Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.523 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee nog niet over de nieuwe ( zijn tuurlijk nog maar net op de markt ) , had t eigenlijk over
SSD in het algemeen. Neem aan dat de nieuwe modellen niet veel anders zijn ? en dus net zo (on)betrouwbaar ? , of zit ik hier ernaast ?

gr, Kriszty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Verwijderd schreef op zondag 06 juni 2010 @ 22:57:
nee nog niet over de nieuwe ( zijn tuurlijk nog maar net op de markt ) , had t eigenlijk over
SSD in het algemeen. Neem aan dat de nieuwe modellen niet veel anders zijn ? en dus net zo (on)betrouwbaar ? , of zit ik hier ernaast ?
Totaal andere controller dus ik denk ook andere betrouwbaarheid. Maar de tijd zal het leren.

Overigens geeft OCZ 3 jaar garantie op de Vertex 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 14:03
Over de betrouwbaarheid valt nog niet zo heel veel te zeggen, de techniek is pas anderhalf jaar ofzo een beetje betaalbaar geworden, dus veel informatie over de betrouwbaarheid / duurzaamheid zul je niet vinden.

Mijn OCZ Vertex 1 60 GiB is een jaar oud en tot dusver heb ik er geen problemen mee gehad. Of hij echt betrouwbaar is zal ik je pas over 3 jaar kunnen vertellen :P

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-08 08:55
Hmm, nog altijd geen nieuws over de G3 van Intel? Ik had gehoopt op iets op Computex.. of heb ik het gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

vorda schreef op maandag 07 juni 2010 @ 10:48:
Hmm, nog altijd geen nieuws over de G3 van Intel? Ik had gehoopt op iets op Computex.. of heb ik het gemist?
Ik denk dat Intel er alles aan doet om het volledig stil te houden totdat de drive uit is. Als ze dat niet doen zakt de verkoop van de G2 gigantisch in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:56
Ik heb me weer even ingelezen in de huidige hoog performance SSDs en ik moet toegeven, ik zie door de bomen het bos niet meer, tegen strijdige resultaten en in sommige gevallen goede resultaten en in andere weer slechte. Wellicht dat iemand wat advies kan geven?

Situatie: Mijn huidige setje Mtron mobi 3000 16GB in RAID0 met Windows XP is toe aan vervanging, het is tijd voor een nieuwer OS (Windows 7) en een snellere/grotere SSD.

Volgens mij zijn de Intel X25-M G2 en de Corsair Nova V128 mijn 'beste' opties. (een €1500 OCZ Z-Drive past momenteel even niet in mijn budget ;-)

Ik wil er Windows 7 op draaien, dat ondersteund TRIM, dat wil ik gebruiken en dat betekent ook dat RAID0 geen optie is (momenteel). Het wordt voornamelijk gebruikt als OS schijf en installatie schijf van software (bv. office en wellicht eerdaags de Adobe suite). Opstart snelheid boeit mij niet heel veel, aangezien de PC een maal per dag in de ochtend aan gaat en in de avond weer uit. Grote bestanden (video/geluid/pdf/etc.) staan op een 2TB datadisk of op een fileserver, alleen als ik een dergelijk bestand extreem veel gebruik zal deze worden verhuist naar de SSD. Documenten (word/excel/images/etc.) worden gemaakt op de SSD, daarna verhuist naar datadisk/fileserver, alleen bij grote wijzigingen weer terug gekopieerd.

Met andere woorden, ik heb volgens mij niet zo heel veel aan die benches met hoge file copy resultaten (van grote files), noch met snelle opstart tijd. Ik kom eigenlijk niet zo heel veel tegen over gebruik in bv. office, de resultaten van de 'benchsuites' nemen alles mee, ook de benches die ik niet nodig heb.

Gebruikte hardware:
- Asus P5N32-E SLI
- Intel Core 2 Quad Q6600
- Western Digital WD20EARS GP
- NVIDIA GeForce GTX 285

Ik ben dus opzoek naar advies over benches waar ik naar moet kijken in, mijn hier boven, omschreven situatie. Eventuele gebruikers ervaringen die betrekking hebben op mijn situatie en eventuele alternatieven (prijs per GB is niet zo een heel groot probleem, zolang ik niet meer dan ~€400 uitgeef).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Cergorach schreef op maandag 07 juni 2010 @ 11:42:
Ik ben dus opzoek naar advies over benches waar ik naar moet kijken in, mijn hier boven, omschreven situatie. Eventuele gebruikers ervaringen die betrekking hebben op mijn situatie en eventuele alternatieven (prijs per GB is niet zo een heel groot probleem, zolang ik niet meer dan ~€400 uitgeef).
Als ik jouw gebruik zo zie maakt het niet zo veel uit welke SSD je neemt. Het verschil zul je toch nauwelijks/niet merken.

Edit: De Intel G2 is een veilige keuze die zich in de praktijk heeft bewezen. Hij werkt goed en er zijn zeer weinig verhalen van failures. Ik zelf zou het alleen jammer vinden om 350 euro te betalen voor een product dat waarschijnlijk op korte termijn wordt vervangen door de betere opvolger.

[ Voor 22% gewijzigd door Philflow op 07-06-2010 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:56
Philflow schreef op maandag 07 juni 2010 @ 12:01:
[...]

Als ik jouw gebruik zo zie maakt het niet zo veel uit welke SSD je neemt. Het verschil zul je toch nauwelijks/niet merken.

Edit: De Intel G2 is een veilige keuze die zich in de praktijk heeft bewezen. Hij werkt goed en er zijn zeer weinig verhalen van failures. Ik zelf zou het alleen jammer vinden om 350 euro te betalen voor een product dat waarschijnlijk op korte termijn wordt vervangen door de betere opvolger.
Ik kwam toevalling een stukje tegen waarmee ze Office opstarte in een halve seconde door 24 SSDs in RAID te zetten. Aangezien ik extreem veel gebruik maak van mijn workstation (werk vanuit huis) zijn alle beetjes extra meer dan welkom.

Een snellere vervanger vind ik geen probleem, anders kan ik altijd wel blijven wachten op een sneller/goedkoper/beter model, ik heb er eentje relatief vlot nodig. Deze zal niet snel worden vervangen, er zal er hoogstens eentje bij komen. Ik verwacht er 2-3 jaar mee te doen en €350 is niet zo een heel groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:35
Als ik er nu een zou moeten kopen, zou ik ook de extended vertex 2 (kan alleen van de 50GB de extended versie vinden?) als optie nemen.

De prijs/GB gaat nog wel (t.o.v. de Intel), maar dan betere snelheden. De iops zijn helemaal zowat het beste wat je nu kan krijgen. Nadeel is dat het een vrij nieuw product is (nog niet veel users hier met ervaring).

Vind het wel vreemd dat die prijs niet zakt. Er zit geen cache op, dus had ik wel een concurrerende prijs verwacht, nadat de ontwikkelingskosten wat terugverdient waren (of de verkoop valt tegen).

[ Voor 3% gewijzigd door _H_G_ op 07-06-2010 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

De Vertex 2 doet het uitstekend in synthetische benchmarks, maar op de een of andere manier is het in real life een stuk minder indrukwekkend.
http://techreport.com/articles.x/18864/5
http://techreport.com/articles.x/18864/6

Edit: heeft er iemand nog meer real life performance vergelijkingen gezien tussen Intel G2 en Vertex 2? (dan bedoel ik dus niet IOPS, Vantage, HDTune, Crystal etc.)

[ Voor 27% gewijzigd door Philflow op 07-06-2010 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
http://www.anandtech.com/...-at-no-performance-loss/6

Z'n eigen storagebench is een poging om tot een betere test te komen. Vantage enzo hadden toch wat nadelen (wat weet ik zo niet meer, zal wel ergens op z'n site vermeldt staan, daar het de reden was om een eigen test te maken).

De techreport tests zijn leuk, maar ik denk dat de Sandforce gebombardeerd wordt door data die niet in te pakken is, terwijl dat juist de techniek is waarmee de Sandforce z'n snelheden haalt. Terwijl andere tests juist heel goed in te pakken zijn. Dan liever een test die daadwerkelijk je systeem boot, wat applicaties draait, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

_H_G_ schreef op maandag 07 juni 2010 @ 15:25:
http://www.anandtech.com/...-at-no-performance-loss/6

Z'n eigen storagebench is een poging om tot een betere test te komen. Vantage enzo hadden toch wat nadelen (wat weet ik zo niet meer, zal wel ergens op z'n site vermeldt staan, daar het de reden was om een eigen test te maken).
De Anandtech benchmarks heb ik gezien maar dat is niet wat ik bedoel. Volgens mij is Anand namelijk de I/O performance van de controller aan het meten in plaats van simpele getimede benchmarks zoals Techreport. Bij Laptopmag brengen ze de real life prestaties ook goed in beeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.laptopmag.com/uploadedImages/review/storage/2009/images/intel-x25-application-opens.gif (bron)

Helaas is de Vertex 2 door hen nog niet getest.

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 07-06-2010 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:44
Nu heb ik in mijn moeders pc ook een Kingston SSDNow 40GB gezet.

Echter nu kom ik er achter dat ik iets belangrijks vergeten ben (en dat na 1,5 uur Windows installen, drivers zoeken, progs installeren, optimaliseren etc), dat ik de SSD had moeten onderpartioneren.

Is het nu zinvol (en helpt het ook) om met bv. Partition Magic Pro alsnog die 10% aan ruimte weg te halen?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Snowwie schreef op maandag 07 juni 2010 @ 16:11:
Nu heb ik in mijn moeders pc ook een Kingston SSDNow 40GB gezet.

Echter nu kom ik er achter dat ik iets belangrijks vergeten ben (en dat na 1,5 uur Windows installen, drivers zoeken, progs installeren, optimaliseren etc), dat ik de SSD had moeten onderpartioneren.

Is het nu zinvol (en helpt het ook) om met bv. Partition Magic Pro alsnog die 10% aan ruimte weg te halen?
Heb ik ook niet gedaan.

Ik heb wel de trim-patch uitgevoerd, misschien is dat een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Laatst online: 17:43
Misschien een domme vraag, vooral omdat ik waarschijnlijk niet de eerste ben die het vraagt maar ik kon het antwoord nog niet direct ergens vinden. Maar wat is nou het directe verschil tussen:
pricewatch: Intel Postville X25-M SSDSA2MH160G2C1 160GB
pricewatch: Intel Postville X25-M SSDSA2MH160G2R5 (retail box) 160GB

In mijn belevenis was OEM altijd goedkoper dan een normale Retail versie, met name omdat de extra brackets en dergelijke gewoon mistte. Maar hier is de OEM duurder, of mis ik iets?

Sowieso hebben ze allebei een andere naam, de ene is een G2C1 en de andere G2R5, maar die R zal ongetwijfeld staan voor Retail.

En dan de tweede vraag, is het bij deze SSD nog echt nodig onder te partitioneren? Ik dacht namelijk weleens begrepen te hebben dat de nieuwe en duurdere SSD's vaak sowieso extra capaciteit hebben waar je zelf niet bij kunt om uitval en dergelijke op te vangen, of betekend dat automatisch dat die extra ruimte ook niet gebruikt wordt om de snelheid constant te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voila, hier is mijn Vertex2 60 gig:
Afbeeldingslocatie: http://img40.imagefra.me/img/img40/6/6/8/carlo/f_13ef6mf9f3m_d173505.png
Weet iemand hoe ik kan TRIMmen?
Of moet ik de pc echt 3 uur idle laten staan :|

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2010 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik heb zojuist een X-25V in mijn notebook gezet. Windows 7 is schoon geinstalleerd.

Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/HDTune_Benchmark_INTEL_SSDSA2M040G2.png

Moet ik nog een speciale driver installeren? Ik zie dat sommige mensen iets snellere (224 max) reads krijgen.

Het antwoord kon ik niet vinden in de startpost.

[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 08-06-2010 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Philflow schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 14:01:
Ik heb zojuist een X-25V in mijn notebook gezet. Windows 7 is schoon geinstalleerd.

[afbeelding]

Moet ik nog een speciale driver installeren? Ik zie dat sommige mensen iets snellere (224 max) reads krijgen.

Het antwoord kon ik niet vinden in de startpost.
Zoiets als een driver bestaat volgens mij alleen voor je SATA controller, niet voor je hardeschijf zelf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Rctworld schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 14:26:
[...]
Zoiets als een driver bestaat volgens mij alleen voor je SATA controller, niet voor je hardeschijf zelf. ;)
Dat is precies waar ik het over heb. Standaard MS of de speciale Intel driver. Dat is mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 13:58:
Voila, hier is mijn Vertex2 60 gig:
[afbeelding]
Weet iemand hoe ik kan TRIMmen?
Of moet ik de pc echt 3 uur idle laten staan :|
Het zegt niet zoveel, daar de testdata niet te compressen is. Ik geloof dat HDTune wel kan testen met in-te-pakken data (iig de file benchmark die er in zit, al zit er voor de disk benchmark ook een optie voor dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Philflow schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 14:28:
[...]

Dat is precies waar ik het over heb. Standaard MS of de speciale Intel driver. Dat is mijn vraag.
Dat ligt er natuurlijk compleet aan wat voor controller erop jou moeder bord zit...

Trouwens shame on me dat ik HDD zei, dat had SSD moeten zijn natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heeft er al eens iemand het voor elkaar gekregen om readyboost aan te zetten wanneer er een ssd als systeemschijf aanwezig is? Ik heb nog een ramdisk in mijn geheugen die random zelfs 3-4 keer zo snel is (1GBps op 4k) als een ssd sequentieel. Ik wou dit even testen of dit een verschil geeft. Bij mijn oude WD green was readyboost op een ramdisk een ENORM verschil.

Wat ik heb kunnen vinden is hoe readyboost te forceren indien het apparaat wat je wil gebruiken volgens windows te traag is. Maar 'HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\EMDMgmt' is leeg bij mij omdat readyboost uitgeschakeld is en er dus geen enkele apparaten in aanmerking komen.

Het enige wat ik kan aan/uitzetten is superfetch, wat er wel mee te maken heeft maar geen volledige invloed heeft op het kunnen inschakelen van readyboost op mijn ramdisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Rctworld schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 14:49:
[...]
Dat ligt er natuurlijk compleet aan wat voor controller erop jou moeder bord zit...
Ik zie dat HP hier een ICH9 driver aanbied. Ik zal die eens proberen.
http://h10025.www1.hp.com...ng=&product=4064863#N2413

Edit: ik haal nu 216 MB/sec. kleine verbetering.

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 08-06-2010 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Waarom haal je niet de laatste versie 9.​6.​0.​1014 bij Intel weg. dan werkt ook meteen de trim op je SSD (mits die niet in een RAID configuratie zit).

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

MegaTronics schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 18:09:
Waarom haal je niet de laatste versie 9.​6.​0.​1014 bij Intel weg. dan werkt ook meteen de trim op je SSD (mits die niet in een RAID configuratie zit).
Thanks voor de tip. Die ga ik ook testen.

Hier zegt iemand dat de intel RSD langzamer zou zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 08-06-2010 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Vertex2 had ik geformateerd met clustergrootte 16kb.
Daarna 30 gig data er op gegooid.
10 benchmarks gedaan.
Dan die 30 gig verwijderd.
Dan geformateerd met 4kb.
Weer 30 gig er op gezet.
20 benchmarks gedaan.
Daarna Win7 geïnstalleerd; tijdens installatie de oude partitie laten verwijderen. Win7 maakt twee partities (system en C:\), ik heb verder niets veranderd.
Nu heb ik dus een schone install, maar ik denk dat de Vertex2 behoorlijk vertiefd is.
Alle geheugenplaatsen zijn waarschijnlijk in gebruik geweest en moeten eerst gecleand worden door TRIM.
Waarschijnlijk dat daardoor mijn benchmarks nu zo slecht zijn.
De grote vraag is hoe kan ik controleren of TRIM zijn werk al gedaan heeft?
Hoe lang duurt dat? twee dagen? twee weken?
Het schijnt dat OCZ binnenkort met een Toolbox komt. Ik hoop dat je daarmee een aantal dingen van de SSD kunt bekijken en handmatig kunt TRIMmen. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Philflow schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 19:02:
[...]

Thanks voor de tip. Die ga ik ook testen.

Hier zegt iemand dat de intel RSD langzamer zou zijn.
Hier een verschil tussen de standaard ACPI driver van Windows 7 en de Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

MegaTronics schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 19:42:
[...]
Hier een verschil tussen de standaard ACPI driver van Windows 7 en de Intel.
Interessant. Jij bent uiteindelijk toch voor Intel gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Die staat er nu op en zoals al gemeld, het verschil is minimaal. Dus daarom maar de nieuwste van de twee genomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Nou ik ben uiteindelijk ook om, en heb een X25-M G2 80GB gehaald. Ik heb een desktopvervangende laptop waar ik de komende tijd toch even op moet werken, en dit leek me wel een goede manier om van die hatelijke 5400rpms af te raken. Heb nog wel getwijfeld om te wachten tot de G3, maar goed, het is zoals met alle dingen van computers, je kan altijd wel blijven wachten tot de volgende snellere betere etc, maar wat je daar nu wijzer van wordt...

De vooruitgang is zeker goed te merken, alles reageert snappier, en zeker games met het laden van textures en levels gaat veel sneller. En daarbij, stilte, wat ook wel erg prettig is omdat ik eigenlijk altijd in de huiskamer zit. Mijn vorige desktop had een raptor als bootdisk, en om dan te gaan naar een laptop met SSD is wat betreft geluid zeker een verademing. Wat wel heel gek was, is dat ik voor deze laptop (inspiron 1720) de Bios op SATA moest zetten ipv AHCI, wat een verdubbeling van de benchmarks opleverde...

Keuze voor X25-M ipv een SF-1200 gebaseerde SSD is puur vanuit een "heeft zich al enigszins bewezen" en "is goedkoper per GB" overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Iemand ooit "drive cages" gezien die 2 5,1/4" slots in beslag nemen en waar rechtopstaand een dot 2,5" schijven/ssd's in passen?

Of nog andere leuke drive cages naast de bekende 4 in 1 5,1/4 slot uit de OP?

Ugh volgens mij heeft Supermicro ze voor HEEL VEEL geld..

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 09-06-2010 10:29 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-08 11:51
Ik krijg sinds gisteren onderstaande foutmelding:
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/Mastakilla/HDs/ssd_fail.jpg

Als ik hier op google vind ik vooral mensen die dit krijgen vlak na een firmware upgrade (er was ooit een firmware upgrade die deze ssd "brickte" meen ik mij te herinneren)
Soms staat er een suggestie in om de ssd te wipen om zo te foutmelding mee te "wissen"

Ik heb echter de laatste nieuwe firmware er enkele weken geleden opgezet.
Ik draai intussen al enkele weken Windows 7 op de SSD en dit is het 1e probleem dat ik er mee heb.

De foutmelding kwam toen ik niets aan het doen was (een half uurtje voordien had ik HD Tune benchmarks gelopen op een normale HD)
Ik vermoed dat ook dat het tijdens een trim ofzo is foutgelopen?

Ik heb intussen de PC nog niet uitgezet (uit vrees dat ie dan niet meer zou willen booten). De count blijft op 1 staan, maar Windows komt om de x minuten wel terug zagen dat de SSD stuk is en ik mijn data moet backuppen. Ik heb de belangrijkste data intussen al gebackupped en heb nog geen "issues" gemerkt

Weet iemand wat dit nu precies inhoud? Is mijn SSD stuk? Kan ik nog iets "extra testen" om dit te bevestigen?

Alvast bedankt!

[ Voor 14% gewijzigd door Mastakilla op 09-06-2010 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

MegaTronics schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 18:09:
Ik heb inmiddels vele benchmarks gedraaid en de verschillen waren grotendeels miniem...met 1 uitzondering: HD Tune Pro random acces time benchmarks.

Microsoft standaard ACHI driver
Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/ms09-June-2010_11-38.png

Intel ICH 9
Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/Intel09-June-2010_11-41.png

Ik heb de benchmark meerde malen uitgevoerd. De Intel heeft veel snellere IOPS met random files sizes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 18:10

4POX

Everybody is wired

Volgens de SMART heeft mijn Intel SSD uit februari 2010 nu een badsector. Even overdenken wat ik met dat gegeven ga doen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
Mastakilla schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 11:03:
[afbeelding]

Als ik hier op google vind ik vooral mensen die dit krijgen vlak na een firmware upgrade (er was ooit een firmware upgrade die deze ssd "brickte" meen ik mij te herinneren)
Soms staat er een suggestie in om de ssd te wipen om zo te foutmelding mee te "wissen"

Ik draai intussen al enkele weken Windows 7 op de SSD en dit is het 1e probleem dat ik er mee heb.

De foutmelding kwam toen ik niets aan het doen was (een half uurtje voordien had ik HD Tune benchmarks gelopen op een normale HD)

Ik heb intussen de PC nog niet uitgezet (uit vrees dat ie dan niet meer zou willen booten). De count blijft op 1 staan, maar Windows komt om de x minuten wel terug zagen dat de SSD stuk is en ik mijn data moet backuppen. Ik heb de belangrijkste data intussen al gebackupped en heb nog geen "issues" gemerkt

Weet iemand wat dit nu precies inhoud? Is mijn SSD stuk? Kan ik nog iets "extra testen" om dit te bevestigen?

Alvast bedankt!
je kan voor de ckerheid ff een andere sata kabel proberen.
maar ik ben bang dat het een rma word.
je kunt trouwens met win 7 en system kopie maken.
als je dat doet kan je strax de boel in een keer terug zetten.
suc6 ermee

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
erikdeperik schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 17:17:
[...]

je kan voor de ckerheid ff een andere sata kabel proberen.
maar ik ben bang dat het een rma word.
je kunt trouwens met win 7 en system kopie maken.
als je dat doet kan je strax de boel in een keer terug zetten.
suc6 ermee
bedankt voor antwoord!

Ik wou binnenkort Windows 7 toch opnieuw installeren, dus system copy is niet echt nodig

maar hoe check ik of het "issue" er nog is?

Als ik het goed begrijp is de fout maar 1 maal door SMART gevonden (raw value = 1)
Het probleem is maw maar 1x voorgekomen

Als ik dan een andere SATA kabel gebruik en de raw value blijft nog steeds op 1 staan, bewijs ik toch eigenlijk niets? (buiten dat de SATA kabel niet slechter is ;) )

Ook een reïnstall van Windows zal volgens mij niet de SMART waarde resetten eh?

Ik weet maw niet hoe ik het probleem kan triggeren...

Nu kan ik misschien op 1 of andere manier (met een erase) SMART wel resetten waardoor de value terug op 0 komt te staan, maar ik weet niet goed wat ik daarmee bereik (buiten dat het eventuele probleem verborgen is)

Ik vermoed ook niet dat de SATA kabel het probleem is. Het is nl een vrij degelijke SATA kabel die bij mijn Gigabyte UD7 mobo stak. Deze klikt vast met een beveiligings mechanisme, waardoor ze niet per ongeluk los kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2-D2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik heb m'n Intel X25-V 40GB vandaag kunnen ontvangen en natuurlijk gelijk aangesloten en deze score's kwamen eruit rollen: Non OS, MS Driver & op IDE. Beetje goede score's of RMA met dat ding??? :P :X

Edit: Werkt geleverd met laatste nieuwe firmware erop.

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2vjwylz.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/29vjxjd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ronneuh schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 18:59:
Ik heb m'n Intel X25-V 40GB vandaag kunnen ontvangen en natuurlijk gelijk aangesloten en deze score's kwamen eruit rollen: Non OS, MS Driver & op IDE. Beetje goede score's of RMA met dat ding??? :P :X
Jouw max. read scores zijn wel flink hoger dan de mijne. Wat voor systeem heb je?

Ik kom tot 213MB/sec. Laptop is een HP DM3 met ICH9.

Ik heb trouwens de 2HB firmware. Hoe belangrijk is het dat ik die update?

[ Voor 13% gewijzigd door Philflow op 09-06-2010 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
4POX schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 13:44:
Volgens de SMART heeft mijn Intel SSD uit februari 2010 nu een badsector. Even overdenken wat ik met dat gegeven ga doen.
Ik heb ook een 1 staan bij "reallocated sector count". Ik weet niet of dat een probleem is. De media wearout indicator staat bij mij op 99.

Overigens heeft Speedfan dit te vertellen bij vergelijking met andere X25-M's:
Vergelijking

Daar lijkt het alsof een waarde van 1 niets abnormaal is voor deze SSD.

[ Voor 27% gewijzigd door Admiral Freebee op 09-06-2010 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2-D2
  • Niet online
Philflow schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 20:42:
[...]

Jouw max. read scores zijn wel flink hoger dan de mijne. Wat voor systeem heb je?

Ik kom tot 213MB/sec. Laptop is een HP DM3 met ICH9.

Ik heb trouwens de 2HB firmware. Hoe belangrijk is het dat ik die update?
Q9550 @ 3,6Ghz
Asus P5E ICH9R 'Rampage Formula, 0902 BIOS'
4GB DDR2 1066Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortezzA_64
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 09:08
Tijdens zoektocht naar een SSD als upgrade voor m'n systeem ben ik op het volgende idee gekomen welke past in het budget van €200,-;
Optie A: 1x 80GB (bijv: Intel Postville X25-M)
of
Optie B: 2x 40GB raid0 (bijv: Intel Postville X25-V)

voordelen/nadelen welke ik kon bedenken;
Optie A
Optie B
Snelheid:
bekend uit de reviews(2x een snelheid lager dan A) > A [aanname a.d.h.v. reviews]
Trim:
welniet (misschien met toekomstige updates)
Beperking raid controller:
geenkans op beperking door onboard-controller

Is dit een super goed idee, een kern van waarheid of totale onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 16:41

KoffieNT

banaan

Zolang je iedere x-tijd een keer een tooltje over de schijf heen gooit (aka diy trim) om hem wat te cleanen denk ik dat je best wel voor die raid-setup kunt gaan.
Ik raad wel aan dat je er iets van redelijke overige hardware bij hebt :), een snelle C2D op zijn minst bv.

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
FortezzA_64 schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 14:18:
Tijdens zoektocht naar een SSD als upgrade voor m'n systeem ben ik op het volgende idee gekomen welke past in het budget van €200,-;
Optie A: 1x 80GB (bijv: Intel Postville X25-M)
of
Optie B: 2x 40GB raid0 (bijv: Intel Postville X25-V)

voordelen/nadelen welke ik kon bedenken;
Optie A
Optie B
Snelheid:
bekend uit de reviews(2x een snelheid lager dan A) > A [aanname a.d.h.v. reviews]
Trim:
welniet (misschien met toekomstige updates)
Beperking raid controller:
geenkans op beperking door onboard-controller

Is dit een super goed idee, een kern van waarheid of totale onzin?
Ik denk dat je zelf wel tot de conclusie bent gekomen dat optie B niet echt aan te raden is. Optie A dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortezzA_64
Ik denk dat je zelf wel tot de conclusie bent gekomen dat optie B niet echt aan te raden is. Optie A dus!
Het hele idee hangt af van: de grootte van de prestatie winst, het grootte van het nadeel van het missen trim en of een onboard-controller een bottleneck vormt.
En zoals hierboven al wordt gezegd heft het gebruik van een 'cleantool' het nadeel op dat optie B geen trim heeft

Het is dus echt een afweging tussen beide opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Anand heeft er nog niet zo lang geleden een stuk over geschreven:
http://www.anandtech.com/...ster-than-x25m-g2-for-250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Laatst online: 02-12-2024
aval0ne schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 14:39:
[...]

Hoezo niet?
Maar volgens mij is de prestatie toename irl minimaal is van 2xV vs 1xM dat je misschien niet eens merk.
Daarentegen door het missen van trim, zal je eveneens irl niet echt van merken mits je onderpartitioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortezzA_64
Heb net het artikel op anandtech gelezen en die resultaten zijn enorm, schaling van 2xV is uitstekend en veel sneller dan 1xM. 2xV gaat ook sandforce 1500 en indilinx (met mlc of slc) voorbij.

Met een onderpatitionering van 10% is het 'Trim-probleem' getackeld, mede dankzij de intel-controller.

Verder blijkt ook dat ik nog wel moet uitzoeken of de onboard het hier aan kan (Silicon Image 3132)

Morgen als ik tijd heb tussen door een samenvatting van het artikel met een vergelijking tussen 2xV, 1xM en bijv. Vertex LE en X25-E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
  • Laatst online: 29-08 08:55
Het kan ook geen kwaad om meerdere reviews te lezen: http://techreport.com/articles.x/18875

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Philflow schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 20:42:
[...]

Ik kom tot 213MB/sec.
Met de standaard block size van 64 KB in HD Tune kom ik niet eens aan de 200 MB/s (X25-M G2 80 GB).
Als ik de block size (options -> benchmark) op 1 MB zet haal ik wel de beloofde 250 MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Twister336 schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 17:23:
[...]
Met de standaard block size van 64 KB in HD Tune kom ik niet eens aan de 200 MB/s (X25-M G2 80 GB).
Als ik de block size (options -> benchmark) op 1 MB zet haal ik wel de beloofde 250 MB/s.
Ha mooi, nu haal ik het ook :)

Edit: een 64GB Adata SSD bij computerland voor 139,-. Geen idee of het wat is. Iemand?
220 MB lezen, 130 MB schrijven.
http://www.computerland.nl/Information.aspx?pid=1353

[ Voor 20% gewijzigd door Philflow op 10-06-2010 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Mastakilla schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 11:03:
[afbeelding]

Alvast bedankt!
Het probleem heeft net nog een serieus staartje gekregen...

Enkele dagen voor de SMART errors van de SSD heb ik nl het firmware van mijn Seagate Barracuda LP HDs geupdate:
http://seagate.custkb.com...p?DocId=213915&NewLang=en

Om het firmware te updaten kan je kiezen tussen een bootable CD image en Windows updater.
Cheap als ik ben, probeerde ik 1st de Windows update. Deze installeerde zich en vroeg vervolgens om te rebooten (hij had het MBR tijdelijk aangepast om voor Windows zijn werk te doen).
Toen ik echter rebootte kreeg ik volgende foutmelding: "Non-System Disk, press any key..."
Na een toets te drukken, bootte hij gewoon verder in Windows (geen firmware update maw).
Dus brandde ik de bootable CD image en update het firmware van de HD daarmee succesvol.

De foutmelding "Non-System Disk, press any key..." bleef echter wel, maar ik negeerde deze tijdelijk (ik ging toch binnenkort formateren) en ben gewoon de HDs, met hun nieuwe firmware, gaan testen.

Een dag / ?enkele dagen? later (en dus ook enkele reboots later) kreeg ik plots het SMART attribute probleem met de SSD: "End to end error detection count" stond op 1.
Ik heb toen hierop wat gezocht en vond vooral mensen die deze problemen hadden na een firmware upgrade van de SSD zelf (dit was bij mij al lang geleden gebeurt).

Toen ik de PC 2 dagen later (vandaag) terug begon te rebooten viel me echter plots op dat iedere boot het SMART attribute met 1 omhoog ging.

Toen legde ik maw de link tussen het "Non-System Disk, press any key..." probleem en het "End to end error detection count" probleem (hoewel het zeer vreemd is dat ie nog op 1 stond toen ik het ontdekte, omdat ik toen al meerdere reboots achter de rug had)

Dus googlede ik naar "Non-System Disk, press any key..." en vond volgende oplossing:
http://forums.seagate.com...k-Press-any-key/m-p/36306
Dit is ongeveer hetzelfde probleem als ik heb, maar dan zonder dat hij de SMART issues heeft en dat ik geen HPA of Dell PC heb, maar een een gewone verse Win7.

Het commando "bootrec /fixmbr" fixte dus mijn MBR en de "Non-System Disk, press any key..." foutmelding verdween. Ook stopte "End to end error detection count" met iedere boot te verhogen met 1.

Het probleem blijft echter dat "End to end error detection count" intussen op 11 staat en dat dit attribute enkel 0 mag zijn.
Alle andere waarden wijzen volgens SMART (en dus ook MS Windows + Intel SSD Toolbox) op een kapotte SSD.

Ik vraag me dan ook nog steeds af of mijn SSD nu beschadigd is door de Seagate tool, of dat ie gewoon denkt dat ie beschadigd.

Ik heb Seagate het probleem intussen al via de chat uitgelegd en ze gingen het naar hun programmeurs doorsturen.
Intel ga ik morgenvroeg proberen te contacteren.

Tenzij ik zeker ben dat er echt niets aan is en dat ik SMART kan resetten (negeren is geen oplossing, want als er ooit echt dit type problemen mee op voorkomen...), ga ik wel een RMA doen...

Als iemand nog iets nuttig weet toe te voegen, mag dat altijd...
Anders is deze post gewoon voor mensen met een vergelijkbaar probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

@ hierboven:
Erg mooi uitgezocht. :)
Zo weet je toch voor een groot deel waar je aan toe bent.

Nu denk ik dat deze error/SMART logs niet ge-reset worden wanneer men een firmware update doet (dat zou onlogisch zijn).
Echter heb ik met betrekking tot firmware's wel de ervaring dat dit soort trucjes meestal mogelijk zijn door het gebruik van de juiste parameters. (ie. het zit wel gewoon ingebakken).
De vraag is dan, of Intel de moeite zal nemen om je deze support te bieden (en uit te leggen wat je kan doen).
Of dat zij tot de conclusie komen, dat ze liever hebben dat je de SSD RMA stuurt zodat ze lekker zelf een exemplaar hebben met deze klacht om te kunnen onderzoeken.

(Ik heb met deze methodiek namelijk ooit support gehad met een BIOS programmeur van ASUS welke me toen ook een hoop nieuwe parameters liet zien die betrekking hadden op de firmware om te kijken of na deze andere flashes mijn BIOS wel in orde zou zijn...toen dit niet het geval bleek heb ik het moederbord helaas alsnog op moeten sturen).

----

Even wat anders van mezelf...
Ik heb al een tijdje niets meer laten horen hier, omtrend mijn SSD gebruik.
Dit hoewel ik toch ooit in zekere zin had beloofd om een mooie review te maken, echter kom ik er gewoon niet aan toe ivm drukte.

Nu heb ik echter wel voor de geintresseerde(n) 2 benchmarks/screenshots van mijn SSD configuratie.
Mijn configuratie bestaat uit: 2 x Intel Postville X25-M G2 160 GB in RAID0 (op een ICH9R controller).
Nu weet ik zo 1, 2, 3 niet meer uit mijn hoofd of deze dingetjes hardware/firmware matig al een soort van garbage collection hadden (kijkend naar de prestaties denk ik bijna van wel).

Zo zag de setup er namelijk uit toen ik net een verse installatie had terug gezet:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/djthesp/PC/X25M0MND.jpg

En de huidige prestaties na 6 maanden gebruik zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/djthesp/PC/X25M5MND.jpg

Geen extreme achteruitgang dus en ondanks dat ik voor mijn gevoel denk dat de Windows boot ietsiepietsie langzamer is geworden dan toen ik de SSD's net had is de PC nog steeds retesnel als deze eenmaal is opgestart. Ik zie nu trouwens ook dat de oorspronkelijke benchmark door mij is gedaan met een 100MB test(buffer) :X , dat zou wellicht het verschil in schrijfsnelheden verklaren.
Ik ben in ieder geval nog steeds tevreden. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Da_maniaC op 11-06-2010 09:29 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Da_maniaC schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 09:26:
...Ik zie nu trouwens ook dat de oorspronkelijke benchmark door mij is gedaan met een 100MB test(buffer) :X , dat zou wellicht het verschil in schrijfsnelheden verklaren.
Ik ben in ieder geval nog steeds tevreden. :)
100/1000MB test maakt niet zoveel uit imho bij intel test.

Ze zijn volledig gedegradeerd (geen unused pages meer beschikbaar, zodat schrijven trager is geworden), maar zoals je zegt reageren ze nog prima :) En verder zullen ze ook niet zakken. Een enkele zakt maximaal naar zo'n 50-60MB 512K writes.

Had je trouwens ondergepartioneerd? Het zou de garbage collector (die er wel op zit) helpen. Al denk dat het uiteindelijk weinig uit maakt (meer uitstel van executie), dus ben wel benieuwd :)

edit: het zal ook niet de nieuwste firmware zijn, als ie al 6 maanden draait?

[ Voor 4% gewijzigd door _H_G_ op 11-06-2010 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

_H_G_ schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 10:08:
[...]
Had je trouwens ondergepartioneerd? Het zou de garbage collector (die er wel op zit) helpen. Al denk dat het uiteindelijk weinig uit maakt (meer uitstel van executie), dus ben wel benieuwd :)
Krenterig als ik ben, heb ik inderdaad niet ondergepartitioneerd. :)
Ik heb de SSD's 1 voor 1 aligned (NTFS partitie aangemaakt met blokgrootte van 4096 bytes geloof ik).
Toen de RAID 0 array opgebouwd, backup image van 2 partities op de SSD's gezet (1 voor Windows Vista Ultimate x64 + Software en 1 partitie voor Games).
Acronis (waar ik de images mee heb gemaakt en teruggeplaatst) zou bij een lege partitie schijnbaar geen vorm van formattering uitvoeren wanneer er een image werd teruggezet dus bij voorbaat even gekeken en deze stonden ook al op een clustergrootte van 4096 voordat ik ze op de SSD's ging zetten. (Dus waarschijnlijk heeft het alignen weinig gedaan).
edit: het zal ook niet de nieuwste firmware zijn, als ie al 6 maanden draait?
Inderdaad ook niet de nieuwste firmware.
Ik draai een fraai backup schema met acronis (bewaard op een aparte RAID1 array voor de data), dus eigenlijk zou het weinig uitmaken als ik klakkeloos ga updaten.
Maar om de een of andere reden, ziet de Acronis Recovery Wizard (vanaf de BootCD) mijn RAID array's niet. (Deze veranderen gewoon in losse schijven/devices, waardoor data terugplaatsen op een RAID 0 onmogelijk word).
Vanwege deze reden en het feit dat ik geen klachten had/heb, heb ik besloten om geen firmware te updaten.
Ik vraag me zelfs af of dit gaat zonder dat de RAID 0 array word opgeheven.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:16

charrel

Cortisol4life..

Ik heb sinds kort een ocz agility 120gig schijf, de eerste versie. M'n moederbord is een p55-gd65 van MSI. Nu draai ik altijd al een raid-0 setup met normale schijven. Nu die ssd erbij hangt staat de controller nog op RAID vanwegen de raid 0 setup. Nu lees ik dat ik die beter op ACHI kan zetten zodat de SSD beter werkt maar dan ben ik m'n huidige raid-0 kwijt....
Op de extra jmicron controller storten de snelheden van de ssd in met waardes van dik 60mb/s minder.
Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ze zijn volledig gedegradeerd (geen unused pages meer beschikbaar, zodat schrijven trager is geworden), maar zoals je zegt reageren ze nog prima :) En verder zullen ze ook niet zakken. Een enkele zakt maximaal naar zo'n 50-60MB 512K writes.
Dat stemt mij wel¨positief :)
Leessnelheid is wel het voornaamst met een systeemdisk , sta versteld ven de tijd die een virusscan duurt op een ssd . 3 seconden . Heb nog maar 3.7 gb gebruikt voor me os xp ,Scan is uitgevoerd van me tweede os windows 7 geinstaleerd op een samsung f3 , maar drie seconden lijkt me niet kloppen.,dan zou 1 gb per seconden lezen :?

edit , het is de verkeerde partitie die gescand is , scannen duurt 1 minuut
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/06/13/1276437129-880.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2010 10:40 . Reden: verkeerde partitie gescand ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2-D2
  • Niet online
Ik heb nog even een vraagje over de Intel driver, sommige mensen zeggen dat et sneller is als de standaard Windows driver. Ik heb al even gezocht op de Intel site maar ik kan nergens die driver vinden waar mensen zeggen dat die sneller is als de standaard windows driver..

Iemand link? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ronneuh schreef op zondag 13 juni 2010 @ 20:41:
Ik heb nog even een vraagje over de Intel driver, sommige mensen zeggen dat et sneller is als de standaard Windows driver. Ik heb al even gezocht op de Intel site maar ik kan nergens die driver vinden waar mensen zeggen dat die sneller is als de standaard windows driver..

Iemand link? :>
Zoek Intel.com for ICH9 : http://downloadcenter.int...ng=eng&keyword=%22ICH9%22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2-D2
  • Niet online
Ik wordt er niet wijzer van die link:

Ik bedoel die driver want je dan ziet bij apparaatbeheer vervolgens eigenschappen en dan kijkt bij stuurprogramma, hier staat dan bijvoorbeeld Microsoft maar je kan ook die Intel driver gebruiken die ik dus niet kan vinden op hun site! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Tja de link verwijst toch direct naar de driver die je kunt gebruiken bij "IDE/ATAPI Controller" in je device manager, als je tenminste een ICH9 controller hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 13-06-2010 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2-D2
  • Niet online
Welke bedoel je dan? 'Intel(R) Rapid Storage Technology' ?
krijg een hele waslijst aan drivers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
charrel schreef op zondag 13 juni 2010 @ 16:35:
Nu die ssd erbij hangt staat de controller nog op RAID vanwegen de raid 0 setup. Nu lees ik dat ik die beter op ACHI kan zetten zodat de SSD beter werkt maar dan ben ik m'n huidige raid-0 kwijt....
Als je moederbord ahci ondersteunt, dan zijn die features ook beschikbaar in raid. Je moet dan wel de nieuwe Intel rapid driver gebruiken (die trim doorstuurt naar non-raid-members). De standaard MS AHCI driver werkt inderdaad alleen als je je sata op AHCI zet.

edit: btw. trim is onderdeel van IDE specificatie zover ik weet. AHCI is niet nodig, al heb je wel een driver nodig die het door stuurt, die nog een beetje karig zijn (alleen MS AHCI driver en Intel Rapid driver).

[ Voor 16% gewijzigd door _H_G_ op 14-06-2010 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplicidad
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09 16:12
Is het nu nog de moeite om een X25-M te kopen ? Ik lees dat in Q4 er nieuwe uitkomen maar is dat dan Q4 het fiscaal jaar of gewoon ongeveer het einde van het jaar ?

Dat is toch wel een groot verschil lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
simplicidad schreef op maandag 14 juni 2010 @ 09:26:
Is het nu nog de moeite om een X25-M te kopen ? Ik lees dat in Q4 er nieuwe uitkomen maar is dat dan Q4 het fiscaal jaar of gewoon ongeveer het einde van het jaar ?

Het is altijd de moeite om een X25-M te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

simplicidad schreef op maandag 14 juni 2010 @ 09:26:

De kans bestaat dat de nieuwe generatie al in september verkrijgbaar is, terwijl Anandtech het over een mid-year refresh heeft, nog eerder dus.

Als je het niet erg vind dat je SSD over een paar maanden een stuk minder waard is blijft de X25-M een goede keuze. Maar waardevermindering heb je eigenlijk bij iedere SSD die je koopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mwa, de X25-M G2 heeft toch heel lang zijn waarde behouden hoor. Voor een stuk hardware toch.

[ Voor 18% gewijzigd door Admiral Freebee op 14-06-2010 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meestal is het zo dat voordat intel een nieuw type ergens van uitbrengt , de oudere modellen in prijs stijgen .
Zal wel marketing zijn..Mijn intel x25 kost nu 5 euro meer als een maand geleden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:28
Philflow schreef op maandag 14 juni 2010 @ 09:37:
[...]

Als je het niet erg vind dat je SSD over een paar maanden een stuk minder waard is blijft de X25-M een goede keuze. Maar waardevermindering heb je eigenlijk bij iedere SSD die je koopt...
Niet geheel waar. SSD prijzen zijn nauwelijks omlaag gegaan sinds september 2009. Ze zijn zelfs duurder geworden in de afgelopen 2 maanden (dankzij de zwakke euro).

pricewatch: Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplicidad
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09 16:12
Oké toch maar een postville besteld :)

Maar het klopt de prijzen zijn de laatste maanden wel gestegen. Enkele maanden terug stond een postville op de vlaamse versie van alternate te koop voor 182 euro. Nu heb ik 199.90 euro moeten betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:28
Ondertussen gaan mijn SSDs de weg van de 10 kleine negertjes.

Ik had 3 Vertex 60GB SSDs in raid-0, een maand terug opeens een bsod en 1 SSD werd niet meer herkend. RMA aangemaakt bij OCZ en de disk opgestuurd naar Delft. Binnen 2 weken een splinternieuwe disk _/-\o_
Disk weer in het array gehangen, expanding... expanding 100%, weer BSOD. De nieuwe SSD werd niet meer herkend en is weer richting OCZ.
Vanmorgen zet ik mijn PC aan, en nogmaals een SSD die niet meer herkend wordt |:(

Begin langzaamaan een beetje te twijfelen aan mijn PC.

Het goede nieuws, volgens de RMA wordt mijn Vertex omgeruild voor een Vertex 2 8) Ik ben benieuwd.

SSDs zijn nu ruim een jaar oud en zijn gebruikt als system disk en voor de usenet downloads. Het PARt zo lekker snel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Lisadr schreef op maandag 14 juni 2010 @ 11:26:
[...]
Niet geheel waar. SSD prijzen zijn nauwelijks omlaag gegaan sinds september 2009. Ze zijn zelfs duurder geworden in de afgelopen 2 maanden (dankzij de zwakke euro).
Ja in het verleden wel, maar mijn opmerking gaat over nu en de nabije toekomst. Vrijwel iedere SSD die je nu koopt gaat in waarde zakken, verwacht ik, doordat de Intel G4 uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
Philflow schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 20:54:
[...]

Ja in het verleden wel, maar mijn opmerking gaat over nu en de nabije toekomst. Vrijwel iedere SSD die je nu koopt gaat in waarde zakken, verwacht ik, doordat de Intel G4 uitkomt.
Het is niet de verwachting dat prijzen gaan zakken, het verleden leert ons dat wanneer een nieuwe generatie intel SSD eraan komt de prijzen van de oude generatie niet zakt. Zie de introductie van de Postville. Ook zorgt de zwakke euro voor prijsstijgingen in plaats van prijsdalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

aval0ne schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 09:23:
[...]
Het is niet de verwachting dat prijzen gaan zakken, het verleden leert ons dat wanneer een nieuwe generatie intel SSD eraan komt de prijzen van de oude generatie niet zakt. Zie de introductie van de Postville. Ook zorgt de zwakke euro voor prijsstijgingen in plaats van prijsdalingen.
Het is de verwachting dat prijzen gaan zakken, aldus Anandtech:
Intel's X25-V will grow to 80GB in Q4, presumably at the same price point as the 40GB drive today (hooray for 25nm NAND).
http://www.anandtech.com/...n-and-ocz-take-on-intel/7

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 16-06-2010 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Nogal optimistisch van Anand. Hoera voor 25nm ja. Minder kosten en verkopen voor dezelfde prijs >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Philflow schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 18:54:
[...]

Ha mooi, nu haal ik het ook :)

Edit: een 64GB Adata SSD bij computerland voor 139,-. Geen idee of het wat is. Iemand?
220 MB lezen, 130 MB schrijven.
http://www.computerland.nl/Information.aspx?pid=1353
Heb er 2 in raid 0 gezet, dit werkt goed.
Afbeeldingslocatie: http://vanbaal.org/hdtune2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://vanbaal.org/cdm2.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Def_P op 17-06-2010 08:59 ]

I, for one, like Roman numerals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo..lekker snel.

nou lees ik dit :

' if the computer is turned on after it's been off for about 8 hours, it does NOT boot. then i had to turn off and on the computer few times. '

heb jij dat ook gemerkt met die A-Data (win 7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Def_P
  • Niet online
Nog niet gemerkt, maar ze zaten er nog geen 8 uur in toen ik vanochtend naar mijn werk ging :)

Zal t eens uitproberen, maar klinkt meer als een probleem dat in voeding/mobo sfeer ligt. Ook windows 7 trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Def_P schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 12:45:
Nog niet gemerkt, maar ze zaten er nog geen 8 uur in toen ik vanochtend naar mijn werk ging :)

Zal t eens uitproberen, maar klinkt meer als een probleem dat in voeding/mobo sfeer ligt. Ook windows 7 trouwens.
alles overwegende.. ga ik er ook maar een paar halen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:27
Def_P schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 08:11:
[...]

Heb er 2 in raid 0 gezet, dit werkt goed.
[afbeelding]
[afbeelding]
Hmm apart, zulke goede 4k scores, want als ik zoek op het typenummer kom ik uit bij JMicron 612 controller en laat JMicron nou niet al te best wezen.

hiero een review:
http://www.bit-tech.net/h...-new-612-ssd-controller/1
Op de IOmeter random write response time scoort die erg beroerd. Last van stuttering?

[ Voor 18% gewijzigd door PASware op 17-06-2010 22:56 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Def_P
  • Niet online
PASware schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 22:53:
[...]

Hmm apart, zulke goede 4k scores, want als ik zoek op het typenummer kom ik uit bij JMicron 612 controller en laat JMicron nou niet al te best wezen.

hiero een review:
http://www.bit-tech.net/h...-new-612-ssd-controller/1
Op de IOmeter random write response time scoort die erg beroerd. Last van stuttering?
Hoe kan ik dat het best testen? Heb nergens last van tijdens normaal windows gebruik(nu dag in gebruik).

Als ik die test zie vraag ik me af hoe ze dat getest hebben, aangezien er een ontzettend groot verschil tussen gemiddeld en max zit, vraag ik me af of er tijdens die max test niet ergens iets anders fout is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Def_P schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 12:18:
[...]

Hoe kan ik dat het best testen? Heb nergens last van tijdens normaal windows gebruik(nu dag in gebruik).

Als ik die test zie vraag ik me af hoe ze dat getest hebben, aangezien er een ontzettend groot verschil tussen gemiddeld en max zit, vraag ik me af of er tijdens die max test niet ergens iets anders fout is gegaan.
Grote kans dat net zoals bij de Kingston V+ 128GB de meeste write samples uit zo'n test een goede lage write service time hebben, en dat minder dan 5% een hele hoge heeft. Effectief trekken die het gemiddelde omhoog maar in de praktijk maakt het weinig uit en zijn de prestaties prima. Dat blijkt ook want de Kingston V+ is een prima SSD. Een continue stroom random writes van IOmeter is ook helemaal niet reeel, ik zou kijken naar real world prestaties..

Dit lijken me ook prima SSD's, ik zou me niet doodstaren op de weinig voorkomende maximale write service time. De crystaldiskmark score is ook prima. Ik neem aan dat ook Jmicron controllers steeds beter worden..

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 18-06-2010 12:48 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij Computerland - Rotterdam komen ze volgende week (weer) binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:15
Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 12:21:
zo..lekker snel.

nou lees ik dit :

' if the computer is turned on after it's been off for about 8 hours, it does NOT boot. then i had to turn off and on the computer few times. '

heb jij dat ook gemerkt met die A-Data (win 7)
Bevestigd :(
Heb ze er ook in sinds gisteravond, vanochtend ging de PC gewoon aan, maar toen hadden ze nog geen 8 uur uit gestaan.
Net thuis van m'n werk, pc aan gezet en er werd er maar 1 gezien en met RAID 0 werkt dat niet zo lekker.
4x uit en aan gezet en toen pas werken... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Def_P
  • Niet online
Bij mij werkt t prima, ben de hele dag wezen werken, pc heeft uitgestaan, in een keer aan en lopen.

Heb wel gehoord dat het met het moederbord te maken kan hebben(ik heb een p5q pro) en welke poorten er worden gebruikt, ook welke instelling(mijn bord heeft intel en silicon image, ik gebruik de intel).

Er komt ws een firmware update voor, maar of deze al beschikbaar is weet ik nog niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Laatst online: 14:15
Def_P schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 18:59:
Bij mij werkt t prima, hele dag werken heeft pc uitgestaan, in een keer aan en lopen.

Heb wel gehoord dat het met het moederbord te maken kan hebben(ik heb een p5q pro) en welke poorten er worden gebruikt, ook welke instelling(mijn bord heeft intel en silicon image, ik gebruik de intel).

Er komt ws een firmware update voor, maar of deze al beschikbaar is weet ik nog niet helemaal.
Ik heb die info ook gekregen :)
Draai op een I7, dus volgens hun zou er geen probleem moeten zijn.
Ik knal me pc wel in standby ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert Jan
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 02:06
Nou zag ik op internet dat er voor de ocz vertex en vertex turbo firmware 1.6 uigekomen is. Ik heb zelf ook een vertex kan iemand mij vertellen wat er verbetert is en of dat een meerwaarde is om hem te updaten van 1.5 naar 1.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:34

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Egbert Jan schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 00:06:
Nou zag ik op internet dat er voor de ocz vertex en vertex turbo firmware 1.6 uigekomen is. Ik heb zelf ook een vertex kan iemand mij vertellen wat er verbetert is en of dat een meerwaarde is om hem te updaten van 1.5 naar 1.6
Firmware release notes – Vertex, Vertex EX, Vertex Turbo, Agility, Agility EX, Solid2 Version 1.6

Changes/additions since 1.50

For ATA Security, The following improvements were made.
• Ignoring user password at SEC1
• IDENTIFY will reflect current ATA security status more correctly.
• More read fail scenarios were added to firmware bad block management.

Issues resolved since version 1.50

• SMART self test progress status nibble value was wrong when completed.
It should remain at 0, not revert back to 9.
• In some rare situations, SSD power cycling may not be accompanied with IDENTIFY.
In such case, SMART power cycle count was not increased.
• Fixed the status for SMART Enable/Disable and SMART attribute autosave were changed by power cycling. It will now retain the last change status.
• In some cases, the controller’s buffer memory returned stale data after ATA security erase has been finished.
• Changed word 60 bit 14 to 0, meaning trim is not deterministic for smaller size than 16KB trim request.
For SATA Gen 1 setting, Gen 2 support bit is better to be cleared.
• For sleep/standby command, idle time garbage collection is better if it is not started.
http://www.ocztechnologyf...and-also-EX-1.6-FW-Update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:42
De SSD die ik terugkreeg in ruil voor een kapotte had standaard al 1.6 erop, maar als ik dit zo lees kan ik niet echt zeggen dat ik er iets tussen zie staan dat merkbaar veranderingen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Prijzen van de Intel SSD's zijn flink gestegen t.o.v. een paar weken.
Gelukkig had ik een 40GB besteld aan 89€ een paar weken geleden :)

Nochtans zijn onderstaande SSD's goedkoop in vergelijking.
pricewatch: OCZ Solid 2 SATA II 2.5" SSD 60GB 129.90€ voor 60GB
pricewatch: OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 96GB 198€ voor 96GB

Ben benieuwd ofdat de 25nm Intels die later dit jaar komen de prijzen zullen dalen.

Met de V1.6 firmware van OCZ heeft Indilinx weer een nieuwe firmware. Enkel nog wachten op de andere fabrikanten.
http://www.tweaktown.com/...are_on_the_way/index.html

Vreemd dat in de change log van OCZ hier een paar post boven geen melding maakt van prestatie verbetering op lange termijn zoals bij de tweaktown link gezegt word.

[ Voor 24% gewijzigd door abusimbal op 19-06-2010 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die prijzen daar snap ik echt niks van. Een paar jaar terug waren de prijzen van computerspul veel stabieler als nu, en gingen ze ook keurig omlaag omdat de waarde minder werd op ten duur. Het prijsverloop van die Postville kan ik echt geen touw aan vastknopen. Zuke prijsverschillen komen echt niet alleen door een zwakkere euro.

Vraag en aanbod kan het ook niet zijn omdat jan met de pet nog gewoon bij z'n harde schijven blijft. SSD's zijn nog steeds een nichemarkt voor tweakers en ervaren gebruikers.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2010 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exact een maand geleden had ik een Postville 80gb gekocht voor € 193, vandaag staat die in diezelfde winkel voor 219 euro. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik lach me suf, in 6 maanden tijd is mijn 160Gig maar een tientje goedkoper geworden!

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:28
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 20:21:
Die prijzen daar snap ik echt niks van. Een paar jaar terug waren de prijzen van computerspul veel stabieler als nu, en gingen ze ook keurig omlaag omdat de waarde minder werd op ten duur. Het prijsverloop van die Postville kan ik echt geen touw aan vastknopen. Zuke prijsverschillen komen echt niet alleen door een zwakkere euro.

Vraag en aanbod kan het ook niet zijn omdat jan met de pet nog gewoon bij z'n harde schijven blijft. SSD's zijn nog steeds een nichemarkt voor tweakers en ervaren gebruikers.
Zolang ik weet zijn prijzen van geheugen een achtbaan rit geweest. Vanaf het moment dat ik mijn eerst 1mb simm kocht tot nu.
Fabrikanten gaan in eens massaal produceren, vervolgens zakken de prijzen als een gek. Een paar komen er achter dat er overproductie en te veel concurrentie is geweest. 1 of 2 gaan failliet. Productie wordt bijna stil gezet totdat prijzen bijna verdubbelen. Dan komt er weer iemand op de idee om een fabriek te beginnen, over te nemen enz en gaan ze weer bezig met massaproductie om meer geld te verdienen. Gaat een paar maanden heel goed, dan iets minder en dan zie ze weer dat ze te weinig verdienen en begint alles weer opnieuw.

Nu zal het zakken iets langer duren omdat er in verhouding minder vraag is dan vroeger en omdat bedrijven minder risico's durven te nemen door de crisis. Plus dat ruim 10%-15% van de prijs te maken heeft met de onstabiele valuta markt.

512mb Kingston ValueRAM
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=26562
Maart 03 = 70 euro
Mei 04 = 110 euro
Apr 05 = 45 euro

De prijzen van SDD's gaan pas in Q4 zakken dankzij niet technieken en nieuwe vraag. Maar verwacht niet dat je 1 euro per GB gaat betalen. Een 80GB SDD gaat dan rond de 150 euro kosten.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyverhoef
  • Laatst online: 15:22
Ik heb hier ook problemen met de ADATA 64 GB SSD, ook niet booten na uitzetten. Doe ik het 220 snoer in de laptop werkt ie weer ?

Wat moet ik hier nou mee aan ? Heb de nieuwste BIOS op laptop, firmware upgrade voor SSD nergens te vinden.

Voor de duidelijkheid, hij zit een een Dell Vostro 3500 laptop....

[ Voor 12% gewijzigd door mikeyverhoef op 20-06-2010 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

mikeyverhoef schreef op zondag 20 juni 2010 @ 12:09:
Ik heb hier ook problemen met de ADATA 64 GB SSD, ook niet booten na uitzetten. Doe ik het 220 snoer in de laptop werkt ie weer ?

Wat moet ik hier nou mee aan ? Heb de nieuwste BIOS op laptop, firmware upgrade voor SSD nergens te vinden.

Voor de duidelijkheid, hij zit een een Dell Vostro 3500 laptop....
Hmm geen idee hoe je probleem op te lossen.

Zou je een CrystalDiskMark screenshot kunnen posten? ben wel benieuwd hoe die SSD presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19
Vanaf vorige week begint mijn HDD erg slecht te worden, maar heb niet zo heel veel geld over voor een SSD schijfje. Het maximale wat ik wil uitgeven is 150 euro.

Heb eigenlijk 2 schijven in gedachte:
- OCZ Solid 2 SATA II 2.5" SSD 60GB voor 140 euro- Adata AS596B-64GM-C 64GB voor 140 euro

Het liefste wil ik 60GB, heb uitgerekend dat ik ongeveer 30gb zou nodig hebben. Wat uiteraard ook nog meer zal worden.

Zou iemand mij kunnen helpen voor de keuze? Eventueel mag het iets duurder zijn, maar niet 50 euro. 8)

Mijn systeem:
Windows 7 X64,
ASUS P5K
Q6600
8GB RAM DDR2 800

[ Voor 4% gewijzigd door da_PSI op 20-06-2010 18:05 . Reden: Tja.. Neiderlantsche taal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nats_DB
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:25
Graag jullie mening omtrent de nieuwe 120 GB REVODRIVE van OCZ (OCZSSDPX-1RVD0120)?

De prijs lijkt niet slecht (Prijsindicatie) 316 Pond (orde 380 Euro). De snelheid lijkt OK.
OCZ Technology OCZSSDPX-1RVD0120 120GB OCZ Technology RevoDrive MLC-Flash x4 slot full height 65K IOPS Read 540MB/s Write 490MB/s.

Helaas nog geen duidelijkheid omtrent TRIM en/of GC (OCZ forum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik heb het vermoeden dat beide een Jmicron controller gebruiken en die wil je niet hebben, zie startpost.

Dit is volgens mij een betere keus die geen last heeft van stotteren: pricewatch: Kingston SSDNow V+ Series V2 SATA2 2.5 64GB
Pagina: 1 ... 37 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD