Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 124 125 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:56

Vuvuzela

My spire is forming

Chabio schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:35:
Hier een beginner in het detailing. Afgelopen week voor het eerst mijn nieuwe (occasion) Alfa Tonale aangepakt als volgt in een wasbox in de buurt:
  • pre-wash met Bilthamber touch less
  • afspuiten met hoge druk
  • Velgen met brakeduster ingespoten en aparte emmer en washmitt schoongemaakt
  • rest van de wagen wassen met q2m Bath, 2 emmers en washmitt
  • ingespoten met wetcoat
  • afdrogen
Wat een voldoening. Ben bang dat ik gegrepen ben door het virus dat in dit topic rond waard.

Nu ben ik gisteravond in Noordwijk geweest en zit de auto volledig onder het zand :-(

Kan ik dit het beste gewoon afspoelen (de regen heeft al wat gedaan vannacht). Was van plan om even naar de wasbox te rijden om daar met hoge druk af te spoelen. Dan wellicht opnieuw wetcoat? Of is dat niet nodig ?

Tweede vraag, wat zou een logische stap zijn om mijn wasplan mee aan te vullen/verbeteren?
Je kan het af gaan spoelen, maar dan blijf je bezig.. zo lang het geen vogelpoep is zou ik het ff laten zitten, helemaal als je naar het weerbericht kijkt. Maar ik ken je gevoel wel, helemaal met een nieuwe auto. Leren loslaten..

Mocht je wel af gaan spuiten hoef je niet nog eens te wetcoaten, dat van gister blijft nog wel even zitten en sowieso alleen doen na het echte wassen. 1x per maand voor Wet coat is meeer dan voldoende. Je merkt/leert het wel, als de auto viezer is lijkt het alsof het niet meer zo hydrofoob is maar na het wassen komt de beading weer terug.

Je hebt alles wel om de auto goed te reinigen. Misschien nog een dressing voor plastic/banden (ben daar zelf niet zo'n fan van) . Ik begon ook met Wetcoat maar heb laatst een wax gekocht, als je de tijd hebt vind ik dat leuker om aan te brengen :$
Je velgen kan je trouwens ook wetcoaten.

[ Voor 3% gewijzigd door Vuvuzela op 05-10-2025 10:49 ]

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:11
Goed bezig! Prima was procedure zo. Houd dit ff aan, je komt er vanzelf wel achter wat fijn werkt of niet.

Afspoelen in de wasbox even met vlek vrij water. Verder niks. De WetCoat die je hebt aangebracht houd het wel een paar weekjes vol. Alleen aanraken/drogen als je een handwas hebt gedaan.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

CreativeS schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:58:
[...]

Fijn stukje marketing van Meguiars en vele producenten hebben natuurlijk wel een claylube in het assortiment, maar krasvrij blijft het zeker niet…
Die witte klei van meguiars is echt niet hard en dus (bijna) geen marring.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
teacher schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:50:
Die witte klei van meguiars is echt niet hard en dus (bijna) geen marring.
Je hebt van vele merken harde én zachte klei... sorry. Maar men niet zeggen dat er geen marring van komt ;) Da's marketing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Meguiars heeft er maar 1:
https://www.carclean.com/...oth-surface-clay-kit.html
Je gaat mij niet zien claimen dat er geen marring mogelijk is, maar dit is nog wel mijn goto klei vanwege de zachtheid.
Dus ja, ik heb hem zelf ook. :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:07
Chabio schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:35:
Hier een beginner in het detailing. Afgelopen week voor het eerst mijn nieuwe (occasion) Alfa Tonale aangepakt als volgt in een wasbox in de buurt:
  • pre-wash met Bilthamber touch less
  • afspuiten met hoge druk
  • Velgen met brakeduster ingespoten en aparte emmer en washmitt schoongemaakt
  • rest van de wagen wassen met q2m Bath, 2 emmers en washmitt
  • ingespoten met wetcoat
  • afdrogen
Wat een voldoening. Ben bang dat ik gegrepen ben door het virus dat in dit topic rond waard.
d:)b
Nu ben ik gisteravond in Noordwijk geweest en zit de auto volledig onder het zand :-(

