Net deed hij het weer niet, laptop keertje uit en weer aan, en hij doet het weer :0(
Ben je tevreden over de prestaties? Zou je even CrystalDiskMark of HDTune kunnen draaien?mikeyverhoef schreef op zondag 20 juni 2010 @ 21:03:
Net deed hij het weer niet, laptop keertje uit en weer aan, en hij doet het weer :0(
Ik ben opzoek naar de snelste SSD die ik kan krijgen voor minder dan 180 euro. De capaciteit maakt niet uit meer dan 32GB dat wel.
Nu kom ik zelf uit op deze:
pricewatch: OCZ Agility 2 OCZSSD2-2AGTE60G 60GB
Aangezien deze de hoogste write read snelheden heeft maar is dit ook zo? En zo nee welke is beter?
Aangezien deze de hoogste write read snelheden heeft maar is dit ook zo? En zo nee welke is beter?
[ Voor 11% gewijzigd door tweakG5 op 20-06-2010 22:57 ]
Bedankt. En hoe is de 4K read van CrystalDiskMark?mikeyverhoef schreef op zondag 20 juni 2010 @ 23:02:
Read 220 MB/S Write 65MB/S
http://crystalmark.info/s...stalDiskMark/index-e.html
Afgaande op deze benchmarks is detweakG5 schreef op zondag 20 juni 2010 @ 22:54:
Ik ben opzoek naar de snelste SSD die ik kan krijgen voor minder dan 180 euro. De capaciteit maakt niet uit meer dan 32GB dat wel.
pricewatch: Kingston SSDNow V+ Series V2 SATA2 2.5 64GB
soms wat sneller in real life.
Maar de Agility 2 heeft in principe een betere controller (snellere random reads&writes).
Vertex 2 zou nog sneller moeten gaan. Weet het zo niet meer uit m'n hoofd, maar moet te vinden zijntweakG5 schreef op zondag 20 juni 2010 @ 22:54:
edit: of is de vertex een uncapped 1200.. Dan is het niet zo interessant.
[ Voor 7% gewijzigd door _H_G_ op 21-06-2010 09:01 ]
Mooie test tussen:
Corsiar F100 100GB
Corsair V128 128GB
Crucial C300 256GB
Kingston V-serie 30GB
OCZ Vertex2 100GB
Seagate Barracuda XT 2TB
WD Velociraptor 300GB
WD Scorpio Blach 320GB
http://www.hardwareheaven...ne-2010-introduction.html
Corsiar F100 100GB
Corsair V128 128GB
Crucial C300 256GB
Kingston V-serie 30GB
OCZ Vertex2 100GB
Seagate Barracuda XT 2TB
WD Velociraptor 300GB
WD Scorpio Blach 320GB
Vertex 2 is SF1200, de Vertex LE heeft de Sandforce 1500._H_G_ schreef op maandag 21 juni 2010 @ 08:50:
[...]
edit: of is de vertex een uncapped 1200.. Dan is het niet zo interessant.
mooie test! wel jammer dat de Intel G2 niet mee doet.abusimbal schreef op maandag 21 juni 2010 @ 19:09:
Mooie test tussen:
Corsiar F100 100GB
Corsair V128 128GB
Crucial C300 256GB
Kingston V-serie 30GB
OCZ Vertex2 100GB
Seagate Barracuda XT 2TB
WD Velociraptor 300GB
WD Scorpio Blach 320GB
[ Voor 51% gewijzigd door Philflow op 21-06-2010 19:26 ]
Voor een snelle SSD, deze heb ik in mijn video edit pc: OCZ OCZSSD2-1VTXLE50G. Scoort een 7.7 met win7, verder heb ik hem niet gebenchmarked, maar hij is sneller dan m'n agility en vertex ssd's
OCZ heeft exclusief een firmware die hogere IOPS toelaat dan andere SandForce 1200 SSD's. Uitgezonderd Corsair die een nog een early versie firmware heeft die dat ook heeft. Zie ook de link van test die ik hierboven postte, daat is het ook in te lezen.Philflow schreef op maandag 21 juni 2010 @ 19:20:
[...]
Vertex 2 is SF1200, de Vertex LE heeft de Sandforce 1500.
[...]
mooie test! wel jammer dat de Intel G2 niet mee doet.
Ik heb nu ook 2x160gb postville in raid hangen.
Met 1 ssd in m'n oude computer duurde het laden van een level singleplayer in Left4Dead2 zo'n 13 seconden, met 2 ssd's in raid0 op m'n nieuwe pc eigenlijk ook
Nu vraag ik me natuurlijk af, wat helpt nu wél om die laadtijden omlaag te krijgen?
Met 1 ssd in m'n oude computer duurde het laden van een level singleplayer in Left4Dead2 zo'n 13 seconden, met 2 ssd's in raid0 op m'n nieuwe pc eigenlijk ook
Nu vraag ik me natuurlijk af, wat helpt nu wél om die laadtijden omlaag te krijgen?
Je zou eventueel CPU (dus FSB ) kunnen overclocken dat wil weleens helpen. Geheugen omhoog enz.
De bandbreedte van je geheugen zou bij een moderne computer wel meer dan voldoende moeten zijn om de snelheid van twee SSD's in RAID aan te kunnen hoor 
Games laden echter vaak ook niet zomaar grote blokken in het geheugen. Vaak zijn dit ook kleinere bestanden. En de zoektijd verlaag je niet met RAID0
Games laden echter vaak ook niet zomaar grote blokken in het geheugen. Vaak zijn dit ook kleinere bestanden. En de zoektijd verlaag je niet met RAID0
Verschil tussen TRIM, Garbage Collection en Wiper tool
http://www.supertalent.co.../TRIM%20White%20Paper.pdf
http://www.supertalent.co.../TRIM%20White%20Paper.pdf
Verwijderd
die heb ik aangeschaft .. moet eerst nog ff de boel aansluiten dan meld ik me weer met de benchmarkstweakG5 schreef op zondag 20 juni 2010 @ 22:54:

Ik twijfel nog tussen deze 2 mogelijkheden in mijn Macbook Pro i7: (mbv een optibay)
1. 2x Momentus XT 500GB in RAID
2. 1x Momentus XT 500GB + 1x 128GB SSD (bijv. Crucial C300)
(2x SSD in RAID is geen optie, omdat ik dan 2x 256GB schijven nodig heb en dat echt te duur is)
In het geval van optie 2 plaats ik de SSD al opstartschijf (Mac OS en programma's) en de Momentus als dataschijf.
Het voordeel van optie 1 is de prijs en de hogere opslagcapaciteit. Optie 2 zal een sneller OS opleveren, maar de vraag is of het ook sneller is bij bijv. het openen van grote Photoshop bestanden (die dus op de HD staan) en het toepassen van filters.
1. 2x Momentus XT 500GB in RAID
2. 1x Momentus XT 500GB + 1x 128GB SSD (bijv. Crucial C300)
(2x SSD in RAID is geen optie, omdat ik dan 2x 256GB schijven nodig heb en dat echt te duur is)
In het geval van optie 2 plaats ik de SSD al opstartschijf (Mac OS en programma's) en de Momentus als dataschijf.
Het voordeel van optie 1 is de prijs en de hogere opslagcapaciteit. Optie 2 zal een sneller OS opleveren, maar de vraag is of het ook sneller is bij bijv. het openen van grote Photoshop bestanden (die dus op de HD staan) en het toepassen van filters.
[ Voor 75% gewijzigd door Mooody op 22-06-2010 21:57 ]
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Omdat tweakers.net me nieuwstip niet bij firmware updates gezet heeft die ik 1-2 weken terug submit heb, dan maar hier 
Voor mensen met OCZ Vertex LE en andere sandforce 1200/1500 SSD's van OCZ, ze hebben een nieuwe firmware v1.10
Draait bij mij al 1-2 weken en nog geen problemen gehad.
Bij het updaten moet je de firmware updater onder admin rights draaien anders detecteerd die je SSD niet.
Voor mensen met OCZ Vertex LE en andere sandforce 1200/1500 SSD's van OCZ, ze hebben een nieuwe firmware v1.10
http://www.ocztechnologyf...orce-based-OCZ-SSD-drivesChangelog info - 06-07-2010 10:38 AM
Firmware release notes – Vertex2, Agility2, Vertex LE, Vertex2 Pro, Vertex2 EX, Agility2 EX Version 1.10
New products supported under 1.10
Vertex2 Pro, Vertex2 EX, and Agility2 EX
Changes/additions since 1.00 (1.05 Vertex LE)
• Merged version numbering to avoid confusion in the field
• Workaround implemented for Windows 7 TRIM issue using Microsoft drivers
• Added Support for 512GB raw capacity (400/480 usable)
• Added Support for reduced over provisioning (OCZSSD-2VTXE, OCZSSD-2AGTE) configurations for 60/120/240/480 usable capacities.
• Added SMART attribute 177 (Wear Range Delta)
• Do not panic on SATA interface errors
Issues resolved since version 1.00 (1.05 Vertex LE)
• Fixed an issue where a non-data command could wake the drive, when it was really supposed to go back to sleep state.
• Resolved distinct corner case issues which would cause drives to enter panic state and become undetectable
• Fixed calculation of SMART uncorrectable sector counts which caused some 3rd party SMART tools to show an issue
• Fixed default reporting of temperature to no longer report 128C, and now report 25C if no temperature has been read yet (e.g. following power on) which caused some 3rd party SMART tools to show an issue
• Fixed timing issue after COMWAKE to comply with SATA protocol
• Fixed Read Error Rate threshold until data is collected which caused some 3rd party SMART tools to show an issue
• Fixed occasional drive locking if SATA was disconnected and power then removed
• Slight improvement to wear leveling efficiency
• Resolved corner case issue where drive could rarely fail to wake during power cycling with very short and rapid power cycles
• Improved flash error handling
• Improved handling of SATA events during power up sequence
Draait bij mij al 1-2 weken en nog geen problemen gehad.
Bij het updaten moet je de firmware updater onder admin rights draaien anders detecteerd die je SSD niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Yinchie op 22-06-2010 21:58 ]
Dit ziet er veelbelovend uit als laptop SSD
pricewatch: Western Digital SiliconEdge Blue 64GB
+-2 euro per GB! Nu nog wachten op een 32GB versie voor 65 euro
GoT, You have to love it!
wie kan mij helpen met mijn SSD probleem?
ik heb 2 x een intel x25-m in raid 0 , nu is de performance erg teleurstellend, ik zie dat het rond de 500/600 mb per sec, hoord te zijn op fora's , de setup die ik heb is echter max 300 mb.
ik gebruik win7 , moet ik nog drivers daarvoor installeren? of updates doen van de SSD?
ook heb ik ACHI aan en uit gehad maar dat maakt niet veel uit.
iemand een idee wat de oorzaak kan zijn ?
ik heb 2 x een intel x25-m in raid 0 , nu is de performance erg teleurstellend, ik zie dat het rond de 500/600 mb per sec, hoord te zijn op fora's , de setup die ik heb is echter max 300 mb.
ik gebruik win7 , moet ik nog drivers daarvoor installeren? of updates doen van de SSD?
ook heb ik ACHI aan en uit gehad maar dat maakt niet veel uit.
iemand een idee wat de oorzaak kan zijn ?
Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.
2 intels zouden out of the box gelijk al 500mb read kunnen halen. Je hoeft niet speciaal drivers te installeren voor win7, al zal ik de laatste intel rapid/matrix storage drivers installeren, dan wordt je writebackcache aangezet. Als je daarna nog niet richting de 500 komt, zal ik andere sata poorten gebruiken.
En met wat heb je gebenched?
dank je voor je snelle reactie. ik bench met hdtune atto crystal disk XXXXX . die driver waar je het over hebt rapid/matrix storage drivers waar kan ik die vinden/halen voor mijn rampage 2 extr.330d schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 13:57:
2 intels zouden out of the box gelijk al 500mb read kunnen halen. Je hoeft niet speciaal drivers te installeren voor win7, al zal ik de laatste intel rapid/matrix storage drivers installeren, dan wordt je writebackcache aangezet. Als je daarna nog niet richting de 500 komt, zal ik andere sata poorten gebruiken.
ik had al het vermoeden dat de score erg laag was.
Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.
De intel rst drivers doen heel wat voor de prestaties maar werken pas als je ahcio aan hebt staan. Waar je die kan vinden? Google.com en intel.commr.loepie schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 14:05:
[...]
dank je voor je snelle reactie. ik bench met hdtune atto crystal disk XXXXX . die driver waar je het over hebt rapid/matrix storage drivers waar kan ik die vinden/halen voor mijn rampage 2 extr.
ik had al het vermoeden dat de score erg laag was.
Interessante nieuwe review met Corsair Force F120 en Seagate Momentus XT:
http://techreport.com/articles.x/19079
Raid aan=AHCI aan.aval0ne schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 14:18:
[...]
De intel rst drivers doen heel wat voor de prestaties maar werken pas als je ahcio aan hebt staan. Waar je die kan vinden? Google.com en intel.com
oei, en ik heb juist een Force F120 besteld.Philflow schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 14:22:
Interessante nieuwe review met Corsair Force F120 en Seagate Momentus XT:
Ben op de legitreview en hexus review afgegaan om deze te kopen, daar kwam die toch mooi uit.
mss beter annuleren? Die crucial ziet er anders wel nice uit. Komt in de meeste tests ver boven de rest uit.
Wat denken jullie?
Verwijderd
sinds gisteren nieuwe schijf, upgrade van 80gb postville naar 120gb vertex2 E. (OCZSSD2-2VTXE120G)
intel was al een top schijf maar kwam toch wat gigabytjes te kort.
in kader van nieuwe technieken maar een ocz met sandforce genomen.
de hoge schrijf snelheiden spraken mij wel aan.
kon ook wel gaan voor de 160gb intel maar voor nu is 120gb genoeg en de betere prestaties ook.
4k write op intel 80gb met atto was 10/14 mb/s vertex 2 zit op 18 mb/s
OCZSSD2-2VTXE120G atto na install windows 7 met antivirus aan.

Windows 7 pro installatie ging als een speer, install vanaf een snelle usbstick.
unpacken van 8gb archives in rar gaat echt stukke sneller op de vertex 2 dan de intel.
wel de nieuwste intel rst driver gebruikt omdat ocz issues heeft met windows ahci driver en sandforce.
moest tevens firmware upgraden, uit de doos stond er 1.02 op. nu 1.10..
nieuwe windows ocz fw upgrade tool werkt perfect. met oude vertex 60gb moest je nog altijd een cd branden en hopen dat het goed ging.
WEI blijft op 7.8 staat, zelfde als de intel.
op dit moment nog 58gb vrij dan de 114gb die beschikbaar is.
wel de gebruikelijke optimalisaties uitgevoerd:
windows search uit
defrag uit
system restore uit
swapfile uit (heb genoeg ram)
hibernation uit
alleen dat al scheelt je 5 a 8 gb schijfruimte, vooral system restore vreet veel schijfruimte.
intel was al een top schijf maar kwam toch wat gigabytjes te kort.
in kader van nieuwe technieken maar een ocz met sandforce genomen.
de hoge schrijf snelheiden spraken mij wel aan.
kon ook wel gaan voor de 160gb intel maar voor nu is 120gb genoeg en de betere prestaties ook.
4k write op intel 80gb met atto was 10/14 mb/s vertex 2 zit op 18 mb/s
OCZSSD2-2VTXE120G atto na install windows 7 met antivirus aan.

Windows 7 pro installatie ging als een speer, install vanaf een snelle usbstick.
unpacken van 8gb archives in rar gaat echt stukke sneller op de vertex 2 dan de intel.
wel de nieuwste intel rst driver gebruikt omdat ocz issues heeft met windows ahci driver en sandforce.
moest tevens firmware upgraden, uit de doos stond er 1.02 op. nu 1.10..
nieuwe windows ocz fw upgrade tool werkt perfect. met oude vertex 60gb moest je nog altijd een cd branden en hopen dat het goed ging.
WEI blijft op 7.8 staat, zelfde als de intel.
op dit moment nog 58gb vrij dan de 114gb die beschikbaar is.
wel de gebruikelijke optimalisaties uitgevoerd:
windows search uit
defrag uit
system restore uit
swapfile uit (heb genoeg ram)
hibernation uit
alleen dat al scheelt je 5 a 8 gb schijfruimte, vooral system restore vreet veel schijfruimte.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2010 15:55 ]
Borroz, je hebt je PM niet aan staan. Wat is het merk/type van deze kast? Hij doet wat aan de conceptkast van Porsche/BMW/automerk (?) denken.Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 18:01:
Plaatje bijzondere kast
Blisterin_Bull, thanks.
[ Voor 4% gewijzigd door Milmoor op 23-06-2010 20:52 . Reden: Antwoord gekregen ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Betrouwbaarste is de Intel. Snelste is de Crucial C300 en de beste SandForce (1200) gebaseerde controller is de OCZ Vertex2 of Agility2, die heeft een exclusieve firmware die hogere IOPS toelaat.dotslasher schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 14:49:
[...]
oei, en ik heb juist een Force F120 besteld.
Ben op de legitreview en hexus review afgegaan om deze te kopen, daar kwam die toch mooi uit.
mss beter annuleren? Die crucial ziet er anders wel nice uit. Komt in de meeste tests ver boven de rest uit.
Wat denken jullie?
Heb contact gehad met ADATA vwb de SSD drive die computerland aanbiedt. Als meer mensen nou ff melding maken, van het niet herkennen van de SSD....
Ze hebben het nu in onderzoek, zijn een aantal engineers opgezet....
Ben benieuwd
Ben benieuwd
Zo, drastische maatregelen daar in Taiwan.mikeyverhoef schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 22:09:
offtopic:
Sorry, kon het niet laten
Sorry, kon het niet laten
Ik kwam hier nog wel een aantal nieuwere drivers tegen voor een Intel SATA controller (versie 9.6.3.1001).
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
De review van deADATA 64GB SSD is uitgebreid met CrystalMark en HDTune scores. Lijkt me de beste prijs/performance SSD van dit moment.
Scherpe prijs idd. De ADATA is nu al verkrijgbaar (64GB)Lisadr schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 12:11:
Dit ziet er veelbelovend uit als laptop SSD
[ Voor 48% gewijzigd door Philflow op 24-06-2010 09:18 ]
Leuk review en zeker ook een goede optie voor een 64GB.Philflow schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 09:15:
De review van deADATA 64GB SSD is uitgebreid met CrystalMark en HDTune scores. Lijkt me de beste prijs/performance SSD van dit moment.
[...]
Scherpe prijs idd. De ADATA is nu al verkrijgbaar (64GB)
pricewatch: Western Digital SiliconEdge Blue 64GB schijnt nu ook verkrijgbaar te zijn en is net sneller qua write.
Zelf wacht ik nog op een 32GB versie voor mijn laptop.
Ik had idd nog niet gezien dat de Edge ook op voorraad is. Sequentiele write zegt overigens weinig. 4K random write is belangrijker.Lisadr schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 09:35:
[...]
pricewatch: Western Digital SiliconEdge Blue 64GB schijnt nu ook verkrijgbaar te zijn en is net sneller qua write.
Ik vermoed ADATA en WD Edge dezelfde controller gebruiken.
http://www.anandtech.com/show/2954/2
Wel leuk dat we nu redelijk presterende SSDs van 2 euro per GB krijgen.
Edit: zou me trouwens niet verbazen als dit vrijwel hetzelfde is:
pricewatch: Kingston SSDNow V Series SATA2 2.5" Drive 64GB
Allemaal 64GB SSDs van 135 eur met mogelijk dezelfde controller.
Edit2: deze aanbieding is trouwens onder de 2 euro per GB:
http://www.your-pc.nl/product.php?id_product=1302
[ Voor 36% gewijzigd door Philflow op 24-06-2010 10:16 ]
Verwijderd
het is de thermaltake level 10 .. kleine oplage ter gelegenheid 10 jarig bestaan thermaltake, in samenwerking met bmw (m3) design team.Milmoor schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 16:43:
[...]
Borroz, je hebt je PM niet aan staan. Wat is het merk/type van deze kast? Hij doet wat aan de conceptkast van Porsche/BMW/automerk (?) denken.
Blisterin_Bull, thanks.
voor mij is het gewoon een kunstwerkje.. prachtig, maar erg duur (zijn er ook maar 1000 gemaakt)
er komt een kleine versie van.. deze is VERY BIG
YouTube: HEXUS.tv :: Preview :: The Thermaltake Level 10
http://tinyurl.com/2774cum
http://www.tomshardware.c...l-10-fortress-2,2594.html
Pas op! Dat is de SVN125, oftewel de oude uitvoering met barslechte controller. Als je een Kingston V-series wil kopen, let er dan op dat het een SVN425 is. Dat is de dit jaar verschenen uitvoering en die is het prijsverschil van €16 meer dan waard. Uit de generieke naam is het versieverschil niet te halen, helaas, dus je zult op die aanduiding SVN425 moeten letten. Ook als je reviews zoekt, google dan op SVN125 en SVN425.Philflow schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 09:44:
[...]
Edit2: deze aanbieding is trouwens onder de 2 euro per GB:
http://www.your-pc.nl/product.php?id_product=1302
Ok duidelijk. de SNV425 heeft dus de JMF618 controller. De barslechte is de JMF602.Edmin schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 13:35:
[...]
Pas op! Dat is de SVN125, oftewel de oude uitvoering met barslechte controller. Als je een Kingston V-series wil kopen, let er dan op dat het een SVN425 is. Dat is de dit jaar verschenen uitvoering en die is het prijsverschil van €16 meer dan waard. Uit de generieke naam is het versieverschil niet te halen, helaas, dus je zult op die aanduiding SVN425 moeten letten. Ook als je reviews zoekt, google dan op SVN125 en SVN425.
The JMF618/612 are allegedly a lot better than the JMF602 that everyone was trying to push a couple of years ago, but this is my first experience with it.
http://www.anandtech.com/show/2954/2
Daar ben ik het niet mee eens. Sequentiele write (of maximale transferssnelheid) zegt veel meer dan 4K random write. De invloed van de transfersnelheid is veel groter bij SSD's dan bij mechanische schijven.Philflow schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 09:44:
[...]
Sequentiele write zegt overigens weinig. 4K random write is belangrijker.
Als je bv. die A-Data vergelijkt met een 32 GB Kingston. Die heeft dezelfde access tijd (0.2 ms) maar de transfersnelheid is 2x langzamer.
Dan krijg je in theorie volgende waarden:
(tijd nodig om x KB te schrijven)
A-Data
4 KB = 0.24 ms
8 KB = 0.28 ms
16 KB = 0.36 ms
32 KB = 0.52 ms
64 KB = 0.84 ms
Kingston
4 KB = 0.28 ms
8 KB = 0.36 ms
16 KB = 0.52 ms
32 KB = 0.84 ms
64 KB = 1.48 ms
Als je enkel 4 KB write vergelijkt zou je denken dat beide schijven ongeveer even snel zijn. Maar als de transfergroottes ook maar iets toenemen wordt het verschil snel zeer groot.
Voor het schrijven van 64 KB is de Kingston bijna 2x trager.
In theorie ja. Ik ben meer geinteresseerd in de praktijk. In de praktijk vind ik de gemeten 4k random write meer zeggend dan de sequentiele schrijfsnelheid die WD opgeeft.
Overigens ben ik benieuwd welke sneller zal zijn, de Adata of de WD Edge. Ik denk dat het elkaar nauwelijks ontloopt, ondanks dat de fabrikanten andere specificaties opgeven.
Overigens ben ik benieuwd welke sneller zal zijn, de Adata of de WD Edge. Ik denk dat het elkaar nauwelijks ontloopt, ondanks dat de fabrikanten andere specificaties opgeven.
[ Voor 44% gewijzigd door Philflow op 24-06-2010 16:53 ]
Is bijv. de Crucial C300 niet overkill voor de Macbook Pro, die op SATAII (3 Gb/s) draait?
De C300 kan tot zo'n 350MB p/s write aan, maar op de MBP is dat zo'n 250MB p/s. Kan ik niet net zo goed een schijf kopen met een maximum rond de 250MB p/s?
De C300 kan tot zo'n 350MB p/s write aan, maar op de MBP is dat zo'n 250MB p/s. Kan ik niet net zo goed een schijf kopen met een maximum rond de 250MB p/s?
[ Voor 6% gewijzigd door Mooody op 24-06-2010 19:33 ]
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Crucial heet zijn C300 serie met een 64GB versie uitgebreid.
http://www.crucial.com/eu...IMODULE=CTFDDAC064MAG-1G1
De 64GB versie is een pak langzamer dan de 128GB en 256GB varianten doordat er minder chips gebruikt worden. Lezen kan tot 355MB/sec via SATA600 schrijven tot 70MB/sec.
De 64GB is wel aangenaam geprijst, bij Crucial zelf voor 145,69 €
Datascheet C300 serie
http://www.crucial.com/pd...ealSSD_v2-5-10_online.pdf
De 64GB versie is een pak langzamer dan de 128GB en 256GB varianten doordat er minder chips gebruikt worden. Lezen kan tot 355MB/sec via SATA600 schrijven tot 70MB/sec.
Datascheet C300 serie
http://www.crucial.com/pd...ealSSD_v2-5-10_online.pdf
Volgens mij kun je in dat geval net zo goed voor een Vertex 2 gaan, als die tenminste goedkoper is. De prestatie verschillen in de praktijk zijn al niet zo groot.Mooooody schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 19:32:
Is bijv. de Crucial C300 niet overkill voor de Macbook Pro, die op SATAII (3 Gb/s) draait?
Vanuit UK al voor 138 euro te bestellen. Erg scherpe prijs/performance.abusimbal schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 19:39:
Crucial heet zijn C300 serie met een 64GB versie uitgebreid.
[ Voor 38% gewijzigd door Philflow op 24-06-2010 20:09 ]
Verwijderd
Heb net die OCZSSD2-2AGTE60G aangesloten en er win 7 ult. opgezet.
de beloofde snelheid (leessnelheid van 285 MB/sec en een schrijfsnelheid van 275 MB/sec) zie ik (nog) niet..> http://img149.imageshack.us/img149/947/ssdb1.jpg
zie ik iets over het hoofd ?
kan het te maken hebben met mijn busspeed > http://img28.imageshack.us/img28/6630/b1uhhhh.jpg
heb dat ssd ding inmiddels aan andere pc gehangen (met win xp) en geformat,daarna opnieuw CrystalDiskMark gestart en de resultaten zijn ongeveer hetzelfde (read ca. 170-175 ) .. kan ik nu concluderen dat :
A - diskje defect is ?
B - de specs bij verkoop niet juist waren ?
' De Agility 2 E serie SSDs van OCZ wordt gekenmerkt door hoge lees en schrijf tijden, gecombineerd met een hoge betrouwbaarheid.
De OCZSSD2-2AGTE60G van OCZ heeft een opslagcapaciteit van 60 GB Deze SSD heeft een leessnelheid van 285 MB/sec en een schrijfsnelheid van 275 MB/sec. De 2,5 inch SATA disk is voorzien van een Serial ATA/300 interface.
Deze SSD wordt geleverd inclusief een 2,5" in 3,5" adapter '
C - er een speciale driver of zoiets nodig is ?
UPDATE : na verschillende PC's / kabels / bench progs / AHCI&IDEect. conclusie A - verrot, en weer terug naar Ridderkerk (waar ze gelukkig prima service geven..
)
de beloofde snelheid (leessnelheid van 285 MB/sec en een schrijfsnelheid van 275 MB/sec) zie ik (nog) niet..> http://img149.imageshack.us/img149/947/ssdb1.jpg
zie ik iets over het hoofd ?
kan het te maken hebben met mijn busspeed > http://img28.imageshack.us/img28/6630/b1uhhhh.jpg
heb dat ssd ding inmiddels aan andere pc gehangen (met win xp) en geformat,daarna opnieuw CrystalDiskMark gestart en de resultaten zijn ongeveer hetzelfde (read ca. 170-175 ) .. kan ik nu concluderen dat :
A - diskje defect is ?
B - de specs bij verkoop niet juist waren ?
' De Agility 2 E serie SSDs van OCZ wordt gekenmerkt door hoge lees en schrijf tijden, gecombineerd met een hoge betrouwbaarheid.
De OCZSSD2-2AGTE60G van OCZ heeft een opslagcapaciteit van 60 GB Deze SSD heeft een leessnelheid van 285 MB/sec en een schrijfsnelheid van 275 MB/sec. De 2,5 inch SATA disk is voorzien van een Serial ATA/300 interface.
Deze SSD wordt geleverd inclusief een 2,5" in 3,5" adapter '
C - er een speciale driver of zoiets nodig is ?
UPDATE : na verschillende PC's / kabels / bench progs / AHCI&IDEect. conclusie A - verrot, en weer terug naar Ridderkerk (waar ze gelukkig prima service geven..
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2010 10:14 ]
nieuws: Crucial brengt 64GB-versie van RealSSD C300 uit
145 eur incl. verzendkosten: http://www.crucial.com/eu...imodule=CTFDDAC064MAG-1G1
145 eur incl. verzendkosten: http://www.crucial.com/eu...imodule=CTFDDAC064MAG-1G1
Verwijderd
Grote bestanden schrijven doe je niet vaak op een boot-schijf, het is de leessnelheid en de random read/write die belangrijk zijn, en deze zijn wel ZEER goed bij deze Crucial.
Men verwacht algemeen ook dat de prijs van SSD's bijna gaat halveren met de komst van 25nm geheugen, stel je voor, zo'n Crucial RealSSD 64GB voor 75 euro.
/me wants.
Men verwacht algemeen ook dat de prijs van SSD's bijna gaat halveren met de komst van 25nm geheugen, stel je voor, zo'n Crucial RealSSD 64GB voor 75 euro.
/me wants.
Toen men van 50nm chips naar 34nm chips ging verwwachte men ook dat de prijzen gingen dalen. Dit is amper gebeurd en zeker niet gehalveerd. Dus waarom zou een verdere shrink naar 25nm dat wel doen?Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 12:36:
/me wants.
Verwijderd
Excuseer? Je moet de prijzen van de Intel G1 80GB en de Intel G2 (Postville) 80GB eens vergelijken. Dat is bijna een halvering van de prijs.
Volgens de review van Anandtech waar je naar verwees leest presteert de WD maar liefst drie tot vier keer trager bij 4K random writes terwijl dat slechte resultaat helemaal niet in de praktische tests terug te vinden is.Philflow schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 16:47:
In theorie ja. Ik ben meer geinteresseerd in de praktijk. In de praktijk vind ik de gemeten 4k random write meer zeggend dan de sequentiele schrijfsnelheid die WD opgeeft.
Ik denk toch dat ie in de praktijk sneller is dan de intel G2 80GB en Vertex 2, voor een lagere prijs.Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 10:25:
[...]
via SATA600 schrijven tot 70MB/sec.. dat is niet echt vlot toch.. wel goedkoop idd
Ben benieuwd wie hem als eerste besteld. Verleidelijk.
Omdat Anandtech geen real life schrijf tests doet.Twister336 schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 13:28:
[...]
Volgens de review van Anandtech waar je naar verwees leest presteert de WD maar liefst drie tot vier keer trager bij 4K random writes terwijl dat slechte resultaat helemaal niet in de praktische tests terug te vinden is.
Bij het installeren van bijv. Windows 7 ga je een slechte random write wel merken.
[ Voor 29% gewijzigd door Philflow op 25-06-2010 14:21 ]
Verwijderd
Geen real life schrijf tests? Wat bedoel je daar dan precies mee? Er word inderdaad niet puur op schrijven gefocused, logisch ook maar. Imho, de "Anandtech Storage Bench" is veel interessanter dan op zich staande resultaten waar je niets mee bent. Als je een SSD hebt, hoe vaak ga je er (veel) dingen op zitten schrijven? Normaal gezien zal dat af en toe eens een installatie zijn en voor de rest vooral kleine schrijfbewegingen, iets dat je opslaat, een save-game, ... Ook Windows installeren doe je niet vaak. 
Ik ga niet ontkennen dat je dan wel iets hebt aan de hogere schrijfsnelheden, maar dat zou niet al te vaak moeten gebeuren. Als je toevallig toch je ssd zou gebruiken voor iets dat veel schrijfbewerkingen nodig heeft, dan kun je misschien best wel naar een andere ssd kijken ja, maar dat is denk ik eerder een uitzondering.
Ik ga niet ontkennen dat je dan wel iets hebt aan de hogere schrijfsnelheden, maar dat zou niet al te vaak moeten gebeuren. Als je toevallig toch je ssd zou gebruiken voor iets dat veel schrijfbewerkingen nodig heeft, dan kun je misschien best wel naar een andere ssd kijken ja, maar dat is denk ik eerder een uitzondering.
Dat is precies wat ik bedoel. Persoonlijk vind ik het jammer. Installeren van Windows, Office of andere applicaties vind ik wel interessante tests ook al is het minder belangrijk dan de lees prestaties.Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 14:28:
Geen real life schrijf tests? Wat bedoel je daar dan precies mee? Er word inderdaad niet puur op schrijven gefocused,
Notebookcheck is een van de sites die het wel doet: http://www.notebookcheck....n-comparison.18750.0.html
PS. in mijn situatie is het ook wel lekker als Windows snel geinstalleerd wordt, vooral als ik iedere maand een nieuwe SSD koop
[ Voor 10% gewijzigd door Philflow op 25-06-2010 14:35 ]
Verwijderd
Ik moet toegeven dat het inderdaad interessant is, maar ik geloof dat dat in de praktijk niet zo relevant is.
En de enige real life write test die ik terugvind is de installatie van vista, zijn er nog meer tests? Ik vind de installatie van een besturingssysteem eigenlijk totaal niet interessant omdat dit iets is dat je normaal maar één keer per jaar doet. (Welja, er zijn wellicht redelijk wat tweakers die het vaker doen, maar bij mij is het nu weer een jaar geleden, en alles draait nog altijd vlot, dus geen nood aan een fresh install.)
*Edit*: Ja dan wel ja. =) Welke heb je allemaal al gehad?
En de enige real life write test die ik terugvind is de installatie van vista, zijn er nog meer tests? Ik vind de installatie van een besturingssysteem eigenlijk totaal niet interessant omdat dit iets is dat je normaal maar één keer per jaar doet. (Welja, er zijn wellicht redelijk wat tweakers die het vaker doen, maar bij mij is het nu weer een jaar geleden, en alles draait nog altijd vlot, dus geen nood aan een fresh install.)
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2010 14:40 ]
OS X install staat er ook.
Ik heb ook weleens een site gezien die een install test deed voor Adobe Acrobat. Ook grote verschillen iirc.
Edit:
Ik heb ook weleens een site gezien die een install test deed voor Adobe Acrobat. Ook grote verschillen iirc.
Edit:
Het valt ook wel mee hoor maar ik vind het wel leuk te switchen. Van Seagate 5400.6 naar Intel G2 80GB naar Hitachi 7K500 naar Intel 40GB (nu). En nu kijk ik naar de crucial C300 die en snel en goedkoop is/lijkt te zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 14:39:
[ Voor 59% gewijzigd door Philflow op 25-06-2010 14:43 ]
Verwijderd
Uhu, ik wil al lang een ssd, maar als student zijnde, tja...
En ik ben al een heel tijdje aan het uitkijken naar de verwachte prijsdalingen eind dit jaar, maar die Crucial C300, die begin mij nu echt wel kijhard de ogen uit te steken. Hoewel ik er ook wat sceptisch tegenover sta, inderdaad prachtige prestaties, zeer goede prijs, één van de laagste op de markt. Maar:
http://www.anandtech.com/...sd-c300-firmware-part-iii
En ik ben al een heel tijdje aan het uitkijken naar de verwachte prijsdalingen eind dit jaar, maar die Crucial C300, die begin mij nu echt wel kijhard de ogen uit te steken. Hoewel ik er ook wat sceptisch tegenover sta, inderdaad prachtige prestaties, zeer goede prijs, één van de laagste op de markt. Maar:
http://www.anandtech.com/...sd-c300-firmware-part-iii
Ik hoop dat die problemen inmiddels zijn opgelost...
meer reviews (256GB):
http://techreport.com/articles.x/19049
http://www.hardwareheaven...june-2010-conclusion.html
Ik zou wel even wat praktijk testen willen zien van de Vertex 2 60GB, Intel G2 80GB tegen de Crucial 64GB.
meer reviews (256GB):
http://techreport.com/articles.x/19049
http://www.hardwareheaven...june-2010-conclusion.html
Ik zou wel even wat praktijk testen willen zien van de Vertex 2 60GB, Intel G2 80GB tegen de Crucial 64GB.
[ Voor 22% gewijzigd door Philflow op 25-06-2010 15:03 ]
Verwijderd
Ik zou eens een uitgebreide round-up willen zien van alle 50GB+ ssd's van +-max 200 euro. Dat is volgens mij de range waarin de meeste mensen geïnteresseerd zijn.
En vergelijk daar nu eens de Vertex met de X-25.Philflow schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 14:34:
[...]
Dat is precies wat ik bedoel. Persoonlijk vind ik het jammer. Installeren van Windows, Office of andere applicaties vind ik wel interessante tests ook al is het minder belangrijk dan de lees prestaties.
Notebookcheck is een van de sites die het wel doet: http://www.notebookcheck....n-comparison.18750.0.html
Vertex vs. X-25
4KB random writes
20 MB/s - 30 MB/s (50% trager)
sequentiele write
147 MB/s - 72 MB/s (2x sneller)
installatie Windows Vista
875 s - 1770 s (2x sneller)
installatie OS X
1242 s - 2010 s (bijna 2x sneller)
Het lijkt me toch duidelijk dat bij deze tests de sequentiele write snelheid veel belangrijker is dan de 4 KB random write.
Die laatste parameter zegt helemaal niets over de prestaties van een SSD.
Een SSD kan slecht presteren bij 4 KB random writes maar goed presteren bij iets grotere random writes.
Bij een mechanische harde schijf kun je er vanuit gaan dat als de prestaties voor 4 KB writes slecht zijn de prestaties van iets grotere writes ook slecht zullen zijn. Bij SSD's dus niet omdat daar de doorvoersnelheid een veel belangrijkere rol speelt.
In jouw voorbeeld wel. Maar je haakte in op de discussie tussen Lisadr en mij, waar de discussie ging over de aanschaf van een Adata of een WD Edge. Lisa gaf aan dat ze liever een WD Edge nam op basis van de door WD opgegeven hogere sequentiele snelheid. Ik gaf aan dat ik liever afga op de random write performance die in de praktijk wordt gemeten. En daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn.Twister336 schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 15:20:
[...]
Het lijkt me toch duidelijk dat bij deze tests de sequentiele write snelheid veel belangrijker is dan de 4 KB random write.
Edit: Overigens was het op het moment dat we die discussie mij nog niet bekend welke controllers beide SSDs hadden. Random write prestaties zijn voor mij een indicatie van de performance v.d. controller, vandaar mijn interesse.
Achteraf blijkt dat beide SSDs waarschijnlijk dezelfde controller hebben, dus heeft Lisa gelijk, dan is het wel verstandig te gaan voor de SSD met de hogere sequentiele snelheden, tenminste als die in de praktijk ook worden waargemaakt.
[ Voor 71% gewijzigd door Philflow op 25-06-2010 16:06 ]
Verwijderd
Trouwens ik kijk ook enorm uit naar een verdere integratie van SSD's en HDD's. In de aard van de Seagate Momentus XT, maar dan dat je gewoon effectief een SSD en een HDD in één 2.5" behuizing hebt zitten. 30 à 50GB aan SSD + HDD. Waarbij deze dan ook effectief als 2 harde schijven word herkend.
Door gewoon een 1.8" HDD te nemen heeft men nog meer dan genoeg plaats om daar de onderdelen van een SSD rond te bouwen, dus in feite is het perfect mogelijk.
Kans is natuurlijk echter wel reëel dat er op die manier een probleem is met de software en de aansturing van deze SSD en HDD omdat alles via 1 kabel verloopt.
Door gewoon een 1.8" HDD te nemen heeft men nog meer dan genoeg plaats om daar de onderdelen van een SSD rond te bouwen, dus in feite is het perfect mogelijk.
Kans is natuurlijk echter wel reëel dat er op die manier een probleem is met de software en de aansturing van deze SSD en HDD omdat alles via 1 kabel verloopt.
Daar kijk ik ook naar uit. Vooral voor notebooks. Een 16+250 of 32+320 zou geweldig zijn. De Seagate Momentus XT is het net niet, met maar 4GB SSD.
Verwijderd
Agility 2 - opnieuw win 7 geinstalled AHCI en ditmaal drivers van de amd site ipv mobo disk

eea geeft een WEI index van 7.4 .. al met al een lichte verbetering.
toch twijfel ik of dit ssd tje wel 100% is.. iemand nog tips mbt het testen
hieronder nog even de oude situatie :

eea geeft een WEI index van 7.4 .. al met al een lichte verbetering.
toch twijfel ik of dit ssd tje wel 100% is.. iemand nog tips mbt het testen
hieronder nog even de oude situatie :

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2010 00:22 ]
Heeft er al iemand een review van de Crucial C300 64GB kunnen vinden?
Verwachten jullie dat deze in de praktijk sneller zal zijn dan de vertex 2 60GB?
Verwachten jullie dat deze in de praktijk sneller zal zijn dan de vertex 2 60GB?
[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 26-06-2010 11:04 ]
Kan iemand mij wat advies geven want er is zoveel info hier op tweakers dat ik door de bomen het bos niet meer zie...
1. Heb net een OCZ Vertex 30 Gb aangeschaft.
Nu wil ik het liefst mijn huidige c-partitie (met Windows 7) klonen naar deze SSD, scheelt mij weer heel wat installaties.
Nu heb ik al wat gelezen over alignement etc, maar ben ik dit kwijt als ik de partitie kloon naar de SSD.
Wat als ik eerst een schone installatie doe op de SSD en daarna de c-partitie van de HDD kloon naar de SSD.
Heb ik dan mijn alignement nog, of behoud ik altijd de alignement met alleen het klonen van de c-partitie.
2. Herkent Windows 7 een SSD, zodat ik niet zelf handmatig vanalles moet uitzetten?
Ik denk dan aan defragmentatie, indexering enz.
3. Hoe kan ik zien of ik de juiste prestaties heb op mijn SSD of wat moeten deze zijn?
Hoop dat iemand mij kan helpen.
1. Heb net een OCZ Vertex 30 Gb aangeschaft.
Nu wil ik het liefst mijn huidige c-partitie (met Windows 7) klonen naar deze SSD, scheelt mij weer heel wat installaties.
Nu heb ik al wat gelezen over alignement etc, maar ben ik dit kwijt als ik de partitie kloon naar de SSD.
Wat als ik eerst een schone installatie doe op de SSD en daarna de c-partitie van de HDD kloon naar de SSD.
Heb ik dan mijn alignement nog, of behoud ik altijd de alignement met alleen het klonen van de c-partitie.
2. Herkent Windows 7 een SSD, zodat ik niet zelf handmatig vanalles moet uitzetten?
Ik denk dan aan defragmentatie, indexering enz.
3. Hoe kan ik zien of ik de juiste prestaties heb op mijn SSD of wat moeten deze zijn?
Hoop dat iemand mij kan helpen.
Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750
Verwijderd
Kan je niet gewoon lekker een verse installatie doen? Minder meuk en met 7 is dat ook zo gebeurd
1. schone installatie doen, is beter.
2. ja
3. vergelijk je benchmark scores met reviews online
2. ja
3. vergelijk je benchmark scores met reviews online
[ Voor 56% gewijzigd door Philflow op 26-06-2010 14:39 ]
een paar posts terug had ik gevraagd hoe het mogelijk zou kunnen zijn dat ik lage bench scores heb, na wat veranderingen te hebben gedaan is dit nu beter maar ik weet zelf niet of deze scores wel goed zijn .
ik heb dus 2 x x25-M in raid 0 draaien waar ik eerst een score van 200-300 mbs read mee haalde, dit is nu verbeterd naar 550 mbs, is dit nog aan de lage kant of niet? ik heb een burst rate van 5422 mbs
verder zou ik wel willen weten hoe ik de firmware versie uitlees van deze SSD's misschien kan ik die nog updaten?
ik heb dus 2 x x25-M in raid 0 draaien waar ik eerst een score van 200-300 mbs read mee haalde, dit is nu verbeterd naar 550 mbs, is dit nog aan de lage kant of niet? ik heb een burst rate van 5422 mbs
verder zou ik wel willen weten hoe ik de firmware versie uitlees van deze SSD's misschien kan ik die nog updaten?
[ Voor 12% gewijzigd door mr.loepie op 27-06-2010 09:54 ]
Firmware versie kun je met Intel toolbox uitlezen. Ik heb twee Intels gekocht met een paar maanden er tussen, beide keren werden ze geleverd met oude firmware. Slordig eigenlijk imo.
ik kan daar niets van uitlezen vreemd genoeg. hij geeft de raid volume wel aan maar staat achter van raid not supported. wat kan ik nu proberen ?Philflow schreef op zondag 27 juni 2010 @ 11:43:
Firmware versie kun je met Intel toolbox uitlezen. Ik heb twee Intels gekocht met een paar maanden er tussen, beide keren werden ze geleverd met oude firmware. Slordig eigenlijk imo.
550 read is goed. Je hoeft verder niks meer aan te doen man.
330d in "Het grote SSD topic ~ Deel 6"
(6maanden in gebruik)
330d in "Het grote SSD topic ~ Deel 6"
(6maanden in gebruik)
Voor gebruik van de toolbox dien je ze 'non-raid' aan te sluiten, anders werkt het niet.mr.loepie schreef op zondag 27 juni 2010 @ 11:48:
[...]
ik kan daar niets van uitlezen vreemd genoeg. hij geeft de raid volume wel aan maar staat achter van raid not supported. wat kan ik nu proberen ?
Dit geldt ook voor het updaten van de firmware.
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Heb net Windows 7 geinstalleerd op m'n nieuwe SSD.
Kan iemand mij vertellen of dit goede resultaten zijn voor een OCZ Vertex 30 GB:
AS SSD Benchmark:
Seq Read = 184.15 Mb/sec
Seq Write = 88,25 Mb/sec
Score Readl = 79
Score write = 27
HD-tune:
Minimum = 143 Mb/sec
Maximum = 221 Mb/sec
Average = 196 Mb/sec
Is er nog meer informatie nodig?
Kan geen plaatjes plakken hier dus vandaar allles in tekst
Kan iemand mij vertellen of dit goede resultaten zijn voor een OCZ Vertex 30 GB:
AS SSD Benchmark:
Seq Read = 184.15 Mb/sec
Seq Write = 88,25 Mb/sec
Score Readl = 79
Score write = 27
HD-tune:
Minimum = 143 Mb/sec
Maximum = 221 Mb/sec
Average = 196 Mb/sec
Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750
Sequentiële transferspeeds zijn niet zo waardevol. Post eens je 4k random reads en writes.jasiccama schreef op zondag 27 juni 2010 @ 14:36:
Heb net Windows 7 geinstalleerd op m'n nieuwe SSD.
AS SSD Benchmark:
Seq Read = 184.15 Mb/sec
Seq Write = 88,25 Mb/sec
Score Readl = 79
Score write = 27
HD-tune:
Minimum = 143 Mb/sec
Maximum = 221 Mb/sec
Average = 196 Mb/sec
Is deze hier al aan bod gekomen: Paragon Aligment Tool 2.0 Deze net gebruikt op mijn Intel SSD 80 GB met de verkeerde alignment met Windows 7 volledig geinstalleerd met programma's. Duurde 14 minuten om mijn SSD netjes in de juiste lijn te krijgen zonder herinstallatie. En had gelijk beter scores.
Hier te downloaden en informatie te verkrijgen.
http://www.paragon-softwa...ragon_alignment_tool.html
Hier te downloaden en informatie te verkrijgen.
http://www.paragon-softwa...ragon_alignment_tool.html
www.digireflex.nl
Die heb ik ook voor je:aval0ne schreef op maandag 28 juni 2010 @ 08:07:
[...]
Sequentiële transferspeeds zijn niet zo waardevol. Post eens je 4k random reads en writes.
4K:
Read: 26,81 MB/sec
Write: 8,85 MB/sec
4K-64Thrd:
Read: 33,76 MB/sec
Write: 8,90 MB/sec
Ik hoop dat dit voldoende is en anders hoor ik het wel.
Klopt het trouwens dat mijn Samsung 1 TB HDD ook hoge read/write snelheden heeft: +/- 125 MB/sec.
Is dan het voordeel van een SSD dat deze hogere leessnelheden heeft????
Het enige wat ik nog zie staan bij AS SSD Benchmark:charrel schreef op maandag 28 juni 2010 @ 13:36:
En minimale seektimes.
Acc.time:
Read:0,154 ms
Write: 0,456 ms
Is dit wat je bedoelt bij seek-times?
leessnelheden (sequentieel en random), schrijfsnelheden, toegangstijden, I/O performance, stroomverbruik, schokgevoeligheid, geluidsproductie.jasiccama schreef op maandag 28 juni 2010 @ 13:27:
[...]
Is dan het voordeel van een SSD dat deze hogere leessnelheden heeft????
Ok, een SSD heeft wat meer voordelenPhilflow schreef op maandag 28 juni 2010 @ 14:05:
[...]
leessnelheden (sequentieel en random), schrijfsnelheden, toegangstijden, I/O performance, stroomverbruik, schokgevoeligheid, geluidsproductie.
Is mijn benchmark ook acceptabel?
Of moet er binnen Windows nog wat meer getweaked worden.
Ben nog een "groentje" als het om SSD's gaat dus vandaar mijn vragen.
Google even wat reviews voor je SSD en vergelijk het.
PS. ik vergat nog geringere warmte ontwikkeling, ook een voordeel.
PS. ik vergat nog geringere warmte ontwikkeling, ook een voordeel.
Is primajasiccama schreef op maandag 28 juni 2010 @ 14:41:
Is mijn benchmark ook acceptabel?
Het belangrijkste is dat de scores niet (teveel) zakken, dus over een maandje ofzo nog eens een keer kijken. Je zou nu alvast kunnen controleren of je aan TRIM voldoet, wat ook te vinden is in deze draad (mits je Windows 7 draait).
Anandtech test OCZ RevoDrive PCIe SSD met 2 SandForce 1200 controllers.
http://www.anandtech.com/...-an-affordable-pcie-ssd/1
Interesting!abusimbal schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 12:50:
Anandtech test OCZ RevoDrive PCIe SSD met 2 SandForce 1200 controllers.
Ok ik heb me helemaal suf gegoogled en posts over mijn probleem dateren van 2009.
Ik ben in het bezit van een HTPC met AMD chipset en een intel 40GB SSD.
Na andere posts te hebben gelezen ziet windows 7 de SSD correct als er in de registry prefetch en superfetch een waarde hebben van 0 ipv 3 en defrag hoort mijn SSD niet te zien.
Mijn windows 7 pro. ziet hem dus niet als een SSD want ik heb waardes waardes van 3 en in defrag staat hij er gewoon tussen als schijf.
Intel toolbox heb ik ook een probleem mee en ook al gegoogled, hij kan niks met de schijven, staan zowat "greyed out" in het menu.
Ik heb als mobo de MA785GMT-UD2H maar als ik daarop google kom ik alleen post tegen op het gebied van SSD's onderpartitioneren maar niet auto. trim van windows 7 i.c.m. amd chip intel SSD.
Ik kan natuurlijk de waardes veranderen van 3 naar 0 en defrag via services disablen maar ik weet voor 90% zeker dat hierdoor auto trim niet aangaat want windows 7 moet hem zien als een SSD.
Heeft iemand hier ervaring mee en windows 7 kan "dwingen" mijn SSD als een SSD te herkennen ipv een normale HDD?
Ik ben in het bezit van een HTPC met AMD chipset en een intel 40GB SSD.
Na andere posts te hebben gelezen ziet windows 7 de SSD correct als er in de registry prefetch en superfetch een waarde hebben van 0 ipv 3 en defrag hoort mijn SSD niet te zien.
Mijn windows 7 pro. ziet hem dus niet als een SSD want ik heb waardes waardes van 3 en in defrag staat hij er gewoon tussen als schijf.
Intel toolbox heb ik ook een probleem mee en ook al gegoogled, hij kan niks met de schijven, staan zowat "greyed out" in het menu.
Ik heb als mobo de MA785GMT-UD2H maar als ik daarop google kom ik alleen post tegen op het gebied van SSD's onderpartitioneren maar niet auto. trim van windows 7 i.c.m. amd chip intel SSD.
Ik kan natuurlijk de waardes veranderen van 3 naar 0 en defrag via services disablen maar ik weet voor 90% zeker dat hierdoor auto trim niet aangaat want windows 7 moet hem zien als een SSD.
Heeft iemand hier ervaring mee en windows 7 kan "dwingen" mijn SSD als een SSD te herkennen ipv een normale HDD?
[ Voor 4% gewijzigd door Sm0k3r op 29-06-2010 22:22 ]
"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."
Weet iemand het verschil tussen de:
pricewatch: Intel X25-M SSDSA2M080G2R5 80GB (Eerste prijsvermelding 18 juni 2010) en de
pricewatch: Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB (Eerste prijsvermelding 12 september 2009)
Dus verschil tussen de M en de MH.
Ik heb zelf het idee dat het verschil het zelfde is als het verschil in de MJ en de MH wat hier eerder op het forum stond. MJ heeft goedkopere NAND chips maar spec's zijn het zelfde, de MH zal binnenkort EOL zijn.
Iemand idee of dat ook zo is bij de M en de MH in retail verpakking?
pricewatch: Intel X25-M SSDSA2M080G2R5 80GB (Eerste prijsvermelding 18 juni 2010) en de
pricewatch: Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB (Eerste prijsvermelding 12 september 2009)
Ik heb zelf het idee dat het verschil het zelfde is als het verschil in de MJ en de MH wat hier eerder op het forum stond. MJ heeft goedkopere NAND chips maar spec's zijn het zelfde, de MH zal binnenkort EOL zijn.
Iemand idee of dat ook zo is bij de M en de MH in retail verpakking?
@pimpimmers
Volgens mij, is het gewoon dat je bij de een retail pakket krijgt. Dus de 2.5 naar 3.5 bracket etc...
Maar weet iemand toevallig of trim wel werkt op een externe controller ipv de chipset (ich10). Heb namelijk een sata 600 controller en daar me ssd er op aangesloten, omdat ik geen sata poorten over meer had. Nu heb ik slechte scores op me SSD's (intel postville 80gb) en ik ging trimmen met de toolbox van Intel. Veel baat had het niet.
Nu kun je zeggen sluit je ssd dan op ich10 controller, nja doe ik liever niet omdat het in me kast atm echt een takke zooi (lui).
Volgens mij, is het gewoon dat je bij de een retail pakket krijgt. Dus de 2.5 naar 3.5 bracket etc...
Maar weet iemand toevallig of trim wel werkt op een externe controller ipv de chipset (ich10). Heb namelijk een sata 600 controller en daar me ssd er op aangesloten, omdat ik geen sata poorten over meer had. Nu heb ik slechte scores op me SSD's (intel postville 80gb) en ik ging trimmen met de toolbox van Intel. Veel baat had het niet.
Nu kun je zeggen sluit je ssd dan op ich10 controller, nja doe ik liever niet omdat het in me kast atm echt een takke zooi (lui).
Beetje karige informatie. Wat zijn de scores? Welke controller is het dan? Werkt de rest van de toolbox (vermoedt van niet)? Zal wel een boutcontroller zijn. Dat er sata600 op staat zegt niks.
[ Voor 64% gewijzigd door _H_G_ op 30-06-2010 14:29 ]
Gaat om deze controller. Maar me read en 4k scores zijn gewoon kei hard gezakt van 270 naar 210 en 4k van 25 naar 15. Dus ik wil graag van andere horen of de controller uit maakt bij het trimmen._H_G_ schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 14:29:
Beetje karige informatie. Wat zijn de scores? Welke controller is het dan? Werkt de rest van de toolbox (vermoedt van niet)? Zal wel een boutcontroller zijn. Dat er sata600 op staat zegt niks.
R5 staat voor retail dus beide zijn retail. Het gaat mij om M en MH.An1mA schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 14:15:
@pimpimmers
Ligt aan de driver. Zo te zien is de driver op de asus site oud en denk ik niet dat er trim ondersteuning op zit.An1mA schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 15:17:
Dus ik wil graag van andere horen of de controller uit maakt bij het trimmen.
Misschien riskeren om een marvel driver uit een moederbord (met dezelfde chip) pakket te trekken waar wel trim ondersteuning zit ingebakken, maar of dat werkt..
-edit- steam alleen is al 70gb, die komt er dus sowieso niet op
[ Voor 79% gewijzigd door Sak3d op 30-06-2010 21:47 ]
Dus je wilt zeggen ook al kan ik met de Toolbox van Intel me SSD trimmen, het heeft geen zin omdat de controller de trim commando niet kent? Probeer wel een nieuwe driver voor de controller, misschien heeft dat zin._H_G_ schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 20:05:
[...]
Ligt aan de driver. Zo te zien is de driver op de asus site oud en denk ik niet dat er trim ondersteuning op zit.
Misschien riskeren om een marvel driver uit een moederbord (met dezelfde chip) pakket te trekken waar wel trim ondersteuning zit ingebakken, maar of dat werkt..
*EDIT* Silly me, had de driver van de controller er nog niet op staan nu zijn de waardes wel ok. Maar trim is toch niet controller based, maar juist OS en de SSD moet het ondersteunen toch?
[ Voor 13% gewijzigd door An1mA op 01-07-2010 00:10 ]
Een Windows 7 TRIM commando moet via de driver gaan. Deze stuurt je controller aan, die het TRIM commando naar de juiste schijf moet sturen.
Hoe een toolbox je schijf opruimt..: vraag het Intel
Imho doet ie TRIM alleen als het ondersteund wordt, anders pompt ie de lege ruimte vol en roept de garbage collector aan (die op die manier wel weet wat "leeg" is en hetzelfde resultaat als TRIM kan behalen).
Hoe een toolbox je schijf opruimt..: vraag het Intel
In Windows 7 kan je nog wel truukjes uithalen om de map van je favoriete game te laten verwijzen naar een map op een andere schijf.Sak3d schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 20:49:
-edit- steam alleen is al 70gb, die komt er dus sowieso niet op
Junctions zijn erg handig daarvoor._H_G_ schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 07:23:
In Windows 7 kan je nog wel truukjes uithalen om de map van je favoriete game te laten verwijzen naar een map op een andere schijf.
[ Voor 10% gewijzigd door MegaTronics op 01-07-2010 07:49 ]
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Vanaf Vista heb je ook Symbolic Links, die iets handiger en veiliger werken lijkt me.
Ik gebruik zelf Symbolic Links onder Windows 7 om de meeste Steam games op mijn HDDs te zetten. Enkel de meest gespeelde games staan op mijn SSD. Dat werkt zonder problemen.
Verwijderd
pimpimmers schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 16:30:
Weet iemand het verschil tussen de:

M= geen high performance
Verwijderd
Hallo allemaal.
Ik zoek een nieuwe pc en heb wat gevonden dankzij een paar mensen hier op Tweakers. Ben van plan om dat wenslijstje te gaan kopen.
Ik werk nogal veel met grafische software (Photoshop, Illustrator, 3D software). Ik wilde graag meerdere schijven in mijn nieuwe PC dus ik dacht misschien is een SSD als derde wel nice. Alleen weet ik niet zoveel van opslagmedia.
Is een SSD schijf handig voor cache van software en voor de page file van Windows?
Alvast bedankt.
Ik zoek een nieuwe pc en heb wat gevonden dankzij een paar mensen hier op Tweakers. Ben van plan om dat wenslijstje te gaan kopen.
Ik werk nogal veel met grafische software (Photoshop, Illustrator, 3D software). Ik wilde graag meerdere schijven in mijn nieuwe PC dus ik dacht misschien is een SSD als derde wel nice. Alleen weet ik niet zoveel van opslagmedia.
Is een SSD schijf handig voor cache van software en voor de page file van Windows?
Alvast bedankt.
Verwijderd
Hey. Ik zal mijn Vertex ook maar moeten opsturen... Nog vanalles geprobeerd maar blijft steeds met beschadigde bestanden zitten. Tijd voor RMA dus.vassago schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 18:30:
Ondertussen gaan mijn SSDs de weg van de 10 kleine negertjes.
Ik had 3 Vertex 60GB SSDs in raid-0, een maand terug opeens een bsod en 1 SSD werd niet meer herkend. RMA aangemaakt bij OCZ en de disk opgestuurd naar Delft. Binnen 2 weken een splinternieuwe disk![]()
Disk weer in het array gehangen, expanding... expanding 100%, weer BSOD. De nieuwe SSD werd niet meer herkend en is weer richting OCZ.
Vanmorgen zet ik mijn PC aan, en nogmaals een SSD die niet meer herkend wordt![]()
Begin langzaamaan een beetje te twijfelen aan mijn PC.
Het goede nieuws, volgens de RMA wordt mijn Vertex omgeruild voor een Vertex 2Ik ben benieuwd.
SSDs zijn nu ruim een jaar oud en zijn gebruikt als system disk en voor de usenet downloads. Het PARt zo lekker snel
Hoe heb jij dit opsturen precies gedaan? Zou jij mij misschien de stappen die je genomen hebt kunnen vertellen? Bedankt!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD