Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.486 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 11:37

defcon84

Multipass?

centenbakkie schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 11:17:
jeetje wat een gedoe zeg zo'n ssd
trim functies etc etc ik snap er niets van! |:(
is er een goedkoop ssdtje onder de €120,- die ik makkelijk kan gebruiken als boot disk? (en die niet teveel ''gezeik'' heeft)
Check de pricewatch en lees daar een wat reviews eh..

bvb: pricewatch: Intel Postville X25-V SSDSA2M040G2XX 40GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Er is geen gedoe met de ssds, gewoon aansluiten en als HD gebruiken. Als je veel op de ssd zet en weer afhaalt dan moet je de trimfunctie pas gebruiken na verloop van tijd. Ik heb maandenlang Mtron's gebruikt en toen 2 Intel Postville's sinds de lancering. Tot op de dag vanvandaag nog steeds dezelfde prestaties en 0,0 speciale dingen gedaan bij installeren en daarna tijdens gebruik.
En als je win7 gebruikt dan heb je helemaal geen omkijken naar de trimfunctie (mits je een ssd gebruikt die trim ondersteund)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 23:09
partyondude schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 00:59:
Mijn Vista x64 draait nu op een 74GB Raptor. Verder hangen er 2xF3 en 1x F1 Spinpoint in mijn kast.

Ik wil een 80 GB Postville gaan kopen en de 2 F3's in RAID0 gaan draaien. De F1 laat ik hangen voor meuk, de Raptor twijfel ik nog over. Zou opzich een game disk kunnen zijn, maar daar wil ik eigenlijk de F3's voor gaan gebruiken.

Is dit technisch allemaal mogelijk wat ik wil? Ga ik wat merken van die Postville, of is het verschil met de Raptor niet zo groot?

E8400
Asus P5E Deluxe
Sapphire HD5870
2x F3 1 TB
1x F1 1 TB
Thermaltake Toughpower 650 watt
Kan iemand deze vraag nog eens bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
De Postville is zeker sneller dan een raptor. Maar het kan zijn dat je Postville niet de optimale snelheid kan halen omdat je die F3 in raid gaat gooien, dus kan je niet op AHCI zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Kijk dat is een interessant detail. Ook vervelend trouwens :P

Ben je er zeker van dat ik vanwege RAID0 niet het maximale uit de SSD zal halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ja, er zijn hier welleens screenshots voorbij gekomen van lagere prestaties van de Postville. Misschien kunnen de genen die het zelf hebben ervaren hier meer over vertellen. Maar dan nog is de Postville merkbaar sneller dan een raptor, alleen beetje jammer dat je dan niet de max eruit kan halen vanwege de raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 15:55
330d schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 17:16:
De Postville is zeker sneller dan een raptor. Maar het kan zijn dat je Postville niet de optimale snelheid kan halen omdat je die F3 in raid gaat gooien, dus kan je niet op AHCI zetten.
Volgens mij heb je automatisch AHCI als je RAID aanzet.

Bron: http://www.intel.com/support/chipsets/imst/sb/cs-015988.htm

[ Voor 8% gewijzigd door Crim op 04-02-2010 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Is dat zo? Volgens mij heb ik wat anders gelezen hier?
Als het klopt wat je zegt, partyondude, waar wacht je nog op :*)

[ Voor 38% gewijzigd door 330d op 04-02-2010 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:08

Quakie

quakelen

Quakie schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 23:15:
[...]

Thanks, helpfull en heb het allemaal geprobeerd maar kreeg het niet stabiel; raid settings, amd drivers gevonden (trouwens voor helpende mensen pagina terug, er zit alleen een northbridge file bij, rest zijn Catalyst drivers) en geinstalleerd. Sata poorten gewijzigd, etc etc.
Dus na avondje crashes, hangs, vastlopers, zwarte schermen en weet ik het...ben ik na bios resetje maar weer vrolijk opnieuw begonnen. Eerst met SSD alleen alles geïnstalleerd. Via W7 geformatteerd en voor de zekerheid ook nog eens 10% leeg gelaten. Nu aan het indexeren qua media en WMP en data kopieren tussen 2 schrijven. Tot nu toe geen gekke dingen. Intel Toolbox geeft ook aan dat alles ok zou moeten zijn.

Alleen windows drivers behalve ATI Catalyst ( voor de zekerheid oude 9.9 ipv 10.1 wegens zwarte schermen).

Kortom, enige wat gewijzigd is.. is bios reset, Cool and Quiet staat aan maar W7 op performance, geen Anti Virus programma en oudere ATI Catalyst driver.
Ik blijf testen maar tot nu toe oogt het snel... maarja ben net begonnen ;) Als het zo blijft, blijf ik wel op IDE. Dan maar af en toe de tool draaien om handmatig te trimmen. Kleine moeite.
Voor diegene die zich afvragen wat de Intel 40gig V SSD doet op (budget) AMD hardware:

HDTune, SSD is al in gebruik als systeemdisk (IDE). Precies waar W7 staat zie je de rare spikes. Dit was niet zo extreem toen SSD nog als extra schrijf aan systeem hing. Een rechte lijn was het niet. Er zaten toen ook redelijk spikes in die ik bij de meesten hier niet terug zie.

Afbeeldingslocatie: http://www.quakie.nl/downloads/dump/Intel_SSD_HDTUne01.png

Afbeeldingslocatie: http://www.quakie.nl/downloads/dump/Intel_SSD_HDTUne02.png

Afbeeldingslocatie: http://www.quakie.nl/downloads/dump/Intel_SSD_HDTUne03.png

Iets lagere scores als ik van performance naar low energy settings (Cool and Quiet aan bijv) ga:

Afbeeldingslocatie: http://www.quakie.nl/downloads/dump/Intel_SSD_CrystalDiskMark.png

Systeem draait sindsdien redelijk tot goed. Een keer vastloper meegemaakt, en voor de rest reageert het systeem snel. Soms reageert het extreem traag. Hij lijkt wel of systeem moeite heeft met verschil in snelheid (W7 op SSD, maar data zoals muziek, afbeeldingen en video op 3 EcoHHDs). Tuurlijk moet hij dan laden, maar het lijkt net alsof het hangt voordat hij begint te zoeken zeg maar. Lastig te omschrijven. Uiteraard wel tevreden met huidige setup.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
330d schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 17:50:
Is dat zo? Volgens mij heb ik wat anders gelezen hier?
Als het klopt wat je zegt, partyondude, waar wacht je nog op :*)
Ik ga de Postville 80 GB sowieso kopen, zeker nu ze lekker leverbaar zijn en de prijs al iets lijkt te zakken. Zal die puur en alleen voor OS en applicaties gebruiken.

De 2 F3's in RAID0 lijkt me gewoon grappig. Ik bedoel, die dingen kosten geen knoop meer tegenwoordig dus waarom zou ik dat niet doen.

Ik wacht nog even wat reacties hier af om te kijken wat het nu precies is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panamera
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-09 22:59
Ik heb nu sinds kort de Postville 80GB (2e versie) in m'n laptop zitten maar de prestatie vallen mij tegen op HD tune.
Ik heb de laptop op hoge prestatie's staan en aan de netstroom (dell e6500 met 4gb ram)

Ik heb ook SSD tweaktool erop losgelaten en alle dingen in/uitgeschakeld voor SSD.
Iemand enig idee waar het aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Reca-
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07-2024
Quakie schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 17:56:
[...]

Systeem draait sindsdien redelijk tot goed. Een keer vastloper meegemaakt, en voor de rest reageert het systeem snel. Soms reageert het extreem traag. Hij lijkt wel of systeem moeite heeft met verschil in snelheid (W7 op SSD, maar data zoals muziek, afbeeldingen en video op 3 EcoHHDs). Tuurlijk moet hij dan laden, maar het lijkt net alsof het hangt voordat hij begint te zoeken zeg maar. Lastig te omschrijven. Uiteraard wel tevreden met huidige setup.
Heb je wel gecontroleerd of je harde schijven niet op standby gaan na 20 minuten? Dat was bij mij zo toen ik hetzelfde had wat jij nu omschrijft. Dat kan je veranderen bij energiebeheer en dan in je schema naar geavanceerd en dan instellen dat ze nooit op standby mogen. Dit zou je probleem kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Laatst online: 12:08

Quakie

quakelen

-Reca- schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 18:55:
[...]

Heb je wel gecontroleerd of je harde schijven niet op standby gaan na 20 minuten? Dat was bij mij zo toen ik hetzelfde had wat jij nu omschrijft. Dat kan je veranderen bij energiebeheer en dan in je schema naar geavanceerd en dan instellen dat ze nooit op standby mogen. Dit zou je probleem kunnen zijn.
Klopt, stond al uit omdat het dan ind nog erger is dan nu.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Ook de X25-V binnen (firmware geupdate naar 02HD), meteen in gebruik genomen als OS/programs schijf, wat loopt dat als een speer zeg.

CrystalDiskMark wel naar verwachting, HD Tune Pro Random Access zelfs boven verwachting.

Nu is het enige wat me een beetje vreemd aan deed, niet dat ik er in gebruik iets van merk, de HD Tune Pro Read test. Het eerste gedeelte wat zo grillig verloopt, loopt niet gelijk met de OS install (die is groter dan 8 GB). Ik maak me er niet per se druk om, maar wat kan een verklaring zijn?

Edit: om het even wat vollediger te maken, dit is op een X58 chipset -> ICH10 south bridge, AHCI enabled, Microsoft SATA/AHCI drivers, Windows 7.

[ Voor 9% gewijzigd door Greebs op 04-02-2010 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orcie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-09 12:23
Bomin schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 20:59:
Ook de X25-V binnen (firmware geupdate naar 02HD), meteen in gebruik genomen als OS/programs schijf, wat loopt dat als een speer zeg.

CrystalDiskMark wel naar verwachting, HD Tune Pro Random Access zelfs boven verwachting.

Nu is het enige wat me een beetje vreemd aan deed, niet dat ik er in gebruik iets van merk, de HD Tune Pro Read test. Het eerste gedeelte wat zo grillig verloopt, loopt niet gelijk met de OS install (die is groter dan 8 GB). Ik maak me er niet per se druk om, maar wat kan een verklaring zijn?
Je scores zijn erg goed! Ik heb dezelfde disk en zelfde firmware. In de crystal disk mark haal ik vergelijkbare scores alleen de 4k writes zijn ruim 10mb/sec lager. In HD tune pro kom ik niet boven de 150 mb/sec.

Ik heb de SSD optimizer gerunt en de standaard MS AHCI driver geinstalleert. Nu ik net in apparaatbeheer kijk zie ik dat de schijf op PIO 4 draait. DMA enablen lukt ook niet. Iemand een idee waar dit aan ligt? AHCI toch niet goed ingesteld in de bios? Het gaat om een asus ul30 laptop met een ich9m sata controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
Nieuwe Intel Postville 80GB voor 155 overgekocht en in mijn netbook geplaatst.
Zeer nette scores voor een netbook met Atom CPU. Dus de SSD wordt gelukkig (bijna) niet bottlenecked door de processor.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2pzwuf9.jpg

[ Voor 92% gewijzigd door n0elite op 04-02-2010 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panamera
Ik heb geprobeerd een firmware update uit te voeren op mijn SSD 80gb postville maar als ik die bestanden op een cd brand, en dan opnieuw opstart via die cd geeft hij aan dat er geen SSD herkend is terwijl hij er wel gewoon in zit... (in m'n dell laptop, enige HDD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs

Greebs

inert

Orcie schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 21:38:
[...]

Je scores zijn erg goed! Ik heb dezelfde disk en zelfde firmware. In de crystal disk mark haal ik vergelijkbare scores alleen de 4k writes zijn ruim 10mb/sec lager. In HD tune pro kom ik niet boven de 150 mb/sec.

Ik heb de SSD optimizer gerunt en de standaard MS AHCI driver geinstalleert. Nu ik net in apparaatbeheer kijk zie ik dat de schijf op PIO 4 draait. DMA enablen lukt ook niet. Iemand een idee waar dit aan ligt? AHCI toch niet goed ingesteld in de bios? Het gaat om een asus ul30 laptop met een ich9m sata controller.
Waarschijnlijk ondersteunt die laptop alleen SATA-1 (gelimiteerd aan 150 MB/s) :)

Edit: @Panamera, mijn post was geen reactie op de jouwe, vandaar ook de quote ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Greebs op 04-02-2010 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panamera
Bomin schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 22:08:
[...]

Waarschijnlijk ondersteunt die laptop alleen SATA-1 (gelimiteerd aan 150 MB/s) :)
Ik zal dat even opzoeken, ik heb een E6500 van dell.
edit
Maar die laptop kan ook met 128gb ssd geleverd worden à fabriek.

Edit2

Er zit sata 2 op dus daar zou het niet aan moeten liggen :?

Ik heb m'n windows 7 helemaal geupdate met alle drivers.

Ik krijg alleen m'n ssd niet geupdate naar de nieuwste firmware :(

[ Voor 35% gewijzigd door Panamera op 04-02-2010 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:41

Eagle Creek

Breathing security

Eagle Creek schreef op maandag 01 februari 2010 @ 12:13:
Zie hier mijn resultaten:
[afbeelding]

Ik kan er niet echt goed wijs uit of dit goed is. Als ik zo het topic doorlees, die ik van de een hogere reads en lagere writes, en bij anderen andersom.

Het betreft een Intel X25 160 GB, grijze kastje. (Intel® X25-M Solid State Drive, 160GB SATA II 2.5in, MLC, High Performance)

De firmware is net geüpgrade.
Het betreft een verse installatie van Windows 7 Pro 64-bits.

Het beestje zit in mijn Sony Vaio laptop van inmiddels een jaar of 3 oud, en AHCI kan ik in het beperkte BIOS niet vinden / activeren / zien.
Arfman schreef op maandag 01 februari 2010 @ 13:19:
Dat lijken mij zeer goede waardes voor een 3 jaar oude laptop.
Met dezelfde schijf (en zelfde firmware, maar zonder Intel toolbox optimalisatie) behaal ik de volgende waarden op mijn desktop:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b6b4112bf728/4b6b4112ba51d-ssd.png
Betreft een:
I7 920
Gigabyte GA-EX58-UD5
AHCI aan
Corsair XMS Dominator 6GB DDR3-1600 CL7 triple kit

Kan ik hier ook tevreden mee zijn?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Kan iemand dit bevestigen?

Wel handig om te weten namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:41
partyondude schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 22:53:
[...]

Kan iemand dit bevestigen?

Wel handig om te weten namelijk :)
De tekst lijkt me vrij duidelijk :

'RAID mode provides the greatest overall flexibility and upgradeability because it allows your system to be RAID-Ready and also enables AHCI'

Bij gebruik van RAID wordt AHCI dus tevens geactiveerd. Ben benieuwd naar ervaringen. Wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panamera
Net ook even een crystaldiskmarkje gedraaid

resultaat;

(80gb postville V2)

Afbeeldingslocatie: http://i474.photobucket.com/albums/rr103/Panamera/crystalmark.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Pierre_nr1 schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 23:03:
[...]

De tekst lijkt me vrij duidelijk :

'RAID mode provides the greatest overall flexibility and upgradeability because it allows your system to be RAID-Ready and also enables AHCI'

Bij gebruik van RAID wordt AHCI dus tevens geactiveerd. Ben benieuwd naar ervaringen. Wie?
Ik ga volgende maand een 80 GB Postville scoren. Duikel dan meteen ergens W7 op en zal dan de F3's in RAID gaan draaien, dus daarna kan ik er wel wat over vertellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

partyondude schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 23:11:
[...]

Ik ga volgende maand een 80 GB Postville scoren. Duikel dan meteen ergens W7 op en zal dan de F3's in RAID gaan draaien, dus daarna kan ik er wel wat over vertellen :+
Ik heb op dit moment de 160 GB Postville en 2 F3's in RAID0. Iets dat ik je kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Werkt dat helemaal vlekkeloos en presteert je SSD maximaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b6b4112bf728/4b6b4112ba51d-ssd.png

De F3's:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b6b58c513f06/4b6b58c50fc9d-f3.png

Dat op een
I7 920
Gigabyte GA-EX58-UD5
AHCI aan
Corsair XMS Dominator 6GB DDR3-1600 CL7 triple kit

Verder weinig op aan te merken. Op dat het maximale is dat de SSD kan, durf ik niet te zeggen..

