Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.483 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Nope, die werkt dus niet met de 50nm versies.
Ja oke, de toolbox werkt wel.. maar opschonen is dus niet mogelijk voor de 50nm schijf.
Deze schijf heeft gewoon geen ondersteuning hiervoor in de firmware zitten.

[ Voor 31% gewijzigd door job op 30-01-2010 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 21:17

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Dizzy schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 10:57:
Ik hoor iedereen voornamelijk praten over die intel ssd's
Ze hebben inderdaad zeer hoge leessnelheden, maar de schrijfsnelheden vind ik maar "beperkt" tov andere modellen.
Als ik kijk naar b.v. de Corsair p128, deze heeft lees en schrijfsnelheden van meer dan 200mb/sec. Toch hoor ik vrijwel niemand over deze schijven praten. (hoor eigenlijk alleen maar intel intel intel of ocz ocz ocz)

Wat is er zo mis met corsair dat iedereen uitwijkt naar intel/ocz? enlighten me
Zie hier voor een zeer uitegebreide directe vergelijking.

Hun conclusie:
The Corsair P128, representing the latest generation of SSDs based on Samsung’s platform, differs from Intel’s X25-M series. It has a higher speed of sequential writing, which leads to faster processing of large files, but its random writing is slower. This SSD should be given credit for delivering very stable, if not always very high, performance. Looks like Samsung has developed a worthy alternative to Intel’s products.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-08 16:18

Dizzy

Where am I?

Thanks Starlite, dat geeft wat meer inzicht in de handel.

Op zich zijn ontzettend hoge write speeds (200mb corsair vs 70mb intel) niet zo heel erg van belang als je alleen je operating system erop knalt. Op de installatie van het OS na wordt er niet zo denderend veel weggeschreven i suppose.

Toch nog maar eens kijken wat het meest interessante is om aan te schaffen. Die p128 is trouwens wel interessant geprijst voor een disk in het 120/128gb segment. (100 euro goedkoper dan b.v. een ocz schijf welke dezelfde speeds heeft, random writes/reads even daargelaten).

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:26

The_Scarabial

MTB for life!

job schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 21:44:
[...]

Dat is dus versie 02HD.

zie: http://downloadcenter.int....aspx?agr=Y&DwnldID=18363 bovenaan 02HD, onderaan 1.5.
Je hebt dus al de laatste versie.

1.5 slaat dus op versie van de update tool.
Deze tool is voor zowel de 34nm als de 50nm.
Ah ok, nou zie ik het, zat hele tijd te kijken naar die v1.5 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 10:36
Hier een test resultaat van mijn intel 40GB SSD.
Deze benchmark is uitgevoerd onder win7 64bit, welke is geïnstalleerd op de SSD.

Afbeeldingslocatie: http://i91.photobucket.com/albums/k294/ApOE12/CDM22-PVL40GB.jpg

Niet verkeerd dacht ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 15:57
Sinds dit weekend een Intel X25-V 40GB ingebouwd in mijn laptop (OS + programma's). Een van mijn beste aankopen de afgelopen tijd! Alsof je een nieuwe computer hebt zo snel is ie.

Mijn SSD heeft firmware 2cv102hb en ik zie op de Intel website dat er een firmwareupdate (02hd) is. Als ik de readme en de releasenotes doorlees dan zie ik echter nergens de X25-V staan, maar alleen andere SSD modellen. Op de algemene info pagina die je leest voor de download wordt hij wel genoemd.

Mijn vraag: Is de firmware volgens deze link: http://downloadcenter.int....aspx?agr=Y&DwnldID=18363 nou zonder risico te gebruiken voor mijn type SSD?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

mede schreef op zondag 31 januari 2010 @ 13:12:
Mijn SSD heeft firmware 2cv102hb en ik zie op de Intel website dat er een firmwareupdate (02hd) is. Als ik de readme en de releasenotes doorlees dan zie ik echter nergens de X25-V staan, maar alleen andere SSD modellen. Op de algemene info pagina die je leest voor de download wordt hij wel genoemd.

Mijn vraag: Is de firmware volgens deze link: http://downloadcenter.int....aspx?agr=Y&DwnldID=18363 nou zonder risico te gebruiken voor mijn type SSD?
Je klikt op de link die je zelf hier neer hebt gezet, en wat staat er op de 5e en op de onderste regel?
Oftewel die kan je gewoon gebruiken. Ze hebben support voor de -v toegevoegd en de bestanden (readme) laten staan.

Als de firmware niet geschikt is doet de tool niets.

[ Voor 13% gewijzigd door job op 31-01-2010 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orcie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-09 12:23
ApOE schreef op zondag 31 januari 2010 @ 12:36:
Hier een test resultaat van mijn intel 40GB SSD.
Deze benchmark is uitgevoerd onder win7 64bit, welke is geïnstalleerd op de SSD.

[afbeelding]

Niet verkeerd dacht ik zo
Kun je aangeven wat voor tweaks en vanaf wat voor configuratie je dit uitvoerd. Zoals eerder gepost zijn mijn benchmark toch consequent trager. Zelfde schijf in dit geval. Vooral the random writes kunnen nog omhoog (van 26 naar 40).

Overigens heb ik in mijn bios de optie AHCI aan tezetten niet gevonden. Dit zou een oorzaak kunnen zijn van de lagere random writes (NCQ heeft hier lijkt mij invloed op). Kan iemand vertellen hoe ik check of de support hiervoor is en of er andere mogelijkheden zijn dit aan te zetten. Overigens werk ik vanaf een asus ul30 laptop met de Intel ich9 sata controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 14:59

painkill

Pain(k)(ill)

Ik heb zojuist de TRIM truc uitgevoerd op mijn Kingston SSDNOW 40 GB (serie 1 dus)
Deze is HIER te vinden.

Het resultaat, na 1 maand gebruik GEEN prestatieverlies:

Kingston SSDnow 40GB (1 maand)

En ter vergelijking, direct na het installeren 1 maand terug (geen TRIM dus)

Kingston SSDnow 40GB

Dus zelfs een flinke vooruitgang bij de 4K ;)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panamera
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-09 22:59
Maandag komt de mijne binnen :D
Can't wait. (80gb postville V2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

painkill schreef op zondag 31 januari 2010 @ 15:18:
Dus zelfs een flinke vooruitgang bij de 4K ;)
Toevallig in die maand AHCI aangezet ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
Orcie schreef op zondag 31 januari 2010 @ 15:02:
[...]

Kun je aangeven wat voor tweaks en vanaf wat voor configuratie je dit uitvoerd. Zoals eerder gepost zijn mijn benchmark toch consequent trager. Zelfde schijf in dit geval. Vooral the random writes kunnen nog omhoog (van 26 naar 40).

Overigens heb ik in mijn bios de optie AHCI aan tezetten niet gevonden. Dit zou een oorzaak kunnen zijn van de lagere random writes (NCQ heeft hier lijkt mij invloed op). Kan iemand vertellen hoe ik check of de support hiervoor is en of er andere mogelijkheden zijn dit aan te zetten. Overigens werk ik vanaf een asus ul30 laptop met de Intel ich9 sata controller.
Setup:

Gigabyte TA770TA-UD3
AMD Phenom II 955 X4
4GB DDR
Club 3D 5770
Intel 40GB SSD (Boot)
Samsung F1 1TB (opslag)
WG 250 GB (Backup)

Deze resultaten zijn "out of the box" verder geen drivers extra geïnstalleerd, dus alleen de drivers die win7 zelf installeert.
Wel heb ik alle SATA poorten op AHCI mode staan, heb de benchmark niet gedraaid zonder deze functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:01

Smarron

The bend

Zojuist de firmware ge-update van mijn OCZ Vertex 60GB van 1.4 naar 1.5. Erg goede verbeteringen zichtbaar:

Verse Windows 7 installatie met firmware 1.4:
Vertex 1.4 fresh install

Na ruim 2 weken:
Vertex 1.4 after 2 weeks

En direct na de 1.5 firmware update, zonder handmatige trim:
Vertex fw update 1.4 -> 1.5

Hij is weer in zo goed als originele staat, dus volgens mij nu geen last meer van degradatie als ik dat zo zie.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20

Eagle Creek

Breathing security

Eagle Creek schreef op maandag 25 januari 2010 @ 21:52:
[...]

Waarom zo kattig?

Waar baseer je op dat in niet gezocht heb? Een bootable USB stick maken is iets waar veel mensen mee zitten, en er zijn vele methoden voor.

Ik kan eerder kattig zijn naar jou toe, want een opstartbare stick maken om Vista te installeren kan ik prima. Sterker nog: die heb ik. Het probleem is dat als ik dat doe, en slechts de firmware software erop zet en niet de volledige installatie, de stick niet boot i.v.m. missende bestanden. En daarop zei ik dus "Ik vrees dat ik dit vanavond niet meer ga kunnen oplossen." omdat ik daar even wat dieper in moest duiken.

Zoals ik ook al zei krijg ik met zowel bootsect NT6 als NT52 een foutmelding, hoewel een verschillende (bootmgr en ntldr).
Ik heb inmiddels de SSD in mijn laptop gehangen, die wel vrolijk vanaf CD wil booten. Exact hetzelfde model zat daar ook al in, dus ik heb nu beide gedaan.

Moet natuurlijk geen gewoonte worden :/ .

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
Ik verwacht ook mijn intel SSD (80GB) binnen niet al te lange tijd. Zit alleen nog met een (mogelijk stomme) vraag;

Is het mogelijk om een single disk (intel ssd) + Raid 0 (mijn twee HDD's) op één controller (SB750) werkend te krijgen? De enige mogelijkheid is misschien via AHCI, maar ik betwijfel het. Zo niet dan hoor ik het graag en zet ik gewoon direct de HDD's op de Gigabyte controller zelf. Die laatste schijnt alleen net iets minder performance te leveren, dus het leek mij beter om alles op de SB750 aan te kunnen sluiten maar ik betwijfel dus of de door mij bedachte constructie mogelijk gaat zijn.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een 160 g2 postville en die als bootdisk/OS. als ik een tweede oude disk er naast hang wil hij niet booten van de ssd. ik wil mijn oude harddisken er wel naast hangen voor de data. hoe fix ik dat want als ik een harddisk naat mijn ssd hang ziet de bios opeens de ssd niet meer. als ik de harrdisk op de raid controler hang gaat alles wel goed. maar ik heb 4 harddisken en 1 ssd disk. ik mis iets gigantisch heb ik het gevoel maar hoe los ik dit op ?

once you go ssd you never go back.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 09:11
ik heb nu laatst de cmfssd-64gbg2d van corsair gekocht
In bios zie ik hem wel maar als ik win7 wil installeren dan ziet hij hem niet zijn hier drivers voor?
ik heb ze nog niet kunnen vinden :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chimera2 schreef op zondag 31 januari 2010 @ 20:16:
ik heb nu laatst de cmfssd-64gbg2d van corsair gekocht
In bios zie ik hem wel maar als ik win7 wil installeren dan ziet hij hem niet zijn hier drivers voor?
ik heb ze nog niet kunnen vinden :S
had iets dergelijks met windows 7. ik had hem op de raid controler staan en toen ik hem terug zette naar de standaard ide controler deed hij het wel. mijn foutmelding was iets over bestanden niet kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 09:11
Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2010 @ 20:51:
[...]

had iets dergelijks met windows 7. ik had hem op de raid controler staan en toen ik hem terug zette naar de standaard ide controler deed hij het wel. mijn foutmelding was iets over bestanden niet kunnen lezen.
bij mij stond hij op ahci dat zou goed moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
job schreef op zondag 31 januari 2010 @ 13:38:
[...]

Je klikt op de link die je zelf hier neer hebt gezet, en wat staat er op de 5e en op de onderste regel?
Oftewel die kan je gewoon gebruiken. Ze hebben support voor de -v toegevoegd en de bestanden (readme) laten staan.

Als de firmware niet geschikt is doet de tool niets.
Ik heb de firmware gedownload en mijn notebook hiervan laten booten. Heb 2x een vraag met y beantwoord en vervolgens blijft het scherm hangen bij "Scanning system for Intel SSDs...".

Het lijkt er dus op dat mijn SSD niet gevonden wordt. Heb het scherm zo'n 5 minuten laten staan.. Ik neem aan dat mijn schijf snel gevonden moet worden toch?

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooncat
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02-2022
zijn er 60GB SSD's die trim ondersteunen en <150 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Nee, wel 40GB en 80GB, maar die van 80GB is er niet onder de €150.

[ Voor 50% gewijzigd door Hahn op 31-01-2010 23:46 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:33

Audione0

Strijdt der titanen

Dit is bij mij na 2 maanden ongeveer:

Afbeeldingslocatie: http://img99.imageshack.us/img99/7491/nabijna2maanden.jpg

[ Voor 99% gewijzigd door Audione0 op 31-01-2010 23:54 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 14:59

painkill

Pain(k)(ill)

mede schreef op zondag 31 januari 2010 @ 21:07:
[...]

Ik heb de firmware gedownload en mijn notebook hiervan laten booten. Heb 2x een vraag met y beantwoord en vervolgens blijft het scherm hangen bij "Scanning system for Intel SSDs...".

Het lijkt er dus op dat mijn SSD niet gevonden wordt. Heb het scherm zo'n 5 minuten laten staan.. Ik neem aan dat mijn schijf snel gevonden moet worden toch?

Iemand enig idee?
Had ik ook, ga naar je bios, en zet je HD settings op IDE COMPATIBLE, meestal kun je kiezen uit IDE/RAID en AHCI. En zorg ervoor dat er GEEN andere hd is aangesloten en dat hij in sata poort 1 zit.
Dan moet alles werken.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matrax2
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-03-2024
Smarron schreef op zondag 31 januari 2010 @ 17:41:
Zojuist de firmware ge-update van mijn OCZ Vertex 60GB van 1.4 naar 1.5. Erg goede verbeteringen zichtbaar:

Verse Windows 7 installatie met firmware 1.4:
[afbeelding]

Na ruim 2 weken:
[afbeelding]

En direct na de 1.5 firmware update, zonder handmatige trim:
[afbeelding]

Hij is weer in zo goed als originele staat, dus volgens mij nu geen last meer van degradatie als ik dat zo zie.
Hi, even een SSD newby vraag:
Ik heb dezelfde Vertex in een heel nieuw systeem zonder OS zitten.
Ben van plan Windows 7 64-bit hierop te gaan installeren.
Heb gezien dat de huidige firmware 1.10 is.
Hij zit op SATA1 en booten staat op CD-DVD-rom.
Heb de ISO image op een CD gezet, maar als ik deze er in doe gebeurt er niets.

