Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 78 Laatste
Acties:
  • 612.543 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cvan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 20:59
Gedaan, nog steeds dezelfde opstart snelheid. Van verschillende fora lees ik ook dat AMD nog geen goede drivers heeft gemaakt die goed werken met SSD's.

Bijvoorbeeld:
http://windows7forums.com...amd-raid-ahci-driver.html

Edit:
Voor de grap heb ik eens windows opgestart met boot logging. Nou! Dan start ie ineens op in 18 seconden! Als ik hem nu gewoon laat opstarten is het nogsteeds 1:15 minuut en blijft ie hangen. Hoe kan dit nou weer :O

[ Voor 30% gewijzigd door Cvan op 02-12-2009 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:58

Audione0

Strijdt der titanen

De nieuwe firmware is op mijn intel SSD gezet.
Ik moet zeggen dat ik geen verschillen heb gemerkt in de performance. Dit komt denk ik omdat ik de 80gig versie heb, en er alleen duidelijke verschillen zijn met de 160gig versie.

Hoe zit het nu met TRIM? Zit dat nu wel al standaard in Win7 of komt dat nog met een update?
En al is het er wel, hoe gebruik je dat dan?

Groet!

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destn
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:01
Ter info.

Net ook de nieuwe firmware geïnstalleerd (zonder problemen).
Windows vraagt reboot na update en doet dit dan zonder problemen.

Grootste verbeteringen hier:
Seq Write: +25%
512K Write: +23%

Geen idee of hij nu automatisch gaat trimmen of moet ik nog wachten op die toolbox? :?

/edit: Gaat over de X25-M 160GB

[ Voor 5% gewijzigd door Destn op 02-12-2009 01:46 . Reden: type ssd bijgeplakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313751

Ik heb zojuist ook de nieuwe firmware geïnstalleerd. Bij mij ging het helaas niet vlekkeloos

Ik kreeg een melding dat er een bepaald bestand niet goed gelezen kon worden. Deze melding kreeg ik na een aantal minuten. Vervolgens kon ik uit een paar opties kiezen zoals negeren op stoppen met de installatie. Mijn hele systeem was gefreezed dus ik kon geen van alle opties kiezen.

Heb mn systeem herstart en de firmware opnieuw gebrand. Nu krijg ik een melding dat de update al is geïnstalleerd. Ik weet nu niet zeker of de update wel 100% goed gegaan is en wil m eigenlijk opnieuw uitvoeren maar dat gaat niet.

Mijn systeem start zonder problemen op dus het lijkt me dat mijn ssd gewoon goed geupdate is, maar ik wil er gewoon zeker van zijn dat alles nu werkt zoals het hoort. Iemand van jullie een idee wat ik kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80673

ik wil de update graag via een usbstick uitvoeren. is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319058

Anoniem: 80673 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 02:22:
ik wil de update graag via een usbstick uitvoeren. is dat mogelijk?
Jawel, dat is mogelijk, de bovenste link hieronder vond ik zelf erg makkelijk, maar die onderste werkt volgens mij ook wel.

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1620

http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-243423_14_0.html

Nadat je alle stappen van de bovenste link hebt uitgevoerd kun je het iso bestand uitpakken met bijvoorbeeld http://www.isobuster.com/isobusterdownload.php

Vervolgens de bestanden op je usb stick kopieren.

Nu is je stick bootable met de intel firmware.

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 319058 op 02-12-2009 03:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Anoniem: 313751 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 01:56:
Ik heb zojuist ook de nieuwe firmware geïnstalleerd. Bij mij ging het helaas niet vlekkeloos

Ik kreeg een melding dat er een bepaald bestand niet goed gelezen kon worden. Deze melding kreeg ik na een aantal minuten. Vervolgens kon ik uit een paar opties kiezen zoals negeren op stoppen met de installatie. Mijn hele systeem was gefreezed dus ik kon geen van alle opties kiezen.

Heb mn systeem herstart en de firmware opnieuw gebrand. Nu krijg ik een melding dat de update al is geïnstalleerd. Ik weet nu niet zeker of de update wel 100% goed gegaan is en wil m eigenlijk opnieuw uitvoeren maar dat gaat niet.

Mijn systeem start zonder problemen op dus het lijkt me dat mijn ssd gewoon goed geupdate is, maar ik wil er gewoon zeker van zijn dat alles nu werkt zoals het hoort. Iemand van jullie een idee wat ik kan doen?
Misschien kun je eens met deze tool kijken? Wel geheel voor eigen risico, en maak eerst een backup voor de zekerheid (iets wat je sowieso zou moeten doen) !!!

[ Voor 11% gewijzigd door regmaster op 02-12-2009 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 15:12
Wat is nu het verschil tussen 02HA (welke nu standaard staat op de nieuwste SSD's) en de nieuwe release 02HD? Ik had begrepen dat 02HA ook al TRIM bevatte toch?

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:07

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Heeft iemand de firmware update al gepost voor de frontpage (Meuktracker)?

Daarnaast: ik ben nog steeds op zoek naar enthousiaste ssd-gebruikers en actieve tweakers die me willen helpen de topicstart up-to-date te houden.
Je wordt dan mede-auteur en kunt zelfstandig de topicstart bewerken!

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaptopRookie
  • Laatst online: 26-04 20:04
Heb gisteren mijn slede binnen :P ...en ga dus vanmiddag alles even inbouwen in mijn Gigabyte GA-EP35-DS4....dus even een checklist van acties :9~

Volgens de intro van dit topic moet ik dus de volgende dingen doen met mijn Intel X25-M 80Gb SSD:

1] ACHI aan voor mijn harddisks. Ik heb alle SATA harddisks incl SSD op mijn Intel ICHR9. SSD moet dus op SATA1 en overige 3 harddisks op poorten SATA3+ (skip 2e poort). Als ik de ACHI uit zet en in IDE ga, zie ik in de bios dat er harddisks worden gevonden op de SATA poorten, sommige als master en slave...maar SATA kende toch geen slaves meer en wie weet hoe de poort-slave/master mapping is van dit moederbord?...moet nl nu 1 voor 1 die poort aansluitingen uitproberen...heb nl nog 3 vrije geloof ik op die ICHR9. :o Ik probeer alles op master te houden.

Ik heb trouwens mijn SATA dvdwriter op de Gigabyte SATA controller en is de enige device hierop. Ik kan dan booten vanaf mijn dvdwriter door deze van ACHI op IDE te zetten voor het installeren van Windows 7 dvd, terwijl al mijn harddisks op ACHI blijven. Windows 7 mist de Gigabyte driver namelijk, anders lukt het me niet. Na Windows setup, installeer ik de Gigabyte driver en zet ik dit terug naar ACHI, anders krijg ik de BSOD als ik omschakel van IDE-ACHI zonder driver installatie. XP installatie geslipstreamd met de driver gaat wel in 1 keer goed met ACHI ingeschakeld voor de dvdwriter.
Had de dvdwriter eerst ook op de ICHR9, maar het lukte me toen niet te booten ervan, plus merkte ik dat als ik DVDFab gebruikte dat mijn systeem traag was met reageren op mijn acties omdat die bezig was met branden van de dvd.

2] Update firmware (huidige is 02HA geloof ik). De nieuwe versie heeft dus al TRIM?

3] Formateer de SSD 90% (onderpartitionering) met clustersize 4096Kb...waarom is dit 4096? Is onderpartitionering nog nodig met de nieuwe firmware? Beetje zonde van de ruimte nl.

4] Windows 7 64bit of XP 32-bit erop knallen voor mijn doeleinden.

5] Indexing uitzetten via properties op SSD vanuit windows explorer. Wat als dat vinkje disabled is?

6] Pagefile verkleinen via My Computer properties. Of op 0MB zetten? Heb nl 8Gb ram.

7] Alle temp directories van software richting een harddisk wijzen, zodat nauwelijks op de SSD wordt geschreven. Hopelijk is dit allemaal mogelijk voor de gebruikte software. }:O
Hoe zit dat bijv met de updates van je firewall etc?...dan gaat die toch op de SSD schrijven? Of zou je sommige apps niet op de SSD moeten installeren?

8] Restore (terugdraaien) van windows updates uitzetten om schijfruimte te besparen, zodat vorige versies niet bewaard blijven.

9] Achteraf laat ik Ghost 15 erop los en maak een image van mijn SSD. Zal deze de alignment/clustersize wel behouden bij een restore? Hoe kan ik dat zien eigenlijk?

Klopt dit? Hoor graag enig advies om herinstallatie tijd te besparen :P
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:44
honey schreef op woensdag 02 december 2009 @ 07:51:
Wat is nu het verschil tussen 02HA (welke nu standaard staat op de nieuwste SSD's) en de nieuwe release 02HD? Ik had begrepen dat 02HA ook al TRIM bevatte toch?
Het enigste wat bekend is, is de announcement van Intel:
"Intel has released a new firmware (02HD) and firmware update tool (version 1.5) to fix the issue with the firmware update process on 34nm (G2) Intel® X25-M SSDs (80GB and 160GB)."

Misschien dat er nog wat informatie in de release notes komt. Als ik daarop klik krijg ik geen document. Browserprobleempje, met Firefox lukt het wel:
"This firmware revision has several continuous improvement optimizations intended to provide the best possible user experience with the Intel SSD."

That's it :)

[ Voor 13% gewijzigd door _H_G_ op 02-12-2009 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-06 16:09

sHELL

VR "connoisseur"

Vandaag eindelijk m'n SSD kunnen upgraden naar de lang verwachte firmware. (02HD)

Afbeeldingslocatie: http://i10.photobucket.com/albums/a134/bakasheru/test04-AHCIAAN-TRIM.png

Ben nu zeer tevreden met deze resultaten en dat met een simpele firmware upgrade.

Zal over een maandje weer eens een test doen, maar vooralsnog ziet alles er nu prima uit.

---update---

Gaat hier dus om de 160GB versie (niet de 80GB versie)

[ Voor 9% gewijzigd door sHELL op 02-12-2009 20:14 ]

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Regmaster

Misschien kun je eens met deze tool kijken? Wel geheel voor eigen risico, en maak eerst een backup voor de zekerheid (iets wat je sowieso zou moeten doen) !!![/quote]
[quote]

Nee dat wordt me toch iets te ruig denk ik :P Zat er aan te denken om de firmware te downgraden en vervolgens de nieuwe er weer op te zetten. Enige probleem is dat ik firmware 8820 nergens gevonden krijg

Alles werkt nog vlekkeloos gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80673

Anoniem: 319058 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 03:15:
[...]

Jawel, dat is mogelijk, de bovenste link hieronder vond ik zelf erg makkelijk, maar die onderste werkt volgens mij ook wel.

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1620

http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-243423_14_0.html
Thanks, maar dit werkt bij mij niet. Als ik het via bjorn3d doe, krijg ik bij het opstarten "BOOTMGR NOT FOUND"

Doe ik het volgens toms, gebeurt er helemaal niets. Op deze manier heb ik wel een bootable win7 usbstick gemaakt, maar voor de intel firmware lijkt het niet te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Anoniem: 313751 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 10:08:
Regmaster

Misschien kun je eens met deze tool kijken? Wel geheel voor eigen risico, en maak eerst een backup voor de zekerheid (iets wat je sowieso zou moeten doen) !!![/quote]
[quote]

Nee dat wordt me toch iets te ruig denk ik :P Zat er aan te denken om de firmware te downgraden en vervolgens de nieuwe er weer op te zetten. Enige probleem is dat ik firmware 8820 nergens gevonden krijg

Alles werkt nog vlekkeloos gelukkig
Ik kan me wel voorstellen, gelet op de hype in het nieuws, dat je dit een brug te ver is. Maar ik heb vannacht mijn Postville SSD van een upgrade voorzien en de tool gebruikt. Ik gebruik overigens Win7 x64 maar ik heb wel system restore uitstaan. Dat regel ik namelijk met Acronis, en al mijn data staat sowieso niet op SSD.
Overigens kun je het firmware ID van je SSD ook via apparaatbeheer uitlezen maar of downgraden überhaupt tot de mogelijkheden behoort vraag ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 11:53
Anoniem: 313751 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 01:56:

Ik heb een zelfde soort probleem:

Cd'tje gebrand en opgestart, dosprog. zegt dat hij niet kan updaten en geeft een paar tips waaronder SMART aanzetten in het bios. Dus ik opnieuw opgestart naar bios gegaan, SMART stond idd. uit, dus aangezet en opnieuw van cd opgestart. Zegt ie doodleuk dat mijn SSD al geupdate is 8)7
Gelukkig werkt alles nog en ben ik weer "veilig" in win7 beland. Volgens matrix storage manager heb ik idd. de nieuwste firmware geupdate, hoewel ik meer het idee heb dat die update alleen de firmware-string heeft geupdate :+ Ga nu iig ff kijken hoe ik dat TRIM aangezwengeld krijg, dan weet ik het meteen zeker natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-06 19:44
Ik heb de firmware voor de Intel ook geinstalleerd zojuist. De toolbox is nog niet beschikbaar via de Intel site, maar ik heb hem gedownload via een link uit het vorige deel van deze thread.

Ik heb een AMD chipset en als ik de AMD SATA driver installeer, dan herkent de toolbox de SSD niet, dus ben ik teruggegaan naar de default driver voor mijn SATA controller onder Windows 7 x64. Jammer, want zonder AMD SATA driver "hangt" het booten van Windows een aantal seconden vlak voordat het inlogscherm getoond wordt.

AHCI heb ik aanstaan, maar tijdens het updateproces uitgezet, want anders werd de SSD niet herkend door de update toolie.

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Gurneyhck schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:19:
Ga nu iig ff kijken hoe ik dat TRIM aangezwengeld krijg, dan weet ik het meteen zeker natuurlijk.
Laat het ons weten :) Er staat hier nog nergens een goede methode om te kijken of trim daadwerkelijk werkt.

Heb ooit een ocz draadje gevolgd, waarbij via process monitor bepaalde commando's moet zien. Geen link aangemaakt natuurlijk en kan het niet vinden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
Toolbox is idd. niet te downloaden bij intel. Want ook die is bugged blijkbaar:

Microsoft* alerted Intel to an issue with the Intel® SSD Optimizer tool and Intel is working on a fix to the issue. After the SSD Optimizer is run, the SSD Optimizer renders all previously set Windows* system restore points unusable. However, user data is not affected. The SSD Optimizer tool is part of the Intel® SSD Toolbox (ver 1.1).

This applies only to users who meet all four criteria below:

* Use Windows*7 or Vista and
* Use the System Protection feature which sets system restore points (enabled by default in Windows*7 and Vista*) and
* Have installed 02HA firmware and
* Have used Intel SSD Optimizer (which was available from intel.com from 10/26 to 11/4).

A workaround for this issue and additional details are available here. Intel will give regular updates on this issue. Please note this issue is not related to the Intel SSD firmware update process covered in a separate announcement (Intel® Solid-State Drive Firmware Update).

bron: http://www.intel.com/support/ssdc/hpssd/sb/CS-031020.htm

Gaat lekker daar bij intel |:(
In ieder geval, als je de nieuwe firmware hebt, dan is er dus geen probleem en kan je gerust toolbox 1.1 gebruiken.

Toolbox download (beschikbaar gesteld door Zenix in het vorige topic): http://www.megaupload.com/?d=SU5FNWJS

[ Voor 4% gewijzigd door Gurneyhck op 02-12-2009 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Gurneyhck schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:39:
In ieder geval, als je de nieuwe firmware hebt, dan is er dus geen probleem en kan je gerust toolbox 1.1 gebruiken.
Dat staat nergens. Blijft eigen risico :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
_H_G_ schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:41:
[...]

Dat staat nergens. Blijft eigen risico :)
Ik begrijp je punt, maar het staat er wel:

* Use the System Protection feature which sets system restore points (enabled by default in Windows*7 and Vista*) and
* Have used Intel SSD Optimizer (which was available from intel.com from 10/26 to 11/4).

Overigens zoals het nu loopt bij Intel wbt updates voor de SSD's, is alles eigen risico :+

[ Voor 10% gewijzigd door Gurneyhck op 02-12-2009 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Ja.. Dat staat er al vanaf 16 november, dus voor de nieuwe firmware. Wie zegt dat de combinatie nieuwe firmware en oude toolbox goed werkt? Maar ik hou je niet tegen.

edit: zie trouwens ook http://communities.intel.com/thread/8873?tstart=0

[ Voor 18% gewijzigd door _H_G_ op 02-12-2009 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Gurneyhck schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:19:
[...]

Ik heb een zelfde soort probleem:

Cd'tje gebrand en opgestart, dosprog. zegt dat hij niet kan updaten en geeft een paar tips waaronder SMART aanzetten in het bios. Dus ik opnieuw opgestart naar bios gegaan, SMART stond idd. uit, dus aangezet en opnieuw van cd opgestart. Zegt ie doodleuk dat mijn SSD al geupdate is 8)7
Gelukkig werkt alles nog en ben ik weer "veilig" in win7 beland. Volgens matrix storage manager heb ik idd. de nieuwste firmware geupdate, hoewel ik meer het idee heb dat die update alleen de firmware-string heeft geupdate :+ Ga nu iig ff kijken hoe ik dat TRIM aangezwengeld krijg, dan weet ik het meteen zeker natuurlijk.
Ah, dit had ik dus ook.. Bij mij brandt de vraag of de ssd daadwerkelijk geupdate is???

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
Even over het gebruik van die toolbox... voor mij interesseert het me toch niks, want ik gebruik geen system-restore.
Dus ik heb hem net geïnstalleerd en trim-tool gedraaid. Daarna natuurlijk ff crystal bench gedaan en zie het resultaat:

Voor de update:
Afbeeldingslocatie: http://img163.imageshack.us/img163/3180/benchbeforefirstfirmwar.th.png

Na update en voor trim-tool, "nog slechter" dan voor de update. Dus toen had ik ook het vermoeden dat de firmware-update niet helemaal was "doorgedrongen" (zie mijn vorige posts)

Na update & trim tool:
Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/9427/benchafterfirstfirmware.th.png

Weer helemaal als nieuw dus *O*
En firmware update is dus toch gelukt ondanks foutmelding.

[ Voor 8% gewijzigd door Gurneyhck op 02-12-2009 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Alweer belangrijk SSD nieuws:

nieuws: Micron claimt snelheidsrecords voor nieuwe C300-ssd's

Die C200 daar hoor je (hier) niet zoveel van:

nieuws: Micron treedt met 256GB-ssd in voetsporen Samsung

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Gelukkig is de update ook voor de G1 drives
This firmware update tool provides the latest firmware for the following Intel SSDs in all capacities:
- Intel® X25-M/X18-M SATA SSD on 50nm (black case) - updates to FW version 8820
- Intel® X25-E SATA SSD on 50nm (black case) - updates to FW version 8850
- Intel® X25-M/X18-M SATA SSD on 34nm (silver case) - updates to FW version 02HD
This firmware will enable your SSD to deliver the best performance in your PC. Use this update tool to get the latest production firmware.
Link
Anoniem: 9449 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 12:50:
Betekent dit dat TRIM toch beschikbaar zal zijn voor de G1?
Dat weet ik nog niet, ben nog op zoek naar een uitspraak in deze.

[ Voor 23% gewijzigd door Gé Brander op 02-12-2009 12:54 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Betekent dit dat TRIM toch beschikbaar zal zijn voor de G1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:01
Heb zelf zojuist de X25 G2 160GB in mijn iMac 24" voorzien. Simpel! Booten met ALT ingedrukt en een paar keer 'y' geven.

Nog geen problemen / performace improvements gezien. Zal allemaal wel... :z

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosch007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-05 22:30
c70070540 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 12:44:
Gelukkig is de update ook voor de G1 drives

[...]

Link

[...]

Dat weet ik nog niet, ben nog op zoek naar een uitspraak in deze.
De firmware voor de G1 is niet nieuw, dus ook geen TRIM.

30 November 2009 No Change No changes for Intel X18-M/X25-M SATA SSD 50nm products. The most current firmware stays at 045C8820.

[ Voor 14% gewijzigd door bosch007 op 02-12-2009 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Gurneyhck schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:43:
[...]

Overigens zoals het nu loopt bij Intel wbt updates voor de SSD's, is alles eigen risico :+
De nieuwe firmware is overiges 02HD, dus het verhaal gaat niet helemaal op. Bovendien als we altijd maar naar fabrikanten hadden geluisterd dan waren we nooit Tweakers geweest, en hadden we iedere keer nieuwe videokaarten en cpu's gekocht i.p.v. de prestaties van de bestaande hardware verder uit te knijpen. De enige manier om te leren en te ondervinden is om het gewoon te doen. Bovendien zijn de problemen slechts bij een minderheid opgetreden en had de meerderheid, met gelijke config, nergens een probleem mee. Wel goed dat het is gesignaleerd en aangepakt maar wel een ietwat overtrokken reactie van de zijde van Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSlayer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-11-2020

GSlayer

PSN ID: Sc0rpi0n-4707

Ondertussen ook de Firmware update achter de rug, ging zonder problemen.

Niet echt een prestatie verschil opgemerkt, wel in CrystalDisk Mark.

Vóór de update:
-------------------------------------------------
CrystalDiskMark 2.2 (C) 2007-2008 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
--------------------------------------------------

Sequential Read : 229.627 MB/s
Sequential Write : 84.644 MB/s
Random Read 512KB : 155.306 MB/s
Random Write 512KB : 80.044 MB/s
Random Read 4KB : 21.617 MB/s
Random Write 4KB : 57.230 MB/s

Test Size : 100 MB
Date : 2009/11/28 20:57:14

En Ná de update:

Sequential Read : 231.073 MB/s
Sequential Write : 90.032 MB/s
Random Read 512KB : 165.721 MB/s
Random Write 512KB : 90.185 MB/s
Random Read 4KB : 21.874 MB/s
Random Write 4KB : 62.904 MB/s

Date : 2009/12/02 13:13:25

Heb trouwens ook de oude toolbox gebruikt en de trim functie.

Dacht gelezen te hebben dat TRIM alléén met ACHI werkt, ging hier anders prima met IDE :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Gurneyhck schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:43:
[...]

Alleen staat in de pdf die je uit dat artikel kan halen het volgende:
This bulletin addresses an issue for Intel SSD users who meet all four criteria:
1. Use Microsoft Windows Vista* or Windows* 7 operating systems, and
2. Use a 34nm Intel® Solid-State Drive (G2, silver case) with 02HA firmware or above, and
3. Use System Protection restore points, and
4. Downloaded the Intel® SSD Toolbox (Version 1.1) and ran the Intel SSD Optimizer at least once
PDF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Hmm, ik wacht nog wel even met updaten van de firmware totdat het allemaal wat duidelijker is op de website van Intel.

Overigens, @ laptoprookie, ik heb de Gigabyte p35-DS4, ik heb de SSD met de nieuwste Windows 7 64-bit gewoon geïnstalleerd door tijdens de installatie de Intel AHCI drivers te installeren (F6=methode) van USB-stick. Geen aanpassingen in het BIOS, gewoon AHCI aan laten staan. Alles zonder problemen. Onderpartitioneren zou ik nu niet meer doen. De komende weken gaan de prestaties niet achteruit en tegen die tijd is de TRIM functie wel beschikbaar. Windows formateerd zelf de nieuwe SSD, dus geen extra handelingen doen. Schijf selecteren, kwartiertje wachten en alles loopt soepel.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:40
honey schreef op woensdag 02 december 2009 @ 13:23:
Hmm, ik wacht nog wel even met updaten van de firmware totdat het allemaal wat duidelijker is op de website van Intel.
Same here, vraag me ook af of ik nu moet updaten. Heb de firmware update van oktober er op gezet en geen problemen daar mee, terwijl ik Win 7 x64 en ACHI gebruik.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nu de nieuwste firmware op mijn ssd gezet. Draai Windows 7 ultimate 64 bit.

Heeft het nu nog zin om netzoals voorheen hdd erase op de Intel Postville uit te voeren en vervolgens Windows 7 opnieuw te installeren of zullen de prestatie dan gelijk blijven?

Mijn reads zijn structureel namelijk een paar mb achteruitgegaan. Ik heb de Tool ook al uitgevoerd. De writes zien er overigens weer erg verfrissend uit!

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 319058 op 02-12-2009 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80673 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 10:51:
[...]

Thanks, maar dit werkt bij mij niet. Als ik het via bjorn3d doe, krijg ik bij het opstarten "BOOTMGR NOT FOUND"

Doe ik het volgens toms, gebeurt er helemaal niets. Op deze manier heb ik wel een bootable win7 usbstick gemaakt, maar voor de intel firmware lijkt het niet te werken
Dan kan ik je helaas niet verder helpen. Ik raad je toch aan een rw dvd of cd te gebruiken, gaat toch het makkelijkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beetje raar dat je de firmware niet opnieuw kan installeren of verwijderen. Dit was de foutmelding die ik kreeg:

Error reading from drive A: Dos Area
Unknown command given to drive
(A) abort, (I) ignore, (R) etry, (F)ail?

Heb nog in de device manager gekeken en daar staat dat alles goed werkt dus ik denk dat ik er maar op moet vertrouwen dat alles goed gegaan is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkmate1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-02 17:29
Ook ik ben een aantal maanden blij eigenaar van de Intel x25-m, tot op de dag van vandaag heb ik in de gaten gehouden of de nieuwe firmware beschikbaar is.

Ik heb geen Toolbox geinstalleerd op Windows 7 Ultimate 64bit en wil vanmiddag de firmware updaten. Mijn vraag, moet die Toolbox (dus desnoods de oude versie die nu via megaupload te downloaden is) geinstalleerd zijn? voordat die firmware werkt en evt die TRIM tool?

Ik snap er even de ballen van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127039

Topicstarter
Ik heb zojuist de firmwareupdate met succes uitgevoerd op mijn X25-M 80GB. De snelheid is onder IDE mode ongeveer gelijk gebleven, onder AHCI mode (met MS driver) is de snelheid behoorlijk toegenomen, zelfs het opstarten onder AHCI is nu behoorlijk snel. Ik ga nu toch AHCI maar een second chance geven in de hoop dat het nu wel stabiel blijft. Mocht het toch weer misgaan, dan ga ik gewoon weer terug naar IDE mode. Dan maar geen NCQ.

Ik heb ook de Intel SSD Toolbox geinstalleerd, aangezien ik toch geen system restore gebruik, maar regelmatig een image maak met Macrium Reflect. De Toolbox werkt prima, zowel onder IDE als onder AHCI mode. Zojuist de eerste handmatige trim uitgevoerd. Duurt hooguit 3 seconden.

Alles onder Win 7 Prof. x64 trouwens.

Met IDE mode:

Afbeeldingslocatie: http://img248.imageshack.us/img248/5180/cd021209win7ideresized.png

Met AHCI mode:

Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/9948/cd021209win7ahciresized.png

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 127039 op 02-12-2009 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
fixed :)

[ Voor 81% gewijzigd door twiFight op 02-12-2009 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Checkmate1 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 15:31:
Ook ik ben een aantal maanden blij eigenaar van de Intel x25-m, tot op de dag van vandaag heb ik in de gaten gehouden of de nieuwe firmware beschikbaar is.

Ik heb geen Toolbox geinstalleerd op Windows 7 Ultimate 64bit en wil vanmiddag de firmware updaten. Mijn vraag, moet die Toolbox (dus desnoods de oude versie die nu via megaupload te downloaden is) geinstalleerd zijn? voordat die firmware werkt en evt die TRIM tool?

Ik snap er even de ballen van
Als je Win 7 in AHCI mode draait met de MS driver, dan is de Toolbox niet echt nodig, want Win 7 ondersteunt met de nieuwe firmware automatisch Trim.

Echter is de Toolbox best wel handig, er zitten allerlei handige diagnostic tools in en je hebt daarnaast ook nog de mogelijkheid handmatig (met de Toolbox dus) een trimsessie uit te voeren, hetzij direkt, hetzij ingepland.

Let wel op dat je de Toolbox absoluut wel nodig hebt voor Trim als je als driver de Intel Matrix Storage driver gebruikt (of welke andere driver dan ook dan de standaard driver van MS in Win 7 voor AHCI).

Zit de SSD in een raidarray, dan wordt er, ongeacht de gebruikte driver, in geen enkel geval Trim ondersteund, al is de verwachting dat Intel dit in een latere versie van de IMSD wel gaat ondersteunen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 127039 op 02-12-2009 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry, even geen erg in gehad. Nu opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaptopRookie
  • Laatst online: 26-04 20:04
Snap er de ballen van!
Net mijn 2 Intel X25-M's 80Gb proberen te flashen met de firmware.
Hij zegt not complete, SMART aanzetten enzo. Zet ik SMART aan. Probeer opnieuw te flashen en is de firmware al de nieuwe...dus kan niet flashen. Heb dus ook geen verify proces gezien. Gebeurde bij de 2e ssd evenzo nadat SMART al aan stond. Wederom not complete...wtf??? 8)7
Hopelijk werken ze nog...ga nu Win7 proberen te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:40
Als ik dit allemaal zo lees krijg ik het gevoel dat SSD technologie helemaal nog niet "af" is. Al dat handmatige gedoe, instelling dit en alignen zus en ahci/ide zo etc. Mijns insziens moet je zo'n ding gewoon in je pc kunnen stoppen, os er op en gaan met die banaan.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:35

tismij

???

sig69 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 16:42:
Als ik dit allemaal zo lees krijg ik het gevoel dat SSD technologie helemaal nog niet "af" is. Al dat handmatige gedoe, instelling dit en alignen zus en ahci/ide zo etc. Mijns insziens moet je zo'n ding gewoon in je pc kunnen stoppen, os er op en gaan met die banaan.
Kan ook gewoon, je kunt alleen net als met bijna alles ook tweaken om te proberen het onderste uit de kan te halen.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dat kan ook. Je kan gewoon zo'n ding uit de winkel halen, een OS erop installeren en het werkt meteen en is ook nog eens veel sneller dan een HDD :)

Maarja, je bent tweaker of je bent het niet he? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:55

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Nee, een hdd kan je zomaar in een pc stoppen (eerst gaan alignen (XP en eerder), short-stroken, search/indexing, defrag, prefetch uit). :P
Alle gekkigheid op een stok; Een ssd kan je ook gewoon in een pc plempen hoor. Zelfs tijdens/na degradatie is die nog altijd sneller als een normale hdd.

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

- Hardware conflicten kan je altijd hebben.
- Als je gewoon een Intel Postville SSD koopt en in je PC ramt durf ik te wedden dat het gewoon werkt en ook nog eens zo goed dat je nooit meer terug wil naar een HDD al is het een VelociRaptor :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ach al dat geklooi maakt het juist leuk. Je bent min of meer gedwongen om je in de materie te verdiepen en Google is your friend op dat gebied. Al de dingen die je noemt gelden trouwens ook voor gewone HDD's. Vanaf Vista worden partities b.v. automatisch aligned door Windows en dat is natuurlijk niet voor niks. Het komt de snelheid ten goede, ook van gewone HDD's, al is het daar minder merkbaar doordat die toch al niet zo vlot zijn. Hetzelfde geldt voor AHCI/IDE mode, niks nieuws onder de zon, die keuze bestaat ook al jaren.

Het punt is gewoon dat je, zeker met Win 7, een SSD gewoon in je PC kan stoppen en gaan met die banaan. Waar jij het over hebt zijn tweaks om het uiterste uit je hardware te halen. En hoe heet deze site ook alweer? Juist ja!

Edit: ik was dus niet de enige die hierop snel reageerde. Ik was weer eens te langzaam, maar dat ga je krijgen als je 59 bent :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 127039 op 02-12-2009 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja joh, op mijn leeftijd vergeet je wel eens iets. Dat krijg je kado als je ouder wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Anoniem: 127039 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 15:55:
[...]

Let wel op dat je de Toolbox absoluut wel nodig hebt voor Trim als je als driver de Intel Matrix Storage driver gebruikt (of welke andere driver dan ook dan de standaard driver van MS in Win 7 voor AHCI).
Aha.. ik (noob) heb dus net mijn firmware geupgrade en dacht klaar te zijn. maar ik gebruik die intel storage driver, die zat bij mijn moederbord en heb ik maar geinstalleerd.

Met uninstallen van de storage driver zou ik dus klaar zijn?

edit. ik merk idd nu geen verschill tussen benchmarks voor en na firmware upgrade. de driver voor mijn ahci controller is iastor.sys wat idd die matrix driver is. kan ik deze gewoon uninstallen of gaat er dan iets mis ? het is toch de controller die mijn system drive aanstuurt :)

[ Voor 19% gewijzigd door Buntmans op 02-12-2009 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-06 22:33

The_Scarabial

MTB for life!

Een vraag over het updaten via USB stick. Is het de bedoeling dat als je de bootsect op je usb stick hebt geladen volgens de vele tutorials, dat bootmgr fysiek op de usb stick aanwezig dient te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSlayer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-11-2020

GSlayer

Net iets tegekomen, weet niet of dit eerder is gepost, houd dit topic pas bij sinds deeltje 5.

Nu kan je blijkbaar als je windows 7 hebt geïnstalleerd in IDE mode, alsnog veranderen naar ACHI dmv een registery aanpassing.

Heb dit natuurlijk gevolgd aangezien ik mijn Win7 installatie onder IDE had verricht en eenmaal klaar met alles installeren geen zin had in een her-installatie.

En dit werkte gewoon helemaal perfect!

(misschien zelfs iets voor in de TS)
Klik
1.Sluit alle Windows-toepassingen af.
2. Klik op Start, typ regedit in het vak Zoeken en druk op Enter.
3. Als het dialoogvenster Beheer van gebruikersaccount wordt weergegeven, klikt u op Doorgaan.
4. Klik op de volgende registersubsleutel:
5. HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
6. Klik in het rechterdeelvenster met de rechtermuisknop op Start in de kolom Naam en klik op Wijzigen.
7.Typ 0 in het vak Waardegegevens en klik op OK.
8.Klik in het menu Bestand op Afsluiten om de Register-editor te sluiten.
Daarna re-booten, de bios in en schakel ACHI aan. Zodra je terug in Windows bent zie je dat er nieuwe drivers geïnstalleerd worden, als die klaar zijn wordt er gevraagd om weer opnieuw op te starten.

Edit:

Snelheden lijken inderdaad nogal een verbetering te zijn tov IDE.
Haal nu:

Sequential Read : 260.667 MB/s
Sequential Write : 90.200 MB/s
Random Read 512KB : 204.583 MB/s
Random Write 512KB : 90.409 MB/s
Random Read 4KB : 22.407 MB/s
Random Write 4KB : 63.637 MB/s

Date : 2009/12/02 18:01:46

[ Voor 18% gewijzigd door GSlayer op 02-12-2009 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Buntmans schreef op woensdag 02 december 2009 @ 17:26:
[...]

Aha.. ik (noob) heb dus net mijn firmware geupgrade en dacht klaar te zijn. maar ik gebruik die intel storage driver, die zat bij mijn moederbord en heb ik maar geinstalleerd.

Met uninstallen van de storage driver zou ik dus klaar zijn?

edit. ik merk idd nu geen verschill tussen benchmarks voor en na firmware upgrade. de driver voor mijn ahci controller is iastor.sys wat idd die matrix driver is. kan ik deze gewoon uninstallen of gaat er dan iets mis ? het is toch de controller die mijn system drive aanstuurt :)
Je kan die driver gewoon uninstallen, maar het vervolgtraject is afhankelijk van de vraag onder welke BIOS instelling je Windows hebt geinstalleerd:

1) Je hebt de installatie van Windows gedaan met het BIOS in de AHCI mode: in dat geval zou je goed moeten zitten, bij de restart neemt de MS driver het over.

2) Je hebt de installatie van Windows gedaan met het BIOS in de IDE/Native mode: in dat geval moet je ALVORENS OPNIEUW OP TE STARTEN een wijziging in het register aanbrengen, en wel alsvolgt:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\msahci

zet de waarde van de sleutel Start in het rechter venster op 0 (nul dus)

Ik zou ingeval van 1) ook de waarde van die sleutel even checken alvorens opnieuw op te starten.

Start daarna opnieuw op en de MS driver neemt het over (vraagt wederom een herstart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wel of niet Wondows 7 opnieuw installeren na de firmwareupdate met TRIM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 319058 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 18:10:
Waarom zou je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
Anoniem: 127039 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 18:08:
[...]
Je kan die driver gewoon uninstallen, maar het vervolgtraject is afhankelijk van de vraag onder welke BIOS instelling je Windows hebt geinstalleerd:

1) Je hebt de installatie van Windows gedaan met het BIOS in de AHCI mode: in dat geval zou je goed moeten zitten, bij de restart neemt de MS driver het over.
thanks ik heb ze idd in de bios op ahci gezetalvorens windows te installeren. ik ga de driver uninstallen. laat zo nog wel weten of het gelukt is en of de speeds beter zijn.

edit. gelukt gebruik nu ms standard ahci controller. speeds lijken iets beter. thx.

[ Voor 6% gewijzigd door Buntmans op 02-12-2009 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eerst de ssd met hdderase wissen en dan opnieuw windows installeren. Ik kan me indenken dat het beter is als TRIM begint te werken als de ssd nog vers is dan dat hij daarvoor zonder TRIM gedraaid heeft. Correct me if I am wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Anoniem: 319058 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 18:10:
Of je Wondows 7 opnieuw moet installeren weet ik niet maar Windows 7 in elk geval niet... (geintje.... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Anoniem: 319058 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 18:14:
[...]

Eerst de ssd met hdderase wissen en dan opnieuw windows installeren. Ik kan me indenken dat het beter is als TRIM begint te werken als de ssd nog vers is dan dat hij daarvoor zonder TRIM gedraaid heeft. Correct me if I am wrong.
Ik kan helemaal geen enkele reden bedenken waarom TRIM dan beter zou werken. Ik denk dat het niks uitmaakt. Als Windows 7 goed draait, dan zou ik het gewoon zo laten, ... tenzij je teveel tijd hebt. :)

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

honey schreef op woensdag 02 december 2009 @ 18:29:
[...]

Ik kan helemaal geen enkele reden bedenken waarom TRIM dan beter zou werken. Ik denk dat het niks uitmaakt. Als Windows 7 goed draait, dan zou ik het gewoon zo laten, ... tenzij je teveel tijd hebt. :)
Dan ga ik dat absoluut niet doen. Dank je voor het duidelijke antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 319058 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 18:14:
[...]

Ik neem aan dat je toch wel met images werkt? In dat geval kan je altijd de route HDDErase/image terugzetten periodiek volgen, dit heeft verder weinig met Trim als zodanig te maken. Trim houdt je drive langer op snelheid tijdens normaal gebruik.

Zelf ben ik ook van plan periodiek (ik moet de frequentie nog even aftasten in de praktijk) de drive te erasen en een image terug te zetten. Een (goed) image programma (ik gebruik Macrium Reflect) zet een image nl. aansluitend terug, d.w.z. dat na een erase en een restore van de imagefile je drive weer optimaal zal werken.

Ik verwacht dat door het gebruik van Trim het niet nodig zal blijken te zijn om het bovenstaande proces van erase/restore vaker dan 2x per jaar te doen, maar de praktijk zal het uitwijzen. Let's face it: Trim is voor iedereen een nieuwe techniek, dus we zullen wel zien hoe effectief het werkelijk is. Wat hier natuurlijk ook een grote rol speelt is hoe je met die drive omgaat. Zelf heb ik dus zoveel mogelijk maatregelen getroffen om het aantal writes te minimaliseren, zoals zorgen dat de de TEMP/TMP variabelen van Windows en de applicaties verwijzen naar een gewone HDD. Uiteraard moet je om dat te kunnen doen meerdere drives hebben. Ik heb naast de SSD nog 2 WD 1TB drives en een Velociraptor van 300GB in deze PC zitten en plenty eSATA en USB drives om de interne drives zo clean mogelijk te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 127039 op 02-12-2009 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-06 10:42
Heb een Intel Postville 80gb van 18-11-09 zo even de nieuwe firmware
geinstalleerd kom op een score met Crystal 2.2 test 1000 mb. 5x

lezen 266.0
schrijven 83.19

superfetch en prefetcher staan op 0
windows search staat uit
indexing staat uit

gebruik w7 64 bits nl / achi modus

zie dat andere hogere write scores hebben (zonder raid) heeft iemand enig
idee wat ik nog kan fine tunen?

vast dank.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Laatst online: 15-06 22:33

The_Scarabial

MTB for life!

Net ook geupdate, zelfde probleem als anderen, hij geeft aan niet gepudate te zijn ivm. SMART uit etc., toen aangezet en melding dat het al geupdate is.

Haal de volgende waarden: (volgens mij had de schijf nieuw uit doos dezelfde waarden ongeveer)

Sequential Read : 255 MB/s
Sequential Write : 110 MB/s
Random Read 512KB : 201 MB/s
Random Write 512KB : 110 MB/s
Random Read 4KB : 21 MB/s
Random Write 4KB : 56 MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-06 15:30
Hoe kan je zien welke AHCI driver je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nec1560 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 19:01:
Heb een Intel Postville 80gb van 18-11-09 zo even de nieuwe firmware
geinstalleerd kom op een score met Crystal 2.2 test 1000 mb. 5x

lezen 266.0
schrijven 83.19

superfetch en prefetcher staan op 0
windows search staat uit
indexing staat uit

gebruik w7 64 bits nl / achi modus

zie dat andere hogere write scores hebben (zonder raid) heeft iemand enig
idee wat ik nog kan fine tunen?

vast dank.

:)
Zeer waarschijnlijk hebben de mensen die een write score hebben van >100 MB/s (zoals hierboven) een 160GB versie, die is door de firmware update ca. 40% sneller geworden qua writes (van 70 naar 100 MB/s). Helaas geldt dat niet voor de 80GB versie.

Jouw scores zijn gewoon prima voor een 80GB versie.

Mijn voorstel is dan ook dat mensen vermelden of ze een 80 of 160GB versie hebben getest. Je kan dat ook eenvoudig aangeven in het CD venster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-06 10:42
dat verklaart een hoop, nieuw uit de doos had ik ook zo iets
van 266 lezen en 84 schrijven bij de test van 1000mb 5x.

zou de nieuwe Intel toolbox nog iets kunnen verbeteren?

bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-06 16:09

sHELL

VR "connoisseur"

Anoniem: 127039 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 19:21:
[...]

Zeer waarschijnlijk hebben de mensen die een write score hebben van >100 MB/s (zoals hierboven) een 160GB versie, die is door de firmware update ca. 40% sneller geworden qua writes (van 70 naar 100 MB/s). Helaas geldt dat niet voor de 80GB versie.
Klopt, ik heb een 160GB versie (zal dat ook ff in m'n post aan passen)

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Dragon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-04 02:04
Ja inderdaad, van die C200 hoor je inderdaad niet veel. Toen ik het bericht las, dacht ik, hmm hebben die ooit een SSD uitgebracht? Kan ik mij niet meer herinneren... Tot ik ook dat tweede artikel gevonden had en er ineens een lichtje opging :) Deze C300 trekt wel mijn interesse. Zouden ze voor die performance 3bit-MLC gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:09

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
De firmware van Intel is uit ;)
http://downloadcenter.int...14&DwnldID=18363&lang=eng

Was schijnbaar al bekend :z

[ Voor 13% gewijzigd door Tomas Hochstenbach op 02-12-2009 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nec1560 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 19:30:
dat verklaart een hoop, nieuw uit de doos had ik ook zo iets
van 266 lezen en 84 schrijven bij de test van 1000mb 5x.

zou de nieuwe Intel toolbox nog iets kunnen verbeteren?

bedankt.
In de eerste plaats is mijn inschatting dat de nieuwe Toolbox geen nieuwe features zal toevoegen als het gaat om prestatieverbetering. Je kan dus nu voorlopig gewoon de oude Toolbox gebruiken. Lees hiervoor even dit topic een paar pagina's terug waar je die op dit moment kan downloaden. Ik heb die vanmiddag geinstalleerd en die werkt prima met de nieuwe firmware. Er is wel 1 grote MAAR en dat is dat de oude versie je system restore points molt (lees: verziekt en onbruikbaar maakt). De nieuw aan te komen Toolbox zal in mijn perceptie uitsluitend verschillen van de oude waar het gaat om het probleem van de system restore incompatability t.o.v. Win 7/Vista.

Bron: Intel forum http://communities.intel....view=discussions&start=0:

Announcement: Intel® Solid-State Drive Toolbox Update -- Nov. 16, 2009

* Show Details
* Hide Details

Microsoft* alerted Intel to an issue with the Intel® SSD Optimizer tool and Intel is working on a fix to the issue. After the SSD Optimizer is run, the SSD Optimizer renders all previously set Windows* system restore points unusable. However, user data is not affected. The SSD Optimizer tool is part of the Intel® SSD Toolbox (ver 1.1).

• Use Windows*7 or Vista and

• Use the System Protection feature which sets system restore points (enabled by default in Windows*7 and Vista*) and

• Have installed 02HA firmware and

• Have used Intel SSD Optimizer (which was available from intel.com from 10/26 to 11/4).

A workaround for this issue and additional details are available here ( http://support.intel.com/support/ssdc/hpssd/sb/CS-031073.htm ) . Intel will give regular updates on this issue. Please note this issue is not related to the Intel SSD firmware update process covered in a separate announcement (Intel® Solid-State Drive Firmware Update).

*Other names and brands may be claimed as the property of others.

De voorlopige conclusie is dus dat als je system restore niet gebruikt, je zondermeer die 'oude' versie van de Toolbox kan gebruiken. Het werkt gewoon perfect.

Wil je persé system restore op je SSD drive geaktiveerd laten, dan is het momenteel een nogo met de bestaande versie van de Toolbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaphuA
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-05 16:40
Hallo,

Ik weet niet of mijn vraag hier thuis hoort of gewaardeerd wordt, maar ik doe toch een poging :)

Ik ben van plan het BBG Upgraded Game Systeem aan te schaffen. Hier zit al een SSD in, maar ik twijfel hier nog over. Ik zie bijvoorbeeld veel twijfelachtige posts voorbij komen over SSD's, zoals dat je Search Indexer zou moeten uitschakelen. Kan iemand mij hier wat meer over vertellen?

Daarnaast ben ik erg benieuwd hoe ik een keuze kan maken uit de volgende lijst. Hoe weet ik in hemelsnaam waar ik voor zou moeten gaan? Ik vind stabiliteit en opslag ruimte het belangrijkst, hiervoor wil ik wel wat snelheid inleveren. Daarnaast vindt ik 200,- wel een mooie prijs, maar ben ik wel bereid 300,- neer te leggen als dit echte voordelen met zich meebrengt.
SSD's (>80GB <€300)

Alvast bedankt :)

[ Voor 6% gewijzigd door SaphuA op 02-12-2009 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SaphuA schreef op woensdag 02 december 2009 @ 20:52:
Hallo,

Ik weet niet of mijn vraag hier thuis hoort of gewaardeerd wordt, maar ik doe toch een poging :)

Ik ben van plan het BBG Upgraded Game Systeem aan te schaffen. Hier zit al een SSD in, maar ik twijfel hier nog over. Ik zie bijvoorbeeld veel twijfelachtige posts voorbij komen over SSD's, zoals dat je Search Indexer zou moeten uitschakelen. Kan iemand mij hier wat meer over vertellen?

Daarnaast ben ik erg benieuwd hoe ik een keuze kan maken uit de volgende lijst. Hoe weet ik in hemelsnaam waar ik voor zou moeten gaan? Ik vind stabiliteit en opslag ruimte het belangrijkst, hiervoor wil ik wel wat snelheid inleveren. Daarnaast vindt ik 200,- wel een mooie prijs, maar ben ik wel bereid 300,- neer te leggen als dit echte voordelen met zich meebrengt.
SSD's (>80GB <€300)

Alvast bedankt :)
Wat te denken van het doorploegen van alle versies van dit topic? Al je vragen worden dan vanzelf beantwoord. Het is wel erg gemakkelijk om hier een pasklaar antwoord op zo'n algemeen gestelde vraag te verlangen zonder zelf wat research te doen.

Veel leesplezier en als er dan nog vragen zijn dan ben ik de eerste om daarop te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
heb beetje lopen prutsen. ik heb in services superfetch disabled en ook in register de 4 (2x2) entries prefetch en superfetch op '0' (disabled) gezet, gereboot, en nu staan ze ineens als ATA devices ipv onder de ahci driver en heb ik een icoon in mijn system tray "safely remove hardware and eject media" met daarin de ssd en 2 hdds.

iemand die dit snapt?

edit. alles weer terugveranderd, reboot, nog steeds zijn mijn ssd (sata) en hdds (ook sata) ineens ata devices en lijken ze niet meer op de achi controller te zitten :S windows 7, 64 trouwens..

edit2. achi controller uninstalled, 3 reboots verder, alles leek goed te installeren, maar de 2 hhds en 1 ssd zitten nog steeds niet op de ahci controller zoals 15 minuten geleden nog wel en ik heb nog steeds dat icon in mijn system tray... vraag me echt af wat ik heb gedaan, lijkt wel of ze niet worden herkend, doch staan ze in device manager maar is niet duidelijk onder welke controller, alles werkt wel... vreeeeemd

[ Voor 48% gewijzigd door Buntmans op 02-12-2009 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127039 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 18:37:
[...]

Ik neem aan dat je toch wel met images werkt? In dat geval kan je altijd de route HDDErase/image terugzetten periodiek volgen, dit heeft verder weinig met Trim als zodanig te maken. Trim houdt je drive langer op snelheid tijdens normaal gebruik.

Zelf ben ik ook van plan periodiek (ik moet de frequentie nog even aftasten in de praktijk) de drive te erasen en een image terug te zetten. Een (goed) image programma (ik gebruik Macrium Reflect) zet een image nl. aansluitend terug, d.w.z. dat na een erase en een restore van de imagefile je drive weer optimaal zal werken.

Ik verwacht dat door het gebruik van Trim het niet nodig zal blijken te zijn om het bovenstaande proces van erase/restore vaker dan 2x per jaar te doen, maar de praktijk zal het uitwijzen. Let's face it: Trim is voor iedereen een nieuwe techniek, dus we zullen wel zien hoe effectief het werkelijk is. Wat hier natuurlijk ook een grote rol speelt is hoe je met die drive omgaat. Zelf heb ik dus zoveel mogelijk maatregelen getroffen om het aantal writes te minimaliseren, zoals zorgen dat de de TEMP/TMP variabelen van Windows en de applicaties verwijzen naar een gewone HDD. Uiteraard moet je om dat te kunnen doen meerdere drives hebben. Ik heb naast de SSD nog 2 WD 1TB drives en een Velociraptor van 300GB in deze PC zitten en plenty eSATA en USB drives om de interne drives zo clean mogelijk te houden.
Ik werk (nog) niet met een images. Heb nog maar een paar maanden meerdere S-ata apparaten. Nu dus een ssd van 80 GB en een hdd van 250 GB. Daar heb ik overigens voorlopig voldoende aan.

Ik heb windows niet zo ingesteld dat de temporary files (waar jij het volgens mij over hebt) de bestanden op mijn hdd opslaan. Ik ga dat binnenkort eens even instellen, dat wordt dan toch even een nieuwe installatie van Windows. Gelukkig is dat zo gebeurd met de intel ssd. Bedankt voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:59
Geeft de Toolbox nou ook garbage collection / TRIM onder Windows XP icm de laatste firmware?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Anoniem: 319058 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 21:21:
[...]

Ik werk (nog) niet met een images. Heb nog maar een paar maanden meerdere S-ata apparaten. Nu dus een ssd van 80 GB en een hdd van 250 GB. Daar heb ik overigens voorlopig voldoende aan.

Ik heb windows niet zo ingesteld dat de temporary files (waar jij het volgens mij over hebt) de bestanden op mijn hdd opslaan. Ik ga dat binnenkort eens even instellen, dat wordt dan toch even een nieuwe installatie van Windows. Gelukkig is dat zo gebeurd met de intel ssd. Bedankt voor het advies.
bestaat er een mogelijkheid in windows om alle temp files dmv 1 handeling te verplaatsen naar een andere map? nu moet ik alle proggies af gaan. en enkele (chrome bv) zijn lastig te verplaatsen.

waarschijnlijk bestaat deze mogelijkheid niet, maar was te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_Brake_ schreef op woensdag 02 december 2009 @ 21:42:
Geeft de Toolbox nou ook garbage collection / TRIM onder Windows XP icm de laatste firmware?
Ja, de Toolbox werkt vlg. mij onder zowel XP, Vista als Win 7. Het maakt daarbij niet uit of je in de IDE mode of de AHCI mode werkt.

De enige voorwaarde is dat je de nieuwe firmware succesvol hebt geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
tennisbal schreef op woensdag 02 december 2009 @ 21:43:
[...]

bestaat er een mogelijkheid in windows om alle temp files dmv 1 handeling te verplaatsen naar een andere map? nu moet ik alle proggies af gaan. en enkele (chrome bv) zijn lastig te verplaatsen.

Als ik (win7) naar My Computer properties ga, dan naar Advanced System Settings, dan de tab Advanced klik en dan de "Environment variables" button aanklik kan ik toch wel het een en ander veranderen, maar nooit gedaan dus weet niet of het goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tennisbal schreef op woensdag 02 december 2009 @ 21:43:
[...]

Nee, die mogelijkheid is er helaas alleen voor Windows zelf: klik hiervoor rechts op 'Deze Computer' en kies vervolgens voor Advanced System settings/Environment variables (sorry voor het Engels, maar ik werk uitsluitend met Engelse versies). Stel vervolgens TEMP en TMP in op de gewenste map.

Voor de rest zal je helaas in iedere applicatie afzonderlijk de settings even moeten nalopen. Toegegeven, dit zal niet voor iedere applicatie lukken, maar mijn ervaring van de afgelopen week is dat je toch zeker 80-90% van de applicaties kan redirecten naar een alternatieve locatie voor wat betreft opslag van temp files etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bverstee schreef op woensdag 02 december 2009 @ 08:15:
Heeft iemand de firmware update al gepost voor de frontpage (Meuktracker)?

Daarnaast: ik ben nog steeds op zoek naar enthousiaste ssd-gebruikers en actieve tweakers die me willen helpen de topicstart up-to-date te houden.
Je wordt dan mede-auteur en kunt zelfstandig de topicstart bewerken!
Ik ben wel geinteresseerd om je de helpende hand toe te steken. Laat maar even iets van je horen, dan zien we wel verder. Ik heb me inmiddels aardig in de materie verdiept, mede geholpen door jouw inspanningen en daar mag dus wel iets tegenover staan van mijn kant natuurlijk.

Ik kon zo gauw geen PM adres van je vinden, dus dan maar op deze manier.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 127039 op 02-12-2009 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
twiFight schreef op woensdag 02 december 2009 @ 21:58:
[...]

Als ik (win7) naar My Computer properties ga, dan naar Advanced System Settings, dan de tab Advanced klik en dan de "Environment variables" button aanklik kan ik toch wel het een en ander veranderen, maar nooit gedaan dus weet niet of het goed werkt.
Nee, die mogelijkheid is er helaas alleen voor Windows zelf: klik hiervoor rechts op 'Deze Computer' en kies vervolgens voor Advanced System settings/Environment variables (sorry voor het Engels, maar ik werk uitsluitend met Engelse versies). Stel vervolgens TEMP en TMP in op de gewenste map.

Voor de rest zal je helaas in iedere applicatie afzonderlijk de settings even moeten nalopen. Toegegeven, dit zal niet voor iedere applicatie lukken, maar mijn ervaring van de afgelopen week is dat je toch zeker 80-90% van de applicaties kan redirecten naar een alternatieve locatie voor wat betreft opslag van temp files etc.

damn dat zijn interessante settings. Kende ik helemaal niet. Morgen eens uitgebreid naar kijken.

Is het echt zo erg dat kleine temp filetje weggeschreven worden? Want ik kan me voorstellen dat je dat ook als voordeel kan zien, supersnelle access en 20 mb'/s read ipv 0.5?

edit: ik heb overigens de postville van intel. dus ook trim. waarom moet ik dan eigenlijk zo min mogelijk writes vermijden? is het niet zo dat dit alleen geld voor SSD's zonder trim?

[ Voor 6% gewijzigd door Tennisbal op 02-12-2009 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tennisbal schreef op woensdag 02 december 2009 @ 22:19:
[...]

damn dat zijn interessante settings. Kende ik helemaal niet. Morgen eens uitgebreid naar kijken.

Is het echt zo erg dat kleine temp filetje weggeschreven worden? Want ik kan me voorstellen dat je dat ook als voordeel kan zien, supersnelle access en 20 mb'/s read ipv 0.5?
Windows schrijft per dag toch al gauw honderden MB aan Tempfiles weg, dus het helpt allicht als je dat elders laat wegschrijven. En je hebt toch wel een snelle normale HDD ter beschikking die ook ca. 100 MB/s aankan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Anoniem: 127039 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 22:26:
[...]

Windows schrijft per dag toch al gauw honderden MB aan Tempfiles weg, dus het helpt allicht als je dat elders laat wegschrijven. En je hebt toch wel een snelle normale HDD ter beschikking die ook ca. 100 MB/s aankan?
net geedit, zie hierboven. ik heb trim dus waarom temp eigenlijk op een andere hd neerzetten? alleen voor de levensverwachting die dan ipv 8 jaar 3 jaar wordt?

3 jaar is imho toch al volledig afgeschreven, dus dat boeit me niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:59
Anoniem: 127039 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 21:58:
[...]

Ja, de Toolbox werkt vlg. mij onder zowel XP, Vista als Win 7. Het maakt daarbij niet uit of je in de IDE mode of de AHCI mode werkt.

De enige voorwaarde is dat je de nieuwe firmware succesvol hebt geinstalleerd.
En dit tool doet dus zowel TRIM als garbage collection (of is dit gelijk aan elkaar, zoals ik het nu lees 8)7)?

[ Voor 6% gewijzigd door _Brake_ op 02-12-2009 22:44 ]

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Laatst online: 17:37
Gurneyhck schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:39:

Toolbox download (beschikbaar gesteld door Zenix in het vorige topic): http://www.megaupload.com/?d=SU5FNWJS
Ik heb vrijdag de 160 gig Postville gekocht, SSD wel al geïnstalleerd maar nog gewacht met installeren van Win7 totdat de firmware update uit was. Dat ga ik morgen ff doen. Voor wie de Toolbox v1.1. wil downloaden, de megaupload link werkte net niet. Maar ik heb 'm gevonden en gedownload van: ftp://file6.mydrivers.com/hdd/intel_ssd_Toolbox_1.1.zip Lol ik check megaupload nogmaals en nu werkt het weer wel. Goed dan heb je er nog een mirror bij :P

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-06 22:52
Als mensen nog problemen hebben met flashen van USB stick:

http://communities.intel....35BBD740634992B.node5COMS

Werkte voor mij, terwijl de rest van de oplossingen niet werkten, ik zou zeggen probeer het eens.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Oja, heren?

Even voor de duidelijkheid, dus voor de mensen die het nog niet wisten en die een paar bladzijdes zijn vergeten te lezen..

De meeste performance die de nieuwe Firmware brengt is, als je een 160gig versie hebt..
Dan schieten de writesnelheden een heel stuk omhoog, dan met de oudere firmware..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-06 19:45
zopas ook W7 HP, 64bit geïnstalleerd op een 80GB Intel SSD, samen met 4GB ram & een i5 750 op een Asus P7P55D Pro
Standaard firmware op de SSD. Standaard microsoft drivers. AHCI aan.

Men windows schijf performance score in de "Windows Prestatie Index" is amper 5.9 ... Ik dacht hier waarden van >7 tegengekomen te hebben ...?
Men random 4K performance is ook aan de lage kant...

Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: http://q-bic.intertet.org/ssd1.jpg

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Anoniem: 127039 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 22:26:
[...]

Ik dacht dat Femme het wel aanraade om gewoon de tempfiles en andere tempfiles op de SSD te laten. Je wilt in principe een zo snel mogelijke responce van windows of andere programma's. In theorie zou dan de SSD sneller 'slijten 'maar in de praktijk ben je vele jaren verder (5+ jaren geloof ik), tegen die tijd is deze SSD oude en goedkope techniek en wil je toch een betere.

Ik heb zelf alles gewoon zo gelaten na de installatie van Windows 7 64-bit. Ik vertrouw erop dat de toekomstige TRIM functie de SSD goed genoeg houd. Ook geen images van de SSD voor mij. Normaal wil ik niet iets terug hebben van een paar maanden oud.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Buzz_Fuzz schreef op woensdag 02 december 2009 @ 23:24:
zopas ook W7 HP, 64bit geïnstalleerd op een 80GB Intel SSD, samen met 4GB ram & een i5 750 op een Asus P7P55D Pro
Standaard firmware op de SSD. Standaard microsoft drivers. AHCI aan.

Men windows schijf performance score in de "Windows Prestatie Index" is amper 5.9 ... Ik dacht hier waarden van >7 tegengekomen te hebben ...?
Men random 4K performance is ook aan de lage kant...

Iemand tips?

[afbeelding]
Met die snelheden zou je wel een 7.3 moeten halen hoor.
Dit is een score voordat ik AHCI aan had met de vorige firmware. Zo ongeveer gelijk aan die van jou.
Misschien zet ik nu wel een betere score neer omdat AHCI aan staat en de nieuwe firmware geflased hebt. Maar de score heb ik nog niet geupdated.

Zie:
Afbeeldingslocatie: http://img44.imageshack.us/img44/4963/ahciuit.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img249.imageshack.us/img249/4272/scored.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Audione0 op 02-12-2009 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
80 gb intel x-25 G2 met de nieuwe bios op een i5-750 / p7p55d / 4gb ram / win7x64

onder intel ahci storage driver (ook op ahci in bios).

Afbeeldingslocatie: http://img41.imageshack.us/img41/5701/disk1.jpg

wel redelijk gelijk aan buzzfuzz hierboven dus, ook vrijwel zelfde specs :)

[ Voor 15% gewijzigd door Buntmans op 03-12-2009 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-03 06:41

chf

INTEL 160G Postville SSD pre-production firmware?!

Ik heb zonet een update geprobeerd van mijn 160G Postville SSD naar firmware versie 02HD (laatste versie), en ik krijg de melding dat mijn SSD een pre-production firmware bevat (versie 0953)!

Dit is een nagelnieuwe SSD, nog maar enkele weken oud.

Wat me zorgen baart is dat de label op de SSD zegt dat firmware 02G9 aanwezig zou moeten zijn. De firmware updater tool zegt geeft echter FW 0953 aan.

Op het net heb ik enkele links gevonden van gebruikers met hetzelfde probleem: http://www.amazon.com/review/R9244YDVV2HAM/ref=cm_cr_rdp_perm

Hier is wat info over mijn SSD:
Model: SSDSA2MH160G2C1
SN: CVPO940001HQ160AGN
Pack date: 29 SEP 09

Ik heb deze drive gekocht bij Informatique: http://www.informatique.nl/131585/intel-x25-m-postville-160gb.html
(Gezien het feit dat de label op de SSD een officiële firmware [02G9] vermeld, zal Informatique mijns insziens geen schuld treffen.)

Intel heeft niet enkel problemen om een goede firmware voor deze SSD's uit te brengen, zelfs het productieproces van deze dingen is blijkbaar alles behalve betrouwbaar!

Zijn er nog mensen die dit probleem hebben (in het bijzonder mensen die deze SSD de voorbije maand bij Informatique gekocht hebben)?
En zo ja, hoe is dit opgelost geraakt?

Ik heb zonet Intel Customer Support gecontacteerd. Ik wacht antwoord af...

Edit:
Net even een CrystalDiskMark run gelopen... (test aantal=5, test grootte=100MB)

Read MB/sWrite MB/s
Seq259.0103.8
512k210.095.11
4k22.5261.91

Edit2:

Oorzaak is gevonden!
Ik probeerde de update uit te voeren wanneer de SSD aan de JMicron controller gekoppeld was (om te vermijden dat ik de ICH10R controller van RAID naar AHCI moest zetten).
Nu blijkt dat de JMicron controller en de Intel update tool niet zo goed met mekaar overweg kunnen.
Update uitgevoerd wanneer de SSD aan de ICH10R controller was gekoppeld (na eerst een backup van de raid10 set gemaakt te hebben, en dan de controller van RAID naar AHCI gezet te hebben), en dit werkte perfect.
Na de update de ICH10R terug in RAID gezet in de BIOS, en de RAID set was nog correct ingesteld.

Op het Intel forum had ik dit probleem ook gemeld. Voor de geïnteresseerden, hier is de link: http://communities.intel.com/thread/8922?tstart=0

Ook even snel nieuwe CrystalDiskMark 2.2 benchmark gelopen:

Read MB/sWrite MB/s
Seq256.3111.2
512k208.1110.3
4k24.4161.78

/Charles

[ Voor 34% gewijzigd door chf op 03-12-2009 22:56 . Reden: Oorzaak toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 15-06 13:19

job

Je bent in elkgeval niet de enige: http://www.maximumpc.com/...0d4da2d4c9007b4111f966297

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Laatst online: 17:37
@chf: Raar zeg! Mijn vrijdag bij Informatique gekochte 160GB Postville heeft trouwens firmware 02G9 volgens Crystal Disk Info: Afbeeldingslocatie: http://matr1x.nl/fw.jpg.
Nog geen firmware update gedaan omdat ik zojuist eerst benches heb gedraaid met Crystal Disk Mark met de oude firmware, en ook gelijk me andere HDD's erbij heb gebencht. Screenies post ik morgen na de update.

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De firmwareupdate van Intel is bij mij een beetje teleurstellend ervaren.

Kijkend naar CrystalDiskMark 2.2 zijn de reads lichtelijk gezakt. De writes zijn wel flink gestegen.

Ook heb ik even de Windows 7 Prestatie -index erop losgelaten, ik stond wel even een beetje verbaasd te kijken:

Voor de TRIM firmware:

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-UABNH83F-D.jpg

Na de Trim firmware en Tool:

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-XND4VCVW-D.jpg

Een Degradatie van 0,1% bij de primaire schijf. Geen ramp. Maar toch apart dat het na de nieuwe firmware minder is geworden in de index. Ik heb overigens de 80 GB versie.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 319058 op 03-12-2009 03:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 12:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je beseft ook dat die index ook puur is wat het is? Een index.
En als je toevallig tijdens de test een disk accessje hebt gehad, kan de score wat minder zijn. Maar ook is er altijd nog een zekere margin of error van een paar procenten. En hier praat je over een verschil van 1.3% aan score.
Of performance vooruit of achteruit is gegaan kun je op deze manier geen uitspraak over doen.
Benchmarken met veel meer tools zou je moeten doen, maar nu kan dat niet meer ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Anoniem: 127039 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 15:55:
[...]

Heeft het zin cq zou het zin hebben om niet de default AHCI van MS te gebruiken, maar juist die van Intel (ervanuitgaande dat ik geen RAID draai, maar gewoon 1x SSD en 2x Spinpoint).

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:35

tismij

???

even ter verduidelijking, als je geen AHCI maar IDE mode gebruikt dan werkt trim toch gewoon onder windows 7?

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

TIP: Als je de TRIM hebt draaien.

Laat dan eens AS Cleaner draaien en laat hem de hele disk vullen met FF waardes (zelfde als een TRIM actie).

Afbeeldingslocatie: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=12534&stc=1&d=1257624061

Ik heb dit ook gedaan, nadat ie klaar was, was de disk even een minuutje of 3 héél traag (minder dan 20MB/S read, HDD led knipperde niet, dus SDD was zelf op de achtergrond bezig) en daarna gingen de scores ineens een stuk omhoog in HDTACH.

Als alle waardes op FF staan is dat voor de SSD een lege sector die meteen beschreven kan worden.

De tool maakt een heel groot bestand aan die de hele lege ruimte op de SSD vult met FF waardes....

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 03-12-2009 08:07 ]

Pagina: 1 2 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD