Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 125 126 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:34

PauseBreak

derp!

Korte vraag want ik heb geen idee hoe ik nu mijn stoelen en de achterbank moet schoonmaken.

Beide voorstoelen zijn geventileerd, dus het nappaleer is geperforeerd. De achterbank is ook nappaleer met perforaties voor het mooie. Hoe hou je dat netjes zonder dat je die gaatjes verstopt? Iemand goede middelen en werkwijze?

Nee, merp!

• Rolla
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-12 10:21
Zou je het niet schoon kunnen maken met een microvezeldoek en bijvoorbeeld de matte opaco van Monello?:
De matte opaco dan op een microvezeldoek sprayen en niet direct op de bekleding. Vervolgens voorzichtig het leer afnemen.

Op deze manier zou ik het doen, want als je direct op het leer sprayt dan krijg je het ook in de gaatjes.

[ Voor 28% gewijzigd door Rolla op 07-12-2025 19:08 ]

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:11
Dag Allen, ik heb sinds kort een Volvo EX30, deze heeft van die kunstleren stoelen, ik weet niet exact welk materiaal dit is, maar heeft iemand tips voor me met welk middel ik deze stoelen het beste kan poetsen/onderhouden? :)

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-12 21:51

Vuvuzela

My spire is forming

Danielson schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:13:
Dag Allen, ik heb sinds kort een Volvo EX30, deze heeft van die kunstleren stoelen, ik weet niet exact welk materiaal dit is, maar heeft iemand tips voor me met welk middel ik deze stoelen het beste kan poetsen/onderhouden? :)
Kan in principe wel met zo'n beetje elke interieur reiniger. Alleen met bepaalde schermen en alcantara zou ik voorzichtig zijn.

https://www.carclean.com/...dingsreiniger-1000ml.html Deze moet nog verdunt worden, genoeg voor de rest van je leven.
https://www.carclean.com/...terior-cleaner-750ml.html gewoon een kant en klare reiniger voor heel je interieur.

I served in a company of heroes.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik heb uiteindelijk ook besloten toch onze wagens in een coating te laten zetten en eerst grondig schoon te laten maken en 2x te polijsten.
Resultaat is boven verwachting in ieder geval, zo kreeg ik hem niet eens mee bij de dealer vandaan :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Nu natuurlijk bijhouden, toch maar even een beetje verdiepen in het 2 emmer principe.
Ik zal de topic start even doornemen ook.

Volgende week nemen ze mijn Macan onder handen en die krijgt ook een full front PPF. Erg benieuwd ook.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:56
GeeMoney schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:08:
zo kreeg ik hem niet eens mee bij de dealer vandaan :)
Haha nee, dat zouden we wel willen, zoiets is voor een dealer veel te duur / mensen willen er vaak niet extra voor betalen en vinden een goede wasbeurt / kleine detail al vaak afdoende.
Nu natuurlijk bijhouden, toch maar even een beetje verdiepen in het 2 emmer principe.
Wel aan te raden, anders gaat hij er niet lang zo uitzien.
Volgende week nemen ze mijn Macan onder handen en die krijgt ook een full front PPF. Erg benieuwd ook.
Do share als het gedaan is _/-\o_

• Rolla
Ik zal de topic start even doornemen ook.
Om je auto netjes te houden mag een pre-wash zeker niet ontbreken. Als je een hogedrukreiniger hebt, dan kun je m.b.v. een foamlans je auto foamen. Heb je geen hogedrukreiniger dan zijn er ook handfoamers verkrijgbaar. Foam weekt niet alleen vervuiling los, maar je zult ook zien dat er vervuiling met het foam van je auto afglijdt. Na het afspuiten zul je zien, dat je auto een stuk schoner is. Dit zonder dat je je lak hebt hoeven aanraken, dus minder kans op krasjes.

Vervolgens was je je auto met het 2 emmer systeem om de overige vervuiling te verwijderen.

Wat heel belangrijk is dat je alle stappen in de juiste volgorde doet. Eerst velgen en banden reinigen, dan foamen en als laatste de handwas.

Carclean heeft ooit een video gemaakt over veilig je auto wassen. Die zou je ook nog kunnen bekijken op YouTube.

[ Voor 5% gewijzigd door Rolla op 13-12-2025 09:18 ]

• GeeMoney
  • Nu online
Kleine teaser kreeg ik binnen!

Auto is grondig gewassen en een polijst beurtje gehad en staat nu klaar voor de finishing touch en daarna aanbrengen van de full-front PPF en coating:
Members only:

• GeeMoney
  • Nu online
Poahhhh
Members only:

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:16
Enige tijd geleden heb ik een bear force foam gun aangeschaft (Ali) i.c.m. Zo'n korte hogedruk pistool.

Ik was onder de indruk van de werking ervan..hoge druk afspuiten werkt perfect, en de schuimlaag was dikker dan wat we in het matras hebben zitten :+

Ik meen dat hier iets van een poreus materiaal in zit waardoor de snowfoam veel beter met de lucht gemixed wordt dan de standaard foamgun van de Nilfisk E.145.
Members only:
Bij de Nilfisk was het echt matig, lichte schuim wat er weg snel vanaf liep.
Nu heb ik meer schuim met een lager verbruik :)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:11

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Een spuitpistool speciaal voor detailing is over het algemeen inderdaad een zeer flinke verbetering ten opzichte van wat je standaard bij een drukspuit krijgt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• GeeMoney
  • Nu online
Het eind resultaat mag er zeker zijn! Helaas niet zo best weer voor foto's maar de PPF is echt zeer netjes aangebracht, ik heb wat close up foto's toegevoegd ook.
Erg tevreden over het resultaat !
Members only:
Dit was voorlopig mijn spam met foto's even :)

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:51
elektriekert schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:44:
Enige tijd geleden heb ik een bear force foam gun aangeschaft (Ali) i.c.m. Zo'n korte hogedruk pistool.

Ik was onder de indruk van de werking ervan..hoge druk afspuiten werkt perfect, en de schuimlaag was dikker dan wat we in het matras hebben zitten :+

Ik meen dat hier iets van een poreus materiaal in zit waardoor de snowfoam veel beter met de lucht gemixed wordt dan de standaard foamgun van de Nilfisk E.145.

***members only***

Heb je een linkje van de spullen en de foam die je gebruikt?

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik ben fan van de producten van Gyeon, maar ik ben overdonderd door de effectiviteit van Bilt-hamber Touch-Less Snow Foam! Ik heb 900ml heet water in de foamgun gedaan en aangevuld met 100ml Touch-Less Snow Foam. De foam is niet zo dik als die van Gyeon, maar blijft vooralsnog een minuutje zitten om vervolgens vloeibaar te worden en over de auto naar beneden te glijden. En ja, een foam hoeft niet dik te zijn om effectief schoon te maken, maar dat het even blijft zitten vind ik persoonlijk wel fijn. De emmer met water om de washmitt in uit te spoelen (na genereus afspuiten uiteraard) bleef lang redelijk helder. Met Gyeon Foam was dat water al vrij snel donker. Alles in combi met Lancia 2.0 foamgun en Nilfisk 160.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5fNFYz4jD7dUQ_tOgiR_OmvJYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZQ5dnK9bw9lfXBq5FQrUWgj.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de velgenreiniger van Bilt- hamber... topproduct! Velgen van de Compact waren al weken niet gereinigd... maar na insprayen en even 5 minuten wachten... spoelde alle remstof er zo - zonder boenen - af.

Still van camerabeeld (uitvergroot).

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:04
Bilt hamber touch less is inderdaad een hele fijne foam, bij bijna elke wasbeurt gebruik ik hem. Werkt ook perfect op mijn glazen overkapping.👌🏻

• CreativeS
  • Niet online
Deagle schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:56:
Bilt hamber touch less is inderdaad een hele fijne foam, bij bijna elke wasbeurt gebruik ik hem.
En op suikerbasis... dus krijgen de geitenwollensokkenmensen in de buurt direct een mooi antwoord: "Biologisch afbreekbaar" :+

• CreativeS
  • Niet online
elektriekert schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:44:

***members only***

Ik gebruik sowieso een Monello Lancia 2.0 foam gun icm een Nilfisk 160 en ik heb toch echt wel goed (dikker) schuim. Gyeon dikker dan Bilt-hamber, maar het is bijna scheerschuim als je het net opbrengt. Afhankelijk van de instellingen natuurlijk, je kan het zo dun of zo dik maken als je wil. Evengoed heb ik nu wel op Ali zo'n Bear Force korte lans en foam gun gekocht voor een geeltje. Ik ben *absoluut* geen fan van Ali, maar met dit kan er niet echt iets fout gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 19-12-2025 14:47 ]

• elektriekert
itsme9x schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:24:
[...]

Heb je een linkje van de spullen en de foam die je gebruikt?
Ik heb de touchless snow foam van Bilt&hamber zoals @CreativeS hierboven deelt.

De foam gun:

https://nl.aliexpress.com/item/1005008470519905.html

Met een graffiti print op het pistool maar die was toevallig het goedkoopst :p

• elektriekert
CreativeS schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:44:
[...]

Ik gebruik sowieso een Monello Lancia 2.0 foam gun icm een Nilfisk 160 en ik heb toch echt wel goed (dikker) schuim. Gyeon dikker dan Bilt-hamber, maar het is bijna scheerschuim als je het net opbrengt. Afhankelijk van de instellingen natuurlijk, je kan het zo dun of zo dik maken als je wil. Evengoed heb ik nu wel op Ali zo'n Bear Force korte lans en foam gun gekocht voor een geeltje. Ik ben *absoluut* geen fan van Ali, maar met dit kan er niet echt iets fout gaan.
Nee idd, ik had hier al eerder langs zien komen dat het een prima ding is.
Na afloop wordt wel geadviseerd om hem ff door te spoelen met schoon water, wat ik dan ook braaf heb gedaan :)

• Jheroen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-12 13:02

Jheroen

Jheroen

Vraagje, de auto nu wassen (door 'goede' lappen wasstraat hier in het dorp, bedrijf doet ook detailing) zo voor de vorst inclusief bodem is dat een goed moment.
Het gaat voorlopig niet regenen, het is zeker een maand of 2 geleden dat ie voor het laatst schoon was (zwarte auto). Je ziet hier en daar van die vuilstrepen naar beneden lopen op schermen vanuit knipperlicht e.d.en deuren.
Nu hebben we over een week of twee wel oud en nieuw waarbij allerlei rommel uit de lucht komt vallen die er volgens mij vlot af moet (rood/oranje vuurwerk stof etc).

Ik zit ook te denken om tussendoor zelf te wassen (thuis op oprit) de wasstraat is best kostbaar en even in het weekend wat doen is prima. We hebben een hogedruk reiniger.

