Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dibbuz schreef op maandag 30 september 2013 @ 23:52:
[...]
Voor jouw doeleinde zijn Black en EX-P prima, zou je velgen ook in de EX-P zetten na het gebruik van Iron.
Essentieel kan je shampoo zijn, gebruik wel goede kwaliteit shampoo in de juiste dosering anders neem je vrij snel afscheid van je EX-P.
Dank voor de reacties, de bestelde spullen zijn inmiddels onderwegKnightwolf schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 01:11:
[...]
Verder wat Dibbuz zegt, Black Hole en EX-P zijn prima en EX-P kun je ook prima op de velgen toepassen
Betwijfel trouwens of je EX-P lang houdt na gebruik in de wasstraat, heb begrepen dat veel wasstraten en ook wasboxen zogeheten cleaners in de shampoo hebben zitten die met een beetje pech in 1x al je waxlagen eraf veegt. Niet voor niks dat ik m'n auto _NOOIT_ afspuit met sop in een wasbox (en in een wasstraat kom ik uberhaupt niet dus dat is bij mij niet eens van toepassing), behalve als ik zoals een half jaar geleden toch de planning heb alle waxlagen opnieuw te gaan aanbrengen.
De antivriescomponent in ruitensproeiervloeistof is glycol, methanol of een andere aan alcohol verwante vloeistof. De vriespunttemperatuur hangt samen met de samenstelling en de dosering. Alcohol is een uitstekend oplosmiddel voor een hele reeks aan grondstoffen, dus het ligt voor de hand dat ruitensproeiervloeistof met antivries geen geweldige combinatie is met wax en sealant.Knightwolf schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 19:15:
Da's een erg goede opmerking. Ik heb daar hier al vaker naar gevraagd maar er is nooit een zinnig antwoord op gekomen. Ik heb namelijk sterk het gevoel dat de antivries en schoonmaakmiddel in elke soort ruitensproeiervloeistof ernstig schadelijk is voor wax en sealant. Daarom gebruik ik dat goedje dan ook nooit (ook niet nodig omdat ik m'n ramen altijd zelf al schoon houd).
Een goede grap mag vrienden kosten.
Precies. Maar de ruitenwissermiddelen zónder ethanol (of aanverwanten) zijn vaak de goedkopere meuk die nóg agressievere middelen erin gooien (die zijn goedkoper dan ethanol) en dat vreet ook nog eens je ruitenwissers weg.Tomatoman schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 20:56:
De antivriescomponent in ruitensproeiervloeistof is glycol, methanol of een andere aan alcohol verwante vloeistof. De vriespunttemperatuur hangt samen met de samenstelling en de dosering. Alcohol is een uitstekend oplosmiddel voor een hele reeks aan grondstoffen, dus het ligt voor de hand dat ruitensproeiervloeistof met antivries geen geweldige combinatie is met wax en sealant.
Wellicht eens een APC-oplossing proberen, de fijne balans zoeken tussen antivries en wax ontzien. Je moet toch iets, ruiten worden altijd vies tijdens het rijden, niet als je rustig thuis staat om het te kunnen poetsen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik snapte je stelling, maar aan die enkele grondige poetsbeurt met sealant en wax en alles heb je zo weinig als je dat er in de eerstvolgende 'daily care' wasstraat-beurt er gelijk weer vanaf spoelt... Dan kun je beter naar een wasbox gaan met een mf-spons/mitt en daar alleen de opties zonder sop en hotwax gebruiken, dus alleen schoon water, of beter nog, 'vlekvrij water' of 'glansspoelen' zoals ze dat vaak noemen, dat is kalk-arm/loos water waardoor je geen kalkvlekken krijgt. Dat laatste is dan ook de enige optie die ik gebruik (afspuiten met vlekvrij water zonder de auto aan te raken) als hij wel vies is maar ik geen tijd/zin heb om hem helemaal te wassen.Tomatoman schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 20:56:
Dank voor de reacties, de bestelde spullen zijn inmiddels onderweg. Voor wat betreft die wasstraat: daar heb je vast gelijk in. Voor mij is de situatie echter een beetje afwijkend van wat de detailers in dit topic doen: ik haal de auto als 'daily care' door de wasstraat en doe nu een keer wat extra werk, terwijl datgene dat ik als extra werk typeer voor een serieuze detailer juist de daily care is.
Kweet niet hoor, maar met APC haal je JUIST de wax wegGonadan schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 21:12:
[...]
Wellicht eens een APC-oplossing proberen, de fijne balans zoeken tussen antivries en wax ontzien. Je moet toch iets, ruiten worden altijd vies tijdens het rijden, niet als je rustig thuis staat om het te kunnen poetsen.
Alleen ja, in de winter gaat de boel dan wel bevriezen.
Bij goed weer gebruik ik de sproeier eigenlijk ook nooit, maar in de winter ontkom je er vaak niet aan...
Dat hangt volledig van de verhouding af, je moet het er natuurlijk niet puur in gooien. 1:100 is bijvoorbeeld genoeg verdund om de waxlaag niet merkbaar aan te tasten, helaas is dat weer onvoldoende voor wat stevige vorst.Knightwolf schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 01:40:
Kweet niet hoor, maar met APC haal je JUIST de wax wegNiet voor niks dat dat een goed middel is om bij een grondige detailbeurt van alle resten oude waxlagen af te komen. Gewoon een klein scheutje in het wassop erbij doen en je bent gelijk van al je waxlagen af. Zou ik dus niet gebruiken
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Niet doen! Ik heb wat APC in de ruitewissertank gegooid en dat slaat wit uit op je auto, plastic en ruitewissers. Ging zelfs zover dat ik het pas van e voorruit af kon krijgen door licht te polijsten met Monello MezzoGonadan schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 21:12:

En ja, ruitewisservloeistof tast je waxlaag/sealant aan. MAar in de winter met al dat zout op de weg ontkom j er gewoon niet aan, het is niet anders.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Dan lijkt me dat er iets anders aan de hand was, er zijn namelijk veel mensen die het gewoon doen. Lees maar eens rond op carcleanforum.Arfman schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 09:56:
Niet doen! Ik heb wat APC in de ruitewissertank gegooid en dat slaat wit uit op je auto, plastic en ruitewissers. Ging zelfs zover dat ik het pas van e voorruit af kon krijgen door licht te polijsten met Monello Mezzo
Daar hlijkt het helaas wel op, maar toch ga ik op zoek naar iets wat er relatief lief voor is. Beetje zonde als je na een paar keer sproeien opnieuw moet waxen, ik heb het er juist opgezet om de auto tegen de herfst/winterse meuk te beschermen.En ja, ruitewisservloeistof tast je waxlaag/sealant aan. MAar in de winter met al dat zout op de weg ontkom j er gewoon niet aan, het is niet anders.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Flesje Spray & Wipe van PB in de auto leggen geen optie? Ik gebruik mijn ruitensproeier nooit. Als de ruit vies is maak ik hem thuis schoon of anders (onderweg) stop bij een tankstation wel.Gonadan schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 11:53:
Daar hlijkt het helaas wel op, maar toch ga ik op zoek naar iets wat er relatief lief voor is. Beetje zonde als je na een paar keer sproeien opnieuw moet waxen, ik heb het er juist opgezet om de auto tegen de herfst/winterse meuk te beschermen.
Waarschijnlijk te sterke verhoudingen gepakt inderdaad. Te sterke APC slaat wit uit op allesGonadan schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 11:53:
Dan lijkt me dat er iets anders aan de hand was, er zijn namelijk veel mensen die het gewoon doen. Lees maar eens rond op carcleanforum.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Wat ik al zei, mijn ruit wordt altijd vies tijdens het rijden, nooit als ik stil sta. Een beetje stof wil ik nog wel mee wachten, maar meestal is het van invloed op je zicht en dan gaat dus gewoon de ruitensproeier aan. Veiligheid boven waxlaag. En ja, een dun stoflaagje wat je in het zonlicht goed ziet vind ik al voldoende aan zicht belemmeren.hostler schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 12:35:
Flesje Spray & Wipe van PB in de auto leggen geen optie? Ik gebruik mijn ruitensproeier nooit. Als de ruit vies is maak ik hem thuis schoon of anders (onderweg) stop bij een tankstation wel.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dan ben ik heel benieuwd hoe jij dat doet wanneer koning winter zijn intrede gaat doen. Ga je om de 2km uitstappen en met je SW in de weer?hostler schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 12:35:
[...]
Flesje Spray & Wipe van PB in de auto leggen geen optie? Ik gebruik mijn ruitensproeier nooit. Als de ruit vies is maak ik hem thuis schoon of anders (onderweg) stop bij een tankstation wel.
Ik gebruik mijn wissers / sproeiers in de "mooie" maanden nagenoeg niet. Ik heb de voor- en achterruit in de rain-x staan en is dit bijna niet nodig. Daarnaast was ik mijn auto (afhankelijk van het weer) wekelijks. Echter zodra de vorst begint en de ellende met sneeuw, ijs en pekel om de hoek komt kijken blaas ik met gemak 4 liter vloeistof weg in 2 weken
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
En je sproeiergebruik zelf. Knal geen lange spurts met ruitensproeiervloeistof over je auto heen. Als ik de ruitensproeier al ooit gebruik gaat het in een aantal zeer korte (max halve sec!!) spuitjes, alleen op de momenten dat de wissers beneden of boven staan, net genoeg om het raam een beetje nat te krijgen. Kost je niet alleen aanzienlijk minder sproeiervloeistof, ook auto's achter je hebben er dan geen last van (vind het zo godsgeklaagd irritant als een voorligger een nevelmuur op zet dat ik zelf ook m'n sproeiers niet meer hoef te gebruiken, en om de wax te beschermen wil ik zijn sproeierzooi niet op mijn auto!). Ja veiligheid is vanzelfsprekend het belangrijkst, maar op de 2e plek staat dat ik er wel alles aan doe om die waxlaag zoveel mogelijk te beschermen.
RainClear/RainX/whateversoortgelijkspul op je raam scheelt ook aanzienlijk! Als je dat er niet op hebt heb je veel meer ruitensproeiervloestof nodig om je raam schoon te houden dan wanneer het er wel op zit. Helaas tast de glycol en de wissers zelf de RainClear aan dus dat moet je er in de winter wel wat vaker op smeren. Echter alleen de voorruit en da's dan maar een kleine moeite om dat elke 2-3 weken te doen, kost max 4-5 mins.
Ik heb m'n ruitensproeiervloeistof nog nooit hoeven bij te vullen omdatie leeg was in ieder geval, en ik vul hem niet vaker bij dan 1-2x per jaar en dan gaat er nooit meer dan een klein beetje bij.
[ Voor 5% gewijzigd door Knightwolf op 02-10-2013 13:58 ]
Je kan natuurlijk ook zelf overdrijven door (in mijn ogen) zo panisch te doen over sproeien en het aantasten van je waxlaag ... als je liefhebber bent vind je het vast niet erg om dit met enige regelmaat bij te houden en is er niks aan de hand. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook een liefhebber(ben ook actief op CC) van een strakke auto zowel binnen als buiten maar soms moet je toegeven aan bepaalde weersomstandigheden.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Tegenliggers op provinciale wegen is al genoeg zolang het niet droog zomerweer is, daar ontkom je echt niet aan. Aangezien ik veel op ring- en provinciale wegen rijd heb ik niet alleen last van de spray van voorgangers maar ook van inhalers, mensen die ik inhaal of tegenliggers.Knightwolf schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 13:54:
Je kan ook overdrijven. Ook in de winter als ik rij dan heb ik die ruitensproeier maar hoogstzelden nodig tijdens het rijden. Simpelweg door de auto schoon te houden door hem wekelijks in een wasbox af te spuiten en indien erg vuil dagelijks even met een doek de ruiten en wissers schoonmaken. Ook je plaats op de weg weten, niet dicht achter een voorligger gaan rijden (dat is ook om belangrijkere redenen wel zo goed om te doen).
Dat helpt wel ja, sommigen sproeien inderdaad genoeg om drie auto's achter hen nog van voldoende vloeistof te voorzien.En je sproeiergebruik zelf. Knal geen lange spurts met ruitensproeiervloeistof over je auto heen. Als ik de ruitensproeier al ooit gebruik gaat het in een aantal zeer korte (max halve sec!!) spuitjes, alleen op de momenten dat de wissers beneden of boven staan, net genoeg om het raam een beetje nat te krijgen. Kost je niet alleen aanzienlijk minder sproeiervloeistof, ook auto's achter je hebben er dan geen last van (vind het zo godsgeklaagd irritant als een voorligger een nevelmuur op zet dat ik zelf ook m'n sproeiers niet meer hoef te gebruiken, en om de wax te beschermen wil ik zijn sproeierzooi niet op mijn auto!). Ja veiligheid is vanzelfsprekend het belangrijkst, maar op de 2e plek staat dat ik er wel alles aan doe om die waxlaag zoveel mogelijk te beschermen.
Rainmeuk op de voorruit doe ik nooit meer, door de aantasting krijg je snel een waas en als ik ergens niet tegen kan is dat het wel. De oplossing is dan inderdaad regelmatiger bijwerken en niet sproeien, maar dat is dus voor mij geen optie. Ik wil gewoon kunnen sproeien als het nodig is en ook met Rainmeuk moet je gewoon de pekel eraf sproeien.RainClear/RainX/whateversoortgelijkspul op je raam scheelt ook aanzienlijk! Als je dat er niet op hebt heb je veel meer ruitensproeiervloestof nodig om je raam schoon te houden dan wanneer het er wel op zit. Helaas tast de glycol en de wissers zelf de RainClear aan dus dat moet je er in de winter wel wat vaker op smeren. Echter alleen de voorruit en da's dan maar een kleine moeite om dat elke 2-3 weken te doen, kost max 4-5 mins.
Op zij- en achterruiten vind ik het wel ideaal.
Dan gebruik je hem wel panisch weinig.Ik heb m'n ruitensproeiervloeistof nog nooit hoeven bij te vullen omdatie leeg was in ieder geval, en ik vul hem niet vaker bij dan 1-2x per jaar en dan gaat er nooit meer dan een klein beetje bij.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dan doe je iets verkeerd, ik heb met RainClear ook na 2 maanden geen nieuwe laag erop gedaan te hebben geen noemenswaardige waas met gebruik van wissers.Gonadan schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 15:46:
[...]
Rainmeuk op de voorruit doe ik nooit meer, door de aantasting krijg je snel een waas en als ik ergens niet tegen kan is dat het wel. De oplossing is dan inderdaad regelmatiger bijwerken en niet sproeien, maar dat is dus voor mij geen optie. Ik wil gewoon kunnen sproeien als het nodig is en ook met Rainmeuk moet je gewoon de pekel eraf sproeien.
En zoals ik zei, je voorraam schoonmaken en RainClear er op nieuw op smeren en uitpoetsen is minder dan 5 minuten werk. Je gaat me niet vertellen dat je in 2 weken tijd niet even 5 minuten hebt om dat te doen.
Lol, terwijl het vooral juist bedoeld is voor de voorruitOp zij- en achterruiten vind ik het wel ideaal.
Neuh, gewoon nergens voor nodig om meer te gebruiken. Wissers gebruik ik uberhaupt al bijna niet, laat staan de sproeier, lol.Dan gebruik je hem wel panisch weinig.
Ik had laatst een alarm melding en moest toen om 4 uur 's nachts snel met de auto weg. De ramen waren zowel buiten als binnen beslagen. Buiten is niet zo'n probleem maar binnen is toch erg gevaarlijk.
Wat raden jullie aan om te gebruiken?
Misschien is het slim om het probleem te vinden, ipv het te verbergen.
Wat heb je al geprobeerd?
[ Voor 9% gewijzigd door dmstr op 02-10-2013 18:45 ]
Vochtvreter erin zetten?
Ik ben nu aan mijn 3de auto toe, en eigenlijk heb ik daar altijd al last van gehad vanaf dat het 's ochtends een beetje frisser wordt (nu sinds een week of 2 bvb.)
Is dat niet normaal?
Dus het is niet normaal nee.
Dan doet zo'n beetje de helft het verkeerd, want de meningen over die meuk op de voorruit zijn aardig gelijk verdeeld. Overigens moet het ook drogen en goed uitpoetsen, dat is echt geen vijf minuten. Maar wel minder dan een complete waxbeurt.Knightwolf schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 18:21:
Dan doe je iets verkeerd, ik heb met RainClear ook na 2 maanden geen nieuwe laag erop gedaan te hebben geen noemenswaardige waas met gebruik van wissers.
En zoals ik zei, je voorraam schoonmaken en RainClear er op nieuw op smeren en uitpoetsen is minder dan 5 minuten werk. Je gaat me niet vertellen dat je in 2 weken tijd niet even 5 minuten hebt om dat te doen.
Tja, als je inderdaad nooit je wissers gebruikt dan zal het allicht beter gaan. Dat is voor mij gewoon geen optie. Ik ga geen beetje minder zicht voor lief nemen omdat ik een soort spul op de ruit heb.Lol, terwijl het vooral juist bedoeld is voor de voorruit
Neuh, gewoon nergens voor nodig om meer te gebruiken. Wissers gebruik ik uberhaupt al bijna niet, laat staan de sproeier, lol.
Pingi, nuff said.hostler schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 18:31:
Ik zit met een klein 'probleem'.
Ik had laatst een alarm melding en moest toen om 4 uur 's nachts snel met de auto weg. De ramen waren zowel buiten als binnen beslagen. Buiten is niet zo'n probleem maar binnen is toch erg gevaarlijk.
Wat raden jullie aan om te gebruiken?
Over het algemeen zit er dan inderdaad bovengemiddeld veel vocht in de auto, dat had ik ook met mijn oude jap. Warmdraaien is het best, maar dat gaat niet met haast.
Overigens maakt het vaak erg veel uit of je net onder de douche vandaan komt of dat je nog even rustig aan gedaan hebt. Volgende keer dus gewoon niet douchen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb mijn ramen schoongemaakt met Mothers Wax - Glass Cleaner (en de juiste doek ofc.). Er zit ook geen waas of vette vlekken op het glas.dmstr schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 18:45:
Meestal heb je dan vette ramen of een vochtprobleem.
Misschien is het slim om het probleem te vinden, ipv het te verbergen.
Wat heb je al geprobeerd?
Zo ver ik weet zit er nergens een lek. Het is natuurlijk wel een 15 jaar oude auto dus de kans is groot dat er ergens iets niet helemaal lekker sluit.ThinkPadd schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 18:53:
Is inderdaad iets wat niet echt normaal is. Lek deurrubber ergens? Kofferbak die niet goed sluit?
Vochtvreter erin zetten?
Vochtvreter is inderdaad een goed idee.
Thanks, ik zal http://carclean.nl/produc...300gram_LV_A300_NL_102618 morgen bestellenGonadan schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 19:32:
[...]
Pingi, nuff said.
Over het algemeen zit er dan inderdaad bovengemiddeld veel vocht in de auto, dat had ik ook met mijn oude jap. Warmdraaien is het best, maar dat gaat niet met haast.
Overigens maakt het vaak erg veel uit of je net onder de douche vandaan komt of dat je nog even rustig aan gedaan hebt. Volgende keer dus gewoon niet douchen.
Je hoeft alleen het ergste te laten uitdampen, het hoeft er maar dun op en hoe minder je gebruikt hoe sneller dat gebeurt. Dat spul hoeft echt niet zoals wax een 15-30 mins te 'curen' of zo.Gonadan schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 19:32:
[...]
Dan doet zo'n beetje de helft het verkeerd, want de meningen over die meuk op de voorruit zijn aardig gelijk verdeeld. Overigens moet het ook drogen en goed uitpoetsen, dat is echt geen vijf minuten. Maar wel minder dan een complete waxbeurt.
Dus stappenplan:
- met glasreiniger raam even afdoen
- RainClear/RainX/whatever er dun op smeren, goed uitvegen in rechte verticale, horizontale en circulaire bewegingen.
- aangezien het alleen om de voorruit gaat een momentje wachten.
- met theedoek of zo grondig uitpoetsen.
- evt met mf-poetsdoek die je ook voor glaze/sealant/wax uitpoetsen gebruikt een keer navegen tegen strepen.
- dit alles binnen 5 mins voor 1 ruit.
Belangrijk: niet aan te raden om te doen zolang er door kou condensvorming op de auto neerslaat, je krijgt het dan (been there done that) vrijwel onmogelijk streeploos uitgepoetst.
Dat is het nou juist, die ruitenwissers zijn juist door dat spul vrijwel niet meer nodig zonder dat het je zicht belemmert.Tja, als je inderdaad nooit je wissers gebruikt dan zal het allicht beter gaan. Dat is voor mij gewoon geen optie. Ik ga geen beetje minder zicht voor lief nemen omdat ik een soort spul op de ruit heb.
Idd goed warm stoken, en wat dat belangrijk is de laatste 1-5 mins (afhankelijk van hoe warm en vochtig de lucht in de auto is) voordat je op je eindbestemming bent ramen helemaal open en verwarming op ijskoud en goed laten doorwaaien tot je de motor uit zet. Eerst deuren open daarna pas ramen weer dicht. Warme lucht kan en zal meer vocht bevatten dan koude lucht, dus juist die warme vochtige lucht moet zoveel mogelijk de auto uit. En afhankelijk van hoe erg je vochtprobleem is kun je op de langere ritten tussendoor ook beter even de ramen helemaal open doen om het een halve minuut of zo te laten doorwaaien.Over het algemeen zit er dan inderdaad bovengemiddeld veel vocht in de auto, dat had ik ook met mijn oude jap. Warmdraaien is het best, maar dat gaat niet met haast.
Dit alles is vanzelfsprekend niet nodig als je geen vochtprobleem hebt.
Toen m'n TransAm altijd buiten stond had ik daar ook vrij veel last van, en ook bij m'n Vectra en Starlet helpt bovenstaande erg goed tegen condens. Bovenstaande is bij mij aardig standaard geworden in ieder geval
[ Voor 13% gewijzigd door Knightwolf op 02-10-2013 19:59 ]
Officieel wel dus. Maar geef het maar op hoor, je gaat mij toch niet overtuigen om het op de voorruit te doen.Knightwolf schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 19:55:
Je hoeft alleen het ergste te laten uitdampen, het hoeft er maar dun op en hoe minder je gebruikt hoe sneller dat gebeurt. Dat spul hoeft echt niet zoals wax een 15-30 mins te 'curen' of zo.
Oneens dus.Dat is het nou juist, die ruitenwissers zijn juist door dat spul vrijwel niet meer nodig zonder dat het je zicht belemmert.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Even voor de duidelijkheid, het is niet zo dat die ramen beslagen zijn als hij gewoon op de oprit staat natuurlijk.dmstr schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 19:22:
Ik heb het met mijn 13-jaar oude auto nooit.
Dus het is niet normaal nee.
