Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.477 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al die suggesties uit de comments bij die link geprobeerd? Ik heb ook wel van die methode met junctions/mklink gehoord maar me er niet echt in verdiept. Zelf deed ik het nl. door onder een tijdelijke account deze registersleutel te veranderen:

HKLM\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ProfileList, ProfilesDirectory = %Systemdrive%/Users

En dan ipv %Systemdrive%/Users bijvoorbeeld D:\Users. Na reboot worden alle nieuwe accounts dan daar aangemaakt. Dat werkte op zich prima, alleen bij herinstalleren was het niet mogelijk om mijn account weer te gebruiken (tenminste, ik kreeg het niet voor elkaar). Maar een van de reacties bij die link van jou gaf deze link: http://blogs.microsoft.co...re-installing-the-os.aspx
en daar gebruikt hij mklink methode en kan z'n account wel weer gebruiken, dus als je dat wil verdient die methode de voorkeur (of het veel zin heeft...programma's zul je toch opnieuw moeten installeren lijkt me)

Nu ik een ssd heb doe ik het overigens niet meer, libraries vind ik handig genoeg. Volgens mij komt het de snelheid van programma's ten goede als de appdata map op je ssd blijft staan. Evt. kun je mappen als favorieten en afbeeldingen ook gewoon slepen of met eigenschappen van plaats veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Joopieboy schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 12:48:
[...]

Hoe bedoel je dat?

Ik heb zelf in mijn huidige computer trouwens deze gehad:
pricewatch: Nexus Disktwin DTW-2300A
Ik weet alleen niet zeker of je hiermee ook 2,5" hardeschijven kunt vastzetten, zou wel mooi zijn.
Ik heb die ook gehad en het lijkt me sterk dat dat kan. Hij is gemaakt om de hoogte van een 5.25" slot te vullen en past dus niet in een 3.5" slot.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
knights16 schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 23:31:
edit 2: weer een reboot en nu de 'normale' waarden...dit dus met de standaard windows drivers.. dan nog een keer mijn vraag; zijn deze waarden nu juist ?
Je kan toch ook wel zelf wat benchmarks/reviews bekijken wat anderen meten? Wel vaag dat de Optimizer niks deed: eerste keer dat ik hoor dat ie de SSD niet hersteld (tenzij de Optimizer natuurlijk weigert te werken en een foutmelding geeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Philflow schreef op maandag 12 juli 2010 @ 15:19:
De Adata 64GB is nu maar 119 euro incl. verzenden.
pricewatch: Adata AS596B-64GM-C 64GB
Heeft deze nog steeds zoveel problemen?
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epTa
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08 18:25
Torrentus schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 00:14:
Beste Tweakers,

Kunnen jullie mij uitleggen hoe jullie het voor elkaar krijgen om 'de grote data' op een gewone harde schijf te krijgen?

Ik heb geprobeerd om mijn 'User' map te verplaatsen naar mijn secundaire harde schijf, zodat mijn SSD niet vol loopt. Dit met behulp van deze tutorial. Echter werken er nu een heleboel programma's niet meer omdat die hopeloos de weg kwijt zijn naar voor hen belangrijke bestanden (Outlook, Adobe Creative Suite etc.) Ook Windows zelf is de weg kwijt: Mijn favorieten in explorer zijn ook verdwenen.

Hoe hebben jullie dat aangepakt? :) (Herinstallatie van Windows komt er nu toch, ben ik bang :( )
Ik ben voor directory junction gegaan. Adobe mappen en Steam games weggeschreven naar normale TB HD.
mklink /J link target

Alles van te voren even verplaatsen en dan gewoon ernaar linken met bovenstaand commando.

Succes!

Flickr | And I still wonder if you ever wonder the same

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:15
Sinds eind maart van dit jaar heb ik naar volle tevredenheid een OCZ Solid 2 120GB SSD in mijn PC zitten.

Het volgende wat nu aan de beurt is betreft mijn laptop. Dit is een Intel Core Duo T2250 met 3GB werkgeheugen en momenteel een WD Scorpio Black 160GB harddisk, toen ik hem kocht de snelste laptop harddisk welke verkrijgbaar was. SSD's waren toen ook al verkrijgbaar maar nog veel te duur (zo'n 2 jaar geleden).

Nu is het dus tijd om de Scorpio er uit te gooien en te vervangen door een SSD. De voornaamste reden is snelheid. Daarnaast resoneert de Scorpio Black lichtjes wat op sommige ondergronden een vervelende bromtoon oplevert. De grootte hoeft absoluut niet overeen te komen, in totaal over alle partities verdeeld gebruik ik op dit moment zo'n 80GB van mijn harddisk maar hier valt nog een hele berg af te schaven.

Helaas heeft mijn laptop "slechts" een S-ATA 150 aansluiting op een Ati SB450 welke bovendien geen TRIM ondersteuning heeft. Dit is jammer, maar aangezien ik meer waarde hecht aan de reactietijd dan aan ruwe doorvoer op mijn laptop maakt het ook niet zo enorm veel uit.

Nu ben ik aan het denken om een SSD te plaatsen van ongeveer 60GB. Hiervoor heb ik al in de pricewatch zitten kijken en hier kwam ik de pricewatch: Kingston SSDNow V Series SATA2 2.5" Drive 64GB tegen. De versie met de oude controller laat ik maar even buiten beschouwing. Nu is er al veel geschreven over deze Kingston SSD's, onder andere in dit topic. Waar ik echter weinig informatie over kan vinden is de performance degradatie als TRIM niet voorhanden is.

Degradeert de performance van deze SSD hard als TRIM niet functioneert? Of kan ik beter een andere SSD hier voor nemen. Het scenario is wel dat de laptop lange tijd met een Windows installatie doet, de huidige staat er bijna 2 jaar op en functioneert overigens nog prima. Een keer garbage collection draaien vind ik dan weer geen probleem, mits voorhanden uiteraard.

Ooit heb ik ergens gelezen dat SSD's gebaseerd op een bepaalde Samsung controller erg veel last ondervinden van performance degradatie bij geen gebruik van TRIM. Blijven in het budget segment over de SSD's zoals de Kingston met de Jmicron JMF618 en de goedkopere Indilinx Barefoot SSD's zoals bijvoorbeeld de pricewatch: OCZ Onyx Serie OCZSSD2-1ONX64G 64GB en pricewatch: OCZ Solid 2 SATA II 2.5" SSD 60GB. Heeft iemand een idee welke controller meer performance degradatie heeft als TRIM niet gebruikt wordt (Indilinx Barefoot vs Jmicron JMF618)? Enorme performance hoeft van mij niet, maar het gaat er om dat mijn laptopje lekker vlot aanvoelt.

[ Voor 4% gewijzigd door GH45T op 14-07-2010 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
http://www.anandtech.com/...n-and-ocz-take-on-intel/5 interessant? (edit: nm, toch niet echt, denk ik. Staat wel dat de Onyx in elkaar zakt zonder trim)

Ik ben niet zo bekend met SB450 en of de Intel Optimizer (in het geval van X25-V) daarmee ook werkt. Ik zie dat OCZ's trimtooltje wel met de solid 2 werkt, maar niet met de onyx?

