Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.259 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Taan schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 10:13:
De Vvd is ook niet achterlijk hoor. Die zullen gerust wel kijken naar alternatieve energiebronnen. Alleen zullen zij wél kijken of dit ook Economisch verantwoord is. Eigenlijk wat de meeste mensen op het forum hier ook doen.
En als de tvt niet binnen de kabinetsperiode valt, is het niet haalbaar. Behalve kernenergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-10 20:08
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 19:31:
hotfill is gewoon grappig, als je 8Kwh warmte in je machine gaat stoppen;
1. dan kost dat met gas : 1m3 ofwel ~52 cent
2. dan kost dat met stroom : 8Kwh oftewel ~2 euro
3. dan kost dat met een zonneboiler..... geen idee, maar het is bijna niks.
4. eigen pv stroom, ook goed zoals optie 3.

optie 1 en 2 kennen een onbekende prijs in de toekomst
optie 3 en 4 kennen een tvt, daarna is het dus gratis, schoon en belastingvrij
Bij optie 4 had je de stroom uit kunnen terugleveren voor ~2 euro
Voor dat geld kan je dan 4m3 gas kopen voor 4 van die wasjes uit jouw voorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij optie 4 had je de stroom uit kunnen terugleveren voor ~2 euro
Voor dat geld kan je dan 4m3 gas kopen voor 4 van die wasjes uit jouw voorbeeld
das het HRe princinpe ;-) , hotfill op gas,
en tijdens de was stroom maken.. en die terugleveren.
denk dat de overheid daar wel iets aan gaan doen aan dat verschil gas<>stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 14:14:
[...]Groen gas is naar mijn idee toch ook wel een heel "vaag"begrip, gemaakt om ons geweten wat schoon te wassen :P . Gas is gas, komt uit de aarde, en het enige wat men zegt hiervoor te doen is gewetensussende certificaten kopen die staan voor duurzame beplanting o.i.d.
Naar mijn mening is alleen electriciteit op dit moment op een "schone" en groene manier op grote schaal te produceren.. D.m.v. windmolens, en zonnepanelen en eventueel "groen bijgestookte centrales".
Groen gas is gas uit koeienpoep. In plaats van het 20x zo ernstige broeikasgas methaan te lozen kan methaan in de gasleiding gepompt worden en in huis weer worden omgezet in CO2 en water. 1 CH4 levert bij verbranding CO2 en 2 H2O. Door dit methaangas te verbranden verminder je de broeikaswaarde dus met een factor 20. Bovendien is dit gas te vernieuwen. De korte CO2 kringloop.
Ik heb het nadrukkelijk niet over 'bosgecompenseerd' gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 09:37
Shocking nieuws gehoord: de vele (verplichte) rookmelders verbruiken (lichtnet-gekoppeld) 8 Watt, non-stop...

<staat met knijptang klaar om ze te ontkoppelen ;) >
(helaas hangen hier Firex PADC240, met zowel netvoeding als 9V blok, maar kan ik nergens achterhalen wat de consumptie hiervan is....bummer!)

Nuttige sheet om de EPC van je woning te benaderen is hier gratis te downloaden:
http://www.senternovem.nl..._en_kosten_woningbouw.asp

wou k jullie toch niet onthouden ;)

[ Voor 54% gewijzigd door NielsTn op 12-06-2010 23:55 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:59
NielsTn schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 23:30:
Shocking nieuws gehoord: de vele (verplichte) rookmelders verbruiken (lichtnet-gekoppeld) 8 Watt, non-stop...
Per stuk?!? En hoeveel heb je er hangen? En hoeveel huizen van jouw type staan er in je wijk? Daar gaan wat onnodige kWh's en euro's de vuilnisbak in zeg :(

(Merk op dat ik niets tegen rookmelders heb, maar die van ons doet het nu al drie jaar op een 9V-blokje, en hij komt elk half jaar de zelftest prima door. Daar is volgens mij minder energie mee gemoeid.)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 23:43:
[...]

Per stuk?!? En hoeveel heb je er hangen? En hoeveel huizen van jouw type staan er in je wijk? Daar gaan wat onnodige kWh's en euro's de vuilnisbak in zeg :(

(Merk op dat ik niets tegen rookmelders heb, maar die van ons doet het nu al drie jaar op een 9V-blokje, en hij komt elk half jaar de zelftest prima door. Daar is volgens mij minder energie mee gemoeid.)
Hier hangen standaard in de rijtjeswoningen 2 per woning.
laat ik dat op het park los, dan is dat 600 detectoren.... a 8Watt per stuk ....
hier zijn ze overigens ook gekoppeld aan elkaar, dus als de onderste afgaat, klinkt de tweede 'in koor' op de 1e etage....

Ik zit nu ff te kijken wat ik kan doen, wat geeft de fabrikant op aan verbruik...
Op het apparaat zelf (zojuist gedemonteerd) staat er niets over vermeld, noch op de te downloaden manuals.... De vraag heb ik al bij Firex neergelegd :)

tja en aan de andere kant: veiligheid heeft zo zijn prijs (al is CO/CO2 vergiftiging met een uitstaande CV-ketel ;) al zeer moeilijk te overkomen... Ik boek het hier als noodzakelijke voorzieining... just in case :)

[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 13-06-2010 00:23 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:37

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

flitspaal.nl schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 15:39:
[...]

Men zegt, Remeha, dat wanneer de retourtemperatuur warmer is als de aanvoer dat de pomp stopt en de ketel in storing gaat .Dit staat overigens ook in de gebruikershandleiding.

Jammer genoeg is het dus niet zo eenvoudig om de CV aan te sluiten op de zonneboiler.
heel simpel; retour cv gaat door de bovenste spiraal. Zolang er warmtevraag is vanuit de thermostaat draait de pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:24
sander817 schreef op zondag 13 juni 2010 @ 09:47:
[...]

heel simpel; retour cv gaat door de bovenste spiraal. Zolang er warmtevraag is vanuit de thermostaat draait de pomp
niet helemaal. De CV ketel is leidend bij mij. Als de retour warmer is als de aanvoer slaat de pomp af. Dan doet hij dus niets meer.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:35

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op zondag 13 juni 2010 @ 09:56:
[...]

niet helemaal. De CV ketel is leidend bij mij. Als de retour warmer is als de aanvoer slaat de pomp af. Dan doet hij dus niets meer.
Kan je de CV ketel niet foppen? Ik heb iets dergelijks met m'n warmwatervraag van de CV. Daar heb ik een 230V dubbel-om relais geplaatst. Het relais wordt gestuurd door een 230V uitgang van de Steca zonneboiler regeling. In de ruststand is de ketelsensor aangesloten en anders een vaste weerstand, waardoor de regelunit van de CV denkt dat het tapwater warm genoeg is. De waarde van de weerstand heb ik uit m'n ketelmanual gehaald.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4041/4695753528_275f603ff3.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

NielsTn schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 23:30:
Dan zit er waarschijnlijk ook en ventilator in om ervoor te zorgen dat de rookmelder zelf geen rook veroorzaakt :> Ik denk dat men het schijnbare vermogen gemeten heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Dre schreef op zondag 13 juni 2010 @ 11:34:
[...]

Dan zit er waarschijnlijk ook en ventilator in om ervoor te zorgen dat de rookmelder zelf geen rook veroorzaakt :> Ik denk dat men het schijnbare vermogen gemeten heeft...
Nee hoor, gisteren ook met m'n eigen ogen gezien 30mA verbruik bij 230V . 30mA * 230V = 6.9W

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

flitspaal.nl schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:00:
[...]

Nee hoor, gisteren ook met m'n eigen ogen gezien 30mA verbruik bij 230V . 30mA * 230V = 6.9W
En wat was de arbeidsfactor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
flitspaal.nl schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:00:
[...]

Bij een ohmse weerstand kan en mag je dat zo meteen.
De meeste electronica is geen zuivere ohmse weerstand.
Daarom zijn er van die vermogens metertjes die rekening houden met fase verschuiving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dre schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:04:
[...]

En wat was de arbeidsfactor?
Ik schrok nogal van de genoemde 30mA, en inderdaad, in de handleiding van m'n Hager TG501a staat dit ook vermeld. Ik heb gelijk even een exemplaar aan m'n energy logger gehangen;

0,5W
7,3VA
cos phi is dus 0,07.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Tele schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:37:
[...]

Ik schrok nogal van de genoemde 30mA, en inderdaad, in de handleiding van m'n Hager TG501a staat dit ook vermeld. Ik heb gelijk even een exemplaar aan m'n energy logger gehangen;

0,5W
7,3VA
cos phi is dus 0,07.
Best netjes toch die 0.5 watt
Lijkt me handiger dan iedere 2 jaar een 9 volt blokje te moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zondag 13 juni 2010 @ 09:56:
[...]

Je zegt het zelf al, je cv-ketel is leidend.
Dat is nu net de fout omdat die cv-ketel gewoon een dom stuk ijzer is dat geen rekening houdt met andere warmte-opwekkers als houtkachel, warmtepomp of zonneboiler.
Dus de cv-ketel niet meer leidend maken.
De leiding in handen geven van iets dat het wel kan :-)

Muv: de Q-solar, en enkele duitse gas-cvketels die een extra aansluiting hebben tbv externe warmtebronnen

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2010 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

basfromasd schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 12:08:
[....buitengevelisolatie....]

In Duitsland wordt dit dan ook aan de lopende band gedaan. Ik ben net terug uit München (Intersolar) en daar zie je het veel. Ik zag dat daar wel wat dikker schuim gebruikt werd, ongeveer 20 cm. Ik leerde ook dat als een schilder daar zijn meesterdiploma haalt, hij ook moet kunnen isoleren. Niet slecht.
Je nederlandse aanbieder heeft blijkbaar geen benul of geen zin of hij gaat eerst een cursus doen.
Waarschijnlijk het eerste, maar dat heeft er ook mee te maken dat onze huizen niet echt 'standaard' zijn. Het liefst zou ik ook 20cm of nog meer willen plaatsen, maar dat kan op een aantal plekken sowieso niet i.v.m. ramen en deuren en we hebben een prijs gevraagd van 10cm omdat we verwachtten dat dat al dusdanig duur zou zijn dat het moeilijk wordt om de buren daarvan te overtuigen. Zojuist hebben we gehoord van buren uit een ander rijtje dat zij de uitbouw op een soortgelijke manier hebben geisoleerd tegen een aanzienlijk lager bedrag dan onze Duitse offerte, aangezien er natuurlijk nog goedkopere landen zijn dan Duitsland.... Dus dat biedt weer wat meer kansen om het plan erdoor te krijgen bij iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 23:37:
[...]

De degressie is inderdaad niet slecht, maar 16% in 1 keer is wel wat veel. Het is een grote schok voor de zonnebranche die zich nu helemaal het schompes werkt en na 1 juli zeker een maand of 3 bijna niets te doen heeft.
Valt wel mee hoor. Vanaf 1 juli is er zelfs met 16% extra degressie nog steeds een uitstekende business case voor zeker de grootste deelmarkt: de Duitse daken. Het werk gaat gewoon door, meeste installatiebedrijven zijn minimaal tot einde van dit jaar volgeboekt, en er zijn al modules voor 2011 besteld door veel ondernemingen [nu de omvormers nog] .... Gun die tot in de diepe avond doorwerkende installateurs in de zomer ook effe wat ademruimte. Kunnen ze in augustus weer lekker van bil gaan, voor de volgende degressie van 13% per 1 januari 2011 ingaat [voor nieuwe installaties]... ;)
Wat moeten ze dan doen? Al hun werknemers ontslaan? Onbetaald verlof? Dat geeft geen stabiliteit. Het lijkt mij beter als ze een nieuw regime afspreken waarbij de invoedingstarieven per kwartaal worden vastgesteld aan de hand van duidelijke criteria, zodat je meer de weg van de geleidelijkheid bewandelt en dit soort onzekerheden en politieke schermutselingen voorkomt.
Het EEG is van meet af aan een groot bloederig politiek thema, wat alleen maar nog veel grotere impact gaat krijgen. Zeker als ze er achter komen als er dit jaar misschien wel tussen de 5.000 en 7.000 MWp bij gaat komen bij de oosterburen (nog totaal onduidelijk hoe erg de weegschaal zal doorbuigen, maar buigen zal 'ie!). Gaat weer vele miljarden extra bovenop de reeds bestaande aan Einspeise Vergütungen stapelen, dus de "pijn" (momenteel 2 eurocent opslag op de kWh prijs die iedereen betaalt) zal verder toe gaan nemen. Al stelt het nog steeds byzonder weinig voor, voor de realisatie van de met afstand grootse afzetmarkt ter wereld (zeker nog een paar jaar).

Photon heeft een briljante analyse van het tienjarige Duitse EEG gegeven - voor zonnestroom - en verbeteringsvoorstellen gedaan. Verplichte kost (zuerst Deutsch lernen):

pdf (285 kB)

Yup, he's back! Effe aan het bijkomen van 610 km. lange Biohummer tocht door Bayern, 3 dagen Intersolar 2010, en 18 uur durende treinreis terug uit München met hindernissen... (slechts minder dan 400 foto's gemaakt en paar filmpjes, slechte prestatie voor mijn doen, maar misschien wel zo duurzaam...)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Nu heb je zelf ook weer tijd om van bil te gaan :+
Ik zal met plezier je reisverslag lezen op je site.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Zo te zien komt er na morgen weer wat beter PV weer aan.
Het blijft helaas wel bewolkt.
*me wacht op een blauwe dag om te zien wat z'n nieuwe dak kan.

En wat leuk, het is 8 uur 's avonds en m'n ZZO mono PV doet nog steeds 600 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op zondag 13 juni 2010 @ 17:18:
Valt wel mee hoor. Vanaf 1 juli is er zelfs met 16% extra degressie nog steeds een uitstekende business case voor zeker de grootste deelmarkt: de Duitse daken.
Phew. Gelukkig is de pv-meester terug om rust in de tent te brengen. Goed te horen dat het met 16% degressie geen bloedbad wordt.

5-7 GW erbij, is dat wat je in de wandelgangen daaro hebt opgevangen? Dat is wederom bijna een verdubbeling!

Welkom terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19
flitspaal.nl schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 17:08:
[...]

Hoe ziet zijn hydraulische schema eruit? Ik ben wel benieuwd!

Het stomme is ook, de 1 zegt dat het niet kan, de ander zegt dat het wel kan. Maar ik heb intussen nog geen enkel werkend hydraulisch schema gezien.
Het punt is niet het hydrolische schema. Dat is inmiddels wel uit te tekenen. Het punt is dat de CV-ketel niet doet wat ie moet doen. Hij heeft er de onderdelen voor, je moet het hem alleen kunnen vertellen.

Even iets opgegraven uit het archief: Verwijderd in "Duurzame energie deel 10"

Eric, jij weet dus hoe het moet? Volgens mij praat zo'n avanta opentherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vraag je installateur eens of je ketel ook een cascade aankan, dat zijn meestal ook de ketels met een retour cv water sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
ericplan schreef op zondag 13 juni 2010 @ 11:13:
[...]

Kan je de CV ketel niet foppen? Ik heb iets dergelijks met m'n warmwatervraag van de CV. Daar heb ik een 230V dubbel-om relais geplaatst. Het relais wordt gestuurd door een 230V uitgang van de Steca zonneboiler regeling. In de ruststand is de ketelsensor aangesloten en anders een vaste weerstand, waardoor de regelunit van de CV denkt dat het tapwater warm genoeg is. De waarde van de weerstand heb ik uit m'n ketelmanual gehaald.
[afbeelding]
Misschien dat dit kan, mijn grootste irritatie is dat ik zelf gewoon te weinig van ketelelectronica en hydraulica weet om dit uit te zoeken, ik ben met andere woorden volledig afhankelijk van anderen, en daar komt jammer genoeg geen consistent antwoord uit.
Verwijderd schreef op zondag 13 juni 2010 @ 13:06:
[...]

Dat is nu net de fout omdat die cv-ketel gewoon een dom stuk ijzer is dat geen rekening houdt met andere warmte-opwekkers als houtkachel, warmtepomp of zonneboiler.
Precies :-). De CV ketel zou gewoon een dom onderdeel moeten zijn in die keten die simpelweg aan/uit wordt geschakeld wanneer nodig.
Taan schreef op zondag 13 juni 2010 @ 20:53:
[...]

Het punt is niet het hydrolische schema. Dat is inmiddels wel uit te tekenen. Het punt is dat de CV-ketel niet doet wat ie moet doen. Hij heeft er de onderdelen voor, je moet het hem alleen kunnen vertellen.

Even iets opgegraven uit het archief: Verwijderd in "Duurzame energie deel 10"

Eric, jij weet dus hoe het moet? Volgens mij praat zo'n avanta opentherm.
klopt de Avanta "praat" opentherm. Jammer genoeg is opentherm niet zo open als verondersteld wordt.
Verwijderd schreef op zondag 13 juni 2010 @ 21:02:
vraag je installateur eens of je ketel ook een cascade aankan, dat zijn meestal ook de ketels met een retour cv water sensor.
Da's een goeie inderdaad. Die vraag ga ik stellen aan Remeha. Kijken wat die ervan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op zondag 13 juni 2010 @ 20:26:
[...]

Phew. Gelukkig is de pv-meester terug om rust in de tent te brengen.
Huh? Rust in de tent? Met een ultrablauwe coalitie met mogelijk bruine vlekken en pimpelpaarse atoomdampen uitblazend? ;(
Goed te horen dat het met 16% degressie geen bloedbad wordt.

5-7 GW erbij, is dat wat je in de wandelgangen daaro hebt opgevangen? Dat is wederom bijna een verdubbeling!
Was voor Intersolar al wat over "voorspeld". iSuppli bijvoorbeeld 6,6 Gieg, alleen al voor Duitsland:

http://www.engineerlive.c...1_per_cent_in_2010/22692/

Ik zeg echter niet dat het geen "bloedbad" gaat worden, er zullen zeker sommige bedrijven met te slechte kosten/baten verhouding het moeilijk gaan krijgen of het niet (meer) gaan redden. Er hebben al twee bekende dunnelaag startups faillissement aangevraagd, Sunfilm en het met veel bombarie gestartte Signet Solar (Duitse branche in Mochau) wat reuzenmodules op apparatuur van Applied Materials maakt (en vooral in Duitsland potentieel zou hebben).

http://www.sunfilm.com/de...1ac125a1d6bbe7522d8c3fcce

http://www.sz-online.de/N...venz_an/articleid-2482468

Beide firma's hopen op een doorstart/overname. Het is vooralsnog niet duidelijk wat de kansen daarvoor zijn.

Gezien het feit dat de Duitse (kristallijne) markt nog volop aan het koken is, en zeker momenteel op het omvormer front bij menigeen een rood waas voor de ogen zit, kan de "tolerantie" op het eindresultaat (marktgroei BRD in 2010) best wel eens in enkele GWp gemeten worden. Zowel naar boven als naar onderen. Ik denk dat ergens in de herfst een "voorlopige" tussenstand in te schatten moet zijn, maar als Groot Omvormer Boer SMA flink heeft kunnen aanpoten met de productie uitbreiding (11 Gieg verwacht dit jaar als ze aan alle onderdelen kunnen komen), zou de te verwachten eindejaarsrush weer eens een vette extra push "in de plus" kunnen gaan geven. Ik waag me voorlopig nog niet aan voorspellingen, het gaat hier om absurde marktvolumes. 8 GWp wordt als mogelijke bovengrens door Photon genoemd, en is zelfs bij het BMU als scenario genoemd. Kan ook meer worden...

Dientengevolge, vanwege die enorme volumes en de tegelijkertijd optredende onzekerheden: forse risico's, op diverse fronten.

Overigens ook vette MW omvormer stations van Italiaanse herkomst gezien bij een groot PV park, dus de investeerders/projectontwikkelaars halen de zooi gewoon daar vandaan waar wat te halen is, nu de invoedings-tarieven nog "overmatig interessant" zijn.
Welkom terug.
Jullie ook weer fijn te zien/horen, moet nog wel de nodige pagina's inhaal leeswerk doen... :P

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
vanavond (zondag dus) was er op Discovery CHannel weer wat leuks te zien: vormen van CSP (met oa de stirlingmotor).
(EcoTech : future fuels)

19 juni (s'middag 1500u) komt er het thema "Eco-Tech: Powering Up"
nou ja genoeg duurzame programma's :)

[ Voor 19% gewijzigd door NielsTn op 14-06-2010 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Ik kan dus beter een andere ketel kiezen nu het nog kan
Verwijderd schreef op zondag 13 juni 2010 @ 13:06:
[...]

Muv: de Q-solar, en enkele duitse gas-cvketels die een extra aansluiting hebben tbv externe warmtebronnen
DIe duitse ketels? wat voor merk is dat? Een Q-solar kan ik echt niet kwijt.

[ Voor 11% gewijzigd door Taan op 14-06-2010 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Taan schreef op maandag 14 juni 2010 @ 09:21:

[...]

Viessman ketels kunnen dit ws wel aan... maar dan zit je prijstechnisch ook niet echt goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
sander817 schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 16:51:
ik heb hier iemand in de buurt wonen met al 3 jaar een sunsystems systeem, met een avanta, en daar werkt het gewoon...anders een extra pomp er tussen zetten?
Hoe doet ie dat dan? Gebruikt hij zijn zonnesysteem ook voor verwarmingsondersteuning? want daar hebben we het nu over.
ik zou voor een calenta gaan, ipv de avanta
Waarom? wat kan een calenta t.o.v. een avanta wat ik nodig heb?

[ Voor 10% gewijzigd door Taan op 14-06-2010 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

ik weet niet wat jij nodig hebt, ik weet alleen dat de calenta een modernere ketel is dan de avanta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Voor wie een variabele pompsnelheid heeft en hiermee experimenteerde: wat is het verschil tussen de pomp (heel) langzaam laten lopen en snel laten lopen, afgezien van het stroomverbruik?
M'n klompen zeggen dat langzaam lopen betekent dat er heter water van de collector wordt gehaald, maar dat dit water onderweg kan afkoelen, dat bij lagere collectortemperaturen de warmte in de ketel via het spiraal van boven naar beneden getransporteerd kan worden omdat de warmte meer tijd heeft in het (relatief koude) spiraal te gaan, maar ook dat meer warmte bovenin dan onderin afgegeven kan worden.
Wat zijn de ervaringen? Meer heet water bovenin, een lagere maar uniforme keteltemperatuur of nog iets anders?
Hier een 3-standen pomp, maar die kan wel op de laagste stand geknepen worden; stand 1=6l/min, stand 2=8l/min, stand 3=max (9l/min).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:01
Waarschuwing vooraf: doorlezen kan de spijsvertering schade toebrengen!

Voor wie nog niet overtuigd was dat AgentschapNL een ramp is voor Nederland en in niets lijkt op het goede oude Novem van 15 jaar geleden: zie hier het zogenaamde Masterplan Zonne-energie. Het is een eng stukje, geschreven door een paar belangenorganisaties (Holland solar, ISSO, BDA, Uneto-vni), waarin wordt aangeraden, zogenaamd ten behoeve van de kwaliteit(?), de zonne-energiemarkt dicht te spijkeren met normen en certificeringen, zodat bestaande grote bedrijven geen last krijgen van lastige, actieve, kleine nieuwkomers.

Het kan ze blijkbaar niet schelen dat 89% van de bestaande installateurs weigert zonne-energiesystemen aan te leggen of in ieder geval daarvoor geen moeite doet (cijfers van Atag verwarming). Het kan ze blijkbaar niet schelen dat de grote nederlandse fabrikanten geen zonnewarmtesystemen fabriceren om serieus in de warmtebehoefte van woningen en kantoren te voorzien. Het kan ze blijkbaar niet schelen dat de vereniging Holland Solar al 15 jaar geen deuk in een pakje boter kan maken, wat betreft promotie en bewustmaking van zonne-energie. Het kan ze evenmin iets schelen dat vrijwel geen enkel woonhuis of bedrijfspand in ons land van zonnepanelen of collectoren is voorzien en dat we echt alle monteurs, doe-het-zelvers, tweakers, Esten, kaboutertjes, Friezen, en wie dan ook nodig hebben om daar verandering in te brengen. Nee hoor: de normenmafia heeft er belang bij zijn eigen toko te beschermen en als dat ten koste gaat van het algemeen belang, so be it.

Sorry, allemaal. Ik zal nu weer rustig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
basfromasd schreef op maandag 14 juni 2010 @ 14:41:
Waarschuwing vooraf: doorlezen kan de spijsvertering schade toebrengen!

Voor wie nog niet overtuigd was dat AgentschapNL een ramp is voor Nederland en in niets lijkt op het goede oude Novem van 15 jaar geleden: zie hier het zogenaamde Masterplan Zonne-energie. Het is een eng stukje, geschreven door een paar belangenorganisaties (Holland solar, ISSO, BDA, Uneto-vni), waarin wordt aangeraden, zogenaamd ten behoeve van de kwaliteit(?), de zonne-energiemarkt dicht te spijkeren met normen en certificeringen, zodat bestaande grote bedrijven geen last krijgen van lastige, actieve, kleine nieuwkomers.

Het kan ze blijkbaar niet schelen dat 89% van de bestaande installateurs weigert zonne-energiesystemen aan te leggen of in ieder geval daarvoor geen moeite doet (cijfers van Atag verwarming). Het kan ze blijkbaar niet schelen dat de grote nederlandse fabrikanten geen zonnewarmtesystemen fabriceren om serieus in de warmtebehoefte van woningen en kantoren te voorzien. Het kan ze blijkbaar niet schelen dat de vereniging Holland Solar al 15 jaar geen deuk in een pakje boter kan maken, wat betreft promotie en bewustmaking van zonne-energie. Het kan ze evenmin iets schelen dat vrijwel geen enkel woonhuis of bedrijfspand in ons land van zonnepanelen of collectoren is voorzien en dat we echt alle monteurs, doe-het-zelvers, tweakers, Esten, kaboutertjes, Friezen, en wie dan ook nodig hebben om daar verandering in te brengen. Nee hoor: de normenmafia heeft er belang bij zijn eigen toko te beschermen en als dat ten koste gaat van het algemeen belang, so be it.

Sorry, allemaal. Ik zal nu weer rustig zijn.
Ik had op Intersolar en elders al "vergelijkbare geluiden" gehoord (het stikte daar van de Nederlanders die bijna allemaal in het buitenland werken en ook zwaar zijn gefrustreerd over de "thuismarkt"). En neen, het verbaast me dus allemaal niet. Maar er mezelf helemaal blauw aan ergeren, ja, dat wel...

... overigens: een van de auteurs is al jaren werkzaam bij Eneco ... (schijnt helemaal geen "probleem" te zijn, ze stonden immers ook al op Intersolar met een gelikte stand met nieuwe Ecostream/Eneco Solar logo's...)

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 14-06-2010 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
Ik heb gisteren een brief met bezwaar geschreven voor Agentschap NL. Ik denk te weten wat de uitkomst is maar niet geschoten... (ik zie links van mij ca 100 leerlingen oranje voetbal kijken)

In de brief heb ik nog aangegeven dat slechts 30% van de ingelote aanvragen een werkend systeem oplevert. Ik weet zeker dat ik een systeem ga plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:55
tja
een subsidie moet een stimulans zijn.
iemand die het al zeker weet heeft geen stimulans meer nodig..
misschien is dat de achterliggende gedachte van agentschap nl?

dat zou wel effectief zijn als in effeicient qua geld uitgeven... slechts 30% van de kosten, en dus het "maximale" PV bij plaatsen. iedereen die het toch wel doet, en mensen die het alleen met subsidie doen.

misschien hebben ze mooie cijfers over hoeveel procent van de aanvragers ook zonder subsidie toch een systeem plaatst.

vergeten ze alleen wel dat het lastoig is uit de aanvragen precies de goeie te honoreren, om de maximale opbrengst per euro besteede subsidie te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Ok, nu moet ik er aan geloven.

Ik heb bij Greenchoice gemeld dat ik zonnepanelen heb. Krijg ik het volgende bericht:

"Dank u voor het opsturen van uw factuur van de aankoop van zonnepanelen. Wij hebben de gegevens genoteerd in uw dossier. Om u volledig aan te kunnen melden voor het terugleveren moet u uw meter laten registreren bij uw netbeheerder Liander. U kunt daar ook eventueel teruglevermeters verkrijgen. Als dit door de netbeheerder is aangepast kunnen wij dit in ons systeem doorvoeren."

Wat haal ik me hiermee op de hals? Als ze dan ineens besluiten mijn geweldige-hyperintelligente-automatisch-salderende ferrarismeter te vervangen door zo'n digitaal geval met een apart teruglevertelwerk, dan bedank ik feestelijk. Ik heb hier genoeg gelezen om te weten dat je dan alleen maar ellende over je afroept. Het enige voordeel is dat ik dan een half centje korting per kWh krijg. Dat is waarschijnlijk een euro of 4 per jaar.

Wat denken jullie, moet ik het verder maar laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
je had het niet moeten melden als je niet door de nul zou gaan :p

maar even serieus. ze kunnen je niet verplichten een andere meter te "nemen" als de oude het nog doet.dat kan pas als de oude zeg maar end of life is. niet meer wordt ondersteund of niet meer onderhouden kan worden.

ze kunnen het dus niet verplichten. je hebt immers geen bruto productiemeter nodig.

maar als greenchoice die halve cent alleen geeft als je een meter hebt waar de expliciete teruglevering uit blijkt zou ik dat wel behoorlijk krenterig noemen. t gaat immers over slechts 4 euro zoals je zelf schijft.

greenchoice zegt ook dat je het bij liander moet melden, en niet dat liander iets moetd oen. liander moet volgens mij alleen de meter registreren, als ook daadwerkelijk geschikt voor teruglevering. (stel dat je een meter met draaiende schijf hebt, die niet terug kan draaien.)

dan is het bij net bekend dat je teruglevert, en verwerkt greenchoice de gegevens. immers die kan niks registreren over jou meter of het net.

pas als liander qua netwerk in de bestanden die greenchoice officieel krijgt aangeleverd, staat dat je teruglevert wordt dat bevestigd. en kunnen ze er daarna rekening mee houden bij het maken van notas en berekenen van voorschotten.

alsnog kan liander je wel proberen een meter op te dringen met allerlei argumenten, maar daar moet je j eniet door van de wijs laten brengen.

dus melden bij liander, dat je graag wilt dat ze het registreren, omdat dat volgens de regels zo moet. laat blijken dat je weet waar je over praat, dan proberen ze misschien verder niks.

als ze toch aansturen op metervervanging kun je aangeven dat dat wettelijk gezien niet nodig isvoor teruglevering, greenchoice ook prima uit de voeten kan met je automatische ferarismeter, en dat je meter ook nog niet aan vervanging toe is.

als ze uiteindelijk toch niet willen registreren kun je het er verder bij katen, greenchioice een brief sturen met wat te doen, en of ze een idee hebben hoe liander wel tot registratie te bewegen, en als laatste kun je inderdaad nog besluiten het er verder bij te laten zitten.
niet geschoten is altijd mis. je hebt tot nu toe nog geen "tegenslag"gehad.. behalve dan dat het gewoon allemaal strontvervelend papierwerk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op maandag 14 juni 2010 @ 17:25:

Ik heb bij Greenchoice gemeld dat ik zonnepanelen heb. Krijg ik het volgende bericht:

"Dank u voor het opsturen van uw factuur van de aankoop van zonnepanelen. Wij hebben de gegevens genoteerd in uw dossier. Om u volledig aan te kunnen melden voor het terugleveren moet u uw meter laten registreren bij uw netbeheerder Liander. U kunt daar ook eventueel teruglevermeters verkrijgen. Als dit door de netbeheerder is aangepast kunnen wij dit in ons systeem doorvoeren."

Wat haal ik me hiermee op de hals? Als ze dan ineens besluiten mijn geweldige-hyperintelligente-automatisch-salderende ferrarismeter te vervangen door zo'n digitaal geval met een apart teruglevertelwerk, dan bedank ik feestelijk. Ik heb hier genoeg gelezen om te weten dat je dan alleen maar ellende over je afroept. Het enige voordeel is dat ik dan een half centje korting per kWh krijg. Dat is waarschijnlijk een euro of 4 per jaar.

Ik zou verder niets doen, je heb toch geen SDE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Anne
Heb je aan GC doorgegeven dat je geen gebruik maak van SDE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Klopt, gewoon laten zitten. Ik heb die mail een paar maanden geleden ook gehad, gebeld met een allerliefst (maar dom) meisje van het callcenter en gemaild naar Liander. Netto resultaat, "U hoeft niets te doen"

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Taan schreef op maandag 14 juni 2010 @ 09:21:

[...]

Idd Viesmann Vitodens
Wolf Comfortline csz (Q-solar alternatief)
Elco
Weishaupt

Ik kwam net toevallig ook deze interface tegen
http://www.ennovatis.de/f...OVATIS-ISSN-1866-6027.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

greenchoice is je vriend, maar ze stuurden een agentschap/netbeheerder document.(copy paste template)
je hebt het gemeld, dus vraag bevestiging op papier.
daarna : altijd zelf je meterstanden regelen, je netbeheerder schat er anders lustig op los.
dan komt alles goed, ook met -1000kwh op je schijfmeter.
meld je exacte standen dus altijd VOOR de meteropnemer.

als we feed-in krijgen, dan pas komt er hier een digitale meter in,
of een aparte meter zo naast de bestaande meter, zo de stoep in.
eerder niet,nooit never niemahls

op 30 juni zal ik geenchoice een schijfmeterstand presenteren die waarschijnlijk ergens in diep in 2006 is geeindigd, we zullen zien ........ ik heb in oktober 2009 al aangegeven dat dit gaat gebeuren,
ik heb een "super slecht" kontrakt met hoge afname prijs (31,5ct) .. dat word leuk

/edit : eindelijk druppelt het overdruk ventiel van de zonneboiler voor het eerst in 2010 !

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2010 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Even over een nieuwe CV-ketel. Ik had mijn zinnen gezet op een remeha Calenta.

Dus dit verstuurd
l.s.
Ik had eigenlijk mijn zinnen gezet op een remeha calenta 40 ketel.
Echter van een bekende van mij begreep ik da deze ketel niet kan omgaan met retourwater dat warmer is als de aanvoer. Voor mij is dit belangrijk omdat ik ook andere ondersteunde warmtebronnen ik inschakelen naast uw betrouwbare ketel. Denk hierbij aan cv-ondersteuning als palletkachel en zonneboiler. Graag uw antwoord hierop.
En dit kreeg ik als antwoord
Naar aanleiding van uw mail d.d. 14 juni jl. met betrekking tot uw vraag kunnen wij u als volgt informeren.

De Remeha kan goed werken met oa externe warmte bronnen, wij verbazen ons over uw informatie.
Voor deskundig advies over deze externe toepassingen verwijzen wij u door naar uw installateur, deze kan ter plaatse de situatie bij u opnemen en vervolgens een hydraulisch schema maken.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Mocht u echter nog vragen en/of opmerkingen hebben, neemt u dan gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groet,
Remeha B.V.
Afdeling Consumentencontacten
Het moet dus wel mogelijk zijn...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Cyberpope schreef op maandag 14 juni 2010 @ 20:17:
Even over een nieuwe CV-ketel. Ik had mijn zinnen gezet op een remeha Calenta.

Dus dit verstuurd

[...]

En dit kreeg ik als antwoord

[...]

Het moet dus wel mogelijk zijn...
Dan ga ik nogmaals contact opnemen met Remeha, misschien dat ik de verkeerde persoon heb getroffen op de consumenten desk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Doet u mij nog zo'n dagje "perioden met zon" :9 Zonneboiler op 85 graden, PV-opbrengst 6,6 kWh/kWp of 19,7 kWh.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Bij mij is er een Remeha Quinta in gebruik.
En die doet het prima met warm retour water.
Er komt keurig een melding die betekend dat het retourwater te warm is.
Dan gaat de brander uit en blijft de pomp draaien zolang de thermostaat om warmte vraagt.

Een ketel in een cascade systeem moet het prima kunnen, goed punt.

Helaas begrijpt met bij Remaha niet dat veel instalateurs geen intresse (verstand) hebben in zonnewarmte.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Nieuwe Kuip Rotterdam moet groen worden

Voor de Remeha vragen. De eerste lijns support weet niet zo veel.
Als je doorvraagt kom je bij een technische hulpdienst uit waar een paar mensen zitten met veel kennis en creatieve oplossingen.
ericplan schreef op maandag 14 juni 2010 @ 20:27:
Doet u mij nog zo'n dagje "perioden met zon" :9 Zonneboiler op 85 graden, PV-opbrengst 6,6 kWh/kWp of 19,7 kWh.
Ben jij al klaar dan voor vandaag ??
Hier komt nog 250 watt binnenhobbelen :z

[ Voor 38% gewijzigd door Woodski op 14-06-2010 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
Wat denken jullie van de combinatiepanelen? Ik heb de twin panelen van Redenko en de Power Profit panelen van R&R bestudeerd. Op zich qua oppervlakte interessant want op elke m2 heb je 2 systemen tegelijk. R&R geeft in een reactie aan dat ze niet met hoge temperaturen werken maar met hoge volumes vloeistof per paneel.

Ook qua warmte van de pv panelen is er een voordeel, denk ik. De vloeistof achter de panelen zal koeler zijn waardoor de pv panelen ook koeler zullen zijn en daardoor effectiever werken. Hoeveel dit uit maakt weet ik niet maar een paar procenten lijkt me haalbaar.

zie hier:
http://www.redenko.com/du...nergie/producten/pv-twin/

http://www.combipanel.com/html/default.aspx

Wat denken jullie? Moet ik dit verder onderzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
koprol schreef op maandag 14 juni 2010 @ 22:12:
Wat denken jullie van de combinatiepanelen? Ik heb de twin panelen van Redenko en de Power Profit panelen van R&R bestudeerd. Op zich qua oppervlakte interessant want op elke m2 heb je 2 systemen tegelijk. R&R geeft in een reactie aan dat ze niet met hoge temperaturen werken maar met hoge volumes vloeistof per paneel.

Ook qua warmte van de pv panelen is er een voordeel, denk ik. De vloeistof achter de panelen zal koeler zijn waardoor de pv panelen ook koeler zullen zijn en daardoor effectiever werken. Hoeveel dit uit maakt weet ik niet maar een paar procenten lijkt me haalbaar.

zie hier:
http://www.redenko.com/du...nergie/producten/pv-twin/

http://www.combipanel.com/html/default.aspx

Wat denken jullie? Moet ik dit verder onderzoeken?
warmte en zonnepanelen gaan nog niet echt samen (althans met polykristallijn).
Door warmteontwikkeling gaat het PV-deel minder presteren...
Persoonlijk zou ik ze gescheiden houden, dan kan de wind de PV-panelen goed koelen in warmere dagen,
en vang je maximaal zonnewarmte op je collector.
Is volgens mij in 1 van de tig topics al eens eerder bekeken/besproken., as I recall.....
Misschien wel bruikbaar als je een zeer klein dakoppervlak hebt op een mooi stuk zuidelijk deel en toch PV en collectoren wilt benutten...
heb je de ruimte, dan zou ik 't echt gescheiden houden

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 14-06-2010 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
@Greenchoice en "andere meter plaatsen" - dat heeft GC mij nooit gevraagd, terwijl ik zeer regelmatig mailcontact heb met iemand wat hoger in de boom daar. Ze nemen simpelweg mijn (negatieve) meterstanden voor waar aan en, zoals eric-pvt terecht opmerkt, Liander blijft er lustig op los schatten.

Ik ben huiverig voor jouw situatie een advies uit te brengen omdat ik alleen maar mijn eigen geval van nabij ken, maar ik zou niets melden. Ik zie ook niet waarom een PV-installatie gemeld zou moeten worden? Moet ik een grote verbruiker van 2125 Watt ook melden? Nee dus.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

diep over je longetjes zuigen die kolendrugs, maar vooral niet terugblazen, dan word de dealer boos.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2010 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
NielsTn schreef op maandag 14 juni 2010 @ 22:20:

warmte en zonnepanelen gaan nog niet echt samen (althans met polykristallijn).
Door warmteontwikkeling gaat het PV-deel minder presteren...
Op de Intersolar stond een heel interessante onderwijsopstelling met een combi collector (PV-therm van SZ Allgäu) met daaraan een water-water warmtepomp. Die WP koelde het zonnepaneel tot 10 graden, waarbij je de warmteproduktie van 200 naar 3000 W zag stijgen! Bovendien nam de elektriciteitsproductie met zo'n 30% toe (bij volle zon), maar die stroom werd weer gebruikt door de warmtepomp. Het leek wel nep, maar de verklaring is:
-Goede COP van de warmtepomp door geschikt temperatuurbereik
-Betere werkingsgraad van de collector door de lage temperatuur (lager dan de omgeving)
-Condensatiewarmte wordt ook gebruikt. Het koude water stroomde eraf.
Echt heel grappig en instructief om te zien!
Het was de stand van Christiani.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Lol, mijn vriendin mag samen met 199 andere mensen een electrische scooter testen!
Dat wordt een uitgebreide review op mijn website :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Flitspaal: proficiat! En.. daar gaaaaaaaaaat jullie overschot aan zonne-energie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 08:10:
Lol, mijn vriendin mag samen met 199 andere mensen een electrische scooter testen!
Dat wordt een uitgebreide review op mijn website :)
He wat leuk, hoe heeft ze dat geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
NielsTn schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 08:56:
@Flitspaal: proficiat! En.. daar gaaaaaaaaaat jullie overschot aan zonne-energie ;)
Thanks! Des te meer excuus heb ik straks om NOG meer PV op het dak te gooien :9~
JeroenH schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 09:03:
[...]

He wat leuk, hoe heeft ze dat geregeld?
Iets van testpanel.nl volgens mij. Ze had zich erop ingeschreven en ze is uitgeloot. We moeten nu bepalen of we een 25km/u model willen testen of een 50km/u model. Actieradius wat ze aangeven voor de 25km/u is 70km overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

flitspaal.nl schreef op maandag 14 juni 2010 @ 20:19:
[...]
Dan ga ik nogmaals contact opnemen met Remeha, misschien dat ik de verkeerde persoon heb getroffen op de consumenten desk?
ik ben zeer benieuwd naar de uitkomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 09:12:
Actieradius wat ze aangeven voor de 25km/u is 70km overigens.
Wat is het voor merk en type? Ik durf te wedden dat er loodaccu's in zitten (wat de fabrikanten vaak "silicon" accu's noemen om te verdoezelen dat het loodaccu's zijn) en die kunnen erg slecht tegen diep ontladen. Ik ben erg benieuwd hoe de scooter nog rijdt na 65km. De 45km/u-versie die ik een paar jaar terug had zou 55km moeten kunnen rijden, maar na 35km namen de prestaties al dusdanig af dat ik niet meer op de rijbaan tussen de auto's durfde te rijden. Een flinke heuvel op bij een viaduct lukte ook al niet meer. En ik ben niet overdreven zwaar :)

Maar mijn avonturen zijn alweer twee jaar geleden, wie weet zijn de scooters nu beter. Maar ik ben er vrij zeker van dat de accu's dat niet zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het 'laten registreren bij uw netbeheerder Liander' van je meter is puur een administratief vinkje dat daar wordt omgezet. Dus ik zou ze gewoon even bellen (Liander ketenteam Teruglevering 023 546 46 82) om door te geven dat je gaat terugleveren via je bestaande meter (oftewel je vraagt 'saldering' aan, maar jouw meter saldeert al automatisch dus feitelijk verandert er niets).

Dan is Greenchoice ook weer 'blij' en krijg jij je halve cent zonnekorting!
Vervangen van de ferrarismeter is niet aan de orde (hoewel ze het misschien wel zullen proberen aan te smeren) dus je hebt verder ook niets te verliezen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ik heb de vraag over mijn brandmelder (Firex PADC240, netvoeding met backup-batterij) voorgelegd bij de leverancier/producent, en reactie ontvangen:

Naar aanleiding van uw schriftelijke aanvraag via onze website treft u hieronder meer informatie.
FireX rookmelders werken op 230VAC met een stroom van 0,05A. Bij benadering zal het maximaal elektrisch vermogen dus 11,5W zijn. In de praktijk zal dit echter minder zijn omwille van de fasehoek (cos φ) tussen spanning en stroom. Deze fasehoek moet in de praktijk gemeten worden om een precieze berekening te kunnen maken omdat cos φ altijd kleiner is dan 1.

Globaal kunt u ervan uitgaan dat een rookmelder niet meer dan 10W verbruikt

auch.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Heb je geen energiemeter die de cos φ kan meten? Mijn Conrad energiemeter kan dat gewoon, en sommige apparaten hebben inderdaad een belachelijk lage factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
denk dat de consumenten-meters iets te veel gaan afwijken bij combinatie van lage vermogens en cos phi rondom de 0....
daarnaast: hangend aan plafond, staand op trap, en een wandcontactdoos er aan sleutelen ... nee.... dank je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 10:22:
denk dat de consumenten-meters iets te veel gaan afwijken bij combinatie van lage vermogens en cos phi rondom de 0....
daarnaast: hangend aan plafond, staand op trap, en een wandcontactdoos er aan sleutelen ... nee.... dank je...
Oh natuurlijk, zo'n ding heeft geen stekker. Nee dan zou ik er niet al te veel aan doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@jeroenH: idd... anders kan 't met mij minder duurzaam aflopen ;)
(anyone interested in a qsolar? als hoofdvraag bij de verdeling erfenis ;) )

nou goed, laat het ergens rond de 8 a 10 Watt zijn, per brandmelder....

Ik ga eens kijken, wat en hoe lang dat accublok het volhouden kan.
Uiteraard moet je niet aan je veiligheid sleutelen (disclaimer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-10 23:05
Misschien een leuke test voor olino.org?

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Kockie: dat kan...
maar goed, ik kan slechts 1 type/model/merk testen/doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op maandag 14 juni 2010 @ 17:39:
Ik zou verder niets doen, je heb toch geen SDE?
Met of zonder subsidie kom je bij Greenchoice in aanmerking voor een korting van 0,5 cent op de electriciteitsprijs. Daarbij vind ik het belangrijk dat ze bij Greenchoice weten hoeveel subsidieloze zonnestroominstallaties er zijn. Tenslotte zal ik volgend jaar waarschijnlijk negatief verbruik hebben op het hoogtarief, dan is het wel fijn dat ze weten hoe dat komt.
Verwijderd schreef op maandag 14 juni 2010 @ 17:40:
@Anne
Heb je aan GC doorgegeven dat je geen gebruik maak van SDE?
Ja.
ericplan schreef op maandag 14 juni 2010 @ 18:04:
Klopt, gewoon laten zitten. Ik heb die mail een paar maanden geleden ook gehad, gebeld met een allerliefst (maar dom) meisje van het callcenter en gemaild naar Liander. Netto resultaat, "U hoeft niets te doen"
Maar heb jij nog verbruik met je 3 kWp? Krijg jij de 0,5 cent korting?
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 09:47:
Het 'laten registreren bij uw netbeheerder Liander' van je meter is puur een administratief vinkje dat daar wordt omgezet. Dus ik zou ze gewoon even bellen (Liander ketenteam Teruglevering 023 546 46 82) om door te geven dat je gaat terugleveren via je bestaande meter (oftewel je vraagt 'saldering' aan, maar jouw meter saldeert al automatisch dus feitelijk verandert er niets).

Dan is Greenchoice ook weer 'blij' en krijg jij je halve cent zonnekorting!
Vervangen van de ferrarismeter is niet aan de orde (hoewel ze het misschien wel zullen proberen aan te smeren) dus je hebt verder ook niets te verliezen. 8)
Bedankt voor de info, maar loop ik niet het risico slapende honden wakker te maken? Wat ik te verliezen heb is mijn dierbare Ferrarismeter.

[ Voor 28% gewijzigd door Anne vdr Bom op 15-06-2010 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
NielsTn schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 10:22:
Spiderman lacht je nu volledig uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:15

Mars Warrior

Earth, the final frontier

basfromasd schreef op maandag 14 juni 2010 @ 23:31:
[...]

Op de Intersolar stond een heel interessante onderwijsopstelling met een combi collector (PV-therm van SZ Allgäu) met daaraan een water-water warmtepomp. Die WP koelde het zonnepaneel tot 10 graden, waarbij je de warmteproduktie van 200 naar 3000 W zag stijgen! Bovendien nam de elektriciteitsproductie met zo'n 30% toe (bij volle zon), maar die stroom werd weer gebruikt door de warmtepomp. Het leek wel nep, maar de verklaring is:
-Goede COP van de warmtepomp door geschikt temperatuurbereik
-Betere werkingsgraad van de collector door de lage temperatuur (lager dan de omgeving)
-Condensatiewarmte wordt ook gebruikt. Het koude water stroomde eraf.
Echt heel grappig en instructief om te zien!
Het was de stand van Christiani.
Kijk, da's nou een mooie combi.
Die PV-Therm dingen zouden al een jaar te koop zijn overigens, maar ik zie ze eerlijk gezegd nog nergens :( , behalve die systemen die hier al eerder zijn genoemd (een ex-collega heeft zo'n PV combi en haalt volgens zijn zeggen een 10% hogere PV opbrengst en water van rond de 40-50graden).

Je verhaal over 'van 200W naar 3000W' snap ik niet helemaal overigens. Toelichtinkje??

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Mooi dagje vandaag
M'n Delta 2500 omvormertje kan zonder problemen lange tijd 2650 watt AC leveren volgens plugwise.
In de specs staat 2600 maar het is dus zelfs een stukje meer met een goed rendement.
Volgens het display van de omvormer zelf trouwens 2680 watt.

SMA was of tegen woekerprijzen of niet leverbaar.

Mijn volledige systeem loopt bij 3800 watt tegen de grens van m'n omvormers aan.
Maargoed dat ik het niet aan 1 groep heb gehangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Woodski op 15-06-2010 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
Mars Warrior schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 12:27:

Je verhaal over 'van 200W naar 3000W' snap ik niet helemaal overigens. Toelichtinkje??
Op het paneel staat een flinke batterij bouwlampen te schijnen. Als de warmtepomp uit staat is het water uit de collector ongeveer 50-60 graden en dat wordt afgegeven aan een opslagvat. De warmtestroom is op dat moment 200 W.
Na inschakelen van de warmtepomp wordt het collectorcircuit gekoeld door die WP tot 10 graden. De warmtepomp geeft zijn warmte af aan een opslagvat en die warmtestroom is 3000 W. Dat is een factor 15 hoger. Waar komt dat vandaan?
De collector zelf heeft een veel betere werkingsgraad wanneer hij kouder is dan de omgeving. Dat scheelt al gauw een factor 2-3. Dan komt daarbij de condenswarmte (al die hijgende beursbezoekers), de warmte die aan de lucht wordt onttrokken, en de elektrische energie die in de warmtepomp wordt gestopt.
Ik heb de installatie niet zelf grondig doorgemeten, dus kan ik de vermogens niet preciezer in kaart brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:08

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

HO-EVEN doet naam nog 1 keer eer aan:

http://www.nd.nl/artikele...chrapt-windmolens-bij-urk

grmbl

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 13:57
basfromasd schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 13:59:
[...]
Na inschakelen van de warmtepomp wordt het collectorcircuit gekoeld door die WP tot 10 graden. De warmtepomp geeft zijn warmte af aan een opslagvat en die warmtestroom is 3000 W. Dat is een factor 15 hoger. ...
Lijkt me een heel goed idee dit! Iemand hier meer info over?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:15

Mars Warrior

Earth, the final frontier

basfromasd schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 13:59:
[...]

Op het paneel staat een flinke batterij bouwlampen te schijnen. Als de warmtepomp uit staat is het water uit de collector ongeveer 50-60 graden en dat wordt afgegeven aan een opslagvat. De warmtestroom is op dat moment 200 W.
Na inschakelen van de warmtepomp wordt het collectorcircuit gekoeld door die WP tot 10 graden. De warmtepomp geeft zijn warmte af aan een opslagvat en die warmtestroom is 3000 W. Dat is een factor 15 hoger. Waar komt dat vandaan?
De collector zelf heeft een veel betere werkingsgraad wanneer hij kouder is dan de omgeving. Dat scheelt al gauw een factor 2-3. Dan komt daarbij de condenswarmte (al die hijgende beursbezoekers), de warmte die aan de lucht wordt onttrokken, en de elektrische energie die in de warmtepomp wordt gestopt.
Ik heb de installatie niet zelf grondig doorgemeten, dus kan ik de vermogens niet preciezer in kaart brengen.
Helder.

Lijkt me een prachtig systeem en als het ook nog eens productierijp is (dit is toch een soort demo??) voor een goede prijs dan lijkt het me erg leuk om die panelen op het dak te leggen :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
flitspaal.nl schreef op maandag 14 juni 2010 @ 20:19:
[...]

Ik heb ook weer een belletje gewaagd aan Remeha (professional). De heer van Sales support zei me dat bij de Avanta de brander uitgaat als de delta T te klein is.(of zelfs negatief) Als de brander uitgaat, gaat kort daarna ook de pomp uit. Daar is niks aan te veranderen. :'(

Bij de calenta had hij een beter gevoel. Hij was overtuigd dat het ging werken. Dat de pomp zou blijven draaien als er warmtevraag is vanuit de thermostaat. Of ik dat ook ergens terug kon lezen?
In de gebruiksaanwijzing/documentatie van de I-sense. :?
Ik ben dus nog niet overtuigd. Eerst maar eens kijken of ik het zwart op wit kan zien en begrijpen.

Nu de Avanta even afbestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
dat koelen van de pv panelen, of verwarmen van een boiler is iig beter dan een pv/zonnewarmte systeem zonder warmtepomp.

echter lijkt het mij zo dat wanneer de warmtepomp tot 10 graden koelt, en dus zeg maar echts als "koelkast" fungeert, tot onder de omgevingstemperatuur, neemt ie wel meer stroom, en verwarmt ie dus echt ( zubadan) en heb je een grote boiler nodig dus idd, die "factor"15 dat zou best kunnen, maar kan voor een groot deel het opgenomen electrische vermogen van de warmtepomp zijn ?

ik weet niet of je dan wel op een efficiente manier de buitenlucht temperatuur ebnut, of dat ej eigenlijk je boiler electrisch verwarmt, met een hoger rendement. (cop) dan gewoon een verwarmingselement.

zoals je zegt bestaat die extra warmtestroom uit veel componenten die in die hal aanwezig zijn. die bouwlampen produceren waarschijnlijk ook een groot deel warmte en een beetje licht. de warmte kan direct worden opgenomen. de lucht rond de collector zal wel vrij hoog zijn onder de lamp. niet vergelijkbaar met een mooie zomerse dag, maar veel warmer. en dan heb je niet zo veel aan je mega 1000 liter boiler vol water van 90 graden. swinters bij 5 graden boven nul, met de warmtepomp op vol vermogen, is je systeem in no time bevroren?

het zal wel beter functioneren dus dan een gewone pv/zonthermische combi misschien, maar die "gewone"combi kan toch ook juist goed zijn? een heet pv paneel waar water door stroomt, die de warmte aan een boiler afgeeft is toch beter dan een PV paneel dat aan de wind moet koelen lijkt me.
je moety er alleen rekening mee houden dat je zontherische paneel wat sneller moet stromen en met minder delta t moet werken, en je geen boilervat van 90 graden kan krijgen.

eigenlijk is dan de toevoeging van een warmtepomp een logische stap om je boilertemperatuur te verhogen, omdat je brontemperatuur in principe niet hoog zal zijn. (anders doet je PV het zo slecht)
je moet je echter niet laten leiden door die proefopstelling met dei bouwlampen.

neem die maar eens mee in je vergelijking. een bouwlamp is al snel 300 watt. je kunt niet zeggen dat je daar met een cop van 4 dus 1200 watt uit haalt, omdat je dan zeg maar de watts uit de lamp zou moeten zuigen, maar je kunt wel zeggen dat je die complete 300 watt rechtstreeks in je biler stopt, omdat de warmte in de warmtepomp verdwijnt, en het licht de stroom levert. met 10 bouwlampen haal je dus al 3000 watt, en dan krijg je de delta t van 25 lucht in de hal, naar 10 van je bronwater = 15 graden er nog eens bij, waar je wel de cop van 4 op haalt. delta t veroorzaakt door de bouwlampen (oppervlakte temperatuur van de collector is relatief hoog) krikt je cop een stuk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
er moet duis naast de kerumerken cw (hoeveelheid warm tapwater)en zn (nz?) (naverwarming zonneboiler) nu nog een keurmerk komen die aangeeft dat een cv ketel de pomp niet uitzet als de retour te hoog is, maar er wel warmtevraag is?

wat is dan dat hele nz(zn) keurmerk waard? ik dacht dat dat keurmerk daar juist voor bedoeld was.
( en eigenlijk dus een heel simpel schakelingetje is, paralel aan de ketelsturing die de pomp schakelt, of beinvloed?)

en is het niet ergens op zon klemmenrail gewoon een contactje dat je kunt aansluiten om de pomp door te laten draaien ?

maar als de avanta ook geen NZ keurmerk heeft, dan kan die helpdesker best een gelijk hebben.

maar misschien zijn er ook wel zonthermische regelingen die zelf de pomp van de ketel kunnen schakelen, paralel aan de ketelschakeling? of dat je dat zelf doet met een relaisschakeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Dat was schrikken. Ik dacht effe dat het hele windmolenpark geschrapt werd toen ik de link in je bericht zag. Er sneuvelen er 7, dat valt mee.

Om het beschermde stadsgezicht natuurlijk. Heel begrijpelijk. Je moet tenslotte niet voor niks aan de rand van het dorp je jeans verruilen voor klederdracht, je auto parkeren en met paard-en-wagen je reis vervolgen. Alles voor het beschermde dorpsgezicht van Urk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 11:44:

[...]

Maar heb jij nog verbruik met je 3 kWp? Krijg jij de 0,5 cent korting?

[...]

Bedankt voor de info, maar loop ik niet het risico slapende honden wakker te maken? Wat ik te verliezen heb is mijn dierbare Ferrarismeter.
Ik krijg de korting en ik zal dit kalenderjaar nog wel verbruik hebben, de installatie is pas vanaf 1 mei volledig operationeel.
Bij Liander is vziw ook alleen het administratieve vinkje gezet, ik kreeg zelfs een mailtje van ze dat ik niets hoefde te doen omdat ik een ferrarismeter had die zelf saldeerde.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
Mars Warrior schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 17:33:
Lijkt me een prachtig systeem en als het ook nog eens productierijp is (dit is toch een soort demo??) voor een goede prijs dan lijkt het me erg leuk om die panelen op het dak te leggen :D
Het is een leersysteem voor solarteurs, maar alle onderdelen zijn in productie en komen zo van de plank.
Prijs van die modules staat op de website: €519 voor een 180Wp combimodule af fabriek. Dat scheelt dus niet zoveel met de prijs van een 180Wp PV module plus een vlakke-plaatcollector.
Voor de warmtepomp zou je een Techneco Toros of iets vergelijkbaars uit Japan kunnen nemen. Ik zou wel een flinke buffer nemen, zodat je de warmte van overdag kunt opslaan voor 's avonds. Of een seizoenswarmteopslag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
engelbertus schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 17:46:
er moet duis naast de kerumerken cw (hoeveelheid warm tapwater)en zn (nz?) (naverwarming zonneboiler) nu nog een keurmerk komen die aangeeft dat een cv ketel de pomp niet uitzet als de retour te hoog is, maar er wel warmtevraag is?
Ja vind ik wel, maar het zal er niet komen. Veel consumenten en dus fabrikanten twijfelen al aan het nut van tapwaterondersteuning, laat staan verwarming.
wat is dan dat hele nz(zn) keurmerk waard? ik dacht dat dat keurmerk daar juist voor bedoeld was.
( en eigenlijk dus een heel simpel schakelingetje is, paralel aan de ketelsturing die de pomp schakelt, of beinvloed?)

en is het niet ergens op zon klemmenrail gewoon een contactje dat je kunt aansluiten om de pomp door te laten draaien ?
Dat wil je niet want dan zit er geen rem op je ZB verwarming
maar als de avanta ook geen NZ keurmerk heeft, dan kan die helpdesker best een gelijk hebben.
De Avanta heeft wel NZ keurmerk. Maar dat keurmerk is dus voor tapwater.
maar misschien zijn er ook wel zonthermische regelingen die zelf de pomp van de ketel kunnen schakelen, paralel aan de ketelschakeling? of dat je dat zelf doet met een relaisschakeling?
Ja misschien wel, zoek jij het even uit? ;) :) Ik wordt niet goed van al dat uitzoeken. 8)7 Ik wil gewoon dat het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Taan schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 20:00:

Ja misschien wel, zoek jij het even uit? ;) :) Ik wordt niet goed van al dat uitzoeken. 8)7 Ik wil gewoon dat het werkt!
Ik ben het inmiddels zo zat dat de ketel aangestuurd gaat worden door een UVR of Wago. Waarbij ik ga bepalen wanneer de pomp moet draaien en met hoeveel vermogen de brander aan de gang moet.

De volstrekte desinteresse (of onkunde) van de ketelbouwers is stuitend.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 17:54:
[...]

Dat was schrikken. Ik dacht effe dat het hele windmolenpark geschrapt werd toen ik de link in je bericht zag. Er sneuvelen er 7, dat valt mee.

Om het beschermde stadsgezicht natuurlijk. Heel begrijpelijk. Je moet tenslotte niet voor niks aan de rand van het dorp je jeans verruilen voor klederdracht, je auto parkeren en met paard-en-wagen je reis vervolgen. Alles voor het beschermde dorpsgezicht van Urk.
Urk lost zich vanzelf op.... laat maar stijgen die zeespiegel ;)
niets dat een fikse dosis water kan oplossen >:)

zojuist even wat simpele deurdrangers geplaatst... weer iets wat besparing kan opleveren.

[ Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 15-06-2010 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Ik hoop voor de bewoners van Urk wel dat ze mee mogen profiteren met de molens die verder weg staan, nu de 7 molens dicht bij Urk weinig profijt meer op gaan leveren :-)
Als ik even snel naar een windkaart op 100m hoogte kijk, dan lijkt Urk wel een rare keuze. Bij de wadden eilanden en Zeeuwse eilanden waait het gemiddeld harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
NielsTn schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 21:10:
zojuist even wat simpele deurdrangers geplaatst... weer iets wat besparing kan opleveren.
Of gewoon de deur van de verwarmde ruimtes zelf toedoen. Dat wordt snel een gewoonte hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Admiral Freebee schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 22:12:
[...]

Of gewoon de deur van de verwarmde ruimtes zelf toedoen. Dat wordt snel een gewoonte hoor :P
jip voor mij een gewoonte, helaas de gasten hier over de vloer kijken soms niet zo nauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 18:06:
Bij Liander is vziw ook alleen het administratieve vinkje gezet, ik kreeg zelfs een mailtje van ze dat ik niets hoefde te doen omdat ik een ferrarismeter had die zelf saldeerde.
Misschien zijn ze toch een beetje geschrokken van de tien maanden durende procedure die ik via de NMa tegen ze heb gevoerd (zonder officieel resultaat, maar wel met twee voor hen zeer "gevoelige" brieven die ik van de dames van de commissie mocht ontvangen)...

fscd:

Heerlijk, typisch Duits commentaar op te verwachten kostprijs ontwikkeling bij thermische zonne-energie systemen en de gevoeligheden daarbij (medewerker van Phönix SonnenWärme AG, en die kan het weten...):

http://www.solarthemen.de/?p=4037

Vooral deze passage zit ik helemaal van te soppen, heerlijk taaltje dat Duits:
Unüberprüfbare Pseudoargumente werden ins Feld geführt und die ewiggestrige Forderung nach Staatsknete über Steuernachlässe gebetsmühlenartig wiederholt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 20:38:
[...]

Ik ben het inmiddels zo zat dat de ketel aangestuurd gaat worden door een UVR of Wago. Waarbij ik ga bepalen wanneer de pomp moet draaien en met hoeveel vermogen de brander aan de gang moet.

De volstrekte desinteresse (of onkunde) van de ketelbouwers is stuitend.
Ik ben benieuwd en volg de discursie - en resultaten - nauw. De UVR regelt als zonneboilerregelaar mogelijk het cv-circuit voor verwarmingsondersteuning. Het lijkt mij handig om met een zelfstandig systeem een thermostatisch driewegventiel (electronisch instelbaar) het cv-retourwater te mixen met de zonneboiler waarbij de temperatuur die door de cv-ketel gaat in ieder geval niet boven de gewenste temperatuur uitkomt die door de ruimtethermostaat bepaald is. En als het even kan zou dit systeem bij een voldoende hoge retourwatertemperatuur (na het driewegventiel) enkel de pomp aan moeten sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
NielsTn schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 21:10:
[...]

Urk lost zich vanzelf op.... laat maar stijgen die zeespiegel ;)
niets dat een fikse dosis water kan oplossen >:)

Ho ho, als het water zo gaat stijgen dat de urkenaren er last van krijgen dan hebben heel wat forumgenootjes hier van je op het forum al het water boven de lippen staan. Urk is een voormalig eiland.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Joba: die mede-forumgenootjes mogen dan hier naar het hoger gelegen Limburg verhuizen. Qua zon-uren doen we het ook nog goed dunkt me.
Nou ja... de vraag blijft: willen ze dat zelf nu een Limbo in Den Haag een groot aantal kamerzetels heeft gekregen omdat doorsnee-Nederland met onderbuik-gevoel gaat stemmen ipv gezond verstand en visie.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Joba schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 08:53:
[...]

Ho ho, als het water zo gaat stijgen dat de urkenaren er last van krijgen dan hebben heel wat forumgenootjes hier van je op het forum al het water boven de lippen staan. Urk is een voormalig eiland.
*MELD*. Lelystad here. -2 meter nogwat onder NAP! *BLUB* *BLUB* *BLUB*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Maar, je panelen steken dan nog wel boven water :+
Misschien kun je dan nog stroom opwekken dmv het water dat door de brievenbus stroomt bij getijdeverschillen...

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Hé, zonnigtype, op de weg terug uit Beieren toevallig nog gestopt voor een zonneburger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
Taan schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 17:33:
[...]
Ik heb ook weer een belletje gewaagd aan Remeha (professional). De heer van Sales support zei me dat bij de Avanta de brander uitgaat als de delta T te klein is.(of zelfs negatief) Als de brander uitgaat, gaat kort daarna ook de pomp uit. Daar is niks aan te veranderen. :'(
Weet iemand hoe dit zit bij de quinta? Dit ketel type is volgens mij wel cascade aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

flitspaal.nl schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 09:21:
[...]

*MELD*. Lelystad here. -2 meter nogwat onder NAP! *BLUB* *BLUB* *BLUB*
-2 meter onder NAP, is dat hetzelfde als -2 graden onder nul?
Ikke! schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 09:39:
Misschien kun je dan nog stroom opwekken dmv het water dat door de brievenbus stroomt bij getijdeverschillen...
ROFLMAO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Joba schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 08:53:
[...]

Gelderland aan zee, ik kan niet wachten.
Schijnt ook zeer goed te zijn voor de PV opbrengst om dichter bij de kust te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Laatst online: 26-08 03:53
Ik wil geen reclame maken maar dit is misschien een leuke om je PV opbrengst te meten:
http://www.1dayfly.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 13-10 22:32

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Woodski schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 11:48:
[...]

Gelderland aan zee, ik kan niet wachten.
Schijnt ook zeer goed te zijn voor de PV opbrengst om dichter bij de kust te zitten.
Ha.... ik woon 300 meter van de Duitse grens. :)
Glanerbrug aan zee...

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 13-10 22:32

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

zero_cool89 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 12:23:
Ik wil geen reclame maken maar dit is misschien een leuke om je PV opbrengst te meten:
http://www.1dayfly.com/
Hij kan dus wel 3 fase aan.
Vriend van mij, master30, heeft hem ook, schijnt nogal verslavend te werken.
Zat er al vaker aan te denken, ga hem meteen bestellen.

www.mijnzon.info

Pagina: 1 ... 99 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.