Het is pas al je erin stapt, dat de ramen beslaan. Ik veronderstel van onder andere je adem en zo.
(Alle 3 de wagens waren gewoon nieuw, dus ik denk niet dat ze toevallig alle 3 ergens een lek hadden of zo
Ik zal ook maar eens naar die Pingi kijken dan. Kan wel onder de zetel gewoon liggen veronderstel ik?
Het is ook vrij normaal dat je ramen meteen beslaan als je instapt. Lichaamswarmte en vocht en vooral adem idd die dat veroorzaken. En als je geen airco hebt of airco die onder bepaalde buitentemps niet aan gaat kun je weinig anders dan wachten tot je ventilatie warme lucht geeft. Wat in ieder geval kan helpen is tot die tijd je ramen op een kier houden zodat je vochtige adem gelijk kan wegwaaien.
Naast RainClear heeft ProVision ook FogClear, dat zit in eenzelfde soort flesje maar dan met rode opdruk. Dat moet voorkomen dat er condens/waterdruppels op het raam onstaan. Heb daar een flesje van staan en 1x toegepast maar ik vond het er (in tegenstelling tot RainClear) niet beter op worden.
Gewoon zorgen dat je ruit aan de binnenkant goed schoon is, dan heb je in ieder geval minder of minder kans op condens.
Dan heb je het in ieder geval niet over ProVision RainClear, want daarbij geldt wat ik je vertelde. Details van werkwijze van andere merken weet ik niet, maar kan me zo voorstellen dat dat niet heel veel scheelt van merk tot merk. Net als met glaze, sealant en wax.Gonadan schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 20:11:
[...]
Officieel wel dus. Maar geef het maar op hoor, je gaat mij toch niet overtuigen om het op de voorruit te doen.
[ Voor 22% gewijzigd door Knightwolf op 02-10-2013 23:02 ]
Andere oplossing is een vochtvreter speciaal voor in de auto (dus niet die voor in huis, na de eerste bocht is het zooitje in je auto

Mee eens, die anticondensdingen werken niet echt overtuigend. Beter gewoon zorgen dat er weinig vocht in de auto zit en je zelf niet te veel damp afstoot.Knightwolf schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 22:58:
Naast RainClear heeft ProVision ook FogClear, dat zit in eenzelfde soort flesje maar dan met rode opdruk. Dat moet voorkomen dat er condens/waterdruppels op het raam onstaan. Heb daar een flesje van staan en 1x toegepast maar ik vond het er (in tegenstelling tot RainClear) niet beter op worden.
Juist wel, dat is precies degene die ik heb staan.Dan heb je het in ieder geval niet over ProVision RainClear, want daarbij geldt wat ik je vertelde. Details van werkwijze van andere merken weet ik niet, maar kan me zo voorstellen dat dat niet heel veel scheelt van merk tot merk. Net als met glaze, sealant en wax.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nou dan pak de verpakking er maar eens bij, daar staat niet op dat je het een 15-30 mins moet laten 'curen'. Er staat op dat je een beetje van het spul op een doekje moet doen, het in overlappende bewegingen erop moet smeren, en dan even wachten tot er een lichte waas ontstaat. Dat is in mijn ervaring meestal binnen een halve minuut al... Het is een spul op oplosmiddelbasis (kun je goed ruiken) dus het klopt dat het snel gaat.Gonadan schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 08:23:
Juist wel, dat is precies degene die ik heb staan.
[ Voor 3% gewijzigd door Knightwolf op 03-10-2013 09:44 ]
Wachten tot een lichte waas ontstaat ís curen.Knightwolf schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 09:43:
Nou dan pak de verpakking er maar eens bij, daar staat niet op dat je het een 15-30 mins moet laten 'curen'. Er staat op dat je een beetje van het spul op een doekje moet doen, het in overlappende bewegingen erop moet smeren, en dan even wachten tot er een lichte waas ontstaat.

Afhankelijk van het weer en de hoeveelheid die je smeert kan het best een paar minuten duren. Maar man wat doe je moeilijk over die discussie, ik red het gewoon niet in vijf minuten maar al deed ik het wel dan zou ik die troep alsnog niet op de vooruit smeren. Jij wel, voor jou is het heilig. Fijn, geniet ervan, ik hoef het niet.Dat is in mijn ervaring meestal binnen een halve minuut al... Het is een spul op oplosmiddelbasis (kun je goed ruiken) dus het klopt dat het snel gaat.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het is belangrijk dat de basis goed is dus zorg voor eerst goede schone ruiten. Is je voorruit er slecht aan toe door insecten resten, dan ff met bijv. PB Bug squash aanpakken, wassen, kleien en afmaken met een goede ruitenreiniger. Ik gebruik die van Autofinesse.
Vervolgens rain-x aanbrengen, motto is: less = more!. Minimaal 5 minuten laten kuren todat het wit uitslaat en met een goede MF uit buffen. Pakweg 20 minuten werk en dan heb je er een maand of 4/5 plezier van. Ik heb dan geen last van waas die door de wissers worden getrokken.
Ik doe meestal de auto wassen in de wasbox. Daarna even de ramen droog.
Vervolgens Rain-X op de ramen.
Daarna spuit ik de hele auto af, om vervolgens de hele auto te drogen.
Het water loopt dan ook direct van de ramen af.
Wat jij wil, maar er staat in ieder geval geen tijdseenheid bij opgegevenGonadan schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 10:20:
[...]
Wachten tot een lichte waas ontstaat ís curen.
Da's iets heel anders, dan ben je idd snel uitgepraat, maar kom niet met onzinredenen aanzetten. Verder ieder z'n ding natuurlijkik hoef het niet.
20 minuten is een redelijk realistische tijd voor alle autoramen jarenzo4000 schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 10:45:
Iedereen zijn ding natuurlijk, op zich vind ik Rain-x ook prima werken ... die 5 minuten haal je niet wat mij betreft.
Het is belangrijk dat de basis goed is dus zorg voor eerst goede schone ruiten. Is je voorruit er slecht aan toe door insecten resten, dan ff met bijv. PB Bug squash aanpakken, wassen, kleien en afmaken met een goede ruitenreiniger. Ik gebruik die van Autofinesse.
Vervolgens rain-x aanbrengen, motto is: less = more!. Minimaal 5 minuten laten kuren todat het wit uitslaat en met een goede MF uit buffen. Pakweg 20 minuten werk en dan heb je er een maand of 4/5 plezier van. Ik heb dan geen last van waas die door de wissers worden getrokken.
Verder idd belangrijk dat je raam schoon is. Daarvoor moet ik ineens aan het volgende denken:
Heb tijdje terug op youtube een filmpje gezien van //Drive Clean, en hij had daar iets interessants dat ik nog niet kende: met een soort scheermes het glas schoonschrapen. Vanaf 2:40:
Moet wel zeggen, als je raam schoon is en je hebt er RainClear/RainX op zitten en houdt dat bij, dan is het niet snel nodig om dat scheermes te gebruiken aangezien vuil en vliegen gewoon niet meer echt hechten.
Lol huh? En wat is daar het nut vandude88 schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 11:33:
Rain-X moet het volgens mij ook vrij snel weer af.
Ik doe meestal de auto wassen in de wasbox. Daarna even de ramen droog.
Vervolgens Rain-X op de ramen.
Daarna spuit ik de hele auto af, om vervolgens de hele auto te drogen.
Het water loopt dan ook direct van de ramen af.
RainClear/RainX altijd als laatste doen en daarna niet meer wassen en overheen poetsen, dat tast je verse laag meteen aan namelijk.
Klopt. Die heb ik dan ook nooit gegeven.Knightwolf schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 13:11:
Wat jij wil, maar er staat in ieder geval geen tijdseenheid bij opgegeven
Houd toch op man, gaat het er echt niet bij je in dat anderen ervaringen kunnen hebben die afwijken van de ervaring die jij met een product hebt?Da's iets heel anders, dan ben je idd snel uitgepraat, maar kom niet met onzinredenen aanzetten. Verder ieder z'n ding natuurlijk
Ja ik heb het zoals het hoort op een schone ruit gedaan, nee ik kan niet zonder ruitenwissen, ja er komt wél een waas, nee ik hoef het er dus niet meer op te hebben.
Het feit dat ik mij niet kan vinden in jouw scenario hoeft niet te betekenen dat ik jou niet geloof, ik ervaar het gewoon anders. Jouw scenario is geen onbetwist feit. Als je dat niet kunt inzien heb je wel een flink bord voor je kop hoor.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Rain-X hoef ik ook niet op m'n voorruit. Mijn ervaring is ook dat het een waas achterlaat na gebruik van ruitewissers en dat je op de weg nog steeds je wissers nodig hebt, ook al rij je 100. Op de zijruiten vind ik het wel ideaal, dat zit er na een jaar nog steeds op, maar Rain-X + ruitewissers = no-go voor mij.
Jowww voel je niet zo aangevallen zegGonadan schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 13:18:
Houd toch op man, gaat het er echt niet bij je in dat anderen ervaringen kunnen hebben die afwijken van de ervaring die jij met een product hebt?
Ja ik heb het zoals het hoort op een schone ruit gedaan, nee ik kan niet zonder ruitenwissen, ja er komt wél een waas, nee ik hoef het er dus niet meer op te hebben.
Het feit dat ik mij niet kan vinden in jouw scenario hoeft niet te betekenen dat ik jou niet geloof, ik ervaar het gewoon anders. Jouw scenario is geen onbetwist feit. Als je dat niet kunt inzien heb je wel een flink bord voor je kop hoor.
Ik moest net ergens heen en zag in de zon dat ik de binnenkant van m'n ramen nog niet helemaal goed schoon had, dus zo nog ff een doekje pakken.
[ Voor 9% gewijzigd door Knightwolf op 03-10-2013 14:25 ]
Op de verpakking staat na het aanbrengen afspoelen...Knightwolf schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 13:11:Lol huh? En wat is daar het nut van
RainClear/RainX altijd als laatste doen en daarna niet meer wassen en overheen poetsen, dat tast je verse laag meteen aan namelijk.
Naar mijn idee ook exact wat ik doe.Gebruiksaanwijzing:
•Maak de oppervlakten schoon en droog alvorens te behandelen
•Te gebruiken vanaf een buitentemperatuur van 4º Celcius
•Doe Rain-X® op een kleine, gevouwen, droge doek
•Beweeg de doek met Rain-X® Original in een ronde beweging over de autoruit
•Laat Rain-X® Original even drogen; er kan een lichte nevel verschijnen
•Herhaal Rain-X® behandeling om er zeker van te zijn dat de autoruit volledig bedekt is
•Verwijder de nevel met een droge doek of door water over de ruit te laten lopen en met een droge doek af te vegen
Bron: http://www.watermagic.nl/.../pages/41-retailprodukten
Dat krijg je als je dingen onzin gaat noemen simpelweg omdat ze je niet aan staan.
Overigens vanochtend weer lekker mijn ruitenwisser gebruikt. (gaat overigens snel als ze op automatisch staan
Als het geregend heeft ligt er toch wat water op het dat en loopt dan af en toe in zo'n straaltje over de voorruit, die wil ik dan weg hebben.
True, my bad.Arfman schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 14:10:
Ach, het is KW. Reken het je niet aan.
Rain-X hoef ik ook niet op m'n voorruit. Mijn ervaring is ook dat het een waas achterlaat na gebruik van ruitewissers en dat je op de weg nog steeds je wissers nodig hebt, ook al rij je 100. Op de zijruiten vind ik het wel ideaal, dat zit er na een jaar nog steeds op, maar Rain-X + ruitewissers = no-go voor mij.
Op zij- en achterruiten is het ideaal. Zeker vanwege de spray die op je achterruit kan neerslaan. Je hoeft bijna nooit meer met een trekkertje langs de ramen, alleen bij dauw.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bij een station is dat wel weer een ander verhaal.
Waarvan akte.dude88 schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 09:28:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat staat er bij RainClear ook op ja, maar dat is om het mogelijk makkelijker te maken om het streeploos uit te poetsen, niet omdat het beter is voor de beschermingslaag die je er net opgesmeerd is.dude88 schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 08:40:
[...]
Op de verpakking staat na het aanbrengen afspoelen...
[...]
Naar mijn idee ook exact wat ik doe.
Bron: http://www.watermagic.nl/.../pages/41-retailprodukten
Als het nat uitpoetsen niet schadelijk zou zijn zou het gebruik van ruitenwissers de laag ook niet aantasten terwijl dat wel degelijk het geval is. Nat + wrijving = nogo wat mij betreft
[ Voor 15% gewijzigd door Knightwolf op 04-10-2013 14:30 ]
Dus na afdrogen van de ramen Raindinges erop smeren en droog uitpoetsen en er daarna vanaf blijven met wat dan ook
dude88 schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 15:22:
Ik geloof dat ik die laatste zin niet helemaal goed begrijp...

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mijn werkwijze is elke 3 à 4 weken de voorruit even kleien en reinigen met alcohol en vervolgens de Clearvue aanbrengen. En de wisserbladen even schoonvegen met spray&wipe. Binnen 10 minuten is het hele proces klaar. Het "curen" van het product is bijna instant.
Het is geen vervanging voor de wissers. Maar bij matige tot zware regen en snelheden boven de 60km/uur hoef ik geen wissers meer te gebruiken.
Maar!
Voor mist, motregen, winterse ochtend/avond waas, maar ook bij snelheden beneden de 50/60k,/uur(met lichte regen), heb ik toch echt mijn wissers nodig.
Ik herken het probleem echter wel. Na een week of 4, begint de laag te slijten en kan er idd. een waas ontstaan na het gebruik van de wissers. Maar dit moet je dus voor zijn.
Maar ook het niet houden aan de omschrijving tijdens het aanbrengen, resulteert steevast in strepen en wazen.
(b.v. uitpoetsen met een microvezel ipv de voorgeschreven keukenrol, of het aanbrengen op een natte of vochtige ruit en de ruit niet goed ontvetten van te voren.)
Niet alleen bij een station, maar bij zowat elke auto met een staande achterruit(ik heb zelf bv. een 2010 Suzuki Alto)dude88 schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 09:28:
Spray op je achterruit? Mijn achterruit blijft nagenoeg droog zolang je maar blijft rijden.
Al na 1km in de regen, is het zicht door de achterruit 0. Alles zuigt zich vast tegen de achterklep.
's winters is het helemaal erg met pekel, dan gaan er heel wat liters sproeier vloeistof doorheen(zowel voor als achter)
[ Voor 22% gewijzigd door kendo op 04-10-2013 18:31 ]
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Dat is denk ik het probleem ook vaak, dat veel mensen er niet aan denken en gewoon vergeten dat die 4 weken al om zijn. Of ze hebben er geen zin in om die 5 a 10 mins moeite 'al weer' te doen (ik zeg niet dat dat perse geldt voor de mensen in dit topic). De officiele interval is voor de meeste producten een maand, maar dat is natuurlijk afhankelijk van je gebruik, hoeveel je wissers gebruikt en hoeveel km je maakt. Zelf hou ik ook niet bij op welke datum ik het erop smeer, zogauw ik merk dat de druppels er niet meer vanaf vliegen vanaf 60 km/u weet ik dat het tijd wordt voor een nieuw laagjekendo schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 18:20:
Mijn werkwijze is elke 3 à 4 weken
[...]
Ik herken het probleem echter wel. Na een week of 4, begint de laag te slijten en kan er idd. een waas ontstaan na het gebruik van de wissers. Maar dit moet je dus voor zijn.
Is idd bij elke hatchback en station. De ruit hoeft niet rechtop te staan maar alles dat geen kofferbak zoals een sedan heeft kent het verschijnsel. Mijn Starlet heeft niet voor niks een wisser achter. Echter gebruik ik die maar zelden, nog minder dan de wissers voor. M'n TransAm is trouwens een uitzondering. Officieel is m'n TransAm ook een hatchback (achterklep is de hele ruit en spoiler en scharniert bovenaan het dak) maar door de lage coupe-vorm en daardoor bijna liggende ruit vanzelfsprekend geen last van.Niet alleen bij een station, maar bij zowat elke auto met een staande achterruit
Meestal voor ik vertrek doe ik alle ramen snel en zacht met een handwissertje, en zogauw ik rij eigenlijk niet meer nodig.
[ Voor 8% gewijzigd door Knightwolf op 04-10-2013 19:47 ]
Kan er weinig over vinden... http://www.hoezogoedkoop....anpid=1824145642365551616
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Twist and Scratch? Het is niet meer dan een draaiende borstel. Een goeie wash mitt en 10 minuten extra werk levert waarschijnlijk een beter resultaat opTommyGun schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 18:28:
Iemand ervaring met Twist & wash?
Kan er weinig over vinden... http://www.hoezogoedkoop....anpid=1824145642365551616
Maar het blijft jouw keuze natuurlijk.
Ja 2 flesjes, 1 is namelijk een kadootje voor m'n broer, dus daarvoor maakt het niet zoveel uit. De ander voor mezelf en dat vind ik wel uitmaken. Maargoed, dan ga ik ook maar es uitproberen hoe RainX werkt
Oh btw, RainX is wel zo'n 3 euro duurder dan RainClear terwijl er in RainClear ook nog eens anderhalf keer zoveel in zit! RainX is dus echt belachelijk duur!
Edit, even uitgerekend:
RainX - 200 ml - 12 euro - 16 ml per euro
RainClear - 300 ml - 9 euro - 33 ml per euro
Hiermee is RainX dus 2x zo duur dan RainClear! Maar het is ongetwijfeld niet 2x zo goed.
[ Voor 21% gewijzigd door Knightwolf op 12-10-2013 20:14 ]
Zelf heb ik een aantal weken geleden RainX aangebracht om eens te proberen, nu hebben wij met een gewone microvezeldoek uitgeveegd en blijft de ruit wat wazig en sneller aangeslagen. Later las ik dat je toch echt wel met keukenpapier moest uitwrijven... Want nu werkt het eigenlijk niet zo goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Joopieboy op 13-10-2013 12:52 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Absoluut niet met papier uitwrijven. Gewoon een katoenen theedoek en evt nawrijven met microfiber. Het is wel belangrijk dat je het spul er dun op doet, en ik heb gemerkt dat je met erop smeren het beter is als je zo lang blijft wrijven tot het al half droog is. Dit is echter geen probleem omdat je hierbij geen kracht hoeft te zetten, dat is alleen nodig bij uitpoetsen.Joopieboy schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 12:50:
Ik heb daar geen ervaring mee, merk jij verschil in standtijd dan? En gebruik jij de gel of de gewone?
Zelf heb ik een aantal weken geleden RainX aangebracht om eens te proberen, nu hebben wij met een gewone microvezeldoek uitgeveegd en blijft de ruit wat wazig en sneller aangeslagen. Later las ik dat je toch echt wel met keukenpapier moest uitwrijven... Want nu werkt het eigenlijk niet zo goed.
Wat ook kan zijn is dat je ruit toch niet helemaal goed schoon was. Wellicht een keer opnieuw doen en dan eerst met thinner of spiritus of zo (geen wasbenzine, is te vettig) heel de ruit afdoen. Het is bij professionele lakverzegelingen (die je ook in glas-uitvoeringen hebt voor ruiten) daarom niet ongewoon dat er een cleaner bij zit en het dus een 2-stappen proces is. Dan ook nog met iets als staalwol, schuursponsje, scheermes, klei, polijstmachine, whatever je voor handen hebt het glasoppervlak goed schoon maken. Maar gezien jouw poetservaring en interval, en oog voor detail, kan ik me niet voorstellen dat dat bij jou nodig is
En wat ook nog kan is dat het te koud was en je tegen condensatie-temperatuur aan zit, dat heb ik ook wel es gehad, dan moet je er niet aan beginnen want je blijft dan idd oneindig poetsen.
Btw ik heb de gewone vloeibare 300ml ProVision RainClear, de gel heb ik nog nooit geprobeerd.
[ Voor 11% gewijzigd door Knightwolf op 13-10-2013 13:48 ]
[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 13-10-2013 13:44 ]
Als je het zo gaat bekijken: RainX/RainClear is zelf ook oplosmiddelbasis dat ook echt niet met lak en plastic in aanraking mag komen. En dat lukt je ook altijd toch?
Thinner is echt niet linker dan RainClear of spiritus.
[ Voor 10% gewijzigd door Knightwolf op 13-10-2013 13:49 ]
Er zit bij zowat elke auto een rubberrand rondom de gehele ruit en daarnaast nog eens een kunststof parafanplaat aan de onderkant van de ruit.Knightwolf schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 13:46:
Als je het voor elkaar krijgt om lak, rubbers en plastic te raken ben je wel erg lomp bezig
Als je het zo gaat bekijken: RainX/RainClear is zelf ook oplosmiddelbasis dat ook echt niet met lak en plastic in aanraking mag komen. En dat lukt je ook altijd toch?
Thinner is echt niet linker dan RainClear of spiritus.
Het is juist heel eenvoudig om rubber/plastic en lak te raken.
En thinner gebruik je niet op een auto. De reactie met rubber, veel plastics en lak is bijna instant.
(Er zit nogal wat verschil in alcohol en thinner)
[ Voor 4% gewijzigd door kendo op 13-10-2013 14:17 ]
Maar een oude (maar wel schone theedoek) is dan misschien beter om uit te wrijven, goed idee voor de volgende keer dan.
[ Voor 25% gewijzigd door TommyGun op 13-10-2013 20:12 ]
Dat zijn dan jouw handen, niet iets algemeens. Ik kan er iig met m'n hoofd niet bij dat dat zo moeilijk is om er niet overheen te vegen, en al helemaal niet als je weet dat je er op moet lettenkendo schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 14:16:
[...]
Er zit bij zowat elke auto een rubberrand rondom de gehele ruit en daarnaast nog eens een kunststof parafanplaat aan de onderkant van de ruit.
Het is juist heel eenvoudig om rubber/plastic en lak te raken.
Daarbij is het echt niet nodig om tot het laatste milimetertje zichtbaar glas te gaan he.
[ Voor 12% gewijzigd door Knightwolf op 13-10-2013 21:46 ]
Mijn vriendin der auto (suzuki Jimny) is altijd nogal vochtig, staan die dingen schijnbaar bekend om.
Heeft dus altijd binnen no time last van beslagen ramen en dergelijke.
Was benieuwd of die Pingu lucht ontvochtigers de moeite waren of niet..
De auto's in dit topic zien er goed uit
[ Voor 7% gewijzigd door -DarkShadow- op 14-10-2013 17:57 ]
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Kan ook makkelijk in de zon gebruikt worden.
Je moet twee zaken onderscheiden:-DarkShadow- schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 17:56:
Ik ga een nieuwe auto kopen en laat geen waxlaag/ sealant aanbrengen door de dealer voor €200. Ik wil wel zelf een beschermende laag aanbrengen. Ook wil ik de lak de komende jaren netjes houden. Maar poetsen is geen hobby voor mij en dat hoeft het ook niet te worden. Dus ik wil met een minimale investering in tijd/ middelen de auto netjes houden. Wat raden jullie me aan?
De auto's in dit topic zien er goed uit![]()
- Bescherming van je lak
- Wassen
Een beschermlaag aanbrengen is zo gepiept: zoals dmstr al zegt, na het wassen één of twee lagen Poorboys EX-P aanbrengen en you're good to go.
Je geeft echter aan dat je je lak netjes wilt houden en dat houdt in dat je tijdens de reguliere wasbeurten met een aantal zaken rekening moeten houden:
- GEEN wasstraat bezoeken! Een wasstraat geeft namelijk gegarandeerd swirls en krasjes in je blanke lak.
- Gewoon handwas dus en ALTIJD de 'twee emmers'-methode: één emmer met sop en één emmer om de washandschoen in uit te spoelen. Zelf vul ik thuis twee afsluitbare emmers met sop en water en neem deze mee naar de wasbox.
- In de wasbox: gebruik GEEN schuim en gebruik GEEN shampoo (tenzij bij de initiële wasbeurt vóórdat je de sealant/wax gaat aanbrengen). De reinigingsmiddelen van de wasbox zijn vaak van de meer aggressieve soort en tasten daardoor de wax-/sealantlaag aan.
- In de wasbox: gebruik onder GEEN BEDING de borstel!
- Ik zei het al: washandschoen. Gebruik in ieder geval onder geen beding een huis-tuin-en-keuken-spons.
Het aanbrengen van een sealant/wax alleen is dus niet genoeg om je lak netjes te houden. Het gaat er met name om dat je met beleid je auto wast
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Dat ga ik zeker doen, vandaar mijn vraag.renzo4000 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 19:41:
Wat gaat de dealer aanbrengen dan? Toch niet de beruchte waxoyl he? Dan zou ik zeggen, pak zelf die 200 euro en ga shoppen op bijvoorbeeld carclean en breng zelf een mooie bescherming aan, daar heb je veel meer plezier van.
Als ik het goed begrijp:
- Auto wassen met twee-emmer methode.
- Sealant aanbrengen
Ik neem aan dat ik de auto moet drogen met een doek om kalkvlekken te voorkomen?
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Ik wil je niet wegjagen van tweakers, maar ik wil je echt aanraden om naar het carclean forum te gaan ... Er staan mooie how-to's en welke producten je daarvoor nodig hebt. Ondanks dat het een nieuwe auto is, is het waarschijnlijk ook verstandig om eerst je auto te kleien. Men denkt dat een nieuwe auto helemaal een gave lak heeft, maar dit vaak niet het geval ... succes in ieder geval!
Ja, vanzelfsprekend-DarkShadow- schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 23:18:
[...]
Als ik het goed begrijp:
- Auto wassen met twee-emmer methode.
- Sealant aanbrengen
Ik neem aan dat ik de auto moet drogen met een doek om kalkvlekken te voorkomen?
1 - wassen met 2-emmer-methode
2 - afdrogen
3 - EX-P erop smeren met een foam of microfiber (mijn voorkeur heeft foam) applicator-pad
4 - 15-30 mins wachten (afhankelijk van omgevingstemperatuur)
5 - in dezelfde volgorde als erop smeren de sealant weer uitpoetsen met een microfiber (mf) doek
6 - indien je in de gelegenheid bent en de auto is na je 1e behandeling niet nat geweest, stap 3-4-5 na 24 uur 1x herhalen (wel eerst even afstoffen uiteraard, met een andere mf-doek).
Nou heb ik laatst op Carclean.nl wel een nieuw soort product gezien, wat blijkbaar ook een harde laag vormt tegen krassen. Heeft iemand daar al ervaring mee?
http://carclean.nl/merken/Gyeon
Eigenlijk zit je dan al zo'n beetje aan het volledige stappenplan. Maar ja, dat gaat de gemiddelde dealer natuurlijk teveel kosten...
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik zal een kennis van mij eens vragen, die mengt ook zelf altijd spul waarmee je de lak en ook ruiten heel erg schraal mee krijgt. Ik gebruik zelf de ruitenreiniger van de Lidl, dat is eigenlijk de enige goeie net zoals we die bij de Volvo hadden, en een schone theedoek. Maar ook een schone microvezeldoek die je een keer insprayed met ruitenreiniger helpt niet voldoende. Herken het probleem dus wel.TommyGun schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 20:12:
Ik heb altijd problemen met de ruiten... krijg ze nooit helemaal schoon. Altijd wel een waas of andere strepen... (heb al van alles geprobeerd). Soms denk je dat ze schoon zijn maar zodra de volle zon er op staat zie je pas dat het niet zo is.
Dat wordt vaak meer als 'exclusieve' behandeling gedaan, daar hoort dan ook een onderhoudssetje van waxoyl bij, veel zie ik een snelle spuitwax of een soortgelijk spul die toch wel een beetje bescherming bieden. Ben eens benieuwd bij de nieuwe Suzuki van mijn moeder hoelang dat blijft zitten.renzo4000 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 19:41:
Wat gaat de dealer aanbrengen dan? Toch niet de beruchte waxoyl he? Dan zou ik zeggen, pak zelf die 200 euro en ga shoppen op bijvoorbeeld carclean en breng zelf een mooie bescherming aan, daar heb je veel meer plezier van.
[ Voor 29% gewijzigd door Joopieboy op 16-10-2013 12:00 ]
Que? Waxoyl "exclusief"Joopieboy schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 11:57:
[...]
Ik zal een kennis van mij eens vragen, die mengt ook zelf altijd spul waarmee je de lak en ook ruiten heel erg schraal mee krijgt. Ik gebruik zelf de ruitenreiniger van de Lidl, dat is eigenlijk de enige goeie net zoals we die bij de Volvo hadden, en een schone theedoek. Maar ook een schone microvezeldoek die je een keer insprayed met ruitenreiniger helpt niet voldoende. Herken het probleem dus wel.
[...]
Dat wordt vaak meer als 'exclusieve' behandeling gedaan
No way, het is vooral een erg mooie commerciele PPP (priet praat product). Vaak weten dealers niet beter en verkopen dit als extra product of als "korting". Maar Waxoyl heeft niks te maken met detailling imho. Google maar eens naar het product...
Helaas maar waar bestaat die rotzooi nog steeds.

Zo heb ik nog ergens een foto staat van een Volvo V50 die na 3 jaar bij mij kwam, die was gewoon mat grijs inmiddels, en die was zwart.

[ Voor 11% gewijzigd door Joopieboy op 16-10-2013 12:42 ]
Jep, check. In mijn tijd als autopoetser heb ik die Waxoyl troep op heel veel Peugeots moeten smeren, zowel gebruikte als splinternieuwe. Werd voor bijna 200,- aan de klant verkocht door de Peugeotdealer. Pure oplichterij als je het mij vraagt. Maarja voor mij was het gewoon opdracht, ik deed gewoon m'n werk maar...renzo4000 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 12:28:
Ik snap het wel hoor, ik ben er zelf een paar jaar geleden ook ingetrap ... er zit een mooi marketing mechanisme achter die voor veel consumenten aanslaat. Het wordt meestal verkocht bij (bijna) nieuwe auto's onder het mom van "u wilt de autolak toch wel goed beschermen...?"
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Waxoyl is eigenlijk ook niet (veel) meer dan de hier bekende wax/sealants. De (meer)waarde van Waxoyl zit vooral tussen de oren.dude88 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 07:27:
Dus 200 Euro voor max 15 min
Dan is oplichterij wel goed verwoord....
Edit:
15 mins is wat kort door de bocht, laten we zeggen 30 mins werk voor erop smeren en uitpoetsen, curetijd tussendoor niet meegeteld. Maar dan nog, als je ziet wat je betaalt voor dure lakverzegelingsproducten is die 200 euro nog steeds belachelijk veel.
[ Voor 29% gewijzigd door Knightwolf op 19-10-2013 18:25 ]
Ik dacht zelf om het misschien morgen te doen, maar is dit te vroeg? (Auto staat overigens in weer en wind).
Het gaat om PB producten.
Aangezien er nog wax resten op zitten, kleien? Of een APC kopen en daarmee de auto wassen?
En als het klopt wat er hier pasgeleden gezegt is dat sealant en wax minder goed hechten na gebruik van een glaze, zou ik de glaze voor het winterklaar maken overslaan. Ik heb het er zelf wel op gesmeerd overigens.
Zelf heb ik een paar weken geleden de eerste stappen al gedaan:
- Wassen (in de wasbox, dus gewoon de foam en shampoo aldaar gebruikt, daarna gewassen met de 2BM en washmitt)
- Kleien
- Paintcleaner (AutoFinesse Rejuvenate)
- Polijsten (Monello Finale)
- Waxen (Collinite 845)
- Trims en rubbers behandeld (AutoFinesse Revive)
- Banden in de dressing (Wolfgang Black Diamond)
- Velgjes schoongemaakt (AutoFinesse Imperial Wheel Cleaner, Iron-X)
- Velgjes in de wax (PB Wheel Sealant)
- Ramen van binnen en buiten schoongemaakt (Meg's Glass Cleaner)
Vandaag de auto weer even gewassen:
- Wasbox (alleen water gebruikt + 2BM)
- Ramen van buiten schoongemaakt (Meg's Glass Cleaner)
- Bandjes in de dressing (Wolfgang Black Diamond)
- Ramen, schuifdak en koplampen in de Rain-X gezet
- Motorkap gewaxed (Dodo Blue Velvet Pro; bij wijze van test)
- Bestuurdersstoel gereinigd (Gliptone Liquid Leather Gentle Cleaner) en behandeld (Gliptone Liquid Leather conditioner)
Komend weekend de boel maar eens afmaken:
- Wassen
- Laagje Collinite 845
- Laagje Blue Velvet Pro
- Welllicht aftoppen met Purple Haze Pro
- Interieur stofzuigen en reinigen met PB Natural Look
- Leer reinigen en behandelen met de Gliptone cleaner en conditioner
- Ramen aan de binnenzijde schoonmaken
- Laagje Wheel Sealant op de velgen

Ben wel bang dat de temperatuur dadelijk hard gaat, dan word het nog lastig om na het werk aan de gang te gaan.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Aangezien ik de spullen inmiddels binnen heb (en inmiddels al stof beginnen te verzamelen_Christiaan_ schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 23:14:
Ik zie op sommige sites bijv. prijzen tussen de 125 en 175 euro, waarbij het dus voor je wordt gedaan. Terwijl ik voor dat geld enkel de producten heb en het zelf moet doen. Of Carclean.nl goedkoop of duur is, weet ik eerlijk gezegd niet omdat ik nog geen prijzen heb vergeleken.
Ik heb dus een donkerblauw metallic Golf 4 van 14 jaar oud, waarschijnlijk met harde lak. De lak is nog in goede staat, zelfs in erg goede staat gezien zijn leeftijd. Echter hij is wel wat doffer geworden en het diepe blauw van toen ik hem kocht, is er inmiddels af. Ik wil dus alle rommel van de lak af halen, de rommel uit de poriën halen en hem de diepe kleur teruggeven die hij had toen ik hem 5 jaar geleden kocht. Ik had het volgende schema samengesteld:
1. Wassen. Shampoo en washand heb ik al, handdoek moet ik nog kopen.
Dodo Juice - Soft Touch Premium Drying Towel - 60x60cm €13,49
2. Kleiën. Ben wel een beetje bang voor marring maar we gaan het zien. Volgens mij moet het met deze dure set wel meevallen.
Monello - Dolce Verde Klei Set €26,49
3. Reinigen/Polishen.
Monello - Raffini Finale Finishing Polish - 500ml - Cut 2/5 Gloss 5/5 €17,99
Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad €3,99
Afnemen met microvezel doek die ik nog wel ergens heb liggen.
4. Voeden.
Poorboys World - Black Hole - 473ml 17,99 €17,99
Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad €3,99 * 2
Monello - Peluche Verde - 45x45cm €4,99
5. Wax.
Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml €17,49
Poorboys World - Microfiber Applicator €2,25 * 2
Monello - Peluche Verde - 45x45cm €4,99
Alles bij elkaar ruwweg 120 piek. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Aangezien de grote beurt van de auto vandaag meeviel, ben ik misschien wel bereid voor de investering
Kan iemand mij vertellen of je het beste de auto wel/niet moet afdrogen tussen het wassen en het kleien in?
NOSIG
Ik doe het wel, wat gebruik je als 'lube' voor het kleien? Met klei op droge (of gewoon natte) lak gaan wrijven gaat natuurlijk voor problemen zorgen_Christiaan_ schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 19:59:
[...]
Aangezien ik de spullen inmiddels binnen heb (en inmiddels al stof beginnen te verzamelen) ga ik morgen de auto dan eindelijk detailen. Volgens mij wordt het niet al te best weer maar ik beschik over een schuurtje.
Kan iemand mij vertellen of je het beste de auto wel/niet moet afdrogen tussen het wassen en het kleien in?

Overigens zie ik dat ik sommige dingen op het lijstje heb veranderd. De klei is bijv. de Mother's California Gold geworden, hier zit spray bij en een afneem doek.
Inmiddels ben ik klaar met kleien. Ik zie wel wat swirls, maar ik weet niet of dat er al zat (verwaarloosbaar dus). Volgens mij heeft de klei de meeste zooi wel weg gehaald, maar als ik met mn hand in een boterhamzakje over de lak ga, voel ik nog steeds wel heel kleine bobbeltjes. Is dit normaal?
Zometeen ga ik de lak schoonmaken/licht polishen met de Monello Raffini Finale + witte pad. Aangezien hier een Cutting Factor in zit (2/5) verwacht ik de verwaarloosbare swirls die erin zitten, nog minder zullen worden.
NOSIG
NOSIG
Het muf ruiken zul je misschien even hebben, tot het droog is, dan is dat weer weg. Zou wel de stoel op elk oppervlak dat net geworden is helemaal nat maken. Doe je dat niet ga je vrij zeker weten kringen krijgen. Dit kun je gewon doen op de manier zoals je hem zou schoonmaken, maar dan is een beetje water voldoende. Gewoon er met een sprayflesje op sprayen en met een vochtige/natte doek of zo even egaal uitwrijven.hostler schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 18:36:
Blijkbaar gisteravond mijn raam laten open staan (kiertje) en dus wat water naar binnen gekomen. Kwam er pas laat in de middag achter, stoel aan bijrijderskant voelde een beetje vochtig en de vloer was iets nat. Moet ik nog stappen ondernemen om te voorkomen dat de boel straks muf gaat ruiken?
Aangezien je met kleien een sprayflesje (mogelijk deels met water verdunde) vloeistof gebruikt, heeft het simpelweg geen enkele meerwaarde om hem af te drogen. Het kan prima, maar het is pure verspilde tijd en moeite, en dus zou ik hem niet afdrogen_Christiaan_ schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 19:59:
[...]
Aangezien ik de spullen inmiddels binnen heb (en inmiddels al stof beginnen te verzamelen) ga ik morgen de auto dan eindelijk detailen. Volgens mij wordt het niet al te best weer maar ik beschik over een schuurtje.
Ik ben trouwens klaar met mijn 5-stappen plan (wassen, kleien, cleaner/polish, glaze, wax). Het heeft me netto 8 uur gekost maar het resultaat mag er zijn
NOSIG
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.