Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 126 127 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-02 21:38
[b]Vuvuzela schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:25

Volgens mij wordt het lastig een wax/sealent te vinden zonder pfas/ptfe. Of je moet een dure showwax vinden met een hoop carnauba.
Zowat alle Carnabau wax is vrij van PFAS en PFTE. De Butter Wet Wax die ik nu heb is na enkele weken verdwenen, de Double Speed wax zou wel 2-4 maanden stand houden maar is dan weer moeilijker om aan te brengen (hardt heel snel uit).

Ik heb één sealant gevonden die biodegradeerbaar is, IGL Coatings Hydrocoat, maar die heeft ook maar een standtijd van 2-4 weken.

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:26

Vuvuzela

My spire is forming

sdgs schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:47:
[...]
Zowat alle Carnabau wax is vrij van PFAS en PFTE. De Butter Wet Wax die ik nu heb is na enkele weken verdwenen, de Double Speed wax zou wel 2-4 maanden stand houden maar is dan weer moeilijker om aan te brengen (hardt heel snel uit).

Ik heb één sealant gevonden die biodegradeerbaar is, IGL Coatings Hydrocoat, maar die heeft ook maar een standtijd van 2-4 weken.
Met BH Double speed wax zit je sowieso heel goed als ik de tests mag geloven. Misschien volgende x een dunner laagje en iets sneller uitpoetsen.
YouTube: The Best Car Wax 2025! Mega Test 💪💪💪 Op dit kanaal zie ik het altijd goed beoordeeld worden.

I served in a company of heroes.

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:46
JanHenk schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:45:
Hebben jullie ook wel eens in je APV gekeken of het - al dan niet - verboden is om je auto te wassen op de oprit? Hier staat er niets over in, maar het schijnt op sommige plekken niet te mogen?
Heb er gisteren even op gezocht, maar kan er eigenlijk niks over vinden. En Google AI resultaten geven bij ene zoekterm aan dat het niet mag, en bij andere bijna dezelfde zoekterm dat het wel mag. Dus al met al werkelijk geen idee :)
Ik woon in een oudere wijk waar al tig jaar niks veranderd is aan de riolering/water afvoer en vroeger mocht het gewoon, dus ga er vanuit dat dat dus nog steeds geen probleem is.

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
"Vervuild water afvoeren" staat vaak vermeld als er niet expliciet iets wordt gezegd over auto's wassen op straat.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CreativeS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:35:
"Vervuild water afvoeren" staat vaak vermeld als er niet expliciet iets wordt gezegd over auto's wassen op straat.
1: het is allemaal vuil dat van de weg is opgepikt, dus terug in het eigen element.
2: en regenwater dan van mijn vuile auto afkomt is niet vervuild?

Signatures zijn voor boomers.

• CreativeS
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:52:
1: het is allemaal vuil dat van de weg is opgepikt, dus terug in het eigen element.
Hé, ik heb het niet bedacht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RoZvy37wNbe7djvpCsW7PLTx0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XwRgtFaBPJlCXwSlXVkzxm0.jpg?f=fotoalbum_large

Dit kan al voldoende zijn voor handhaving. Of die ene buurman die overal op let ;) Of... je begrijpt het wel denk ik.

[ Voor 45% gewijzigd door CreativeS op 23-01-2026 11:58 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hij begrijpt het prima. ;)
Maasluip schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:52:
[...]

Nee want als het vuil er zo af zou regenen dan bestond dit topic niet. Wanneer je gaat wassen komt er veel meer vuil los, maar belangrijker, je gebruikt allerlei middeltjes die niet in de natuur horen. Daar komen de regels vandaan.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• CreativeS
  • Niet online
Zo... voor het eerst (sinds we in een oprit hebben, '22) eens echt in de kou mijn auto gewassen. Mijn oude werkschoenen aan en soppen! Afgelopen week was het meestal wat te koud en komende week ziet het er ook niet echt veel beter uit, dus vandaag met 8 graden leek mij een mooi moment. De Compact had ik een paar weken geleden al gedaan en die blijft verrassend schoon. Ja, velgen moeten even gebeuren, maar dat komt volgende week vrijdag wel.

Niet echt uitgebreid, maar wel volledig. Uitgebreid dan ga ik ook alle kiertjes en naadjes langs met een doek. Dat komt wel als het weer wat warmer is. Dit was gewoon hoognodig.