Maak ik hier een fout, of doe ik iets wat niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:37
Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2010 @ 20:03:
ik heb een 160 g2 postville en die als bootdisk/OS. als ik een tweede oude disk er naast hang wil hij niet booten van de ssd. ik wil mijn oude harddisken er wel naast hangen voor de data. hoe fix ik dat want als ik een harddisk naat mijn ssd hang ziet de bios opeens de ssd niet meer. als ik de harrdisk op de raid controler hang gaat alles wel goed. maar ik heb 4 harddisken en 1 ssd disk. ik mis iets gigantisch heb ik het gevoel maar hoe los ik dit op ?

once you go ssd you never go back.
lijkt mij bootsequence in de bios.

Ik heb mijn SSD naast 2 RAID arrays aan dezelfde ICH controller hangen. Geen enkel probleem. De SSD is als single disc met met OS, een RAID0 voor de progjes en een RAID1 voor de backup....

En zoals vele voor mij: die intel 80GB postville is de beste computer aankoop in jaren!!!!!

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
matrax2 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 08:33:
Je kan niet van 1.10 direct naar 1.5. Volgens mij moet je eerst naar 1.3. Die is te halen op:
http://www.ocztechnologyf...rase-and-Wiper-exe-FW-1-3

Kan helaas geen officiele requirements vinden. Dat ze 1.3 firmware niet verwijderd hebben, doet me toch sterk vermoeden dat het -net zoals bij 1.4- hier ook nodig is.

Het is toch wel een oude vertex heh? Geen vertex turbo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Audione0 schreef op zondag 31 januari 2010 @ 23:50:
Dit is bij mij na 2 maanden ongeveer:

[afbeelding]
offtopic:
Heb je toevallig een linkje naar die wallpaper?O-)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooncat
  • Laatst online: 01-02-2022
Kan iemand met de nieuwe intel X25-v 40gb een IOmeter benchmark - random response time draaien?

Bij de kingston 40gb (zelfde controller) komt deze zeer goed uit de test, zie
http://www.pureoverclock.com/review.php?id=856&page=12

Ben zeer benieuwd naar de resultaten van de intel met dezelfde test!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
mooncat schreef op maandag 01 februari 2010 @ 11:22:
Kan iemand met de nieuwe intel X25-v 40gb een IOmeter benchmark - random response time draaien?

Bij de kingston 40gb (zelfde controller) komt deze zeer goed uit de test, zie
http://www.pureoverclock.com/review.php?id=856&page=12

Ben zeer benieuwd naar de resultaten van de intel met dezelfde test!
Kan ik, tenzij iemand mij voor is, vanavond even doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:01

Smarron

The bend

matrax2 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 08:33:
[...]

Hi, even een SSD newby vraag:
Ik heb dezelfde Vertex in een heel nieuw systeem zonder OS zitten.
Ben van plan Windows 7 64-bit hierop te gaan installeren.
Heb gezien dat de huidige firmware 1.10 is.
Hij zit op SATA1 en booten staat op CD-DVD-rom.
Heb de ISO image op een CD gezet, maar als ik deze er in doe gebeurt er niets.

Ik weet niet of je direct van 1.1 naar 1.5 kunt gaan. Heb je AHCI in de bios aanstaan? Deze dan uitzetten. Werkt een boot-DVD van Windows wel? Zo niet, dan staat er toch iets verkeerd in je bios.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Laatst online: 15:20

Eagle Creek

Breathing security

Zie hier mijn resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b66b9de8f181/4b66b9de8ab33-Untitled.png

Ik kan er niet echt goed wijs uit of dit goed is. Als ik zo het topic doorlees, die ik van de een hogere reads en lagere writes, en bij anderen andersom.

Het betreft een Intel X25 160 GB, grijze kastje. (Intel® X25-M Solid State Drive, 160GB SATA II 2.5in, MLC, High Performance)

De firmware is net geüpgrade.
Het betreft een verse installatie van Windows 7 Pro 64-bits.

Het beestje zit in mijn Sony Vaio laptop van inmiddels een jaar of 3 oud, en AHCI kan ik in het beperkte BIOS niet vinden / activeren / zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Eagle Creek op 01-02-2010 12:28 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 15:02

Arfman

Drome!

Dat lijken mij zeer goede waardes voor een 3 jaar oude laptop.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
painkill schreef op maandag 01 februari 2010 @ 00:02:
[...]

Had ik ook, ga naar je bios, en zet je HD settings op IDE COMPATIBLE, meestal kun je kiezen uit IDE/RAID en AHCI. En zorg ervoor dat er GEEN andere hd is aangesloten en dat hij in sata poort 1 zit.
Dan moet alles werken.
Ik heb een HP Pavilion 9760ed notebook en daar kan ik geen instellingen doen in de BIOS bij HD settings! Tenzij iemand anders hier anders beweerd... Heb naast deze SSD ook nog de andere (originele) schijf erin zitten. Zou het uitmaken als ik die eruit haal?

Kan ik er overigens van uit gaan dat mijn opstartschijf (de ssd) SATA poort 1 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:08

Quakie

quakelen

Ik heb dit weekend een intel X25-v 40gb in bedrijf genomen op een AMD 690V bordje.
Uiteraard ben ik me bewust dat het een budget mobo is, maar het is wel drastisch gesteld met de performance.
Het is bijna niet te merken dat W7 op een SSD staat. Het levert aardig wat zandlopers op. Vooral combi data zoals muziek op HD lijkt niet echt te werken. Bijv. media player start super snel, maar daarna nog een min zandloper omdat hij de data moet laden van de hardeschrijf. Het is precies dezelfde data toen W7 nog op dezelfde F2 geinstalleerd stond. Toen leek het vloeiender over te komen?! En dat is het niet eens, er zijn zelfs crashes, vastlopers etc. Ik kan in mijn BIOS ook niks instellen qua IDE/SATA behalve IDE of RAID dus vermoed ik dat AHCI niet aan de praat krijg, wat inhoudt dat ik geen TRIM heb?

Ik heb helaas ook nog een nieuwe F2 ecogreen in gebruik genomen dus lastig te bepalen waar de problemen vandaan komen. Als ik mijn pc met prime95 stress doet hij het gewoon zonder ook warm te worden.

Nu heb ik topic AMD + SSD Van topic start gelezen maar ben daar niet veel wijzer van geworden....
C and Q al uit staan, maar mag niet baten.

Iemand praktische tips? of enig idee waar het vandaan komt?

(AMD BE2350,4gig, W7 64bit op Intel, 2x 1.5TB F2 ecogreen en 1x 1Tb WD Green voor data)

[ Voor 6% gewijzigd door Quakie op 01-02-2010 14:22 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:16
Begin even met alle HDDs loskoppenen behalve de SSD. Voer firmware updates uit, installeer nieuwste drivers voor je controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Kan dat eens proberen, maar had het al met 1 ssd en 1 hardeschrijf.

Firmware is laatste versie (uit mijn hoofd eind 2008) en vermoed dat intel laatste Firmware erop heeft gezet qua SSD.

Qua drivers, zover ik weet moet alles in de ATI Cat drivers zitten, en daar draai ik 10.1 en dat zijn ook de laatste. Er zijn toch geen aparte mobo drivers voor AMD moederborden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Er zijn wel degelijk aparte drivers voor je chipset/controller, AMD/ATI Catalyst is enkel en alleen voor videokaarten. Ook lijkt een firmware uit eind 2008 me niet de recentste voor een Intel SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Mmm, oke dan moet ik maar eens op onderzoek gaan naar de 690V drivers. Ik zie het voorbij komen in installatie log van de Catalyst installatie vandaar dat ik aannam dat hij ook die bijwerkt. Aparaatbeheer levert ook geen vraagtekens op.

Bedoelde met firmware/bios versie eind 2008 de moederboard dus de 690V. En dat ssd laatste firmware bevat aangezien het een nieuwe product van Intel betreft. Uiteraard zal ik beiden dubbel checken..

(uiteraard verwacht ik niet 100% prestaties zoals laaste intel produkten maar wel dat systeem rap aanvoelt en zeker geen crashes oplevert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Laatst online: 13-09 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Mijn iNtel 160G voelt best sneller aan dan mijn harde schijf en dat op een high end mobo.
Als jij een value model SSD wilt gebruiken (wat nog minder presteerd dan een 80G Postville) op een value bord kan je al helemaal geen wonderen verwachten.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Tijgert schreef op maandag 01 februari 2010 @ 19:58:
Mijn iNtel 160G voelt best sneller aan dan mijn harde schijf en dat op een high end mobo.
Als jij een value model SSD wilt gebruiken (wat nog minder presteerd dan een 80G Postville) op een value bord kan je al helemaal geen wonderen verwachten.
De X25V is op leesgebied (wat belangrijk is bij opstarten en gebruiken van programma's) veel sneller dan een HD. En maar iets trager dan een 80GB postville. Schrijf snelheid heeft hier nauwelijks invloed.
Ook is de pc snel genoeg om de SSD goed te benutten.
Hier heb ik een kingston 40G icm met een 4200+ werkt beduidend sneller dan mijn F1 die ik voorheen als os schijf had.
En crashes is natuurlijk verre van normaal.

In dit geval is er wat raars aan de hand, even de oorzaak zien te vinden dus.
firmware van de ssd upgraden, en kijken of dat helpt.
Alleen booten met ssd. en kijk hoe dat gaat.
SSD op andere sata poort prikken, als het kan op andere controller.
bios settings eens bij langs gaan. en kijken of daar niets raars staat.
Met de intel toolbox even een "trim" starten (voor de zekerheid).
MS (ahci) drivers gebruiken.. die zijn waarschijnlijk recenter dan de amd drivers.
Amd drivers eraf mikken is ook een goed plan.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 01-02-2010 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• An1mA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-05 11:27
Kunnen mensen ook niet de Trim tool van Intel gebruiken als je je ssd op een een andere controller aansluit? Heb ze nu niet meer op de moederbord hangen en ik kan niet meer trimmen met de tooltje. Heb namelijk niet echt zin als ik wil trimmen om me kast steeds open te maken etc.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Raven schreef op maandag 01 februari 2010 @ 10:35:
[...]

offtopic:
Heb je toevallig een linkje naar die wallpaper?O-)
haha.. Vond 'm ook al zo prachtig! Vroeg me gelijk af wie deze vraag zou gaan stellen na ik deze screen had gemaakt en geplaatst :+ tuut tuut..
Ik kan je de link niet geven, omdat ik niet meer weet waar ik deze wallpaper vandaan heb.. Geef je wel ff een link en login naar mn server, zodat je deze zelf bij mij weg kan halen..

Je hebt PM

succes

[ Voor 4% gewijzigd door Audione0 op 01-02-2010 23:25 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
Audione0 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 23:07:
[...]

haha.. Vond 'm ook al zo prachtig! Vroeg me gelijk af wie deze vraag zou gaan stellen na ik deze screen had gemaakt en geplaatst :+ tuut tuut..
Ik kan je de link niet geven, omdat ik niet meer weet waar ik deze wallpaper vandaan heb.. Geef je wel ff een link en login naar mn server, zodat je deze zelf bij mij weg kan halen..

Je hebt PM

succes
Haha, mag ik em ook hebben dan ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Superstudent schreef op maandag 01 februari 2010 @ 23:28:
[...]

Haha, mag ik em ook hebben dan ;)?
Jahoor.. Kan je alleen geen PM sturen.. staat uit bij jou.. ;)

Ik ga nu slapen.. Dus morgen heb je weer een kans :O

[ Voor 10% gewijzigd door Audione0 op 01-02-2010 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

In je bios ahci tijdelijk uitzetten.
In een andere pc gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Eén van de eerste Vertex 60gb's hier net voorzien van update 1.5 (voorheen 1.41). Draait op een ICH9 van Intel in AHCI-mode onder Windows 7 32-bit.

Voor de update:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b6759262000a/4b6759261ae03-01-02-2010_Vertex60gb_before.png

Na de update:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b67587e977a2/4b67587e92984-01-02-2010_Vertex60gbafter.png

Verder heb ik sinds kort een Asrock ION330HT-BD draaien met een Samsung 64GB SSD (SAMSUNG_MMCRE64G5MXP). Ik moet zeggen dat die ook heel vlot overkomt ook al is het op een matige NVidia ION-chipset met Intel Atom CPU.

Check:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b675a59536e7/4b675a5948b0a-01-02-2010_Samsung_SSD_64gb.png

Het verbaast me dat je zo weinig van die Samsung SSD's aangeboden ziet. Heb hem bij Salland vandaan (€165,-) en ik zag hem niet zo gauw ergens anders. Benchmark lijkt me wel in orde, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 23:09
Mijn Vista x64 draait nu op een 74GB Raptor. Verder hangen er 2xF3 en 1x F1 Spinpoint in mijn kast.

Ik wil een 80 GB Postville gaan kopen en de 2 F3's in RAID0 gaan draaien. De F1 laat ik hangen voor meuk, de Raptor twijfel ik nog over. Zou opzich een game disk kunnen zijn, maar daar wil ik eigenlijk de F3's voor gaan gebruiken.

Is dit technisch allemaal mogelijk wat ik wil? Ga ik wat merken van die Postville, of is het verschil met de Raptor niet zo groot?

E8400
Asus P5E Deluxe
Sapphire HD5870
2x F3 1 TB
1x F1 1 TB
Thermaltake Toughpower 650 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R.E. schreef op maandag 01 februari 2010 @ 09:14:
[...]

lijkt mij bootsequence in de bios.

Ik heb mijn SSD naast 2 RAID arrays aan dezelfde ICH controller hangen. Geen enkel probleem. De SSD is als single disc met met OS, een RAID0 voor de progjes en een RAID1 voor de backup....

En zoals vele voor mij: die intel 80GB postville is de beste computer aankoop in jaren!!!!!
snap ik dacht ik eerst ook.
wat nu het vreemde is dat als ik een hdd op controller 1 hang naast mijn ssd hij de ssd niet meer ziet maar de hdd wel, als ik een hdd aan de raid controller hang dan ziet hij beide wel. ik heb dit nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
rookie no. 1 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 23:52:
Het verbaast me dat je zo weinig van die Samsung SSD's aangeboden ziet. Heb hem bij Salland vandaan (€165,-) en ik zag hem niet zo gauw ergens anders. Benchmark lijkt me wel in orde, toch?
Zover ik kan zien is dat een PB22-J, wat een Samsung P256 is in een ander jasje.

Hier staat een review van een samsung ssd. Ook uit Anand's review blijkt dat ie wel redelijk presteerd, maar toch wat minder dan een indilinx of intel, zowel op snelheid als degradatie. Als de "used" scores ziet, dan presteert een velociraptor nog beter. Het is dus geen slechte ssd, maar de alternatieven zijn aantrekkelijker.

Reviews zijn wel wat oud: geen idee of Samsung firmware heeft verbeterd. Je huidige benchmark ziet er inderdaad prima uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Ik krijg vandaag als het goed is m'n retail Postville G2 binnen. Ga hem eerst een tijdje gebruiken op een prehistorische Pentium 4 setup en over een maandje op m'n nieuwe PC (ik verwacht nog wat onderdelen). Verwacht vanmiddag of morgen wat stats :).

PS. Weet iemand hoe ik snel mijn firmware versie kan zien aan de verpakking of de drive zelf?

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Aan de afbeeldingen op google te zien staat op de ssd zelf iets van FW: xxxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Audione0 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 23:07:
[...]

Je hebt PM

succes
:D
Hehe, ik (en Superstudent) dus :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
rookie no. 1 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 23:52:
Verder heb ik sinds kort een Asrock ION330HT-BD draaien met een Samsung 64GB SSD (SAMSUNG_MMCRE64G5MXP). Ik moet zeggen dat die ook heel vlot overkomt ook al is het op een matige NVidia ION-chipset met Intel Atom CPU.
Hoezo matige? Het is een chipset die SATA 300 ondersteunt dus verre van matig.
Je ICH9R is eerder matig tov deze Ion chipset.

[ Voor 5% gewijzigd door aval0ne op 02-02-2010 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Quakie schreef op maandag 01 februari 2010 @ 14:17:
Ik heb dit weekend een intel X25-v 40gb in bedrijf genomen op een AMD 690V bordje.
Uiteraard ben ik me bewust dat het een budget mobo is, maar het is wel drastisch gesteld met de performance.
Het is bijna niet te merken dat W7 op een SSD staat. Het levert aardig wat zandlopers op. Vooral combi data zoals muziek op HD lijkt niet echt te werken. Bijv. media player start super snel, maar daarna nog een min zandloper omdat hij de data moet laden van de hardeschrijf. Het is precies dezelfde data toen W7 nog op dezelfde F2 geinstalleerd stond. Toen leek het vloeiender over te komen?! En dat is het niet eens, er zijn zelfs crashes, vastlopers etc. Ik kan in mijn BIOS ook niks instellen qua IDE/SATA behalve IDE of RAID dus vermoed ik dat AHCI niet aan de praat krijg, wat inhoudt dat ik geen TRIM heb?

Ik heb helaas ook nog een nieuwe F2 ecogreen in gebruik genomen dus lastig te bepalen waar de problemen vandaan komen. Als ik mijn pc met prime95 stress doet hij het gewoon zonder ook warm te worden.

Nu heb ik topic AMD + SSD Van topic start gelezen maar ben daar niet veel wijzer van geworden....
C and Q al uit staan, maar mag niet baten.

Iemand praktische tips? of enig idee waar het vandaan komt?

(AMD BE2350,4gig, W7 64bit op Intel, 2x 1.5TB F2 ecogreen en 1x 1Tb WD Green voor data)
- Als je crashes en vastlopers hebt gaat er wat zeker niet goed. Ik stel dan bijna voor om de zaak (W7) eens opnieuw te installeren op de SSD en alleen je data over te zetten. Kloppen alle drive letters wel? Verder geldt dat het lezen van MP3's op je HD er niet sneller van wordt. Alleen de dingen die je leest van de SSD gaat sneller.

- Formatteer de SSD eens met de windows 7 en installeer dat eens blank.

- RAID = AHCI in je BIOS maar de drivers voor AHCI zijn mager van AMD. Ik kan bijv. niet eens smart uitlezen en trim werkt inderdaad niet met de AHCI drivers van AMD. Een andere optie is om de standaard AHCI drivers van Windows 7 te gebruiken, deze werken wel met trim, maar geven vaak het probleem dat het PC opstarten even pauzeert. Een derde optie is om de zaak met de BIOS IDE setting te installeren, dan werkt de Intel trim wel, maar dit moet je doen met de Intel toolbox.

IDE zou in ieder geval moeten werken. Daarna kan je met de register aanpassing nog naar AHCI. Andsersom is lastiger.

- Check goed de indeling van je SATA poorten in relatie tot de disks, haal eens wat harddisks los en kijk of er een is die lastig doet, verplaats eens wat disks over de SATA poorten. Combinaties van verschillende drives + SATA poorten willen soms voor wat vertraging zorgen.

- Trekt je voeding het nog wel, is je geheugen nog goed, SATA kabels er goed in, en zijn je schijven nog ok? Want crashes + vastlopers betekend meestal dat er iets echt stuk is. (Let op dat IDE / AHCI switchen ook vaak voor crashes zorgt, dus dit eerst goed doen).

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Raven schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 10:21:
[...]

:D
Hehe, ik (en Superstudent) dus :P
offtopic:
hmm... Vreemd.. Ben nu @ work.. Kan niet kijken wat er aan de hand is, omdat ik vanaf hier niet met een ftp kan verbinden :O

Anders upload ik het plaatje vanavond wel even naar imagehack of rapidshare..

sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panamera
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-09 22:59
De mijne is net binnen gekomen :D

Postville 80gb 2nd gen

Afbeeldingslocatie: http://i474.photobucket.com/albums/rr103/Panamera/sssd1of1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i474.photobucket.com/albums/rr103/Panamera/ssd1of1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i474.photobucket.com/albums/rr103/Panamera/ssd.jpg

Straks al win7 binnen komt gaat hij m'n laptop in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
Die sticker is zo fout dat ik hem wel op mn kast moest plakken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 11:37

defcon84

Multipass?

ApOE schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 15:36:
Die sticker is zo fout dat ik hem wel op mn kast moest plakken :9
ik heb m aan de binnenkant hangen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
  • Laatst online: 12-09 13:13
aloa mede tweakers! Ik heb een beetje een probleem: inds vandaag ben ik de trotse eigenaar van een Kingston 64gb SSD. probleem is alleen een beetje dat hij niet zo snel is als verwacht! W7 geeft hem een score van 5.9. kan dit komen doordat ik m op sata 1.0 heb staan met mijn hdd op 1.1 en mkjn romdrive op 2.0? alvast dank!

Bunny scientific facts: Bunnies can't assimilate. BUT THEY CAN DANCE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Audione0 schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 13:20:
[...]

offtopic:
hmm... Vreemd.. Ben nu @ work.. Kan niet kijken wat er aan de hand is, omdat ik vanaf hier niet met een ftp kan verbinden :O

Anders upload ik het plaatje vanavond wel even naar imagehack of rapidshare..

sorry!
offtopic:
Okee. Dan wacht ik wel ff af ;)
Huh, ftp geblocked? :o

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
BorgMan schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 18:05:
aloa mede tweakers! Ik heb een beetje een probleem: inds vandaag ben ik de trotse eigenaar van een Kingston 64gb SSD. probleem is alleen een beetje dat hij niet zo snel is als verwacht! W7 geeft hem een score van 5.9. kan dit komen doordat ik m op sata 1.0 heb staan met mijn hdd op 1.1 en mkjn romdrive op 2.0? alvast dank!
Zie http://blogs.msdn.com/e7/...lid-state-drives-and.aspx
Als de performance test niet aan bepaalde testwaardes voldoet, dan krijgt ie een vista score (niet hoger dan 5.9).

Je zou het volgende kunnen proberen. Start een command prompt "as administrator" en draai "winsat disk". Ik denk dat je nooit een hoge score kan krijgen als er een subtest onder de 6 komt. Heb verder geen idee wat de waardes precies betekenen en hoe realistisch het is. Het is een kort testje, dus je kan vast andere waardes krijgen bij verschillende runs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Jouke74 schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 11:32:
[...]

- Als je crashes en vastlopers hebt gaat er wat zeker niet goed. Ik stel dan bijna voor om de zaak (W7) eens opnieuw te installeren op de SSD en alleen je data over te zetten. Kloppen alle drive letters wel? Verder geldt dat het lezen van MP3's op je HD er niet sneller van wordt. Alleen de dingen die je leest van de SSD gaat sneller.

- Formatteer de SSD eens met de windows 7 en installeer dat eens blank.

- RAID = AHCI in je BIOS maar de drivers voor AHCI zijn mager van AMD. Ik kan bijv. niet eens smart uitlezen en trim werkt inderdaad niet met de AHCI drivers van AMD. Een andere optie is om de standaard AHCI drivers van Windows 7 te gebruiken, deze werken wel met trim, maar geven vaak het probleem dat het PC opstarten even pauzeert. Een derde optie is om de zaak met de BIOS IDE setting te installeren, dan werkt de Intel trim wel, maar dit moet je doen met de Intel toolbox.

IDE zou in ieder geval moeten werken. Daarna kan je met de register aanpassing nog naar AHCI. Andsersom is lastiger.

- Check goed de indeling van je SATA poorten in relatie tot de disks, haal eens wat harddisks los en kijk of er een is die lastig doet, verplaats eens wat disks over de SATA poorten. Combinaties van verschillende drives + SATA poorten willen soms voor wat vertraging zorgen.

- Trekt je voeding het nog wel, is je geheugen nog goed, SATA kabels er goed in, en zijn je schijven nog ok? Want crashes + vastlopers betekend meestal dat er iets echt stuk is. (Let op dat IDE / AHCI switchen ook vaak voor crashes zorgt, dus dit eerst goed doen).
Thanks, helpfull en heb het allemaal geprobeerd maar kreeg het niet stabiel; raid settings, amd drivers gevonden (trouwens voor helpende mensen pagina terug, er zit alleen een northbridge file bij, rest zijn Catalyst drivers) en geinstalleerd. Sata poorten gewijzigd, etc etc.
Dus na avondje crashes, hangs, vastlopers, zwarte schermen en weet ik het...ben ik na bios resetje maar weer vrolijk opnieuw begonnen. Eerst met SSD alleen alles geïnstalleerd. Via W7 geformatteerd en voor de zekerheid ook nog eens 10% leeg gelaten. Nu aan het indexeren qua media en WMP en data kopieren tussen 2 schrijven. Tot nu toe geen gekke dingen. Intel Toolbox geeft ook aan dat alles ok zou moeten zijn.

Alleen windows drivers behalve ATI Catalyst ( voor de zekerheid oude 9.9 ipv 10.1 wegens zwarte schermen).

Kortom, enige wat gewijzigd is.. is bios reset, Cool and Quiet staat aan maar W7 op performance, geen Anti Virus programma en oudere ATI Catalyst driver.
Ik blijf testen maar tot nu toe oogt het snel... maarja ben net begonnen ;) Als het zo blijft, blijf ik wel op IDE. Dan maar af en toe de tool draaien om handmatig te trimmen. Kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Raven schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 18:07:
[...]

offtopic:
Okee. Dan wacht ik wel ff af ;)
Huh, ftp geblocked? :o
offtopic:

Ja vanaf mn werk kan ik niet op mn ftp. Poorten worden geblokt en kan ook niet zien welke poorten op het werk open staan, zodat ik alsnog mn server kan benaderen.. :z
En het gegeven is er dat ze een active directory hebben lopen, dus ze houden alles in de gaten |:(

Gezien ik nu een paar PMtjes heb gehad met de vraag of ik die wallpaper wil geven..

Voor de geïnteresseerde:

http://img130.imageshack....20x1080dizorbbeammeup.jpg

[ Voor 88% gewijzigd door Audione0 op 02-02-2010 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarndam
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-08 19:06
Als ik zo zit te bladeren door dit topic en naar die screenies van al julie SSD benchmarks kijk, valt het me zo op dat de 4k read en writes bij velen een stuk hoger scoren.

Iemand enig idee hoe dit kan, of tips om dit op te krikken?

Heb zelf een postville 160GB geupdate met de laatste firmware.
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2w4whti.jpg

[ Voor 92% gewijzigd door spaarndam op 03-02-2010 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 09:14

Blord

Hello Kitty !

spaarndam schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 00:22:
Als ik zo zit te bladeren door dit topic en naar die screenies van al julie SSD benchmarks kijk, valt het me zo op dat de 4k read en writes bij velen een stuk hoger scoren.

[afbeelding]
Heb je met Intel SSD Toolbox je SSD geoptimaliseerd ?
Mijn Intel 80GB Postville geeft goede random writes.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/ssd1.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarndam
Blord schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 03:09:
[...]

Heb je met Intel SSD Toolbox je SSD geoptimaliseerd ?
Mijn Intel 80GB Postville geeft goede random writes.

[afbeelding]
Ja, eens per week ongeveer die optimizer laten lopen.. Haalt helaas ook vrij weinig uit.

moederbord staat trouwens op AHCI (weet niet of dit nog iets uit maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

BorgMan schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 18:05:
Je SSD zelf krijgt een 5.9 of de algehele score?

Afbeeldingslocatie: http://area61.nl/pics/albums/userpics/10001/ScoreWin7.jpg
Dit is mijn X25-V 40GB in mn laptop en de algehele score is altijd de score van het traagste onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orcie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-09 12:23
Bierkameel schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 08:13:
[...]

[afbeelding]
Dit is mijn X25-V 40GB in mn laptop en de algehele score is altijd de score van het traagste onderdeel.
Ik haal zelf maar een 5.9 met dezelfde postville. Wat voor laptop gaat het bij jou om? Ik heb een GS45 chipset ich9 SATA controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet je bij de Intel Postville 80gb 2nd gen ook de toolbox wekelijks laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Laatst online: 10-09 16:45
even kort door de bocht, ik heb een samsung SSD MMCRE28G8MXP 1.8" P800 hoe weet ik of deze trim heeft?
en zijn er meer mensen met dese SSD? Is volgens mij een die in Lenovo laptops zit zoals de T400.
Ik heb hem los gekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 08:45:
Moet je bij de Intel Postville 80gb 2nd gen ook de toolbox wekelijks laten draaien?
Zoals al tig keer is uitgelegd: je moet windows 7 hebben, je bios op ahci ingesteld hebben staan en gebruik maken van de ahci drivers van Microsoft.
Heb je dat niet dan kan jee handmatig trimmen via de toolbox.
killer2 schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 08:59:
even kort door de bocht, ik heb een samsung SSD MMCRE28G8MXP 1.8" P800 hoe weet ik of deze trim heeft?
en zijn er meer mensen met dese SSD? Is volgens mij een die in Lenovo laptops zit zoals de T400.
Ik heb hem los gekocht...
Daar kan je achterkomen via crystalmark diskinfo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Laatst online: 10-09 16:45
dankje!

[ Voor 199% gewijzigd door killer2 op 03-02-2010 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 08:45:
je moet niets hoor..
ik heb zelf de toolbox nog niet eens geinstalleerd..
geen last van degradatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

spaarndam schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 00:22:

[afbeelding]
Hoe heb je het geheel in je bios ingesteld? AHCI aan?
Bij mij was het zo als ik AHCI uit had staan mn 4k erg lag scoorde..

Verder zien je waardes er erg goed uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Audione0 schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 23:42:
[...]

offtopic:

Ja vanaf mn werk kan ik niet op mn ftp. Poorten worden geblokt en kan ook niet zien welke poorten op het werk open staan, zodat ik alsnog mn server kan benaderen.. :z
En het gegeven is er dat ze een active directory hebben lopen, dus ze houden alles in de gaten |:(

Gezien ik nu een paar PMtjes heb gehad met de vraag of ik die wallpaper wil geven..

Voor de geïnteresseerde:

http://img130.imageshack....20x1080dizorbbeammeup.jpg
offtopic:
Pfffff, lastig :/

Thanks voor de link :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarndam
Audione0 schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 10:14:
[...]

Hoe heb je het geheel in je bios ingesteld? AHCI aan?
Bij mij was het zo als ik AHCI uit had staan mn 4k erg lag scoorde..

Verder zien je waardes er erg goed uit..
Kan ik niet zien in bios.. (Vaio Z met efi boot en gelockte bios) maar ik heb met een systeem analyseer tooltje kunnen zien dat AHCI aan staat..
Dat kan het dus ook niet zijn, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
Bierkameel schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 08:13:
[...]

[afbeelding]
Mijn SSD is degen die de laagste score krijgt, daarom maak ik er ook zo'n probleem van want de rest van mijn systeem is 7+...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

Ben opnieuw begonnen op mijn intel ssd x25-m 80 GB. Intel tools gebruikt voor trim, en dan:
Iemand die dit ook (intel trim files) op diens intel ssd heeft? waarom, zonde van de ruimte, of juist de bedoeling zo? zie:

Afbeeldingslocatie: http://i249.photobucket.com/albums/gg207/usegrouper/screenshot1.jpg

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
Hmm... ik heb de command prompt test uitgevoerd en kreeg daar (naar mijn mening) rare waardes uit terug.

Afbeeldingslocatie: http://img41.imageshack.us/img41/1916/diskass.png

Gaat dit allemaal wel goed? :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

[b][message=33402911,noline]
Voor W7 is er de opdracht: winsat diskformal

Deze geeft bij mij op SSD 80 GB x25m met firmaware einddigend op HD (ipv HA) :

C:\Windows\system32>winsat diskformal
Hulpprogramma voor Windows System Assessment
> Actief: Onderdelen inventariseren ''
> Uitvoeringstijd 00:00:00.00
> Actief: Opslag bepalen '-seq -read -n 0'
> Uitvoeringstijd 00:00:03.73
> Actief: Opslag bepalen '-ran -read -n 0'
> Uitvoeringstijd 00:00:00.42
> Actief: Opslag bepalen '-scen 2009 -drive C:'
> Uitvoeringstijd 00:00:54.71
> Disk Sequential 64.0 Read 256.60 MB/s 7.5
> Disk Random 16.0 Read 238.01 MB/s 7.9
> Responsiveness: Average IO Rate 1.46 ms/IO 7.5
> Responsiveness: Grouped IOs 11.61 units 6.8
> Responsiveness: Long IOs 3.46 units 7.9
> Responsiveness: Overall 40.20 units 7.2
> Responsiveness: PenaltyFactor 0.0
> Totale uitvoeringstijd 00:00:59.79

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
BorgMan schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 13:39:
Hmm... ik heb de command prompt test uitgevoerd en kreeg daar (naar mijn mening) rare waardes uit terug.
<plaatje>
Oei. Volgens mij had de eerste snelheid toch in ieder geval al tegen de 150MB/s moeten zijn (met sata1). De maximum latency hakt er ook in. De average is redelijk laag, dus klinkt alsof ie hapert. Ik dacht begrepen te hebben van reviews hier en anand dat de samsung toch ook redelijk goede toegangssnelheid had.

Misschien moet je het toch zoeken in de sata controller en/of driver. Wat voor systeem is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 12:25
notsonewbie schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 13:06:
Ben opnieuw begonnen op mijn intel ssd x25-m 80 GB. Intel tools gebruikt voor trim, en dan:
Iemand die dit ook (intel trim files) op diens intel ssd heeft? waarom, zonde van de ruimte, of juist de bedoeling zo? zie:

[afbeelding]
Volgens mij zijn dat tijdelijke bestanden die de Intel tool aanmaakt om een manuele trim te kunnen uitvoeren. Ik vermoed dat dit als volgt werkt:
  1. De tool vult alle vrije ruimte met tijdelijke bestanden
  2. De tool bepaalt op een of andere manier welke LBA adressen overeenkomen met die files
  3. De tool verwijdert de tijdelijke bestanden en stuurt dan zelf TRIM commando's met de LBA adressen uit stap 2
De Wiper applicatie van OCZ zal waarschijnlijk op een gelijkaardige manier werken.

Als die bestanden er nog staan nadat je de SSD toolbox zijn werk hebt laten doen en hebt afgesloten, dan zou je die normaal zonder problemen moeten kunnen verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:38

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Zonet even de SMART erbij gepakt. Maar toen kwam ik dit tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/02/03/1265203621-430.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/02/03/1265204326-350.jpg

Moet ik hier nog iets mee doen? De waardes veranderen constant. Behalve bij het vakje data. Ik heb de schijf zonet even getest op mogelijke fouten, maar niets gevonden. Als ik dan op het item klik wordt een mogelijke kapotte kabel als oorzaak gegeven. Zonet even een nieuwe s-ata kabeltje er tussen gezet. Op de oude was niets om aan te merken. Ben ook geen data of zo kwijt. Hmm...

Ik heb onlangs wel een FW upgrade gedaan. Van 1.4 naar 1.5. Dat ging allemaal vlekkeloos. Maar heb daarna geen schone Windows 7 Ultimate gedaan.

//edit: als ik bijvoorbeeld wat cleaners eroverheen haal bijvoorbeeld CCleaner of een registratiesleutel cleanner dan gaan de Data waardes ook omhoog.

[ Voor 27% gewijzigd door Splinter Cell op 03-02-2010 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
2 reviews van de nieuwe Crucial RealSSD-C300 SSD
http://benchmarkreviews.c...ask=view&id=454&Itemid=60
http://www.hexus.net/content/item.php?item=22231

Tot 380MB/sec READ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1CHA3L
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 01:49
vorige week kreeg ik ineens melding van intel storage manager dat 1 schijf van mijn raid ontbrak.
starte de pc opnieuw op en de ssd werd niet meer herkend in het bios.

rma aangevraagd en opgestuurt naar 4launch

Toen had ik windows opnieuw geinstalleerd op 1 ssd,
paar dagen later kreeg ik allemaal bsod's
even later werd hij ook niet meer herkend.

weer rma aangevraagd.

heeft er hier ook iemand problemen na het flashen van OCZ vertex naar FW 1.5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 11:55
Ja, complete windows vista install was stuk gegaan (corrupte bestanden) na flash naar 1.5 op vertex 120GB. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En toen zette je natuurlijk je net vantevoren gemaakte backup terug, en was er niks aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassie dutch
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:53
Intel SSD 40GB X25-V SATA

Windows 7 32-bit op een Gigabyte X38-DQ6 moederbord met een Intel Core2 Duo E8400 (3.0 GHz)

Windows Experience Index hardeschijf score van 7,7

Vóór de Intel SSD Toolbox Optimizer
Afbeeldingslocatie: http://img62.imageshack.us/img62/7307/cdm1.png

Ná de Optimizer
Afbeeldingslocatie: http://img62.imageshack.us/img62/664/cdm2.png

Oftewel, nog weinig verschil.

Morgen maar eens de firmware updaten (huidige is 102HB, out of the box) en hopelijk nog wat winst boeken :)

Al met al zeer tevreden met de SSD, draait als een tierelier.

I live the way I type; fast, with a lot of mistaaakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 15:02

Arfman

Drome!

Die 40GB gaat niet harder hoor, wel hele nette scores al.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Lassie dutch schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 04:02:
Vóór de Intel SSD Toolbox Optimizer

Ná de Optimizer

Oftewel, nog weinig verschil.
Euh, die optimizer voert toch gewoon het trim commando uit. Een nieuwe ssd gaat niet sneller worden door te trimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

sterker nog, de jouwe gaat sneller dan de officiële specs :)
HDD leessnelheid: 170MB/s
HDD schrijfsnelheid: 35MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

kluyze schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 09:06:
[...]
Euh, die optimizer voert toch gewoon het trim commando uit. Een nieuwe ssd gaat niet sneller worden door te trimmen.
wel als je last had van degradatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Waarom zou een nieuwe ssd last hebben van degradatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Splinter Cell schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 16:24:
Zonet even de SMART erbij gepakt. Maar toen kwam ik dit tegen:
Ik zou even een andere SATA kabel proberen, of deze even er opnieuw in doen. De verbinding disk <> controller is meestal niet helemaal lekker als je hier counts krijgt.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft er hier ook iemand problemen na het flashen van OCZ vertex naar FW 1.5?

Op het OCZ forum vind je genoeg problemen met 1.5. Vervelend is dat je gewoon kan flashen zonder dataverlies en dat alles normaal lijkt te draaien. Maar na verloop van tijd (enkele uren tot een week) krijg je datacorruptie en uit RAID vallende drives.

De oplossing die OCZ momenteel heeft is als volgt:

a) Sanitary Erase, installeer opnieuw en kijk of het een week goed draait.
b) Zo niet dan terugflashen naar 1.10 en dan omhoog naar 1.30 - 1.40 - 1.50, direct gevolgd door een Sanitary Erase en een verse install van je OS.

Dan gaat het meestal goed en lijkt de zaak stabiel.

Het gevaar met terugflashen is dat 1.10 oud is en niet alle soorten NAND geheugen kent. Hoe nieuwer je drive, hoe groter de kans dat hij door het terugflashen onbruikbaar wordt. Je moet hem dan RMA sturen. Juist om deze reden hebben ze de 1.10 firmware offline gehaald. Maar er zijn natuurlijk genoeg gebruikers die 'm nog hebben liggen. Opgeslagen op een bak met draaiende schijven die altijd werkt. ;)

Kommer en kwel dus voor een deel van de OCZ gebruikers. Maar bij de meerderheid lijkt het goed te werken en is 1.5 stabiel.

Ik had dus ook corruptie. Oplossing B gebruikt (terugflashen) en 1.5 draait al een week stabiel.

Overigens is dit soort problemen niet uniek voor OCZ. Intel heeft soortgelijke problemen en andere fabrikanten willen (of durven) überhaupt geen updates uit te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Orcie schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 08:29:
[...]

Ik haal zelf maar een 5.9 met dezelfde postville. Wat voor laptop gaat het bij jou om? Ik heb een GS45 chipset ich9 SATA controller.
Een Dell E6500 met een Intel PM45, ICH9-M chipset.

[ Voor 6% gewijzigd door Bierkameel op 04-02-2010 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centenbakkie
  • Laatst online: 01-05 23:41
jeetje wat een gedoe zeg zo'n ssd
trim functies etc etc ik snap er niets van! |:(
is er een goedkoop ssdtje onder de €120,- die ik makkelijk kan gebruiken als boot disk? (en die niet teveel ''gezeik'' heeft)

newbie :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:59
Nuttige info, @Btree. Ik heb ook vorige week m'n OCZ Vertex ge-upgrade naar 1.50 en heb tot nu toe nog niets vreemds ontdekt. Keeping fingers crossed, dan maar :X.

Ik weet ook niet meer wat de oriignele firmware was waarmee ik de drive kreeg. Heb 'm voorjaar 2009 aangeschaft....

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanaduNL
  • Laatst online: 18-08 14:01
centenbakkie schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 11:17:
jeetje wat een gedoe zeg zo'n ssd
trim functies etc etc ik snap er niets van! |:(
is er een goedkoop ssdtje onder de €120,- die ik makkelijk kan gebruiken als boot disk? (en die niet teveel ''gezeik'' heeft)
Trim functies zijn optioneel, gewoon even googlen als je het echt wilt weten. :)

Intel en Kingston hebben beide een 40gb SSD onder de 100 euro:
http://tweakers.net/price...4/solid-state-drives.html
Pagina: 1 ... 18 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD