Is het nu verstandig om na het wassen gelijk te kleien of eerst de auto helemaal droog te maken?
Klei moet voldoende kunnen glijden, anders blijft de klei zitten. Helemaal droog maken is niet aan te raden
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik bedoel eerst de auto droogmaken, en dan kleien met klei lube uiteraard.timovd schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:51:
Klei moet voldoende kunnen glijden, anders blijft de klei zitten. Helemaal droog maken is niet aan te raden
Ik droog wel altijd af voor het kleien, omdat ik dan goed kan zien of de boel echt schoon is. Een stukje vuil wat je onverhoopt gemist hebt kan toch best vervelende gevolgen hebben als je dat over de lak trekt onderop je clay bar.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Aha, klinkt logisch inderdaad!AtleX schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:53:
Ik droog wel altijd af voor het kleien, omdat ik dan goed kan zien of de boel echt schoon is. Een stukje vuil wat je onverhoopt gemist hebt kan toch best vervelende gevolgen hebben als je dat over de lak trekt onderop je clay bar.
Probeer je ruit eens te kleien, wedden dat er veel vuil vanaf komt!VincentG schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:13:
Heb soort van hars plekjes op mijn voorruit (al enige tijd). In de wasbox krijg ik dit niet weg.
Is er een eenvoudige manier om ruiten goed schoon te krijgen en kan het kwaad om met wat Glassex te proberen? Of zit het mogelijk al te diep in mijn ruit gevreten ondertussen?
Car Care Producten Leverancier van o.a. Krystal Kleen Detail, Bouncer's, Klin Korea & Madcow
Dat denk ik ook wel. Nog nooit gedaan, dus toch maar eens proberen.Jestar076 schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:21:
[...]
Probeer je ruit eens te kleien, wedden dat er veel vuil vanaf komt!
Op diverse plekken lijkt stukje lak eraf gebrokkeld te zijn (of mogelijk 'gestoten'). Eens fotootje van maken en vragen of dat nog te herstellen is. Wil stoffen interieur eigenlijk ook nog eens laten reinigen.
Ruit reparatie kitje (om zelf een sterretje te vullen) komt als het goed is vandaag binnen, dus dat wordt de eerste stap.
Van daar uit stap voor stap verder zien te komen (zelf of laten doen) met niet al te hoge uitgaven.
Oh oh Mr. B, oh oh!
Goed bezig!VincentG schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 09:20:
[...]
Dat denk ik ook wel. Nog nooit gedaan, dus toch maar eens proberen.
Op diverse plekken lijkt stukje lak eraf gebrokkeld te zijn (of mogelijk 'gestoten'). Eens fotootje van maken en vragen of dat nog te herstellen is. Wil stoffen interieur eigenlijk ook nog eens laten reinigen.
Ruit reparatie kitje (om zelf een sterretje te vullen) komt als het goed is vandaag binnen, dus dat wordt de eerste stap.![]()
Van daar uit stap voor stap verder zien te komen (zelf of laten doen) met niet al te hoge uitgaven.
Ben zelf wel fan van een laagje op de voorruit zodat vuil niet hecht.
Verder komt deze week weer eco shield binnen en kan de caddy van mijn vader weer extra glimmen!

Car Care Producten Leverancier van o.a. Krystal Kleen Detail, Bouncer's, Klin Korea & Madcow
Echt ik haat kunststof delen op het exterieur. Net even bij de woonboulevard geweest en ja hoor een hele witte veeg op het kunststof van de wielkast (c4 cactus). Waarschijnlijk iemand met een tas oid langs op gelopen. Hoe krijg ik dit weg?
Ik hoop dat iemand me hiermee van wat tips/advies kan voorzien. De zwarte kunstof (?) lijsten om de zijramen van mijn auto hebben vlekken die je vooral in de zon goed ziet. Snap er echt niks van hoe het er op is gekomen en krijg het met geen mogelijkheid weg!
Ik was als volgt:
Hoe ga ik dit schoon krijgen?

Ik was als volgt:
- Nat spuiten
- Vorige keer eenmalig voorwas met Poorboys World - Bug Squash (met mengverhouding 1:3)
- Wassen met Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash (met mengverhouding 1:375)
- Afspoelen
- Afnemen met vochtige zeem
- Afdrogen met mf-doek

[ Voor 6% gewijzigd door f.h op 20-09-2016 15:36 ]
APC 1:10 of een rubber cleaner zou je kunnen helpen. Anders met een lichte polish zonder korrel.
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Wondersponsje van de blokker/action. Goed nat maken en dan heeel zachtjes eraf wrijven, minimaal druk zetten.Neefdave schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:57:
Echt ik haat kunststof delen op het exterieur. Net even bij de woonboulevard geweest en ja hoor een hele witte veeg op het kunststof van de wielkast (c4 cactus). Waarschijnlijk iemand met een tas oid langs op gelopen. Hoe krijg ik dit weg?
Dat is toch juist de bedoeling van een C4cactus?Neefdave schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:57:
Die is rondom van plastic.
poorboys trim restorer kan daar best mee helpen.
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Nu je het zegt, ik heb hier nog een fles Autoglym vinyl & rubber care staan. Eens zien of dat werkt. Nooit in me opgekomen die te pakkenRainesh schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:39:
APC 1:10 of een rubber cleaner zou je kunnen helpen. Anders met een lichte polish zonder korrel.
Wat betreft die APC suggestie, wat werkt dat beter dan die shampoo die ik al gebruik?
Trim restorer maskeert ipv cleanen.CeesKees schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:44:
[...]
Dat is toch juist de bedoeling van een C4cactus?
Die is rondom van plastic.
poorboys trim restorer kan daar best mee helpen.
APC is een degreaser/cleaner. Het kan beter werken, ligt ook aan de concentratie. ff insprayen, in laten werken, beetje borstelen en dan afnemen. Ik zou met een polish proberen.f.h schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:48:
[...]
Nu je het zegt, ik heb hier nog een fles Autoglym vinyl & rubber care staan. Eens zien of dat werkt. Nooit in me opgekomen die te pakkenThanks voor de suggestie!
Wat betreft die APC suggestie, wat werkt dat beter dan die shampoo die ik al gebruik?
[ Voor 65% gewijzigd door Rainesh op 20-09-2016 17:34 ]
De vinyl & rubber care van Autoglym heb er nu opgesmeerd. Moet het laten drogen, maar duurt goed lang.Rainesh schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 17:33:
[...]
APC is een degreaser/cleaner. Het kan beter werken, ligt ook aan de concentratie. ff insprayen, in laten werken, beetje borstelen en dan afnemen. Ik zou met een polish proberen.
Welke polish zou je dan, indien bovenstaande dus niet werkt, adviseren?
Vinyl & rubber care moet je volgens niet op laten drogen, maar gewoon erop smeren en dan wrijven.f.h schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 17:54:
[...]
De vinyl & rubber care van Autoglym heb er nu opgesmeerd. Moet het laten drogen, maar duurt goed lang.
Welke polish zou je dan, indien bovenstaande dus niet werkt, adviseren?
Ik zou professional polish van Poorboys proberen.
Thanks. Volgens de verpakking moet je voor ruime glans het er ruim op smeren en laten drogen. Voor 'matte glans' er op smeren en direct uitsmeren.Rainesh schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 18:50:
[...]
Vinyl & rubber care moet je volgens niet op laten drogen, maar gewoon erop smeren en dan wrijven.
Ik zou professional polish van Poorboys proberen.
Het lijkt er op dat het redelijk geholpen heeft. Morgen als de zon er op schijnt weer eens kijken.
Er staat in de gebruiksaanwijzing het niet als deodorant te gebruiken!Ari Gold schreef op donderdag 22 september 2016 @ 19:31:
Sjeez, wat meurt die non ferro zeg.
Maar inderdaad, opspuiten en op gepaste afstand genieten van de werking.
Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)
Iron rain of dust cracker stinken gelukkig niet zo erg!Ari Gold schreef op donderdag 22 september 2016 @ 19:31:
Sjeez, wat meurt die non ferro zeg.
Verwijderd
Ik ga het even denk ik niet helemaal snappen. Je vraagt aan ons of iemand hier ervaring mee heeft, maar je verkoopt het op je website? Mag ik mij dan hardop afvragen in hoeverre je weet waar je mee werkt en wat je verkoopt, of copy paste je maar wat de fabrikant je aanlevert en kwak je dat op je website?Jestar076 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 22:46:
Ga morgen eens Autosol Metal Polish proberen. Heeft iemand hier ervaring mee?
[afbeelding]
Ik heb hier een aantal samples van gehad van mijn leverancier. Zodoende staat deze op de site. Vandaar de vraag en ikzelf heb heel lang geleden meguiars all metal polish geprobeerd en dat was matig.
Vanuit engeland hoor ik dan weer goede verhalen en vroeg me af of hier iemand mee bekend was.
[ Voor 13% gewijzigd door Jestar076 op 23-09-2016 07:20 ]
Meh, m'n V50 laten detailen binnen en buiten bij een lokale detailer in Zwolle
Als ik de auto kom ophalen om 16:30 wordt de wax nog ingewreven dus ik wacht even.
Maar als ze de auto willen wegrijden, start ie niet. Op contact gaan lampen branden etc maar geen startmotor. Er komt een melding 'Immobilizer error' wat duidt op een kapot contactslot?
Mijn reguliere garage van paar meter verderop ropt wat panels weg, hangt er even een nieuw contactslot aan en ja hoor, starten.
Kan dit komen door het shampoonieren? Iemand dit gehad?
Als ik de auto kom ophalen om 16:30 wordt de wax nog ingewreven dus ik wacht even.
Maar als ze de auto willen wegrijden, start ie niet. Op contact gaan lampen branden etc maar geen startmotor. Er komt een melding 'Immobilizer error' wat duidt op een kapot contactslot?
Mijn reguliere garage van paar meter verderop ropt wat panels weg, hangt er even een nieuw contactslot aan en ja hoor, starten.
Kan dit komen door het shampoonieren? Iemand dit gehad?
Verwijderd
Is een Volvo dingetje en geen onbekend probleem. Hier staat er ook wel wat over: http://mechanics.stackexc...ance-and-he-fixed-it-by-h
Had eerst Sonax Xtreme voor mn geplastidipte velgen. Normale citroenachtige geur. Maar ben dit keer gegaan voor de Non Ferro 1,5l want dat was wel zo voordelig aangezien ik nu maar elke weeg mn velgen ga inspuiten.Jestar076 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 22:46:
[...]
Iron rain of dust cracker stinken gelukkig niet zo erg!
Had ik eerst ook, maar vond hem wat te prijzig...Ari Gold schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 14:45:
[...]
Had eerst Sonax Xtreme voor mn geplastidipte velgen. Normale citroenachtige geur. Maar ben dit keer gegaan voor de Non Ferro 1,5l want dat was wel zo voordelig aangezien ik nu maar elke weeg mn velgen ga inspuiten.
Vandaar de overstap naar dust cracker.
Verder vandaag op een meeting gestaan in Belgie, al met al een geslaagd dagje.
Meh, de Autoglym Rubber & Vinyl care heeft voor geen meter geholpen helaas. Heeft men hier, naast polish, nog andere tips?f.h schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:34:
Ik hoop dat iemand me hiermee van wat tips/advies kan voorzien. De zwarte kunstof (?) lijsten om de zijramen van mijn auto hebben vlekken die je vooral in de zon goed ziet. Snap er echt niks van hoe het er op is gekomen en krijg het met geen mogelijkheid weg!
Ik was als volgt:Ik gebruik ook nog een velgenreiniger, maar dat doet er niet toe met dit probleem.
- Nat spuiten
- Vorige keer eenmalig voorwas met Poorboys World - Bug Squash (met mengverhouding 1:3)
- Wassen met Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash (met mengverhouding 1:375)
- Afspoelen
- Afnemen met vochtige zeem
- Afdrogen met mf-doek
[afbeelding]
[afbeelding]
Misschien KKD mekanix eens proberen, iets aggresiever dan een gemiddelde apc.f.h schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:45:
[...]
Meh, de Autoglym Rubber & Vinyl care heeft voor geen meter geholpen helaas. Heeft men hier, naast polish, nog andere tips?
Dank voor de tip!Jestar076 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:35:
[...]
Misschien KKD mekanix eens proberen, iets aggresiever dan een gemiddelde apc.
Ik heb op de bestuurders en bijrijders stoel in mijn octavia een aantal vlekken zitten, op de een of andere manier vlekt deze bekleding erg snel zelfs een paar druppels water geven al vlekken...
Nu wil ik deze graag verwijderen ik had nog Meguiar's carpet en Interior cleaner liggen maar dit haalt zeker niet al de vlekken uit de stoel.
Heeft iemand tips wat ik nog zou kunnen proberen?
Nu wil ik deze graag verwijderen ik had nog Meguiar's carpet en Interior cleaner liggen maar dit haalt zeker niet al de vlekken uit de stoel.
Verwijderd
Ben de naam even kwijt maar wat je nodig hebt is zo'n interieur reiniger stofzuiger achtig apparaat dat water/zeep inspuit en meteen daarna weer uitzuigt.FrostBurn schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:50:
Ik heb op de bestuurders en bijrijders stoel in mijn octavia een aantal vlekken zitten, op de een of andere manier vlekt deze bekleding erg snel zelfs een paar druppels water geven al vlekken...
Die had ik ook gevonden maar eigenlijk ben ik opzoek naar iets makkelijksVerwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:56:
[...]
Ben de naam even kwijt maar wat je nodig hebt is zo'n interieur reiniger stofzuiger achtig apparaat dat water/zeep inspuit en meteen daarna weer uitzuigt.
Ik moet de auto namelijk inleveren (lease) maar wil hem wel netjes inleveren.
Verwijderd
"makkelijker" werkt helaas niet omdat je alleen maar vlekken blijft creeeren....FrostBurn schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:10:
[...]
Die had ik ook gevonden maar eigenlijk ben ik opzoek naar iets makkelijkshoop dat iemand misschien een beter schoonmaak middeltje kan aanraden.
Ik moet de auto namelijk inleveren (lease) maar wil hem wel netjes inleveren.
Dat soort bekleding is echt een b***c om schoon te krijgen, zonder zo'n apparaat.
Tapijtreiniger:) kun je gewoon huren. Wel even een kleine zuigmond erbij vragen.Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:56:
[...]
Ben de naam even kwijt maar wat je nodig hebt is zo'n interieur reiniger stofzuiger achtig apparaat dat water/zeep inspuit en meteen daarna weer uitzuigt.
128 uur car detailing voor 1 auto met toch een paar goede tips
SECRET Pro-Detailing Tips: McLaren F1 GTR LT
Wacht even hoor, een raceauto, die nog gebruikt wordt, is 3.5 weken fulltime gedetailed? In die tijd kun je het ding kaalschuren en opnieuw spuiten + stickeren. Kan iemand me helpen met uitleggen wat hier exact het punt van is? Buiten 'omdat het kan'.Snowflow22 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:37:
[video]
Kijk dat iemand er uit hobby, een weekend met een vriend oid aan besteed snap ik ergens nog. Of laten we zeggen een week om een dure klassieker weer in concoursstaat te krijgen. Maar 138 manuren?
[ Voor 16% gewijzigd door GoldenSample op 28-09-2016 23:41 ]
Verwijderd
als in die 138 uur design in zit etc etc valt het in eens allemaal wel mee.
maar kan hier het filmpje momenteel even niet kijken.
maar kan hier het filmpje momenteel even niet kijken.
Verwijderd
Deze auto is door meerdere personen, vier of zo, gedaan en ongeveer 35 uur per persoon. Hij heeft dit eerder bij andere auto's ook zo gedaan. Dus een weekje is de auto van huis geweest om het zo te zeggen. Ook Larry gaat echt niet vier weken aan een auto polijsten en wat al niet meer. Dat kost hem teveel tijd en geld. Daarnaast is het een natuurlijk een mooie reclame voor zijn Ammo producten, maar dat wat hij gebruikt is niet zo heel bijzonder, je kan het ook krijgen bij CarClean alleen heet het dan iets anders en is het waarschijnlijk iets goedkoper 
Edit: na het kijken zegt hij op het laatst ook 'five sleepless nights'. Een weekje dus. Wat ik wel zonde vind is dat de auto niet op een ambulance vervoerd werd. Er is mee gereden tot aan de show en dan zit er naar mijn mening te veel vuil op om met een detailerspray en een MF doek schoon te maken.
Edit: na het kijken zegt hij op het laatst ook 'five sleepless nights'. Een weekje dus. Wat ik wel zonde vind is dat de auto niet op een ambulance vervoerd werd. Er is mee gereden tot aan de show en dan zit er naar mijn mening te veel vuil op om met een detailerspray en een MF doek schoon te maken.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2016 20:49 ]
Lijkt me allemaal een tikje overdreven...
Ik snap de uitdaging van de heren wel. Maar toch, ze halen die panelen eraf alsof het een bom is die elk moment kan ontploffen.
Terwijl dit een race auto is, die panelen zijn er al vaak zat af gegooit en overal tegenaan gestoten.
In het begin van het filmpje waren al diverse schades en paint cracks te zien.
Daarbij op dit evenment is dit volgens mij geen klasse die er niet zomaar uitspringt. Leuk ding, maar het is "gewoon" een race auto uit de jaren 90. Er komen daar veel uniekere auto's met een zeer bijzondere geschiedenis.
Overigens staan daar wel meer auto's tussen die een detail beurt van meer dan 100 uur hebben gehad.
Nogmaals, wel alle respect voor het werk van de heren.
Overigens geef ik de eigenaar groot gelijk, gewoon met het ding rijden naar het evenment!
Ik snap de uitdaging van de heren wel. Maar toch, ze halen die panelen eraf alsof het een bom is die elk moment kan ontploffen.
Terwijl dit een race auto is, die panelen zijn er al vaak zat af gegooit en overal tegenaan gestoten.
Daarbij op dit evenment is dit volgens mij geen klasse die er niet zomaar uitspringt. Leuk ding, maar het is "gewoon" een race auto uit de jaren 90. Er komen daar veel uniekere auto's met een zeer bijzondere geschiedenis.
Overigens staan daar wel meer auto's tussen die een detail beurt van meer dan 100 uur hebben gehad.
Nogmaals, wel alle respect voor het werk van de heren.
Overigens geef ik de eigenaar groot gelijk, gewoon met het ding rijden naar het evenment!
Verwijderd
Je hebt geen idee denk ik wat je ziet in dit filmpje en de waarde van de auto. Want overdreven is het allerminst. Als je panelen kan weghalen moet je dat altijd doen, hetzelfde geldt voor koplampen en kentekenplaten. Scheelt heel veel werk en je kan er beter bij. Bij de panelen van deze auto, de McLaren F1, kun je helemaal leeglopen als detailer als je ze beschadigt. Door ze te demonteren vergemakkelijk je je werk niet alleen, de kans op schade is ook kleiner. Nu zie ik je denken, maar neem van mij aan met mijn ervaring dat het zo is.
Er zijn er 100 gebouwd en daarvan zijn er slechts 65 of zo road legal. Om je een idee te geven: Rowan Atkinson a.k.a. Mr. Bean heeft er ook één gehad. Vorig jaar bracht de road legal McLaren F1 bijna, en ga maar even zitten... 10 miljoen Euro op op de veiling. Dat zij hier zo voorzichtig doen met de panelen heeft dus een hele goede reden, en dat ze er de tijd voor nemen ook. Wat er vroeger mee gebeurt is doet niet ter zake, de eigenaar is er zuinig op en onderdelen zijn schaars. Mr. Bean heeft de zijne tot twee keer toe aangeboden bij de verzekering voor schade en de laatste keer kostte dat dik 1 miljoen Euro. Dus ja, voorzichtigheid geboden.
Op het evenement wat je ziet zie je alleen de mooiste en duurste auto's. Om dan de best of show te worden zegt niet alleen wat over de zeldzaamheid van de auto, maar ook over het werk dat er geleverd is. Met vier man een auto zo afleveren is gewoon een topprestatie.
Er zijn er 100 gebouwd en daarvan zijn er slechts 65 of zo road legal. Om je een idee te geven: Rowan Atkinson a.k.a. Mr. Bean heeft er ook één gehad. Vorig jaar bracht de road legal McLaren F1 bijna, en ga maar even zitten... 10 miljoen Euro op op de veiling. Dat zij hier zo voorzichtig doen met de panelen heeft dus een hele goede reden, en dat ze er de tijd voor nemen ook. Wat er vroeger mee gebeurt is doet niet ter zake, de eigenaar is er zuinig op en onderdelen zijn schaars. Mr. Bean heeft de zijne tot twee keer toe aangeboden bij de verzekering voor schade en de laatste keer kostte dat dik 1 miljoen Euro. Dus ja, voorzichtigheid geboden.
Op het evenement wat je ziet zie je alleen de mooiste en duurste auto's. Om dan de best of show te worden zegt niet alleen wat over de zeldzaamheid van de auto, maar ook over het werk dat er geleverd is. Met vier man een auto zo afleveren is gewoon een topprestatie.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2016 15:31 ]
Uiteindelijk heeft een polish (die ik toevallig voor mijn andere auto gekocht had) het enigzins verminderd. Zal het vast nog een paar keer moeten doen.Rainesh schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:39:
Jij vindt een F1 GTR geen unieke auto?!? Dat is echt een van de meest exclusieve (en dure) racewagens die er bestaat...dude88 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 08:51:
Lijkt me allemaal een tikje overdreven...
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Vandaag onze nieuwe Ford Fiesta St-line opgehaald.
Had ik met de dealer afgesproken dat ik geen Waxoyl coating wilde hebben en wat blijkt? Hebben ze het toch gedaan.😡
Gelukkig hoefde ik er niet voor te betalen.
Had ik met de dealer afgesproken dat ik geen Waxoyl coating wilde hebben en wat blijkt? Hebben ze het toch gedaan.😡
Gelukkig hoefde ik er niet voor te betalen.
Verwijderd
Wees je getroost, dat doen veel dealers. Waarom geen idee want die zooi blijft er toch niet lang opzitten en als je pech hebt hebben ze eerst je auto gepolijst en krijg je straks poetsbanen te zien
Ik heb de laatste tijd veel last van een plakkerige laag op de auto, afkomstig van de bomen in de straat. Op de ramen is het te zien als fijne, vettige druppeltjes. Heel irritant! Nu dacht ik eraan als pre-wash de auto in te spuiten met APC (1:10 verdund). Maar dat is vast niet veilig voor je wax (845) zeker?
Anders moet ik toch maar eens aan de foam..
Anders moet ik toch maar eens aan de foam..
Verwijderd
Een goede wax kan aardig wat hebben hoor en 1 op 10 is niet zo heel geconcentreerd. Er blijft zeker wel wax zitten. Wat je kan doen de volgende keer is de auto wassen en na het wassen met een spraywax bij langs lopen. Op die manier blijft je 845 langer zitten want de spraywax zit er bovenop.
Leuk om te zien.Snowflow22 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:37:
[video]
Vooral omdat mijn oldtimer ook best wat plekjes heeft, maar goed om te relativeren dat zo'n dure sportwagen het ook heeft. Maar wat een tijd en moeite zeg, voor inderdaad een wagen die gewoon gereden moet worden. Het is toch geen trailer queen?
Oh, en die die dikke swirl op 28:56 rondom de zon die op de deur schijnt. Hadden ze die niet effe weg kunnen poetsen?

Van Autoglym heb ik de Bumper & Trim Gel gebruikt. Het is de eerste keer dat ik een dergelijk goedje heb gebruikt. Goed uit te poetsen en als je een mattere look wil hebben, dan poets je het langer uit.f.h schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:45:
[...]
Meh, de Autoglym Rubber & Vinyl care heeft voor geen meter geholpen helaas. Heeft men hier, naast polish, nog andere tips?
Wel goed schudden, anders krijgen je bumpers heel veel shine
Verwijderd
Ik zie wat jij bedoelt, maar dat is geen poetsbaan, swirl of wat dan ook. Het zal een imperfectie in de lak zijn die er niet uit gepolijst kon worden, misschien wel een diepe kras of een bepaalde lichtinval. Bij een klus als deze die zeker richting de 15.000 euro gaat is een poetsbaan/swirl not done. Reken er maak op dat die wagen van voor naar achter helemaal na gelopen is en dat dat uren gekost heeft._ferry_ schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 17:08:
[...]
Leuk om te zien.
Vooral omdat mijn oldtimer ook best wat plekjes heeft, maar goed om te relativeren dat zo'n dure sportwagen het ook heeft. Maar wat een tijd en moeite zeg, voor inderdaad een wagen die gewoon gereden moet worden. Het is toch geen trailer queen?
Oh, en die die dikke swirl op 28:56 rondom de zon die op de deur schijnt. Hadden ze die niet effe weg kunnen poetsen?
En met deze auto wordt niet gewoon gereden. Het is één van de 35 McLarens die niet road legal is.
Nou ja, je zegt het zelf al er zijn er 100 van gebouwd. Alles is relatief, maar op dat evenement is dat dus nog best veel. Er staan daar genoeg one off voor oorlogse auto's die veel meer waard zijn dan dit model.Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:29:
Je hebt geen idee denk ik wat je ziet in dit filmpje en de waarde van de auto. Want overdreven is het allerminst. Als je panelen kan weghalen moet je dat altijd doen, hetzelfde geldt voor koplampen en kentekenplaten. Scheelt heel veel werk en je kan er beter bij. Bij de panelen van deze auto, de McLaren F1, kun je helemaal leeglopen als detailer als je ze beschadigt. Door ze te demonteren vergemakkelijk je je werk niet alleen, de kans op schade is ook kleiner. Nu zie ik je denken, maar neem van mij aan met mijn ervaring dat het zo is.
Panelen weghalen ben ik het ook mee eens, dat is gewoon de juiste optie bij dit werk.
Die 1 miljoen schade was natuurlijk na een crash van Atkinson, dacht dat die hem nog steeds heeft. Nog eens uitgeleent aan Top Gear om naast een Bugatti te zetten.
Juist losse panelen zijn relatief gemakkelijk te herstellen. Ga maar eens een single body 300 SL Gullwing herstellen bij schade, dan heb je echt iemand nodig die weet wat die doet om alles weer recht te krijgen.
Zoals ik al had aangegeven het werk wat ze leveren is gewoon top. En ruim 100 uur detailing is waarschijnlijk nagenoeg de standaard op de evenement, anders ga je zeker geen prijzen in de wacht slepen.
Inmiddels al wat verbetering weten te krijgen met een lichte polish, maar ik hou dit in het achterhoofd. Thanks!DaMarcus schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 17:27:
[...]
Van Autoglym heb ik de Bumper & Trim Gel gebruikt. Het is de eerste keer dat ik een dergelijk goedje heb gebruikt. Goed uit te poetsen en als je een mattere look wil hebben, dan poets je het langer uit.
Wel goed schudden, anders krijgen je bumpers heel veel shineHeb het ook op de kunststof delen onder de motorkap gebruikt en werkt perfect.
Na lange tijd weer een detail gedaan, dit keer een Honda Civic.
Zwart metallic + krasstraat is swirl city... Vandaag om 7 uur begonnen en toen was het nog te donker om fatsoenlijk foto's te nemen.
Sidenote: het kunststof heb ik niet behandeld aangezien de eigenaar de delen weer gaat voorzien van plastidip.
Stappenplan:

Verder gegaan met S3 + witte spiderpad en daar kreeg ik het grotendeels wel weg.
Foto's:

Zwart metallic + krasstraat is swirl city... Vandaag om 7 uur begonnen en toen was het nog te donker om fatsoenlijk foto's te nemen.
Sidenote: het kunststof heb ik niet behandeld aangezien de eigenaar de delen weer gaat voorzien van plastidip.
Stappenplan:
- Citrus Magic Pre Wash voor losweken van de rotzooi
- Iron rain voor het losweken van de fallout op de lak
- Snowfoam om alles weer van de wagen te krijgen
- Nogmaals gefoamed + handwas met 2BM.
- Kleien en nogmaals handwassen
- Naar binnen rijden en drogen

Verder gegaan met S3 + witte spiderpad en daar kreeg ik het grotendeels wel weg.
Foto's:

Voor de sneeuw hier met bakken uit de lucht valt (
) zou ik mijn lak eindelijk eens deftig willen beschermen. Tot nu toe heb ik mij enkel beperkt tot:
Clay
Deze set van autofinesse, 200g clay & lubricant. Niet te zacht (voor nieuwe wagens), niet te hard (voor schaatsbanen), goeie reviews. Nobrainer?
Wax / sealant
Hier heb ik mijn oog laten vallen op de Soft99 Fusso Coat. Perfect voor de kleur van mijn wagen (sapphire black), lange standtijd & zou goed werken. Nu zie ik dat die malle japanners ook nog andere goedjes verkopen die mij wel aanspreken:Vooral de laatste lijkt mij wel iets aangezien ik hier & daar lichte swirls heb en niet meteen de tools heb om te polieren. Blijf ik beter gewoon bij de Fusso coat, één van bovenstaande, of kijk ik toch beter naar carnauba wax?
Glaze
Een glaze zag ik ook nog voorbijkomen. Poorboy's Black Hole Glaze is ook afgestemd op de kleur van mijn wagen. Interessant of niet?
Microfiber doeken
Is het dan ook de moeite om te "investeren" in microfiber doeken? Zoja,hoeveel? Of is er geen echt kwaliteitsverschil tussen deze van de big boys & de witte producten meuk?
En nog een laatste vraagje: kan ik na het afspoelen (stap 4 bovenaan) direct beginnen clayen?
Of moet ik eerst nog eens afdrogen, clayen, afdrogen (afspoelen?) en dan pas de wax?
- Nanolex Wheel Cleaner & Iron Remover (of enkel shampoo indien niet te vuil)
- Afspoelen
- Shampoo (Poorboy's World Super Slick & Wax) aanbrengen
- Afspoelen
- Afdrogen
- Bandendressing
Clay
Deze set van autofinesse, 200g clay & lubricant. Niet te zacht (voor nieuwe wagens), niet te hard (voor schaatsbanen), goeie reviews. Nobrainer?
Wax / sealant
Hier heb ik mijn oog laten vallen op de Soft99 Fusso Coat. Perfect voor de kleur van mijn wagen (sapphire black), lange standtijd & zou goed werken. Nu zie ik dat die malle japanners ook nog andere goedjes verkopen die mij wel aanspreken:Vooral de laatste lijkt mij wel iets aangezien ik hier & daar lichte swirls heb en niet meteen de tools heb om te polieren. Blijf ik beter gewoon bij de Fusso coat, één van bovenstaande, of kijk ik toch beter naar carnauba wax?
Glaze
Een glaze zag ik ook nog voorbijkomen. Poorboy's Black Hole Glaze is ook afgestemd op de kleur van mijn wagen. Interessant of niet?
Microfiber doeken
Is het dan ook de moeite om te "investeren" in microfiber doeken? Zoja,hoeveel? Of is er geen echt kwaliteitsverschil tussen deze van de big boys & de witte producten meuk?
En nog een laatste vraagje: kan ik na het afspoelen (stap 4 bovenaan) direct beginnen clayen?
Of moet ik eerst nog eens afdrogen, clayen, afdrogen (afspoelen?) en dan pas de wax?
[ Voor 11% gewijzigd door SanderH_ op 16-10-2016 12:50 ]
Verwijderd
Dat je auto vies is na één regenbui is niet zo erg. Als je je auto goed in een wax hebt zitten spuit je het er ook zo weer af.Als je niet gaat polijsten zou ik een zachte clay nemen om marring te voorkomen. Maar mijn advies zal altijd zijn dat je moet polijsten na het clayen.
De Soft99 Fusso Coat gebruik ik al een aardige tijd en is zeker een hele goede syntetische wax. Als je een beetje high wilt worden hang je je neus er een tijdje boven. Blijft geen 12 maanden zitten, ook niet onde optimale omstandigheden, maar een maand of zes is zeker haalbaar bij regulier onderhoud aan je lak.
Poorboy's Black Hole Glaze vind ik persoonlijk niet interessant. Het is mij nog niet opgevallen dat het ook echt kleine imperfecties verbergt, het een sublieme showglans geeft of swirls verdoezelt. Het zal wel iets doen maar niet zoals geadverteerd op de pagina waar jij naar verwijst.
Na het afspoelen kan je direct beginnen met clayen. Maak hiervoor een warm sopje aan met je autoshampoo. Het gaat bij kleien om het glijdend vermogen en dat doen autoshampoos goed. No need for an expensive detailerspray. Ruim sop op het te kleien paneel en rustig aan kleien.
Over microvezeldoeken bestaat als sinds jaar en dag discussie. Ik koop ze zowel pro als in de Action en die van de Action en doen precies hetzelfde als de dure van eender welke shop. Bij de action heb je blauwe dweil microvezeldoeken die €0,89 per stuk kosten. Die zijn erg goed voor het uitpoetsen op een gemiddelde lak. Daarnaast kan je ze ook heel goed gebruiken om je auto af te drogen. Heb je een zachte lak dan is het beter een zachte doek te kopen bij bijv. Carclean.
De Soft99 Fusso Coat gebruik ik al een aardige tijd en is zeker een hele goede syntetische wax. Als je een beetje high wilt worden hang je je neus er een tijdje boven. Blijft geen 12 maanden zitten, ook niet onde optimale omstandigheden, maar een maand of zes is zeker haalbaar bij regulier onderhoud aan je lak.
Poorboy's Black Hole Glaze vind ik persoonlijk niet interessant. Het is mij nog niet opgevallen dat het ook echt kleine imperfecties verbergt, het een sublieme showglans geeft of swirls verdoezelt. Het zal wel iets doen maar niet zoals geadverteerd op de pagina waar jij naar verwijst.
Na het afspoelen kan je direct beginnen met clayen. Maak hiervoor een warm sopje aan met je autoshampoo. Het gaat bij kleien om het glijdend vermogen en dat doen autoshampoos goed. No need for an expensive detailerspray. Ruim sop op het te kleien paneel en rustig aan kleien.
Over microvezeldoeken bestaat als sinds jaar en dag discussie. Ik koop ze zowel pro als in de Action en die van de Action en doen precies hetzelfde als de dure van eender welke shop. Bij de action heb je blauwe dweil microvezeldoeken die €0,89 per stuk kosten. Die zijn erg goed voor het uitpoetsen op een gemiddelde lak. Daarnaast kan je ze ook heel goed gebruiken om je auto af te drogen. Heb je een zachte lak dan is het beter een zachte doek te kopen bij bijv. Carclean.

Qua glaze kun je ook voor Regloss gaan en voor de microvezeldoeken heb je eventueel een 12 pack.

Verwijderd
Ik heb liever een 70/30 verhouding omdat die doeken een stukje softer zijn in structuur als de 80/20 variant. En voor ik het vergeet te zeggen: maak een mf doek vochtig, dus soaken in water en uitwringen, alvorens je er een auto mee droog trekt. Op die manier nemen de vezels meer water op.
Ik heb trouwens nog nooit zoveel gelul en fouten gezien in 4 minuten en 43 seconden. De manier van het polijsten en de hoeveelheid polijstmiddel doen pijn aan mijn hart. Het hele filmpje is gewoon fout en wat die gast zegt ook. En dat te bedenken dat je je Focwa kunt laten certificeren als autopoetser. Een lachertje.
Ik heb trouwens nog nooit zoveel gelul en fouten gezien in 4 minuten en 43 seconden. De manier van het polijsten en de hoeveelheid polijstmiddel doen pijn aan mijn hart. Het hele filmpje is gewoon fout en wat die gast zegt ook. En dat te bedenken dat je je Focwa kunt laten certificeren als autopoetser. Een lachertje.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2016 01:07 ]
Gisteren ook nog maar even de auto gedaan voordat het los gaat qua regen en sneeuw
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Ik heb genoeg middeltjes van de gemiddelde schoonmaakproblemen van de auto maar ik heb mijn auto laatst in een volkbuurtje gezet en daar heeft iemand met een steentje een mooie krul gemaakt op mijn zijruit (bestuurderszijde). Het is geen superdiepe kras (minimaal voelbaar) maar met de laagstaande zon is het wel duidelijk zichtbaar.
Is hier uberhaubt iets aan te doen?
Daarom wordt er op carclean en andere sites dan ook expliciet een verschil gemaakt tussen autopoetsen en autodetailen:Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 19:35:
En dat te bedenken dat je je Focwa kunt laten certificeren als autopoetser.
https://forum.carclean.nl...tailing-vs-poetsen.17685/
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Verwijderd
Ja en nee. Ja je kan het laten polijsten daarvoor is een speciale machine nodig want glas is kiezelhard. Nee je kan het niet zelf doen.Joost.B schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:14:
Ik heb genoeg middeltjes van de gemiddelde schoonmaakproblemen van de auto maar ik heb mijn auto laatst in een volkbuurtje gezet en daar heeft iemand met een steentje een mooie krul gemaakt op mijn zijruit (bestuurderszijde). Het is geen superdiepe kras (minimaal voelbaar) maar met de laagstaande zon is het wel duidelijk zichtbaar.
Daar heb je zeker gelijk in maar er zit een addertje onder het gras waar niet altijd iemand bij stil staat. Je probeert een brood op de plank te krijgen als autodetailer, dus niet als autopoetser. Maar om een brood op de plank te krijgen raadpleeg je Google om te kijken wat meer bezoekers naar je website trekt: autopoetsbedrijf of autodetailbedrijf. En geloof mij, het is de eerste. Dat komt omdat er een breed publiek is die weet wat een autopoetsbedrijf is en wat je er kan krijgen. Dat heeft ook met vroeger te maken. Die maken geen onderscheid tussen beide namen, laat staan dat ze weten wat de tweede naam, autodetailing, inhoudt. Wij zijn de jongere generatie en nemen veel meer Engelse woorden mee in ons taalgebruik. Als ik het over wax heb hoor ik de oudere generatie 'was' zeggen. En zo hebben wij wel meer Engelse termen die niet aanslaan of berepen worden bij een zeer grote groep mensen.kmf schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:06:
[...]
Daarom wordt er op carclean en andere sites dan ook expliciet een verschil gemaakt tussen autopoetsen en autodetailen:
https://forum.carclean.nl...tailing-vs-poetsen.17685/
Ik heb mijn website vanuit commercieel oogpunt dan ook autopoetsbedrijfwinsum.nl genoemd. Maar ik heb wel heel duidelijk op mijn website dat ik geen broodpoetser ben maar wel degelijk de auto tot in de puntjes bij langs loop. Ik ben gemiddeld toch twee dagen bezig met een full detail, soms ook wat langer. Ik maak geen dagen van acht uur, eerder 12 uur per dag. Maar dat komt omdat ik het zo leuk vind. De prijzen zijn er ook naar maar het is een niche markt.
De openingspost op dat forum klopt precies met de bedrijven hier in en om Groningen. Ik word verguisd door zeker drie andere bedrijven in de omgeving (ik kan je de links naar hun sites wel geven en dan weet je hoe laat het is). Ik heb meerdere keren de belastingdienst op de stoep gehad gewoon om te pesten. Bedreigingen ook maar daar geef ik geen fuck om. Ga maar in de rij staan.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2016 16:01 ]
Ik krijg mijn ruiten (buitenkant) op geen enkele manier meer schoon overigens... Foam, soap, glass cleaner... van alles geprobeerd. De vervuiling verschilt; de voorruit zit vol met iets dat lijkt op opgedroogde water/zeepresten c.q. kalk en op de zijruiten zitten spetters die volgens mij afkomstig zijn van een velgenreiniger...
Is er een agressiever middel dat ik kan proberen?
Verwijderd
Er bestaan wel polijstmiddelen voor glas, maar of dat gaat werken heb ik mijn twijfels over. Je hebt er ook de machine voor nodig en hoewel een polijstmachine goed genoeg is voor een laklaag waag ik te betwijfelen of het i.c.m. een glaspolijstmiddel gaat werken.
Even kleien en daarna afnemen met alcohol. Mijn vaste recept voordat ik een ruit sealer aanbreng. Het heeft tot nog toe altijd geholpen. En anders even een pass met de machine.TommyGun schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 16:06:
Ik krijg mijn ruiten (buitenkant) op geen enkele manier meer schoon overigens... Foam, soap, glass cleaner... van alles geprobeerd. De vervuiling verschilt; de voorruit zit vol met iets dat lijkt op opgedroogde water/zeepresten c.q. kalk en op de zijruiten zitten spetters die volgens mij afkomstig zijn van een velgenreiniger...
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Iets als spiritus of pure alcohol?kendo schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 16:12:
[...]
Even kleien en daarna afnemen met alcohol. Mijn vaste recept voordat ik een ruit sealer aanbreng. Het heeft tot nog toe altijd geholpen. En anders even pass met de machine.
Kan beide. Spiritus verschilt niet zoveel met alcohol.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Top, bedankt. Zal het eens proberenkendo schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 16:14:
[...]
Kan beide. Spiritus verschilt niet zoveel met alcohol.
Aangezien moeders voor mij aan het hamsteren is i.v.m. samenwonen de fiat weer gewassen, hieronder twee foto's:

Er zijn toch wel duidelijk 2 kampen merk ik: el cheapo microfibre doeken vs de bekende merken (gyeon, auto finesse, microfiber madness,...)Jestar076 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 17:08:
[...]
Qua glaze kun je ook voor Regloss gaan en voor de microvezeldoeken heb je eventueel een 12 pack.
[afbeelding]
Ik vind het eigenlijk niet makkelijk om te kiezen. 40x40 zou trouwens wel het makkelijkst werken aangezien je die in 4 kunt plooien, dus de rest valt al af.
Mega plush, Velvet smooth, Fantastic fur, Peluche, Soft touch,Crazy Pile..... Jezus Christus, ik wil gewoon een doek!

[ Voor 18% gewijzigd door SanderH_ op 20-10-2016 13:18 ]
Heel herkenbaar inderdaad, soms zie je door de doeken de doeken niet meerSanderH_ schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:57:
[...]
Er zijn toch wel duidelijk 2 kampen merk ik: el cheapo microfibre doeken vs de bekende merken (gyeon, auto finesse, microfiber madness,...)
Ik vind het eigenlijk niet makkelijk om te kiezen. 40x40 zou trouwens wel het makkelijkst werken aangezien je die in 4 kunt plooien, dus de rest valt al af.
Mega plush, Velvet smooth, Fantastic fur, Peluche, Soft touch,Crazy Pile..... Jezus Christus, ik wil gewoon een doek!

Verwijderd
Ik werk en hobby sinds 2002 als polijster/autopoetser/detailer... name it whatever you want. Ik heb alle doeken voorbij zien komen. Van good old poetskatoen tot stukken beddengoed. Goedkoop betekent niet altijd slecht. Duur betekent zeker niet altijd goed omdat er naampje op het label staat. Ik weet uit ervaring, en dat is al jaren lang, dat de MF doeken van de Action gewoon goed zijn. De kleinere MF doeken van de Action, de normale vierkante, zijn heel goed voor alles behalve het lakwerk. En om je gerust te stellen ik doe er rustig auto's mee van over de 100 duizend Euro tenzij het een beneden gemiddelde zachte lak is.SanderH_ schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:57:
[...]
Er zijn toch wel duidelijk 2 kampen merk ik: el cheapo microfibre doeken vs de bekende merken (gyeon, auto finesse, microfiber madness,...)
Ik heb MF doeken gehad van 5 tot 15 euro en het verschil is misschien dat de vezel wat anders is, de verhouding is misschien ook anders (80/20 of 70/30 welke ik prefereer) maar je zier en merkt het verschil niet. Nu, ga je beginnen aan een zachte lak dan neem je een veel zachtere doek en die kan je niet krijgen bij de winkel in je dorp of stad die bestel je bij bijvbeeld Carclean. Die hebben hele zachte doeken die dan meer geschikt zijn.
Dus heb je een normale harde lak dan zijn de doeken van de Action zoals ik hierboven aangeef zeker geschikt. Voor de zachtere lakken ben je beter af met een zachte doek, dus zachte uit elkaar gepluisde vezels.
Een 60x40 doek kan je ook heel goed vouwen dus waarom die afvalt is mij een raadsel. Ik wek er al jaren mee en het werkt goed. Ik heb nog nooit een kras of wat dan ook gehad op een laklaag door een doek van de Action te gebruiken. Maar ik weet ook met wat voor lak ik te maken heb dus stem ik mijn materiaal er ook op af.
Hier een beetje leesvoer: http://www.incrediblydeta...-microfiber-towels/#types
Wellicht wat laat, maar ammoniak werkt ook prima voor dit soort dingen. Wel zorgen dat je de deuren open hebt staan.TommyGun schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 16:06:
Nee, merp!
BMW (sapphire black metallic), dus één van de hardere lakken veronderstel ik?Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:02:
[...]
Ik werk en hobby sinds 2002 als polijster/autopoetser/detailer... name it whatever you want. Ik heb alle doeken voorbij zien komen. Van good old poetskatoen tot stukken beddengoed. Goedkoop betekent niet altijd slecht. Duur betekent zeker niet altijd goed omdat er naampje op het label staat. Ik weet uit ervaring, en dat is al jaren lang, dat de MF doeken van de Action gewoon goed zijn. De kleinere MF doeken van de Action, de normale vierkante, zijn heel goed voor alles behalve het lakwerk. En om je gerust te stellen ik doe er rustig auto's mee van over de 100 duizend Euro tenzij het een beneden gemiddelde zachte lak is.
Ik heb MF doeken gehad van 5 tot 15 euro en het verschil is misschien dat de vezel wat anders is, de verhouding is misschien ook anders (80/20 of 70/30 welke ik prefereer) maar je zier en merkt het verschil niet. Nu, ga je beginnen aan een zachte lak dan neem je een veel zachtere doek en die kan je niet krijgen bij de winkel in je dorp of stad die bestel je bij bijvbeeld Carclean. Die hebben hele zachte doeken die dan meer geschikt zijn.
Dus heb je een normale harde lak dan zijn de doeken van de Action zoals ik hierboven aangeef zeker geschikt. Voor de zachtere lakken ben je beter af met een zachte doek, dus zachte uit elkaar gepluisde vezels.
Een 60x40 doek kan je ook heel goed vouwen dus waarom die afvalt is mij een raadsel. Ik wek er al jaren mee en het werkt goed. Ik heb nog nooit een kras of wat dan ook gehad op een laklaag door een doek van de Action te gebruiken. Maar ik weet ook met wat voor lak ik te maken heb dus stem ik mijn materiaal er ook op af.
Hier een beetje leesvoer: http://www.incrediblydeta...-microfiber-towels/#types
40x40 leek mij logischer aangezien de zijden elkaar dan perfect overlappen.
Gebruik je trouwens dezelfde soort doeken voor alle doeleinden: interieur, ramen EN lak? De levensduur van de gemiddelde "Action doek" moet toch ook wel iets lager liggen dan dat van de duurdere concurrenten, of zie ik dit verkeerd?
In mijn geval wel, maar het vaker vervangen van de goedkope doeken is nog steeds minder duur dan hele dure doeken aanschaffen. Voordeel is ook dat je ze eveneens kunt gebruiken voor bumper care en dergelijke waarna je 't weg gooit (wassen helpt dan toch niet meer).SanderH_ schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:14:
[...]
Gebruik je trouwens dezelfde soort doeken voor alle doeleinden: interieur, ramen EN lak? De levensduur van de gemiddelde "Action doek" moet toch ook wel iets lager liggen dan dat van de duurdere concurrenten, of zie ik dit verkeerd?
[ Voor 24% gewijzigd door TommyGun op 20-10-2016 16:27 ]
Verwijderd
Dat het een BMW is wil niet automatisch zeggen dat het ook een harde lak is. Daar kan je alleen achter komen als je een een testspot maakt. Van daaruit ga je bepalen wat je je nodig hebt.
Als je goed leest verkoopt de Action verschillende soorten mf doeken. De blauwe mf dweildoek, zoals op het plaatje eerder, gebruik ik alleen voor de panelen, dus laklaag en om af te drogen. Verder nergens voor. Daarnaast zijn er nog de normale mf doeken in allerlei kleuren en per drie te koop. Die gebruik ik voor het interieur, motorcompartiment, wielen en ga zo maar door. Maar zeker niet voor het lakwerk.
Dat heeft met de samenstelling te maken. De dweildoeken zijn 70/30 en de kleine gekleurede zijn 80/20 en dus iets harder. Zie ook de link hierboven met informatie wat een mf doek nu is en hoe die is gemaakt.
En nee ze gaan zeker niet minder lang mee. Wat ik al zei: goedkoop is niet altijd slecht. Duur is zeker niet altijd beter. Maar omdat het gebruikt wordt voor detailing is het vaak duurder. Net als veel andere producten waar detailing op staat zijn duurder. En toch zijn er veel huis- tuin- en keuken middeltjes die heel goed voldoen. Ervaring is key.
Als je goed leest verkoopt de Action verschillende soorten mf doeken. De blauwe mf dweildoek, zoals op het plaatje eerder, gebruik ik alleen voor de panelen, dus laklaag en om af te drogen. Verder nergens voor. Daarnaast zijn er nog de normale mf doeken in allerlei kleuren en per drie te koop. Die gebruik ik voor het interieur, motorcompartiment, wielen en ga zo maar door. Maar zeker niet voor het lakwerk.
Dat heeft met de samenstelling te maken. De dweildoeken zijn 70/30 en de kleine gekleurede zijn 80/20 en dus iets harder. Zie ook de link hierboven met informatie wat een mf doek nu is en hoe die is gemaakt.
En nee ze gaan zeker niet minder lang mee. Wat ik al zei: goedkoop is niet altijd slecht. Duur is zeker niet altijd beter. Maar omdat het gebruikt wordt voor detailing is het vaak duurder. Net als veel andere producten waar detailing op staat zijn duurder. En toch zijn er veel huis- tuin- en keuken middeltjes die heel goed voldoen. Ervaring is key.
Well, that escalated quickly

Nog een vraagje ivm kleien. Nemen jullie de ramen ook mee, of heeft het niet echt een meerwaarde? En wat met de lichten? Zelfde vraag voor waxen trouwens.
Bij mijn wissel naar winterbanden zou ik ook graag eens mijn wielbouten onder handen nemen, de vraag is alleen hoe? Met een staalborstel krijg ik ze wel weer deftig denk ik, maar ik zou ook graag een langdurig effect hebben.

Zijn 5 jaar oud, maar ze zijn precies opgevist uit de Titanic...foei BMW

Nog een vraagje ivm kleien. Nemen jullie de ramen ook mee, of heeft het niet echt een meerwaarde? En wat met de lichten? Zelfde vraag voor waxen trouwens.
Bij mijn wissel naar winterbanden zou ik ook graag eens mijn wielbouten onder handen nemen, de vraag is alleen hoe? Met een staalborstel krijg ik ze wel weer deftig denk ik, maar ik zou ook graag een langdurig effect hebben.

Zijn 5 jaar oud, maar ze zijn precies opgevist uit de Titanic...foei BMW

[ Voor 8% gewijzigd door SanderH_ op 23-10-2016 19:48 ]
Verwijderd
Ramen kan je met een een driehoekig Stanleymesje schoonmaken. Net zoals je ruiten krabt als er ijs op ligt. Daarna goed ontvetten. Ramen wax je nooit! Wax kan aan je wisserbladen gaan zitten en kan gaan strepen als het regent en zo verminder je je zicht.
Je koplampen kan je schoonmaken met een reguliere wasbeurt. Wat ik nog wel eens doe is met een apc insprayen, even laten intrekken, schrobben met een nagelborsteltje en daarna meenemen met de reguliere wasbeurt. Na de wasbeurt inwaxen. Dat inwaxen zorgt ervoor dat je koplampen niet dof worden aangezien uv geblokt wordt.
Voor je wielbouten kan je gaan schuren of met de staalborstel erover. Daarna kan je ze spuiten in de gewenste kleur en aflakken met 2K lak. Die is een stuk robuuster dan 1K lak en kan ook tegen zuren zoals remreiniger. Anderzijds kost een setje wielbouten ook de wereld niet.
Je koplampen kan je schoonmaken met een reguliere wasbeurt. Wat ik nog wel eens doe is met een apc insprayen, even laten intrekken, schrobben met een nagelborsteltje en daarna meenemen met de reguliere wasbeurt. Na de wasbeurt inwaxen. Dat inwaxen zorgt ervoor dat je koplampen niet dof worden aangezien uv geblokt wordt.
Voor je wielbouten kan je gaan schuren of met de staalborstel erover. Daarna kan je ze spuiten in de gewenste kleur en aflakken met 2K lak. Die is een stuk robuuster dan 1K lak en kan ook tegen zuren zoals remreiniger. Anderzijds kost een setje wielbouten ook de wereld niet.
Zijn anti-diefstalboutenVerwijderd schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 19:58:
...
Ik wil ze eigenlijk gewoon weer in deze kleur:

Dus gewoon even schuren, en dan specifiek met wat 2K blanke lak / vernis zodat ze ook zo blijven?
Verwijderd
Ook die kan je krijgen voor jouw auto. En anders goed opschuren en puiten. 2K blanke lak is gewoon harder en krasvaster dan normale blanke lak. Zoals op het plaatsje zijn ze verzonken.
Mijn dakraampje heb ik anders best vaak vol gesmeerd.Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 19:58:
Ramen wax je nooit! Wax kan aan je wisserbladen gaan zitten en kan gaan strepen als het regent en zo verminder je je zicht.
Maar inderdaad, op de voorruit moet ik er niet aan denken. Zelfs de anti regen meuk gaat uiteindelijk toch voor een waas zorgen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Die wielbouten kan je wel opfrissen, maar dat blijft niet lang mooi; de corrosie zit er al in. Ook beschadig je de laklaag zodra je je wielen loshaalt. Je kan ze inspuiten met zinkspray, dan rem je ook die corrosie een beetje af.SanderH_ schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 21:39:
[...]
Zijn anti-diefstalbouten![]()
Ik wil ze eigenlijk gewoon weer in deze kleur:
[afbeelding]
Dus gewoon even schuren, en dan specifiek met wat 2K blanke lak / vernis zodat ze ook zo blijven?
Andere optie: iets eroverheen klikken....
Wise enough to play the fool
En kleien van de ramen kan dan weer geen kwaad neem ik aan? Of is dit niet echt nodig?Gonadan schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 22:35:
[...]
Mijn dakraampje heb ik anders best vaak vol gesmeerd.
Maar inderdaad, op de voorruit moet ik er niet aan denken. Zelfs de anti regen meuk gaat uiteindelijk toch voor een waas zorgen.
Die dopjes had ik reeds voorbij zien komen, maar die passen niet altijd mooi over die ene anti-diefstalbout. Daarnaast lost het niet echt het probleem op.teacher schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 22:49:
[...]
Die wielbouten kan je wel opfrissen, maar dat blijft niet lang mooi; de corrosie zit er al in. Ook beschadig je de laklaag zodra je je wielen loshaalt. Je kan ze inspuiten met zinkspray, dan rem je ook die corrosie een beetje af.
Andere optie: iets eroverheen klikken....
Goed schuren, zinkspray erop (en erna eventueel nog 2K blanke lak?) zal al heel wat doen denk ik. Heb je een idee hoe lang zoiets moet drogen?
Verwijderd
Kleien van ramen is niet perse nodig. Gewoon goed wassen e pas als je dan ziet dat er nog vuil op zit kan je kleien.
Als je 2K lak koopt reken dan op 20 euro per bus en je kan het maar 24 uur gebruiken door de chemische samenstelling. Ik zou een stel nieuwe wielbouten kopen ben je gelijk klaar.
Als je 2K lak koopt reken dan op 20 euro per bus en je kan het maar 24 uur gebruiken door de chemische samenstelling. Ik zou een stel nieuwe wielbouten kopen ben je gelijk klaar.
Mijn Volvo dealer heeft recent na een servicebeurt mijn auto gewassen, resultaat is dat de gehele auto vol met krassen zit. Ze zijn niet diep, maar ze zijn wel aanwezig en zijn goed zichtbaar in het zonlicht.
Mijn dealer heeft voorgesteld om de auto te laten poetsen door een poetsbedrijf waarmee ze contact hebben, ik ben bij dit poetsbedrijf geweest en die schatten 3 tot 4 uur nodig te hebben om de krassen te verwijderen.
Hun behandeling: wassen, 3x polijsten (grof, middel, fijn), in de was zetten.
Ik heb nog steeds wat twijfels maar ik moet mijn dealer een kans geven om het op te lossen. Wat denken jullie, ga ik hiermee de lak staat terugkrijgen van een 10 maanden oude auto zonder krassen?
Mijn dealer heeft voorgesteld om de auto te laten poetsen door een poetsbedrijf waarmee ze contact hebben, ik ben bij dit poetsbedrijf geweest en die schatten 3 tot 4 uur nodig te hebben om de krassen te verwijderen.
Ik heb nog steeds wat twijfels maar ik moet mijn dealer een kans geven om het op te lossen. Wat denken jullie, ga ik hiermee de lak staat terugkrijgen van een 10 maanden oude auto zonder krassen?

BlaBlaBla
Oef, mag hopen dat de wasprocedure hierna wel flink aangepast is? Schuurpapier is blijkbaar toch iets te agressief?
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Geen idee, ze houden vol dat ze mijn auto netjes met de hand hebben gewassen en dat mijn lak in een gevoelige staat zou zijn.
BlaBlaBla
Dealers en wassen... schoon wellicht, maar met veel schade.
Met polijsten gaan de krassen waarschijnlijk wel weg, maar wordt je laklaag een stuk dunner. Laat ze het maar op een goede manier oplossen. Voor dit soort prutswerk moeten ze zijn verzekerd.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik heb overigens zo'n zelfde plek op mijn dak. Zeer storend. Zelf al met een DAP van grof naar fijn bezig geweest en daarna voorzien van een goede wax. Het is minder, maar zeker zichtbaar. Wil uiteindelijk ermee naar de spuiter voor een nieuwe laag blanke lak.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Agree, ik ben er ook nog steeds erg boos om, vooral omdat ik nog geen excuus heb gehoord.timovd schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 15:50:
Met polijsten gaan de krassen waarschijnlijk wel weg, maar wordt je laklaag een stuk dunner. Laat ze het maar op een goede manier oplossen. Voor dit soort prutswerk moeten ze zijn verzekerd.
Maar goed, wat is dan een goede manier?
BlaBlaBla
Verwijderd
Het ziet er erger uit dan dat het is, al is het natuurlijk strontvervelend. Met een goede polijstpad en medium compound haal je al 90% weg me dunkt. Ik zou in ieder geval niet met een zware compound aan de haal gaan met een tussenstap en dan finishen. Daarnaast zou ik weigeren de auto te laten polijsten bij dat autopoetsbedrijf om de simpele reden dat ze nu al zeggen dat het ongeveer vier uur gaat duren. Dan weet je gelijk welke kwaliteit je krijgt.Strider schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:17:
Mijn Volvo dealer heeft recent na een servicebeurt mijn auto gewassen, resultaat is dat de gehele auto vol met krassen zit. Ze zijn niet diep, maar ze zijn wel aanwezig en zijn goed zichtbaar in het zonlicht.
Ik heb nog steeds wat twijfels maar ik moet mijn dealer een kans geven om het op te lossen. Wat denken jullie, ga ik hiermee de lak staat terugkrijgen van een 10 maanden oude auto zonder krassen?![]()
[afbeelding]
Er vanuit gaande dat het een middenklasser is zou je hem bij mij al een hele dag kwijt zijn, dus een uurtje of 10-12. Dieuren zijn ruw onderverdeeld in twee uur wassen en voorbereiden (wassen, kleien et cetera), dan zeker tweemaal polijsten en aftoppen met een goede wax. Even in grote lijnen en als alles meezit.
Stel aan je dealer voor om zelf een goed bedrijf te vinden die een offerte opmaakt om je auto te behandelen. Dit zal voor je dealer niet goedkoop zijn aangezien het niet zijn vaste poetser is die het voor 100 ex btw doet (vandaar de vier uurtjes been there done that).
Zo heb ik het ook gedaan voor een Tweaker en zijn auto. Zat van voor naar achteren onder de poetsbanen en kwam ook bij de dealer vandaan. Ik heb voor hem een paneel behandeld en zo is hij naar de dealer gegaan. Dealer ging akkoord met de offerte en ik heb zijn Golf toen behandeld. Staat ook wel op mijn site.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2016 21:06 ]
@strider , wat tuintje zegt! 4 uur is veel te kort.... Dealer heeft het vernaggeld en mogen hun nu naar wens op lossen!
Voor een totale detailingbeurt? Ja, te kort. Maar als het enkel de motorkap is, dan is 4 uur wel genoeg.
Maar dan nog... zal niet verwachten dat ze de volledige stappenplan gaan doen. Het moet commercieel blijven.
Maar dan nog... zal niet verwachten dat ze de volledige stappenplan gaan doen. Het moet commercieel blijven.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Het is een V40 uit 2015, ik kan dit inderdaad wel eens bij mijn dealer gaan voorstellen.Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 21:03:
[...]
Het ziet er erger uit dan dat het is, al is het natuurlijk strontvervelend. Met een goede polijstpad en medium compound haal je al 90% weg me dunkt. Ik zou in ieder geval niet met een zware compound aan de haal gaan met een tussenstap en dan finishen. Daarnaast zou ik weigeren de auto te laten polijsten bij dat autopoetsbedrijf om de simpele reden dat ze nu al zeggen dat het ongeveer vier uur gaat duren. Dan weet je gelijk welke kwaliteit je krijgt.
Er vanuit gaande dat het een middenklasser is zou je hem bij mij al een hele dag kwijt zijn, dus een uurtje of 10-12. Dieuren zijn ruw onderverdeeld in twee uur wassen en voorbereiden (wassen, kleien et cetera), dan zeker tweemaal polijsten en aftoppen met een goede wax. Even in grote lijnen en als alles meezit.
Stel aan je dealer voor om zelf een goed bedrijf te vinden die een offerte opmaakt om je auto te behandelen. Dit zal voor je dealer niet goedkoop zijn aangezien het niet zijn vaste poetser is die het voor 100 ex btw doet (vandaar de vier uurtjes been there done that).
Zo heb ik het ook gedaan voor een Tweaker en zijn auto. Zat van voor naar achteren onder de poetsbanen en kwam ook bij de dealer vandaan. Ik heb voor hem een paneel behandeld en zo is hij naar de dealer gegaan. Dealer ging akkoord met de offerte en ik heb zijn Golf toen behandeld. Staat ook wel op mijn site.
Het is niet alleen de motorkap, de foto was een voorbeeld. Het is de gehele auto.kmf schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 23:13:
Voor een totale detailingbeurt? Ja, te kort. Maar als het enkel de motorkap is, dan is 4 uur wel genoeg.
BlaBlaBla
Verwijderd
Ik zou het zeker gaan voorstellen want ik zie de bui hangen. In vier uur kan je niet fatsoenlijk een auto afleveren, en zeker niet welke volgens hun dan drie maal gepolijst gaat worden. Al doen ze het met vier man personeel.
De bekleding die je laat zien is alcantara. Wat je daar mee het beste kunt doen, geen ideeFabianGTI schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:43:
Weet iemand nog een goede reiniger voor stoffen bekleding en suède (?)
Ik heb zelf ook nog een uitdaging/vraag. In mijn straat staan helaas bomen die honingdauw afgeven. Binnen een dag zit de hele auto vol met kleine druppels. Zelfs elke dag wassen heeft op deze manier geen zin en daarnaast heb ik daar ook de tijd niet voor. Wel spuit ik de auto eens per 1-2 weken af met de hogedruk reiniger in de wasbox en heb ik een simpele Dodo Juice set waar ik de auto mee was. Vorig jaar was het hele dauw gebeuren geen probleem, maar dit jaar is het erger

Het vuil is aan de druppels gaan hechten en ondanks een aantal regenbuien is het niet echt losgeweekt. Ik ben gaan wassen; eerst een laag schuim erop, in laten weken, afspoelen en vervolgens met de shampoo aan de slag. De boel zat echt behoorlijk vast, helaas. Na het wassen is het resultaat als volgt:
Motorkap (staat verder van de bomen af):

Dak:

Achterspoiler:

Zoals te zien is op de foto's zit er nog een "laagje" op de lak lijkt het, maar hoe krijg ik dit er vanaf? Ik zie dat klei in combinatie met spray goed zou werken, maar ook aceton of spiritus zie ik voorbij komen. Iemand enig idee? Is dit ingebrand of valt er nog iets te redden?
Is dit geen wateretsing? Heb ik bij de bmw van de baas ook gehad, kreeg het nauwelijks weg!
Vandaag vlug even de Action binnengesprongenVerwijderd schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 14:44:
[afbeelding]
- 3 microvezeldoeken van het type die hierboven (staan inderdaad als dweil vermeld)
- 2 synthetische borstels voor oa motorruimte
- 2 lege mengflessen met vernevelaar
Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.