[ Voor 3% gewijzigd door Eagle Creek op 05-02-2010 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Ok.

Nou, het is dus in ieder geval mogelijk, das mooi om te horen :)

Anders zit die 2e F3 ook maar te niksen in m'n kast hé :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 09:14

Blord

Hello Kitty !

spaarndam schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 08:05:
[...]

moederbord staat trouwens op AHCI (weet niet of dit nog iets uit maakt).
AHCI stond bij bij nog uit. Ik heb net AHCI ingeschakeld en wat een verschil met de 512k read !
Ik heb nog een benchie gedaan in SATA3 6GBps slot maar dat gaf geen verschil met de SATA2 aansluiting.
Wel alles goed geconfigureerd met Marvell chipset in Windows 7.
Mijn setup is i7-860, Gigabyte P55A-UD3 en Intel SSD 80GB Postville.

IDE mode
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/ssd1.gif

AHCI mode
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/ssd2.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 200286005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 22:02
Gister mn X25-M postville 80GB binnengekregen. Mn laptop is er gevoelsmatig veeeel sneller van geworden. Mn vorige upgrade was van een 500GB 5400rpm hdd naar een 320 7200rpm WD scorpio Black. Dat verschil is echt te verwaarlozen in vergelijking met deze Intel SSD. Photoshop opstarten in >3 sec is echt master! :o >:)

Voor degene die twijfelen: Ik heb met CrystalMark een aantal benchmarks uitgevoerd en in Excel gezet met een grafiekje erbij:

Afbeeldingslocatie: http://213.17.10.224/PrestatiemetingSchijven.jpg

Gemeten in MB/s in mn laptop (Pavilion DV6-1340, C2D T6600 2,2Ghz, 4GB DDR3). De 3,5" schijf is op een oude P4 gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orcie
Bomin schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 22:08:
[...]

Edit: @Panamera, mijn post was geen reactie op de jouwe, vandaar ook de quote ;)
Hoe kom ik daarachter? Die laptop is namelijk gloedjenieuw en kan me dus bijna niet voorstellen dat het niet wordt ondersteund. De chipset is de Intel GS45. de IDE controller is de ich9. Ik ben niet goed thuis in de verhouding tussen deze verschillende controllers. Wat bepaald de ondersteuning voor sata2, de chipset of de idecontroller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toad
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:42
[b]. Photoshop opstarten in >3 sec is echt master! :o >:)
Bij mij start Photoshop ook op in >3 sec, terwijl ik helemaal geen SSD heb :)

Je bedoelt waarschijnlijk < 3 sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Toad schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 13:10:
[...]

Bij mij start Photoshop ook op in >3 sec, terwijl ik helemaal geen SSD heb :)

Je bedoelt waarschijnlijk < 3 sec.
_/-\o_ _/-\o_ :+

Grappig om te zien trouwens dat AHCI eerst weggewoven werd, en nu toch prestatiewinst oplevert.

[ Voor 16% gewijzigd door Eagle Creek op 05-02-2010 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Eagle Creek schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 13:11:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ :+

Grappig om te zien trouwens dat AHCI eerst weggewoven werd, en nu toch prestatiewinst oplevert.
nouja in de benchmarks he. Chrystaldiskmark is vet maar ik betwijfel of de meeste mensen het verschil merken tussen bijv. een postville in IDE of AHCI modus.. Niet dat het maximale er uit halen verkeerd is, maar AHCI is vaak echt geen must voor een snel systeem..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:38

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Nog even een tip: bij de Aero opties moet je dit uitvinken:

Afbeeldingslocatie: http://www.pcleek.com/images/stories/windows7/prestaties/minmax6.gif

Wat scheelt dat zeg. Outlook 2007 en Windows Media Player starten nu zoveel sneller op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Splinter Cell schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 15:11:
Nog even een tip: bij de Aero opties moet je dit uitvinken:

[afbeelding]

Wat scheelt dat zeg. Outlook 2007 en Windows Media Player starten nu zoveel sneller op. :)
Nou ik laat het maar gewoon aanstaan, want met een goed functionerende SSD starten die progjes dan ook al op voordat je de kans krijgt met je ogen te knipperen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 13:26
Net nieuwe postville binnen gekregen. Ook spinpoint mee besteld.

Nou zit ik in de bios te zoeken.. Maar kan nergens iets vinden over ACHI.. enkel zie ik wat dingen staan over IDE waar ik niet aan durf te komen.
Moederbord: Gigabyte GA-M57SLI S4 (REV 2.0)
Wie weet waar ik kan zien of het enabled is, en zo niet hoe ik het aan kan zetten?

Ook herkent windows 7 mijn nieuwe spinpoint wel. Maar geeft hij hem niet weer in deze computer. Wel bij appraraatbeheer.
Afbeeldingslocatie: http://img716.imageshack.us/img716/7564/spinpoint.png
Afbeeldingslocatie: http://img716.imageshack.us/img716/678/schijfbeheer.png

[ Voor 7% gewijzigd door LoeWn op 05-02-2010 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat dacht je van partitioneren en formatteren? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

LoeWn schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 19:14:
Wie weet waar ik kan zien of het enabled is, en zo niet hoe ik het aan kan zetten?
Je hebt alleen IDE, anders zou er wel een AHCI-controller tussen staan. Hoe je het aan kan zetten staat meerdere malen in dit topic.

Over je spinpoint: niks mis mee toch?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik overweeg nu toch sterk de aanschaf van een SSD, heb alleen net recent (december 09) win7 geheel fris geïnstalleerd op mijn werk PC.
Kan ik ook een image maken van de huidige "normale" HDD en deze vervolgens op de SSD zetten? het wordt de 80GB Intel, moet ik alleen nog even zien hoe ik de "offline bestanden" ga verplaatsen naar de 2de HDD, standaard zet Win7 ze nl op C:

Tips voor bovenstaande 2 vragen zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 1e vraag is al meerdere malen recent voorbijgekomen. Je kunt even teruglezen om te zien wat je moet doen. Want ja het kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 19:27:
Kan ik ook een image maken van de huidige "normale" HDD en deze vervolgens op de SSD zetten?
Ja, waarom niet?
het wordt de 80GB Intel, moet ik alleen nog even zien hoe ik de "offline bestanden" ga verplaatsen naar de 2de HDD, standaard zet Win7 ze nl op C:
Knippen, plakken en bij Windows de locatie van de map veranderen? Valt verder een beetje buiten de scope van een SSD-topic :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Als ik deze cijfers zie, wordt ik wel vrolijk:
Afbeeldingslocatie: http://bit.ly/9aNpiF
Uit een korte test van de Crucial RealSSD C300. Dat ding is bliksemsnel! Bovenstaande test is wel uitgevoerd tegen een Sata 6Gb controller. Deze SSD is nl een 6Gb sata apparaat. Toch vraag is me af als Intel dan straks ook met een 6Gb SSD komt, of die dan nóg sneller zal zijn? Ongetwijfeld is dit nog lang niet het plafond. Is het de extra centjes waard als je nu iets 'moet' kopen? Je moet een bord hebben dat het ondersteund (momenteel nog de high-end borden) en dan moet je nog diep in de poeplat graven voor het ding zelf...
The RealSSD C300 is the fastest solid-state drive that we've come across, and we'll be conducting an in-depth test shortly. The 256GB will likely retail for well over £500, probably closer to £750, thereby putting it out of the reach for most, but it does give us an idea on what to expect from mid-priced solutions later on in the year.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

mphilipp schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 19:31:
Is het de extra centjes waard als je nu iets 'moet' kopen? Je moet een bord hebben dat het ondersteund (momenteel nog de high-end borden)
Je hoeft helemaal geen moederbord met SATA600 ondersteuning te hebben. Koop gewoon een los kaartje voor €30 en je bent ook klaar.

