Afgelopen week heb ik m'n Starlet weer eens gewassen. Voor het eerst in minstens anderhalve maand.
Eerst de banden gedaan met
Gyeon TireCleaner en
Carclean Premium Tire Brush. Na de 2e pass vond ik het al goed genoeg, viel niet tegen. Meteen aansluitend de velgen met
Mothers California Gold shampoo,
Nuke Guys chenille handschoen,
Monello wheelwoolie en voor het eerst ook
Carclean microfiber wheel brush Ultra Flat! Beviel erg goed, kan er nu mee tussen velg en remklauw.
Daarna de rest van de auto. Eerst grotendeels ingesprayed met
Poorboys Bugsquash 1:2 verdund.
Kort daarna overheen gespoten met snowfoam met de HD, waarvan ik nu voor het eerst
Monello Artico Magico gebruikt heb. Paar mins laten weken.

Afspuiten.
Wassen met Mothers shampoo, 2 emmers, 2 washmitts (
Monello Guanto Delicato Ultra Soft voor de bovenste helft,
Monello WashMitt voor de onderste helft). Helaas voelde de lak erg ruw op de liggende delen. Sja was al te lang geleden zei ik al. Met flink boenen kreeg ik de ruwheid er wel af.
Afspuiten.
Gezien die onverwachte ruwheid, toch maar de
Poorboys klei pakken en alle liggende en schuine delen gedaan.
Opnieuw snel wasssen en afspuiten.
Met
Makita DUB284Z bladblazer (met zelf afgezaagde nozzle) meeste water eraf en verder afdrogen met 1400gr/m
2 dikke droogdoeken (
Nuke Guys Gamma Dryer, 50x80cm rood voor de carosserie (helaas niet meer in rood te krijgen zie ik), 40x40cm blauw voor de sponningen, 40x40cm grijs voor de wielen).
Toen was het helaas al zo laat dat de auto begon te beslaan van de condens

, dus kon alleen maar opruimen om de volgende dag pas sealant aan te brengen.
Dus de volgende dag eerst de auto snel af gedaan met
Monello Perfetto detailerspray.
Dan uitgebreid
Gyeon Cure er op. Alles dus, lak, ramen, rubbers, ongespoten plastic, enz. Nadat ik de hele auto gedaan heb uitpoetsen (niet meteen nee, was koud genoeg, droogt langzaam).
Als laatste natuurlijk ook de velgen en banden met Cure. Ja ook op de banden, snel, makkelijk en prima resultaat.
Aangezien het weer zo laat was dat de auto begon te beslaan was de coating moeilijk uit te poetsen. Dat vertrouwde ik niet helemaal.
Weer de volgende dag maar betijds begonnen, en weer een laag Cure op heel de auto en nu wel fatsoenlijk uitpoetsen.
Heb toen toch maar besloten, ondanks elektrische verfbrander niet gebruiken,
Gyeon Q2 Tire aangebracht met de eveneens splinternieuwe
Sonax Tire Brush borstel.
Die heb ik sinds kort liggen. Daar was ik te nieuwsgierig naar, nu de banden schoon zijn moest ik dat gewoon ook maar meteen proberen. Voorheen deed ik dat altijd met een foam applicator, maar dat was altijd kliederen, in alle 1000 ribbels amper er tussenin te krijgen, daardoor te dik er op, weer moeilijk uit te poetsen, enz. Deze nieuwe bandenborstel moet iedereen hebben die dressing wil aanbrengen!

Het is er zo makkelijk en dun mee aan te brengen dat ik het niet eens meer uitgepoetst heb. Extra bescherming voor de winter gaat boven de looks.
Dan vandaag. Ondanks van de week kleien en nieuwe coating er op bleven het dak en motorkap wat doffige vlekken hebben. Dan wordt het weer tijd voor de
Flex PE14-3 125 rotary polijstmachine.
Met
Monello witte pad met
Monello Mezzo alleen de liggende en schuine delen en wat krassen aan de zijkant gedaan.
Met
Monello zwarte finishing pad met
Monello Finale hele auto gedaan behalve bumpers en onderste helft.
Tussendoor telkens afgedaan met schone droge doek zodat ik zie wat ik doe. De doeken die ik er hier voor gebruikt heb zijn de
Dope Fibers 40x40 4-pack groen.
Als laatste met andere schone doek
Dope Fibers 40x40 4-pack rood en en Monello Perfetto detailerspray de lak schoonmaken.
Met weer een andere rode doek met
Gyeon Prep de hele auto ontvetten.
En ja van de week beetje weggegooide moeite, maar natuurlijk weer Gyeon Cure erop. Hele auto 2x gedaan.
Deze rode en groene doeken zijn niet meer te krijgen. Die had ik gekocht voor alleen polijst-doeleinden.
De blauwe Mega Ultra Towel en Mega Plush die ik 15 jaar geleden kocht zijn ook niet meer te krijgen maar die blauwe zijn nog steeds mijn favoriete doeken en gebruik ik het meest, voorheen voor uitpoetsen van wax/sealant en nu dus ook voor aanbrengen Cure.
De buurvrouw was nog even komen kijken, die dacht dat ik de auto opnieuw had laten spuiten zo erg datie glimt

haha
[
Voor 22% gewijzigd door
Knightwolf op 13-11-2025 20:50
]