Mastakilla schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 11:03:
Ik krijg sinds gisteren onderstaande foutmelding:
[
afbeelding]
Als ik hier op google vind ik vooral mensen die dit krijgen vlak na een firmware upgrade (er was ooit een firmware upgrade die deze ssd "brickte" meen ik mij te herinneren)
Soms staat er een suggestie in om de ssd te wipen om zo te foutmelding mee te "wissen"
Ik heb echter de laatste nieuwe firmware er enkele weken geleden opgezet.
Ik draai intussen al enkele weken Windows 7 op de SSD en dit is het 1e probleem dat ik er mee heb.
De foutmelding kwam toen ik niets aan het doen was (een half uurtje voordien had ik HD Tune benchmarks gelopen op een normale HD)
Ik vermoed dat ook dat het tijdens een trim ofzo is foutgelopen?
Ik heb intussen de PC nog niet uitgezet (uit vrees dat ie dan niet meer zou willen booten). De count blijft op 1 staan, maar Windows komt om de x minuten wel terug zagen dat de SSD stuk is en ik mijn data moet backuppen. Ik heb de belangrijkste data intussen al gebackupped en heb nog geen "issues" gemerkt
Weet iemand wat dit nu precies inhoud? Is mijn SSD stuk? Kan ik nog iets "extra testen" om dit te bevestigen?
Alvast bedankt!
Het probleem heeft net nog een serieus staartje gekregen...
Enkele dagen voor de SMART errors van de SSD heb ik nl het firmware van mijn Seagate Barracuda LP HDs geupdate:
http://seagate.custkb.com...p?DocId=213915&NewLang=en
Om het firmware te updaten kan je kiezen tussen een bootable CD image en Windows updater.
Cheap als ik ben, probeerde ik 1st de Windows update. Deze installeerde zich en vroeg vervolgens om te rebooten (hij had het MBR tijdelijk aangepast om voor Windows zijn werk te doen).
Toen ik echter rebootte kreeg ik volgende foutmelding: "Non-System Disk, press any key..."
Na een toets te drukken, bootte hij gewoon verder in Windows (geen firmware update maw).
Dus brandde ik de bootable CD image en update het firmware van de HD daarmee succesvol.
De foutmelding "Non-System Disk, press any key..." bleef echter wel, maar ik negeerde deze tijdelijk (ik ging toch binnenkort formateren) en ben gewoon de HDs, met hun nieuwe firmware, gaan testen.
Een dag / ?enkele dagen? later (en dus ook enkele reboots later) kreeg ik plots het SMART attribute probleem met de SSD: "End to end error detection count" stond op 1.
Ik heb toen hierop wat gezocht en vond vooral mensen die deze problemen hadden na een firmware upgrade van de SSD zelf (dit was bij mij al lang geleden gebeurt).
Toen ik de PC 2 dagen later (vandaag) terug begon te rebooten viel me echter plots op dat iedere boot het SMART attribute met 1 omhoog ging.
Toen legde ik maw de link tussen het "Non-System Disk, press any key..." probleem en het "End to end error detection count" probleem (hoewel het zeer vreemd is dat ie nog op 1 stond toen ik het ontdekte, omdat ik toen al meerdere reboots achter de rug had)
Dus googlede ik naar "Non-System Disk, press any key..." en vond volgende oplossing:
http://forums.seagate.com...k-Press-any-key/m-p/36306
Dit is ongeveer hetzelfde probleem als ik heb, maar dan zonder dat hij de SMART issues heeft en dat ik geen HPA of Dell PC heb, maar een een gewone verse Win7.
Het commando "bootrec /fixmbr" fixte dus mijn MBR en de "Non-System Disk, press any key..." foutmelding verdween. Ook stopte "End to end error detection count" met iedere boot te verhogen met 1.
Het probleem blijft echter dat "End to end error detection count" intussen op 11 staat en dat dit attribute enkel 0 mag zijn.
Alle andere waarden wijzen volgens SMART (en dus ook MS Windows + Intel SSD Toolbox) op een kapotte SSD.
Ik vraag me dan ook nog steeds af of mijn SSD nu beschadigd is door de Seagate tool, of dat ie gewoon denkt dat ie beschadigd.
Ik heb Seagate het probleem intussen al via de chat uitgelegd en ze gingen het naar hun programmeurs doorsturen.
Intel ga ik morgenvroeg proberen te contacteren.
Tenzij ik zeker ben dat er echt niets aan is en dat ik SMART kan resetten (negeren is geen oplossing, want als er ooit echt dit type problemen mee op voorkomen...), ga ik wel een RMA doen...
Als iemand nog iets nuttig weet toe te voegen, mag dat altijd...
Anders is deze post gewoon voor mensen met een vergelijkbaar probleem...