SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
[ Voor 18% gewijzigd door Knightwolf op 06-05-2013 01:09 ]
Het resultaat van de was-en-wax van gisteren, een Twingo uit 2011 (niet van mijzelf):
- Gewassen met PB's SS&S.
- Rondje Autoglym SRP (incl. velgen).
- Ramen met Autoglym Car Glass Polish.
- Banden met Autoglym Instant Tire Dressing.
- Zwarte delen met Autoglym Rubber & Vinyl Care.

Zal dat goed proberen. Voegt een drying towel echt zoveel toe op normale doeken? Die drogen in principe ook gewoon streep- en vlekloos op maar liggen gewoon met tien stuks in de keukenla.Knightwolf schreef op maandag 06 mei 2013 @ 01:05:
Zorgen dat je naspoelt met de tuinslang zonder kop eraan, dikke zachte straal die liefst niet spettert. Daarmee ga je per kant van boven naar beneden, creeer een dikke laag water zonder spetters (want de dikke laag water loopt eraf en druppels blijven liggen en dat wil je juist niet) en wacht je een paar mins tot het water er zoveel mogelijk afgedropen is. De ramen kun je in de wachttijd natuurlijk wel gewoon met een trekkertje doen, dat scheelt al een hoop. Daarna beginnen met afdrogen, liggende vlakken eerst. Als je een fatsoenlijke drying towel hebt kun je de auto in 1x afdrogen zonder te hoeven uitwringen, en als dat wel nodig is, dan doe je dat en kun je weer verder afdrogen. Perfect tot de microdruppel droog krijgen is niet nodig als je nog gaat poetsen met glaze/sealant/wax. Als je niet gaat poetsen en je wil hem toch tot de microdruppel streeploos droog hebben heb je een 2e doek nodig. In dat laatste geval is het belangrijk om snel te werken, zorg eerst dat het grove water van de hele auto af is, ook aan de zijkanten en kiertjes, en ga daarna zitten 'fine tunen' op het streeploos droog krijgen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
1X Meguiars Super Thick Microfiber Wash Mitt
1X Mothers Wax - California Gold Carnauba Wash & Wax
OF
1X Meguiars Super Thick Microfiber Wash Mitt
1X DODO JUICE SOUR POWER GLOSS
Wax heb ik nog (Meguiars - NXT Generation Tech Wax 2.0), maar wat nog interessant zou zijn is zeer goedkope fiber doeken om de wax aan te brengen en af te vegen.
Hij is dan ook 2e (of 3e) hands dus wie weet wat er allemaal in de bekleding leeft...

Opklikbaar
Enfin, ik zoek dus iets om te huren (of kopen mits goedkoop) om de stoelen en het tapijt schoon te maken. Volgens mij zijn hier apparaten voor maar ik ben een leek op gebied van auto detailing/cleaning.
Ook wil ik het exterieur mooi schoon maken door middel van snow foam. Wat heb ik hier precies voor nodig?
Ik heb manieren gezien met een soort resevoir aan een hoge drukspuit met daarin het 'spul'.
Welke shop/winkel is aan te raden om beginner spul te kopen zonder compleet afgezet te worden?
[ Voor 10% gewijzigd door hostler op 07-05-2013 23:29 ]
Ik zou eerder voor goede dan goedkope doeken gaan, te goedkope kunnen immers ook krassen veroozaken (been there), en dan is al je moeite bij voorbaat voor niks. En zo duur zijn gewone goede poetsdoeken niet. Je kan beter bezuinigen op vloeistoffen (apc/shampoo/glaze/sealant/wax/etc) dan op doeken en pads.
Dit zijn echt superdoeken en horen nog bij de goedkoopsten ook
Poorboys Ultra Mega Towel blauw 39x39cm
Mega Plush Blauw 39x39cm
Beide 5 euro p.st is geen geld voor zo'n superdoek. Heb van elk van deze 2 zeker een stuk of 6, en andere hoef ik niet.
Die van Valma heb ik ook 2, een keer gekocht bij de Halfords, en als ik ze al gebruik is het alleen voor de velgen, want die zijn nog niet half zo zacht als bovengenoemde.
Daar zijn idd speciale vloeistofzuigers voor. Die kunnen zowel vloeistof (schoonmaakmiddel) spuiten als zuigen in dezelfde zuigmond. Het lijkt me dat je ze kan huren, zowat alles aan gereeschappen en dergelijke apparaten is wel ergens te huur. Waar dat kan weet ik niet, nooit naar gezocht.hostler schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 23:23:
Enfin, ik zoek dus iets om te huren (of kopen mits goedkoop) om de stoelen en het tapijt schoon te maken. Volgens mij zijn hier apparaten voor maar ik ben een leek op gebied van auto detailing/cleaning.
Edit: zoeken op de naam 'tapijtreiniger' en ik zag al veel nuttige resultaten.
Idd een hogedrukspuit, maakt niet echt uit wat voor 1. Er zijn foamlansen te koop met aansluiting voor de bekende merken. Aan de foamlans zit het reservoir met bv shampoo of snow foam. Er zijn ook foamlansen te koop die gewoon op de tuinslang werken, maar die geven niet zo'n goed resultaat heb ik gelezen.Ook wil ik het exterieur mooi schoon maken door middel van snow foam. Wat heb ik hier precies voor nodig?
Ik heb manieren gezien met een soort resevoir aan een hoge drukspuit met daarin het 'spul'.
2 hier in het topic bekende shops zijn www.carclean.nl en www.wax-on.nlWelke shop/winkel is aan te raden om beginner spul te kopen zonder compleet afgezet te worden?
[ Voor 56% gewijzigd door Knightwolf op 07-05-2013 23:36 ]