Foam (Bilthamber Touch Less) was met de Bear Force uit China wat minder dik, maar de wagen was zo vuil, ik had niet de illusie dat het helemaal schoon zou zijn. Misschien ga ik nog eens kijken of ik de koppeling van de Bear Force over kan zetten op de 'kamer' van de Monello. Reservoir en slang gebruik ik toch al van de Monello Lancia (overgezet). Foam, afspoelen, wassen met Gyeon Bathe+, afspoelen, WetCoat, afspoelen, QuickDetailer (nevel als drooghulp) en verder drogen. Dorpels en alles wel even goed afgenomen ivm vorst. Oprit droogt nog redelijk en anders gooien we er weer wat zout op, maar dat wil ik voorkomen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Anyway, ik ben er weer blij mee.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:44
CreativeS schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:09:
Zo... voor het eerst (sinds we een oprit hebben) eens echt in de kou mijn auto gewassen. Mijn oude werkschoenen aan en soppen! Afgelopen week was het meestal wat te koud en komende week ziet het er ook niet echt veel beter uit, dus vandaag met 8 graden leek mij een mooi moment. De Compact had ik een paar weken geleden al gedaan en die blijft verrassend schoon. Ja, velgen moeten even gebeuren, maar dat komt volgende week vrijdag wel.

Niet echt uitgebreid, maar wel volledig. Uitgebreid dan ga ik ook alle kiertjes en naadjes langs met een doek. Dat komt wel als het weer wat warmer is. Dit was gewoon hoognodig.

Foam (Bilthamber Touch Less) was met de Bear Force uit China wat minder dik, maar de wagen was zo vuil, ik had niet de illusie dat het helemaal schoon zou zijn. Misschien ga ik nog eens kijken of ik de koppeling van de Bear Force over kan zetten op de 'kamer' van de Monello. Reservoir en slang gebruik ik toch al van de Monello Lancia (overgezet). Foam, afspoelen, wassen met Gyeon Bathe+, afspoelen, WetCoat, afspoelen, QuickDetailer (nevel als drooghulp) en verder drogen. Dorpels en alles wel even goed afgenomen ivm vorst. Oprit droogt nog redelijk en anders gooien we er weer wat zout op, maar dat wil ik voorkomen.

***members only***

Anyway, ik ben er weer blij mee.
Ik ben vandaag ook bezig geweest maar het was nog flink koud.
Helaas kom je met het wassen dan toch week nieuwe schades tegen.
In mijn achter zijpoetier een stukje lag eraf gesprongen (vermoedelijk door een deur)
En bij de bumper schamp schade :')
Helaas zijn er op het werk behoorlijk smalle parkeerplaatsen. Ik zet hem altijd zo tactisch mogelijk weg maar er werken nog genoeg andere mensen die het minder nauw nemen of gewoon niet kunnen rijden. :F

• CreativeS
  • Niet online
elektriekert schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:36:
Ik ben vandaag ook bezig geweest maar het was nog flink koud.
Iets sneller rond de auto rennen... krijg je het wel warm :)
elektriekert schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:36:
Helaas kom je met het wassen dan toch week nieuwe schades tegen.
In mijn achter zijpoetier een stukje lag eraf gesprongen (vermoedelijk door een deur)
En bij de bumper schamp schade :')
Helaas zijn er op het werk behoorlijk smalle parkeerplaatsen. Ik zet hem altijd zo tactisch mogelijk weg maar er werken nog genoeg andere mensen die het minder nauw nemen of gewoon niet kunnen rijden. :F
Altijd vervelend. Dat wordt ook nog wel een dingetje op mijn nieuwe werk. Afgelopen week even langsgeweest en de andere auto's stonden redelijk recht, ik kon niet meer binnen de lijntjes parkeren als ik nog wat ruimte tussen mijn auto en de auto die er al stond wilde bewaren. Uiteraard krijg je dan weer de opmerking dat het altijd dezelfde auto's zijn die zo parkeren... "Ja, maar ik mag dat. Ik heb vrijstelling met zo'n logo." :)

Toch leuk als je een compliment krijgt met zo'n bijna 21 jaar oud gebakje.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:44
CreativeS schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:05:
[...]

Iets sneller rond de auto rennen... krijg je het wel warm :)

[...]

Altijd vervelend. Dat wordt ook nog wel een dingetje op mijn nieuwe werk. Afgelopen week even langsgeweest en de andere auto's stonden redelijk recht, ik kon niet meer binnen de lijntjes parkeren als ik nog wat ruimte tussen mijn auto en de auto die er al stond wilde bewaren. Uiteraard krijg je dan weer de opmerking dat het altijd dezelfde auto's zijn die zo parkeren... "Ja, maar ik mag dat. Ik heb vrijstelling met zo'n logo." :)

Toch leuk als je een compliment krijgt met zo'n bijna 21 jaar oud gebakje.
Naarmate ik flink bezig was werd het ook een stuk beter :)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gonadan schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:53:
[...]

Nee want als het vuil er zo af zou regenen dan bestond dit topic niet. Wanneer je gaat wassen komt er veel meer vuil los, maar belangrijker, je gebruikt allerlei middeltjes die niet in de natuur horen. Daar komen de regels vandaan.
Maar nog altijd: het vuil dat op de auto komt is hetzelfde vuil dat al in de natuur zit. Want anders pik je het het niet op.
Verder is Shampoo tot in hoge mate shampoo. Die waar je je haar mee wast komt ook in de natuur terecht en in autoshampoo zitten echt geen gevaarlijke stoffen.

Dus ik ben nog altijd niet overtuigd.

Signatures zijn voor boomers.

• CreativeS
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:40:
Gelukkig hoef jij ook niet overtuigd te worden, maar wel de handhaver (die kan mij wel financieel pakken) :)
Maar goed, blijft zo een 'welles-nietes'-verhaal en daar pas ik voor :w

@itsme9x legt het keurig uit.

[ Voor 30% gewijzigd door CreativeS op 26-01-2026 18:39 ]

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:38
Het gaat ook niet over het water / vuil van de auto maar over de chemicalien / shampoo's die gebruikt worden. Veel reinigingsmiddelen en ook de shampoo die je onder de douche gebruikt bevatten schadelijke stoffen en microplastics.

Indien dit het riool ingaat, maakt het niet uit, want of je nou je haar wast of je auto is dit hetzelfde.
Dit wordt er grotendeels weer uitgehaald bij de waterzuivering.

Echter sinds 2010 zijn er steeds meer wijken die gebouwd/omgebouwd worden waarbij regenwater infiltreert in de bodem / geloosd worden op een wadi. Daardoor komen bij het wassen van de auto door het ontbreken van een riool in de straat stoffen direct in het milieu, en het is logisch dat we dat niet moeten willen.

Hierop zijn regels ingevoerd in veel gemeenten. Hierbij valt er geen rekening te houden met een individu die met een bioafbreekbaar middel werkt, al zou je daar als handhaver natuurlijk wel coulant over kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door itsme9x op 26-01-2026 09:25 ]

• Knightwolf
In die moderne wijken waar je op doelt zie je meestal dat regenpijpen niet meer de grond in gaan, maar bovenop de stoep lozen. Iets waar ik een schurft hekel aan heb overigens, de stoep moet geen rivier worden!

In mijn wijk komt zover ik weet de putten in de goot, de regenpijpen van de daken, en de afvoer van keuken en wc in hetzelfde riool uit. Autowassen kan dan onmogelijk schadelijk zijn.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Natuurlijk kan het dan nog wel schadelijk zijn, genoeg middelen die van een auto af kunnen komen die niet in het riool thuis horen. ;)
Maasluip schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:40:
[...]

Maar nog altijd: het vuil dat op de auto komt is hetzelfde vuil dat al in de natuur zit. Want anders pik je het het niet op.
Verder is Shampoo tot in hoge mate shampoo. Die waar je je haar mee wast komt ook in de natuur terecht en in autoshampoo zitten echt geen gevaarlijke stoffen.

Ik had een heel verhaal maar dat heeft de editor gesloopt helaas, maar onderhand hebben anderen al een hoop toegelicht.
Eerder noemde ik al het gescheiden systeem als waar het vaak niet mag dus zolang jij je haar niet op straat wast klopt die vergelijking niet. ;)

Daarnaast is er naast de chemicaliën ook een hoop meuk op je auto wat puur van auto's en verkeer af komt, niet uit de natuur. Denk aan uitstoot, rubberdeeltjes en smeermiddelen. Daar zit ook spul tussen wat je normaal gesproken niet eens in de gootsteen hoort te gooien. Mede daarom wordt sleutelen op de oprit ook vaak niet gewaardeerd. :P

En elke fabrikant zal natuurlijk beweren dat zijn shampoo volledig neutraal en biologisch afbreekbaar is, maar dat mag je vaak wel met een pallet zout nemen.

Dus ja, er zijn genoeg redenen te noemen waarom gemeenten dat zouden willen verbieden. Of je het daar mee eens bent en of je je er aan houdt is weer een heel ander verhaal, maar dat lijkt me een weinig zinvolle discussie. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het is echt geen geheim dat onze poetsmiddeltjes een cocktail bevatten van vos, pfas, ptfe, zouten, sulfaten, alcoholen/benzeen etc. Als je als gemeente gescheiden riool hebt dan is dit niet iets wat je per se in je systeem wil hebben. Lees voor de grap de msds eens. :)

Verder microplastics vanwege je doekjes, extra water vanwege handmatig wassen... je zou er bijna wasschaamte van krijgen. :+

[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 27-01-2026 18:55 ]

Wise enough to play the fool

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:51
Ik gebruik heel wat producten naar volle tevredenheid van KOCH Chemie om mijn lease en prive wagen proper te houden.

Mijn stuurwiel is heerlijk mat maar recent zijn daar (ik vermoed door olie van noten of toch ergens iets van vet aan mijn handen) een aantal vlekjes op gekomen en ook nog eens heel zichtbaar op ooghoogte op het stuur.

Koch Pol Star (in een foam pump busje) neemt de vlekken niet weg. Zelfs niet na goed inspuiten (paar schuimwormpjes) en met een klein sponsje zacht roterend poetsen.

Iemand hier een beter/magisch product voor?
Dank alvast
Foto hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nt5CJ49chptDzul3clsgovhUI5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/helMfv0YScSHydAZZHki5Uh8.jpg?f=fotoalbum_large

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Misschien niet proberen te reinigen maar juist te voeden? Leer moet je feitelijk juist 'vet' houden en het zou mij niets verbazen dat het juist minder zichtbaar is als het leer goed gevoed is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:26

Vuvuzela

My spire is forming

HyperBart schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 00:09:
Ik gebruik heel wat producten naar volle tevredenheid van KOCH Chemie om mijn lease en prive wagen proper te houden.

Mijn stuurwiel is heerlijk mat maar recent zijn daar (ik vermoed door olie van noten of toch ergens iets van vet aan mijn handen) een aantal vlekjes op gekomen en ook nog eens heel zichtbaar op ooghoogte op het stuur.

Koch Pol Star (in een foam pump busje) neemt de vlekken niet weg. Zelfs niet na goed inspuiten (paar schuimwormpjes) en met een klein sponsje zacht roterend poetsen.

Dank alvast
Foto hieronder.

[Afbeelding]
Hoeveel verdun je je Pol star? 1e makkelijke optie zou zijn om het eens de helft minder te verdunnen. Of APC Green star verdunt proberen.

I served in a company of heroes.

• Rolla
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-02 18:04
Ik heb van Meguairs de engine cleaner en engine dressing besteld, met de bedoeling om de motorruimte binnenkort ook eens aan te pakken.

Nu heb ik een hybride auto en dacht er verstandig aan te doen om niet met de hogedrukreiniger of tuinslang de motorruimte schoon te spuiten, maar met de engine cleaner iets in spuiten, vervolgens reinigen met een kwast en dan vervolgens met een plantenspuit, met alleen water, voorzichtig schoonspuiten. Daarna droogmaken met een (droog)doek en/of droogblazen met een stofzuiger. Mijn stofzuiger kan ook blazen. Zo beetje voor beetje de motorruimte aanpakken.

Als laatste stap de engine dressing op een pad aanbrengen en vervolgens op de kunststof onderdelen van de motor aanbrengen. Eventueel na wrijven met een doek.

Lijkt mij goed of heeft iemand nog andere suggesties / ideeën?

• CreativeS
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:08:
Misschien niet proberen te reinigen maar juist te voeden? Leer moet je feitelijk juist 'vet' houden en het zou mij niets verbazen dat het juist minder zichtbaar is als het leer goed gevoed is.
Alsof er niet genoeg vet van de handen komt...

• Knightwolf

Wellicht voorzichtig APC in hoge concentratie of puur proberen. Bv een druppel met een wattenstaafje heel plaatselijk alleen op de vlek smeren en daarna kijken of je het met een doekje er zachtjes af kan wrijven? Want als je zegt noten en vet is dat vreselijk hardnekkig spul dus ben bang dat je met een subtiele reiniger of sterke verdunning van APC niks voor elkaar krijgt. Het is ook niet zo dat je stuur oplost bij pure APC en voorzichtig een enkele keer mag geen kwaad kunnen hoor.

Doe daarna wel heel je stuur met een wat verdunde APC om een egaal resultaat te krijgen. Zorg dat je goed 'na spoelt' met een schone vochtige doek om de APC en losgeweekte vuil resten goed weg te krijgen. Daarna voeden met een geschikte leder voeder die een mat resultaat geeft.
Rolla schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:40:
Ik heb van Meguairs de engine cleaner en engine dressing besteld, met de bedoeling om de motorruimte binnenkort ook eens aan te pakken.

Nu heb ik een hybride auto en dacht er verstandig aan te doen om niet met de hogedrukreiniger of tuinslang de motorruimte schoon te spuiten, maar met de engine cleaner iets in spuiten, vervolgens reinigen met een kwast en dan vervolgens met een plantenspuit, met alleen water, voorzichtig schoonspuiten. Daarna droogmaken met een (droog)doek en/of droogblazen met een stofzuiger. Mijn stofzuiger kan ook blazen. Zo beetje voor beetje de motorruimte aanpakken.

Als laatste stap de engine dressing op een pad aanbrengen en vervolgens op de kunststof onderdelen van de motor aanbrengen. Eventueel na wrijven met een doek.

Welk merk auto heb je? Dat kan al uitmaken.
In principe moet alles waterdicht zijn. Je rijdt immers ook met 120 door de regen en dat water komt dan ook bijna overal. Met een HD erop moet je altijd uitkijken, ook bij de auto's die er het beste tegen kunnen. Het is wel belangrijk om je reinigingsmiddel en losgeweekte vuil goed af te spoelen en ik denk dat een plantenspuit niet voldoende is. Je mag dat wel proberen natuurlijk. Ik zou toch voorzichtig met de tuinslang op een lage druk (waarmee je ook huiskamerplanen mee zou watergeven) zachtjes afspoelen. Droogblazen is verder ook altijd fijn als dat kan, zeker doen.

• HyperBart
Knightwolf schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 02:54:
[...]

Wellicht voorzichtig APC in hoge concentratie of puur proberen. Bv een druppel met een wattenstaafje heel plaatselijk alleen op de vlek smeren en daarna kijken of je het met een doekje er zachtjes af kan wrijven? Want als je zegt noten en vet is dat vreselijk hardnekkig spul dus ben bang dat je met een subtiele reiniger of sterke verdunning van APC niks voor elkaar krijgt. Het is ook niet zo dat je stuur oplost bij pure APC en voorzichtig een enkele keer mag geen kwaad kunnen hoor.

Doe daarna wel heel je stuur met een wat verdunde APC om een egaal resultaat te krijgen. Zorg dat je goed 'na spoelt' met een schone vochtige doek om de APC en losgeweekte vuil resten goed weg te krijgen. Daarna voeden met een geschikte leder voeder die een mat resultaat geeft.
Ik had bv ook al eens met een druppeltje Dreft geprobeerd (met beleid) maar dat leek ook niet veel te doen. Ik heb Koch Green Star staan en zal daar idd eens mee proberen, wel eerst eens op een niet zo zichtbaar plekje doen denk ik, dat is best al wat steviger spul.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

CreativeS schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:15:
[...]

Alsof er niet genoeg vet van de handen komt...
Nee...

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

In principe moet alles waterdicht zijn. Je rijdt immers ook met 120 door de regen en dat water komt dan ook bijna overal. Met een HD erop moet je altijd uitkijken, ook bij de auto's die er het beste tegen kunnen. Het is wel belangrijk om je reinigingsmiddel en losgeweekte vuil goed af te spoelen en ik denk dat een plantenspuit niet voldoende is. Je mag dat wel proberen natuurlijk. Ik zou toch voorzichtig met de tuinslang op een lage druk (waarmee je ook huiskamerplanen mee zou watergeven) zachtjes afspoelen. Droogblazen is verder ook altijd fijn als dat kan, zeker doen.
Regenwater wat via de grille naar binnen spettert komt met name voorin en is voornamelijk wat spatjes. Dat is echt een heel ander niveau dan een HD in de motorruimte zetten. Zeker omdat je dan ook veel componenten raakt waar die regen nooit direct op zal landen. Een HD is echt een no-go als ik mag adviseren, voordat je het weet heb je een lolbroek die per ongeluk zijn vuilfrees er nog op zet. :P

Mijn garageboer adviseert om er gewoon lekker niets aan te doen, tenzij het echt ranzig wordt. En dan gewoon APC op een doekje en schoon geven. Eventueel afspoelen met een gieter of zachte straal moet kunnen want het is inderdaad waterdicht, maar als je niet met pure middelen werkt hoeft dat ook niet per se.

Maar waarom zou je per se willen drogen? Dat doe je na rijden in de regen toch ook niet? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Rolla schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:40:

Als het even kan de tuinslang gebruiken en niet de hogedrukreiniger om vochtproblemen met elektronica te voorkomen. Ben zelf niet zo voorstander van reinigen motorruimte om die reden. Het kan wel maar doe het voorzichtig.

• CreativeS
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:09:
Maar waarom zou je per se willen drogen? Dat doe je na rijden in de regen toch ook niet? ;)
Omdat coating of dressing aanbrengen op een natte ondergrond een beetje dom is…

Er zijn mensen die het onder de motorkap ook in orde (willen) hebben.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

CreativeS schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:10:
[...]

Omdat coating of dressing aanbrengen op een natte ondergrond een bertje dom is…

Er zijn mensen die het onder de motorkap ook in orde (willen) hebben.
Die dressing had ik gemist om eerlijk te zijn, ik reageerde op KW. Maar dan snap ik het drogen wel inderdaad. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Knightwolf
Gonadan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:09:
[...]

Regenwater wat via de grille naar binnen spettert komt met name voorin en is voornamelijk wat spatjes. Dat is echt een heel ander niveau dan een HD in de motorruimte zetten. Zeker omdat je dan ook veel componenten raakt waar die regen nooit direct op zal landen. Een HD is echt een no-go als ik mag adviseren, voordat je het weet heb je een lolbroek die per ongeluk zijn vuilfrees er nog op zet. :P

Mijn garageboer adviseert om er gewoon lekker niets aan te doen, tenzij het echt ranzig wordt. En dan gewoon APC op een doekje en schoon geven. Eventueel afspoelen met een gieter of zachte straal moet kunnen want het is inderdaad waterdicht, maar als je niet met pure middelen werkt hoeft dat ook niet per se.

Lees je wel? Ik adviseer toch niet om de HD te gebruiken?
Ik zeg tuinslang met een pisstraaltje, vergelijkbaar met een kleine gieter voor huiskamerplanten.

En drogen: da's na zoiets juist cruciaal. Je zegt net dat je het liever niet nat moet maken. Dan moet je het ook gelijk drogen als je het toch natgemaakt hebt. En dat heeft nog niet eens met dressings te maken.

Overigens, zelf spuit ik een paar keer per jaar de motorruimte wel met HD af. Dit is hoofdzakelijk de onderkant van de motorkap en de sponningen waar die in ligt. De motor zelf doe ik meestal niet maar dat hij wat nat spettert geeft niet. Of heel kort van anderhalve meter afstand waardoor er alleen een fijne waternevel overheen waait. Hoofdzakelijk bedoeld om zand en los stof weg te spoelen. Alles liefst wel alleen met warme motor zodat vocht beter verdreven wordt voor het schade kan aanrichten. Schoonmaakmiddelen en dressings heb ik onder de motorkap niet nodig, als het schoon is is het schoon he, en door dat enkele keren per jaar bij te houden blijft dat ook zo. Helemaal nooit doen vind ik geen optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/TSjeICmpsiie9cvz8drsPTNj.jpg

Motorblok zelf maak ik dus niet noemenswaardig schoon, maar overal waar rode carosserie-lak zit wil ik wel graag schoon houden net als de buitenkant :)

[ Voor 8% gewijzigd door Knightwolf op 05-02-2026 23:23 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@Knightwolf misschien kwam het niet zo over maar ik sloot me juist bij je aan qua HD verhaal. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Rolla
Auto is een Toyota Corolla TS.

Dank voor de tip. Ik ga het eens met de tuinslang op de zachte stand en dan voorzichtig proberen af te spoelen, zodat het vuil en residu van de engine cleaner weg is. Daarna droogblazen en de dressing aanbrengen.

• CreativeS
  • Niet online
Meer dan genoeg en dat wil je niet in het leder van het stuurwiel en dan ga jij het leer nog eens voeden... dat moet je bij een stuurwiel niet doen. Reinigen en eventueel coaten, niet voeden of in de conditioner. Het is geen stoel of bank.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dank alvast
Foto hieronder.

[Afbeelding]
Carpro inside en een scrubber zijn je vrienden. :Y
https://www.nonpaints.com...-1000ml-interieurreiniger
https://www.nonpaints.com...ove-microvezel-handschoen

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 05-02-2026 22:57 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

CreativeS schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:03:
[...]

Meer dan genoeg en dat wil je niet in het leder van het stuurwiel en dan ga jij het leer nog eens voeden... dat moet je bij een stuurwiel niet doen. Reinigen en eventueel coaten, niet voeden of in de conditioner. Het is geen stoel of bank.
En toch heb ik dat jaren gedaan en werd hij er daadwerkelijk prettiger door. Waarom zou je dat niet moeten doen?
Zolang je hem maar niet zo vol smeert dat je geen grip meer hebt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Knightwolf
Rolla schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:11:
[...]

Auto is een Toyota Corolla TS.

Dank voor de tip. Ik ga het eens met de tuinslang op de zachte stand en dan voorzichtig proberen af te spoelen, zodat het vuil en residu van de engine cleaner weg is. Daarna droogblazen en de dressing aanbrengen.
Toyota staat bekend om de hoge kwaliteit, waarbij goed nagedacht is over afdichtingen van connectors en zo, daar zul je weinig problemen mee krijgen als je geen heftige dingen doet.

De tip blijft wel, schoonmaken met warme motor (hoeft niet gloeiend heet te zijn). Dressing kun je later doen als hij verder afgekoeld is tot max hand warm.

[ Voor 12% gewijzigd door Knightwolf op 05-02-2026 23:27 ]

• CreativeS
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:07:
[...]

En toch heb ik dat jaren gedaan en werd hij er daadwerkelijk prettiger door. Waarom zou je dat niet moeten doen?
Ja, je maakt vreemde keuzes... maar goed... ik voel me niet geroepen een normaal iets te moeten verdedigen. Daar hebben anderen vast veel meer tijd en vooral veel meer energie voor.

• Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:58
Gonadan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:07:
[...]

Heb zelf jaren geleden een 330i gehad met een relatief hoge kilometer stand, enkel een coating aanbrengen was niet meer voldoende i.v.m. slijtage. Bij voeden met conditioner op een warme zomer dag en vervolgens coaten werd het leer wel iets "vetter" dan volledig mat máár het voorkwam dat het wiel opnieuw bekleed moest worden op dat moment :)

Keuzes zijn altijd persoonlijk en afhankelijk van gewenst resultaat / budget.

Nu heb ik een 3 serie met het stuurwiel her-bekleed en een leder coating van Gyeon dat zorgt voor het beste resultaat.

Proberen kan eigenlijk altijd, kunt het er altijd nog uithalen met een stomer bijv.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

CreativeS schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:14:
[...]

Ja, je maakt vreemde keuzes... maar goed... ik voel me niet geroepen een normaal iets te moeten verdedigen. Daar hebben anderen vast veel meer tijd en vooral veel meer energie voor.
Nofi, maar dat vind ik nogal kinderachtig. Dat het jouw mening is maakt het niet meteen maatstaf voor de rest van de wereld.
Als je daadwerkelijk goede inhoudelijke argumenten hebt dan lijkt het mij vrij simpel om die even uit te schrijven en mij en anderen weer kennis mee te geven.
Maar wel cynische oneliners plaatsen en zeggen dat ik raar doe en dat ik dat niet moet doen, maar er dan niet inhoudelijk op in willen gaan en de waarom vertellen? Sorry, maar post dan gewoon niet, daar kan niemand iets mee. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:47

PauseBreak

derp!

CreativeS schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:03:
[...]

Het maakt leer niet uit waarin het is verwerkt. Om even bij oneliners te blijven.

Nee, merp!

• CreativeS
  • Niet online
PauseBreak schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:53:
Het maakt leer niet uit waarin het is verwerkt. Om even bij oneliners te blijven.
Of je zit er met beklede billen op of je raakt het aan met blote huid... dus het contact met het leder is anders maar goed... daar moet je schijnbaar voor gestudeerd hebben... om maar in de onliners te blijven 8)

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Toch ben ik ook benieuwd @CreativeS

Leer is toch leer? Je stuur staat ook te bakken achter de voorruit. Voeden kan toch nooit kwaad?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:47

PauseBreak

derp!

CreativeS schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:07:
[...]

Of je zit er met beklede billen op of je raakt het aan met blote huid... dus het contact met het leder is anders maar goed... daar moet je schijnbaar voor gestudeerd hebben... om maar in de onliners te blijven 8)
Het enige echte verschil zit in hóe leer wordt verwerkt. In voertuigen zie je dat doorgaans in de vorm van nappaleder. Dat is aan slijtage en uitdroging onderhevig, dus je moet het af en toe voeden. En nee, dat hoeft niet met hele emmers, maar helemaal niet voeden komt het materiaal simpelweg niet ten goede. Dat is gewoon een producteigenschap.

Nee, merp!

• Knightwolf
Ik heb niet veel verstand van leer maar kan me niet voorstellen dat alle leder gevoed moet worden behalve op het stuur.
In mijn ervaring kan leer na voeden nog steeds een matte uitstraling hebben. Schoenen, bankstellen en autostoelen zijn echt niet wezenlijk anders dan stuurwielen.

Even wel te verstaan dat het glad leer is en geen alcantara of zo.

Anders Carclean ff bellen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Pan the organizer heeft er ook een filmpje over:
YouTube: How To Clean And Protect A Leather Steering Wheel

Die leather star ken ik eigenlijk helemaal niet, ga ik eens proberen. Colourlock spul werkt overigens prima.

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 23:26
Knightwolf schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 07:56:
Ik heb niet veel verstand van leer maar kan me niet voorstellen dat alle leder gevoed moet worden behalve op het stuur.
In mijn ervaring kan leer na voeden nog steeds een matte uitstraling hebben. Schoenen, bankstellen en autostoelen zijn echt niet wezenlijk anders dan stuurwielen.

Even wel te verstaan dat het glad leer is en geen alcantara of zo.

Anders Carclean ff bellen.
Juist auto leder zal regelmatig gereinigd en gevoed moeten worden. in de eerste 2 jaar niet zo dringend maar daarna wel. Als Leder in de auto glanst is het spek en spek smerig. Leder in de auto wat gereinigd en gevoed is, is mat en absoluut niet glanzend

• Rolla
Knightwolf schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:25:
[...]

Toyota staat bekend om de hoge kwaliteit, waarbij goed nagedacht is over afdichtingen van connectors en zo, daar zul je weinig problemen mee krijgen als je geen heftige dingen doet.

De tip blijft wel, schoonmaken met warme motor (hoeft niet gloeiend heet te zijn). Dressing kun je later doen als hij verder afgekoeld is tot max hand warm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjtkOkbbx_u1ks5LJm03ZBu4xb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNlxpZhC8zeaKZ4k5iyPtBxF.jpg?f=fotoalbum_large

Zo zag de motorruimte er uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49lezUYmrhtTHZnrhp02ZSELWg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IE1dTXZD2XJaZGdM4AgCU71K.jpg?f=fotoalbum_large

Emmer met warm water, paar kwasten, handschoenen en een microvezeldoek, engine cleaner en uiteraard de tuinslang.

Omdat er veel stekkerverbindingen zichtbaar zijn, ben ik voorzichtig te werk gegaan. Ik heb daarom niet het gehele blok ingespoten met engine cleaner en vervolgens afgespoeld met de tuinslang.
Als eerste stap heb ik met een stevige maar dunne kwast, het loszittende vuil weg gehaald. Daarna heb ik kleine stukken behandeld met engine cleaner en de borstel, schoon gespoten met een zachte straal of afgenomen met een vochtige microvezeldoek.

Als laatste stap heb ik de stofzuiger gepakt, de slang op de blaasaansluiting gemonteerd en de motorruimte zo goed mogelijk droog geblazen i.c.m. een droogdoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPUYN1j3ow9GC0EOR88Tqd5vEXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlAq3KilNhrH5myYW89ktZTV.jpg?f=fotoalbum_large

Als laatste stap heb ik met een applicator pad de engine dressing aangebracht. De motorruimte is er zichtbaar van opgeknapt.

Ik heb daarna de auto ook gewassen. Ik heb 900 ml water en 100 ml Sonax actifoam in de beker van de foamlans gedaan en ben tijdens het foamen niet royaal geweest. Het resultaat, ik heb nog een 1/2 liter overgehouden voor de volgende wasbeurt en op de auto zat een mooie laag foam.

In ben in totaal 5 uur bezig geweest. Op een donkere lak, zie je als de auto nat is de vervuiling niet zo goed. Vanochtend de auto nog even gecontroleerd en ik had toch een paar plekjes gemist. Deze nog even nabehandeld met een detailer spray en een microvezeldoek.

Als straks de zomerwielen er weer onder kunnen, en de dagen langer worden, de auto maar eens grondig onderhanden nemen. Dan ook maar weer eens kleien en polijsten.

• Knightwolf
Super goed bezig geweest! _/-\o_

Als je auto naar de garage moet voor onderhoud of reparaties, is een schone motorruimte ook wel zo fijn om aan te werken voor de monteurs. Aangekoekt vuil houdt vocht langer vast en dat is het grootste gevaar voor oxydatie/roest, slechte contacten en andere technische problemen. Schoon houden voorkomt dus juist ook problemen voor de langere termijn.

• HyperBart
Vuvuzela schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:23:
[...]

Hoeveel verdun je je Pol star? 1e makkelijke optie zou zijn om het eens de helft minder te verdunnen. Of APC Green star verdunt proberen.
Conform de instructies en het "meest pure wat toegelaten is" volgens het etiket.
Ik heb vandaag eens met toevoeging van een scheutje APC/Koch Green Star gebruikt en met een nieuwe zachte verfborstel.
Ik ga eerstdaags eens met een scrubpad aan de slag.

• HyperBart
[...]

Bedankt. Voor de duidelijkheid: het is niet dat ik CracANuts heb zitten eten in de auto maar vermoedelijk iets te snel van tafel en toch nog iets aan mijn handen gehad. Zonde, ben heel heilig op het interieur en mijn gewassen auto maar dit steekt me nu echt de ogen uit.

Ik ben wel enorm voorzichtig met GreenStar van Koch.

Ik zal eens met wat puurdere APC/Green star testen op de onderkant van het stuur en ik heb net een paar scrubpads in het winkelmandje gegooid.
Universele reiniger
De hooggeconcentreerde, fosfaat- en oplosmiddelvrije, alkalische universele reiniger. Door zijn buitengewoon vuil- en oliedragend vermogen is hij universeel inzetbaar voor het reinigen van werkplaatsvloeren, voor industriële reiniging, het reinigen van de buitenkant en binnenruimte van personenauto´s en vrachtwagens alsook voor motorreiniging. Speciale corrosie-inhibitoren zorgen voor een hoge compatibiliteit van het materiaal met gevoelige componenten, zoals bijv. geëloxeerd aluminium. Voor gebruik in sproei-extractie- en andere tapijtreinigingsmachines adviseren wij de schuimremmer Kocentschäumer toe te voegen. Ook optimaal geschikt voor biologische afvalwaterzuiveringsinstallaties. Conform VDA klasse A: inwerktijd max. 5 min, max. gebruiksconcentratie 1:3

[ Voor 24% gewijzigd door HyperBart op 10-02-2026 18:57 ]

Pagina: 1 ... 126 127 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.