Over klantenservice gesproken. Ik dacht laat ik na 2 jaar Online.nl eens naar KPN overstappen wegens o.a. de snellere 4k tv ontvanger.
Nou, er is hier nogal wat kritiek op de klantenservice van Online (vast terecht hoor), maar wat is dat bestelproces en de klantenservice bij KPN een drama zeg. Niet te geloven. Dus voor mensen die willen overstappen van Online wegens slechte klantenservice zal ik hierbij even mijn KPN bestel ervaring delen.
Bestelling
Bij bestelling staat dat ik een 4k ontvanger krijg, compleet met foto van de ARRIS VIP5202. Ivm schaarste krijg je bij bestellen van 2 boxen 1 4k en 1 standaard ontvanger, zegt de helpbalk naast het bestelproces.
Bij afsluiting van de bestelling staat er echter de term "tv ontvanger" en wordt 4k niet genoemd, wel een klein fotootje van de OUDE witte 4k tv ontvanger van KPN erbij.
Goed, bestelling bevestigd en wachten op de mail met info maar. Daar zal wel duidelijk worden welke box je ontvangt.
Mail nummer 1
Mail komt binnen: bedankt voor uw bestelling!
"U gebruikt onze overstapservice voor KPN Thuis. Wij zeggen uw contract op bij Online."
Klopt, prima, binnen enkele uren ook de mail van Online.nl zelf ontvangen met bevestiging van de opzegging. So far so good.
Dan het contract in de bijlage maar even bekijken.
"Interactieve tv met een tv-ontvanger"
Hey dat is onduidelijk! Eerst een Arris 4k box tonen, dan de oude witte 4k box, en in het opgestuurde contract is het opeens "tv-ontvanger". Op het forum van KPN lees ik dat er schaarste is voor de 4k boxen en dat men daarom ook het 4k abonnement tijdelijk stopgezet heeft, de ene zegt dat ze 4k boxen alleen aan nieuwe klanten uitleveren, de ander zegt helemaal niet meer. Onduidelijk dus.
Toch maar even contact opnemen met KPN over hoe het zit met die 4k ontvanger.
Helpdesk medewerker 1 (telefoon)
Even bellen. Ruim 20 minuten in de wacht. Dan krijg ik een medewerker die zo te horen ergens thuis met laptop en oortjes zit, althans zo klinkt het. Na uitleggen van mijn vraag over de 4k box wordt de verbinding opeens verbroken. Vermoedelijk heeft de laptop vd medewerker ff geen bereik meer of zo.
Helpdesk medewerker 2 (telefoon)
Dus opnieuw bellen. Weer 20 minuten wachten. Andere medewerker. Weer het verhaal vertellen. Medewerker heeft werkelijk geen idee welke box je krijgt en het verhaal komt hem niet bekend voor (ondanks meerdere berichten op het KPN forum inc officiele antwoorden van KPN medewerkers

). Hij gaat het navragen. Ruim 25 minuten (!) gooit ie me in de wacht. Vervolgens krijg ik de mededeling dat
"iedereen voorlopig een standaard ontvanger krijgt wegens problemen in Suez kanaal, daarom voorlopig ook gestopt met aanbieden van 4k abonnementen."
Okee. Waarom wist deze medewerker zoiets basaals/aglmeens niet en waarom staat dit dan niet op de website bij het bestellen? Jaja vond hij ook raar, moesten ze echt aanpassen, ging ie doorgeven.
Geen 4k box zou voor mij annuleren betekenen maar de medewerker kwam niet erg kundig over, dus ik dacht laat ik nog maar eens een andere medewerker spreken.
Helpdesk medewerker 3 (chat)
Dit keer via de chat omdat telefonisch zo lang duurde. Chat gestart, eerst moeizaam door de chatbot heen ploegen, en vervolgens een verbroken chat (terwijl mijn verbinding gewoon up is).
Helpdesk medewerker 4 (chat)
Dan toch eindelijk er een medewerker in de chat. Die komt met dit verhaal over 4k:
"U krijgt gewoon een 4k box, elke nieuwe klant krijgt namelijk zeker één 4k box en 1 standaard ontvanger. 4k abonnementen zijn verder niet meer selecteerbaar omdat 4k vanaf nu standaard is bij elk abonnement. De zender bepaalt vervolgens zelf of ie in 4k uitzendt"
Ok heel ander verhaal dus. Krijg ik echt
zeker een 4k box? Ja, echt zeker, bevestigt medewerker nogmaals.

Kan ik op een of andere manier zelf verifiëren welke box ik nou krijg? Nee dat kan helaas niet, is het antwoord. Okee. Toch maar niet annuleren en even afwachten dan maar.
Mail nummer 2
Vervolgens ontvang ik opeens een mail "Extra onderzoek nodig" voor bestelling, zonder verder info (wat voor onderzoek? waar gaat dit over??) met link naar bestelstatus. Bestelstatus uitvragen via de link werkt niet je krijgt een foutmelding over een "tijdelijk probleem", zonder vermelding van
wat voor probleem, wat niet tijdelijk maar permanent blijft.
Maar weer even chatten met de helpdesk.
Helpdesk medewerker 5 (chat)
Wat zegt de medewerker:
"bestelstatus werkt niet als u geen KPN ID heeft aangemaakt en product gekoppeld."
Onhandig maar goed. KPN ID had ik al aangemaakt, maar voor het koppelen van een product heb je een klantnummer nodig. Dat klantnummer heb ik dus nog niet, het contract bevat geen klantnummer en mijn bestelling is nog "in onderzoek". Waarom dan een link naar de bestelstatus in die mail als ik daarvoor een gekoppeld product / klantnr nodig heb? Waarom moet ik überhaupt eerst een ID maken en product koppelen om mijn bestelstatus te zien?? Wist de medewerker ook niet, vond ie ook onhandig.
Medewerker zegt verder dat het "extra onderzoek" komt omdat
"Voor ons is niet duidelijk of de bestaande adsl aansluiting (en abonnement) mag vervallen, of dat deze ook moet blijven werken zodat er twee aansluitingen /abonnementen actief gaan worden."
He, dat is vreemd? Ik heb nota bene meteen aangeven dat ik gebruik wilde maken van de
overstap service en nota bene al een opzegging van Online.nl ontvangen, die ze dus van KPN doorgekregen hebben. Dus welk onderzoek is dan nog nodig? Jullie weten al wat ik wil. Ja, hij snapte het ook niet en vinkte aan
"bestaande aansluiting vervallen/overnemen".
Dan meteen nog maar even naar het 4k verhaal gevraagd. Antwoord:
Het 4K pakket is tijdelijk niet te bestellen. Door leveringsproblemen van de 4K ontvangers kunnen deze slechts mondjesmaat worden uitgeleverd. We proberen elke klant van minimaal 1 4K geschikte ontvanger te voorzien. Mocht dat niet direct lukken, dan worden deze op een later moment alsnog gewisseld.
Hee dat is wéér anders. Ik krijg dus niet zéker een 4k box maar moet het maar afwachten? Ja helaas wel. Kans is wel héél groot dat u een 4k box krijgt. Wij sturen u
uiterlijk eind volgende week het pakket en dan kunt u kijken en indien gewenst de bestelling annuleren.
Okee, wel onhandig dat ik niet VOORAF weet wat ik krijg zodat er niet nodeloos pakketten heen en weer gestuurd moeten worden, maar goed, blijkbaar kan het niet anders. Afwachten maar op het installatiepakket volgende week.
2 weken later
Je raadt het al... termijn verstreken en GEEN installatiepakket. Dus maar weer contact met de KPN helpdesk
Helpdesk medewerker 6 en 7 (chat)
Weer 2 pogingen via de chat. Weer wordt 2 keer de chatverbinding verbroken nadat ik het verhaal helemaal heb ingetypt en moet ik weer opnieuw beginnen. Helemaal klaar mee dus maar weer bellen.
Helpdesk medewerker 8 (telefoon)
Gelukkig nu binnen een minuut iemand aan de lijn. Ik vraag waarom ik geen installatiepakket heb ontvangen zoals beloofd.
"Nee meneer u krijgt pas 1 week voor oplevering uw installatiepakket".
Okee, waarom belooft de vorige medewerker me dan iets anders? Weet ze niet. Goed, maar de hele reden dat ik het pakket wilde hebben is dat ik de inhoud kan controleren, ik wil alleen een abonnement met een 4k box. Als ik het pakket op tijd ontvang kan ik annuleren.
"Dat kan ik geloof ik wel zien nu in de bestelstatus, ik zal even kijken... Nee, u krijgt gewoon een standaard box, geen 4k. 4k is nu niet te leveren".
Nou breekt mijn klomp. Dan zou ik ondanks alle moeite straks tóch opgescheept zitten met een verouderde standaard box bij mijn kersverse abonnement. Inmiddels totaal klaar met KPN en hun valse beloften en foutieve informatie. Dus ik geef aan dat ik wil opzeggen. Nog eenmaal 5 minuten in de wacht en daar word ik dan opgezegd, mooi.
Vervolgens kijk ik nog even op de website. En ja hoor: nog steeds komt er een fotootje en tekst van de 4k box op het moment dat je bestelt. Ook nergens meer een melding meer over moeilijke levering van 4k boxen en dat je tweede box een standaard box wordt. En het 4k abonnement is gewoon terug. Goed bezig, KPN!
Wat is het nu? Klopt de info op de website of kan de info die de KPN medewerkers je verstrekken zo de prullenbak in? Of weten ze het zelf ook gewoon allemaal niet?
Ik heb mijn buik voorlopig weer even vol van KPN, drama.
Misschien toch gebruik maken van de kortingsaanbieding van Online, of anders kijken naar een andere provider.