[ Voor 98% gewijzigd door Knightwolf op 07-05-2013 23:34 ]
Poorboys World - Ultra Mega Towel - Blauw - 39x39cm
Waarom is er zo goed als geen opmerking over deze wash & wax te vinden?
http://www.carclean.nl/pr...h_Wax_1892ml_05674_101968
Ik zou willen weten of ie beter of slechter presteert dan deze:
http://www.carclean.nl/pr...mpoo_500ml_DJSP500_101237
Prijs is wel enorm veel verschil!
[ Voor 67% gewijzigd door hanzer op 08-05-2013 10:29 ]
En idd enorm prijsverschil, dus zou gewoon die van Mothers nemen.
Heb zelf ook meerdere spullen van Mothers, waaronder Pure Carnauba Paste Wax en California Gold Car Wash (zonder wax), en dat is beide geweldig spul. Dus de combinatie van die 2 lijkt me ook goed.
[ Voor 69% gewijzigd door Knightwolf op 08-05-2013 14:51 ]
Omdat vet warmte-gevoelig is lijkt het me wel ideaal voor een smerige motorruimte.
[ Voor 12% gewijzigd door Knightwolf op 09-05-2013 17:16 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
In dit filmpje wordt het duidelijk voorgedaan hoe je de auto het beste kan afdrogen:Tsurany schreef op zondag 05 mei 2013 @ 23:37:
Hoe kan je dan het beste afdrogen? Want de doek komt vol water te zitten vanwege al die druppels en eerst wat meer laten opdrogen betekent vlekken.
Als je auto goed in de wax staat dat maakt het al eenvoudiger.
Je kan ook even een beetje PB spray & wipe op je natte auto spuiten, dat maakt het ook een stuk makkelijker om het vlekvrij droog te krijgen
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Die weet wel waar hij mee bezig is.
Waar vui zit, zit geen glans!
Ik uit bed, na het ontbijt spullen pakken, sta ik buiten, waai ik zowat weg. Wtf? Nouja een keer een windvlaag kan, dus tzal wel, gewoon beginnen... Nou dat heb ik geweten, het lijkt wel storm! Maar dan met veel zon en lekkere temperatuur. Da's net zo kut auto wassen als dat het regent: gaat gewoon bijna niet. Van een meter afstand van de auto komt het water bijna overal behalve op de auto.
Nouja eigenwijzer zijn dan de wind en het is nou gedaan, maar nondeju wat schiet dat niet op zeg. Zit nu even pauze te houden voor ik ga poetsen, en zie nu ook dat de windkracht voor vandaag van 3 naar 5 is opgeschaald. Lekker dan

Maar aangezien ik expres APC door de snow foam gedaan heb om alle wax eraf te krijgen met als bedoeling weer een grote beurt met alles erop en eraan, MOET ik dalijk verder, omdat er nu 0 bescherming op zit. Is ook wel te zien aan de kleur, dat is ineens niet meer zo rood
[ Voor 14% gewijzigd door Knightwolf op 31-05-2013 14:59 ]
Eergisteren:
- op droge auto foamen met Super Snow Foam en APC mix, dat nog over was voor gebruik op TransAm (en is helaas nog niet op. vanwege de apc kan ik het niet meer gebruiken, dus binnenkort misschien m'n ouders auto es doen)
- afspuiten met HD
- Iron-X overal op de lak en velgen sprayen
- afspuiten met HD
- wassen met mitt, 2 emmers en Mothers California Gold sop, en spons voor de velgen (mitt blijft daar af)
- afspuiten met HD
- met tuinslang met pisstraaltje afspoelen om druppelvorming zoveel mogelijk tegen te gaan (droogt makkelijker af, doek raakt minder snel verzadigd)
- afdrogen
- Mothers Glaze&Sealer erop, en uitpoetsen
- PB EX-P Pure Sealant en PB Wheel Sealant erop, en uitpoetsen
Gisteren:
- 2e laag EX-P Sealant en 2e laag PB Wheel Sealant erop, en uitpoetsen
- banden met Mothers Reflections Advanced Tyre Care
Vandaag:
- Mothers Pure Carnauba Wax en 3e laag PB Wheel Sealant erop, en uitpoetsen
- alle plastics en rubbers ook met Mothes Reflections Advanced Tyre Care gedaan, en daarmee ook alles onder de motorkap dat zwart is weer netjes zwart gemaakt
- restanten Reflections Advanced dat onvermijdelijk op de lak komt wegpoetsen
- ramen met Valma glasreiniger
- ramen met ProVision RainClear insmeren en uitpoetsen
Van voor en tijdens geen foto's, wel van toen het klaar was natuurlijk
Sorry voor de berg foto's
De auto:

De details:

Dat vlekje op het spiegeltje zag ik op de foto pas, fix ik morgen wel

De parafaan helemaal met kwast gedaan

Check de reflecties

Onder de motorkap:
(alles dat niet zwart is ben ik vandaag niet aan geweest! heel soms spuit ik de motorruimte in de wasbox met vlekvrij water af, alleen met warme draaiende motor en van afstandje, meer om te voorkomen dat het vies wordt dan om het schoon te maken. het was dus al een dikke prima maar zwart even net wat zwarter maken voor de finishing touch)

En ik zie nu dat de distributiekap ook niet goed gedaan is

Vandaag ook even quick en dirty gewassen. Nouja, dat begint bij even met twee emmers hem schoon willen maken. En eindigt in Foam lance en in de was zetten enz.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zo te zien veel aandacht gegeven aan kleine details, wat het juist weer helemaal af maakt.
Ondanks het resultaat doet het model mij echt helemaal niets...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Nou ja, dat is mijn punt eigenlijk ook wel
Maar wel goed werk erin gestoken!
http://www.kare4karz.nl/behandelingen/
Stoom-reinigen wordt al gedaan voor motorruimten. Bij m'n ouders is zo jaren geleden de motorruimte helemaal olie-vrij gemaakt (nadat een monteur vergeten was de peilstok terug te plaatsen en de olie via die buis vrolijk de motorruimte in had gespoten).Knightwolf schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 17:16:
Erg interessant, auto wassen met hoge druk stoom-spuitmaar heb eerlijk gezegt een hard hoofd in het niet krassen op deze manier omdat je het vuil alsnog met dat doekje over de lak wrijft. En hoeveel doekjes heb je nodig voor een hele auto?
[video]
Omdat vet warmte-gevoelig is lijkt het me wel ideaal voor een smerige motorruimte.
Ik zoek eigenlijk nog een adresje om dat een keer te laten doen bij m'n cabrio. De motor is redelijk schoon nu, maar er zit op verschillende plekken (vooral aan de onderkant) nog veel olie van een paar eerdere lekjes (stuurbekrachtiging en oliefilterhuis). Belangrijkste reden is niet dat het vies of lelijke is (het is alleen te zien als de auto op een brug staat), maar omdat eventuele nieuwe lekkages langer verborgen blijven voor ze echt zichtbaar worden.
@KW
heb je geen trucje om de waxresten uit de opdruk van je achterlichten weg te krijgen? Ik kan me mateloos ergeren aan die witte randjes.
Wat is trouwens het nu van zoveel lagen sealant? Is het niet logischer om 1 laag daarvan aan te brengen, en meerdere lagen wax? Ik heb altijd begrepen dat sealant weinig bescherming biedt (makkelijk wegspoelt) en vooral voor lakonderhoud is.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Dit is wat ze noemen een "valeter". Ze wassen je auto, poetsen hem met snel-klaar-glimt-lekker wax en sturen je weer op pad. Niks mis mee, maar je kunt het in the long run goedkoper zelf doen.TommyGun schreef op maandag 03 juni 2013 @ 12:54:
Erg goedkope (nieuwe) 'wasstraat' hier in de buurt... ik betwijfel alleen of de kwaliteit wat zal zijn?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik zag bij de foto's al een oldschool gele spons.... Echt snappen doen ze het dus niet.TommyGun schreef op maandag 03 juni 2013 @ 12:54:
Erg goedkope (nieuwe) 'wasstraat' hier in de buurt... ik betwijfel alleen of de kwaliteit wat zal zijn?
Zeem, heb ik ook gespot....
[ Voor 4% gewijzigd door CeesKees op 03-06-2013 15:33 ]
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Met een 1:6 oplossing van APC op een microvezeldoekje poets je dat zo weg. Op mijn motor was de vorige eigenaar zo vriendelijk geweest om de motor helemaal in de wax te zetten, helaas zat hierdoor op een groot deel van de zwarte delen ook allemaal witte vegen. Dit was zo weggepoetst met APCdeepbass909 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 13:53:
[...]
@KW
heb je geen trucje om de waxresten uit de opdruk van je achterlichten weg te krijgen? Ik kan me mateloos ergeren aan die witte randjes.
Sjadeepbass909 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 13:53:
@KW
Dat heb je dan verkeerd begrepenWat is trouwens het nu van zoveel lagen sealant? Is het niet logischer om 1 laag daarvan aan te brengen, en meerdere lagen wax? Ik heb altijd begrepen dat sealant weinig bescherming biedt (makkelijk wegspoelt) en vooral voor lakonderhoud is.
Wax blijft meestal maar 1 tot 3 maanden zitten, sealant 3 tot 6 maanden.
Er zijn ook semi-synthetische waxen, wat die doen aan standtijd weet ik niet, zal gok ik ook richting de 3-6 maanden gaan.
Voor lak onderhoud heb je (als ik het goed heb met die term 'lakonderhoud') Glaze, dat vult de kleine oneffenheden en 'voedt' de lak. Dat smeer je er als eerste op, maar het biedt geen bescherming, daarom daarna sealant en/of wax erop.
[ Voor 5% gewijzigd door Knightwolf op 03-06-2013 15:59 ]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Sonax Xtreme Shampoo wash & dry.
Meguiars Ultimate Protectant Dash & Trim restorer
Meguiars Quick Detailer Mist & Wipe
Meguiars Clay
Moet zeggen dat ik erg ontevreden ben over de Meguiars ultimate protectant voor de bumpers etc. Na een goede Nederlandse regenbui is de glans er al weer af...
De Sonax shampoo heb ik in het reservoir van de hogedrukspuit gedaan (opzetstuk). Werkte prima, soort foam maar druipt wat sneller, kan ook zijn dat ik het te veel heb uitgedund.
Resultaat:

Niet gek voor de eerste keer 'echt' wassen. De hele auto behandelen met klei is wel een beetje afzien

[ Voor 42% gewijzigd door hostler op 04-06-2013 20:27 ]
Deze kleur blauw doet het altijd erg goed op een Saxo.
Voor de kunstofdelen zou je PB trimrestorer kunnen gebruiken, dat loopt niet uit. In het begin soms wat vaker herhalen, daarna zal je merken dat het minder vaak nodig is.
Het is iets minder geschik voor het interieur, maar daar heb je dan weer Natrual Look voor, wat ook erg goed werkt
Overigens doe ik liever kleien dan met de hand polijsten. Kleien is wel heel dankbaar werk, want daar knapt de boel echt van op
Klopt, op mijn motorkap voelde ik dat de lak heel stroef was (bijna schuurpapier zelfs). Na het kleien is het weer spiegelgladdude88 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 10:21:
Overigens doe ik liever kleien dan met de hand polijsten. Kleien is wel heel dankbaar werk, want daar knapt de boel echt van op
Dan hoop ik niet dat je het in 'verwarde toestand' op je auto gesmeerd hebtdeepbass909 schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 14:58:
Dan verwarde ik Sealant met Glaze.
Hier maak je een bizar rare vergelijking. Kleien en polijsten zijn simpelweg niet vergelijkbaar. Met kleien haarl je hardnekkig vuil weg en met polijsten schraap je een microlaagje van de lak af waardoor krassen minder zichtbaar worden en swirls weg gaan. Sterker nog, na kleien moet je meestal polijsten omdat het kleien zelf voor marring (soort micro krasjes) zorgt dat alleen met polijsten weg te halen is.dude88 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 10:21:
Het is dus niet of/of, maar en/of en beter en/en
[ Voor 61% gewijzigd door Knightwolf op 05-06-2013 13:28 ]

[ Voor 96% gewijzigd door Knightwolf op 05-06-2013 13:28 ]
Dat je ze allebei moet doen ben ik met je eens, alleen polijsten is fysiek gewoon een stuk zwaarder dan kleien
Voor mijn eigen wagen heb ik even een PB testsetje (4-step) met shampoo, black hole, professional polish en EXP gekocht. Daarbij nog een Dodo clay bar en Monello cutting en finishing pads. Microfiber doeken heb ik hier nog liggen. Met de hand kom je toch niet verder dan poetsen, dus ik hou het hier maar even bij. Het echte detailen zoals hierboven komt wel als ik apparatuur heb.
Ja op die fietsdude88 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:30:
Dan begrijp je me verkeerd, ik bedoel om uit te voeren vind ik kleien makkelijker dan polijsten.
Dat je ze allebei moet doen ben ik met je eens, alleen polijsten is fysiek gewoon een stuk zwaarder dan kleien
Het echte detailen begint al met het setje dat je nu hebt hoor. Een groot deel blijft het ook gewoon met de hand doen en daar is niks mis meeOyster schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:37:
Mooi werk komt hier allemaal voorbij. Daar is echt tijd, aandacht en kennis aan besteed.
Voor mijn eigen wagen heb ik even een PB testsetje (4-step) met shampoo, black hole, professional polish en EXP gekocht. Daarbij nog een Dodo clay bar en Monello cutting en finishing pads. Microfiber doeken heb ik hier nog liggen. Met de hand kom je toch niet verder dan poetsen, dus ik hou het hier maar even bij. Het echte detailen zoals hierboven komt wel als ik apparatuur heb.
No signature required.
Daar ga je wel tevreden mee zijn
Ik snap best dat deze spulletjes verslavend zijn. Net het setje binnen gekregen en het ziet er netjes uit. De geurtjes van PB alleen al zijn verlavend, haha. Paar mooie boekjes erbij en nog een setje gratis microfiber pads van Monello. Top werk carclean.nl!
Exterieur:
- Wassen, 2-emmer-methode: Poorboys World - Super Slick & Suds
- Velgen: Poorboys World - Spray and Rinse Wheel Cleaner
- Kleien: Bilt-Hamber - Auto-Clay Regular
- Afspoelen
- Drogen
- AutoGlym Super Resin Polish
- AutoGlym Extra Gloss Protection
- Details:
* Poorboys World - Trim Restorer
* Dodo Juice - Clearly Menthol Glass Cleaner
* AutoGlym - Instant Tyre Dressing
Interieur:
- Stofzuigen
- AutoGlym Vinyl & Rubber Care
- Dodo Juice - Clearly Menthol Glass Cleaner
Voor:

Tijdens, geeft altijd een lekker gevoel als je Trim Restorer gebruikt:

Na:

Kun je dat niet met remmenreiniger doen? Was laatst aan scooter aan het klussen, en daar zat ook wat vettigheid op het blok. Even met remmenreiniger (van de action, 1,30 ofzo voor een spuitbus) erop spuiten en de viezigheid was er zo vanaf, ongelakte metaal was weer helemaal schoon, leek wel nieuw!deepbass909 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 13:53:
[...]
Ik zoek eigenlijk nog een adresje om dat een keer te laten doen bij m'n cabrio. De motor is redelijk schoon nu, maar er zit op verschillende plekken (vooral aan de onderkant) nog veel olie van een paar eerdere lekjes (stuurbekrachtiging en oliefilterhuis).
[..]
Maar volgens mij mag je remmenreiniger niet op plastic gebruiken... En op gelakte delen ook niet. Op kale metalen oppervlakken werkt het in ieder geval super, spul werkt super oplossend voor vettigheid.
Het is niet ideaal maar kan niet perse meteen kwaad, is toch wel erg afhankelijk van soort plastic en lak, maar mijn ervaring is dat het allemaal prima kan.ThinkPadd schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 16:47:
[...]
Maar volgens mij mag je remmenreiniger niet op plastic gebruiken... En op gelakte delen ook niet.
[ Voor 7% gewijzigd door Knightwolf op 08-06-2013 20:08 ]
Ben namelijk bang dat er niet een of andere vlek of iets van over blijft en ik straks 1 probleem opgelost heb, maar ook nieuw probleem heb zeg maar

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Die kans is vrijwel 0. En als je toch tintverschil blijft zien doe je de hele voorruitnero355 schreef op zondag 09 juni 2013 @ 02:23:
Ben namelijk bang dat er niet een of andere vlek of iets van over blijft en ik straks 1 probleem opgelost heb, maar ook nieuw probleem heb zeg maar

Ik dacht het nog even mooier te maken met Dodo Juice Red Mist, maar toen werd de motorkap gelijk weer helemaal dof. Dus die heb ik nog maar een keer lekker dik in de wax gezet.
Binnenkort m'n eigen auto maar eens doen. Al moet ik wel eerst nog even wat nieuwe voorraad bestellen.
Als je toch niet van plan ben echt vaak te doen wellicht liever voor een sealant kiezen, dat houd langer.

Kans bestaat dat ik binnenkort noodgedwongen op een camping in een stacaravan ga zitten, maar dan moet de auto daar wel op een parkeerplaatsje staan met allemaal dennen eromheen. Dan ben ik dus bang voor hars en alle rotzooi wat op de auto kan komen...
Iemand die daar meer over kan zeggen ofzo?
Het leven is te kort om geduld te hebben!

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zo iets of op termijn een nette carport is dan een betere optie idd, ik heb achter de stacaravan wel een mogelijkheid daarvoor.CeesKees schreef op maandag 10 juni 2013 @ 12:24:
Koop er zo een, en zet je auto daar onder:
[afbeelding]
Een dunne of dikke laag maakt uberhaupt niks uit, aangezien er na het uitpoetsen evenveel over blijft. Dik er op doen heeft alleen maar nadelen omdat het lastiger is met uitpoetsen.dude88 schreef op maandag 10 juni 2013 @ 08:55:
Dikke laag wax heeft niet de voorkeur, dan beter 2 dunne lagen.
Als je toch niet van plan ben echt vaak te doen wellicht liever voor een sealant kiezen, dat houd langer.
De enige reden dat ik het er niet onzichtbaar dun op doe is omdat ik moet kunnen zien of het volledig dekkend is, en wat ik wel en niet gedaan heb. Maar dat is met een normaal dun laagje al goed genoeg. Ofwel, zo dun mogelijk maar dat je het toch nog kan zien.
Ik zou het met zo'n jonge auto ook professioneel laten herstellen, ga je veel meer plezier van hebben. Zelf ga je dat nooit meer helemaal strak krijgen.Danot schreef op maandag 10 juni 2013 @ 08:58:
Ik heb bij inparkeren de zijkant van mij auto geschaafd.Daarbij is de lak beschadigd. Het is een zwarte auto van 6 maanden oud. Ik denk dat ik dit zelf kan repareren, maar ik kan wel wat tips gebruiken. De aanpak die ik in gedachte had: Schoonmaken(autoshampoo), ontvetten (waarmee?), lakstift er overheen en dan polijsten(hoe en waarmee?). Mijn vraag is dus of dit klopt en welke middelen ik daarvoor kan gebruiken, eventueel met linkjes naar de producten op carclean.nl. Een lakstift heb ik al.
Zoals je weet is dat dennenhars echt troep en moeilijk van de auto te krijgen, waarbij je al snel aan oplosmiddelen zit om dat voor elkaar te krijgen, en dat moet je dus zoveel mogelijk vermijden. Een enkele keer kan wel, maar niet teveel. Het scheelt wel dat je hem goed in de sealant/wax hebt zitten, maar die poets je er dan ook meteen mee af en dan kun je weer van voor af aan beginnen.Joopieboy schreef op maandag 10 juni 2013 @ 12:17:
Misschien een stomme vraag, maar zijn hier mensen die ervaring hebben met dennen?
Kans bestaat dat ik binnenkort noodgedwongen op een camping in een stacaravan ga zitten, maar dan moet de auto daar wel op een parkeerplaatsje staan met allemaal dennen eromheen. Dan ben ik dus bang voor hars en alle rotzooi wat op de auto kan komen...
Iemand die daar meer over kan zeggen ofzo?
Een hoes er omheen trekken zou een goede optie zijn ware het niet dat je dat alleen op een schone auto moet doen. Zo'n partytent of zo is dan een betere optie, maar zorg dan wel datie rondom afgesloten is omdat de harsdruppels alsnog op je auto kunnen waaien.
[ Voor 7% gewijzigd door Knightwolf op 10-06-2013 12:51 ]
Dat is wel heel erg jammer dan.

Dankjewel iig voor je reactie.
[ Voor 10% gewijzigd door Joopieboy op 10-06-2013 12:56 ]
CrashOne schreef op maandag 10 juni 2013 @ 09:26:
Als de auto zo jong is, kan je het dan niet beter professioneel laten herstellen?
Ok, ga ik doen dan. Dank voor jullie inzicht.Knightwolf schreef op maandag 10 juni 2013 @ 12:44:
[...]
Ik zou het met zo'n jonge auto ook professioneel laten herstellen, ga je veel meer plezier van hebben. Zelf ga je dat nooit meer helemaal strak krijgen.
- Reinigen, oa. wassen, Iron.X, Tar.X, en kleien.
- Polijsten
- Voeden, sealen, waxen
Al met een goede twee dagen zoet geweest. Het was ook echt wel nodig. Normaal gesproken zou ik m'n machine niet op een dergelijke auto zetten, maar hij bevalt zo goed
Morgen en overmogen ga ik m'n nieuwe auto doen. Als iemand in de buurt van Gorinchem nog een flesje Iron.X heeft staan, stuur even een PM

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Dat is stof en zand, daar doe je werkelijk niets aan. Ja je auto wassenGermanPivo schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 19:24:
Vanmiddag de auto gewassen en in de wax gezet. Helaas net toen ik klaar was, een regenbui (de druppels bleven wel mooi op de lak liggen). Nu is het zo dat als de druppels opgedroogd zijn, ze 'sporen' (opgedroogde vlekken van de druppels) achterlaten op de lak.Misschien een domme vraag, maar weet iemand misschien waardoor dit komt en of er iets aan te doen is om het te voorkomen?
Zo'n vermoeden had ik al. Haha, ik zie mezelf al gaan na elke regenbuiConZito schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 21:43:
[...]
Dat is stof en zand, daar doe je werkelijk niets aan. Ja je auto wassen
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Als het gewoon keihard doorplenst dan heb je er ook amper last van, maar die halve buitjes, de hoge luchtvochtigheid, de warmte, alle pollen en stuifmeeltjes in de lucht helpen niet mee.GermanPivo schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 21:47:
[...]
Zo'n vermoeden had ik al. Haha, ik zie mezelf al gaan na elke regenbui. Beetje jammer is het wel!
Nog een semi-crosspost. Afgelopen maandag cadeautje voor m'n vriendin opgehaald, vervolgens dinsdag en woensdag hard gewerkt, al met al weer aardig geslaagd. Alle krassen zijn eruit, alle lakschades zijn ook weg (zijspiegel en achterbumper). Enige dat ik ga laten doen is de velgen opnieuw coaten, die zijn gewoon gaar, daar heb ik dus geen producten op losgelaten.

Pfft wat een onzin weer. Ja het bestaat al langer, maar het is ook altijd al klinklare onzin geweest. En dat nieuwe systeem is blijkbaar nog slecht bedacht ook. En alsof regenwater zo schoon is nadat het alle vuil van straat meespoelt, juist ja, dat vuil dat ook zonder ze te wassen voor een groot deel van auto's komt.
Leuk dat er wasstraten zijn voor de 'luie' mensen maar het mag nooit een verplichting worden! Vooral voor de liefhebbers zoals de meesten hier in dit topic, na het wassen ben je eerst nog 1-2 dagen aan het poetsen voor er 1 meter mee gereden mag worden. Dat KAN bij een wasbox gewoon niet, naast dat het daar doorgaans ook erg ongewenst of zelfs verboden is omdat je het terrein dan te lang bezet houdt.
Spijt me voor de milieuridders maar ik ben fel voorstander van auto voor de deur wassen en fel tegenstander van een ontmoedigingsbeleid/verbod daarop.
Bovendien vraag ik mij af in hoeverre een regenbui hardnekkig vuil van een auto afspoelt. Mijn wielen worden er in iig niet schoon van.
"Ergens" hebben ze wel een punt, hoe vervelend dat ook mag zijn. Gelukkig zijn de meeste shampoos biologisch afbreekbaar
[ Voor 11% gewijzigd door vhal op 23-06-2013 08:04 ]
IronX is idd een voorbeeld dat minder milieuvriendelijk zal zijn, maar hoeveel mensen gebruiken dat nou, van het aantal dat op straat de auto wast? Ik gok amper 1%. Er zijn ergere dingen om zich druk over te maken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik gebruik wel mijn eigen shampoo in een emmer.
Ik geloof dat er overigens wel ergens een bordje hangt, maar daar trekt niemand zich wat van aan.
Ik had een tijdje terug dat de boxen bezet waren, dan is er dus fijn een jong ventje bezig zijn kunstof delen in 1 of andere troep te zetten. Ik dacht eerst nog zou die daarna nog een keer gaan spoelen of iets? Maar nee, hij gebruikte de box gewoon als parkeerplek en toen die klaar was reed hij weg. Doe dat dan lekker buiten als er mensen staan te wachten

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Soms droog ik de auto in de box af, maar als ik ziet dat er 1 tot 3 auto's staan te wachten rijd ik hem eerst gewoon naar buiten. Daar heb ik immers geen water meer voor nodig.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Waarom zou dat een probleem zijn eigelijk?
Betreft de geur? Die blijft niet zolang hangen, dat valt wel mee.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???
Eerst IronX, dan kleien.hostler schreef op maandag 24 juni 2013 @ 11:49:
Hoe gebruiken jullie ironx precies? Eerst kleien of eerst ironx en dan kleien? (of helemaal niet natuurlijk).
Zo ervaar ik dat eigenlijk helemaal niet. Gewoon paars vocht wat eraf komt.Gonadan schreef op maandag 24 juni 2013 @ 11:37:
Nou vooral omdat als ze het zien het net lijkt alsof de hele box wegsmelt.
En ja, ik heb ook wel es een emmer water met shampoo (in een dichtgeknoopte vuilniszak) en spons meegenomen naar een wasbox. Als je dat even snel doet zal het idd niet snel een probleem zijn, zeker niet op een rustig tijdstip. Maar wil je je auto detailen dan is voor 99% van de mensen alles behalve thuis gewoon een no-go.
Tja, maar voor iemand die het voor het eerst ziet is het toch wel een heel aparte aanblik, laat staan die lucht.dude88 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 12:41:
Zo ervaar ik dat eigenlijk helemaal niet. Gewoon paars vocht wat eraf komt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Las dat de Lidl bijv. soms W5 wax heeft (redelijk hard, met carnauba) voor 3,99. Ben daar geweest maar hadden ze helaas niet. Die komt wel positief uit testen op internet. Filmpje: YouTube: W5 Care Care Lidl by minetoo.wmv
Wil het graag echt goedkoop houden, want normaal wastte ik de auto alleen met een Halfords shampootje (zit ook wax in zag ik), dus die Turtle Wax was al een stap omhoog
Heb geen zin om 15+ euro af te tikken voor een pot wax, want het wordt toch amper gebruikt.
Jaja eigenlijk is het vloeken in dit topic, maar heb gewoon geen zin om er een hele middag op te poetsen en veel geld aan uit te geven. Gewoon net even beetje extra is prima.
[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 27-06-2013 00:27 ]
Wat voor wax was het dan? Pot/fles? En vloeibaar/vast?
Deze shampoo heb ik gezien.

Yup, iedere keer als ik die fles zie trip ik over de naam.
[ Voor 12% gewijzigd door Oyster op 27-06-2013 00:36 ]
enThinkPadd schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 00:25:
Waar kan ik goedkoop wax halen?
Duh.Maar lees op internet dat dat spul niet echt super presteert.
Hoe vind jij dat het presteert? Persoonlijk zou ik zeggen dat ik jouw geval gewoon een glimshampoo al zat is en de rest gewoon zonde van je geld.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En met de huidige shampoo glimt het ook al aardig na het wassen, maar die glans is er na een dag ofzo al weer vanaf
Lange standtijd, glimt niet onaardig, goede bescherming.
[html]Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.[/html]