Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.526 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplicidad
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09 16:12
Philflow schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 09:34:
De Seagate Momentus XT (HDD + 4GB SLC SSD) is nu ook in NL prijslijsten terug te vinden:
http://www.hardware.info/...eagate_Momentus_XT_250GB/

Zou 4GB genoeg zijn om Windows 7 snel te kunnen booten en wat programma's?
Werkt het net niet zo dat het ding uw gebruik analyseert en zelf veel gebruikte bestanden en dergelijke naar de SSD kopieert ?
So what does this mean for the end user? With the Momentus XT, Seagate has developed a special algorithm that is called ”Adaptive Memory Technology”, which analyzes the users computing habits, such as if the user frequently opens Photoshop documents. The technology takes the most accessed files that Photoshop uses and stores them on the fast, 4GB SSD integrated on the drive. This allows the user to start the program faster because the data is pulled from the SSD, instead of having to spin the hard drive platters to seek the data. As the needs of the user changes, so does the data stored on the SSD of the drive. This also works for files pertaining to booting the operating system, email clients, games and more. The design of a traditional hard drive and the quickness of an SSD give a perfect balance between speed and storage space.
http://www.overclockerscl...eagate_momentus_xt_500gb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
om gebruik te maken van AHCI, moet ik dat dat aanzetten in de BIOS?

Ik heb het zojuist namelijk geprobeerd, toen kreeg ik een BSOD tijdens het opstarten van windows...

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
megatronics schreef op maandag 24 mei 2010 @ 09:13:
[...]

Zoals in dit topic al vaker te lezen is, werkt de Microsoft AHCI driver en de laatste 9.6 AHCI driver van intel met trim en heb je de toolbox optimizer niet nodig.
ik heb een enkele postville 80GB, waar kan ik de laatste AHCI driver downloaden? Kun je een link geven?

[ Voor 3% gewijzigd door groxgrox op 24-05-2010 11:46 ]

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

simplicidad schreef op maandag 24 mei 2010 @ 11:27:
[...]
Werkt het net niet zo dat het ding uw gebruik analyseert en zelf veel gebruikte bestanden en dergelijke naar de SSD kopieert ?
Interessant, dat wist ik niet. Ben benieuwd hoe goed het werkt in de praktijk.

Edit: oh een hele review. leuk.

edit 2: nou dat klinkt goed!
The Momentus XT beats out traditional hard drives in just about every test. This drive is the perfect stepping stone for those who want the increased speed that a SSD provides, but require more space than current SSD's can deliver (and be cost effective). The best part of the Momentus XT is that with the intelligence of the hardware, the more you work with it, the more it will learns your habits, and the faster it gets. There is no other drive currently on the market that does this and does it well.
Seagate Momentus XT 500GB ST95005620AS Review - Overclockers Club
Jammer genoeg nauwelijks real life benchmarks.

[ Voor 57% gewijzigd door Philflow op 24-05-2010 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 21:58

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
groxgrox schreef op maandag 24 mei 2010 @ 11:45:
[...]

ik heb een enkele postville 80GB, waar kan ik de laatste AHCI driver downloaden? Kun je een link geven?
? TS misschien?
Iets meer moeite doen joh.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

bverstee schreef op maandag 24 mei 2010 @ 11:50:
[...]

? TS misschien?
Iets meer moeite doen joh.
Als daar dan ook deze link in had gestaan was het makkelijk te vinden.

Misschien een idee om van de meest gebruikte chipsets de links naar de drivers in de TS te zetten?

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je die AHCI drivers ook zonder floppy installeren, bijv via usb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Nee je hebt perse een floppy drive nodig. Een 5.25" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Philflow schreef op maandag 24 mei 2010 @ 16:26:
Nee je hebt perse een floppy drive nodig. Een 5.25" ;)
Die heb ik nog liggen. van mijn Amiga 500 8)

Anyway, berto. Had je voor installatie van win7 al in je bios aangezet dan hoef je helemaal geen drivers te laden. Had je op IDE staan, dan moet je even googlelen hoe je achteraf ACHI erop kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Het is me net gelukt om achteraf op ACHI te zetten.. Met de volgende beschrijving
http://www.ithinkdiff.com...-7-rc-after-installation/

De SSD is een overall een kleinbeetje sneller geworden volgens crystaldiskmark

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
  • Laatst online: 29-08 08:55
Ik vraag me af wat tegenwoordig de 'beste' SSD prijs/kwaliteit is. Ik heb net een uur of 2 testen zitten lezen, maar zie tussen de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn. Het lijkt me neer te komen op de X25-M G2 vs de Nova v128, maar vreemd genoeg vind ik nergens een duidelijke vergelijking van beiden.
Ik weet ook niet goed welke van al die synthetische testen ik nu eigenlijk zou moeten geloven.
Vooral deze pagina is verwarrend: http://techreport.com/articles.x/18864/5
De Nova hier gaat van een uitstekende eerste plek tot een verschrikkelijke laatste plek, en terug. :S

Zou iemand me eens een duidelijke vergelijking van die twee modellen kunnen maken, en meteen erbij zeggen welke in jullie mening de beste prijs/kwaliteit is van het moment -elke ssd dus, hoeft niet een van bovenstaande te zijn-? (laten we zeggen dat het minimum toch wel een 60-80gb moet zijn)

Ik heb ook wat opzoekingswerk achter SSD in Raid 0 gedaan, het lijkt me dat ik deze optie best niet neem. Verlies van TRIM lijkt me te ingrijpend?

En tenslotte de meest lastige vraag in PC-land: zou het de moeite zijn om te wachten tot de nieuwe reeks intel SSD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

vorda schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 15:35:
Het lijkt me neer te komen op de X25-M G2 vs de Nova v128, maar vreemd genoeg vind ik nergens een duidelijke vergelijking van beiden.
Je hebt de beste vergelijking gevonden. 1 pagina verder staan de real life benchmarks. Andere websites zijn vaak alleen maar bezig met synthetische benchmarks, en die hebben weinig te betekenen.

Er is volgens mij iets mis met de copy benchmarks van Techreport. Ik neem ze met een korrel zout. Dat blijkt ook als je het vergelijkt met andere sites die ook file copy benchmarks doen.

Volgens mij zijn de Nova V128 en Kingston V+ 128GB v2 de beste keuzes op dit moment. Ze presteren in de praktijk beter dan de Intel en verbruiken minder. Maar of je de prestatie verschillen echt gaat merken is twijfelachtig. Ook weet ik niet of de 64GB broertjes van Kingston en Corsair net zo goed presteren als de 128GB.

De Intel is ook geen slechte keuze, geeft je ook nog wat meer ruimte.
En tenslotte de meest lastige vraag in PC-land: zou het de moeite zijn om te wachten tot de nieuwe reeks intel SSD's?
Anand heeft het over een mid year refresh, terwijl anderen het over Q4 hebben...

[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 25-05-2010 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:00
Ik ben opzoek naar goede SSD's voor in Dell E6410 laptops in het bedrijf waar ik werk. Op deze laptops worden veelal VMware images gedraaid.

Dell leverd zelf volgens mij enkel SamSung SSD's. Hebben deze SSD's ondersteuning voor TRIM?
Is er ergens een up-to-date overzicht met welke SSD's TRIM ondersteunen en welke niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ja de laatste generatie Samsung SSDs ondersteunen ook TRIM voor zover ik weet. De Samsung clonen ondersteunen het ook:
nieuws: Corsair voegt trim-commando aan ssd-firmware toe

[ Voor 20% gewijzigd door Philflow op 26-05-2010 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

Ik heb een klein vraagje over SSD icm RAID.

Het betreft een ICH8 controller op een Asus P5B - Deluxe bord.
Wat is beter/sneller/verstandiger:

2x Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB in RAID 0 op de bovengenoemde controller.
óf
1x Intel Postville X25-M SSDSA2MH160G2C1 160GB als single drive

Gezien Intel nu een raid driver met trim heeft uitgebracht en de ICH8 een Sata 300 connectie is denk ik dat de raid opstelling beter/sneller is.
Of is de controller zo brak dat die niet goed overweg kan met 2x SSD in RAID 0?

//edit:
Of is er voor dat budget (+/- 400 Euro) een snellere SSD beschikbaar?

[ Voor 9% gewijzigd door mushia op 26-05-2010 20:37 ]

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 00:09

Mooody

elmoody

Op de vorige pagina's staat dat er vele SSD's sneller zijn dan de X25-M.

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:35
Zou iemand me eens een duidelijke vergelijking van die twee modellen kunnen maken, en meteen erbij zeggen welke in jullie mening de beste prijs/kwaliteit is van het moment -elke ssd dus, hoeft niet een van bovenstaande te zijn-? (laten we zeggen dat het minimum toch wel een 60-80gb moet zijn)

Ik heb ook wat opzoekingswerk achter SSD in Raid 0 gedaan, het lijkt me dat ik deze optie best niet neem. Verlies van TRIM lijkt me te ingrijpend?

Laatste vraag: geen idee. Je kan altijd "wachten" :)

Beste prijs/kwaliteit is zonder meer de x25-m. Een sandforce is leuk, maar dan betaal je gewoon meer per MB. Een indilinx zoals de Nova is ook interessant, al vallen de iops relatief tegen.

Raid: zoals al heel vaak gezegd, de intel raid driver geeft alleen trim voor non-raid-members.

(edit: laatste was trouwens niet als reactie op jouw post bedoeld, maar voor mushia. Of de degradatie te ingrijpend is, is lastig te zeggen zonder je doel te weten en welke SSDs je in raid wil zetten).

[ Voor 9% gewijzigd door _H_G_ op 27-05-2010 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia

mushia

In a World of LCD

Mooooody schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 23:08:
Op de vorige pagina's staat dat er vele SSD's sneller zijn dan de X25-M.
True er zijn altijd snellere, maar voor een budget van rond de 400 kom ik denk ik niet verder dan een postville of wel? Of is de vertex of V+ sneller?
Size moet mininaal 120 GB zijn, 160 bij voorkeur.
_H_G_ schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 00:10:
[...]

Raid: zoals al heel vaak gezegd, de intel raid driver geeft alleen trim voor non-raid-members.

(edit: laatste was trouwens niet als reactie op jouw post bedoeld, maar voor mushia. Of de degradatie te ingrijpend is, is lastig te zeggen zonder je doel te weten en welke SSDs je in raid wil zetten).
OK, ik kreeg nogal tegenstrijdige informatie, gezien ook op tweakers news een artikel stond waarin staat dat het voor alle RAID levels (behalve 5) geldt. Dus ik dacht ik dat trim i.c.m. met RAID nu wel een keer moest werken.
http://tweakers.net/nieuw...or-raidconfiguraties.html

SSD is bedoelt als OS schijf, moet vooral met kleine bestanden werken, veel read/write.
Het is bedoeld voor een vriend van me, maar als trim nog niet werkt i.c.m. RAID dan lijkt mij het beter om een single drive aan te schaffen.

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
mushia schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 11:32:
OK, ik kreeg nogal tegenstrijdige informatie, gezien ook op tweakers news een artikel stond waarin staat dat het voor alle RAID levels (behalve 5) geldt. Dus ik dacht ik dat trim i.c.m. met RAID nu wel een keer moest werken.
http://tweakers.net/nieuw...or-raidconfiguraties.html
Zie de laatste comment bij dat artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:37

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

mushia schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 20:34:
Ik heb een klein vraagje over SSD icm RAID.

Het betreft een ICH8 controller op een Asus P5B - Deluxe bord.
Wat is beter/sneller/verstandiger:

2x Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB in RAID 0 op de bovengenoemde controller.
óf
1x Intel Postville X25-M SSDSA2MH160G2C1 160GB als single drive

Gezien Intel nu een raid driver met trim heeft uitgebracht en de ICH8 een Sata 300 connectie is denk ik dat de raid opstelling beter/sneller is.
Of is de controller zo brak dat die niet goed overweg kan met 2x SSD in RAID 0?

//edit:
Of is er voor dat budget (+/- 400 Euro) een snellere SSD beschikbaar?
De Raid Driver van Intel verzorgd alleen TRIm voor SSD's die niet onderdeel uitmaken van een raid-array.
bv. SSD+2 andere schijven in raid opstelling, niet 2x SSD in raid

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia

mushia

In a World of LCD

Nivk schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 12:05:
[...]

Zie de laatste comment bij dat artikel.
Ik had het gelezen ja, misleidend artikel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Laatst online: 31-08 19:17
_H_G_ schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 00:10:
[...]

Laatste vraag: geen idee. Je kan altijd "wachten" :)

Beste prijs/kwaliteit is zonder meer de x25-m. Een sandforce is leuk, maar dan betaal je gewoon meer per MB. Een indilinx zoals de Nova is ook interessant, al vallen de iops relatief tegen.

Beste samenvattende post van de laatste dagen! Idd: Intel blijft goed, Sandforce is de "bleeding edge" nu. _/-\o_

Wou toch nog even wat extra aandacht geven, dit zou iedereen als "current state of the art" moeten lezen in dit topic.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had laatst tijdens het gamen met iemand over welke een ssd had voor zijn windows7 en 1 TB voor opslag etc. Nu wil ik dat ook heel graag doen, zo een ssd voor alleen mijn OS. Ik gebruik windows xp en dacht dus om 1 van 32GB te nemen sinds deze dingen nogal duur zijn en 32 genoeg voor mij is.

Nu vraag ik me af, ga ik hier veel van merken? Ik weet dat mijn pc snel zal opstarten en dus voortaan niet even koffie kan gaan zetten. Verder vraag ik me of als ik mijn games op mijn normale hardeschijf zet ik nog steeds veel verschil merk van deze ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Laatst online: 31-08 19:17
Je zal wat merken, maar zo goed als niets "in game". Het wordt pas leuk als je bijv. een 60 of 80 GB exemplaar neemt en je meestgebruikte spellen ook op de SSD gooit. Gedaan met "loading" screens! ;-)

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Laatst online: 19:53

dbzfan

Nee.

Hoelang duurt het unpacken van een 12gb filmbestand.. packed in 150mb rar files? Dit duurt op mijn externe hdd echt eeeeeeeuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 21:58

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
dbzfan schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:23:
Hoelang duurt het unpacken van een 12gb filmbestand.. packed in 150mb rar files? Dit duurt op mijn externe hdd echt eeeeeeeuwen.
Daar zou ik zowieso al twee schijven voor gebruiken (net als bij videobewerking, audio etc, overigens).

Maar als je hiervoor een ssd wilt gebruiken is het echt zwaar aan te raden een ssd te pakken met TRIM, anders degradeert ie enorm als je dat geregeld doet.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DexterBelgium schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:19:
Je zal wat merken, maar zo goed als niets "in game". Het wordt pas leuk als je bijv. een 60 of 80 GB exemplaar neemt en je meestgebruikte spellen ook op de SSD gooit. Gedaan met "loading" screens! ;-)
Ah ik hoopte wel aanzienlijke verandering te merken ook al staat het op mijn normale schijf. Maar ja pc start wel een heel stuk sneller op ;)

Is het eigenlijk wel verstandig om een ssd in mijn pc te doen welke een aantal jaartjes oud is? Ik denk dat ik er nog wel een jaar of 1 of 2 mee doorga. En mocht ik ondertussen een nieuwe hebben zou ik deze ssd mee kunnen nemen naar de nieuwe denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• point7
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-04-2024
Hier is dat op een minuutje geklaard. 3x Vertex Turbo in RAID 0.

Uitpakken naar mijn SSD doe ik niet altijd. Ik kan namelijk ook uitpakken naar een RAID 0 opstelling met 2x Western Digital Black HDD en dat gaat ook snel omdat de SSD RAID dan 100% read snelheid haalt en de HDD RAID 100% write snelheid haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
bverstee schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:32:
[...]
Maar als je hiervoor een ssd wilt gebruiken is het echt zwaar aan te raden een ssd te pakken met TRIM, anders degradeert ie enorm als je dat geregeld doet.
Dat valt wel mee als je genoeg vrije ruimte laat. Ik doe het altijd zo en heb pas last van degradatie als de schijf volgeschreven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 14:03
Daar loop je tegen de beperking van USB2 aan, dus max 35 mb/sec. SSD's blinken echt uit in lees en schrijfsnelheden bij hele kleine bestanden, 4 kb enzo. Daarom zijn ze zo geschikt als OS schijf.

Voor sequentiële lees- en schrijfacties van grote bestanden zijn harddisks in RAID 0 ook prima geschikt.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Ik heb minimaal 200GB opslag nodig op mijn laptop, maar een 200GB/256GB SSD is veel te duur.
Zou daarom een combinatie SSD + HD in een Macbook Pro ook een goede zijn?

Ik dacht aan een 50GB/60GB SSD, zodat je ruimte hebt voor het OS en alle programma's (Photoshop etc.). De werkbestanden (150 GB+), zoals PS bestanden, InDesign bestanden, foto's en films zet ik dan op de HD.

Of gaat het grootste snelheidsvoordeel weg, doordat je de grotere bestanden op de HD zet?
Zijn hier tests van op internet? Kan niets vinden helaas...

[ Voor 6% gewijzigd door Mooody op 29-05-2010 10:08 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Zelf heb ik nog een Intel Postville X25-M 80GB die nog niet de firmware heeft met de Trim functie. Kan ik deze firmware gewoon updaten zonder bestanden te verliezen?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Fietsbel schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 10:13:
Zelf heb ik nog een Intel Postville X25-M 80GB die nog niet de firmware heeft met de Trim functie. Kan ik deze firmware gewoon updaten zonder bestanden te verliezen?
Meestal werkt het gewoon goed, maar ik zou altijd backup maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Mooooody schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 10:02:
Ik heb minimaal 200GB opslag nodig op mijn laptop, maar een 200GB/256GB SSD is veel te duur.
Zou daarom een combinatie SSD + HD in een Macbook Pro ook een goede zijn?
Ander idee: Seagate Momentus XT 500GB. De snelste 500GB notebook HDD gecombineerd met 4GB SLC SSD die alleen gebruikt wordt voor de meeste gebruikte files. Prestaties komen in de buurt van SSD voor een prijs die iets hoger is dan een HDD (zie review Anandtech).

Voordelen:
- je bespaart een hoop geld
- je kunt je DVD drive gewoon houden
- je garantie blijft in tact.

Nadelen:
- langzamer dan Intel G2.

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 29-05-2010 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 23:23
Philflow schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 15:45:
[...]

Ander idee: Seagate Momentus XT 500GB. De snelste 500GB notebook HDD gecombineerd met 4GB SLC SSD die alleen gebruikt wordt voor de meeste gebruikte files. Prestaties komen in die in de buurt van SSD voor een prijs die iets hoger is dan een HDD (zie review Anandtech).

Voordelen:

Nadelen:
Andere optie is een caddy te kopen en daarmee je dvd drive te vervangen. Stop je in de caddy je oude harde schijf en de ssd in de laptop. Enigste nadeel is dat je dan geen dvd drive heb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

THE_FIREFOX schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:12:
[...]

Andere optie is een caddy te kopen en daarmee je dvd drive te vervangen. Stop je in de caddy je oude harde schijf en de ssd in de laptop. Enigste nadeel is dat je dan geen dvd drive heb....
Volgens mij wist Moody al van die optie. Hierboven vergeleek ik de optie Momentus XT met de caddy HDD+SSD optie. Nog meer nadelen van de caddy optie zijn dat het duur is, je DVD drive weg is en je garantie naar de knoppen is.

[ Voor 31% gewijzigd door Philflow op 29-05-2010 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Philflow schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:19:
[...]

En je garantie is dus naar de knoppen zoals ik hier boven al zei.
Je kan het ook erg overdrijven. Dan zou ik op elke laptop die ik tot nu had, geen garantie meer hebben gekregen nadat ik een upgrade binnen de garantie periode had gedaan. Heb m'n laptop's toch ook wel een aantal keren voor rma gestuurd. Dacht totaal 6 keer bij 4 verschillende laptops. De onderdelen die stuk gingen hadden niks met de upgrades te maken en bij een van de RMA gevallen heb ik de geheugen modules upgrade gewoon erin laten zitten omdat ik het orginele geheugen module niet meer had. Werd totaal niet moeilijk overgedaan.

EDIT: Hoevaak gebruik jij de DVD drive nog? Ik gebruik hem alleen bij installatie van de operating systeem daarna gaat alles via images. Als je de SSD in je laptop stopt en de hdd in een caddy. Dan kan je de dvd drive na de installatie wisselen met de caddy.

[ Voor 15% gewijzigd door THE_FIREFOX op 29-05-2010 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dilemma, op welke controller op mijn mainboard zal ik de Intel Postville2 aansluiten: ICH9 zonder AHCI of JMicron363 controller met AHCI?

Bij de ICH9 zijn de seq read benchmarks zoals ze horen, maar is de QD64/32 benchmark weer veel te laag vanwege IDE mode.
Bij de JMicron met AHCI is de seq read benchmark weer te laag (zo'n 180MB/s, alsof die controller niet harder kan) maar is de QD64/32 benchmark weer zoals die hoort. De random reads en writes liggen daar dus een stuk hoger.
Ik gebruik de schijf als OS schijf, ik neig zelf nu dus ook naar de JMicron controller omdat de random acties daarvoor het belangrijkst zijn.
Andere optie is natuurlijk een andere controller of nieuw moederbord kopen... (liever niet) Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
  • Laatst online: 29-08 08:55
Zonder AHCI heb je toch ook geen TRIM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

THE_FIREFOX schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:40:
[...]
Je kan het ook erg overdrijven.
Heeft niets te maken met overdrijven. Diverse mensen op Notebookreview geven aan dat Apple geen garantie meer verleent zodra de DVD drive is vervangen door een caddy.

Een caddy plaatsen in een Macbook Pro is veel ingrijpender dan een geheugenbankje vervangen in een normale notebook omdat de volledige Macbook Pro open moet. Als er garantie zegels zitten (weet ik niet) ben je sowieso de klos.

[ Voor 18% gewijzigd door Philflow op 29-05-2010 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Zenix schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 10:55:
[...]

Meestal werkt het gewoon goed, maar ik zou altijd backup maken.
Thanks, zojuist de firmware geinstalleerd en gelukkig is er niks verwijderd.
Nu haal ik tenminste weer snelheden als voorheen :P

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:31
Sowieso is Apple echt een k*t bedrijf qua service. Betaal je de premium prijs voor een laptop, krijg je slechts 1 jaar garantie en als je ook maar ergens aan zit ben je de sjaak. Jobs weet het alleen zo mooi te brengen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Philflow schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 18:33:
[...]

Heeft niets te maken met overdrijven. Diverse mensen op Notebookreview geven aan dat Apple geen garantie meer verleent zodra de DVD drive is vervangen door een caddy.

Een caddy plaatsen in een Macbook Pro is veel ingrijpender dan een geheugenbankje vervangen in een normale notebook omdat de volledige Macbook Pro open moet. Als er garantie zegels zitten (weet ik niet) ben je sowieso de klos.
Kerel, vergelijken deed ik niet. Had overlezen dat het over een Macbook ging. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Laatst online: 26-08 14:55
Tekn0z schreef op zondag 23 mei 2010 @ 12:13:
[...]
Weet niet of je al antwoord gehad hebt, maar volgens een officieel Intel statement is de MJ identiek aan de MH. Alleen zijn ze over gestapt op goedkopere NAND chips. En zal de MH EOL gaan de komende maand.
Nee daar heb ik geen link van. Heb direct contact met Intel en weet dat dit hun verhaal cq officiele statement is. Je zal dus mijn woord daarop moeten geloven.

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 18:17:
Dilemma, op welke controller op mijn mainboard zal ik de Intel Postville2 aansluiten: ICH9 zonder AHCI of JMicron363 controller met AHCI?
Misschien kan je het typenummer geven? Of anders nog een keertje kijken? Geloof niet dat ik ooit een moederbord met ich9 zonder ahci heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tekn0z schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 18:49:
[...]

[...]

Nee daar heb ik geen link van. Heb direct contact met Intel en weet dat dit hun verhaal cq officiele statement is. Je zal dus mijn woord daarop moeten geloven.
Wat is het verschil dan, ze gebruikten eerst toch MLC met 5K write cyles, lijkt me niet verstandig dat dat minder word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_H_G_ schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 20:14:
[...]

Misschien kan je het typenummer geven? Of anders nog een keertje kijken? Geloof niet dat ik ooit een moederbord met ich9 zonder ahci heb gezien.
MSI P35 NEO-3, met ICH9 (zonder R!). Op de 1 of andere manier ondersteunt intel geen AHCI voor boards met ICH9 zonder R(raid), terwijl die in principe wel AHCI moeten hebben. In de bios kan ik het ook nergens aanzetten voor deze ICH9 controller. Een andere oplossing, bv custom bios, hacked drivers, kan ik niet vinden...
Erg raar en jammer... Hopelijk iemand nog een oplossing.

@vorda
hoe dat precies zit weet ik ook niet, maar volgens mij is het wel mogelijk om TRIM te hebben zonder AHCI. NCQ uiteraard niet. Maar de berichten zijn tegenstrijdig, soms lees je inderdaad dat AHCI nodig is voor TRIM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 21:27:
MSI P35 NEO-3, met ICH9 (zonder R!). Op de 1 of andere manier ondersteunt intel geen AHCI voor boards met ICH9 zonder R(raid), terwijl die in principe wel AHCI moeten hebben.

..
soms lees je inderdaad dat AHCI nodig is voor TRIM...
Ah, ik zie het ook staan in http://forum-en.msi.com/index.php?topic=127524.0. Ik dacht dat alle ich9 ahci hadden (notebooks excluded dan. Die fabrikanten laten je soms niet alle features aanzetten in de bios).

Anyway, IDE moet in principe ook trim ondersteunen. De ellende was dat in het begin alleen de Microsoft AHCI driver trim doorstuurde, dus moest je controller ook ahci aankunnen. Tegenwoordig stuurt de intel raid driver ook trim naar non-raid-members. Je zou die driver kunnen proberen, en dan via CrystalDiskInfo ofzo kijken of TRIM aan staat. De JMicron sata controller kan ook, maar presteert gewoon wat minder (soms veel minder, maar zo te horen valt het bij jou wel mee).

[ Voor 4% gewijzigd door _H_G_ op 29-05-2010 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Philflow schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:19:
[...]

Volgens mij wist Moody al van die optie. Hierboven vergeleek ik de optie Momentus XT met de caddy HDD+SSD optie. Nog meer nadelen van de caddy optie zijn dat het duur is, je DVD drive weg is en je garantie naar de knoppen is.
In de voorwaarden van Apple en de gebruikershandleiding van je Mac staat dat niet. Daar staat dat je garantie pleite is indien je schade aan het apparaat hebt veroorzaakt. Dat geldt echter ook voor het bijplaatsen van geheugen en het vervangen van je harde schijf (het staat nota bene als waarschuwing in het hoofdstuk die je vertelt hoe je die onderdelen moet vervangen!). Dat is echter de theorie. De praktijk lijkt te zijn dat fabrikanten in dat soort gevallen nogal erg snel naar de klant wijzen en brullen dat die de schade heeft veroorzaakt ongeacht of dat nou terecht is of niet. Dat wil dus niet zeggen dat dit altijd gebeurd en dat iedere fabrikant dit doet! Er is dus een redelijke kans dat een AASP of Apple (indien je het product naar hun opstuurt) het mikt op user abuse.

Bovenstaande geldt niet alleen voor Apple, dit geldt voor vrijwel alle laptops die er zijn. Laptops en daar wat aan veranderen is erg lastig zonder dat je daar je garantie voor op het spel zet. Zo'n geweldige optie vind ik het gebruik van caddy's dan ook niet, zeker niet omdat men nogal moeilijk doet als het op garantie aankomt.
GENETX schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 18:44:
Sowieso is Apple echt een k*t bedrijf qua service. Betaal je de premium prijs voor een laptop, krijg je slechts 1 jaar garantie en als je ook maar ergens aan zit ben je de sjaak. Jobs weet het alleen zo mooi te brengen :F
Dat is normaal in de rest van de wereld. Daarom zie je ook dat fabrikanten als HP, Dell, Acer, etc. zelfde soort garantietermijnen bieden. Dat is voor ons in de EU niet zo van toepassing omdat wij garantie krijgen van de partij waar we het ding kopen. In Nederland is die garantietermijn gelijkgetrokken met de verwachte levensduur. Aangezien we hier in Nederland geen Apple stores hebben maar APR's (die dus niet van Apple zijn) komt dat ook bij hun terecht. Er is echter nog wel een online Apple store en als je daar besteld is het Apple die de garantie moet doen. Het gekke is dat je vaak eerder succes hebt bij Apple zelf in het verhalen van garantie dan bij een APR. Ze weten daar op hun helpdesk tenminste nog de inhoud van die wet en dat kun je van de meeste winkeliers hier in Nederland echt niet zeggen (het massaal afschuiven op de fabrieksgarantie is ook de Consumentenbond een doorn in het oog). Steve Jobs mag het dan leuk brengen, hij wijst in ieder geval niet lukraak met z'n vingertje ;) Feit blijft dat garantieafhandeling in de praktijk nogal een bitch is ondanks de mooie wetgeving die we hebben. Wordt tijd dat een organisatie als de CA eens laat zien waarvoor ze in het leven zijn geroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

ppl schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 23:29:
[...]
In de voorwaarden van Apple en de gebruikershandleiding van je Mac staat dat niet.
Ik las dat er in de voorwaarden van de garantie een paar onderdelen staan die user replaceable zijn. De DVD drive hoort daar niet bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 30-05-2010 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 21:01
Ik heb nu ook sinds een week de Intel Postville 80GB SSD (de 34nm variant met TRIM), en ik vraag me iets af. Hij zit nu aangesloten op de Marvell SATA3 controller met AHCI (ik weet dat het geen SATA3 schijf is, maar die poorten waren nog vrij) omdat de ICH10R in RAID mode staat voor de Samsung F3's (RAID0).

Nu zag ik dat intel een driver heeft gereleased waarmee TRIM ook werkt in RAID mode. Is het nu de moeite waard om de Postville op de Intel controller aan te sluiten, of blijft de performance gelijk met de andere controller? Hij doet nu dit:
Afbeeldingslocatie: http://img29.imageshack.us/img29/5120/ssdcx.png

Waardes lijken oké te zijn? (/me is nog een beetje SSD n00b :P)

Tegenover de Samsung F3's in RAID0:

Afbeeldingslocatie: http://img99.imageshack.us/img99/4207/f3raid0.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Philflow schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 15:45:
[...]

Ander idee: Seagate Momentus XT 500GB. De snelste 500GB notebook HDD gecombineerd met 4GB SLC SSD die alleen gebruikt wordt voor de meeste gebruikte files. Prestaties komen in de buurt van SSD voor een prijs die iets hoger is dan een HDD (zie review Anandtech).

Voordelen:

Nadelen:
Ik vraag me af of die schijf echt zoveel sneller is dan een normale HD bij gebruik van grote Photoshop en InDesign bestanden. Een beetje bestand is 4GB, net zoveel als het flash-geheugen van de Seagate XT. Zal er echt een merkbaar verschil zijn denk je?

De optie van een drivebay ken ik inderdaad, dat was ook de vraag die ik had :)
Ik vroeg me af of een SSD gekoppeld aan een HD wel optimaal gebruik kan maken van de snelheid van de SSD. Ik koop de nieuwe laptop pas in augustus, dus ik kan evt. nog profiteren van prijsverlagingen van 200GB SSD schijven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Mooooody schreef op zondag 30 mei 2010 @ 15:16:
[...]
Ik vraag me af of die schijf echt zoveel sneller is dan een normale HD bij gebruik van grote Photoshop en InDesign bestanden. Een beetje bestand is 4GB, net zoveel als het flash-geheugen van de Seagate XT. Zal er echt een merkbaar verschil zijn denk je?
Van wat ik gelezen heb: De 4GB wordt gebruikt voor de bestanden die het meest gelezen worden. Daardoor wordt bijv. booten en Photoshop opstarten razendsnel. De bestanden die minder vaak worden geladen gaan gewoon op 7200rpm HDD snelheid. Een foto van 4GB zal waarschijnlijk nooit gecached worden. (tenzij je hem een x aantal maal achter elkaar laad)

Cnet heeft een aantal real life benchmarks gepost:
http://reviews.cnet.com/h...09212-2.html?tag=txt;page

Erg interessant alternatief voor SSD imo. Windows 7 booten in 12 seconde is erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
Oh, oke. Maar ik heb die SSD niet in RAID staan, de controller staat alleen in RAID-mode. Dan werkt het toch wel zoals ik lees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:37

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Slurpgeit schreef op zondag 30 mei 2010 @ 23:04:
Oh, oke. Maar ik heb die SSD niet in RAID staan, de controller staat alleen in RAID-mode. Dan werkt het toch wel zoals ik lees?
Jep klopt, ik zou hem op de ICH10R zetten als ik jouw was, zou toch enige perfomancewinst moeten geven ten opzichte van de marvell.

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
Slurpgeit schreef op zondag 30 mei 2010 @ 23:04:
Ja TRIM zal werken als single drive op de ICH10R controller in AHCI of RAID modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
Thanks voor de tips. Er lijkt inderdaad wel verschil in te zitten. Vooral bij de 4k reads en writes:

Marvell:
Afbeeldingslocatie: http://img29.imageshack.us/img29/5120/ssdcx.png

Intel:
Afbeeldingslocatie: http://img257.imageshack.us/img257/4948/ssd2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Inderdaad, mooie scores :)

Zag op Anand net weer een nieuw enterprise kaartje. Dit keer geen el-cheapo oplossing waar ze gewoon wat normale SSDs op een raid controller plakken. Flash hetzelfde als een Agility 2 (vreemd dat ze dan niet gelijk het betere Flash van de vertex 2 pakken).

Hier is te lezen dat 120GB waarschijnlijk €435 gaat kosten. Kan zo niet vinden welke raid controller er op zit en of er ook cache met batterij op zit. Is dat linkse ding een batterij?

edit: lijkt wel alsof ze overal dezelfde foto hebben waar de controller informatie gephotoshopped is? ;)

[ Voor 32% gewijzigd door _H_G_ op 31-05-2010 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
PhotoFast laat plannen SATA-600 SSD's met nieuwe controllers zien.

Zie artikel bij de buren
http://www.hardware.info/...e_PhotoFast_SATA600_SSDs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickxbox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-08 12:31
Krijg vandaag mijn X25-M G2 80GB binnen. :) Nog iets belangrijks waar ik moet opletten bij de installatie van
Windows 7 of een instelling? Waarschijnlijk moet ik hem een firmware update geven? Kan ik dit gewoon doen als ik Win7 erop geïnstalleerd heb of is het beter om hem eerste als data aan te sluiten?

[ Voor 38% gewijzigd door Rickxbox op 01-06-2010 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Grote kans dat de laatste firmware er al op staat, bij mijn exemplaar uit februari stond die er al op. De firmware revisie staat op de SSD zelf.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Hebben al meer mensen problemen gehad met hun SSD dat als deze haast vol zit, of anders gewoon ineens heel erg traag en onwerkbaar word? Het gaat om een OCZ Vertex 120GB met FW 1.5

Ik heb dit 1x gehad en na het afzetten van mijn machine voor een tijdje en het daarna weer aanzetten was dat opgelost, toen nooit meer over na gedacht.

Helaas kreeg ik het nu ook spontaan totdat windows er gewoon door crashte en bij de reboot werd de ssd niet goed herkend. Power down, power up en het leek weer te werken, maar heel erg traag. 1x mijn desktop gezien na 30 minuten, maar veelal resette de machine voor die tijd met een blue screen. Na dit enkele keren gehad te hebben was mijn windows installatie iig naar zijn grootje. :(

Ik heb hierover een forum topic aangemaakt op het OCZ forum en zoals ik lees gebeurt dit wel vaker en is de oorzaak niet echt bekend. Geeft me niet echt een goed gevoel moet ik zeggen....

Inmiddels werkt de SSD weer na een sanitary erase en een format en is er niets van het probleem te bespeuren. Maar vertrouwen doe ik hem niet echt meer. :S Inmiddels weer het OS geïnstalleerd en ik ga het maar weer proberen.... maar ja... hoe lang gaat het goed? :S

[ Voor 4% gewijzigd door Quindor op 02-06-2010 15:33 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Quindor schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 15:32:
Hebben al meer mensen problemen gehad met hun SSD dat als deze haast vol zit, of anders gewoon ineens heel erg traag en onwerkbaar word? Het gaat om een OCZ Vertex 120GB met FW 1.5
Voor zover ik weet is dat normaal. Een volle SSD wordt traag. Liefst 20% vrijhouden geloof ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 02-06-2010 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Inderdaad, al heb ik er met de vertex veel meer last van dan een intel. De vertex gaat echt op z'n knieën als ie vol is (60GB versie met 2GB ondergepartitioneerd, dacht dat het dan minder zou worden). Zolang je wat ruimte overlaat gaat het als een trein.

Heb nog nooit een sanity erase nodig gehad btw. Gewoon wat ruimte vrij maken, ff idlen (gewoon 5-10 minuten niks doen) en dan ging het weer als normaal. Voor de zekerheid had ik daarna ook de gc tool gedraaid, al maakte het niet veel uit (zowat dezelfde setup als jij, chipset en 920). Jammer dat de tool soms niet lekker draait: bij de ene draait ie goed in AHCI met MS driver, bij de ander draait ie pas goed bij RAID mode en de intel rapid driver. Of zo lijkt het.

De tip van AS Cleaner / FreeSpaceCleaner had ik minder succes mee dan gc_tool: die draaide voor geen meter als de vertex vol zat (Al kan het niet zoveel kwaad. ff idlen lost eventuele problemen wel op). Advies van me&er moet je niet te serieus nemen: af en toe goeie tips, maar hij gaat er altijd van uit dat het probleem bij de gebruiker ligt ;) Ryder weet waar ie over praat

edit: Je 2e probleem van crashen e.d. herken ik gelukkig niet. Wel bij (veel) oudere firmware. En ik heb m'n vertex met 1.5 een paar keer per ongeluk ramvol gehad. Misschien dat er toch wat verschil in zit (mijne is zowat de eerste release), of dat het onderpartitioneren toch enigzins helpt.

[ Voor 11% gewijzigd door _H_G_ op 02-06-2010 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-07 16:27
Halo allemaal,

Ik heb een probleem met het installeren van de OCZ Vertex 2 op mijn Gigabyte X38-DQ6 met de Intel ICH9R chipset.

Ik krijg met geen mogelijkheid win7 op m'n SSd geinstalleerd.
De DVD-Rom wil gewoon niet booten, krijg alleen maar fouten.
Ik heb al 100.000 pc's geinstalleerd, maar dit wil gewoon weg niet, heb alle mogelijke instellingen al in de bios geprobeerd, van controller gewisseld..niks helpt.

Zie ik iets over het hoofd?SSD op poort 1...DVD-rom op de andere Jmicron controller..DVd erin..booten..maar nee dus...
Krijg een foutmelding van vereerde communicatie van de DVD speler..ik heb 2 andere goedwerkende DVD spelers geprobeerd..zelfde verhaal.

Wat doe ik fout??

mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

_H_G_ schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 22:51:
edit: Je 2e probleem van crashen e.d. herken ik gelukkig niet. Wel bij (veel) oudere firmware. En ik heb m'n vertex met 1.5 een paar keer per ongeluk ramvol gehad. Misschien dat er toch wat verschil in zit (mijne is zowat de eerste release), of dat het onderpartitioneren toch enigzins helpt.
Hey, nice reply! Thnx's! Mjah, ik was iig verbaasd, overal wel gehoord over onder partitioneren en ruimte vrijhouden, etc. etc. maar ik denk, ach dat het wat performance scheelt, dat boeit niet, ruim om de zoveel tijd wel op.

Nou een tijdje niet opgelet en een logging systeem had tot ongeveer 2GB vrij alles vol geschreven.... WAT trager is het niet... het is 30 minuten wachten tot je desktop traag, compleet en volledig onwerkbaar dus.

Maar goed, nu ik het weet, zal ik er op letten. En inderdaad, iets deleten had genoeg geweest, maar aangezien ik niet meer in windows kwam en bluescreens en resets kreeg dacht ik dat er meer aan de hand was.

Ach, na een 3/4 jaartje een nieuwe windows install kan ansich geen kwaad. Gelukkig goede backups en via een andere PC toch nog de data er vanaf kunnen lezen.

Op dit moment draait alles weer top! Oude performance is 100% en ik ben blij. Vooral ook omdat ik nu weet waardoor het is gekomen, dan kan ik het iig voorkomen!

Ik was erg blij met hoe het OCZ forum werkt. Dat is absoluut een plus naar mijn mening. Veel info op te vinden en zoals je ziet krijg je binnen afzienbare tijd best aardige tips en zitten er ook officiële mensen welke je helpen. Helemaal top!

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Laatst online: 17:43
Ben van plan één dezer dagen een nieuwe Sony VAIO F11 of F12 te kopen, op zich niet zo spannend natuurlijk maar na de Kingston V- Series 40GB in me desktop wil ik de trage 5400RPM schijf van de VAIO's toch het liefst maar gelijk vervangen door een SSD.

Nu is het probleem dat die VAIO's al duur genoeg zijn(ik ga uit van een configuratie van +/-1550 euro) voor een student en een SSD is dan ook nog een flinke aanslag op mijn budget. Ik wil dan ook graag mijn opties voor een SSD goed bekijken, zelf heb ik tot nu toe vooral naar Intel's gekeken aangezien die me toch het meest aanspreken als ik naar de verhalen uit mijn omgeving luister maar er is de laatste tijd zoveel bijgekomen van OCZ en Corsair.

Zat tot nu zelf te denken aan een SSD tussen de 100 en 160GB aangezien de VAIO's maar plaats bieden voor één HDD/SSD, dus het moet niet alleen een bootschijf zijn maar ook genoeg ruimte bieden voor een aantal applicaties en wellicht nog wat buffer om een keer iets te downloaden.

De belangrijkste voorwaarde is vooral een hoge snelheid als ik dan toch voor een SSD ga, zelf zat ik nu te denken aan de Intel Postville X25-M 160GB.

Wat zouden jullie aanraden qua SSD tussen de 100-160GB en MLC geheugen? €350 is wel echt de max.

Heb overigens ook nog naar Seagate Momentus XT gekeken, maar dan mis je toch het echte voordeel van een SSD, de random reads. Of is dit in de praktijk toch wel de beste middenweg voor een laptop?

[ Voor 9% gewijzigd door Rctworld op 03-06-2010 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Rctworld schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 01:31:
Wat zouden jullie aanraden qua SSD tussen de 100-160GB en MLC geheugen? €350 is wel echt de max.
Ik ben het wel met je eens, de Intel is een prima keuze.

Alternatief is de Kingston V+ 128GB, die blijft de Intel voor in de meeste real life benchmarks:
reviews: Kingston SSDNow V+ 128GB
http://techreport.com/articles.x/18864/6

Verder zou je ook even kunnen wachten, volgens Anandtech komt de Intel G3 mid-year.
Heb overigens ook nog naar Seagate Momentus XT gekeken, maar dan mis je toch het echte voordeel van een SSD, de random reads. Of is dit in de praktijk toch wel de beste middenweg voor een laptop?
De Momentus XT gedraagt zich zoals een snelle harde schijf met uitzondering van booten, afsluiten en het laden van je meest gebruikte applicaties. Die acties gaan op (bijna) SSD snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Philflow schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 07:51:
De Momentus XT gedraagt zich zoals een snelle harde schijf met uitzondering van booten, afsluiten en het laden van je meest gebruikte applicaties. Die acties gaan op (bijna) SSD snelheid.
Zolang die 4GB genoeg is ja. Zie bijvoorbeeld Tom's Hardware review, met name de runs die ze benchen. 4GB is gewoon te weinig om te spreken van SSD snelheid, behalve als je er niet veel mee doet (maar je hebt vast wel plannen voor een €1500 notebook). Het is dan eerder te zien als een top HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

_H_G_ schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 08:09:
[...]
Zolang die 4GB genoeg is ja. Zie bijvoorbeeld Tom's Hardware review, met name de runs die ze benchen. 4GB is gewoon te weinig om te spreken van SSD snelheid, behalve als je er niet veel mee doet (maar je hebt vast wel plannen voor een €1500 notebook). Het is dan eerder te zien als een top HDD.
Ook bij mensen die hun laptop veel gebruiken zijn er applicaties die het meest gebruikt worden. En daar wordt die 4GB nou net voor gebruikt. Zie:
Cnet: http://reviews.cnet.com/h...9211.html?tag=mncol;lst;2
Anandtech: http://www.anandtech.com/...finally-a-good-hybrid-hdd
Laptopmag: http://blog.laptopmag.com...oost-over-7200-rpm-drives
_H_G_ schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 08:09:
[...]
Het is dan eerder te zien als een top HDD.
Een top HDD die boot en je meest gebruikte applicaties start op bijna SSD snelheid.

[ Voor 22% gewijzigd door Philflow op 03-06-2010 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Lees je wel wat je zelf linkt? Anand zegt het ook.

"In many cases the Momentus XT performs like a VelociRaptor, but in a lower power, quieter package."

Daar rctworld ervaring heeft met een intel SSD, is het wel belangrijk om te realiseren dat je niet dezelfde snelheid krijgt, en ook niet bijna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ja ik heb die reviews goed gelezen. Jij nu ook? ;)

Voor mij is een Velociraptor een HDD met bijna SSD snelheid. Tuurlijk is een Intel G2 SSD sneller dan die Momentus XT. Neemt niet weg dat de Momentus XT prestaties op sommige gebieden er dicht bij in de buurt komen. En dat was wat ik zei.

Jouw argument dat het alleen opgaat voor mensen die weinig met hun notebook doen klopt volgens mij niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Philflow op 03-06-2010 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
dynax schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 23:14:
Halo allemaal,

Ik heb een probleem met het installeren van de OCZ Vertex 2 op mijn Gigabyte X38-DQ6 met de Intel ICH9R chipset.

Ik krijg met geen mogelijkheid win7 op m'n SSd geinstalleerd.
De DVD-Rom wil gewoon niet booten, krijg alleen maar fouten.
Ik heb al 100.000 pc's geinstalleerd, maar dit wil gewoon weg niet, heb alle mogelijke instellingen al in de bios geprobeerd, van controller gewisseld..niks helpt.

Zie ik iets over het hoofd?SSD op poort 1...DVD-rom op de andere Jmicron controller..DVd erin..booten..maar nee dus...
Krijg een foutmelding van vereerde communicatie van de DVD speler..ik heb 2 andere goedwerkende DVD spelers geprobeerd..zelfde verhaal.

Wat doe ik fout??
Als je alle bios instellingen al geprobeerd hebt zal je dit ook al gedaan hebben maar bij mij werkte het pas als de controller (Jmicron of ICH9R) op IDE staat.
Philflow schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 08:46:
Ja ik heb die reviews goed gelezen. Jij nu ook? ;)

Voor mij is een Velociraptor een HDD met bijna SSD snelheid. Tuurlijk is een Intel G2 SSD sneller dan die Momentus XT. Neemt niet weg dat de Momentus XT prestaties op sommige gebieden er dicht bij in de buurt komen. En dat was wat ik zei.

Jouw argument dat het alleen opgaat voor mensen die weinig met hun notebook doen klopt volgens mij niet.
Een velociraptor komt zelf niet in de buurt van een SSD. Zeker niet als boot en/of werkschijf.

[ Voor 23% gewijzigd door aval0ne op 03-06-2010 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
....

[ Voor 98% gewijzigd door aval0ne op 03-06-2010 08:51 . Reden: dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

aval0ne schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 08:48:
[...]
Een velociraptor komt zelf niet in de buurt van een SSD. Zeker niet als boot en/of werkschijf.
Mijn uitspraak was in de context van de notebookmarkt. Ten opzichte van een normale 2.5" HDD presteert de Velociraptor dicht bij SSDs. Als je die context weg haalt krijg je een ander verhaal.
(en ik weet dat de VR geen notebook schijf is)

Maar dan nog is jouw uitspraak nogal ongenuanceerd. Een Velociraptor kan in sommige gevallen een snelle SSD voorblijven. Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/seagatemomentusxt_052410010728/23000.png

En de Intel is een nogal snelle SSD. Er zijn ook langzamere SSDs te vinden. Ook bij schrijven en installeren zal de VR snelle SSDs voorblijven.

[ Voor 22% gewijzigd door Philflow op 03-06-2010 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zie ik nu ook tot mijn verbazing 96gb vertexjes te koop. leuk maatje,
http://www.alternate.nl/h...G/-1086186/?baseId=664844
210 euri valt mee.

heb nu een intel postville 80 gb. intressante om er daar eentje bij te kopen en die in raid te hangen?
kwa ruimte heb ik genoeg aan 160 gb. gaat om laptop waar ze in gaan.
alleen jammer dat er nog steeds geen raid trim is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriebelkous
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-03 13:54
Ik krijg binnenkort 2 64GB ssd's binnen. Deze wil ik in raid-0 zetten.
Ik weet dat dan de trim niet werkt.
Ik denk dat ik dit probleem al zelf opgelost hebben maar wou dit even navragen bij jullie.

Als ik eens per maand een image maak, de schijven wis, en de image terug zet. Dan heb ik toch handmatig getrimt?

www.racetalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 12:08:
zie ik nu ook tot mijn verbazing 96gb vertexjes te koop. leuk maatje,
http://www.alternate.nl/h...G/-1086186/?baseId=664844
210 euri valt mee.
Ik dacht dat ze de 100GB groter gingen maken. Apart!
http://www.hardware.info/...ctprices/OCZ_Vertex_96GB/

Voor die prijs is het wel een leuke drive. Maar zo'n 9% duurder dan Intel G2 en 20% meer capaciteit.

Edit: Oops ik dacht dat het een Vertex 2 was, maar het is een Vertex 1.

[ Voor 77% gewijzigd door Philflow op 03-06-2010 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Die 96GB Vertex 1 SSD is nieuw, pas vanaf 26/5 verkrijgbaar.
http://www.ocztechnology....ex_series_sata_ii_2_5-ssd

Zeer vreemd, maar tamelijk voordelig.
60GB Vertex vanaf 162€ 2.7€/GB
96GB Vertex vanaf 206,60€ 2.15€/GB

pricewatch unsorted: OCZ OCZSSD2-1VTX96G OCZ OCZSSD2-1VTX96G

Even op OCZ's forum meer info gevraagt over dit 96GB model.
http://www.ocztechnologyf...out-the-Vertex-96GB-model

[ Voor 14% gewijzigd door abusimbal op 03-06-2010 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Laatst online: 20:01
Kriebelkous schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 12:15:
Ik denk dat ik dit probleem al zelf opgelost hebben maar wou dit even navragen bij jullie.

Als ik eens per maand een image maak, de schijven wis, en de image terug zet. Dan heb ik toch handmatig getrimt?
Dat hoef je zeker niet 1 keer per maand de doen, zoveel degradatie is er nou ook weer niet. Sterker nog, dat is alleen maar slechter voor je SSD's omdat je zo enorm veel writes produceert (elke keer weer het complete OS + files terugschrijven).

Nee wil je je SSD's een beetje goed houden zou ik dat absoluut niet doen. Welke SSD's heb je? Zolang ze Garbage Collection hebben hoef je ze niet eens te trimmen/andere dingen ermee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:44
Kriebelkous schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 12:15:

Het nadeel alleen is dat je ook je raid volume uit elkaar moet halen. In raid0 kun je de ssd's niet wipen.

Wat jij voorstelt doe ik zelf ook, maar het is wel relatief een hoop werk.

1x per half jaar moet goed kunnen. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Laatst online: 17:43
Iedereen bedankt voor de reacties! Ben bang dat de VAIO die ik wilde bestellen er ineens toch niet meer bleek te zijn, overweeg nu om hem zelf te configureren via SonyStyle.nl en dan direct met SSD van 128GB te laten uitrusten. Het probleem is dat het niet echt duidelijk is wat voor een SSD het is, men vermoedt een Toshiba maar daar kun je weinig over terug vinden in de SSD wereld. Toevallig iemand hier die een VAIO F11 heeft met SSD?

Wat betreft de Seagate Momentus XT, het blijft lastig, prijs/kwaliteit biedt ie zeker maar het is helaas geen SSD snelheid :( De vraag is of ik zoveel extra over heb voor een volledige SSD... Maar goed, dat is meer de keuze waar ik zelf voor sta natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Als ik jou was zou ik voor een volwaardige SSD gaan en niet voor die hybride harddisk oplossing in je laptop. Dit omdat je hem ook als bootdisk wil/moet gaan gebruiken, en daar juist SSD zijn ware kracht laat zien.

En hoeveel ruimte heb je nu daadwerkelijk nodig op je laptop? Windows 7 gebruikt zo'n 11 ~ 15 Gb, de rest hou je over voor applicaties. Zelfs een 32 GB model zou genoeg kunnen zijn voor een laptop, of anders 60 GB. Deze kun je 2ehands vinden voor ± 125 euro.

Veel bestanden downloaden en installeren kun je beter op een desktop doen met 2 TB harddisk.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:45

RnB

Voor het booten is zo'n Momentus XT juist een topper!
Hij laadt alle kleine, meest gebruikte bestandjes in het SSD geheugen, waardoor het booten enorm snel gaat.
Een volwaardige SSD is pas handig wanneer je volle snelheid met alles wilt hebben en niet zozeer alleen voor het booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Samengevat. Als ik vaak grote Photoshop bestanden wil openen en opslaan, moet ik een SSD kopen?

Ik denk zelf aan de combinatie Momentus XT en 60-80GB SSD drive in mijn Macbook Pro. (i7), dan maar geen dvd-drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
RnB schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 20:46:
Voor het booten is zo'n Momentus XT juist een topper!
Hij laadt alle kleine, meest gebruikte bestandjes in het SSD geheugen, waardoor het booten enorm snel gaat.
Een volwaardige SSD is pas handig wanneer je volle snelheid met alles wilt hebben en niet zozeer alleen voor het booten.
Ik heb het niet alleen over booten, ik heb het over OS gebruik:

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/seagatemomentusxt_052410010728/23007.png
Random Read/Write Speed

This test reads/writes 4KB in a completely random pattern over an 8GB space of the drive to simulate the sort of random access that you'd see on an OS drive (even this is more stressful than a normal desktop user would see). I perform three concurrent IOs and run the test for 3 minutes. The results reported are in average MB/s over the entire time.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/seagatemomentusxt_052410010728/23008.png
Random read/write performance is abysmal. You can't really make out the numbers here but that's 0.7MB/s for reads and 0.3MB/s for writes compared to 40MB/s+ for the SSDs. It's the poor random access performance that ultimately prevents the Momentus XT from feeling like an SSD most of the time.
@Mooooody:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/seagatemomentusxt_052410010728/23000.png
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/seagatemomentusxt_052410010728/23001.png

Trek je eigen conclusies zou ik zeggen :)

[ Voor 8% gewijzigd door BackSlash op 03-06-2010 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Mooooody schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 20:52:
Samengevat. Als ik vaak grote Photoshop bestanden wil openen en opslaan, moet ik een SSD kopen?
Beter van wel ja.

[ Voor 22% gewijzigd door Philflow op 03-06-2010 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Ja, het wordt dan toch een SSD i.c.m. de Momentus XT (voor opslag).

Toch valt me die Momentus XT erg mee t.o.v. "normale" HD's. Ben benieuwd waar de Momentus 7200.4 in die vergelijking zal staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Die Momentus XT is zeker een interessante harddisk. Ik denk er zelf ook aan om die als 2e schijf in m'n Thinkpad T60p te stoppen, naast de OCZ Vertex 60Gb :) Maar tot nu toe heb ik geen behoefte aan extra schijfruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Mooooody schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 21:51:
Ben benieuwd waar de Momentus 7200.4 in die vergelijking zal staan.
Die vraag wordt uitgebreid beantwoord door de Tom's Hardware review.

Overigens ben ik wat minder enthousiast geworden na het lezen van de eerste Newegg customer reviews. Afgaande daarop maakt de drive geluiden, vibreert en heeft nogal wat stroom nodig. Ik blijf voorlopig lekker bij mijn Hitachi 7K500. Dan maar wat langzamer.

[ Voor 17% gewijzigd door Philflow op 04-06-2010 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplicidad
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09 16:12
Sowieso na het zien van dit artikel is mijn enthousiasme ook wel wat getemperd

Hybrid Seagate Hard Drive Has Performance Issues
http://hardware.slashdot....formance-Issues?art_pos=1

[ Voor 11% gewijzigd door simplicidad op 04-06-2010 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:34
thaan schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 16:53:
[...]

Dat hoef je zeker niet 1 keer per maand de doen, zoveel degradatie is er nou ook weer niet. Sterker nog, dat is alleen maar slechter voor je SSD's omdat je zo enorm veel writes produceert (elke keer weer het complete OS + files terugschrijven).
Nou, voor elke cel maar 1 write....
Nee wil je je SSD's een beetje goed houden zou ik dat absoluut niet doen. Welke SSD's heb je? Zolang ze Garbage Collection hebben hoef je ze niet eens te trimmen/andere dingen ermee te doen.
GC is geen vervanger voor TRIM. GC zat al in SSD's voordat TRIM werd geïmplementeerd.

GC kan nooit weten of een bestand gedelete is, alleen welke blokken zijn geupdate (en effectief door de copy-on-write) dus ongeldig zijn geworden.

Wel is de ene GC implementatie beter dan de ander. Hierdoor had de ene SSD voordat TRIM er was minder last van degradatie dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

simplicidad schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 15:57:
Sowieso na het zien van dit artikel is mijn enthousiasme ook wel wat getemperd

Hybrid Seagate Hard Drive Has Performance Issues
http://hardware.slashdot....formance-Issues?art_pos=1
Dat artikel neem ik toch met een korrel zout. Ik denk dat Techreport een verkeerde drive had of een fout heeft gemaakt in de setup want bij Tomshardware is de XT wel degelijk sneller dan de 7200.4.

Ook ligt de read performance bij Tomshardware veel hoger dan bij Techreport. Zie:
http://www.tomshardware.c...ard-drive-ssd,2638-6.html
http://techreport.com/articles.x/18989/4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pientertje
  • Niet online
Ik heb een vraagje, ik wil een goedkope ssd aanschaffen. Dus ik dacht aan de postville 40gig, maar nu zag ik dat de 80gig in cijfers bijna 2x zo snel is.
Maar merk je hier in de praktijk veel van? Ik koop een ssd voornamelijk voor het sneller reageren van mn systeem, dus vraag ik me af of het de moeite waard is, want voor de extra grootte hoeft het niet. Resulteert een 1,5x zo snelle leessnelheid in bijvoorbeeld 1,5 keer sneller booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

pientertje schreef op zondag 06 juni 2010 @ 17:59:
Ik heb een vraagje, ik wil een goedkope ssd aanschaffen. Dus ik dacht aan de postville 40gig, maar nu zag ik dat de 80gig in cijfers bijna 2x zo snel is.
Dat zag je verkeerd. De 80Gig is wellicht 2 maal zo snel in de schrijfprestatie. In de leesprestatie is het verschil lange na niet zo groot.

En nee 1.5 keer zo snel lezen (uit je voorbeeld) betekent niet automatisch 1.5 keer zo snel.
Er zit meer in je pc dan een ssd.
Buiten dat, de meeste winst in gebruik is de accesstime. En die is voor beide modellen even kort.

[ Voor 27% gewijzigd door job op 06-06-2010 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pientertje
  • Niet online
dus het zou bijna niets uit moeten maken als ik geen grote bestanden ga opvragen.

Rest van systeem:
AMD Phenom x6 1055T
Croshair IV formula
4gb low voltage osz gold 1800Mhz
hd5750 512mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

pientertje schreef op zondag 06 juni 2010 @ 18:20:
dus het zou bijna niets uit moeten maken als ik geen grote bestanden ga opvragen.
Mwa als ik kijk naar de real world performance tussen de 40GB en 80GB zie ik toch behoorlijke verschillen, en niet alleen met het lezen van grote bestanden.

http://techreport.com/articles.x/18875

Ps. zie ook de multi task performance.

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 06-06-2010 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe zit het nu met de betrouwbaarheid van de nieuwe modellen ssd ( vertex 2 / agility 2 ) ?
lees n.l. toch veel verhalen van kapotte SSD schijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zondag 06 juni 2010 @ 19:59:
hoe zit het nu met de betrouwbaarheid van de nieuwe modellen ssd ( vertex 2 / agility 2 ) ?
lees n.l. toch veel verhalen van kapotte SSD schijven
Ik lees relatief veel verhalen over defecte Vertex 1. Niet Vertex 2.

Jij wel over Vertex 2? zo ja waar?
Pagina: 1 ... 36 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD