Alcantara is een kunststof, dus synthetisch. Lauw water, microvezeldoek en een heel klein beetje vloeibare groene zeep als het niet schoon wil worden. Daarna regelmatig met een microvezeldoek en lauw water schoonmaken als periodiek onderhoud. Altijd eerst testen op een onopvallende plek en niet schrobben. Gewoon rustig wrijven en stukje voor stukje.FabianGTI schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:43:
Weet iemand nog een goede reiniger voor stoffen bekleding en suède (?)
[afbeelding]
[afbeelding]
Heb eigenlijk voornamelijk lederen bekleding gehad, en heb dus geen spullen voor stoffen bekleding
Voor stoffen bekleding heb je wasmiddel zoals je het ook gebruikt voor je kleding. Biotex of Vanish voor de sterkere vervuiling. APC kan ook maar is meer een algemeen middel.
Zo rustig mogelijk aan beginnen. Dus eerst goed wassen. Wil dat niet dan ga je kleien en daarna polijsten en waxen. Ik zou niet zo snel je grijpen naar middelen als aceton als het niet nodig is.J0YR1D3R schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:22:
[...]
De bekleding die je laat zien is alcantara. Wat je daar mee het beste kunt doen, geen ideeIk heb het ook in mijn Golf gehad een aantal jaar terug en daar nooit echt erge vlekken in gehad.
Ik heb zelf ook nog een uitdaging/vraag. In mijn straat staan helaas bomen die honingdauw afgeven. Binnen een dag zit de hele auto vol met kleine druppels. Zelfs elke dag wassen heeft op deze manier geen zin en daarnaast heb ik daar ook de tijd niet voor. Wel spuit ik de auto eens per 1-2 weken af met de hogedruk reiniger in de wasbox en heb ik een simpele Dodo Juice set waar ik de auto mee was. Vorig jaar was het hele dauw gebeuren geen probleem, maar dit jaar is het ergerEind september zag het dak van de auto er zo uit voor het wassen:
[afbeelding]
Het vuil is aan de druppels gaan hechten en ondanks een aantal regenbuien is het niet echt losgeweekt. Ik ben gaan wassen; eerst een laag schuim erop, in laten weken, afspoelen en vervolgens met de shampoo aan de slag. De boel zat echt behoorlijk vast, helaas. Na het wassen is het resultaat als volgt:
Motorkap (staat verder van de bomen af):
[afbeelding]
Dak:
[afbeelding]
Achterspoiler:
[afbeelding]
Zoals te zien is op de foto's zit er nog een "laagje" op de lak lijkt het, maar hoe krijg ik dit er vanaf? Ik zie dat klei in combinatie met spray goed zou werken, maar ook aceton of spiritus zie ik voorbij komen. Iemand enig idee? Is dit ingebrand of valt er nog iets te redden?
Dat klopt inderdaad. Alleen voor lakwerk en (na) drogen. Microvezeldoeken dien je eerst nat te maken en dan uit te wringen. Op die manier nemen ze meer water op en het residu droogt vanzelf op. Doeken kan je wassen op 30 graden en in de droger ermee. Niet aan de waslijn hangen. Op die manier creëer je zoutkristallen en dan worden de doeken te hard voor de laklaag. Hetzelfde effect heb je ook als je een katoenen handdoek laat drogen aan de waslijn. Die is dan zo ruw als schuurpapier. Nu weet je waaromSanderH_ schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 19:58:
[...]
Vandaag vlug even de Action binnengesprongenEen maatbekertje kon ik niet direct vinden, maar op de 2 mengflessen staat eigenlijk ook al een aanduiding. Jij gebruikt die microvezeldoeken ook om te drogen trouwens?
- 3 microvezeldoeken van het type die hierboven (staan inderdaad als dweil vermeld)
- 2 synthetische borstels voor oa motorruimte
- 2 lege mengflessen met vernevelaar