Kan ik dit het beste gewoon afspoelen (de regen heeft al wat gedaan vannacht). Was van plan om even naar de wasbox te rijden om daar met hoge druk af te spoelen. Dan wellicht opnieuw wetcoat? Of is dat niet nodig ?
Gewoon afspuiten met vlekvrij/osmose water (hoe ze het ook noemen ter plekke) moet voldoende zijn. Opnieuw WetCoat erop kan altijd, maar zo kort achter elkaar zou het niet nodig moeten zijn. Als er veel zand op zit eerst afspuiten van enige afstand, 50+ cm, hou de lans hoog en beweeg niet te snel, zodat het zand meer de tijd krijgt om er af te spoelen en niet door de waterdruk alsnog krassen maakt. Als je alles gehad hebt kun je wellicht nog wat dichterbij komen.
Tweede vraag, wat zou een logische stap zijn om mijn wasplan mee aan te vullen/verbeteren?
Gebruik een 3e washmitt, liefst 3 verschillende zodat je goed kan onthouden welke je waar voor gebruikt.
- 1 voor velgen
- 1 voor lage delen vd auto, onder de hoogte van de stootstrip die meeste auto's hebben.
- 1 voor de rest vd auto.
De lage delen en wielkastranden zitten vaak vol grovere en hardnekkigere vervuiling, het is zonde als dat in je washmitt blijft hangen en je daar krassen mee maakt. Ook als je van boven naar beneden werkt kun je die vervuiling de volgende wasbeurt weer meenemen, aangezien een mitt niet 100% schoon te krijgen is.

2e sterk gemotiveerde tip bij WetCoat is een microfiber wash-pad gebruiken. Beschrijving zegt insprayen en afspuiten. Ben van mening en ervaring dat weinig extra moeite veel extra resultaat geeft.
Dus na wassen en afgespoten met vlekvrij water, met die washpad eerst ergste water afvegen en pad uitwringen. Dan WetCoat per paneel opsprayen direct op de auto, met die uitgewrongen washpad meteen grondig uitsmeren/insmeren, en dan volgende paneel. Eerste 2 panelen 2 sprays per paneel, daarna is meestal 1 spray per paneel voldoende. Doe ook alle ramen, spiegels (ongespoten) plastic, enz! Velgen kan natuurlijk ook maar die washpad daar wellicht niet op gebruiken (zelfde reden als aparte washmitt voor velgen). Als je hele auto gehad hebt pas met HD weer afspuiten met vlekvrij water, tenzei misschien als het in de zomer boven de 30 graden is per halve auto of per paneel werken. Heb nog niet meegemaakt dat met eerst hele auto doen en daarna pas afspuiten dat er vlekvorming ontstaat.

Daarna als het ff kan niet meer aanraken. Ligt weer aan de omstandigheden, warm of koud weer. Afdrogen kan maar restanten WetCoat gaan in je droogdoek zitten en dan heb je het risico dat hij niet meer goed water opneemt en wordt afdrogen moeilijk. Als je toch wil afdrogen, alleen lichtjes de doek er overheen trekken. Perfect droogmaken zou ik alleen doen als je geen WetCoat gebruikt hebt en na afdrogen een wax of sealant erop doet.

3e tip: Gebruik niet te vaak een velgenreiniger. Bovendien, je velgen behandelen met een wax, sealant of coating is zeer sterk aan te raden, gewoon meenemen met de rest van je auto. Als je je velgen wast voordat ze sterk verkleurd zijn, dan heb je eigenlijk nooit meer een velgenreiniger nodig. Gewoon meenemen in de prewash en met je gewone was-sopje.
Smotske schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:50:

Afspoelen in de wasbox even met vlek vrij water. Verder niks. De WetCoat die je hebt aangebracht houd het wel een paar weekjes vol. Alleen aanraken/drogen als je een handwas hebt gedaan.
En dit natuurlijk. Niet wassen = niet afdrogen.

[ Voor 5% gewijzigd door Knightwolf op 06-10-2025 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Jammer dat veel merken hier niet te koop zijn, maar toch interessant.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Resistor schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 06:14:
[YouTube: I’ve Never Seen A Snow Foam Car Wash This Good!]

Jammer dat veel merken hier niet te koop zijn, maar toch interessant.
Ik vind het dan weer jammer dat 3 veelgebruikte en ook daar verkrijgbare merken niet eens meegenomen zijn. Bilt Hamber, Dodo Juice en Gyeon.

Daarnaast... voor mij één groot Teleshopping festijn, but whatever rocks your boat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Mijn hemel, zijn audio geknip is ook niet een heel klein beetje irritant. :o

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:12

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Xadeon schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:01:
Mijn hemel, zijn audio geknip is ook niet een heel klein beetje irritant. :o
Haha ja die gozer moet je liggen, het lijkt wel tellsell inderdaad. Het voordeel is wel dat als hij een paar apparaten vergelijkt die je wilt vergelijken het wel in sneltreinvaart gaat. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:57
Ik mag vandaag mijn nieuwe auto ophalen en vroeg me af wat een echt goede detailer is die ook keramische coating doet. Iemand ervaringen met detailers die dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19:57
Rickrebr schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:17:
Ik mag vandaag mijn nieuwe auto ophalen en vroeg me af wat een echt goede detailer is die ook keramische coating doet. Iemand ervaringen met detailers die dit doen?
Toevallig laatst mijn auto laten doen, omdat ik goede verhalen had gehoord over de detailer hier in de buurt.
Maar wellicht handig je regio aan te geven, dit was namelijk in Zeeland :)
Zou hem zeker aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:05
Een keramisch gecoate auto heeft best fatsoenlijk onderhoud nodig om de coating in orde te houden. Als je dit goed doet, zit je al dusdanig in het detailen dat de stap naar zelf de coating aanbrengen nog maar klein is. Heel kort door de bocht heb je voor een nieuwe auto, naast de middelen om hem goed te kunnen onderhouden een claytowel, een excentrische polijstmachine (DAP op Marktplaats) Gyeon Prime, Prep, Gyeon Mohs Evo en wat applicators en doeken nodig (producten noem ik al voorbeeld).
Ik heb nu twee keer een nieuwe auto gedaan op deze wijze en een grote auto is in een dag klaar. Je hoeft hem meestal maar héél licht te polijsten en een product als Prime is dan voldoende. Het is niet veel moeilijker dan een auto in de wax zetten na een deftige voorbereiding.
Enige nadeel in dit jaargetijde is dat het binnen moet. Je moet een ruimte hebben of regelen dus.

Het laten doen kan natuurlijk ook, maar schrik niet van de prijzen.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:57
reputatio schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:46:
[...]

Toevallig laatst mijn auto laten doen, omdat ik goede verhalen had gehoord over de detailer hier in de buurt.
Maar wellicht handig je regio aan te geven, dit was namelijk in Zeeland :)
Zou hem zeker aanraden!
Noord-Brabant.
g-j-t schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:24:
[...]

Een keramisch gecoate auto heeft best fatsoenlijk onderhoud nodig om de coating in orde te houden. Als je dit goed doet, zit je al dusdanig in het detailen dat de stap naar zelf de coating aanbrengen nog maar klein is. Heel kort door de bocht heb je voor een nieuwe auto, naast de middelen om hem goed te kunnen onderhouden een claytowel, een excentrische polijstmachine (DAP op Marktplaats) Gyeon Prime, Prep, Gyeon Mohs Evo en wat applicators en doeken nodig (producten noem ik al voorbeeld).
Ik heb nu twee keer een nieuwe auto gedaan op deze wijze en een grote auto is in een dag klaar. Je hoeft hem meestal maar héél licht te polijsten en een product als Prime is dan voldoende. Het is niet veel moeilijker dan een auto in de wax zetten na een deftige voorbereiding.
Enige nadeel in dit jaargetijde is dat het binnen moet. Je moet een ruimte hebben of regelen dus.

Het laten doen kan natuurlijk ook, maar schrik niet van de prijzen.
Ja ik poets mijn auto al thuis met de nodige spullen maar om nog zoveel extra te investeren om de auto zelf te polijsten en te coaten wil ik liever niet aan beginnen.

Ik weet dat het duur is maar ik laat het liever doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:59

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Ik heb mijn auto vorig jaar laten coaten, daarnaast ook een 3-staps polijstbehandeling. Ik was ongeveer 1500 euro kwijt, voor mij zeker het geld waard. Het scheelt voor mij ook wat geld in de wasstraat omdat ik er minder vaak kom, en is afspoelen in veel gevallen voldoende om de auto er representatief uit te laten zien.

Ik heb het hier laten doen: https://vhstyling.nl/diensten/keramische-coating/

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:51
Marchel schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:34:
[...]

Ik heb mijn auto vorig jaar laten coaten, daarnaast ook een 3-staps polijstbehandeling. Ik was ongeveer 1500 euro kwijt, voor mij zeker het geld waard. Het scheelt voor mij ook wat geld in de wasstraat omdat ik er minder vaak kom, en is afspoelen vaak voldoende om de auto er representatief uit te laten zien.

Ik heb het hier laten doen: https://vhstyling.nl/diensten/keramische-coating/
Wat een geld zeg, die lui lopen aardig binnen. 50 euro aan spul en vervolgens 3 manuren en dan 1500 euro. 8)7.

Geloof zelf best dat het resultaat er mag zijn hoor, mag je natuurlijk ook wel hopen voor die prijs en als dit het voor jouw waard is altijd doen natuurlijk. Maar jeetje wat een geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

SirMemeAlot schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:17:
[...]

Wat een geld zeg, die lui lopen aardig binnen. 50 euro aan spul en vervolgens 3 manuren en dan 1500 euro. 8)7.

Geloof zelf best dat het resultaat er mag zijn hoor, mag je natuurlijk ook wel hopen voor die prijs en als dit het voor jouw waard is altijd doen natuurlijk. Maar jeetje wat een geld.
Het is misschien 3 manuren werk als je het thuis doet, maar een bedrijf die een auto van 100K gaat coaten onderneemt (hopelijk) andere stappen dan dat de avarage Joe thuis doet. Ze zijn er 2 werkdagen meebezig geweest.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Marchel schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:18:
[...]

Het is misschien 3 manuren werk als je het thuis doet, maar een bedrijf die een auto van 100K gaat coaten onderneemt (hopelijk) andere stappen dan dat de avarage Joe thuis doet. Ze zijn er 2 werkdagen meebezig geweest.
Zeker hoor, en ik snap ook dat zoiets relatief is t.o.v. waarde van je auto. Maar van die 2 werkdagen kan je er wel vanuit gaan dat meer dan 1 werkdag op gaat aan het drogen van het materiaal. Ik kijk het gewoon even vanuit mijn kant, waarbij mijn waarde van mijn auto dit niet kan goed praten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

SirMemeAlot schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:33:
[...]

Zeker hoor, en ik snap ook dat zoiets relatief is t.o.v. waarde van je auto. Maar van die 2 werkdagen kan je er wel vanuit gaan dat meer dan 1 werkdag op gaat aan het drogen van het materiaal. Ik kijk het gewoon even vanuit mijn kant, waarbij mijn waarde van mijn auto dit niet kan goed praten :P
Begrijp wat je bedoelt, het moet wel een beetje in vouding staan. Of je bent gewoon een fanaat. Kosten zitten ook in de ruimte die ze gebruiken. Het zijn een soort fancy garage-boxen, niet heel bijzonder verder behalve de verlichting. Men moet het natuurlijk wel goed kunnen zien.

Het is veel geld, maar aan de andere kant als de lak erdoor aanzienlijk beter blijft dan verdien je weer een deel terug bij de verkoop van de auto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MartFX
  • Registratie: September 2024
  • Nu online
[...]

Uiteraard wordt er geld verdient. Maar je vergist je wel met 3 manuren. Met 3 uurtjes werk krijg je wat je bij het kopen van een auto gebeurd; je lak zit vol met fillers. 3-staps polijsten incl. het aanbrengen van een coaten is minimaal 2-3 dagen werk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online

Je mist een heleboel stappen. Kijk voor de gein eens naar Rijt op Youtube, wat die Dennis er allemaal mee doet. Met een beetje pech ben je dagen bezig. Maar kom op... kijk als je het zelf doet, dan ben je echt niet met 3 uurtjes klaar. Laat staan een dag. Zeker niet als je het echt goed doet en niet met een blik van: "Ah dat kan wel". En natuurlijk mensen vergeten nog wel eens: er moet een ruimte gehuurd worden, er moet eventueel personeel betaald worden, er moet belasting afgedragen worden, men denkt véél te makkelijk! Als het makkelijk was, deed iedereen het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
MartFX schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:45:
Uiteraard wordt er geld verdient. Maar je vergist je wel met 3 manuren. Met 3 uurtjes werk krijg je wat je bij het kopen van een auto gebeurd; je lak zit vol met fillers. 3-staps polijsten incl. het aanbrengen van een coaten is minimaal 2-3 dagen werk.
Juist. Er zijn heel veel cowboys in deze wereld. Ja, die slaan wel wat stapjes over, maar goed... met het minimale de klanten blij maken. Als je bedrijf geen winst maakt, ben je toch niet goed bezig? Maar goed, roeptoeteren kan iedereen langs de zijlijn. Uitvoeren is vaak het lastigste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
[...]

Zowel de kosten als de tijd kloppen van geen kant. Een coating die je als particulier kan kopen kost al meer dan 100 euro. en kwa tijd ben ik voor 3 staps polijsten echt wel minimaal anderhalf dag bezig voor een sedan, wellicht kan het wat sneller met een rotary of als je een formaat aygo hebt.. 3 uur red je alleen als je grote slagen snel thuis doet.

Je ziet veel carwash bedrijven auto polijsten voor 150 euro aanbieden. De buurvrouw gaat haar autotje verkopen, koplampen zagen er erg verweerd uit of ik wat wist (ze ziet mij vaak poetsen). Heb ze "even snel" 2000-3000 geschuurd en gepolijst en snelle coating erop. Bij lange na niet nieuw, maar voor inruil 100 punten beter. En daar was ik al een half uur mee bezig... Hoe ga je dan als bedrijf een hele auto incl koplampen doen voor 150 euro in de BTW...

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik onderschat het aardig zo te lezen. Nou ja dan verdienen deze mannen zeker hun credits. Maar ik snap dat particulier inkopen duurder is, maar zij zijn geen particulier. Zakelijk zal dit natuurlijk stuk minder zijn als je koopt in bulk en dezelfde coating op meerdere auto’ kan gebruiken. Even los van of de prijs realistisch is, is het natuurlijk wel heel gaaf als je dit kan doen op je auto, als enorme amateur detailer kan ik een blinkende auto wel waarderen. Heb dan ook nog nooit echt een nieuwe, dus snap dat dit ook wel invloed op je keuze hebt om zoiets wel te doen of niet. Ik zit al vaak met wat beschadigingen op de auto zoals steenslag die je er niet meer uit polijst, naast even van prijs/vs aanschafprijs van zoiets, dat dit wat scheef voelt(de).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Gisteren voor het eerst mijn nieuwe auto op de oprit met de hand gewassen. Nog even wat onwennig, weinig routine, maar wel leuk werk dus ga ik wel vaker doen. :)

Mijn wagen staat in een keramische coating, inclusief velgen.

• Foamen van de wielen met Koch Chemie Active Foam, met wheelbrush en aparte handschoen wassen en afspoelen met de hogedruk
• Neus van de auto ingespoten met Kenotek Anti Insect. Even inwerken en daarna hele auto foamen.
• Afspoelen met hogedrukreiniger
• Weer foamen met Koch Chemie Active Foam, met de handschoen wassen. Een emmer met schoon water om de mitt af te nemen. Heb geen losse emmer met shampoo gebruikt.
• Afspoelen met hogedrukreiniger
• Drogen met een allegaartje aan Monello microvezeldoeken. Her en der Poorboys Spray and Wipe geprobeerd, maar dit deed ik waarschijnlijk verkeerd.... Gaf in mijn optiek nog niet helemaal gewenste resultaat.

Paar notities voor mezelf...
• Spiegelkappen niet meer vergeten met de anti-insect prewash.
• Iets lagere dosering van KC Af, had het gevoel dat ik nu al teveel had in de beker...
• Een betere detailerspray met waterafstotend effect werkt waarschijnlijk beter dan S&W?
• Vaker doen, dan komt er waarschijnlijk vanzelf wat routine in ;)
• In mijn dorpels zit een scherpe vouw, daar moet ik goed in wasssen, nu zag ik toch nog wat vuil op de droogdoek...
• Een ander soort doek van microfiber voor het drogen? Deze liet wel wat pluizen achter...

Dit is toch wel gaaf, als je dit voor het eerst doet 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxkqFCg2XNGM7JxHnzpCJ2nOC3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tBPMTDXu9nPG3g4HmlDOUNx.jpg?f=fotoalbum_large

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:36
Voor het eerst een eigen auto, en dus zuinig mee. Nu heb ik een Enyaq comfort sport met 'Leder' stoelen. Welk schoonmaak/onderhoud middel raden jullie aan op dit soort nep leer?

Ik was bij de bouwmarkt aan het kijken naar turtlewax all purpose interior. Er bestaat ook leather care, maar ik vermoed dat je dat niet moet gebruiken bij nep leer, of wel?

Ik heb overigens in de gaatjes in het leer allemaal zand/steentjes zitten, Is met een naald die eruit halen the way to go?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:34
Badname2 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:29:
Voor het eerst een eigen auto, en dus zuinig mee. Nu heb ik een Enyaq comfort sport met 'Leder' stoelen. Welk schoonmaak/onderhoud middel raden jullie aan op dit soort nep leer?

Ik was bij de bouwmarkt aan het kijken naar turtlewax all purpose interior. Er bestaat ook leather care, maar ik vermoed dat je dat niet moet gebruiken bij nep leer, of wel?

Ik heb overigens in de gaatjes in het leer allemaal zand/steentjes zitten, Is met een naald die eruit halen the way to go?
Ik zou voor het zand en de steentjes eerder een krachtige stofzuiger pakken, wellicht met zo'n borstel hulpstuk er op zodat deze haartjes in de gaatjes gaan. Met een naald heb je toch de kans uit te schieten.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Maikel64 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:40:
[...]

Ik zou voor het zand en de steentjes eerder een krachtige stofzuiger pakken, wellicht met zo'n borstel hulpstuk er op zodat deze haartjes in de gaatjes gaan. Met een naald heb je toch de kans uit te schieten.
Dat of een compressor als je die hebt. Twijfel zelf om de wolfbox MF100 te halen, merk ook wel vaak als ik de hele droogdoek erover heb gehaald dat uit bepaalde kiertjes/hoekjes dan ineens weer begint te druppen, net nadat het mooi in de Ceremic detailer of Gyeon Cure staat. Even wachten of er nog leuke black friday aanbieding op komt :)

Van de week voor het eerst even GYEON quick detailer gebruikt voor de buitenkant, ziet er ook prima uit. Nu even afwachten hoe dit de komende maanden gaat houden.

[ Voor 4% gewijzigd door SirMemeAlot op 21-10-2025 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Nu online
SirMemeAlot schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:47:
[...]

Dat of een compressor als je die hebt. Twijfel zelf om de wolfbox MF100 te halen, merk ook wel vaak als ik de hele droogdoek erover heb gehaald dat uit bepaalde kiertjes/hoekjes dan ineens weer begint te druppen, net nadat het mooi in de Ceremic detailer of Gyeon Cure staat. Even wachten of er nog leuke black friday aanbieding op komt :)

Van de week voor het eerst even GYEON quick detailer gebruikt voor de buitenkant, ziet er ook prima uit. Nu even afwachten hoe dit de komende maanden gaat houden.
Ik heb die mf100 gekocht, indd prima apparaatje voor de kiertjes! Wel zelf op Ali besteld (verzonden vanuit DE) scheelde 20€ met carclean..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:55
Zijn er hier nog Tweakers die een goede bandenreiniger kunnen aanbevelen? Ik lees hier dat Gyeon Tire Cleaner erg goed schijnt te zijn, echter ben ik wat terughoudender geworden met Gyeon sinds ik Bug&Grime behoorlijk tegen vond vallen qua werking.

Deze 4 keer geprint in PETG als hulp om de 'onderkant' van de banden schoon te kunnen maken. Iets goedkoper dan de Rimmats 8)7 .

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Nu online
pretpik schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:28:
Zijn er hier nog Tweakers die een goede bandenreiniger kunnen aanbevelen? Ik lees hier dat Gyeon Tire Cleaner erg goed schijnt te zijn, echter ben ik wat terughoudender geworden met Gyeon sinds ik Bug&Grime behoorlijk tegen vond vallen qua werking.

Deze 4 keer geprint in PETG als hulp om de 'onderkant' van de banden schoon te kunnen maken. Iets goedkoper dan de Rimmats 8)7 .
Ik vond Gyeon Tire prima werken, maar op hele verontreinigde banden (nieuwe banden hadden soort van laag erover) kreeg ik ze toch niet direct heel schoon, wat ook werkt is gewoon bilthamber apc.

En bedankt voor de rimmats! :-) die ga ik ook printen

[ Voor 3% gewijzigd door Greetoz op 24-10-2025 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:16

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Greetoz schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:03:
[...]

Ik vond Gyeon Tire prima werken, maar op hele verontreinigde banden (nieuwe banden hadden soort van laag erover) kreeg ik ze toch niet direct heel schoon, wat ook werkt is gewoon bilthamber apc.

Print je er 2? :P Ziet eruit als iets dat ik hier standaard mee moet hebben.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
pretpik schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:28:
1 product staat gelijk aan de hele line-up hè... het is maar net wat je ervan verwacht en hoe je het gebruikt. Ik gebruik overigens Poorboys World Bug Squash voor de vliegen en het is altijd schoon. 1 op 3 verdund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartFX
  • Registratie: September 2024
  • Nu online
De Gyeon Bug & Grime vind ik ook tegenvallen & dan heb ik die niet eens verdund. Bij de volgende bestelling maar eens de Poorboys variant bestellen 👍🏼

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
Greetoz schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:03:
[...]

Ik heb hem besteld, met een beetje geluk is hij morgen binnen en is het weer ook beter :) . Van het 3D model print ik trouwens alleen maar één schuin deel per wiel, daar past het wiel precies op.

[ Voor 10% gewijzigd door pretpik op 24-10-2025 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
Vandaag de Tire Cleaner kunnen proberen van Gyeon. Het werkt, maar ben er niet heel erg onder de indruk van. Het kan ook dat de Auto-Foam van Bilthamber al een hoop vuil losweekt.

De pads onder wielen doen het perfect overigens.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8DmbLtX1/IMG-1507.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BK3c0qw4/IMG-1506.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Ik heb nu op diverse sets Gyeon Tire Cleaner gebruikt en dat werkt gewoon goed. Wordt snel bruin. Uiteraard komt er minder vuil van af als het bijgehouden wordt. Maar… da’s logisch natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knightwolf
pretpik schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:19:
Vandaag de Tire Cleaner kunnen proberen van Gyeon. Het werkt, maar ben er niet heel erg onder de indruk van. Het kan ook dat de Auto-Foam van Bilthamber al een hoop vuil losweekt.

De pads onder wielen doen het perfect overigens.

[Afbeelding] [Afbeelding]
Gyeon Tire Cleaner die niet goed werkt? :?
Mag ik dan uitleg hoe je het precies gedaan hebt? Doe je het wel op de goede manier?

Gyeon Tire Cleaner heb ik ook al een tijdje en elke band die ik doe wordt brandschoon alsof hij net uit de fabriek komt.

Tijdje terug heb ik wel de wielen van mn TransAm er af gehaald voor renovatie. De banden kreeg ik ook met Gyeon niet goed schoon, maar dat komt waarschijnlijk door een vele jaren oude bandendressing van Mothers (Reflections Advanced) die ik er destijds een aantal keer op gedaan had. En lang stil liggen. Ik moest flink schrobben met wasbenzine met keukenpapier om die rare aanslag eraf te krijgen. Maar das een uitzondering geweest en denk niet dat andere bandencleaners het zonder wasbenzine konden oplossen.

Wbt Gyeon Tire Cleaner: de Pro tip van Yves van Gyeon is ruimschoots op de band en bandenborstel sprayen, band grondig afborstelen. Je sop wordt bruin. Band en borstel afspuiten. Band en borstel opnieuw insprayen en weer borstelen. Herhaal alles net zo vaak tot je sop wit blijft.
Ik kan je verklappen: wees niet ongerust als je 4x alles moet doen. Heb de eerste keer 7x nodig gehad voor ik pas tevreden was. Daarna (ook Pro tip) met warm stoken vd band met elektrische verfbrander, de Gyeon Q2 Tire er op. Sindsdien heb ik maar 2 of 3x nodig met TireCleaner.

Is TireCleaner dan zo slecht als je zo vaak opnieuw moet doen? Nee, je band is gewoon zo vies. Vuil uit de poriën krijgen is met elke bandenreiniger lastig. Des te meer reden om het super grondig te doen en dan incl warm maken Q2 Tire er dik op te doen. Dan worden je banden nog nauwelijks meer vies en is reinigen weinig werk. In mijn geval kan ik zeggen dat de standtijd van Q2 Tire 6+ maanden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
Knightwolf schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 03:24:
[...]

Gyeon Tire Cleaner die niet goed werkt? :?
Mag ik dan uitleg hoe je het precies gedaan hebt? Doe je het wel op de goede manier?

Wbt Gyeon Tire Cleaner: de Pro tip van Yves van Gyeon is ruimschoots op de band en bandenborstel sprayen, band grondig afborstelen. Je sop wordt bruin. Band en borstel afspuiten. Band en borstel opnieuw insprayen en weer borstelen. Herhaal alles net zo vaak tot je sop wit blijft.
Ik kan je verklappen: wees niet ongerust als je 4x alles moet doen. Heb de eerste keer 7x nodig gehad voor ik pas tevreden was. Daarna (ook Pro tip) met warm stoken vd band met elektrische verfbrander, de Gyeon Q2 Tire er op. Sindsdien heb ik maar 2 of 3x nodig met TireCleaner.
Inderdaad heb ik het één keer gedaan, ik zal hier op letten de volgende keer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Maar ook met 1x is het verschil aanzienlijk. Hoe meer keer opnieuw hoe minder verschil je gaat zien natuurlijk.
Pagina: 1 ... 124 125 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.