Die €30 kan er ook nog wel bij als je zo'n duur ding koopt lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Ik overweeg nu toch sterk de aanschaf van een SSD, heb alleen net recent (december 09) win7 geheel fris geïnstalleerd op mijn werk PC.
Kan ik ook een image maken van de huidige "normale" HDD en deze vervolgens op de SSD zetten? het wordt de 80GB Intel, moet ik alleen nog even zien hoe ik de "offline bestanden" ga verplaatsen naar de 2de HDD, standaard zet Win7 ze nl op C:

Er is op het internet genoeg software te vinden om schijven of partities te klonen: Wikipedia: List of disk cloning software

Dit topic lijkt me niet echt de plek om hoe of wat te bespreken. Gewoon lekker aan de gang met wat software :).
Je merkt vanzelf wat werkt en niet werkt.. een tip.. kloon wel de hele schijf niet alleen de windows partitie.. Je moet je bootsector namelijk ook over zetten.

Andere methode is: windows 7 op je nieuwe schijf installeren (andere schijven loskoppelen) dan installeer je ook een bootsecoter. En dan je oude partitie naar de partitie van je ssd kopieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
LoeWn schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 19:14:
Net nieuwe postville binnen gekregen. Ook spinpoint mee besteld.

Nou zit ik in de bios te zoeken.. Maar kan nergens iets vinden over ACHI.. enkel zie ik wat dingen staan over IDE waar ik niet aan durf te komen.
Moederbord: Gigabyte GA-M57SLI S4 (REV 2.0)

Ook herkent windows 7 mijn nieuwe spinpoint wel. Maar geeft hij hem niet weer in deze computer. Wel bij appraraatbeheer.
[afbeelding]
[afbeelding]
staat bij integrated perhiperals enter en dan raid op enabled(is gelijk aan ahci dacht ik)
en bij schijf beheer op de spinpoint rechts klikken en dan partitie aanmaken
mphilipp schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 19:31:
Is het de extra centjes waard als je nu iets 'moet' kopen? Je moet een bord hebben dat het ondersteund (momenteel nog de high-end borden) en dan moet je nog diep in de poeplat graven voor het ding zelf...

[...]
imho zal de seq en de 512 read iets lager uitvallen bijn sata2,bij de rest is er geen winst tov sata2
als die seq en 512 read belangrijk zijn kan je een hdd schijf area aanmaken met een goede controler.

;) Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~seijs22/raid%20area.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door erikdeperik op 05-02-2010 20:21 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 13:26
Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 19:15:
Wat dacht je van partitioneren en formatteren? ;)
uhh domme vraag dus :D Allemaal gelukt natuurlijk.

Maar de volgende vraag: :$

Ik heb nu 4 schijven staan in deze computer. Hoe krijg ik dit 'normaal' ?
Dus de twee schijven met 'Door systeem gereserveerd' niet laten weergeven.

Afbeeldingslocatie: http://img42.imageshack.us/img42/2646/dezecomputer.png
Bedankt.

[ Voor 7% gewijzigd door LoeWn op 05-02-2010 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Uh, in schijfbeheer weer verwijderen of als die partities echt nodig zijn de schijfletters van de schijven ontnemen.
Maar wat heeft dat verder met SSD's van doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 19:34:
[...]

Er is op het internet genoeg software te vinden om schijven of partities te klonen: Wikipedia: List of disk cloning software

Dit topic lijkt me niet echt de plek om hoe of wat te bespreken. Gewoon lekker aan de gang met wat software :).
Je merkt vanzelf wat werkt en niet werkt.. een tip.. kloon wel de hele schijf niet alleen de windows partitie.. Je moet je bootsector namelijk ook over zetten.

Andere methode is: windows 7 op je nieuwe schijf installeren (andere schijven loskoppelen) dan installeer je ook een bootsecoter. En dan je oude partitie naar de partitie van je ssd kopieren.
Dat klonen snap ik wel, ik heb het al vaak genoeg gedaan met "normale" HDD's ik vroeg me alleen af of dit dus ook goed gaat met een SSD en of ik dus niet iets over het hoofd zie.

die 2de methode die jij noemt heb ik nog nooit geoprobeert, das ook een idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het enige moeilijke aan het klonen van HDD -> SSD is dat de SSD vaak kleiner is (en dat kloon software dat niet leuk vind). Is dat de kern van je probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

Dat laatste is niet nodig. Net een bootpartitie gekopieerd van HD naar SSD. De nieuwe partitie active gemaakt, HD als eerste in bootvolgorde in de bios... klaar. De oude windows partitie gaat weg zodra de SSD de eerste week overleeft heeft.
Zelf gebruik ik BootIT voor mijn bootmanagement en zelfs voor het klonen van HD's. Hij kan partities groter/kleiner maken, alignen en je kan er meer mee dan zelfs ik kan volgen (en ik weet best wel wat van computers).

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het iemand al gelukt om de Vertex van FW 1.41 naar FW 1.50 te flashen via een bootable usb-stick?

Ik heb vertex_usb en vertex_fail_usb beide geprobeert volgens http://www.ocztechnologyf...ertex-EX-drives-and-Turbo, en beide zeggen:
Bad Command or Filename
Als ik de batchfiles bekijk dan staat daar ook in allebei in:
if not exist updater.bat goto QUIT
call updater.bat
Juist ja, heel die updater.bat zit in geen van de 2 zipjes, en wordt dus ook niet gevonden. Daarna stopt de autoexec.bat

Als ik de ssdchk.exe zelfs opstart dan zie ik wel de Vertex 1.41, maar selecteer ik die dan gebeurt er niks en stopt de .exe.

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Dat is wat ik heb gedaan op de laptop, en werkt vlekkeloos.

De 2e vraag moet je even de MSKB's induiken, op "move csc windows 7".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb trouwens via de CD-ROM ISO wel net naar 1.50 kunnen updaten. De updater.bat wordt blijkbaar aangemaakt door ssdchk.exe. Maar via een usb-stick werkt dat dus niet schijnbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Mensen,

Ik ben ook maar in het diepe gedoken, en heb maandag de Intel 40gb SSD besteld, samen met een OCZ bracket, en een Samsung F3 van 1TB.

Helaas duurde de levering van de SSD lang, en ben ik verder gaan zoeken naar andere SSD's omdat de Intel ook niet reuze snel bleek te zijn. Na een dag of 2 verder zoeken, ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de OCZ Vertex 60Gb!
Dus, Intel geannuleerd, OCZ besteld, en die hadden ze bij 4Launch gelukkig nog 1 op voorraad :D Op laten halen door een vriend van me, omdat ik zelf moest werken, en alles is mooi en veilig aangekomen.

Morgen mooi aan de slag :9~

Nog tips met het installeren etc? Alles is welkom B)

Als alles draait, laat ik meer weten :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plurk.
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-07 16:19
Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 22:16:
Is het iemand al gelukt om de Vertex van FW 1.41 naar FW 1.50 te flashen via een bootable usb-stick?

Ik heb vertex_usb en vertex_fail_usb beide geprobeert volgens http://www.ocztechnologyf...ertex-EX-drives-and-Turbo, en beide zeggen:
Het is hier goed gelukt alleen meteen problemen bij het installeren van windows. Uiteindelijk een sanitary erase gedaan en het werkt weer perfect! Mijn bijna een jaar oude Vertexen draaien weer als nieuw!

edit; gelijk maar even de gegevens met pics erbij; 3x Vertex 30GB in raid0 die al 10 maanden draaien (gekocht voor €115,- per stuk) .

Nu na een firmwareupdate naar 1.5, een sanitary erase een verse windows 7 installatie de volgende cijfertjes voor de liefhebbers:

Afbeeldingslocatie: http://thumb19.webshots.net/t/71/71/2/16/66/2985216660048309959COcFbi_th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://thumb19.webshots.net/t/76/76/0/40/44/2030040440048309959BsEWCI_th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://thumb19.webshots.net/t/71/71/5/48/6/2185548060048309959ECQPZf_th.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door Plurk. op 07-02-2010 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orcie
http://farm5.static.flick...33856717_e420ce6fbf_o.png

Na het installeren van de intel matrix storage manager werd een nieuwe driver geinstalleerd voor de SSD. Instelling lijken volgens bovenstaande screenshot goed. Ook de performance is nu zoals verwacht (alleen de 4k random writes halen anderen uit dit topic hoger), maar dat neem ik voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 00:44:

Helaas duurde de levering van de SSD lang, en ben ik verder gaan zoeken naar andere SSD's omdat de Intel ook niet reuze snel bleek te zijn. Na een dag of 2 verder zoeken, ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de OCZ Vertex 60Gb!
Nog iemand die alleen naar cijfertjes kijkt. Als je bedoelt dat de intel maar een write speed van 70MBps heeft dan is het inderdaad zo dat sequentiële snelheden bij de intel lager zijn als andere ssd's. MAAR, inderdaad maar. Voor een OS schijf zeggen sequentiele snelheden 0.0, of anders helemaal niets.

Als je nu eerst wat had opgezocht, bv hier de topics over ssd's had gelezen dan had je kunnen afleiden dat de intel zowat de snelste ssd op de markt is. Daarmee bedoel ik dat met random read en writes er niet veel ssd's op de markt sneller zijn. Tenzij je naar slc ssd's gaat kijken maar daarvoor betaal je dan ook nog de hoofdprijs.

Niet dat de OCZ een slechte keuze is en als die beter leverbaar is dan is dat natuurlijk interessant maar de intel moet je zeker niet als 'niet zo reuze snel' beschouwen. Plus hij is prijs per GB nog altijd beter als de OCZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Laatst online: 13-09 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

MAAR, inderdaad maar. Voor een OS schijf zeggen sequentiele snelheden 0.0, of anders helemaal niets.
Sterker nog, grote bestanden schrijven gebeurt veel minder vaak dan ze lezen, dus is de seq write niet eens zo schokkend spannend.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 23:11:
Ik heb trouwens via de CD-ROM ISO wel net naar 1.50 kunnen updaten. De updater.bat wordt blijkbaar aangemaakt door ssdchk.exe. Maar via een usb-stick werkt dat dus niet schijnbaar.
Hier is het ook alleen gelukt met een CD-ROM ISO 't ding naar 1.5 te flashen. Moest'm daarvoor uit de Macbook Pro halen en inbouwen in een pc desktopsysteem. MBP's draaien de drives namelijk standaard in AHCI-mode en zijn niet in IDE-mode te krijgen.

Maar ik blijf kampen met data-corruptie. Een installatie (als het al lukt) raakt binnen 24 uur corrupt. Heel vreemd, formatteren lukt meestal wel en een disk-check geeft dan geen foutmeldingen. Een paar uurtjes later zie je meldingen als deze als je van een extern USB-diskje het OS laadt:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gfNySwZFHqj699kkLoYRrxpz/full.png

Heb de volgende zaken ook nog geprobeerd:
  • Vanaf de MBP nieuwe firmware vanaf DVD flashen op de drive (mislukte)
  • Met disk utility vanaf dvd de drive opnieuw gepartitioneerd/geformatteerd (lukte)
  • Met Gparted vanaf dvd de drive opnieuw gepartitioneerd/geformatteerd op mac(mislukte)
  • Met Gparted vanaf dvd de drive opnieuw gepartitioneerd/geformatteerd op pc(lukte)
  • Een 20GB HD-image van OSX naar de drive proberen te kopiëren in Disk Utility (vanaf OS X DVD)
  • Een 20GB Time Machine-backup terug proberen te plaatsen (vanaf OS X DVD)
  • Een zero-out format vanuit OSX én de OSX install DVD
De laatste drie pogingen ben ik maar gestaakt na respectievelijk 1 uur, 10 uur en 3 uur.
In deze topics op het OCZ-forum komen soortgelijke problemen aan bod:... maar in geen enkel topic wordt een concrete oplossing geboden. Misschien is het stom, maar ik weiger de drive op te geven als dood omdat het alle symptomen heeft van een softwarematig issue. HDD-erase vindt de drive op de pc niet ondanks dat deze in IDE/compatability mode draait.
Heeft iemand nog advies? :)

[edit]
Ben verder gegaan met het uitvoeren van een security erase in GParted/terminal, helaas tot nu toe zonder succes:

code:
1
2
3
/dev/sda:
Issuing SECURITY_ERASE command, password="", user=user
ERASE_PREPARE: Input/output error

Bij een set password krijg ik ook een soortgelijke I/O-error. Van Google word ik op dit moment niet erg veel wijzer...

[edit]
In AHCI-mode ipv IDE-mode geprobeerd, zonder succes.

Op de SSD staat op dit moment een partitie van 31,5KiB met als filesystem 'unknown', de rest is unallocated. Het verwijderen van die partitie gaat niet: ik krijg de volgende error:
Partition map has no partition map entry
DIt gebeurt in zowel IDE- als AHCI-mode.

[ Voor 15% gewijzigd door Zegato op 07-02-2010 17:43 ]

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plurk.
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-07 16:19
@ Zegato; probeer eens een sanitary erase. Ik heb het progsel via het OCZ forum gedownload maar het was moeilijk te vinden. Als ik thuis ben wil ik het je evt. wel mailen.

Ik had soortgelijke problemen die na de erase waren verdwenen en had op het OCZ forum gelijksoortige verhalen gelezen. Ze zeggen daar dat iedereen die die sanitary erase doet van zijn problemen af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Ik heb vorige week een Intel 40GB SSD aangeschaft, fungeert als zuinige en stille bootdisk voor in m'n thuisserver :) Als fervent Linux-aanhanger heb ik er Debian (amd64) op gezet, met als uitdaging uiteraard TRIM support aan de gang te krijgen :P Dat is me vandaag gelukt, m'n ervaringen hierover staan in het SSD's en Linux topic.
Ik heb hiervoor m'n rootfs naar ext4 geconverteerd, GRUB2 1.97.2 geinstalleerd en kernel 2.6.33-rc7 compiled; kost wat moeite, maar works like a charm :D De boel draait op een Gigabyte GA-MA74GM-S2H (AMD 740G chipset met SB700 controller) met Athlon X2 4850e. AHCI staat aan en ik heb de schijf niet ondergepartitioneerd. Vooralsnog is er 43% in gebruik.

Hieronder de resultaten van een read/write test met FIO, bestand van 1GB (output is wat gesimplificeerd):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
seq-read: (groupid=0, jobs=1): err= 0: pid=6706
      bw (KB/s) : min=85592, max=125784, per=100.01%, avg=91836.00, stdev=9649.96
      lat (msec): 2=0.01%
rand-read: (groupid=1, jobs=1): err= 0: pid=6707
      bw (KB/s) : min=66984, max=68072, per=100.03%, avg=67636.90, stdev=301.26
      lat (msec): 2=0.01%, 4=0.01%
seq-write: (groupid=2, jobs=1): err= 0: pid=6708
      bw (KB/s) : min=10344, max=44702, per=100.55%, avg=41699.29, stdev=8403.81
      lat (msec): 2=15.62%, 4=0.01%, 10=0.32%, 20=0.01%, 500=0.01%
rand-write: (groupid=3, jobs=1): err= 0: pid=6709
      bw (KB/s) : min= 7569, max=43568, per=100.67%, avg=38087.47, stdev=5920.52
      lat (msec): 2=3.56%, 4=0.01%, 10=0.28%, 20=0.01%

Sequential read valt wat tegen (92MB/s), dat was begin van de week volgens mij nog wel hoger. M'n SSD heeft echter een week zonder TRIM gedraaid, misschien komt de performance nog een beetje bij :P Write-speeds zijn wel normaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i345.photobucket.com/albums/p399/dutchshogun/ComputerBuild/P2064418Small.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i345.photobucket.com/albums/p399/dutchshogun/ComputerBuild/P2064423Small.jpg
2 Piccies van SSD en toebehoren :P

Ben er zeer tevreden mee! Windows 7 was in totaal 11minuten geinstalleerd, klaar en wel.
Benchmarks staan op de andere pc, maar read was 199mb/s en write 96mb/s in CrystalDiskMark, de bovenste van de 3 tests.
Weet de precieze benaming ff niet meer, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-f
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-09-2023
Ik heb de Acer Timeline 1810TZ van een Intel X25 M 'Postville' SSD van 80Gb voorzien.
Win7 Experience Index gaat van 5.4 voor de 5400RPM HDD naar een gekke 7.7 voor de SSD!

CrystalDiskMark geeft aan voor de HDD:
100Mb seq - 49.73 / 50.35
512k - 27.86/37.01
4k - 0.537/1.526

en voor de SSD:
100Mb seq - 249.0 / 87.29
512k - 183.4 / 86.80
4k - 16.33 / 35.51

Daarmee zijn de 4k reads/writes veel trager dan in deze review, die 24.37/68.50 haalt.

Volgens PC Wizard 2010 werkt hij in SATA 2.0 (SATA-300) mode, heb de nieuwe Firmware er op gezet en hij gebruikt voor zover ik kan zien de Microsoft drivers, AHCI staat aan.

Ben ik iets vergeten of is dit al hartstikke goed?

[ Voor 106% gewijzigd door chris-f op 08-02-2010 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
chris-f schreef op maandag 08 februari 2010 @ 12:49:
en voor de SSD:
512k - 183.4 / 86.80
4k - 16.33 / 35.51

Daarmee zijn de 4k reads/writes veel trager dan in deze review, die 24.37/68.50 haalt.

Volgens PC Wizard 2010 werkt hij in SATA 2.0 (SATA-300) mode, heb de nieuwe Firmware er op gezet en hij gebruikt voor zover ik kan zien de Microsoft drivers. Ben ik iets vergeten of is dit al hartstikke goed?
Je hebt iig sata2, anders haal je de 249 niet. De 4K resultaten hangen meer af van de controller (zover ik kan zien is het een recent intel chipset, dus zal wel goed zijn), ahci (wat extra features boven ide, wat extra snelheid kan geven) en de driver. De ene haalt goede resultaten met de standaard ahci driver en de ander haalt betere resultaten met de intel drivers. Zou je kunnen proberen en dan de optimizer schedulen (eens in de twee weken ofzo).

Je kan het ook gewoon negeren, want je gaat het verschil niet merken. Ooit komt intel met trim in hun driverreeks, maar ik zie nog niks ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb een X25-V 40GB in bestelling staan. Ik draai graag de laatste firmwares en aangezien er straks nog niks op staat wil ik 'm gelijk updaten naar de laatste firmware.. indien beschikbaar.

Is er al een updated firmware voor de X25-V 40GB beschikbaar? De meuktracker heeft nog niks, maar op de Intel site vind ik dit:
- Intel® X25-V Value SATA SSD on 34nm (silver case) - updates to FW version 02HD
De winkel heeft momenteel even geen exemplaren beschikbaar, maar hoopt snel nieuwe te hebben. Hoe groot is de kans dat die dan al de laatste firmware hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-f
_H_G_ schreef op maandag 08 februari 2010 @ 13:16:
[...]
Je kan het ook gewoon negeren, want je gaat het verschil niet merken.
idd, en het is nu al een verademing om op het systeem te werken
Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orcie
twiFight schreef op maandag 08 februari 2010 @ 14:16:
Ik heb een X25-V 40GB in bestelling staan. Ik draai graag de laatste firmwares en aangezien er straks nog niks op staat wil ik 'm gelijk updaten naar de laatste firmware.. indien beschikbaar.

Is er al een updated firmware voor de X25-V 40GB beschikbaar? De meuktracker heeft nog niks, maar op de Intel site vind ik dit:

[...]

De winkel heeft momenteel even geen exemplaren beschikbaar, maar hoopt snel nieuwe te hebben. Hoe groot is de kans dat die dan al de laatste firmware hebben?
Beetje nutteloos om nu te speculeren over de firmware van de drive die gaat krijgen. De laatste versie is gewoon 02HD. De iso die je download en op cd zet is hetzelfde als voor de 80gb etc. Kortom gewoon cd branden en runnen. Als het de laatste firmware is dan zal hij zeggen dat er al de laatste firmware op staat anders dan gaat ie gewoon updaten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs

Greebs

inert

Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 01:02:
Ben er zeer tevreden mee! Windows 7 was in totaal 11minuten geinstalleerd, klaar en wel.
Benchmarks staan op de andere pc, maar read was 199mb/s en write 96mb/s in CrystalDiskMark, de bovenste van de 3 tests.
Weet de precieze benaming ff niet meer, haha.
Ja, en de rest van de test, dus zeg maar de belangrijke waardes voor een bootdisk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
twiFight schreef op maandag 08 februari 2010 @ 14:16:
Hoe groot is de kans dat die dan al de laatste firmware hebben?
Dat is zo'n 72,4%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bomin schreef op maandag 08 februari 2010 @ 14:52:
[...]

Ja, en de rest van de test, dus zeg maar de belangrijke waardes voor een bootdisk?
Die komt er nu aan:
OCZ Vertex 60Gb SSD
Na de verse W7 install, zonder ook nog maar iets anders geinstalleerd:
Afbeeldingslocatie: http://i345.photobucket.com/albums/p399/dutchshogun/ComputerBuild/1stBenches.jpg

Dan na het installeren van alle resterende programma's:
Afbeeldingslocatie: http://i345.photobucket.com/albums/p399/dutchshogun/ComputerBuild/BenchNaInstalls.jpg

Allebei op IDE. Nu heb ik het net naar AHCI veranderd, en kreeg ik deze waardes:
Afbeeldingslocatie: http://i345.photobucket.com/albums/p399/dutchshogun/ComputerBuild/1stBenchesAHCI.jpg

En ook nog de Samsung F3, die ik erbij had besteld:
Afbeeldingslocatie: http://i345.photobucket.com/albums/p399/dutchshogun/ComputerBuild/1stBenchesF3.jpg

En mijn oude samsung 500Gb harde schijf:
Afbeeldingslocatie: http://i345.photobucket.com/albums/p399/dutchshogun/ComputerBuild/1stBenchesSamsung500Gb.jpg

Toch wel een redelijk verschil tussen de 3 schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Je vertex zal zich nog wel herstellen naar de eerste waardes. Zulke benchmarks hakken er nogal in. Ligt eraan welke firmware je hebt. Bij 1.41 gaat het vanzelf na een tijdje. Als je 1.40 draait dan heeft je ssd geen idee wat er beschreven is voordat je ahci aan hebt gezet, maar dat komt ook vanzelf goed naarmate je de ssd gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bavaro
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-10-2018
Ik heb eventjes een klein vraagje tussendoor... Als ik een SSD (intel X25) aanschaf wordt een montage frame dan mee geleverd? Zo NEE, welke is dan het beste qua montage?

Thnx,

B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
chris-f schreef op maandag 08 februari 2010 @ 12:49:
Ik heb de Acer Timeline 1810TZ van een Intel X25 M 'Postville' SSD van 80Gb voorzien.
Win7 Experience Index gaat van 5.4 voor de 5400RPM HDD naar een gekke 7.7 voor de SSD!

CrystalDiskMark geeft aan voor de HDD:
100Mb seq - 49.73 / 50.35
512k - 27.86/37.01
4k - 0.537/1.526

en voor de SSD:
512k - 183.4 / 86.80
4k - 16.33 / 35.51

Volgens PC Wizard 2010 werkt hij in SATA 2.0 (SATA-300) mode, heb de nieuwe Firmware er op gezet en hij gebruikt voor zover ik kan zien de Microsoft drivers, AHCI staat aan.

Ben ik iets vergeten of is dit al hartstikke goed?
ik heb zelf ook 17 mb reads ,niets om je zorgen te maken,het loopt als een trein :)
bavaro schreef op maandag 08 februari 2010 @ 17:20:
Ik heb eventjes een klein vraagje tussendoor... Als ik een SSD (intel X25) aanschaf wordt een montage frame dan mee geleverd? Zo NEE, welke is dan het beste qua montage?

Thnx,

B
ik had de retail ,daar zat ie bij(en is goedkoper) 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door erikdeperik op 08-02-2010 17:41 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-f
bavaro schreef op maandag 08 februari 2010 @ 17:20:
Ik heb eventjes een klein vraagje tussendoor... Als ik een SSD (intel X25) aanschaf wordt een montage frame dan mee geleverd?
De modellen die op 'R5' eindigen zijn inclusief bracket mount.

"Retail box includes installation kit that contains: 3.5” desktop drive bay adapter to 2.5” SSD adapter bracket, screws, installation guide, and warranty documentation."

