Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 35 ... 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Verbaas me ook altijd over de hoeveelheid 'poetsbedrijven' die inderdaad voor 100-150 euro ongeveer alles doen. Interieur, exterieur, polijsten de hele mikmak. Dan denk ik, voor 100-150 euro zou ik misschien de buitenkant (goed) voor je doen exclusief polijsten, dat is al minstens een hele middag flink doorwerken. En zo'n poetser is na 1-2 uur al weer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:53
1-2 uur dan heb je wel een hele slechte, mijn ex-baas deed er 2, soms 2,5 op een dag, wat 3 a 4 uur per auto betekent. Ik kon het niet zo snel en deed een hele dag over hetzelfde. Prijs voor autobedrijven was meen ik iets van 80-90 euro (neem aan ex btw), voor particulieren 150 (neem aan incl btw). En dan was het echt wel beter dan gemiddeld gedaan, maar helemaal vergelijkbaar met een detailer is het niet nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

vhal schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 17:06:
Of koop een fles Poorboys bugsquash voor 13€ ;)
Verdun die wel 1:3 want anders is je waxlaag echt meteen weg. Zelfs een week oude Collinite 476 smelt als sneeuw voor de zon. Ik maak mijn flesje nog op en daarna ga ik de handdoektruc ook gebruiken.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is idd een hele goeie tip, heb ik al eerder gehoord maar nooit echt wat mee gedaan. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat gewone standaard ruitensproeiervloeistof ook schadelijk is voor alle soorten wax/sealant. Heb het langer geleden hier wel es gevraagd maar daar wist niemand een antwoord op.
Het is iig een van de redenen dat ik dat systeem nooit gebruik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik gebruik toch vaak de ruitensproeier met de km's die ik maak en ik zie wel dat je vlekjes edg krijgt in je wax laag, dus het tast het wel iets aan. Maar goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 17:17
@joopieboy; ik dacht dat die vlekjes altijd iets van hars was oid. Maar ja dan maar een keertje extra wax erover heen ;)

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 16:10
Ruitenwisser reservoir vullen met Poorboy's Spray and Wipe. :) (wel verdund)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Knightwolf schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 22:45:
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat gewone standaard ruitensproeiervloeistof ook schadelijk is voor alle soorten wax/sealant. Heb het langer geleden hier wel es gevraagd maar daar wist niemand een antwoord op.
Het is iig een van de redenen dat ik dat systeem nooit gebruik :P
Ik zou dan maar niet detailen vlak voor de APK, dan wordt die namelijk wel gebruikt ;)
S2801 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 09:13:
Ruitenwisser reservoir vullen met Poorboy's Spray and Wipe. :) (wel verdund)
Tja, dat lijkt me met de vorst weer niet heel handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Zo ben ik maar eens gaan rondkijken voor beter spul in de ruitenwissers, die goedkope jerrycans ben ik niet echt een fan van. Het lijkt er op dat qua alternatieven steeds hetzelfde terug komt, nu nog kiezen wat de beste optie is.
  1. Vullen met een of ander RainX of Spray & Wipe spul. Leuk voor de afstotendheid, minder voor het schoonmaken en in de winter.
  2. Vullen met een degelijk sproeimiddel of concentraat. Goed schoonmaken en antivries maar vaak relatief duur.
  3. Vullen met eigen browsel van APC o.i.d. Maakt goed schoon, maar je moet de juiste balans vinden tussen antivries en waxbescherming.
  4. Goedkope tankstationcans kopen. Maakt redelijk schoon, stinkt als de ziekte en kost je je wax. Maar wel lekker makkelijk en goedkoop. :P
Ik neig naar #2 onderhand. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Zou RainX er zonder problemen gewoon in kunnen?

Dat zou best interessant kunnen zijn.
Of zou je dat zelfs aan goedkope ruitenwisservloeistof kunnen toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Toevoegen kan sowieso, dat doen veel mensen ook. Kijk anders eens op het carclean forum, daar loopt ergens een heel topic hierover.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel_rox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:42
Vast wel interessant voor hier, maar 20 juli is er weer een summer detail day in berkel en rodenrijs.
Staat gerand voor veel gezelligheid en grote kortingen. Op de site van cc kan je je aanmelden.
Weer aardig wat leuke dag aanbiedingen, hour mega deals met 20/25 procent korting op bepaalde merken, en een algemene korting van 10 procent op het hele assorti.

Ik ga volgende week zaterdag in ieder geval weer langs daar!

[ Voor 8% gewijzigd door maikel_rox op 11-07-2013 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-09 17:27

hostler

Yeahhh dude!

maikel_rox schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:03:
Vast wel interessant voor hier, maar 20 juli is er weer een summer detail day in berkel en rodenrijs.
Staat gerand voor veel gezelligheid en grote kortingen. Op de site van cc kan je je aanmelden.
Weer aardig wat leuke dag aanbiedingen, hour mega deals met 20/25 procent korting op bepaalde merken, en een algemene korting van 10 procent op het hele assorti.

Kit 1
DAP900 + Mothers Compound + Finishing Polish (335ml) + twee Monello 5.6" pads (polishing en finishing).

Prijs € 139 (normaal € 201).

Dat lijkt me wel wat, maar deze aanbieding is zeker alleen geldig als je er daadwerkelijk heen gaat? Maar het is vanaf Raalte, Overijssel te ver rijden voor mij :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
hostler schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:27:
[...]

Kit 1
DAP900 + Mothers Compound + Finishing Polish (335ml) + twee Monello 5.6" pads (polishing en finishing).

Prijs € 139 (normaal € 201).

Dat lijkt me wel wat, maar deze aanbieding is zeker alleen geldig als je er daadwerkelijk heen gaat? Maar het is vanaf Raalte, Overijssel te ver rijden voor mij :(
Yes, alleen ter plaatse. Weet nog niet of ik er heen ga anders kan ik er misschien wel 1 voor je halen en opsturen naar je? :)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

maikel_rox schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:03:

Lijkt me superleuk, maar helaas is het 2,5 uur rijden voor mij. Dat is me iets te gortig.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

S2801 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:35:
[...]

Yes, alleen ter plaatse. Weet nog niet of ik er heen ga anders kan ik er misschien wel 1 voor je halen en opsturen naar je? :)
Hmm daar moet ik even over nadenken, thanks voor het aanbod :D Ik zal je nog wel een DM doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
dude88 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 10:27:
[...]

Ik zou dan maar niet detailen vlak voor de APK, dan wordt die namelijk wel gebruikt ;)
Dat weet ik, en daar ben ik idd niet blij mee, maar shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Heeft iemand tips voor het interieur van een cabriolet te behandelen? Het gaat om leer, kunststof en skai. Ik had Natural Look Dressing van PB gezien en Gliptone leder conditioner. Is dat Gliptone echt zoveel beter voor leder, of kan ik net zo goed Natural Look Dressing voor alles gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

^^ Voor leer absoluut Gliptone Conditioner gebruiken :Y

Natural Look is echt bedoeld voor kunststoffen.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-08 10:01
Over gliptone ben ik ook heel erg te spreken, Heb het ook gebruikt naast mijn lederen auto interieur op mijn lederen werktas, schoenen, en lederen meubels in huis. Echt een mooi product!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:14
Mothers heeft nieuwe leerproducten: LeatherTech. De foaming cleaner is beter dan de cleaner van Gliptone. Het foam verwerkt erg makkelijk en ruikt heerlijk fris, cleaning is beter dan de Gentle Cleaner.

De conditioner is een soort creme in een pot en is vrij geurneutraal. Gliptone heeft ook een zeer goede conditioner alleen ruikt deze naar leer, niet iedereen houdt daarvan en dan is de Mother's LeatherTech conditioner (let op, er is ook een gewone maar die is minder) een perfecte oplossing. Zeker het proberen waard vind ik.

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Bedankt allemaal voor de tips. Ik ga even een spulletje halen. Heb niet echt een keuze aangezien het leer in de brandende zon nogal wat te verduren heeft.

Vandaag even een test gedaan op de motorkap. Afgezien van dat mn klei in het zakje bleef plakken (al het water verdampt) ging het aardig. De professional polish is leuk om vlekjes weg te halen, maar de kleinste hologrammetjes kan je op de hand echt helemaal vergeten. Wel merkte ik dat het betere sheeting geeft. Het effect van blackhole is maar zozo. Het doet maar weinig voor hologrammen. In de lengterichting ipv draaien aanbrengen en uitpoetsen geeft wel wat verbetering. Maar ik ben niet enthousiast na 3 a 4 lagen. De EXP had een meer merkbaar effect voor hologrammen en glans. Ben benieuwd hoe het houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:09
Ik ga toch maar eens over stappen op een DA machine, wat voor pads (en hoeveel) pads moet ik daar bij bestellen, voor het aanbrengen van een glaze en een wax.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:11

CeesKees

I rest my Kees

Glaze en wax aanbrengen (en uitpoetsen) doe je met de hand.. Dat is zo gedaan.

Een DA gebruik je voor polijsten.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
hostler schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 13:37:
Bestelling van Carclean.nl binnen:

100094 - Meguiars - Gold Class High Tech Applicator Pad (Soft Foam) - 2 Pack
100902 - Poorboys World - Spray and Wipe - 473ml
101204 - Meguiar's Marine RV - Hard Water Spot Remover nr. 47 - 473ml
101684 - CSF - Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm
101948 - Autobrite - Magifoam - 1000ml
102089 - Monello - Peluche Bianco - 45x65cm
102092 - Monello - Wash Mitt

En kreeg deze er gratis bij:

102387 - Monello - Disco Duo applicator pads

[afbeelding]
Opklikbaar

Ik heb er toch voor gekozen om de foam lans van Autobrite er niet bij te bestellen omdat ik heb best prijzig vind. Eerst eens kijken hoe de foam lans van Nilfisk het doet.
Ik wil mn auto ook een keer een echt goede wasbeurt geven en heb dit topic al een 30 tal pagina's gelezen en ook het 5 stappenplan van autodetailling.nl

Wil nu een bestelling gaan plaatsen voor mn eerste setje om eens mee te beginnen, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Is dit in de quote een beetje een goed startersetje?

Of iemand anders tips of suggesties voor een startersset?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
CeesKees schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 11:32:

Welnee, een DA kan je ook prima gebruiken voor glaze en wax aanbrengen. Alleen de randjes en bepaalde hoekjes doe ik met de hand, grote oppervlakten doe ik op de DAP900 met standje 1 a 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Ik heb pas 2 bestellingen gedaan bij carclean met onder andere de foamlans :D

Bestelling 1:

100568 - Mothers Wax - Glass Cleaner
100715 - Poorboys World - Natty's Paste Wax
100716 - Poorboys World - Spray & Gloss
100727 - Poorboys World - EX Sealant with Carnauba
100901 - Poorboys World - White Diamond
101024 - Poorboys World - Velvet Smooth Glass Towel
101026 - Poorboys World - Mega Plush - Blauw
102086 - Monello - Dolce Verde klei
102089 - Monello - Peluche Bianco

En deze was gratis:
102386 - Monello - Vetro Bianco

Bestelling 2:

100657 - Autobrite - Foam Kit Heavy Duty voor Nilfisk Alto

En deze was gratis:
102094 - Monello - Piccolo Nero

Natuurlijk de foamlans met magifoam uitgeprobeerd... WAUW!

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/35hfmyu.jpg

Ooit nog eens een dap900, polijstmiddelen en bijbehorende pads :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
SnowDude schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 11:30:
Ik ga toch maar eens over stappen op een DA machine, wat voor pads (en hoeveel) pads moet ik daar bij bestellen, voor het aanbrengen van een glaze en een wax.
Voorkeur blijft het werken met de hand, zowel opbrengen als uitpoetsen. Zoals gezegt is dat zo gedaan (vooral het uitpoetsen).

Maar het kan met een DA ook (en ongetwijfeld met een rotary ook). Welke pads is makkelijk: de aller zachtste die er te krijgen zijn. En hoeveel, in ieder geval voor elk soort spul dat je er op wil aanbrengen 1. Voor glaze, sealant en wax zijn dat er dus 3. Liefst ook nog reserve want zogauw hij op de grond gevallen is om wat voor reden dan ook kun je die niet meer gebruiken voor je hem grondig schoongemaakt hebt, tijdens het werken aan de auto moet je daar geen tijd aan besteden.
Qosmic schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:55:
[...]

Wil nu een bestelling gaan plaatsen voor mn eerste setje om eens mee te beginnen, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Is dit in de quote een beetje een goed startersetje?

Of iemand anders tips of suggesties voor een startersset?
Ik weet niet wat je al hebt aan spullen, maar dat lijstje dat je quote staat niet alles in dat je voor een starter nodig hebt (shampoo), en er staan ook dingen in die je als starter niet nodig hebt (hard water spot remover).
Daarbij is de Magifoam alleen nuttig als je een hogedrukspuit met foamlans hebt.

Wat je grofgezegt nodig hebt zijn
- shampoo
- microfiber-spons of washmitt
- 2 emmers
- microfiber droogdoek
- glaze
- sealant en/of wax of een combinatieproduct
- glasreiniger
- meerdere foam-pads om het aan te brengen, elk product een eigen pad
- meerdere microfiber doeken om het uit te poetsen, elke stap een andere doek

Je kan verder gaan met
- velgenwax
- spul voor behandeling van ongespoten zwart plastic en rubber
- spul voor interieur
- spul voor leer als je dat hebt
- hiervoor geldt ook weer alles een eigen pad en doek

Kortom, je kan nooit genoeg pads en doeken hebben :) zal wellicht niet ontoevallig zijn dat de kadootjes die je meestal bij carclean krijgt pads en doeken zijn :P

Welk merk of soort je gebruikt maakt niet heel veel uit, zolang het van een beetje fatsoenlijk merk is, dus geen Turtle en Valma en zo. Meguiars, Mothers, Poorboys World, DodoJuice, etc, zijn allemaal prima en meestal goed betaalbaar, en zeker niet zo duur als echt profi spul.

[ Voor 59% gewijzigd door Knightwolf op 18-07-2013 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Knightwolf schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 16:38:
[...]

Kortom, je kan nooit genoeg pads en doeken hebben :) zal wellicht niet ontoevallig zijn dat de kadootjes die je meestal bij carclean krijgt pads en doeken zijn :P
Eens! Toen ik de glaze, sealant en wax aanbracht kwam ik bij het laatste eigenlijk een doek en pad te kort. Ik vond dat ik er best veel had, blijkbaar niet genoeg 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
De laatste keer dat ik pads meebesteld had met een bestelling gelijk 10 erbij gedaan, kosten toch bijna niks. Heb ook al zeker 10 uitpoets-doeken van 3 verschillende soorten. Ik had ook 2 dryingtowels maar 1 daarvan ben ik kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Waar bewaren jullie al het spul eigenlijk? Ik heb een 'boodschappen krat' met daarin alle spullen en doeken. Deze had ik, voordat het zo warm werd, in de kofferbak van mijn auto. Met deze hitte denk ik echter dat het niet verstandig is om het in de auto te laten. Is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
hostler schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 17:58:
Waar bewaren jullie al het spul eigenlijk? Ik heb een 'boodschappen krat' met daarin alle spullen en doeken. Deze had ik, voordat het zo warm werd, in de kofferbak van mijn auto. Met deze hitte denk ik echter dat het niet verstandig is om het in de auto te laten. Is dat zo?
Bij mij staat er een detailtas klaar voor een standaard wasbeurt en heb een afsluitbare plastic bak voor overige spullen. Verder staan mijn gallons in de schuur, die mogen het huis niet in van moeders de vrouw :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Heb alles ooit toen het klein begon in een hoekje op m'n kamer neergezet, en daar staat het nog steeds, alleen door de hoeveelheid past het nu niet echt meer :P Een aantal dingen zoals glaze, sealant, wax, een paar pads en als het kan alle doeken zitten in een oude fietstas. De rest staat nog steeds in dat hoekje. Weet nog niet wat ik er mee ga doen, nog ff laten staan denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-08 07:30
hostler schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 17:58:
Alle doeken en sponsen binnen in een kast (in plastic folie).
De duurdere (en niet direct in de winkel verkrijgbare) wax'en en sealants liggen ook netjes in de kast.
Alle overige poets spullen onder de 20 euro verdwijnt zo de schuur in en kan prima daar staan. (Gaat het kapot, jammer stap ik de auto in rij 2km en haal nieuwe) :P

Karcher in de zomer gewoon in de schuur, met wat koudere temperaturen verdwijnt deze naar zolder.
Poets en polijstmachine blijft gewoon in de schuur liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Practics op 19-07-2013 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:12

vhal

ಠ_ಠ

CeesKees schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 11:32:

Dan heb je aardige spierbundels van het aanbrengen van een glaze. :P O.a. PB Black Hole moet je aambrengen tot er weer glans verschijnt. Machinaal is dat erg makkelijk, handmatig is dat gewoon een kloteklus. Zoals iemand eerder al zei, op standje 1-2 is een wax/glaze/e.d. prima machinaal aan te brengen. Alleen de kleine hoekjes kan je eventueel handmatig doen. Anders zullen die ultrasofte machinale pads ook overbodig zijn ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Worden er eigenlijk wel eens workshops o.i.d georganiseerd voor het detailen? Ik zou het best een keertje onder begeleiding willen doen, maar vind het net even een stap te ver om al m'n eigen spul aan te schaffen om het helemaal naar m'n zin te krijgen.
Beetje achtergrond info. Auto is best vies, groene raamrubbers, rotzooi tussen alle randen van de achterklep/motorkap/deuren etc, hoop fijne krasjes op het dak van de wasautomaat etc. Ik zou best een keer een echte volledige behandeling willen uitvoeren om te kijken wat het verschil nou echt gaat zijn.

Edit: zie toevallig dat er morgen een hele detail day is http://www.carclean.nl/clinic.aspx?id=69 . Helaas sta ik de babykamer te klussen morgen. Had beter eerst even kunnen googlen :)

[ Voor 14% gewijzigd door theHoff op 19-07-2013 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

vhal schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 16:06:
[...]

Dan heb je aardige spierbundels van het aanbrengen van een glaze. :P O.a. PB Black Hole moet je aambrengen tot er weer glans verschijnt. Machinaal is dat erg makkelijk, handmatig is dat gewoon een kloteklus. Zoals iemand eerder al zei, op standje 1-2 is een wax/glaze/e.d. prima machinaal aan te brengen. Alleen de kleine hoekjes kan je eventueel handmatig doen. Anders zullen die ultrasofte machinale pads ook overbodig zijn ;)
Glaze aanbrengen totdat het ging glimmen was bij mij anders aardig makkelijk te doen met de hand. Ik gebruikte Poorboys white diamond en dat wreef prima uit met een meguiars foam pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

hostler schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 19:26:
[...]

Glaze aanbrengen totdat het ging glimmen was bij mij anders aardig makkelijk te doen met de hand. Ik gebruikte Poorboys white diamond en dat wreef prima uit met een meguiars foam pad.
Natuurlijk kan het handmatig maar een grote stationwagon zet ik toch liever machinaal in de glaze/wax.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
Wok schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 23:00:
^^ Voor leer absoluut Gliptone Conditioner gebruiken :Y

Natural Look is echt bedoeld voor kunststoffen.
Is dat beter dan meg's Leather Cleaner and Conditioner? Ik heb namelijk het idee dat het leer daar niet echt soepeler van wordt...

Ik heb mijn S2000 vorige week nog eens op de foto gezet na een eenvoudige wasbeurt:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v627/tpnvdb/DSC_0707_zps406b8fdb.jpg
De wagen heeft niet veel poetswerk nodig, aangezien er alleen met mooi weer mee gereden wordt. Ik zit er wel aan te denken om een DAP900 te bestellen om de lichte krasjes die er zijn ook eens weg te krijgen.

De velgen kosten redelijk wat tijd om schoon te maken, maar eenmaal gepoetst is het resultaat er ook wel naar:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v627/tpnvdb/DSC_0714_zps55e916a9.jpg
Ik gebruik eigenlijk nog niet zo heel lang bandenzwart, maar nu vind ik het eigenlijk bijna onmisbaar na een wasbeurt. Het staat echt enorm veel beter zo :)

De velgen hebben wel een paar plekken waar ik het zwart niet helemaal meer weg krijg. Iemand nog tips hiervoor? Met klei op de velgen vond ik ook niet zo'n succes.

[ Voor 7% gewijzigd door SToRM666 op 20-07-2013 10:57 ]

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

SToRM666 schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 10:54:
[...]

De velgen hebben wel een paar plekken waar ik het zwart niet helemaal meer weg krijg. Iemand nog tips hiervoor? Met klei op de velgen vond ik ook niet zo'n succes.
Super vette wagen!

Volgens mij moet Iron X dat wel weg krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Was zojuist nog even bij de Carclean Summer (nouja..) Detailling Day @ Berkel City. Was er om 11 uur maar er was al een aardig opkomst. Ik had mijzelf ingeschreven voor de uitdeukservice. Gelukkig kon ik vrij vlot geholpen worden. Na mij stonden er opeens 3 anderen die zich hadden ingeschreven. In ieder geval heeft mijn Megane 1 deuk minder (nadat iemand mij fijntjes had gewezen op een minuscuul parkeerdeukje net onder tankdop -O- )

Maar het zag er gezellig uit, veel kraampjes e.d. Het is dat ik geen tijd verder had vandaag anders was ik er nog even gebleven.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
hostler schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 12:29:
Super vette wagen!

Volgens mij moet Iron X dat wel weg krijgen.
Thanks! Iron X helpt op die paar plekjes gek genoeg ook niet. Misschien dat ik wat grondiger moet poetsen met de borstel nadat Iron X een tijd ingewerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Wat harder schrobben en nog meer Iron.X is zeker te proberen. Probeer ook een oplosmiddel zoals Tar.X, wasbenzine (of evt thinner maar daar mee uitkijken) omdat het ook teer-achtig spul kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
Wss teer idd. Tar x helpt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel_rox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:42
Hier ook langs de SDD van carclean geweest. Erg leuke en goed georganiseerde dag moet ik zeggen!
Wat standaard dingen gehaald als Spray & Wipe, Bug Squash, EXP en wat doeken en pads.
De aanschaf waar ik het meeste blij mee ben is wel de Blue Velvet wax van DoDo Juice, erg benieuwd naar :)

Daarnaast ook behoorlijk was free shizzle mogen ontvangen:
Super Natural panel pot van DoDo, All in one polish van Auto Finesse, wat samples van Meguairs, Picollo Nero. Kleinste versie van de nieuw Monello flessen met sprayer en een 3tal busjes van Nanolex (nog niet gekeken wat het precies is)

Goede dag gehad, en gratis spul is natuurlijk altijd leuk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
Knightwolf schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 14:05:
Wat harder schrobben en nog meer Iron.X is zeker te proberen. Probeer ook een oplosmiddel zoals Tar.X, wasbenzine (of evt thinner maar daar mee uitkijken) omdat het ook teer-achtig spul kan zijn.
Ik zal daar eens naar kijken ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

maikel_rox schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 16:54:
Hier ook langs de SDD van carclean geweest. Erg leuke en goed georganiseerde dag moet ik zeggen!
Echt jammer dat het zo ontzettend ver voor mij weg is. Ben er ooit geweest voor een rotary clinic en je wordt gewoon helemaal enthousiast als je ziet wat voor resultaat je relatief simpel kunt bereiken. Daarnaast een OCD-proof winkel en werkplaats (alles is smetteloos en perfect gesorteerd, wordt ik erg blij van :P), echt leuk.

Misschien maar goed dat ik er niet dichterbij woon bedenk ik me zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
Ben vanmiddag ook even langsgereden om de voorraad PB en Monello aan te vullen. 20% korting is toch aardig wat. Daarnaast dezelfde samples gehad als Maikel en mezelf een DoDo Purple Haze Pro cadeau gedaan, met 25% korting is die toch best te betalen.

Maar alles zag er zeker goed georganiseerd uit. Zelfs met animatie om de rij wachtenden voor de shop te vermaken.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Ik had laatst m'n auto compleet gedaan met de spullen welke ik een paar posts terug had besteld van carclean, maar nog geen resultaat fototje gepost :P

De auto staat in de glaze, sealant en wax met daar bovenop nog een detailer (spray & gloss) om het af te maken.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2cht6av.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/15qf51l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/k2fzf6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2hwlou8.jpg

Prachtige steenslag,weggewerkt door de vorige eigenaar met een verkeerde kleur...

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2nvgmqq.jpg

De auto moet overigens een keer gepolijst worden want er zitten behoorlijk veel swirls, krasjes en rare vlekken op de lak.

[ Voor 9% gewijzigd door hostler op 21-07-2013 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04
Vandaag eindelijk de Bravo onder handen genomen. Het kwam er al die tijd maar niet van. G Al met al toch een behoorlijke correctie weten te behalen, maar de lak was stukken harder dan ik dacht.

Stappenplan:
1. Uiteraard gefoamed met Super Snow Foam
2. Banden in de APC en velgen in de Trix
3. Banden geborsteld en velgen geborsteld. Afgespoten met water.
4. Gewassen met de Mothers Wash Mitt en DJ BTBM
5. Gekleid met Auto Finesse Clay & Snow Foam
6. Na het drogen, afgeplakt
7. 2 hits Inizio op Monello cutting pad, 1 hit Mezzo op light cutting pad, 1 hit Finale op polishing pad
8. DJ LPL op Black finishing pad
9. Laagje DJ Blue Velvet
10. Autoglym tire dressing
11. Autyglym Vinyl Care en Glass Polish.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/es3hx3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/29ft8uv.jpg
Overal swirls :+

Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/i2qzpw.jpg
Lekker kontje :-"

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/25h0lu0.jpg
Achterlicht ook gepolijst, scheelde heel veel ;)

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/1z1cuar.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2ldubo8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/flfu38.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/59sc47.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/282mf6r.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2duw8za.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/5l1mxl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/t56a6h.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2lu3siq.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2j15zlc.jpg

Voor de oplettende kijkers: Er brandt maar 1 mistlamp door de bochtenverlichting ;) Voor de hele scherpe kijkers, inderdaad mist mijn achterwisser. Blijkbaar slaat de crisis zo hard toe dat men tegenwoordig ook al je achterwisser steelt... :o

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Vandaag gedaan? Zo in de zon in die hitte? Omg, moet er niet aan denken :X maar goed bezig geweest, mooi resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Gedaan met Monello polish neem ik aan? Die smeert zijn eigen nog, anders is het geen doen met dit weer. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Het was wel warm in de zon ja :p Wel geprobeerd zoveel mogelijk in de schaduw te staan, maar dat was niet altijd gemakkelijk ;)

Heb inderdaad Monello gebruikt met de Monello professional pads.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Misschien een tikje vreemd, maar misschien hebben jullie er ook wel "last" van.

Afgelopen week het autotje netjes gewassen en voorzien van een nieuwe laag wax (Col 476S). Helaas geen tijd gehad om grondigere dingen te doen, dat komt in augustus wel weer. Begon het een uurtje geleden te regenen.
Ben ik zo'n 10 a 15 minuten buiten gaan staan om af te koelen, heerlijk zo'n zomerse bui. Heb alleen maar zitten kijken hoe de regendruppels bolletjes vormen op de lak, er af glijden, etc... de wax die zijn ding doet...

Iemand hier hetzelfde gedaan? :+

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Ultraman schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 20:05:
Misschien een tikje vreemd, maar misschien hebben jullie er ook wel "last" van.

Afgelopen week het autotje netjes gewassen en voorzien van een nieuwe laag wax (Col 476S). Helaas geen tijd gehad om grondigere dingen te doen, dat komt in augustus wel weer. Begon het een uurtje geleden te regenen.
Ben ik zo'n 10 a 15 minuten buiten gaan staan om af te koelen, heerlijk zo'n zomerse bui. Heb alleen maar zitten kijken hoe de regendruppels bolletjes vormen op de lak, er af glijden, etc... de wax die zijn ding doet...

Iemand hier hetzelfde gedaan? :+
Hier regent het niet! (Raalte) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Ik wou graag even het volgende verhaal met jullie delen waar een vriend van me momenteel mee zit.

(heb zijn post van op het Carclean forum even gekopieerd)
Beste Forumleden

Ik volg dit forum al een tijdje en heb al heel wat interessante topics gelezen.
Momenteel zit ik met een nogal groot probleem dat ik graag even wou delen met jullie.

Ik rij met een zwart metallic mercedes B klasse die ik onlangs grotendeels heb moeten laten herspuiten bij een "professioneel" bedrijf. De reden was omdat ze tegen de achterkant van de wagen waren gereden, en een maand later hebben vandalen dan nog eens 4 enorme krassen over de hele zijkant van de wagen gezet. Kortom, de achterkant en twee zijkanten volledig moeten laten herspuiten, tevens heb ik ook de voorkant laten doen (had nogal wat steenslag).

Na het spuiten ben ik de wagen gaan afhalen en zag hij er weer op en top uit, althans dat dacht ik toch.
Toen ik de wagen in direct zonlicht zag staan stond de wagen vol met hologrammen en swirls, iet wat eigenaardig voor een lak die net nieuw was...

Toen ik de spuiter hierover aangesproken had zei die mij dat dat best mogelijk was want hij had de wagen nadien nog even gepolierd (rotary) met een blauwe pad van 3M maar hij was vergeten te kijken hoe het eruit zag in de zon of in de lichttunnel... De wagen moest terug binnen en hij ging hem nog eens behandelen. Ondertussen wist hij wel al dat ik wist waarover ik sprak dus had hij er maar meteen een professionele detailer erbij gehaald om de wagen even te finishen.

De detailer heeft de wagen met 1 stap behandeld, de laatste stap van Menzerna, dit met een rotary.
Na de wagen geïnspecteerd te hebben zag die er weer mooi uit maar na één enkele wasbeurt zag je weer een pak hologrammen erdoor komen.
De reden waarom dit telkens na enige tijd pas zichtbaar werd komt (volgens mij) doordat de poriën na bepaalde tijd pas terug vrij komen van de gebruikte compound. Zelfs deftig ontvetten blijkt geen oplossing te zijn (zo bleek achteraf). Ik had dus een tweetal weken gewacht, de wagen dan gewassen volgens correcte methode (washmit, twee emmermethode, shampoo van Chemical Guys, gridguard, afdrogen met microfiber doek, dit alles in stofvrije omgeving en uit de zon).

Na contact opgenomen te hebben met de detailler kwam die ook tot de conclusie dat dit niet het gewenste resultaat was en de hologrammen blijkbaar dieper zaten dan verwacht. Hij wou de wagen dus opnieuw doen met de laatste stap van Menzerna, dit in zijn eigen atelier waar hij ook een brug had om de wagen op te zetten. Zoals afgesproken ook de wagen binnengebracht, laten behandelen en na twee weken terug gekeken, nog steeds hologrammen, zelfs nieuwe hologrammen die er voorheen niet opzaten.

Uiteindelijk terug besproken met de detailer of het niet aan de methode lag hoe hij om ging met zijn rotary, hij wou de wagen nog eens behandelen, diepgaander door deze keer de 3 stappen van Menzerna te gebruiken, tevens heeft hij ook een vertegenwoordiger en detailer van Menzerna laten kijken naar mijn wagen en hebben ze samen de wagen volledig behandeld. Tevens hebben ze een aantal producten en samenstellingen (verhoudingen) uitgeprobeerd om de wagen meteen na het polieren goed te ontvetten zo ze mogelijke defecten meteen konden zien en deze niet nadat de poriën waren uitgedroogd pas zichtbaar werden. Ze hebben er uiteindelijk twee dagen aan bezig geweest en de wagen zowel met rotary als dual excentrisch behandeld, tevens ook altijd gekeken in de zon of het defect er volledig uit was. Nadien heb ik de wagen terug mogen gaan ophalen.

Eerste zicht was alles goed maar na een tijdje zag je er weer her en der wat hologrammen doorkomen. De wagen opnieuw gewassen en goed kunnen bekijken in de zon. Conclusie: nog steeds vol met hologrammen.

Terug contact opgenomen (zucht) en toen kreeg ik de volgende reactie:

Detailer: heb het beeldmateriaal doorgestuurd naar Menzerna en zoals ik ook dacht zijn dit geen hologrammen maar waskrassen, de fout ligt duidelijk bij jouw techniek van wassen: washmit, stof, drogen... Te zachte lak, ...

Na elke detailbeurt heb ik een reeks foto's en video's gemaakt; de laatste video's na de detailbeurt van twee dagen door professionelen van Menzerna en de detailer heb ik online gezet:

Filmpjes van de schade

Nu had ik toch graag jullie mening gehoord; mij maak je niet wijs dat dit waskrassen zijn en/of dit aan mijn techniek kan liggen: ik gebruik de zachtste doeken (net nieuw), twee washmitts, voor bovenkant wagen en onderkant wagen, twee emmers met gridguard, ik spoel regelmatig af met tuinslang, ik foam ook eerst voor ik met washmit erop ga, kortom ik doe er alles aan om geen enkel vuiltje mee te hebben tijdens het wassen of het drogen. Tevens ben ik er van overtuigd dat hoe je ook wast, dergelijke strepen/hologrammen nooit kan maken...

Kortom: wat is jullie advies, wat moet ik doen?
Indien jullie wensen wil ik (van zodra ik kan) de foto's van de vorige 3 detailbeurten ook online zetten, zo zien jullie het verloop en kunnen jullie zelf bepalen waar het probleem zit... Momenteel is de wagen 4 keer gedetailed: 1x vlak na het spuiten door de spuiter, daarna drie maal door een professionele detailer uit Wommelgem (Antwerpen).

Alvast bedankt op voorhand voor jullie reacties/bijdrage aan dit topic.

Groetje, Creative86
Iemand enig idee of dit effectief hologrammen, waskrassen of nog iets anders is? Ik ken er zelf niet zo veel van maar voor zover ik weet zijn dit geen waskrassen. Ik weet ook hoe hij met zijn auto en andere spullen omspringt en ik kan me niet voorstellen dat hij er waskrassen op zou zetten. Toch zeker niet in die mate.

Hij ziet het ook niet direct zitten om nog eens naar een andere detailer te gaan om daar nog eens een aantal 100-den euro's uit te geven (als het daarmee opgelost zou zijn geen probleem maar er is momenteel heel weinig vertrouwen daarin). Er zit nu al een aanzienlijk bedrag aan spuitwerk etc. in en het stopt natuurlijk ergens. Hij overweegt nu de rechtsbijstandsverzekering in te schakelen dus we zijn wat op zoek naar de mening van mensen die er wat meer van kennen.

Filmpjes van de schade

(op het derde filmpje zie je de schade het best)

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 09:45
Vraagje aan de kenners hier; ik zie veel verschillende merken voorbij komen, en volgens mij bestellen veel van jullie bij carclean.nl . Ik heb eens rustig op de website rondgekeken maar zie verschillende merken voorbij komen (Meguiars, PoorBoys, TurtleWax etc). Welk merk is nou eigenlijk kwalitatief het hoogst?

Ik heb zelf net een nieuwe auto, en wil graag goede reinigers hebben (insecten, velgen, kunstof en banden etc.). Heb op dit moment een foamlens van Karcher waar ik goeie foam voor zoek. Iemand een merk wat hij/zij kan aanrader voor een leek op merkengebied (genoeg ervaring met autowassen though..). Alvast dank :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Persoonlijk ben ik wel een fan van Poor Boy's.

Ten eerste is het zeker niet het duurste merk.
De kosten zitten ook niet in de verpakking, want die is heel simpel.

Bijna alle producten mogen in de zon gebruikt worden, dat is bij lang niet alle merken vanzelf sprekend.

Alle producten die ik tot nu toe gebruikt heb werken fijn, ivm Meguiars welke ik daarvoor vaak had.

Ze hebben ook voor elk doel ook wel een product.

Tot nu toe nog weinig producten gezien van PB die slecht zijn. Eigenlijk alles wat je koopt doet wel wat het hoort te doen. Soms is een ander product misschien op bepaalde vlakken beter, maar PB is nooit slecht.

Uiteraard blijven het meningen en het kan ook afhangen van de gebruikte matrialen op je auto ;)

[ Voor 3% gewijzigd door dude88 op 30-07-2013 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 09:45
dude88 schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 12:49:
Persoonlijk ben ik wel een fan van Poor Boy's.

Ten eerste is het zeker niet het duurste merk.
De kosten zitten ook niet in de verpakking, want die is heel simpel.

Bijna alle producten mogen in de zon gebruikt worden, dat is bij lang niet alle merken vanzelf sprekend.

Alle producten die ik tot nu toe gebruikt heb werken fijn, ivm Meguiars welke ik daarvoor vaak had.

Ze hebben ook voor elk doel ook wel een product.

Tot nu toe nog weinig producten gezien van PB die slecht zijn. Eigenlijk alles wat je koopt doet wel wat het hoort te doen. Soms is een ander product misschien op bepaalde vlakken beter, maar PB is nooit slecht.

Uiteraard blijven het meningen en het kan ook afhangen van de gebruikte matrialen op je auto ;)
Dank voor je reactie :). Ik zag het merk inderdaad heel vaak voorbijkomen, hier en op de website van carclean. Toch maar eens proberen denk ik. Reacties op de webshop zijn ook overwegend positief :).

Edit; en wat zou een echt A merk zijn? Is dat Turtle Wax? Of juist niet?

[ Voor 3% gewijzigd door Bloemstukje op 30-07-2013 12:52 ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 23:41
Bloemstukje schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 12:51:
[...]

Dank voor je reactie :). Ik zag het merk inderdaad heel vaak voorbijkomen, hier en op de website van carclean. Toch maar eens proberen denk ik. Reacties op de webshop zijn ook overwegend positief :).

Edit; en wat zou een echt A merk zijn? Is dat Turtle Wax? Of juist niet?
Juist Turtle Wax niet. Turtle Wax is m.i. het instapmerk in de detail wereld. Inderdaad beter dan de spullen van de Action. Meguairs is al een stuk beter, echter behoorlijk aan de prijs. Wil je echt leuke detail spulletjes, kijk dan even waar die gasten van "Diventa Bella" mee aan de slag gaan :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

hmmm ik was 4 jaar geleden vrij fanatiek met spullen op carclean.nl, maar ik ben er helemaal uit.
Ik hoef ook geen 10 uur per keer te besteden aan mijn auto ofzo. Wat ik wil is gewoon de auto poetsen en kleien en daarna voorzien van een goeie wax.
Ik heb de goldclass shampoo van Meguiars waar ik erg tevreden over ben. Tot nu toe ook altijd de NXT techwax gehad en overal een eigen foampad voor.

Ik heb nu:
- Shampoo: Meguiars Gold Class
- Delerium droogdoek van carclean (die grote oranje)
- Monello washmit
- Klei+quickdetailer van Meguiars (is op)
- Meguiars ultimate quick detailer voor na het waxen
- Meguiars microfibre droogdoek

Waar ik nu naar opzoek ben is een goeie kleikit, een goeie wax, een wax-afwrijfdoek en een nieuwe droogdoek. Die meguiars microfibre droogdoek heeft zijn tijd gehad, dus die moet echt nieuw. Klei...ik ben tot nu toe tevreden geweest over de kleikit van meguiars, maar de boel is op. Zijn er nog essentiele verschillen in kwaliteit/werking van verschillende kleien? Zo ja, welke is het beste? Ik ga uiteraard geen 50 euro voor 1 kleikit betalen ;)

Welke wax-afhaal doek is het beste? Ik vond de 30 euro voor de meguiars doek al te duur, dus ook hier geldt dat ik geen te dure dingen wil.

Ik heb een blauwe peugeot 206RC (Blue Recife) en ik hoor erg goeie verhalen over de Dodo Juice Blue Velvet Pro wax. Ik wil gewoon de auto goed poetsen en dan een paar maanden "ervanaf" zijn en toch zo lang mogelijk bescherming hebben. Is deze wax goed en kan hij geen "kwaad" voor de kleur van mijn 206?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Als je langdurig resultaat wil zou je misschien beter een sealant kunnen nemen.
Deze hebben over het algemeen een langere standtijd, en komen qua glans erg in de buurt van een wax.

Ik denk eigenlijk dat zolang je geen glaze gebruikt het verschil amper zal zien.

Ik heb pas mijn dagelijks vervoer ook gedaan.
Eerst klei, dan een glaze en dan 2 lagen sealant. Dat red je nog wel binnen een acceptable tijd.
Dat moet vooral lang blijven zitten, want daar heb ik ook echt geen zin in om vaak te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

een glaze....Ik hoef niet 10000 stappen van begin tot eind ;)
See, ik dacht aan het volgende:

- wassen
- drogen
- klei+lubricant/.quickdetailer
- drogen
- waxen
- afwrijven
- ultimate quick detailer

Volgens mij is dit het minimum "noodzakelijke". Moet die glaze dan erbij?

[ Voor 15% gewijzigd door Deathchant op 30-07-2013 15:46 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Ik zou in jouw geval niet aan glaze beginnen. Glaze geeft net dat beetje meer glans, maar zorgt ook voor kortere standtijd van de lagen die eroverheen gaan.

Ik zou twee keer per jaar je bovenstaande lijstje gebruiken met een goede wax met lange standtijd (bijvoorbeeld Collinite S476) of sealant. Ik ben erg te spreken over de S476, standtijd is echt heel lang (6-7 maanden red ik makkelijk) en de glans en beading zijn perfect. Tussendoor kan je dan gewoon wassen, drogen en quick detailer. Ik gebruik vaak nog DJ Red Mist extra tussendoor.

Onze vorige auto heb ik netjes altijd gewassen met twee emmers ed. De hoeveelheid waskrassen na 2 jaar was nihil. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Jegapia schreef op maandag 29 juli 2013 @ 23:35:
Ik wou graag even het volgende verhaal met jullie delen waar een vriend van me momenteel mee zit.

(heb zijn post van op het Carclean forum even gekopieerd)

[...]

Iemand enig idee of dit effectief hologrammen, waskrassen of nog iets anders is? Ik ken er zelf niet zo veel van maar voor zover ik weet zijn dit geen waskrassen. Ik weet ook hoe hij met zijn auto en andere spullen omspringt en ik kan me niet voorstellen dat hij er waskrassen op zou zetten. Toch zeker niet in die mate.

Hij ziet het ook niet direct zitten om nog eens naar een andere detailer te gaan om daar nog eens een aantal 100-den euro's uit te geven (als het daarmee opgelost zou zijn geen probleem maar er is momenteel heel weinig vertrouwen daarin). Er zit nu al een aanzienlijk bedrag aan spuitwerk etc. in en het stopt natuurlijk ergens. Hij overweegt nu de rechtsbijstandsverzekering in te schakelen dus we zijn wat op zoek naar de mening van mensen die er wat meer van kennen.

Filmpjes van de schade

(op het derde filmpje zie je de schade het best)
Ik heb het hele verhaal gelezen en de filmpjes gezien.
Het eerste dat in me op komt: welke idioot gaat meteen na het spuiten al polijsten?? 8)7 Nieuw spuitwerk mag gerust 1-2 maanden uitharden en in al die tijd mag je hem niet polijsten of zelfs wassen. Dat is niet voor niks. Ik denk dan ook dat daar de oorzaak zit: zolang de lak niet echt tot in het diepste volledig uitgehard is zal dit probleem blijven terugkomen.

Weet niet hoeveel tijd er van begin tot eind overheen gegaan is? Kwestie van dagen? Weken? In geval het de 2 maanden al passeert wordt het verhaal anders, dan zou deze schade echt wel weggepolijst moeten kunnen worden. In de tijd dat ik autopoetser was is het me niet gelukt om zulke marring/hologrammen niet weg te krijgen, ook op zwarte B-klasses in de zon. En dan was ik nog niet eens een echte detailer, en heb ik alleen een rotary gebruikt. En ja ik noem nu marring, omdat het daar op de filmpjes ook wel wat van weg heeft. Hij gaat na het polijsten toch niet kleien hoop ik? Zoneee en het zijn hologrammen, dan heeft hij nog steeds een te ruwe pad/pasta gebruikt.

Een zwarte auto heeft voor en nadelen: Nadeel: dit soort dingen zie je super goed. Voordeel: omdat je het zo goed ziet kun je als poetser/detailer ook beter zien wat je doet en gedaan hebt. Op een zilveren auto is dat precies andersom.
Deathchant schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 15:44:
een glaze....Ik hoef niet 10000 stappen van begin tot eind ;)
See, ik dacht aan het volgende:

- wassen
- drogen
- klei+lubricant/.quickdetailer
- drogen
- waxen
- afwrijven
- ultimate quick detailer

Volgens mij is dit het minimum "noodzakelijke". Moet die glaze dan erbij?
Tussen wassen en kleien niet drogen, behalve als je in de volle zon staat om ingebakken kalkvlekken te voorkomen.
Ophidian schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 16:42:
Ik zou in jouw geval niet aan glaze beginnen. Glaze geeft net dat beetje meer glans, maar zorgt ook voor kortere standtijd van de lagen die eroverheen gaan.
:?
dat is nieuw voor mij. Wat is de onderbouwing?

[ Voor 14% gewijzigd door Knightwolf op 30-07-2013 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Knightwolf schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 17:04:
[...]

Ik heb het hele verhaal gelezen en de filmpjes gezien.
Het eerste dat in me op komt: welke idioot gaat meteen na het spuiten al polijsten?? 8)7 Nieuw spuitwerk mag gerust 1-2 maanden uitharden en in al die tijd mag je hem niet polijsten of zelfs wassen. Dat is niet voor niks. Ik denk dan ook dat daar de oorzaak zit: zolang de lak niet echt tot in het diepste volledig uitgehard is zal dit probleem blijven terugkomen.

Weet niet hoeveel tijd er van begin tot eind overheen gegaan is? Kwestie van dagen? Weken? In geval het de 2 maanden al passeert wordt het verhaal anders, dan zou deze schade echt wel weggepolijst moeten kunnen worden. In de tijd dat ik autopoetser was is het me niet gelukt om zulke marring/hologrammen niet weg te krijgen, ook op zwarte B-klasses in de zon. En dan was ik nog niet eens een echte detailer, en heb ik alleen een rotary gebruikt. En ja ik noem nu marring, omdat het daar op de filmpjes ook wel wat van weg heeft. Hij gaat na het polijsten toch niet kleien hoop ik? Zoneee en het zijn hologrammen, dan heeft hij nog steeds een te ruwe pad/pasta gebruikt.

Een zwarte auto heeft voor en nadelen: Nadeel: dit soort dingen zie je super goed. Voordeel: omdat je het zo goed ziet kun je als poetser/detailer ook beter zien wat je doet en gedaan hebt. Op een zilveren auto is dat precies andersom.
Ondertussen zijn we toch al zeker een tweetal maand verder sinds het laatste spuitwerk aan de deuren. Jij denkt dus dat het er wel uit te krijgen is?

Kleien is voor zover ik weet niet gebeurt, al zeker niet na het polijsten.

Marring ga ik eens opzoeken wat dat juist allemaal inhoud.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Marring is in feite hetzelfde als hologrammen, alleen marring zijn meestal rechte 'banen' veroorzaakt door kleien, en hologrammen zijn gedraaide 'banen' veroorzaakt door een rotary polijstmachine.

Ik mag toch hopen dat het eruit te krijgen is, anders wordt het opnieuw spuiten. Weet niet of het mogelijk is maar het kan wel zijn dat door het polijsten kort na het spuiten de lak gewoon onherstelbaar beschadigd is en dat wat je ziet geen marring of hologrammen zijn maar gewoon echt IN de lak zit? Daar moet een prof detailer maar antwoord op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb mijn spuiter ook gevraagd of het verstandig is om nieuwe lak te polijsten. En dat was geen enkel probleem. Omdat het uitharden al was gebeurt in de spuitcabine(onder hoge temperatuur) Ik moest alleen uitkijken met sealers.

@Knightwolf:

Een glaze vult naast de microkrasjes ook alle poriën. Een sealant af wax zal daardoor niet aan de lak hechten maar aan/op de glaze. Over het algemeen wordt gesteld dat de standtijd negatief beïnvloed wordt door een glaze. Maar in de praktijk lijkt het vaak afhankelijk van de gebruikte glaze en/of wax.

@Jegapia:

Ik heb een aantal malen een zwarte Suzuki Ignis gedetailt. En het eerste wat mij te binnen schiet bij het zien van deze Mercedes, is marring door het uitpoetsen van de polijst middelen en/of wax.
Bij mijn Ignis zorgden de gebruikte microvezeldoeken voor marring en vegen, ondanks dat het hoogwaardige nieuwe doeken waren. Ik heb doeken van Poorboys World, Meguiars, Dodo Juice en Monello getest. Maar bij allemaal waren er na afnemen opnieuw vegen en marring zichtbaar.
Opnieuw gepolijst maar nu elke stap heel voorzichtig afgenomen met microvezel suède doeken en een beetje spray&wipe. Pas toen was het mogelijk om een perfecte finish te krijgen zonder vegen.

@ Bloemstukje:

Mijn favoriete "merk" is ook Poorboys World. Ze hebben producten voor elke toepassing en elk oppervlak aan je auto voor een goede prijs.
Polijstmiddelen, waxen en detailers zijn erg makkelijk te verwerken en ook in de zon te gebruiken.
En de Spray & Wipe gebruik ik ook gewoon in huis voor bv. de badkamer en ruiten. ;)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
Deathchant schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 15:19:
Waar ik nu naar opzoek ben is een goeie kleikit, een goeie wax, een wax-afwrijfdoek en een nieuwe droogdoek. Die meguiars microfibre droogdoek heeft zijn tijd gehad, dus die moet echt nieuw. Klei...ik ben tot nu toe tevreden geweest over de kleikit van meguiars, maar de boel is op. Zijn er nog essentiele verschillen in kwaliteit/werking van verschillende kleien? Zo ja, welke is het beste? Ik ga uiteraard geen 50 euro voor 1 kleikit betalen ;)

Welke wax-afhaal doek is het beste? Ik vond de 30 euro voor de meguiars doek al te duur, dus ook hier geldt dat ik geen te dure dingen wil.
Als je goedkoop uit wil zijn moet je eens in Engeland kijken, bijvoorbeeld bij shinearama.co.uk.
Als je enkele duurdere producten koopt, dan kun je wel behoorlijk wat besparen, zelfs met de verzendkosten erbij.

Gold Class shampoo kost daar bijvoorbeeld 18,33 euro. Deze kost 30 euro bij carclean, dus dan heb je de verzendkosten er al bijna uit.

[ Voor 6% gewijzigd door SToRM666 op 31-07-2013 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
kendo schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 10:40:
Ik heb mijn spuiter ook gevraagd of het verstandig is om nieuwe lak te polijsten. En dat was geen enkel probleem. Omdat het uitharden al was gebeurt in de spuitcabine(onder hoge temperatuur) Ik moest alleen uitkijken met sealers.
Iemand op het Fbody forum had z'n Firebird opnieuw laten spuiten, helemaal, en die mocht er de eerste 6-8 weken uberhaupt niet aankomen, ook de vliegjes er niet af wassen. Dus wellicht ligt het aan de soort lak en aan de manier van werken.
Ik geloof er overigens niet in dat het ECHTE uitharden, waar het hier om gaat, in een verwarmde cabine in korte tijd kan gebeuren, het is immers een chemisch proces.
Een glaze vult naast de microkrasjes ook alle poriën. Een sealant af wax zal daardoor niet aan de lak hechten maar aan/op de glaze. Over het algemeen wordt gesteld dat de standtijd negatief beïnvloed wordt door een glaze. Maar in de praktijk lijkt het vaak afhankelijk van de gebruikte glaze en/of wax.
Dat is aardig tegenstrijdig aan de bedoeling van een glaze. Sealant en Wax hechten juist beter op een gladde ondergrond, en de glaze zorgt er voor dat het oppervlak gladder wordt. Het werkt als een soort grondverf zeg maar. De standtijd zou na kleien en polijsten met glaze dus juist langer moeten zijn.
Ik heb een aantal malen een zwarte Suzuki Ignis gedetailt. En het eerste wat mij te binnen schiet bij het zien van deze Mercedes, is marring door het uitpoetsen van de polijst middelen en/of wax.
Bij mijn Ignis zorgden de gebruikte microvezeldoeken voor marring en vegen, ondanks dat het hoogwaardige nieuwe doeken waren. Ik heb doeken van Poorboys World, Meguiars, Dodo Juice en Monello getest. Maar bij allemaal waren er na afnemen opnieuw vegen en marring zichtbaar.
Opnieuw gepolijst maar nu elke stap heel voorzichtig afgenomen met microvezel suède doeken en een beetje spray&wipe. Pas toen was het mogelijk om een perfecte finish te krijgen zonder vegen.
Een verkeerd soort doek of verkeerd gebruik er van is niet onmogelijk idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:33

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Knightwolf schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 20:11:
Dat is aardig tegenstrijdig aan de bedoeling van een glaze. Sealant en Wax hechten juist beter op een gladde ondergrond, en de glaze zorgt er voor dat het oppervlak gladder wordt. Het werkt als een soort grondverf zeg maar. De standtijd zou na kleien en polijsten met glaze dus juist langer moeten zijn.
De ervaring van 10 jaar Meguiar's-gebruik leert echter dat een glaze/wax zoals Meguiar's Professional #16 Mirror Glaze veel (en ik zeg VEEL) minder duurzaam is dan een kwaliteitswax zoals Meguiar's Ultimate Paste Wax. Een glaze zorgt dus wel voor een spiegelender/gladder resultaat maar de bescherming is minder. Als je al gekleid, gepolijst en polished hebt dan heb je echt het merendeel van je oneffenheden al gecovered. Een glaze legt dan fysiek zwakke tussenlaag die sneller kan slijten/verdwijnen (o.a. UV-licht) zodat de basis van je sealant/wax ondermijnd wordt. Een sealant/wax zonder glaze zorgt dus misschien voor een minder spiegelend resultaat (enkel van toepassing voor showcars) maar wel voor een duurzamer en beter beschermd resultaat (voor het gros van onze auto's waarmee we ook echt de weg op gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Jup, de glaze hecgt zich goed aan de lak, maar de sealant/wax hecht zich minder goed aan de glaze. Beetje als een fundering bouwen op drijfzand, komt de standtijd niet ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:39
Zo, het handmatig poetsen werd ik toch een beetje flauw van. Daarom via Marktplaats een excentrische schuurmachine gekocht.

Nu moet ik alleen nog wat spul bestellen om het compleet te maken. Alles voor wassen heb ik al.

Nu wil ik echter proberen de swirls er wat uit te polijsten. Maar wat voor pad, en spul heb je daarvoor nodig?
En voor het aanbrengen van de wax (ik wil Collinite 845 kopen), wat voor pad heb je daarvoor nodig?

Ik heb al op Carclean.nl gekeken, maar daar zie ik door de bomen het bos niet meer. Wil gewoon 2 a 3 pads hebben, een of twee voor polijsten, en eentje voor aanbrengen van de was.

Backingplate op de schuurmachine is 150mm, maar valt wel bij te werken naar 125mm lees ik op internet.

Het hoeft overigens niet perse van Carclean te komen, daar is het allemaal zo duur :X Is dit bijvoorbeeld wat: http://www.ebay.co.uk/itm...25mm-x-25mm-/281086481121 ?

Ja het lijkt misschien een beetje el-cheapo dat ik het op deze manier aanpak, maar ik heb geen zin om er enorm veel geld in te steken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Vind je CarClean duur voor het product zelf?
Of vind je de producten duur en heb je liever een goedkoper alternatief?

Ik dacht dat CarClean over het algemeen vrij nette prijzen hanteerde, maar kan soms wel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Sorry, verkeerd verwoord. Carclean heeft inderdaad wel goede prijzen. Ik vind de producten alleen zo duur.

12 euro voor een stuk schuimpad.... dat moet toch ook goedkoper kunnen?? Volgens mij wordt dat ook kunstmatig hoog gehouden. De kale prijs voor zo'n pad zal misschien 3 euro zijn, de rest is pure winst.

Net zoals een blok klei, 55g voor 6,99? Of via eBay 180g voor nog geen 5 euro? http://www.ebay.com/itm/H...ain_0&hash=item19db1ec186 Meer dan 3x zo veel voor iets minder dan dezelfde prijs.

[ Voor 69% gewijzigd door ThinkPad op 01-08-2013 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Tuurlijk worden die prijzen wel redelijk hoog gehouden. Maar de markt is natuurlijk ook wat beperkt.
Het valt toch onder soort van luxe artikelen, daarbij altijd nog veel goedkoper dan het laten doen...
Ten dele natuurlijk ook nog waarde verhogend voor je auto.

Genoeg argumenten waarom de prijs allemaal best mee valt.

Als je naar de productiekosten kijkt dan is het idd te duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
ThinkPadd schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 11:43:
Sorry, verkeerd verwoord. Carclean heeft inderdaad wel goede prijzen. Ik vind de producten alleen zo duur.

12 euro voor een stuk schuimpad.... dat moet toch ook goedkoper kunnen?? Volgens mij wordt dat ook kunstmatig hoog gehouden. De kale prijs voor zo'n pad zal misschien 3 euro zijn, de rest is pure winst.

Net zoals een blok klei, 55g voor 6,99? Of via eBay 180g voor nog geen 5 euro? http://www.ebay.com/itm/H...ain_0&hash=item19db1ec186 Meer dan 3x zo veel voor iets minder dan dezelfde prijs.
Pas wel op met dit soort producten, van Carclean weet je dat de producten "echt" zijn en worden ondersteund met nederlandse gebruikerscommunity met reviews. Ik zou een dergelijke clay niet zondermeer op mijn lak zetten met marring (of erger) als gevolg. Er zit wel degelijk verschil in de gebruikte clay's.

Ik ben het met je eens dat sommige zaken best aan de prijs zijn, maar de heren (en dames) van Carclean en anders shops willen ook graag een boterham kunnen eten elke dag. Daarnaast is de service erg goed geregeld weet ik uit eigen ervaring.

neen, ik ben op geen enkele manier direct betrokken bij CC :+

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Een beetje zoeken op het CC-forum en je weet precies welke pads nodig zijn voor polijsten en het aanbrengen van wax e.d.

Anders kon je beter een starterskit kopen waar alles al in zit.

In feite kan je de Monello Goud/Rood/Zwart (van zeer zacht tot semi zacht) pads gebruiken voor glaze/wax en de Monello Paars (wol)/Geel/Oranje/Groen (van sterk naar zwak) voor het polijstwerk. Alle pads zijn te verkrijgen voor verschillende maten backingplates. Ik geloof dat CC nu wel een beetje aan het overstappen is naar andere merk pads (Dodo Juice) omdat de kwaliteit van met name de oranje pads beneden maat was.

http://carclean.nl/produc...al_polijsten/Polijst_Pads

[ Voor 20% gewijzigd door vhal op 01-08-2013 14:12 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Is dit wat om mee te beginnen?

Poorboys World - Sample Kit #5 - 'SSR'
Carclean.nl - DA Microfibre Cutting Disc 160mm / 6inch
Carclean.nl - DA Microfibre Finishing Disc 160mm / 6inch
Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml

Eerst met de cutting disc SSR 3 / 2.5 / 2 (afhankelijk van conditie van het paneel) erover, dan afmaken met een rondje SSR1 met de cutting disc (tussendoor de pad uitspoelen) en dan afmaken met Collinite 845 op de finishing pad?

En dan nog kleien vooraf natuurlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 01-08-2013 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Sinds ik de motorkap van mijn wagen gekleid, geprofessional polished, geblackholed en geEXPed heb zit er 's ochtends vaak een condenslaag op mijn motorkap. Net als dat de binnenkant van een raam beslaat. Dit duurt ook vrij lang voordat het weg is. Is dit normaal of? Het is namelijk wel heel erg opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
ThinkPadd schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 14:50:

Eerst met de cutting disc SSR 3 / 2.5 / 2 (afhankelijk van conditie van het paneel) erover, dan afmaken met een rondje SSR1 met de cutting disc (tussendoor de pad uitspoelen) en dan afmaken met Collinite 845 op de finishing pad?

En dan nog kleien vooraf natuurlijk.
Je laatste polijststap kan/mag nooit met dezelfde pad gebeuren als je medium/grove polijstwerk, simpelweg omdat je met een voor medium/grof geschikte pad nooit kan finishen omdat die daar te grof voor is. Daarom zijn er ook finishpads, en nog zachtere voor het glaze/sealant/wax-werk, als je dat toch al zo nodig machinaal wil doen.
Oyster schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 00:05:
Sinds ik de motorkap van mijn wagen gekleid, geprofessional polished, geblackholed en geEXPed heb zit er 's ochtends vaak een condenslaag op mijn motorkap. Net als dat de binnenkant van een raam beslaat. Dit duurt ook vrij lang voordat het weg is. Is dit normaal of? Het is namelijk wel heel erg opvallend.
Condens in de ochtend lijkt me idd vrij normaal, en hoe gladder je oppervlak hoe sneller het ontstaat en hoe beter je het ziet.
Condens aan de binnenkant van je raam heeft natuurlijk niks met je polijstwerk te maken, maar het geeft wel aan dat er een te hoge vochtigheid in je interieur heerst.

Mogelijke oorzaken zijn lekkage (al is het maar minimaal), maar ook als je met vochtig en/of koud weer gereden hebt en daardoor de verwarming stookt om het droog te krijgen (nodig als je geen airco hebt/gebruikt), en aan het eind van je rit de auto meteen uitzet en afsluit zonder die hete vochtige lucht uit de auto te laten. Daarom laat ik, hoe koud het ook is, na een ritje de laatste 2-3 minuten de ramen open, de verwarming op koud en de fan vol open om die vochtige lucht eruit te krijgen. Daardoor nooit (noemenswaardige) condensproblemen, ook niet in de winter. Heb je airco dan kan het wellicht water van de condensor zijn dat in je interieur verdampt? (weet niet of dat mogelijk is). Daarom airco altijd 5 minuten voor eindpunt uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik heb geen last van condens in de wagen. Het was enkel bedoeld als voorbeeld om aan te geven wat voor effect het op de motorkap heeft. ;) In de cabriolet heb ik eigenlijk nog nooit last gehad van condens op de ruiten.

De rest van de lakdelen van de auto is onbehandeld en blijft netjes rood. De motorkap is 's ochtends helemaal wit uitgeslagen met een vrij dikke condenslaag. Het valt 's ochtends erg op en het is ook pas weer vrij laat in de ochtend weer verdwenen. Pas als de zon de omgeving weer een beetje heeft opgewarmd. Viel gewoon op, vrij apart. Heb het nog nooit eerder gezien op de wagen en het is pas ontstaan na de PB producten.

[ Voor 7% gewijzigd door Oyster op 02-08-2013 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Heb ik ook idd, dat effect gaat ook weer snel weg, zeker als de auto een beetje vuil is.
Dak en motorkap, oftewel de liggende delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Dat zeg ik, omdat op vuile en dus ruwe oppervlakken condens minder snel ontstaat, minder zichtbaar is en dus ook sneller weer weg is. Het is normaal dat in de nacht condens kan ontstaan.

@oyster: lol alsof we niet weten wat condens is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

dude88 schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 07:26:
Heb ik ook idd, dat effect gaat ook weer snel weg, zeker als de auto een beetje vuil is.
Dak en motorkap, oftewel de liggende delen.
Het is alweer een tijd geleden sinds ik de motorkap heb gedaan. Schoon zou ik hem ook niet echt meer noemen. Het valt me eerder tegen hoe lang de producten stand houden. Ik ga het even in de gaten houden, het is echt een opvallend dikke witte laag terwijl het nu ook weer niet bijzonder vochtig was buiten. Thanks. :)
Knightwolf schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 12:01:
Dat zeg ik, omdat op vuile en dus ruwe oppervlakken condens minder snel ontstaat, minder zichtbaar is en dus ook sneller weer weg is. Het is normaal dat in de nacht condens kan ontstaan.

@oyster: lol alsof we niet weten wat condens is :+
Doe maar zo ja, als iemand gewoon zo duidelijk mogelijk probeert te zijn. Kennelijk was mijn post nog niet duidelijk genoeg, te zien aan je epistel over waarom ik condensvorming op mijn ramen heb. lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Nou net om 3u snachts nog even bij m'n auto geweest om te dubbelchecken of ik alle ramen wel goed dicht heb omdat er regen aan komt.
Zowel dak als motorkap zijn bijna helemaal mat van de condens, terwijl het nog steeds rond de 20 graden is buiten, en het is toch al best een tijdje geleden dat ik hem gewassen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:14
ThinkPadd schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 11:43:Volgens mij wordt dat ook kunstmatig hoog gehouden. De kale prijs voor zo'n pad zal misschien 3 euro zijn, de rest is pure winst.
Helaas, het foam is gewoon duur en het snijden, verlijmen en verpakken kost ook geld.
Al onze pads komen uit de VS of Europa en daar is arbeid gewoon duur.
Geloof me, dat is geen vergelijking. De Ebay clay is echt klote, veroorzaakt veel marring is gewoon van een stuk mindere kwaliteit. De beste prijs/kwaliteitsverhouding vind je bij de Monello klei, Bilthamber of een setje van Mothers.

Wat voor auto heb je die je wil gaan doen?

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

55g voor 6,99? Of via eBay 180g voor nog geen 5 euro? http://www.ebay.com/itm/H...ain_0&hash=item19db1ec186 Meer dan 3x zo veel voor iets minder dan dezelfde prijs.
Zo, meteen even 2x besteld. Voor onder de motorkap of deur sponningen zal het prima voldoen. Ben benieuwd. Heb niet de "3M" genomen, dat zal sowieso fake zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:47
Zijn er hier toevallig ook nog mensen die het detailen ook voor andere doen?

Ik heb er de ruimte niet meer voor om het zelf te doen. Wil mijn gebakje toch wel af en toe laten bijwerken! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Vissa66 op 03-08-2013 15:41 ]

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:30
Vissa66 schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 15:40:
Zijn er hier toevallig ook nog mensen die het detailen ook voor andere doen?

Ik heb er de ruimte niet meer voor om het zelf te doen. Wil mijn gebakje toch wel af en toe laten bijwerken! :)
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Knightwolf schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 00:28:
[...]

Je laatste polijststap kan/mag nooit met dezelfde pad gebeuren als je medium/grove polijstwerk, simpelweg omdat je met een voor medium/grof geschikte pad nooit kan finishen omdat die daar te grof voor is. Daarom zijn er ook finishpads, en nog zachtere voor het glaze/sealant/wax-werk, als je dat toch al zo nodig machinaal wil doen.
Heb uiteindelijk een zwarte (zacht), en oranje (medium) Dodo Juice gekocht. Alles boven SSR1 doe ik met de oranje, dan finishen met SSR1 op de zwarte pad, de zwarte pad goed uitspoelen met allesreiniger, laten drogen in de zon, en dan de Collinite 845 erop.
Dibbuz schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 12:53:
[...]

Helaas, het foam is gewoon duur en het snijden, verlijmen en verpakken kost ook geld.
Al onze pads komen uit de VS of Europa en daar is arbeid gewoon duur.

[...]

Geloof me, dat is geen vergelijking. De Ebay clay is echt klote, veroorzaakt veel marring is gewoon van een stuk mindere kwaliteit. De beste prijs/kwaliteitsverhouding vind je bij de Monello klei, Bilthamber of een setje van Mothers.

Wat voor auto heb je die je wil gaan doen?
Oke. Nouja heb nu 2 pads, en een probeersetje SSR. De fijne krassen krijg ik er nu wel aardig uit. Denk alleen dat ik voor de diepere krassen nog een zwaardere pad nodig heb. Oranje Dodo Juice pad + SSR3 krijgt de diepere krassen namelijk niet goed weg.

Oke, zal er over nadenken. Maar marring is toch niet heel erg, je gaat daarna immers toch weer polijsten...

Ik heb een Fiat Panda (2008) en een Peugeot 206cc (2003) gedaan. Allebei zwarte lak. Moet zeggen dat ze er nu mooi bijstaan, maar om de krassen er nog beter uit te halen heb ik nog een zwaardere pad nodig. Maar dat komt wel, voor nu is het eerst voldoende.

De Panda is het meest mooi geworden, die zat goed in de lak en had weinig steenslag. De Peugeot was er qua lak redelijk slecht aan toe, vooral de motorkap. Die is ooit overgespoten volgens mij, en er zat heel erg veel steenslag op. De swirls heb ik er wel grotendeels uit kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julian19haas
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-08 22:49
Heb zelf een rode Mazda mx5 uit 1992 de auto word erg dof is hier wat aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

De rode lak van de MX-5/Miata is een single stage lak (geen blanke lak erover). Daarom zijn de kleurpigmenten uit deze lak zeer gevoelig voor UV-licht en verkrijten daardoor. Dit is niet makkelijk 'om te keren'. Enkel met een complete Meguiar's behandeling (wassen, kleien, polijsten, voeden en beschermen) breng je de lak weer tot leven maar je zal daarna goed lakonderhoud moeten doen (voeden en beschermen). Knip

Afbeeldingslocatie: http://jfeelder.home.xs4all.nl/miata/algemeenmeguiars5.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door PWM op 04-08-2013 21:39 . Reden: Over het randje van spam ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Unikleur is zover ik weet altijd zonder blanke lak, en dat is vrij goed weer in nette staat te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Voor de duidelijkheid, met Unikleur bedoel je toch geen metallic of paralmoer?

Dat kan ook gewoon met blanke lak afgewerkt zijn vanuit de fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Unikleur is idd 1 platte kleur, zonder flakes of wat dan ook. Het kan fysiek idd wel met blanke lak, maar is het zover ik weet dus vrijwel nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Bij PSA volgens mij vrij normaal dat unikleur afgewerkt wordt met blanke lak.

De oudere auto's hadden een bepaalde kleurcode XXX
Later werd dat vaak XXXc, die kleine extra letter stond ervoor dat het met blanke lak is afgewerkt.
Dat zijn ze zo rond 1990 ongeveer gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

Nope, Mazda MX-5jes tot 1997 hadden een single stage lak, geen blanke lak erover dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Dat geloof ik ook wel dat er fabrikanten zijn die andere standaarden hanteren.

Het is voor mij alleen niet vanzelf sprekend dat unikleur gelijk staat aan geen blanke lak, dat is per merk en bouwjaar verschillend.
Pagina: 1 ... 35 ... 124 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.