Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.358 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 09:37
Yep, trim is onderdeel van de IDE spec. Het is ook vrij logisch: qua hardware hoeft er geen extra compatibility te zijn om trim mogelijk te maken. Het is gewoon een commando (in tegenstelling tot bijvoorbeeld hotswappen of ncq.

@Fairy: de SSD optimizer doet dit al. Voor een barefoot controller met trim firmware is het wel een optie.

@Kensei: zover ik weet is heeft de intel matrix storage driver of de rapid driver nog geen trim ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

_H_G_ schreef op donderdag 03 december 2009 @ 08:17:

@Fairy: de SSD optimizer doet dit al. Voor een barefoot controller met trim firmware is het wel een optie.
Klopt maar hiermee kun je de eerste aanzet geven. Ik boekte namelijk wel resultaat terwijl ik toch de trim firmware heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tennisbal schreef op woensdag 02 december 2009 @ 22:27:
[...]

net geedit, zie hierboven. ik heb trim dus waarom temp eigenlijk op een andere hd neerzetten? alleen voor de levensverwachting die dan ipv 8 jaar 3 jaar wordt?

3 jaar is imho toch al volledig afgeschreven, dus dat boeit me niet?
Natuurlijk heb je hier een punt. Mijn eerdere uitlatingen over dit onderwerp moet je dan ook zien als advies aan mensen die de levensduur van hun SSD willen maximaliseren.

Persoonlijk zou ik er ook geen enkele moeite mee hebben als ik over 3 jaar moet vaststellen dat ik beter een nieuwe SSD kan kopen, mede gezien het feit dat je over 3 jaar naar alle waarschijnlijkheid een SSD met SLC techniek kan kopen voor de prijs die je nu betaalt voor een MLC versie en dan ook nog eens met een veel grotere capaciteit in GB. Verder zal ook de ontwikkeling van de controllers niet stilstaan. Die zullen slimmer, sneller en goedkoper worden. Wij betalen nu als early adopters relatief gezien de hoofdprijs, alhoewel b.v. de Intel X25-M 80GB dit jaar al gigantisch in prijs is gedaald van zo'n € 900 in januari naar € 200 nu.

Waar je echter de fout ingaat, is dat je veronderstelt dat trim de levensduur zal verlengen. Dat is dus absoluut niet zo. Trim laat enkel de controller weten dat blocks/pages die eerder zijn gewist geen data meer bevatten en dus kan de controller bij een volgende schrijfopdracht deze blocks zonder meer opnieuw beschrijven zonder ze eerst te wissen. Hiermee voorkom je dus een dubbele handeling (wissen en dan pas schrijven) en win je dus aan snelheid. Het feit dat flashchips slechts een x aantal malen kunnen worden vol geschreven en dan finaal 'afsterven' kan ook trim niet voorkomen. Ik dacht dat dat aantal bij MLC chips op zo'n 10.000 maal ligt en bij SLC een fractie 10 hoger (100.000). Daarna is de chip niet langer bruikbaar. Het is ook daarom dat controllers doen aan wearleveling en dus bijhouden hoevaak een bepaalde chip of beter block van chips van 512 kB beschreven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mats
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:28
Ik probeer de update te doen voor mijn X25 alleen ik krijg bij het starten van de cd steeds na een tijdje allemaal berichten over illegal partition. Heb hem toen geprobeerd via usb te doen alleen daar wil me pc niet van booten.

Ik heb een P7P55D Premium moederbord en me ssd zit aangesloten op 1 van de sata 600 poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Fairy schreef op donderdag 03 december 2009 @ 10:33:
Klopt maar hiermee kun je de eerste aanzet geven. Ik boekte namelijk wel resultaat terwijl ik toch de trim firmware heb.
Maar je hebt ook geen intel, dus ook niet die SSD Optimizer tool :)

Als je op een intel de Optimizer na de firmware update gebruikt, dan is AS Cleaner overbodig. Daarvoor poste ik het (voordat iemand denkt dat ie beide tools moet gaan draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
mats schreef op donderdag 03 december 2009 @ 10:57:
Ik heb een P7P55D Premium moederbord en me ssd zit aangesloten op 1 van de sata 600 poorten.
Heb ik ergens gelezen op intel forum.

Kan het zo niet vinden. Alleen posts waar het met Jmicron controller fout ging, maar ben marvell ook ergens tegengekomen. Persoon in kwestie kreeg het geloof ik wel geupdate via de intel controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Anoniem: 319058 schreef op donderdag 03 december 2009 @ 03:27:
De firmwareupdate van Intel is bij mij een beetje teleurstellend ervaren.

Kijkend naar CrystalDiskMark 2.2 zijn de reads lichtelijk gezakt. De writes zijn wel flink gestegen.

Ook heb ik even de Windows 7 Prestatie -index erop losgelaten, ik stond wel even een beetje verbaasd te kijken:

Voor de TRIM firmware:

[afbeelding]

Na de Trim firmware en Tool:

[afbeelding]

Een Degradatie van 0,1% bij de primaire schijf. Geen ramp. Maar toch apart dat het na de nieuwe firmware minder is geworden in de index. Ik heb overigens de 80 GB versie.
toon volledige bericht
Ik had iets soortgelijks met het updaten van de driver voor mijn Ati 4850 kaart. Ben van Catalyst 9.7 naar 9.11 gegaan en de videoscores van de Win 7 prestatieindex gingen van 7.3 naar 7.2. Niks om je druk over te maken trouwens.

Jouw index voor de SSD is inderdaad bijster laag, gezien de resultaten van CD. Mijn index voor de SSD is 7.8. Mijn totaalscore is nu dus ook 7.2 (7.4/7.4/7.2/7.2/7.8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Deze week heb ik mijn nieuwe laptop (Dell Precision M6400) ingericht. Ik gebruik 'm op kantoor als werkstation en mijn oude HP 8710w was regelmatig veel te traag door de beperkte hoeveelheid geheugen (4GB) in combinatie met de trage notebookschijf. De Dell heeft plaats voor vier geheugenmodules (waarvan twee user upgradable), zodat er goedkoop 8GB in kan. Verrassing bij het uitpakken was dat er tevens plek was voor twee harde schijven, dus mijn oude harde schijf kon mee (WD Scorpio Black Edition, zelfde als wat in de Dell geleverd maar dan 250GB ipv de 320GB die ik al had). De Vertex zou nogal krap worden.

Wat een verademing om eindelijk verlost te zijn van die trage harddisk. De Vertex is groot genoeg om plaats te bieden aan de meest gebruikte data. Hibernaten gaat ook behoorlijk snel ondanks 8GB RAM. Ik had mijn keuze overigens op de Vertex laten vallen vanwege de hoge sequentiële schrijfsnelheid die ik goed kan gebruiken bij hibernaten en het wegschrijven naar de scratchfile van Photoshop (de grootste bottleneck van mijn oude laptop).

Voor de zekerheid heb ik 8GB ongepartitioneerd gelaten. Daarnaast draait hij met de trim firmware. Temp, pagefile en Photoshop scratchfile staan op de ssd. Ik wil de schrijfprestaties zo goed mogelijk in tact laten ivm Photoshop.
Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 10:57:
[...]

Persoonlijk zou ik er ook geen enkele moeite mee hebben als ik over 3 jaar moet vaststellen dat ik beter een nieuwe SSD kan kopen, mede gezien het feit dat je over 3 jaar naar alle waarschijnlijkheid een SSD met SLC techniek kan kopen voor de prijs die je nu betaalt voor een MLC versie en dan ook nog eens met een veel grotere capaciteit in GB. Verder zal ook de ontwikkeling van de controllers niet stilstaan. Die zullen slimmer, sneller en goedkoper worden. Wij betalen nu als early adopters relatief gezien de hoofdprijs, alhoewel b.v. de Intel X25-M 80GB dit jaar al gigantisch in prijs is gedaald van zo'n € 900 in januari naar € 200 nu.
Toch denk dat je over drie jaar liever opnieuw een mlc ssd zult aanschaffen. Het prijsverschil tussen mlc- en slc-ssd's zal alleen maar groter worden als er mlc-ssd's met 3bits geheugencellen op de markt komen. Meer ssd-capaciteit betekent dat je betere prestaties kunt halen op een groter deel van je data.
Waar je echter de fout ingaat, is dat je veronderstelt dat trim de levensduur zal verlengen. Dat is dus absoluut niet zo. Trim laat enkel de controller weten dat blocks/pages die eerder zijn gewist geen data meer bevatten en dus kan de controller bij een volgende schrijfopdracht deze blocks zonder meer opnieuw beschrijven zonder ze eerst te wissen. Hiermee voorkom je dus een dubbele handeling (wissen en dan pas schrijven) en win je dus aan snelheid. Het feit dat flashchips slechts een x aantal malen kunnen worden vol geschreven en dan finaal 'afsterven' kan ook trim niet voorkomen. Ik dacht dat dat aantal bij MLC chips op zo'n 10.000 maal ligt en bij SLC een fractie 10 hoger (100.000). Daarna is de chip niet langer bruikbaar. Het is ook daarom dat controllers doen aan wearleveling en dus bijhouden hoevaak een bepaalde chip of beter block van chips van 512 kB beschreven zijn.
Trim zorgt voor een evenwichtiger wear levelling doordat de ssd over meer ongebruikte geheugenblokken kan beschikken en schrijfacties dus evenredig over deze geheugenblokken kan verdelen naar gelang hun slijtage. Zonder trim zal een ssd gedeeltelijk data in beheer hebben die niet meer door de users wordt gebruikt. Hij heeft minder vrij geheugenblokken om schrijfacties over te verdelen en kan in een uiterste geval zelfs besluiten om (infrequent wijzigende) data te verplaatsen van geheugenpages die weinig schrijfacties hebben gehad naar geheugenpages met veel schrijfacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 13:31
Ik heb het idee dat de snelheid van mijn 30Gb Vertex aan het omlaag vallen is:

Na installatie Win7 3 weken terug:
Afbeeldingslocatie: http://www.rielity.org/pics/cdmark.jpg

Nu:
Afbeeldingslocatie: http://www.rielity.org/pics/cdiskmark.jpg
Ik draai onder Windows 7. Mis ik nu iets? Prestaties zouden normaal toch op hoger niveau moeten gaan liggen?

Ik heb de laatste firmware... Hoe weet ik of Win7 'TRIMT'?

...
ik heb alleen geen 'sanitairy erase' gedaan tijdens de install ...

[ Voor 22% gewijzigd door RielN op 03-12-2009 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-07 02:31
Buntmans schreef op donderdag 03 december 2009 @ 00:19:
80 gb intel x-25 G2 met de nieuwe bios op een i5-750 / p7p55d / 4gb ram / win7x64

onder intel ahci storage driver (ook op ahci in bios).

[afbeelding]

wel redelijk gelijk aan buzzfuzz hierboven dus, ook vrijwel zelfde specs :)
heh, inderdaad, exact dezelfde specs, op misschien de geheugensnelheid na (hier 1333Mhz @7-7-7-20) ...........
Die random 4K speeds zijn vrijwel identiek.... Het lijkt mij dan dat er een bottleneck in die P7P55D zit :s ?! Onze random 4K read/write speed is respectievelijk amper 60/75% van wat Audione0 haalt zónder AHCI...

Buntmans, kan je even een aantal BIOS instellingen vermelden? Meer bepaald alles wat met CPU power saving te maken kan hebben? Heb ergens gelezen dat een cpu instelling default op disabled staat waardoor de Turbo Modus niet voluit kan gaan. Ergens anders heb ik dan gelezen dat een of andere CPU instelling ervoor zorgt dat de sata interface niet voluit kan gaan. (Ik kan me nu enkel niet herinneren of dat over dezelfde instelling ging....)

En wat is jouw windows prestatie score voor je ssd? Ook 5.9?

Men disk config:
ssd op sata 1
hdd op sata 2
hdd op sata 4

Men bios settings:
AI Tweaker menu:
----------------------
intel speedstep tech: enabled
intel turbomode tech: enabled
Advanced menu:
---------------------
C1E support: enabled
Intel speedstep tech: enabled
intel turbomode tech: enabled
intel C-state tech: enabled
c state package limit: auto

Iets anders: Ik ben wat terughoudend over het gebruik van disk benchmarks op men SSD. Als je in CrystalDiskMark "5 / 1000MB" instelt, gaat die dan werkelijk 3 * 5 * 1000MB schrijven? 4 runs en je 80GB ssd met windows installatie is volgeschreven en de performance degradatie begint al... :s

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Femme schreef op donderdag 03 december 2009 @ 11:28:
Deze week heb ik mijn nieuwe laptop (Dell Precision M6400) ingericht. Ik gebruik 'm op kantoor als werkstation en mijn oude HP 8710w was regelmatig veel te traag door de beperkte hoeveelheid geheugen (4GB) in combinatie met de trage notebookschijf. De Dell heeft plaats voor vier geheugenmodules (waarvan twee user upgradable), zodat er goedkoop 8GB in kan. Verrassing bij het uitpakken was dat er tevens plek was voor twee harde schijven, dus mijn oude harde schijf kon mee (WD Scorpio Black Edition, zelfde als wat in de Dell geleverd maar dan 250GB ipv de 320GB die ik al had). De Vertex zou nogal krap worden.

Wat een verademing om eindelijk verlost te zijn van die trage harddisk. De Vertex is groot genoeg om plaats te bieden aan de meest gebruikte data. Hibernaten gaat ook behoorlijk snel ondanks 8GB RAM. Ik had mijn keuze overigens op de Vertex laten vallen vanwege de hoge sequentiële schrijfsnelheid die ik goed kan gebruiken bij hibernaten en het wegschrijven naar de scratchfile van Photoshop (de grootste bottleneck van mijn oude laptop).

Voor de zekerheid heb ik 8GB ongepartitioneerd gelaten. Daarnaast draait hij met de trim firmware. Temp, pagefile en Photoshop scratchfile staan op de ssd. Ik wil de schrijfprestaties zo goed mogelijk in tact laten ivm Photoshop.

[...]

Toch denk dat je over drie jaar liever opnieuw een mlc ssd zult aanschaffen. Het prijsverschil tussen mlc- en slc-ssd's zal alleen maar groter worden als er mlc-ssd's met 3bits geheugencellen op de markt komen. Meer ssd-capaciteit betekent dat je betere prestaties kunt halen op een groter deel van je data.

[...]

Trim zorgt voor een evenwichtiger wear levelling doordat de ssd over meer ongebruikte geheugenblokken kan beschikken en schrijfacties dus evenredig over deze geheugenblokken kan verdelen naar gelang hun slijtage. Zonder trim zal een ssd gedeeltelijk data in beheer hebben die niet meer door de users wordt gebruikt. Hij heeft minder vrij geheugenblokken om schrijfacties over te verdelen en kan in een uiterste geval zelfs besluiten om (infrequent wijzigende) data te verplaatsen van geheugenpages die weinig schrijfacties hebben gehad naar geheugenpages met veel schrijfacties.
toon volledige bericht
Voor wat betreft je laatste opmerking over trim: daar heb je natuurlijk volkomen gelijk in. Trim heeft duidelijk indirekt een positief effect op de degradatie van de schijf.

@prijsverschil SLC/MLC: ook daar heb je een punt, maar jij spreekt hier alleen over het relatieve verschil in prijs. Wat ik bedoelde is dat het absolute prijsniveau de komende jaren vermoedelijk sterk zal dalen en als je over 3 jaar b.v. een 120 GB SLC zou kunnen kopen voor zeg € 200 en eenzelfde schijf met MLC voor € 80, dan zou ik persoonlijk toch echt die SLC schijf nemen. Ik bedoel dus eigenlijk te zeggen dat je het dan voor het geld niet meer hoeft te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-07 20:59
Ik wist het niet zeker, hier las ik dat TRIM al kan met firmware 02HA, dus updaten is niet nodig als je TRIM wilt. Het is nu nog wachten op de nieuwste toolbox.

Ik heb geen duidelijke redenen gevonden dat updaten naar 02HD voordelen geeft. Iemand deze wel gevonden?

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
honey schreef op donderdag 03 december 2009 @ 11:44:
Ik heb geen duidelijke redenen gevonden dat updaten naar 02HD voordelen geeft. Iemand deze wel gevonden?
"This firmware revision has several continuous improvement optimizations intended to provide the best possible user experience with the Intel SSD."

Details van die improvements kan je denk ik wel vergeten. Je zou het Intel kunnen vragen, al krijg je waarschijnlijk geen antwoord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319058

Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 11:26:
[...]

Ik had iets soortgelijks met het updaten van de driver voor mijn Ati 4850 kaart. Ben van Catalyst 9.7 naar 9.11 gegaan en de videoscores van de Win 7 prestatieindex gingen van 7.3 naar 7.2. Niks om je druk over te maken trouwens.

Jouw index voor de SSD is inderdaad bijster laag, gezien de resultaten van CD. Mijn index voor de SSD is 7.8. Mijn totaalscore is nu dus ook 7.2 (7.4/7.4/7.2/7.2/7.8)
Ik vindt mijn index voor de SSD niet bijster laag want ik heb 7.6 score en jij hebt 7.8. Ook heb ik CE1 support aanstaan in de bios en klokt mijn pc zich automatisch onder idien die weinig te doen heeft.

Wat bedoel je trouwens met CD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ultraman schreef op donderdag 03 december 2009 @ 03:58:
Je beseft ook dat die index ook puur is wat het is? Een index.
En als je toevallig tijdens de test een disk accessje hebt gehad, kan de score wat minder zijn. Maar ook is er altijd nog een zekere margin of error van een paar procenten. En hier praat je over een verschil van 1.3% aan score.
Of performance vooruit of achteruit is gegaan kun je op deze manier geen uitspraak over doen.
Benchmarken met veel meer tools zou je moeten doen, maar nu kan dat niet meer ;)
Daar heb ik zeker aan gedacht. Maar als je zo gaat beredeneren kun je alle CrystalDiskMark benches ook als onbetrouwbaar beschouwen. Ook daar komen neem ik aan disk accessjes voor. Het kan zo zijn dat jij nu gaat zeggen dat CrystalDiskMark dat automatisch uitschakeld. Hij zegt immers niet voor niets van te voren preparing, hij schakeld de rest van de disk accessjes uit voordat hij begint met de bench?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Anoniem: 319058 schreef op donderdag 03 december 2009 @ 12:07:
[...]

Ik vindt mijn index voor de SSD niet bijster laag want ik heb 7.6 score en jij hebt 7.8. Ook heb ik CE1 support aanstaan in de bios en klokt mijn pc zich automatisch onder.

Wat bedoel je trouwens met CD?
Sorry, ik had je verward met iemand anders die een score van 5.9 had voor de SSD, terwijl hij wel goede CD (=CrystalDiskMark) resultaten liet zien. Zie Buzz_Fuzz op pagina 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Anoniem: 319058 schreef op donderdag 03 december 2009 @ 12:22:
Daar heb ik zeker aan gedacht. Maar als je zo gaat beredeneren kun je alle CrystalDiskMark benches ook als onbetrouwbaar beschouwen. Ook daar komen neem ik aan disk accessjes voor. Het kan zo zijn dat jij nu gaat zeggen dat CrystalDiskMark dat automatisch uitschakeld. Hij zegt immers niet voor niets van te voren preparing, hij schakeld de rest van de disk accessjes uit voordat hij begint met de bench?
Windows index is niet hetzelfde als een benchmark. Het schijnt minpunten te geven voor bepaalde verschijnselen (zoals een verstoring). Zo heb ik wel eens screenshots gezien van oude jmicrons die scores van 2-3 haalde, terwijl de benchmarks toch hoger waren dan een snelle hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Ondertussen is mijn vertex gezakt naar 90mb/s read en 18mb/sec write.

Ik vraag me af hoe het kan (zie enkele posts hierboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:04

Smarron

The bend

RielN schreef op donderdag 03 december 2009 @ 13:00:
Ondertussen is mijn vertex gezakt naar 90mb/s read en 18mb/sec write.

Ik vraag me af hoe het kan (zie enkele posts hierboven).
Dat heb ik ook! Gisteren nogmaals een benchmark gedaan. Dramatische resultaten:

Redelijk verse intallatie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rrlGlCsSWxGvWOFpxsur7F1C/full.png

2 maanden later (OCZ wiper tool al uitgevoerd):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sb0rCUtRSuXUyiRIFsWNgFj1/full.png

Overige specs:
OCZ Vertex 60GB, FW 1.40
10GB vrije ruimte, enkele partitie
Windows 7 64x

:( :(

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Wat research gedaan na mijn bevindingen met men P7P55D moederbord (en owv het feit dat Buntmans met hetzelfde moederbord dezelfde lage random 4k scores neerzet). Tomshardware heeft toevallig een artikel geschreven over CPU/moederbord power saving technieken en hun impact op SSD performance.

Tomshardware: Does Power-Saving Technology Kill SSD Performance?
http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-hdd-power,2170.html
In short: really fast SSDs that can deliver 200 MB/s or even more of throughput become limited by CPU performance due to power saving mechanisms—or more precisely, they are bottlenecked by a limited availability of CPU time. This became obvious by switching the various power saving options on and off. We found that the sophisticated power saving mechanisms—such as the Active State Power Management for PCI Express, or the deeper C states that switch off entire functional units within the CPU at a transistor level—have a noticeable impact on the performance of our X25-E flash SSD.

(...)

Enhanced SpeedStep—which reduces clock speed and voltage during idle or low load periods—showed the least impact. This is also the case for C1E mode (enhanced halt). Thus, we recommend keeping both of these enabled, as they contribute to lowering CPU temperature while reducing power consumption. All of the sophisticated power saving mechanisms are questionable for fast, SSD-powered systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Firmware 2CV102HD + 80 GB Postville + Win 7 64 bit + Intel SSD Toolbox run

CPU Intel core i7 920 c0 stepping
RAM 6 GB Corsair dominator 1866 mhz @ 1600 mhz

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-XARRSLIV-D.jpg

Door middel van wat aanpassingen in het bios bleek het dat mijn ssd nog wat sneller kan, uiteraard kan het nog harder maar ik ben tevreden zo. Intel Speedstep Tech gaat weer op enabled.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 319058 op 03-12-2009 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Jep,

ongeveer dezelfde specs:

win7 32b ultimate
geen ruimte vrij
1.40 firmware
30Gb vertex (vandaar de iets lagere waarden)

Nu begin ik het ook te 'voelen'. Dit had XP niet !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markmart33
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07 16:59
[b][

Door middel van wat aanpassingen in de bios bleek het dat mijn ssd nog wat sneller kan, uiteraard kan het nog harder maar ik ben tevreden zo. Intel Speedstep Tech gaat weer op enabled.
Mag ik weten welke aanpassingen jij hebt gedaan aan je bios, ik heb er ook wat mee lopen spelen maar lukt me nog niet wat betere scores te krijgen helaas, ze zijn niet slecht maar kan altijd beter wellicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Laatst online: 13:11
Hier ook wat resultaten van een Indilinx IDX110M01 Barefoot-ECO controller met Intel 34nm JS29F32G08AAMD1 flash geheugen, onder Windows 7.

Sequential Read : 173.951 MB/s
Sequential Write : 57.480 MB/s
Random Read 512KB : 163.460 MB/s
Random Write 512KB : 58.143 MB/s
Random Read 4KB : 30.781 MB/s
Random Write 4KB : 5.021 MB/s

Test Size : 100 MB

En met RAID0:

Sequential Read : 278.784 MB/s
Sequential Write : 115.956 MB/s
Random Read 512KB : 274.934 MB/s
Random Write 512KB : 120.526 MB/s
Random Read 4KB : 29.972 MB/s
Random Write 4KB : 14.008 MB/s

Test Size : 100 MB

Dit allen op een MSI P45 Platinum (ICH10R) moederbord... Zijn dit een beetje goede waardes?
Ik vond het eerst wat tegenvallen, maar vergeleken met de JMicron 602b die ik eerder heb getest, is dit stukken beter. Wat vooraal opviel met die JMicron, is dat de computer soms gewoon niet reageerde, maar dat was ook wel bekend, dat met het weinige cache geheugen, niet veel te doen was.

Deze kost rond de € 75 excl. BTW... Geen idee of dat een nette prijs is, voor een 32 GB SSD?

Afbeeldingslocatie: http://www.dutch-ix.nl/images/tweakers/benchmark/HDTune_Benchmark_SSD_32GB.png
Afbeeldingslocatie: http://www.dutch-ix.nl/images/tweakers/benchmark/HDTune_Benchmark_SSD_32GB_write.png
Afbeeldingslocatie: http://www.dutch-ix.nl/images/tweakers/benchmark/HDTune_File_Benchmark_SSD_32GB.png
Afbeeldingslocatie: http://www.dutch-ix.nl/images/tweakers/benchmark/HDTune_Random_Access_SSD_32GB.png

[ Voor 34% gewijzigd door eX0duS op 03-12-2009 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-07 23:34
@eX0duS
Welk merk en model SSD is dat ?
Waar te koop aan 75€ excl. ? Want dat is een goede prijs. Een 64GB versie gezien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

RielN schreef op donderdag 03 december 2009 @ 13:47:
Jep,

ongeveer dezelfde specs:

win7 32b ultimate
geen ruimte vrij
1.40 firmware
30Gb vertex (vandaar de iets lagere waarden)

Nu begin ik het ook te 'voelen'. Dit had XP niet !
Ik heb zojuist even Windows 7 opnieuw geinstalleerd en ondergepartitioneerd. Ongeveer 6GB ongebruikte ruimte. Ik ben benieuwd of de de snelheid een beetje blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

markmart33 schreef op donderdag 03 december 2009 @ 14:01:
[...]

Mag ik weten welke aanpassingen jij hebt gedaan aan je bios, ik heb er ook wat mee lopen spelen maar lukt me nog niet wat betere scores te krijgen helaas, ze zijn niet slecht maar kan altijd beter wellicht :)
Geen probleem, ik deel mijn ervaringen graag.

Intel Speedstep Tech uitgeschakeld (zorgt ervoor dat de CPU zichzelf niet meer onderklokt).
C1E supoort uitgeschakeld (zorgt ervoor dat de CPU een constant voltage krijgt).

Als laatste heb ik het intern geheugen op 1600 mhz gezet. Denk dat dit in principe niet uitmaakt voor de snelheid van de SSD, maar het valt altijd te proberen.

Denk zelfs dat er nog meer mogelijkheden zijn om in het bios in te stellen zodat de SSD sneller is. Als iemand nog ideeen heeft dan hoor ik ze graag !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Laatst online: 13:11
abusimbal schreef op donderdag 03 december 2009 @ 14:11:
@eX0duS
Welk merk en model SSD is dat ?
Waar te koop aan 75€ excl. ? Want dat is een goede prijs. Een 64GB versie gezien ?
De precieze prijs weet ik nog niet, zal rond die koers liggen (wellicht dat het € 85 is). En er zijn ook 64GB en grotere versies van... Ik zou eerst wel eens willen weten of dit goede prestaties zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door eX0duS op 03-12-2009 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSlayer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-11-2020

GSlayer

PSN ID: Sc0rpi0n-4707

Net een Windows Prestatie test laten lopen, (vorige scores waren nog na een verse win7 install)
ondertussen de firmware geupdate -->geschakeld naar ACHI --> Trim functie uitgevoerd.

Nu kom ik van een 7.4 naar een 7.7 als score voor mijn primaire harde schijf (Intel SSD 80GB).

Nou boeit de WPI me niet heel erg veel, maar las dat hier een aantal mensen een lager punt kregen na de nieuwe firmware. Is gelukkig bij mij niet het geval

PSN ID: Sc0rpi0n-4707

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cvan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 20:59
Ik heb nog even wat ge-experimenteerd met men SSD en dat slome opstarten:
Wanneer start ik snel: Bij opstarten op f8 drukken en dan starten met boot logging.
Wanneer start ik sloom(hangen op logo): Met gewoon opstarten, ook als ik in msconfig boot logging aanzet, verschillende instellingen in bios, sata poorten etc helpt allemaal niets.

Door in msconfig no gui boot en OS boot information aanzet, dan zie ik dat windows zo lang blijft hangen nadat de driver atipcie.sys is geladen. Als ik het goed heb is dit de videokaart driver en dit heeft niets te maken men mijn SSD? Met mijn oude WD HDD had ik helemaal geen last van hangen op het windows logo. Met mijn videocard is dus ook niets mis.

Nu kan ik elke keer f8 gaan indrukken en op boot loggen drukken en dan 3 keer zo snel starten, maar is dit niet gewoon op een normale manier te fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Cvan schreef op donderdag 03 december 2009 @ 14:38:
Ik heb nog even wat ge-experimenteerd met men SSD en dat slome opstarten:
Wanneer start ik snel: Bij opstarten op f8 drukken en dan starten met boot logging.
Wanneer start ik sloom(hangen op logo): Met gewoon opstarten, ook als ik in msconfig boot logging aanzet, verschillende instellingen in bios, sata poorten etc helpt allemaal niets.

Door in msconfig no gui boot en OS boot information aanzet, dan zie ik dat windows zo lang blijft hangen nadat de driver atipcie.sys is geladen. Als ik het goed heb is dit de videokaart driver en dit heeft niets te maken men mijn SSD? Met mijn oude WD HDD had ik helemaal geen last van hangen op het windows logo. Met mijn videocard is dus ook niets mis.

Nu kan ik elke keer f8 gaan indrukken en op boot loggen drukken en dan 3 keer zo snel starten, maar is dit niet gewoon op een normale manier te fixen?
die atipcie.sys start waarschijnlijk net voor de ahci controller. Hij laat namelijk steeds de regel zien die klaar is en niet waar ie mee bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cvan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 20:59
Ja daar dacht ik ook al aan, maar ik zie de atipcie regel nog wel, dan na 1:15 minuut springt ie meteen naar het windows inlog scherm. Dit is men laatste bootlog:
Microsoft (R) Windows (R) Version 6.1 (Build 7600)
12  3 2009 14:21:38.250
Loaded driver \SystemRoot\system32\ntoskrnl.exe
Loaded driver \SystemRoot\system32\hal.dll
Loaded driver \SystemRoot\system32\kdcom.dll
Loaded driver \SystemRoot\system32\mcupdate_AuthenticAMD.dll
Loaded driver \SystemRoot\system32\PSHED.dll
Loaded driver \SystemRoot\system32\CLFS.SYS
Loaded driver \SystemRoot\system32\CI.dll
Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\Wdf01000.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\WDFLDR.SYS
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\ACPI.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\WMILIB.SYS
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\msisadrv.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\pci.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\vdrvroot.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\drivers\partmgr.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\volmgr.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\drivers\volmgrx.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\pciide.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\PCIIDEX.SYS
Loaded driver \SystemRoot\System32\drivers\mountmgr.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\atapi.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\ataport.SYS
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\msahci.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\amdsata.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\storport.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\amdxata.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\jraid.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\SCSIPORT.SYS
Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\fltmgr.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\fileinfo.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\Ntfs.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\msrpc.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\ksecdd.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\cng.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\drivers\pcw.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\Fs_Rec.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\ndis.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\NETIO.SYS
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\ksecpkg.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\drivers\tcpip.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\drivers\fwpkclnt.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\vmstorfl.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\volsnap.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\spldr.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\drivers\rdyboost.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\mup.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\drivers\hwpolicy.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\fvevol.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\disk.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\CLASSPNP.SYS
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\avgrkx64.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\AtiPcie.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\cdrom.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\Null.SYS
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\Beep.SYS
Loaded driver \SystemRoot\System32\drivers\vga.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\RDPCDD.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\rdpencdd.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\rdprefmp.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\Msfs.SYS
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\Npfs.SYS
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\tdx.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\avgtdia.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\netbt.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\afd.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\wfplwf.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\pacer.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\netbios.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\serial.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\wanarp.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\termdd.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\rdbss.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\nsiproxy.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\mssmbios.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\drivers\discache.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\csc.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\dfsc.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\blbdrive.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\avgmfx64.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\avgldx64.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\tunnel.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\amdppm.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\wmiacpi.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\drivers\dxgkrnl.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\atikmdag.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\HDAudBus.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\Rt64win7.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\usbohci.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\usbfilter.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\usbehci.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\RT2500.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\1394ohci.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\fdc.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\serenum.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\CompositeBus.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\AgileVpn.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\rasl2tp.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\ndistapi.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\ndiswan.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\raspppoe.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\raspptp.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\rassstp.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\rdpbus.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\kbdclass.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\mouclass.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\swenum.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\umbus.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\usbhub.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\flpydisk.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\NDProxy.SYS
Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\NDProxy.SYS
Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\AtiHdmi.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\ksthunk.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\HdAudio.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\usbccgp.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\hidusb.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\kbdhid.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\mouhid.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\monitor.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\USBSTOR.SYS
Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\luafv.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\WudfPf.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\lltdio.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\nwifi.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\ndisuio.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\rspndr.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\HTTP.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\bowser.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\drivers\mpsdrv.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\mrxsmb.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\mrxsmb10.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\mrxsmb20.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\mqac.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\peauth.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\secdrv.SYS
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\srvnet.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\drivers\tcpipreg.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\srv2.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\srv.sys
Did not load driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\srv.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\WUDFRd.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\asyncmac.sys

Zoals je ziet staat atipcie.sys ergens in het midden, wel vreemd dat ik de rest dan niet meer zie, maar instant het inlog scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:07
Ik ben een beetje aan het oriënteren op de SSD markt, ben er alleen nog niet helemaal uit.
2x 80GB Intel X-25 in RAID0
of
1x 160GB Intel X-25
of
Hitachi Ultrastar 15k300 73gb 3.5in Sas 15k Rpm 16mb

Is er iemand die benchmarks heeft gezien van de SSD opstellingen?

Mijn specs:
Q9650, 4GB RAM, Win7 64bit
Moederbord: Gigabyte GA-P35-DQ6
Controller: Promise FastTrak TX2650 2-Port SAS/SATA 3Gb/s PCIe x1 (0/1/JBOD)

[ Voor 3% gewijzigd door mhoogendam op 04-12-2009 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:19

mphilipp

Romanes eunt domus

Wat dachten we van deze.
Micron's RealSSD C300 drive is the first to leverage the SATA 3.0 specification, which offers 6Gbit/sec. throughput and the Open NAND Flash Interface (ONFI) 2.1 specification providing sequential read speeds of up to 355MB/sec. and sequential write speeds of up to 215MB/sec., Micron said.
Verkrijgbaar in 128 en 256Gb.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkmate1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-02 17:29
Hoe kan ik trouwens controleren of ik Win 7 in IDE of AHCI heb geinstalleerd? Heb het geprobeert te zoeken in de bios (ben een noob als het om Bios gaat). Overigens heb ik een Dell XPS en heb ik het gevoel dat zo’n bios anders werkt dan een zelf gebouwde pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathhein
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-12-2020
Intel heeft voor de Postville G2 nieuwe Firmware.....

Kijk hier :

http://downloadcenter.int....aspx?agr=Y&DwnldID=18363

http://downloadcenter.int...so&DwnldId=18363&lang=eng

:)

mathhein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Checkmate1 schreef op donderdag 03 december 2009 @ 15:55:
Hoe kan ik trouwens controleren of ik Win 7 in IDE of AHCI heb geinstalleerd? Heb het geprobeert te zoeken in de bios (ben een noob als het om Bios gaat). Overigens heb ik een Dell XPS en heb ik het gevoel dat zo’n bios anders werkt dan een zelf gebouwde pc.
Lees mijn vorige posts maar eens door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upquark
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-02 07:05
Ik zie dat je nieuw bent op het forum, daarom een tip: lees eerst het topic voor je iets (vermeend nieuws) post. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Upquark op 03-12-2009 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand een verklaring voor het feit dat de AHCI driver van MS (msahci.sys) nooit door MS van een update is/wordt voorzien? Win 7 installeert een driver uit 2006, beetje vreemd natuurlijk, want de hardwareontwikkelingen sinds 2006 zijn substantieel.

Intel brengt b.v. voor de Intel Matrix Storage driver regelmatig updates uit die ervoor zorgen dat een en ander optimaal blijft werken met recente hardware. De MS driver is van juni 2006, een eeuwigheid geleden in IT-land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Smarron schreef op donderdag 03 december 2009 @ 14:14:
[...]
Ik heb zojuist even Windows 7 opnieuw geinstalleerd en ondergepartitioneerd. Ongeveer 6GB ongebruikte ruimte. Ik ben benieuwd of de de snelheid een beetje blijft.
Ik ook, na installatie i sde leessnelheid weer terug op 177Mb/s dat is heel netjes voor deze 30Gb schijf.
Ik heb geen ruimte vrij gelaten (ja hallo :p) maar wél nu de bios op AHCI gezet vóór installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenvanvliet
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
eX0duS schreef op donderdag 03 december 2009 @ 14:20:
[...]

De precieze prijs weet ik nog niet, zal rond die koers liggen (wellicht dat het € 85 is). En er zijn ook 64GB en grotere versies van... Ik zou eerst wel eens willen weten of dit goede prestaties zijn...
Heb je een linkje? Ik heb ook wel interesse namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

mhoogendam schreef op donderdag 03 december 2009 @ 15:37:
Ik ben een beetje aan het oriënteren op de SSD markt, ben er alleen nog niet helemaal uit.
2x 80GB Intel X-25 in RAID0
of
1x 160GB Intel X-25
of
Hitachi Ultrastar 15k300 73gb 3.5in Sas 15k Rpm 16mb (Heb ik hier op de plank liggen)

Is er iemand die benchmarks heeft gezien van de SSD opstellingen?

Mijn specs:
Q9650, 4GB RAM, Win7 64bit
Moederbord: Gigabyte GA-P35-DQ6
Controller: Promise FastTrak TX2650 2-Port SAS/SATA 3Gb/s PCIe x1 (0/1/JBOD)
1x 160GB Intel X-25. Met RAID verlies je TRIM support en met de nieuwe firmware zijn de writes van de 160GB niet veel lager (sequentieel) dan 2x 80GB. Verder ligt het uiteraard aan je gebruik of RAID uberhaupt de moeite is. Als je bruut hard win7 wil booten dan kan ik je melden dat het antwoord nee is ;).

Voor mensen een pagina of wat geleden die zich afvroegen waarom hun scores van de postville tegen vallen. Zoals iemand al gepost had over power-saving dingen, nog maar even de herinnering (ongetwijfeld de ziljoenste in het grote SSD topic ;)) dat C1E e.d. technieken inderdaad een meetbare invloed hebben op je SSD prestaties. Als je dus wil benchmarken om te testen of alles ok is, dus bv bij een 80GB postville verwacht je dan 270/200/24 reads en 80/80/55 writes in crystaldiskmark, dan moeten dat soort dingen uit staan.

Yay nieuwe firmware, wanneer ik tijd heb flash ik hem en zet ik m'n win7 ultra (student) er eindelijk op :o.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 17:43:
Heeft iemand een verklaring voor het feit dat de AHCI driver van MS (msahci.sys) nooit door MS van een update is/wordt voorzien? Win 7 installeert een driver uit 2006, beetje vreemd natuurlijk, want de hardwareontwikkelingen sinds 2006 zijn substantieel.

Intel brengt b.v. voor de Intel Matrix Storage driver regelmatig updates uit die ervoor zorgen dat een en ander optimaal blijft werken met recente hardware. De MS driver is van juni 2006, een eeuwigheid geleden in IT-land.
Heb geen verklaring maar die oude MS driver werkt wel met Trim en die Intel niet......

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Termy schreef op donderdag 03 december 2009 @ 17:58:

Voor mensen een pagina of wat geleden die zich afvroegen waarom hun scores van de postville tegen vallen. Zoals iemand al gepost had over power-saving dingen, nog maar even de herinnering (ongetwijfeld de ziljoenste in het grote SSD topic ;)) dat C1E e.d. technieken inderdaad een meetbare invloed hebben op je SSD prestaties. Als je dus wil benchmarken om te testen of alles ok is, dus bv bij een 80GB postville verwacht je dan 270/200/24 reads en 80/80/55 writes in crystaldiskmark, dan moeten dat soort dingen uit staan.
Niet zozeer C1E, maar wel de geavanceerdere C-States en op het geteste gigabyte bord ook een of andere power saving feature voor PCI-Express.
Het probleem is dat juist die C-States nodig zijn voor de Turbo modus van je i5 & i7. Zonder C-States enabled krijgt een i5 bijvoorbeeld (20x multiplier) maar maximaal 1 stap extra als Turbo. Met C-States enabled kan dat tot 4 multiplier stappen oplopen.

De vraag is dus, meer CPU performance of meer SATA performance? Ik hoop dat hier een bios update voor uitkomt...

Ik zou wat willen benchmarken om te zien of het allemaal wel de moeite waard is, maar zoals ik hier al gevraagd heb: als je in CrystalDiskMark "5 / 1000MB" instelt, gaat die dan werkelijk 3 * 5 * 1000MB schrijven? Want na 4 runs is je 80GB ssd met windows installatie al "volgeschreven" en begint de performance degradatie al... :s dus ben ik wat terughoudend... Ik kan er geen hdderase op lopen, want het is men boot&app disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-07 15:17

Woohooo

Smilie, James Smilie

Hmm heb gisteren ook geupgrade naar de 1.5 voor de Intel X25M maar heb er toch een beetje raar gevoel over.
Na het branden van de CD en opstarten krijg ik de melding dat het flashen niet gelukt is omdat er mn hdd instellingen niet goed staan, vervolgens zet ik de bios instellingen op IDE mode wat bij de 1.3 versie ook moest. Ik boot weet vanaf CD en volgens zegtie dat de laatste versie er al opstaat.. :/
Naja goed misschien lag ik te slapen tijdens het flashen maar hoe ik zie niet echt veel verandering in de prestaties die ik bij andere wel zie;

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/eq5dl3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

Buzz_Fuzz schreef op donderdag 03 december 2009 @ 18:09:
[...]

Niet zozeer C1E, maar wel de geavanceerdere C-States en op het geteste gigabyte bord ook een of andere power saving feature voor PCI-Express.
Het probleem is dat juist die C-States nodig zijn voor de Turbo modus van je i5 & i7. Zonder C-States enabled krijgt een i5 bijvoorbeeld (20x multiplier) maar maximaal 1 stap extra als Turbo. Met C-States enabled kan dat tot 4 multiplier stappen oplopen.

De vraag is dus, meer CPU performance of meer SATA performance? Ik hoop dat hier een bios update voor uitkomt...

Ik zou wat willen benchmarken om te zien of het allemaal wel de moeite waard is, maar zoals ik hier al gevraagd heb: als je in CrystalDiskMark "5 / 1000MB" instelt, gaat die dan werkelijk 3 * 5 * 1000MB schrijven? Want na 4 runs is je 80GB ssd met windows installatie al "volgeschreven" en begint de performance degradatie al... :s dus ben ik wat terughoudend... Ik kan er geen hdderase op lopen, want het is men boot&app disk.
Zover ik weet gaan ze beide uit als je er 1 uit zet. Toen ik testte stonden ze iig beide aan en nu weer beide uit. Dat klinkt verkeerd om, maar ze staan hier standaard uit aangezien ik overgeklokt draai. Voor een i5 is het inderdaad een nare situatie, hoewel ik redelijk veilig kan stellen dat je het voor dagelijks gebruikt niet zal merken als je het aan laat staan.

Je kunt het natuurlijk ook gewoon testen :). Ja, die test schrijft dan zo veel weg maar nu TRIM support er is is dat niet echt een probleem. Mijn nog niet geflashte 80GB postville is nu al een tijdje in gedegradeerde staat maar dat merk ik alleen in de benchmarks, aangezien de reads niet afgenomen zijn en de writes nog ruim elke HDD voorbij gaan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Help!!!! schreef op donderdag 03 december 2009 @ 18:02:
[...]

Heb geen verklaring maar die oude MS driver werkt wel met Trim en die Intel niet......
Klopt, maar ik heb (door testen) wel de indruk dat de Intel driver wat beter omgaat met AHCI dan msahci.sys (althans op mijn systeem).

Voorlopige conclusie is wat mij betreft wel dat zowel MS als Intel het op dit punt even laten afweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-06 15:07

Dalie

vleeseter

Is het formatteren middels HDDerase 3.3 hetzelfde als het formateren middels DISKPART en dan 'clean all' command?

HDDerase 3.3 werkt namelijk niet op mijn nvidia chipset pc

Blaat het niet, dan schaapt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
Ok, ik heb net de FW update op de Intel Postville 80GB gezet.
Alles ging soepel zonder foutmeldingen :) .

Resultaat:

Voor FW update:
Sequential Read : 252.517 MB/s
Sequential Write : 83.779 MB/s
Random Read 512KB : 201.683 MB/s
Random Write 512KB : 55.188 MB/s
Random Read 4KB : 18.120 MB/s
Random Write 4KB : 24.868 MB/s

Na FW update (en TRIM actie d.m.v. Toolbox):
Sequential Read : 252.213 MB/s
Sequential Write : 89.845 MB/s
Random Read 512KB : 197.616 MB/s
Random Write 512KB : 90.545 MB/s
Random Read 4KB : 17.169 MB/s
Random Write 4KB : 31.524 MB/s

Nou is opzich alles erop vooruit gegaan. Maarja de Random 4KB zien er nog steeds niet super uit.
De windows performance index geeft ook een magere 5.9 als score.

Specs: Dell XPS M1530 laptop (zie specs in signature)
Verder: Windows 7 64Bit, AHCI staat aan, Power Profile = High Performance.
Nog misschien een niet onbelangrijk dingetje, ik heb de schijf gepartitioneerd in 2 stukken van ongeveer 40GB.

Iemand nog suggesties hoe ik vooral die Random 4KB omhoog kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Nou, vandaag de Kingston SSDNow V-Series 64GB geinstalleerd op de netbook (Asus 1000HE) van mijn vriendin. Hierbij de resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qbonKTIrKFPM3X65XTWWq2qz/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cGaVKKrwvTehC3HXuQq47b76/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2fza8xrk9th4tHmNC7CWJKz4/full.png

Prima resultaten als je het mij vraagt voor de goedkoopste 64GB SSD die te verkrijgen is. Snelheid is te vergelijken met mijn Samsung F1 1TB. De read ligt wat hoger, de write net iets lager. Al met al een flinke boost vergeleken met het 4200rpm schijfje wat er oorspronkelijk in zat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-07 19:02

Elektronicanet

Leds do it!

Vandaag is mijn Kingston SSDNow 40GB Desktop Bundle binnen gekomen van SimmCity (gekozen voor envelopverzending, werd aangetekend afgeleverd, netjes!). Meteen geïnstalleerd natuurlijk, met de volgende hardware:

Moederboard: Asus P5B-E, aangesloten op SATA5 (ICH8 controller). Op SATA1 en SATA2 zit een RAID0 array van 2x500GB. Uiteraard is de SSD de bootschijf. Op SATA3 en SATA4 (Jmicron) zit een backup schijf en mijn DVD brander. SATA6 is dus bewust vrijgelaten.

De BIOS setting IDE/AHCI/RAID staat op RAID vanwege de RAID array, ik weet niet of AHCI sneller zou zijn, maar dat is geen optie vanwege mijn 2x500GB RAID array.

Windows7 stond er in een kwartier op, en alles werkt ongelooflijk snel (Photoshop CS4 duurt 2 sec.). Heb even een test gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://img99.imageshack.us/img99/5228/cdm.gif

Wat opvalt, is de hoge writes, zeker op de kleinere files. Ik ben dus zeker niet ontevreden :)

[ Voor 11% gewijzigd door Elektronicanet op 03-12-2009 23:08 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Superstudent schreef op donderdag 03 december 2009 @ 21:08:
Ok, ik heb net de FW update op de Intel Postville 80GB gezet.
Alles ging soepel zonder foutmeldingen :) .

Resultaat:

Voor FW update:
Sequential Read : 252.517 MB/s
Sequential Write : 83.779 MB/s
Random Read 512KB : 201.683 MB/s
Random Write 512KB : 55.188 MB/s
Random Read 4KB : 18.120 MB/s
Random Write 4KB : 24.868 MB/s

Na FW update:
Sequential Read : 252.213 MB/s
Sequential Write : 89.845 MB/s
Random Read 512KB : 197.616 MB/s
Random Write 512KB : 90.545 MB/s
Random Read 4KB : 17.169 MB/s
Random Write 4KB : 31.524 MB/s

Nou is opzich alles erop vooruit gegaan. Maarja de Random 4KB zien er nog steeds niet super uit.
De windows performance index geeft ook een magere 5.9 als score.

Specs: Dell XPS M1530 laptop (zie specs in signature)
Verder: Windows 7 64Bit, AHCI staat aan, Power Profile = High Performance.
Nog misschien een niet onbelangrijk dingetje, ik heb de schijf gepartitioneerd in 2 stukken van ongeveer 40GB.

Iemand nog suggesties hoe ik vooral die Random 4KB omhoog kan krijgen?
toon volledige bericht
SSD toolbox ergens vandaan downloaden en TRIM draaien :? (gaan wel je system restores van naar de kloten)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-07 21:18

job

Elektronicanet schreef op donderdag 03 december 2009 @ 22:14:
Verder dacht ik gelezen te hebben dat Kingston nog geen TRIM firmware heeft. Als ik echter kijk met
code:
1
fsutil behavior query disabledeletenotify

Dan krijg ik DisableDeleteNotify = 0 (Windows TRIM commands are enabled) >:)
Zoals al eerder gezegd.. die melding krijg je als trim in windows aan staat.
Dat zegt verder niets over de mogelijkheden van 1. de drivers op je systeem, en 2. de hd/sdd.
Mijn laptop met gewone ouderwetse HD geeft namelijk hetzelfde resultaat.

Oftewel, windows stuurt het trim commando mee..
Maar als je controller en/of schijf daar niets mee kunnen worden deze commando's genegeerd.

[ Voor 10% gewijzigd door job op 03-12-2009 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstudent
Help!!!! schreef op donderdag 03 december 2009 @ 22:44:
[...]

SSD toolbox ergens vandaan downloaden en TRIM draaien :? (gaan wel je system restores van naar de kloten)
Sorry, had ik er niet bij gezet. Ik heb TRIM al gedraaid, had de toolbox er nog op staan :).
Dus dit is al met een TRIM actie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Ok, ik begreep dat het commando was om te kijken of TRIM ondersteund werd. Bedankt voor de uitleg, ik zal mijn post nu editten om verwarring te voorkomen :)

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Stel ik wil bij een kingston 40gb wat ruimte overlaten zodat de snelheid iets minder snel degradeert, is gewoon minder formateren o.k. of moet je met speciale tools een kleinere partitie maken..?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een gedeelte niet partitioneren is ok, zolang er maar niet eerder naar dat gedeelte geschreven is. Anders moet je hdderease gebruiken om de drive geheel te wissen.

Je kunt de reservecapaciteit ook in een host protected area stoppen (aan te maken via bijv. mhdd in dos) maar dat is nogal omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

_H_G_ schreef op donderdag 03 december 2009 @ 11:10:
[...]

Maar je hebt ook geen intel, dus ook niet die SSD Optimizer tool :)

Als je op een intel de Optimizer na de firmware update gebruikt, dan is AS Cleaner overbodig. Daarvoor poste ik het (voordat iemand denkt dat ie beide tools moet gaan draaien).
Sorry maar ik heb 2 postville's :)

Ik boekte met die tool na een optimize sessie van de intel software toch nog een vooruitgang.

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 04-12-2009 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaptopRookie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-04 20:04
Nou...gisteravond even vlekkeloos Win7 64bit geinstalleerd met alles wat ik gebruik. Heb nog rond 56Gb over :+
Heb alle temp dirs naar mijn 500Gb harddisk verwezen, maar aangezien ik een slede heb waar 2x 2.5 hdd/ssd in kan, denk ik maar dat ik een kleine 2.5 hdd ga halen om die puur als temp drive te gebruiken :P
Opstarten van Win7 gaat sneller, maar hij blijft wel nog wel lang hangen op de logo...alhoewel vrij korter dan van harddisk. Tot dusver rap opstarten van apps. Alleen de not complete 02HD firmware update melding moet ik nog een manier vinden om het alsnog te kunnen flashen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 21-07 20:59
Femme schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 00:53:
Een gedeelte niet partitioneren is ok, zolang er maar niet eerder naar dat gedeelte geschreven is. Anders moet je hdderease gebruiken om de drive geheel te wissen.

Je kunt de reservecapaciteit ook in een host protected area stoppen (aan te maken via bijv. mhdd in dos) maar dat is nogal omslachtig.
Als de TRIM functie beschikbaar wordt, dan is dit toch geheel niet nodig?

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-07 17:14
Hier ook mn 80gb postville geflashed naar de nieuwe firmware, ging allemaal prima, eerst ff AHCI uitgegooid in de bios en daarna cdtje gedraaid en no probleemski! :D

Nou ben ik alleen benieuwd waar ik in win7 kan vinden of TRIM nu wel of niet aanstaat, hoe kan ik dat checken?

Als ik die code ingeef die hierboven ergens staat in opdrachtprompt :
fsutil behavior query disabledeletenotify
Dan krijg ik DisableDeleteNotify = 0 betekend dit dat TRIM aan staat?

Als dat klopt dan is t maybe handig om ff in de TS te vermelden hóe je checkt of TRIM wel werkt en dat commando te noemen.

[edit] of slaat wat ik zeg nergens op en moet je gewoon die toolbox hebben om TRIM te testen?
Een paar pagina's terug gaf iemand een linkje naar de toolbox maar werkt die met de nieuwe firmware?

[ Voor 19% gewijzigd door ElayZ op 04-12-2009 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Femme schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 00:53:

Grazie. Ik neem aan dat uit de fabriek de 40GB wel echt leeg zal zijn. Je vertelde eerder over de 40gb en testen de je aan het doen bent. Wat raad je aan op dit moment, er komt windows XP en een aantal applicaties op. 5 gb vrij laten?

En ik neem aan dat hdderase ook werkt op m'n 2 30gb vertexen

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ElayZ schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 11:22:
Dan krijg ik DisableDeleteNotify = 0 betekend dit dat TRIM aan staat?
ja, jou trim staat aan. :)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-BRAIN
  • Laatst online: 10-04 20:09
is het handig om een ssd als bootdisk te gebruiken of als disk met games er op.

En kan een postville aan een areca 1220 aangesloten worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstudent
B-BRAIN schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:21:
is het handig om een ssd als bootdisk te gebruiken of als disk met games er op.

En kan een postville aan een areca 1220 aangesloten worden ?
Sorry hoor, maar je hebt dan echt nog geen pagina van dit topic gelezen... 8)7

The whole fucking idea is dat je de SSD als boot/applicatie schijf gebruikt. Het lezen van (veel) kleine bestanden gaat op een SSD behoorlijk sneller dan op een gewone HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-BRAIN
mij maakt het booten niet uit.
Pc staat 24/7 aan. game alleen op de pc waar de ssd's in komt. zodoende vraag ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

B-BRAIN schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:44:
Pc staat 24/7 aan. game alleen op de pc waar de ssd's in komt. zodoende vraag ik het.
De groene Sint zal het niet verkeerd vinden als jij dit jaar een ssd vraagt en je pc niet meer 24/7 aan laat staan. :D

---> Win - Win situatie

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 319058 op 04-12-2009 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstudent
B-BRAIN schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:44:
Ok, het is natuurlijk niet alleen het booten. Het feit dat je windows op een SSD gaat draaien, maakt je hele windows beleving een stuk prettiger :). Alles gaat vloeiender, sneller, je kan veel applicaties tegelijk draaien en opstarten zonder irritante wachttijden.
Zoals ik het zelf heb gedaan, heb ik windows + applicaties/games op een 80GB SSD gezet. Als je dit eenmaal ervaren hebt wil je echt niet meer terug naar een energieslurpend, warmte producerend en geluid makend gedrocht van een harde schijf :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Laatst online: 26-07 18:43

Caveman

whahoehaha

Ik heb de intel 80 gieg versie, met oude firmware en ik draai win7. Ik moet zeggen dat ik geen problemen heb en dat de snelheden in de buurt liggen van wat de meeste posten, alleen de "write" ligt wat lager ongeveer 74/76/49 in Cristal. Ik wil graag de nieuwe firmware erop zetten, maar kan dat zomaar als het systeem erop staat ? (het is mijn c-schijf :) ). Na het doorlezen van het topic lijkt het erop dat de meeste hem flashen met het systeem erop, maar ik wil het graag even zeker weten.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Caveman schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 13:19:
Ik heb de intel 80 gieg versie, met oude firmware en ik draai win7. Ik moet zeggen dat ik geen problemen heb en dat de snelheden in de buurt liggen van wat de meeste posten, alleen de "write" ligt wat lager ongeveer 74/76/49 in Cristal. Ik wil graag de nieuwe firmware erop zetten, maar kan dat zomaar als het systeem erop staat ? (het is mijn c-schijf :) ). Na het doorlezen van het topic lijkt het erop dat de meeste hem flashen met het systeem erop, maar ik wil het graag even zeker weten.
Ja kan gewoon. Moet goed gaan, maar maak altijd een backup voor het geval dat (van je docs enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
maratropa schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 11:23:
[...]

Grazie. Ik neem aan dat uit de fabriek de 40GB wel echt leeg zal zijn. Je vertelde eerder over de 40gb en testen de je aan het doen bent. Wat raad je aan op dit moment, er komt windows XP en een aantal applicaties op. 5 gb vrij laten?

En ik neem aan dat hdderase ook werkt op m'n 2 30gb vertexen
5GB is echt ruim voldoende. Ik zou 2GB ook al genoeg vinden voor stevig desktopgebruik.
Natuurlijk kun je ook wachten tot Femme met benchmarkresultaten komt, maar dan nog blijft het een afweging.

[ Voor 9% gewijzigd door P5ycho op 04-12-2009 15:38 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaptopRookie
  • Laatst online: 26-04 20:04
niks gezegd...

[ Voor 88% gewijzigd door LaptopRookie op 04-12-2009 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-07 23:09
Ik heb de 40gb Kingston ssd nu ook binnen!

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/v3glqt.png

Hij hangt aan een 790GP DS4H met SB750. AHCI mode.

[ Voor 30% gewijzigd door Deagle op 04-12-2009 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Laatst online: 08:00

Barca

In Search Of Sunrise

Heb even gepuzzeld maar ik kom er toch niet uit...

- Intel® X25-M/X18-M SATA SSD on 50nm (black case) - updates to FW version 8820
- Intel® X25-M/X18-M SATA SSD on 34nm (silver case) - updates to FW version 02HD

Wat is daar nou echt het verschil tussen? Ik heb er bij 4Launch een besteld. Blijkbaar had ik de silver case besteld want ik krijg nu een mail dat ze de zilveren versie niet kunnen leveren maar ik mag wel gratisch omzetten naar de zwarte versie die ze wel hebben. Wat is het verschil en boeit dit?

Ik las in dit topic ergens dat de "oudere"/zilveren versie heel misschien niet goed werkt met TRIM, ook niet na de laatste firmware update? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-07 16:26
Zwarte versie is de oude generatie, die krijgen zo goed als zeker helemaal geen TRIM ondersteuning. Ik zou gewoon proberen de postville (zilveren versie) te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Laatst online: 02:35

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Hmmm, ik weet niet hoe ik het voor elkaar gekregen heb, maar ik kan mn eigen topicstart momenteel niet bewerken ;)

Heb een mod ge-gm'd ;)

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Komende week komt mijn SSD binnen (Intel X25-M 80GB Postville) en dankzij dit topic zijn een hele hoop van mijn vragen duidelijk beantwoord.

Toch is er nog 1 dingetje wat ik niet helemaal duidelijk kan vinden. Ik las een aantal keer dat je de SSD op SATA1 moet aansluiten en de rest op SATA3 en SATA5. Ook las ik dat dit alleen met een intel chipset en de intel storage matrix driver zo is.

Is het echt raadzaam deze poorten vrij te houden op mijn moederbord (GA-P55-UD4)? Want ik heb al een redelijke hoeveelheid gewone hardeschijven erin zitten en kan die poorten goed gebruiken. En zit er ook nog verschil in welke poorten ik vrij laat (kan ik bijvoorbeeld ook alleen SATA2 vrijlaten en vertraagt het gebruik van SATA4 en SATA6 het boot proces ook)? Hopelijk kunnen jullie dit punt nog wat verduidelijken voor mij!

[ Voor 6% gewijzigd door shappie op 04-12-2009 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Gewoon testen wat de verschillen zijn tussen wel gebruiken van sata 2, sata 4 en als je deze niet gebruikt.
Mocht dat echt een groot verschil geven en vind je dat niet acceptabel dan koop je pci(-e) kaartje met een eigen sata controller en een aantal sata aansluitingen.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 04-12-2009 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
ok ik heb me SSD van kingston (INTEL_SSDSA2M080G2GC) geupgrade naar de nieuwe firmware met TRIM.

Maar...... ik heb nu al 2 maal een PC vastloper gehad en als ik dan opnieuw opstart dan boot hij niet. na dan nog eens te resteen begint hij een controle waarbij hij zeer veel moet corrigeren? betekend dit dat mijn SSD nu brak is?

Zie nu ook dat ik nog maar +-30 GB over heb ipv +-50GB

[ Voor 11% gewijzigd door sn33ky op 04-12-2009 19:21 . Reden: info updaten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Welke Kingston SSD heb je?

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-BRAIN
Anoniem: 319058 schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:53:
[...]

De groene Sint zal het niet verkeerd vinden als jij dit jaar een ssd vraagt en je pc niet meer 24/7 aan laat staan. :D

---> Win - Win situatie
tjah das jouw mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

sn33ky schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 19:17:
Maar...... ik heb nu al 2 maal een PC vastloper gehad en als ik dan opnieuw opstart dan boot hij niet. na dan nog eens te resteen begint hij een controle waarbij hij zeer veel moet corrigeren? betekend dit dat mijn SSD nu brak is?
Er zijn meer mensen geweest die problemen hadden na een update.
Je kan altijd kijken of een format het probleem oplost.

Zeker weten dat je nu de laatste firmware hebt?

[ Voor 28% gewijzigd door job op 04-12-2009 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
shappie schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 19:12:
Komende week komt mijn SSD binnen (Intel X25-M 80GB Postville) en dankzij dit topic zijn een hele hoop van mijn vragen duidelijk beantwoord.

Toch is er nog 1 dingetje wat ik niet helemaal duidelijk kan vinden. Ik las een aantal keer dat je de SSD op SATA1 moet aansluiten en de rest op SATA3 en SATA5. Ook las ik dat dit alleen met een intel chipset en de intel storage matrix driver zo is.

Is het echt raadzaam deze poorten vrij te houden op mijn moederbord (GA-P55-UD4)? Want ik heb al een redelijke hoeveelheid gewone hardeschijven erin zitten en kan die poorten goed gebruiken. En zit er ook nog verschil in welke poorten ik vrij laat (kan ik bijvoorbeeld ook alleen SATA2 vrijlaten en vertraagt het gebruik van SATA4 en SATA6 het boot proces ook)? Hopelijk kunnen jullie dit punt nog wat verduidelijken voor mij!
Ik heb een GA-EP45-DQ6 MB (P45 chipset dus) met een ICHR10R South Bridge en ik heb momenteel alle 6 poorten (0 t/m 5) bezet: op poort 0 zit de SSD, op de poorten 1 t/m 3 zitten gewone HDD's en op de poorten 4 en 5 zitten respectievelijk een Plextor DVD brander en een LG combidrive Blue Ray reader/DVD brander. De HDD's op de poorten 1 en 2 bevatten bovendien een OS, respectievelijk Win XP SP3 x86 en Vista Ultimate SP2 x64. Dit alles werkt gewoon perfect.

Zolang je de SSD op poort 0 zet zal het dus gewoon goed moeten werken, alhoewel ieder MB en iedere chipset natuurlijk anders kan reageren. Ik zou als ik jou was gewoon proberen al je schijven aan te sluiten en daarna de boel te testen. Dat heb ik ook gedaan en steeds kwam wel naar voren dat de SSD op poort 0 de beste prestaties gaf.

Gewoon even uitproberen dus en desnoods wat schuiven met de poortinstellingen.

Ik moet er wel even bij zeggen dat ik niet werk met de Intel Matrix Storage driver, maar gewoon met de AHCI driver die standaard in Win 7 zit (msahci.sys). XP en Vista draai ik niet in AHCI mode, maar in IDE/native mode. Dit was voor mij na uitvoerig testen de beste config.

Ook heb ik getest of de Intel Matrix Storage driver een voordeel biedt t.o.v. de standaard MS AHCI driver en dat was absoluut niet zo. Ik gebruik geen RAID btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michele
  • Laatst online: 15-11-2011
niet waar
de retail versies van Postville zijn ook zwart...
Aapenootjes schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 16:15:
Zwarte versie is de oude generatie, die krijgen zo goed als zeker helemaal geen TRIM ondersteuning. Ik zou gewoon proberen de postville (zilveren versie) te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
job schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 19:31:
[...]
Er zijn meer mensen geweest die problemen hadden na een update.
Je kan altijd kijken of een format het probleem oplost.

Zeker weten dat je nu de laatste firmware hebt?
yup heel zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Michele schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 19:49:
niet waar

[...]
Heb je hier bewijs van?
plaatjes van een website moet je namelijk niet altijd geloven.

Intel zelf zegt namelijk ook dat de G2 34nm (postville dus) grijs zijn.
En de oude gen G1 zwart.
zie: http://downloadcenter.int...14&DwnldID=18363&lang=eng

Het is met de vraag van launch4 gewoon makkelijk op te lossen door naar het serienummer te vragen.
Dan weet je zeker wat je krijgt.
Hmm. je kan het ding altijd erasen.. maar dan moet je de boel opnieuw installeren.
Uiteraard geen goede oplossing.. dus ik hoop dat iemand met een betere oplossing komt.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 04-12-2009 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sn33ky schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 19:17:
ok ik heb me SSD van kingston (INTEL_SSDSA2M080G2GC) geupgrade naar de nieuwe firmware met TRIM.

Zie nu ook dat ik nog maar +-30 GB over heb ipv +-50GB
Download de Toolbox van Intel eens even, daar zitten allerlei controles in die je kan uitvoeren op de SSD.

http://www.megaupload.com/?d=JGG0X2NH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michele
4Launch zet er netjes de vendorcode bij, bijvoorbeeld Intel SSD 2.5" 160GB SATA, X25-M:
SSDSA2MH160G2C1 zilver (G2 = versie 2, Postville, OEM)
SSDSA2MH160G2R5 zwart (G2 = versie 2, Postville, Retail) met als het goed is een 3.5" bracket/adapter

Mooie prijs en op dit moment op voorraad, dus ik heb een zwarte Postville besteld van 160gb... :)
job schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 19:59:
[...]
Heb je hier bewijs van?
plaatjes van een website moet je namelijk niet altijd geloven.

Intel zelf zegt namelijk ook dat de G2 34nm (postville dus) grijs zijn.
En de oude gen G1 zwart.
zie: http://downloadcenter.int...14&DwnldID=18363&lang=eng

Het is met de vraag van launch4 gewoon makkelijk op te lossen door naar het serienummer te vragen.
Dan weet je zeker wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Ja ik weet wel dat 4Launch er codes en kleuren bij zet.
Maar volgens intel zelf (wie maakt nou die dingen dan?) is de 34nm alleen de grijze.

Ik heb zelf geen intel ssd, dus weet het ook niet zeker. Ik ga dus uit van de fabrikant.
En voor de zekerheid bestel je dus op productnummer, niet op kleur.

[ Voor 12% gewijzigd door job op 04-12-2009 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michele
Tsja, ik vertrouw op dat als er iets niet klopt het hooguit de foto is en niet de vendorcode. Ze zijn trouwens vandaag binnengekomen, dus erg vers. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online
Michele schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 19:49:
niet waar

[...]
Ik heb hier een 80GB G2R5 liggen uit 15/Nov/2009, Aluminium kleurig SSD.

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 15:11
ATM ben ik me een beetje aan het orienteren op SSD gebied. Vanavond erachter gekomen dat ik wss een bad sector heb op een van m'n RAID0 schijven (geen belangrijke data oid), dus wil een SSD kopen en daarnaast een data schijf voor muziek etc.

Nu heb ik de OCZ Vertex Turbo op het oog, maar zag ik dat de Intel X-25M rond dezelfde prijs hangt, terwijl die sneller is, en groter. Iemand die dat kan bevestigen?

Daarnaast wil ik waarschijnlijk ook 7 draaien. Nu heb ik het niet zo op MS OS'en, maargoed, voor games kan het niet anders :P . Ik hoorde dat een Win7 installatie 30 (WTF DERTIG!?) GB in beslag nam :S . Is dit waar, of kan dit een boel kleiner? Ik heb niet veel ruimte nodig op m'n SSD, maar vind 30 van de 80 wel een beetje veel van het goede...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Win7 testinstallatie is nog geen 10GB groot. Maar dan heb ik wel het een en ander aan loze mediafiles er uitgemikt, hibernate uitgezet, en de pagefile verkleind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Ik heb nu Windows 7 + Office + Adobe CS4 (PS/IS/ID/AB/DW) geïnstalleerd, en nog wat kleine programma's, en dat neemt 20 GB in. Nog de helft over op m'n Kingston SSDNow 40GB dus :) Heb wel wat optimalisaties doorgevoerd zoals swap naar 200 MB, indexing uit, systeemherstel uit e.d. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Elektronicanet op 05-12-2009 01:13 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Hmm valt dus wel mee.... Maar toch, 10GB :S . M'n Snow Leopard neemt hooguit 5 GB in beslag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je Luipaard hoeft maar 1 hardwareboer te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Klopt, maar het raampje uiteindelijk toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee. Denk nou eens na. Je kunt Windows op elke PC installeren en men verwacht dat ie dan ook gewoon werkt. Althans voor het grootste deel. Bij een Mac hoeft het OS enkel de Apple-machines te ondersteunen. Je mag van ome Steve niet eens OSX op een PC installeren en ze proberen het zelfs onmogelijk te maken. Driversupport kost ruimte. Je kunt kiezen voor de vrijheid van een PC, of je kunt kiezen voor de afgebakende beperking die Apple heet. Dat is niet als troll bedoeld overigens, zo is het gewoon. Het is maar net wat je wilt.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2009 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een modern spel is evengroot als mijn hele OS anders. En met twee HD films zit ik er ook al overheen. Alles is relatief :z

Je Windows is makkelijk onder de 15GB te krijgen en de kleinste SSD die ik zo bij de webshops te koop zie zijn daar al het dubbele van, dus ik zie het probleem niet zo. En als je al je games op een SSD wilt hebben ga je sowieso voor een 120GB+ dus dan is de install size van windows ook al geen issue meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 01:30:
Nee. Denk nou eens na. Je kunt Windows op elke PC installeren en men verwacht dat ie dan ook gewoon werkt. Althans voor het grootste deel. Bij een Mac hoeft het OS enkel de Apple-machines te ondersteunen. Je mag van ome Steve niet eens OSX op een PC installeren en ze proberen het zelfs onmogelijk te maken. Driversupport kost ruimte. Je kunt kiezen voor de vrijheid van een PC, of je kunt kiezen voor de afgebakende beperking die Apple heet. Dat is niet als troll bedoeld overigens, zo is het gewoon. Het is maar net wat je wilt.
Ja dat snap ik ook wel, maar je begrijpt m'n punt niet. Uiteindelijk staat het op mijn PC geinstalleerd en heb ik zooi voor bijvoorbeeld bepaalde chipsets, geluidskaarten en weetikveelwat allemaal niet nodig. Het zou zo moeten zijn dat wanneer je je OS installeerd, hij automatisch de niet benodigde zooi eraf gooit :) .

En daarbij komt dat ik maar 4 games speel: TF2 (8GB?), L4D2 (8GB?), Heroes of Newerth (2/3GB?) en Live for Speed (500MB, een grapje dus). Daarbij heb ik meer dan genoeg ruimte.

Maar het feit alleen al dat een OS zoveel ruimte kost, vind ik gewoon jammer ;) .

Snap je punt wel hoor tussen OS X en Windows, logisch is het natuurlijk, maar het is wel jammer :P .
Pagina: 1 ... 3 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD