Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 36 ... 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:04

_Christiaan_

Master of SOG

Ik dacht ook eens een complete behandeling te doen op mijn donkerblauw metallic Golf 4 uit 1999, die na al die jaren toch nog strak in de lak zit. Maar als ik op Carclean alle producten bij elkaar in het mandje gooi kom ik toch op een slordige 120 euro uit. Dit bestaat uit een droogdoek, klei setje, reinig/polijstmiddel (Monello - Raffini Finale Finishing Polish), voeden, wax en allerhande doekjes en padjes.

Is dit een normale prijs? Is het niet veel goedkoper om het dan te laten doen?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Als je zelf producten koopt kan je het natuurlijk vaker doen voor dezelfde prijs. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met goedkoper om het te laten doen. Voor die prijs laat je in ieder geval niemand professioneel je auto poetsen met dezelfde producten. Carclean hanteert normale prijzen en goede producten. Goede producten zijn blijkbaar duur. Dat wordt ook nog eens versterkt doordat velen (onnodig imho) helemaal los gaan op de producten en voor ieder hoekje en gaatje een apart product willen hebben. Ik begrijp het best, want de spulletjes werken verslavend. Post anders eens je budget, wat je wilt doen aan de auto en wat de staat is. In dit topic zitten veel mensen die je meer dan uitstekend op weg kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Ik zie op sommige sites bijv. prijzen tussen de 125 en 175 euro, waarbij het dus voor je wordt gedaan. Terwijl ik voor dat geld enkel de producten heb en het zelf moet doen. Of Carclean.nl goedkoop of duur is, weet ik eerlijk gezegd niet omdat ik nog geen prijzen heb vergeleken.

Ik heb dus een donkerblauw metallic Golf 4 van 14 jaar oud, waarschijnlijk met harde lak. De lak is nog in goede staat, zelfs in erg goede staat gezien zijn leeftijd. Echter hij is wel wat doffer geworden en het diepe blauw van toen ik hem kocht, is er inmiddels af. Ik wil dus alle rommel van de lak af halen, de rommel uit de poriën halen en hem de diepe kleur teruggeven die hij had toen ik hem 5 jaar geleden kocht. Ik had het volgende schema samengesteld:

1. Wassen. Shampoo en washand heb ik al, handdoek moet ik nog kopen.
Dodo Juice - Soft Touch Premium Drying Towel - 60x60cm €13,49

2. Kleiën. Ben wel een beetje bang voor marring maar we gaan het zien. Volgens mij moet het met deze dure set wel meevallen.
Monello - Dolce Verde Klei Set €26,49

3. Reinigen/Polishen.
Monello - Raffini Finale Finishing Polish - 500ml - Cut 2/5 Gloss 5/5 €17,99
Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad €3,99
Afnemen met microvezel doek die ik nog wel ergens heb liggen.

4. Voeden.
Poorboys World - Black Hole - 473ml 17,99 €17,99
Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad €3,99 * 2
Monello - Peluche Verde - 45x45cm €4,99

5. Wax.
Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml €17,49
Poorboys World - Microfiber Applicator €2,25 * 2

Alles bij elkaar ruwweg 120 piek. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Aangezien de grote beurt van de auto vandaag meeviel, ben ik misschien wel bereid voor de investering :P

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke, een fairly simple question:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rdLGBo5axE5U8Dx4RYRkYMfi/full.jpg

Ik wil deze enigzins weer in originele kleur krijgen. Hij oogt soms erg dof. Dat is niet vreemd omdat de auto meer dan 20 jaar oud is. Welke set is een enigzins goede set om mee te beginnen?

Ik doe op dit moment gewoon de auto thuiswassen, met wat wasproducten wat we ooit nog van de rijschool hadden. Maar alleen een shampoo redt je het niet mee geloof ik. Voor de velgen gebruik ik een velgenreiniger wat ik er vooraf eventjes op spray. Er zit hier een winkel om de hoek in dit soort materialen, maar die vraagt de hoofdprijs voor simpele kitjes. Wasstraat begin ik niet aan, je hele lak gaat na meerdere malen echt doffer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 13:17
_Christiaan_ schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 23:14:
Ik zie op sommige sites bijv. prijzen tussen de 125 en 175 euro, waarbij het dus voor je wordt gedaan. Terwijl ik voor dat geld enkel de producten heb en het zelf moet doen. Of Carclean.nl goedkoop of duur is, weet ik eerlijk gezegd niet omdat ik nog geen prijzen heb vergeleken.

Ik heb dus een donkerblauw metallic Golf 4 van 14 jaar oud, waarschijnlijk met harde lak. De lak is nog in goede staat, zelfs in erg goede staat gezien zijn leeftijd. Echter hij is wel wat doffer geworden en het diepe blauw van toen ik hem kocht, is er inmiddels af. Ik wil dus alle rommel van de lak af halen, de rommel uit de poriën halen en hem de diepe kleur teruggeven die hij had toen ik hem 5 jaar geleden kocht. Ik had het volgende schema samengesteld:

1. Wassen. Shampoo en washand heb ik al, handdoek moet ik nog kopen.
Dodo Juice - Soft Touch Premium Drying Towel - 60x60cm €13,49

2. Kleiën. Ben wel een beetje bang voor marring maar we gaan het zien. Volgens mij moet het met deze dure set wel meevallen.
Monello - Dolce Verde Klei Set €26,49

3. Reinigen/Polishen.
Monello - Raffini Finale Finishing Polish - 500ml - Cut 2/5 Gloss 5/5 €17,99
Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad €3,99
Afnemen met microvezel doek die ik nog wel ergens heb liggen.

4. Voeden.
Poorboys World - Black Hole - 473ml 17,99 €17,99
Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad €3,99 * 2

5. Wax.
Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml €17,49
Poorboys World - Microfiber Applicator €2,25 * 2

Alles bij elkaar ruwweg 120 piek. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Aangezien de grote beurt van de auto vandaag meeviel, ben ik misschien wel bereid voor de investering :P
Ik zou niet gaan kleien, alleen als het echt echt nodig is. Gebruik gewoon IronX en TarX, dat scheelt je tijd en het is een hands-off oplossing, dus geen onnodige krassen. Verder kom je best een eind met wat je daar post. Ik moet er overigens niet an denken om een hele auto handmatig op te moeten wrijven met Monello ;)

En voor 150 euro krijg je een poetser, geen detailer, het verschil zit hem in de details en aandacht, daar betaal je dan ook voor. Bij een bekende detailer betaal je zo'n 500~1000 euro voor een simpele detailbeurt om maar even een beeld te schetsen.

[ Voor 4% gewijzigd door ConZito op 05-08-2013 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

Verwijderd schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 23:17:
Oke, een fairly simple question:

[afbeelding]

Ik wil deze enigzins weer in originele kleur krijgen. Hij oogt soms erg dof. Dat is niet vreemd omdat de auto meer dan 20 jaar oud is. Welke set is een enigzins goede set om mee te beginnen?

Ik doe op dit moment gewoon de auto thuiswassen, met wat wasproducten wat we ooit nog van de rijschool hadden. Maar alleen een shampoo redt je het niet mee geloof ik. Voor de velgen gebruik ik een velgenreiniger wat ik er vooraf eventjes op spray. Er zit hier een winkel om de hoek in dit soort materialen, maar die vraagt de hoofdprijs voor simpele kitjes. Wasstraat begin ik niet aan, je hele lak gaat na meerdere malen echt doffer worden.
Ten eerste: haal die car bra eraf en flikker die in de kliko: zo'n ding doet meer kwaad dan goed voor je lak.

Je zou kunnen beginnen met goed wassen, goed kleien en daarna een goede wax zetten. Als je na het kleien nog steeds een doffe/matte glans hebt, zul je niet ontkomen aan polijsten.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

ConZito schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 23:33:
[...]

Ik zou niet gaan kleien, alleen als het echt echt nodig is. Gebruik gewoon IronX en TarX, dat scheelt je tijd en het is een hands-off oplossing, dus geen onnodige krassen. Verder kom je best een eind met wat je daar post. Ik moet er overigens niet an denken om een hele auto handmatig op te moeten wrijven met Monello ;)

En voor 150 euro krijg je een poetser, geen detailer, het verschil zit hem in de details en aandacht, daar betaal je dan ook voor. Bij een bekende detailer betaal je zo'n 500~1000 euro voor een simpele detailbeurt om maar even een beeld te schetsen.
Achja beetje fitness kan geen kwaad :> Ik zal ook eens de IronX en TarX in overweging nemen!

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wok schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 23:36:
[...]

Ten eerste: haal die car bra eraf en flikker die in de kliko: zo'n ding doet meer kwaad dan goed voor je lak.
Er mist een stuk van de lak zo groot als een 2 euro munt precies vooraan.... Daarvoor zit die bra daar ook :+
Je zou kunnen beginnen met goed wassen, goed kleien en daarna een goede wax zetten. Als je na het kleien nog steeds een doffe/matte glans hebt, zul je niet ontkomen aan polijsten.
Leuk, ik weet hoe ik wassen moet, maar wat is een goede kit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45

Los van de lijst producten, ik denk dat je je verkijkt op het handwerk wat je jezelf hiermee op de hals haalt. Wassen, kleien, polijsten, waxxen.... En dat allemaal met de hand... De dag erna heb je geen armen over...

Ik was daar behoorlijk flauw van, en heb daarom via Marktplaats voor 2 tientjes een excentrische schuurmachine gekocht. Zelfde werking als zo'n professionele DAP (ook excentrisch), maar dan een stuk beter te betalen.

Daarmee gaat het polijsten en waxxen stukken sneller. Alleen zorgen dat de schuurcirkel (uitslag vanaf het middelpunt) groot genoeg is (5mm of groter), omdat er anders weinig gebeurd. En zorgen dat de zool een beetje een courante maat heeft ivm afmetingen pads.

Verder heb je alleen polish, daarmee krijg je krasjes niet weg volgens mij. Ik wou eenmalig wat krassen weghalen, en heb daarom gewoon zo'n probeersetje van Poorboy's World SSR gekocht via Carclean. Dan kan je ook nog een beetje krassen weghalen. En je zit ook niet gelijk met dikke flessen waar je een paar druppen van gebruikt, en vervolgens de schuur in gooit. Die flesjes (200mL) ofzo kun je alsnog wel 4 autos mee doen volgens mij.

De Collinite 845 werkt heerlijk trouwens. Wat een vooruitgang als je Turtle Wax gewend bent. En daarna een geweldige beading en sheeting :9

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 05-08-2013 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Nog even een foto-cross-post van mijn werkzaamheden dit weekend.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/b5s0u1.jpg

Wat ik zoal uitgespookt heb:
  • Afspoelen, wassen met dasty, IronX, TarX en ook nog shampoo, tussendoor uiteraard lekker afspoelen. Vooral niet de kiertjes en moeilijke plekjes vergeten.
  • Polijsten hard, zachter, zacht en dan nog even finishen met alleen polish zonder cutting, gewoon omdat het kan. Uiteraard met de rotary anders was ik nu nog bezig.
  • Beetje feeden, sealen en waxen Dit keer de excenter gepakt, dan hoef ik niet na te denken want dat gaat altijd goed, behalve als je hem tegen je lak aan gooit.
En daar ben ik dan ongeveer 8 uur mee bezig, 12 uur aanwezig, koffiedrinken en eten is ook belangrijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:53
Het levensgrote verschil is dat als je het laat doen, gebeurt het voor die prijs maar 1x. Als je de producten voor dat bedrag aanschaft kun je het VAAK doen zonder opnieuw te hoeven betalen :)

En zoals gezegt heb je dan idd een poetser, geen detailer. Met een klein beetje oefening kun je het zelf al snel beter dan de gemiddelde poetser voor je doet voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
_Christiaan_ schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 23:39:
[...]

Achja beetje fitness kan geen kwaad :> Ik zal ook eens de IronX en TarX in overweging nemen!
Ik zou wel gaan kleien. Omdat veel meer weg haalt dan ironX en tarX tezamen. Na 14 jaar zit de lak geheid vol met vervuiling. Na het kleien heb je een mooie basis voor de rest.
Wanneer je niet zeker bent van de hardheid van de Monello klei, dan kun je ook de Mothers kleiset overwegen. Die is wel relatief mild voor je lak.

Na het kleien kun je idd. de Finale gebruiken maar ik ben bang dat het handmatig weinig uitmaakt voor de swirls en krassen. Maar naast een polijstmiddel is Finale ook nog een cleaner welke de lak grondig reinigt.
Hierna kun idd. Blackhole gebruiken. Maar het is geen wondermiddel dat alle swirls en krassen op magische wijze verbergt. En ik denk dat het in jouw geval zelfs niets toe zal voegen aan het resultaat.
Laat het lekker weg en doe meteen een wax.

Nog 1 ding, doeken........... daar kun je eigenlijk nooit genoeg van hebben. En 1 doekje voor een hele stap is gewoon te weinig. ;)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:20

vhal

ಠ_ಠ

BH heeft wel degelijk een aardige fillerfunctie. Op CC staat ergens bij de reviews een aardig voorbeeldje. Wel achteraf even een wax/sealant aanbregen omdat BH bij de eerste de beste regenbui wegspoelt.

Het enige wat ik jammer vind is dat er geen kleinere flesjes te verkrijgen zijn van PB (afgezien van de probeerkits). Ik hoef niet zo nodig 500ml trimrestorer te hebben terwijl je met 3 druppels een gehele bumper kan doen. De 100ml flesjes zijn dan ideaal.

PB APC daarentegen....daar kan je nooit genoeg van hebben. Ideaal voor het ontvetten van je keukenkastjes, oven, fornuis e.d. :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-08 08:32
Blackhole spoelt niet weg na de eerste beste regenbui. Zelfs met Eraser kun je blackhole niet helemaal verwijderen, je blijft verschil zien.

Het meest ideale is wel direct na blackhole een beschermlaag aanbrengen, ik denk dat jij dat ook bedoelt te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:20

vhal

ಠ_ಠ

Ja inderdaad, maar ik lees toch her en der dat blackhole grotendeels weg is na een flinke regenbui.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Persoonlijk merk ik geen reet van black hole, maar dat ligt misschien aan mij. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Gonadan schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 13:53:
Persoonlijk merk ik geen reet van black hole, maar dat ligt misschien aan mij. ;)
Hangt er een beetje vanaf hoe de staat van je auto is. Is de helemaal netjes gepolijst, zal je er een stuk minder van merken dan wanneer er nog veel swirls op zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door M3rcury op 06-08-2013 14:04 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
kendo schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 11:57:
[...]

Hierna kun idd. Blackhole gebruiken. Maar het is geen wondermiddel dat alle swirls en krassen op magische wijze verbergt. En ik denk dat het in jouw geval zelfs niets toe zal voegen aan het resultaat.
Een glaze (zoals Black Hole) heeft wel degelijk meerwaarde voor het uiteindelijke resultaat, dus die zou ik zeker niet overslaan.
Nog 1 ding, doeken........... daar kun je eigenlijk nooit genoeg van hebben. En 1 doekje voor een hele stap is gewoon te weinig. ;)
Dan weet ik niet wat je doet maar 1 doek per stap is echt wel meer dan genoeg. Op zich kun je alle stappen wel met 1 doek doen maar dat is niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
kendo schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 11:57:
[...]

Ik zou wel gaan kleien. Omdat veel meer weg haalt dan ironX en tarX tezamen. Na 14 jaar zit de lak geheid vol met vervuiling. Na het kleien heb je een mooie basis voor de rest.
Wanneer je niet zeker bent van de hardheid van de Monello klei, dan kun je ook de Mothers kleiset overwegen. Die is wel relatief mild voor je lak.

Na het kleien kun je idd. de Finale gebruiken maar ik ben bang dat het handmatig weinig uitmaakt voor de swirls en krassen. Maar naast een polijstmiddel is Finale ook nog een cleaner welke de lak grondig reinigt.

Ik heb het meermaals in de praktijk getest, maar het maakt (bijna) geen verschil meer. Ik heb bovenstaande BMW (E39 uit 2000 met 265.000km) gedaan en daar kwam na de IronX en TarX niets meer vanaf. Sowieso polijst ik nog altijd, dus daar pak ik de rest wel mee. Ik zou als je handmatig gaat worstelen niet nodeloos de kans op krassen in je lak vergroten met kleien. En IronX doet iets wat klei nooit gaat doen, je roestige steenslagplekjes helemaal mooi achter laten :)

En je hebt (wat KW ook al zegt) echt wel voldoende aan 1 doekje per stap, ik gebruik 1 doekje tijdens het polijsten, dan heb ik drie keer de hele auto gezien met dat doekje. Als je dat niet redt met 1 doekje gebruik je teveel product. Dat gaat sowieso op voor wax, mensen gebruiken daar veel te veel van, goed voor de omzet van Carclean, dat wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Knightwolf schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 14:06:
[...]

Een glaze (zoals Black Hole) heeft wel degelijk meerwaarde voor het uiteindelijke resultaat, dus die zou ik zeker niet overslaan.
Meerdere malen gebruikt, maar totaal geen meerwaarde.
[...]

Dan weet ik niet wat je doet maar 1 doek per stap is echt wel meer dan genoeg. Op zich kun je alle stappen wel met 1 doek doen maar dat is niet ideaal.
Wou je zeggen dat jij het waxresidu afneemt met dezelfde doek waarmee je ook de polijst compound eraf hebt gerost?...Hierin verschillen we dan echt van werkwijze. Bij elke stap pak ik een schone doek. En ook bij twijfel pak ik een schone doek.

Ik heb mijn Alto vanmiddag nog even in de Natty's gezet. En heb daarbij al 4 Deluxe mega-mega towels van Poorboys gebruikt. 1 voor elke zijkant,1 voor het dak motorkap en 1 voor de rest. Waarom zou je het risico nemen om eventueel vuil van bv. de wielranden, uit te poetsen over de rest van de wagen. Dan kun je net zo goed niet gaan detailen. 8)7

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
kendo schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 22:45:
[...]
Meerdere malen gebruikt, maar totaal geen meerwaarde.
Dan vraag ik me af of je het wel helemaal goed doet.
Wou je zeggen dat jij het waxresidu afneemt met dezelfde doek waarmee je ook de polijst compound eraf hebt gerost?...Hierin verschillen we dan echt van werkwijze. Bij elke stap pak ik een schone doek.
Ja normaal voor elke stap een nieuwe doek, dat zeg ik toch?

echter...
En ook bij twijfel pak ik een schone doek.
Ik heb mijn Alto vanmiddag nog even in de Natty's gezet. En heb daarbij al 4 Deluxe mega-mega towels van Poorboys gebruikt. 1 voor elke zijkant,1 voor het dak motorkap en 1 voor de rest. Waarom zou je het risico nemen om eventueel vuil van bv. de wielranden, uit te poetsen over de rest van de wagen. Dan kun je net zo goed niet gaan detailen. 8)7
Hier overdrijf je echt heel erg. Maximaal 1 doek per stap, behalve als je zo dom bent geweest om hem in het vuil op straat hebt laten vallen en het ding vol zand en bladertroepjes zit, maar dat overkomt me eigenlijk nooit. Ik heb intussen wel een doek die ik alleen nog maar voor het uitpoetsen van de velgen gebruik, da's dan een geval apart, maar daar gebruik ik dan ook maar 1 doek voor, wat er ook mee gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

ThinkPadd schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 23:44:
[...]

Ik was daar behoorlijk flauw van, en heb daarom via Marktplaats voor 2 tientjes een excentrische schuurmachine gekocht. Zelfde werking als zo'n professionele DAP (ook excentrisch), maar dan een stuk beter te betalen.
Welke heb je gekocht? Ik vind een DAP te duur. Een PRO rotary komt nog wel in de buurt, maar is misschien even wat te.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Een Parkside XQ 600 (Lidl) :X echt meest el-cheapo wat er is, maar hij doet wat hij moet doen! :)

Kijk hier anders even: http://forum.carclean.nl/...rmachines-op-een-rij.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik had het al eens eerder gevraagd, maar wat is nou echt goeie klei? Ik heb tot nu toe altijd de clay kit van meguiars gehad met quick detailer als vloeistof. Op zich was ik er best tevreden over, maar ik heb verder niet echt kennis welke klei nou het beste is voor de lak.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:56
Als je ongeveer in dezelfde zachtheid wilt zitten: Mothers clay of Monello clay. Betere prijs/kwaliteitsverhouding dan de Megs.

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik heb na die van Meguiars klei van Poor Boy's gekocht, dat gevalt me ook goed.
Vraag me dan nog wel af hoe dat ivm Mothers en Monello staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
De klei van Poorboys is een stuk agressiever, dus dat is eigenlijk wel verplicht polijsten na het kleien. Die zachtere kleitjes hebben dat een stuk minder, maar ik vind die klei ook niet zo bijzonder. Die van Megs zelfs zwaar overpriced, zoals de hele range aan consumer producten overigens.

[ Voor 18% gewijzigd door ConZito op 08-08-2013 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Ik gebruik daarna ook vaak wel Proffecional Polish van PB.
Machine zou beter zijn, maar je kan niet alles hebben...

Al met al geeft het toch een goed resultaat.

• shaowoo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 13:58
Binnenkort wil ik mijn auto (bmw e90) gaan polijsten, begin me te irriteren aan lichtte krassen en kleine steenslag puntjes. Wilde eerst een dap900 (met toebehoren aanschaffen). Totdat ik al surfend uitkwam bij doe het zelf garages, zij verhuren ook poets/polijst machine. Omdat ik dit het voor de eerste keer dit doe (heb wel aantal diy docs gelezen en youtube). wil ik vragen of iemand mij op weg wilt helpen (een paneel voordoen) of meehelpen (tegen vergoeding ofcourse) :) . Ik wilde beginnen op een zaterdag/zondag (9:00 halverwege sept) in omstreken amsterdam /zaandam (ben aan het kijken).

Het is hier geen marktplaats of werkspot ;) Het zit op het randje. Ik laat hem staan, maar gaarne alleen per DM reageren en niet het topic vervuilen

[ Voor 11% gewijzigd door PWM op 24-08-2013 11:43 ]

IT Freelancer since 2005, and still loving it.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

Ik zou gewoon lekker een DAP clinic bij Carclean volgen, er is er 1 in september: http://carclean.nl/clinic.aspx?id=85

Goeie uitleg, gezellige mensen en je kunt meteen de spullen die je nodig hebt aanschaffen en wordt voorzien van goed advies.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik ben van plan om binnenkort m'n interieur (stof) onder handen te nemen, mag ook wel eens na 15 jaar. :P Ben van plan om een extractor (deze) te huren. Nu lees ik hier en daar dat je het interieur het beste van te voren moet inspuiten met APC, daarna water+zuigen met de extractor en daarna nog een rondje alleen zuigen.

Hebben jullie nog een voorkeur voor een merk APC (Meguiars, Poorboys, of gewoon Ajax :+ ) en eventuele tips? :)

EDIT: Deze tent is nog goedkoper: http://www.workx.nl/product/tapijtreiniger/

[ Voor 7% gewijzigd door S_Chief op 23-08-2013 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Auch... Dat doet weer even pijn in de portemonnaie...
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5490/9676206142_723bdae5c2_o.png

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-09 13:19
Maar dan heb je ook wat! Mooi lijstje, met een hoop herkenbare producten. :)

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Yep... Zaterdag de 205 CTI prepareren voor het '30 jaar 205'-event en dan over een paar weken de daily winterklaar maken :)

• B-Buster
Tja, het detailing seizoen nadert z'n eind alweer. Hier mag de DAP ook weer wat uurtjes gaan maken om de beide Omega's winterklaar te maken. Deze keer niet zoveel werk, onlangs beiden nog gedaan voor onze clubmeeting. :)

Voor die tijd nog even wat nieuwe pads bij Carclean bestellen, ben wel nieuwsgierig naar de nieuwe serie die tevens in mijn geval mooi op tijd beschikbaar lijkt te komen. De oude Lake Country pads zijn ondertussen wel aan vervanging toe.

• Knightwolf
Winterklaar maken in september? Beetje vroeg als je het mij vraagt. Eind oktober lijkt me betere timing gezien het NL 'winter seizoen'.

Maar da's een flink lijstje Wok :P kun je iig weer ff vooruit.

• ThinkPad
SChief schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 16:36:
Hebben jullie nog een voorkeur voor een merk APC (Meguiars, Poorboys, of gewoon Ajax :+ ) en eventuele tips? :)

EDIT: Deze tent is nog goedkoper: http://www.workx.nl/product/tapijtreiniger/
Ik las ergens op Carclean een topic van iemand die een hele vieze auto moest doen. Hij zei dat hij redelijk snel door z'n APC heen was, en toen verder ging met allesreiniger van de Aldi, wat voor hem ook prima werkte.

Waar je even op moet letten is of je de steel van het apparaat ook los kunt halen. Bij die extractors die ze op Carclean gebruiken zit het mondstuk gelijk aan de slang vast. Diegene die jij linkt is een tapijtreiniger, en daarom zit er zo'n lange steel aan. In een auto zit die steel je in de weg, en kun je misschien niet overal bij....

Als je de auto gaat stofzuigen haal je immers ook de steel eraf ;)

• Wok

Wok

Dakloos...

Knightwolf schreef op donderdag 05 september 2013 @ 02:01:
Winterklaar maken in september? Beetje vroeg als je het mij vraagt. Eind oktober lijkt me betere timing gezien het NL 'winter seizoen'.

Maar da's een flink lijstje Wok :P kun je iig weer ff vooruit.
Lees mijn post even ;) Er staat 'over een paar weken'... Aangezien ik volgende week op vakantie ga, is het over een paar weken al snel oktober :P

• ThinkPad
Prima spul die Collinite 845 >:)

Sorry voor het opnemen in portret stand :p

• Knightwolf
Wok schreef op donderdag 05 september 2013 @ 09:42:
[...]

Lees mijn post even ;) Er staat 'over een paar weken'... Aangezien ik volgende week op vakantie ga, is het over een paar weken al snel oktober :P
Kwestie van definitie, 'over een paar weken' (wat ik natuurlijk gelezen had) is bij mij nog steeds september aangezien het over 3,5 week pas oktober wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Wok schreef op woensdag 04 september 2013 @ 23:45:
Auch... Dat doet weer even pijn in de portemonnaie...
[afbeelding]

:P
Had jij jouw pads al teruggestuurd btw? Die 6 inch serie heeft problemen met de velcro. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

^^ Yep, daarom ook een leuke korting gekregen op dit lijstje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Aah op die manier, kijk dat scheelt nogal dan. :)

• kevinl
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Aangezien wassen voor je deur niet mag bij ons. Wil ik het product drywash proberen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik bedoel hoe kan je voorkomen dat zandkorrels geen krassen op je auto veroorzaakt?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik ken het product drywash niet. Enige wat (vooral in de USA) veel gebruikt wordt is Optimum No Rinse. Dat schijnt zelfs bij medium vervuiling goed te gaan. Als je auto echt helemaal onder de modder zit zou ik hem eerst afspuiten bij een wasbox en dan met No Rinse aan de slag gaan.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• kevinl

kevinl

Yellow van

De vraag is werkt dit echt? In de zin van.. echt krasvrij? Moet er niet aan denken als er waskrassen op komen.

[ Voor 60% gewijzigd door kevinl op 19-09-2013 12:13 ]

• Knightwolf
Hoe goed een product ook klinkt, ik zou het risico niet nemen (al is het maar dat je het zelf verkeerd kan gebruiken).
Gewoon naar een wasbox gaan, emmer sop en spons/mitt meenemen, en lekker daar gewoon je auto wassen en afdrogen.

• kevinl

kevinl

Yellow van

Ik heb intussen wat meer ingelezen. Sommige mensen gebruiken het om het vuil af te weken. Dus naar een wasbox gaan. Spul sprayen op auto en dan met een zacht straaltje het vuil laten afdruipen. Dan hoef ik ook geen vuil in de lak te wrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Zo, vandaag de handjes even laten wapperen :)

Laatste weekend van mijn vakantie, dus maar eens toewerken naar de winterprep. Auto al een maandje of twee niet meer gewassen en afgelopen week heeft-ie in weer en wind op Schiphol P4 gestaan, dus dat doet een auto ook geen goed....

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3708/9862564815_b88ded80da_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3819/9862655163_b0cf77afba_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7456/9862568766_077fbef042_o.jpg

Vandaag bezig geweest met wassen:
- Foam; Randjes en kieren ingeborsteld met APC 1:10
- Autofinesse Imperial Wheel Cleaner
- IronX
- Banden ingeborsteld met APC 1:1
- Afgespoeld
- Wassen (2BM) met Monello Lavare en Supernatural 'Wookie's Fist'; onderkant deuren en dorpels met de Monello Washmitt
- Afgespoeld
- Gekleid (Monello Dolce Verde + Dodo Juice Born Slippy)
- Afgespoeld
- Gedroogd (Monello Sensa Aqua)
- Rubbers en zwarte kunstof delen behandeld met Autofinesse Revive
- Ramen en schuifdak schoongemaakt met Meg's Glass Cleaner
- Bandjes behandeld met Wolfgang Black Diamond Tire Gel

Tussentijds resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7350/9862555824_b352729e19_o.jpg

Morgen polijsten en waxen:
- Monello Finale op 5,5" White Polishing op DAP900
- Autofinesse Rejuvenate op 5,5" Black Finessing op DAP900
- Collinite 845 op 5,5" Black Finessing op DAP900
- Blue Velvet Pro
- Purple Haze Pro

Ook het interieur moet er morgen aan geloven:
- Stofzuigen
- Dashboard en deurpalen behandelen met Poorboy's World Natural Look
- Leer reinigen met Gliptone Cleaner en daarna behandelen met de Gliptone Conditioner

Als ik de tijd nog kan vinden ook de wielen nog even goed schoonmaken en in de Poorboy's World Wheel Sealant zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
Wok, mooie auto en kleur! Vind ik samen met de Orange Cayene de mooiste kleuren op de megane...zeker tussen al dat grijs en zwart. Ik ben benieuwd naar je eindresultaat.

De mijne laatst ook een full detail gegeven:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NMoqJoP.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JT6NIU5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kpFkJhj.jpg

En dat levert na een regenbuitje dit op:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rl7tkIB.jpg

[ Voor 59% gewijzigd door renzo4000 op 22-09-2013 10:49 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Mixpower
  • Laatst online: 23:30
Ik heb even een hele mooie vraag en misschien niet direct detailing gerelateerd maar zou anders even niet weten waar deze vraag te stellen!

Ik heb op mijn M5 de originele velgen zitten alleen zijn die zwart gespoten en ook nog heel slecht ook,
nu is het zo dat ik de zwarte verf er met mijn nagel zo af kan krabben waardoor de originele kleur zichtbaar word!
En nu is mijn vraag of er een manier is om de velgen compleet van de zwarte verflaag te ontdoen, en daardoor de originele onderliggende kleur terug te krijgen zonder de velgen helemaal opnieuw te hoeven spuiten?

Zo erg fijn zijn als iemand hier misschien een antwoord op heeft,
aangezien de velgen in Hyper Silver zijn gespoten en dit een moeilijke kleur is om te reproduceren!

Thanks! :)

It's All In The "Mix"

Verwijderd

Misschien zit er plastidip op? Dit is een vloeibaar rubber wat steeds vaker word gebruikt om onderdelen te spuiten/verven, omdat het er makkelijk vanaf gaat...

Als het een beetje zo gaat:

Afbeeldingslocatie: http://b.vimeocdn.com/ts/366/171/366171959_640.jpg

Plastidip! Gewoon eraf halen, je lak eronder is top!

• Mixpower
Verwijderd schreef op donderdag 26 september 2013 @ 20:05:
Misschien zit er plastidip op? Dit is een vloeibaar rubber wat steeds vaker word gebruikt om onderdelen te spuiten/verven, omdat het er makkelijk vanaf gaat...

Als het een beetje zo gaat:

[afbeelding]

Plastidip! Gewoon eraf halen, je lak eronder is top!
Thanks voor je reactie! :)
Maar ik ben bekend met plastidip en dat is het niet helaas want dan had ik er het al afgetrokken,
het is echt gewoon (spuitbus)verf dat zo over de bestaande kleur en coating is heen gespoten zonder voorbehandeling vandaar ook mijn vraag!

Als het niet anders kan dan is het niet anders en laat ik ze over spuiten alleen is Hyper Silver moeilijk te reproduceren maar niet onmogelijk.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Normaal als je iets gaat spuiten moet je de onderliggende laag opschuren.
Als dit is gedaan dan wordt het denk ik erg lastig om de originele laag weer helemaal netjes te krijgen.

Als dit niet is gedaan verklaard het wel waarom de bovenste laag er vanaf aan het vallen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Heel stom gezegd, als het echt zo slecht gespoten is, ga ergens naar een afspuitbox met een hoge druk reiniger (opletten dat je remmen niet warm zijn van de rit er naar toe) en spuit dan redelijk dicht op je velgen al de schilfers en rommel eraf.

Stel dat je velgen wel geschuurd zijn dan zullen ze toch opnieuw gedaan moeten worden. Er zijn zat specialisten die toch echt wel kleur echt kunnen spuiten. Ik heb mijn BBS velgen laten poadercoaten maar ik kon ze ook zo zonder problemen in de dubbele zilverkleur van BBS terug laten spuiten (mijne waren ook slecht zwart gespoten in het hart en een verchroomde rand ... ). BBS kleur zilver is donker met een lichte tint er doorheen als het ware en dat is gewoon mogelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
Thanks voor de tips! :)

Ga eens even kijken inderdaad over het opgeschuurd is daaronder,
maar dat betwijfel ik gezien het zo makkelijk los laat.

Dus de hogedrukreiniger maar eens tevoorschijn toveren! :P

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Ideaal gezien zou het zelfs nog handiger zijn om een hogedruk spuit met meer power te hebben, die van een wasbox is wellicht wat matig.

Dan kan je zelfs overwegen om de velgen van de auto af te halen, er zitten natuurlijk wel wat sensoren, slangen en hoezen die je met flink hoge druk kan beschadigen.

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 10:31

Foamy

Fulltime prutser

Even een vraagje van een detailing-noob hier. Ik heb op mijn Peugeot 306 van die kunststof randen langs de deuren, zelfde kleur als de bumpers. Deze beginnen na een aantal jaren wat valig uit te slaan.

Wat kan ik het beste gebruiken om deze weer wat meer in originele (donkerdere) kleur te krijgen?

blub

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Ik gebruik Bumper Care van Autoglym (ook voor andere kunststoffen).

Enige nadeel vind ik is dat het weken lang blijft afgeven (irritant bij bijv. deurlijsten).

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• kendo
  • Niet online
Foamy schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 15:29:
Even een vraagje van een detailing-noob hier. Ik heb op mijn Peugeot 306 van die kunststof randen langs de deuren, zelfde kleur als de bumpers. Deze beginnen na een aantal jaren wat valig uit te slaan.

Wat kan ik het beste gebruiken om deze weer wat meer in originele (donkerdere) kleur te krijgen?
Goed reinigen met Black WOW - Pre-WOW Pre-Cleaner.
En daarna goed inwerken met Black WOW - Black WOW Exterior Trim Restorer.

Nadeel, het is relatief duur. Maar 1 behandeling is goed voor maanden resultaat. En de 2 flesjes gaan een autoleven mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Ongelakt zwart plastic (en rubber), daar is echt veel voor te krijgen.
1 ding dat ik zelf nog steeds een keer wil proberen is dat koudgeperst lijnzaadolie, dat schijnt toch goed te helpen en lang te blijven zitten? En ook nog goedkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bedoel je niet gekookte lijnolie? Dat gebruik altijd. Kun je bij de bouwmarkt kopen voor een paar euro, en werkt prima.

Wel opletten dat je het er niet te dik opsmeert, het is redelijk vettig spul, en als je het er te dik op smeert dan worden je strips plakkerig. Gewoon klein drupje op een doek/keukenpapier, en uitwrijven maar.

Is volgens mij alleen voor plastic, rubber werkt het niet echt op, dan blijft het rubber een beetje vochtig ofzo lijkt het. Niet heel goed voor het rubber denk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 29-09-2013 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 20:30
Ik was volle moed hier beginnen lezen, maar ik lees zoveel verschillende dingen, en verschillende merken die worden aangeraden...
Ik heb net een nieuwe Kia Sportage gekocht en wil deze, in tegenstelling tot mijn vorige wagen :X , toch een beetje netjes houden.
Een echte poetser ben ik niet, dus af en toe eens wassen wil ik wel doen, maar uitgebreid eraan werken, dat zal max 2x per jaar zijn.
Kan ik hiermee beginnen?
Meguiars - Brilliant Solutions New Car Kit
Meguiars - Smooth Surface Clay Kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
Zijn op zich leuke setjes al zou ik persoonlijk iets anders adviseren met een betere prijs/kwaliteitsverhouding. Vooral de droogdoek van Meguiar's vind ik tegenvallen.

Mijn idee:
-Shampoo: Mother's Califonia Gold of Poorboy's Slick & Suds
-Washmitt/spons Monello Washmitt of Sponge.
-Droogdoek Monello Senza Acqua
-Kleiset: Mother's claykit (zelfde als Meguiars, scheelt je een 10tje) of Monello Dolce Verde kleiset
-Wax: Mother's Synthetic wax (15,99 voor een normaal formaat fles), Poorboy's EX-P of Collinite 845.
Vooral die laatste is een topper voor de winter.
-Banden: Meguiar's Endurance is een favoriet voor velen, zelf vind ik de Mother's Reflections erg mooi (diep satijnen look, Meguiar's glanst meer).
-Monello Peluche Verde (Trio) om de wax mee af te nemen en een Monello Easy hnadpad zwart voor het aanbrengen.

Nadeel voor mij van die ronde pads is dat ik kramp krijg in mijn handen van het vasthouden. De ovale liggen naar mijn mening veel beter in de hand.

[ Voor 15% gewijzigd door Dibbuz op 29-09-2013 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
ThinkPadd schreef op zondag 29 september 2013 @ 02:15:
Bedoel je niet gekookte lijnolie? Dat gebruik altijd. Kun je bij de bouwmarkt kopen voor een paar euro, en werkt prima.
Ik meende dat het de koude was maar de gekookte kan ook. Nou weet ik het niet meer zeker :+ Iemand die het zeker weet graag bevestiging geven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-09 17:27

hostler

Yeahhh dude!

Heren,

Graag jullie mening over de volgende bestelling.

http://carclean.nl/produc...ser_946ml_PB_APC32_100712
http://carclean.nl/produc...Wash_946ml_PB_SS32_100713
http://carclean.nl/produc...sing_946ml_PB_NL32_101017
http://carclean.nl/produc..._Applicator_PB_APP_101105
http://carclean.nl/produc...co_45x65cm_MPB0101_102089

Subtotaal: € 71,45

De Peluche Bianco van Monello heb ik er overigens al 2 van, zeer tevreden mee.

De rest is voor mij 'nieuw'. Als iemand een beter/goedkoper alternatief heeft, laat het me weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Dibbuz schreef op zondag 29 september 2013 @ 15:20:
Zijn op zich leuke setjes al zou ik persoonlijk iets anders adviseren met een betere prijs/kwaliteitsverhouding. Vooral de droogdoek van Meguiar's vind ik tegenvallen.

Mijn idee:
-Shampoo: Mother's Califonia Gold of Poorboy's Slick & Suds
-Washmitt/spons Monello Washmitt of Sponge.
-Droogdoek Monello Senza Acqua
-Kleiset: Mother's claykit (zelfde als Meguiars, scheelt je een 10tje) of Monello Dolce Verde kleiset
-Wax: Mother's Synthetic wax (15,99 voor een normaal formaat fles), Poorboy's EX-P of Collinite 845.
Vooral die laatste is een topper voor de winter.
-Banden: Meguiar's Endurance is een favoriet voor velen, zelf vind ik de Mother's Reflections erg mooi (diep satijnen look, Meguiar's glanst meer).
-Monello Peluche Verde (Trio) om de wax mee af te nemen en een Monello Easy hnadpad zwart voor het aanbrengen.

Nadeel voor mij van die ronde pads is dat ik kramp krijg in mijn handen van het vasthouden. De ovale liggen naar mijn mening veel beter in de hand.
Ik heb even zitten vergelijken tussen die kits en jouw samenstelling.
Komt wel wat duurder, maar hopelijk dan betere kwaliteit?

Meguiars vs custom

Die pad om de wax aan de brengen (in de linkse kolom), kan ik daar gewoon Monello - Easy Detailing Polishing Hand Pad - White Meguiars - Gold Class Even Coat Applicator Pads - 2 Pack voor nemen?
Denk dat ik het gebruik van die pad verkeerd begrepen had :)

Heb ik dan alles? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Fire69 op 29-09-2013 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Buster
Met het lijstje van Dibbuz heb je veel betere producten, het is wat duurder in aanschaf maar gaat langer mee doordat het zuiniger is in gebruik of het effect langer actief is.

De zwarte ovale Monello pad is juist super voor het aanbrengen van de wax. Voor het aanbrengen van het bandenzwart kun je vanalles gebruiken. Kwastje, doekje, simpele pad.. net wat je voorkeur heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ok, zwarte pad om te wax aan te brengen en eender wat voor de banden dan :)

Juiste werkwijze (voor groot onderhoud 3-tal keer per jaar) is dus:
- auto wassen (2 emmers)
- drogen
- bevochtigen met detailer spray, kleien
- waxen

Correct?

Mag je die klei en wax op je ganse exterieur gebruiken? Ongespoten plastic delen, chrome, ...

[ Voor 4% gewijzigd door Fire69 op 29-09-2013 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
Polijsten kan je na het kleien doen. En daarna waxen. En nee, die wax zou ik niet op de rest van je onderdelen stoppen, das zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:56

timovd

Voorsprong door techniek

Na het kleien in ieder geval nog een keer wassen! En daarna eventueel (zoals mijn bovenbuurman zegt) polijsten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Zo doe ik het, van de week met m'n Starlet nog gedaan in ieder geval :)

(= teken groepeert onderdelen die bij elkaar horen)

- (als je een foamlans hebt eerst snowfoam erop en paar mins laten inweken)
=
- grondig afspuiten, liefst met hogedrukspuit (HD), met deze stap haal je het ergste vuil eraf
- grondig wassen (met mitt en 2 emmers)
- afspuiten
=
- Iron-X op alle gelakte delen + velgen en 5 mins laten inwerken
- afspuiten
=
- kleien met zoiets als PB Spray&Wipe als lubricant
- afspuiten
- snel wassen, auto is al schoon, gaat alleen om de residue dat de klei achterlaat
- afspuiten
=
- nu pas afdrogen! Als je nog gaat polijsten is snel afdrogen genoeg, anders grondig afdrogen.

Ongelakt plastic en rubber mag je niet met de klei aanraken! Chrome is naar mijn weten prima.

Hier na kun je verder gaan met polijsten (heb geen polijstspullen dus dat moest ik overslaan).
Volgens mij zijn de meningen er over verdeeld maar na het polijsten zou ik hem nog een keer (snel) afspuiten, wassen met wat APC in het sop erbij, (grondig) afspuiten en (grondig) afdrogen.

Dan de rest van de stappen, waarvan als je alles gebruikt (zoals ik) de volgorde in ieder geval is 1: glaze, 2: sealant, 3: wax.

Ik heb er nu al glaze en 2 lagen sealang op zitten, vandaag de wax en de ramen om het af te maken.

[ Voor 45% gewijzigd door Knightwolf op 30-09-2013 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Euh... jij noemt een hele hoop dingen die ik helemaal niet in mijn lijstje heb. :P

Voor een nieuwe auto veronderstel ik dat polish en glaze nog niet nodig zijn, aangezien polish je toplaag wat opschuurt en glaze kleine krasjes opvult?

Na wat rondzoeken zijn wax en sealants eigenlijk een soort van alternatieven van elkaar die blijkbaar door veel mensen beide gebruikt worden omdat een sealant heel lang blijft zitten en een wax een mooie glans geeft.
Juist?

Sorry voor de vele vragen, ik google wel een hoop maar je krijgt veel tegenstellingen en verschillende adviezen... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Sealant = duurzaam
Wax = mooie glans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:56

timovd

Voorsprong door techniek

...Dus eerst je sealant en na een paar dagen uitharden de wax aanbrengen om de puntjes op de i te zetten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Precies. En in mijn geval op dag 1 wassen (evt ironx/kleien), glaze, sealant laag 1 en wheelsealant laag 1. Op dag 2 sealant laag 2 en wheelsealant laag 2. Op dag 3 wax en wheelsealant laag 3.

Aangezien ik zo verder ga zit ik even te dubben, ga ik voor de carnauba wax of sealant laag 3? Het is immers het winterseizoen dat er aan komt en heb op zich niks te klagen over de kleur en glans van de sealant.
Fire69 schreef op maandag 30 september 2013 @ 14:19:
Euh... jij noemt een hele hoop dingen die ik helemaal niet in mijn lijstje heb. :P
Wat is een hele hoop? :P Ik zie in dit geval alleen de snowfoam en Iron-X. Die kun je dan gewoon overslaan (daarom heb ik de onderdelen ook gegroepeerd zodat je meteen ziet wat je kan overslaan en wat niet).

Als je polijsten meerekent, dat was alleen een opmerking dat je dat vanaf die stap zou kunnen doen als je wil en kan ;)

En als je geen glaze hebt sla je die ook over :P Heb hier pasgeleden gelezen dat sealant en wax beter hechten zonder glaze er tussen, en als je lak mooi is omdat je auto nog heel nieuw is lijkt me een glaze idd niet perse nodig dus geen probleem om die achterwege te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Pff, ik zie er al tegen op om mijn auto te wassen, ik hoop dat ik ergens het doorzettingsvermogen vind om al die lagen erop te smeren! :+

Wat is een populaire sealant? Ik kwam vaak de Poorboys World - EX Sealant with Carnauba tegen, maar da's een gecombineerde sealant en wax. Is dat wat?

[edit]
Geupdate lijstje:
- Mothers Wax - Reflections Advanced Tire Care - 710ml
- Poorboys World - EX Sealant with Carnauba - 473ml
- Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black
- Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
- Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
- Mothers Wax - California Gold Car Wash - 946ml
- Monello - Peluche Verde Trio
- Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
- Monello - Wash Mitt

Zo, hopelijk heb ik alles nu? :)

[ Voor 39% gewijzigd door Fire69 op 30-09-2013 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-09 17:27

hostler

Yeahhh dude!

Fire69 schreef op maandag 30 september 2013 @ 14:40:
Pff, ik zie er al tegen op om mijn auto te wassen, ik hoop dat ik ergens het doorzettingsvermogen vind om al die lagen erop te smeren! :+

Wat is een populaire sealant? Ik kwam vaak de Poorboys World - EX Sealant with Carnauba tegen, maar da's een gecombineerde sealant en wax. Is dat wat?

[edit]
Geupdate lijstje:
- Monello - Wash Mitt

EX sealant van PB is echt geweldig. Zeker een aanrader. Ik gebruik altijd eerst een glaze (white Diamond van PB), EX Sealant en daarna PB's Natty Wax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:08
Ik wil graag even inhaken op dit topic, Ik krijg deze week stickers voor mijn mini en daarvoor moet de auto natuurlijk goed schoon zijn, kleinste vuiltjes zijn al funest. Iemand tips? alleen eenvoudig wassen of is het aan te raden met iets beters schoon te maken? het gaat om het volgende (rode stickers heb ik er op gephotoshopt).

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/8totlkpe2pqa1zk/verkleind.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dan zou ik toch gaan cleaneren. Dat wil zeggen inspuiten met APC en wassen, kleien en daarna nog een keer wassen. Dan is hij zeker te weten schoon en heb je alle vuil zeker van de kap eraf. :)

Toffe mini btw!

[ Voor 4% gewijzigd door Joopieboy op 30-09-2013 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 15:03
Evt. rondje prof.-polish van Poorboys. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:08
Met die stickers vind ik hem ook echt gaaf, geïnspireerd door een mini Cooper JCW met de zelfde 'stripes' er op. Aangezien mijne helemaal zwart is, was ik meteen verkocht door de strepen. En is ook niet zo duur dus :)

APC is gewoon bij de supermarkt te koop zag ik? En klei, makkelijkst te bestellen of is dat ook wel algemeen ergens te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
APC is eigenlijk een soort allesreiniger, maar dan niet schadelijk voor lak.
Verder wat Joopieboy zegt.
Klei zou ik wel online bestellen, daar zijn verschillende soorten in (van zacht tot grof) en je wil wel de goede hebben voor jouw auto. Het idee daar achter is dat je een zo zacht mogelijke moet gebruiken, waarbij je de vervuiling wel net mee weg krijgt.
Fire69 schreef op maandag 30 september 2013 @ 14:40:
Haha, sja je moet er wel iets voor over hebben :D En ach het is maar voor 2-3x per jaar dus het is niet zo dat je daar nou zovaak mee bezig hoeft te zijn.

[edit]
Geupdate lijstje:
- Monello - Wash Mitt

Een puur product is altijd beter, maar zo'n combinatie als EX-Sealant+Carnauba lijkt me ook een dikke prima. Echter zie ik ook een Collinite 845 op je lijstje staan. Ga je dat samen met PB EX Sealant with Carnauba gebruiken? In dat geval zou ik de EX-P Pure Sealant kiezen (momenteel ook nog in de aanbieding zie ik).

Verder weet ik niet hoeveel werkdoeken en pads je hebt, maar daar kun je er bijna niet genoeg van hebben. In ieder geval elk product een eigen pad en eigen doek, en voor de velgen vanzelfsprekend ook weer een eigen doek ongeacht wat je er op smeert.
Zelf heb ik een stuk of 6 PB Mega Plush en een stuk of 5 PB Ultra Mega Towel. Goedkoop, zacht, sterk, gaan lang mee, enz.
Dan heb ik ook nog een stuk of 10 Edgeless Soft Foam Hand Applicator Pads van Monello. Die zijn te goedkoop om te laten liggen en ze werken geweldig met zowel vloeibaar als pasta spul. Naast dat je zo altijd reserve hebt terwijl je werkt hoef je ook niet gelijk alles eerst in de was te doen voor je ook maar iets anders kan.

[ Voor 89% gewijzigd door Knightwolf op 30-09-2013 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:02
Ik weet verder zero van detailing, maar onder stickers/wrap schijn je wel echt alles te zien. Dus misschien toch voor een grondigere optie gaan zoals hierboven wordt gesuggereerd.

Ik vind je ps voorbeeld ook wel knap gedaan :)

Alleen de spiegels... Tsjaaaahhh..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Knightwolf schreef op maandag 30 september 2013 @ 18:48:

[...]

Een puur product is altijd beter, maar zo'n combinatie als EX-Sealant+Carnauba lijkt me ook een dikke prima. Echter zie ik ook een Collinite 845 op je lijstje staan. Ga je dat samen met PB EX Sealant with Carnauba gebruiken? In dat geval zou ik de EX-P Pure Sealant kiezen (momenteel ook nog in de aanbieding zie ik).
Zat ik ook al over te twijfelen, heb hem maar vervangen :)
Verder weet ik niet hoeveel werkdoeken en pads je hebt, maar daar kun je er bijna niet genoeg van hebben. In ieder geval elk product een eigen pad en eigen doek, en voor de velgen vanzelfsprekend ook weer een eigen doek ongeacht wat je er op smeert.
Zelf heb ik een stuk of 6 PB Mega Plush en een stuk of 5 PB Ultra Mega Towel. Goedkoop, zacht, sterk, gaan lang mee, enz.
Dan heb ik ook nog een stuk of 10 Edgeless Soft Foam Hand Applicator Pads van Monello. Die zijn te goedkoop om te laten liggen en ze werken geweldig met zowel vloeibaar als pasta spul. Naast dat je zo altijd reserve hebt terwijl je werkt hoef je ook niet gelijk alles eerst in de was te doen voor je ook maar iets anders kan.
Ik heb momenteel:
- 3 MF-doeken (er zit ook nog 1 bij de Mothers klei-kit): 1 wassen, 1 weghalen sealant, 1 weghalen wax
- 1 MF-droogdoek: drogen (duh! :P )
- 2 Monello zwarte pads: 1 voor aanbrengen wax, 1 voor sealant

Ik denk dat ik het hier ga op houden momenteel, het begint toch allemaal wel duur te worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Als niet-detailer sta ik op het punt om vanavond (voordat de september-aanbiedingen voorbij zijn :o) nog even spulletjes bij Carclean te kopen voor het zeer incidenteel (= ongeveer 2x per jaar) wat uitgebreider onderhouden van mijn auto. Normaal gaat hij gewoon door de plaatselijke wasstraat, ik heb er de tijd niet voor over om urenlang te poetsen en daar heb ik ook geen zin in. Wat ik dus zoek is een grote-stappen-snel-thuis-oplossing, voor het betere zichtwerk. Het doel is dat de auto er gewoon netjes en verzorgd uitziet, niet meer en niet minder.

Wat ik had bedacht is het volgende:
• Poorboys World - Black Hole - om de krasjes in de lak te maskeren
• Poorboys World - EXP Pure Sealant - om er overeen te smeren
• Voor het schoonmaken van de zomervelgen voor ze de opslag ingaan gebruik ik CarPro - Iron.X Cleaner (is inmiddels op). Daarna kunnen de wintervelgen er weer op. Even het stof eraf spoelen volstaat.

Al met al kost dat ruim 50 euro, het gaat met dit soort bestellingen best hard met het geld. Zeker als het niet je hobby is :X.

Verder heb ik nog in voorraad: 2 Meguiar's microfiber applicator pads, een microvezeldoek voor de ruiten en twee niet-pluizende doeken met wat langere haren (beide ongeveer 30x30 cm). En een standaard spons, 1 schone emmer en alle standaard schoonmaakmiddelen van mijn vrouw. Ik heb geen spullen om machinaal te poetsen, tenzij je slijpschijven meerekent :+

Welke essentiële spullen mis ik nog? Of kan ik het misschien beter anders aanpakken?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FE68CJfiVinEH5FZ0ThmMMVY/full.jpg

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
Fire69 schreef op maandag 30 september 2013 @ 21:40:
Ik heb momenteel:
- 3 MF-doeken (er zit ook nog 1 bij de Mothers klei-kit): 1 wassen, 1 weghalen sealant, 1 weghalen wax

Ik denk dat ik het hier ga op houden momenteel, het begint toch allemaal wel duur te worden :P
Je hebt prima producten, goede keuze! Mocht je de Collinite 845 óver de EX-P willen zetten wacht dan minimaal een uur na het afnemen van de EX-P.

Je kan de 845 ook op je velgen doen zodat ze makkelijker te reinigen zijn.

Wil je de Washmiit en Senza mooi wit houden dan deze even apart wassen van de Peluche Verde.
Die geeft de eerst paar wasbeurten een beetje af. Maakt voor de kwaliteit niet uit maar sommigen willen ze mooi wit houden.
De IronX gaat eruit (vandaar de lagere prijs) en wordt vervangen door Gyeon Iron. Nagenoeg (zoniet) hetzelfde product.

Voor jouw doeleinde zijn Black en EX-P prima, zou je velgen ook in de EX-P zetten na het gebruik van Iron.

Essentieel kan je shampoo zijn, gebruik wel goede kwaliteit shampoo in de juiste dosering anders neem je vrij snel afscheid van je EX-P.

[ Voor 25% gewijzigd door Dibbuz op 30-09-2013 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Fire69 schreef op maandag 30 september 2013 @ 21:40:
[...]

Ik heb momenteel:
Een MF-doek voor wassen?? :? Hoe bedoel je dat?

Verder wat Dibbuz zegt, Black Hole en EX-P zijn prima en EX-P kun je ook prima op de velgen toepassen :)

Betwijfel trouwens of je EX-P lang houdt na gebruik in de wasstraat, heb begrepen dat veel wasstraten en ook wasboxen zogeheten cleaners in de shampoo hebben zitten die met een beetje pech in 1x al je waxlagen eraf veegt. Niet voor niks dat ik m'n auto _NOOIT_ afspuit met sop in een wasbox (en in een wasstraat kom ik uberhaupt niet dus dat is bij mij niet eens van toepassing), behalve als ik zoals een half jaar geleden toch de planning heb alle waxlagen opnieuw te gaan aanbrengen.
Het is idd niet goedkoop, maar je doet er echt heel lang mee!

Ik heb ooit maar 1x een flesje 478 ml EX-P gekocht en dat is al zeker 3 jaar geleden, en er zit nu nog steeds minstens 1/3e in, terwijl ik 2 auto's heb en die 2 a 3x per jaar doe met 2 lagen per beurt... en nog een enkele keer een andere auto tussendoor gedaan met dat spul.

De Mothers Pure Carnauba Paste Wax zit in een blik, die heb ik zelfs nog iets langer, en die gebruik ik ook op die auto's 2-3x per jaar, 1 laag erop, en daar zit nog maar net een deukje in het midden van de wax. Daar ga ik minstens nog es 5 jaar mee doen schat ik.

Edit:
Meteen daarover nog een vraag: zit er op spullen als glaze, sealant en wax een soort 'houdbaarheidstdaum' waarna je het beter niet meer kan gebruiken of waarna het gewoon niet meer zo goed z'n werk doet? Of is het over 100 jaar nog prima te gebruiken?

[ Voor 6% gewijzigd door Knightwolf op 01-10-2013 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Zo vond ik mijn auto vanochtend:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZAu4Bz8dsIeSIaQbOcr56xW4/medium.jpg

volgens mij is dat niet helemaal de bedoeling. :X

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Gonadan schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 08:31:

[afbeelding]

Want? Wat zien we precies? We weten natuurlijk niet wat er vooraf gegaan is. Ik zie alleen maar wat dauwvorming/vochtstrepen??

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
renzo4000 schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 09:43:
[...]

Want? Wat zien we precies? We weten natuurlijk niet wat er vooraf gegaan is. Ik zie alleen maar wat dauwvorming/vochtstrepen??
Dat is dus het probleem; er is geen beading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
JohnStaakke schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 10:29:
[...]

Dit zegt helemaal niks! Dauwvorming is totaal wat anders dan wanneer je een regenbui hebt gehad, dit heeft alles te maken met verschillende soorten oppervlaktespanningen. Mijn auto ziet er ook wel eens zo uit vroeg in de ochtend ondanks dat hij net in de PB natty's blue is gezet. Zodra je met de auto gaat rijden vormen de mooie "ronde druppels" die bij toename van de snelheid mooi van de auto glijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Knightwolf schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 01:11:
[...]

Een MF-doek voor wassen?? :? Hoe bedoel je dat?
Ja, daar zeg je zo wat, daarvoor heb ik die washmitt natuurlijk! :P
Nou, dan heb ik een MF-doek op overschot, kan nooit kwaad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Fijn, na reparatie van wat krasjes (struiken...) bestaat nu één portier uit veel hologrammen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
JohnStaakke schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 10:29:
[...]

Dat heb je bij condens nooit. Heb m'n Starlet afgelopen 4 dagen gepoetst, ding is dus brandschoon en net verse lagen sealant en wax erop, en zo ziet hij er nu smorgens ook uit: compleet dof alsof er een matte wrap overheen zit. Da's normaal.
Verder ziet je auto er ook vuil uit dus even wassen en je beading moet weer terug zijn (mits hij in de wax staat ofcourse).
TommyGun schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 12:28:
Fijn, na reparatie van wat krasjes (struiken...) bestaat nu één portier uit veel hologrammen...
Opnieuw polijsten met nog fijnere pad/polish.

[ Voor 14% gewijzigd door Knightwolf op 01-10-2013 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Knightwolf schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 12:32:

[...]

Opnieuw polijsten met nog fijnere pad/polish.
Ik heb het laten doen (beun...) en kan zelf wel poetsen maar detailen (als in polijsten) durf ik niet aan :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
TommyGun schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 12:28:
bestaat nu één portier uit veel hologrammen...
Herkenbaar, heb hetzelfde nu :') alleen ben ik zelf de schuldige, heb te snel de wax uitgepoetst :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

JohnStaakke schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:10:
[...]

Herkenbaar, heb hetzelfde nu :') alleen ben ik zelf de schuldige, heb te snel de wax uitgepoetst :D
Binnenkort maar naar een echte detailer dan :P

(Of iemand hier moet nog een keertje wat tijd over hebben in ruil voor een kratje ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Gonadan schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 08:31:

[afbeelding]

Dat had ik een tijd geleden ook gevraagd in dit topic. Een rode auto die op de motorkap compleet wit uit was geslagen na Prof. Polish, Black Hole en EX-P. Erg apart. Knightwolf en anderen hebben daar toen een goed en duidelijk antwoord op gegeven. Het is normaal met condens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
JohnStaakke schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:10:
[...]

Van te snel wax uitpoetsen kun je geen hologrammen krijgen.
Pagina: 1 ... 36 ... 124 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.