Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Neem dan een bewezen wax. Naast de prijs van de wax betaal je ook de tijd die je erin steekt om de wax aan te brengen. Het zou zonde zijn om zoveel werk in een wax te investeren met mindere eigenschappen. Ze kunnen hier vast wel aangeven wat voor jou geschikt is, zoals hierboven. ^^ThinkPadd schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 11:04:
Ik vind dat het wel redelijk presteert, maar heb liever wax pasta, omdat dat naar mijn idee een langere standtijd heeft. Die turtlewax is volgens mij zo weer verdwenen.
En met de huidige shampoo glimt het ook al aardig na het wassen, maar die glans is er na een dag ofzo al weer vanaf
Dat kleien valt me trouwens een beetje tegen. Na 15 jaar meuk van de motorkap gekleid te hebben voelt het na een paar weken alweer ruw aan. Had echt verwacht dat het langer stand zou houden. De volgende keer maar even de producten meer secuur aanbrengen.
[ Voor 15% gewijzigd door Oyster op 27-06-2013 16:03 ]
Als je een pasta wax wil dan maakt het bijna niet meer uit wat voor spul je gebruikt, benodigde tijd voor het opbrengen en uitpoetsen is bij alle soorten ongeveer gelijk.ThinkPadd schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 11:04:
Ik vind dat het wel redelijk presteert, maar heb liever wax pasta, omdat dat naar mijn idee een langere standtijd heeft. Die turtlewax is volgens mij zo weer verdwenen.
En met de huidige shampoo glimt het ook al aardig na het wassen, maar die glans is er na een dag ofzo al weer vanaf
Dan kun je beter een paar euro meer steken in goed spul. Ik lees veel goeds over Collinite 476S, mooie glans en erg lange standtijd.
dmstr schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 12:31:
Kun je niet beter eenmalig een fles Poorboy's EX-P kopen?
Lange standtijd, glimt niet onaardig, goede bescherming.
Hij zegt 'niet onaardig' en dat klopt. Mijn ervaring met EX-P is dat het echt een flinke mooie glans geeft, alleen niet de warme diepe kleur die carnaubawax geeft.Gonadan schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 13:40:
EX-P is een sealant, dat is niet voor de glim. Neem dan gewoon Natty's Blue, kost ook geen reet maar doet wel de mooie glim.
Hoe heb je het gedaan dan?Oyster schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 16:02:
[...]
Dat kleien valt me trouwens een beetje tegen. Na 15 jaar meuk van de motorkap gekleid te hebben voelt het na een paar weken alweer ruw aan. Had echt verwacht dat het langer stand zou houden. De volgende keer maar even de producten meer secuur aanbrengen.
Eerst begin je met wassen en Iron-X. Na het kleien doe je er goed aan om te polijsten ivm waarschijnlijke marring (microkrasjes), glaze voor voeden van de lak, en sealant en/of wax als beschermlaag erop.
Als je dat goed doet blijft dat minstens maanden goed.
Echter als je na kleien geen beschermlaag aanbrengt heeft kleien ook niet heel veel nut nee.
Mijn ervaring is dat de glans van EX-P verwaarloosbaar is in vergelijking met wax. Maargoed, het gaat mij erom dat als je geld wil geven voor EX-P dat je dan beter voor Natty kan gaan als het je om glans te doen is.Knightwolf schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 17:22:
Hij zegt 'niet onaardig' en dat klopt. Mijn ervaring met EX-P is dat het echt een flinke mooie glans geeft, alleen niet de warme diepe kleur die carnaubawax geeft.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wassen, afnemen, inspuiten met klei-glij-middel, op-neer kleien, links-recht kleien. Goed blijven nat houden en de klei afwisselend op-neer, link-rechts bewegen totdat de lak overal glad aanvoelt. Spoelen, Afnemen en PB perfect polish ingewerkt op-neer links-rechts, uitgepoetst, PB Black Hole draaiend, uitgepoetst, PB EX-P draaiend, uitgepoetst.Knightwolf schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 17:22:
Hoe heb je het gedaan dan?
Eerst begin je met wassen en Iron-X. Na het kleien doe je er goed aan om te polijsten ivm waarschijnlijke marring (microkrasjes), glaze voor voeden van de lak, en sealant en/of wax als beschermlaag erop.
Als je dat goed doet blijft dat minstens maanden goed.
Echter als je na kleien geen beschermlaag aanbrengt heeft kleien ook niet heel veel nut nee.
Ik denk dat ik de PB producten wat te haastig en onzorgvuldig gebruikt heb.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeiss Distagon 21 f/2.8
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Hoe doe je dat uberhaupt, binnen een kwartier je hele auto insmeren, zonder dat je iets overslaat en het er niet dikker dan heel dun op zit?Oyster schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 18:33:
Blackhole niet, dus het zal er maximaal 2 minuutjes opzitten. De EX-P ongeveer 5 tot 10 minuten tijdens het opruimen van de meeste spullen.
Dat doe ik niet. Volgens de voel-methode waarbij je met een vinger het spul probeert uit te smeren is dat met een temperatuurtje van tussen de 20 en 24 graden en een briesje binnen een 10-15 mins al het geval.dmstr schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 21:01:
EX-P hoort er 30-60 minuten op zitten uit mijn hoofd.
Echter smeer ik eerst heel de auto in, en soms ook nog de velgen, en begin daarna pas met uitpoetsen. En aangezien ik al snel een 20-30 mins doe over het opbrengen van de sealant/wax (zorgvuldig in kleine cirkelvormige bewegingen van 5 a 10 cm om zeker te zijn dat ik geen mm2 oversla
[ Voor 17% gewijzigd door Knightwolf op 28-06-2013 02:03 ]
Ambitieus inderdaad.Knightwolf schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 02:02:
Hoe doe je dat uberhaupt, binnen een kwartier je hele auto insmeren, zonder dat je iets overslaat en het er niet dikker dan heel dun op zit?
Swipetest bedoel je? Dat kan redelijk snel inderdaad, maar het gaat om het uitharden ná het uitpoetsen.Dat doe ik niet. Volgens de voel-methode waarbij je met een vinger het spul probeert uit te smeren is dat met een temperatuurtje van tussen de 20 en 24 graden en een briesje binnen een 10-15 mins al het geval.
Dat doe je neem ik aan om overgeslagen delen alsnog te pakken?dude88 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 07:59:
Daarom doe ik zeker als ik de tijd ervoor heb 2 laagjes EX-P
Of EX-P en en daarna laagje Natty.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Geen idee hoe duur die is, maar is dit niet wat?SnowDude schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 01:01:
Even een kort vraagje, waar kan ik zo'n rooster vinden voor onder in de uitspoel emmer? Ik vind die van Mcguiars namelijk behoorlijk duur voor een stukje plastic
Knightwolf schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 02:02:
Hoe doe je dat uberhaupt, binnen een kwartier je hele auto insmeren, zonder dat je iets overslaat en het er niet dikker dan heel dun op zit?
Ik had alleen even de motorkap gedaan om dit soort problemen dus voor te zijn. Die 10 minuten was ook op een vrij zonnige dag. In een kwartier zou inderdaad best knap zijn. Goed uithoudingsvermogen en precisie motoriek dan.Oyster schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 16:02:
Na 15 jaar meuk van de motorkap gekleid te hebben voelt het na een paar weken alweer ruw aan.
Als eerste reden voor een langere standtijd, maar als extra voordeel als je iets over geslagen heb dan neem je het de 2de keer waarschijnlijk wel meeGonadan schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 08:34:
[...]
Dat doe je neem ik aan om overgeslagen delen alsnog te pakken?
[ Voor 37% gewijzigd door dude88 op 28-06-2013 09:38 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De standtijd is natuurlijk afhankelijk veel vele factoren.
Maar als je de moeite neemt om alle stappen te doorlopen is dat extra laagje EX-P/wax bijna geen extra moeite vergeleken met de rest
"Probleem" daarvan is wel dat je er een tijd tussen moet hebben. Mooiste zou zijn als hij binnen kan staan en je de volgende dag nog een laagje kan doen.dude88 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 10:20:
Nooit helemaal getest, maar als ik de ervaringen op Carclean mag geloven wel.
Maar als je de moeite neemt om alle stappen te doorlopen is dat extra laagje EX-P/wax bijna geen extra moeite vergeleken met de rest
No signature required.
Op zich niet nee, maar qua doorlooptijd scheelt het nogal. Het wassen, kleien, cleanen, glazen en sealen kan zo achter elkaar door, maar dan krijg je te maken met de wachttijd. Voor de sealant moet je al wachten voordat de wax erover kan, doe je meerdere lagen dan gaat het hard. Vaak loopt het al ver in de zaterdagmiddag voordat de sealant erop zit.dude88 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 10:20:
Nooit helemaal getest, maar als ik de ervaringen op Carclean mag geloven wel.
Overigens denk ik dat ik het wel eens ga proberen, dit keer vond ik de standtijd behoorlijk tegen vallen. Waarschijnlijk omdat ik te gehaast was en het weer viel ook niet mee.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
EensM3rcury schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:12:
[...]
"Probleem" daarvan is wel dat je er een tijd tussen moet hebben. Mooiste zou zijn als hij binnen kan staan en je de volgende dag nog een laagje kan doen.
Persoonlijk ben ik wel van mening dat 2x een laag achter elkaar beter is als 1 laag. Maar dat is niet getest.
De volgende dag heeft dan de voorkeur.
Als ik een grote auto helemaal wil doen, dan doe ik het wel vaker verdeeld over 2 dagen. Geeft net even wat meer rust.
Ik doe eigenlijk ook of 2 lagen EX-P of 1 laag EX-P en 1 laag Natty.Gonadan schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:25:
[...]
Op zich niet nee, maar qua doorlooptijd scheelt het nogal. Het wassen, kleien, cleanen, glazen en sealen kan zo achter elkaar door, maar dan krijg je te maken met de wachttijd. Voor de sealant moet je al wachten voordat de wax erover kan, doe je meerdere lagen dan gaat het hard. Vaak loopt het al ver in de zaterdagmiddag voordat de sealant erop zit.
Dat ligt even aan de auto
[ Voor 33% gewijzigd door dude88 op 28-06-2013 12:48 ]
Ik doe zo 2 laagjes EX-P en nog een laag carnaubawax, met elk 24 uur tussen de lagendude88 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 07:59:
Daarom doe ik zeker als ik de tijd ervoor heb 2 laagjes EX-P
Of EX-P en en daarna laagje Natty.
Ah ja alleen motorkap scheelt wel een hoopOyster schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 09:31:
Ik had alleen even de motorkap gedaan om dit soort problemen dus voor te zijn. Die 10 minuten was ook op een vrij zonnige dag. In een kwartier zou inderdaad best knap zijn. Goed uithoudingsvermogen en precisie motoriek dan.
Mwa binnen staan hoeft niet perse, het is wel belangrijk datie tussentijds niet nat wordt.M3rcury schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:12:
[...]
"Probleem" daarvan is wel dat je er een tijd tussen moet hebben. Mooiste zou zijn als hij binnen kan staan en je de volgende dag nog een laagje kan doen.
Toen ik pasgeleden m'n Starlet deed zat er smorgens wel weer wat stof op, maar dat veeg ik er eerst heel voorzichtig met een mf-doek weer af (doek neerleggen en dan wegtrekken zodat je geen druk uitoefent). Werkte prima, aangezien door het eerste laagje de lak al superglad is en het dus ook geen moeite kost om het stof eraf te krijgen.
Maar binnen en dan liefst onder een laken zou wel beter zijn ja
Fijne motoriek? Daar hebben ze gewoon wat voor hoor.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
In mijn ideale wereld worden auto's gewoon helemaal niet viesKnightwolf schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 13:52:
Maar binnen en dan liefst onder een laken zou wel beter zijn ja
Ondertussen dromen we lekker verder...

http://carclean.nl/produc...Towel_60x90cm_DC_1_101684
http://carclean.nl/produc..._1000ml_MAGIFOAM1L_101948
http://carclean.nl/produc...co_45x65cm_MPB0101_102089
http://carclean.nl/product/Monello/Wash_Mitt_MWM0101_102092
Hebben jullie nog op/aanmerkingen?
Ik wou deze eigenlijk ook nog bestellen, maar eerst kijken hoe het met de foamlans van m'n hogedrukspuit gaat, deze lance van Autobrite is niet echt goedkoop.
http://carclean.nl/produc...ilfisk_Alto_AB1728_100657
[ Voor 22% gewijzigd door hostler op 28-06-2013 20:41 ]
Toen bij Carclean de foamlansen een keer in de aanbieding waren heb ik daar vast 1 van voor Karcher meebesteld (de merktypische aansluiting maakt voor de werking niet uit natuurlijk). Nadat ik later eindelijk een HD-spuit had en dat ding ben gaan uitproberen, man echt een verschil van dag en nacht
Is het aanbrengen en oppoetsen van wax iets wat machinaal kan gebeuren en - indien ja - hoe pak ik zoiets het beste aan?
Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Ik gebruik Supernatural 2.0 in stick versie, dat werkt ook wel lekker moet ik zeggen.Wok schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 23:04:
Wax aanbrengen kan prima machinaal (met een DAP); er zijn genoeg vloeibare waxen verkrijgbaar die hiervoor geschikt zijn. Uitpoetsen zal je echter altijd met de hand moeten doen.
Ben bang dat je dan toch nog iets niet optimaal doet. Het aanbrengen kan idd wat intensief zijn, afhankelijk van welke soort wax je gebruikt, maar het uitpoetsen hoort een eitje te zijn.Ibex schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 22:59:
Wanneer ik de auto was, wil ik daarna altijd een nieuwe laag wax aanbrengen. Echter is het aanbrengen van de wax een ontzettend vermoeiend karwij. Ook het oppoetsen is behoorlijk intensief. En ik merk dat ik het soms op de moeite steek en de hele auto dan maar even niet was.
Is het aanbrengen en oppoetsen van wax iets wat machinaal kan gebeuren en - indien ja - hoe pak ik zoiets het beste aan?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Het lijkt er op dat iemand dit geschuurd heeft (wetsanding?) op de onderste rand zie ik namelijk ook een witte lijn dit gebeurd vaak als je iets te hard schuurt op randen.
Kan het niet helemaal goed zien op de foto maar het lijkt er wel op.
Als het niet door de blanke lak heen is kan dit heel misschien nog wel met een dap hersteld worden, anders heb je een rotary nodig.
[ Voor 20% gewijzigd door fast-server op 30-06-2013 09:56 ]
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Ws komt dat door de foto en een reflectie van de wegmarkering. In het echt ziet het er iets minder spectaculair uit. Ik zal eens proberen om er een duidelijke foto van te maken. Wellicht dat het met een polish nog verbeterd kan worden.fast-server schreef op zondag 30 juni 2013 @ 09:55:
@vhal
Het lijkt er op dat iemand dit geschuurd heeft (wetsanding?) op de onderste rand zie ik namelijk ook een witte lijn dit gebeurd vaak als je iets te hard schuurt op randen.
Kan het niet helemaal goed zien op de foto maar het lijkt er wel op.
Als het niet door de blanke lak heen is kan dit heel misschien nog wel met een dap hersteld worden, anders heb je een rotary nodig.
Ik denk dat ik deze week eens een bezoekje breng bij CC, die zitten toch om de hoek.
[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 30-06-2013 10:01 ]
Ik heb exact zo'n plek op mijn deur. Het lijkt of het is gekomen door bijtende vogelpoep, maar dat is het niet. Het is een plek waar de lak niet meer glanst. Maar dan geen plek, maar meer een boomstructuur. Ik zou haast denken dat de blanke lak is gescheurd en er vocht onder is gekomen. Ik ga even proberen met een chemische polish en daarna een mechanische polish. Ik laat het weten.vhal schreef op zondag 30 juni 2013 @ 08:13:
Is hier iemand in de regio Lansingerland die een DAP heeft en mij eens wil laten zien wat de mogelijkheden zijn om onderstaande spot te behandelen? Het lijkt niet op vogelpoep en met klei gaat het er ook niet af. Misschien is het wel hars maar de vlek is gewoon glad. De foto lijkt erger dan het isdoordatje enkele reflecties ziet van de lucht.
[afbeelding]
Ik, in Gouda. DM maar.vhal schreef op zondag 30 juni 2013 @ 08:13:
Is hier iemand in de regio Lansingerland die een DAP heeft en mij eens wil laten zien wat de mogelijkheden zijn om onderstaande spot te behandelen? Het lijkt niet op vogelpoep en met klei gaat het er ook niet af. Misschien is het wel hars maar de vlek is gewoon glad. De foto lijkt erger dan het isdoordatje enkele reflecties ziet van de lucht.
[afbeelding]
No Shame, only Fame!
[ Voor 97% gewijzigd door Knightwolf op 30-06-2013 19:40 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Chemical Guys Waterspot Removerhostler schreef op zondag 30 juni 2013 @ 20:43:
Vandaag even snel de auto gewassen, echter zitten er allemaal druppel kringen op de auto. Ik krijg de kringen er echter niet af met water en shampoo... Iemand ideeën?
No signature required.
Zit het zo vast? Normaal gesproken is even eroverheen met een microvezeldoekje al genoeg. Maar nu weet je wel meteen waarom de meesten de auto afdrogen na het wassen.hostler schreef op zondag 30 juni 2013 @ 20:43:
Vandaag even snel de auto gewassen, echter zitten er allemaal druppel kringen op de auto. Ik krijg de kringen er echter niet af met water en shampoo... Iemand ideeën?
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Dat doe ik normaliter ookGonadan schreef op maandag 01 juli 2013 @ 09:11:
[...]
Zit het zo vast? Normaal gesproken is even eroverheen met een microvezeldoekje al genoeg. Maar nu weet je wel meteen waarom de meesten de auto afdrogen na het wassen.
Interieur voor:

Interieur na:

Exterieur voor:

Exterieur tijdens:

Exterieur na:

Volgende week mag mijn auto eraan geloven
[ Voor 132% gewijzigd door DopdeDouwer op 02-07-2013 09:54 . Reden: oeps geen HK ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!
Mijn persoonlijke ervaring is dat 1 laag EX-P en 2 lagen (of meer, meer is beter) Natty's Liquid Blue een mooier effect geeft.dude88 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:46:
[...]
Ik doe eigenlijk ook of 2 lagen EX-P of 1 laag EX-P en 1 laag Natty.
Dat ligt even aan de auto
Als je de EX-P goed laat drogen dan is je auto voor een winter beschermd zonder verdere wax (getest op de auto van mijn ouders)
Poets de family car hier normaal 2x per jaar, in het voorjaar en in het najaar.
1. Hogedrukspuit al het grove vuil er af spuiten (wil nog een foam lans kopen)
2. Wassen met Dodo Juice - Born to be Mild
3. Afspoelen
4. DAP>> Monello - Raffini Mezzo Polish Cut 3.5/5 Gloss 3/5 (indien nodig, alleen als er imperfecties zichtbaar zijn.)
5. DAP>> Monello - Raffini Finale Finishing Polish Cut 2/5 Gloss 5/5
6. DAP>> Poorboys World - Black Hole
7. DAP>> Poorboys World - EXP Pure Sealant
8. DAP>> 2x Poorboys World - Natty's Liquid Blue (3x als ik de tijd heb)
Tip:
Als de auto klaar is gebruik later dan geen shampoo welke de wax laag etc. oplost anders ben je voor jan met de korte achternaam bezig geweest.
Goed poetsen scheelt ook op de inruilwaarde van de auto, sinds ik de DAP gebruik heb ik al 2x een 1000 euro hogere inruilwaarde gehad ( was vroeger wel anders met turtlewax

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Ik heb mijn auto nu een week en hij zit al helemaal onder
Als je lak glad is en in de was staat dan veeg je insecten er zo af.
Zijn er ook bedrijven die dit voor redelijke bedragen voor je doen?fast-server schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 00:35:
Zou je kunnen doen met een insect cleaner (Pro Vision - Insect Cleaner o.i.d), maar zolang je lak "ruw" is blijf je dit probleem houden.
Als je lak glad is en in de was staat dan veeg je insecten er zo af.
Als ik al die handelingen zie, krijg ik al hoofdpijn
Helemaal geen zin in in de weekenden
Daarom altijd grondig naspoelen met 'vlekvrij water' of 'glansspoelen' of hoe ze het ook noemen. In mijn geval was ik daar de auto uberhaupt mee zonder iets anders te gebruiken, juist om vlekken en vooral ook aantasting van de wax te voorkomen.hostler schreef op maandag 01 juli 2013 @ 12:00:
[...]
Dat doe ik normaliter ookEchter, omdat het onlangs hard geregend had moest ik met de auto door de modder. Toen had ik hem even snel 'schoon' gemaakt in een wasbox, vandaar dat ik prachtige kringen heb.
QFT!!fast-server schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 00:19:
[...]
Goed poetsen scheelt ook op de inruilwaarde van de auto, sinds ik de DAP gebruik heb ik al 2x een 1000 euro hogere inruilwaarde gehad ( was vroeger wel anders met turtlewax)
Toen ik als autpoetser werkte poetsten we er zo 500-1000 euro bij voor die handelaren.
Zei ik laatst ook tegen een van de buren hier die te kennen gaf aan het rondkijken te zijn voor een andere auto. Had hem aangeboden om z'n auto net van te voren dan even grondig te doen zodat hij er meer voor terug krijgt. Echt heel erg geinteresseerd leek hij toch echter niet. Sja, mijn probleem niet
[ Voor 30% gewijzigd door Knightwolf op 03-07-2013 02:13 ]
Bij mij gaan die er relatief gemakkelijk af, maar dan wel met een washandschoen. Op de één of andere manier kan je daar grondiger mee poetsen dan met een ouderwetse spons of doekje.dfrenner schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 00:28:
Is er nog een makkelijke manier om insecten te verwijderen?
Ik heb mijn auto nu een week en hij zit al helemaal onder
Die van mij staat niet heel goed meer in de lak dus dat zal nog relatief weinig voordeel bieden. Overigens is kleien de meest fabeltastische manier maar dan moet je wel weer met wax aan de gang.
Ja maar jij overdrijft dan ook wel eens een beetje. Wassen met osmosewater? Ik heb nooit van die vlekken met mijn tuinslang, gewoon goed afdrogen.Knightwolf schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 02:12:
Daarom altijd grondig naspoelen met 'vlekvrij water' of 'glansspoelen' of hoe ze het ook noemen. In mijn geval was ik daar de auto uberhaupt mee zonder iets anders te gebruiken, juist om vlekken en vooral ook aantasting van de wax te voorkomen.
[ Voor 29% gewijzigd door Gonadan op 03-07-2013 08:30 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De 900 powerpack is toch weer 55 euro duurder, geen idee of dit het geld waard is. In detailwereld geldt altijd beter = duurder maar op een gegeven moment moet ik mij toch aan een bepaald budget houden. De extra 4”pads + steunplaat zijn leuk maar ws. ga ik ze toch niet gebruiken.
De auto betreft een Renault Megane (estate), gezien het formaat wil ik bij voorkeur niet meer handmatig werken.
Als je een grote auto hebt en dan ook nog eens swirls al helemaal.
Voor het geld wat je dan bespaard t.o.v. de powerpack kun je beter een goede sealant en wax kopen (Natty's Liquid Blue en EXP)
Dan heb je een set waar je voorlopig wel weer even mee vooruit kan.
Ik zou voor de 900 gaan. Voor iets meer heb je gewoon wat meer power.vhal schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 10:03:
De eeuwige vraag, DAP 500 vs 900. Ik twijfel even welke excentermachine te kiezen. De 900 heeft meer vermogen en een constant toerental maar ik vraag ik mij af of ik net zo goed af kan met een DAP500 om eens in de zoveel tijd wat swirls te verwijderen met Monello Veloce/Mezzo (en af te ronden met Finale) en wax/glaze/sealant mechanisch aan te brengen.
De 900 powerpack is toch weer 55 euro duurder, geen idee of dit het geld waard is. In detailwereld geldt altijd beter = duurder maar op een gegeven moment moet ik mij toch aan een bepaald budget houden. De extra 4”pads + steunplaat zijn leuk maar ws. ga ik ze toch niet gebruiken.
De auto betreft een Renault Megane (estate), gezien het formaat wil ik bij voorkeur niet meer handmatig werken.
Ik denk dat ik wel ga voor de DAP900 en eventueel wat zaken aanvul. Veloce heb ik hopelijk niet echt nodig. De meeste krasjes verdwijnen als ik ze bespray met water wat aangeeft dat ze prima zijn te behandelen met Mezzo + gele/groene pad.
Jammer dat de oranje pads niet verkrijgbaar zijn maar ik las dat er een structureel probleem is met de velcro die na 1x loslaat.
Hopelijk heb je die ook helemaal niet nodig inderdaad. Heb zelf toen 't Power Pack gekocht.
Met de middelen en pads die daar in zit heb ik alle stevige schade's aan de lak eruit gekregen
Voor

Na

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
/rent
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb er met me neus boven opgezeten en zag niets! met zaklampTommyGun schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 12:37:
Geen swirls, really? Al gekeken met licht / zon er op?

En zo "ECO" is die fles nou ook weer niet aangezien dat spul van ver komt en dus veel CO2 uitstoot heeft veroorzaakt.
LoL okay daar heb je misschien wel een puntfast-server schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 13:01:
VW's hebben een harde lak, dus daar zullen de swirls niet snel opvallen, als je een medium of zachte lak hebt dan wordt het al snel een ander verhaal.
En zo "ECO" is die fles nou ook weer niet aangezien dat spul van ver komt en dus veel CO2 uitstoot heeft veroorzaakt.
Swirls zie je ook wel vanaf enkele meters hoor, vooral in de volle zon.Gonadan schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 12:43:
Swirls zie je toch niet van meer dan vijf cm afstand.
/rent
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
100094 - Meguiars - Gold Class High Tech Applicator Pad (Soft Foam) - 2 Pack
100902 - Poorboys World - Spray and Wipe - 473ml
101204 - Meguiar's Marine RV - Hard Water Spot Remover nr. 47 - 473ml
101684 - CSF - Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm
101948 - Autobrite - Magifoam - 1000ml
102089 - Monello - Peluche Bianco - 45x65cm
102092 - Monello - Wash Mitt
En kreeg deze er gratis bij:
102387 - Monello - Disco Duo applicator pads

Opklikbaar
Ik heb er toch voor gekozen om de foam lans van Autobrite er niet bij te bestellen omdat ik heb best prijzig vind. Eerst eens kijken hoe de foam lans van Nilfisk het doet.
[ Voor 35% gewijzigd door hostler op 04-07-2013 13:40 ]
Als je hem alleen afspuit in de wasbox zonder te wassen ga je NIET afdrogen. En daar had ik het overGonadan schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 08:28:
Ja maar jij overdrijft dan ook wel eens een beetje. Wassen met osmosewater? Ik heb nooit van die vlekken met mijn tuinslang, gewoon goed afdrogen.
Daarbij als je met je tuinslang in de zon staat te wassen moet je bizar snel zijn met afdrogen wil het niet door de hitte opdrogen, en mijn ervaring is dat DIE vlekken vrijwel niet meer te verwijderen zijn.
Niet twijfelen, aangezien 900 nog erg weinig is zeker niet voor de 500 gaan.vhal schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 10:03:
De eeuwige vraag, DAP 500 vs 900.
Pro900 nog beter.
En nog beter is een profi rotary maar die zit al snel aan 600 euro
Lui: checkPaganstars schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 11:10:
Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar ik ben lui! Ik had van de week eco touch waterless car wash besteld en even getest op de Golf van me moeder en was verrast met het resultaat. Geen swirls, krassen of vlekken!
[video]
Waterless: kansloos, en gezien er wat opgesprayed wordt is het nog altijd met vloeistof.
Swirls/krassen: check, die heb je zeerzeker wel met zo'n werkwijze. Dat jij ze niet ziet wil niet zeggen dat ze er niet zijn
Die is idd niet goedkoop, maar is dan ook wel 100x beter dan het ding van Nilfisk. Mijn ervaring daarmee had ik van de week al gepost.hostler schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 13:37:
Ik heb er toch voor gekozen om de foam lans van Autobrite er niet bij te bestellen omdat ik heb best prijzig vind. Eerst eens kijken hoe de foam lans van Nilfisk het doet.
Gevaarlijk advies. Ik zou een beginner nevernooit een rotary aanraden. Een PRO900 is genoeg voor 90% van al het werk wat de gemiddelde hobbyist ooit zal zien.Knightwolf schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 15:07:
Niet twijfelen, aangezien 900 nog erg weinig is zeker niet voor de 500 gaan.
Pro900 nog beter.
En nog beter is een profi rotary maar die zit al snel aan 600 euro
Ooit van Optimum No Rinse gehoord? Die formule encapsuleert het vuil waardoor je zelfs zwaar vervuilde auto's krasvrij kunt wassen zonder stromend water. Dat jij het niet kent wil niet zeggen dat het niet kanLui: check
Waterless: kansloos, en gezien er wat opgesprayed wordt is het nog altijd met vloeistof.
Swirls/krassen: check, die heb je zeerzeker wel met zo'n werkwijze. Dat jij ze niet ziet wil niet zeggen dat ze er niet zijn
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ah zo, ja dat moet je lekker zelf weten.Knightwolf schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 15:07:
Als je hem alleen afspuit in de wasbox zonder te wassen ga je NIET afdrogen. En daar had ik het over
Zeker op mijn zwarte auto, die is nog goed warm ook. Gelukkig zit mijn oprit aan de noordkant dus kan over het algemeen heerlijk in de schaduw werken. Dat ene randje zon droog ik dan wel als eerste af.Daarbij als je met je tuinslang in de zon staat te wassen moet je bizar snel zijn met afdrogen wil het niet door de hitte opdrogen, en mijn ervaring is dat DIE vlekken vrijwel niet meer te verwijderen zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ben als beginner ook met een zware 1400w prof rotary begonnen, alleen wat aanwijzingen gehad en rest ging vanzelf, echt niet zo moeilijk hoor.Arfman schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 15:29:
[...]
Gevaarlijk advies. Ik zou een beginner nevernooit een rotary aanraden. Een PRO900 is genoeg voor 90% van al het werk wat de gemiddelde hobbyist ooit zal zien.
Ja wel es van gehoord, maar net als het incapselen van het vuil met super snow foam en shampoo en washmitt geloof ik daar niet in. En als helemaal niet als het niet overvloedig nat is.Ooit van Optimum No Rinse gehoord? Die formule encapsuleert het vuil waardoor je zelfs zwaar vervuilde auto's krasvrij kunt wassen zonder stromend water. Dat jij het niet kent wil niet zeggen dat het niet kan
In de schaduw maakt het niet uit, maar in de zon is het idd oppassen, vooral met een zwarte auto. En ja daar heb ik ervaring mee, en nee ik bedoel niet m'n TransAmGonadan schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 16:02:
Zeker op mijn zwarte auto, die is nog goed warm ook. Gelukkig zit mijn oprit aan de noordkant dus kan over het algemeen heerlijk in de schaduw werken. Dat ene randje zon droog ik dan wel als eerste af.
Mothers Wax - Mag & Aluminum Polish
Dodo Juice - Red Mist - Tropical protection detailer - 250ml
Dodo Juice - Basics of Bling Extra-soft Buffing Cloth - 3pack
Auto Finesse - Crystal Glass Cleaner - 250ml
Over Mag & Alu polish, Dodo doe ken en crystal glass cleaner erg tevreden. Geven alle goed resultaat.
Van de Red Mist detailer had ik echter meer verwacht, vind de QD+ van PBW toch net wat meer doen..
Best jammer, want was op zoek naar een leuke blijvende uitbreiding.
Verder met de DAP900 (die ik toch maar had gekocht) aan de gang gegaan om het eea te polijsten. Wat een baggerklus is dat zeg. Maargoed, de Megane is nou wel aardig swirl vrij. Niet perfect maar wel een aanzienlijke verbetering tov de vorige staat. Diverse krasjes heb ik ook maar gelijk meegepakt. Uiteraard heb ik van tevoren geclay'ed e.d.
Na het polijstende lak gevoed met Black Hole om daarna verder te gaan met EX-P die nu een nachtje mag curen uitharden
Morgen maar weer verder, ik voel het nu wel aardig in mijn rug

Persoonlijk zou ik liever na een nacht nog een extra laagje doen als je de volgende dag toch verder wil.
Hij gebruikt denk ik de verkeerde benaming. Curen wordt genoemd de tijd tussen opbrengen en uitpoetsen. Hij bedoeld waarschijnlijk de tijd tussen uitpoetsen en de volgende laag. Dat is om het te laten uitharden. En ja daarvoor staat al snel 24 uur als je het goed wil doen. Doe ik ook.dude88 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 08:36:
Lijkt me niet nodig een hele nacht
Persoonlijk zou ik liever na een nacht nog een extra laagje doen als je de volgende dag toch verder wil.
mja, mijn fout. Ik bedoelde inderdaaad uitharden ipv curen.Knightwolf schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 13:04:
[...]
Hij gebruikt denk ik de verkeerde benaming. Curen wordt genoemd de tijd tussen opbrengen en uitpoetsen. Hij bedoeld waarschijnlijk de tijd tussen uitpoetsen en de volgende laag. Dat is om het te laten uitharden. En ja daarvoor staat al snel 24 uur als je het goed wil doen. Doe ik ook.
Oh ok, dan heeft dan onderzoekslaboratorium gewoon ongelijk, net zoals de duizenden "hose ban" detailers in de US en de UKKnightwolf schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 16:15:
Ja wel es van gehoord, maar net als het incapselen van het vuil met super snow foam en shampoo en washmitt geloof ik daar niet in. En als helemaal niet als het niet overvloedig nat is.

Kom op KW, beetje inlezen, verslagen lezen, reviews kijken. Dit is imho een kansloze manier van topics vullen.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik wil onze familiestation een keertje goed poetsen/polijsten.
Ik heb al wat goede waxmiddelen maar zoek een goed polijstmiddel.
Daarna wax ik hem gewoon weer.
Dus enkel het polijsten.
Wat adviseren jullie,
Heb jij toevallig zo'n onderzoeksresultaat?Arfman schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 13:43:
[...]
Oh ok, dan heeft dan onderzoekslaboratorium gewoon ongelijk, net zoals de duizenden "hose ban" detailers in de US en de UK
Kom op KW, beetje inlezen, verslagen lezen, reviews kijken. Dit is imho een kansloze manier van topics vullen.
Heb je toevallig al een machine of wil je het met de hand doen? En wat voor auto is het ?Lasteraar schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 13:59:
Hebben jullie poetsers een goede tip voor me ?
Ik wil onze familiestation een keertje goed poetsen/polijsten.
Ik heb al wat goede waxmiddelen maar zoek een goed polijstmiddel.
Daarna wax ik hem gewoon weer.
Dus enkel het polijsten.
Wat adviseren jullie,
No signature required.
Knightwolf had gelijk
Na het foamen de auto afgespoten met de hogedrukspuit en toen gewassen met het 2 emmer systeem én de Monello - Wash Mitt. Een erg fijne Mitt.
Daarna de auto droog gemaakt met CSF - Delirium Orange Drying Towel. Voor mij nooit meer een zeem! Neemt al het water in 1 keer op. Gewoon op de auto leggen, beetje aandrukken en er weer af halen. Helemaal droog!
Verder, Meguiar's Marine RV - Hard Water Spot Remover niet gebruikt omdat de Magifoam de waterspots al heeft weggehaald. Wel heb ik Poorboys World - Spray and Wipe gebruikt, wat een geweldig spul! Wrijft heerlijk uit met een Monello - Peluche Bianco doek en de lak is weer net zo glad als na het kleien (auto is pas gekleid). Het ruikt lekker en de glans is ook prima.
Waar ik niet zo over te spreken was waren de Monello - Disco Duo applicator pads. Ze glijden snel uit je handen en zijn van matige kwaliteit. Ik heb ze gebruikt om Meguiars Ultimate Protectant Dash & Trim restorer aan te brengen op de plastic onderdelen rondom de auto.
Ik heb een machine. Dus beide opties kunnen.M3rcury schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 16:09:
[...]
Heb je toevallig al een machine of wil je het met de hand doen? En wat voor auto is het ?
Het betreft een Fors Focus station uit 2003.
Beetje grijs/antraciet metallic

Er zaten wat diepe krassen hier en daar (fijn die mensen die er met sleutels langs gaan) maar die zijn nu vrijwel niet meer te zien
No Shame, only Fame!
Voor:

Na:

Rest even was-en-wax (PB's SS&S, PB's Natty's Paste Wax):

iPhone-foto's en zilvere auto, dus dat is een combinatie voor geen goede glim-foto's...
nee........DopdeDouwer schreef op zondag 07 juli 2013 @ 11:39:
Al op de vorige 2 pagina's gekeken?
Van:

Naar:

Velgen zijn niet helemaal schadevrij, maar kon deze 17 inchers krijgen voor 150 euro. Als het winterrubber eromheen zit, dan een laagje plastidip en zijn dan perfect voor de komende jaren

De Fiat naafdoppen zijn al in bestelling
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Uiteraard tegen vergoeding.
Ik heb een 3 weken oude witte Ford Focus station en irriteer me aan de vliegen die er niet meer af gaan.
Ik heb zelf niet het geduld ermee aan de gang te gaan. Misschien dat ik dat kan laten doen.
Stel je doet het bij een bedrijf, wordt het dan ook zo grondig als in dit topic aangepakt?
Pak een grote handdoek, maak die kletsnat en leg 'm op de voorkant van je auto. Zo half over de motorkap en de bumper heen. Druk 'm een beetje aan zodat 'ie overal aan de bumper kleeft en ga met de gebruikelijke two-bucket/washmitt/het-hele-riedeltje je auto wassen en zodra je bij de voorkant aankomt trek je de handdoek eraf. Even met de washmitt eroverheen en weg zijn de vliegenlijken.dfrenner schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 11:15:
Ik heb een 3 weken oude witte Ford Focus station en irriteer me aan de vliegen die er niet meer af gaan.
Ik heb zelf niet het geduld ermee aan de gang te gaan. Misschien dat ik dat kan laten doen.
Ligt aan de hoeveelheid muntjes die je uitgeeft. Als jij naar een poetsbedrijfje gaat die voor 90 euro beweert je hele auto te kunnen doen dan wordt het 'niet heel best' gedaan. Ga je naar een echte detailer die twee dagen met je auto bezig is, dan wordt het minstens zo goed en waarschijnlijk beter gedaan.Stel je doet het bij een bedrijf, wordt het dan ook zo grondig als in dit topic aangepakt?
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.