions before you start by choosing custom setup. (If performance after applying all tweaks is still not as desired a secure erase might be necessary before doing a clean install)
Ook dit zou automatisch moeten gaan als je Win7 hebt, dus voor die mensen moet je zeggen dat ze het gewoon moeten checken (kan namelijk wel eens misgaan).3. Check partition alignment (not necessary if you did a clean install with Windows 7).
4. If you have an Intel chipset, install the latest Intel Rapid Storage driver (Download Intel® RST Driver Files for F6 Install from Intel.com. Go to Device Manager, select under "IDE ATA/ATAPI controllers" the "Standard AHCI 1.0 Serial ATA Controller". Then right click, update driver software. Browse, browse. Now browse to where you saved the Intel Rapid Storage driver. Select the folder and click OK. Reboot required.)
5. Enable write caching (Device manager → Disk → Double-click on you disk → Strategy tab → check BOTH)
6. Check that TRIM is enabled (Fsutil command)
7. Disable scheduled defragmentation (control panel → type: defrag in search → turn off)
Hmmmmm dat is omstreden, en zeker niet noodzakelijk. Hangt af van hoeveel RAM je hebt, en zelfs met veel RAM haal je je hiermee wsl meer problemen dan prestatie op de hals. Optioneel, want de enige aantoonbare winst is plaats op je SSD.8.* Disable pagefile (control panel → type: pagefile in search box and follow instructions)
Ook hiermee win je alleen plaats, en je verkliest één van de plezieren van een laptop met SSD: terugkeren uit hibernate is bijna zo snel als resumen uit standby (maar veel beter voor je batterij). Optioneel.9. Disable hibernation (press start and paste " powercfg /hibernate off " in the search box, press enter)
10.* Disable indexing service.
11.* Disable prefetch.
12.* Disable superfetch.
13.* Disable System Restore.
(* Some people do not believe these tweaks are necessary or a good idea)
[...]
Ik zou 20 MB/sec 4K random read al bij 1 Vertex 2 verwachten.
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Eens.DexterBelgium schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 08:44:
[...]
Ik zou zeggen: make sure you "do" ipv did,
Je beperkt er ook schrijfacties mee wat eventueel kan bijdragen aan het verminderen van performance degradatie (geldt ook voor pagefile). Ik zal er wel een sterretje bij zetten. Ps. thanks.Ook hiermee win je alleen plaats, en je verkliest één van de plezieren van een laptop met SSD: terugkeren uit hibernate is bijna zo snel als resumen uit standby (maar veel beter voor je batterij). Optioneel.
Ik ben trouwens supertevreden met mijn c300, heb geen benchmarks nodig om te controleren of alles goed draait. Het verschil is overduidelijk aanwezig
Gelukkig heeft de pc hier op werk raid draaien, dus hoewel er veel verschil is blijft deze hier ook gelukkig rap anders zou ik me er snel aan gaan irriteren denk ik
/ pagefile heb ik trouwens op 512mb gezet (8gb ram) en tot nu toe geen problemen tegen gekomen
Nu een lijstje voor MacOS:Philflow schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 08:08:
Ik ben een lijstje aan het maken van tips voor mensen die niet de performance uit hun SSD halen die ze hadden verwacht. De insteek is laptops met Windows 7. Taal is engels. Schiet u maar
1. Euh...
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Nee bedankt, heb geen zin in vastlopersPhilflow schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 09:33:
Hier een lijstje hoe je je SSD optimaal kunt laten presteren op een Mac
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Niemand?kazzzdafke schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:19:
Ik heb een tijdje gesukkeld met de snelheid die niet echt optimaal te noemen was.. (was wel snel snel maar minder dan verwacht eigenlijk als je de benches zag van de rest).
[afbeelding]
Enog probleem is dat een SHUT DOWN ongeveer 1 min op shutting down blijft staan....
iemand een idee?
Hier staat een tip die je zou kunnen helpen met sneller afsluiten. (nr. 14)
Zoek eens op mijn naam in dit topic. Ik zeg niet dat ik alles weet, maar ik zie regelmatig vragen voorbij komen waar ik al uitgebreid antwoord op heb gegeven. Bovendien zingen dezelfde "misverstanden" telkens weer rond. Als je een tip geeft, beargumenteer dan ook waarom dit bij een SSD anders is dan bij een HD. Anders raken we nooit van de achterhaalde zaken af. Het ruimtegebruik verminderen is bijv. heel wat anders dan de performance verbeteren, maak dat onderscheid dan ook.Milmoor schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 11:44:
powercfg -h -s 50
Dit halveert de grootte van je hiberfil.sys. Het duurt wel iets langer voordat hij de data gedumped heeft. Ik verwacht dat hij en/of uitswapt en/of comprimeert.
[ Voor 2% gewijzigd door Milmoor op 25-08-2010 11:27 . Reden: Toon was wat onaardig. ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Hey bedankt!Philflow schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 09:50:
[...]
Hier staat een tip die je zou kunnen helpen met sneller afsluiten. (nr. 14)
Ga ik straks zeker proberen!
Raid maakt over het algemeen weinig uit voor single queue 4K.Philflow schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 08:08:
Ik zou 20 MB/sec 4K random read al bij 1 Vertex 2 verwachten.
Zeer goede resultaten als dit 1 SSD is, welke touwens ?kazzzdafke schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:19:
Ik heb een tijdje gesukkeld met de snelheid die niet echt optimaal te noemen was.. (was wel snel snel maar minder dan verwacht eigenlijk als je de benches zag van de rest).
[afbeelding]
iemand een idee?
Op het moment probeer ik de picasa database te verplaatsen, in het programma gaat dit niet.
Ik kom uit om te werken met zgn junctions. Die verwijzen de orginele folder naar een andere locatie.
Ik heb al junctions gemaakt met de mklink command en met een programma link magic maar
elke keer blijft er data in de orginele folder zitten en dat wil ik niet!
iemand een idee hoe je dit moet instellen?
Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110
Waar loop je vast in bovenstaande post?Milmoor schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 13:06:
Zo maak je hardlinks en junctions, bijv. om ruimte te winnen...
[ Voor 9% gewijzigd door Milmoor op 25-08-2010 13:42 ]
Maar in de link folder komt dan dezelfde data als in de target, en dat wil je niet.
Het is toch de bedoeling dat alles wat in de link directory wordt gegooid alleen op de target directory
wordt zichtbaar wordt ..?
in iedergeval als ik een testje doe dan is de data identiek link/target.
Bij eigenschappen zou er dan toch 0 Mb in de link directory moeten zitten. Als ik een bestandje erbij plaats
dan wordt toch de link directory groter, dat snap ik niet wat doe ik fout dan?
[ Voor 28% gewijzigd door ionicdog op 25-08-2010 15:40 ]
Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110
Maar de snelheid valt me erg tegen. Ik heb al van alles geprobeerd, maar het lukt niet.
Van IDE naar SCSI, verschillende SATA porten en weer opnieuw windows 7 erop.
Het maakt niet veel verschil.
AHCI staat aan.
Dit zijn mijn resultaten.

Ik kom er niet uit eigenlijk. Of is mijn Vertex niet in orde?
HD Tune geeft deze melding. Maar ik begreep uit het forum van OCZ dat dit niet erg is.

Alvast bedankt!
De c schijf blijft hetzelfde in grote.
Ja, een mklink /D lijkt softwarematig in ieder aspect alsof de data op je C schijf staat, behalve dat het hardwarematig toch niet zo isionicdog schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 15:57:
ok ik ben eruit, de folder (link) zegt wel dat er meer bij komt(eigenschappen) dat is dus van je target drive.
De c schijf blijft hetzelfde in grote.
@Phil: ik zou een onderscheid maken tussen zaken die zeker snelheidswinst geven, zaken die enkel ruimte besparen en zaken die mogelijk snelheidswinst en/of minder write cycles kosten. (Dus nog een categorie met twee sterretjes toevoegen)
En zeker linken naar SSDTweaker tooltje, wat veel van die zaken automatisch kan doen.
[ Voor 32% gewijzigd door vorda op 25-08-2010 17:20 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Milmoor op 25-08-2010 17:12 ]
Je Crystaldiskmark resultaten komen toch ong. overeen met wat die schijf in reviews presteert (http://www.techreaction.n...tex-2-ex-series-60gb-ssd/ bijvoorbeeld).aalekss schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 15:27:
Gisteren een Vertex 2 60GB gekocht.
Maar de snelheid valt me erg tegen. Ik heb al van alles geprobeerd, maar het lukt niet.
Van IDE naar SCSI, verschillende SATA porten en weer opnieuw windows 7 erop.
Het maakt niet veel verschil.
AHCI staat aan.
Dit zijn mijn resultaten.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik kom er niet uit eigenlijk. Of is mijn Vertex niet in orde?
HD Tune geeft deze melding. Maar ik begreep uit het forum van OCZ dat dit niet erg is.
[afbeelding]
Alvast bedankt!
Waar valt de snelheid je precies tegen?
De hogere snelheden die ik voor de Vertex2 kan vinden zijn allemaal of 50GB of 100GB
EDIT: de HDTune resultaten zijn idd niet impressive...
[ Voor 5% gewijzigd door DexterBelgium op 25-08-2010 18:28 ]
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Verwijderd
Hm, het valt me op (lezende de diverse tech-fora) dat OCZ en Corsair drives allemaal reallocations resp. uncorrectables vertonen, en dat deze ook gestaag toenemen in de tijd.aalekss schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 15:27:
[afbeelding]
Heb zelf een Corsair X32: toen ik de drive installeerde stond alle data nog op 0.
Maar op die eerste dag begon de teller al te lopen...
Offline Uncorrectable Sector Count staat nu na negen maanden al op 29425, en de Ultra ATA CRC Error Count zelfs al op 54896.
Smart status is niettemin: OK Always Passes...
De drive functioneert verder prima.
Enkel de Crucial C300 die ik gehad heb, stond na een maand nog op zero uncorrectables en op zero reallocations...
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2010 22:03 ]
Heb je een specifiek tooltje in gedachte?vorda schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 16:06:
[...]
En zeker linken naar SSDTweaker tooltje, wat veel van die zaken automatisch kan doen.
Heb je een Intel controller? Zoja, AHCI aan en Intel Rapid Storage driver proberen.aalekss schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 15:27:
Gisteren een Vertex 2 60GB gekocht.
AHCI staat aan.
hoe ziet je HDtune eruit met een grotere blocksize?
[ Voor 84% gewijzigd door Philflow op 25-08-2010 21:23 ]
Ik heb een P5Q Pro moederbord met Q9550, er hangt aan SATA 1 een SSD (intel) en aan SATA 2,3,4 drie HDD's (Samsung F1) aan SATA 5 hangt een DVD brander. Ik gebruik de 'normale' driver van W7. Geen RAID aangegeven in BIOS, deze staat op configure SATA as AHCI.
Wanneer ik de laatste drivers van Intel installeer (Rapid drivers), dan ziet de PC 2 van de Samsungs niet meer en wil deze formatteren. Het lijkt dan net of ie ze als RAID ziet, terwijl dit absoluut niet zo is.....zet ik dan de driver weer terug naar 'normaal', dan is het weer opgelost en werkt het allemaal weer. Hoe kan dit?
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192
Verwijderd
Verwijderd
en je programma's in program files, die kan je ook gewoon ergens anders neergooien (wel doen op het moment dat je een programma installeert natuurlijk.)
Dat is niet zo erg. Het is de Reallocated Sector Count waar je op moet letten.Verwijderd schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 21:17:
[...]
Offline Uncorrectable Sector Count staat nu na negen maanden al op 29425
Vaag idd. Nu, de Rapid Storage Drivers geven bij mij in de testen niet echt verbetering tov de MS AHCI driver, dus kan terugrollen een oplossing voor je zijn.groxgrox schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 22:25:
Vaag probleem....
Ik heb een P5Q Pro moederbord met Q9550, er hangt aan SATA 1 een SSD (intel) en aan SATA 2,3,4 drie HDD's (Samsung F1) aan SATA 5 hangt een DVD brander. Ik gebruik de 'normale' driver van W7. Geen RAID aangegeven in BIOS, deze staat op configure SATA as AHCI.
Wanneer ik de laatste drivers van Intel installeer (Rapid drivers), dan ziet de PC 2 van de Samsungs niet meer en wil deze formatteren. Het lijkt dan net of ie ze als RAID ziet, terwijl dit absoluut niet zo is.....zet ik dan de driver weer terug naar 'normaal', dan is het weer opgelost en werkt het allemaal weer. Hoe kan dit?
http://sourceforge.net/projects/ssdtweaker/files/Philflow schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 21:19:
12,8 MB/sec random read is toch behoorlijk slecht voor een Sandforce. Hoort eerder rond de 20 te zijn.
[...]
Heb je een specifiek tooltje in gedachte?
Helaas geen release notes.
EDIT
nieuws: 'OCZ stapt uit budget-dram-markt'
Zeer mooie quote uit bovenstaand nieuwsbericht
Tevens wil het bedrijf zich meer concentreren op de productie van solid state drives. De inkomsten daarvan zijn goed voor vijftig procent van de omzet. Bovendien verwacht OCZ in de toekomst meer ssd's te gaan verkopen. De nand-prijzen zouden tegen het eind van het jaar tot 1 dollar per gigabyte dalen, wat een bredere acceptatie zou teweegbrengen.
[ Voor 72% gewijzigd door abusimbal op 26-08-2010 15:13 ]
Bronif your chipset is Intel HM55 or PM55 then it is a know issue, there is nothing you can do about it
It's not the SSD though.
Check here:
http://forum.notebookrevi...sluggish-performance.html
http://forum.notebookreview.com/6628059-post481.html
http://en.community.dell....op/f/3518/t/19340601.aspx
and many other posts ( I just showed you a couple of them, this affects various manufacturers like Asus, HP, Dell, Lenovo, etc)
Maar nog altijd snel genoeg om van een ernorme prestatieverbetering te spreken tov een gewone HDDPhilflow schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 09:44:
Dit was mij nog niet opgevallen, het gaat over laptops. Slechte 4K raond read & write performance.
[...]
Bron
Klopt. In mijn geval is het toch cru. Ik heb nu een laptop met GS45 chipset en Crucial C300 SSD. Ik overweeg de aanschaf van een laptop met HM55 chipset. Ik ga er dan 30% in CPU snelheid op voorruit. Door dit probleem kan het zijn dat mijn SSD performance met 30% omlaag gaat. Geeft ineens een heel ander licht op de 'upgrade'.aval0ne schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 09:57:
[...]
Maar nog altijd snel genoeg om van een ernorme prestatieverbetering te spreken tov een gewone HDD
Dat is balen. Ik sta namelijk op het punt om voor mijn baas (o.a.) het volgende aan te schaffen:Philflow schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 09:44:
Dit was mij nog niet opgevallen, het gaat over laptops. Slechte 4K random read & write performance.
[...]
Bron
* Asus N71JQ-TY002X (met Intel HM55 chipset)
* OCZ Vertex 2 - 120 Gb
Moet ik concluderen dat dit niet lekker gaat werken? Is het verstandig om nog even te wachten? En zo ja, waarop dan? Op een nieuwe bios die dit zou verhelpen? Nieuwe drivers? Een nieuwe laptop met de volgende generatie chipset?
Ik zou me wel kunnen voorstellen dat het verschil tussen een Vertex 1 en 2 wellicht niet te merken is op een dergelijke chipset, zelfs niet in benchmarks. Dit zou nog onderzocht moeten worden.
Natuurlijk gaat het lekker werken. Het gaat veel sneller werken dan met een normale hdd, enkel zal je niet kunnen patsen met hoge benchmarkscores maar de gebruikerservaring zal niet anders zijn.Poeh schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:10:
[...]
Dat is balen. Ik sta namelijk op het punt om voor mijn baas (o.a.) het volgende aan te schaffen:
* Asus N71JQ-TY002X (met Intel HM55 chipset)
* OCZ Vertex 2 - 120 Gb
Moet ik concluderen dat dit niet lekker gaat werken? Is het verstandig om nog even te wachten? En zo ja, waarop dan? Op een nieuwe bios die dit zou verhelpen? Nieuwe drivers? Een nieuwe laptop met de volgende generatie chipset?
___
Het zal sneller zijn dan een normale HDD, zeker, maar of je het verschil met een "fullspeed" SSD niet gaat merken in de gebruikservaring, durf ik betwijfelen.
Ik denk dat je het zonder het woordje niet bedoelde? Dan ben ik het helemaal met je eens.DexterBelgium schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 11:47:
Het zal sneller zijn dan een normale HDD, zeker, maar of je het verschil met een "fullspeed" SSD niet gaat merken in de gebruikservaring, durf ik betwijfelen.
Een Virgin F1 is ook vele malen sneller dan om het even welke gezinswagen maar als je betaalt voor een McLaren F1 liggen de verwachtingen wel een stukje hogeraval0ne schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:57:
[...]
Natuurlijk gaat het lekker werken. Het gaat veel sneller werken dan met een normale hdd, enkel zal je niet kunnen patsen met hoge benchmarkscores maar de gebruikerservaring zal niet anders zijn.
Ik heb intussen wat meer reviews over SSD's gelezen en heb een paar vaststellingen gemaakt:
1) OCZ SSD's met Sandforce controller gebruiken goedkope minderwaardige geheugenchips omdat OCZ veronderstelt dat de geheugenchips op hun SSD's minder snel 'verslijten' door al die truukjes van de controller waardoor er minder naar de geheugenchips wordt geschreven.
Vandaar dat een nieuwe OCZ SSD meteen al vele honderden kapotte geheugencellen heeft in tegenstelling tot een Intel SSD die er geen of maar een paar heeft.
2) De leesprestaties zijn sterk variabel wat goed te zien is op de HD Tune grafiekjes. Je haalt enkel de maximale snelheid als gelijktijdig van alle geheugencontrollers wordt gelezen (min of meer het Raid0 principe).
Naarmate de SSD voller raakt is de kans dat je gelijktijdig naar alle controllers kunt schrijven/lezen kleiner.
Met mijn OCZ Vertex II haal ik de maximale snelheid vanaf blokgroottes van 512KB, met mijn Intel G2 al vanaf 128KB.
3) SSD fabrikanten zijn er in geslaagd om in een korte periode de prestaties naar ongekende hoogtes te brengen door allerlei innovatieve oplossingen in tegenstelling tot HDD's die enkel (automatisch) sneller zijn geworden doordat ze een grotere datadichtheid hebben (Seagate Momentus XT even buiten beschouwing gelaten).
Precies.Twister336 schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 15:59:
[...]
Een Virgin F1 is ook vele malen sneller dan om het even welke gezinswagen maar als je betaalt voor een McLaren F1 liggen de verwachtingen wel een stukje hoger
Bron?1) OCZ SSD's met Sandforce controller gebruiken goedkope minderwaardige geheugenchips
Het staat op Anandtech maar de info komt van SandForce.
SandForce heeft liever dat SSD fabrikanten meer geld uitgeven aan de controller dan aan de geheugenchips
Verwijderd
Gewoon je garantie proberen te claimenvoodooless schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 17:27:
Ach... Mijn G1 X25-M was al na een jaar defect. Dus so much for higher grade NAND flash geheugen
Zit zelfs te denken aan een tweede intel en dan in raid , met zo een snelheid kan je wel 5 jaar vooruit.
Alhoewel zo een ontwikkeling als Light Peak ook wel interesant is in combinatie met een ssd. Krijgen we een soort lichgevende sata kabels , leuk voor de modders
nieuws: IDF: Volgend jaar verschijnen apparaten met Intels Light Peak-kabels
Er staat daar dat de Sandforce controller het mogelijk maakt mindere kwaliteit geheugen te gebruiken.Twister336 schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 17:20:
[...]
Het staat op Anandtech maar de info komt van SandForce.
SandForce heeft liever dat SSD fabrikanten meer geld uitgeven aan de controller dan aan de geheugenchips
[ Voor 47% gewijzigd door Philflow op 27-08-2010 20:53 ]
Dat was ook geen probleem
Verwijderd
Na zo een beleving zit je toch niet aan de harde schijf
Zo laadt de kaart El Alamain van bf1942 van ssd in 12.5 seconden , de Samsung F3 in 16 seconden en een wd caviar 120GB doet er 27 seconden over
Als je de reviews over de vertex 2 leest, gebruiken ze geheugencellen van intel.Twister336 schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 15:59:
[...]
1) OCZ SSD's met Sandforce controller gebruiken goedkope minderwaardige geheugenchips omdat OCZ veronderstelt dat de geheugenchips op hun SSD's minder snel 'verslijten' door al die truukjes van de controller waardoor er minder naar de geheugenchips wordt geschreven.
Vandaar dat een nieuwe OCZ SSD meteen al vele honderden kapotte geheugencellen heeft in tegenstelling tot een Intel SSD die er geen of maar een paar heeft.
http://www.guru3d.com/article/ocz-vertex-2-ssd-review/3
http://www.storagereview.com/ocz_vertex_2_review_120gb
http://www.anandtech.com/...ial-sauce-sf1200-reviewed
Zelfs de agility 2 blijkt hierover te beschikken.
http://www.anandtech.com/...sf1200-with-mp-firmware/2
[ Voor 8% gewijzigd door wols op 27-08-2010 22:50 ]
For example: A OCZ Vertex 2 should get about 20MB/sec 4K random read and 60MB/sec 4K random write.
A capped one gives about 12-14 MB/sec 4K random read and 22 MB/sec 4K random write.
Hier is de thread op NBR: http://forum.notebookrevi...-advantage-fast-ssds.html
[ Voor 22% gewijzigd door Philflow op 28-08-2010 08:11 ]
http://www.computerbase.d...-viking-modular-satadimm/
EDIT
Ja, al ingediend
[ Voor 16% gewijzigd door abusimbal op 28-08-2010 19:26 ]
Verwijderd
Maar dat is geen ram geheugen , het is een ssd die zijn voeding krijgt via het ram socketmicd33 schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 19:41:
Wow, in plaats van 6 Gigabyte Ramgeheugen ... gaan we nu 60 GB ramgeheugen hebben... idd awesome!
De SSD is toch een prachtuitvinding... het blijft ons verbazen.
tja laptop chip is niet voor snelheid ontwikkeld, maar wel leuk dat het er ook in werkt.Philflow schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 07:52:
Zoals gezegd lijkt het er sterk op dat alle notebooks met Intel PM55 en HM55 geen volledige snelheden kunnen halen met snelle SSDs.
For example: A OCZ Vertex 2 should get about 20MB/sec 4K random read and 60MB/sec 4K random write.
A capped one gives about 12-14 MB/sec 4K random read and 22 MB/sec 4K random write.
Hier is de thread op NBR: http://forum.notebookrevi...-advantage-fast-ssds.html
Heb zelf net OCZ Vertex 2 in laptop, en de 4K zit inderdaad op 13 MB/sec read en 30 MB/sec write.
Wat ik er van vind is hij voeld weer lekker spoepel aan, snelheid verschil is wel merkbaar en lekker.
Maar of dat nou zoveel geld waard is ..... heb hem nog maar net he...
Dat argument snijdt geen hout, want op de laptops met vorige generatie chipsets krijg je wel volledige snelheid.hetnet schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 12:01:
[...]
tja laptop chip is niet voor snelheid ontwikkeld
Ook op jouw laptop kun je volledige prestaties krijgen zolang bepaalde power saving features niet inschakelen. Draai voor de grap maar eens SuperPI of Intel burntest op de achtergrond dan zul je zien dat je 4K random read en writes om hoog schieten.
Mijn laptop is met z'n SSD even snel als mijn desktop met SSD hoor...
Ben benieuwd wanneer hij er is en naar de prestaties. Het zal een flinke verbetering worden tegen mijn 5400RPM schijfje wat er nu in zit.
[ Voor 24% gewijzigd door Turbosjaak op 29-08-2010 21:21 ]