[ Voor 18% gewijzigd door chris-f op 08-02-2010 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ik vraag me af of ik iets merk qua snelheid in surfen indien ik de browser temp folder niet op de c-schijf (ssd) laat maar op een hd. ik download veel, deze bewaar ik op mijn D en E HDschijven. Voglens mij wordt wordt mijn ssd osschijf telkens 'zwaarbelast'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 14:16
Ik ben van plan om binnenkort 2x een Intel 80gb postvile te kopen en die dan aan een 8 poort rocketraid 2320 te hangen en mijn overige 4 1tb samsung f1's in JBOD te configureren.
nu heb ik 3 vragen
- is het mogelijk om de firmware van de ssd's te upgraden als ze in raid 0 aan de rocketraid 2320 hangen (geeft intel uberhaupt vaak nieuwe firmwares uit)
- zijn de trim functies te gebruiken als de ssd's in raid 0 aan de rocketraid 2320 hangen (ik gebruik windows 7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Nee, onder raid kan je geen fw upgraden en ook de trim werkt (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Dan rond je het wel naar boven af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit heeft misschien niet 100% iets met SSD's te maken, maar dit heeft me wel geholpen met het tweaken van mn SSD. Kwam het tegen bij een Google search naar SSD tweaks.

KLIKKERDEKLIK

De uitleg is ook stap voor stap, precies uitgelegd. Heel duidelijk!
Ook de andere Windows 7 tweaks zijn duidelijk uitgelegd, en ik merk het verschil, zelfs op een installatie van 2dagen oud, echt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je merkt het verschil, hoe? Het meeste van wat daar staat is zeer generiek. En op een systeem met enkel HDD's ga je ook verschil merken. Wat je deels doet is de SSD ontlasten. Da's leuk, maar waar heb je 'm nou helemaal voor? Je moet in een desktopomgeving sowieso al flink je best doen om een moderne SSD noemenswaardig sneller dan normaal te doen slijten.

Imo heb je er meer aan om juist de sterke punten van een SSD te benutten, ipv de SSD zo min mogelijk aan te spreken. Dan had je de investering net zo goed niet kunnen doen.

Ik heb gewoon een pagefile op mijn SSD staan. En ik schrijf er bij elke boot en shutdown ongeveer een gieg van en naartoe (ramdisk). Want dat gaat lekker snel met een SSD. Daar is ie juist voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 00:02:
Je merkt het verschil, hoe?

Ik heb gewoon een pagefile op mijn SSD staan. En ik schrijf er bij elke boot en shutdown ongeveer een gieg van en naartoe (ramdisk). Want dat gaat lekker snel met een SSD. Daar is ie juist voor.
Wat ik tot nu toe gemerkt heb, is dat door een aantal aanpassingen, de snelheid van de Interface en het hele Aero gebeuren veel hoger ligt.
Daarom twijfelde ik ook of ik dit hier wel moest posten :P

En ik heb ook de Pagefile nog aanstaan, die, System Restore en de Hibernate functie, staan nog gewoon zoals normaal. De rest heb ik wel grotendeels )met eigen inbreng) opgevolgd.

Offtopic: Hoezo heb je iets van 10 verschillende avatars!? Mod power abuse? 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2010 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
  • Laatst online: 12-09 13:13
OK, ik heb geprobeerd op sata te zoeken door dit draadje maar kon het anwoord echt niet vinden. Wat is het generale advies om je drives op aan te sluiten? Ik heb nu SSD op 0.0 gezet, hdd op 0.1 en DVD op... ik denk 2.1 (dat is de logische verklaring als ik zie dat de 2 vrije sata poorten 2.2 en 2.3 heten...). ik heb zojuist mijn derde bluescreen gekregen en heb geen idee waa het aan ligt. hij gaf een win32k.(sys? gingte snel) error...

gebruikte moederbord is een gigabyte p55m-ud2. Als dit een "algemeen" probleem is en niet zozeer met de ssd te maken heeft wil ik een mod graag vragen om hem naar het juiste draadje te gooien :)

Bunny scientific facts: Bunnies can't assimilate. BUT THEY CAN DANCE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 23:50:
Dit heeft misschien niet 100% iets met SSD's te maken, maar dit heeft me wel geholpen met het tweaken van mn SSD. Kwam het tegen bij een Google search naar SSD tweaks.

KLIKKERDEKLIK

De uitleg is ook stap voor stap, precies uitgelegd. Heel duidelijk!
Ook de andere Windows 7 tweaks zijn duidelijk uitgelegd, en ik merk het verschil, zelfs op een installatie van 2dagen oud, echt!
Ik snap niet helemaal waarom defragmenteren uitgezet moet worden. Ik kan namelijk binnen die optie lijst niet eens mijn Intel SSD kiezen om (automatisch, wekelijks) te laten defragmenteren. Ik kom in de scheduler alleen mijn 'gewone' hardeschijven tegen. De intel optimizer heb ik wel op 1x per week ingesteld. Die extra write cache-buffer twijfelde ik nog even over, maar ik betwijfel of ik er veel van ga merken qua snelheid en het brengt toch weer een extra risico met zich mee. Superfetch uitschakelen snap ik ook niet helemaal. RAM is nog steeds sneller dan een SSD lijkt mij? De connectie SSD <--> RAM is alleen veel beter nu dus het zal alsnog sneller gaan...

Nou ja wel interessant linkje want het staat zeker netjes allemaal bij elkaar :)

@Borgman; welke bios instellingen heb je? Het lijkt erop dat er iets niet klopt. Staat alles op IDE of juist een andere mode? Probeer het anders eens zonder HDD. Dus enkel SSD en dan alvast OS installeren. Later pas de HDD toevoegen...

Vandaag trouwens windows 7 op mijn Intel 80GB postville geïnstalleerd, nadat deze vrijdag binnen was. Heerlijke ervaring tot nu toe :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Banjy op 09-02-2010 01:27 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
  • Laatst online: 12-09 13:13
^ Ik heb de standaard instellingen, nog helemaal niets veranderd. Ik heb alles op AHCI gegooid; dat leek me handig. Ik heb een verse W7 install nu en kijk het eventjes aan. Als ik binnenkort nog een bluescreen krijg ga ik zoeken...

Bunny scientific facts: Bunnies can't assimilate. BUT THEY CAN DANCE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Banjy schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 01:17:
Ik snap niet helemaal waarom defragmenteren uitgezet moet worden. Ik kan namelijk binnen die optie lijst niet eens mijn Intel SSD kiezen om (automatisch, wekelijks) te laten defragmenteren. Ik kom in de scheduler alleen mijn 'gewone' hardeschijven tegen. De intel optimizer heb ik wel op 1x per week ingesteld. Die extra write cache-buffer twijfelde ik nog even over, maar ik betwijfel of ik er veel van ga merken qua snelheid en het brengt toch weer een extra risico met zich mee. Superfetch uitschakelen snap ik ook niet helemaal. RAM is nog steeds sneller dan een SSD lijkt mij? De connectie SSD <--> RAM is alleen veel beter nu dus het zal alsnog sneller gaan...
Yep. Het zijn niet wondertips. Sommige zijn zelfs slecht.

@DutchShogun:
Dat aero sneller reageert als je aero-onderdelen uitzet vind ik niet zo gek 8)7 Je kan ook XP gaan draaien. Draait helemaal snel.. Maar wacht, je wil toch liever Windows 7 vanwege de nieuwe functionaliteit, veiligheid en stabiliteit? En daarna ga je een hoop dingen uitzetten die deze functionaliteit biedt, zodat je als het ware toch weer Windows XP hebt |:( (Heb het dan niet over aero, maar zaken zoals uac uitzetten.. dan ben je toch echt verkeerd bezig).

[ Voor 3% gewijzigd door _H_G_ op 09-02-2010 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Banjy schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 01:17:
[...]

Ik snap niet helemaal waarom defragmenteren uitgezet moet worden. Ik kan namelijk binnen die optie lijst niet eens mijn Intel SSD kiezen om (automatisch, wekelijks) te laten defragmenteren. Ik kom in de scheduler alleen mijn 'gewone' hardeschijven tegen.
Zou dat niets te maken kunnen hebben met het merk? Ik kan me zo voorstellen dat andere merken schijf wel gewoon in de defrag scheduler te vinden zijn. De link stuurt je tenslotte naar OCZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Edmin schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 08:43:
Zou dat niets te maken kunnen hebben met het merk? Ik kan me zo voorstellen dat andere merken schijf wel gewoon in de defrag scheduler te vinden zijn. De link stuurt je tenslotte naar OCZ.
Nope, Windows 7 kijkt naar de rotatiesnelheid om defragmentatie te activeren. Een SSD retourneert altijd 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefano
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:33

Stefano

Ondertitel Not Found

Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 00:02:
Je merkt het verschil, hoe? Het meeste van wat daar staat is zeer generiek. En op een systeem met enkel HDD's ga je ook verschil merken. Wat je deels doet is de SSD ontlasten. Da's leuk, maar waar heb je 'm nou helemaal voor? Je moet in een desktopomgeving sowieso al flink je best doen om een moderne SSD noemenswaardig sneller dan normaal te doen slijten.

Imo heb je er meer aan om juist de sterke punten van een SSD te benutten, ipv de SSD zo min mogelijk aan te spreken. Dan had je de investering net zo goed niet kunnen doen.

^^ with stupid.

Dat je ivm de kosten per GB een hdd gebruikt om grote hoveelheden data op te slaan begrijp ik, maar dat zoveel mensen bezig zijn om maar vooral de snelheid van een SSD niet te gebruiken ontgaat me volledig. Leg hem in je bureau, blijft hij lekker vers :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb nog een vraag waar ik eigenlijk het antwoord op denk te weten, maar toch vraag ik het maar.

Ik heb een Intel 80GB in mijn PC zitten. Daarnaast ook een Intel 80GB in mijn laptop (samen met een 320GB disk (Acer met 2 harddisks).

Omdat ik de brute snelheid niet echt nodig heb, was ik van plan om de 80GB disk weer terug te zetten in de PC op een HighPoint RocketRaid 2310 PCI-Ex kaart (2x 80GB in raid0).

Nu vraag ik mij af:

Ik verlies uiteindelijk per SSD wat snelheid omdat de kaart geen TRIM support heeft. Qua leessnelheid heeft dit verder geen effect. Echter in hoeverre behoud ik een performancevoordeel t.o.v. een single disk situatie mét TRIM support.

Ik ben benieuwd wat jullie er van denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-f
Fairy schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 10:38:
Ik heb nog een vraag waar ik eigenlijk het antwoord op denk te weten, maar toch vraag ik het maar.

Echter in hoeverre behoud ik een performancevoordeel t.o.v. een single disk situatie mét TRIM support.

Ik ben benieuwd wat jullie er van denken.
Met de Intel SSD Toolbox kan je de SSD zelf trimmen.

"The Intel SSD Optimizer optimizes Intel’s 34nm SSDs with the ATA Data Set Management Command using the Trim attribute. This command enables files that have been deleted on the host system to be deleted by the SSD and frees up available space enabling the SSD to return its out-of-the-box performance. "

[ Voor 23% gewijzigd door chris-f op 09-02-2010 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Hmm? Volgens de handleiding werkt de optimizer niet met raid. Is dat onjuist?

edit: wat denk ik meer een driver probleem is dan een toolbox probleem. Het gaat ooit wel werken, als intel hun raid drivers voorziet van trim.

[ Voor 48% gewijzigd door _H_G_ op 09-02-2010 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-f
oh dat staat er idd, jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

_H_G_ schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 11:28:
Hmm? Volgens de handleiding werkt de optimizer niet met raid. Is dat onjuist?

edit: wat denk ik meer een driver probleem is dan een toolbox probleem. Het gaat ooit wel werken, als intel hun raid drivers voorziet van trim.
Ik heb een Highpoint controller (Amd Phenom II machine).

Die toolbox gaat dan niet werken, maar haal ik er dan sowieso voordeel uit ondanks dat trim niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

Dat hangt van je gebruik af. Je sequentiele snelheid is in RAID hoger, en de random snelheid lager. Je kan hem ook onderpartitioneren (10% niet toekennen aan een partitie) en dan in RAID zetten. Dan is TRIM veel minder van belang. Wel even voor die tijd in zijn eentje trim/optimizer/eraze draaien zodat alles weer lekker schoon is.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

net de Intel Postville SSDSA2MH080G2C1 MLC, 80GB besteld voor mijn macbook pro 13 inch.
hang de 500gb die er nu in zit in een externe behuizing en dan aan mijn airport router.
zit dan op 3 tb extern:)
80GB heb ik genoeg aan gezien in mijn itunes library al wireless benader via mijn airport, scheelt al 30 gb.
en ben niet zo'n fanatiek downloader. heb nog 50 gb vrij op de ssd straks omdat de rest op de airdisken staat.
50 gb is genoeg om iets te kunnen downloaden en dan te verplaatsten.

is die toolbox van intel ook voor de mac?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2010 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_H_G_ schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 08:40:
[...]

Yep. Het zijn niet wondertips. Sommige zijn zelfs slecht.

@DutchShogun:
Dat aero sneller reageert als je aero-onderdelen uitzet vind ik niet zo gek 8)7 Je kan ook XP gaan draaien. Draait helemaal snel.. Maar wacht, je wil toch liever Windows 7 vanwege de nieuwe functionaliteit, veiligheid en stabiliteit? En daarna ga je een hoop dingen uitzetten die deze functionaliteit biedt, zodat je als het ware toch weer Windows XP hebt |:( (Heb het dan niet over aero, maar zaken zoals uac uitzetten.. dan ben je toch echt verkeerd bezig).
Aero staat nog aan, alleen die millisecondentweaks heb ik uitgevoerd, superhandig! UAC heb ik een hekel aan, al die meldingen steeds :X Elke keer dat ik Photoshop wilde openen, Weet u zeker dat dit uitgevoerd mag worden? JA! anders klik ik er toch niet op!? |:(

En ja, goede tips of niet, ik vind het handig :) Ik ben nu eenmaal geen pro :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Milmoor schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 11:58:
Dat hangt van je gebruik af. Je sequentiele snelheid is in RAID hoger, en de random snelheid lager.
Random I/O is veel sneller in raid bij meer dan één gelijktijdige I/O, wat altijd wel het geval zal zijn als je systeem het echt druk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-09 12:42
ik zit momenteel nog erg te twijfel voor een pc van mijn.
Deze bestaat uit de volgende config

Asus m2a-vm
X2 4200
2gb 667mhz
en nu nog een 200GB IDE schijf

Ik wil graag over gaan op een nieuwe sata schijf en de ssd leek me erg interessant.
Maar de 10.000 writes voor een MLC staan me erg tegen aangezien er ook Utorrent opdraait.
Dus vraag ik me af of ik niet beter af ben met 1 of 2 raptors?

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casparsmit
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-08 11:23
Hallo,

Ik ben beniewd hoe jullie ervaring is met MTron SSD's, mijne is nl belachelijk slecht.

Overal op deze site lees ik lovende reviews en cijfers voor deze Mtron's maar ik kan me er niet in vinden.

Ik werk bij een bedrijf dat SSD's inkoopt en verkoopt.
We lever(d)en vooral Mtron SSD's in alle soorten en maten 2,5" 3,5" 16Gb t/m 128Gb Pro 7000 Pro 7500 MObi, etc.. het hele assortiment ongeveer.

Nu krijgen we steeds vaker van onze klanten te horen dat de SSD er zomaar mee kapt, niet meer wil booten, fouten geeft, corruptie optreed, etc, etc... en komen de SSD's dan voor RMA terug.
Dit is de laatste tijd zo vaak gebeurd dat we nu ongeveer op een percentage defecte SSD's zitten van 88%!!!!!
Van de 60 MTron SSD's die we geleverd hebben zijn er dus 53 terug gekomen!

Dat is toch een krankzinnig slechte betrouwbaarheid?

Na bellen met de leverancier krijg je dan het volgende te horen:

1. Eerst firmware update doen. (in een enkel geval behoud je de data, maar bijna altijd is alles weg).

2. Doe een low-level format. (hierdoor is zoiezo alles weg natuurlijk)

Dit fixt de SSD wel, maar dit is maar tijdelijk, want na een week of twee terug bij de klant gaat ie weer 'kapot'.

Er is al een jaar geen nieuwe firmware uit voor die Mtron's en ik vraag me dan ook af of hier nog wat aan te doen is.
Hebben andere mensen ook last of ervaring met deze slechte betrouwbaarheid van de MTron SSD?

We zijn inmiddels overgegaan op Intel en OCZ want dit soort rommel kunnen we niet meer verkopen natuurlijk.

Caspar
Pagina: 1 ... 19 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD