Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 124 125 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:29

Vuvuzela

My spire is forming

Chabio schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:35:
Hier een beginner in het detailing. Afgelopen week voor het eerst mijn nieuwe (occasion) Alfa Tonale aangepakt als volgt in een wasbox in de buurt:
  • pre-wash met Bilthamber touch less
  • afspuiten met hoge druk
  • Velgen met brakeduster ingespoten en aparte emmer en washmitt schoongemaakt
  • rest van de wagen wassen met q2m Bath, 2 emmers en washmitt
  • ingespoten met wetcoat
  • afdrogen
Wat een voldoening. Ben bang dat ik gegrepen ben door het virus dat in dit topic rond waard.

Nu ben ik gisteravond in Noordwijk geweest en zit de auto volledig onder het zand :-(

Kan ik dit het beste gewoon afspoelen (de regen heeft al wat gedaan vannacht). Was van plan om even naar de wasbox te rijden om daar met hoge druk af te spoelen. Dan wellicht opnieuw wetcoat? Of is dat niet nodig ?

Tweede vraag, wat zou een logische stap zijn om mijn wasplan mee aan te vullen/verbeteren?
Je kan het af gaan spoelen, maar dan blijf je bezig.. zo lang het geen vogelpoep is zou ik het ff laten zitten, helemaal als je naar het weerbericht kijkt. Maar ik ken je gevoel wel, helemaal met een nieuwe auto. Leren loslaten..

Mocht je wel af gaan spuiten hoef je niet nog eens te wetcoaten, dat van gister blijft nog wel even zitten en sowieso alleen doen na het echte wassen. 1x per maand voor Wet coat is meeer dan voldoende. Je merkt/leert het wel, als de auto viezer is lijkt het alsof het niet meer zo hydrofoob is maar na het wassen komt de beading weer terug.

Je hebt alles wel om de auto goed te reinigen. Misschien nog een dressing voor plastic/banden (ben daar zelf niet zo'n fan van) . Ik begon ook met Wetcoat maar heb laatst een wax gekocht, als je de tijd hebt vind ik dat leuker om aan te brengen :$
Je velgen kan je trouwens ook wetcoaten.

[ Voor 3% gewijzigd door Vuvuzela op 05-10-2025 10:49 ]

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-10 15:50
Goed bezig! Prima was procedure zo. Houd dit ff aan, je komt er vanzelf wel achter wat fijn werkt of niet.

Afspoelen in de wasbox even met vlek vrij water. Verder niks. De WetCoat die je hebt aangebracht houd het wel een paar weekjes vol. Alleen aanraken/drogen als je een handwas hebt gedaan.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

CreativeS schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:58:
[...]

Fijn stukje marketing van Meguiars en vele producenten hebben natuurlijk wel een claylube in het assortiment, maar krasvrij blijft het zeker niet…
Die witte klei van meguiars is echt niet hard en dus (bijna) geen marring.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
teacher schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:50:
Die witte klei van meguiars is echt niet hard en dus (bijna) geen marring.
Je hebt van vele merken harde én zachte klei... sorry. Maar men niet zeggen dat er geen marring van komt ;) Da's marketing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Meguiars heeft er maar 1:
https://www.carclean.com/...oth-surface-clay-kit.html
Je gaat mij niet zien claimen dat er geen marring mogelijk is, maar dit is nog wel mijn goto klei vanwege de zachtheid.
Dus ja, ik heb hem zelf ook. :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:31
Chabio schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:35:
Hier een beginner in het detailing. Afgelopen week voor het eerst mijn nieuwe (occasion) Alfa Tonale aangepakt als volgt in een wasbox in de buurt:
  • pre-wash met Bilthamber touch less
  • afspuiten met hoge druk
  • Velgen met brakeduster ingespoten en aparte emmer en washmitt schoongemaakt
  • rest van de wagen wassen met q2m Bath, 2 emmers en washmitt
  • ingespoten met wetcoat
  • afdrogen
Wat een voldoening. Ben bang dat ik gegrepen ben door het virus dat in dit topic rond waard.
d:)b
Nu ben ik gisteravond in Noordwijk geweest en zit de auto volledig onder het zand :-(

Kan ik dit het beste gewoon afspoelen (de regen heeft al wat gedaan vannacht). Was van plan om even naar de wasbox te rijden om daar met hoge druk af te spoelen. Dan wellicht opnieuw wetcoat? Of is dat niet nodig ?
Gewoon afspuiten met vlekvrij/osmose water (hoe ze het ook noemen ter plekke) moet voldoende zijn. Opnieuw WetCoat erop kan altijd, maar zo kort achter elkaar zou het niet nodig moeten zijn. Als er veel zand op zit eerst afspuiten van enige afstand, 50+ cm, hou de lans hoog en beweeg niet te snel, zodat het zand meer de tijd krijgt om er af te spoelen en niet door de waterdruk alsnog krassen maakt. Als je alles gehad hebt kun je wellicht nog wat dichterbij komen.
Tweede vraag, wat zou een logische stap zijn om mijn wasplan mee aan te vullen/verbeteren?
Gebruik een 3e washmitt, liefst 3 verschillende zodat je goed kan onthouden welke je waar voor gebruikt.
- 1 voor velgen
- 1 voor lage delen vd auto, onder de hoogte van de stootstrip die meeste auto's hebben.
- 1 voor de rest vd auto.
De lage delen en wielkastranden zitten vaak vol grovere en hardnekkigere vervuiling, het is zonde als dat in je washmitt blijft hangen en je daar krassen mee maakt. Ook als je van boven naar beneden werkt kun je die vervuiling de volgende wasbeurt weer meenemen, aangezien een mitt niet 100% schoon te krijgen is.

2e sterk gemotiveerde tip bij WetCoat is een microfiber wash-pad gebruiken. Beschrijving zegt insprayen en afspuiten. Ben van mening en ervaring dat weinig extra moeite veel extra resultaat geeft.
Dus na wassen en afgespoten met vlekvrij water, met die washpad eerst ergste water afvegen en pad uitwringen. Dan WetCoat per paneel opsprayen direct op de auto, met die uitgewrongen washpad meteen grondig uitsmeren/insmeren, en dan volgende paneel. Eerste 2 panelen 2 sprays per paneel, daarna is meestal 1 spray per paneel voldoende. Doe ook alle ramen, spiegels (ongespoten) plastic, enz! Velgen kan natuurlijk ook maar die washpad daar wellicht niet op gebruiken (zelfde reden als aparte washmitt voor velgen). Als je hele auto gehad hebt pas met HD weer afspuiten met vlekvrij water, tenzei misschien als het in de zomer boven de 30 graden is per halve auto of per paneel werken. Heb nog niet meegemaakt dat met eerst hele auto doen en daarna pas afspuiten dat er vlekvorming ontstaat.

Daarna als het ff kan niet meer aanraken. Ligt weer aan de omstandigheden, warm of koud weer. Afdrogen kan maar restanten WetCoat gaan in je droogdoek zitten en dan heb je het risico dat hij niet meer goed water opneemt en wordt afdrogen moeilijk. Als je toch wil afdrogen, alleen lichtjes de doek er overheen trekken. Perfect droogmaken zou ik alleen doen als je geen WetCoat gebruikt hebt en na afdrogen een wax of sealant erop doet.

3e tip: Gebruik niet te vaak een velgenreiniger. Bovendien, je velgen behandelen met een wax, sealant of coating is zeer sterk aan te raden, gewoon meenemen met de rest van je auto. Als je je velgen wast voordat ze sterk verkleurd zijn, dan heb je eigenlijk nooit meer een velgenreiniger nodig. Gewoon meenemen in de prewash en met je gewone was-sopje.
Smotske schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:50:

Afspoelen in de wasbox even met vlek vrij water. Verder niks. De WetCoat die je hebt aangebracht houd het wel een paar weekjes vol. Alleen aanraken/drogen als je een handwas hebt gedaan.
En dit natuurlijk. Niet wassen = niet afdrogen.

[ Voor 5% gewijzigd door Knightwolf op 06-10-2025 00:34 ]

Pagina: 1 ... 124 125 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.