Jammer dat zoveel mensen zoveel klachten hebben.
Eerlijk is eerlijk, ik ben het met een aantal minpunten eens.
Toch vind ik dat veel mensen bij nieuwe games (met hoge verwachtingen) vaak niet verder kijken dan alleen een beta, of een demo. Een game wordt grof afgeschoten als er ook maar 1 of enkele minpuntjes te vinden zijn.
Ik denk dat veel van de minpunten kunnen worden verbeterd, of zelfs allemaal (in bijv. een mod) kunnen worden verholpen! Als je een game wilt die iedereen aanspreekt, dan kun je lang wachten. Een degelijke basis, waarop verder kan worden gebouwd is veel interessanter.
Mijn plussen en minnen:
De minpuntjes:
- pay-in-front
hoewel ik denk dat dit relatief eenvoudig opgelost kan worden m.b.v. een mod of misschien zelfs wel een standaard game-option. Het is jammer dat je nu moet wachten op je resources. Aan de andere kant heb je wel meer tijd om je te richten op je units en tech-tree. Een optie om toch te kunnen qeuen lijkt me niet slecht. Zeker om de kern van de huidige TA/SC community hun trouwheid te belonen. En anderzijds, omdat het inderdaad meer mircomanagement kost om elke factory weer aan te zetten, of een base-expansion telkens handmatig verder te moeten uitbreiden (als er weer resources zijn).
- strategic overlay
hoewel sommigen het misschien fijn vinden, (en ik soms ook), vind ik het toch veel fijner spelen zonder deze overlay. Met free-cam-mode (ctrl+v in debug mode) kun je heerlijk van het slagveld genieten, en makkelijk multiple units selecteren. Die groepjes zijn wellicht handig voor de console, maar niet voor PC imo.
- weinig diverse units
Ik moest weer terug denken aan TA, waarbij je voor elke mogelijke taak wel een unit in je arsenaal had. Denk aan de
spiderbots (stunning en all-terrain), de
zippers (fast-hit-and-run), de
zeus-en en
pyro's (heavy shortrange), de
annihilator (long range slow defense) en meer. Nu gebruikte je niet altijd elke unit, maar het gaf je meer mogelijkheden. De learning-curve was daarentegen ook een stukje pittiger, omdat je alle units moest leren kennen.
Ik hoop dat ze bij SupCom2 (net als bij TA) ook nieuwe units gaan uitbrengen. Er is zeker nog veel ruimte mogelijk om in te vullen met taak-specifiekere units. Hoewel je met de Noah unit cannon en de Aeon Teleporter ook snel ergens ter plekke kunt zijn, vind ik het toch toffer om specifieke units hiervoor te hebben.
Al met al, simpel te realiseren om nieuwe units gaandeweg toe te voegen, afhankelijk van de wensen/input/feedback van de community
- techtree (beetje) beperkt en algemeen
Hoewel je op zich veel upgrades hebt in de techtree, blijft deze soms wat algemeen.
Ik zou voor meerdere (specifieke) units, upgrades willen zien. Op deze manier kun je meer en gerichtere strategieën bedenken en uitvoeren. Ook dit lijkt me trouwens ook relatief eenvoudig te implementeren.
- adjacenty-bonus (gebouwen die samen beter werken bij elkaar)
Dit vond ik wel leuk gevonden, en meteen het verspreiden van je basis tegengaan.
Je kon tot 50% (geloof ik) voordeel halen door gebouwen bij elkaar te plaatsen.
Eigenlijk werkte dit een beetje als uitbreidingen van bestaande gebouwen, of voor het bouwen van je mega-economie. Ik zou het nog steeds tof vinden als bijv. een artillery gun sterker is, als het verbonden zou zijn met een powergenerator. Ik zou zelfs 'pipelines' aan willen leggen om bepaalde gebouwen toch te verbinden met een basis om hiervoor extra voordeel te halen. Dit lijkt me nog steeds een optie die in een toekomstige MOD zou kunnen worden verwerkt.
Dan de pluspunten
+ Supreme Commander 2 voelt rock-solid aan
Het spel speelt vlot, soepel en snel. alles voelt heel 'responsive' aan, waardoor je meteen hoort/ziet wat je doet. Bij SC1 en FA werd het gaandeweg vaak echt traag en sluggish.
+ De gevechten zien er super uit, en voelen ook episch aan
Ondanks de reacties van velen dat het juist niet episch is, sluit ik me hier totaal niet bij aan.
Alles beweegt, schiet en ontploft perfect, en is er wederom veel aandacht voor detail.
+ Het overzicht is beter dan ooit tevoren
Met de 'streamlining' is SupCom2 juist extra overzichtelijk.
Het is niet meer nonstop klikken op strategic icons (wat voor mij echt heel saai begon te worden in SC1 en FA), maar je kunt het nu zo goed zien, dat je deze strategic icons haast niet meer nodig hebt!!
+ upgrades/add-ons voor gebouwen
Het klinkt simpel, maar het werkt verbluffend (simpel en effectief)!
Je kunt nu tot 4 upgrades toevoegen, die allen hun eigen nut hebben.
Ook hier zou je aan aanvullende upgrades kunnen denken in de toekomst.
+ flowfield pathfinding
Hoewel het er soms niet 100% correct uit ziet (sommige units schuiven een beetje), werkt het wel doeltreffend. Het verplaatsen van units gaat in 9 van de 10 gevallen goed en snel! Bij Supcom (zeker in een later stadium) zag je de units 1 voor 1 hun pad berekenen, en daarna vertrokken ze pas. In formaties versturen was leuk, maar een langdradig en langzaam proces. Op dit moment (in SC2) nemen groepen units zelf optimale formaties aan, en gaat het verplaatsen een stuk makkelijker en sneller en dus beter!
+ maps en detail
Een belangrijk punt wat ik miste bij SupCom was sfeer (met name in de maps).
Het was een (welliswaar heel) groot (vaak plat) slagveld, met wat boompjes, maar dat was het vaak wel.
En als alle boompjes waren opgezogen, had je eigenlijk weinig meer over.
Het toevoegen van veel meer custom objects, en echte geometrie (dus niet alleen een vlak met een heightmap), krijgt elke map niet alleen een veel betere en sfeervollere uitstraling, maar ook meer strategische opties. Door de dieptes, bruggetjes en grotere hoogte verschillen en alle diverse details, lijkt het grootser, mooier en gedetailleerder.
+ dualview nu ook echt goed speelbaar
Door de verbeterde engine en optimalisering speelt het spel zo goed, dat het zelfs op mijn 2,5 jaar oude beestje met dualview (en praktisch max. graphics) zeer goed speelt!!! Ik moet er nog wel aan wennen om het te gebruiken, maar het werkt nu wel, zonder echt veel performance verlies.
+ meer experimentals, die ook echt allemaal gebruikt kunnen en gaan worden
Door de verlaagde bouwkosten en tijd zijn experimentals nu echt een vast onderdeel van de game.
Het gevoel van "OOH NEE er komt een COLOSSUS AAN" is misschien wat minder, maar dat je ze nu waarschijnlijk in elke game zult zien, is voor mij een meerwaarde! Daarnaast nemen veel van de (nieuwe) experimentals allerlei strategische taken op zich. (en zijn dus niet meer 'alleen' game-enders). Je hebt ze nodig, en zet ze in voor de taak die je hebt liggen. Het zijn meer de nieuwe T3 units. En de major experimentals zijn echt nog wel een stukje sterker (zeker met veterancy) en zullen je de schrik wel aanjagen. Een fatboy of een king kryptor leggen grote groepen T1 units nog steeds snel in de as!
+ menu en (G)UI zijn top
Last but not least, het menu en vooral de standaard GUI zien er gewoon goed uit.
Ik weet nog hoeveel iedereen op SC zat te flamen, dat de GUI zo log en groot was.. En iedereen vond het maar niks. Dat de GUI van Supcom2 gewoon heel erg goed is, hoor je niet echt. (mensen zijn te druk met het afschieten van (kleine) nadeeltjes van de vernieuwde strategic overlay, die overigens gewoon uit te zetten is)
Voor een RTS vind ik de UI heel erg belangrijk. Hiermee moet je werken! dus deze moet goed werken! en dat doet het!
+ in mijn ogen zeer goed uit te breiden
Om in de toekomst straks iedere speler zijn ultieme RTS ervaring te kunnen bieden hoop (en denk) ik dat SupCom 2 goed te modden is. Hoewel hier nog weinig van bekend is, voelt de game (ook met de debug-mode) zo solide aan, dat het me niets zal verbazen als de game mede-hierdoor zeer goed moddable is.
Het lijkt me ook niet meer dan logisch dat dit het geval is, gezien de nieuwe weg die Chris Taylor in slaat om een groter publiek te benaderen. Dit is mooi voor de cash-flow, maar biedt ook veel meer kansen voor een actieve community.
Al met al lijkt SupCom 2 (op enkele kleine puntjes na) een steen goeie RTS te worden.
De 'streamlining' zorgt voor wat fronsende werkbrauwen, ook bij mij, maar als je goed kijkt naar de mogelijkheden en nieuwe manieren van spelen, dan levert dit in mijn ogen vele malen meer fun op dan de eerdere delen. En fun staat bij mij voor gameplay, en gameplay staat bij mij altijd bovenaan de list!