Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 19:52:
[afbeelding][afbeelding]
Zoals je hierboven wel ziet zijn het niet bepaald de beste omstandigheden om te landen en je kunt wel raden hoe het is afgelopen ;-)
Zo'n ramp is natuurlijk best te vermijden, maar hoe doe pak je dat aan? Wildweg zou ik eens goed gas bijgeven, maar dat lijkt me gezien de heading ook niet bepaald een goed idee :3
Na er een beetje over te hebben nagedacht zie ik alvast 2 totaal foute dingen. De snelheid (resultante) is niet binnen de aanvaardbare grenzen om die bak veilig aan de grond te krijgen en het vliegtuig zelf is niet in de juiste houding. '
University Physics' doorbladeren ivm en ik kom dit tegen, om de effectieve snelheid van m'n toestel te berekenen bij wind: Vpa (138 kts @ 120° ) + Vag ( 26 kts @ 242° ) = Vpg ( 126 kts @ 130° )
Geen wonder dat het met een crash is afgelopen. Die kist is gewoon uit de lucht gevallen.
Nu de vraag: wat doe je eraan? Moet ik nu elke keer vectoren gaan berekenen om het juist te doen O_o
Zonder op pauze te drukken gaat dat echt niet op tijd lukken ^^"
Voor de rest wel een kleurrijk screenshot met die bliksem

Voor wat het waard is, in het echt zijn er meerdere manieren om je snelheid te berekenen. Je gaat uit van een bepaald getal dat de fabrikant je geeft, wat afhankelijk is van je gewicht tijdens de nadering/landing, configuratie, soort nadering etc. Dan afhankelijk van de wind tel je daar wat op, vaak met een minimum van een bepaald aantal knopen.
Op de embraer190 is het bijv 120kts plus de helft van de headwind en daarop de hele gust. (met een maximum van 20 en een minimum van 5)
Dus heb je 20 kts wind op de neus met uitschieters tot 30kts wordt de snelheid 120 + 10 (helft van de headwind) + 10 (de gust) = 140kts
De headwind moet je zelf uitrekenen. Is de wind 90 graden cross met 20 kts gusting 30kts, dan is de helft van de headwind dus 0, echter in de meeste omstandigheden schrijft deze fabrikant een minimum van 5kts voor. Dus dan wordt de snelheid 120 + 5 + 10 = 135kts. Voor windrichtingen tussen vol cross en vol head zul je zelf moeten rekenen. (met de genoemde sin/cos regel, niet met een rekenmachine, dat kan in het echt ook niet op short final)
Dus zonder de basissnelheid kom je nergens, die zul je dus moeten vinden (mogelijk dat het FMS die geeft in jouw type). Tel daar 10 tot 20 kts bij en je zit bijna altijd wel redelijk goed.
Qua aanvliegen zul je zelf moeten uitvinden hoeveel je tegen de wind in moet sturen (zijn ook rekenregels voor, maar in de praktijk heb je daar weinig aan). Het volgen van een localizer kan helpen, echter na wat oefening moet je het toch wel kunnen. Neem flink wat ruimte en blijf in het verlengde van de baan...
-Het kan zijn dat ik je post totaal verkeerd heb opgevat, ik snap er namelijk weinig van. Vap/Vag/Vpg zegt me niets. Uiteindelijk is voor de nadering slechts de snelheid van het vliegtuig t.o.v. de lucht belangrijk, niet de grond. Een vliegtuig kan met harde wind prima stilstaan t.o.v. de grond. Na de landing is de snelheid t.o.v. de grond pas belangrijk.-