Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 22:49:
Hoe komt het eigenlijk dat de meesten hier zich vooral bezig houden met airliners...? Ik ben de laatste tijd meer en meer richting bush flying gegaan. Ik was sowieso al veel bezig met GA's, maar nu dus echt met bush flying: low and slow en geen AP (maar wel GPS

) in onherbergzame gebieden, vliegen door valleien etc.. ECHT vliegen, dus...

Is het gewoon toeval dat of gaat het hier zo vaak over de airliners dat anderen denken dat GA hier geen plek heeft en dus maar niets posten?
Eigenlijk voornamelijk omdat ik geen goede payware kist hiervoor heb voor FSX

Gister nog wel even in een default MS Cessna EHSE-EHAM gevlogen, basic navigatie via RTM VOR (anderhalf jaar niet gevlogen, nu voornamelijk airliners). Het is wel leuk en zo af en toe verken ik wel eens een stukje
scenery wereld, maar ik vind de default kisten gewoon te slecht en vlieg te weinig VFR om me te verdiepen in wat een leuke payware kist zou zijn.
Ik heb me de laatste dagen prima vermaakt met de Airport Editor en de AI Traffic Editor.
Ik kon het niet hebben dat de AI kisten op Schiphol soms aan de meest vreemde gates geparkeerd staan. Dus dat ging ik eens "even" fixen ... Het werd een hele klus:
Eerst de juiste airlines toegewezen aan de juiste gates.
Toen kwam ik erachter dat er aardig wat gates missen in de default EHAM voor FSX.(A-apron, paar op de B-pier en nog wat op de zuidelijke tak van de D-pier). Bovendien zijn er een aantal hernoemd (met name de B-pier). Dus ik heb alle gates toegevoegd en de juiste benaming gegeven.
Vervolgens bleek er nog niks van te kloppen. Google leerde me dat de AI kisten parkeren op basis van de airline code, maar ook op basis van de gate-radius die je de gate geeft, in combinatie met de wingspan van de kist (maw de kist moet passen aan de gate). Van alle kisten de wingspan verzameld, uitgezocht wat er in real life op welke gate past en aan de hand daarvan alle gate-radii van EHAM aangepast.
En nog klopte het niet, het blijkt dat de wingspan van de AI kisten gewoon een variabele is die buiten het parkeren niks doet en bij de meeste AI kisten helemaal verkeerd staat. Dus van alle AI kisten in de .cfg file de wingspan goed gezet.
Toen begon het ergens op te lijken, ware het niet dat het op het A en B-Apron nog niet helemaal lekker ging. Dat bleek op te lossen door alle Apron gates de code RAMP te geven ipv GATE en in de .cfg files van de Fokkers e.d. die op EHAM komen ook de park code te veranderen in RAMP, GATE (ja je kunt twee codes assignen in FSX, als er op een airport geen RAMPs zijn parkeert de kist netjes aan een GATE met zijn airline code).
Al met al een aantal dagen (toen ik begon dacht ik een middagje bezig te zijn

) werk, maar toen stond alles op EHAM aardig goed.
Ik wil de AFCAD file best delen, maar besef dat om het goed te laten werken je nog aardig wat moet doen:
- Van alle AI kisten in de .cfg de variable wing_span=xxx.xx goed zetten (real wingspan in feet)
- Alle AI kisten die op de Apron moeten parkeren de code ATC_PARKING_TYPES=RAMP, GATE geven
Je kunt de AFCAD natuurlijk ook zo gebruiken, de parkeer logica van AI traffic zou er in ieder geval niet slechter op moeten worden.
Een hoop werk, maar leuk en leerzaam om te doen. Eindelijk weet ik zo'n beetje hoe het AI traffic gebeuren werkt. Dat leverde meteen een nieuw project op ... ik ben nu bezig om zelf mijn traffic pakket te maken.