Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 127 128 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:33
@verstappen33 wat is duur? Ik zou, met alle respect, auto’s onder de 75k niet snel in de PPF zetten. Die zijn niet zo bijzonder dat je daar veel geld tegenaan moet gooien om ze tegen eventuele steenslag en kleine krasjes te beschermen. Spot repair is voor kleine plekjes vaak 150-350 euro mocht je echt iets hebben.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
GeeMoney schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:55:
@verstappen33 wat is duur? Ik zou, met alle respect, auto’s onder de 75k niet snel in de PPF zetten. Die zijn niet zo bijzonder dat je daar veel geld tegenaan moet gooien om ze tegen eventuele steenslag en kleine krasjes te beschermen. Spot repair is voor kleine plekjes vaak 150-350 euro mocht je echt iets hebben.
Deze auto zit iets er boven (90k).

Spotrepair is idd mogelijk, afgelopen jaren enkele keren laten uitvoeren, prijzen zitten rond de 300-500 euro (afhankelijk waar het zit), maa

Ik ben nog een beetje aan het rondmailen naar andere partijen zodat ik wat betere prijsvergelijkingen kan doen.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:26
pretpik schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:48:
Met klei en een goede iron remover kom je een heel eind verwacht ik.
Zoiets dus?

https://www.detailrs.nl/products/vliegroest-reset

Welke volgorde?

1. Auto wassen
2. Klei
3. Iron remover

Of 2 en 3 omdraaien?

EU DNS: 86.54.11.100

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:03

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

c-nan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:19:
[...]

Zoiets dus?

Welke volgorde?

1. Auto wasse.
2. Klei
3. Iron remover

Of 2 en 3 omdraaien?
Altijd eerst wassen! anders krassen!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51
c-nan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:19:
[...]

Zoiets dus?

Welke volgorde?

1. Auto wassen
2. Klei
3. Iron remover

Of 2 en 3 omdraaien?
Idealiter gebruik je een hogedrukspuit. Ik zou beginnen met de iron remover, dat (uit de zon) 2-3 minuten in laten trekken, vervolgens goed afspuiten. De auto wassen zoals je normaliter ook zou doen en erna drogen en met de klei en een detailspray aan de gang. Let er op dat niet alle klei en detailsprays even goed met elkaar samenwerken. Ikzelf gebruik de Non-Ferro van Monello als iron verwijderaar en voor de klei Quik Clay kit van Meguiars. Deze klei zorgt niet voor kleine krasjes (marring), enkel de detailerspray die er bij geleverd is is wat aan de kleine kant. Maar voldoet voor individuele stukjes prima.

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:18
verstappen33 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:47:
[...]

Dank voor je antwoord, mijn nieuwe auto betreft een auto die rechtstreeks van de fabriek komt (Audi).
Auto is enkele maanden gebruikt door personeel en zijn er zuinig op.
Ik heb vergeljikbare modellen gezien die bij de dealer stonden en die waren allemaal in nieuwstaat.

Dus ik verwacht geen grote lakcorrecties, al heb ik de auto nog niet zelf gezien, hij staat nu op transport naar NL, ik hoop hem volgende week IRL te zien.

Afgelopen jaren met mijn huidige auto af en toe wat krasjes opgelopen op parkeerplaatsen etc.
Ook mijn kinderen zijn niet altijd even voorzichtig |:(

Het betreft een dure auto, en wil hem dus zo lang mogelijk in nieuwstaat houden..
Maar gezien de prijzen van PPF lijkt me dat net iets teveel van het goede.
Misschien is een 2-3 laags coating net zo goed.
een coating beschermt niet tegen steenslag etc. Daarvoor moet je echt PPF hebben, PPF gaat ook niet eeuwig mee en vaak na jaar of 5 is het wel klaar. je auto volledig in de PPF gaat rond de 5K kosten. voorbereiding is eigenlijk zelfde als voor een coating.

2-3K is inderdaad aan de prijs voor een coating naar dat is wel wat het ongeveer kost.

Er is altijd lakcorrectie, je auto kan wel van een dealer komen maar geloof mij medewerkers van een dealer gaan 99% van de keren door de wasstraat, en vaker dan een normale consument omdat ze de auto netjes moeten houden. Tevens betalen dealers ongeveer 150 euro voor een snelle detailbeurt.. dan mag je raden hoe goed dat gebeurd ;-), vaak genoeg om er netjes uit te zien in een showroom.

Dus als je even uitgaat van 1100 euro wat hierboven gezegd werd. Daar gaat dan zo;n 150-200 euro kosten aan enkek de coating (dus materiaal). Vervolgens heb je afschrijving op machines, gebruik van schoonmaak en prep middelen, polijstschijven, laat ik daar eens 50 euro voor rekenen. Dan is het ongeveer 2-3 dagen werk. Dan werkt iemand dus voor 53 euro in de btw per uur. BTW afdracht, pand huur en electra etc gaat daar nog vanaf. En een dag of 3 werk is realistischer.. Dan klinkt die 2-3K opeens wel wat normaler...

[ Voor 3% gewijzigd door Greetoz op 03-03-2026 13:32 ]

https://printcraft3d.nl

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:32

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Greetoz schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:31:
[...]

een coating beschermt niet tegen steenslag etc. Daarvoor moet je echt PPF hebben, PPF gaat ook niet eeuwig mee en vaak na jaar of 5 is het wel klaar. je auto volledig in de PPF gaat rond de 5K kosten. voorbereiding is eigenlijk zelfde als voor een coating.

2-3K is inderdaad aan de prijs voor een coating naar dat is wel wat het ongeveer kost.

Er is altijd lakcorrectie, je auto kan wel van een dealer komen maar geloof mij medewerkers van een dealer gaan 99% van de keren door de wasstraat, en vaker dan een normale consument omdat ze de auto netjes moeten houden. Tevens betalen dealers ongeveer 150 euro voor een snelle detailbeurt.. dan mag je raden hoe goed dat gebeurd ;-), vaak genoeg om er netjes uit te zien in een showroom.

Dus als je even uitgaat van 1100 euro wat hierboven gezegd werd. Daar gaat dan zo;n 150-200 euro kosten aan enkek de coating (dus materiaal). Vervolgens heb je afschrijving op machines, gebruik van schoonmaak en prep middelen, polijstschijven, laat ik daar eens 50 euro voor rekenen. Dan is het ongeveer 2-3 dagen werk. Dan werkt iemand dus voor 53 euro in de btw per uur. BTW afdracht, pand huur en electra etc gaat daar nog vanaf. En een dag of 3 werk is realistischer.. Dan klinkt die 2-3K opeens wel wat normaler...
Ik heb laatst de neus van mijn auto in PPF laten zetten. Binnen 2 weken heb ik een steentje op de bumper gekregen, nu zitten er twee witte plekken op de bumper. De inslag is wel beperkt gebleven - maar ik moet 'm nu weer opnieuw in PPF laten zetten, wil ik de plekjes wegkrijgen (denk ik). Dus dat kost weer €500.- haha... Bedenk dus ook, dat als je het erop laat zetten, je ook bereid bent het te vervangen als het beschadigd raakt ;)

Coating heb ik ook. Dat is echt een uitkomst, zeker omdat ik mijn auto graag schoon heb, en hij is zwart. Ik was mijn auto nu iedere 2-3 weken, tussen door spoel ik 'm iedere week wel een paar keer af :9. Heb het er nu een jaar op zitten, het glijdt nog steeds van de auto.

Voor coating kan ik V&H Styling aanraden. Ik heb er €1500,- afgerekend voor het detailpakket. Volledige coating, polijsten en reiniging - binen en buiten.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Bij een coating moet je je ook wel realiseren dat je het ergens een keer weer moet 'opfrissen' of opnieuw laten doen. Dat moet je er dan wel voor over hebben.

Zelf overweeg ik om mijn auto eens te laten polijsten. Het was een occasion en heeft dus wel wat kleine plekjes waar ik wel overheen kom, maar er zitten wel een hoop swirls in dus de vorige eigenaar was fan van de wasstraat gok ik.

Nu heb ik totaal niet de behoefte om dat zelf te gaan doen. Ik heb de spullen niet en die kopen is zonde want ik heb er toch de tijd niet voor (over) om het op regelmatige basis bij te houden. Dan liever één keer mooi laten polijsten en dan zelf weer keurig bijhouden met de handwas en in de was zetten. Dat vind ik namelijk wel prima om af en toe te doen. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:21
Highfive95 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:28:
@Roenie
Dus dan glaze, sealant en dan wax?

Poorboys is inderdaad prima te buffen, maar met de hand is 4,5 meter auto best zwaar werk. Zeker als je glaze, sealant en wax ook nog moet aanbrengen.

Misschien is het cutting corners en moet ik gewoon accepteren en doen. Maar twijfel dan ik dan sealant niet moet weglaten. Of toch maar een cursusje machinaal gaan volgen.
Sealant heeft altijd voorkeur boven wax, vanwege de betere bescherming en langere standtijd.

In de tijd dat ik sealant gebruikte (Poorboys EX-P), deed ik dat vaak 2 lagen (ene dag 1 laag, volgende dag 1 laag), en soms topte ik dat ook nog af op een derde dag met carnauba wax (Mothers). Maar ook vaak genoeg dat ik gewoon 1 laag sealant deed. Alleen wax heb ik alleen vroeger in het begin wel es gedaan voor ik sealant had, maar zou ik nu niet meer doen.

Overigens, Glaze is alleen voor de show. Het verkort de standtijd van zowel wax als sealant ernstig, dus als je niet naar een autoshow of meeting gaat, zou ik glaze gewoon achterwege laten. Ik had ooit Poorboys black hole gekocht, maar na 1 of 2x gebruik nooit meer aangeraakt, want de standtijd vond ik toch altijd belangrijker.
SirMemeAlot schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:47:
Verdunnen jullie de Cure 1:1 met dems waters of gewoon puur houden?
Verdunnen? Nee man, puur houden! Gyeon Cure is een oplosmiddel gebaseerd product (ruikt naar terpentine), dat kun je niet mengen met water.
B-Real schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:59:
Afgelopen winter velgen gewisseld. Zomervelgen zeer goed schoongemaakt. Coaten? Ach, de winter is nog lang dat komt nog wel.
Tsja, nu schijnt de zon en tikt de thermometer de dubbele cijfers aan. De zomerwissel komt eraan. Ga ik nog de gok wagen en de velgen in de coating zetten of laat ik het zo?

Als ik de agenda bekijk dan heb ik in maart en april eigenlijk geen enkele zaterdag of zondag (geheel) vrij. Ik kan de velgen natuurlijk wel her en der tussendoor even voorbereiden, maar coaten zelf zou ik toch wel in 1x door willen pakken.
De zomerbanden er pas in april onder vind ik gevoelsmatig ook wat aan de late kant...
Als je velgen in de coating wil zetten, moet je alles in 1x doen. Nu ze nog niet onder de auto zitten is het bovendien het beste moment, want dat scheelt enorm veel tijd. Later doen gaat het alleen maar moeilijker worden. Dus als je het wil: liefst nu zo snel mogelijk.
Gonadan schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:04:
[...]

Zo heb ik zelf de gloeiende schurft aan velgen schoonmaken en waxen. Dan moet ik te veel op de knieën en ben ik op de grond bezig, en daar ben ik veel te veel een stijve hark voor om prettig te vinden. Plus je kunt in zo'n wiel nergens lekker bij.
Bij de velgen op je knieen gaan zitten deed ik vroeger ook maar doe ik al lang niet meer, gewoon lekker op je gemak op je kont gaan zitten :)
verstappen33 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:51:

Echter wil ik het met mijn nieuwe auto nog even net iets beter aanpakken.
Ik heb inmiddels 2 bedrijven gevraagd voor een offerte voor een PPF en/of glascoating behandeling.
Ik schrok van de kosten, ik had 3-4k verwacht voor de PPF, maar het zat meer tegen de 9k aan incl een glascoating erover.
:o
Alleen een glascoating zou op 2500-3000 euro komen (2-laags)..

Nog steeds heel veel geld voor lakbescherming..
Wajoo dit gaat nergens over. Een potje Gyeon Mohs Syncro EVO van 50ml zit op bijna 190 euro bij Carclean, en is daarmee zo'n beetje de duurste. Ja het voorwerk kost aardig wat tijd en je hebt klei en polijstmachine spullen nodig. Maar dan nog klinkt 2500-3000 als belachelijk in mijn oren.
Ik heb wat filmpjes gekeken van bijvoorbeeld de Geyon coatings, en het lijkt allemaal vrij makkelijk te doen, echter heb ik geen afgesloten ruimte om de auto goed stofvrij te houden tijdens het aanbrengen..
Dan ligt het een beetje aan waar je woont of 'stofvrij' een probleem is. Na aanbrengen moet zo'n coating liefst 24-48 uur droog blijven, dus nachtcondens is erger funest dan een beetje stof.
Of toch maar naar een echte detailer brengen?
Dat kun je altijd doen als je daar toch wat budget voor hebt, maar dan zou ik wel een iets goedkopere zoeken. Kan me niet voorstellen dat zo'n behandeling meer dan 1000-1200 hoeft te kosten, en zelfs dat klinkt al hoog.
c-nan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:13:
Ik heb sinds enkele weken een nieuwe tweedehands auto. Het was mij niet eerder opgevallen - dus ik weet ook niet of het er al op zat - maar sinds enkele dagen zie ik dus allemaal roest/gele stippen op het lak.

Krijg ik dit weg? Welke middelen en op welke volgorde? Ik had dit gevonden, maar geen idee of ik het zomaar kan gebruiken? Tips zijn welkom :)

Op mijn vorige auto heb ik dit trouwens nooit gezien (weliswaar een zwarte kleur auto).

Foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je bang bent voor rare/extra vervuiling en krassen, lierst eerst ook nog snowfoam er op. Anders zowiezo eerst afspuiten met hogedruk. Dan wassen.

Iron remover en klei: Begin met een iron remover, kijken of de vervuiling paars uitloopt of niet. Zoja zoveel mogelijk de vloeistof het werk laten doen. Restjes kun je evt nog proberen weg te krijgen met klei.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Knightwolf schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:07:
[...]

Sealant heeft altijd voorkeur boven wax, vanwege de betere bescherming en langere standtijd.

In de tijd dat ik sealant gebruikte (Poorboys EX-P), deed ik dat vaak 2 lagen (ene dag 1 laag, volgende dag 1 laag), en soms topte ik dat ook nog af op een derde dag met carnauba wax (Mothers). Maar ook vaak genoeg dat ik gewoon 1 laag sealant deed. Alleen wax heb ik alleen vroeger in het begin wel es gedaan voor ik sealant had, maar zou ik nu niet meer doen.
Het verschil tussen een goede was en een EX-P is qua standtijd niet groot, en dan ziet de was er een stuk mooier uit.

De EX-P ligt bij mij juist al jaren te verstoffen omdat het veel te weinig toevoegt.
Overigens, Glaze is alleen voor de show. Het verkort de standtijd van zowel wax als sealant ernstig, dus als je niet naar een autoshow of meeting gaat, zou ik glaze gewoon achterwege laten. Ik had ooit Poorboys black hole gekocht, maar na 1 of 2x gebruik nooit meer aangeraakt, want de standtijd vond ik toch altijd belangrijker.
Glaze is fantastisch om kleine krasjes te maskeren als je niet polijst. Kost inderdaad wel standtijd maar het is een wereld van verschil.

Daarom wil ik toch maar polijsten, dan kan ik zonder glazen. :P
Bij de velgen op je knieen gaan zitten deed ik vroeger ook maar doe ik al lang niet meer, gewoon lekker op je gemak op je kont gaan zitten :)
Dan krijg ik een natte kont en zitten mijn benen in de weg. Kan geen kleermakerszit en ik heb minder dan een meter ruimte tussen mijn auto en die van de buren of de schuur.

Ben daarom ook niet happig op foamen want dan moet ik meteen twee auto's wassen en ramen lappen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Knightwolf
Gonadan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:20:
[...]
Glaze is fantastisch om kleine krasjes te maskeren als je niet polijst. Kost inderdaad wel standtijd maar het is een wereld van verschil.

Daarom wil ik toch maar polijsten, dan kan ik zonder glazen. :P
EX-P bleef bij mij doorgaans minstens 6 weken zitten, met Black Hole er onder nog geen 2 weken... Mooi resultaat, maar zo'n slechte standtijd vond ik niet acceptabel.
Dan krijg ik een natte kont en zitten mijn benen in de weg. Kan geen kleermakerszit en ik heb minder dan een meter ruimte tussen mijn auto en die van de buren of de schuur.

Ben daarom ook niet happig op foamen want dan moet ik meteen twee auto's wassen en ramen lappen. :+
Uh ja, maar dat zijn weer hele andere problemen die andere oplossingen vereisen ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Knightwolf op 03-03-2026 19:25 ]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het voordeel van sealant is de standtiid. Maar wax glimt wel veel lekkerder hoor. Voorheen gebruikte ik als Poorboys adept eerst EX-P en topte ik dat met Natty’s wax.

Sinds ik echter Collinite 845 wax gebruik hou ik het daarbij. Werkt prima voor mij. En ook hierbij: dun opbrengen. En natuurlijk zorgen dat de lak echt schoon is. Want dat zorgt ook voor een langere standtijd.

Glaze is leuk en aardig, maar blijft een middel dat maskeert.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Knightwolf schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:23:
[...]

EX-P bleef bij mij doorgaans minstens 6 weken zitten, met Black Hole er onder nog geen 2 weken... Mooi resultaat, maar zo'n slechte standtijd vond ik niet acceptabel.
Snap ik, maar zes weken vind ik ook al veel te kort. Al was het bij mij niet zo erg als bij jou.
Uh ja, maar dat zijn weer hele andere problemen die andere oplossingen vereisen ;)
Neemt niet weg dat ik dus geen fan ben van wielen wassen en poetsen. ;)

Misschien toch maar een krik regelen en demonteren, maar dat is nog meer werk. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Knightwolf
Ja ik ben niet voor niks grotendeels over op Gyeon. Heb nu alleen Cure ipv EX-P/carnauba wax. Aanzienlijk minder werk met aanbrengen/uitpoetsen en minstens 2-3x zo lange standtijd en sterkere beading.

[ Voor 4% gewijzigd door Knightwolf op 03-03-2026 20:21 ]

Pagina: 1 ... 127 128 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.