Voor de JMF618 zou je eens per half jaar/jaar ofzo een image kunnen maken en teruggooien. Lijkt me sowieso toch verstandig om een backup te maken. image->hdderase->image terug is zo gepiept met een SSD en dan kun je er weer ff tegen.

[ Voor 8% gewijzigd door _H_G_ op 14-07-2010 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

Voor wie zijn userdata wil verplaatsen, ik heb hier al eerder wat over geschreven. Let op: MKLINK /J werkt ook, maar is alleen nog aanwezig voor downward compatibility. De /D optie wordt geadviseerd. Nee, ik weet ook niet precies wat het verschil is.
Voor wie meer wil dan simpel wat verplaatsen, zie hier. Ondermeer een tool die dubbele bestanden opzoekt en deze vervangt door links. Zoals altijd: vergeet niet vooraf een backup te maken.
Milmoor schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 08:24:
Bij SSD's is de ruimte soms schaars. Voor wie een bepaalde folder naar elders wil verplaatsen is er een handige truuk (bijv. de download folder omdat de kinderen die elke keer vol laten lopen (collega had hier last van)). Windows kan (zolang je maar binnen de PC blijft) eigenlijk elke map via een link i.p.v. rechtstreeks benaderen. Een soort schortcut, maar dan op filesysteem niveau. Dit werkt ook voor temp bestanden, programma's, etc.
  1. indien van toepassing: log in op een ander account zodat de bestanden niet in gebruik zijn
  2. kopieer de map naar waar je hem hebben wil (target van de link)
  3. gooi de oorspronkelijke map leeg (wordt een symbolic directory link)
  4. start een dos-prompt (CMD.EXE) in administrator mode
  5. MKLINK /D link target (Vista en Windows 7, XP werkt vergelijkbaar)
  6. klaar
Schrijf de paden van link en target wel helemaal uit. Dus niet ..\Pietje\MSN, maar C:\USERS\Pietje\MSN. Als je dit van een Vista BartPE disk doet, zorg er dan voor dat de drives op dezelfde letters zitten als wanneer je in Windows boot. Dit laatste kan handig zijn om zware systeem mappen te verplaatsen. Ik heb op die manier mijn hele users folder verplaatst gehad. Dit kan niet vanuit Windows omdat je altijd als een gebruiker moet inloggen en bepaalde bestanden dan in gebruik zijn.

Als je hem ooit weer wil opruimen
  1. indien van toepassing: log in op een ander account zodat de bestanden niet in gebruik zijn
  2. start een dos-prompt (CMD.EXE) in administrator mode
  3. RD link
  4. kopieer de map terug
  5. zodra het werkt: gooi de oude map weg
  6. klaar
Het is moeilijk om hier wat mee fout te doen, maar een backup is altijd een goed plan! De juiste padnaam typen blijkt soms moeilijk, en als je een systeemmap verplaatst kan dat gevolgen hebben.
Ik heb trouwens mijn userfolder weer terug gezet. Als ik een image terugzetten wegens een vervuilde set userdata bleef die toch bewaard omdat hij elders stond. Het werkte te goed. Nu heb ik alleen de belangrijke folders elders gezet.

[ Voor 10% gewijzigd door Milmoor op 14-07-2010 15:02 . Reden: extra info ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 17:37
Van de week een OCZ Vertex Limited Edition 100GB in mijn mbp gezet..
Volgens de specificaties leest het apparaat met 270 en schrijven met 250 alleen na verschillende keren een benchmark te hebben gedraaid komen de waardes veel lager uit..

Afbeeldingslocatie: http://www.bestandjes.nl/images/Schermafbeelding%202010-07-14%20om%2013.17.53.png

[ Voor 4% gewijzigd door robbinonline op 14-07-2010 15:16 ]

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
_H_G_ schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 12:33:
http://www.anandtech.com/...n-and-ocz-take-on-intel/5 interessant? (edit: nm, toch niet echt, denk ik. Staat wel dat de Onyx in elkaar zakt zonder trim)

Ik ben niet zo bekend met SB450 en of de Intel Optimizer (in het geval van X25-V) daarmee ook werkt. Ik zie dat OCZ's trimtooltje wel met de solid 2 werkt, maar niet met de onyx?

Voor de JMF618 zou je eens per half jaar/jaar ofzo een image kunnen maken en teruggooien. Lijkt me sowieso toch verstandig om een backup te maken. image->hdderase->image terug is zo gepiept met een SSD en dan kun je er weer ff tegen.
De Onyx zakt inderdaad in elkaar, die valt dus zeker af.

De performance degradation van de Kingston SSDNow valt heel erg mee volgens Anand. Dan blijf ik ook net onder de twee euro per GB wat ook een mooi streven is.

Denk dat ik die dan maar voor mijn laptopje ga bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Krentenbol schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 02:14:
[...]

Ik heb die ook gehad en het lijkt me sterk dat dat kan. Hij is gemaakt om de hoogte van een 5.25" slot te vullen en past dus niet in een 3.5" slot.
Ja idd dat gaat ook gewoon niet. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:15

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

GH45T schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 13:49:
[...]

De Onyx zakt inderdaad in elkaar, die valt dus zeker af.

De performance degradation van de Kingston SSDNow valt heel erg mee volgens Anand. Dan blijf ik ook net onder de twee euro per GB wat ook een mooi streven is.

Denk dat ik die dan maar voor mijn laptopje ga bestellen.
Onderpartitioneren helpt ook een heel stuk mee om degradatie tegen te gaan, dus als je de ruimte niet nodig hebt, zou ik wat onderpartitioneren.

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:18

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Ik dacht net laat ik ook ens een benchmark proberen, dus ik laat die as ssd benchmark ens lopen op mijn inmiddels 40% volle ocz vertex van 120gb.

Dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://a.imageshack.us/img441/7807/140720101915.jpg

Allereerst viel me op dat hij 9 K - BAD aangeeft linksboven.
Is dit iets dat niet goed is ??

De ssd werkt op zich prima, ik merk geen rare dingen.

Zijn de snelheden die aangegeven worden in hetbenchjmark programma wel in orde verder ?

Verdere info:

Intel Core 2 Quad Q6700
ASUS Maximus Formula
OCZ ReaperX HPC 4GB DDR2-1000 CL5 kit
Sapphire Radeon HD 4890 Vapor-X OC 2GB
OCZ Vertex 120GB
Windows 7 32bit

En nog wat andere hardware ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-09 17:41
Ik heb de fw erop gekregen. Volgens de dealer kregen alleen grote afnemers deze fw update binnen. Kon hem namelijk zelf niet op internet vinden. Zelf schenen ze er ook wel wat problemen te hebben met die adata,s.. Toen was het ook nog dat het aan mijn bios lag. Laptop is nog geen maand oud en heeft een up2date bios. Na de fw update werd de schijf niet eens meer herkent, ook niet na reboots. De fw ervoor lukte dat nog wel.

Heb de schijf na een dag rommelen geruild voor een Intel 40gb. Die werkte meteen!
MrLee schreef op maandag 12 juli 2010 @ 23:58:
[...]

Heb jij die firmware nu? Werkt het? Ik heb namelijk vandaag een mail gehad van AData support, die reppen met geen woord over een nieuwe FW.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Speedy_Gonzalez schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 19:21:
Ik dacht net laat ik ook ens een benchmark proberen, dus ik laat die as ssd benchmark ens lopen op mijn inmiddels 40% volle ocz vertex van 120gb.

Dit is het resultaat:

[afbeelding]

Allereerst viel me op dat hij 9 K - BAD aangeeft linksboven.
Is dit iets dat niet goed is ??

De ssd werkt op zich prima, ik merk geen rare dingen.

Zijn de snelheden die aangegeven worden in hetbenchjmark programma wel in orde verder ?

Verdere info:

Intel Core 2 Quad Q6700
ASUS Maximus Formula
OCZ ReaperX HPC 4GB DDR2-1000 CL5 kit
Sapphire Radeon HD 4890 Vapor-X OC 2GB
OCZ Vertex 120GB
Windows 7 32bit

En nog wat andere hardware ....
Vind het eerlijk gezegd wat tegenvallen. Heb zo geen testresultaten bij de hand, maar mijn 60% volle OCZ Solid 2 120GB haalt hogere scores.

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://teeh.mine.nu/AS-SSD-Benchmark.png

De SSD is ongeveer 60% vol. Bios staat op AHCI en ik gebruik de Microsoft driver in verband met TRIM.

specs:
AMD Phenom II X4 945
Asrock A780GXH/128M
Team Xtreem Dark 8GB DDR2 PC1066 (4x2GB)
Sapphire Radeon HD4670 Ultimate 512MB
OCZ Solid2 120GB
Windows 7 64bit

[ Voor 14% gewijzigd door GH45T op 15-07-2010 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik heb trouwens nog 2 simpele ijzeren verloopbeugeltjes liggen van 2,5" naar 3,5", ik ga toch voor die OCZ bracket denk ik. :)

Tegen een symbolisch bedrag voor de liefhebber. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

GH45T schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 23:27:
[...]

Vind het eerlijk gezegd wat tegenvallen. Heb zo geen testresultaten bij de hand, maar mijn 60% volle OCZ Solid 2 120GB haalt hogere scores.

Edit:
[afbeelding]

De SSD is ongeveer 60% vol. Bios staat op AHCI en ik gebruik de Microsoft driver in verband met TRIM.

specs:
AMD Phenom II X4 945
Asrock A780GXH/128M
Team Xtreem Dark 8GB DDR2 PC1066 (4x2GB)
Sapphire Radeon HD4670 Ultimate 512MB
OCZ Solid2 120GB
Windows 7 64bit
Jouw drive presteert inderdaad stukken beter.
Ik heb mijn sata poorten op ide staan in de bios.
Als ik deze op AHCI zet, dan boot de pc niet meer.

Ik heb bij asus een AHCI driver gedownload maar deze wil niet installeren :?

Edit: Deze pagina gevonden, in het weekend ens ff proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy_Gonzalez op 15-07-2010 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Speedy_Gonzalez schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 21:27:
[...]

Jouw drive presteert inderdaad stukken beter.
Ik heb mijn sata poorten op ide staan in de bios.
Als ik deze op AHCI zet, dan boot de pc niet meer.

Ik heb bij asus een AHCI driver gedownload maar deze wil niet installeren :?

Edit: Deze pagina gevonden, in het weekend ens ff proberen.
Zeker weet ik het niet meer, maar volgens mij werkt trim ook niet in IDE mode. AHCI inschakelen is inderdaad wel aan te raden.

Zojuist ook een Kingston SSDNow V Series SNV425-S2 64GB besteld. Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen in mijn laptop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
PCperspective heeft zijn overzicht van heel veel SSD's met hun controller bijgewerkt.
http://www.pcper.com/article.php?aid=736

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

GH45T schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 12:10:
[...]

Zeker weet ik het niet meer, maar volgens mij werkt trim ook niet in IDE mode. AHCI inschakelen is inderdaad wel aan te raden.

Zojuist ook een Kingston SSDNow V Series SNV425-S2 64GB besteld. Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen in mijn laptop :)
Net ff de AHCI drivers erop gezet en de bios op AHCI ingesteld.
De performance is er ietsje op vooruit gegaan, maar de melding 9 K - BAD is gebleven.

Afbeeldingslocatie: http://img130.imageshack.us/img130/776/asssdbenchoczvertexatad.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-08 08:55
Nog niet aan gedacht om er wat op te googlen? hint: http://www.google.be/sear...=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Het wilt zeggen dat je partitie/schijf verkeerd aligned is. Dit is meteen ook verantwoordelijk voor slechte prestaties. Hoe repareer je dit: http://www.google.be/sear...official&client=firefox-a

[ Voor 20% gewijzigd door vorda op 16-07-2010 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

vorda schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 17:26:
Nog niet aan gedacht om er wat op te googlen? hint: http://www.google.be/sear...=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Het wilt zeggen dat je partitie/schijf verkeerd aligned is. Dit is meteen ook verantwoordelijk voor slechte prestaties. Hoe repareer je dit: http://www.google.be/sear...official&client=firefox-a
Jaja uiteraard was ik al volop aan het googlen :)
Ik ga ens proberen of ik het opgelost kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeru117
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 06:39
Toch leuk dat alles zich blijft ontwikkelen.
Van:

Samsung Spinpoint F1 640GB
Afbeeldingslocatie: http://img121.imageshack.us/img121/908/samsungf1640gb.jpg

Naar:

Intel SSD 40GB
Afbeeldingslocatie: http://img135.imageshack.us/img135/7219/intelssd40gb.jpg

En sinds vandaag:

Crucial RealSSD C300 64GB (sata 300)
Afbeeldingslocatie: http://img716.imageshack.us/img716/2557/crucialc30064gb.jpg

De Crucial voor €139,- inclusief verzending opgepikt. De writes zijn niet heel erg denderend, maar het is vooral een boot schijf :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

roeru117 schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 19:25:
De Crucial voor €139,- inclusief verzending opgepikt.
Scherpe prijs. Waar?

[ Voor 22% gewijzigd door Philflow op 16-07-2010 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
roeru117 schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 19:25:
Toch leuk dat alles zich blijft ontwikkelen.
Van:

Samsung Spinpoint F1 640GB
[afbeelding]

Naar:

Intel SSD 40GB
[afbeelding]

En sinds vandaag:

Crucial RealSSD C300 64GB (sata 300)
[afbeelding]

De Crucial voor €139,- inclusief verzending opgepikt. De writes zijn niet heel erg denderend, maar het is vooral een boot schijf :9
De hamvraag is natuurlijk, merk je dat verschil in de praktijk ook tussen de X25-V en de C300?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

100MB testen zijn erg gevoeling voor caching. 1000MB duurt wat langer, maar geeft een veel realistischer beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeru117
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 06:39
Bij 4geheugen.nl, ongeveer €137,- en dan 1,95 verzendkosten.
GH45T schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 19:49:
[...]

De hamvraag is natuurlijk, merk je dat verschil in de praktijk ook tussen de X25-V en de C300?
Hij zit er net in, maar ik merk wel dat het iets sneller reageert allemaal. Dat kan natuurlijk ook tussen de oren zitten. Mijn HTPC zal met de intel wel een stuk sneller worden. Die heeft vandaag ook een metamorfose ondergaan.
Milmoor schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 20:09:
100MB testen zijn erg gevoeling voor caching. 1000MB duurt wat langer, maar geeft een veel realistischer beeld.
Afbeeldingslocatie: http://img267.imageshack.us/img267/3817/c3002.png

Geeft toch aardig hetzelfde beeld :)

[ Voor 20% gewijzigd door roeru117 op 16-07-2010 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

roeru117 schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 20:19:
[...]
Bij 4geheugen.nl, ongeveer €137,- en dan 1,95 verzendkosten.
Koopje. 't is dat ik net een tweedehands Vertex LE op de kop heb getikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Alignment gerepareert en gelijk maar de nieuwe firmware erop gegooit

Afbeeldingslocatie: http://img37.imageshack.us/img37/776/asssdbenchoczvertexatad.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Heb nu in totaal 4 SSD's. 2 Crucial M225 64GB, een Intel 80GB postville en 40GB postville.

Hier enkele benches voor de Intels.

Eerst de SSDSA2M080G2GC met laatste FW 2CV102HD en volledig in capaciteit gebruikt.
Deze heb ik in mijn netbook Medion Akoya mini E1210 zitten.
Is een Atom N270 (1.6Ghz) met 2GB DDR2 geheugen en Windows 7 Home Premium 32bit.
Heb Intel RST driver 9.6.0.1014 en Intel SSD Toolbox 1.3.0.000 geinstalleerd en staat in AHCI mode.

Zoals hieronder in de RST te zien is de SATA poort een generatie (taalfout) 1 of 150.
Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/6294/rstinfo.jpg

Dit is ook het grootste struikelblok zoals in onderstaande benches te zien is.
Weet niet ofdat dit door de Intel ICH7M controller is ofdat Medion geen SATA300 poort ingezet heeft.
In de BIOS is niets te vinden hierover enkel dat AHCI enabled is.
Afbeeldingslocatie: http://img341.imageshack.us/img341/2371/asssdbench.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img134.imageshack.us/img134/2388/crystal80gintelakoya16j.jpg

Op de Medion krijg ik toch een VSS error als ik de Intel Optimizer start, ook al is de VSS service gestart.
Maar anderzijds omdat ik de Intel RST driver 9.6.0.1014 en Windows 7 gebruik, zou ik die Optimizer toch niet moeten gebruiken omdat TRIM al actief is of zie ik iets over het hoofd ?
Afbeeldingslocatie: http://img59.imageshack.us/img59/6536/vssfout.jpg

Om te eindigen bij de 80GB, de netbook voelt iets sneller aan maar als de SATA poort op 300 stond zou het nog sneller zijn.

Dan de 40GB (SSDSA2M040G2GC) die ik gebruik in een HP DC7900 SFF PC met Intel E8500 CPU en 4GB DDR2 RAM met Windows XP SP3 Pro, gebruik ook maar 30GB van de 37. Dit komt omdat er standaard een Seagate 7200.12 160GB HDD inzat, waarvan ik een image heb gemaakt met Macrium Reflect en deze
image heb ik op de Intel SSD gezet. Image maken en overzetten heeft 15 minuten geduurt, best snel en geen enkel probleem gehad.

Hier gebruik ik ook de Intel RST driver 9.6.0.1014 en Intel SSD Toolbox 1.3.0.000.
In de RST info hieronder staat deze wel op SATA300, nog niet gekeken ofdat AHCI aanstaat, ook staat er standaard een oudere FW, nl. 2CV102HB op.
Afbeeldingslocatie: http://img64.imageshack.us/img64/9516/rstdc7900info.jpg

Enkele benches welke ik heel goed vind.
Afbeeldingslocatie: http://img341.imageshack.us/img341/5406/asssdbenchdc7900.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img80.imageshack.us/img80/9021/crystaldiskdc7900.jpg

Heb de Intel 80GB en 40GB als retail gekocht bij 4Launch op het juiste moment, 16/5 aan respectievelijk 185 en 89€.
De laatste weken zijn de Intels flink in prijs gestegen terwijl de OCZ's zijn gezakt in prijs.

Binnenkort mijn 2 Crucial M225 64GB's in RAID0 in mijn hoofdPC zetten en eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Intel zijn duur, en dat de OCZ's gezakt zijn in prijs is juist fijn. En zeker voor de vertex, die is qua schrijfsnelheid ook lekker snel. Zeker de Vertex 2, das bijna de Turbo snelheid van de Vertex 1 zeg maar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
roeru117 schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 20:19:
Geeft toch aardig hetzelfde beeld :)
Idd :) Voor het vergelijken van 2 SSDs is wel handig als dezelfde testgrootte word aangehouden, maar voor de indicatie maakt het imho echt niet veel uit of je nu 100MB of 1000MB test doet. Eventueel geheugen op de SSD (wat volgens mij gebruikt wordt voor enorme lookup-tables voor de sector<->page en niet zozeer read/write cache) heeft niet zoveel effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Wel als je bijv. een Areca Raid controller erbij gebruikt. Dan komt de bulk van de data uit de cache. Jij weet dat het in jouw geval niet zoveel uitmaakt, maar anderen hebben die kennis niet altijd. Daarom gewoon altijd 1000 MB gebruiken, dan gaat het altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/8985.png

Philflow is trots op zijn Vertex LE 50GB :)

Post your Windows 7 boot time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Laatst online: 11-09 16:17
9 seconden = indrukwekkend!

Die van mij (5400 - 8mb cache HDD) is 44.6 seconden. Wow wat een verschil

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
Dat is toch fully tweaked voor boot neem ik aan? Te zien aan dat topic wel.
Heb zelf 15.2 nu met een C300 64G, jammergenoeg wel AMD 790X chipset, wat imo boot iets trager maakt dan ICH.

15.2 in normaal dagelijks gebruik met alle services, av, utorrent, etc aan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ja is met die tweaks. Zonder tweaks zo'n 10-12 seconde. Is wel na een clean install.

In die thread staat iemand die met een 5400rpm drive 15.8 seconde haalt. Indrukwekkend.

Ik ga nu de batterylife meten. Die moet goed zijn voor de Sandforce 1500 verwacht ik.

[ Voor 20% gewijzigd door Philflow op 17-07-2010 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
15.x met 5400 rpm, dat is absurd. Zwaar geval van heel goede pre/superfetching neem ik aan.

Heb toch maar net even wat van die tweaks gedaan, op mijn 3 dagen oude installatie geraak ik toch niet onder de 10.9, en dat is met alle andere HDD's/USB toestellen uitgeschakeld. Knappe tijd dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Heb het net geprobeerd op een oude laptop met Mobile AMD Athlon 64 3000+, 512mb ram en een 4200 rpm IDE HDD.

Systeem met alleen TinyXP (erg kale XP) en Antivir en mijn boot was:

21,628 seconden

Mijn conclusie is dat het een nietszeggende test is, tenzij je het test onder exact dezelfde omstandigheden, maar met verschillenden harddisks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Als je TinyXP scores gaat vergelijken met Windows 7 scores dan zegt dat inderdaad erg weinig. Op Notebookreview zijn het allemaal notebooks met Windows 7. De verschillende tijden zeggen imo wel degelijk wat.

Natuurlijk is het geen nauwkeurige benchmark, dat lijkt me duidelijk. De bedoeling van de thread is ook niet om SSDs op een nauwkeurige manier te vergelijken. De bedoeling van de thread is een ranglijst te maken van wie z'n laptop het snelst kan laten booten. Meer niet. Je kunt je afvragen wat daar het nut van is maar dat haalt de lol weg.

Ondertussen ga ik vrolijk door 8)
Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/8439.png
(HP DM3, SU4100, 4GB, Vertex LE 50GB)

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 17-07-2010 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

On-ge-lo-ve-lijk... ruim 3/4 jaar geleden zo'n 160GB Postville gekocht en nu kost hij nieuw meer dan toen!

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Inderdaad zeer opmerkelijk wat Intel met de prijzen doet. Ondanks de prijsstijging is de X25-M 80GB nog steeds het populairst (link, link). Blijkbaar gaan veel mensen voor oud en vertrouwd. De goed ingelichte Tweaker zou toch moeten weten dat ie inmiddels meer bang voor z'n buck kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CobraGuy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-03-2024
M'n C300 binnengekregen vandaag (nouja, vrijdag al, maar vandaag pas tijd gehad om hem op te halen bij de buren :p).
Erg tevreden tot nu toe.
Benchmarks:
Afbeeldingslocatie: http://img31.imageshack.us/img31/6984/c300w.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img46.imageshack.us/img46/7616/asssdbenchc300ctfddac06.jpg

In vergelijking, m'n oude raptor:
Afbeeldingslocatie: http://img3.imageshack.us/img3/3683/raptorkj.jpg

edit; Ps, hij is aangesloten op een Sata/300 poort, en niet op een Sata/600

[ Voor 8% gewijzigd door CobraGuy op 18-07-2010 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 19:37
Mja, als iedereen voor 'vertrouwd' gaat, dan kunnen ze dit dus gewoon maken.
Vanuit Intel gezien is het dan ook niet slim om de prijs zo laag mogelijk te houden, nu pakken ze een hogere winstmarge.

Trouwens, kan het niet zijn dat Intel de productie van flash op het huidige procedé aan het afbouwen is en bezig is met overplaatsen naar 25nm? Minder aanbod doet de prijs ook stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijgert schreef op zondag 18 juli 2010 @ 13:38:
On-ge-lo-ve-lijk... ruim 3/4 jaar geleden zo'n 160GB Postville gekocht en nu kost hij nieuw meer dan toen!
Komt natuurlijk ook omdat de € vanaf december 15-20% minder waard is geworden t.o.v de $ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

Tijgert schreef op zondag 18 juli 2010 @ 13:38:
Dat is knap, zolang is die nog niet op de markt :)
Maar het klopt, hij is duurder geworden mijn 80GB postville is nu 10 euro duurder dan een half jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens mij toont dit alleen maar aan dat er niet zo veel marge zit op de postville en dat intel door de koerswisselingen en de beschikbaarheid van flash wel mee moet met de prijs als het nodig is.

Niet raar toch, wel jammer :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Ik overweeg om een OCZ Vertex 2 60GB aan te schaffen vanwege de relatief gunstige prijs/kwaliteit verhouding. Zal hem voornamelijk gebruiken om programma's en games sneller te laden. Zal hem aansluiten op een ICH9R controller en gebruiken in combinatie met Windows XP en Vista. Het zal voor mij de eerste SSD worden. Helaas dus geen ondersteuning voor TRIM, maar zal dan ook niet zoveel schrijven naar de SSD, eerder lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

matel schreef op zondag 18 juli 2010 @ 17:34:
Ik overweeg om een OCZ Vertex 2 60GB aan te schaffen vanwege de relatief gunstige prijs/kwaliteit verhouding. Zal hem voornamelijk gebruiken om programma's en games sneller te laden. Zal hem aansluiten op een ICH9R controller en gebruiken in combinatie met Windows XP en Vista. Het zal voor mij de eerste SSD worden. Helaas dus geen ondersteuning voor TRIM, maar zal dan ook niet zoveel schrijven naar de SSD, eerder lezen.
Een goede keuze. Echter is de Crucial C300 een stuk goedkoper en volgens mij doet die qua prestaties niet onder voor de Vertex 2.
http://www.4geheugen.nl/a...realssd-c300-64gb-sataiii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
Philflow schreef op zondag 18 juli 2010 @ 18:07:
[...]

Een goede keuze. Echter is de Crucial C300 een stuk goedkoper en volgens mij doet die qua prestaties niet onder voor de Vertex 2.
http://www.4geheugen.nl/a...realssd-c300-64gb-sataiii
De C300 is iets goedkoper (12 euro verschil bij Afuture, waar ik van plan was te kopen). Maar de C300 is wel een stuk trager bij schrijven (70MB/s vs 275MB/s) als de specs kloppen in de pricewatch. In de praktijk is het verschil wel minder groot http://www.anandtech.com/...s-crucials-realssd-c300/1
Als je dan de 128GB versie van de C300 gaat vergelijken met de 100GB Vertex 2, is de C300 over het algemeen iets sneller met lezen en de Vertex 2 met behoorlijke marge sneller met schrijven.

[ Voor 15% gewijzigd door matel op 18-07-2010 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maratropa schreef op zondag 18 juli 2010 @ 17:25:
Volgens mij toont dit alleen maar aan dat er niet zo veel marge zit op de postville en dat intel door de koerswisselingen en de beschikbaarheid van flash wel mee moet met de prijs als het nodig is.

Niet raar toch, wel jammer :)
Waarom kan OCZ het dan wel? Een Vertex 2 van maar 20gb minder die veel sneller is maar wel een stuk goedkoper. Intel hanteert gewoon een absurd hoge winstmarge op die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

matel schreef op zondag 18 juli 2010 @ 19:10:
[...]
Maar de C300 is wel een stuk trager bij schrijven (70MB/s vs 275MB/s) als de specs kloppen in de pricewatch. In de praktijk is het verschil wel minder groot http://www.anandtech.com/...s-crucials-realssd-c300/1
Als je dan de 128GB versie van de C300 gaat vergelijken met de 100GB Vertex 2, is de C300 over het algemeen iets sneller met lezen en de Vertex 2 met behoorlijke marge sneller met schrijven.
Er is inderdaad een groot verschil in sequentiele schrijfsnelheid. Alleen kun je je afvragen wat je in de praktijk daarvan gaat merken. Hoe vaak wacht je op een schrijfjob en hoe vaak wacht je op een read job. 9 v.d. 10 gebruikers wachten veel vaker op read jobs. Bovendien is de sequentiele schrijfsnelheid niet bepalend voor de meeste schrijfjobs. De random write is belangrijker en die is prima bij de C300.

En ik zag dat je gamer was:
Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/crucial-realssd-c300/time-load-mw2.gif
Bron: http://techreport.com/articles.x/19049/5

Deze resultaten zijn trouwens niet van de 64GB C300 en 60GB Vertex 2.
Verwijderd schreef op zondag 18 juli 2010 @ 19:24:
[...]
Waarom kan OCZ het dan wel? Een Vertex 2 van maar 20gb minder die veel sneller is maar wel een stuk goedkoper. Intel hanteert gewoon een absurd hoge winstmarge op die dingen.
Ik denk dat je gelijk hebt qua winstmarges. Maar ik denk dat OCZ precies hetzelfde zouden doen als ze het konden.

edit: heeft er iemand ervaring met de garantie op OCZ SSDs? Ik heb er een gekocht via V&A zonder bon. Volgens de verkoper krijg je er gewoon garantie op maar op de site van OCZ zeggen ze dat je wel een bon nodig hebt. Iemand een idee hoe het in de praktijk werkt?

[ Voor 26% gewijzigd door Philflow op 18-07-2010 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
Ik heb dat artikel van techreport.com eens bekeken. Wat me opvalt is dat zowel de Vertex 2 als de C300 grote zwakke plekken hebben. De Kingston SSDNow V+ heeft in elke test goede prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

matel schreef op zondag 18 juli 2010 @ 21:32:
Ik heb dat artikel van techreport.com eens bekeken. Wat me opvalt is dat zowel de Vertex 2 als de C300 grote zwakke plekken hebben. De Kingston SSDNow V+ heeft in elke test goede prestaties.
Inderdaad ja. Ook in the Tweakers review kwam die er zeer goed uit. Het stroomverbruik is ook nog eens heel goed. Toch hoor je er maar weinig over om dat veel mensen zich blind staren op random reads en IOPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 21:41:
Als je TinyXP scores gaat vergelijken met Windows 7 scores dan zegt dat inderdaad erg weinig.
Ondertussen ga ik vrolijk door 8)

(HP DM3, SU4100, 4GB, Vertex LE 50GB)
Windows 7 schijnt iets sneller te kunnen opstarten als XP , daarintegen kan XP sneller uit ;)
Gebruik windows 7 alleen voor de toolbox , om me ssd te onderhouden.

15 secondjes vindt ik een lekkere boottime :)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/07/18/1279472924-910.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Verwijderd schreef op zondag 18 juli 2010 @ 22:02:
[...]
Gebruik windows 7 alleen voor de toolbox , om me ssd te onderhouden.
Afgelopen zaterdag die toolbox gebruikt onder XP en dat werkt gewoon.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:53
Je kan de 64GB Crucial C300 voor € 143.34 incl gratis verzending van de website van Crucial zelf halen.

Toch een groot verschil met de Vertex 2 die je pas vanaf 170 in de bus hebt liggen...

De vraag is ga je het vrij stevige schrijfsnelheids verschil ook echt merken?

De Kingston V+ heeft ook nog een mooie prijs/specs....

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 19-07-2010 07:54 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Laatst online: 09:54
Even mijn beklag doen hoor :(.

De Intel X25-M is een mooie oplossing voor servers die beperkt schrijven naar hun database. Natuurlijk wil je dan enige redundantie, dus mirroren die handel. Helaas nog geen TRIM support met 'hardware' mirroring. Geen probleem, dan pakken we windows builtin software mirroring erbij. Probleem opgelost zou je zeggen. Arg, nu werkt de Intel SSD toolbox weer niet, die heeft geen dynamic disk support...

Wat een gekl**t weer zeg, waarom hebben we na ruim 2 jaar nog geen ICH firmware/driver support voor TRIM en is het hele dynamic disk geneuzel na 10 jaar nog steeds zo slecht ondersteund als bij release? Je wilt het echt alleen gebruiken als je niet anders kan, en het zal wel nooit veranderen ook.

[ Voor 9% gewijzigd door P5ycho op 19-07-2010 11:06 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MegaTronics schreef op maandag 19 juli 2010 @ 07:39:
[...]

Afgelopen zaterdag die toolbox gebruikt onder XP en dat werkt gewoon.
Gebruik die toolbox miss eens in de twee weken , heb een vrij statiesch systeem waarin me c partitie zogoed als ongewijzigd blijft . Weinig schrijf handelingen , wel veel read .

Vondt nog een interesant filmpje over het verschil tussen MLC en SLC , ook een gedeelte verkooppraat natuurlijk , maar toch een leuke uitleg http://www.ramsan.com/podandvid/slc_vs_mlc.htm
We mogen blij zijn met de ssd ,de prijs/performance is gewoon zo dat in elke pc wel een ssd kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Verwijderd schreef op zondag 18 juli 2010 @ 15:12:
[...]

Komt natuurlijk ook omdat de € vanaf december 15-20% minder waard is geworden t.o.v de $ .
In principe wel, maar waarom worden de Intels dan duurder en de OCZ's goedkoper ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
abusimbal schreef op maandag 19 juli 2010 @ 11:33:
[...]

In principe wel, maar waarom worden de Intels dan duurder en de OCZ's goedkoper ?
Misschien was er bij OCZ meer ruimte om te dalen, of kan bijv de indilinx controller goedkoper ingekocht worden omdat er meer concurrentie is, etc,

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ronald schreef op maandag 19 juli 2010 @ 07:52:
Je kan de 64GB Crucial C300 voor € 143.34 incl gratis verzending van de website van Crucial zelf halen.
Beste koop op dit moment imo. Nog goedkoper bij 4geheugen.nl. En gewoon uit Nederland verzonden uit voorraad.
abusimbal schreef op maandag 19 juli 2010 @ 11:33:
[...]
Ik denk simpel de wet van vraag en aanbod. Het gros van de consumenten weet niet dat er al betere alternatieven zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Philflow op 19-07-2010 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
Het enige nadeel van de C300 is: http://www.anandtech.com/...s-crucials-realssd-c300/8
Aangezien ik geen gebruik van TRIM kan maken met XP en Vista, kan ik dan toch beter voor een andere SSD kiezen? Het is wel een hele mooie prijs voor die C300.

[ Voor 9% gewijzigd door matel op 19-07-2010 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Laatste zinnetje is wel belangrijk: "For Windows 7 users running a single drive this shouldn't matter since you have TRIM. But if you're running RAID or another OS, the C300 isn't as desirable."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Ik gebruik mijn SSD's als cache in een server. Heeft iemand een idee welke SSD's nog steeds goed presteren eenmaal ze vol zijn of een paar keer volledig geschreven. TRIM support is niet mogelijk en waardeloos omdat ik een baseline nodig heb - een server moet altijd hetzelfde presteren zonder al te veel trucjes.

Ik heb momenteel Intel X-25-E en Intel X-25-M en die presteren niet zo goed als verwacht eenmaal ze vol zijn geschreven (120MB/s, 1000 IOPS).

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Terug gaan met die x25-e? Die hoort echt niet zover in te storten: "vol" schrijven kan in principe niet daar dat ding standaard 25% ondergepartitioneerd is. En genoeg voor betaald denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
  • Laatst online: 16-10-2018
Deze vraag zal vast al eens gesteld zijn, maar heeft het zin om een SSD te kopen, als webdesigner, als alleen de programma's erop passen?

Toelichting:
Ik heb gister naar wat SSDs gekeken, en ivm de prijs zat ik eigenlijk naar de 60-64 GB versies te kijken. Als ik nu mijn C: schijf zie, zit die al voor 60 GB vol, en ik weet niet wat ik er vanaf kan halen om dat te verkleinen. Downloads, films, muziek, foto's, alles staat al op een andere schijf, en games heb ik op het moment geen een geinstalleerd staan.
De kans bestaat dus dat ik met een 60 GB Vertex 2 wel Photoshop op de SSD krijg, maar dat ik de PS bestanden nog op mijn oude VelociRaptor moet laten staan. Heeft een SSD dan wel zo veel zin voor mij?

En als ik op de SSD (uiteraard) Windows [Vista Ultimate 64] installeer, maar op een andere schijf een map heb met 300 foto's, worden deze foto's dan ook sneller weergegeven omdat Windows op de SSD staat, of gaat dat nog even traag als altijd omdat de foto's op een "normale" HDD staan?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

-Juist voor je OS en applicaties is een SSD perfect.
-Het inladen van foto's zal gebeuren op de snelheid van de bron (oude VelociRaptor idg).
-Hier een guide hoe je Windows veel kleiner kan maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 19-07-2010 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Interessante post van Brian van Storagereview.com
The biggest problem we've seen with the C300 is that it needs optimal conditions to perform well, which means the right SATA 6Gb/s card. We tested with a few different interface options, including a nice LSI RAID card and found that even with SATA 6 cards, they're not all created equal and not fully compatible with the C300.

At this point we've had the best experience with Corsair's F120 (review coming this week) and the OWC. Both have been the most stable and reliable SF-1200 drives we've seen.

[ Voor 11% gewijzigd door Philflow op 19-07-2010 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
Al met al kom ik telkens uit bij vier SSD's:
- Corsair F60
- OCZ Vertex 2 - marginaal sneller dan de F60 door andere firmware
- Crusial RealSSD C300 - Vaak ruim de snelste met lezen mits gehangen aan een goede controller en Windows 7, bovendien de goedkoopste.
- Kingston V+ - Op papier geen hoge specs, maar weet over de hele linie van testen bovengemiddeld goed te presteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

matel schreef op maandag 19 juli 2010 @ 22:56:
- OCZ Vertex 2 - marginaal sneller dan de F60 door andere firmware
Waar baseer je dat op?

Volgens deze review is de Force 120 namelijk sneller dan de Vertex 2, in real life performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
Dat haal ik uit een review over de Vertex 2 op Anandtech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Die review van Anand is wat ouder en gebaseerd op de 100GB Vertex en Force. De nieuwere versies hebben 120GB. Zowel op Storagereview als op Xbitlabs komt de Force 120 iets sneller uit de bus dan de Vertex 2 120GB.

Afgaande op de opmerking van Brian van Storagereview lijkt de Force de betere keuze op dit moment. Tenminste als de prijzen ongeveer gelijk zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 19-07-2010 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Heh, vaag dat de 100GB versie duurder is dan de 120GB versie. Het verschil is toch alleen firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Klopt idd volgens mij. De 100GB gaat eruit, de 120GB is wat je wil. Sneller en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

De opmerking van OCZ lees ik pas net, het is een reactie op de Storagereview waar ze iets langzamer zijn dan de Corsair Force:
Although the OCZ Vertex 2 appears to be 2-3% slower in some of StorageReview.com's testing, the current Vertex 2 firmware fixes a number of bugs, while the competing SandForce-based drives are tested with the previous generation of firmware. We believe it's in the consumer's best interest to have the most up-to-date technology in their systems and do as much research as possible before purchasing an SSD.

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 20-07-2010 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Passmark zegt als SSD benchmark erg weinig over de werkelijke snelheid van een SSD.

Als je dan toch op synthetische benchmarks wil afgaan kijk dan naar deze lijst:
http://www.hardware.info/...hmarks/bGNkZJiTmJjKYMiclw
of deze: http://www.anandtech.com/bench/SSD/75

Alleen heb ik HWI al verteld dat er een fout in hun lijst zit. Helaas is die (nog) niet gecorrigeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 20-07-2010 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
Wat mij pas opvalt in de HWI grafiek is het onderdeel PCMark Vantage - Windows Media Player. De Vertex 2 weet daar wel heel erg laag te scoren... Is daar een verklaring voor? Aangezien de 100GB versie van de Vertex 2 blijkbaar wel een normale score weet te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Blijkbaar ook een fout, zie hier:
http://www.xbitlabs.com/a...sd-roundup2_11.html#sect0

edit: hoewel dit een 120GB is, lijkt toch een fout van HWI.

[ Voor 25% gewijzigd door Philflow op 20-07-2010 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
Of zou het komen doordat de schijf "extended" is, dus minder overcapaciteit heeft dan de 'normale' versies?
Het verschil in deze test is lang niet zo groot, maar wel aanwezig. Misschien dat in de testen van HWI pas echt de zwakke plekken naar boven komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Je ziet in de Xbit labs review dat de Vertex 2 120GB extended 153 MB/sec doet in de WMP test.

Ik durf dan wel te zeggen dat de 19 MB/sec die HWI haalt een fout is.

Edit: hier zie je de goede score:
http://www.elitebastards....ge&Itemid=27&limitstart=3

[ Voor 36% gewijzigd door Philflow op 20-07-2010 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Corsair Announces New Force 40GB, 80GB, and 160GB SSDs
http://www.legitreviews.com/news/8590/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
  • Laatst online: 16-10-2018
Philflow schreef op maandag 19 juli 2010 @ 21:36:
-Juist voor je OS en applicaties is een SSD perfect.
Maar als ik nou Photoshop op de SSD zet, en dan een a3 poster, 300 dpi, open vanaf een andere schijf, opent dat bestand dan met de snelheid van de SSD, of gaat dat nog even traag?
Als iemand een linkje weet naar een SSD review icm PS zou ik ook tevreden zijn!

Voor Outlook, MSN en IE heb ik namelijk niet echt een SSD nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
WingsOfFury schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 15:15:
[...]

Maar als ik nou Photoshop op de SSD zet, en dan een a3 poster, 300 dpi, open vanaf een andere schijf, opent dat bestand dan met de snelheid van de SSD, of gaat dat nog even traag?
Als iemand een linkje weet naar een SSD review icm PS zou ik ook tevreden zijn!

Voor Outlook, MSN en IE heb ik namelijk niet echt een SSD nodig...
Ben geen photoshop expert, maar ik speel er wel geregeld mee.

Het openen van het bestand naar het geheugen zal net zo lang duren. Gebruik je echter de scratchdisk (op je SSD) dan gaat het wel sneller.

Voor het openen van grote bestanden heb je een hoge sequentiële leessnelheid nodig. Aangezien moderne harddisks ook hoge sequentiële leessnelheden halen valt hier denk ik weinig winst in te behalen. Je moet de winst zien in het starten van je OS, starten van programma's, in jouw geval de scratchdisk van Photoshop en dat soort dingen.

Vandaag ook mijn Kingston SSDNow V 64GB binnen gekregen (SNV425-S2/64GB). Hij zit al in de laptop, nu nog Windows installeren. Ik zet er toch maar Windows 7 op (MSDN) en geen Windows XP meer.

Zoals eerder gezegd ben ik beperkt door een SATA 150 poort zonder TRIM functie. Een snellere SSD heeft dan ook weinig zin. Hoe de prestaties zich verhouden tot mijn OCZ Solid 2 120GB op SATA 300 mét TRIM zal ik hier straks laten weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

WingsOfFury schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 15:15:
[...]

Was mijn antwoord niet duidelijk? :P

"-Het inladen van foto's zal gebeuren op de snelheid van de bron (oude VelociRaptor idg). "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Corsair Force 120 review
http://www.storagereview....ce_series_f120_ssd_review

[ Voor 16% gewijzigd door Philflow op 21-07-2010 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
De OCZ Agility 2 120GB is wel ineens heel goedkoop.
pricewatch: OCZ Agility 2 OCZSSD2-2AGTE120G 120GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Apart... Het is dat ik niet nog een SSD ga kopen op korte termijn, anders had ik hem besteld.

De Kingston SNV425 valt in de AS SSD benchmark toch wat tegen:
Afbeeldingslocatie: http://teeh.mine.nu/AS-SSD-Benchmark-Kingston.png

Zal er vast en zeker mee te maken hebben dat de controller op DMA mode 5 staat te pruttelen, het lijkt er op dat het gewoon een IDE aansluiting op de southbridge is met een convertertje naar S-ATA. Overigens is er al flink geschreven naar de SSD en TRIM werkt helaas niet. Specs van de laptop:

Intel Core Duo T2250 (1,73GHz)
3GB DDR2 geheugen
Kingston SNV425-S2/64GB (was een WD Scorpio Black WD1600BEKT)
ATI Radeon Xpress 200M chipset met SB410 southbridge

Maar goed, de laptop voelt wel lekker vlot aan, niet zoals mijn PC met Phenom II quadcore, 8GB ram en de Indilinx based OCZ Solid2 120GB SSD, maar wel voldoende :)

[ Voor 3% gewijzigd door GH45T op 21-07-2010 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Gebruik je wel de goeie driver? Wel eens gelezen dat de ene, met sbXXX, betere resultaten haalt met MS AHCI driver, en de andere beter scoort met de amd driver (m.a.w. woorden, wat zoeken in deze draad. Weet zeker dat er wat tips staan. edit: bij de amd driver heb je inderdaad geen trim -zover ik weet- dus misschien MS driver proberen?).

[ Voor 36% gewijzigd door _H_G_ op 21-07-2010 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
_H_G_ schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 22:14:
Gebruik je wel de goeie driver? Wel eens gelezen dat de ene, met sbXXX, betere resultaten haalt met MS AHCI driver, en de andere beter scoort met de amd driver (m.a.w. woorden, wat zoeken in deze draad. Weet zeker dat er wat tips staan. edit: bij de amd driver heb je inderdaad geen trim -zover ik weet- dus misschien MS driver proberen?).
AHCI moet ook in het bios geconfigureerd zijn ;) Als dat niet het geval is kun je AHCI drivers installeren tot je een ons weegt, maar blijft de schijf fijn op IDE mode staan.

Zoals ik in mijn vorige post al aangaf lijkt het er op dat de SB410 helemaal geen S-ata heeft en dat de S-ata poort eigenlijk een IDE poort met convertertje is.

Dat ik geen superresultaten zou behalen had ik wel verwacht, maar ik had meer sequentiële leessnelheden verwacht, tegen de S-ata 150 grens aan.

Maakt verder ook niet veel uit, hij voelt lekker snel aan, en dat is waar het mij om te doen was. Bovendien lijkt de SSD weinig last van performance degradation te hebben door het ontbreken van TRIM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Leuke quote:
The Corsair F120 is the second SandForce-powered SSD we have reviewed on StorageReview and we still can’t get over how fast these drives are compared to the competition. As we have found in this review and the review of the OCZ Vertex 2, the SF-1200 equipped drives knock the socks off the Intel X-25M with higher performance and still manage to draw less power. Out of the box we found no problems in regards to the stability of the F120, running flawlessly through our rigorous stress tests with the revision 1.00 firmware.
Bron: http://www.storagereview.com/corsair_force_f120_ssd_review

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 22-07-2010 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Eindelijk! Zoekend naar een 100GB a 128GB SSD kwam ik vorige week een forum tegen met een achtie voor 185 canadese dollars = 140 euro!

Vreemd dat ie geen cache geheugen heeft. Meestal is het wel 32mb a 64mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Een sandforce controller heeft geen cache nodig. Da's juist de belangrijkste besparing (naast compressie) waarmee ze bij aankondigingen reclame maakte. Eerste hit

[ Voor 8% gewijzigd door _H_G_ op 22-07-2010 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Een 120GB Sandforce voor 175 euro. Foutje.. bedankt!

[ Voor 167% gewijzigd door Philflow op 22-07-2010 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 19:46
Bij allmicro was hij al op.
Moest bellen omdat er wat mis ging bij de betaling.
Ze hadden er 7 op voorraad en had 20bestellingen binnen gekregen.
Er krijgen er dus een aantal een teleurstelling te verwerken.

Via databyte maar besteld, prijs was inmiddels gestegen naar 181,07.
Als het een foutje is, wel raar dat ze dan zelf de prijs nog aanpassen met amper 1euro.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik heb gisteren (vannacht) om 12u 's nachts besteld bij Allmicro. Ben benieuwd.

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 22-07-2010 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Shit! Had het gisteren gelijk moeten bestellen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik moet het eerst nog zien hoor. Meestal komt er nu zo'n verhaal van 'fout bij de leverancier, wij zijn niet verantwoordelijk, excuses'.
Pagina: 1 ... 41 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD