Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Dorest0rm: ik ben niet vies van een donkere foto maar deze is te donker en het voegt niet zoveel toe. Dank je voor je compliment
bobcom: dank je, en nee, ik ga dit niet inbrengen in dat topic, die tijd besteed ik liever aan het maken van foto´s
[ Voor 3% gewijzigd door Moby op 26-03-2010 08:37 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
@Mobyrick: érg mooie kleuren! Inderdaad in groot formaat stukken mooier
@Silvermoon: mooi beeld. Lucht is zoals eerder gezegd een beetje vreemd, maar het stoort me niet
@Danny96: leuke crop maar kleuren en contrast hadden wat anders gemogen. Beetje flets
@SpartanArmada: wat is het onderwerp? weet niet zo goed waar ik moet kijken...
@Mike2k: mooie sfeerfoto, had iets ruimer gecropt mogen worden, maar desalniettemin vind ik hem wel leuk
@Godric: Mooi, zonder meer. Het geel van het logo is wel wat aan de fletse kant
Hier de mijne: (klik voor groter)

Juist ook met dat donkere. Ík zou em zo laten.
Gruwelijk gejatte Icoon!
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
@silencedead : Leuke kleuren. Iets wijdere crop?
@vandermark : Mooi. Ik heb het idee dat ik dat fietspad ken.
@Godric : Weinig over te zeggen.
@SpartanArmada : Wat is het onderwerp? Zo wat onrustig naar mijn idee. Ik vind m wel erg mooi.
@Danny96 : Leuke uitsnede. Leuk om te zien.
@Jism : Waarom in zwart-wit?
@Silvermoon : Mooi, goede compositie etc.
@Mobyrick : Die kleur ziet er wat apart uit.
@Dorest0rm : Ik wordt steeds met mijn ogen naar de linkerbovenhoek getrokken. Misschien iets er af croppen?
@.V. : Leuk! linkerkant gezicht is wel donker, maar dat maakt het ook weer sfeervol.
Ik heb een zelfportret gemaakt. Bouwlamp links op de grond, en flitser d.m.v. een Cactus V4 rechts op de grond.

KlikkerdeKlik
Signature?
@Mike2k: Het is een Ferrari 360 Modena. Jouw foto is mooi, maar
@SpartanArmada: Leuk, maar er zijn teveel objecten die mijn aandacht pakken.
@Danny96: Deze vind ik niet zo bijzonder.
@Jism: Erg mooi object maar het komt niet mooi genoeg uit de foto.
@silvermoon: Mooi! Juist die knappe kadering vind ik mooi. Heb je wat Exif info?
@Mobyrick: Gewoon erg cool, zeker in groot.
@Dorest0rm: Is het net niet. Zou mooi zijn als de sprieten ook verlicht waren.
@.V.: Erg cool en dreigend. Jammer dat je zijn ogen niet goed ziet.
@MeneerG: Hij is me net te donker, zou mooi zijn als het onderwerp iets meer er uit kwam.
Bokor Hill Station, Cambodja

Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
@ Godric: Ik denk dat het mooier was als je de omgeving er bij had gefotografeerd. Dat bepaalt een beetje de sfeer
@ Koffiejunk: Inderdaad te donker. Ook ogen de kleuren te flets. Contrast kun je wat hoger zetten. Met een beetje nabewerking zal de foto een stuk beter worden
Even snel wat bewerkingen als voorbeeld:
http://i41.tinypic.com/30964d4.jpg
http://i43.tinypic.com/1t6ij7.jpg
[ Voor 8% gewijzigd door M.E.Amrani op 28-03-2010 00:05 ]
Deze is wat lichter, maar verder minder bewerkt (ander is beetje recht getrokken).

en nog het origineel (CR2, 10mb, groot bestand dus).
Ze zijn allebei veel te donker, missen contrast, de kleurtemperatuur is verkeerd.
De foto zelf is niet veel meer dan een snapshot.
De rechtervoet die nog net in beeld komt doet afbreuk aan het geheel.
Ook had je beter een grotere scherptediepte (dus kleiner diafragma) kunnen gebruiken om de voetzool er ook nog scherp op te krijgen.
Hoewel ik aan de exif info zie dat je wat moeilijk zat met licht, dus die keuze had je wellicht niet.
Sowieso, kiezen voor iso 100 met een sluitertijd van 1 seconde ligt niet echt voor de hand.
Hoewel deze foto toch nog best scherp is, zou ik voortaan toch voor een wat hogere iso gaan.
Dit is wat ik er even snel van gebakken heb met de raw converter:

Je RAW converter laat een histogram zien.
Gebruik dat.
Aan de bovenhoeken van dat histogram heb je 2 knopjes, om te donkere en te lichte delen zichtbaar te maken.
Je wilt deze delen over het algemeen voorkomen; dus zet deze knopjes aan en gebruik de sliders!
Exposure hoor je niet aan te hoeven komen als je goede lichtmeting hebt toegepast, maar mocht je foto toch onder- of overbelicht zijn, dan maak je daar de grootste aanpassingen mee.
Recovery is bedoeld om overbelichte delen toch nog enigzins te redden.
Fill light maakt donkere delen lichter.
Blacks is om je zwartpunt mee vast te stellen; kijk hier mee uit, want donkere delen worden al snel helemaal zwart.
[ Voor 29% gewijzigd door Wouter op 28-03-2010 00:57 ]
@Meneer G.: Leuke foto
@Godric: Wat is het? Wel heel mooi
@Koffie-junk: Niks bijzonders? Ik zie er zelf niks bijzonders in?

Dank je voor het commentaar
Maar ik kan voor dit soort foto's dus beter voor een iets hogere iso kiezen met een wat kortere sluitertijd en een wat kleiner diafragma?
Ik heb hem nog een keer door PS gehaald, maar vraag me af of de kleuren een beetje goed overkomen, en niet te flets (?). Ik heb mijn schermen niet gekalibreerd (daarvoor vind ik zelf dat ik te weinig met mijn foto's doe).

[ Voor 50% gewijzigd door koffie-junk op 28-03-2010 13:14 ]
Verwijderd
erg leuke foto, alleen erg jammer van de donkere kop. Maar dat is al eerder gezegd..
@MeneerG
een beetje te donkere foto, had liever het onderwerp iets meer verlicht gezien
@Godric
als architectuur foto erg geslaagd en geeft ook precies de armoede weer van het land. Ik had persoonlijk zelf het iets leuker gevonden als er meer van de omgeving te zien was
@Danny96
Vraag me af hoe deze er volledig in kleur uit ziet? Verder een leuke foto
Nu nog maar eentje van mij

The devil is in the details.
@koffie-junk: Mij doet het niets. In zwart-wit met veel ruis zou het denk ik mooier zijn.
@Danny96: Cool! Ben ook wel benieuwd naar het origineel.
@Kytemann: Mooi, maar had hem in landscape mooier gevonden. Minder zand en de horizon op 1/3 van de foto.
Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II
Hier met kleur:

40D | 8 | 50 | 100 | 300
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
@.V.: Iets meer licht aan de linkerkant was hier wel een optie geweest, de dreigende sfeer is mooi gevangen alleen de kop is te donker.
@koffie-junk: Leuk standpunt, alleen is de foto te donker en er is weinig contrast, wit balans is ook een beetje op straat. Zo doet de foto me weinig.
@Danny96: Mooi, een beetje soft maar wel mooi. Als hij niet zo soft was, dan waren de waterdruppels er ook beter uitgekomen.
Hier een van mij, vandaag geschoten op Landgoed Hoenderdaell tijdens een roofvogel show van een valkenier:

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -
Komt waarschijnlijk omdat er geen kleurprofiel in zit. Er zijn geloof ik maar weinig browsers die daar wat mee doen (Safari is er geloof ik een van). De grotere versies staan op mijn flickr account, de orginele versies zet ik niet op het internet.PowerUp schreef op zondag 28 maart 2010 @ 21:19:
@Martijn-V4: Wow! Scherp op de kop, mooie compositie ook. Misschien wel een beetje fletse kleuren. Heb je ook een grotere versie?
Verwijderd
Deze heb ik vandaag geschoten. Kleuren beetje aangepast in lightroom. Feedback, graag!

En hoe kom ik daar? De url van de foto geeft nooit zoveel info wegMartijn-V4 schreef op zondag 28 maart 2010 @ 21:32:
De grotere versies staan op mijn flickr account, de orginele versies zet ik niet op het internet.
http://www.flickr.com/photos/deallesisandersshow/PowerUp schreef op zondag 28 maart 2010 @ 21:50:
[...]
En hoe kom ik daar? De url van de foto geeft nooit zoveel info weg
@jessica001 ik vind het ook een mooie foto, omdat de kleuren mooi overeenkomen.
Wat vinden jullie van deze foto? Ik weet niet wat voor een dier het is, jullie wel?

[ Voor 12% gewijzigd door jaspara op 28-03-2010 22:31 . Reden: foto bewerkt ]
@Godric: door de weinige omgeving doet de foto me niet zo heel veel. Ik zie vooral een vervallen muur terwijl ik van een land als Cambodja meer zou willen zien zeg maar.
@Koffie-junk: Ik denk dat lichter al een stuk beter zou zijn. Nu is het echt teveel een mobieltjefoto naar mijn smaak. Je bewerking (die ik nu pas zie) maakt hem een stuk sterker. Ik weet alleen nog steeds niet echt wat de bedoeling is van de foto. Wat wou je uitbeelden? Wat was het idee achter de foto?
@Danny96: Veeeet. Die bewerking van zw/wit met 1 kleur vind ik zelf altijd erg mooi, en de foto an sich vind ik ook gaaf. De kleurenversie is ook mooi trouwens!
@Kytemann: Wow, waar is dat? Ziet er gaaf uit! Formfactor (of hoe heet het) ook interessant.
@Martijn-V4: Gaaf geschoten! Mag ik vragen hoe ver je er vanaf stond? Ik vind de scherpte echt super!
@jessica001: Mooi beestje! Maar door de achtergrond, die mi te scherp is, is de foto erg onrustig. Een kleinere scherptediepte (toch?) zou hem rustiger hebben gemaakt denk ik.
Welles
Meer dan 1.8m (korter kan mijn EF 100-400L niet scherpstellen). Ik schat zo'n meter of twee, twee en een half.roy.ahuis schreef op zondag 28 maart 2010 @ 22:03:
@Martijn-V4: Gaaf geschoten! Mag ik vragen hoe ver je er vanaf stond? Ik vind de scherpte echt super!

Net een week met mijn eerste dslr bezig, een alpha 200 met 18-70 kitlens en 80-200 minolta (oud beestje maar doet het prima voor mij als beginner). Daarom flink aan het testen met scherpte enzo. Het onderwerp is nog niet zo interessant, maar ik heb al 'fototripjes' naar Antwerpen en Londen gepland staan dus dat komt nog wel! Ik hoor ook graag de tekortkomingen enzo, alvast bedankt!
Welles
Jessica001: De focus lijkt achter het onderwerp te liggen. Ik vind het jammer dat de achtergrond hier zo druk is.
Jaspara: Mooie foto (geen idee wat het is - sorry, daar kan ik je niet bij helpen) wellicht kun je dat bolletje rechts-onder weg-clonen? Die leid af van het beestje.
roy.ahuis: De foto mist naar mijn idee een onderwerp, mijn ogen blijven zoeken over de plaat. Zowel de bloem als de bladeren in de achtergrond bevatten veel detail, het was denk ik prettiger geweest als de achtergrond rustiger is.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |
Waar heb je die geschoten? Het is een lemuur/maki. Welke ondersoort weet ik niet.jaspara schreef op zondag 28 maart 2010 @ 22:03:
Wat vinden jullie van deze foto? Ik weet niet wat voor een dier het is, jullie wel?
[afbeelding]
This footer is intentionally left blank
@psyBSD Ik heb de foto wat bewerkt. Zie hier het resultaat. @jouw foto: ik vind het mooi dat je het gras er voorziet, ook hoe het hert kijkt.

Trouwens, het bolletje was zo'n ander beestje
[ Voor 17% gewijzigd door jaspara op 29-03-2010 19:31 ]
Verwijderd
Deze foto is genomen op de nog enige actieve zandverstuiving van Drenthe, te weten natuurgebied "Drouwenerzand"roy.ahuis schreef op zondag 28 maart 2010 @ 22:03:
@MeneerG: Mooi qua kleuren en idee, maar door de crop vind ik dat je jezelf te bescheiden neerzet zeg maar, waardoor het niet zo'n krachtige foto is.
@Godric: door de weinige omgeving doet de foto me niet zo heel veel. Ik zie vooral een vervallen muur terwijl ik van een land als Cambodja meer zou willen zien zeg maar.
@Koffie-junk: Ik denk dat lichter al een stuk beter zou zijn. Nu is het echt teveel een mobieltjefoto naar mijn smaak. Je bewerking (die ik nu pas zie) maakt hem een stuk sterker. Ik weet alleen nog steeds niet echt wat de bedoeling is van de foto. Wat wou je uitbeelden? Wat was het idee achter de foto?
@Danny96: Veeeet. Die bewerking van zw/wit met 1 kleur vind ik zelf altijd erg mooi, en de foto an sich vind ik ook gaaf. De kleurenversie is ook mooi trouwens!
@Kytemann: Wow, waar is dat? Ziet er gaaf uit! Formfactor (of hoe heet het) ook interessant.
@jessica001: Mooi beestje! Maar door de achtergrond, die mi te scherp is, is de foto erg onrustig. Een kleinere scherptediepte (toch?) zou hem rustiger hebben gemaakt denk ik.
Is dat het zwarte pad tussen Wageningen en Renkum?vandermark schreef op maandag 22 maart 2010 @ 20:29:
@ silencedead, opzich leuke plaat, maar wel erg krap gekaderd
@wjzijderveld, erg mooi licht, verticaal alleen zowel boven als onder te krap gekaderd imo
@eetje: erg blauw, wel mooi veel details in de gebouwen.
Eentje van afgelopen zaterdag (klikbaar):
[afbeelding]
@MeneerG: Interessant portret. Prima plaat, zo laten zou ik zeggen.
@Godric: Weet niet wat ik hiervan moet denken. enige wat ik er van vind is dat het een vervallen muurtje is. kortom: vind de foto niet echt boeien.
@koffie-junk: wat lichter en wat fellere kleuren, en het is een goede foto om naar te kijken.
@Danny96: geel steekt lekker af tegen het zwart. wel jammer dat er wat detail mist in het geel.
@kytemann: Toffe compo en kleuren, lekker landschapje. de portretstand is mooi gekozen, past prima bij de boom. Denk dat hij nog sterker is als er een lager standpunt gehanteerd wordt.
@martijnv4: lekker scherpe plaat, mooi!
@jessica001: scherpte kan beter, vogeltje mist wat scherpte bij zijn kop. verder zijn de reflecties wel tof
@royhuis: leuk kleurenpallet, alleen ze komen een beetje flets over.

@Mobyrick: Heerlijk dat licht, bokeh en details die er zijn te zien. Toppertje!
@Dorest0rm: Ik vind hem te donker, niet geslaagd in mijn ogen.
@.V.: Ik vind de belichting heerlijk, sfeer en kracht spreekt daar uit.
@MeneerG: Vind dat er teveel omgeving op de foto staat wat niet veel toevoegt. Persoon, hooivork en achtergrond geeft volgens mij al een sterk beeld.
@Godric: Heerlijke textures!! Had hem wel liever wat ruimer gezien of wat meer omgeving mee gekregen, volgens mij valt er veel meer moois te zien.
@Kytemann: Ik had hem liever in landscape gezien, het boompje staat er nu wat krap op en de horizon helaas in het midden.
@Danny96: Ik mis wat scherpte, het is hem net niet zo. Situatie, ondergrond, druppels en reflectie zijn wel erg mooi.
@Martijn-V4: Heerlijke plaat, geweldige vogels zijn het ook!! De grote versie op je flickr laat wel zien dat de scherpte op zijn snavel ligt en niet op zijn ogen, dat is een minpuntje. Maar verder zeer fraai werk!
@jessica001: Het moment en omgeving zijn mooi maar daar had je meer uit kunnen halen. De witbalans is niet helemaal lekker, ik vind hem veel te geel. Daarnaast is hij ook veel te krap links en het staande en het grote stuk water vind ik niet veel toevoegen, een liggende foto had het beter gedaan.
@roy.ahuis: Erg rommelig allemaal. Lijkt erg op een point and shoot de eerste de beste plantenbak die je tegenkomt, nofi hoor
@psyBSD: De omgeving en blik zijn fantastisch, heerlijke plaat. Ik zou nog wel de lange spriet bij zijn linkeroog weghalen, maakt het wat prettiger om naar te kijken denk ik.
@jaspara: De update is inderdaad wel beter maar toch zie ik altijd graag bij dieren iets van de omgeving. Maar zeker geen slechte foto hoor!
@marceltuit: Prachtig licht, kleurtjes, vogels in de lucht....een compleet plaatje in mijn ogen. Als ik dan toch wat "moet" aanmerken dan is het dat de reflecties van de bomen er niet helemaal op staan.

Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...
Ik vind het echt super dat de achtergrond zwart is zodat direct alle focus op het diertje gaat. De uitdrukking in de ogen van het beest ook erg prachtig.
@ marceltuit
Mooie kleuren, had heel even het idee dat de horizon scheef was maar ik denk dat dat een oplopende boomhoogte was.
@ Amstel76
Bijzondere plaat. Vind de lucht erg gelukt. Hoe heb je die lamp er zo voor gezet als ik vragen mag.
Ik ben een beginner, en hier een van mijn eerste plaatjes. In april ga ik op cursus en hoop dan een hoop te gaan leren naast het gewoon maar proberen!

@knakworst: tnx. nee, is idd een bomenrij en een diagonaal lopende rivieroever
Jou foto: mooi kleuren, maar de compositie is verder niet echt boeiend. bloemetje staat ook te centraal.
Die stond op en heel dun carbon staafje. De situatie zoals je hem ziet is helemaal echt, ik was daar aanwezig met gloeilamp en heb gebruik gemaakt van natuurlijk licht en de lamp is er dus niet achteraf in gezet.Kn4kw0r5t schreef op maandag 29 maart 2010 @ 23:37:
@ Amstel76
Bijzondere plaat. Vind de lucht erg gelukt. Hoe heb je die lamp er zo voor gezet als ik vragen mag.
De enigste lichtbron is de zonmarceltuit schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 06:51:
@Amstel76: Tnxwat betreft jou foto: leuke foto, lampje is goed scherp. jammer dat er 2 reflecties van lichtbronnen in staan. die leiden me een beetje af vooral op de grote versie.
Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...
Dan is het dus de kroonmaki.jaspara schreef op maandag 29 maart 2010 @ 14:31:
@ajhaverkamp Ik heb de foto geschoten in zoo Parc te Overloon.
This footer is intentionally left blank
@knakworst, je onderwerp staat inderdaad te centraal. Wellicht dat je de volgende keer de krokus iets uit het midden kunt plaatsen en een iets groter diafragma gebruikt. Hierdoor krijg je meer onscherpte achter de de krokus waardoor de bloem er meer uitspringt.
Verwijderd
@Amstel76Amstel76 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 23:26:
@Kytemann: Ik had hem liever in landscape gezien, het boompje staat er nu wat krap op en de horizon helaas in het midden.
Achteraf gezien had ik hem misschien in landscape moeten nemen. Het nemen van de horizon in het midden komt eigenlijk voornamelijk doordat ik de belichting op mijn camera niet goed krijg (deze is automatisch genomen). Wanneer ik er voor kies om de horizon naar beneden te zetten wordt de lucht "normaal" belicht en de grond te donker waardoor het geen aangename foto wordt.
EXIF wat bij deze foto hoort:
ISO: 100
Diafragma: f8.0
Sluitertijd: 1/500sec
Zijn ook meerdere foto's gemaakt vanuit dezelfde standpunt (allemaal automatische stand), waarvan nog een met 1/500 en 2 met 1/350. Bij de laatste twee krijgt de histogram een dipje in het midden (dus niet de ideale belichting).
Laat ik ook nog wat commentaar geven op andere foto's:
@Kn4kw0r5t
de bloem is er centraal geplaatst en springt hierdoor niet echt uit de foto (nog te veel scherpte nog in de achtergrond)
@Amstel76
Erg aangename foto om naar te kijken, rustige achtergrond en de lamp komt er goed uit naarvoren
@marceltuit
zoals gewoonlijk bij jou een erg leuke foto, erg mooie lucht
Verwijderd
Heb je nou nog steeds niet je handleiding gelezenVerwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 20:10:
@Amstel76
Achteraf gezien had ik hem misschien in landscape moeten nemen. Het nemen van de horizon in het midden komt eigenlijk voornamelijk doordat ik de belichting op mijn camera niet goed krijg (deze is automatisch genomen). Wanneer ik er voor kies om de horizon naar beneden te zetten wordt de lucht "normaal" belicht en de grond te donker waardoor het geen aangename foto wordt.
Verwijderd
Zou je denkenVerwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 20:16:
[...]
Heb je nou nog steeds niet je handleiding gelezenIk zou me eens verdiepen in verschillende standen lichtmeting en daarnaast in dat mysterieuze knopje rechts achterop je camera waar AE-L onder staat
Maar ik lees elke dag me handleiding door, ben ook al bezig geweest met het magische knopje AE-L en heb me verdiept in de verschillende standen lichtmeting (meervlaks meeting, nadruk op het midden en spotmeting). wat er dan gebeurt is dat de wolken overbelicht worden en de rest van de foto wel redelijk belicht worden.
Volgens mij krijg ik het nooit goed
Verwijderd
Verwijderd
die foto is echt iets om naar te blijven kijken, erg leuk gedaan.
@knakworst, de bloemen op de achtergrond trekken een beetje de aandacht naar mijn idee.

(klikbaar)
beetje in de haast geschoten, vond het zelf wel een leuke om te plaatsen.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2010 20:36 ]
Verwijderd
Verwijderd
(wat er loos was was een binnenbrand welke net uit was op dat moment.)
@marijn: waarom ruimte aan de linker kant en niet naar de rechterkant? Ik snap de compositie niet helemaal en daarnaast had je miss iets met de kleuren kunnen doen zodat ze der meer uitspringen?
Lekker bakkie koffie!

[ Voor 52% gewijzigd door Aapie op 31-03-2010 00:22 . Reden: comment ]
Ik zou hier liever de voorkant van de brandweerpersoon zien hier...
@ joosthaarman
Je hebt hier een te krappe scherpdiepte gebruikt. Knijp het diafragma wat meer. Bovendien staat het kopje koffie wat mij betreft te prominent in beeld. Misschien eens een shot met het hele kopje proberen? Breng het oortje bijvoorbeeld mee in beeld.
Ik ben net terug van vakantie, en ben op de terugreis een kleine twee dagen in Shanghai verbleven. Wat een mierennest is dat zeg

Maar tevens een land van contrasten. Echte bedelaars heb ik niet gezien. Maar los daarvan is het (wat we al wisten) een land die ontzettend aan het groeien is, en dat niet alle lagen van de bevolking (eigenlijk maar een klein percentage) hiervan kunnen meegenieten. Grappig om te zien is dat de meeste vakantiegangers gewoon uit eigen land komen.
In deze plaat heb ik een poging gedaan om de contrasten van het land zichtbaar te maken. Is het me gelukt? Ik maak over het algemeen nooit foto´s met een soort van verhaaltje eraan vast.

Hier staat tekst

Een foto die ik gisteravond geschoten heb, F8 / 3sec op Iso64
Kijk even naar de tekst boven mijn foto, dat staat er ook niet voor niets. Hoe moet ik oordelen, als ik zelf nog amper ervaring heb. Ik kan wel zeggen: het doet mij wel wat / het doet mij niets, maar dat is een weinig constructieve opmerking.freddyronny schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:15:
Kijk wel nog eens naar het roodomkaderde bericht onderaan de pagina
Vergeet niet dat er genoeg zijn die willen leren, voor leren heb je ook kritiek nodig van mensen die meer ervaring hebben. Geef iemand die wil leren ook de kans, zonder op de lettertjes te wijzen. Hij/zij komt vanzelf met reacties op andermans foto's.
[ Voor 50% gewijzigd door Harry op 31-03-2010 16:22 ]
BMW 535D
De foto staat een beetje scheef maar is voor de rest best wel leuk vind ik. Kijk wel nog eens naar het roodomkaderde bericht onderaan de paginaHarry schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 12:18:
Mijn 2e post ooit geloof ik in dit topic en een beginneling. Heel veel nuttige 'bijdragen' heb ik in dat opzicht dus nog niet geleverd maar daar zal vast in de nabije toekomst wel verandering in komen.
[afbeelding]
Een foto die ik gisteravond geschoten heb, F8 / 3sec op Iso64
Harry, volgens mij is het echt wel mogelijk om een beetje commentaar te geven op elke foto. Deze foto vind ik mooi vanwege de heldere kleuren, de compositie spreekt mij aan, de zachte onscherpe achtergrond vind ik mooi... Probeer gewoon, in het begin zal je commentaar idd wat minder zijn dan de commentaren van de andere forumleden, maar stillaan zal dit beter worden en hoogwaardiger. Neem nu mijn commentaar, ik ben er zeker van dat jij dit ookhad kunnen formuleren. Nee?
[ Voor 28% gewijzigd door LaurentS op 31-03-2010 21:06 ]
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
@ Sjaak-Afhaak: Aardige foto. Ik mis een beetje een duidelijk onderwerp, of het echte 'contrast'.
@ joosthaarman: Mmm, scherp schuim
@ martijntjuh: met mig29: waar kijkt de brandweerman nou naar? 'T roept wel spanning op.
@ Kn4kw0r5t: fraaie kleuren, 't bloempje staat alleen een beetje centraal.
Vergeef me, ik ben ook een beginner
Afgelopen jaar naar de States geweest en daar in Seattle vanaf de 'Space Needle' de volgende plaat / platen geschoten. Ik wil het uiteindelijk op een canvas in m'n woonkamer hangen (als ie klaar is dan hé).
'T principe is het volgende: ik was daar vanaf 's middags tot na zonsondergang. Ik zag dus de stad 'tot leven komen', in de zin van veel lichtjes. Ik heb dus een 'dagplaat' gemixed met een 'avondplaat'. Geen idee of het iets is, shoot!
Sony A350
Plaat dag: F10, 1/125s, ISO100, 18mm.
Plaat nacht: F8, 2s, ISO100, 18mm.

Groter
Ik ben overigens best benieuwd naar een versie met nog iets meer nadruk op de straatverlichting van het nacht-shot. Heb je die toevallig ook?
Tenslotte zou ik 'm misschien nog wat croppen, de maan staat er eigenlijk lullig bij zo, nofi. Snijd 'm af net boven de bewolking, dan heb je gelijk een mooi gevulde 'panorama', wat het onderwerp misschien ook wel ten goede komt.
[ Voor 48% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 01-04-2010 22:46 ]
Hier staat tekst
Maar iets meer aandacht op de stad dan op de lucht zou de foto goed doen.
Vind het een geniaal idee, en goed uitgewerkt verder!
Gruwelijk gejatte Icoon!
Verwijderd
Hier een zeer beginnende beginneling
Ik heb sinds kort een DSRL (Canon 450D en de 18-55, 55-250 lenzen) en na het lezen van een fotografie boek heb ik vandaag mijn camera gepakt om wat te gaan oefenen in het "wild".
Op http://walter82.posterous.com/staan wat plaatjes die ik vandaag heb geschoten.
Zouden jullie deze eens willen beoordelen.
Ik vind het bijvoorbeeld al moeilijk om te bepalen welke sluitertijd/diaframa ik moet pakken. Hebben jullie hier een "trucje" voor of is het al doende leert men en komt het metname door ervaring op doen, werken jullie bijvoorbeeld ook echt met behulp van stopjes?
Alvast bedankt voor de reacties
@_Teq_: In ieder geval een origineel idee, wat zeker een interessante plaat oplevert. De maan stoort mij niet, maar de kleuren zijn wel een beetje flets.
@Harry: Mooie compositie. Misschien was het mooier geweest als de voorste schuine balk er helemaal of helemaal niet op zou staan.
@Sjaak_Afhaak: De voorgrond ziet er niet heel arm uit vind ik, dan is het contrast tussen arm voor en rijk achter wat minder. Wel een fijne stadsfoto.
@joosthaarman: Mja, een bakje koffie, het doet me niet zoveel. Misschien omdat ik niet van koffie houd
@martijntjuh: Ik sluit mij aan bij de rest van het commentaar.
[ Voor 43% gewijzigd door PowerUp op 02-04-2010 21:46 ]
@Harry: Fijne compostie en herhaling.
@_Teq_: Echt een super idee! Ik heb ook het idee dat hij in panoramaformaat beter tot zijn recht komt. Ook mag je wel iets meer verzadiging toevoegen
Dan mijn foto, de Millennium Bridge vanaf St Paul's Cathedral in Londen:

Erg centraal waardoor je het echte onderwep snel uit het oogt verliest. Probeer bij dit soort shots ook eens een "nog" lager standpunt in te nemen, wordt je foto wat spannender van.
@martijntjuh:
Ik had graag over de schouder van de brandweerman mee naar binnen gekeken, de linkerkant voegt niet zoveel toe aan de foto.
@joosthaarman:
Vind het eigenlijk meer een snapshot omdat het hele kopje er niet op staat en het oortje ook niet. Dat had toch wel op zijn minst gemoeten vind ik. Verder is het altijd wel leuk met dit soort foto's als je een klein beeje meer laat zien, een leuk gedekte tafel of een melkkannetje op de achtergond of iets dergelijks.
@Sjaak_Afhaak
Het contrast ontgaat me ook een beetje maar wel een erg leuke plaat en een fraai standpunt. je bent dus die steiger in geklommen?
@_Teq_
Leuk idee
@User88
Op zich wel een mooie dieptewerking zo en een leuk standpunt maar jammer dat de achtergrond een tikkie overbelicht is.
@User88 Leuke compo, maar zoals eerder werd gezegd... wel jammer van de overblichting
@Teq Mooie plaat, de maan voegt wel iets toe.. zou leuker zijn als die een tikkie groter was
@Harry Mooie foto, kijkt lekker weg!
@Sjaak Ik vind het helaas niet zo, misschien iets te druk.
Ik ben bezig met een serie voor school. Ik noem het "My path to solitude". Deze vond ik wel leuk om te posten

[ Voor 3% gewijzigd door Sunny op 03-04-2010 21:27 ]
flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS
@PowerUp: Mooie bui, maar verder doet het me niet heel veel.
@TeamxSunnYx: Gave foto! De reflectie is leuk en de beweging in de wolken ook.
@ User88: dat zijn echt plaatjes waar ik van hou. Dagelijks leven/chaos in een overzichtje
@ Powerup: tsja, inderdaad standaard maar wel leuk om naar te kijken
@TeamxSunnYx: in principe vindt ik de compositie erg mooi, maar de foto zelf vind ik wat onduidelijk.. gezien je beschrijving zal het je school wel zijn maar zonder dat zou ik niet echt weten wat ik er mee aan moet
edit: aha, de weg naar school!

[ Voor 3% gewijzigd door Kn4kw0r5t op 04-04-2010 16:11 ]
Verwijderd
@TeamxSunnYx: Knappe foto! Straalt iets krachtig uit.

Mijn laatste foto, heb het principe van het diafragma ontdekt^
Wat vinden jullie ervan?
F3.2 - 1/60 - ISO100
Thomasyola: het is me niet helemaal duidelijk waarom je hebt gefocust op het stuk baksteen links onderin?

@thomasyola Leuke foto! Misschien had je moeten wachten tot de slak een beetje eruit kwam, dat zou hem leuker maken
Was vandaag bezig voor schoolopdracht, maar dacht tussendoor even een simpel fotootje te maken op dezelfde locatie dat er niet mee te maken had. (vage zin maargoed)

flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS
@thomasyola: je focus ligt een beetje verkeerd
@knakworst: compo is op zich wel interessant, alleen de kleuren vind ik drie keer niks.
Hierbij 1 van mij, eens een poging tot macro fotografie:

@teamXsunnyX: knap! erg mooie compositie en kleuren
@marceltuit: het voorste schelpje had er misschien helemaal op mogen staan?
@knakworst: erg saaie kleuren...
@teamXsunnyX: (de trein) gaaf! de beweging in de trein, met de stilstaande reflectie is mooi, en het zwartwit is hier op zn plaats
Gisteren met het mooie weer wat gaan rondhangen in de buurt van een verlaten spoorweg en industrieterrein. Ik heb bewust wat proberen spelen met de kleuren in Lightroom, omdat ik daar nog veel te weinig mee kan... Alle kritiek is welkom

@Marceltuit, had als macro dan liever 1 schelp gezien. Nu leidt de onscherpe schelp op de voorgrond af.
@ TeamxSunnYx, heerlijk rustig. Wel wat donker maar anders was waarschijnlijk het water bovenin overbelicht.
@Thomassyola, helaas de focus op het verkeerde gedeelte van het beeld.

Geprobeerd om de achtergrond mee te laten lopen met de rondingen van de afgebeelde haak.
[ Voor 50% gewijzigd door Ericr op 07-04-2010 14:15 ]
[ Voor 73% gewijzigd door Hahn op 07-04-2010 14:18 ]
Verwijderd
@TeamxSunnYx: Ode aan de simpelheid! Echt knappe kleuren en compositie. Zou zelf de brug wat meer in de verte laten uitlopen, maar veel maakt dat niet uit.
@marceltuit: Zoals Ericr zegt, 1 schelp zou mooier zijn. Maar dat is subjectief natuurlijk, zou zelf van simpelere fotos. En misschien wat meer contrast?
@.V.: Knap! Simpel concept en de doffere kleuren gaan echt goed samen!
@Ericr: Leuke DoFeffect maar mis een zekere uitstraling in de foto.

HD4Life @ Full-HD
Lekkere plaat. Goede positie van je onderwerp en lekker wegtrekkende lijnen daarachter.
@ TeamxSunnYx
Lekkere droomplaat. Als je de kleuren zo kan behouden zou ik 'em nomineren voor op Canvas, in het groot aan de muur.
@ Marceltuit
Goed idee. Misschien is het onderwerp wat verkeerd geplaatst. Misschien had wat meer zand/achtergrond meer gedaan... en wat meer ruimte aan 1 zeikant.
@ .V.
Lekker idee. Toch vind ik hem wat grauw. Jammer dat de lucht niet interessanter was. Dat zou een hoop goed maken.
@ Ericr
Netjes... Lekkere kleuren. Wat meer ruimte boven en links had nog gekund.
@ Davidshadow
Lekkere grijstint. Dit is een foto die nòg meer groothoek had kunnen gebruiken. Het idee is netjes!
Sjow, nu wat van mezelf. Ik vind dat de focus ietsje meer naar achter had mogen liggen, maar dat heb je met een snap-shot:

@DavidShadow: Ik vind em een beetje flets eigenlijk, niet echt een knalplaat. Kan wel een boost gebruiken, andere z/w omzetting miss?
@Ericr: Hm, eens met bovenstaande reacties, techniek is goed, alleen waar kijk ik naar, niet echt boeiend.
@.V.: eeeh hij staat scheef, mijn eerste gedachte, lijnenspel is erg netjes gezien en vastgelegd!
Nog een van mijn laatste creaties:

Klik voor groter.
Gruwelijk gejatte Icoon!
Ik vind 't niets........ Niet interessant qua compositie, niet interessant qua onderwerp, niet interessant qua zwart wit. Lijkt alsof je een verhaal probeert te vertellen, alleen dat werkt niet in 1 plaatje. Niet dat ik de rest zou hoeven te weten met alleen dat ene plaatjeDavidshadow13 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 17:45:
Eentje van mij, één van m'n beste foto's de laatste tijd. Locatie: Edinburgh Castle, Schotland.
[afbeelding]
Ben 't eens dat 't wat beter zou zijn geweest wanneer je focus iets meer naar achter lag. Had imho nog weider genomen mogen worden, nu mis ik 't steegjes gevoel omdat ik de linkerkant redelijk hoog in je frame wordt afgebroken
Imposante plaat, ben zelf niet echt een fan van zonreflectie op water(ziet er vreemd uit). Maar echt een toffe vastlegging van die wolken ^O^RZor schreef op donderdag 08 april 2010 @ 22:29:
Nog een van mijn laatste creaties:
[afbeelding]
Klik voor groter.

Jammer dat ik geen statief heb
"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."
@powerup: Tja wolken... Ik had liever mee contrast gezien tussen die blauwe lucht, witte wolken en donkere wolken.
@TeamxSunnYx: Ik word een beetje onrustig van de wolken. Wel tof hoe de reflectie in de tram te zien is. Maar die wolken vind ik persoonlijk wat minder.
@Kn4kw0r5t: Rare kleur rood, het rood wil eruit springen maar de rest komt niet echt mee lijkt het wel. Wat is precies je onderwerp? Daarbij had ik de rechterkant eraf gecropped die balk of staaf, voegt niet zo veel toe.
@Thomasyola: Ik ben benieuwd hoe de foto er in zwart wit uit ziet. Het bruine leid namelijk erg af. Qua focus heb je al genoeg commentaar gehad denk ik
@TeamxSunnYx: Ik had denk ik de steiger van de ene hoek van de foto naar de andere laten lopen. Meer panorama formaat. Want linksonderin gebeurd er niet zo heel veel. De twee zwarte vlekken midden boven in trekken ook mijn aandacht, weet alleen niet of het negatief of positief moet zijn. Ik ben denk ik gewoon zoekende in de foto...
@Marceltuit: Het bruine schelpje had er van mij helemaal opgemogen. Ik vind het bruine schelpje ook wat interessanter omdat die mooiere kleuren lijkt te hebben in dit zon licht.
@.V.: Rare kleur bruin/rood. Springt er wel uit dus als de aandacht daarna toe moest gaan is het je gelukt. Ik had zelf nog lager standpunt gekozen (wellicht op de grond liggen), want verder vind ik het niet heel bijzonder.
@Ericr: Welke achtergrond? Zit daar ook een ronding in? Of wat bedoel je mee laten lopen? Daarbij mag je de kleur nog wel een beetje oppoetsen (kan ook mijn scherm zijn), lijkt in ieder geval erg mat.
@Davidshadow13: Ik kan bijna niet zien wat er gebeurd. Zo donker lijkt de foto, verder goede keus voor zwart/wit. Snap alleen niet waarom je de foto half gedraaid hebt... Voegt voor mij niet echt iets toe. Word er niet spannender van
@Shaggy_NL: Overbelichte trekt een beetje mijn aandacht. Had denk ik iets meer diepte te gegeven.
@Rzor: Ik wil de grote van de wolk zien, lijkt nu of deze voor de helft erop staat.
@Exphy: Voorgrond erg donker, hierdoor word de rest van de plaat een beetje onduidelijk. Volgens mij kan je hier nog wat meer uithalen. Daarbij is de kleur blauw een beetje chemisch (kan ook mijn scherm zijn). De lichten zijn wel erg fel en trekken eerder mijn aandacht.
Wellicht dat de reactie beetje direct kan overkomen. Ik schrijf gewoon op wat er in me opkomt, kan misschien direct overkomen. Is in ieder geval niet de bedoeling
Erg mooi zeg, mag alleen best wat minder lucht op wat mij betreft.
[ Voor 25% gewijzigd door Joor op 09-04-2010 14:10 ]
Hoezo is dit de mooiste die je gemaakt hebt (niet negatief bedoelt)? Maar wat vind je er goed aan? Scherpte diepte? Scherpte opzich? Kleur? Compositie?
Als ik zo kijk (niet om je af te vallen), zijn de kleuren erg flets (bloemen mogen van mij van het scherm spatten). Bloemblaadje lijkt aan de bovenkant overbelicht (detail gaat verloren). Daarbij heb ik het gevoel dat hij bewogen/onscherp is (volgende keer kijken of je statief kunt gebruiken met zelf ontspanner). De compositie is wel netjes.
Hoe krijg ik de kleuren beter? en wat moet er beter aan 't DOF?Tsurany schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 15:28:
@ Danny: Voortaan zou ik toch een ander kader gebruiken, deze is wel erg storend. De foto zelf vind ik best aardig, maar de DOF en de kleuren mogen wel iets beter.
@Ericr: Onderwerp zelf is scherp. Maar zou hem zelf niet zo genomen hebben. Eerder met de pijp mee laten lopen bijvoorbeeld.
@Shaggy_NL: Gewoon ok. Ben met je eens dat de focus wel wat verder had gekund. Die muur zit vol met interessante kleuren zo te zien.
@RZor: Zeer gaaf, ziet er dreigend uit.
@Exphy: Ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij. De onderste helft is vrij donker terwijl er nog een behoorlijk lichte lucht boven zit. Lucht is wel mooi trouwens
@Danny96: Het standpunt vind ik niet helemaal interessant. Een bloem bijna van onderaf laat niet veel van het binnenste zien. Daarnaast zou ik een andere compositie maken. Je bloem valt er nog net niet vanaf terwijl die tak midden door beeld loopt. Die tak is vrij nietszeggend (lichte DOF) maar nog wel heel erg aanwezig en leid de aandacht af van je bloem.
Nog een fotootje van mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Silvermoon op 09-04-2010 17:26 . Reden: info toegevoegt over scherpte ]
Het probleem met de kleuren is dat het wit erg wit is en daardoor detail verliest, dit kan je proberen aan te passen met bijvoorbeeld Lightroom.Danny96 schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 16:27:
[...]
Hoe krijg ik de kleuren beter? en wat moet er beter aan 't DOF?
De tak is te onscherp om tot onderwerp gerekend te worden maar niet onscherp genoeg om tot achtergrond gerekend te worden. Een lager diafragma zorgt er voor dat de tak onscherper is waardoor hij minder storend aanwezig is in de achtergrond.
@Exphy: wat ik hier niet zo mooi aan vind is dat hij voren zo donker is. Aan dit soort nachtfoto's vind ik juist het "geelachtige" licht altijd zo mooi. En dit maakt de foto toch net iets minder in mijn ogen.
Dit topic is gesloten.
Dump niet slechts een foto, maar geef ook commentaar op de foto's van een ander!
Let op: plaats geen foto's als je niet tegen kritiek kunt.