Hier is het ook alleen gelukt met een CD-ROM ISO 't ding naar 1.5 te flashen. Moest'm daarvoor uit de Macbook Pro halen en inbouwen in een pc desktopsysteem. MBP's draaien de drives namelijk standaard in AHCI-mode en zijn niet in IDE-mode te krijgen.
Maar ik blijf kampen met data-corruptie. Een installatie (als het al lukt) raakt binnen 24 uur corrupt. Heel vreemd, formatteren lukt meestal wel en een disk-check geeft dan geen foutmeldingen. Een paar uurtjes later zie je meldingen als deze als je van een extern USB-diskje het OS laadt:
Heb de volgende zaken ook nog geprobeerd:
- Vanaf de MBP nieuwe firmware vanaf DVD flashen op de drive (mislukte)
- Met disk utility vanaf dvd de drive opnieuw gepartitioneerd/geformatteerd (lukte)
- Met Gparted vanaf dvd de drive opnieuw gepartitioneerd/geformatteerd op mac(mislukte)
- Met Gparted vanaf dvd de drive opnieuw gepartitioneerd/geformatteerd op pc(lukte)
- Een 20GB HD-image van OSX naar de drive proberen te kopiëren in Disk Utility (vanaf OS X DVD)
- Een 20GB Time Machine-backup terug proberen te plaatsen (vanaf OS X DVD)
- Een zero-out format vanuit OSX én de OSX install DVD
De laatste drie pogingen ben ik maar gestaakt na respectievelijk 1 uur, 10 uur en 3 uur.
In deze topics op het OCZ-forum komen soortgelijke problemen aan bod:
... maar in geen enkel topic wordt een concrete oplossing geboden. Misschien is het stom, maar ik weiger de drive op te geven als dood omdat het alle symptomen heeft van een softwarematig issue. HDD-erase vindt de drive op de pc niet ondanks dat deze in IDE/compatability mode draait.
Heeft iemand nog advies?
[edit]
Ben verder gegaan met het uitvoeren van een security erase in GParted/terminal, helaas tot nu toe zonder succes:
code:
1
2
3
| /dev/sda:
Issuing SECURITY_ERASE command, password="", user=user
ERASE_PREPARE: Input/output error |
Bij een set password krijg ik ook een soortgelijke I/O-error. Van Google word ik op dit moment niet erg veel wijzer...
[edit]
In AHCI-mode ipv IDE-mode geprobeerd, zonder succes.
Op de SSD staat op dit moment een partitie van 31,5KiB met als filesystem 'unknown', de rest is unallocated. Het verwijderen van die partitie gaat niet: ik krijg de volgende error:
Partition map has no partition map entry
DIt gebeurt in zowel IDE- als AHCI-mode.
[
Voor 15% gewijzigd door
Zegato op 07-02-2010 17:43
]