Jheroen schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:56:
Vraagje, de auto nu wassen (door 'goede' lappen wasstraat hier in het dorp, bedrijf doet ook detailing) zo voor de vorst inclusief bodem is dat een goed moment.
Het gaat voorlopig niet regenen, het is zeker een maand of 2 geleden dat ie voor het laatst schoon was (zwarte auto). Je ziet hier en daar van die vuilstrepen naar beneden lopen op schermen vanuit knipperlicht e.d.en deuren.
Nu hebben we over een week of twee wel oud en nieuw waarbij allerlei rommel uit de lucht komt vallen die er volgens mij vlot af moet (rood/oranje vuurwerk stof etc).
Ik zit ook te denken om tussendoor zelf te wassen (thuis op oprit) de wasstraat is best kostbaar en even in het weekend wat doen is prima. We hebben een hogedruk reiniger.
Welk of wat voor middel en waarmee (spons/handschoen/droogdoek) raden jullie aan om de auto zelf te wassen (met redelijke frequentie) waarbij in het wasmiddel wellicht ook wat bescherming zit. Hoeft niet top of the bill maar wel zo dat het zin heeft.
Ik zie ook wel eens foto's hier met een witte laag die dan even inwerkt, benieuwd wat jullie aanraden.
Graag jullie advies.
Als je de mogelijkheid hebt om thuis op de oprit je auto te wassen, dan zou dat mijn voorkeur hebben en zou ik de wasstraat vergeten. Je geeft aan dat je al een hoge drukreiniger hebt. Als dit een gangbaar model is dan heeft Carclean wel een foamlans met de juiste adapter.
Ik doe het op de volgende manier:
Stap 1
De velgen en banden afspuiten met water en vervolgens reinigen met water en shampoo. De shampoo kan het zelfde zijn als je voor het wassen van de auto gebruikt.
Indien nodig gebruik ik de
TW Hyper Foam Wheel & Tyre Cleaner Als ik dit op de banden spuit, dan zie je het product bruin verkleuren.
Voor het reinigen gebruik ik de
Meguiars Supreme Wheel Brush , de
Premium Tyre Brush en een oude washmitt.
Welke velgenborstel je neemt, hangt af van het type velg je hebt.
Stap 2
De
Bilthamber Touch-less foam met de foamlans aanbrengen op een droge auto.
Het vervolgens zo'n 5 minuten laten inweken en daarna de auto afspuiten.
De foam zorgt er voor dat vervuiling los weekt.
Mocht je nou veel last hebben van insecten op de auto, dan zou je voor het foamen nog met een insectenreinger de voorzijde in kunnen spuiten en daar de foam er overheen.
Stap 3
Vervolgens een
emmer vullen met alleen warmwater (= spoelemmer) en de andere emmer vullen met warmwater en
TW Ceramic Wash & Wax
Voor het wassen gebruik je een
washmitt
Je wast vervolgens je auto van boven naar beneden, waar jij eerst de bovenste helft van de auto doet en daarna de onderste helft van de auto. De achterkant is vaak het smerigst, dus deze zou ik als allerlaatste stap doen.
Belangrijk is dat je regelmatig je washmitt uitspoelt in de spoelemmer en weer nieuwe sop pakt.
Na het wassen de auto afspuiten met water.
Stap 4
Na het afspuiten van de auto dien je de auto nog te drogen met een
droogdoek.
Voor het drogen spuit ik per paneel 2 spuittjes,
TW Ceramic Wet Wax op de auto. Vervolgens laat ik de droogdoek over het paneel glijden, indien mogelijk. Zo niet, dan wrijf ik hem droog.
Stap 5
In stap 1 heb ik het gehad over het reinigen van de banden. Na het reinigen wil je deze ook beschermen en daar om breng ik
TW Graphene Acrylic Tyre Shine aan met
deze applicator van Valma.
Het advies is wel om minimaal 2 lagen aan te brengen. Dit product trekt namelijk in de band.
Overigens hoeft dit niet na elke wasbeurt. Ik doe het hooguit 4x per jaar.
MIjn auto wordt 2x per jaar in de
TW Ceramic Polish & Wax gezet, welke ik aftop met 2 lagen
TW Ceramic Spray Coating
De TW Ceramic Wash & Wax en de Ceramic Wet Wax zorgen er, tijdens het wassen, voor dat de waxlaag weer een boost krijgt.