Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eivissa100
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-02 09:58
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 17:37:
Nou kijk, de dichtsbijzijnde AASP (Apple Approved Service Provider) is voor mij een uur rijden. Bovendien wordt nogal lastig om daar heen te rijden zonder rijbewijs of iemand die even voor taxichauffeur kan spelen. Hoewel ik zoweizo wel van plan was om AppleCare te kopen redeneer ik vanuit de gedachte dat Apple met een oplossing komt, en ik gewoon geacht ben om daar mee akkoord te gaan, zo niet dan maar geen reparatie. (Ik weet het... ik ben te soft).

Het probleem is binnen de 14 dagen gemeld, dus in principe is het een doa. Maar ik hoef niet perse een nieuwe iMac, als ze het probleem oplossen is het voor mij prima. Daar komt bij dat een nieuwe pas opgestuurd wordt als ik de oude inlever. Nouja, dat is niet echt optie aangezien ik het ding zowiezo nodig heb voor mijn werk/studie.

Met AppleCare komt er gewoon technicus van Apple hierheen en die repareert hem waar ik bij sta. Die kan dan ook meteen even naar de harde schijf kijken, want die bromt als hij bezig is. Ook gemeld, maar dan moest ik hem wederom naar een AASP slepen.. nou nee bedankt! Die gaan namelijk zeggen dat het een normaal geluid is voor harde schijven, en dat klopt... als je een Seagate hdd erin legt dan is dat inderdaad een vrij standaard geluid.

@eivissa100, een groter scherm bij een iMac? Dat vind ik vrij knap :P Hebben ze een 27" paneel in een 21.5" iMac gezet? Stukje aluminium weg-gezaagd?

Trouwens, onder een doa versta ik - Dead on Arrival - hij was niet 'dead' hij deed/doet het verder perfect, alleen de gele waas. Dus het is eigenlijk meer een soa

(sick on arrival) ;]
Apple Ierland gaf me de gelegenheid mijn "gele" 21.5 inch om te ruilen voor een 27 inch. Heb ik niet gedaan, te groot voor mij. Dat Apple zo een voorstel doet, bewijst dat ze zich niet zo gemakkelijk voelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiebert
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-09 20:43
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 13:02:
Ik heb een vraag over Applecare(aangezien dit 1 van de opties is bij het aanschaffen van een Imac).

Is het zo dat er standaard 1 jaar Applecare bij de aankoop van bijvoorbeeld een 27" i5 zit? Of is de garantie van 1 jaar anders dan Applecare?

De laatste tijd is er volgens mij veel te doen om garantie. Is het niet zo dat je bij de aankoop van zo'n duur apparaat niet standaard 3 jaar garantie krijgt? Ik vind 180 euro voor 3 jaar nogal wat. Kan iemand me laten weten of dit het echt waard is?
even zoeken op ebay (of in 1 van de topics) en je hebt ac voor minder dan 60 foppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is wel heel netjes van ze, maar goed... ik heb al een 27" dusja... dat gaat voor mij niet echt op. Ik ga even vragen of ze misschien coulant willen zijn met mijn harde schijf, dan vind ik het al prima. :). Vind het niet eens zo heel gek als ze er niet mee akkoord gaan, ergens heb ik wel het idee dat je ze in elk geval de kans moet geven om het goed te maken. En die kans krijgen ze dus ook van mij.

Inmiddels heb ik de AppleCare gekocht en goedgekeurd door Apple en al, dus wat dat betreft vind ik het niet zo erg.

Je mag je huidige iMac volgens mij alleen houden als je met een credit card betaald hebt. Indien je dan je 'kapotte' niet terugstuurd dan wordt er gewoon even €1500 van je credit-card afgeschreven. (o.i.d.)

Anyways... ik wordt morgen teruggebeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
Kreeg net ook een telefoontje van Apple (US), ze hebben het probleem verholpen en kan gewoon een appointment maken aan de Genius Bar. Als het goed is kan ik em zo afleveren en met een nieuw scherm weer ophalen. Prima! Ik kan me voorstellen dat dat voor sommigen trouwens irritant is, als je die apple stores niet op de hoek hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepert
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik blijf me verbazen in dit topic. Echt raar dat mensen het vanzelfsprekend vinden dat ze (zonder dat er sprake is van standaard pick-up-return garantie) bij je aan de deur komen. Of dat ze "de kans krijgen om het goed te maken". Ja, goed maken dat het gele scherm wordt vervangen (al dan niet door de hele machine te vervangen). Dat sommigen kennelijk nog UIT PURE COULANCE nog een extraatje krijgen is mooi, maar om er dan vanuit te gaan dat dat zou moeten? Ik begrijp echt de frustratie (immers: mijn mac is ook opgehaald), maar sommigen hier gedragen zich wel heel erg als de prinses op de erwt.
Je koopt iets, het voldoet niet. Dan moet de verkoper er voor zorgen dat het wel voldoet. Meer niet. Denk je dat Toyota al die auto's bij de mensen thuis gaat ophalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Sorry hoor, maar ik vind dat je het best kunt vragen aan Apple, zeker als je niet de mogelijkheid hebt om je machine weg te brengen voor een defect dat er in eerste instantie niet in had moeten zitten. Als ze het niet doen, nou dan doen ze het niet.

Leuk voorbeeld van Toyota, maar die Toyota kan je makkelijk naar de garage rijden. Zonder vervoer krijg je een 27" iMac niet snel van z'n plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joepert schreef op maandag 08 februari 2010 @ 21:24:
Ik blijf me verbazen in dit topic. Echt raar dat mensen het vanzelfsprekend vinden dat ze (zonder dat er sprake is van standaard pick-up-return garantie) bij je aan de deur komen. Of dat ze "de kans krijgen om het goed te maken". Ja, goed maken dat het gele scherm wordt vervangen (al dan niet door de hele machine te vervangen). Dat sommigen kennelijk nog UIT PURE COULANCE nog een extraatje krijgen is mooi, maar om er dan vanuit te gaan dat dat zou moeten? Ik begrijp echt de frustratie (immers: mijn mac is ook opgehaald), maar sommigen hier gedragen zich wel heel erg als de prinses op de erwt.
Je koopt iets, het voldoet niet. Dan moet de verkoper er voor zorgen dat het wel voldoet. Meer niet. Denk je dat Toyota al die auto's bij de mensen thuis gaat ophalen?
Hoewel ik jouw visie natuurlijk ook wel kan snappen kun je ook iets anders redeneren. Er zijn mensen die een computer nodig hebben voor hun werk, deze mensen kunnen die computer niet zomaar even een week missen. Als deze dan na aanschaf niet goed blijkt te werken, en Apple komt na 4 weken met een oplossing voor het probleem waardoor jij de computer een week kwijt bent dan kan ik het me voorstellen dat je tijdens die week schade lijdt (geen computer == niet werken). Mede daarom is het op zich niet heel vreemd om wat coulance te verwachten. Hoewel ik zelf niet zozeer in elkaar zit van "ruil 'em maar om", zolang het apparaat goed werkt en er komt een monteur om hem perfect te laten werken hoor je mij niet klagen.

Echter blijf ik het vreemd vinden dat merken als bijv. HP en Dell gewoon een koerier naar je toe sturen die het product ophalen voor je. Het dichtsbijzijnde AASP is voor mij 3-kwartier à een uur rijden, daar komt nog eens bij dat ik geen rijbewijs noch een auto heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:41
Wacht is ff... als je applecare hebt moet je dan nog steeds je kapotte computer zelf wegbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Het is mij zo uitgelegd aan de telefoon:

Desktop met standaardgarantie: carry-in
Desktop met AppleCare: pickup & return, in sommige gevallen on-site

Notebook zowel standaard als AppleCare: carry-in vanwege het feit dat het een draagbaar apparaat is (quote)

Ik blijf het sowieso vrij triest vinden dat Apple enkel carry-in aanbiedt op de standaardgarantie en de notebooks terwijl andere merken wel netjes pickup & return erbij doen, is gewoon een stukje service dat je best mag verwachten van een computerfabrikant als je het mij vraagt.

[ Voor 7% gewijzigd door Frietsaus op 09-02-2010 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eivissa100
joepert schreef op maandag 08 februari 2010 @ 21:24:
Je kunt het ook anders zien. Apple staat voor premium products. De nieuwe Imacs hebben nogal wat problemen gegeven (waarvan er inmiddels een aantal zijn opgelost) Voor het gemak even een engelstalig overzicht dat ik kopieer:
1. broken glass cover of screen
2. yellow tinge on bottom of screen, or one side of screen, sometimes heat related
3. super-loud fans (this has been the point of a lot of contention, but supposedly apple has verified that some people have this, and they change out the fan units themselves for you)
4. flickering or blacking out of screen, or misaligned desktop, etc. (seems to be 99% solved with the combination of 2 firmware updates apple has released.)
5. Dust under the glass cover of the screen. (be careful removing the cover yourself, a lot have broken this way).
6. dead pixels on screen (from only 1 to half a dozen have been reported.)
7. dead pixels on built-in isight camera (test by taking a picture of a black cloth, then if photo shows any whitespots, they are dead pixels)
8. some have complained about the noisy seagate hard drives, but only a few people have had them replaced by apple... and some people have had DOA drives.
9. some people had computers that wouldn't boot, total DOA

Voor mij betekent dat dit produkt niet voldoend is ontwikkeld en te vroeg in de markt gezet. Sommigen beweren dat Apple zijn klanten als beta testers gebruikt. Nogmaals: we hebben het hier over een topmerk die behoorlijk dure produkten maakt.
Ik vind het dan ook niet meer dag logisch dat Apple diep door het stof kruipt voor al die klanten die (steeds) met hun defekte producten over de straat moeten. En ja, daar moet dus flink wat tegen overstaan als je je klanten zo benadeelt. Dus is het heel normaal om er in dit geval zoveel mogelijk uit te slepen.!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij plaatst nu een lijst die ook problemen bevat die weleens voorkomen. Maar dat zijn niet alleen de problemen die veelvuldig voorkomen, zoals je hier in dit topic ziet met die gele waas. Als jij verwacht dat er 0,0 foutmarge in een product zit, moet je op zoek naar een industriestandaard en vijftigduizend euro per systeem gaan betalen.

De problemen met die gele waas lijken veel mensen te treffen, en daarover zou je kunnen zeggen dat het erop lijkt dat er niet genoeg getest of ontwikkeld is. Bovendien is je redenatie nogal vreemd dat Apple een 'topmerk' is en 'behoorlijk dure produkten maakt' en daardoor niet zijn producten te vroeg op de markt mag zetten. Want: draai het nou eens om: als je een goedkope Acer koopt dan is het niet erg als er van alles niet aan deugt? Dat klopt ook niet, dus zowel het 'behoorlijk dure' Apple en het goedkope Acer moeten producten leveren vrij van defecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ik vind ook de lijst overdreven. Een gele waas duidt inderdaad op een productie fout. Maar een harddisk die DOA is? Een gebroken scherm... hou toch op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 09:44
Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 11:09:
Jij plaatst nu een lijst die ook problemen bevat die weleens voorkomen. Maar dat zijn niet alleen de problemen die veelvuldig voorkomen, zoals je hier in dit topic ziet met die gele waas. Als jij verwacht dat er 0,0 foutmarge in een product zit, moet je op zoek naar een industriestandaard en vijftigduizend euro per systeem gaan betalen.

De problemen met die gele waas lijken veel mensen te treffen, en daarover zou je kunnen zeggen dat het erop lijkt dat er niet genoeg getest of ontwikkeld is. Bovendien is je redenatie nogal vreemd dat Apple een 'topmerk' is en 'behoorlijk dure produkten maakt' en daardoor niet zijn producten te vroeg op de markt mag zetten. Want: draai het nou eens om: als je een goedkope Acer koopt dan is het niet erg als er van alles niet aan deugt? Dat klopt ook niet, dus zowel het 'behoorlijk dure' Apple en het goedkope Acer moeten producten leveren vrij van defecten.
het moet niet uit maken welk product je koopt. Zowel acer als apple moet een degelijk producten leveren. Theoretisch gezien moet elke leverancier dat doen. Echter in de praktijk zit er ook verschil in. Het ene merk maakt gebruik van dure onderdelen en een kwalitatief goede behuizing. Ik neem aan dat apple zijn systemen wel degelijk goed heeft getest. Apple is namelijk niet het merk dat zo maar even zijn product op de markt zet. Het probleem van de gele waas is vervelend voor zowel apple als de consument maar vind zelf dat apple de zaken nog aardig goed probeert op te lossen. Systeem kan worden terug gestuurd en een nieuwe kan ontvangen worden. Dat voor sommige de pech er is dat ze alsnog een verkeerd scherm krijgen is natuurlijk vervelend maar ook apple doet zijn best om dat op te lossen. (al hebben ze volgens mij officieel de fout nog niet erkent)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eivissa100
koentjuh1987 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 12:35:
[...]

het moet niet uit maken welk product je koopt. Zowel acer als apple moet een degelijk producten leveren. Theoretisch gezien moet elke leverancier dat doen. Echter in de praktijk zit er ook verschil in. Het ene merk maakt gebruik van dure onderdelen en een kwalitatief goede behuizing. Ik neem aan dat apple zijn systemen wel degelijk goed heeft getest. Apple is namelijk niet het merk dat zo maar even zijn product op de markt zet. Het probleem van de gele waas is vervelend voor zowel apple als de consument maar vind zelf dat apple de zaken nog aardig goed probeert op te lossen. Systeem kan worden terug gestuurd en een nieuwe kan ontvangen worden. Dat voor sommige de pech er is dat ze alsnog een verkeerd scherm krijgen is natuurlijk vervelend maar ook apple doet zijn best om dat op te lossen. (al hebben ze volgens mij officieel de fout nog niet erkent)
Ze zullen de fouten nooit officeel erkennen. Wat dat betreft doet Toyota het beter.
Een nieuw apparaat kan alleen nog maar binnen 14 dagen. De anderen (ik heb mijn imac al 3 maanden) moeten hem laten repareren (nieuw scherm in laten zetten). Zo,n ingrijpende operatie is altijd riskant. Bovendien, een vrij nieuwe PC al laten repareren......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
tuurlijk zal een bedrijf altijd proberen zijn fouten niet te erkennen aangezien het alleen maar meer problemen voor het bedrijf kan opleveren.
Tjah een nieuwe computer al moeten repareren is ook geen goede reclame... echter blijft apple populair onder de gebruikers.

heb zelf ook al 2 maanden mijn imac en gelukkig geen last van het gele waas probleem

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patlican
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 01:18
Ik heb 3 jaar geleden 2 splinternieuwe 20" schermen gekocht waarvan bij eentje de usb hub het niet deed.
Ik heb dat defecte scherm nog dezelfde dag in originele verpakking netjes ingepakt teruggebracht naar de winkel.
Alles is door die winkel opgestuurd en wat kreeg ik terug na 2 weken?
Een "refurbished" scherm, met een heel ander serienummer!
Dat is namelijk standaard policy van apple werd mij verteld.
Tot overmaat van ramp ook nog zonder adapter, boekjes poetsdoekje en kabel.
Het ding was duidelijk open geweest en sloot het niet mooi meer
Daarbij had het overduidelijke gebruikssporen.
Dat noemen ze dat een gelijkwaardige vervanging of zo.
Ik heb nog een heel gedoe gehad om een enigszins acceptabel scherm te krijgen, maar een nieuw scherm zat er toch echt niet aan voor mij!
Ik zit mooi te kijken met een tweedehands scherm tegen nieuwwaarde!
Wat het overigens verder nog steeds prima doet, daar niet van.
Toch voelt het nog steeds niet helemaal lekker.

mijn tip is dus:
Wanneer je online besteld hebt wat niet helemaal in orde is: gewoon alles terugsturen, dat kan binnen 2 weken meen ik zonder opgaaf van reden.
(Wil je het precies weten kun je het beste de "Wet kopen op afstand" er even op naslaan)
Vervolgens bestel je gewoon meteen weer een nieuwe!
Dit is serieus de enige manier om er zeker van te zijn dat Apple je niet met een gerepareerd 2e hands vervanging afscheept.

Ikzelf koop hierom dus nooit iets van apple meer in een winkel, sindsdien trouwens nergens geen gezeik meer mee gehad.

[ Voor 59% gewijzigd door patlican op 09-02-2010 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koentjuh1987 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 12:35:
[...]

het moet niet uit maken welk product je koopt. Zowel acer als apple moet een degelijk producten leveren.
Precies wat ik zeg dus :) In tegenstelling tot anderen, die roepen 'omdat het duur Apple spul is, moet het goed werken'.
eivissa100 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 12:41:
[...]

Ze zullen de fouten nooit officeel erkennen. Wat dat betreft doet Toyota het beter.
Een nieuw apparaat kan alleen nog maar binnen 14 dagen. De anderen (ik heb mijn imac al 3 maanden) moeten hem laten repareren (nieuw scherm in laten zetten). Zo,n ingrijpende operatie is altijd riskant. Bovendien, een vrij nieuwe PC al laten repareren......
Wat wil jij eigenlijk? Het risico van een reparatie ligt toch niet bij jou, dus wat is het probleem? En hoezo zou reparatie 'riskant' zijn? En waarom zou je een vrij nieuw systeem niet moeten laten repareren? Ik begrijp hier vrij weinig van.

Of bedoel je dat je altijd een nieuw systeem moet krijgen als er iets stuk is? Dat is geen redelijke verwachting, bovendien heel erg duur en onnodige verspilling van materiaal en grondstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eivissa100
Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 13:23:
[...]

Precies wat ik zeg dus :) In tegenstelling tot anderen, die roepen 'omdat het duur Apple spul is, moet het goed werken'.

[...]

Wat wil jij eigenlijk? Het risico van een reparatie ligt toch niet bij jou, dus wat is het probleem? En hoezo zou reparatie 'riskant' zijn? En waarom zou je een vrij nieuw systeem niet moeten laten repareren? Ik begrijp hier vrij weinig van.

Of bedoel je dat je altijd een nieuw systeem moet krijgen als er iets stuk is? Dat is geen redelijke verwachting, bovendien heel erg duur en onnodige verspilling van materiaal en grondstoffen.
Het is niet zo ingewikkeld wat ik wil.
Een ingrijpende reparatie van een scherm kan bv leiden tot vuil en vingerafdrukken achter het scherm (heb ik vaker gelezen) . Bovendien kunnen andere zaken ook kapot gaan door een reparatie. Probleem is dat de consument weer moet gaan zeulen met het ding. Er zijn voorbeelden op internet te vinden van 4-5 keer terugbrengen!!
Als er zo iets belangrijks als een beeldscherm niet deugt, moet de PC gewoon vervangen worden door een nieuwe en niet "opknappen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
hangt denk ik ook van het euvel af... Indien het te repareren is met een nog prima scherm waarom dan niet...
Al heb je natuurlijk liever dat je een nieuwe pc krijgt geleverd.. Niet elk probleem is een oorzaak om dan maar een nieuwe pc te leveren...terwijl het oude ook nog prima voldoet/werkt

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepert
  • Niet online
lowfi schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 09:56:
Wacht is ff... als je applecare hebt moet je dan nog steeds je kapotte computer zelf wegbrengen?
Nee, dan heb komen ze de iMac wel halen. Maar Apple Care is een product waarvoor je extra moet betalen.
Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 09:31:
[...]

Hoewel ik jouw visie natuurlijk ook wel kan snappen kun je ook iets anders redeneren. Er zijn mensen die een computer nodig hebben voor hun werk, deze mensen kunnen die computer niet zomaar even een week missen. Als deze dan na aanschaf niet goed blijkt te werken, en Apple komt na 4 weken met een oplossing voor het probleem waardoor jij de computer een week kwijt bent dan kan ik het me voorstellen dat je tijdens die week schade lijdt (geen computer == niet werken). Mede daarom is het op zich niet heel vreemd om wat coulance te verwachten. Hoewel ik zelf niet zozeer in elkaar zit van "ruil 'em maar om", zolang het apparaat goed werkt en er komt een monteur om hem perfect te laten werken hoor je mij niet klagen.

Echter blijf ik het vreemd vinden dat merken als bijv. HP en Dell gewoon een koerier naar je toe sturen die het product ophalen voor je. Het dichtsbijzijnde AASP is voor mij 3-kwartier à een uur rijden, daar komt nog eens bij dat ik geen rijbewijs noch een auto heb.
Ik heb nog nooit een Dell gehad, maar moet je daar niet ook extra betalen voor pick-up en return? Als ik zo snel op de site kijkt, kost dat voor een jaar ook 100 euro. Op de site van HP staat ook dat je ervoor moet betalen.
Daar staat tegenover dat ik voor een ultiem goedkope NEC laptop die ik ooit via pixmania heb gekocht wél standaard pick-up garantie had. Het kan dus inderdaad verschillen maar bij mijn weten is het zeker niet iets wat je standaard (dus zonder bijbetaling) kan verwachten.
Hoe het ook mag zijn, de vorm van de garantie is bekend als je het koopt, dus daar ben je dan impliciet mee akkoord gegaan, bij Apple is het dus redelijk basic. Persoonlijk houd ik daar wel van, dat je niet hoeft te betalen voor iets wat je niet per se nodig hebt. In jouw geval, met veel reistijd, is het dan dus verstandig om wel AppleCare te nemen. Als ik het goed begrijp kan je dat ook later nog kopen, dus da's dan helemaal mooi.

Natuurlijk is het voor professioneel gebruik niet acceptabel om een week zonder te zitten. Veel aanbieders hebben voor professioneel gebruik ook andere verkoopkanalen, met vaak aanvullende service op dat vlak (waarvoor, uiteraard, weer betaald moet worden). Weet niet hoe dat met Apple zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel-rwd
  • Laatst online: 11-09 14:56
mediamarkt... ze zijn zeker wel gek!!!

vrijdag 29 ste imac 21,5 gekocht
zelfde dag geruild voor andere ivm gele waas
weer gele waas..
maandags terug, ruilen kon niet want voorraad op, notitie gemaakt dat ik weer mocht omruilen en dat ze me zouden bellen als er weer imacs binnen waren gekomen..
.. niet gebeurd dus ik gister terug, er was nieuwe voorraad, 1 apple medewerker die net nieuw was en de notitie nergens te bekennen.
hij in overleg met computer support, via hen kon ik weer ruilen
wachten wachten wachten in de rij, vragen, overleggen etc. nee sorry meneer 'groentje' apple mederwerker mag geen toestemming geven voor ruil.. kunt u morgen terugkomen?
vandaag terug gegaan, weer via computer suppport, scherm testen, wat denk je, gele waas niet erg genoeg!! nou dit weer.., we kunnen wel bezig blijven met omruilen en ik zit straks met allemaal geopende dozen (nee want defecte schermen stuur je naar Apple en niet weer in winkel zetten natuurlijk... grr). ben helemaal klaar met die gasten en heb de koop ontbonden, wat een gortigheid allemaal.

ben ik eindelijk over om een mac te gebruiken, blijkt het niet meer de kwaliteit te bezitten zoals vroeger. dan mac mini/macbook of gewoon verder kullen met linux ubuntu..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 18:47
Vandaag de Imac 27inch i5 gekregen.
Ben zeer tevreden met de machine performance.
Ik heb een hoop gelezen over de gele balk problematiek en hoopte dat ik die niet zou krijgen.
Deze test uitgevoerd: http://imac.squeaked.com/test.php
Pixels zijn allemaal goed, echter het lijkt wel of het ene moment mn ogen goed zijn en ik alles in de juiste kleur grijs zie en de andere keer gele vlekken (na lang staren !!).
Ik zie geen gele balken,... ik begin nu sterk te geloven dat een van de posters in dit forum over je ogen bedriegen je soms gelijk kan hebben....
Zal het meerdere mensen laten zien en als die zeggen prima dan hou ik hem.

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
joepert schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 15:27:
[...]
Dell gehad, maar moet je daar niet ook extra betalen voor pick-up en return? Als ik zo snel op de site kijkt, kost dat voor een jaar ook 100 euro. Op de site van HP staat ook dat je ervoor moet betalen.
Als ik zo bij de desktops en notebooks van HP kijk zie ik bij zo'n beetje alle modellen 1 en soms wel 2 jaar pickup & return staan hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centaur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 12:12

Centaur

Lieg niet,Verdraai de waarheid

DLP schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 17:17:
Vandaag de Imac 27inch i5 gekregen.
Ben zeer tevreden met de machine performance.
Ik heb een hoop gelezen over de gele balk problematiek en hoopte dat ik die niet zou krijgen.
Deze test uitgevoerd: http://imac.squeaked.com/test.php
Pixels zijn allemaal goed, echter het lijkt wel of het ene moment mn ogen goed zijn en ik alles in de juiste kleur grijs zie en de andere keer gele vlekken (na lang staren !!).
Ik zie geen gele balken,... ik begin nu sterk te geloven dat een van de posters in dit forum over je ogen bedriegen je soms gelijk kan hebben....
Zal het meerdere mensen laten zien en als die zeggen prima dan hou ik hem.
Ik heb sinds gisteren mijn 27" i7 binnen en heb precies hetzelfde als jij!
Bij het booten had ik al de indruk dat ik onderaan iets 'wou' zien, maar nadat er twee anderen naar gekeken hebben, blijkt het toch echt tussen mijn oren te zitten.
Ik merk echt dat ik (afhankelijk van de felheid van het scherm) haast spoken ga zien. Zeker als je zo'n enorm scherm helemaal wit maakt, slaan je ogen een beetje op hol.
Om mezelf gerust te stellen, denk ik maar dat als 't echt een defect was, je er niet naar hoefde te 'speuren'.

Voor de overige angstige Mac-bestellers. iMac 27" i7, met Radeon 4850 en 2 Tb harddisk welke op 12 januari is besteld. Voor zover ik kan zien is hij 100% in orde.

Het is mijn eerste Mac en ik moet eerlijk toegeven dat ik na 24 uur al hopeloos verliefd ben op die machine :D

Wel een probleem met mijn muis. De Magic Mouse is voor mijn hand nogal klein en laag, dus ik heb mijn 'normale' Logitech MX1100R erop aangesloten. Hij werkt direct, maar alleen de linker en rechter muisknop doen het. De Logitech software van hun site kan mijn laptop muis (MX Nano) direct vinden en instellen, maar als de MX1100R erin zit, blijft de software aangeven dat er geen Logitech muis gevonden is. Bekend probleem bij iemand anders ?

Canon EOS 30d & 50d - Canon 10-22, 17-85IS, 70-200L f4 IS, 580ex2, 430ex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

patlican schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 13:05:
mijn tip is dus:
Wanneer je online besteld hebt wat niet helemaal in orde is: gewoon alles terugsturen, dat kan binnen 2 weken meen ik zonder opgaaf van reden.
(Wil je het precies weten kun je het beste de "Wet kopen op afstand" er even op naslaan)
Vervolgens bestel je gewoon meteen weer een nieuwe!
Dit is serieus de enige manier om er zeker van te zijn dat Apple je niet met een gerepareerd 2e hands vervanging afscheept.

Ikzelf koop hierom dus nooit iets van apple meer in een winkel, sindsdien trouwens nergens geen gezeik meer mee gehad.
En wat denk je dat Apple doet met de computers die ze binnen 2 weken na verkoop weer terugkrijgen? Weggooien ofzo? Welnee, die worden gecheckt en als het euvel niet erg genoeg is gaat er schone software op, alle sealtjes gaan er weer op en huppetee in een nieuwe doos! En die worden weer verkocht als nieuw... Dus misschien is jouw "nieuwe" Apple ook wel refurbished! Alleen deze keer kom je er niet achter omdat je geen vergelijking kan maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepert
  • Niet online
Frietsaus schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 17:41:
[...]

Als ik zo bij de desktops en notebooks van HP kijk zie ik bij zo'n beetje alle modellen 1 en soms wel 2 jaar pickup & return staan hoor.
Ik zie op deze site allemaal pakketten waar je voor moet betalen:
http://h10010.www1.hp.com...-64354-64354-4074283.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patlican
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 01:18
Toch blijf ik het jammer vinden dat je in apple's nl-store geen refurbished producten kunt kopen.
In Duitsland daarentegen kan het blijkbaar wel:

http://store.apple.com/de...ldeals/mac?mco=OTY2ODY3Nw

Daarbij hebben de refurbished macs hoogstwaarschijnlijk geen dode pixels of andere mankementen want die worden pas weer verkocht nadat ze eerst grondig getest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
joepert schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:01:
[...]

Ik zie op deze site allemaal pakketten waar je voor moet betalen:
http://h10010.www1.hp.com...-64354-64354-4074283.html
Om de standaard 1/2 jaar pickup & return uit te breiden naar 3 jaar. ;) Bij de specificaties van die laptop staat namelijk ook "1 jaar pick-up en return service, onderdelen en arbeid."

[ Voor 13% gewijzigd door Frietsaus op 09-02-2010 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:37
Heb vandaag mijn iMac 27" i7 binnen gekregen. Had deze afgelopen weekend bij Pro Warehouse besteld. Aan het serienummer te zien lijkt dat deze van week 52 is. Alles lijkt het wel te doen. Is er een manier om dit te testen? Moet ik nu wel de firmware updates en zo installeren, en hoe kan ik zien of deze al zijn geïnstalleerd of merk je dit vanzelf? Thanks! Verder is het een machtig mooie machine! Je blijft er naar kijken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat allemaal automatisch en haalde bij mij wel 500 MB binnen. Heb de 27" nu drie maanden en ben er helemaal tevreden mee, Lekker snel, lekker stil, lekker groot en ongelofelijk luxe. Heb mijn netbook nu ook maar verkocht en twijfel sterk over een macbook of een Ipad, denk toch maar dat de macbook wordt gekocht.

Machtige machines die macs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 14:10

Jer0entjeh88

display: grid;

Typ dit bericht van mijn nieuwe iMac. Zou hem volgens de planning pas volgende week maandag krijgen!
Gelijk maar even de yellow-test gedaan maar gelukkig kon ik niets ondervinden!!!

Wel een andere issue, wanneer ik mn brightness omlaag zet begint mn iMac wat te ratelen (bekend probleem).
Is hier inmiddels een fix voor?

"Ideas are easy. Implementation is hard." | PSN: JSKam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-09 17:01

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Centaur schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 19:03:
[...]

Wel een probleem met mijn muis. De Magic Mouse is voor mijn hand nogal klein en laag, dus ik heb mijn 'normale' Logitech MX1100R erop aangesloten. Hij werkt direct, maar alleen de linker en rechter muisknop doen het. De Logitech software van hun site kan mijn laptop muis (MX Nano) direct vinden en instellen, maar als de MX1100R erin zit, blijft de software aangeven dat er geen Logitech muis gevonden is. Bekend probleem bij iemand anders ?
logitech software eraf en steermouse installeren :)

[ Voor 39% gewijzigd door Hubert op 10-02-2010 10:17 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eivissa100
daniel-rwd schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 15:53:
mediamarkt... ze zijn zeker wel gek!!!

vrijdag 29 ste imac 21,5 gekocht
zelfde dag geruild voor andere ivm gele waas
weer gele waas..
maandags terug, ruilen kon niet want voorraad op, notitie gemaakt dat ik weer mocht omruilen en dat ze me zouden bellen als er weer imacs binnen waren gekomen..
.. niet gebeurd dus ik gister terug, er was nieuwe voorraad, 1 apple medewerker die net nieuw was en de notitie nergens te bekennen.
hij in overleg met computer support, via hen kon ik weer ruilen
wachten wachten wachten in de rij, vragen, overleggen etc. nee sorry meneer 'groentje' apple mederwerker mag geen toestemming geven voor ruil.. kunt u morgen terugkomen?
vandaag terug gegaan, weer via computer suppport, scherm testen, wat denk je, gele waas niet erg genoeg!! nou dit weer.., we kunnen wel bezig blijven met omruilen en ik zit straks met allemaal geopende dozen (nee want defecte schermen stuur je naar Apple en niet weer in winkel zetten natuurlijk... grr). ben helemaal klaar met die gasten en heb de koop ontbonden, wat een gortigheid allemaal.

ben ik eindelijk over om een mac te gebruiken, blijkt het niet meer de kwaliteit te bezitten zoals vroeger. dan mac mini/macbook of gewoon verder kullen met linux ubuntu..?
Binnen een paar weken heeft Apple imacs met schone schermen, kun je op diverse forums lezen. Dan moet je je mac wel bij Apple direct kopen, omdat de "gewone" winkels als media markt vaak die oude producten nog hebben en zullen blijven verkopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 15:25
Als je lang naar een fel wit scherm gaat zitten kijken ga je altijd dingen zien. Hetzelfde gebeurt als je in de zon kijkt. Laat je dus niet gek maken allemaal. Mocht je last hebben van de gele waas dan zie je dat vanzelf wel. Eventueel kan je die test wel doen, maar als dat geen duidelijke gele waas oplevert zal je er waarschijnlijk geen last van hebben.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexandro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 11:20
net mijn 2e teruggestuurd .. gemaakt laatste week januari ... yellow + dead pixel + hd herrie :P tijd voor de derde..:)

'Good artists copy, great artists steal' (Picasso)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alexandro schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 12:58:
net mijn 2e teruggestuurd .. gemaakt laatste week januari ... yellow + dead pixel + hd herrie :P tijd voor de derde..:)
Mazzelaar, drie Imacs voor de prijs van 1. :9 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexandro
hahaha dat zou wel ergg leuk zijn natuurlijk .. maar helaas :( ...1 goede ben ik ook tevreden mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Alexandro schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 12:58:
Hoelang heb jij nu totaal moeten wachten? Ik heb mijn 1e bestelling 5 dec geplaatst....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexandro
paar weekjes.. maar ik heb er nog 1 thuis staan die ik mag houden tot ik een juiste heb :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROkkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 11:43
Mijn tweede i5 is ook onderweg. Gele waas zag je bij mij niet in strepen maar meer een grote vlek aan de rechterkant onderin. Soms gaan je ogen flippen als je zo staart, maar je ziet vaak wel degelijk een verschil in grijs tint. Een kant van je scherm is gewoon anders van kleur.
Tevens ook een dode pixel en vind de schijf toch wel lawaai maken. Maar heb meer het idee dat het door de behuizing van de imac komt. Die resoneert mee lijkt het wel.

Verder niks dan lof over deze machine, wat een beest! Heerlijk werken zo. OVer apple support ook niks te klagen. Bellen, probleem melden, nieuwe laten bestellen door Apple Store. Geen gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Schijf gaat er hier sowieso uit. Heb nu een SSD in mijn mac pro en wil niet terug naar zon ouderwetse koffiemolen :+

Maar goed dan moet er eerst wel een goed scherm inzitten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-09 15:23
lowfi schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 16:14:
Schijf gaat er hier sowieso uit. Heb nu een SSD in mijn mac pro en wil niet terug naar zon ouderwetse koffiemolen :+
hoe/door wie ga je dat (laten) doen? Eigenlijk is dat het enige dat met tegenhoud om een imac te kopen, ik wil er een ssd in, en ik zie het niet zo zitten om meteen de garantie te vergooien. De apple reseller hier in Nijmegen wilde het niet voor me doen. (en ja ik ken het ssd in je apple topic)

http://www.klaasje.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexandro
me2 ssd maakt het zoveeeel sneller :) .. . als je op youtube kijkt moet je de imag echt helemaal uit elkaar halen om er een ssd in te zetten .. :( .. in de plaats dat het net zo makkelijk was als het geheugen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jer0entjeh88 schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 00:10:
Typ dit bericht van mijn nieuwe iMac. Zou hem volgens de planning pas volgende week maandag krijgen!
Gelijk maar even de yellow-test gedaan maar gelukkig kon ik niets ondervinden!!!

Wel een andere issue, wanneer ik mn brightness omlaag zet begint mn iMac wat te ratelen (bekend probleem).
Is hier inmiddels een fix voor?
Dat probleem heb ik ook. Je kan de app Brightness control gebruiken om de brightness zo te verstellen. Dat knopje op je keyboard zou ik niet gebruiken. Als je hiermee kan leven dan is het mooi. Anders toch maar omruilen, want het probleem is bekend bij Apple...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexandro
yep .. dat wordt omruilen .. :P bekend probleem :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
fotoklaasje schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 18:15:
[...]

hoe/door wie ga je dat (laten) doen? Eigenlijk is dat het enige dat met tegenhoud om een imac te kopen, ik wil er een ssd in, en ik zie het niet zo zitten om meteen de garantie te vergooien. De apple reseller hier in Nijmegen wilde het niet voor me doen. (en ja ik ken het ssd in je apple topic)
Er staan guides op het internet. Pro warehouse heeft mij duidelijk gemaakt dat je dit gewoon onder garantie kan doen. Second opinion heb ik nog nergens gevraagd ;)

Ik lees trouwens dat het nieuwe dell scherm wat het zelfde paneel heeft als de imac een zelfde gele waas probleem lijkt te hebben. Probleem (groten)deels ligt dus bij LG.

[ Voor 12% gewijzigd door lowfi op 10-02-2010 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 21:51:
[...]

Dat probleem heb ik ook. Je kan de app Brightness control gebruiken om de brightness zo te verstellen. Dat knopje op je keyboard zou ik niet gebruiken. Als je hiermee kan leven dan is het mooi. Anders toch maar omruilen, want het probleem is bekend bij Apple...
Nouja ik heb hem altijd vol contrast of zeker 3 kwart dus ik heb het sowieso nooit. Maargoed als ik de muziek uitzet en er erg goed naar luister hoor ik het wel. Maar dan moet je er echt op letten. Hoor jij het duidelijk? Houd je hem of ruil je hem om?

Verwijderd

Jer0entjeh88 schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 23:33:
[...]

Nouja ik heb hem altijd vol contrast of zeker 3 kwart dus ik heb het sowieso nooit. Maargoed als ik de muziek uitzet en er erg goed naar luister hoor ik het wel. Maar dan moet je er echt op letten. Hoor jij het duidelijk? Houd je hem of ruil je hem om?
Rond de 75% hoor ik een hoge toon. Niet zo erg als ik er niet op let. Maar s avonds wil ik de brightness wel eens lager dan 50% zetten. En dan hoor ik toch een duidelijk gezoem. Dat brightness control verhelpt dit. Maar het is niet praktisch. En als je scherm dimt door inactie, dan komt er sowieso een gezoem uit met of zonder brightness control. Dit begint me steeds meer te irritreren en aangezien dit apparaat ook wat kost, wil ik ook dat het goed werkt. Dus dat wordt omruilen voor mij...

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 18:36

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik heb 1 van de 2 imacs open gedaan en getest. Het scherm lijkt ok. Toch geen gele band of dode pixels.
Het was wel even schrikken toen ik 1 doos bewoog. Het zakje met de verpakkingsbolletjes was stukgegaan en het leek alsof het scherm in duizende stukjes lag :)

Van zoom geluid bij brigthness dimming heb ik geen last.

Wat is wel een gemis vind, is dat je je scherm niet kunt uitzetten. Waarom doen ze niet hetzelfde als bij de laptop, de laagste stand is scherm uit?

[ Voor 19% gewijzigd door multipasser op 11-02-2010 11:33 ]

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Verwijderd

Alexandro schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 20:20:
me2 ssd maakt het zoveeeel sneller :) .. . als je op youtube kijkt moet je de imag echt helemaal uit elkaar halen om er een ssd in te zetten .. :( .. in de plaats dat het net zo makkelijk was als het geheugen ..
Heb je een link? Kan het even niet vinden. Tnx :)

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Zoeken op youtube:

http://www.youtube.com/re...e=&aq=0&oq=replace+imac+h

Uit elkaar halen kost je ong 10-15mins, ligt er maar net aan hoe handig je bent. Bij een maat van mn was zn HDD kapot gegaan, we hebben er toen samen een 1.5TB disk ingedaan. Hielp wel om het met zn 2en te doen, vooral in het begin met de glasplaat en de behuizing.

Instagram / YouTube

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 09:45
multipasser schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 11:24:
Ik heb 1 van de 2 imacs open gedaan en getest. Het scherm lijkt ok. Toch geen gele band of dode pixels.
Het was wel even schrikken toen ik 1 doos bewoog. Het zakje met de verpakkingsbolletjes was stukgegaan en het leek alsof het scherm in duizende stukjes lag :)

Van zoom geluid bij brigthness dimming heb ik geen last.

Wat is wel een gemis vind, is dat je je scherm niet kunt uitzetten. Waarom doen ze niet hetzelfde als bij de laptop, de laagste stand is scherm uit?
Moet je even actieve hoeken instellen, dat je muis rechtsonderin je beeldscherm uitzet :)

gewoon nee.

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:37
MrOrange schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 16:11:
Mijn tweede i5 is ook onderweg. Gele waas zag je bij mij niet in strepen maar meer een grote vlek aan de rechterkant onderin. Soms gaan je ogen flippen als je zo staart, maar je ziet vaak wel degelijk een verschil in grijs tint. Een kant van je scherm is gewoon anders van kleur.
Tevens ook een dode pixel en vind de schijf toch wel lawaai maken. Maar heb meer het idee dat het door de behuizing van de imac komt. Die resoneert mee lijkt het wel.

Verder niks dan lof over deze machine, wat een beest! Heerlijk werken zo. OVer apple support ook niks te klagen. Bellen, probleem melden, nieuwe laten bestellen door Apple Store. Geen gezeur.
Ik had ook last dat je de schijf wel goed kon horen "rommelen" als ie aan het lezen/schrijven was, heb dit nu wel een heel stuk kunnen verminderen door wat "kussentjes" onder de voet te plaatsen. Van die kleine vierkanten die je ook wel eens onder een bank ziet of zo. Blijkbaar werkte het bureau ook nogal akoestisch in dit geval. Nu hoor je het wel nog maar dan moet je er echt op letten en helemaal stil zijn in de ruimte. Misschien dat dit voor jullie ook helpt.

Ik heb overigens een 27" iMac i7 met een 2 TB Hitachi schijf....

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 14:38
Hier staat met de laagste stand het scherm nog wel aan, enkel is de backlight helemaal uit.

MBP mid 2008

[ Voor 3% gewijzigd door ZpAz op 11-02-2010 14:37 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 03:30:
[...]

Rond de 75% hoor ik een hoge toon. Niet zo erg als ik er niet op let. Maar s avonds wil ik de brightness wel eens lager dan 50% zetten. En dan hoor ik toch een duidelijk gezoem. Dat brightness control verhelpt dit. Maar het is niet praktisch. En als je scherm dimt door inactie, dan komt er sowieso een gezoem uit met of zonder brightness control. Dit begint me steeds meer te irritreren en aangezien dit apparaat ook wat kost, wil ik ook dat het goed werkt. Dus dat wordt omruilen voor mij...
75% begint de noise bij mij nog niet. Meer rond de 50 - 40%. Ik wacht nog even af maar ik hoor het bijna niet in normale zitpositie. Alleen als ik echt naar het scherm toe ga hangen. Wanneer ik mn iMac opgeef aan Apple krijg ik dan een nieuwe of hoe gaat dit. Met andere woorden, ben ik alle gegeven van m'n HD kwijt of wordt deze gerepareerd?

• Alexandro
bart155 schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 14:12:
[...]

Ik had ook last dat je de schijf wel goed kon horen "rommelen" als ie aan het lezen/schrijven was, heb dit nu wel een heel stuk kunnen verminderen door wat "kussentjes" onder de voet te plaatsen. Van die kleine vierkanten die je ook wel eens onder een bank ziet of zo. Blijkbaar werkte het bureau ook nogal akoestisch in dit geval. Nu hoor je het wel nog maar dan moet je er echt op letten en helemaal stil zijn in de ruimte. Misschien dat dit voor jullie ook helpt.

Ik heb overigens een 27" iMac i7 met een 2 TB Hitachi schijf....
nice tip ...:)

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

SanderPS3 schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 13:35:
[...]

Moet je even actieve hoeken instellen, dat je muis rechtsonderin je beeldscherm uitzet :)
Straf! wist niet dat 'sleep' er tussen zat.
Zelf 'sleep screen' aan een shortcut toevoegen lukt niet right?

• Mikey NL
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 14:34
SanderPS3 schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 13:35:
[...]

Andere mogelijkheid is de toetscombinatie ctrl + shift + cd-eject knop. Dan gaan alle aangekoppelde schermen in slaapstand. Werkt overigens ook bij alle Macs.

• Centaur

Centaur

Even een update uit gele-tint land...

Zojuist toch maar contact opgenomen met Apple voor de gele tint.
De (extreem vriendelijke! complimenten voor de klantenservice!) medewerker gaf aan dat Apple een nieuwe lading schermen heeft welke volgens hem de gele tint niet meer vertonen.
Dankzij m'n Applecare komen ze hem volgende week ophalen en moet hij weer vrij snel terug zijn.

Ik weet natuurlijk niet zeker of het waar is van de nieuwe schermen. Als het de waarheid is, zou het dus zomaar eens mogelijk kunnen zijn dat het probleem opgelost is. Hij beweerde in ieder geval geen iMac's meer terug te hebben gekregen omdat ze wederom niet in orde waren.

Zodra ik mijn Mac terug heb zal ik een update posten zodat jullie allemaal ook weten of het nut heeft je Mac op te laten sturen ter reparatie.

Verwijderd

Centaur schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:47:

De (extreem vriendelijke! complimenten voor de klantenservice!) medewerker gaf aan dat Apple een nieuwe lading schermen heeft welke volgens hem de gele tint niet meer vertonen.
Dankzij m'n Applecare komen ze hem volgende week ophalen en moet hij weer vrij snel terug zijn.

Ik weet natuurlijk niet zeker of het waar is van de nieuwe schermen. Als het de waarheid is, zou het dus zomaar eens mogelijk kunnen zijn dat het probleem opgelost is. Hij beweerde in ieder geval geen iMac's meer terug te hebben gekregen omdat ze wederom niet in orde waren.

Zodra ik mijn Mac terug heb zal ik een update posten zodat jullie allemaal ook weten of het nut heeft je Mac op te laten sturen ter reparatie.
Dat heeft zeker zin, vooral als je Applecare hebt. Laatst had een bekende van me hetzelfde probleem en Applecare gebeld. Die hebben vervolgens iemand langs gestuurd (dus niet de Mac zelf op hoeven sturen) die het probleem heeft gefixt met een lokale reparatie.

• koentjek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 08:56
Vandaag de 2e iMac 21,5" thuis bezorgd gehad (oude wordt morgen opgehaald) Resultaat: :'(

Ook deze heeft een gele tint onder in het scherm... En deze komt nog wel uit week 05, ik baal echt! Nu morgen maar weer bellen en kijken of ik ook deze kan omruilen. Krijg wel hoop door het lezen van Centaur's bericht maar voor het zelfde geld sturen ze nu weer een gele... Ik voel me ook best wel machteloos omdat je alleen maar kan wachten.

Ik hou iedereen op de hoogte :)

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

koentjek schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 19:48:
Vandaag de 2e iMac 21,5" thuis bezorgd gehad (oude wordt morgen opgehaald) Resultaat: :'(

Ook deze heeft een gele tint onder in het scherm... En deze komt nog wel uit week 05, ik baal echt! Nu morgen maar weer bellen en kijken of ik ook deze kan omruilen. Krijg wel hoop door het lezen van Centaur's bericht maar voor het zelfde geld sturen ze nu weer een gele... Ik voel me ook best wel machteloos omdat je alleen maar kan wachten.

Waar kun je zien uit welke week je iMac komt?

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Jer0entjeh88 schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 21:54:
[...]

In je serie nummer, dat begint bij mij W8952 dus uit week 52, dit alles staat in je info over je mac, Appeltje dan naar over deze mac en dan op meer info.. etc.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Montana schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 22:07:
[...]

In je serie nummer, dat begint bij mij W8952 dus uit week 52, dit alles staat in je info over je mac, Appeltje dan naar over deze mac en dan op meer info.. etc.
Of twee keer klikken op het versienummer in "About your Mac" :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centaur

Centaur

koentjek schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 19:48:

Die van mij is een custom build (27" i7 met 2 Tb) ook uit week 05, dus hou idd hoop :D
Ik ga er altijd van uit dat telefonische medewerkers soms hun verhaal wel een beetje positiever maken dan het daadwerkelijk is, maar dat ze zelden (bij deze service althans) echt liegen.
De medewerker vertelde mij dat hij enorm veel modellen had teruggekregen (waarheid) en dat ze onlangs een goede lading hadden gekregen voor reparaties (had een soortgelijk gerucht gelezen, dus vermoedelijk ook de waarheid). Vandaar dat ik ervan uit ga dat Apple het probleem wel gevonden heeft, maar er geen ophef over maakt omdat zij anders van iedereen een 'mogelijk kapotte' Mac terugkrijgen.

Ik vond het heel moeilijk om te belissen wat ik moest doen, want ik vond 't wel meevallen. Ik heb echter een eurotje of 2000 voor mijn iMac betaald, dus ik verwacht wel perfectie! Ondanks dat 1 mogelijk goede reparatie natuurlijk geen garantie is, zou ik iedereen die zich zorgen maakt over de iMac's aanraden om heel even te wachten op mijn uitkomst. Zijn er nog anderen die hem succesvol hebben laten repareren ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepert
  • Niet online
Mijn mac is overigens opgehaald door een extern bedrijf (de naam wil me even niet te binnen schieten). Is dat bij jullie ook zo? Hij is nu een week weg en ik heb nog niets gehoord. Helaas het telefoonnummer thuis laten liggen dus ik kan ze ook niet bellen vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Daedalus schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 22:11:
[...]
Of twee keer klikken op het versienummer in "About your Mac" :)
W80055CS5RU week 05 dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jer0entjeh88 schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 21:54:
[...]

Is een geboorteprogrammaatje voor (wel 10 jaar er bij optellen als er 2000 staat, zit een deceniumbug in). http://www.coconut-flavou...utidentitycard/index.html

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2010 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 21:51:
[...]

Brightness control geeft sowieso het hele scherm een zachtere uitstraling, lijkt een beetje op het schem van de MBP daardoor qua licht. Je moet er natuurlijk van houden maar zelf vind ik die zachtere uitstraling (iets minder felle kleuren) prettiger.

Naast Brightness control heb je nog Darkadapted en Shades. Die laatste twee apps kunnen veel meer dan Brightness control (RGB regelaars bijvoorbeeld) en sowieso veel meer dan het Colorsync van Apple. Zie http://www.macworld.com/a...07/10/morebrightness.html voor meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eivissa100
Centaur schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:47:

Ik hoop dat je scherm straks weer prima is. Laat het ons weten.
De verhalen bij het forum van macrumors geven bij mij nog niet het goede gevoel om mijn 21.5 inch panel nu al te laten vervangen. Sommigen hebben de gele waas weer, anderen hebben stof of vingerafdrukken achter het scherm. Je vraagt je langzamerhand wel af of Apple nog in staat is de kwaliteit te leveren. Misschien moeten ze van LG / Philips af en switchen naar Samsung...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eivissa100 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 13:14:
[...]

Ik hoop dat je scherm straks weer prima is. Laat het ons weten.
De verhalen bij het forum van macrumors geven bij mij nog niet het goede gevoel om mijn 21.5 inch panel nu al te laten vervangen. Sommigen hebben de gele waas weer, anderen hebben stof of vingerafdrukken achter het scherm. Je vraagt je langzamerhand wel af of Apple nog in staat is de kwaliteit te leveren. Misschien moeten ze van LG / Philips af en switchen naar Samsung...
Ik vermoed dat het gros van de kopers de iMac niet omruilt vanwege de gele waas omdat ze niet weten dat er iets mis mee is. Bij gemiddeld gebruik zul je het niet eens zien en ik denk dat hooguit een paar procent van de Apple kopers dit soort fora bezoekt of het toevallig zelf ziet (met zwart/wit fotobewerking bijvoorbeeld).

Desalnietemin zal Apple het hele gedoe ook meer dan zat zijn en is het vreemd dat na meer dan 3 maanden er nog steeds verkeerde producten de fabriek verlaten. Mededelingen van Apple dat er nu alleen nog goede schermen zijn worden vermoedelijk meer ingegeven door beloftes van LG en niet door eigen waarneming. De vingerafdrukken achter de glasplaat lijken mij trouwens eerder te wijten aan het assemblagebedrijf dan aan LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb me opnieuw aangemeld hier op het forum omdat ik op het punt sta om een 21,5 inch iMac te bestellen.
Even een aantal korte vragen hier. Ze zullen ongetwijfeld ergens in 1 van de vele topics zijn behandeld, ik kan ze zo snel niet vinden in ieder geval. Ben ook (nog) geen echte iMac kenner.

Ik ben een eenvoudige gebruiker. Dat wil zeggen: internetten, kantoorapplicaties gebruiken, dvd's kijken en muziek afspelen. Een vakantiefoto'tje bewerken is ook nog wel eens leuk. En natuurlijk m'n ipod en iphone erop aansluiten.

Zat dus aan de goedkoopste variant van de 21,5 inch te denken van 1099,-. Ik krijg dan ook nog studentenkorting dus dan wordt het nog iets minder.
Mijn vraag of:
1. de processer voldoende kracht heeft om nog +/-3 jaar alle (nieuwe) besturingssytemen en apps normaal te kunnen draaien? Dus ook Windows 7 via bootcamp.
2. de standaard NVIDIA grafische kaart, kan die ook de genoemde +/- 3 jaar alles nog 'aan'?
3. ik via apple het geheugen nu alvast moet uitbreiden of later, mocht ik het nodig hebben, zelf 8gb erin kan stoppen?
4. welk keyboard is aan te bevelen. De NL of de Internationaal Engels versie. Of wat is het verschil?
5. daarnaast is er zie ik geen wireless keyboard met een numeriek keypad?
6. komt er in de (heel) nabije toekomst niet een versie met een i5 processor of iets dergelijks. wat zijn daar de verwachtingen van? Als dat nog langer als zeg een 3/4 maanden duurt dan wacht ik daar niet op.

Vindt het niet erg op wat meer te investeren in de iMac mits het een doel heeft. Anders besteed ik de euro's liever ergens anders aan.

Hopelijk kunnen jullie wat korte antwoorden vinden.

AppleCare wilde ik via eBay aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 15:58:
Heb me opnieuw aangemeld hier op het forum omdat ik op het punt sta om een 21,5 inch iMac te bestellen.
Even een aantal korte vragen hier. Ze zullen ongetwijfeld ergens in 1 van de vele topics zijn behandeld, ik kan ze zo snel niet vinden in ieder geval. Ben ook (nog) geen echte iMac kenner.

Ik ben een eenvoudige gebruiker. Dat wil zeggen: internetten, kantoorapplicaties gebruiken, dvd's kijken en muziek afspelen. Een vakantiefoto'tje bewerken is ook nog wel eens leuk. En natuurlijk m'n ipod en iphone erop aansluiten.

Zat dus aan de goedkoopste variant van de 21,5 inch te denken van 1099,-. Ik krijg dan ook nog studentenkorting dus dan wordt het nog iets minder.
Mijn vraag of:
1. de processer voldoende kracht heeft om nog +/-3 jaar alle (nieuwe) besturingssytemen en apps normaal te kunnen draaien? Dus ook Windows 7 via bootcamp. Lijkt me wel, je kunt altijd nog een keer een SSD schijf er in (laten) zetten om de performance te verbeteren.
2. de standaard NVIDIA grafische kaart, kan die ook de genoemde +/- 3 jaar alles nog 'aan'? Kan HD video aan. Zelfs HD bewerken. Of ie ook 3D video aan kan is de vraag maar of 3D video over 3 jaar hot zal zijn? vraag het me af. Als je overweegt in de toekomst veel te gaan gamen of veel HD video te bewerken kan een zwaardere aan te bevelen zijn.
3. ik via apple het geheugen nu alvast moet uitbreiden of later, mocht ik het nodig hebben, zelf 8gb erin kan stoppen? Kan later zelf. Apple geheugen is bovendien relatief duur.
4. welk keyboard is aan te bevelen. De NL of de Internationaal Engels versie. Of wat is het verschil? Internationaal VS heeft liggende returntoets.
5. daarnaast is er zie ik geen wireless keyboard met een numeriek keypad? Klopt, is er niet. Alleen wired.
6. komt er in de (heel) nabije toekomst niet een versie met een i5 processor of iets dergelijks. wat zijn daar de verwachtingen van? Als dat nog langer als zeg een 3/4 maanden duurt dan wacht ik daar niet op. Deze iMacs zijn uit oktober 2009. Uitgaande van een update per 8 maanden zou er vlak voor de zomer weer een update kunnen komen. Zeker niet eerder dan eind april.

Vindt het niet erg op wat meer te investeren in de iMac mits het een doel heeft. Anders besteed ik de euro's liever ergens anders aan.

Hopelijk kunnen jullie wat korte antwoorden vinden.

AppleCare wilde ik via eBay aanschaffen.
Zie hierboven in vet. 21,5 inch basismodel lijkt me goede keus voor wat je er mee wilt. Let nog op de vorige 2 pagina's in dit topic. Er zijn her en der ' gele waas' problemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2010 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 08:56
Centaur schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 02:58:
[...]

Die van mij is een custom build (27" i7 met 2 Tb) ook uit week 05, dus hou idd hoop :D
Ik ga er altijd van uit dat telefonische medewerkers soms hun verhaal wel een beetje positiever maken dan het daadwerkelijk is, maar dat ze zelden (bij deze service althans) echt liegen.
De medewerker vertelde mij dat hij enorm veel modellen had teruggekregen (waarheid) en dat ze onlangs een goede lading hadden gekregen voor reparaties (had een soortgelijk gerucht gelezen, dus vermoedelijk ook de waarheid). Vandaar dat ik ervan uit ga dat Apple het probleem wel gevonden heeft, maar er geen ophef over maakt omdat zij anders van iedereen een 'mogelijk kapotte' Mac terugkrijgen.

Ik vond het heel moeilijk om te belissen wat ik moest doen, want ik vond 't wel meevallen. Ik heb echter een eurotje of 2000 voor mijn iMac betaald, dus ik verwacht wel perfectie! Ondanks dat 1 mogelijk goede reparatie natuurlijk geen garantie is, zou ik iedereen die zich zorgen maakt over de iMac's aanraden om heel even te wachten op mijn uitkomst. Zijn er nog anderen die hem succesvol hebben laten repareren ??
Ik heb vandaag weer contact gehad met Apple en laat m nog 1 keer omruilen... Als het nu weer geel is dan wil ik het geld terug en wacht ik wel een paar maanden tot het echt helemaal is opgelost. Verder heb ik niks gehoord over een nieuwe lading goeie 21,5" wel zei de vriendelijke dame dat het probleem bij de 21,5" niet 'bekend' was, maar ze liet wel doorschemeren dat daar ook problemen zijn. Wat mij meer dan duidelijk lijkt na 2x gele waas te hebben gehad, maarja ik blijf vriendelijk :)

Ik hoop op 3 maal scheepsrecht!

Zijn er nog anderen die hem succesvol hebben laten repareren / een perfect scherm hebben??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 19:25
Week 45 hier.

Perfecte iMac. Geen gekraak, geen geflits, geen Chinese tint in mijn display niets. Het kan dus wél.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

carfreak02 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 19:59:
Week 45 hier.

Perfecte iMac. Geen gekraak, geen geflits, geen Chinese tint in mijn display niets. Het kan dus wél.
Ergens is het best raar. Die schermen worden seriematig gemaakt. Meestal zie je dan dat of alles niet goed is of (en dat is normaal) er enkele niet goed zijn. Hier zit het er wat vreemd tussenin alhoewel niemand precies weet hoeveel procent nu niet goed is.

Voor wie perfectionistisch is geldt denk ik dat het beter is te wachten met aanschaf totdat er geen problemen meer gemeld worden. Of zelfs tot de volgende update. Alhoewel de volgende update geen design of schermverandering zal zijn maar alleen interne specs gezien het huidige design nog maar 4 maanden oud is. Een update zal dan niet automatisch leiden tot oplossing van dit probleem. Ik hoop ook dat het veel eerder opgelost is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2010 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dus een week 3 model.

Heb het ter reparatie opgestuurd en van de MM medewerker vernomen dat dit wel een maand kan duren. Tegen de tijd dat ik het terug heb is de iMac al 5 maanden uit. ik zit nu een beetje te twijfelen of ik niet gewoon mijn geld terug moet vragen en wachten op een nieuwe revisie aangezien updates zo om de half jaar komen. En ik had dat ding niet eens twee weken, dus ik neem aan dat tegen de tijd dat ik dat ding terug krijg ik nog binnen de omruilperiode zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 00:49:
Ik heb dus een week 3 model.

Heb het ter reparatie opgestuurd en van de MM medewerker vernomen dat dit wel een maand kan duren. Tegen de tijd dat ik het terug heb is de iMac al 5 maanden uit. ik zit nu een beetje te twijfelen of ik niet gewoon mijn geld terug moet vragen en wachten op een nieuwe revisie aangezien updates zo om de half jaar komen. En ik had dat ding niet eens twee weken, dus ik neem aan dat tegen de tijd dat ik dat ding terug krijg ik nog binnen de omruilperiode zit.
Bij de MM kun je bij een mankement binnen 2 weken je geld terugvragen. Dat lijkt me dus de beste optie.

Updates iMac niet helemaal iedere 6 maanden. Gemiddeld eens in de ruim 7 maanden. Eind mei zou dus kunnen maar voor de zomer lijkt me sowieso waarschijnlijk. Maar dat kan dus vanaf nu nog best een maand of 4 duren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eivissa100
[quote]Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 20:04:
[...]

Ergens is het best raar. Die schermen worden seriematig gemaakt. Meestal zie je dan dat of alles niet goed is of (en dat is normaal) er enkele niet goed zijn. Hier zit het er wat vreemd tussenin alhoewel niemand precies weet hoeveel procent nu niet goed is.

Kan best zijn dat ze perfect de fabriek uitgaan.
Heb op een aantal amerikaanse sites gelezen dat het probleem van de gele waas ook wel eens zou kunnen worden veroorzaakt door het vervoer (shipping). Apple zou de afzonderlijke macs niet met plastic omwikkelen tot een grote bundel op een pallet, maar iedere doos afzonderlijk vervoeren. Dus zou er veel meer mee gegooid worden, waardoor schade aan de schermen zou komen. Tel er bij op dat er op de doos geen "deze zijde boven" opstaat en dat verhaal zou dus zo maar waar kunnen zijn. Heb ergens gelezen dat Apple het vervoer inmiddels heeft aangepast....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:28
Ik heb nog steeds het gevoel dat de gele waas in sommige glasplaten zelf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eivissa100 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 15:24:
[quote]Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 20:04:
[...]

Kan best zijn dat ze perfect de fabriek uitgaan.
Heb op een aantal amerikaanse sites gelezen dat het probleem van de gele waas ook wel eens zou kunnen worden veroorzaakt door het vervoer (shipping). Apple zou de afzonderlijke macs niet met plastic omwikkelen tot een grote bundel op een pallet, maar iedere doos afzonderlijk vervoeren. Dus zou er veel meer mee gegooid worden, waardoor schade aan de schermen zou komen. Tel er bij op dat er op de doos geen "deze zijde boven" opstaat en dat verhaal zou dus zo maar waar kunnen zijn. Heb ergens gelezen dat Apple het vervoer inmiddels heeft aangepast....
Interessant verhaal. Dat zou ook de gebroken schermen verklaren en enkele andere problemen zoals een lawaaierige harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb op 23 december een 27" i5 iMac besteld bij A-Mac in Eindhoven.
Vandaag is het 13 februari. Bij A-mac zeggen ze me steeds; Ja, Apple communiceert ook niet met ons, bel zelf maar met Apple. Apple zegt: je hebt niet bij ons besteld maar bij A-mac, dus ga maar naar hen.

Inmiddels vind ik het gewoon te lang duren. In totaal (ze moeten er bij A-mac nog wat aan wijzigen) betaal ik bijna 2300 euro, en zit ik met twee bedrijven die niet communiceren al bijna twee maanden te wachten!

Wat is jullie advies? Geduldig wachten zodat de kans dat ik een 'slechte' iMac krijg kleiner wordt? Alles afbestellen bij A-mac en over een paar weken een order plaatsen rechtstreeks bij Apple? Nog taaier worden aan de telefoon en in de winkel?

Alvast bedankt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Heb je al iets betaald?
Gewoon annuleren bij A-mac en koop er eentje online.

Ik snap echt niet waarom er apple stores zijn, tenzij je direct iets uit stock wil, of een product wil bekijken.
Maar als je weet wat je wil, online is toch het makkelijkste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica