Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

* teacher wilde ook van nilfisk maar m22. Eindeloos zoeken naar verloopjes, quick connects... past de short trigger gun dan wel... en eigenlijk een soepele slang die lang is, wat past er dan? ..... gedoe.

Ik heb heb anders opgelost:
Afbeeldingslocatie: https://hogedruktechniek.nl/wp-content/uploads/2021/01/602020_Kranzle_K1152TST.jpg
*O*

Erbij:
Starlet 3 kort + d12 verstelbare nozzle
Schuiminjector 2 liter d12
Ufo terrasreiniger d12 met wielen.

[ Voor 28% gewijzigd door teacher op 04-09-2025 21:22 ]

Wise enough to play the fool

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:25
teacher schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:10:
* teacher wilde ook van nilfisk maar m22. Eindeloos zoeken naar verloopjes, quick connects... past de short trigger gun dan wel... en eigenlijk een soepele slang die lang is, wat past er dan? ..... gedoe.

Ik heb heb anders opgelost:
[Afbeelding]
*O*

Erbij:
Starlet 3 kort + d12 verstelbare nozzle
Schuiminjector 2 liter d12
Ufo terrasreiniger d12 met wielen.
Wel net ff een andere prijsklasse :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Knightwolf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:48:
@ gele nek, da's een flink lijstje voor een beginner. Het is ook duidelijk voor welk merk je gaat. Het is nieuw bij Carclean en ze zijn er volgens mij wel enthousiast over.
Haha ja, heb het merk in het verleden al eens voorbij zien komen toen ik overwoog om mijn vorige wagen ook met de hand te wassen, maar dat was een occassion, dus uiteindelijk gewoon de wasstraat gegaan met dat ding :P

Zag dat Carclean het sinds kort ook in het assortiment heeft idd, maar heb alle Koch Chemie spullen in Duitsland besteld. Scheelt toch 30~40% op sommige producten.
Ben wel met Vuvuzela eens dat een beschermlaagje ontbreekt terwijl die wel heel belangrijk is. Tenzei je elke volgende keer weer opnieuw zoveel moeite wil steken in schoonmaken :+

Aangezien je een nieuwe auto hebt zijn de velgen nog in top staat (neem aan dat het geen 2e handsje is bij een leasemaatschappij). Een velgenreiniger is dan waarschijnlijk niet (hard) nodig als je het een beetje bijhoudt. En zeker als je ook een beschermlaagje op de velgen doet is het gewoon met de auto-shampoo afvegen en klaar. Bij zowel m'n TransAm als Starlet heb ik jarenlang Poorboys Wheel Sealant gebruikt. Vanwege lichamelijke klachten en dus gebruiksgemak ben ik 2 jaar terug bij m'n Starlet overgegaan op Gyeon Cure en daar doe ik naast de lak ook gewoon de ramen, (ongespoten) plastic, rubbers en velgen mee. Remstof heeft bijna geen kans dus heb werkelijk nooit een velgenreiniger nodig. Maar nogmaals, da's alleen zo als je een fatsoenlijke beschermlaag hebt. En nee dat hoeft niet perse een (moeilijke en/of dure) keramische/Si02/graphene coating te zijn.

Dus 'ik ga eerst zonder proberen' zou ik heel gauw overslaan en het meteen goed doen :) kleine stap meer in je verder prima plan!
Dank voor de uitgebreide reactie en de waardevolle inzichten. Ik ben bang dat je gelijk hebt en zal dan misschien toch een flesje Koch Chemie ProtectorWax erbij aanschaffen om m'n wasbeurten mee te eindigen. Die kan ik ook gebruiken als beschermlaagje voor de velgen.

Verder is het een nieuwe wagen inderdaad en nieuwe velgen. Was van plan om die eens in de 3 weken de wagen te wassen. In de winter misschien vaker als er pekel ligt. Is het dan ook niet verstandig om velgenreiniger te gebruiken? Of anders gezegd; kan het heel kwaad als ik de velgenreiniger gebruik als het niet perse nodig is. Was van plan om eigenlijk iedere wasbeurt te beginnen met de velgen en die ongeacht de vuilgraad gewoon in te spuiten met velgenreiniger :+ . (als ik het toch al heb)
Wbt de handfoamer IK Foam Pro 2, ik weet even niet wat je bedoelt met een portable compressor die er op past? Het is een handpompfles.
De IK Foam Pro 2+ (lees PLUS) is inderdaad een handpompfles, maar dan met een Schräder ventiel in de dop naast de handpomp. Je kan dus een externe compressor erop aansluiten om het op druk te krijgen of houden. Zag dat veel mensen dus een accu compressortje erop aansluiten en dan vastbinden aan met een elastiek of klitteband aan de fles. En laat ik nou net zo'n Xiaomi portable air compressor in een la hebben liggen :+ , meteen weer een use-case voor dat ding.
Je kan dan praktisch 'onbeperkt' doorspuiten, zonder tussendoor handmatig bij te hoeven pompen. Ideaal dus.
De Foam Pro 2 is maar 1250ml, ik heb de Multi Pro 2 en die is 1500ml, gaat dus net ietsje meer in en verder zien ze er precies hetzelfde uit.

Heb mijn IK Multi Pro 2 overigens alleen meteen na ontvangst getest met water maar nooit gebruikt met schoonmaakmiddel op de auto, heb er achteraf geen fatsoenlijk doel voor. En elke keer spul in doen en weer leeggieten en omspoelen ivm zeer gering gebruik vind ik te omslachtig. Bij de wasbox kan ik niet foamen of gebruik ik gewoon het schuim uit de lans, en thuis heb ik een foamer voor mijn Karcher HD. Heb hem niet gekocht voor snowfoam maar andere middeltjes gaan uit een sprayflesje net zo makkelijk.
Ik wil die IK Foam Pro 2+ dus vooral gebruiken voor Prefoam met de GSF shampoo (alhoewel de wasbox ook een schuimlans heeft, maar geen idee wat voor een spul daarin zit). En ik zou het dan ook gebruiken om de ProtectorWax aan te brengen, anders blijf ik knijpen met een sprayflesje.

Heb inmiddels ook een flesje Meguiars Endurance bandendressing besteld :F

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:25

Vuvuzela

My spire is forming

Yellowneck schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:19:
[...]
Zag dat Carclean het sinds kort ook in het assortiment heeft idd, maar heb alle Koch Chemie spullen in Duitsland besteld. Scheelt toch 30~40% op sommige producten.
Linkje? :>

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:17
Over een week of twee ga ik m'n rode Mazda 2 inruilen voor een zwarte Mazda 3. Dat is een demo en ongeveer een jaar oud. Ik ben benieuwd naar de staat van de lak (want dat heb ik door stofdruppels bij de proefrit niet goed kunnen beoordelen). Ik zit er nog sterk aan te denken om deze meteen te voorzien van een coating (Gyeon MOHS EVO), maar heb daar geen ervaring mee. Ik las in dit topic al dat je dat een tijd moet laten uitharden, dat het niet vochtig mag worden en dat je het dus beter binnen kunt doen. Die mogelijkheid heb ik dus niet en met een beetje pech hoort er ook nog een dagvullende voorbereiding aan vooraf. Dus misschien toch maar beter vragen aan een lokale detailer om het doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 14:08
LA-384 schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:01:
Over een week of twee ga ik m'n rode Mazda 2 inruilen voor een zwarte Mazda 3. Dat is een demo en ongeveer een jaar oud. Ik ben benieuwd naar de staat van de lak (want dat heb ik door stofdruppels bij de proefrit niet goed kunnen beoordelen). Ik zit er nog sterk aan te denken om deze meteen te voorzien van een coating (Gyeon MOHS EVO), maar heb daar geen ervaring mee. Ik las in dit topic al dat je dat een tijd moet laten uitharden, dat het niet vochtig mag worden en dat je het dus beter binnen kunt doen. Die mogelijkheid heb ik dus niet en met een beetje pech hoort er ook nog een dagvullende voorbereiding aan vooraf. Dus misschien toch maar beter vragen aan een lokale detailer om het doen?
Oi, van rood naar zwart. Toevallig heb ik beide :+ maar je bent je er bewust van dat op zwart alles te zien is? Da's meer werk met bijhouden dan fellere en lichtere kleuren.

Klopt dat de keramische coating een grondige en nauwkeurige voorbereiding vergen, net als wanneer je in een spuitcabine de auto gaat natlak spuiten dat voorbereiding cruciaal is. Klopt ook dat de coating na aanbrengen 24 uur niet vochtig mag worden, dus ook geen nacht-condens. Persoonlijk geen ervaring mee maar ik zou de waarschuwingen serieus nemen, zeker op een hele donkere/zwarte auto.

De voorbereiding bestaat na wassen vooral uit
- oude waxlagen er af, dit kun je makkelijkste doen door een wax/coating-stripper door je was-sopje te mengen
- kleien
- polijsten, lak moet zo glad mogelijk zijn
- heel grondig ontvetten (net als bij natlak spuiten)

En dan de coating zelf. De omstandigheden moeten goed zijn. Je kan het tegenwoordig wel zelf buiten doen, gelukkig zijn de coatings vooruit gegaan waardoor dat kan. Maar niet in de zon, liefst geen of heel weinig wind (stof en vuil komt zo aangewaaid), gemiddeld lekker temperatuurtje, en vooral geen kans op neerslag en condens. Kan per coating verschillen maar persoonlijk zou ik zeggen, 24 uur laten uitharden. Daarna mag je er pas mee gaan rijden, en eerste 1-2 weken niet wassen.

Coating is duur en bedoeld om jaren mee te gaan tegenwoordig, dus als je al flink geld steekt in zoiets, dan natuurlijk wel gelijk goed doen.

Of je daar dit jaar zelf nog de kans voor gaat krijgen nu het richting half september gaat, het zou kunnen maar het is knap gevaarlijk wbt nachtcondens. Laten doen is weer flink extra geld waarschijnlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
De koplampen van onze Picanto (2017) beginnen wat slechter te worden. Er is nog geen vergeling te zien, maar de blanke lak begint op enkele plekken los te laten. Is er een manier om de koplampen te beschermen en erger te voorkomen zonder deze volledig te restaureren/schuren?

Het doel is dus niet het nastreven van perfectie, maar het behouden/beschermen van de huidige stand van zaken. Is regelmatig aanbrengen van een sealant, zoals Turtle Wax Seal & Shine, misschien al voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Knightwolf schreef op maandag 8 september 2025 @ 01:48:
[...]

*knip*

- oude waxlagen er af, dit kun je makkelijkste doen door een wax/coating-stripper door je was-sopje te mengen
- kleien

En dan de coating zelf. De omstandigheden moeten goed zijn. Je kan het tegenwoordig wel zelf buiten doen, gelukkig zijn de coatings vooruit gegaan waardoor dat kan. Maar niet in de zon, liefst geen of heel weinig wind (stof en vuil komt zo aangewaaid), gemiddeld lekker temperatuurtje, en vooral geen kans op neerslag en condens. Kan per coating verschillen maar persoonlijk zou ik zeggen, 24 uur laten uitharden. Daarna mag je er pas mee gaan rijden, en eerste 1-2 weken niet wassen.

Coating is duur en bedoeld om jaren mee te gaan tegenwoordig, dus als je al flink geld steekt in zoiets, dan natuurlijk wel gelijk goed doen.

Of je daar dit jaar zelf nog de kans voor gaat krijgen nu het richting half september gaat, het zou kunnen maar het is knap gevaarlijk wbt nachtcondens. Laten doen is weer flink extra geld waarschijnlijk...
een wax/coating stripper is niet echt nodig als je gaat polijsten, die coating polijst je er toch wel vanaf. Scheelt weer een stap + geld.

Als je geen mogelijkheid hebt van een verwarmde plek binnen kijk eens naar Gyeon CanCoat. Als je daar 2 lagen van aanbrengt gaat het ook 1.5-2 jaar mee en kan gewoon buiten aangebracht worden. in 12 uur kan er een regenbui overheen maar wat nachtcondens binnen die 12 uur is ook niet echt een issue mits het wel aantal uur heeft kunnen uitharden. op dag 1 alle voorbereidingen doen, dag 2 vroeg beginnen, ff snel wassen, en dan drogen en afnemen met iets zoals Gyeon Prep daarna gelijk de coating erop.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Brad_
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-09 18:17

_Brad_

Wax fanaat

TNThomas schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:08:
De koplampen van onze Picanto (2017) beginnen wat slechter te worden. Er is nog geen vergeling te zien, maar de blanke lak begint op enkele plekken los te laten. Is er een manier om de koplampen te beschermen en erger te voorkomen zonder deze volledig te restaureren/schuren?

Het doel is dus niet het nastreven van perfectie, maar het behouden/beschermen van de huidige stand van zaken. Is regelmatig aanbrengen van een sealant, zoals Turtle Wax Seal & Shine, misschien al voldoende?
Je zal een UV beschermend product moeten gebruiken. Vaak wordt Gyeon Trim aanbevolen.

't is een hobby ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17:53
Heb je geen parkeergarage in de buurt? Auto wassen, kleien, polijsten, preppen, naar de garage (of carpoort) en daar aanbrengen? Wat gehannes, maar gaat prima.

[ Voor 65% gewijzigd door Smotske op 08-09-2025 16:17 ]

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske

Wat voor producten heb je al in huis? Bijhouden kan ook prima met Gyeon CanCoat of andere Gyeon coating. Het mooiste is Gyeon Trim. Of Nanolex, Gtechniq of Soft99. Die laatste 2 zijn wat voordeliger omdat ze ook in kleinere verpakkingen zitten.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Nu online
Smotske schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:21:
[...]

Wat voor producten heb je al in huis? Bijhouden kan ook prima met Gyeon CanCoat of andere Gyeon coating. Het mooiste is Gyeon Trim. Of Nanolex, Gtechniq of Soft99. Die laatste 2 zijn wat voordeliger omdat ze ook in kleinere verpakkingen zitten.
Ik heb (nog) niks van dit soort zaken. Ik gebruik op onze auto’s enkel Turtle Wax Seal & Shine om ze te beschermen, ook op de koplampen. Ik begrijp uit jouw reactie en die van @_Brad_, dat dit niet voldoende is, toch?

Als ik voor tientallen euro’s zoiets als Gyeon Trim moet kopen, dan overweeg ik toch maar om de koplampen te schuren en in de 2K blanke lak te zetten. Ben ik hetzelfde kwijt, wel iets meer werk, maar dan is het meteen blijvend verbeterd. In ieder geval bedankt voor de informatie! Ik ga het eens bespreken met mijn vriendin (het is haar auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:17
Oi, van rood naar zwart. Toevallig heb ik beide :+ maar je bent je er bewust van dat op zwart alles te zien is? Da's meer werk met bijhouden dan fellere en lichtere kleuren.
Ja, van de 3 auto's die ik in bezit heb gehad, waren er 2 zwart. Daarom hoop ik met een goede coating een poetsbeurt minder intensief te maken. Zwart is daarbij ook wel een kleur waarbij je extra waar voor je inspanning krijgt na een poetsbeurt, hoewel dat voor de rode nu ook wel geldt. :*)
Smotske schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:16:
Heb je geen parkeergarage in de buurt? Auto wassen, kleien, polijsten, preppen, naar de garage (of carpoort) en daar aanbrengen? Wat gehannes, maar gaat prima.
Sowieso niet in de directe omgeving (7km verderop wel), tegen de tijd dat ik daar ben kan ik waarschijnlijk alweer gaan wassen :+
Klopt dat de keramische coating een grondige en nauwkeurige voorbereiding vergen, net als wanneer je in een spuitcabine de auto gaat natlak spuiten dat voorbereiding cruciaal is. Klopt ook dat de coating na aanbrengen 24 uur niet vochtig mag worden, dus ook geen nacht-condens. Persoonlijk geen ervaring mee maar ik zou de waarschuwingen serieus nemen, zeker op een hele donkere/zwarte auto.

- kleien

Nou, dat motiveert al niet echt om er aan te beginnen. Het Nederlandse weer is al snel of vochtig, of warm/zonnig of beide en ik kan zoiets alleen in het weekend doen (2 dagen geluk hebben) of in de zomervakantie (heet of regen).
Greetoz schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:47:
een wax/coating stripper is niet echt nodig als je gaat polijsten, die coating polijst je er toch wel vanaf. Scheelt weer een stap + geld.

Als je geen mogelijkheid hebt van een verwarmde plek binnen kijk eens naar Gyeon CanCoat. Als je daar 2 lagen van aanbrengt gaat het ook 1.5-2 jaar mee en kan gewoon buiten aangebracht worden. in 12 uur kan er een regenbui overheen maar wat nachtcondens binnen die 12 uur is ook niet echt een issue mits het wel aantal uur heeft kunnen uitharden. op dag 1 alle voorbereidingen doen, dag 2 vroeg beginnen, ff snel wassen, en dan drogen en afnemen met iets zoals Gyeon Prep daarna gelijk de coating erop.
Ik moet me sowieso nog inlezen in de diverse coatings, maar dacht dat juist MOHS geschikt was voor buiten. Die Prep is niet direct nodig toch? Ik heb al isopropylalcohol in huis, volgens mij is een 50% oplossing oid al vergelijkbaar qua ontvettende werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
TNThomas schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:41:
[...]

Ik heb (nog) niks van dit soort zaken. Ik gebruik op onze auto’s enkel Turtle Wax Seal & Shine om ze te beschermen, ook op de koplampen. Ik begrijp uit jouw reactie en die van @_Brad_, dat dit niet voldoende is, toch?

Als ik voor tientallen euro’s zoiets als Gyeon Trim moet kopen, dan overweeg ik toch maar om de koplampen te schuren en in de 2K blanke lak te zetten. Ben ik hetzelfde kwijt, wel iets meer werk, maar dan is het meteen blijvend verbeterd. In ieder geval bedankt voor de informatie! Ik ga het eens bespreken met mijn vriendin (het is haar auto).
Hoe erg is het? Vaak kan je al wat verbeteren met een handpad en een polijstmiddel. Dan met https://www.carclean.com/...lastics-coat-kit-8ml.html de boel weer beschermen.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
  • Nu online
Smotske schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:35:
[...]

Hoe erg is het? Vaak kan je al wat verbeteren met een handpad en een polijstmiddel. Dan met https://www.carclean.com/...lastics-coat-kit-8ml.html de boel weer beschermen.
Het is zo minimaal dat het niet goed te fotograferen is. Echter zie je dat de blanke lak begint te bladderen op sommige plekken. Hierdoor vrees ik dat het vergelen nu snel zal gaan als ik geen nieuwe beschermlaag aanbreng.

Die Soft99 ziet er goed uit! Morgen eens beter naar kijken en waarschijnlijk meteen bestellen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf

N.a.v. een filmpje van Carclean, en persoonlijke reacties daarop, heb ik begrepen dat deze koplamp coating van Meguiars beter is dan een gewone keramische coating, maar ook weer geen echte blanke lak is. Iets er tussenin.
Wellicht het overwegen waard, zeker voor die kosten.
https://www.carclean.com/...dlight-coating-120ml.html

Overigens, licht en nat opschuren met korrel 1000 of 2000 tot ze dof zijn is wel een goede voorbereiding, en maar heel weinig werk. Wel goed alles afplakken en het spul behandelen alsof het blanke lak is. Zou een jaar mee moeten gaan en is UV werend.
Greetoz schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:47:
[...]

op dag 1 alle voorbereidingen doen, dag 2 vroeg beginnen, ff snel wassen, en dan drogen en afnemen met iets zoals Gyeon Prep daarna gelijk de coating erop.
Uh nee! Als je eenmaal gewassen hebt ist als eerste natuurlijk onzin om helemaal opnieuw te wassen. Volgende dag hooguit afnemen met een detailerspray, en daarna uiteraard iets als Prep voor de vereiste voorbereiding en ontvetten. Helemaal nat maken moet je ten tweede juist NIET doen, want de lak en ook alle randjes en kiertjes moeten 100% DROOG zijn als je gaat beginnen met die coating! En net na het wassen ga je die onmogelijk goed droog krijgen, zelfs met blower is dat erg lastig.
LA-384 schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:59:

Ik moet me sowieso nog inlezen in de diverse coatings, maar dacht dat juist MOHS geschikt was voor buiten. Die Prep is niet direct nodig toch? Ik heb al isopropylalcohol in huis, volgens mij is een 50% oplossing oid al vergelijkbaar qua ontvettende werking.
Prep is wel nodig. Het is vergelijkbaar met alcohol maar niet hetzelfde. Heb begrepen dat Prep beter ontvet dan isopropyl alcohol (zelfs als je dat puur gebruikt). Prep is niet voor niks ontwikkeld als voorbereidingsstap specifiek voor die coatings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Nu online
Knightwolf schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 01:54:

[...]

Uh nee! Als je eenmaal gewassen hebt ist als eerste natuurlijk onzin om helemaal opnieuw te wassen. Volgende dag hooguit afnemen met een detailerspray, en daarna uiteraard iets als Prep voor de vereiste voorbereiding en ontvetten. Helemaal nat maken moet je ten tweede juist NIET doen, want de lak en ook alle randjes en kiertjes moeten 100% DROOG zijn als je gaat beginnen met die coating! En net na het wassen ga je die onmogelijk goed droog krijgen, zelfs met blower is dat erg lastig.

[...]

Prep is wel nodig. Het is vergelijkbaar met alcohol maar niet hetzelfde. Heb begrepen dat Prep beter ontvet dan isopropyl alcohol (zelfs als je dat puur gebruikt). Prep is niet voor niks ontwikkeld als voorbereidingsstap specifiek voor die coatings.
Tja hier valt helaas nogal veel uit de lucht, ik zou de auto met alles wat erop ligt na net een dag polijsten niet alleen met een doek en detailspray willen behandelen, heb zelf weinig last van water wat nog op de plekken komt waar de coating op gaat, maar je hebt wel gelijk dat stukken waar de coating op komt 100% droog moeten zijn :)

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Dit topic ook maar even volgen... Ik ben zo'n crimineel die de auto door de wasstraat (zo'n hele nieuwe) haalt. Mijn huidige auto heb ik nu vier jaar maar die ruil ik binnenkort in op een nieuwe.

Ik heb jaren terug al eens wat spullen gekocht voor de handwas. Twee emmers, washandschoenen, droogdoeken, wat middeltjes van Poorboys, Monello, etc. Ik wil dat weer gaan oppakken.

Mijn nieuwe wagen wordt over een ruime maand geleverd. Ik heb besloten om hem dan bij een detailer te brengen, die hem voor mij in de keramische coating zet. Ik heb gekozen voor alleen het lakwerk. De ruiten wil ik eventueel zelf nog doen en de wielen vind ik niet zo belangrijk. Het is een EV, die worden ook niet heel vies van remstof en dergelijke.

Binnenkort eens de schuur induiken en inventariseren. Ongetwijfeld is er in die vijf a zes jaar het nodige veranderd op dit gebied. :)

Eerste vraag, wat is jullie ervaring met foamen (voorwas) op basis van de reguliere waterdruk? Zo'n lans met Gardena aansluiting lijkt me wel handig voor de snelheid (versus de hogedrukreiniger pakken en aansluiten). Maar als het echt een kansloze missie is, dan begin ik er niet aan. Wij hebben wel een zeer sterke waterdruk op de kraan overigens, dat zou kunnen helpen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@JanHenk om je vast voor te zijn. Nee je wagenbak van de HK in de was zetten is helemaal niet raar. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
JanHenk schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:48:
Dit topic ook maar even volgen... Ik ben zo'n crimineel die de auto door de wasstraat (zo'n hele nieuwe) haalt. Mijn huidige auto heb ik nu vier jaar maar die ruil ik binnenkort in op een nieuwe.

Ik heb jaren terug al eens wat spullen gekocht voor de handwas. Twee emmers, washandschoenen, droogdoeken, wat middeltjes van Poorboys, Monello, etc. Ik wil dat weer gaan oppakken.

Mijn nieuwe wagen wordt over een ruime maand geleverd. Ik heb besloten om hem dan bij een detailer te brengen, die hem voor mij in de keramische coating zet. Ik heb gekozen voor alleen het lakwerk. De ruiten wil ik eventueel zelf nog doen en de wielen vind ik niet zo belangrijk. Het is een EV, die worden ook niet heel vies van remstof en dergelijke.

Binnenkort eens de schuur induiken en inventariseren. Ongetwijfeld is er in die vijf a zes jaar het nodige veranderd op dit gebied. :)

Eerste vraag, wat is jullie ervaring met foamen (voorwas) op basis van de reguliere waterdruk? Zo'n lans met Gardena aansluiting lijkt me wel handig voor de snelheid (versus de hogedrukreiniger pakken en aansluiten). Maar als het echt een kansloze missie is, dan begin ik er niet aan. Wij hebben wel een zeer sterke waterdruk op de kraan overigens, dat zou kunnen helpen.
Is de ID.7 waardiger dan een wasstraat? :+

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:53:
@JanHenk om je vast voor te zijn. Nee je wagenbak van de HK in de was zetten is helemaal niet raar. :+
Haha. De HK is vrijwel uitsluitend bisonyl, dus volgens mij voegt dat niet heel veel toe. Maar jouw Aart Kok daarentegen :P
elektriekert schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:15:
[...]

Is de ID.7 waardiger dan een wasstraat? :+
Scherp :P Ik wilde destijds mijn huidige auto bij aflevering al in de keramische coating laten zetten, maar toch niet gedaan. En daar had ik al vrij snel spijt van. Na een maand was die lak al niet meer mooi. Zwarte auto, dus ook lastig.

Ik heb voorlopig geen ambitie om allerlei lakcorrecties te doen, kleien, polijsten, etc. Maar ik wil best wel (uitgebreid) met de hand wassen. Daarom dacht ik, mijn nieuwe wagen maar een keer netjes behandelen vanaf het begin :)

Overigens is die 'kras-straat' ook ontzettend duur geworden de afgelopen jaren. Van een euro of 8 tot meer dan het dubbele 8)7

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Knightwolf schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 03:12:
Laat ajb weten hoe dat gegaan is. Heb hier nog een set velgen van m'n TransAm liggen die gedaan moeten worden. Velgendokter is tot nu toe de goedkoopste die ik heb gecontacteerd in het hele land maar lees en hoor teveel negatieve ervaringen over hun.
Ik zou nog even een terugkoppeling doen...

Ik heb de velgen gisteren pas opgehaald. In Italië kreeg ik de mail dat de velgen klaar waren, maar het had geen haast. Voordat ze de velgen gingen poedercoaten nog door ze gebeld, want drie van de vier velgen waren niet geheel recht. Aangezien we voor het hele plaatje kwamen is het richten van de velgen voor weinig gedaan. De velgen zijn roadforce gebalanceerd en er zit bijzonder weinig balanceergewicht op. Voor mijn vader is de afwerking keurig. Mijn velgen gaan daar echter niet naartoe.

Ik heb vanmiddag de velgen even gewassen en de banden goed gereinigd als voorbereiding op het coaten. En zo op het oog... ben ik al acht puntjes tegengekomen waar ik zelf niet zo blij mee zou zijn. Je ziet ze bijna niet, maar 'what has been seen...' Ik kijk gewoon anders naar de velgen dan mijn vader. Ik zal morgen proberen het één en ander netjes te krijgen met een polijstrondje en daarna ontvetten en coaten.

Maar goed, voor zover dus.

• Knightwolf
Dank voor de terugkoppeling. Ik heb het hier op Tweakers nog nergens neergezet, maar de 'tijdelijke' velgen onder m'n TransAm wilde ik zelf met een kwast een ander kleurtje geven (was door de vorige eigenaar al gedaan namelijk so who cares). Maar dat liep anders, kreeg ze niet schoon en de lak bleek aan de achterkant in veel slechtere staat dan verwacht. Heb ze naar Velgendokter in Uden gebracht voor de goedkoopste optie ontlakken, stralen en 3-laags poedercoaten, zonder verdere bewerking. Met brengen schatte hij een week of 2, wat ik al lang vond, werkorder in de email gaf een datum die 3 weken zou betekenen, en uiteindelijk kon ik ze na 3,5 week ophalen. De kleur was precies zoals ik hoopte. Zag her en der wel een paar spikkels in de lak maar geen aandacht aan besteed want was toch maar mijn setje beun-velgen. Thuis echter bleek dat ze helemaal vol blaasjes zitten, voorkant her en der een paar op de rand, achterkant heel erg. Eigenlijk echt om te huilen. Duidelijk of niet goed ontgast, voorgewerkt of de oven te heet gehad of zo. Ze hanteren een 'keuringsnorm van 1,5 meter" maar op 2 meter is het ook nog te zien. Nee ik ga er niet mee terug want toch maar beun-velgen en nog steeds beter dan wat ik zelf had kunnen doen met de kwast.

Heb er inmiddels ook een heel flesje Gyeon RIM EVO op gezet, speciaal hier voor besteld, want het beste moment is nog voor het eerste gebruik natuurlijk.

De originele velgen van m'n TransAm die al bijna een jaar binnen liggen en op kleur van de auto gespoten moeten worden ga ik daar dus niet heen brengen... want die moeten wel perfect gedaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

JanHenk schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:48:
Haha. De HK is vrijwel uitsluitend bisonyl, dus volgens mij voegt dat niet heel veel toe. Maar jouw Aart Kok daarentegen :P
Detailing beperkt zich helaas niet tot de lak. Rubbers en kunststof worden ook vuil afstotend gemaakt en beschermd. Bisonyl kan ook prima, heeft mijn neef ook gedaan met zijn rapido klapkar. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• CreativeS
  • Niet online
Knightwolf schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:44:
Thuis echter bleek dat ze helemaal vol blaasjes zitten, voorkant her en der een paar op de rand, achterkant heel erg. Eigenlijk echt om te huilen. Duidelijk of niet goed ontgast, voorgewerkt of de oven te heet gehad of zo. Ze hanteren een 'keuringsnorm van 1,5 meter" maar op 2 meter is het ook nog te zien.
O nee, zo erg is het niet, dan was ik wel teruggegaan. Op anderhalve meter is er niets van te zien, maar goed... ik weet het nu en zo blijft het :)

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:59

Coldcat

HODL

Ik ga binnenkort m'n nieuwe wagen ophalen. Nu woon ik op een plek waar die snel vies wordt. En helaas heb ik geen water, wel stroom.

Ik spoel m'n auto nu af met een cheap-ass hogedruk pistool op accu's van 50 euro. Werkt op zich prima om wat water over de auto te krijgen. Opdrogen op ruiten laat dan wel vlekken achter.

Is er een mobiele oplossing die enigzins goed werkt uit jullie ervaring? Zou ik de aanvoer van een normale cheap ass parktool (lidl) hogedrukspuit in een emmer kunnen stoppen (wel aan de bodem maken natuurlijk)? Ik ben er altijd van het beste te kopen, maar als dat niet werkt dan de goedkoopste totdat je het beste kunt kopen.

Door het opdrogen en vlekken zou je dan eigenlijk een ontharder moeten gebruiken. Maar die combinatie lijkt me helemaal onmogelijk als je geen aanvoer van water hebt.

Om het blad uit de omgeving te vegen ga ik een bladblazer kopen op 18V. Echter zijn hogedrukspuiten op accu niet echt heel populair. Ik denk dat er teveel energie voor nodig is.

[ Voor 17% gewijzigd door Coldcat op 13-09-2025 10:27 ]

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

Coldcat schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:23:
Ik ga binnenkort m'n nieuwe wagen ophalen. Nu woon ik op een plek waar die snel vies wordt. En helaas heb ik geen water, wel stroom.

Ik spoel m'n auto nu af met een cheap-ass hogedruk pistool op accu's van 50 euro. Werkt op zich prima om wat water over de auto te krijgen. Opdrogen op ruiten laat dan wel vlekken achter.

Is er een mobiele oplossing die enigzins goed werkt uit jullie ervaring? Zou ik de aanvoer van een normale cheap ass parktool (lidl) hogedrukspuit in een emmer kunnen stoppen (wel aan de bodem maken natuurlijk)?

Door het opdrogen en vlekken zou je dan eigenlijk een ontharder moeten gebruiken. Maar die combinatie lijkt me helemaal onmogelijk als je geen aanvoer van water hebt.
Kan, maar dan moet je die emmer waarschijnlijk een paar keer vullen per sessie. Als je geen water hebt is dat alsnog een rompslomp.
Hard water maakt niet uit als je je auto droogt na het wassen.

Je kan evt in de wereld van "rinseless" duiken? Ik kom er soms wat over tegen, maar het lijkt me zo raar om te wassen zonder water.

Zit er geen wasbox in de buurt? Voor 2 euro kan ik ongeveer 3 min, ongehard water spuiten op een aantal plekken in de buurt. Voor een euro extra kan je ook foamen. Al neem ik soms eigen foam mee (in een Ali foamer van 5 euro)

• Coldcat

Coldcat

HODL

Vuvuzela schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:39:
[...]

Kan, maar dan moet je die emmer waarschijnlijk een paar keer vullen per sessie. Als je geen water hebt is dat alsnog een rompslomp.
Hard water maakt niet uit als je je auto droogt na het wassen.

Je kan evt in de wereld van "rinseless" duiken? Ik kom er soms wat over tegen, maar het lijkt me zo raar om te wassen zonder water.

Zit er geen wasbox in de buurt? Voor 2 euro kan ik ongeveer 3 min, ongehard water spuiten op een aantal plekken in de buurt. Voor een euro extra kan je ook foamen. Al neem ik soms eigen foam mee (in een Ali foamer van 5 euro)
Beter iets dan niets. Ik heb dat ding minimaal twee keer per week nodig dus naar een wasbox rijden is dan niet praktisch. Dat is het sowieso niet omdat er geen water is. Naar een wasbox ga ik nu al om te wassen.

Dit is puur om het zand eraf te spoelen en troep van de bomen. Opdrogen daarna kan maar als je niet wast ga je zeker krassen maken.

Rinseless ken ik vanuit Dubai. Wellicht interessant. Maar het gaat ook om de modder uit de wielkasten te halen. Dat doe ik liever met water.

Een goedkope LiDL drukreiniger met weinig druk en volume zou dus het beste zijn. Als ik de ramen daarna afneem valt het met vlekken ook wel mee.

• elektriekert

Is er een mobiele oplossing die enigzins goed werkt uit jullie ervaring? Zou ik de aanvoer van een normale cheap ass parktool (lidl) hogedrukspuit in een emmer kunnen stoppen (wel aan de bodem maken natuurlijk)? Ik ben er altijd van het beste te kopen, maar als dat niet werkt dan de goedkoopste totdat je het beste kunt kopen.

Om het blad uit de omgeving te vegen ga ik een bladblazer kopen op 18V. Echter zijn hogedrukspuiten op accu niet echt heel populair. Ik denk dat er teveel energie voor nodig is.
Wat voor auto heb je straks?

• elektriekert
Helaas, de eerste velgschade zit erop.

Ik draaide te kort langs een paar struiken af en had niet in de gaten door de oplopende stoeprand dat mijn achterwiel erop stond, die besloot er op het laatst toch af te schieten.
Ondanks de beschermende band (bolling) venijnig langs de stoeprand gekrast.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Binnenkort maar eens contact opnemen om te kijken of dit een beetje op te lappen valt.

[ Voor 6% gewijzigd door elektriekert op 13-09-2025 21:53 ]

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Over velgschade gesproken; twee van mijn lichtmetalen velgen zitten onder de fijne krasjes, ik vermoed dat ze een keer met een schuurspons zijn schoongemaakt. Valt zoiets er nog uit te polijsten met de hand? De oppervlakte is te klein/onhandig voor een polijstmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 08:23

timovd

Voorsprong door techniek

Wat te doen met dit soort (water?) spots?
Vanaf afstand staat mijn auto er altijd goed bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdNgH_B6_5x0oVOOdH_74uloAOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q44Kc3z420RN2ssnXqRpS3WP.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als we dichter bij gaan kijken, zijn er dit soort vlekken aanwezig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaCDjfhS2amNWMJE42i13HTVYVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWjZ5J4DYN9SdDHfSemM6wWm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zN99fkF0FQYN8GhxMyQgrwfv804=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjUZGpTYYuqE0w6zTzKbBGFt.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb het vermoeden dat het opgedroogde regendruppels zijn. Er zit wel een keramische spray coating op. Een andere optie is dat het plakkerig spul van de bomen hier is. Op andere plekken zijn het minder druppels maar grotere vlekken. Dus wellicht is het een combinatie.
Bij hard boenen met een microvezeldoek krijg je het er wel af, maar dan ben je waarschijnlijk meer dan een dag bezig om de hele auto te doen en ik vraag mij af of het de juiste manier is. Ik kan nog eens proberen te kleien of polijsten met een finish middel/pad. Eerst maar even adviezen ingewinnen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:55
timovd schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:48:
Wat te doen met dit soort (water?) spots?
Vanaf afstand staat mijn auto er altijd goed bij:
[Afbeelding]

Maar als we dichter bij gaan kijken, zijn er dit soort vlekken aanwezig.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb het vermoeden dat het opgedroogde regendruppels zijn. Er zit wel een keramische spray coating op. Een andere optie is dat het plakkerig spul van de bomen hier is. Op andere plekken zijn het minder druppels maar grotere vlekken. Dus wellicht is het een combinatie.
Bij hard boenen met een microvezeldoek krijg je het er wel af, maar dan ben je waarschijnlijk meer dan een dag bezig om de hele auto te doen en ik vraag mij af of het de juiste manier is. Ik kan nog eens proberen te kleien of polijsten met een finish middel/pad. Eerst maar even adviezen ingewinnen.
als het met hard boenen met een microvezel weg gaat dan zal het ook zeker weg gaan met licht machinaal polijsten. Dus als je een DA polisher hebt gewoon lekker een rondje polijsten. Dan gaan dit soort harde water spots zeker weg.

er zijn eindeloos veel prima combinaties tussen polijstmiddelen en polish pads. Zelf ben ik fan van Rupes gele polijst pads icm Sonax EX 04-06. Maar bijna alles komt op het zelfde neer. Of je nou Monello, Scholl of menzerna pakt. De meeste slijpkorrels komen uit de zelfde fabriek.

[ Voor 7% gewijzigd door dikkiedik op 14-09-2025 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knightwolf
Er zijn producten tegen waterspots. Ziet er idd uit als zooi uit bomen. Welke keramische spraycoating heb je? Gyeon Cure toevallig? Welke coating je ook hebt, polijsten haalt alle coating er weer af. Ik denk dat je dit met een goede wasbeurt er wel af kan krijgen, wellicht een beetje APC in je sopje erbij doen. Ik gebruik sinds 2 jaar Gyeon Cure en heb nooit zo'n moeite om dit soort vlekken er af te krijgen, geen speciale spulletjes nodig iig.

Waar je woont geen water?? Zit je op een camping of zo?
Lastige situatie! Je kan een HD wel gebruiken met emmers water, die zuigen het toch wel aan. Voor een HD heb je zover ik weet geen waterdruk nodig. Maar het verbruik is wel aardig hoog dus dan zou je eerst al gauw 10 emmers moeten klaarzetten als je een beetje door wil werken.

Hey, wellicht een water tank of regenton een idee? Ik zie fantastisch veel opties waar ik het bestaan niet eens van wist.
https://www.google.com/se...B&biw=1271&bih=1015&dpr=1

Verder is het belangrijk, je zit hier in het goede topic, te zorgen dat je een goede coating op je auto hebt. Dat maakt het schoonmaken altijd een heel stuk makkelijker omdat vuil niet goed kan hechten op de lak.

Opdrogen op de ruiten is nooit zo'n probleem omdat glas aardig krasbestendig is. Je moet de auto natuurlijk wel afdrogen om watervlekken te voorkomen. En met een doekje met glasreiniger en droog nawrijfdoekje over je ramen is doorgaans erg weinig extra moeite en vlekken heb je dan geen last van.
Ben weken zo niet maanden op zoek geweest. Omdat ik nog geen accu-machines had had ik de vrije keus om voor een merk en voltage te kiezen. Heb uiteindelijk voor Makita LXT 18V gekozen ivm de lagere prijzen van alle apparaten en accu's, maar wel redelijke capaciteit en apparaten met brushless motor. Hou er rekening mee dat verreweg de meeste apparaten verkocht worden zonder lader en accu.

Ik heb deze. Lijkt duur maar is wel incl snellader en 5AH accu! Die zijn los te krijgen maar ook prijzig.
https://www.bol.com/nl/nl...QFpAcg.4_7.8.ProductTitle
Toch was dit de goedkoopste blazer-set met fatsoenlijke capaciteit die ik na maanden zoeken kon vinden, die gewoon in Nederland bij een Nederlandse webshop te krijgen was.

En dan een losse reservebuis gekocht en die afgezaagd om een soort 'Stubby Nozzle' te creeren. Werkt fantastisch voor de auto droog te blazen. Heb hem toch niet nodig voor bladeren. Ook voor bladeren werkt dit goed, en anders kan ik de originele lange tube er weer op zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8X_LMha3xAFLBpGwHnPpddAev8U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5RFSN5WKHZ1o5NmMwwITKEN.jpg?f=fotoalbum_medium
Tehh schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:07:
Over velgschade gesproken; twee van mijn lichtmetalen velgen zitten onder de fijne krasjes, ik vermoed dat ze een keer met een schuurspons zijn schoongemaakt. Valt zoiets er nog uit te polijsten met de hand? De oppervlakte is te klein/onhandig voor een polijstmachine.
Er zijn veel soorten polijst-cones of polijst-ballen opzet stukjes voor de boormachine, speciaal voor kleine randjes en kiertjes en dus ook voor velgen. Wellicht een optie voor je.

Willekeurig plaatje van internet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/VAqSEqw4Y4v7GVexGLkanXH5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Dankjewel @Knightwolf !

Emmers gaat het inderdaad niet worden door de hoeveelheid water die nodig is. Ik huur de woning dus vandaar dat het wat lastig is. De waterdruk is ook erg laag dus handmatig water aanvoeren gaat hem niet worden.

Ik heb nu een afkoppeling aan de wasmachine gemaakt en pak de stroom uit het huis. Ik heb een HD gehaald die normaal werkt. Uiteindelijk een 30 euro bladblazer van de Aldi gehaald voor het blad op de wegen. Kwam er ook achter dat je dan echt een dikke accu blazer nodig hebt, eerst dit eens testen. Deze blazer is om het pad schoon te houden maar wellicht ook om te drogen.

Hoe zit het met drogen als ik er een waterontharder tussen zet. Is dat nog steeds nodig? Aangezien ik in een natuurgebied woon wil ik geen shampoo gebruiken. Puur om het zand eraf te spoelen als het pad vol modder ligt. Maar zonder shampoo en wassen is het vuil er niet af en lijkt me drogen niet verstandig.

Wellicht dat een shipe en whipe dan uitkomst biedt. Eerst het grote zand eraf spuiten. Dan met die spray langs en afdrogen.

Om een beeld te geven. Hier parkeer ik. Ik heb het deel waar de auto komt met zand en cement en grind opgehoogd. Net er Ardennen split over gedaan in die matten. Dat blijft wel een paar maanden goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3JXaYMROJjEARtzl6lYNQR3e0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8R6F70qPcSsYMQspRys3tMW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knightwolf
Je hebt een wasmachine dus wel water. Weinig waterdruk is geen probleem, zoals ik zei een HD zuigt aan. Je kan een tuinslang aan koppelen en naar buiten leiden. Net als een verlengsnoer voor stroom. Hier bij mij thuis moet ik ook met tuinslang en verlengsnoer werken, is niet meer dan normaal. En anders is zo te zien een losse regenton of watertank op een pallet of zo neerzetten wellicht een optie als je zo graag 2x per week je auto afspoelt. Zo te zien is daar ruimte genoeg voor. Die ton kun je met weinig waterdruk rustig aan vullen over de tijd, desnoods met een toilet-vlotter sluiter zodat je niet hele tijd hoeft te controleren of hij vol zit en zo ook niet kan overlopen. Aansluiten op de dakgoot kan natuurlijk ook nog een optie zijn, vast ook wel bij een huurhuis? Zo permanent is zo'n verbouwing niet. Wel oppassen in bosrijk gebied dat je water gefilterd wordt voor het in de ton terecht komt zodat het schoon blijft.

Geen sop in het natuurgebied gebruiken begrijp ik helemaal, zou ik ook niet graag zien. Hooguit voor een enkele keer maar niet wekelijks of zelfs maandelijks. Gelukkig zijn er wel veel biologisch afbreekbare poetsspullen te krijgen.
Wat wellicht een optie is om gewoon bij de wasbox je auto grondig te wassen met sop. Thuis alleen met waterdruk uit de HD moet dan wel voldoende zijn. Je hebt echt niet 2x per week sop nodig, eerder 1-2x per maand.

Elk bosrijk gebied is wel vervelend om auto's schoon te houden. Sterker nog, 1 boom is al voldoende voor ellende als je er onder parkeert :P Wat helaas prijzig is maar met een nieuwe auto absoluut het overwegen waard is een echte harde ceramic coating erop (laten) zetten, zoals Gyeon Mohs EVO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
elektriekert schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:52:
Velgbeschermrand (band) is ook sterk overrated. Rubber houdt de vele kilo's niet tegen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 08:00
elektriekert schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:52:
Helaas, de eerste velgschade zit erop.

Ik draaide te kort langs een paar struiken af en had niet in de gaten door de oplopende stoeprand dat mijn achterwiel erop stond, die besloot er op het laatst toch af te schieten.

***members only***

Binnenkort maar eens contact opnemen om te kijken of dit een beetje op te lappen valt.
Pijnlijk :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Knightwolf schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:03:
Je hebt een wasmachine dus wel water. Weinig waterdruk is geen probleem, zoals ik zei een HD zuigt aan. Je kan een tuinslang aan koppelen en naar buiten leiden. Net als een verlengsnoer voor stroom. Hier bij mij thuis moet ik ook met tuinslang en verlengsnoer werken, is niet meer dan normaal. En anders is zo te zien een losse regenton of watertank op een pallet of zo neerzetten wellicht een optie als je zo graag 2x per week je auto afspoelt. Zo te zien is daar ruimte genoeg voor. Die ton kun je met weinig waterdruk rustig aan vullen over de tijd, desnoods met een toilet-vlotter sluiter zodat je niet hele tijd hoeft te controleren of hij vol zit en zo ook niet kan overlopen. Aansluiten op de dakgoot kan natuurlijk ook nog een optie zijn, vast ook wel bij een huurhuis? Zo permanent is zo'n verbouwing niet. Wel oppassen in bosrijk gebied dat je water gefilterd wordt voor het in de ton terecht komt zodat het schoon blijft.

Geen sop in het natuurgebied gebruiken begrijp ik helemaal, zou ik ook niet graag zien. Hooguit voor een enkele keer maar niet wekelijks of zelfs maandelijks. Gelukkig zijn er wel veel biologisch afbreekbare poetsspullen te krijgen.
Wat wellicht een optie is om gewoon bij de wasbox je auto grondig te wassen met sop. Thuis alleen met waterdruk uit de HD moet dan wel voldoende zijn. Je hebt echt niet 2x per week sop nodig, eerder 1-2x per maand.

Elk bosrijk gebied is wel vervelend om auto's schoon te houden. Sterker nog, 1 boom is al voldoende voor ellende als je er onder parkeert :P Wat helaas prijzig is maar met een nieuwe auto absoluut het overwegen waard is een echte harde ceramic coating erop (laten) zetten, zoals Gyeon Mohs EVO.
Ik heb vandaag een aftakking gemaakt met een Gardena splitter. Ik wilde dat niet doen om geen overlast te geven voor de huurder. Maar besefte dat al het andere niet werkt. Ik heb nu zo'n 50 euro spuitje van Amazon en dan vul ik een 5L flacon om de modder weg te halen. Een hoop werk en bovendien werkt het totaal niet. Iedereen kijkt je aan waarmee je bezig bent :+ Dat gaat zo niet langer.

Mobiel is leuk maar dat is gewoon niet sterk genoeg of je hebt mega accu's nodig. Daarom gewoon water + snoer. Dan maar een boze verhuurder maar ik kan ook weinig anders :+

Het nadeel van een half verhard pad is dat alles onder de modder komt. Als het dan geregend heeft en daarna weer droog is het gewoon netter dat er even af te spuiten. Maar iedere keer naar de wasbox daarvoor gaat ook tegenstaan.

Bedankt voor je adviezen over de coatings! Je hebt echt een hoop goede kennis. De auto zal er niet glimmend bijstaan, maar in ieder geval zo toonbaar mogelijk :)

Vandaag ook zwart grind over het zand heen gestrooid met van die roosters. Dat moet ook weer een paar maanden ertegen kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Coldcat op 14-09-2025 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Klein voorbeeld... helaas dus iets meer werk dan alleen Gyeon Primer :o máár... ze worden nu wel superstrak (voor zover mogelijk).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdElg3uqnAFgjsOvDTKMSRGWgNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lO3SYYwqsMoZeLa5zuY31XiO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door CreativeS op 15-09-2025 22:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qAJn6YPyA-TUk1W_yxcTHlWsRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJ0RTTW4UIiJHeTAhLNyZlJw.jpg?f=fotoalbum_large

Gepolijst met Gyeon Q²M Polish, in de Gyeon Q² Rim EVO gezet en alvast de banden even ingesmeerd met Gyeon Q² Tire. Coating kan zo mooi 24 uur uitharden en de Gyeon Tire kan mooi in de band trekken. Morgen nog even met een föhn bezig en dan uitwrijven. Ik zeg: gelukt!

PS Jaja, ik heb ook de hiel nog wat beter ingesmeerd, ik zag na het nemen van de foto dat ik dat vergeten was :) Gyeon Q² Tire droogt overigens satijn/mat op. Geen rijdende spiegel.

[ Voor 11% gewijzigd door CreativeS op 15-09-2025 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Vergeet Gyeon Tire niet ook aan de andere kant van de band te doen, die je niet ziet. Is niet voor het oog maar wel voor de bescherming en levensduur!

Gyeon Tire droogt niet mat op. Hoogglans zonder uitpoetsen, of hooguit zijdeglans hoe hard je het ook uitpoetst. Als het mat wordt is het al een tijdje tijd om hem opnieuw aan te brengen ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Knightwolf op 16-09-2025 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Na het uitwrijven natuurlijk... nu niet kissebissen aub :*) . Vind jij ook niet leuk... voorruit, Starlet (y)

Gyeon Tire is altijd satijn tot mat. Ik gebruik het al jaren. Ik zal ook nog even een zinsnede uit de omschrijving plaatsen:
De Gyeon Q² Tire zorgt voor een matte tot satijnen afwerking en een lange bescherming tegen UV-straling. De coating wordt snel na het aanbrengen droog en antistatisch.
Mat... :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMx7zLH4wM2X5VYgeECI3BhWLDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFpOgs0lPvAoLCbQSbMUBGiY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door CreativeS op 16-09-2025 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:09
offtopic:
Ik heb gisteren Turtle Wax Hybrid Solutions Ceramic Spray Coating aangebracht in de badkamer :P ; binnenkant van de douchedeur, de thermostaat kraan en douchekoppen, de wastafel plus de kranen en de spiegel.

Ik merkte gisteravond al op tijdens het droogmaken van de wastafel dat het veel makkelijker gleed en zag vanmorgen ook wat mooie beading :D. Ben vooral benieuwd naar hoe de deur is na een douchebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Card Nox schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:56:
offtopic:
Ik heb gisteren Turtle Wax Hybrid Solutions Ceramic Spray Coating aangebracht in de badkamer :P ; binnenkant van de douchedeur, de thermostaat kraan en douchekoppen, de wastafel plus de kranen en de spiegel.

Ik merkte gisteravond al op tijdens het droogmaken van de wastafel dat het veel makkelijker gleed en zag vanmorgen ook wat mooie beading :D. Ben vooral benieuwd naar hoe de deur is na een douchebeurt.
Detailing in huis... :*)

Die goedjes werken fantastisch in huis. Ik maak de RVS-look koelkast, de Siemens espresso volautomaat, RVS oven, RVS afzuigkap en de hoogglans keukenkastjes allemaal schoon met Poorboys World Glass :) Diepe glans en redelijk waterafstotend. Alle ramen, spiegels, et cetera in huis worden ook met PBW Glass gereinigd. Ik ben nog niet zo ver gegaan om daadwerkelijk een coating in de badkamer te hanteren... maar is natuurlijk wel een uitkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Heb ook wel eens rain clear o.i.d. op mijn glazen douchewanden gedaan. Werkt leuk, maar maakte het helaas niet onderhoudsarm dus ben er maar mee gestopt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:41:
Heb ook wel eens rain clear o.i.d. op mijn glazen douchewanden gedaan. Werkt leuk, maar maakte het helaas niet onderhoudsarm dus ben er maar mee gestopt. :P
Foei zeepresten... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Kalk met name. Leuk dat het minder blijft hangen maar je houdt nog steeds druppeltjes die opdrogen en daarmee vlekken. Ik had gehoopt het trekkertje niet meer te hoeven gebruiken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:09
Ja en met de douchekop afspoelen zal wellicht druppels verminderen maar zo'n hoeveelheid water zorgt er bij mij voor dat het water de badkamer inloopt ipv het afvoerputje (frameloze deur icm een inloopdouche). Achja, we zullen gaan zien hoe het werkt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:22:
Kalk met name. Leuk dat het minder blijft hangen maar je houdt nog steeds druppeltjes die opdrogen en daarmee vlekken. Ik had gehoopt het trekkertje niet meer te hoeven gebruiken. :P
Maar kalk is standaard als je geen ontkalking hebt, kalk blijft ook na het wassen van de auto achter als je niet vlot droogt (ook met coating). Da's geen verrassing. Zeep is ook wat nukkiger, vandaar dat ik dat zei, maar goed. Mijn logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

CreativeS schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:47:
Maar kalk is standaard als je geen ontkalking hebt, kalk blijft ook na het wassen van de auto achter als je niet vlot droogt (ook met coating). Da's geen verrassing. Zeep is ook wat nukkiger, vandaar dat ik dat zei, maar goed. Mijn logica.
Ja maar ik hoopte dat het zo waterafstotend werd dat er überhaupt geen druppels meer aan een verticale want zouden blijven hangen. Maar zonder rijwind is dat helaas wel het geval. En om er nu weer een grote föhn in te bouwen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:49:
Ja maar ik hoopte dat het zo waterafstotend werd dat er überhaupt geen druppels meer aan een verticale want zouden blijven hangen. Maar zonder rijwind is dat helaas wel het geval. En om er nu weer een grote föhn in te bouwen. :D
Na het douchen even een snelle lange pirouette ;)

* CreativeS laat zichzelf wel even uit...

[ Voor 5% gewijzigd door CreativeS op 16-09-2025 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
CreativeS schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 07:20:
Na het uitwrijven natuurlijk... nu niet kissebissen aub :*) . Vind jij ook niet leuk... voorruit, Starlet (y)

Gyeon Tire is altijd satijn tot mat. Ik gebruik het al jaren. Ik zal ook nog even een zinsnede uit de omschrijving plaatsen:

[...]

Mat... :)
[Afbeelding]
Nou, hoe hard ik ook uitpoets, er blijft meer glans over dan ik mooi vind en minder wordt het pas na weken tot manden.

Weet niet hoe ultra dun je het er op doet dat je het zo mat krijgt? Maar aanbevolen voor lange standtijd is de band heet stoken met elektrische verfbrander en dan goed opsmeren en erin wrijven met je foam pad, dus redelijk dik op doen, minstens een uur laten intrekken, en dan afnemen tot je gewenste glansgraad. Maar minder dan zijdeglans krijg ik het dan niet meer. Ja de standtijd is dan wel 4 maanden als het niet langer is. Daar gaat het uiteindelijk ook om want hij moet zo wel de winter door komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Knightwolf schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:02:
Nou, hoe hard ik ook uitpoets, er blijft meer glans over dan ik mooi vind en minder wordt het pas na weken tot manden.

Weet niet hoe ultra dun je het er op doet dat je het zo mat krijgt? Maar aanbevolen voor lange standtijd is de band heet stoken met elektrische verfbrander en dan goed opsmeren en erin wrijven met je foam pad, dus redelijk dik op doen, minstens een uur laten intrekken, en dan afnemen tot je gewenste glansgraad. Maar minder dan zijdeglans krijg ik het dan niet meer. Ja de standtijd is dan wel 4 maanden als het niet langer is. Daar gaat het uiteindelijk ook om want hij moet zo wel de winter door komen.
Je ziet het op de foto? En dan heb ik nog niet eens een föhn gebruikt. Ik doe het op de Gyeon Q²M Tire applicator (en zoals je kunt zien is die vrij poreus) en smeer het in zoals op de foto van de zwarte velgen. Vrij dik. Ik doe niets speciaals. Misschien heb ik gewoon geluk dat het precies is zoals ik graag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Knightwolf schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:02:
Nou, hoe hard ik ook uitpoets, er blijft meer glans over dan ik mooi vind en minder wordt het pas na weken tot maanden.
Ik kan het mis hebben hoor... maar dit is na de hele behandeling. Uiteraard banden goed reinigen (normaal volstaat Gyeon Tire Cleaner, maar nu moest Dreft eraan te pas komen). Nacht met Gyeon Tire erop gestaan. Warm geföhnd en daarna uitgewreven. Mat. Alleen de hiel van de band heeft het niet echt opgenomen, jammer dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4g9U2m9QHp0yJWFL-kVNcFBiIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/amvENzTNBVCjQG7vrq2IDJfA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Tjeemig, ik ben geen echte detailer blijk wel. Ben veel te lui om mijn wielen eraf te halen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:10:
Tjeemig, ik ben geen echte detailer blijk wel. Ben veel te lui om mijn wielen eraf te halen. :D
Dit is voor mijn vader zijn auto, die rijdt nu op zijn 'oude' velgen. Deze zijn nieuw opgemaakt en voorzien van goede banden. Dan verzorg ik voor hem even de laatste stap (inclusief een polijstronde, maar goed... water onder de brug). Zit aardig wat uurtjes in nu, maar ik weet waar ik voor sta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Nu online
Ziet er netjes uit, ik volgde altijd de stappen op de fles zelf, die zeiden na 15 min uitwrijven en voor een beter resultaat de band voorverwarmen, kennelijk kan je ook langer wachten en het verwarmen doen tijdens het uitboenen...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden... het kan nu een nacht staan 'trekken'. Daarna pas de föhn erop, dat opent de poriën als boost en dan inderdaad uitboenen. Ik doe het al jaren zo, voor mij werkt dit het beste met een zeer goed resultaat zonder glimmerij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
Je moet natuurlijk wel eerst verwarmen en de poriën openen voor je het er op smeert!

Nu precies 2 jaar geleden (half sept 2023) heb ik Gyeon Tire voor het eerst toegepast op m'n Starlet.

Met verfbrander heet stoken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/f7R4zkL4y8CRM3S5AigwYyjW.jpg

Met een foam dressing applicator Gyeon Tire aanbrengen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/M7G4EF9Lsn6Mwf809TSaNbhe.jpg

Had een mooie 50/50 gemaakt voor de foto. Dunner aanbrengen moet je wmb niet doen want er moet voldoende vloeistof op blijven zitten zodat het zo diep mogelijk kan intrekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/9oVtzZ0N8fjqv2U0HfAT7CC7.jpg

Ik weet het niet zeker maar dit is waarschijnlijk al na uitpoetsen. Kan me vaag herinnerne dat ik baalde van de best hoge glans die het bleef houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/jklY4Li3b1lNr2c5MJI99xsP.jpg

Dit is precies 1 jaar geleden, half sept 2024. Een poetsbeurt tussendoor. Geen verfbrander, wel op dezelfde manier maar redelijk dun opsmeren. Dit is natuurlijk ook na uitpoetsen. Ziet er al een stuk beter uit, maar kan het nog steeds niet mat noemen. Wel al acceptabel zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/5QBOpAjng4js2MlX0fgixPBk.jpg

Dit was op de Summer Power Nighs aug 2024. Natuurlijk maak ik voor een meeting m'n auto altijd netjes. Of ik Tire hier voor de meeting net had aangebracht kan ik alleen raden maar ik gok van wel. Ook dit is redelijk netjes maar niet mat te noemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/2N0v3j2sDtXG466oLiFwP0Cb.jpg

@CreativeS
Daarom vroeg ik dus hoe dik je het aanbrengt. Als je zo weinig gebruikt als je met een keramische coating zou doen (een paar drupplels dus maar) kan ik me nog voorstellen dat je het mat uitgepoetst kan krijgen. Hoewel het wel zo is dat de ene band de andere niet is geloof ik niet dat dit veel verschil gaat uitmaken in de glansgraad.

Andere vraag, hoe vaak pas je dit toe? Hoe lang houdt het tot je het gevoel hebt dat het helemaal weggesleten is en er echt een nieuw laagje op moet? Na die eerste keer aanbrengen kreeg ik het slijtagevoel pas na meer dan 6-7 maanden. Da's wel aanzienlijk langer dan destijds op de beschrijving stond aangegeven. En nog een paar maanden voor ik pas vond dat ik het echt opnieuw moest aanbrengen. Nu zie ik een beloofde standtijd-termijn er niet meer bij staan.

[ Voor 14% gewijzigd door Knightwolf op 16-09-2025 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Knightwolf schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:54:
Je moet natuurlijk wel eerst verwarmen en de poriën openen voor je het er op smeert!
Ook als ik vooraf verwarm heb ik gewoon keurig een mat resultaat, maar achteraf verwarmen geeft een nog langduriger resultaat. En nogmaals: want je leest er schijnbaar overheen, ik smeer het *niet* dun op, best wel een dikke laag. Véél dikker dan een coating.

[ Voor 35% gewijzigd door CreativeS op 16-09-2025 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Nu online
CreativeS schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:05:
[...]

Ook als ik vooraf verwarm heb ik gewoon keurig een mat resultaat, maar achteraf verwarmen geeft een nog langduriger resultaat. En nogmaals: want je leest er schijnbaar overheen, ik smeer het *niet* dun op, best wel een dikke laag. Véél dikker dan een coating. Is toch ook te zien op de foto's?

En verder: ik ga niet meer met jou in discussie. Ik heb de resultaten laten zien.
Ik snap de vragen van @Knightwolf wel want ik krijg het ook niet zo mat als jij op de fotos laat zien. Dus snap wel dat hij het zich afvroeg :). Denk dat de communicatie over en weer wat verkeerd begrepen werd.

Ik ga binnenkort maar weer eens aan de slag als m'n velgen in de coating gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Greetoz schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:21:
Ik snap de vragen van @Knightwolf wel want ik krijg het ook niet zo mat als jij op de fotos laat zien. Dus snap wel dat hij het zich afvroeg :). Denk dat de communicatie over en weer wat verkeerd begrepen werd.
Ik stuur je wel even een PB.
Greetoz schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:21:
Ik ga binnenkort maar weer eens aan de slag als m'n velgen in de coating gaan.
Goede basis is het belangrijkste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
CreativeS schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:05:
[...]

Ook als ik vooraf verwarm heb ik gewoon keurig een mat resultaat, maar achteraf verwarmen geeft een nog langduriger resultaat.
Dat wordt niet aangeraden door Gyeon maar is natuurlijk het proberen waard. Misschien dat ik dat de volgende keer ook es ga doen :)
En nogmaals: want je leest er schijnbaar overheen, ik smeer het *niet* dun op, best wel een dikke laag. Véél dikker dan een coating. Is toch ook te zien op de foto's?
Ik lees er niet overheen, ik vraag het opnieuw in andere woorden omdat ik het me niet kan voorstellen. Niet zo gek toch?
En verder: ik ga niet meer met jou in discussie. Ik heb de resultaten laten zien.
Wat ongelofelijk flauw, hier heeft niemand iets aan. Aangezien ik mat ook mooi vind hoopte ik op meer uitleg hoe je dat voor elkaar krijgt. Welke applicator en doeken gebruik je bv? Ik krijg jouw resultaat niet voor elkaar dus wat doe ik verkeerd? Mijn applicator heb je gezien. Uitpoetsen heb ik gedaan met een oude katoenen keukenhanddoek, want ik ga daar geen mooie microfiber doeken aan verspillen. Katoen zou een goede aanzuigende werking moeten hebben op die vloeistof maar het resultaat blijft dus redelijk nat.

[ Voor 21% gewijzigd door Knightwolf op 16-09-2025 17:57 ]

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

Iemand advies voor wat voor / hoeveel pads ik nodig heb. Heb geen grote auto (3 deurs F56 mini) en geen heftige lakcorrectie nodig. Hoe ver kom ik met 1 pad van een bepaalde cut? Kom ik weg met 2 van elk, dat ik af en toe wissel en de vieze pad clean en laat drogen terwijl ik door ga met de volgende?

Ik ga denk ik voor Koch, Gyeon of Rupes pads. Maar als ik van alles 4/5 pads nodig heb kost het evenveel als de DAP zelf.

• CreativeS
  • Niet online
Vuvuzela schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:14:
Ik ga denk ik voor Koch, Gyeon of Rupes pads. Maar als ik van alles 4/5 pads nodig heb kost het evenveel als de DAP zelf.
Ja, maar de pads heb je toch nodig om überhaupt de DAP te gebruiken? Je kan het zo duur of goedkoop maken als je wil. Ik heb liever meer pads op voorraad zodat ik niet hoef te wachten na het schoonmaken. Ik pak een volgende en leg de net schoongemaakte pad te drogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
  • Nu online
Iemand advies voor wat voor / hoeveel pads ik nodig heb. Heb geen grote auto (3 deurs F56 mini) en geen heftige lakcorrectie nodig. Hoe ver kom ik met 1 pad van een bepaalde cut? Kom ik weg met 2 van elk, dat ik af en toe wissel en de vieze pad clean en laat drogen terwijl ik door ga met de volgende?

Minimaal 4 pads per cut heb je wel nodig. Ik gebruik monello pads, vind ze fijner dan Gyeon persoonlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smotske

Ik vind zelf werken met 2 pads prima. Na 2 a 3 hits blaas ik de pad uit in een emmer met een luchtpistool van de compressor. Zo kan ik toch wel een hit of 12 doen. Dan de pad uitwassen met warm water en dreft, uitblazen met het luchtpistool, en weer verder werken. Voor mij prima, een ander werkt graag met een stapeltje pads.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Smotske schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:23:
...met een luchtpistool van de compressor.
Die staat hoog op het verlanglijstje... mooi in het hok achter de garage en in de garage een haspel met luchtpistool. Scheelt een hoop, ook handig om de bandjes op spanning te houden. Doe ik nu met een Black and Decker AirStation. Doet wat het doen moet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Wat is dat toch fijn om iemand blij te maken... een glimlach van oor tot oor. Nee, niet gewassen (dat was al op orde)… maar afgemaakt met nieuwe velgen d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K31zHGGjUKX0rhSOT82NmqVt_i4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTyvrnSVBQclqpqEr2KW9DwP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4bntJTlpjpZMrVheG77pH1Mf-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkcCkZqnrGiwhD3fFRzz6ZSV.jpg?f=fotoalbum_large

Bijna 16 jaar oud, nog geen ton gelopen... je ziet ook direct waarom ik zelf niet zo gek op zwarte velgen ben, maar het staat de auto verder goed. Glimt gelukkig goed.

[ Voor 27% gewijzigd door CreativeS op 19-09-2025 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
CreativeS schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:01:
Wat is dat toch fijn om iemand blij te maken... een glimlach van oor tot oor.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bijna 16 jaar oud, nog geen ton gelopen... je ziet ook direct waarom ik zelf niet zo gek op zwarte velgen ben, maar het staat de auto verder goed. Glimt gelukkig goed.
Ik dacht dat je een auto van een paar jaar ff gewassen had, totaal niet gelet op het model :X

Ziet er knap uit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
elektriekert schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:03:
Ik dacht dat je een auto van een paar jaar ff gewassen had, totaal niet gelet op het model :X

Ziet er knap uit!
Dank.

Met 75 hoeft hij niet zo nodig meer een nieuwe auto en deze heeft hij nog samen met mijn moeder gekocht. Ik maak het met plezier weer wat mooier voor hem. Ik snap wel dat hij deze graag houdt.

[ Voor 19% gewijzigd door CreativeS op 20-09-2025 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf

Het is heel verstandig om alle soorten pads die je nodig hebt x2 te doen, puur als reserve. Als je pad per ongeluk op de grond komt en er zand of andere zooi aan komt moet je hem meteen weggooien, dat krijg je nooit meer veilig schoon. Als je geen reserve hebt kun je meteen opruimen want dan kun je je klus niet af maken, nieuwe bestellen, en later opnieuw proberen. Dit geldt overigens niet alleen voor polijstpads, ook voor dressing applicators, microfiber doeken, enz. "oh dat gebeurt mij echt niet ik ben zo voorzichtig" uh ja iedereen maakt het wel es mee. Liever nog x3 omdat een pad niet het eeuwige leven heeft en je niet hele tijd opnieuw verzendkosten wil betalen als je over een tijdje toch weer nieuwe nodig hebt.

Heb geen ervaring met andere pads dan Monello, maar die vind ik gewoon helemaal prima.
Smotske schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:23:
[...]

Ik vind zelf werken met 2 pads prima. Na 2 a 3 hits blaas ik de pad uit in een emmer met een luchtpistool van de compressor. Zo kan ik toch wel een hit of 12 doen. Dan de pad uitwassen met warm water en dreft, uitblazen met het luchtpistool, en weer verder werken. Voor mij prima, een ander werkt graag met een stapeltje pads.
Uitblazen van pads met perslucht begrijp ik niet helemaal? Dat doet toch niks? Polijstpasta zit als een stugge substantie in de foam vast. Gewoon de pad van je polijstmachine af halen (lang leve klittenband), onder hete kraan en evt pad-reiniger goed schoonmaken en uitspoelen. Hooguit een paar minuten werk. Grof uitknijpen en dan terug op de polijstmachine. Pad horizontaal in de gootsteen houden, op laagste stand aanzetten en dan toerental tot max opvoeren om alle water eruit te centrifigeren. Letterlijk nog geen halve minuut werk en je kan weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-09 21:09

Jheroen

Jheroen

Wat is naar jullie mening de beste set om het keramische seal effect op lak velgen en glas te krijgen, detailers is een bekende maar relatief duur.
Iemand een tip voor een goede set voor reinigen drogen etc voor een zwarte sorento met panoramisch dak?

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Tijdje niet gepost, wel gelurkt :)

Vandaag is/was het een ideale dag om te doen wat ik al langer op de planning had staan maar nooit echt aan toegekomen was; coating aanbrengen.

Een 'kiezelgrijze' Audi Q4, dus geen kleintje. Stond altijd wel in de 845 wax en werd netjes op tijd gewassen met Gyeon spullen, maar wilde eigenlijk een coating aanbrengen. Nou, dat was vandaag. Kleine samenvatting van bijna 5 uur werk

Eerst de auto in de pre-wash gezet met de lans en Bilt-Hamber Touch-less voor het grove spul.
Daarna een wasje met Gyeon Bath voor de rest.
Auto droog getrokken
Vervolgens de hele auto ge-klei'd met Meguiars Smooth surface clay. Dat was echt wel nodig, uiteindelijk met 2 bars de hele auto kunnen doen.
Even kwartiertje rust en door met een wasje met afwasmiddel (Dreft voor de fijnproevers).
Volledig droog getrokken en met een compressor ook alle kieren gaatjes en naadjes droog geblazen.
Hele auto met Gyeon Prep behandeld, kwartiertje wachten
Toen was het eindelijk tijd voor de coating; Gyeon MOHS EVO. Applicatie is echt mega makkelijk, soms even oppassen voor de kunststof delen. Aanbrengen, mooie baantjes trekken en gelijk weg poetsen. Motorkap en voorschermen 2 keer gedaan.
Na een half uurtje wachten de Gyeon Cure opgebracht en uitgepoetst

Glimt als een @#@ in de maneschijn. Echt zeer tevreden met de middelen, was niet echt goedkoop maar het laten doen is vele malen duurder en nu kan ik zelf tevreden naar het oprit kijken.

Morgen nog even de ruiten in de Glaco zetten (poetsen en daarna sealen) en de ruitenwissers vervangen

8)

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57

Wok

Dakloos...

Vanmiddag de 205 van mijn neef even onder handen genomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYXYhMWY7Z_vAv7KINdj8hhIC7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uh7todSO3jvHeDxpQuXoczsk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZgdV1TJ6y4VHMuLEQOiu2wDB9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNWoaB6m3WyPREfLqmska7no.jpg?f=fotoalbum_large

Meteen de hamvraag: hoe kan ik ervoor zorgen dat deze glans/kleur wat langer behouden blijft? Het betreft namelijk een unilak zonder blanke lak en doorgaans is het met een maand of twee, drie wel gedaan en is-ie weer dof roze :/ Zou een coating (glas/keramisch) hier verschil kunnen maken? Een 'gewone' waxlaag (Collinite 845 of Soft99 Fusso) doet in ieder geval niks, weet ik inmddels uit ervaring...

Zou wel leuk zijn als-ie wat langer er mooi uit blijft zien, want het is echt nog een kek wagentje (nog geen ton op de klok, amper roest, ik heb hem in 2018 overgenomen van de eerste eigenaar(!)). Zodra de lak weer dof is, ziet-ie er meteen zo verlept uit (morgen ga ik de bumpers en andere kunststoffen nog onder handen nemen) terwijl-ie dat dus echt niet is... Mijn neef is zelf geen poetser, maar hij zorgt er verder prima voor en is ook niet kinderachtig wat betreft onderhoud (ondanks een beperkt budget, want hij is nog student).

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.