Denk anders ook aan current cost (http://www.currentcost.com/). Werkt prima met windows mac en linux en is een stuk goedkoper. Kan drie phase aan. Heeft wel net als alle andere systemen met dit principe het probleem dat je de cos-phi en het voltage niet meet.Mike70 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 12:34:
[...]
Hij kan dus wel 3 fase aan.
Vriend van mij, master30, heeft hem ook, schijnt nogal verslavend te werken.
Zat er al vaker aan te denken, ga hem meteen bestellen.
die is inderdaad een stuk goedkoper:Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 13:03:
[...]
Denk anders ook aan current cost (http://www.currentcost.com/). Werkt prima met windows mac en linux en is een stuk goedkoper. Kan drie phase aan. Heeft wel net als alle andere systemen met dit principe het probleem dat je de cos-phi en het voltage niet meet.
http://shop.ebay.nl/i.htm...3286.c0.m14&_sop=15&_sc=1
Helaas net iets minder mooi, maar goed genoeg voor mij. Thx voor de tip.
Gebruikt iemand de Wattson al om de opbrengst van elektriciteit te meten?zero_cool89 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 12:23:
Ik wil geen reclame maken maar dit is misschien een leuke om je PV opbrengst te meten:
http://www.1dayfly.com/
Verwijderd
Ik gebruik the Owlglambalk schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 14:37:
[...]
Gebruikt iemand de Wattson al om de opbrengst van elektriciteit te meten?
Ik dus gisteren de documentatie van de calenta én de I-sense nógmaals doorgenomen.... U raad het al, niet wijzer geworden.Taan schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 17:33:
[...]
Ik heb ook weer een belletje gewaagd aan Remeha (professional)
(...)
Bij de calenta had hij een beter gevoel. Hij was overtuigd dat het ging werken. Dat de pomp zou blijven draaien als er warmtevraag is vanuit de thermostaat. Of ik dat ook ergens terug kon lezen?
"Ja, In de gebruiksaanwijzing/documentatie van de I-sense".
Ik probeer nu Remeha zover te krigen dat ze mij zwart op wit (in de E-mail) gaan vertellen hoe of wat.
Als ik dan zo'n ding aanschaf en het werkt niet heb ik in ieder geval iets om mee terug te slaan.
Hij stelde me overigens ook nog voor om mijn vraag bij een installateur neer te leggen.

Klonk als: "ga weg met je lastige vragen!"
Wordt vervolgd.
Tijd voor een nieuw (oud) usericon.
A'dam PVOutput
Zehnder comfobox, combineert een een lucht lucht warmtepomp ( balans ventilatie ) met een brine water warmtepomp en een boiler. iemand hier al eens iets over gelezen?
zie linknaar brochure.
http://www.zehnder.nl/Bro...1352_10.pdf,fileport.html
is er meer onfo over deze oplossing?
ik kan bijvoorbeeld geen echte balansventilatie toepassen, maar hiermee wordt wel een de warmte uit de ventilatielucht benut ?
zie linknaar brochure.
http://www.zehnder.nl/Bro...1352_10.pdf,fileport.html
is er meer onfo over deze oplossing?
ik kan bijvoorbeeld geen echte balansventilatie toepassen, maar hiermee wordt wel een de warmte uit de ventilatielucht benut ?
urk ligt nog steeds achter de afsluitdijk, geen idee hoe hoog dat is plus NAP, op urk. maar alsurk dus onder water komt, staat het hoger dan de afsluitdijk en de hele waterwerken, dus staat idd half NL onder water..
nou ja. als er geen officieel aansluitinkje is om de pomp door een extern apparaat aan te sluiten kun je dat misschien "illegaal"toch zelf maken, zonder de ketelsturing in de war te schoppen.Taan schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 20:00:
[...]
Ja vind ik wel, maar het zal er niet komen. Veel consumenten en dus fabrikanten twijfelen al aan het nut van tapwaterondersteuning, laat staan verwarming.
[...]
Dat wil je niet want dan zit er geen rem op je ZB verwarming
ik bedoel, dat er misschien wel gewoon ergens een aansluiting op de klemmenrail zit die de pomp aanzet, als er bijvoorbeeld warmtevraag is vanaf de thermostaat. niet dat je ergens een jumper op zet om de pomp forever te laten draaien.
[...]
De Avanta heeft wel NZ keurmerk. Maar dat keurmerk is dus voor tapwater.
[...]
Ja misschien wel, zoek jij het even uit?![]()
Ik wordt niet goed van al dat uitzoeken.
Ik wil gewoon dat het werkt!
de zonneregelaars hebben aansluitingen genoeg om zaken en relais te schakelen, dus daar ligt hety niet aan.
anders dus een bypass maken voor als retour hoger is dan de teperatuur die de ketel accepteert.
de brander is en kan dan toch wel uit? of ligt dat ook niet zo simpel?
Verwijderd
beetje spelen met plugwise.. so far best leuk...
http://van.wijk.net:8080/
dislaimer, kan de site elk moment weghalen of veranderen....
produktie meting bidirectioneel in de volgende release pas .. over 2 weken.
door een hogere opbrengst onder 0, wacht op hoge prijzen, en sla je slag, zet hem vast en duik diep onder 0.
let op : bij vast kontrakt geen zonnekorting, maar bij een lekker fout kontrakt wel meer centjes,Maar heb jij nog verbruik met je 3 kWp? Krijg jij de 0,5 cent korting?
door een hogere opbrengst onder 0, wacht op hoge prijzen, en sla je slag, zet hem vast en duik diep onder 0.
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2010 18:13 ]
Verwijderd
Dat heb je leuk gedaan.....ik heb 3 pluggen bijbesteld waarvan 1 oude plug, kan ik toch een grafiek maken.Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 18:09:
Mij werd verteld dat het meer dan een maand ging duren voor de nieuwe update komt
Maak er dan Enschede aan zee van, dan heb ik tenminste ook nog droge voetenMike70 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 12:30:
[...]
Ha.... ik woon 300 meter van de Duitse grens.![]()
Glanerbrug aan zee...
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
@plugwise
bidirectionele pluggen gewoon al plaatsen, dan heb je zodra de software komt, meteen alle historie ook
3 tot 6 maanden past er in een plug, grappig is dat je nu alleen het sluipverbruik ziet van de omvormers,
7 steca 500, op oost sluipt dus 0,59 watt, das keurig
bidirectionele pluggen gewoon al plaatsen, dan heb je zodra de software komt, meteen alle historie ook
3 tot 6 maanden past er in een plug, grappig is dat je nu alleen het sluipverbruik ziet van de omvormers,
Ik heb er niet zo'n behoefte aan om Greenchoice een poot uit te draaien. Er is meer dan geld...Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 18:09:
let op : bij vast kontrakt geen zonnekorting, maar bij een lekker fout kontrakt wel meer centjes,
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen vind ik vele malen belangrijker.
A'dam PVOutput
Verwijderd
het maakt greenchoice niets uit, hun antwoord is : graag zelfs.
het probleem zit bij de netbeheerder die mijn standen niet accepteren wil,
niet ik maar de netbeheerders draaien greenchoice poten uit, het ancien regime.
het probleem zit bij de netbeheerder die mijn standen niet accepteren wil,
niet ik maar de netbeheerders draaien greenchoice poten uit, het ancien regime.
Verwijderd
Daar waren we ze bij mij niet zo zeker van dat de nieuwe software alles overneemtVerwijderd schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 19:59:
@plugwise
Verwijderd
Oh, dus dat is nou lekstroom...Ikke! schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 09:39:
Maar, je panelen steken dan nog wel boven water![]()
Misschien kun je dan nog stroom opwekken dmv het water dat door de brievenbus stroomt bij getijdeverschillen...
Verwijderd
Ik heb daar eerder al wat over geschreven, vandaar zo kortIJsbeer schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 21:01:
[...]
We moeten het echt vragen heHoe bevalt die?
Maar hij bevalt goed alleen hij geeft geen teruglevering aan omdat ik het totaal van mijn huis meet. Als je hem alleen aan de zonnepanelen hangt dan geeft hij de opwekking als verbruik aan.
Ik kan wel heel duidelijk zien dat ik goed bezig ben want een poosje terug lag het verbruik bijna constant rond de 1 kw als we thuis zijn en nu op de helft (amerikaanse koelkast weg voor een A++ en van plasma naar led-tv)
Verwijderd
Bweuh ik ben niet zo blij meer met Plugwise.Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 18:09:
[...]
Ik wil nu graag weten wat ik gisteren en vandaag geproduceerd heb... PC heeft netjes contact met de Circle+ en ziet ook het actuele verbruik... Maar vanaf gisteren 14:00 staan de grafiekjes op nul komma nul (en er was wel degelijk productie).
Shift + vernieuwen + 4 uur PC aan laten staan (tot zover de energiebesparing) maar hij heeft nog steeds geen nieuwe gegevens...
Komt natuurlijk door die spelfout in de melding:
Ondertussen nog steeds geen gegevens, niet op de achtergrond en niet op de voorgrond...Source is nu de historische verbruiksgegevens aan het controleren en eventuele missende gegevens worden aan de modules opgevraagd, indien deze beschikbaar zijn. Dit gebeurd op de achtergrond, u kunt de applicatie ondertussen gebruiken.

Ik heb een maandje geleden precies jouw klacht gehad, en ik heb het opeglost door alle pluggen even uit het stopkontakt te halen en weer terug te plaatsen. In mijn geval was ik anderhalve dag aan meetdata kwijt van alle pluggen op één na, wat ik natuurlijk niet briljant vond.Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 22:12:
Bweuh ik ben niet zo blij meer met Plugwise.
Mailen met de helpdesk van PW leverde het antwoord op dat dit een klacht is die een enkele keer voorkomt, het is opgelost in de volgende versie van de Source en de complimenten dat ik precies het juiste had gedaan om het op te lossen. Verbazing was er wel dat ik data kwijt was, als de klacht op de 'normale' manier op had getreden had alle data met shift+klik nog tevoorschijn gehaald moeten kunnen worden.
Ik ben juist blijer dan ooit met plugwise. Ik heb na wat geknutsel met command line opties nu twee snelkoppelingen naar de PW software, eentje voor mijn eigen set van twaalf pluggen thuis, en eentje voor een tweede set van zes pluggen die ik bij anderen in ga zetten. Dat werkt echt heel goed.
[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 16-06-2010 22:19 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Anne vdr Bom schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 11:40:
Hé, zonnigtype, op de weg terug uit Beieren toevallig nog gestopt voor een zonneburger?
Neuh. Ben overtuigd veggie. Daar kan zelfs geen gehyped Burgerking op hernieuwbaren tegenop. Maar leuk initiatief natuurlijk. Nu de rest van hun outlets nog, en alle vleesch de deur uit...
OK, weer wat leuks te melden.
(1) voor het TWEEDE achtereenvolgende halfjaar heeft NUON aangekondigd het tarief voor elektra (licht) te VERLAGEN (en tegelijkertijd om gasprijs te verhogen, ergens moet natuurlijk geld verdiend blijven worden). Daarmee alle prognose onzin over "vast 7% stijging van kWh prijs/jaar" in een keer overboord smijtend. Waar ik al jaren voor waarschuw, tarieven zijn immers een groot mistig speelveld van energieconcern belangen en Staatsbelangen en totaal onvoorspelbaar in een kapotgeliberaliseerde markt. Belangrijk voor beschouwingen over tvt berekeningen. Uitgebreide analyse op PPV.
Vraag is natuurlijk wat de "concurrentie" gaat doen. Mensen die variabel contract bij Greenchoice hebben en in Liander gebied wonen krijgen dus ook met die tweede daling te maken, de marktwaarde van de gesaldeerde zonnestroom zal nog (iets) lager gaan worden. Maar veel zal het niet worden denk ik, en 1 januari 2011 zien we wel weer verder.
(2) contactpersoon van verhuurder heeft gebeld. Dakrenovatie gaat dit jaar door (is budget voor vrijgemaakt). Positief: verhuurder is van plan de hele verwijder en terugzet operatie van de PV-batterij voor rekening te nemen. Natuurlijk het liefst - van mij uit bezien - onder mijn "begeleiding", want de situatie is complex, zeker gezien de aansluitingen. Ik heb ook al contact met de hoofdaannemer, en ik word nog gebeld over de planning. Vooralsnog nog geen slecht gevoel over, wie weet gaat het allemaal minder omvangrijk worden dan ik had gevreesd. Hoofdaannemer stelde zelf al voor om eerst een dakhelft te doen, dan de zooi te verplaatsen, en dan de rest. Zou al gigantisch veel in sleepwerk schelen, moet natuurlijk wel ruimte voor zijn. We gaan het zien.
Ha, ha, ha, leuk:Ik wil geen reclame maken maar dit is misschien een leuke om je PV opbrengst te meten:
http://www.1dayfly.com/
Precies een van de beste redenen waarom mensen bereid zijn steeds meer te gaan besparen en aan de zonnepanelen (en collectoren) gaan...Want milieuridder zijn is heel aardig, maar minder geld naar de Nuons van deze wereld sluizen is natuurlijk nog veel en veel leuker.
* edit * De misschien wel belangrijkste reden waarom bovenstaand gebeurt is nog steeds niet tot de hersencellen van de meesten doorgedrongen. Want bij elektra vloeit sowieso het meeste geld naar de Staat (niet naar de "leverancier"), en wat is er nog leuker dan die hypocriete "marktgeile" Staat een loer te draaien koekje van eigen deeg te geven door zelf te besparen en/of op te wekken?
(zelf overigens zo'n "milieuridder", maar doet er verder niet toe, ieder zijn meug...)
[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 17-06-2010 01:30 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Apart........exact same hereVerwijderd schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 22:12:
[...]
Ik wil nu graag weten wat ik gisteren en vandaag geproduceerd heb... PC heeft netjes contact met de Circle+ en ziet ook het actuele verbruik... Maar vanaf gisteren 14:00 staan de grafiekjes op nul komma nul (en er was wel degelijk productie).
Shift + vernieuwen + 4 uur PC aan laten staan (tot zover de energiebesparing) maar hij heeft nog steeds geen nieuwe gegevens...
[...]
Ondertussen nog steeds geen gegevens, niet op de achtergrond en niet op de voorgrond...
Alles in orde hier, grafiekjes worden netjes gemaakt.rube schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 07:01:
[...]
Apart........exact same here, ook vanaf 15 juni 14:00 geen grafiek update meer. Zijn er nog meer mensen met hetzelfde of is dit echt puur toeval?
fuckaduck! ik heb precies hetzelfde! gegevens tot 15-06-2010 14:00 !
en er waren wat schemas in de war. na veel gedoe en gepruts kwam ik er ook achter dat 1 van de circles niet wil schakelen, maar ik weet niet of dat pas sindskort is, of altijd al zo is geweest.
heb mail naar plugwise gestuurd, en wacht nu op antwoord.
milleniumbug??
en er waren wat schemas in de war. na veel gedoe en gepruts kwam ik er ook achter dat 1 van de circles niet wil schakelen, maar ik weet niet of dat pas sindskort is, of altijd al zo is geweest.
heb mail naar plugwise gestuurd, en wacht nu op antwoord.
milleniumbug??
Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 22:12:
[...]
[...]
Ondertussen nog steeds geen gegevens, niet op de achtergrond en niet op de voorgrond...
hmm. leuk. ik lees meer problemen met source. heeft dus echt iets met de software te maken, ik vind dat ze een verpliochting tot een fix hebben, ipv uitstel tot volgende versie!
misschien dat het met de netbeheerder of leverancier te maken heeft of demeter? ik zit bij liander en greenchoice, in sneek. laatste versie source, op windows vista.
en ook leuk, ik woon in linader gebied, maar heb gas van essent
en al die energhieleveranciers die mij afgelopen halfjaar hebben gebeld waren toch echt overtuigd van het feit dat de prijs van gas en stroom flink zou stijgen.. inclusief - jawel- NUON, toen ze wilden dat ik naar hun zou overstappen, met een vast contract.
toen ik zei dat ik ook PV wilde, en liever bij greenchoice bleef, gaf ze echter toe dat dat dan voor mij idd handiger was.. das dan wel weer "netjes
misschien dat het met de netbeheerder of leverancier te maken heeft of demeter? ik zit bij liander en greenchoice, in sneek. laatste versie source, op windows vista.
en ook leuk, ik woon in linader gebied, maar heb gas van essent
toen ik zei dat ik ook PV wilde, en liever bij greenchoice bleef, gaf ze echter toe dat dat dan voor mij idd handiger was.. das dan wel weer "netjes
[ Voor 11% gewijzigd door engelbertus op 17-06-2010 08:57 ]
Voor Amsterdammers onder ons:
Map: http://www.dakscan.nl/dsgmaps/amsterdam/
Bron: http://www.nieuwamsterdam...37623/energieverlies_via/Amsterdam heeft als tweede gemeente in Nederland het energieverlies via daken in kaart gebracht. De resultaten zijn vanaf vandaag te zien in de dakscan van Amsterdam. De kaart geeft woningcorporaties, particuliere huiseigenaren en de gemeente gericht informatie over warmteverlies via hun daken.
zou deze persoon soms enorm veel hinder hebben van slagschaduw op zijn PV of collector?
zonde van de bomen....
zonde van de bomen....
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
voor opbrengst moet je wel ook een tarief voor productie invoeren.. las ik in de handleiding, dus voor iedereen die dat nog niet wist... bij dezeVerwijderd schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 18:09:
[...]
let op : bij vast kontrakt geen zonnekorting, maar bij een lekker fout kontrakt wel meer centjes,
Wat ik al eerder zei: beschermd stadsgezicht: dan ook alle auto's er uit. Moet je eens zien hoe snel ze er weer 7 molens bij willen.NielsTn schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 21:10:
[...]Urk lost zich vanzelf op.... laat maar stijgen die zeespiegel
niets dat een fikse dosis water kan oplossen
Nadeel van dit drangertje is dat hij 1) breekt na een half jaar 2) de dopjes er vanaf springen daardoor 3) het veertje een gat in je deur drukt, 4) de paumelle slijtagegroeven krijgt en 5) je een zwarte vieze aanslag krijgt op je deur rond je scharnier.zojuist even wat simpele deurdrangers geplaatst... weer iets wat besparing kan opleveren.
Ga liever voor een dictator. Iets meer werk, maar nergens last meer van. Hier zie je een dictator (onder) en zie je ook de schade die het door jou genoemde deurdrangertje veroorzaakt (boven in dezelfde foto).
Toch niet in een oranje jurkje he? Voor je het weet zit ze een half jaar in het gevangJeroenH schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 09:03:
[...proefrijden electrische zoemer...]
He wat leuk, hoe heeft ze dat geregeld?
Tja... ik zal het zelf gaan zienel jonco schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 09:07:
[...]
Nadeel van dit drangertje is dat hij 1) breekt na een half jaar 2) de dopjes er vanaf springen daardoor 3) het veertje een gat in je deur drukt, 4) de paumelle slijtagegroeven krijgt en 5) je een zwarte vieze aanslag krijgt op je deur rond je scharnier.
Ga liever voor een dictator. Iets meer werk, maar nergens last meer van. Hier zie je een dictator (onder) en zie je ook de schade die het door jou genoemde deurdrangertje veroorzaakt (boven in dezelfde foto).
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
offtopic:el jonco schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 09:07:
[...]
Toch niet in een oranje jurkje he? Voor je het weet zit ze een half jaar in het gevang

spelfouten? Wat dacht je van stijlfouten? Klinkt meer Duits dan Nederlands. Je mist iets, iets ontbreekt. Je vraagt iets op bij, je vraagt iets aan. Het lijkt me dat je zelfs gegevens kan opvragen die niet beschikbaar zijn, je krijgt ze alleen niet.Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 22:12:
[...]Komt natuurlijk door die spelfout in de melding:
Source is nu de historische verbruiksgegevens aan het controleren en eventuele missende gegevens worden aan de modules opgevraagd, indien deze beschikbaar zijn. Dit gebeurd op de achtergrond, u kunt de applicatie ondertussen gebruiken.
En dat terwijl het zo eenfoutig kon zijn. "De source controleert nu de verbruiksgegevens. Ontbrekende gegevens worden bij de modules opgevraagd. Ondertussen kunt u de applicatie gewoon gebruiken."
Je weet toch: auto's zijn nodig, windmolens zijn een linkse hobby. Dat is het verschil.el jonco schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 09:07:
Wat ik al eerder zei: beschermd stadsgezicht: dan ook alle auto's er uit. Moet je eens zien hoe snel ze er weer 7 molens bij willen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Yes! We zijn de coolste kikkers in het blok! Merk trouwens op dat bij bv. Eerste Oosterparkstraat tussen wibautstraat en iepenweg een hete stoep heeft (of is dat de reflectie van de zon in de ramen van de goedgeïsoleerde woningen?) en dat er heel veel energie te winnen valt uit de grachten, vooral diegenen die doorgespoeld worden (amstel, ringvaart, mauritskade). En wat een resolutie! Je kan zelfs de pijpjes van de mechanische-ventilatie-zonder-wtw op de daken zien staan!IJsbeer schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 09:01:
Wat me wel verbaast is dat een gebouw waarvan ik toevallig een IR gevelfoto heb en dat door de alu kozijnen met enkel glas helemaal rood uitslaat, bij op de website juist blauw op het dak laat zien, behoudens een heel klein rood randje bij de gevel. Interpretatie is dus heel belangrijk!
Ook wij zijn de coolste kikkers van de straat. Ik ben wel benieuwd van welke datum de dakscan is.IJsbeer schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 09:01:
[...]
Bron: http://www.nieuwamsterdam...37623/energieverlies_via/
A'dam PVOutput
Vandaar dat het ook om een dakscan gaatWat me wel verbaast is dat een gebouw waarvan ik toevallig een IR gevelfoto heb en dat door de alu kozijnen met enkel glas helemaal rood uitslaat, bij op de website juist blauw op het dak laat zien, behoudens een heel klein rood randje bij de gevel. Interpretatie is dus heel belangrijk!
Geinig, een collega liet vandaag een foto van zijn nieuwe 4kWp zonnestroominstallatie (met 2008SDE, mag kennelijk twee jaar uitgesteld worden) zien en liet terloops vallen dat hij ook een 100Wp paneeltje boven zijn voordeur had!
Er zijn dus kennelijk meer mensen die dit grapje uithalen
Dan had jij een maandagmorgen-drangertje, ik heb op meerdere deuren in huis al 5 jaar dezelfde drangers zitten, en dit gaat perfect ( ik verrek het om op te blijven staan voor de kat, en de kat verrekt het om de deur dicht te doen)el jonco schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 09:07:
Nadeel van dit drangertje is dat hij 1) breekt na een half jaar 2) de dopjes er vanaf springen daardoor 3) het veertje een gat in je deur drukt, 4) de paumelle slijtagegroeven krijgt en 5) je een zwarte vieze aanslag krijgt op je deur rond je scharnier.
life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get
Verwijderd
Euh, 4 kWp onder SDE2008? Da's toch nie helemaal volgens de regeltjes denk ik, aangezien de SDE2008 bij mijn weten gemaximeerd was op 3,5 kWp... en dan krijg je last van dit soort enge FAQ's:JeroenH schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 11:51:
Geinig, een collega liet vandaag een foto van zijn nieuwe 4kWp zonnestroominstallatie (met 2008SDE, mag kennelijk twee jaar uitgesteld worden) zien en liet terloops vallen dat hij ook een 100Wp paneeltje boven zijn voordeur had!
Ik wil een installatie plaatsen met een groter vermogen dan is aangevraagd. Mag dat?
Ja, dit mag. Uw subsidietoezegging wordt echter niet naar boven bijgesteld. U heeft een aanvraag gedaan in de categorie zon-PV klein of zon-PV groot Plaats u een installatie met een groter vermogen dan de betreffende categorie toelaat, dan voldoet uw installatie niet langer aan de voorwaarden van de SDE. Dit kan uiteindelijk leiden tot een intrekking van de aan u verleende subsidie.

En ik denk zeker te weten dat ik die collega ken, dat is namelijk mijn buurman Ruud van L. te Odijk, die al lang een beschikking had liggen maar door de bomen het bos niet meer zag. En toen zag hij bij mij ons prachtige 2775 Wp systeem en kreeg hij ook de koorts te pakken en bijgestaan met mijn advies en de "open community" adresjes hier in dit forum is hij aan de gang gegaan. En hij is ook geinspireerd door onze zonneboilert. Gaat hij waarschijnlijk ook doen.JeroenH schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 11:51:
Inmiddels staat er in mijn straat in een paar maanden tijd 39 panelen geinstalleerd op een zogenaamd onrendabel dak op w-nw. Onrendabel? Gisteren 5,1 KWh/Kwp.
En als het inderdaad die buurman is: het gaat om 18 paneeltjes 185 Wp: 3330 Wp. Dus binnen de grenzen. Overigens steekt zijn systeem een dertig cm uit over het dak van zijn buurtjes, die daar bij nader inzien niet blij mee zijn. Hij moet dus binnenkort nog effies aan de slag om een paar panelen te verplaatsen.Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 12:50:
[...]
Euh, 4 kWp onder SDE2008? Da's toch nie helemaal volgens de regeltjes denk ik, aangezien de SDE2008 bij mijn weten gemaximeerd was op 3,5 kWp... en dan krijg je last van dit soort enge FAQ's:
[...]
[ Voor 23% gewijzigd door Joba op 17-06-2010 13:01 ]
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Vorig jaar bij de Olino / Solarmeet BBQ zagen we een speciale waterkoker bij Jeroen van Agt. Eentje die exact (1 tot 8 koppen ) water kan koken.
Ik heb hem gevonden : http://www.eco-logisch.nl...oductID=3199&category=139 .
Overigens heb ik hier ook twee deurdrangers besteld. Dan kan de deur van de kamer naar de gang gewoon altijd dicht blijven.
Overigens heb ik hier ook twee deurdrangers besteld. Dan kan de deur van de kamer naar de gang gewoon altijd dicht blijven.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Herkenbaar prolbeem. Kan die kat van jou een deur met dranger naar twee kanten open krijgen?charops schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 12:23:
Dan had jij een maandagmorgen-drangertje, ik heb op meerdere deuren in huis al 5 jaar dezelfde drangers zitten, en dit gaat perfect ( ik verrek het om op te blijven staan voor de kat, en de kat verrekt het om de deur dicht te doen)
Felicitaties! En welke prijs heb je nu gewonnen?el jonco schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 10:08:
[...]
Yes! We zijn de coolste kikkers in het blok!
Deze beelden zijn van de winter 's-nachts gemaakt. Reflectie van de zon kan het dus niet zijn.Merk trouwens op dat bij bv. Eerste Oosterparkstraat tussen wibautstraat en iepenweg een hete stoep heeft (of is dat de reflectie van de zon in de ramen van de goedgeïsoleerde woningen?)
Je kan ook gewoon een kop met water vullen en die in de waterkoker mikkenflitspaal.nl schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 13:09:
Vorig jaar bij de Olino / Solarmeet BBQ zagen we een speciale waterkoker bij Jeroen van Agt. Eentje die exact (1 tot 8 koppen ) water kan koken.
De PV daken van NUON in Nieuw Sloten zijn in ieder geval lekker koel, zo in de nacht...IJsbeer schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 09:01:
[...]
Bron: http://www.nieuwamsterdam...37623/energieverlies_via/
Hoogste tijd trouwens ook, zo te zien aan Snijdersbergweg 93, dat omvormer fabrikant Mastervolt hun dakvensters eens laten isoleren. Feloranje op donkerblauw...

* edit * Heb meteen een meeltje gestuurd naar contactpersoon bij Mastervolt, met de tale-telling IR foto. En daarbij "een balletje" opgeworpen...
@JeroenH
Die mensen met SDE 2008 beschikking hebben vier jaar de tijd om te installeren, bij afgegeven beschikking in najaar 2008 dus nog tot herfst 2012. Effe wachten totdat de modules onder de 1 Euro/Wp zakken? ...Geinig, een collega liet vandaag een foto van zijn nieuwe 4kWp zonnestroominstallatie (met 2008SDE, mag kennelijk twee jaar uitgesteld worden) zien en liet terloops vallen dat hij ook een 100Wp paneeltje boven zijn voordeur had!
En als hij/zij 4 kWp heeft geïnstalleerd onder SDE 2008 condities (lees: acceptatie destijds door SenterNovem van een 4 kWp systeem) is er iets goed grondig fout gegaan. Want die regeling was gemaximeerd op 3,500 kWp ....
(maar mij verbaast niets meer)
... tenzij hij/zij slechts 3,5 kWp formeel heeft aangemeld en voor maximaal 3,5 (kWp) x 850 (kWh/kWp.jaar) x 15 (jaar) = 44.625 kWh subsidie (per jaar wisselende en onvoorspelbare hoogte) zal krijgen. Wat me waarschijnlijker lijkt. Is alle 4 kWp op de bruto productiemeter aangesloten of zit er een bypass???
* oeps * zie nu de reactie pas van Bizonder. Maar oplossing staat hierboven...
@Joba
Hellingshoek? Type module? Kristallijn/dunnelaag, wat voor type?Inmiddels staat er in mijn straat in een paar maanden tijd 39 panelen geinstalleerd op een zogenaamd onrendabel dak op w-nw. Onrendabel? Gisteren 5,1 KWh/Kwp.
[ Voor 17% gewijzigd door zonnigtype op 17-06-2010 14:43 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik heb daar wel eens metingen aang gedaan, en een magnetron blijkt erg inefficiënt (25% of zo) te zijn. Als je alleen al kijkt naar het opgenomen vermogen versus opgegeven microgolfvermogen zul je al een flink gat zien. Als je dan gaat meten hoeveel microgolf er in het water terechtkomt, dan is dat bitter weinig.Admiral Freebee schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 13:26:
[Voor één kop is het misschien zelfs efficiënter om de microgolfoven te gebruiken.
De waterkoker is in alle gevallen te prefereren.
Ook op de Intersolar geweest dus? Het was werkelijk gigantisch, zo veel en groot... Ik had gelukkig een betere reis (iets minder duurzaam qua imago, maar in de CO2-balans vrijwel gelijk aan trein), namelijk met een vliegtuig.zonnigtype schreef op zondag 13 juni 2010 @ 17:18:
[...]
Valt wel mee hoor. Vanaf 1 juli is er zelfs met 16% extra degressie nog steeds een uitstekende business case voor zeker de grootste deelmarkt: de Duitse daken. Het werk gaat gewoon door, meeste installatiebedrijven zijn minimaal tot einde van dit jaar volgeboekt, en er zijn al modules voor 2011 besteld door veel ondernemingen [nu de omvormers nog] .... Gun die tot in de diepe avond doorwerkende installateurs in de zomer ook effe wat ademruimte. Kunnen ze in augustus weer lekker van bil gaan, voor de volgende degressie van 13% per 1 januari 2011 ingaat [voor nieuwe installaties]...![]()
[...]
Het EEG is van meet af aan een groot bloederig politiek thema, wat alleen maar nog veel grotere impact gaat krijgen. Zeker als ze er achter komen als er dit jaar misschien wel tussen de 5.000 en 7.000 MWp bij gaat komen bij de oosterburen (nog totaal onduidelijk hoe erg de weegschaal zal doorbuigen, maar buigen zal 'ie!). Gaat weer vele miljarden extra bovenop de reeds bestaande aan Einspeise Vergütungen stapelen, dus de "pijn" (momenteel 2 eurocent opslag op de kWh prijs die iedereen betaalt) zal verder toe gaan nemen. Al stelt het nog steeds byzonder weinig voor, voor de realisatie van de met afstand grootse afzetmarkt ter wereld (zeker nog een paar jaar).
Photon heeft een briljante analyse van het tienjarige Duitse EEG gegeven - voor zonnestroom - en verbeteringsvoorstellen gedaan. Verplichte kost (zuerst Deutsch lernen):
pdf (285 kB)
Yup, he's back! Effe aan het bijkomen van 610 km. lange Biohummer tocht door Bayern, 3 dagen Intersolar 2010, en 18 uur durende treinreis terug uit München met hindernissen... (slechts minder dan 400 foto's gemaakt en paar filmpjes, slechte prestatie voor mijn doen, maar misschien wel zo duurzaam...)
Heb jij nog speciale dingen gezien? Ik vond het vooral erg veel van hetzelfde... Nu liep ik er niet met het oog om de Wp-prestaties e.d. te vergelijken, maar meer om nieuwe technieken te zien.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Als de panelen onder een niet al te hoge hoek staan (<20°) dan heb je zelfs bij w-nw nog 80% opbrengst t.o.v. de ideale ligging. Aangezien ik gisteren 6,13 kWh/kWp had, is jouw opbrengst wel realistisch.Joba schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 12:58:
Inmiddels staat er in mijn straat in een paar maanden tijd 39 panelen geinstalleerd op een zogenaamd onrendabel dak op w-nw. Onrendabel? Gisteren 5,1 KWh/Kwp.
Vandaag gaat het trouwens ook weer als een speer. Ik haal de 6,5 kWh/kWp denk ik wel. Als vrijdagmiddag mijn hoofdmeter wordt vervangen, krijg ik eindelijk ook eens betaald voor die teruggeleverde kilowatturen.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Nou, dat van het vliegtuig zullen we nog wel eens over steggelen, beslist niet eens over "vrijwel gelijk aan trein", daar had dacht ik ericplan recent nog een tale-telling link van...deepbass909 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 14:53:
[...]
Ook op de Intersolar geweest dus? Het was werkelijk gigantisch, zo veel en groot... Ik had gelukkig een betere reis (iets minder duurzaam qua imago, maar in de CO2-balans vrijwel gelijk aan trein), namelijk met een vliegtuig.
Heb jij nog speciale dingen gezien? Ik vond het vooral erg veel van hetzelfde... Nu liep ik er niet met het oog om de Wp-prestaties e.d. te vergelijken, maar meer om nieuwe technieken te zien.
Wel "speciale dingen", maar ook veel gemist. De power optimizers komen meer in the picture (SolarEdge, Enecsys, e.a.), Solar Frontier gaat straks hard van bil met een prachtig hoogrendement CIS product (900 MWp productie aangekondigd, is een dochter van ..... Shell!), etc. Vergeet Pluto modules Suntech niet en vooral ook niet de merkwaardigerwijs nogal onopvallend weggestopte nagelneue Panda modules van Yingli. Die gaan direct "volume draaien" met hoog-efficiënte panelen (in China, of course). Met Groten Dank aan ons bloedeigen ECN...
Maar je hebt gelijk: de bulk was bulkgroei, nog grotere modules (diverse > 300 Wp exemplaren, wel twee man nodig bij handling), efficiëntie, stroomlijning, heul veul projectmanagement, etc.
En blijkbaar heb je Sliver® gemist, fantastisch concept. Al was een oude Nederlandse rot ook aanwezig niet overtuigd van al die onzinnige nieuwlichterij (die al weer paar jaartjes oud bleek te zijn). Gewoon de hele zooi vol pleuren met kristallijn, en schaal vergroten, zo was - enigzins kort door de bocht - zijn mening. We gaan het zien of hij gelijk zal krijgen (jammer voor de innovatiegeile boys and girls van EZ: nergens voor nodig...).
Ook nog vergeten: voor een ieder die geïnteresseerd is. Op Intersolar vlak voor sluitingstijd derde dag nog effe (niet geheel) toevallig bij de stand van KingSun beland. Althans: verwarrend, er zijn twee bedrijven met die naam, maar beslist verschillend (hopeloos veel Chinese aanbieders, is een grote jungle).
(a) (de "andere") King Sun Power (Jingjiang) Co., Ltd., uit de Economic Development Zone in JingJiang, China, website:
http://www.kingsun-power.com
(blijkbaar geen Engelse variant van die site, ik zie zo snel ook geen module overzicht)
Die hebben volgens de bescheiden brochure van hen ook een 185 Wp monokristallijn module (en andere) in portfolio, die heet daar JTYM-185wp (Isc 5,33 A, Voc 45,5 Volt, Imp 4,93 A, Vmp 37,51 Volt).
(b) (de waarschijnlijk enige echte "goeie", die we op dit forum hebben leren kennen) Jiangsu KingSun Solar Power Technology Co., Ltd. uit de Economic Zone van Gaoyou City, Jiangsu Province, China, website:
http://www.jsgyjy.com
Daar kreeg ik een dikke catalogus van mee van 2009/08, met naast talloze PV lantarenpalen ook multi- en monokristallijne modules, waaronder de hier beroemde JYM185 Mono-crystalline Solar Panel (en anderen), met Isc 5,45 A, Voc 44 Volt, Imp 5,21 A, Vmp 35,5 Volt. Op hun site vind je ook een overzichtstabel met de modules:
http://www.jsgyjy.com/en/product_z.asp#a1
(doorklikken via module type)
De voor in de brochure weergegeven certificaten, met name het TÜV Süd IEC certificaat, zijn slechts met veel moeite met een vergrootglas te lezen (kleine scans), maar iets beter dan wat er op de site staat (zie onleesbare TÜV certificaat daar). Wat ik er uit op kan maken is dat er periodiek een fabriekscontrole plaatsvindt, het IEC certificaat voor de modules (inclusief het 185 Wp exemplaar) staat daar gecodeerd als TÜV spec TZE/2.572.09. Jaarlijkse PV module productie capaciteit zou volgens brochure 50 MWp zijn (afgezien van hoge productie aan PV lantarenpalen en LED/solar verlichting, blijkbaar een specialiteit van hen). Is geen grote capaciteit voor een Chinees bedrijf, maar dat zegt niets. Het zegt ook nog niets over de fysieke productie, wordt niet genoemd. De Engels/Chinese marktresearch specialist ENF.com rept over 1 MWp productie in 2008, maar ik kan niet controleren hoe betrouwbaar dat getal is (ik ken wel de CEO van dat bedrijf):
http://www.enf.cn/pv/4819c.html
Er staan ook een paar PV "demonstration" projecten genoemd/afgebeeld met hun producten, waarvan beslist enkele Europese (gezien architectuur), maar geen namen (althans, niet in Engels schrift). Projecten op hun site zien er vooral Chinees uit, worden ook verder niet met name genoemd.
Nederland wordt met name genoemd als een van de "international markets" in de brochure.
Een ieder die de brochure in wil zien of een scan van de twee datasheet pagina's van het specifieke 185 Wp mono module (uitgebreider dan op de site, met I-V curves), gelieve contact met me op te nemen (info at polderpv punt nl).
Wat was je indruk van de stand en van hun als bedrijf zijnde? Grappig dat NL 1 van hun internationale markten iszonnigtype schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 15:46:
[...]
(b) (de waarschijnlijk enige echte "goeie", die we op dit forum hebben leren kennen) Jiangsu KingSun Solar Power Technology Co., Ltd. uit de Economic Zone van Gaoyou City, Jiangsu Province, China, website:
http://www.jsgyjy.com
Daar kreeg ik een dikke catalogus van mee van 2009/08, met naast talloze PV lantarenpalen ook multi- en monokristallijne modules, waaronder de hier beroemde JYM185 Mono-crystalline Solar Panel (en anderen), met Isc 5,45 A, Voc 44 Volt, Imp 5,21 A, Vmp 35,5 Volt. Op hun site vind je ook een overzichtstabel met de modules:
Nederland wordt met name genoemd als een van de "international markets" in de brochure.
Edit:
Hier trouwens, nu al, een nieuw dagrecord voor de 10 Kingsun panelen op het oosten. Vorige record was 9,83kWh, ik zit nu al op 9,85kWh. Met een klein beetje geluk komen we vandaag met deze set voor het eerst boven de 10kWh uit!
[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 17-06-2010 16:25 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Te kort kunnen buurten i.v.m. sluitingstijd beurs. Stand was als een van de talloze Chinese, kleine "booth", in serie geschakeld (geen grap), waarschijnlijk om beurskosten te drukken gezamenlijke plek voor de kleinere bedrijfjes. Uiteraard stonden de echt grote kneiters met afzonderlijke reuzenstands elders (Suntech, Yingli, Trina, Canadian Solar [NB productie vrijwel volledig in China!], CEEG, Solarfun, en noem ze maar op). Over bedrijf zelf kon ik in die paar momenten te weinig indruk krijgen. Communicatie was stroef, maar ligt vnl. aan slechte beheersing van Engels (bekend probleem bij meeste Chinese kleintjes, hoeft niet onoverkomelijk te zijn). Gezien de kwaliteit van de catalogus lijkt het een van de "grotere kleintjes" te zijn. Die catalogus is prima op orde. Iemand nog een solar lantarenpaal nodig? Ik heb het visitekaartje van de - uiteraard vrouwelijke - sales representative... De dames zijn in China goed vertegenwoordigd in het management. Geen glazen plafonds daar, lijkt het...flitspaal.nl schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 16:23:
[...]
Wat was je indruk van de stand en van hun als bedrijf zijnde? Grappig dat NL 1 van hun internationale markten is
Ik heb er ook even kort naar gekeken en je moet even oppassen, want de beelden uit zichtbare spectrum zijn onder een kleine hoek gemaakt. Misschien 80 graden ofzo. Je kunt namelijk de gevels zien. Hierdoor komen de daken op de IR-beelden niet precies overeen met de daken op de foto's. Hoe hoger het dak, hoe groter de afwijking!el jonco schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 10:08:
[...]
Yes! We zijn de coolste kikkers in het blok! Merk trouwens op dat bij bv. Eerste Oosterparkstraat tussen wibautstraat en iepenweg een hete stoep heeft (of is dat de reflectie van de zon in de ramen van de goedgeïsoleerde woningen?) en dat er heel veel energie te winnen valt uit de grachten, vooral diegenen die doorgespoeld worden (amstel, ringvaart, mauritskade). En wat een resolutie! Je kan zelfs de pijpjes van de mechanische-ventilatie-zonder-wtw op de daken zien staan!
Wat me wel verbaast is dat een gebouw waarvan ik toevallig een IR gevelfoto heb en dat door de alu kozijnen met enkel glas helemaal rood uitslaat, bij op de website juist blauw op het dak laat zien, behoudens een heel klein rood randje bij de gevel. Interpretatie is dus heel belangrijk!
Hetzelfde geld natuurlijk ook voor de IR-beelden. Die lijken mij welliswaar helemaal verticaal gemaakt te zijn, maar door de lens kijk je aan de rand van foto natuurlijk altijd een beetje schuin. Dit is afhankelijk van de gebruikte lens en ik als ik het zo inschat hebben ze een redelijke telelens gebruikt, want de resolutie is redelijke hoog en ik verwacht niet dat ze heel laag zijn overgevlogen. Desalniettemin kan dit wel een redelijk effect hebben bij hoge gebouwen.
Bij de Eerste Oosterparkstraat zie je op de normale foto's ook dat het een hoog pand is met balkons. De balkons zouden best wel eens warmer kunnen zijn, door een warmtebrug. Gecombineerd met bovenstaande effect (het lijkt een redelijk hoog pand) zou dat een verklaring kunnen vormen voor de warme straat.
Daarnaast wil ik toch de mogelijkheid van een invloed door de zon niet uitsluiten. Als je even een beetje er doorheen bladert, valt op dat toch wel verdacht veel panden aan de zuidkant een warme straat hebben. En het is waarschijnlijk dat ze deze foto's bij helder weer hebben gemaakt, afhankelijk van de hoogte kunnen wolken anders het zicht wel eens verpesten. De invloed van de zon is overigens snel onderschat. Ik heb begin april nog foto's gemaakt, 3uur nadat de zon onder was gegaan, maar aan de westkant was de invloed van de zon nog goed zichtbaar.
Verder is het jammer dat er geen legenda bij zit, maar als ik zo even tel, dan kom ik op 10 verschillende kleuren. Dat suggereert dat er een hele lage thermische gevoeligheid is gebruikt.
Ook zijn de beelden niet direct vergelijkbaar. Er zijn 6 nachtvluchten gemaakt om alles in kaart te brengen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat die allemaal bij dezelfde omstandigheden waren. Dit heeft natuurlijk een grote invloed. Het lijkt alsof ze de schaal zo hebben aangepast dat de temperaturen van de daken ongeveer vergelijkbaar zijn, maar dat kan natuurlijk nooit helemaal kloppen, omdat er veel factoren zijn die invloed hebben. Vergelijk bijvoorbeeld de grachten ten noorden en ten zuiden van de Reestraat. Het is niet waarschijnlijk dat de grachten precies ter hoogte van de bruggen in de reestraat allemaal ineens een andere temperatuur hebben. Waarschijnlijk zijn de warmtebeelden ten noorden hiervan op een andere dag gemaakt dan de warmtebeelden ten zuiden van de Reestraat. Het water zal ongeveer dezelfde temperatuur hebben gehad, maar de lucht niet. Daarom is de schaal aangepast om de daken ongeveer vergelijkbaar te maken.
Verder is het natuurlijk een super initiatief van Amsterdam om dit uit te voeren!
Ik moet daarbij wel opmerken dat er iets meer uitleg bij mag, dan ik tot nu toe heb gezien, om te helpen bij de interpretatie. Ik heb een stukje over de interpretatie gevonden:
http://www.nieuwamsterdam...scan/interpretatie_van_de
(Er staat wel een foutje in: "maar ook dat het bijvoorbeeld een metalen dak betreft (of ander materiaal met een hoge emissiefactor)" ze bedoelen hier natuurlijk lage emissiefactor, waardoor het aandeel van de reflectie hoger is.)
Wat mij trouwens opvalt tijdens het WK voetbal is dat Yingli Solar flink reclame maakt op de led borden. Toch mooi. http://www.yinglisolar.com/yingyingworld/
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
Je bedoelt of hij zowel in als uit kan lopen ?. Ik heb onderaan de deur een klein rubberen dopje zitten tegen het klapperen, en zo valt hij niet in het slot. De poes hangt de poot achter het randje en trekt de deur open. Andere kant op leunt hij er gewoon tegen.Anne vdr Bom schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 13:21:
[...]
Herkenbaar prolbeem. Kan die kat van jou een deur met dranger naar twee kanten open krijgen?
life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get
Wij hebben hier in de kamer een kattenluikje geplaatst tussen de kamer en de gang. Dat scheelt ook een hoop, de deur hoeft dus neit meer open te blijven voor de katten.charops schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 19:50:
[...]
Je bedoelt of hij zowel in als uit kan lopen ?. Ik heb onderaan de deur een klein rubberen dopje zitten tegen het klapperen, en zo valt hij niet in het slot. De poes hangt de poot achter het randje en trekt de deur open. Andere kant op leunt hij er gewoon tegen.
Coolste kikker zijn IS de prijsAnne vdr Bom schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 13:25:
[...]Felicitaties! En welke prijs heb je nu gewonnen?
Jawel. Mogelijke verklaring: overdag reflecteert de zon in de ruiten, dat warmt de tegels op, dat 's nachts nog zichtbaar is. Ondersteuning voor deze theorie vind je bij dit artikel en in het byzonder door deze foto. Alternatieve verklaringen zijn natuurlijk behalve leerzaam, ook welkom. Maestro PCMADMAN was me voor...Deze beelden zijn van de winter 's-nachts gemaakt. Reflectie van de zon kan het dus niet zijn.
Slim, maar dan moet de veer niet te strak zijn. Bedankt voor de info, ik ga hier ook eens mee experimenteren van de winter.charops schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 19:50:
[...]
Je bedoelt of hij zowel in als uit kan lopen ?. Ik heb onderaan de deur een klein rubberen dopje zitten tegen het klapperen, en zo valt hij niet in het slot. De poes hangt de poot achter het randje en trekt de deur open. Andere kant op leunt hij er gewoon tegen.
Heeft de Welstand van Amsterdam dan toch gelijk met de eis dat er op panden van voor 1940 geen PV of zonnecollector geplaatst mag worden?
http://www.westfaelische-...knapp_einem_Unglueck.html
A'dam PVOutput
Vandaag hier een nieuw absoluut record. 15.6kWh met alle panelen. de 10 Kingsuns hebben 10.24kWh opgewekt wat ook een nieuw record is. 5.53kWh/kWp op pal oost. HEERLIJK.
Verwijderd
de kingsun 185watt pletters doen het opvallend goed bij hogere temperaturen
ook hier een dergelijke hoge score, en zelfs hoger voor de zuid panelen.
7,064 kwh/kwp zelfs vandaag
Verwijderd
@NielsTn
Das ook snel ! ... vandaag geplaatst .... zo snel krijg ik ze niet op ons blog .... ;-)
Das ook snel ! ... vandaag geplaatst .... zo snel krijg ik ze niet op ons blog .... ;-)
Hangt ervan af hoe goed de installateur zijn werk heeft gedaan... Meestal wordt zeker bij grote systemen een krachtberekening gemaakt. Wie weet was de opdrachtgever niet geporteerd van de meerkosten en heeft 'ie het er bij laten zitten - op eigen risico. Reden is nog niet zeker, maar natuurlijk wel verdacht met 130 modules.ericplan schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 22:19:
Heeft de Welstand van Amsterdam dan toch gelijk met de eis dat er op panden van voor 1940 geen PV of zonnecollector geplaatst mag worden?
@ericpvt
Wacht maar. Heb alweer een recordhouder voor jullie in petto (net ontvangen). Maar het is iedereen gegund.de kingsun 185watt pletters doen het opvallend goed bij hogere temperaturen
Hier door stommiteit mijnerzijds deelgroep uitgezet overdag (dipje OK4, effe vergeten na een minuutje de uitgezette netschakelaar weer om te zetten). Uur daarvan productie gemist.

Toch nog 7 en een halve kilowattuur binnengeharkt, Ferraris meterstand op 11 januari and going backwards. Kyocera paneeltjes deden 6,27 kWh/kWp. Vrij veel wolkjes en ook sluierbewolking, dus al met al nicht schlecht...
Ook blauwe collega uit Spijk City zat niet bijster hoog met maar 15,5 kWh uit zijn op ZZO gerichte 2,7 kWp installatie (5,74 kWh/kWp). Zouden zijn mooie Solarworldjes aan het slijten zijn geslagen? (kom d'r maar in T.! ...
Verwijderd
Tsja, als ik ook had gewacht dan had ik niet van het record van vandaag kunnen genieten.zonnigtype schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 14:08:
[...]
Die mensen met SDE 2008 beschikking hebben vier jaar de tijd om te installeren, bij afgegeven beschikking in najaar 2008 dus nog tot herfst 2012. Effe wachten totdat de modules onder de 1 Euro/Wp zakken? ...
Net als vorig jaar 29 mei, nu wederom 12.1 kWh uit m'n 1700Wp deel-systeem. Dat is wederom ruim 7.1 kWh/kWp. Wie heeft er meer?
Zeer curieuze titel die voor een heel andere uitleg vatbaar is.ericplan schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 23:02:
Niet mijn krant, niet mijn nieuws...
http://www.telegraaf.nl/b...?sn=binnenland,buitenland
Kijken hoe vet Vattenfall de Zweedse bevolking met meerkosten gaat n***en, zoals het Franse Areva het bij de Finnen heeft gedaan (Olkiluoto). Hartstikke "goedkope" nuclear finance desaster. Meteen maar TIEN van die nukes vervangen. Krijgen ze groothandelskorting?
Zou Diederik nog zo trots zijn op Vattenfall/NUON als ze eenmaal gaan bouwen?
En dan maar wachten op het uranium wat niet komt, omdat de Chinezen het allemaal hebben opgevroten/opgekocht?
Of bedelen bij Russen of Amerikanen om nog meer van hun langeafstands projectielen te ontmantelen onder het mom van "vrede stichten".
Wat zou de energiebelasting zijn die de Zweedse Staat afroomt van de verkochte nukestroom? Vast niet zo hoog als die van ons. Maar het zou wel eens hoger kunnen gaan worden als de kosten ook daar bij het eerste vervangingsexemplaar de blauwe lucht in gaan schieten...
Het afgeschreven exemplaar laten ze wellicht gewoon staan. Ruimte zat, zand erover, hekkie d'r omheen, waarschuwingsbordjes d'r bij. Klaar.
Zou van der Hoeven daarom bij de noorderlingen op bezoek zijn geweest? Om alvast wat van die nukestroom te reserveren, over NorNed hierheen te slepen, en die voor wat nepgroencertificaatjes door de strot van de NEEderlanders te laten duwen als Delta niet in staat blijkt te zijn om zo'n onding hier in Zeeland d'r bij te plempen?
[/cynisme modus]
nu weer leuke dingen?

Verwijderd
Zijn paneeltjes staan vrij steil, dus doen ze het verhoudingsgewijs ietsje beter wat vroeger/later in het jaar.zonnigtype schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 23:01:
Ook blauwe collega uit Spijk City zat niet bijster hoog met maar 15,5 kWh uit zijn op ZZO gerichte 2,7 kWp installatie (5,74 kWh/kWp). Zouden zijn mooie Solarworldjes aan het slijten zijn geslagen? (kom d'r maar in T.! ...)
- denk ik-
Ik zie plots ook een nieuwe mogelijkheid voor Google Streeviewericplan schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 11:13:
[...]
Ook wij zijn de coolste kikkers van de straat. Ik ben wel benieuwd van welke datum de dakscan is.
Verwijderd
Hier worden niet van die hoge waarden gehaald, dat zal idd wel te maken hebben met de 45 graden waaronder de panelen zijn gemonteerd. De hoogste opbrengst was 20 mei 2008 met 17.15 kWh oftewel 6.39 kWh/kWp , niet bijster schokkend als ik al de hoge waarden van boven de 7 kWh/kWp voorbij zie komen. En de bobo's maar volhouden dat panelen niet rendabel zijn in NEEderland.Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 23:17:
[...]
Zijn paneeltjes staan vrij steil, dus doen ze het verhoudingsgewijs ietsje beter wat vroeger/later in het jaar.
- denk ik-
Hebben jullie nog meer specifieke info op de beurs in Duitsland gezien voor wat betreft micro inverters? Het lage rendement ( 92,1% ) van de enecsys micro inverters valt me een klein beetje tegen.
DC -> AC inverter
enecsys 92,1%
enphaseenergy 95,0%
DC -> DC inverter (extra totaal inverter benodigd (DC -> AC))
femtogrid ?
solaredge 97,7%
solarmagic 98,5
tigoenergy ?
DC -> AC inverter
enecsys 92,1%
enphaseenergy 95,0%
DC -> DC inverter (extra totaal inverter benodigd (DC -> AC))
femtogrid ?
solaredge 97,7%
solarmagic 98,5
tigoenergy ?
[ Voor 45% gewijzigd door NoUser op 02-07-2010 02:25 . Reden: Extra aanvulling ]
Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice
Hier 38,33 kWh , da's 7,0981 kWh/kWp.
Om kwart voor 10 's ochtends sprong de actieve koeling van de omvormer al aan.
Helaas kwamen er rond het middaguur wolken overdrijven, anders had de y-as van m'n grafiek voor de 2e keer deze maand aangepast moeten worden.(is nu max 40kWh).
Omdat ik precies 2x Blauwe Hoek op het dak heb liggen, ben ik van zijn record waarden uitgegaan. Maar er komt in de zomer echt veel meer uit!!
De minder ideale hoek zou inderdaad wel de reden kunnen zijn, dat zijn opbrengst in de zomer minder is.
-edit-
Ah sorry ik zag je antwoord nog niet staan.
@NoUser:
SolarMagic heeft een rendement van 98,5%
http://www.solarmagic.com...nt/files/en_US/SM1230.pdf
Om kwart voor 10 's ochtends sprong de actieve koeling van de omvormer al aan.
Helaas kwamen er rond het middaguur wolken overdrijven, anders had de y-as van m'n grafiek voor de 2e keer deze maand aangepast moeten worden.(is nu max 40kWh).
Omdat ik precies 2x Blauwe Hoek op het dak heb liggen, ben ik van zijn record waarden uitgegaan. Maar er komt in de zomer echt veel meer uit!!
De minder ideale hoek zou inderdaad wel de reden kunnen zijn, dat zijn opbrengst in de zomer minder is.
-edit-
Ah sorry ik zag je antwoord nog niet staan.
@NoUser:
SolarMagic heeft een rendement van 98,5%
http://www.solarmagic.com...nt/files/en_US/SM1230.pdf
[ Voor 14% gewijzigd door stegen op 18-06-2010 01:20 ]
Daar zal ik wel een handje aan mee geholpen hebben.zonnigtype schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 15:46:
Die catalogus heb ik ook op de computer staan mocht iemand interesse hebben.zonnigtype schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 15:46:
Een ieder die de brochure in wil zien of een scan van de twee datasheet pagina's van het specifieke 185 Wp mono module (uitgebreider dan op de site, met I-V curves), gelieve contact met me op te nemen (info at polderpv punt nl).
Zelf was ik op de 2de dag bij hun stand. In oktober ga ik hun fabriek eens bezoeken. Mijn vrouw heeft ze al vaker bezocht toen ze in China was.
www.sunsolar.nl
Verwijderd
Oh, als ik reken met de elektraprijzen ga ik uit van 0,21 euro/kwhzonnigtype schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 00:28:
[...]
OK, weer wat leuks te melden.
(1) voor het TWEEDE achtereenvolgende halfjaar heeft NUON aangekondigd het tarief voor elektra (licht) te VERLAGEN (en tegelijkertijd om gasprijs te verhogen, ergens moet natuurlijk geld verdiend blijven worden). Daarmee alle prognose onzin over "vast 7% stijging van kWh prijs/jaar" in een keer overboord smijtend. Waar ik al jaren voor waarschuw, tarieven zijn immers een groot mistig speelveld van energieconcern belangen en Staatsbelangen en totaal onvoorspelbaar in een kapotgeliberaliseerde markt. Belangrijk voor beschouwingen over tvt berekeningen. Uitgebreide analyse op PPV.
Een stijging van 2% per jaar en (niet onbelangrijk), een maximale prijs van 0,25 euro/kwh.
Volgens mij valt er best te rekenen met de tvt.
Ik heb overigens eens cijfers gezien van 1970 t/m 2004. Stijging gemiddeld 0,9% per jaar (ex EB) en daar zit het natuurlijk in. Ik hoop dat die nog wat omhoog kan
Hmmm, terwijl iedereen hier records aan het breken is, had ik zowel gisteren als eergisteren een bescheiden 5,5 kWh/kWp. Mijn opstelling gaat slechter presteren naarmate de zon hoger komt. Mijn record blijft 19 mei met 6,04 kWh/kWp.
Ik had gisteren ook maar 4,9 kWh per kWh, dus dat viel ook wel mee. Toch was het een erg fijne dag, en ben ik op mijn werk tijdens de lunch in nog gaan kwartier enigszins verbrand in de zon.
Belangrijker vind ik dat we alweer diep in de min zitten (over geheel 2010 tot dusver) en dat we dus lekker aan het sparen zijn voor het najaar en de winter.
Belangrijker vind ik dat we alweer diep in de min zitten (over geheel 2010 tot dusver) en dat we dus lekker aan het sparen zijn voor het najaar en de winter.
Ik heb helaas niet meer. Op 4 juni (mijn topdag) had ik welgeteld 2Wh (0,002 kWh) meer opbrengst. Gisteren 3,760 kWh wat dus neerkomt op 6,77 kWh/kWp. Ik lijk maar niet hoger te komen, ondanks de vrij ideale ligging van de panelen. Zou dat kunnen komen door de onderdimensionering van mijn Steca500?Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 23:07:
Tsja, als ik ook had gewacht dan had ik niet van het record van vandaag kunnen genieten.
Net als vorig jaar 29 mei, nu wederom 12.1 kWh uit m'n 1700Wp deel-systeem. Dat is wederom ruim 7.1 kWh/kWp. Wie heeft er meer?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Het was inderdaad een heerlijk weekje.flitspaal.nl schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 22:38:
Vandaag hier een nieuw absoluut record. 15.6kWh met alle panelen. de 10 Kingsuns hebben 10.24kWh opgewekt wat ook een nieuw record is. 5.53kWh/kWp op pal oost. HEERLIJK.
Hier op woensdag 28.5kwh totaal
Donderdag net ff minder met 28.3kwh
Toch 7.5kwh/kwp van m'n rare ZZO dak.
De panelen liggen vrij plat en het zonnetje kan er van alle kanten mooi bij.
(22.1kwh /2.94kw DC = 7.517)
De paar dagen dat m'n systeem werkt en we zon hebben is m'n meter 250kwh de andere kant opgelopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Woodski op 18-06-2010 10:56 ]
@plugwise grafiek: je staafjes zijn blauw (consumptie) en niet groen (productie), klopt dat wel?
Verwijderd
Vandaag ga ik mijn SB1100 aansluiten. Ik moet het netscnoer nog "maken" van buitenkabel (3x 1,5^2/2,5^2) .
Wat is het beste?
- Direct in een lasdoos aansluiten
- Stekker + WCD toepassen
Wat is het beste?
Persoonlijk zou ik gewoon een stekker eraan maken met een standaard WCD met randaarde. Je kan prima 1,5mm2 gebruiken, als je het snoer kort houdt ( < 1 meter ) dan merk je daar niets van. Uiteraard wel 2,5mm2 kabel leggen naar je WCD.Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:26:
Vandaag ga ik mijn SB1100 aansluiten. Ik moet het netscnoer nog "maken" van buitenkabel (3x 1,5^2/2,5^2) .
Wat is het beste?
Mijn SB1100 zat ook gewoon aangesloten met een standaard netsnoer. Mijn Solarmax 2000S zit ook gewoon met netsnoer in het stopkontakt ( 3x1,5mm2 kabel gebruikt ).
Plugwise gaat niet lekker om met productie.JeroenH schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:08:
[...]
@plugwise grafiek: je staafjes zijn blauw (consumptie) en niet groen (productie), klopt dat wel?
Dus ik meet voorlopig lekker consumptie, dat werkt prima
Gewoon een stekker aanmaken, is wel zo veilig en eenvoudig.Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:26:
Wat is het beste?
A'dam PVOutput
Stekker plus WCD is aan te raden.Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:26:
Wat is het beste?
Dan kan er nog makkelijk een opbrangst metertje tussen en het geheel is eenvoudig spanningsvrij te maken.
Er zijn vrij dikke netsnoeren te vinden met aangegoten stekker.
b.v. op een verlengsnoer voor buiten (grasmaaier) of de zwaardere stekkerblokken.
Wat beter is durf ik niet te zeggen, maar door hem direct aan te sluiten maak je het apparaat onderdeel van je elektrische installatie, en door een stekker + WCD te gebruiken is het een 'los apparaat'. Volgens mij (maar nu bevind ik mij op glad ijs) zijn de regels strakker als een apparaat onderdeel van de installatie is.Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:26:
Wat is het beste?
OK. Bij mij werkt dat prima, en ik kan bv. ook productie en verbruik in één grafiek laten zien.Woodski schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:47:
Plugwise gaat niet lekker om met productie.
Dus ik meet voorlopig lekker consumptie, dat werkt prima
Yup, mijn vader, ooit electricien, zegt altijd:"achter een stekker mag alles!"JeroenH schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:57:
[...]
Wat beter is durf ik niet te zeggen, maar door hem direct aan te sluiten maak je het apparaat onderdeel van je elektrische installatie, en door een stekker + WCD te gebruiken is het een 'los apparaat'. Volgens mij (maar nu bevind ik mij op glad ijs) zijn de regels strakker als een apparaat onderdeel van de installatie is.
Verwijderd
Vandaag kom ik er achter dat de inverter al 3 dgn geen dagopbrengsten meer opslaat.
Een Mastervolt XS2000 die het tot 3 dgn geleden altijd fantastisch deed...
Weet iemand hier een oplossing op? Is het iets simpels... andere mensen hier bekend mee
Overigens lijkt hij wel gewoon produktie te maken, de meter loopt hard terug en komen er geen storingen uit het menu..
Is ie kapot? Gelukkig val ik nog ruim in de garantie termijn..
Een Mastervolt XS2000 die het tot 3 dgn geleden altijd fantastisch deed...
Weet iemand hier een oplossing op? Is het iets simpels... andere mensen hier bekend mee
Overigens lijkt hij wel gewoon produktie te maken, de meter loopt hard terug en komen er geen storingen uit het menu..
Is ie kapot? Gelukkig val ik nog ruim in de garantie termijn..
Erg bewolkt hier in het noorden...

Even resetten? (stekker eruit en er weer in) Wellicht dat dat helpt.Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 12:38:
Weet iemand hier een oplossing op?
Pak gewoon een computerkabel (op je werk). Bij ons slingeren die dingen met bosjes rond. Wanneer ik thuis een kabel met aangegoten stekker nodig heb, is het: 'knip' de stekker van de computerzijde eraf, draden strippen en aansluitenVerwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:55:
Thanx, straks ff langs de bouwmarkt
zit er aan een omvormer geen normale aansluiting voor bijvoorbeeld diezelfde computerstekkers? wel een beetje armoedig dat je dat er dan zelf aan moet fabrieken.
weet iemand trouwens wat de eisen zijn voor een kabel als je niet een 16 amere zekering hebt maar een 25 ampere zekering? kan dat nog met normale installatiedraad van de gamma? of heb je dan dikker nodig?
weet iemand trouwens wat de eisen zijn voor een kabel als je niet een 16 amere zekering hebt maar een 25 ampere zekering? kan dat nog met normale installatiedraad van de gamma? of heb je dan dikker nodig?
Euh... ik durf het bijna niet te typen: op de 2e draaidag van de net geleverde SB2100TL kwam er 14,79 KW uit. Met 1880 Wp is dat dus 7,87 KWh/KWp. Max vermogen door mij gezien op het display: 1707W (BT piggyback is nog onderweg)Tsja, als ik ook had gewacht dan had ik niet van het record van vandaag kunnen genieten.
Bij Polderboy binnenkort fotobewijs ;-)
Het gekke is wel dat de habbi-babbi vermogensmeter (komt uit een Energiebespaarbox) die ik tussen de stekker van de SB en het stopcontact heb zitten, beweert dat er slechts 13,53 KW is geleverd. En bij actueel vermogen geeft ie structureel zo'n 60 watt minder aan. De netkabel is maar 2,5m lang en 2,5mm2 dik dus dat zal het niet zijn.
Wie liegt hier nou? ik verdenk de vermogensmeter, maar een afwijking van 8% vind ik wel fors.
Vandaag mijn laatste dag van de minor energie en duurzame ontwikkeling op de uu gehad. Een hoop geleerd, maar ik denk dat in dit topic net zoveel informatie staat
.
Die kabel kreeg het bij mij erg warm.JakeNL schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 13:46:
[...]
Pak gewoon een computerkabel (op je werk). Bij ons slingeren die dingen met bosjes rond. Wanneer ik thuis een kabel met aangegoten stekker nodig heb, is het: 'knip' de stekker van de computerzijde eraf, draden strippen en aansluiten
Ik zou als het kan een iets dikkere kabel nemen.
Ter vergelijking: 600Wp op een Soladin 600 500 onder 10 graden hellingshoek op zuid gister 6.65 kWh/kWp. De soladin is iets ondergedimensioneerd maar komt (toch) niet boven de 450W uit. Haalt jouw Steca500 wel 500 Watt?antonboonstra schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 10:45:
[...]Ik heb helaas niet meer. Op 4 juni (mijn topdag) had ik welgeteld 2Wh (0,002 kWh) meer opbrengst. Gisteren 3,760 kWh wat dus neerkomt op 6,77 kWh/kWp. Ik lijk maar niet hoger te komen, ondanks de vrij ideale ligging van de panelen. Zou dat kunnen komen door de onderdimensionering van mijn Steca500?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.
Ontopic en gezellig houden AUB.