Welk of wat voor middel en waarmee (spons/handschoen/droogdoek) raden jullie aan om de auto zelf te wassen (met redelijke frequentie) waarbij in het wasmiddel wellicht ook wat bescherming zit. Hoeft niet top of the bill maar wel zo dat het zin heeft.
Ik zie ook wel eens foto's hier met een witte laag die dan even inwerkt, benieuwd wat jullie aanraden.

Graag jullie advies.

[ Voor 53% gewijzigd door Jheroen op 21-12-2025 10:18 ]

Met vriendelijke groet,

• elektriekert
Jheroen schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:56:
Vraagje, de auto nu wassen (door 'goede' lappen wasstraat hier in het dorp, bedrijf doet ook detailing) zo voor de vorst inclusief bodem is dat een goed moment.
Het gaat voorlopig niet regenen, het is zeker een maand of 2 geleden dat ie voor het laatst schoon was (zwarte auto). Je ziet hier en daar van die vuilstrepen naar beneden lopen op schermen vanuit knipperlicht e.d.en deuren.
Nu hebben we over een week of twee wel oud en nieuw waarbij allerlei rommel uit de lucht komt vallen die er volgens mij vlot af moet (rood/oranje vuurwerk stof etc).

Ik zit ook te denken om tussendoor zelf te wassen (thuis op oprit) de wasstraat is best kostbaar en even in het weekend wat doen is prima. We hebben een hogedruk reiniger.

Welk of wat voor middel en waarmee (spons/handschoen/droogdoek) raden jullie aan om de auto zelf te wassen (met redelijke frequentie) waarbij in het wasmiddel wellicht ook wat bescherming zit. Hoeft niet top of the bill maar wel zo dat het zin heeft.
Ik zie ook wel eens foto's hier met een witte laag die dan even inwerkt, benieuwd wat jullie aanraden.

Graag jullie advies.
Heb je toevallig de topic start gelezen?
:D

• elektriekert

Graag jullie advies.
Wat wil je eraan uitgeven?

Foamlans gebruik je voor het losweken van het vuil.
Dat is het witte schuim wat je dan ziet.

Met handwas de 2 emmer methode gebruiken.
Als je ziet hoe vies de spoelen met wordt dan snap je waarom je dat doet.
Carclean heeft sowieso een mooi overzicht van het stapsgewijs schoonmaken van de auto, waarbij je de velgen eerst doet en met een aparte washmitt.

Ik heb zelf het meeste van Gyeon, andere A-merken zullen gelijkwaardig zijn ga ik vanuit, of wellicht beter.
Een Bathe+ van Gyeon heeft ook al een waterafstotend middel erin wat een handeling scheelt.

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-12 17:45

Graag jullie advies.
Pas op voor het konijnenhol wat betreft zelf goed auto wassen :P

Een foamlans met bv Bilt Hamber Touchless als pre-wash doet het meeste vuil losweken voordat je gaat afspuiten. Dan wassen met 2 emmers. Drogen met een goede droogdoek en een hulp/droofmiddel met eventueel bescherming. Een Detailer met een toevoeging. Bv Gyeon Ceramic Detailer. Na het afspuiten na je handwas kan je ook een WetCoat-achtig product gebruiken. Pufje op een paneel spuiten, en goed verdelend afspoelen.

Er zijn heel veel merken en producten, maar als je bij de grotere merken van CarClean blijft kan je niet missen. Monello, Gyeon, Bilt hamber, Nanolex, poor boys world.

@DetailingBySmotske

• Rolla

Graag jullie advies.
Als je de mogelijkheid hebt om thuis op de oprit je auto te wassen, dan zou dat mijn voorkeur hebben en zou ik de wasstraat vergeten. Je geeft aan dat je al een hoge drukreiniger hebt. Als dit een gangbaar model is dan heeft Carclean wel een foamlans met de juiste adapter.

Ik doe het op de volgende manier:

Stap 1
De velgen en banden afspuiten met water en vervolgens reinigen met water en shampoo. De shampoo kan het zelfde zijn als je voor het wassen van de auto gebruikt.

Indien nodig gebruik ik de TW Hyper Foam Wheel & Tyre Cleaner Als ik dit op de banden spuit, dan zie je het product bruin verkleuren.

Voor het reinigen gebruik ik de Meguiars Supreme Wheel Brush , de Premium Tyre Brush en een oude washmitt.

Welke velgenborstel je neemt, hangt af van het type velg je hebt.

Stap 2
De Bilthamber Touch-less foam met de foamlans aanbrengen op een droge auto.

Het vervolgens zo'n 5 minuten laten inweken en daarna de auto afspuiten.

De foam zorgt er voor dat vervuiling los weekt.

Mocht je nou veel last hebben van insecten op de auto, dan zou je voor het foamen nog met een insectenreinger de voorzijde in kunnen spuiten en daar de foam er overheen.

Stap 3
Vervolgens een emmer vullen met alleen warmwater (= spoelemmer) en de andere emmer vullen met warmwater en TW Ceramic Wash & Wax

Voor het wassen gebruik je een washmitt

Je wast vervolgens je auto van boven naar beneden, waar jij eerst de bovenste helft van de auto doet en daarna de onderste helft van de auto. De achterkant is vaak het smerigst, dus deze zou ik als allerlaatste stap doen.

Belangrijk is dat je regelmatig je washmitt uitspoelt in de spoelemmer en weer nieuwe sop pakt.

Na het wassen de auto afspuiten met water.

Stap 4
Na het afspuiten van de auto dien je de auto nog te drogen met een droogdoek.

Voor het drogen spuit ik per paneel 2 spuittjes, TW Ceramic Wet Wax op de auto. Vervolgens laat ik de droogdoek over het paneel glijden, indien mogelijk. Zo niet, dan wrijf ik hem droog.

Stap 5
In stap 1 heb ik het gehad over het reinigen van de banden. Na het reinigen wil je deze ook beschermen en daar om breng ik TW Graphene Acrylic Tyre Shine aan met deze applicator van Valma.

Het advies is wel om minimaal 2 lagen aan te brengen. Dit product trekt namelijk in de band.

Overigens hoeft dit niet na elke wasbeurt. Ik doe het hooguit 4x per jaar.

MIjn auto wordt 2x per jaar in de TW Ceramic Polish & Wax gezet, welke ik aftop met 2 lagenTW Ceramic Spray Coating

De TW Ceramic Wash & Wax en de Ceramic Wet Wax zorgen er, tijdens het wassen, voor dat de waxlaag weer een boost krijgt.

• elektriekert
Rolla schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:37:
[...]

Als je de mogelijkheid hebt om thuis op de oprit je auto te wassen, dan zou dat mijn voorkeur hebben en zou ik de wasstraat vergeten. Je geeft aan dat je al een hoge drukreiniger hebt. Als dit een gangbaar model is dan heeft Carclean wel een foamlans met de juiste adapter.

Ik doe het op de volgende manier:

Stap 1
De velgen en banden afspuiten met water en vervolgens reinigen met water en shampoo. De shampoo kan het zelfde zijn als je voor het wassen van de auto gebruikt.

Indien nodig gebruik ik de TW Hyper Foam Wheel & Tyre Cleaner Als ik dit op de banden spuit, dan zie je het product bruin verkleuren.

Voor het reinigen gebruik ik de Meguiars Supreme Wheel Brush , de Premium Tyre Brush en een oude washmitt.

Welke velgenborstel je neemt, hangt af van het type velg je hebt.

Stap 2
De Bilthamber Touch-less foam met de foamlans aanbrengen op een droge auto.

Het vervolgens zo'n 5 minuten laten inweken en daarna de auto afspuiten.

De foam zorgt er voor dat vervuiling los weekt.

Mocht je nou veel last hebben van insecten op de auto, dan zou je voor het foamen nog met een insectenreinger de voorzijde in kunnen spuiten en daar de foam er overheen.

Stap 3
Vervolgens een emmer vullen met alleen warmwater (= spoelemmer) en de andere emmer vullen met warmwater en TW Ceramic Wash & Wax

Voor het wassen gebruik je een washmitt

Je wast vervolgens je auto van boven naar beneden, waar jij eerst de bovenste helft van de auto doet en daarna de onderste helft van de auto. De achterkant is vaak het smerigst, dus deze zou ik als allerlaatste stap doen.

Belangrijk is dat je regelmatig je washmitt uitspoelt in de spoelemmer en weer nieuwe sop pakt.

Na het wassen de auto afspuiten met water.

Stap 4
Na het afspuiten van de auto dien je de auto nog te drogen met een droogdoek.

Voor het drogen spuit ik per paneel 2 spuittjes, TW Ceramic Wet Wax op de auto. Vervolgens laat ik de droogdoek over het paneel glijden, indien mogelijk. Zo niet, dan wrijf ik hem droog.

Stap 5
In stap 1 heb ik het gehad over het reinigen van de banden. Na het reinigen wil je deze ook beschermen en daar om breng ik TW Graphene Acrylic Tyre Shine aan met deze applicator van Valma.

Het advies is wel om minimaal 2 lagen aan te brengen. Dit product trekt namelijk in de band.

Overigens hoeft dit niet na elke wasbeurt. Ik doe het hooguit 4x per jaar.

MIjn auto wordt 2x per jaar in de TW Ceramic Polish & Wax gezet, welke ik aftop met 2 lagenTW Ceramic Spray Coating

De TW Ceramic Wash & Wax en de Ceramic Wet Wax zorgen er, tijdens het wassen, voor dat de waxlaag weer een boost krijgt.
Tire shine voor UV bescherming en chemische weerstand?

"De voordelen van Graphene zijn onder andere ongelooflijke glans, gladheid, waterafstotendheid en chemische weerstand, samen met warmteafvoer voor verhoogde UV-bescherming"

Mijns inziens gebruik je tire shine ook waarvoor het bedoeld is (om te shinen)

Ik heb nog nooit banden kapot zien gaan binnen hun normale levensduur door UV-straling :+

Leest als een hoog marketing gehalte

• CreativeS
  • Niet online
elektriekert schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:27:
Tire shine voor UV bescherming en chemische weerstand?

"De voordelen van Graphene zijn onder andere ongelooflijke glans, gladheid, waterafstotendheid en chemische weerstand, samen met warmteafvoer voor verhoogde UV-bescherming"

Mijns inziens gebruik je tire shine ook waarvoor het bedoeld is (om te shinen)

Ik heb nog nooit banden kapot zien gaan binnen hun normale levensduur door UV-straling :+

Leest als een hoog marketing gehalte
Maar het zwart van het rubber vervaagt wel :) En plasticcoating (als vergelijking) met UV-bescherming helpt toch ook? Tegen vervagende plastic delen?

En glimmende banden? Nee dank je. Mooi netjes satijn, zoals de velgen van mijn vader. Normaal gesproken gebruik ik Gyeon Tire hiervoor, maar ga met het stijgen van de temperatuur eens Nanolex WCWC Tire & Wax proberen. Sowieso straks weer goed scrubben, want ik moet nieuwe achterbanden en de Michelin's (Pilot Sport 4S) die ik tot nu toe heb gehad waren na een maandje rijden nog steeds voorzien van een grondige siliconenlaag op de zijkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4g9U2m9QHp0yJWFL-kVNcFBiIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/amvENzTNBVCjQG7vrq2IDJfA.jpg?f=fotoalbum_large

En de mijne...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMx7zLH4wM2X5VYgeECI3BhWLDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFpOgs0lPvAoLCbQSbMUBGiY.jpg?f=fotoalbum_large

En wat is er mis met mooi zwart maken? Of is dat straks ook niet meer maatschappelijk correct?

[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 22-12-2025 12:59 ]

• elektriekert
CreativeS schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:26:
[...]

Maar het zwart van het rubber vervaagt wel :) En plasticcoating (als vergelijking) met UV-bescherming helpt toch ook? Tegen vervagende plastic delen?

En glimmende banden? Nee dank je. Mooi netjes satijn, zoals de velgen van mijn vader. Normaal gesproken gebruik ik Gyeon Tire hiervoor, maar ga met het stijgen van de temperatuur eens Nanolex WCWC Tire & Wax proberen. Sowieso straks weer goed scrubben, want ik moet nieuwe achterbanden en de Michelin's (Pilot Sport 4S) die ik tot nu toe heb gehad waren na een maandje rijden nog steeds voorzien van een grondige siliconenlaag op de zijkant.

[Afbeelding]

En de mijne...

[Afbeelding]

En wat is er mis met mooi zwart maken? Of is dat straks ook niet meer maatschappelijk correct?
Natuurlijk is er helemaal niks mee met je banden mooi zwart willen houden, ik ga gewoon erg slecht op de marketing praat erbij.

Tire shine met ook nog goede warmte afvoerende capaciteiten :X

Maargoed, ik denk dat ik teveel aan het zeuren ben, excuses @Rolla , wel een mooie uiteenzetting van je wasbeurt :Y

• CreativeS
  • Niet online
elektriekert schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:38:
Natuurlijk is er helemaal niks mee met je banden mooi zwart willen houden, ik ga gewoon erg slecht op de marketing praat erbij.

Dan is het juist de kunst om die marketingpraat lekker te laten gaan... is beter voor jezelf :)

Maar wat ik wilde zeggen, UV bescherming tegen de zon voor banden is juist erg welkom en zit in bijna alle producten voor bandenzwart, dus om dàt nu weg te gaan schuiven onder marketingpraat... dat vind ik niet echt nodig. UV doet veel met de lak,plastic, rubber en het stof in de auto. Nu heb ik al een nieuw intereur (alcantara) hier op zolder liggen dus het komt wel goed, maar als ik de gordels op de achterbank verschuif is de plek onder de gordels nog mooi zwart en de rest van de stof heeft een licht paarsige gloed als je er schuin op kijkt. Als dat met een fabriccoating behandeld was, was dat ook beter beschermd en minder verkleurd.

Nu is Turtle Wax bijvoorbeeld ook begonnen met simpele shampoo en echte bumperzwart/smeer, maar sommige merken moeten het wel van de marketing hebben. Zat mensen die erin trappen. Zij die zich wel wat meer verdiepen kijken gerust even verder of nemen de marketingpraat voor lief want het zal gerust werken als product ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 22-12-2025 15:19 ]

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:37

bakvis

Tweakers.Nerd

Aan de buitenkant heb ik alles wel goed op orde. Binnen blijf ik me nog wel eens ergeren aan een smerige voorruit (denk aanslag/vettigheid door de airco).

Wat gebruiken jullie als glasreiniger voor de voorruit binnen?

Mijn Specs

• CreativeS
  • Niet online
bakvis schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:34:
Wat gebruiken jullie als glasreiniger voor de voorruit binnen?
Ik gebruik Poorboys World Glass Cleaner. Geen ammonia en alcohol. Paar toefjes op een MF-doek (niet op het ruit!) en het ruit schoonmaken. Hierna nog eens afnemen met schone MF. Werkt ook perfect voor in huis. Onze RVS-look koelkast en koffievolautomaat met RVS krijgt een hele diepe glans. Onze glanzende keukenkastjes zijn ook vrij vlot streeploos schoon te krijgen. Het is een heerlijke reiniger. Ik heb ook nog Gyeon Glass, maar die kan ik niet in de zon gebruiken.

• Rolla
elektriekert schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:38:
[...]

Maargoed, ik denk dat ik teveel aan het zeuren ben, excuses @Rolla , wel een mooie uiteenzetting van je wasbeurt :Y
Geen probleem. Een ieder mag zijn mening hebben.

Zoals @CreativeS aangeeft is er niets mis met het mooi zwart maken van je banden. Ik reinig mijn banden grondig en dan vindt ik het belangrijk om ook een goede bescherming aan te brengen, zodat ik bij de volgende wasbeurt, de banden enkel met een sopje gemakkelijk weer schoon krijg. Dat de banden er als nieuw uit zien is mooi meegenomen.

• elektriekert
CreativeS schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:18:
[...]

Dan is het juist de kunst om die marketingpraat lekker te laten gaan... is beter voor jezelf :)

Maar wat ik wilde zeggen, UV bescherming tegen de zon voor banden is juist erg welkom en zit in bijna alle producten voor bandenzwart, dus om dàt nu weg te gaan schuiven onder marketingpraat... dat vind ik niet echt nodig. UV doet veel met de lak,plastic, rubber en het stof in de auto. Nu heb ik al een nieuw intereur (alcantara) hier op zolder liggen dus het komt wel goed, maar als ik de gordels op de achterbank verschuif is de plek onder de gordels nog mooi zwart en de rest van de stof heeft een licht paarsige gloed als je er schuin op kijkt. Als dat met een fabriccoating behandeld was, was dat ook beter beschermd en minder verkleurd.

Nu is Turtle Wax bijvoorbeeld ook begonnen met simpele shampoo en echte bumperzwart/smeer, maar sommige merken moeten het wel van de marketing hebben. Zat mensen die erin trappen. Zij die zich wel wat meer verdiepen kijken gerust even verder of nemen de marketingpraat voor lief want het zal gerust werken als product ;)
Ik begrijp je punt van UV-straling, mij ging het er echter om dat voordat UV dermate veel schade aan je banden heeft gebracht er toch wel een nieuwe set onder zal liggen lijkt mij.

Maargoed, zet de detailing voort heren.

Ik begon met de auto 1x per jaar wassen (oud barrel), maar nu ik een nieuwe heb ongeveer elke 6 weken.
Toen stapte ik in de wereld van foamen en shampoos en heb ik in een jaar tijd al voor zo'n 350€ uitgegeven.

Mijn vrouw verklaarde mij voor gek toen ik het eerste spul binnen kreeg, maarja de auto ziet er wel netjes uit :+ .
Dus nogmaals mijn welgemeende excuses voor mijn relaas. :)

• CreativeS
  • Niet online
elektriekert schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:13:
Ik begrijp je punt van UV-straling, mij ging het er echter om dat voordat UV dermate veel schade aan je banden heeft gebracht er toch wel een nieuwe set onder zal liggen lijkt mij.
Nee, da's onzin inderdaad... maar ja... overdrijven is ook een vak hè.
Ik begon met de auto 1x per jaar wassen (oud barrel), maar nu ik een nieuwe heb ongeveer elke 6 weken.
Toen stapte ik in de wereld van foamen en shampoos en heb ik in een jaar tijd al voor zo'n 350€ uitgegeven.
Onze auto's zijn nu 22 en 20 jaar oud en ik vertroetel ze alsof ze nieuw zijn. Nu vervang ik ook heel veel aan beiden zodat veel nieuw is, maar toch.
Mijn vrouw verklaarde mij voor gek toen ik het eerste spul binnen kreeg, maarja de auto ziet er wel netjes uit :+ .
Mijn vriendin is het gewend, hogere uitgaves aan poetsspul vindt ze op één of andere manier altijd oké, maar dan weer zeuren over 6 flessen wijn ipv 4. Ik werd overigens wel aangesproken op straat dat ik de banden aan het wassen was met een mitt :) Koekoek.
Dus nogmaals mijn welgemeende excuses voor mijn relaas. :)
Je hoeft geen excuses voor je eigen mening te geven... men moet andere meningen maar respecteren :)

• elektriekert
CreativeS schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:51:

Je hoeft geen excuses voor je eigen mening te geven... men moet andere meningen maar respecteren :)
Sommige mede tweakers zijn nou eenmaal op rubbertegels groot gebracht :+

• CreativeS
  • Niet online
elektriekert schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:24:
Sommige mede tweakers zijn nou eenmaal op rubbertegels groot gebracht :+
So true... so true _O-

• GeeMoney
  • Nu online
Ik heb in ieder geval flink wat spullen binnen gekregen voor kerst :9 .
Een Monello Lancia Foam lance voor op mijn Kärcher K6, Microvezel was handschoenen (2 in het grijs, 1 in kleur) De kleur is dan specifiek voor de velgen. Een stapel droogdoeken en Bilt-Hamber foam en Bilt-Hamber velgenspray. En 2 emmers. Na oudjaar maar eens een poging wagen om de Q3 te wassen :) .

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-12 23:48
[...]

Fout. UV bescherming voor rubber is belangrijker dan je denkt. Het is de hoofd-oorzaak dat rubber uitdroogt en dus droogtescheurtjes gaat krijgen. Je vergist je in hoe snel dat ontstaat en genoeg mensen die niet genoeg km per jaar rijden om ze op profieldiepte te moeten vervangen. De banden van m'n Starlet en TransAm worden alleen op ouderdom vervangen...

Voorheen gebruikte ik ook wel bandendressings maar die waren meer voor de show dan bescherming. Sinds een jaar of 2 ben ik grotendeels over op Gyeon en gaat het nu wel vooral om de bescherming. En Gyon Tire laat het er ook nog mooi uit zien toevallig.

Voorbeeldje van m'n TransAm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/8THJ9ZKeYV9t5kLq26NdLk19.jpg

Deze waren wel erg oud, maar heb het ook gehad op Vredesteins die nog maar 4,5 jaar oud waren. Mijn huidige Michelin CrossClimate beginnen ook al terwijl ze er net 4 jaar onder zitten...

• Gonadan

Gonadan

Hoe doe jij zo lang met je banden? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• elektriekert
Knightwolf schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:53:
[...]

Fout. UV bescherming voor rubber is belangrijker dan je denkt. Het is de hoofd-oorzaak dat rubber uitdroogt en dus droogtescheurtjes gaat krijgen. Je vergist je in hoe snel dat ontstaat en genoeg mensen die niet genoeg km per jaar rijden om ze op profieldiepte te moeten vervangen. De banden van m'n Starlet en TransAm worden alleen op ouderdom vervangen...

Voorheen gebruikte ik ook wel bandendressings maar die waren meer voor de show dan bescherming. Sinds een jaar of 2 ben ik grotendeels over op Gyeon en gaat het nu wel vooral om de bescherming. En Gyon Tire laat het er ook nog mooi uit zien toevallig.

Voorbeeldje van m'n TransAm
[Afbeelding]

Deze waren wel erg oud, maar heb het ook gehad op Vredesteins die nog maar 4,5 jaar oud waren. Mijn huidige Michelin CrossClimate beginnen ook al terwijl ze er net 4 jaar onder zitten...
Dat zijn de banden van een "barn find' :+

Er zullen best droogte scheurtjes kunnen ontstaan, maar zolang het nog geen APK afkeur is en de band niet (echt) in een technische slechtere staat is zie ik het probleem nog niet.

• CreativeS
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:16:
Er zullen best droogte scheurtjes kunnen ontstaan, maar zolang het nog geen APK afkeur is en de band niet (echt) in een technische slechtere staat is zie ik het probleem nog niet.
Dus als de carrosserie verder maar glimt boeit de rest niet, want dat is toch geen APK-afkeur? Noted.
Ik zit iets anders in elkaar, maar ik respecteer andermans mening. Ik vind droogtescheurtjes zo gigantisch afbreuk doen... maar het scheelt dat ik mijn banden max 3 à 4 jaar gebruik :)

• elektriekert
CreativeS schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:43:
[...]

Dus als de carrosserie verder maar glimt boeit de rest niet, want dat is toch geen APK-afkeur? Noted.
Ik zit iets anders in elkaar, maar ik respecteer andermans mening. Ik vind droogtescheurtjes zo gigantisch afbreuk doen... maar het scheelt dat ik mijn banden max 3 à 4 jaar gebruik :)
Haha, dat is weer overdreven.

Maar waar doen de droogte scheurtjes afbreuk aan dan? Komt de veiligheid er acuut mee in gevaar?

Zolang de banden voor mij in een goede technische staat zijn en er geen gevaar voor mij of de medemens vind ik het prima.

Dat jij je banden mooi wil houden zonder droogte scheurtjes helemaal prima :)

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:10
Weekje Oostenrijk dus de auto was flink gepekeld. Snelle wasbeurt. Foam alleen was niet genoeg dus een extra slag met de spons gedaan.

Foam: Bilt Hamber Toch Less
Shampoo: Gyeon Bath
Ramen: Bilt Hamber Trace Less. Maar je merkt dat het met 0-1 graden wat lastiger streeploos op dampt.

Gebruik beide al een tijdje en dik tevreden over resultaat en gemak ondanks dat beide niet overmatig foamen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dKXV7kjRnmk9L87l-LCu_JJAlI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8nJ1lWmtF3fixbVMUp0s3EB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZyuSBXnA1FFqzxQjzikWQcQh-A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcOUKwoxSbwxLCLT60N4A8kT.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door DomiGijzen op 28-12-2025 21:40 ]

Grz D.

• CreativeS
  • Niet online
Nee, maar goed.
elektriekert schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:58:
Dat jij je banden mooi wil houden zonder droogte scheurtjes helemaal prima :)
Nou, ontzettend bedankt! Top! Ik kan nu rustig slapen... pfew :)

• CreativeS
  • Niet online
DomiGijzen schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:39:
Weekje Oostenrijk dus de auto was flink gepekeld. Snelle wasbeurt. Foam alleen was niet genoeg dus een extra slag met de spons gedaan.

Foam: Bilt Hamber Toch Less
Shampoo: Gyeon Bath
Ramen: Bilt Hamber Trace Less. Maar je merkt dat het met 0-1 graden wat lastiger streeploos op dampt.

Gebruik beide al een tijdje en dik tevreden over resultaat en gemak ondanks dat beide niet overmatig foamen.
Hulde. Mij te koud... en in mijn geval zal het wel weer vastvriezen :)

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-12 23:48
Gonadan schreef op zondag 28 december 2025 @ 01:05:
Hoe doe jij zo lang met je banden? :D
Niet zo heel moeilijk. M'n TransAm rijdt amper 1000 km per jaar.
M'n Starlet doet wilde schatting zo'n 10K per jaar.
Meestal vrij defensieve rijstijl, soms wat sportieve momenten.

Die achterbanden van m'n TransAm waren BFGoodrich gForce Sport en zijn er eind vorig jaar met 17 jaar oud af gegaan. Niet omdat ze afkeur waren maar omdat ik er zelf aan begon te twijfelen. De voorbanden zijn Maxxis Victra MA-Z4S en waren toen zo'n 13. Had nog 2 dezelfde als de voorbanden liggen die nu achterop zitten. Nu dus rondom 14 jaar oud. Daar zitten nog weinig droogtescheurtjes in maar begint wel langzaam. Voordeel is datie al zo'n 15 jaar binnen staat en dus maar weinig zonlicht ziet. Het probleem is de maat van 245/50R16 en 255/50R16 waar vrijwel niet meer aan te komen is. Heb na een jaar zoeken nog een laatste set BFGoodrich gevonden, maar die velgen moeten eerst gerenoveerd worden, dus die liggen intussen al een jaar zonder velg in de garage te wachten op financiele verbetering.

Mijn Starlet had eerst rondom Uniroyal RainExpert-1. De voorbanden waren qua profiel aanvervanging toe (reed destijds nog wat meer) en zijn toen Vredestein Sportrac-5 onder gekomen. Toen die Sportrac's zo'n 4,5 jaar waren hadden ze bijna net zo'n heftige scheurtjes als die Uniroyals met 7 jaar oud. In oktober 2021 zijn ze alle 4 vervangen door Michelin CrossClimate+. Da's nu ruim 4 jaar en ook die beginnen al wat droogescheurtjes te krijgen, maar qua profiel zitten ze nog niet op de helft.

Ik snap dat er mensen zijn die veel rijden, maar het gemiddelde in NL ligt rond de 13-15K per jaar. Dus velen zullen moeten vervangen ivm ouderdom en niet profieldiepte. Zo raar is dat niet.
CreativeS schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:43:
[...]

Je kan overdrijven, droogtescheurtjes zie je alleen binnen 50cm afstand en goed kijken. Ofwel in de praktijk ziet niemand dat. Dat je ze elke 3-4 jaar vervangt moet je zelf weten natuurlijk :) Ik weet niet wat jouw bandenmaat kost maar ik vind ze veel te duur om niet op te maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Knightwolf op 28-12-2025 23:47 ]

• CreativeS
  • Niet online
Knightwolf schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:33:
Je kan overdrijven, droogtescheurtjes zie je alleen binnen 50cm afstand en goed kijken. Ofwel in de praktijk ziet niemand dat. Dat je ze elke 3-4 jaar vervangt moet je zelf weten natuurlijk :) Ik weet niet wat jouw bandenmaat kost maar ik vind ze veel te duur om niet op te maken.
Interesseert mij helemaal geen ene ... wat een ander ervan vindt of dat iemand het wel of niet ziet. Ik zie het en dat kan je overdreven vinden... ook jij hebt je dingetjes waar een ander weer van denkt... mweh. Punt :)

235/35R19 Michelin Pilot Sport 4S
265/30R19 Michelin Pilot Sport 4S en dat wordt bij de volgende wissel 275/30R19.

Tussen de 3.5mm en 2.5mm worden ze vervangen en ze gaan op... tot het randje. Mooie van de Pilot Sport 4S is dat ze tot het einde van hun verwachte levensduur dezelfde kwaliteiten blijven behouden. Het profiel wordt ook anders als het profiel bijna 'op is'.

[ Voor 18% gewijzigd door CreativeS op 29-12-2025 01:37 ]

• elektriekert
CreativeS schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:17:
[...]

Nee, maar goed.

[...]

Nou, ontzettend bedankt! Top! Ik kan nu rustig slapen... pfew :)
:)

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:10
CreativeS schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:20:
[...]

Hulde. Mij te koud... en in mijn geval zal het wel weer vastvriezen :)
Koud zeker, maar het was windstil hier. Als je bezig bent en wat nitril handschoentjes valt het best mee dan.
Ik blaas de auto droog met een blower van bigboi, rubbers nawrijven en kans op vast vriezen is nihil.

Grz D.

• Gonadan

Gonadan

Knightwolf schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:33:
[...]

Niet zo heel moeilijk. M'n TransAm rijdt amper 1000 km per jaar.
M'n Starlet doet wilde schatting zo'n 10K per jaar.
Meestal vrij defensieve rijstijl, soms wat sportieve momenten.

Die achterbanden van m'n TransAm waren BFGoodrich gForce Sport en zijn er eind vorig jaar met 17 jaar oud af gegaan. Niet omdat ze afkeur waren maar omdat ik er zelf aan begon te twijfelen. De voorbanden zijn Maxxis Victra MA-Z4S en waren toen zo'n 13. Had nog 2 dezelfde als de voorbanden liggen die nu achterop zitten. Nu dus rondom 14 jaar oud. Daar zitten nog weinig droogtescheurtjes in maar begint wel langzaam. Voordeel is datie al zo'n 15 jaar binnen staat en dus maar weinig zonlicht ziet. Het probleem is de maat van 245/50R16 en 255/50R16 waar vrijwel niet meer aan te komen is. Heb na een jaar zoeken nog een laatste set BFGoodrich gevonden, maar die velgen moeten eerst gerenoveerd worden, dus die liggen intussen al een jaar zonder velg in de garage te wachten op financiele verbetering.

Mijn Starlet had eerst rondom Uniroyal RainExpert-1. De voorbanden waren qua profiel aanvervanging toe (reed destijds nog wat meer) en zijn toen Vredestein Sportrac-5 onder gekomen. Toen die Sportrac's zo'n 4,5 jaar waren hadden ze bijna net zo'n heftige scheurtjes als die Uniroyals met 7 jaar oud. In oktober 2021 zijn ze alle 4 vervangen door Michelin CrossClimate+. Da's nu ruim 4 jaar en ook die beginnen al wat droogescheurtjes te krijgen, maar qua profiel zitten ze nog niet op de helft.

Ik snap dat er mensen zijn die veel rijden, maar het gemiddelde in NL ligt rond de 13-15K per jaar. Dus velen zullen moeten vervangen ivm ouderdom en niet profieldiepte. Zo raar is dat niet.
Dat is ook mijn gemiddelde maar dan zijn ze meestal wel eerder op dan dat ze uitdrogen. Heeft wellicht met het gewicht en vermogen van de auto te maken, maar zo erg als die foto maak ik niet mee. Ook niet op de CC+ die ik er nu onder heb, die foto noem ik geen beginnende scheurtjes meer.

Hooguit op mijn vouwwagen zouden ze wat ouder kunnen worden, maar die ga ik dan alsnog wel vervangen rond een jaar of zes/zeven. Uiteindelijk ga ik het toch minder vertrouwen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 125 126 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.