Speek schreef op maandag 28 december 2009 @ 16:00:
[...]Dat is ook een van de punten die ik wel belangrijk vind. Als ik HDMI via de receiver doorlus naar de TV en vanaf de TV een optical kabeltje naar de receiver trek moet de TV volgens mij ook altijd aanstaan wil je geluid hebben toch? Als ik die rechtstreeks met optical naar de receiver aansluit hoeft dat dan niet als ik het goed begrijp.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het verschil tussen bitstream en lpcm niet snap. Ik weet überhaupt niet waar het voor staat. Wat is het grote voordeel van de opstelling die je in de eerste alinea beschrijft ten opzichte van degene die ik in gedachten heb? Kan het zijn dat ik met mijn opstelling bepaalde (blu-ray-)discs of andere formaten films (via PMS) dan niet af kan spelen omdat het geluid niet gedecodeerd kan worden?
Als apparaten geluid door willen geven dan moeten deze in principe wel altijd aan staan inderdaad. Een receiver is hier soms een uitzondering, want er zijn receivers die in stand-by (dus semi aan/uit) ook signaal door kunnen geven. Zo onthouden ze dan de laatst gekozen input en sturen die door. Anders zou de receiver altijd aan moeten staan. Maar als je een receiver met HDMI hebt dan hoef je die optische kabel niet te gebruiken. Dan zou ik alles via HDMI aansluiten (mits de receiver HDMI Processing heeft, want anders gaat dit niet op). En net wat ik zeg: als je receiver dan in stand-by staat zal deze wellicht alles over de tv sturen. Scheelt ook weer een kabel in je set-up.
Dus zeg even welke receiver je hebt (of op het oog hebt). Want dan kan exact gezegd worden wat de "beste" manier is om aan te sluiten
Via de optische uitgang kan alleen Dolby Digital en DTS worden verzonden. Via HDMI kunnen die ook worden verzonden, maar ook nog de HD varianten. Dus DTS HD MA en Dolby TrueHD. Dus dat zou het voordeel zijn met een receiver met HDMI ingangen. Of je het verschil merkt is een tweede, maar goed...
Over het hoe aan te sluiten hangt het dus af van welke ingangen de receiver heeft. Heeft de receiver HDMI ingangen zal je al snel daar voor gaan. Maar dan maakt het ook nog uit of deze HDMI ingangen alleen HDMI Switching ondersteunen of HDMI Processing. In het laatste geval kan de receiver dan van het complete signaal de audio er uit halen en dat over de speakers laten klinken. Je hoeft dan dus geen aparte kabel neer te leggen voor het geluid, want dat gaat gewoon over één kabel.
Voor een uitleg over LPCM en bitstream verwijs ik je naar
deze post. Daar heb ik namelijk al een stukje geschreven over dat onderwerp.
Als je een oude PS3 hebt dan stuurt deze HD Audio alleen uit in LPCM, dus intern gedecodeerd. Je receiver hoeft dan ook niet over HD Audio codecs te beschikken, want het decodeerwerk is reeds gedaan door de PS3. De nieuwe PS3 Slim kan wel HD Audio over bitstream verzenden en dan moet de receiver wel over HD Audio codecs beschikken. Want het decodeerwerk wordt dan in de receiver gedaan en niet in de PS3.
Wellicht een wat uitgebreid verhaal, maar er is al genoeg over geschreven en dus te lezen over hoe het nu precies zit. Mocht je uiteindelijk toch nog (veel) meer vragen hebben over het audio-deel open dan een topic in
Audio en HiFi want daar is het meer op zijn plaats dan hier. Zeker als je er dieper op in gaat met aansluiten op receivers en dergelijke
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.