Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.489 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Reepje schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 21:56:
[...]
Waarom koop je een van de langzaamste ssd's?
Ik bedoel maar als je dan toch op een forum als dit zit en goed geïnformeerd bent...
Of zit ik er nu helemaal naast?
Je zit er wel iets naast, de WD Edge 64GB presteert prima voor z'n prijs. In die prijsklasse kun je niets sneller vinden. Tenzij je 145 wil uitgeven dan heb je een C300 en die is echt sneller.
xaho schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 22:46:
[...]

Hoezo langzaamste?
Die WD heeft deze snelheden:
HDD leessnelheid 250MB/s
HDD schrijfsnelheid 170MB/s
Een SSD beoordelen op sequentiele snelheden is een nogal bepertke manier. Zoek liever wat reviews op die de real life prestaties in kaart brengen.
Thunk schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 17:24:
[...]
Bij mij dezelfde overweging, tussen een Vertex 2 60GB of een C300 64GB. Uit deze test komt naar voren dat de write speads een klein beetje tegenvallen van de C300: http://www.hexus.net/content/item.php?item=25308&page=4.
2 kanttekeningen bij die review: de resultaten die zij bereiken zijn heel anders dan wat bijv. techreport en hardwareheaven laten zien. verder zijn de real life testen nogal beperkt.

[ Voor 55% gewijzigd door Philflow op 07-07-2010 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Verwijderd schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 16:35:
De Vertex 2 is de laatste tijd flink in prijs gezakt. Iets waar Intel maar niet aan wil. Geeft die Vertex 2 niet veel meer bang for buck als OS-schijf dan een Intel X25 G2 40GB/80GB? Of vallen de prestaties van de Vertex 2 tegen in real life?
Denk dat het eerder vraag/aanbod is en dat Intel best kan zakken, maar veel (bedrijven) kiezen voor zekerheid (firmware redelijk uitontwikkeld), waardoor de vraag hoog blijft en ze zo flink marges kunnen scoren.

Er zijn genoeg reviews om je keuze zelf te bepalen toch? Het maakt ook niet zoveel uit als je HDDs gewend bent. De recente SSDs zullen je allemaal veel plezier geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

blacktarantulaX schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 18:06:
Ook ik maak die overweging, Vertex 2 of C300 (60/64 GB). Ik was eerst zeer positief over die C300 maar ik neig nu weer wat meer naar de Vertex 2, omdat die toch een betere balans lijkt te bieden tussen lees- en schrijfsnelheden en je krijgt er ook meteen een bracket bij.

Ik ben ook erg benieuwd naar real life ervaringen van beiden, dus als iemand ze heeft, ik hoor het graag.
Ik denk niet dat je veel gaat merken van die hogere sequentiele snelheden van de Vertex. Hooguit bij het kopieren van bestanden. De random writes van de C300 zijn prima.

Zo'n 35 euro prijs verschil... voor een bracket. Tja. Misschien is de OCZ ook wat betrouwbaarder maar dat is pure speculatie van mijn kant.

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 07-07-2010 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_H_G_ schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 23:14:
[...]

Denk dat het eerder vraag/aanbod is en dat Intel best kan zakken, maar veel (bedrijven) kiezen voor zekerheid (firmware redelijk uitontwikkeld), waardoor de vraag hoog blijft en ze zo flink marges kunnen scoren.
Volgens mij gaat de prijs alleen omhoog als er te weinig voorraad is in de markt, en die is prima op het moment. Een normaal bedrijf probeert de prijzen zo laag mogelijk te houden om zo meer te verkopen, maar Intel kiest blijkbaar om de consument te naaien met hogere marges. Tevens worden Europeanen dubbel genaaid bij Intel. Kijk maar eens naar de prijs van een 80GB G2 bij Newegg. De prijs is gewoon hetzelfde als wat wij hier gemiddeld betalen, terwijl de euro nog steeds een stuk sterker is dan de dollar!
Er zijn genoeg reviews om je keuze zelf te bepalen toch? Het maakt ook niet zoveel uit als je HDDs gewend bent. De recente SSDs zullen je allemaal veel plezier geven :)
Ik heb er al een hoop doorgelezen maar elke keer lees ik weer dingen dat bij Sandforce gebaseerde SSD's de benchmarks niet kloppen met de reallife performance. Sandforce heeft het blijkbaar voor elkaar gekregen om de cijfers mooi te laten lijken in allerlei tests, maar in de praktijk schijnen de prestaties tegen te vallen volgens een aantal review sites. Daarom twijfel ik dus zo tussen de Postville en de Vertex 2. Het is gewoon allemaal erg onduidelijk wat betreft de prestaties van de Vertex 2 in de praktijk. Het gaat vooral om zo snel mogelijk opstarten, programma's laden, multitasken, het aantal IOPS, 4KB random read, etc. Volgens mij is Intel daar nog steeds koning in of niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2010 05:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Verwijderd schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 04:47:
Een normaal bedrijf probeert de prijzen zo laag mogelijk te houden om zo meer te verkopen, maar Intel kiest blijkbaar om de consument te naaien met hogere marges.
Het is wat je naaien noemt. Je hebt gewoon keuze (en waarom zouden ze marges verlagen om nog meer x25's te verkopen. De meeste goeie SSDs hebben IntelMicron flash, dus daar verdienen ze ook aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

[...]
Een normaal bedrijf probeert de prijzen zo laag mogelijk te houden om zo meer te verkopen, maar Intel kiest blijkbaar om de consument te naaien met hogere marges. Tevens worden Europeanen dubbel genaaid bij Intel. Kijk maar eens naar de prijs van een 80GB G2 bij Newegg. De prijs is gewoon hetzelfde als wat wij hier gemiddeld betalen, terwijl de euro nog steeds een stuk sterker is dan de dollar!
Volgens mij wil een normaal bedrijf juist de waarde voor aandeelhouders maximaliseren. Als een consument meer wil betalen dan maken ze daar gebruik van. Ben het me je eens dat Intel gewoon overpriced is.
[...]
Sandforce heeft het blijkbaar voor elkaar gekregen om de cijfers mooi te laten lijken in allerlei tests, maar in de praktijk schijnen de prestaties tegen te vallen volgens een aantal review sites. Daarom twijfel ik dus zo tussen de Postville en de Vertex 2. Het is gewoon allemaal erg onduidelijk wat betreft de prestaties van de Vertex 2 in de praktijk. Het gaat vooral om zo snel mogelijk opstarten, programma's laden, multitasken, het aantal IOPS, 4KB random read, etc. Volgens mij is Intel daar nog steeds koning in of niet?
Nee Sandforce en Marvell (C300) zijn in de meeste gevallen gewoon sneller. Anandtech en Techreport zijn erg duidelijk.
http://www.anandtech.com/...l-sauce-sf1200-reviewed/8
http://techreport.com/articles.x/18864/6

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 08-07-2010 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ik dan mijn ervaringen met mijn OCZ Vertex 2 (Sandforce 1200) hier even kort neerzetten.

Laat ik eerst beginnen met het feit dat ik me afvroeg wat een SSD in godsnaam nog sneller kon maken aan mijn pc. Ik heb nogal een enorme hardware hobby dus daar zit geen 3 maanden hetzelfde in (daar zullen hier wel meer tweakers last van hebben;)). Nou, vanwege die hardware hobby had ik me ondanks die twijfel toch maar die SSD aangeschaft alleen al omdat het gewoon geweldig is om zo'n stukje hardware in je kast te hebben.

Voor de aanschaf van de SSD draaide mijn Windows 7 op een Raid 0-array, ook al redelijk snel dus. Na de installatie van de Vertex 2 merkte ik tijdens het installeren van W7 niet echt veel, maar eenmaal draaiende merk je het toch wel gewoon (het gevaar is, je went er zo snel aan). De response van de PC is gewoon tig keer sneller. Hibernaten duurt een seconde of 5, de wake-up idemdito. Opstarten van Windwos 7 duurt (excl. de POST) 14 sec. Geen 'Please Wait' meer voor de logon, niks meer....gewoon het zwarte scherm met 'Windows opstarten...' en dan na een seconde of 13 bliep bloep en je kunt je wachtwoord invullen. Eenmaal op Enter geduwd na het invullen, bliep bloep alles is opgestart en msn is al aangemeld; duurt 1 seconde ofzo.

Office opstarten was al snel, maar toch, je merkt het, nog sneller dan snel, je merkt het gewoon overal in dat de access time nihil is.

Games, Assassins Creed 2, het loaden van een saved game duurt een seconde of 4 en dan sta je met je poppetje midden in de drukke stad en kun je verder.

Winrar, sja, dit is het waar je het het meest merkt, CPU IS BOTTLENECK en aangezien dit een Core-i7 920@4,2ghz is zegt dat genoeg:)

Conclusie: Een SSD, in mijn geval de Vertex 2 is gewoon een aanwinst!! De rest van je hardware is een bottleneck geworden van je opslag. Dat is een heel mooi gegeven. Wil je optimaal gebruik maken van je SSD (50000 IOPS!!!!!!!) Dan moet je een peperdure controller aanschaffen. Mijn SSD is nu aangesloten op mijn ICH10R. Goeie controller, maar 5x te traag om het maximale eruit te halen!! Mijn SSD haalt nu rond de 10000IOPS bij 4k. Dit is ook wel mooi ivm mijn RAID0-array die rond de 80IOPS haalde.

Benchmarks zeggen mij daarom ook niet zoveel, dit is gewoon idioot snel, mijn ervaring is voor mij de belangrijkste benchmark!

Hoop dat je hier wat aan hebt, het is soms een beetje kinderachtig omschreven, maar probeer hiermee de praktijk in tekst over te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Het is zeker duidelijk en niet kinderachtig geschreven :)
Verwijderd schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 14:32:
het gevaar is, je went er zo snel aan.
Af en toe achter een totaal gefragmenteerde HDD doos kruipen. Ben je gelijk weer op de hoogte van het verschil :'( ("m'n pc is traag, kan je ff komen kijken?"). Laten we hopen dat de crucial een dalende trend in prijs/GB betekent, zodat we overal SSDs in stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-08 08:55
Mijn reactie in het topic dat Phate_13 hier reeds gelinked had, betreffende dit artikel: http://thessdreview.blogs...-manufacturers-bluff.html

Hmm, zijn conclusie gaat uiteindelijk (ironisch genoeg) ook/vooral over random read. In het algemeen is het een artikel dat schrijft hoeveel belangrijker random is tov sequentieel.

Ik weet niet zeker of ik akkoord ga dat het hoge random write aandeel meteen betekent dat random write een SSD zo snel laat aanvoelen."In other words, the 4-8 kb random write access is the single most crucial access that results in better visible ssd performance."
Daarvoor zou ik toch betere diskmon cijfers nodig hebben volgens een duidelijk principe, en de logica achter die opmerking.
In de rest van het artikel heeft hij het bijna consequent over "random access", waar ik natuurlijk wel akkoord mee ben.

Ook moeten we toch opmerken dat in reviews, de 'real life performance' tests vaak synchroon lopen met random read en IOPS tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 08:53:
[...]

Volgens mij wil een normaal bedrijf juist de waarde voor aandeelhouders maximaliseren. Als een consument meer wil betalen dan maken ze daar gebruik van. Ben het me je eens dat Intel gewoon overpriced is.

[...]

Nee Sandforce en Marvell (C300) zijn in de meeste gevallen gewoon sneller. Anandtech en Techreport zijn erg duidelijk.
http://www.anandtech.com/...l-sauce-sf1200-reviewed/8
http://techreport.com/articles.x/18864/6
Ik zie hier toch grote verschillen in het aantal I/O's bij multitasking:

http://techreport.com/articles.x/18864/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
Verwijderd schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 15:47:
[...]

Mooie vergelijking, 2 intels in raid 0 vs 1 single sandforce SSD. 8)7
Verbaast het je dat de intels sneller zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 18:52
Bij mij nog steeds de twijfel tussen de Vertex 2 60GB en de C300 64GB. Hamvraag: hoe belangrijk zijn de (random/seq) write speeds voor het dagelijkse gebruik (boot/OS disk, main apps, paar games). Ik denk dat de C300 64GB betere read speeds heeft, maar write is beduidend slechter dan die van de Vertex 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 15:47:
[...]

Correct maar je kunt daar ook lezen: "This approach doesn't give us a perfect indicator of real-world behavior, but it does illustrate how each drive might perform if it were attached to an infinitely fast system."

Of te wel, de relevantie is vrij laag. In praktijk testen zijn de Sandforce en C300 vrijwel altijd sneller dan Intel. Als je dan ook nog ziet dat de Intels relatief duur zijn maakt dat de keuze eenvoudiger imo.

Als ik op dit moment een SSD zou kopen zou het de C300 zijn, tenminste als de order afhandeling bij Crucial.com nu goed loopt.
Thunk schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 16:17:
Bij mij nog steeds de twijfel tussen de Vertex 2 60GB en de C300 64GB. Hamvraag: hoe belangrijk zijn de (random/seq) write speeds voor het dagelijkse gebruik (boot/OS disk, main apps, paar games). Ik denk dat de C300 64GB betere read speeds heeft, maar write is beduidend slechter dan die van de Vertex 2.
De real world performance van een SSD kan niet nauwkeurig worden afgeleid uit random en/of sequentiele snelheden. Voor de real world performance moet je kijken naar real world benchmarks.

[ Voor 53% gewijzigd door Philflow op 08-07-2010 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Voor wie nog twijfelde of de Vertex 2 sneller is dan de Intel G2, zie de real world benchmarks hier:
http://www.storagereview.com/ocz_vertex_2_review_120gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Philflow schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 19:55:
Voor wie nog twijfelde of de Vertex 2 sneller is dan de Intel G2, zie de real world benchmarks hier:
http://www.storagereview.com/ocz_vertex_2_review_120gb
Dat is juist goed, dan wordt het tijd voor nieuwe Intels :) Kunnen ze ook serieus naar de concurrentie kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

-ET-

Phone Home

Ik heb sinds kort een Intel X25-M 80GB SSD. Nu zie ik dat oa. Sak3d in "Het grote SSD topic ~ Deel 6" een seq read heeft van ruim 250MB/s echter ik kom niet hoger dan 123 MB/s. Waar zou dit aan kunnen liggen. Laatste chipset drivers van intel geinstalleerd. Windows 7 ook van scratch geinstalleerd. Betreft hier een Toshiba Laptop

Specs:
Intel Core2Duo T5200
2 GB DDR2
Intel 945 chipset
Windows 7 64Bit
Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/15yyx5l.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 09:59
Dat is simpel, je hebt SATA 1.0 (150mb/s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 21:33

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Volgens Intel ondersteund de ICH7 wel Sata2. Maar het is niet ongebruikelijk voor notebook fabrikanten om de snelheid te cappen op Sata1. Lenovo heeft het ook gedaan.
http://forum.notebookrevi...oller-slow-intel-ssd.html

[ Voor 22% gewijzigd door Blisterin_Bull op 09-07-2010 15:24 ]

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

-ET-

Phone Home

Stom. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb |:(

[edit]
@hieronder

absoluut booten is echt in no-time... merk echt onwijs veel verschil

[ Voor 50% gewijzigd door -ET- op 09-07-2010 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 22:55

RKD

-ET- schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 15:25:
Stom. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb |:(
Ik heb ook de 945 chipset met een Fujitsu laptop en een WD Blue 64 gb ssd. Kom ook niet verder dan 130 mb. Bevalt verder echt super :) Heerlijke ssd voor een laptop.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:17
Ik overweeg om de pricewatch: Western Digital SiliconEdge Blue 64GB te kopen, maar begrijp een aantal dingen niet.

Op http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=787 staat dat het stroomverbruik meer is dan pricewatch: Western Digital Scorpio Black WD3200BEKT, 320GB SATA-300, 16MB, 7200rpm Het lijkt mij vreemd. Hoe kan dit? Gebruiken ze andere stroom metingen?

Vervolgens staat er Operational Lifespan van 17.5 GB/Day, terwijl de 128GB versie een Operational Lifespan van 35 GB/Day heeft.

Wat betekend dit? Kan ik maar 17,5 GB per dag schrijven?

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Stroomverbruik op de website van WDC kun je negeren. Voor het echte stroomverbruik moet je kijken in reviews.

Prima keuze die WD Edge. Als je sneller wil moet je een tientje meer uitgeven voor de C300 bij Crucial.com, maar die verbruikt meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Bedankt Philflow.

Het is voor mijn inmiddels 14 maand oude 3810t en het hoeft niet extreem snel te zijn, 160/80 is al voldoende.

Maar ik twijfel een beetje tussen deze pricewatch: OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 96GB of voor 25 euro meer een WDC van 128GB.

Verder zoek ik een leuke 32GB voor 65 a 75 euro voor in een netbook. Maar die is moeilijk te vinden ;)

pricewatch: OCZ Onyx Serie SATA II 2.5" SSD 32GB is deze week in prijs verlaagd en is er al vanaf 75 euro :)

Wat is Operational Lifespan?

[ Voor 18% gewijzigd door Lisadr op 09-07-2010 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xaho
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-06 22:03
Ik heb inmiddels een OCZ Agility 2 60GB aangeschaft die zou sequentieel read/write 285/275 MB/s moeten halen.
50-240GB Max Performance
Max Read: up to 285MB/s
Max Write: up to 275MB/s
Sustained Write: up to 250MB/s
Random Write 4KB (Aligned): 10,000 IOPS
Hij haalt echter (op het moment, was eerst nog erger) 200/100 MB/s met Crystaldiskmark.

Ik heb de firmware geupdate met een tooltje van OCZ en heb AHCI aangezet op mijn moederbord.

Mijn vraag is dus wat ik nu nog verder fout doe aangezien de snelheid niet echt in de buurt komt. Of wat ik beter kan doen :)
Dacht namelijk dat W7 het meeste redelijk goed pakte.

Ter informatie: 64 bits W7 Pro i.c.m. MSI X58 Pro-E moederbord.
(In totaal 3 schijven, 1TB HDD, 320GB HDD en dus de SSD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Leuke prijsdaling. Hoewel je voor 7 euro meer ook een Kingston hebt.
http://www.anandtech.com/...n-and-ocz-take-on-intel/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwoe
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-08 15:22
zeer vreemd probleem:

Vanmiddag mijn windows 7 partitie geghost naar m'n ssd(vertex II 60gig).
Even van de windows 7 cd de bootfix erover en klaar, hij start op!

Probleem echter: hij doet het niet.
Ik kom lekker snel bij het inlogscherm, maar het toetsenbord doet het niet.
Kan simpelweg niet inloggen. Als ik het via remote desktop probeer, blijft ie hangen bij "preparing your desktop".

Gaat om windows 7 ultimate x64 EN.

Iemand enig idee? :'(

Edit:
zowel p/s2 als usb toestenbord geprobeerd, maar helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door mwoe op 09-07-2010 19:46 ]

Ryzen 7 5800x || Gigabyte Aorus pro v2 || 2 x G.skill F4-3600C16-16GVKC || Scythe Mugen 5 || Coolermaster MWE Gold 750 v2 || Corsair Obsidian 750D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Daarnet ook een SSD besteld. Ik zat te twijfelen tussen een Intel X25-M 40GB of een OCZ Vertex 30GB, Intel heeft in de praktijk iets minder, en OCZ iets meer geheugen. Ook heeft de Intel kennelijk een limiter. Aangezien ik nu een nieuwe OCZ Vertex 30GB (OCZSSD2-1VTX30G) voor minder als een nieuwe Intel kon kopen, heb ik dat ook gedaan.

Nu installeer ik daar direct een verse Windows 7 op, zijn er nog dingen die ik in Win 7 Pro moet uitschakelen op het moment dat die erop staat? Een aantal dingen gebeurd automatisch dus dat scheelt.
Maar het voorladen van bestanden moet ik dus uitzetten, nog meer?
En als ik het goed lees moet ik dus niet defragmenteren.

Klopt het zo een beetje? :P

[ Voor 3% gewijzigd door Joopieboy op 09-07-2010 21:13 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga even stukje toevoegen aan de kennis.

Ik gebruik 4x OCZ Vertex 120GB in raid0 op een Areca 1210. Dit dient voor bijna alles wat ik doe. Enkel wanneer ik fraps worden de opnames naar een externe schijf gestuurd en mijn games staan geïnstalleerd en draaien vanaf 4x WD Scorpio Blue 500GB in raid0 (2.5" laptopschijven).
Wanneer ik fraps' opnames hercodeer schrijf ik de grote files naar de SSD zodat de schrijfsnelheid geen bottleneck is voor de CPU. Alle files die ik download komen op de SSD's terecht. Grote rar-files (soms zelfs 100GB) komen er ook op terect. Ik unrar ook naar de SSD's dus komt er 2x diezelfde file size op.

Dus je begrijpt dat ik m'n SSD enorm vervuil met hopen data groot en klein. Meermaals per week wordt de vrije ruimte op m'n schijf volledig herschreven door andere data.
Deze post is om mensen gerust te stellen dat je geen TRIM nodig hebt om je snelheid te bewaren, zorg gewoon dat je de juiste spullen koopt.

Dit zijn m'n snelheden toen ze toekwamen en ik ze in een ongebruikte array heb gezet. (Dus volledig nieuw, geen bestanden op en geen processen die er op werken)
Afbeeldingslocatie: http://img709.imageshack.us/img709/5033/ssd20100511g.png

Hier zijn mijn snelheden na ze 2maand gebruikt te hebben. Ik heb m'n installatie op 11mei gedaan.
Afbeeldingslocatie: http://img692.imageshack.us/img692/4170/ssd20100709.png

Zoals je ziet werkt de garbage collection van OCZ gewoon perfect met raid op een Areca bv. Geen TRIM is dus totaal geen gemis voor mij.
Rekening houdende dat er nu een volledig OS vanaf draait, kan je denk ik stellen dit ik zowat 0% prestatieverlies heb.

Relevante hardware:
Asus Rampage II Extreme
i7 920 @4.5GHz
12GB DDR3
Win Vista 64bit

Enige dat ik heb gedaan is nooit defragmenteren en de index uitgeschakeld op de SSD's. Prefetching bijvoorbeeld heb ik gewoon aangelaten (omwille van de games die nog op HDD's staan).

Toen ik de SSD's heb gebenchmarkt toen ze toekwamen, heb ik ook even m'n andere gebruikte schijven meegenomen. Ene is 4x WD scorpio blue in raid0 opstelling en aangesloten op de ICH10R. Andere is m'n externe WD My Book Studio Edition II 2TB, dit zijn 2x WD Green 1TB in raid0 en aangesloten met e-sata op een sata connecter van de ICH10R.
Afbeeldingslocatie: http://img130.imageshack.us/img130/4948/ssd2.png

Hopelijk kan iemand zich hier mee helpen als ze deze setup voor zichzelf onderzoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2010 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
mwoe schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 19:45:
zeer vreemd probleem:

Kan simpelweg niet inloggen. Als ik het via remote desktop probeer, blijft ie hangen bij "preparing your desktop".

Edit:
Tja ik zou een verse windows erop zetten... Ten eerste zal die het dan waarschijnlijk wel gewoon doen, en ten tweede is dat toch beter dan ghosten vanaf een andere schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Duidelijk uitleg denk ik voor mensen die hier wat mee kunnen. :)
Als ik mag vragen, hoe zet je dat indexeren eigenlijk uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joopieboy schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 21:28:
Duidelijk uitleg denk ik voor mensen die hier wat mee kunnen. :)
Als ik mag vragen, hoe zet je dat indexeren eigenlijk uit?
Ik heb de indexing-service in de windowsonderdelen volledig uitgeschakeld. De service uitschakelen kan je ook doen maar dan kan je het evengoed deïnstalleren imo.
Als je andere schijven toch nog wil indexeren kan je ook de opties induiken om op te geven welke schijven hij wel en niet mag indexeren. Dit staat in je configuratiescherm onder "opties voor indexeren".

edit: Ook niet vergeten om Windows Search in de services uit te schakelen btw.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2010 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat instellen lijkt mij dan het beste idee idd. Vooral om ik een 2e harde schijf voor data wil gebruiken intern.
Dankjewel voor de tip, geen idee onder welke catagorie dit hoort maar door te zoeken heb ik het toch kunnen vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 21:33

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Rizon; Die tests van 100MB zeggen niet zoveel, dus je moet die 1000MB test doen.

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:58

RnB

Waarom komen mensen nog steeds met die rare tweaks voor SSD's zoals het uitzetten van de indexeringsservice?
Plaats je SSD en gebruik hem lekker standaard. Dan heb je plezier genoeg, misschien zelfs meer.

Ik heb voor de gein een tijd terug alle tweaks die men aangeeft voor SSD's geprobeerd, maar ik merkte of geen verschil of een achteruitgang in performance.
Bijvoorbeeld bij het uitzetten van de indexeringsservice, tuurlijk gaat het op een SSD veel sneller dan bij mechanische schijven, maar ik merkte zeker wel een duidelijk verschil in zoektijd op mijn SSD bij het uit hebben en het aan hebben ervan. Scheelde misschien maar een halve seconde, maar het is net die halve seconde die het hem doet.

Ieder zijn ding natuurlijk, mocht je tijd over hebben oid. Maar sommigen komen hier echt met commando's, dat je dat per se moet doen, anders heb je geen plezier van je SSD..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moah, ik heb lol met het tweaken van mij spul, CPU undervolten, defragmenteren, GPU overclocken.
als ik een SSD heb ga ik die dan ook zeker tweaken, ongeacht of je daar echt wat aan hebt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Merkte jij nu wel of geen verschil met de indexering uit bij SSD's?

En ik ben er wel mee eens dat je in het prille begin van de SSD's dit soort dingen nog moest doen. Maar nu met Windows 7 en de latere firmware versies is dat allemaal goed geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:58

RnB

Verwijderd schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 22:51:
moah, ik heb lol met het tweaken van mij spul, CPU undervolten, defragmenteren, GPU overclocken.
als ik een SSD heb ga ik die dan ook zeker tweaken, ongeacht of je daar echt wat aan hebt of niet.
Ja goed, kijk dat bedoelde ik met ieder zijn ding, als je tijd over hebt of het gewoon leuk vind, prima.
Maar het ging mij meer om sommigen die het echt als MOETEN zien en het zo ook aan andere vertellen. Want dat is gewoon pure onzin.

Ik heb mijn SSD nu anderhalf jaar en heb deze zoals eerder vermeld maar één keer met die zogenaamde optimalisaties gedraaid. Maar aangezien ik Windows bijna iedere maand herinstalleer, heeft het maar een maand ''geoptimaliseerd'' gedraaid.
Al die andere keren gewoon lekker standaard gelaten en hij werkt nog meer dan prima.
Ik merk dat echter wel pas wanneer ik achter een ander systeem zit, zonder SSD. :P

[ Voor 27% gewijzigd door RnB op 09-07-2010 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik laat indexen ook lekker aan staan > super snel zoeken. Dat gaat juist perfect met een SSD.

Windows 7 werkt prima met SSD's, tweaks zijn imo overbodig.

[ Voor 25% gewijzigd door Philflow op 10-07-2010 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwoe
mwoe schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 19:45:
zeer vreemd probleem:

Edit:
Probleem zat hem in het terugzetten van de image.
Had blijkbaar na de eerste keer teveel zitten rommelen.
Image terug en werkend! Even de Paragon Alignment Tool 2.0 eroverheen gegooid en benchen.

Afbeeldingslocatie: http://opdewoert.nl/crysteldiskmark_compare1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://opdewoert.nl/atto1.jpg

Partitie info van SSD:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
C:\Users\mwoe>fsutil fsinfo ntfsinfo c:
NTFS Volume Serial Number :       0x707cf8fc7cf8be42
Version :                         3.1
Number Sectors :                  0x0000000006f9afff
Total Clusters :                  0x0000000000df35ff
Free Clusters  :                  0x000000000030f6bb
Total Reserved :                  0x00000000000007b0
Bytes Per Sector  :               512
Bytes Per Cluster :               4096
Bytes Per FileRecord Segment    : 1024
Clusters Per FileRecord Segment : 0
Mft Valid Data Length :           0x0000000010340000
Mft Start Lcn  :                  0x00000000000bb1a7
Mft2 Start Lcn :                  0x0000000000000010
Mft Zone Start :                  0x0000000000add1c0
Mft Zone End   :                  0x0000000000ae9960

system info:
p6t SE i920
6 gig ram

De writes lijken achter te blijven of ligt dat aan mij?

[ Voor 34% gewijzigd door mwoe op 10-07-2010 08:54 ]

Ryzen 7 5800x || Gigabyte Aorus pro v2 || 2 x G.skill F4-3600C16-16GVKC || Scythe Mugen 5 || Coolermaster MWE Gold 750 v2 || Corsair Obsidian 750D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 17:17

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Vorig weekend m'n Intel Postville 160GB binnengekregen en geinstalleerd. Even wat screenshots:

Afbeeldingslocatie: http://img43.imageshack.us/img43/9056/firsttestafterinstall20.jpg
Deze was net na de installatie.

Afbeeldingslocatie: http://img12.imageshack.us/img12/7356/attobench.jpg
Deze nadat er wat meer data op de schijf stond.

Afbeeldingslocatie: http://img35.imageshack.us/img35/9949/asssd20100710.jpg
Deze van vandaag, met nog een kleine 60GB vrij.

Dit alles op een Gigabyte X38 mobo met een E8400 proc en Windows7 prof 64 bit.
Geen tweaks of speciale drives gewoon een standaard install.
Ik heb zelfs AHCI niet aanstaan al zou dat wel beter zijn.

Ik denk dat ik al met al tevreden mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woetie
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 09:51
Eind januari werd er aangegeven dat intel en micron het flashgeheugen hadden verkleind en in mei dat het geheugen in massaproductie is gegaan. Wanneer is de verwachting dat de nieuwe SSD's van intel uit gaan komen? in het artikel staat tweede helft van het jaar klopt dit nog? Ik neem aan dat tweede helft betekend december of zelfs later?

Gaan die nieuwe SSD's van dezelfde controller gebruikmaken als de huidige intel SSD's? Dat zou dan betekenen dat alleen de capaciteit vergroot/prijs verlaagd wordt maar de snelheid grotendeels hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

mwoe schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 07:44:
[...]
Even de Paragon Alignment Tool 2.0 eroverheen gegooid en benchen.
Bedankt voor de tip, de software is nog steeds gratis te verkrijgen bij Paragon tot 31 juli.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woetie schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 10:46:
Eind januari werd er aangegeven dat intel en micron het flashgeheugen hadden verkleind en in mei dat het geheugen in massaproductie is gegaan. Wanneer is de verwachting dat de nieuwe SSD's van intel uit gaan komen? in het artikel staat tweede helft van het jaar klopt dit nog? Ik neem aan dat tweede helft betekend december of zelfs later?

Gaan die nieuwe SSD's van dezelfde controller gebruikmaken als de huidige intel SSD's? Dat zou dan betekenen dat alleen de capaciteit vergroot/prijs verlaagd wordt maar de snelheid grotendeels hetzelfde is.
Moore's law geldt denk ik ook voor de ssd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat zou mooi zijn! Dan kan ik tegen die tijd lekker een wat grotere schijf voor in mijn desktop halen en deze OCZ doorschuiven voor de laptop!
Philflow schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 00:04:
Ik laat indexen ook lekker aan staan > super snel zoeken. Dat gaat juist perfect met een SSD.

Windows 7 werkt prima met SSD's, tweaks zijn imo overbodig.
Voor een SSD is indexeren niet nodig, scheelt onnodig gebruik van de SSD, ze zijn van zichzelf snel zat om zonder die 'truuk' snel te kunnen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Ligt er aan: een index zal altijd sneller zijn dat het zoeken. Als je nooit zoekt, dan is het inderdaad niet erg handig. Maar je moet je indexing options maar eens bekijken: zoveel staat er echt niet in. Da's een van de verbeteringen t.o.v. Vista (edit: tenzij jullie het hebben over de indexing service, die standaard niet geïnstalleerd wordt in Windows 7).
Blisterin_Bull schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 22:35:
Rizon; Die tests van 100MB zeggen niet zoveel, dus je moet die 1000MB test doen.
100MB tests zeggen genoeg om zijn punt te onderbouwen. Als degradatie een probleem was, dan waren die scoren veeeel lager. Het zou wel handig geweest zijn als de gebruikte firmware er bij stond :)

[ Voor 7% gewijzigd door _H_G_ op 10-07-2010 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mm ok dan, dus eigenlijk, Windows 7 installeren er niet meer naar omkijken, vooral niet defragmenteren en verder lekker laten gaan en dat is goed genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Inderdaad :) defrag zou gewoon uit moeten staan voor die schijf.

Ik gebruik de zoekoptie in Windows 7 start menu zelf heel vaak (lijkt een beetje op dat ding van MacOS, naam vergeten). Bijv. daar "defrag" intikken en de disk defragmenter opties zijn gelijk bereikbaar. In de schedule daar zou moeten staan dat ie wel 'all disks' defragmenteert, maar je SSDs zouden verder niet in die lijst mogen staan (wel je HDDs).

[ Voor 7% gewijzigd door _H_G_ op 10-07-2010 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwoe
Dit geeft m'n nieuwe vertex2 60g helaas ook aan in hard disk sentinal:

Afbeeldingslocatie: http://opdewoert.nl/ocz/sentinal.jpg

Crystaldiskinfo komt met dit:
Afbeeldingslocatie: http://opdewoert.nl/ocz/crystaldiskinfo%20sata%201%20no%20other%20disks.jpg

Negeren of serieus een probleem?

[ Voor 39% gewijzigd door mwoe op 10-07-2010 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

serieus probleem, draai eventueel de bad sector test van HDtune om het zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

_H_G_ schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 13:08:
Inderdaad :) defrag zou gewoon uit moeten staan voor die schijf.

Ik gebruik de zoekoptie in Windows 7 start menu zelf heel vaak (lijkt een beetje op dat ding van MacOS, naam vergeten). Bijv. daar "defrag" intikken en de disk defragmenter opties zijn gelijk bereikbaar. In de schedule daar zou moeten staan dat ie wel 'all disks' defragmenteert, maar je SSDs zouden verder niet in die lijst mogen staan (wel je HDDs).
Ja idd, dat zou wel fijn zijn ja. Maar goed, ik defragmenteer toch zelf niet veel. Alleen even zoeken waar dat in windows staat zodat ie dat ook niet automatisch gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 14:41
Blisterin_Bull schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 22:35:
Precies, de Areca heeft 256mb cache dus die 100mb test wordt volledig door het geheugen gecached waardoor je nooit reële waardes krijgt.

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Da's leuk die cache, maar de SSDs moeten het wel bijhouden met 3*5*100MB aan writes. Als ze flink gedegradeerd waren, dan waren die scores een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik heb een Crucial C300 64GB besteld bij QuietPC.com Nog niet in voorraad helaas. Wel erg goedkoop, ben benieuwd. (133 eur. incl. verzenden)

[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 10-07-2010 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CobraGuy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-03-2024
Philflow schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 22:30:
Ik heb een Crucial C300 64GB besteld bij QuietPC.com Nog niet in voorraad helaas. Wel erg goedkoop, ben benieuwd. (133 eur. incl. verzenden)
Ik heb mijne rechtstreeks bij Crucial gekocht 2 dagen geleden:
http://www.crucial.com/eu...IMODULE=CTFDDAC064MAG-1G1
Op voorraad en maar 10 euro duurder ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Even voor mij, ik zie wel meer van dit soort goedkopere SSD's voorbij komen. Hoe is de snelheid in praktijk van deze en met welke series van van 'A-merken' kun je deze vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat bedoel je met "dit soort goedkopere ssd's"?

Deze Crucial is de snelste ssd op de markt, qua leessnelheden. Qua schrijfsnelheden is deze te vergelijken met de Intel G2 Postville 80GB.

De WD SiliconEdge Blue en de Kingston V-series S2 zijn wel trager dan de rest, maar dat betekent niet dat deze slecht zijn. Het is pas met de komst van bovenstaande Crucial, die amper duurder zijn dat ik ze niet meer direct zou aanraden, behalve als je echt op een strak budget zit.

Anyway, als je wilt weten hoe deze zicht verhouden, zoek wat reviews op en kijk naar de 4k random read/write en de praktijktests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

CobraGuy schreef op zondag 11 juli 2010 @ 10:27:
[...]
Ik heb mijne rechtstreeks bij Crucial gekocht 2 dagen geleden:
http://www.crucial.com/eu...IMODULE=CTFDDAC064MAG-1G1
Op voorraad en maar 10 euro duurder ^_^
Ik vind de 10 euro korting toch mooi. Bovendien las ik een negatieve ervaring hier met Crucial.com

Laat je het even weten wanneer je de jouwe in huis hebt? Als het veel sneller gaat via Crucial wil ik dat nog wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Verwijderd schreef op zondag 11 juli 2010 @ 11:05:
Wat bedoel je met "dit soort goedkopere ssd's"?

Deze Crucial is de snelste ssd op de markt, qua leessnelheden. Qua schrijfsnelheden is deze te vergelijken met de Intel G2 Postville 80GB.

De WD SiliconEdge Blue en de Kingston V-series S2 zijn wel trager dan de rest, maar dat betekent niet dat deze slecht zijn. Het is pas met de komst van bovenstaande Crucial, die amper duurder zijn dat ik ze niet meer direct zou aanraden, behalve als je echt op een strak budget zit.

Anyway, als je wilt weten hoe deze zicht verhouden, zoek wat reviews op en kijk naar de 4k random read/write en de praktijktests.
Mijn fout, ik vergiste me met een die ik op Ebay had gezien voor weinig. Maar qua verschil met de rest ga ik wel even wat reviews kijken idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik kreeg uit betrouwbare bron (een reviewer) te horen dat de C300 64GB op een Sata II controller niet zo lekker presteert. Ik heb mijn order voorlopig maar gecanceled.

De review wordt binnenkort gepuliceerd.

Edit: Seagate Momentus XT is inmiddels overal op voorraad:
pricewatch: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm

[ Voor 39% gewijzigd door Philflow op 12-07-2010 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

OcNewB schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 22:21:
ik heb onlangs een ssd van adata gekocht. De 64gb versie. Nu heb ik al een paar keer gehad dat de schijf niet in het bios gezien wordt. Dit geeft boot failures als gevolg. na een paar harde resets wordt de schijf weer gezien en start de pc op. ik ben volgens mij niet de enige als ik de fora lees. Heeft iemand al een oplossing of iets van adata gehoord?

/edit

Ik heb net de schijf teruggebracht naar Computerland. De verkoper; bootproblemen zeker? Ik zei ja hoe weet je dat? Nou je bent niet de enige. Maar...we hebben een fw update binnengekregen van de fabrikant adata. Zullen we die installeren voor je? Als hetd an nog niet lekker werkt, breng hem dan maar terug.

ill keep you posted.
Hoe is het er nu mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
Philflow schreef op maandag 12 juli 2010 @ 07:52:
Ik kreeg uit betrouwbare bron (een reviewer) te horen dat de C300 64GB op een Sata II controller niet zo lekker presteert. Ik heb mijn order voorlopig maar gecanceled.

Zijn al die andere reviews waar er geen problemen zijn dan verkeerd? En hoe weet je dat het aan de SSD ligt en niet aan de reviewer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Al die andere? de 64GB is nog weinig gereviewed as far as I know.

Hier kun je ook al zien dat de real life performance van de 128GB op Sata 2 niet echt geweldig is:
http://techreport.com/articles.x/19049/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CobraGuy
Philflow schreef op maandag 12 juli 2010 @ 08:31:
Al die andere? de 64GB is nog weinig gereviewed as far as I know.

Hier kun je ook al zien dat de real life performance van de 128GB op Sata 2 niet echt geweldig is:
http://techreport.com/articles.x/19049/5
Ehm, of jij of ik lees die graphs verkeerd. Maar zoals ik ze lees is de Crucial 1 van de snellere drives telkens.

edit;
Conclusions
This one's going to be easy because the results really do speak for themselves. Simply put, the RealSSD C300 turned in one of the finest all-around performances we've witnessed from a solid-state drive.

[ Voor 21% gewijzigd door CobraGuy op 12-07-2010 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

CobraGuy schreef op maandag 12 juli 2010 @ 09:29:
[...]

Ehm, of jij of ik lees die graphs verkeerd. Maar zoals ik ze lees is de Crucial 1 van de snellere drives telkens.

edit;

[...]
Ik heb het over de c300 op sata 2. zoals je kunt zien komt ie regelmatig niet best uit de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr

pricewatch: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm
Als ik verschillende reviews lees, scoort de Momentus XT niet veel betere dan sommige non-hybrid HDD's en verbruikt het meer stroom.

Programma's starten sneller op naar de 2x of 3x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Philflow schreef op maandag 12 juli 2010 @ 10:12:
[...]

Ik heb het over de c300 op sata 2. zoals je kunt zien komt ie regelmatig niet best uit de bus.
:? ik probeer het te vinden, maar kijk er zeker overheen.. waar staat dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

O.a. Bij firefox en photoshop zie je al dat de prestaties flinke vertraging oplopen. En dat is nog de snellere 128gb.

Voor mij i.i.g. reden om te wachten. Waarschijnlijk is de c300 voor het geld nog steeds het snelst. Mijn contact raad me aan toch voor sandforce te gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door Philflow op 12-07-2010 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Lisadr schreef op maandag 12 juli 2010 @ 10:18:
[...]

Als ik verschillende reviews lees, scoort de Momentus XT niet veel betere dan sommige non-hybrid HDD's en verbruikt het meer stroom.

Programma's starten sneller op naar de 2x of 3x.
Booten in 12 seconde en programma's snel opstarten. En dan 500gb voor 115 euro ofzo. Lijkt me niet gek.

Het verbruik is volgens techreport niet hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
@Philflow

Hier een review van de 64GB C300.
http://www.hexus.net/content/item.php?item=25308

Met welke controller en driver heeft jou reviewer getest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik ben bekend met die review. Hij heeft 'm in een Intel notebook getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is enkel zo met de P55-chipset:
http://www.anandtech.com/...md-890gx-vs-intel-x58-p55

Daar ligt dat puur aan de controller. Op een AMD-moederbord of op de X58 is het totaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

De vraag is dan hoe Intel 965 & C300 het zal doen.

De hexus review vind ik qua praktijk gedeelte wat beperkt. Ik hoop dat die andere review snel gepubliceerd wordt, dan weten we wat meer.

[ Voor 63% gewijzigd door Philflow op 12-07-2010 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CobraGuy
Tip voor de mensen die net als ik opzoek waren naar een 2.5"-3.5" bracket, zonder dat de verzendkosten 2x de prijs van een bracket zelf zijn:
Paradigit verkoopt ook brackets voor €1,80, gratis verzending :)
http://www.paradigit.nl/P...verter/MF420/default.aspx
(TS is reeds geïnformeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

CobraGuy schreef op maandag 12 juli 2010 @ 14:23:
Tip voor de mensen die net als ik opzoek waren naar een 2.5"-3.5" bracket, zonder dat de verzendkosten 2x de prijs van een bracket zelf zijn:
Paradigit verkoopt ook brackets voor €1,80, gratis verzending :)
http://www.paradigit.nl/P...verter/MF420/default.aspx
(TS is reeds geïnformeerd)
Alleen geen een meer op voorraad. :+

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

De Adata 64GB is nu maar 119 euro incl. verzenden.
pricewatch: Adata AS596B-64GM-C 64GB
Heeft deze nog steeds zoveel problemen?

[ Voor 38% gewijzigd door Philflow op 12-07-2010 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:52

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Weet niet of 't al gepost is, maar Cobraguy maakte me attent op deze 2.5" -> 3.5" brackets van Paradigit voor 1,80 euro INCL verzendkosten!!!
Ik was op zoek naar een bracket voor mijn, nog te arriveren, SSD en zag er in de openingspost een paar staan. De meeste links deden het niet meer of waren best prijzig met verzenden (~5 euro voor een ding van een paar euro zoals Azerty). Na zelf wat rondzoeken bleek Paradigit ook 2.5"-3.5" brackets te verkopen voor €1,80 en levert deze zonder verzendkosten.
Link: http://www.paradigit.nl/P...verter/MF420/default.aspx

Ik heb er 4 besteld ;)
Zijn bekende brackets, maar voor dat geld! :)

[ Voor 5% gewijzigd door ByteDelight op 12-07-2010 17:03 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 14:48
bverstee schreef op maandag 12 juli 2010 @ 17:03:
Weet niet of 't al gepost is, maar Cobraguy maakte me attent op deze 2.5" -> 3.5" brackets van Paradigit voor
3 posts boven je :P

CobraGuy in "Het grote SSD topic ~ Deel 6"

Wel handig als er dan voorraad is :)

[ Voor 5% gewijzigd door Hoyden op 12-07-2010 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:03
Nee tis pas 3 posts geleden gemeld...

* BackSlash moet sneller typen...

[ Voor 41% gewijzigd door BackSlash op 12-07-2010 17:05 ]

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwoe
Via het OCZ forum de tip gehad om m'n ssd partitie met perfect disk te defragmenteren(alleen de lege stukken) en wat op te schonen. Image gemaakt, hdderase gedaan en firmware opnieuw geflasht. Daarna backup terug en klaar.

Resultaten zijn nu goed!

voor:
Afbeeldingslocatie: http://opdewoert.nl/ocz/-voor%20erase.jpg

na:
Afbeeldingslocatie: http://opdewoert.nl/ocz/-na%20erase.jpg

Crystaldiskmark
Afbeeldingslocatie: http://opdewoert.nl/ocz/crystaldiskmark%20na%20erase.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20
Ik heb Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB nu een weekje ofzo.

En heb wat raars..

Na wat probs met installen (kan in bios alleen ide gebruiken anders loopt ie vast in de bios)
Kreeg ik door eerst op ide te booten met alleen de ssd(4x raptor zonder stroom) en daarna reboot.
In de Bios naar raid mode met de 4 raptors aan.
Nwe partition op raptors gemaakt en windows op de ssd installed (met laatste intel drivers)
Ik had een read van +/- 255MB/sec dat was onder raid(1 sdd en 4 raptors raid0)

Omdat ik ook nog een samsung 1tb data hdd had wilde ik die er graag bij prikken.
(Heb 6x sata op me mb (asus formula rampage(x38)))

Daardoor starte me pc niet meer verder dan de bios..?..?
Ik heb de samsung er weer afgehaald en alles in de bios nagekeken(boot volgorde enzo)
Maar ik krijg me pc niet meer naar windows(7 64 bit) geboot.

Dus ik weer alles opnieuw gedaan (alleen de ssd met ide booten...enz..enz)
Maar nu liep steeds me pc vast in bios op de ssd zodra ik hem op raid zetten.
Ik heb zelfs me raid weer gewist en opnieuw aangemaakt.
Maar ik krijg het niet meer voor elkaar om 1 ssd en de raptors in raid naar windows te booten.

Ik heb ook nog een Perc 5/i liggen dus daar zitten de raptors nu aan (wat niet erg is behalven het langen wachten by boot) maar de ssd installed alleen windows 7 in ide mode wat een read geeft van 215 mb/sec :'(

Ik heb ook me MB nog geupdate naar de laatste bios (1010 dacht ik)

Iemand een idee wat er fout gaat?

Computer nr 486 denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Laatst online: 12-09 16:49
Lisadr schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 18:20:
Daar kijk ik ook naar uit. Vooral voor notebooks. Een 16+250 of 32+320 zou geweldig zijn. De Seagate Momentus XT is het net niet, met maar 4GB SSD.
Ze moeten ergens beginnen he! Nu is Seagate de enige die dit heeft, en dat melken ze natuurlijk uit, na het concept eerst tot op het bot gepatenteerd te hebben. En ondertussen alvast werken aan een 8GB, 16GB, .... flash versie die ze naar gelang de marktontwikkeling tzt lanceren.

Ik heb er in ieder geval 2 besteld! Eentje voor m'n oude Macbook en een voor m'n ASRock ION 330 HTPC. Moet het starten van XBMC Live toch een behoorlijke boost gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

bverstee schreef op maandag 12 juli 2010 @ 17:03:
Weet niet of 't al gepost is, maar Cobraguy maakte me attent op deze 2.5" -> 3.5" brackets van Paradigit voor 1,80 euro INCL verzendkosten!!!

[...]

Link: http://www.paradigit.nl/P...verter/MF420/default.aspx

Ik heb er 4 besteld ;)
Zijn bekende brackets, maar voor dat geld! :)
Die simpele brackets heb ik ook nog liggen, maar in mijn kast wil ik gebruik maken van de volgende:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1266404218.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
mwoe schreef op maandag 12 juli 2010 @ 19:27:
Via het OCZ forum de tip gehad om m'n ssd partitie met perfect disk te defragmenteren(alleen de lege stukken) en wat op te schonen. Image gemaakt, hdderase gedaan en firmware opnieuw geflasht. Daarna backup terug en klaar.
Bedoel je niet consolidatie i.p.v. defragmentatie? Da's inderdaad een interessante optie. Maar snap het nut eigenlijk niet als je toch een hdderase doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrLee
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-06 16:12
OcNewB schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 22:21:
ik heb onlangs een ssd van adata gekocht. De 64gb versie. Nu heb ik al een paar keer gehad dat de schijf niet in het bios gezien wordt. Dit geeft boot failures als gevolg. na een paar harde resets wordt de schijf weer gezien en start de pc op. ik ben volgens mij niet de enige als ik de fora lees. Heeft iemand al een oplossing of iets van adata gehoord?

/edit

Ik heb net de schijf teruggebracht naar Computerland. De verkoper; bootproblemen zeker? Ik zei ja hoe weet je dat? Nou je bent niet de enige. Maar...we hebben een fw update binnengekregen van de fabrikant adata. Zullen we die installeren voor je? Als hetd an nog niet lekker werkt, breng hem dan maar terug.

ill keep you posted.
Heb jij die firmware nu? Werkt het? Ik heb namelijk vandaag een mail gehad van AData support, die reppen met geen woord over een nieuwe FW.
According to your description, We recommend you to try it on other PCs, if
the problem remains, it might be defective.

We recommend you to connect the retailer who sold you the product for
replace/repair service. If you failed there, ADATA will provide you RMA
service to repair the functional problem.

As there’s no after-sale service agency the country you live in, you may
need to send the product to TAIWAN for RMA service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
catchingfire schreef op maandag 12 juli 2010 @ 20:32:
[...]

Ze moeten ergens beginnen he! Nu is Seagate de enige die dit heeft, en dat melken ze natuurlijk uit, na het concept eerst tot op het bot gepatenteerd te hebben. En ondertussen alvast werken aan een 8GB, 16GB, .... flash versie die ze naar gelang de marktontwikkeling tzt lanceren.

Ik heb er in ieder gevael 2 besteld! Eentje voor m'n oude Macbook en een voor m'n ASRock ION 330 HTPC. Moet het starten van XBMC Live toch een behoorlijke boost gaan geven.
Seagate Momentus XT zie ik niet echt als hybrid. Het is meer een HDD met extra cache. Je hebt pas voordeel van de 4GB geheugen wanneer je dezelfde programma's vaker opstart. Bij de 2de / 3de opstart zal het programma sneller opstarten.

Bij een windows boot, kopieren an bestanden enz heb je nauwelijks voordeel.

Een 16+320 oplossing, waarbij 16GB SDD eropzit voor al je systeembestanden en 320GB HDD voor je data, zie ik als een beter oplossing. Je hebt dan volledig voordeel van de SDD snelheden en toch extra data ruimte. Ideaal voor een notebook.

Ben benieuwd naar jouw praktijk ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Anandtech heeft een uitgebreide C300 review geplaatst. Helaas geen 64GB.
Lisadr schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 07:35:
[...]
Jawel. De boot files zullen voor de meeste gebruikers bij de meest gebruikte bestanden horen. XT gebruikers melden boots van 12 seconde.

[ Voor 11% gewijzigd door Philflow op 13-07-2010 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Philflow schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 07:39:
Anandtech heeft een uitgebreide C300 review geplaatst. Helaas geen 64GB.

[...]

Jawel. De boot files zullen voor de meeste gebruikers bij de meest gebruikte bestanden horen. XT gebruikers melden boots van 12 seconde.
Was onder de indruk dat XT bij reboots dingen uit het geheugen gooide. Maar als dat niet zou is, dan zou het een echte goede oplossing kunnen zijn voor (notebook) met behoefde aan extra snelheid en dataruimte, maar zonder een SSD budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Joopieboy schreef op maandag 12 juli 2010 @ 21:11:
[...]

Die simpele brackets heb ik ook nog liggen, maar in mijn kast wil ik gebruik maken van de volgende:
[afbeelding]
Duur plaatje metaal, voor dat bedrag zou ik dan eerder de pricewatch: Scythe Twin Mounter 2.5" halen. Ziet er niet zo blits uit, maar in één 3,5" slot kun je hiermee twee 2,5" harddisks plaatsen.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Laatst online: 12-09 16:49
Lisadr schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 07:35:
Seagate Momentus XT zie ik niet echt als hybrid. Het is meer een HDD met extra cache. Je hebt pas voordeel van de 4GB geheugen wanneer je dezelfde programma's vaker opstart. Bij de 2de / 3de opstart zal het programma sneller opstarten.

Dat ligt aan je gebruik. Als je op een MacBook werkt en misschien eens in de maand reboot en verschillende grote applicaties draait zal het weinig nut hebben inderdaad, dan zitten die grote programma's in de 4GB flash.

Als je echter op een Windows laptop werkt, elke dag reboot en er alleen wat op surft, mailt en Office't dan denk ik dat de winst zeer merkbaar zal zijn, ook tijdens het booten.
Ben benieuwd naar jouw praktijk ervaringen.
In eerste instantie ga ik 'm in een late 2007 MacBook inbouwen. Ik ga proberen wat before-after trials te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

catchingfire schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 10:39:
[...]
Als je echter op een Windows laptop werkt, elke dag reboot en er alleen wat op surft, mailt en Office't dan denk ik dat de winst zeer merkbaar zal zijn, ook tijdens het booten.
Dat geldt voor een Macbook precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

BackSlash schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 08:38:
[...]

Duur plaatje metaal, voor dat bedrag zou ik dan eerder de pricewatch: Scythe Twin Mounter 2.5" halen. Ziet er niet zo blits uit, maar in één 3,5" slot kun je hiermee twee 2,5" harddisks plaatsen.
Hoe bedoel je dat?

Ik heb zelf in mijn huidige computer trouwens deze gehad:
pricewatch: Nexus Disktwin DTW-2300A
Ik weet alleen niet zeker of je hiermee ook 2,5" hardeschijven kunt vastzetten, zou wel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
@reinoud
heb je al op verschillende poorten aangesloten de ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Joopieboy schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 12:48:
[...]

Hoe bedoel je dat?

Ik heb zelf in mijn huidige computer trouwens deze gehad:
pricewatch: Nexus Disktwin DTW-2300A
Ik weet alleen niet zeker of je hiermee ook 2,5" hardeschijven kunt vastzetten, zou wel mooi zijn.
Ik bedoelde dat ik die OCZ Solid State Drive 3.5" Adaptor Bracket voor ± 7,50 ~ 8,50 best duur vind. Die twin mounter die ik aanhaalde is 33% goedkoper en kan je ook gelijk 2 SSD's / 2.5" harddisk in hangen, ipv eentje in die OCZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwoe
_H_G_ schreef op maandag 12 juli 2010 @ 21:39:
[...]

Bedoel je niet consolidatie i.p.v. defragmentatie? Da's inderdaad een interessante optie. Maar snap het nut eigenlijk niet als je toch een hdderase doet?
Deze optie: Perfect Disk 10 free space consolidation
Snap het nut ook niet, maar het resultaat is er wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

BackSlash schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 16:25:
[...]

Ik bedoelde dat ik die OCZ Solid State Drive 3.5" Adaptor Bracket voor ± 7,50 ~ 8,50 best duur vind. Die twin mounter die ik aanhaalde is 33% goedkoper en kan je ook gelijk 2 SSD's / 2.5" harddisk in hangen, ipv eentje in die OCZ.
Ow op die manier haha. Ach ik heb er maar 1 die erin komt en een beetje looks mag wel. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op maandag 12 juli 2010 @ 20:32:
[...]

Ik heb er in ieder geval 2 besteld! Eentje voor m'n oude Macbook en een voor m'n ASRock ION 330 HTPC. Moet het starten van XBMC Live toch een behoorlijke boost gaan geven.
Denk eerder dat dit maar een bepaalde periode blijft bestaan , en daarna alleen ssd als opvolger van de hd.
Het lijkt me een vrij dure manier van produceren , je moet zowiezo een snelle hd hebben , dan flash geheugen toevoegen met een controller. Neemt niet weg dat in deze tijd het een leuke ontwikkeling is .
Misschien komen er dalijk moederborden met ingebouwd flash geheugen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 12:52
Mijn write benchmarks zijn aan de lage kant lijkt het; Is dit te verklaren door de beschikbare ruimte op mijn Intel SSD ?

Afbeeldingslocatie: http://www.studententrip.nl/toet.png

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Lijkt me een gedegradeerde Intel. Wat doet de Optimizer van de Intel Toolbox?

Gezien je queued 4k writes heb ik ook m'n twijfels over je gebruikte firmware en/of sata controller/driver? En welk besturingssysteem? Met trim werkend zou 12GB vrij nog geen probleem mogen zijn. Al zou de toolbox sowieso uitkomst moeten bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 12:52
_H_G_ schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 23:16:
Lijkt me een gedegradeerde Intel. Wat doet de Optimizer van de Intel Toolbox?

Gezien je queued 4k writes heb ik ook m'n twijfels over je gebruikte firmware en/of sata controller/driver? En welk besturingssysteem? Met trim werkend zou 12GB vrij nog geen probleem mogen zijn. Al zou de toolbox sowieso uitkomst moeten bieden.
Ik had de Intel® Rapid Storage Technology (RAID) driver version 9.6.0.1014 for Intel® Desktop Boards geinstalleerd toen ik die benchmark draaide.
De Intel SSD Optimizer had ik al gedraaid alvorens deze benchmark / 2HD firmware (laatste)
Windows 7 x64

Ik heb mijn SSD op de Intel ICH10R aangesloten.. ik heb geen wijzigingen in mijn hardware aansluiting gedaan, en haalde met deze settings voorheen wel rond de 90mb writes.

edit: zojuist deze Intel drivers gedeinstallerd en opnieuw opgestart, geen significante wijziging in de resultaten... vreemd..

edit 2: weer een reboot en nu de 'normale' waarden...dit dus met de standaard windows drivers.. dan nog een keer mijn vraag; zijn deze waarden nu juist ?

Afbeeldingslocatie: http://www.studententrip.nl/ssd%202.png

[ Voor 17% gewijzigd door knights16 op 14-07-2010 00:06 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:17
Beste Tweakers,

Kunnen jullie mij uitleggen hoe jullie het voor elkaar krijgen om 'de grote data' op een gewone harde schijf te krijgen?

Ik heb geprobeerd om mijn 'User' map te verplaatsen naar mijn secundaire harde schijf, zodat mijn SSD niet vol loopt. Dit met behulp van deze tutorial. Echter werken er nu een heleboel programma's niet meer omdat die hopeloos de weg kwijt zijn naar voor hen belangrijke bestanden (Outlook, Adobe Creative Suite etc.) Ook Windows zelf is de weg kwijt: Mijn favorieten in explorer zijn ook verdwenen.

Hoe hebben jullie dat aangepakt? :) (Herinstallatie van Windows komt er nu toch, ben ik bang :( )
Pagina: 1 ... 40 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD