Update: Canal Digitaal heeft inmiddels een M7 MZ-102 HD ontvanger beschikbaar in IPTV versie (deze bestond vorig jaar al voor satelliet TV). Made by Kaon Media.
Switchen van de MZ-101 naar deze ontvanger kan mogelijk een deel van de tv-kijk problemen oplossen. Is je internetverbinding op zich goed maar heb je storing op TV kijken dan kan je dit proberen. Heb je sowieso al een brakke (trage / instabiele) internetverbinding dan is de kans natuurlijk kleiner dat het alle problemen bij TV kijken oplost.
Ik had opgezegd wegens wijziging zenderpakket en de laatste maanden regelmatig blokjes en hiccups bij uitzending gemist via de MZ-101 box (niet via kijken via de app) maar men heeft mij toen gebeld een MZ-102 box aangeboden icm een tijdelijke korting op het abonnement. Ik probeer hem nu uit, bevalt ie niet dan gaat ie alsnog retour en stap ik over naar een andere aanbieder.
De MZ-102 heb ik inmiddels binnen en ik heb de eerste dag nog geen blokjes gezien bij uitgesteld kijken / uitzending gemist, ook niet bij gelijktijdig gebruik van internet door andere devices, dus dat scheelt. Ik moet natuurlijk nog wel langer testen. Mogelijk dat dit bij anderen ook dit probleem oplost. Let wel op, het zal ook afhangen van de stabiliteit van je verbinding. Mijn internetverbinding is de dag door mooi stabiel op 95 MB/s, soms 10 a 20 MB/s lager bij absolute topdrukte maar ruim voldoende voor TV kijken en internetten tegelijk.
Mocht de MZ-102 bevallen dan overweeg ik toch mijn abonnement te houden omdat ik dankzij de extra korting dan minstens zo goedkoop uit ben als elders en een toch wel uitgebreider zenderpakket heb o.a. incl alle Fox Sports eredivisie kanalen. Wel jammer van Discovery maar dat is dan maar zo.
Eerste indruk van de MZ-102 hieronder.
Voordelen tov MZ-101:
- Geen blokjes bij uitgesteld kijken / uitzending gemist
- Beeld lijkt wat beter in contrast / kleuren (subjectief)
- Betere afstandbediening: compacter, minder onhandig lang, niet glimmend maar mat zwart, duidelijkere toetsen, beter blind te bedienen door grotere toetsen en betere differentiatie toetsen
- Menu's zien er beter uit, voornamelijk zwart met rode accenten
- Menustructuur is beter, alle opties kan je bereiken middels de pijltjestoetsen en de OK knop
- Via pijltje naar boven of OK kom je in de zenderlijst
- Via pijltje naar beneden of INFO is begin gemist / volgende afleveringen / vorige afleveringen / volgende programma direct bereikbaar.
- Via pijltje rechts of OPT audio en ondertiteling
- Via pijltje links of MENU het menu
- Guide is veel overzichtelijker, per zender een lijstje onder elkaar waar je snel doorheen kan stappen
- Begin gemist: dedicated RESTART toets waarbij je het HUIDIGE live programma van het begin kan kijken zoals ook kan bij KPN, dit kon niet direct met de MZ-101 box / afstandbediening, je moest daar eerst naar de gids / uitzending gemist. Live TV kan direct gepauzeerd worden met de PAUZE toets en verder afgespeeld worden met de PLAY toets.
- Uitzending gemist: dedicated LIBRARY toets om direct naar TV gemist te gaan (tot 7 dagen)
- Opnemen: dedicated PVR toets om direct naar opnames te gaan (in de cloud, 100 uur).
- Je kan in x2 stapjes tot x64 snelheid spoelen met de << >> toetsen EN je kan in stappen van 30 seconden spoelen met de |<<. en >>| toetsen.
Status quo met MZ-101:
- In het algemeen in de menu's wel sneller dan de MZ-101 maar het is nog steeds geen snelheidswonder.
- Zappen wisselt van binnen 2 seconden tot 3 seconden, veelvuldig achter elkaar zappen lijkt ie niet altijd lekker te vinden met regelmatig even een korte delay met 3 "wachtstipjes".
Nadelen t.o.v. MZ-101 zijn enkele hardwarematige besparingen:
- Je kan de afstandbediening NIET meer programmeren voor je TV, dwz via deze afstandsbediening je TV uitschakelen en het volume aanpassen / muten kan niet meer. Met de volumetoetsen bedien je dus het volume van de box.
- Met de BACK toets kan je niet meer wisselen tussen de huidige en voorlaatste zender
- Geen harde aan/uit knop meer zoals de MZ-101
- Geen zap/volume knoppen meer op de box zelf, moet dus via afstandsbediening
- Geen optical out voor audio
- Geen IR extender
Link naar snelstart handleiding:
https://m7cdn.io/canaldig...sg-mz-102-reseller_v4.pdf
Link naar volledige handleiding:
https://m7cdn.io/canaldig...ds/mz-102-handleiding.pdf
PS: Ik kan de box bedienen via de Magic Remote van mijn LG OLED TV als ik daar kies voor set top box merk "Kaon Media" en dan de eerste optie gebruik. Box aan/uitzetten, zappen, pauzeren, toegang menu's / info via de pijltjestoetsen is allemaal mogelijk. Helaas ontbreken toetsen voor snelspoelen.
[
Voor 21% gewijzigd door
Cap op 23-05-2020 22:02
]